Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 149 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:36
xHEMANx schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:34:
Dikke plaat ijs alweer in de buitenunit.

Airco uit. Rooster eraf. Kan kokend water erin. Rooster erop. Airco aan.

Eigenlijk zo gedaan, maar toch doe je het liever niet. :N
De units moeten toch wel tegen vorst kunnen? Lijkt me niet normaal dat je met de waterkoker aan de slag moet :*) Hier hangt ook aardig wat ijs onder de unit (ik kan er niet inkijken) en hoorde hem gisteravond ook tikken, dus misschien ook last van ijs in de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:29
Voor de koudere klimaten is er bij o.a. MHI een modelschikbaar met warmtelint in de bodemplaat. Zou hier in NL niet nodig moeten zijn. Hier hangen er ook ijspegels aan de vier buitenunits, maar de bodemplaat is gewoon leeg.

110% zeker dat de unit wel waterpas staat en de afwateringsgaten allemaal vrij zijn? Vaak zit er meer dan een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairy Goat
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-03 20:03
w00key schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:54:
@Hairy Goat sinds hoe kort? Bij ad hoc verwarmen koelt je gebouw steeds verder af en heb je na een tijdje meer moeite om de ruimte waar je bent te verwamen.
Sinds een paar maanden. Maar nu het echt wel kouder wordt is het ook lastiger. Net komen we thuis in een 'koud' huis. En dat is toch niet comfortabel. Inmiddels staat de ventilatorkachel weer aan en gaat het weer. Maar het is een grote woonkamer. Met hogere plafonds. Dus sowieso een moeilijk hok om te stoken. Je hebt gelijk als je zegt dat het huis afkoelt. Maar ja. 15 m3 gas per dag... Ik vind het veel. Hoeveel verbruiken mensen eigenlijk gemiddeld met dit weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:27
Hairy Goat schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Sinds een paar maanden. Maar nu het echt wel kouder wordt is het ook lastiger. Net komen we thuis in een 'koud' huis. En dat is toch niet comfortabel. Inmiddels staat de ventilatorkachel weer aan en gaat het weer. Maar het is een grote woonkamer. Met hogere plafonds. Dus sowieso een moeilijk hok om te stoken. Je hebt gelijk als je zegt dat het huis afkoelt. Maar ja. 15 m3 gas per dag... Ik vind het veel. Hoeveel verbruiken mensen eigenlijk gemiddeld met dit weer?
20 kWh nu wat ongeveer gelijk staat aan 10 m3 gas. Maar wel beter geïsoleerd, ik verwarm 3 verdiepingen tot 20 graden.

Als een 2-3 kW ventilatorkachel voldoende is heb je ook genoeg aan een goede 3.5 kW unit aan de muur, dat levert dan meer warmte maar dan voor ~700W. En dan moet je daarna nog kiezen, draaien als je er bent, of op een programmma (nacht / tijdens werk uit) zodat het al warm is als je thuis komt, of de hele dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-03 23:09
Doesnotcompute schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:28:
Voor de koudere klimaten is er bij o.a. MHI een modelschikbaar met warmtelint in de bodemplaat. Zou hier in NL niet nodig moeten zijn. Hier hangen er ook ijspegels aan de vier buitenunits, maar de bodemplaat is gewoon leeg.

110% zeker dat de unit wel waterpas staat en de afwateringsgaten allemaal vrij zijn? Vaak zit er meer dan een.
Yup. Alle gaten dicht. 4cm dikke laag erin. Komende 2 dagen zingt die vast wel uit. Woensdag weer lekker boven nul en regen. *O*

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
Hairy Goat schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Tot nu toe 15kwh om dit hok overdag tussen de 19 en 20c te houden (Extern gemeten) en de nodige defrosts. Snachts tussen de 18 en 19c.

Maar geen reusachtige woonkamer. :)

MHI single-split SRK35ZS-W, '65 woning, oud dubbelglas, spouw volgespoten (wol). 76m3 woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
Doesnotcompute schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Defrosts kosten je in theorie helemaal niet zoveel als wat men laat blijken.

De fase verschuiving van damp naar vaste stof, mist>ijs, levert meer energie dan pure droge lucht.

Als je het door een paar defrosts niet warm kunt houden, is je systeem niet goed gedimensioneerd of je hebt enorm veel warmtelekken/tocht.
Ik snap ook niet waarom we dat hier allemaal zon probleem lijken te vinden?

Je kan het ook niet voorkomen. Als je een hoge RH hebt en lucht langs het koude oppervlak (verdamper lamellen) haalt dan kring je aangroei van ijskristallen. Een fysisch proces. Dat kan je niet tegengaan. Of je moet de buitenlucht kunnen drogen ofzo? :+

Mijn unit presteert er niet minder onder hoor, zelfs bij heel vochtig weer nu 1x per 90 min ofzo ontdooien. Prima toch ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
barta123 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Ik snap ook niet waarom we dat hier allemaal zon probleem lijken te vinden?

Je kan het ook niet voorkomen. Als je een hoge RH hebt en lucht langs het koude oppervlak (verdamper lamellen) haalt dan kring je aangroei van ijskristallen. Een fysisch proces. Dat kan je niet tegengaan. Of je moet de buitenlucht kunnen drogen ofzo? :+

Mijn unit presteert er niet minder onder hoor, zelfs bij heel vochtig weer nu 1x per 90 min ofzo ontdooien. Prima toch ;)
LG stookt je kamer een graad extra op na een defrost, dat is een groter probleem dan dat ie even niet blaast. Maar zo erg is het niet, tenminste, bij mijn 2x per dag waarvan 1 wanneer iedereen onder de dekens ligt

Groeisnelheid van ijs wordt bepaald door verdamper temperatuur buiten, als dat ding -15 is ipv -5 scheelt het wel. Als je een flinke unit heb (in formaat en kg gewicht) heb je er minder last van dan een oude RXM-R of ouder Daikin die minstens een kwart lichter is. Te kleine blok => meer dT nodig om die kilowatts uit lucht te trekken => meer onderkoeling. Mijn MU3R19 deelt dat blok met de 4R21/4R25 (7 kW koelen, 9 kW verwarmen) en is eigenlijk oversized, dat maakt hem redelijk immuun voor ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:37
w00key schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:31:
[...]

LG stookt je kamer een graad extra op na een defrost, dat is een groter probleem dan dat ie even niet blaast. Maar zo erg is het niet, tenminste, bij mijn 2x per dag waarvan 1 wanneer iedereen onder de dekens ligt

Groeisnelheid van ijs wordt bepaald door verdamper temperatuur buiten, als dat ding -15 is ipv -5 scheelt het wel. Als je een flinke unit heb (in formaat en kg gewicht) heb je er minder last van dan een oude RXM-R of ouder Daikin die minstens een kwart lichter is. Te kleine blok => meer dT nodig om die kilowatts uit lucht te trekken => meer onderkoeling. Mijn MU3R19 deelt dat blok met de 4R21/4R25 (7 kW koelen, 9 kW verwarmen) en is eigenlijk oversized, dat maakt hem redelijk immuun voor ijs.
RXM35R is toch geen rxm-r ?
Die zijn net 2.5 jaar oud en kwamen torn net uit. Kun je niet echtvoud noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 02:43
BrcBas schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:34:
Voor onze nieuwe woning momenteel aan het kijken naar de nieuwe airco’s. In ons huidige huis hebben we 5 stuks MHI airco’s geïnstalleerd en destijds zelf en met jullie hulp uitgezocht. Maar gezien de grondige verbouwing en significant grotere omvang van de woning ben ik toch niet zeker wat ik moet kiezen.
Ik heb even een eigen tonic aangemaakt! https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2283444

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Maxwp schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:04:
[...]
RXM35R is toch geen rxm-r ?
Die zijn net 2.5 jaar oud en kwamen torn net uit. Kun je niet echtvoud noemen
Dat is een RXM-R. Kwam na de N, opgevolgd door de A. 840 x 552 => 923 x 610 mm, en de compressor is geüpgrade, de 20A tot met 42A gebruiken nu dezelfde met 0.95 kg vulling en hebben meer dan voldoende power. Vroeger waren de 20-35R underpowered en haalde maar Tbiv -7, bij -10 halen ze niet eens die 2.5 kW Pdesignh. Nu wel, makkelijk, alle units zijn basically de 42A met een ander power limit.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 20-01-2025 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
w00key schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:55:
[...]

Dat is een RXM-R. Kwam na de N, opgevolgd door de A. 840 x 552 => 923 x 610 mm, en de compressor is geüpgrade, de 20A tot met 42A gebruiken nu dezelfde met 0.95 kg vulling en hebben meer dan voldoende power. Vroeger waren de 20-35R underpowered en haalde maar Tbiv -7, bij -10 halen ze niet eens die 2.5 kW Pdesignh. Nu wel, makkelijk, alle units zijn basically de 42A met een ander power limit.
Dus de rxm-r is al de geupgrade ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xHEMANx
w00key schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:31:
[...]

LG stookt je kamer een graad extra op na een defrost, dat is een groter probleem dan dat ie even niet blaast.
Precies dat. 19.5 graden in huis. Defrost - 18.5c, defrost afgelopen - standje orkaan 20c, en zakt weer naar 19.5. en dan..... Defrost.

Gewoon irritant. Warm koud, lawaai geen lawaai.

Maar nog 2 dagen en dan is het weer klaar noor dit jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door xHEMANx op 20-01-2025 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Maxwp schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:24:
[...]

Dus de rxm-r is al de geupgrade ?
Nee. De A is de goede. R is... Okay, voor club net voldoende capaciteit / geen zin in pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hoeveel geluid maakt bij jullie de binnenunit bij defrosts? Hier een Daikin multisplit met daarop 3 binnendelen aangesloten. We verwarmen vrijwel uitsluitend de woonkamer en de prefera unit in de woonkamer maakt bij defrost echt flink veel geluid. Beetje vergelijkbaar met het doorspoelen van een w.c. gedurende een minuut ofzo (nouja, oke wel iets zachter dan dat, maar de tv moet echt wel harder). Verder is het systeem nagenoeg stil en verwarmt het prima.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
w00key schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:40:
[...]

Nee. De A is de goede. R is... Okay, voor club net voldoende capaciteit / geen zin in pendelen.
Ok lees dat de kleinere units groter zijn geworden maar de 4.2kw juist wat kleiner naar formaat van de kleinere

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
@BastiaanN Is normaal (staat ook in de handleiding verwacht ik). Bij mijn MHI's hetzelfde.
Unit stopt met blazen, dan een "psssssssssssh" (drukdaling van koudemiddel doordat 4-weg klep omdraait?), wat licht geborrel en vlak voor hij weer gaat verwarmen een hoop geluid van stromend water, alsof er een emmer water wordt leeggegooid in de binnenunit ofzo :+

Als hij flink moet werken (verwarmen met vrieskou) dan kan er wel 40 bar druk op het systeem staan, dat zorgt voor geluiden als het gas door het systeem knalt.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik MHI zichzelf in 2 jaar heeft terugverdient tijdens de Oekraïne prijzen, maar ik begin het lawaai van de buitenunit en de temperatuur wisselingen tijdens defrosts wel wat zat te worden.

Toch maar eens sparen voor een water warmtepomp, die nieuwe die nu geïnstalleerd worden zijn ook veeeel stiller dan onze MHI 5kW.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hairy Goat schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:40:
[...]

een elektrische ventilatorkachel met thermostaat. Dit scheelt letterlijk 50% op de energiekosten per dag.
Misschien is het iets duurder in verbruik, ok.
Does not compute.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xHEMANx
xHEMANx schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:27:
[...]

Precies dat. 19.5 graden in huis. Defrost - 18.5c, defrost afgelopen - standje orkaan 20c, en zakt weer naar 19.5. en dan..... Defrost.

Gewoon irritant. Warm koud, lawaai geen lawaai.

Maar nog 2 dagen en dan is het weer klaar noor dit jaar.
Ik heb even geschakeld naar de interne sensor, zolang het nog defrost weer is. Kijken of die dan na een defrost wat minder agressief opwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:25
xHEMANx schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Yup. Alle gaten dicht. 4cm dikke laag erin. Komende 2 dagen zingt die vast wel uit. Woensdag weer lekker boven nul en regen. *O*
Ik kwam er net achter dat mijn afvoer ook verstopt zit bij mijn daikin haha. Dikke vette ijslaag onderin en de onderste 3cm van de coil. Komt vanzelf weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
xHEMANx schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:29:
De hele dag geen defrosts gehad. Airco loopt rustig met een constand verbruik.

Ik zet de airco van setp 20 naar 19 voor de nacht. Een paar sec later.... DEFROST.

De verandering in modulatie lijkt toch defrosts te triggeren.

Haha chat GPT zegt dit:

1. Verwarmingsmodus en laag vermogen: In de verwarmingsmodus onttrekt de buitenunit warmte aan de buitenlucht en brengt deze naar binnen. Als de airco op een laag vermogen werkt (bijvoorbeeld om een stabiele, lage binnentemperatuur te handhaven), draait de compressor langzamer en blijft de verdamper in de buitenunit kouder. Hierdoor is er een grotere kans op ijsvorming, wat vaker ontdooicycli kan triggeren.

2. Hoger vermogen en minder defrosts: Als de airco op een hoger vermogen werkt om meer warmte binnen te brengen, produceert de buitenunit meer warmte. Dit helpt om de verdamper op een temperatuur te houden die minder bevorderlijk is voor ijsvorming, waardoor de airco minder vaak hoeft te ontdooien.

Ik dacht juist hoe harder de airco werkt hoe MEER defrosts??? Is chat gpt hier in de war? Hij denkt zelf van niet. :+
Dit klopt niet. De buitenunit wordt niet warmer als je meer warmte onttrekt aan de omgeving. Dit is juist tegenovergesteld.

Niet alles wat AI voorkauwt is waarheid ;) hopelijk vergeten mensen dat niet ;)

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
ThinkPad schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:49:
@BastiaanN Is normaal (staat ook in de handleiding verwacht ik). Bij mijn MHI's hetzelfde.
Unit stopt met blazen, dan een "psssssssssssh" (drukdaling van koudemiddel doordat 4-weg klep omdraait?), wat licht geborrel en vlak voor hij weer gaat verwarmen een hoop geluid van stromend water, alsof er een emmer water wordt leeggegooid in de binnenunit ofzo :+

Als hij flink moet werken (verwarmen met vrieskou) dan kan er wel 40 bar druk op het systeem staan, dat zorgt voor geluiden als het gas door het systeem knalt.
Drukverandering door faseovergang. Je buitenunit wordt even de condensor ipv de verdamper, hij draait even het systeem om. Dat is de ontdooicyclus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:08

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

f1r3b4ll schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:06:
[...]

Soms / meestal is de oplossing simpel: ik heb de ventilator van de binnenunit op stand 1 gezet ipv AUTO en nu pruttelt ie op een constant vermogen van ongeveer 1000w rustig door. Constante warmte en niet meer aan-uit. AUTO wordt aanbevolen maar de software regeling is verre van optimaal dus ik laat hem voor nu lekker op handmatig staan.
Ik ben nog steeds bezig met het goed laten werken van de unit in de woonkamer. Bij ons hangt hij vrij ongunstig, maar ik had gehoopt dat de thermo-sensor van de Daikin Stylish het kon compenseren. Maar dat lijkt toch niet goed te gaan. Gevolg was een vrij sterke fluctuatie in temperatuur in de woonkamer (1 tot 1,5 graad, wat echt te veel is) of überhaupt niet bereiken van de gewenste temperatuur in het zitgedeelte, terwijl de unit daar wel krachtig genoeg voor is.

Ik heb nu de blaasstand van auto omgezet naar stand 1 continue en dat lijkt wel te helpen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ76Nm5Z6zqi06fBDIOsaEyAtO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYUn0wNE6w1uIVs6nA1EI8e1.png?f=fotoalbum_large
Dit is wat de kamerthermostaat de afgelopen 24 uur heeft gemeten (en geregistreerd is in Domoticz).

Hoewel je hier nog steeds wel duidelijk het pendelen ziet, zie je bijv. wel dat vandaag de temperatuur redelijk constant lijk te zijn. Maar vanaf 19.00u staat de unit ingesteld op 21 graden, en die haalt hij niet. Sterker nog, de enige keren dat hij wel 21 graden haalde, was toen hij nog ingesteld stond op 20 8)7 En dit kwam niet door zoninstraling, want zon heb ik de al weken niet meer gezien hier.

Ik heb een Faikin klaar liggen om in te bouwen, maar ben er nog niet aan toegekomen om dat te doen. Wellicht dat die meer duidelijkheid kan gaan verschaffen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hairy Goat
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-03 20:03
Ik bedoelde ten opzichte van de L/L warmtepomp. Het scheelt mij 50% ten opzichte van de CV gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Ik heb 2 MHI units boven elkaar hangen op het balkon en waar ik al bang voor was, is dat het defrost water van de bovenste unit op de onderste valt en deze is gaan dichtvriezen. 8)7 Unit begin te tikken / aanlopen dus heb hem uitgezet. Morgen gaat het dooien, dus dan kan ik hem weer gebruiken.

Hebben andere mensen hier ook de units boven elkaar hangen en hiervoor een oplossing? Ik dacht zelf aan een schuin dakje tussen de units in, zodat het water er voor af kan glijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:52
Rsport40 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:07:
Ik heb 2 MHI units boven elkaar hangen op het balkon en waar ik al bang voor was, is dat het defrost water van de bovenste unit op de onderste valt en deze is gaan dichtvriezen. 8)7 Unit begin te tikken / aanlopen dus heb hem uitgezet. Morgen gaat het dooien, dus dan kan ik hem weer gebruiken.

Hebben andere mensen hier ook de units boven elkaar hangen en hiervoor een oplossing? Ik dacht zelf aan een schuin dakje tussen de units in, zodat het water er voor af kan glijden.
Schuin dakje maken! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Rsport40 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:07:

Waar kunnen die units hun lucht vandaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
TvanW schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Waar kunnen die units hun lucht vandaan halen?
Gewoon vanuit alle kanten.
Ze hangen hetzelfde zoals in deze post: Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Rsport40 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:34:
[...]

Gewoon vanuit alle kanten.
Ze hangen hetzelfde zoals in deze post: Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Lijkt me niet conform de instructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:10
Vraagje, 'k ben een aantal offertes aan het vergelijken voor een multi split systeem met 4 binnenunits en 1 buitenunit.
Voorlopig komen Panasonic (etherea of TZ?) en Daikin er het beste uit. Ik dacht altijd dat Daikin het topmodel was maar als ik de SCOP's vergelijk dan lijkt Panasonic toch dicht in de buurt te liggen?

SCOP Daikin 42CW/CS/CB: 4.6
SCOP TZ50: 4.5 (de Z50 etherea heeft SCOP 4.8)

Prijsverschil tussen offerte panasonic (7700 EUR) en offerte Daikin (8680 maar nog 400EUR cashback dus 8280) is 500-600 EUR.
Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 22:56
Hoi, ik heb al eens eerder een soortgelijke vraag gesteld, maar inmiddels ben ik iets meer "ingelezen". Ik zit eraan te denken mijn WIFI controller in m'n Daikin Stylish 5kW in de woonkamer te vervangen door een Faikin ESP32 controller. De grootste reden waarom is dat ik wil kijken of ik met een externe sensor en fysieke thermostaat de temperatuur van de unit nauwkeuriger kan regelen, en met meer gemak / minder irritatie (ONECTA app + cloud API... kuch... kuch). Nu weet ik dat er BLE sensors zijn met Telink chip die compatible zijn met de Faikin module. Een voorbeeld hiervan is de Xaomi Mi 2. Ook heb ik nog een Aqara sensor liggen die ik middels MQTT uitlees in HA. En nog een Google Nest thermostaat aan de muur, die ik voor m'n CV gebruikte. Die koppeling tussen Google en HA is echter een b..tch.

Echter wil ik graag een fysieke thermostaat / regeling aan de muur hebben. Weet iemand of die goedkope Tuya compatible thermostaten op bijv. Aliexpress een sensor bevatten die compatible is met Faikin? Dan zou ik Home Assistant zo automatiseren dat hij kijkt of de temperatuur die de sensor aangeeft hoger of lager is dan de ingestelde temperatuur op het thermostaat en bijvoorbeeld 't setpoint resp. verlagen cq verhogen.

[ Voor 8% gewijzigd door f1r3b4ll op 20-01-2025 21:46 ]

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-09 06:33
matth111 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:07:
Vraagje, 'k ben een aantal offertes aan het vergelijken voor een multi split systeem met 4 binnenunits en 1 buitenunit.
Voorlopig komen Panasonic (etherea of TZ?) en Daikin er het beste uit. Ik dacht altijd dat Daikin het topmodel was maar als ik de SCOP's vergelijk dan lijkt Panasonic toch dicht in de buurt te liggen?

Prijsverschil tussen offerte panasonic (7700 EUR) en offerte Daikin (8680 maar nog 400EUR cashback dus 8280) is 500-600 EUR.
Wat raden jullie aan?
Blijf a.u.b. van de Panasonic af! De software is 1 bagger zooi! Ik heb er al meerdere keren over geschreven en er zijn meer mensen op dit forum die hetzelfde ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsh12
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-09 18:42
f1r3b4ll schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:33:
Hoi, ik heb al eens eerder een soortgelijke vraag gesteld, maar inmiddels ben ik iets meer "ingelezen". Ik zit eraan te denken mijn WIFI controller in m'n Daikin Stylish 5kW in de woonkamer te vervangen door een Faikin ESP32 controller. De grootste reden waarom is dat ik wil kijken of ik met een externe sensor en fysieke thermostaat de temperatuur van de unit nauwkeuriger kan regelen, en met meer gemak / minder irritatie (ONECTA app + cloud API... kuch... kuch). Nu weet ik dat er BLE sensors zijn met Telink chip die compatible zijn met de Faikin module. Een voorbeeld hiervan is de Xaomi Mi 2. Ook heb ik nog een Aqara sensor liggen die ik middels MQTT uitlees in HA. En nog een Google Nest thermostaat aan de muur, die ik voor m'n CV gebruikte. Die koppeling tussen Google en HA is echter een b..tch.

Echter wil ik graag een fysieke thermostaat / regeling aan de muur hebben. Weet iemand of die goedkope Tuya compatible thermostaten op bijv. Aliexpress een sensor bevatten die compatible is met Faikin? Dan zou ik Home Assistant zo automatiseren dat hij kijkt of de temperatuur die de sensor aangeeft hoger of lager is dan de ingestelde temperatuur op het thermostaat en bijvoorbeeld 't setpoint resp. verlagen cq verhogen.
Hi, kijk ff de laatste paar reacties in dit topic: Daikin airco: wifi vervangen door S21 wifi module

Daar had ik laatst dezelfde vraag. Komt er voor nu op neer dat je met Faikin en een externe thermostaat alleen het setpoint omhoog/omlaag kan (laten) bedienen op basis van de data van de BLE, niet daadwerkelijk de temperatuurregeling van de Daikin over kan nemen. Wie weet in de toekomst..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:50
matth111 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:07:

Wat raden jullie aan?
Kijk eens naar MHI. En als je er primair mee wil verwarmen kijken naar vloermodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beauty1010
  • Laatst online: 12:20
Is de 42 CW wel een Multi? Volgens mij niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Doesnotcompute
You rang? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 12:34
Even een vraag, kan het zijn dat er bij een onderhoudsbeurt iets is misgegaan waardoor een unit minder goed draait? Ik weet dat het rotweer is voor de airco`s, maar ik heb de indruk dat de benedenunit, daikin 4.2, na het onderhoud iets minder goed draait, meer defrost, meer verbruikt en de buitenunit iets meer geluid maakt.

Het is lastig te staven met data natuurlijk maar meer een gevoel.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:44
Ik keek dit weekend even naar mijn buitenunit die binnenkort 3 jaar wordt, en ik was toch verrast dat ik dit zag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uy9cqq0EGS9-TWyjMDruLnMycaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOyYx3G2uDWaLFMJJINs3Zw8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik contacteerde de installateur met de vraag of er nog onderhoud aangewezen is.
Hij antwoordde met een offerte van 200€ +BTW voor 4 binnenunits en de isolatie herstellen is dan gratis inbegrepen.
Lijkt me een fair voorstel of zien jullie dit anders.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Klinkt fair.
De isolatie zal hij wel witte tape omheen rollen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:52
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:43:
Klinkt fair.
De isolatie zal hij wel witte tape omheen rollen.
Mij is wel eens verteld dat je dan beter zwart tape kunt gebruiken, gezien UV-bestendigheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:03
Tommie12 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:12:
Ik keek dit weekend even naar mijn buitenunit die binnenkort 3 jaar wordt, en ik was toch verrast dat ik dit zag.

[Afbeelding]

Hij antwoordde met een offerte van 200€ +BTW voor 4 binnenunits en de isolatie herstellen is dan gratis inbegrepen.
Ik ben wel benieuwd wat het onderhoud inhoudt
Drukken meten en een beetje reinigen / stofzuigen of ook compleet legen / vullen koudemiddel ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
pjotter1965 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Drukken meten en een beetje reinigen / stofzuigen of ook compleet legen / vullen koudemiddel ??
En dat voor 200 euro ex 8)7 jij werkt toch ook niet voor niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:57
[...]

Wij hebben hier thuis hele grote spijt. Wij hebben de units van een grote installateur uit Overijssel. Ze bleven bellen voor het onderhoud, dus het maar eens laten doen. Ze hebben een twee busjes Huchem Aircoschuim in de units gestopt (die kosten online voor inkoop 1,20 en stonden op onze factuur van 21,89(!). Vervolgens de units op verwarmen gezet om die schuim op te laten lossen. Op de factuur rekenden ze doodleuk stikstof.

Daarnaast hebben ze een meting gedaan en waren ze weer weg. Ze wilden er eerst bijna 400(!) euro voor hebben. Dat is aangepast naar de helft, maar wij gaan dit grapje nooit weer doen. Ze riepen direct dat ze geen garantie verlenen als wij het onderhoud niet bij hen uitvoeren. Dan weet je direct ook waarom al die Nederlanders dat airco-onderhoud laten uitvoeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:44
[...]

Ze vermelden expliciet 'onderhoud 4 binnenunits : 200€'.
Ik verwacht eerlijk gezegd helemaal niet dat ze de drukken gaan meten. Alles werkt prima.
Ik verwacht dat ze de binnenunits ontstoffen en de condensbakken proper maken, en misschien nog even een diagnose of zo uitlezen, maar dat zal het wel zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-09 13:17
TwingyTwingy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Wij hebben hier thuis hele grote spijt. Wij hebben de units van een grote installateur uit Overijssel. Ze bleven bellen voor het onderhoud, dus het maar eens laten doen. Ze hebben een twee busjes Huchem Aircoschuim in de units gestopt (die kosten online voor inkoop 1,20 en stonden op onze factuur van 21,89(!). Vervolgens de units op verwarmen gezet om die schuim op te laten lossen. Op de factuur rekenden ze doodleuk stikstof.

Daarnaast hebben ze een meting gedaan en waren ze weer weg. Ze wilden er eerst bijna 400(!) euro voor hebben. Dat is aangepast naar de helft, maar wij gaan dit grapje nooit weer doen. Ze riepen direct dat ze geen garantie verlenen als wij het onderhoud niet bij hen uitvoeren. Dan weet je direct ook waarom al die Nederlanders dat airco-onderhoud laten uitvoeren :+
Wettelijke garantie staat los van onderhoud. Wel kunnen ze "extra lang" garantie geven als je zo'n onderhoudpakket aanschaft.

Daarbij vind ik €400 erg veel.. ik betaal 15 euro per maand voor 2 units. Dat is jaarlijks onderhoud, verlengde garantie en materiaal bij reparaties.

Bij mij dekken ze eerst de muur af zodat die niet nat wordt. Dan reinigen ze alles en spoelen na met water. Dan alle bijkomende zaken als filters reinigen en metingen. Vooral dat afdekken heb ik zelf weinig zin in. Dus gun ik hun die inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:40
HyperBart schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:53:
[...]

@RemmyB83 , bedankt voor je respons, gewaardeerd.

En hoe stellen we dat vast? Lees: als ik nu geld moet inzetten dan zou ik dat ook doen op de units, maar van wat ik daarvan begreep is dat relatief tijdsintensief, zodoende was het idee om stuk per stuk alles af te checken.

Wat doe ik best: verschuiven naar de units eerst laten testen ipv de leidingen? Is dat zo eenvoudig als vergelijkbaar met de leidingen, namelijk 40 bar op de unit zetten en beginnen meten? Hoeveel uur neemt dat in beslag?

Probleem is dat ik de installateur nogal "een beun" vind nu, het is toevallig bij hem dat er nu 2 defecten zich manifesteren. Ik zeg niet dat dat aan hem persoonlijk ligt maar het feit is wel dat er een andere Daikin binnunit bij familie in storing is gegaan, print is vervangen, storing was weg en nu is de storing er opnieuw (geen warme lucht en geen foutmelding/code, zelfs Daikin vond het vreemd toen er geen code was).

EDIT: Ik heb net vernomen van de aannemer dat zij bij hun bezoek zowel de leidingen als de unit zullen meten en het lek/defect opsporen.
@RemmyB83 @ThinkPad

Korte update en paar vragen als het nog mag. Voor de unit die in storing is gegaan en waar de (binnen)print vervangen is wordt nu ook de buitenprint vervangen. We hebben via de foutcodes en het uittrekken van de ventilator buiten vastgesteld dat er geen communicatie is tussen binnen en buiten unit (de foutcode bleef namelijk dezelfde, communicatiefout) waar deze normaal had moeten veranderen omdat we bewust een fout (ventilator losgekoppeld) hebben gemaakt, deze fout werd niet opgenomen/gedetecteerd dus conclusie met technische dienst Daikin was buitenprint defect.

Over de units die problemen hebben met het koelmiddel zitten we nog altijd met wat andere miserie en ik hoor daar tegenstrijdige dingen over en ik weet niet wat "waar" of nuttig is.

De leidingen zijn doorgemeten, hoe dat precies gaat, geen idee maar ik kreeg het bericht dat de leidingen geen lek bevatten.
Het advies van de leidinglegger was dan ook "om het hele systeem door te meten inclusief units".
Eerst gaf de installateur aan dat dat kon maar dat dat 24h duurt, dat hij dus zijn vacumeersysteem even moet achterlaten. Vandaag gaf hij aan dat dit volgens Daikin niet mocht of niet de bedoeling was en dat als er water in zit het sowieso einde verhaal is.

Wat is nu eigenlijk in stappenplan de juiste aanpak, wat dient er nu eigenlijk exact te gebeuren en wat mag er? Want ik ben een beetje ten einde raad, dit loopt zodadelijk aardig op in werkuren. Is de kans ook niet groter dat de unit een defect heeft en moet ik het niet langs de zaak proberen te laten ruilen? Hoe troubleshoot je dit stap voor stap met de juiste technische details?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19:05
HyperBart schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:19:
[...]

@RemmyB83 @ThinkPad

Korte update en paar vragen als het nog mag. Voor de unit die in storing is gegaan en waar de (binnen)print vervangen is wordt nu ook de buitenprint vervangen. We hebben via de foutcodes en het uittrekken van de ventilator buiten vastgesteld dat er geen communicatie is tussen binnen en buiten unit (de foutcode bleef namelijk dezelfde, communicatiefout) waar deze normaal had moeten veranderen omdat we bewust een fout (ventilator losgekoppeld) hebben gemaakt, deze fout werd niet opgenomen/gedetecteerd dus conclusie met technische dienst Daikin was buitenprint defect.

Over de units die problemen hebben met het koelmiddel zitten we nog altijd met wat andere miserie en ik hoor daar tegenstrijdige dingen over en ik weet niet wat "waar" of nuttig is.

De leidingen zijn doorgemeten, hoe dat precies gaat, geen idee maar ik kreeg het bericht dat de leidingen geen lek bevatten.
Het advies van de leidinglegger was dan ook "om het hele systeem door te meten inclusief units".
Eerst gaf de installateur aan dat dat kon maar dat dat 24h duurt, dat hij dus zijn vacumeersysteem even moet achterlaten. Vandaag gaf hij aan dat dit volgens Daikin niet mocht of niet de bedoeling was en dat als er water in zit het sowieso einde verhaal is.

Wat is nu eigenlijk in stappenplan de juiste aanpak, wat dient er nu eigenlijk exact te gebeuren en wat mag er? Want ik ben een beetje ten einde raad, dit loopt zodadelijk aardig op in werkuren. Is de kans ook niet groter dat de unit een defect heeft en moet ik het niet langs de zaak proberen te laten ruilen? Hoe troubleshoot je dit stap voor stap met de juiste technische details?
Helaas kan ik je niet echt verder helpen, ik ben een geen installateur ofzo.
Probeer via internet of je rechtsbijstand even uit te zoeken hoe het Europees is geregeld met de garantie. Zelf heb ik ooit een wasmachine uit buitenland gehad die kapot ging. Dat was toen 1 telefoontje naar whirlpool, en is toen gewoon door een nederlandse monteur gerepareerd. Misschien doet een beetje druk van je rechtsbijstand al wonderen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 18:31

Bio1ogics

Logisch toch?

Hieperdepiep schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Blijf a.u.b. van de Panasonic af! De software is 1 bagger zooi! Ik heb er al meerdere keren over geschreven en er zijn meer mensen op dit forum die hetzelfde ervaren
En ook mensen die nergens last van hebben. Voor zover ik de verschillen overzie, lopen degene met multisplit Panasonic niet tegen de problemen aan die jij ervaart.

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-09 06:33
Bio1ogics schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:17:
[...]

En ook mensen die nergens last van hebben. Voor zover ik de verschillen overzie, lopen degene met multisplit Panasonic niet tegen de problemen aan die jij ervaart.
Ik heb de tip geven, ik weet helaas hoe ze met de klacht/klachten om gaan rechtstreeks bij de importeur en Panasonic zelf (tot daar heb ik het kunnen spelen) Dus wees gewaarschuwd, het is echt alleen een goed bedoelde advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:46
Bio1ogics schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Klopt. Hier is er een. Nergens last van, maar dat heb ik @Hieperdepiep al eens uitgelegd. Heb inderdaad een multisplit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
Ter inspiratie: ik was al een tijdje op zoek naar een betaalbare thermostaat met zigbee/wifi én draaiknop zodat we wandbediening hebben in de kamers waar we adhoc koelen/verwarmen, maar dat alles wel via Homey loopt. Uiteindelijk via Ali onderstaande gescoord. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t77oH8jgNXgffiNzWWf4rzV7nm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjHYKb9KWa59h9KaeE848IFy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 21-01-2025 20:26 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 21:59
GermanPivo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:16:
Ter inspiratie: ik was al een tijdje op zoek naar een betaalbare thermostaat met zigbee/wifi én draaiknop zodat we wandbediening hebben in de kamers waar we adhoc koelen/verwarmen, maar alles wel via Homey loopt. Uiteindelijk via Ali onderstaande gescoord. :)

[Afbeelding]
Hoe stuurt deze je airco aan? en welk merk airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:57
zerocool schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:24:
[...]

Die vragen leven hier ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
zerocool schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:24:
[...]

De airco´s (MHI, maar dat maakt voor het principe niet uit) hangen in Homey (en HASS) en daar hangt deze thermostaat ook in. Aansturen doet dit niet natuurlijk, maar het is vooral een simpele manier van bedienen voor de rest in huis: aan/uit en temperatuur. Andere instellingen hoeven niet gewijzigd te worden of gaan d.m.v. automatiseringen (bijvoorbeeld wisselen tussen koelen/verwarmen).

De afstandsbediening wordt hiet niet gebruikt, want die is dom :+

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 21-01-2025 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Normaal gebruik je daar een lekbak voor.

https://www.aircosuper.nl/Kunststof-lekbak-940x420mm

Zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:52
Die gaat waarschijnlijk wel dicht vriezen in de winter.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 18:31

Bio1ogics

Logisch toch?

Hieperdepiep schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:45:
[...]

Ik heb de tip geven, ik weet helaas hoe ze met de klacht/klachten om gaan rechtstreeks bij de importeur en Panasonic zelf (tot daar heb ik het kunnen spelen) Dus wees gewaarschuwd, het is echt alleen een goed bedoelde advies.
Dat wens je inderdaad niemand toe, maar als ik het me goed herinner heb ik in deze thread dezelfde non-respons van bv Daikin importeur ook gelezen. Ik krijg het idee dat L/L warmtepompen vnl aan zakelijke klanten verkocht worden, en de importeurs reageren gewoon niet op consumenten. Slechte klantenservice is ruk, maar is wat mij betreft niet alles-bepalend in hardware keuze.

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ter inspiratie: ik was al een tijdje op zoek naar een betaalbare thermostaat met zigbee/wifi én draaiknop zodat we wandbediening hebben in de kamers waar we adhoc koelen/verwarmen, maar dat alles wel via Homey loopt. Uiteindelijk via Ali onderstaande gescoord. :)

[Afbeelding]
Doet dat ding alleen zigbee of wifi? Ben wel benieuwd welke het is.
Misschien leuk om direct te ondersteunen binnen de ClimaControl module. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 21:44
Tommie12 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:12:

[Afbeelding]

Dat valt nog mee na 3 jaar. Heb hier op het dak bij anderen hetzelfde gezien na net een half jaar.
Zelf heb ik er drainagebuis omheen gedaan. Ziet er niet uit, maar maakt op het dak niet uit. En scheelt je een hoop tape, die de vogels (zeker zeemeeuwen) gewoon wegpikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Bk_4gM8ErVmdkM4tN0JRaYNyBs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yXrxNVlqHGqF2WMC8UHU3RGG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 11:41
Ik heb hier gelezen dat er meerdere mensen na het koelen de ventilatiestand nog even een kwartiertje aanzetten.

Zijn er ook gebruikers die de ventilatiestand nog even aanzetten na het verwarmen? En zoja, waarom?

Probeer te inventariseren of hier een goede reden voor is en het dan ook te doen (of niet).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
red1 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:36:
Ik heb hier gelezen dat er meerdere mensen na het koelen de ventilatiestand nog even een kwartiertje aanzetten.

Zijn er ook gebruikers die de ventilatiestand nog even aanzetten na het verwarmen? En zoja, waarom?

Probeer te inventariseren of hier een goede reden voor is en het dan ook te doen (of niet).
Bij het koelen doe je dit om vocht weg te blazen en zo te zorgen dat het van binnen droog is en er geen vieze luchtjes ontstaan. Bij verwarmen heeft dit geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp

[Afbeelding]
Kun je hiermee koeling en verwarmen schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
LED-Maniak schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:16:
[...]

Doet dat ding alleen zigbee of wifi? Ben wel benieuwd welke het is.
Misschien leuk om direct te ondersteunen binnen de ClimaControl module. :)
Ik heb deze in de wifi variant. Hangt in de Tuya cloud, dus dat zou wel moeten kunnen met hun .api vermoed ik. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:53

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Zit het tussen mijn oren of is het al jaren niet zolang defrost weer achter elkaar geweest als 24/25. Ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Een dagje zon is ook welkom. ;) Krijg ground hog day vibes. Sorry maar ik moest het even kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door vdr01 op 22-01-2025 09:28 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Maxwp schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 01:48:
[...]

Kun je hiermee koeling en verwarmen schakelen?
Als je iets van een domotica systeem hebt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:03
workzone schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:12:
[...]

Die gaat waarschijnlijk wel dicht vriezen in de winter.
Ook verkrijgbaar met verwarmingskabel :
https://www.handelsondern...che-verwarmingskabel-l-3m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:51
45W. Schakelt in vanaf 3°C en schakelt af vanaf 12 °C, ik ben bang dat deze oplossing een flink aandeel in je energiekosten heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Martin7182 op 22-01-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zwerius schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:44:
Even een algemene vraag: Als je een airco als WP gebruikt, waar haalt die dan de warmte voor ontdooien van de buitenunit vandaan? Komt dat uit de ruimtelucht van de vertrekken en gaan de binnenunit(s) dus tijdelijk even heel koude lucht blazen? Of zit er een elektrisch element in, dat de warmte voor ontdooien verzorgt?
Airco's hebben volgens mij nooit een verwarmingselement.

Dus ja, die benodigde energie komt van binnen. Niet iedereen heeft daar echter last van. Geen enkele airco gaat echt actief blazen AFAIK. Wel wordt de warmtewisselaar van de binnenunit heel koud.. kan wel heel ver onder het vriespunt gaan :p

Bij mijn multisplit ME hoor ik het eigenlijk alleen. Tot vorig jaar had ik een single Haier in de woonkamer hangen en die warmtewisselaar werd echt ijs en ijskoud tijdens een defrost. Zo koud dat je de kou eruit voelde vallen :).

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 22-01-2025 10:15 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Weer even een statusupdate over de 2x 5MXM90. (eerdere posts: Navi in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2")

Gister een recordverbruik gehad met in totaal 86 kWh voor het verwarmen met de airco's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZzxdvVGl7YJgYQuU7kSCdDdRas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuinDtU9mNkswuWPfDBZzSVm.jpg?f=fotoalbum_large

s'nachts is het hier zo'n -1 tot -2, en overdag de gehele dag rond de 0-1C. Ongeveer elk uur/anderhalf een defrost.

Beide units moeten nu echt zonder demand control en staan praktisch volaan 24/7.
Heb ze ook voor het eerst meer zien trekken dan de opgave van + 2250W, af en toe pieken ze nu naar 3800W per stuk.

Fanspeeds moeten ook hoger naar minimaal 2.

Ze houden het huis net warm, en het is pas 0 graden, dat gaan ze bij -7 echt niet meer trekken.

Blijkt 2x zo'n grote unit toch niet zo'n overkill te zijn..de nominale capaciteit zou 10kW verwarmen per unit moeten zijn maar ik betwijfel of ze dat nu wel halen..
De "norm EN14825 - gematigd klimaat" ontwerp-capaciteit is 6,46 kW per stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Navi schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:07:
Weer even een statusupdate over de 2x 5MXM90. (eerdere posts: Navi in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2")

Gister een recordverbruik gehad met in totaal 86 kWh voor het verwarmen met de airco's.

[Afbeelding]

s'nachts is het hier zo'n -1 tot -2, en overdag de gehele dag rond de 0-1C. Ongeveer elk uur/anderhalf een defrost.

Beide units moeten nu echt zonder demand control en staan praktisch volaan 24/7.
Heb ze ook voor het eerst meer zien trekken dan de opgave van + 2250W, af en toe pieken ze nu naar 3800W per stuk.

Fanspeeds moeten ook hoger naar minimaal 2.

Ze houden het huis net warm, en het is pas 0 graden, dat gaan ze bij -7 echt niet meer trekken.

Blijkt 2x zo'n grote unit toch niet zo'n overkill te zijn..de nominale capaciteit zou 10kW verwarmen per unit moeten zijn maar ik betwijfel of ze dat nu wel halen..
Je vergeet de luchtvochtigheid mee te nemen. Die was gisteren extreem hoog door mistig weer. Bij -7 is het vaak kraakhelder weer met veel lagere luchtvochtigheid waardoor je veel minder defrosts hebt. Zelfs helemaal niet is mogelijk in die situatie.

Ik was zelf 4 dagen weggeweest en had mijn airco op nachtstand gezet. Dwz dat hij het rond de 10 graden houdt. Door het weer wist ik al voordat ik gisteravond thuis was dat het een uitdaging zou worden om het snel op 20 graden te krijgen. Dat klopte als een bus. Slechte isolatie en enkelglas >:)

[ Voor 9% gewijzigd door vdr01 op 22-01-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:46:
[...]

45W. Schakelt in vanaf 3°C en schakelt af vanaf 12 °C, ik ben bang dat deze oplossing een flink aandeel in je energiekosten heeft.
Wat een onzin 24uur 45W = ca. 1,2kWh a 30 cent = 36 cent per dag indien in gebruik, nou nou :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
vdr01 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:11:
[...]

Je vergeet de luchtvochtigheid mee te nemen. Die was gisteren extreem hoog door mistig weer. Bij -7 is het vaak kraakhelder vries weer met veel lagere luchtvochtigheid waardoor je veel minder defrosts hebt. Zelfs helemaal niet is mogelijk in die situatie.

Ik was zelf 4 dagen weggeweest en had mijn airco op nachtstand gezet. Dwz dat hij het rond de 10 graden houdt. Door het weer wist ik al voordat ik gisteravond thuis was dat het een uitdaging zou worden om het snel op 20 graden te krijgen. Dat klopte als een bus. Slechte isolatie en enkelglas >:)
Ach en dan slinger je even een COP1 kacheltje aan.
Ook geen ramp, op jaarbasis zie je dat niet terug.

Ik weet dat hier een taboe op leeft in dit topic en het apparaat alles moet kunnen...

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 22-01-2025 11:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Navi Mijn god he, 86 kWh op één dag :o Zag dat het wel een grote woning betreft, maar was lucht-water niet een betere keuze geweest?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ThinkPad schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:03:
@Navi Mijn god he, 86 kWh op één dag :o Zag dat het wel een grote woning betreft, maar was lucht-water niet een betere keuze geweest?
2x 9kw buitenunit,s is dat ook niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Navi schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:07:

Gisteren was wel hell met dat mist, zelfs ik heb 3 (!) defrosts gehad.

Maar yeah, 6.5 kW x2 klinkt als veel maar de kleinste CV ketel is ruim 20 kW, op 80/60 graden water zelfs.

Het klinkt wel alsof ze buiten hun optimale bereik draaien, achteraf gezien, voor zo'n setup zou ik gauw denken aan 1 of 2 single split erbij voor de belangrijkste (kanaal?) unit, die regeling is veel fijner dan dat jumpy gedoe met multis en SCOP is hoger. Hier had ik dat ook moeten doen voor de woonkamer, die doet 70% van alle werk.

Een FBA50A9/RXM50A geeft je dan in 1 set gelijk 3.9 kW @ -7 (Tbiv) bij tegen een niet eens slechte COP van ruim 3.

Op de zaak hangen gewoon 6 losse units voor de zaal, 2x 10, 4x 5 kW elk. Als multi moet je naar VRF/VRV maar wordt alleen maar duur en complex van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
mr_evil08 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:06:
[...]

2x 9kw buitenunit,s is dat ook niet vreemd.
Ik vind het evengoed wel héél erg veel. Het kan aan mij liggen maar die buitenunits zien er wel aan de kleine kant uit voor 9 kW units. Dat verklaard misschien ook gelijk het hoge verbruik. Te kleine warmtewisselaar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:21
Op lage fan snelheid (en dus hoge condensatie temperatuur) help ook niet. Een lw wp gaat ook meer verbruiken bij hoge watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ingmar89 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:18:
Op lage fan snelheid (en dus hoge condensatie temperatuur) help ook niet. Een lw wp gaat ook meer verbruiken bij hoge watertemperatuur.
Het hoger verbruik zit vooral in het huis meer warmteverlies heeft en dat gaat gecombineerd met meer afgifte.

Ik heb daar eens mee lopen spelen, COP stort niet in van een hoger aanvoer wat men beweert.
Hier is ook nog een gasketel aanwezig, geeft hetzelfde resultaat, gasverbruik neemt fors toe, het huis heeft gewoon die warmte nodig.

(efficiëntie neemt uiteraard af maar dat is niet zo spannend).

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 22-01-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Glashelder schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Ik vind het evengoed wel héél erg veel. Het kan aan mij liggen maar die buitenunits zien er wel aan de kleine kant uit voor 9 kW units. Dat verklaard misschien ook gelijk het hoge verbruik. Te kleine warmtewisselaar.
Oooh de 5MXM90 is een single fan unit... Bij ons zijn de 10 kW dubbel hoog, 2 fans op elkaar. Ja dat is wel erg dicht op zijn limiet vooral voor verwarmen. Voor koelen boeit het niet, hij kan prima 60+ graden heet uitblazen maar voor ijsvorming is brute force meer compressorvermogen niet echt efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

mr_evil08 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Ach en dan slinger je even een COP1 kacheltje aan.
Ook geen ramp, op jaarbasis zie je dat niet terug.

Ik weet dat hier een taboe op leeft in dit topic en het apparaat alles moet kunnen...
Voor mij geen taboe. Ik had in mijn 4 dagen afwezigheid de airco ook op 18 graden (gaat niet lager) kunnen achterlaten. Nu heb ik meer bespaard ondanks dat toen ik thuis kwam ik mijn IR paneel en mijn COP1 kacheltje heb aangeslingerd. Ik heb wel de eerste 1,5 tot 2 uur nog mijn jas aangehouden en toen ging het weer. Toen ook de COP1 apps weer uitgezet. Ik woon alleen dus dan kan dat soort gekkigheid gewoon. Als het echt te gek wordt heb ik mijn good old gaskachel nog die ik kan aanslingeren maar die heb ik dit seizoen nog niet aangeraakt ivm gasprijs en ons ben zuunig.

P.s. had normaliter ruimte van tevoren laten opwarmen via HA. Maar ben Odido 5G aan het testen en kon niet bij HA via internet ;w

[ Voor 6% gewijzigd door vdr01 op 22-01-2025 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:19
vdr01 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:27:
Zit het tussen mijn oren of is het al jaren niet zolang defrost weer achter elkaar geweest als 24/25. Ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Een dagje zon is ook welkom. ;) Krijg ground hog day vibes. Sorry maar ik moest het even kwijt.
Ja hier is/was het ook extreem.
Ik ben 10 dagen van huis geweest en heb de alles uit gelaten. Pas 4 uur voor ik weer thuis zou komen de airco aangezet, helaas vergeten het eerder te doen. Hij moest het hele huis weer opwarmen van 11 naar 20 graden. dat ging wel met een bak defrosts, elke 1,5 uur eentje op beide units. maar tussen elke defrost lukte het wel om het huis elke keer weer met 1 graad warmer te krijgen.

Uiteindelijk duurde het ongeveer 24 uur om hem weer stabiel op 20 graden te krijgen zonder dat het echt teveel zakt tijdens een defrost. De massa helemaal opwarmen duurt natuurlijk nog wat langer.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Waar mensen geen rekening mee houden dat in Nederland afgelopen dagen grote verschillen waren in luchtvochtigheid, bij ons was continue zicht 100m en lager terwijl in het westen bijvoorbeeld veel minder hinder was.

Mist en temperaturen rond 0-4 nekt een WP behoorlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 22-01-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Gisteren was wel hell met dat mist, zelfs ik heb 3 (!) defrosts gehad.

Maar yeah, 6.5 kW x2 klinkt als veel maar de kleinste CV ketel is ruim 20 kW, op 80/60 graden water zelfs.

Het klinkt wel alsof ze buiten hun optimale bereik draaien, achteraf gezien, voor zo'n setup zou ik gauw denken aan 1 of 2 single split erbij voor de belangrijkste (kanaal?) unit, die regeling is veel fijner dan dat jumpy gedoe met multis en SCOP is hoger. Hier had ik dat ook moeten doen voor de woonkamer, die doet 70% van alle werk.

Een FBA50A9/RXM50A geeft je dan in 1 set gelijk 3.9 kW @ -7 (Tbiv) bij tegen een niet eens slechte COP van ruim 3.

Op de zaak hangen gewoon 6 losse units voor de zaal, 2x 10, 4x 5 kW elk. Als multi moet je naar VRF/VRV maar wordt alleen maar duur en complex van.
Misschien heb je wel gelijk, het nadeel is alleen dat je dan zoveel buitenunits krijgt. Heb er nu 2 op 8 binnendelen en anders ga je al gauw naar 4 losse units. (Woonkamer hangen 2 binnendelen)

Mijn COP ligt nu volgens mij eerder rond de 1,5 - 2 ipv de opgegeven 4,5.

Qua comfort vind ik het toch ook niet ideaal, continue die blazende units overal, ik denk dat ik op termijn toch overstap naar een lucht/water. Even kijken hoe e.e.a uitpakt als het salderen wegvalt.
w00key schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Oooh de 5MXM90 is een single fan unit... Bij ons zijn de 10 kW dubbel hoog, 2 fans op elkaar. Ja dat is wel erg dicht op zijn limiet vooral voor verwarmen. Voor koelen boeit het niet, hij kan prima 60+ graden heet uitblazen maar voor ijsvorming is brute force meer compressorvermogen niet echt efficiënt.
De SCM100ZS-W is in principe ook gewoon een single fan unit van hetzelfde formaat. Welk type heb je staan? Ik zie plaatjes van een dubbele hyper-inverter, maar lijkt geen consumenten model?

[ Voor 18% gewijzigd door Navi op 22-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 17:06
Tja hier ook om de 1.5 uur een defrost met 5kwh perfera. Je ziet dan toch dat hij het moeilijk heeft met die mist. Het is dan ook wel extreem lang grijs en mistig de laatste 2 maanden.
Ik heb mijn cv er maar bij aangezet in de avond om die defrost dalen op te vangen, maar het blijft een beetje spelen met de cv thermostaat en lastig om een ballans te vinden.
Want tv kijken met die woei is niet echt prettig momenteel, overdag de boel verwarmen is dan wel prima, zeker als je toch bezig bent of aan het werk.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 09:18
Het defrosten is weer even voorbij :D
Je ziet dat als de LV boven de 95% komt het aantal defrosts flink toeneemt als het vriest. Wat ook logisch is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0UrSQ2RLRBZRj4SIdkefi2X-Fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9yJVibD7I7yPoa9YtKdbBJYK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

mr_evil08 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:16:
[...]

Waar mensen geen rekening mee houden dat in Nederland afgelopen dagen grote verschillen waren in luchtvochtigheid, bij ons was continue zicht 100m en lager terwijl in het westen bijvoorbeeld veel minder hinder was.

Mist en temperaturen rond 0-4 nekt een WP behoorlijk.
Nou, ik woon in Alphen a/d Rijn (en werk in Leidschendam, tegen Den Haag), en ik heb het buiten al dagen, zo niet weken, niet onder de 90% luchtvochtigheid gezien. De laatste dagen zat het eigenlijk continu op 99%. En dat met temperaturen van continu rond het vriespunt. Ook mist is hier eerder dagelijkse gang van zaken op het moment.

Ik heb zelf ook tijdelijk één van de radiatoren in de woonkamer/keuken weer ingeschakeld. Mijn CV draait op een Honeywell Evotouch systeem, dus ik kan eenvoudig een individuele radiator aan een eigen zone toewijzen (de open keuken is nu even een eigen zone met temperatuurmeting in de knop, want daar bleef het te koud). Ik kreeg het de afgelopen week namelijk niet voor elkaar dat het comfortabel was in de woonkamer.
nielsh12 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:05:
[...]

Hi, kijk ff de laatste paar reacties in dit topic: Daikin airco: wifi vervangen door S21 wifi module

Daar had ik laatst dezelfde vraag. Komt er voor nu op neer dat je met Faikin en een externe thermostaat alleen het setpoint omhoog/omlaag kan (laten) bedienen op basis van de data van de BLE, niet daadwerkelijk de temperatuurregeling van de Daikin over kan nemen. Wie weet in de toekomst..
Ik ben daar ook benieuwd naar. In de woonkamer hangt de Evotouch thermostaat die op een veel betere plek de temperatuur meet. Die wil ik liever als sturend in gaan zetten. In Domoticz kan ik die prima uitlezen, en als mijn Faikin straks draait, kan ik in principe ook de binnenunit aansturen.
In eerste instantie wil ik het inzetten om de warmtepomp te ondersteunen, dus zoals nu, als hij het niet lijkt te trekken (na 15 minuten meet de thermostaat nog steeds niet de ingestelde temperatuur bijv.), hij de CV gaat bijgeschakelen, zoals nu nodig lijkt te zijn.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
TvanW schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Wat een onzin 24uur 45W = ca. 1,2kWh a 30 cent = 36 cent per dag indien in gebruik, nou nou :)
Ik had het over aandeel in de kosten, niet de kosten zelf (die hier sowieso al laag zijn). 1.2 kWh is hier op een gemiddelde winterdag zo'n 25%, dat vind ik best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
deepbass909 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:26:
[...]
Ik kreeg het de afgelopen week namelijk niet voor elkaar dat het comfortabel was in de woonkamer.
[...]
Stook je on-demand of 24/7? Ik kijk 's avonds voor ik ga slapen even naar de verwachte temperaturen. Als het 's nachts <5°C wordt dan laat ik de airco aan (op zelfde setpoint als overdag), anders zet ik hem uit. On-demand stoken bij vorst vind ik niet te doen, dan zit ik rustig 2h met een brullende binnenunit.

Je kan ook nog als je naar bed gaat de fan op maximaal en swivel L/R omhoog/omlaag doen zodat hij de warmte goed door de kamer verspreid. Ik zie bij mijn MHI alleen wel dat het verbruik dan wel met 100-150W omhoog gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Glashelder schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:01:
[...]

Airco's hebben volgens mij nooit een verwarmingselement.

Dus ja, die benodigde energie komt van binnen. Niet iedereen heeft daar echter last van. Geen enkele airco gaat echt actief blazen AFAIK. Wel wordt de warmtewisselaar van de binnenunit heel koud.. kan wel heel ver onder het vriespunt gaan :p

Bij mijn multisplit ME hoor ik het eigenlijk alleen. Tot vorig jaar had ik een single Haier in de woonkamer hangen en die warmtewisselaar werd echt ijs en ijskoud tijdens een defrost. Zo koud dat je de kou eruit voelde vallen :).
Ik denk eigenlijk dat een groot deel van de energie nog steeds van buiten komt. Her staat de compressor met ~800 W te draaien tijdens het ontdooien. Er is wel wat warmteuitwisseling met de binnenunit, maar de uitblaasklep staat horizontaal en de ventilator staat uit. Binnen blijft het gewoon op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martin7182 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Ik denk eigenlijk dat een groot deel van de energie nog steeds van buiten komt. Her staat de compressor met ~800 W te draaien tijdens het ontdooien. Er is wel wat warmteuitwisseling met de binnenunit, maar de uitblaasklep staat horizontaal en de ventilator staat uit. Binnen blijft het gewoon op temperatuur.
Hoe zou dat moeten werken dan :? Er is buiten geen warmtewisselaar waar warmte aan onttrokken kan worden tijdens een defrost. Er wordt natuurlijk op dat moment wel sowieso 800 watt aan warmteenergie van je compressor in de condensor gepompt.

Ik zou zeggen doe de unit eens open tijdens een defrost en bekijk de warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Laatst online: 18:09
Martin7182 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Onderschat niet hoeveel energie er aan de binnenunit onttrokken wordt bij de binnenunit met een defrost. De ventilator staat juist uit zodat die kou niet 1 op 1 jou bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTfhfOs-JC6NTynCOoP6nLDb0Nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GLt5hWG7J1Z6Hjt9CR4rY7k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Die 800 W inderdaad. De oorspronkelijke vraag was of de warmte uit de ruimtelucht van de vertrekken komt. Dat is maar heel beperkt zo. Ja, technisch gezien komt die energie natuurlijk nog steeds van binnen door de stroomdraden in de buitenunit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Navi schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:31:
[...]
De SCM100ZS-W is in principe ook gewoon een single fan unit van hetzelfde formaat. Welk type heb je staan? Ik zie plaatjes van een dubbele hyper-inverter, maar lijkt geen consumenten model?
Oof dat is lang geleden. Oude R410A apparaat, FDT100VH met een 845x970x370 grote buitendeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ7_VIQ7icVK0uznIpk_1GRi2Ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEGwOLm56DPrejcroUF2iSka.jpg?f=fotoalbum_large

2 sets van 1x groot plus 2x klein op het dak.

Misschien dat ze bij commerciële apparaten minder cheapen op de verdamper, vs residential line?

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 22-01-2025 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
svenk91 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Onderschat niet hoeveel energie er aan de binnenunit onttrokken wordt bij de binnenunit met een defrost. De ventilator staat juist uit zodat die kou niet 1 op 1 jou bereikt.

[Afbeelding]
Dat plaatje zegt niet om hoeveel warmte het gaat. Zal ik anders een plaatje van het binnenste van mijn vriezer laten zien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Martin7182 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:38:
Die 800 W inderdaad. De oorspronkelijke vraag was of de warmte uit de ruimtelucht van de vertrekken komt. Dat is maar heel beperkt zo. Ja, technisch gezien komt die energie natuurlijk nog steeds van binnen door de stroomdraden in de buitenunit :)
Wellicht kan @Technician- er wat over zeggen?

Mijn gevoel zegt me dat als die unit met 800 watt draait dat er dan evenredig aan de binnenzijde warmte onttrokken zou moeten worden. En ik vermoed dat de COP met koelen bij 0 graden buiten relatief hoog zou moeten zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

Oef, even afkloppen hier. Ik kreeg zojuist een U0 melding op 1 van mijn Daikins waar we het huis mee verwarmen. Hij ging uit en wilde niet meer aan. U0 kan meerdere oorzaken hebben, onvoldoende koelmiddel (als gevolg van een lek) maar ook een vastzittende klep of een defecte printplaat bijvoorbeeld.

Heb intussen de stroom er even afgehaald en weer opgezet, en nu doet hij het gewoon weer zonder foutmelding.

Afgelopen dagen moest hij wel flink aan de bak natuurlijk met al die defrosts.

Meer ervaring met deze error?
U0 – Suction pipe temperature is too high – A fault with the refrigerant piping system – either clogging or a lack of refrigerant, or there may be a fault with the expansion valve.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 22-01-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ThinkPad schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Stook je on-demand of 24/7? Ik kijk 's avonds voor ik ga slapen even naar de verwachte temperaturen. Als het 's nachts <5°C wordt dan laat ik de airco aan (op zelfde setpoint als overdag), anders zet ik hem uit. On-demand stoken bij vorst vind ik niet te doen, dan zit ik rustig 2h met een brullende binnenunit.

Je kan ook nog als je naar bed gaat de fan op maximaal en swivel L/R omhoog/omlaag doen zodat hij de warmte goed door de kamer verspreid. Ik zie bij mijn MHI alleen wel dat het verbruik dan wel met 100-150W omhoog gaat.
On-demand. Maar 's nachts met alles uit zakt de temperatuur eigenlijk niet onder de 17 graden. Het is meer dat ik het, ook niet na al de hele dag op 19 graden te hebben gestaan, 's avonds niet op 21 graden krijg op het moment. Begin dit jaar lukte dat nog wel.

De vorm van woonkamer/keuken helpen daarbij niet mee. De benedenverdieping heeft de vorm van een T en de unit hangt in de hoek van de dwarsbalk. Voor een goede verdeling moet de warmte na 3 meter een hoek om, en dat gaat domweg niet goed. De unit hangt daar omdat er eerst op die plek een oude airco hing.

Het was ook nooit ons doel om de verwarming van de benedenverdieping volledig door de L/L warmtepomp over te laten nemen, alleen hebben wij een kleine van 7 maanden en door de kerst moest haar box naar een andere plek en kwam daardoor pal voor de grootste radiator te staan. Die kunnen we dus tijdelijk niet gebruiken. Dat was dus gelijk een goed moment om te gaan experimenteren met de warmtepomp.

Mijn grootste probleem is wel te zien in deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ76Nm5Z6zqi06fBDIOsaEyAtO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYUn0wNE6w1uIVs6nA1EI8e1.png?f=fotoalbum_large
Dit is de temperatuur gemeten over 24 uur door de kamerthermostaat. Vooral in het linkerdeel zie je een vrij sterke fluctuatie van 1 graad of meer in de ruimtetemperatuur (rond 18.00 is die zelfs 2 graden) en dat voel je heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
deepbass909 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:45:
[...]
Mijn grootste probleem is wel te zien in deze grafiek:
[Afbeelding]
Dit is de temperatuur gemeten over 24 uur door de kamerthermostaat. Vooral in het linkerdeel zie je een vrij sterke fluctuatie van 1 graad of meer in de ruimtetemperatuur (rond 18.00 is die zelfs 2 graden) en dat voel je heel duidelijk.
Wat zijn je settings? Beste voor comfort (met een kleine hier) is:

Vertikaal: helemaal omhoog. Horizontaal: maakt niet uit. Fan: laag (niet ultra low / sleep). Setpoint hoger zetten, dat is plafond en niet ruimtetemperatuur, hier staat het op 22 graden en unit meet 24.

Vermogen wordt begrensd door unit condensor temperatuur / uitblaastemperatuur, buitenunit wordt geforceerd om rustig aan te doen. Schommeling is 0.3 graad op de kinderkamer en net iets meer in de woonkamer / keuken. Afzuigkap en achterdeur zorgt voor de dips, airco pruttelt rustig door.

De "optimale" instelling van 45 graden naar beneden, auto fan etc zorgt voor schommelingen. Helemaal omhoog zorgt voor indirecte verwarming, plafond is 24 graden en dat verdeelt zich dan heel langzaam over de ruimte. Net als een klassieke radiator waar warme lucht direct naar het plafond stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Glashelder schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Wellicht kan @Technician- er wat over zeggen?

Mijn gevoel zegt me dat als die unit met 800 watt draait dat er dan evenredig aan de binnenzijde warmte onttrokken zou moeten worden. En ik vermoed dat de COP met koelen bij 0 graden buiten relatief hoog zou moeten zijn :p
Ja, dat is de vraag. Er wordt zeker warmte aan de binnenunit onttrokken, maar misschien niet heel veel aan de binnenruimte omdat de ventilator niet draait. Daarom wordt het in de binnenunit ook zo stervenskoud. Ik zou wel eens een voorzichtige schatting kunnen maken a.h.v. het temperatuurverschil en de massa van de binnenunit.
Pagina: 1 ... 131 ... 149 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic