.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Ik heb het via amazon UK besteld.
Hi Creoncreon schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:36:
Kan iemand mij bevestigen dat ik de kabels goed heb zitten
Ik zie de faikin wel in de browser maar hij geeft aan system is off-line
De arico is een Daikin FTXM35R
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Inmiddels werkt hij, ik had toch wat kabels omgedraaid aangesloten
De fotos zoals ze er nu staan zijn goed
Nu de boel nog in Home assistant krijgen
Even een snelle vraag. Ik heb de volgende items binnen en wil het proberen aan te sluiten.
Misschien een stomme vraag maar hoe heb je de kabels aan elkaar gekregen? (afbeelding 3 van jou hierboven)creon schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:34:
[...]
https://a.aliexpress.com/_EyxzMRn Dupont male stekkers omdat aan de andere stekkers alleen female zit
https://a.aliexpress.com/_EJnEhlR deze de 5 pins
https://a.aliexpress.com/_EGcu6AN deze ook de 5 pins
Als je in de buurt van Raamsdonksveer woont ik heb nog een aantal stekkers over (per 5 besteld en ik had er maar 1 nodig)
Update:
Doe je dat alleen om de kabel langer te maken?
Want volgens als je alleen de 2.5Mm kabels gebruikt kun je 'm toch direct aansluiten op de airco?
[ Voor 3% gewijzigd door bagje op 08-02-2024 11:53 ]
Dupont male en femalebagje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:54:
[...]
Hi Creon
Even een snelle vraag. Ik heb de volgende items binnen en wil het proberen aan te sluiten.
[...]
Misschien een stomme vraag maar hoe heb je de kabels aan elkaar gekregen? (afbeelding 3 van jou hierboven)
Update:
Doe je dat alleen om de kabel langer te maken?
Want volgens als je alleen de 2.5Mm kabels gebruikt kun je 'm toch direct aansluiten op de airco?
Doe ik niet alleen om de kabels langer te maken maar ook omdat ik de stekkers aan de andere kant nodig heb
En ik ben de kabels nog niet tegen gekomen met de stekkers die ik nodig heb aan alle 2 de kanten
Dus zodoende "halve" kabels besteld met de stekker die ik nodig heb
https://a.aliexpress.com/_EGcu6AN
hier de 5pins van.
Het smallere (witte) gedeelte van 2.50Mm paste precies op de Airco poort.
en het uiteinde, de 5 kabeltjes heb ik gewoon in de Faikin geklikt.
daarna de kabels een beetje gebogen, ertussen gestopt en weer dichtgedaan
zie ook:
:fill(white):strip_exif()/f/image/RozZJuvv2xLhl3MzlVO4IapU.png?f=user_large)
Nu werkt de Faikin direct en vlekkeloos met de Domoticz Daikin plugin!
Details:
https://github.com/revk/ESP32-Faikin/discussions/236
Thnx, heb die kabel ook besteld. Dan maar eens bezig, de Faikin ligt hier al even.bagje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:20:
Ik heb het zojuist aan de praat gekregen, met enkel deze kabel:
hier de 5pins van.
daarna de kabels een beetje gebogen, ertussen gestopt en weer dichtgedaan![]()
zie ook:
[Afbeelding]
ok the faikin werkt ook op de 5kw versie heb ik gedaan aleen de connector op de s21 is lastig had het met losse gedaan en na1 dag geen contact meer (grr) ben aan het zoeken welke goed passen maar het is een vervelende connector wie heeft er een passend gevonden op de faikin met een beetje bij werken lukt het wel en ook nog andere vraag bij het terug plaatsen van de kast van de daikin blijft deze onderin rond staan iemand enig idee hoe je dit kunt fixen? en hij is ook aangemeld al in Hoem assitLieuwe15 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:44:
Even de Perfera open gehad
Stap 0: Verwijder de klep en luchtfilters
Stap 1: Verwijder de 2 schroeven
[Afbeelding]
Stap 2: De witte kap zit achter de haakjes, haal de kap er overheen en kantel de kap naar voren
[Afbeelding]
Stap 3&4: Schroef de schroef van het afdekkapje los en daarna de 2 haakjes omhoog wippen om de metalen kap te verwijderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stap 5&6: Hier is de S21 poort
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met betrekking tot de kabel heb ik van de Faikin github het volgende ontdekt:
S21 poort = JST-PA 2.0mm
Faikin = JST-EH 2.50mm
S21 poort met schuifmaat op 8mm (2.0mm pitch)
[Afbeelding]
Faikin met schuifmaat op 10.0mm:
[Afbeelding]
Dupont kabels met 2,54mm pitch passen volgens de faikin github niet lekker.
Ik zal dus nog even een aantal connectoren van de JST-PA 2.0mm moeten bestellen.
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
https://nl.aliexpress.com...lsC6&gatewayAdapt=glo2nld
Ik heb hier nog een aantal 1 van over (en nog een aantal van de Faikin kant).
Dus als iemand belang heeft bij de stekkers met stukje kabel, kan dat.
https://github.com/rospogrigio/daikin_residential/issues/182
🔧 What about existing open-source integrations?
To ensure a seamless experience and to take advantage of the new platform, we kindly request all users/developers with existing integrations on the Daikin Onecta platform to migrate their setups within the next 30 days.
From 11 March onwards, we'll deprecate the currently used API key found in many open-source projects. This means existing integrations will stop functioning.
wacht de HA intregratie gaat mogelijk stoppen met werken totdat men deze heeft aangepast?Barryvdh schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:46:
Nu is het de vraag of de HomeAssistant integratie op tijd klaar is voor de nieuwe API, of je toch Faikin moet gebruiken.
https://github.com/rospogrigio/daikin_residential/issues/182
[...]
zie ik het nu goed dat ze een open ontwikkelaars platform hebben gemaakt?
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Zie nieuws: Daikin begint platform voor ontwikkelaars en zet bestaande api-integr...Maxwp schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 01:07:
[...]
wacht de HA intregratie gaat mogelijk stoppen met werken totdat men deze heeft aangepast?
zie ik het nu goed dat ze een open ontwikkelaars platform hebben gemaakt?
Ja, de ontwikkelaar heeft 30 dagen de tijd om de integratie om te bouwen + gebruikers om te updaten. Op 11 maart blokkeren ze de oude API keys (zeggen ze iig)
Of halen jullie de module er elke keer uit voor de installateur langskomt? Lijkt me namelijk nogal een gedoe om elk jaar alle units open te schroeven om de module overal uit te halen en later weer terug te stoppen😅
Dat vroeg ik mij ook af... Volgende week wordt hier een Daikin split geïnstalleerd en ik volg dit topic al als Domoticz gebruiker.Sypher schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:47:
...zijn jullie met het gebruik van de Faikin module niet bang voor gedoe met de installateur indien jullie gebruik maken van een onderhoudscontract?
...
De airco is toch gewoon te bedienen zoals normaal? Of mis ik iets? Of doel je op een monteur van Daikin zelf bijvoorbeeld?Sypher schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:47:
Wellicht een beetje offtopic maar... zijn jullie met het gebruik van de Faikin module niet bang voor gedoe met de installateur indien jullie gebruik maken van een onderhoudscontract?
Of halen jullie de module er elke keer uit voor de installateur langskomt? Lijkt me namelijk nogal een gedoe om elk jaar alle units open te schroeven om de module overal uit te halen en later weer terug te stoppen😅
Van buiten zal je het idd niet zien of merken, maar als je installateur periodiek onderhoud komt uitvoeren kan hij wel een "raar" printje tegenkomen waar ze van kunnen zeggen: je hebt zelf aanpassingen gedaan dus je bent je garantie kwijt oid..Vos schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:23:
[...]
De airco is toch gewoon te bedienen zoals normaal? Of mis ik iets? Of doel je op een monteur van Daikin zelf bijvoorbeeld?
Lijkt me ook geen probleem.
thxBarryvdh schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:24:
[...]
Zie nieuws: Daikin begint platform voor ontwikkelaars en zet bestaande api-integr...
Ja, de ontwikkelaar heeft 30 dagen de tijd om de integratie om te bouwen + gebruikers om te updaten. Op 11 maart blokkeren ze de oude API keys (zeggen ze iig)
"Dat gebeurt per 11 maart. De api-keys die ontwikkelaars nu gebruiken om Onecta te integreren in software, worden vanaf dat moment uitgefaseerd. Daikin raadt ontwikkelaars aan hun integraties te migreren, maar dat zal voor veel applicaties nog lastig worden als er nog geen officiële nieuwe integratie via de Developer Portal is.
"
Ik heb dezelfde kabel besteld, echter past de witte connector niet op de s21 poort. De connector is te breedbagje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:20:
hier de 5pins van.
zie ook:
[Afbeelding]
De losse zwarte pennetjes passen ook niet lekker op de s21 poort, zitten dan te los.
De witte connector past wel prima op de Faikin.
EDIT
Past wel haha. Ik had per ongeluk de verkeerde kabel gepakt van een eerdere Ali bestelling.
[ Voor 7% gewijzigd door Vos op 29-02-2024 09:29 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Vos op 29-02-2024 10:37 ]
Ik heb Faikin werkend in HA. Ging zeer eenvoudig. Ik ga ervanuit dat je MQTT al hebt draaien. Als dit niet het geval is in HA de package installeren en activeren.
Via de web interface van Faikin, instellen dat je HA hebt en de gegevens van de MQTT server (HA) invullen. MQTT Host, user en password
opslaan dan geeft faikin naast de hostname links boven aan de status moet zijn "MQTT Connected"
Als dit de status dan zie je via de MQTT auto discovery je airco verschijnen onder Settings -> Devices en Services --> integrations dan tegel MQTT. Daarin zie je de devices verschijnen.
Succes!
Bedankt, ik had een typo in de mqtt host haha. Daarna kom ik hem in HA gewoon vinden.Whaa schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:39:
Hi,
Ik heb Faikin werkend in HA. Ging zeer eenvoudig. Ik ga ervanuit dat je MQTT al hebt draaien. Als dit niet het geval is in HA de package installeren en activeren.
Via de web interface van Faikin, instellen dat je HA hebt en de gegevens van de MQTT server (HA) invullen. MQTT Host, user en password
opslaan dan geeft faikin naast de hostname links boven aan de status moet zijn "MQTT Connected"
Als dit de status dan zie je via de MQTT auto discovery je airco verschijnen onder Settings -> Devices en Services --> integrations dan tegel MQTT. Daarin zie je de devices verschijnen.
Succes!
Ik heb alleen dat in HA ik alleen in hele graden de thermostaat kan bedienen. Zou dat graag ook per halve willen, zoals ook kan via de Faikin web interface.
Heb jij het werkend met halve graden?
Ik heb de simple thermostat card toegevoegd. Daarbij kan je een step_size geven, dan kan ik hem wel op halve graden zetten.Whaa schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:57:
Net even gekeken, inderdaad alleen hele graden, lijkt een HA dingetje aangezien het via web interface op de module wel in halve graden kan.
Maar even verder in duiken. De native thermostaat card of de mushroom versie vind ik fijner
[ Voor 72% gewijzigd door Qast op 27-03-2024 20:10 ]
Ik heb best wel wat slimme stekkers overal tussen zitten
En ik zou ook graag het energieverbruik van de airco terug willen zien in home assistant
Dat meet een Faikin niet. Ik heb er zelf een Shelly tussen zitten om het te zien.creon schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:44:
Weet iemand of ik met een faikin module het vermogen wat de airco nodig heeft in home assistant te zien kan krijgen?
Ik heb best wel wat slimme stekkers overal tussen zitten
En ik zou ook graag het energieverbruik van de airco terug willen zien in home assistant
Hmm, dit is dus 2,5mm pitch aan Daikin S21 kant? Andere posts in dit topic hebben het steeds over 2mm pitch?bagje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:20:
hier de 5pins van.
[ Voor 34% gewijzigd door niwresixel op 12-04-2024 20:45 ]
Op de s21 poort past precies de 2.0mm, kabel van Aliniwresixel schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:44:
[...]
Hmm, dit is dus 2,5mm pitch aan Daikin S21 kant? Andere posts in dit topic hebben het steeds over 2mm pitch?
bagje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:20:
hier de 5pins van.
Ik zoek me suf naar de juiste connector, maar past de 2.0mm of de 2.54mm pitch(JST-EH)? Volgens mij verschilt de S21 connector aan de Daikin-kant per model. Ik heb een FTXP35M en die lijkt een connector met 2,54mm pitch te hebben, als ik mijn schuifmaat er tussen probeer te frommelen.bagje schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:09:
[...]
Op de s21 poort past precies de 2.0mm, kabel van Ali
[ Voor 7% gewijzigd door Ruimzicht op 19-04-2024 13:18 ]
Faikin even snel aangesloten, die werkt in elk geval op de S21-poort.Whaa schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:39:
Via de web interface van Faikin, instellen dat je HA hebt en de gegevens van de MQTT server (HA) invullen. MQTT Host, user en password opslaan dan geeft faikin naast de hostname links boven aan de status moet zijn "MQTT Connected"
Ik heb MQTT als integration in HA (vooral voor Z2M), HAOS op een Rpi. De hostname van MQTT is dus gewoon dezelfde als die van HA, of in mijn geval het statische IP van de Pi? En moet ik en nieuwe user aanmaken in MQTT of gebruik ik mijn HA credentials?
EDIT: de Faikin werkt, zowel via de webinterface als in MQTT (en Home Assistant). Gebruikte kabel is deze waarvan de connector zowel op de Faikin als op de S21 van mijn binnenunit past. Volgens mij is dit de JST EH connector. Omdat je hem per 5 moet bestellen, daarvan 2 aan elkaar gesoldeerd.
[ Voor 21% gewijzigd door Ruimzicht op 21-04-2024 20:21 ]
- Binnentemperatuur
- Buitentemperatuur
- Temperatuur koudemiddel
- Temperatuur Offset
- Demand Control Level
- Compressorfrequentie
- Ventilatorfrequentie
- Lifetime Energy (waarde lijkt totaal niet te kloppen)
- Selector switch: Eco ( 0 ), Boost ( 10 ), Home ( 20 )
Ik mis zaken als:
- Unit aan/uit
- Ventilatorsnelheid
- Mode
- Horizontale swing
- Verticale swing
- Buitenunit stil
- Powerful
- Comfort mode
- Streamer
- Econo
Wie kan me verder op weg helpen? MQTT is connected aldus de webinterface van Faikin en Domoticz.
In Faikin staan de volgende settings in de "Faikin" settings verder aan:
- Home Assistant (als deze aan staat komt elke paar seconden nieuwe MQTT data binnen in Domoticz)
- Dump (Dump protocol on MQTT)
In de advanced settings aan:
- Dump
- Webcontrol
- Websettings
(- Model: FTXM35R)
- nocnwired
- noas
- noled
- ha
- cnsend4
- tempadjust
MQTT prefixes staan zoals default ingevuld.
[ Voor 5% gewijzigd door niwresixel op 23-04-2024 22:00 ]
Voor mij werkt dit prima en ik kan besturen wat ik wil besturen.
welke kabel moet ik bestellen? zie er van 20 euro maar dat lijtk me beetje belachelijk.
even gekekenbagje schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:20:
hier de 5pins van.
zie ook:
[Afbeelding]
bijna 10 euro verzonden
voor minde dan dat heb ik deze in NL en dan 3 stuks
alleen wat solderen of iets verdeglijks
https://www.kiwi-electron...t-jst-xh-compatibel-11019
Model: FTXA42C2V1BW
[ Voor 22% gewijzigd door domoti op 24-06-2024 21:40 ]
krijg je die zaken met de plugin zoals " Temperatuur koudemiddel" ook?niwresixel schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:43:
Ook hier is vandaag een Faikin geplaatst in een Perfera en via MQTT aan Domoticz gekoppeld. Ik zie echter alleen de volgende apparaten in Domoticz die via MQTT Auto Discovery zijn toegevoegd:
- Binnentemperatuur
- Buitentemperatuur
- Temperatuur koudemiddel
- Temperatuur Offset
- Demand Control Level
- Compressorfrequentie
- Ventilatorfrequentie
- Lifetime Energy (waarde lijkt totaal niet te kloppen)
- Selector switch: Eco ( 0 ), Boost ( 10 ), Home ( 20 )
Ik mis zaken als:
- Unit aan/uit
- Ventilatorsnelheid
- Mode
- Horizontale swing
- Verticale swing
- Buitenunit stil
- Powerful
- Comfort mode
- Streamer
- Econo
Wie kan me verder op weg helpen? MQTT is connected aldus de webinterface van Faikin en Domoticz.
In Faikin staan de volgende settings in de "Faikin" settings verder aan:
- Home Assistant (als deze aan staat komt elke paar seconden nieuwe MQTT data binnen in Domoticz)
- Dump (Dump protocol on MQTT)
In de advanced settings aan:
- Dump
- Webcontrol
- Websettings
(- Model: FTXM35R)
- nocnwired
- noas
- noled
- ha
- cnsend4
- tempadjust
MQTT prefixes staan zoals default ingevuld.
wel intressante data
Nu ben ik zeer te spreken over het merk Daikin (goede ervaringen op het werk), maar iets minder over de Cloud-gebasseerde besturing. Ik zou dat graag lokaal willen houden (Home Assistant).
Heeft deze airco de juiste aansluiting voor een Faikin unit? Ik zie het model niet op de Github wiki staan. Zou ik eventueel hier als alternatief een oude WiFi-unit in kunnen laten plaatsen? Naar welk type moet ik dan op zoek gaan?
MacBook Pro (13-inch, M2, 2022) // Mac mini (2018) // iPhone 13 mini
De CTXF-C beschikt volgens de datasheet over een S21 poort, dus in principe zou je daar inderdaad een Faikin op moeten kunnen aansluiten.TheLion01 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:47:
Ik heb een aanbieding van mijn installateur gekregen voor een Daikin Sensira multisplit set. 2x CTXF25C binnenunit en 1x 2MXF40A.
Nu ben ik zeer te spreken over het merk Daikin (goede ervaringen op het werk), maar iets minder over de Cloud-gebasseerde besturing. Ik zou dat graag lokaal willen houden (Home Assistant).
Heeft deze airco de juiste aansluiting voor een Faikin unit? Ik zie het model niet op de Github wiki staan. Zou ik eventueel hier als alternatief een oude WiFi-unit in kunnen laten plaatsen? Naar welk type moet ik dan op zoek gaan?
Jep, via MQTT. Voor de standaard zaken gewoon de unit toevoegen als Daikin Airconditioning with LAN (HTTP) interface hardware.Maxwp schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:21:
[...]
krijg je die zaken met de plugin zoals " Temperatuur koudemiddel" ook?
wel intressante data
heb uiteindelijk deze gekocht omdat er niet voldoende opvooraard warenMaxwp schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:17:
[...]
even gekeken
bijna 10 euro verzonden
voor minde dan dat heb ik deze in NL en dan 3 stuks
alleen wat solderen of iets verdeglijks
https://www.kiwi-electron...t-jst-xh-compatibel-11019
https://elektronicavoorjo...belset-jst-xh-compatibel/
deze passen voor geen meter niet op de faikin module zelf maar al helemaal niet op de s21 van de a/c die socket is veel kleiner namelijk.
edit
dit gevonden
https://www.mattmillman.c...mmon-jst-connector-types/
edit
jst eh is 2,5mm maar dan kleiner dan XH en jst Ph is 2mm pitch
EH is a 2.5mm pitch connector deployed in low cost products where a current carrying connector is needed, but PCB real-estate is highly constrained. They are significantly slimmer than XH connectors.
edit
het lijkt erop dat mijn perfera ( model 2022 ) JST XA and PA connectors gebruikt
deze komen overeen met de foto die ik van de s21 connector heb gemaakt
[ Voor 31% gewijzigd door Maxwp op 26-06-2024 15:18 ]
wilde deze even bumpen.kroonen schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:56:
Ik heb de oplossing gevonden, en de oude wifi modules zijn te gebruiken met de nieuwe airco's
Je hebt de volgende producten nodig:
BRP069B42 dus de wifi module met S21 kabel.
EKRS21 (Daikin S21 reducer kit voor Stylish), dit is een verloopkabel en die past dus op binnenunit.
Je kan het gebruiken icm de nieuwe module, maar je kunt ook de nieuwe module uitzetten, en alleen deze gebruiken, en je hebt de cloud niet meer nodig. En natuurlijk werkt het met homeassistant en domoticz enz.
het lijkt erop dat dit de jst pa connecter is weet alleen nog niet de 2.0 of 2.5mm pitch
ik hoop op 2.0- want die heb ik nu besteld
wel moeilijk om aan te komen.
o sorry staat al in deze post met fotos erbijLieuwe15 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:44:
[Afbeelding]
Stap 2: De witte kap zit achter de haakjes, haal de kap er overheen en kantel de kap naar voren
[Afbeelding]
Stap 3&4: Schroef de schroef van het afdekkapje los en daarna de 2 haakjes omhoog wippen om de metalen kap te verwijderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
S21 poort = JST-PA 2.0mm
Faikin = JST-EH 2.50mm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zal dus nog even een aantal connectoren van de JST-PA 2.0mm moeten bestellen.
is dat met die jst pa 2mm gelukt?Lieuwe15 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
S21 poort = JST-PA 2.0mm
Faikin = JST-EH 2.50mm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik heb ze dus hier in een doosje zitten maar krijg deze echt niet erin
past voor geen meter en is zelfde socket als dat jij hebt
pff heb nu al voor 30 euro aan stekkers besteld en nog geen die past
het lijkt erop dat je de jst pap 5pin moet hebben dus geen pa of xa maar PAPMaxwp schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:59:
[...]
is dat met die jst pa 2mm gelukt?
ik heb ze dus hier in een doosje zitten maar krijg deze echt niet erin
past voor geen meter en is zelfde socket als dat jij hebt
pff heb nu al voor 30 euro aan stekkers besteld en nog geen die past

is er een mogelijkheid om die wie het noodzakelijk vond voor alles en nog wat weer een milimeter afwijking te maken in die pluggen op de brandstapel te gooien?
[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 27-06-2024 19:34 ]
https://nl.aliexpress.com/item/1005005562174022.html
Is niet een hele duidelijke onderscheid bij het aliexpress product.. Staat zowel PA en PAP..
nu blijkbaar toch een slecht contact
ik ben r bijna wel klaar mee had net zo goed die dure kant en klaar kabel kunnen bestellen.
heb wel de faikin even aan 12volt gehangen ( voeding app ) en hij werkt en in home ass gaat dat heel makkelijk en snel.
maar of ik hem ooit in de daikin zelf ga gebruiken is nog maar de vraag.
Ik ben echt super blij met de Faikin. Hij reageert veel sneller en super direct itt de cloud.Maxwp schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:11:
ik heb zowat 50 a 60 euro uitgegeven aan kabels en stekkers die niet passen heb ik nu de juiste gevonden maar moet ik nog de kabels eraan vas maken en zelf krimpen
nu blijkbaar toch een slecht contact
ik ben r bijna wel klaar mee had net zo goed die dure kant en klaar kabel kunnen bestellen.
heb wel de faikin even aan 12volt gehangen ( voeding app ) en hij werkt en in home ass gaat dat heel makkelijk en snel.
maar of ik hem ooit in de daikin zelf ga gebruiken is nog maar de vraag.
Yes, ik heb 'm aan een Stylish gehangen, was gewoon plug & play.domoti schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:39:
Heeft iemand dit ook toegepast in een Daikin Stylish? (Ik bedoel dan de faikin module)
Model: FTXA42C2V1BW
met de juiste kabel danFab1Man schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:29:
[...]
Yes, ik heb 'm aan een Stylish gehangen, was gewoon plug & play.
Klopt, die heb ik zelf gemaakt. Via Conrad heb ik alles besteld:Kabels had ik nog liggen en daarna met behulp van deze thread op GitHub de goede wiring gedaan.
De connectors erin peuteren was bij die EHR versie bijna ondoenlijk en je hebt natuurlijk nog een bijpassende krimptang nodig (had ik ook nog liggen).
[ Voor 7% gewijzigd door Fab1Man op 06-07-2024 10:26 ]
ok ik heb nu de hier bovenstaande via al;i besteld en even wachten tot die er is.Fab1Man schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:26:
[...]
Klopt, die heb ik zelf gemaakt. Via Conrad heb ik alles besteld:Kabels had ik nog liggen en daarna met behulp van deze thread op GitHub de goede wiring gedaan.
De connectors erin peuteren was bij die EHR versie bijna ondoenlijk en je hebt natuurlijk nog een bijpassende krimptang nodig (had ik ook nog liggen).
heb die spulen via conrad ook besteld maar is zn gedoe en de steker maakte niet goed contact
darvoor nog x euros uitgegeven omvia dupont d aan te sluiten wat ook niet werkte.
ben er nu wel klaar mee
toen ik hem via home assiatnt plug in had lopen ( dus de cloud ) ging dat sneller dan met de daikin app en bijna vrij wel direct ookVos schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:24:
[...]
Ik ben echt super blij met de Faikin. Hij reageert veel sneller en super direct itt de cloud.
wat heb je eigenlijk aan de freq van de compressor en de temp van de vloeistof en zo?
ik kan nu ook de demand naar 30 zetten inplaats de min van 40 in de daikin app
In het dagelijkse leven: weinigMaxwp schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:33:
heb inmiddels de faikin draaien
wat heb je eigenlijk aan de freq van de compressor en de temp van de vloeistof en zo?
ik kan nu ook de demand naar 30 zetten inplaats de min van 40 in de daikin app
Als je een probleem hebt kan het wel helpen bij troubleshooten.
Of als je gewoon gek bent op statistieken en de boel micromanagen
ja dat vraag ik me afSlonzo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:48:
[...]
In het dagelijkse leven: weinig
Als je een probleem hebt kan het wel helpen bij troubleshooten.
Of als je gewoon gek bent op statistieken en de boel micromanagen
kan ik dingen vergelijk met andere users om te zien of mijn unit zelfde werkt en goed of niet>
Ik heb het forum doorgelezen en ik denk dat ik toch wat hulp nodig heb. Onze situatie.
2 Daikin aircos. 1x FTXP50M (hiermee geen probleem vanwege de brp069b41 module). 1x FTXP35N met ingebouwde wifi.
Ik gebruik Domoticz om ze aan te sturen. Voor de M versie geen probleem en de ingebouwde plugin van Domoticz werkt al enkele jaren perfect.
Voor de N versie had ik een Node-red script gevonden en ook dit werkte prima tot een week of 3-4 geleden. Waarschijnlijk is de api omgegooid van Daikin zover ik kon lezen en nu lukt hier niets meer helaas.
Nu dacht ik dan ga ik kijken of Faikin een optie is, want dan heb ik geen gezeur meer met de cloud api van Daikin. Echter geen S21 poort in dit model. Wel een S403 poort, maar ik heb geen idee hoe nu verder. Bijgevoegd de foto's. Ik ben niet bang om iets te solderen of een beetje doe het zelf te proberen, maar online kom ik niet verder. Bedankt alvast voor de hulp.
:strip_exif()/f/image/Ob9JNMhzVznRtFaOzwC2NeLg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PyZYfbtUcFD24OSV9kF7q50x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CcWGoJ4BpjZJBEruVVC8AFiR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v4aFbpRDhUr6FgTDVnuV2GBO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door dorenberg op 05-08-2024 09:23 ]
Dat is al goed nieuws. Heb je wat meer details over benodigdheden en de pin layout? Dank je wel voor de info.LosserNL schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:11:
Ik heb mijn Faikins direct op de S403 poort gedaan na wat online zoekwerk naar andere Faikin gebruikers. Pas wel op, want die pin 1, apart van de andere pinnen, geeft hoog voltage af!
https://github.com/revk/ESP32-Faikin/issues/208
Ik weet echter niet welke connectors passen, ik had al wat liggen maar geen idee welk type.
Ahhh ok, ik zie het wel voor de airco met de local wifi oplossing erin en de apparaten werden in Domoticz automatisch aangemaakt, maar helaas werken ze nog niet.LosserNL schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:53:
Dat kan vooralsnog alleen met de Onecta Cloud app of de HomeAssistant HACS plugin die daar verbinding mee maakt
De mogelijkheid om een API key te registreren is al een tijdje niet beschikbaar helaas.LosserNL schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 19:53:
Dat kan vooralsnog alleen met de Onecta Cloud app of de HomeAssistant HACS plugin die daar verbinding mee maakt
Zojuist iig ook een faikin module en kabels voor mijn perfera unit gekocht. Ben benieuwd of alles gaat lukken.
Share and Enjoy!
@LosserNL de connectoren hier beschreven passen die perfect? Toont de faikin zichzelf meteen in esphome in HA nadat de verbinding op de WiFi is gemaakt?LosserNL schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:11:
Deze info heb ik gebruikt:
https://github.com/revk/ESP32-Faikin/issues/208
Ik weet echter niet welke connectors passen, ik had al wat liggen maar geen idee welk type.
Ik ga er ook eentje laten komen, hoor wel als iemand nog een module extra zoekt.
De faikin configureer je zo dat ie MQTT / HA doet, vervolgens kan je de faikin vinden in je lijst met MQTT apparaten. Je moet dat dan wel hebben geconfigureerd met een MQTT broker.
Heb je als gebruiker dan gemakkelijk toegang om de logica op de ESP chip bij te werken? Of is dat niet nodigLosserNL schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:33:
Ik had nog wat liggen (het paste, geen idee welk type het is) maar zou dat topic gebruiken als basis voor een nieuwe bestelling.
De faikin configureer je zo dat ie MQTT / HA doet, vervolgens kan je de faikin vinden in je lijst met MQTT apparaten. Je moet dat dan wel hebben geconfigureerd met een MQTT broker.
Vandaag faikin module binnengekregen, heb m aan de praat maar kom er niet uit hoe te integreren in HA.LosserNL schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:33:
Ik had nog wat liggen (het paste, geen idee welk type het is) maar zou dat topic gebruiken als basis voor een nieuwe bestelling.
MQTT broker draait, faikin zegt connected te zijn met de broker. En wat dan ..., hoe configureer je HA, kan er niets over vinden.
Na het doorlezen van dit topic kom ik tot de ontdekking dat ik de zoveelste ben die het wiel moet uitvinden als het gaat om de juiste aansluitkabel. Ik snap niet welke ik moet hebben, en na het lezen van diverse berichten van mensen die al een aardig vermogen hebben uitgegeven aan kabels die niet blijken te passen durf ik het niet aan om blind wat te bestellen.
Wie kan nu bevestigen welke kabel de juiste is, en kan die info misschien naar de TS?
Moet ik per se de S21 poort gebruiken, of kan ik ook de ingebouwde Wifi-modules van Daikin vervangen door de Faikin? En zo ja past de kabel daarvan wel rechtstreeks in de Faikin (dat zou me het bestellen van nieuwe kabels besparen)? Op zich hoef ik namelijk niet twee Wifi-toegangen per binnenunit naast elkaar te hebben en vind ik het méér dan prima om helemaal afscheid te nemen van Daikin Onecta en haar shit-cloud en haar shit-app
[ Voor 6% gewijzigd door Glenfiddich op 03-12-2024 12:31 ]
Catch a smile out there!
Je moet dan de 5P variant hebben.
https://github.com/revk/E...med-working-air-con-units
Koppensneller schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:40:
@Glenfiddich: deze werkten prima in mijn Comfora units: https://nl.aliexpress.com/item/1005005562174022.html
Dank!Navi schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:43:
Hier staan ook een hoop notes over welke aansluitingen de verschillende modellen hebben:
https://github.com/revk/E...med-working-air-con-units
Als ik deze info met elkaar combineer dan denk ik inderdaad dat ik de door Koppensneller genoemde kabels moet hebben. Die heb ik dus ook maar besteld.
Catch a smile out there!
Weg met Onecta

[ Voor 28% gewijzigd door Glenfiddich op 20-12-2024 14:36 ]
Catch a smile out there!
Ik heb een half jaar alleen met bediening via afstandsbediening gewerkt maar ik zou toch wel graag ivm automatisering met Home Assistant Wi-Fi bediening willen gebruiken, maar dan wel offline, met een Faikin-module. Mijn type airco heeft geen S21 poort, maar wel een S403 poort en ik had gelezen dat je die ook kon gebruiken. Aangezien die poort ook een high-voltage pin heeft en ik van elektronica weinig kaas heb gegeten ben ik vrij huiverig. Ik kan over mijn specifieke type binnenunit ook nog weinig vinden op internet icm Faikin.
Ik heb wat vragen.
1. Heeft iemand hier al succesvol een Faikin toegepast op de FXTP-N en zou diegene wat foto's kunnen maken van de manier van aansluiten?
2. Is er een plek om de Faikin op te bergen in de binnenunit zelf, of moet deze ernaast hangen? Indien binnen, moet ik nog bepaalde shielding aanbrengen?
3. Welke kabel heb ik nodig. Is onderstaande kabel geschikt?
4. Kunnen installateurs nog wel gewoon normaal onderhoud doen aan de airco als de Faikin erin zit, of moet ik die steeds bij een onderhoudsbeurt verwijderen?Koppensneller schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:40:
@Glenfiddich: deze werkten prima in mijn Comfora units: https://nl.aliexpress.com/item/1005005562174022.html
Alvast bedankt
2. Faikin komt standaard met een grote PCB die op verschillende lijnen afgebroken kan worden. Er zijn breuklijn voorzien met dezelfde afmetingen als de originele daikin modules. Op die manier kan je faikin installeren op dezelfde locatie als de oorspronkelijke module (die je uiteraard moet verwijderen) en zit die op een plek die daikin speciaal hiervoor voorzien heeft.
Je kan de kabel van de oorspronkelijke module wel niet gebruiken met faikin, die moet je dan ook wat weg stoppen of verwijderen.
Als je de oorspronkelijke module wil laten zitten zal je inderdaad een plekje moeten zoeken en is het een goed idee om de faikin wat af te schermen. Er staat een 3D model van een behuizing op github. Er is intern plek zat om dit weg te stoppen (in mijn units althans).
3. geen ervaring met s403. Ik heb de originele daikin kabels gebruikt voor s21
4. Ik denk niet dat installateurs de oorspronkelijke wifi modules nodig hebben om onderhoud te doen, ze hebben tenslotte geen toegang tot de wifi van elke klant. En niet elke klant hangt zijn airco aan het net.
Foutcodes kunnen ze ook uitlezen op de buitenunit of IR-remotes.
Je kan hooguit een reactie verwachten als ze zien dat je een niet officiele module gebruikt. Maar wat dan nog?
Zolang het om een onderhoud gaat en je airco verder perfect functioneert zal dit toch geen discussiepunt zijn lijkt me?
Vond deze info tot nu toe:
Manual voor gebruik van een BLE:
https://github.com/revk/E.../blob/main/Manuals/BLE.md
Extra info in discussions met screenshot van de webinterface:
https://github.com/revk/ESP32-Faikin/discussions/26

Ik zou graag een externe sensor willen gebruiken ipv de ingebouwde zodat je de temperatuur beter kan regelen en pendelgedrag tegen kan gaan, beetje hetzelfde idee als de externe sensor voor MHI airco's van LED-maniak (link)
[ Voor 6% gewijzigd door nielsh12 op 04-01-2025 23:33 ]
Ik gebruik hiervoor momenteel deze home assistant blueprint van panhans: https://community.home-as...ed-heating-control/469873nielsh12 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:30:
Zijn er hier al mensen erin geslaagd om een externe temperatuursensor te gebruiken icm de Faikin? Zo ja, gaat de Daikin daar goed mee om en werkt het ook als je de airco niet in de auto-mode hebt staan?
[...]
Dat werkt veel beter dan gewoon de daikin een temperatuurinstelling te geven, maar ik loop op dit moment juist tegen de beperkingen van de daikin cloud api aan agv het regelmatig aanpassen van waardes. Hierdoor ben ik nu weer opnieuw aan het kijken of ik niet toch over moet stappen op de faikin tbv lokale controle zodat ik niet meer aan de max 200 API calls per dag zit, dat is simpelweg te weinig voor 3 Daikin units in een dynamische regeling.
Vwb een rechtstreeks koppeling met een externe BLE temp sensor met een ESP bord, zou flink kunnen afkijken bij DIYless OpenTherm thersmostaat: https://github.com/diyless
Dit project is weliswaar vooral gefocussed op het communiceren met je ketel via opentherm, maar zij hebben in de sketch ook naar verluidt goed werkende koppeling met een BLE temperatuursensor opgenomen?
[edit] Ik zie dat de koppeling met een mi temperatuursensor al benoemd wordt als een optie in het faikin project

[ Voor 6% gewijzigd door hufkes op 07-01-2025 12:55 ]
Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
Ja, heb het uiteindelijk aan de praat gekregen met deze:nielsh12 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 23:30:
Zijn er hier al mensen erin geslaagd om een externe temperatuursensor te gebruiken icm de Faikin? Zo ja, gaat de Daikin daar goed mee om en werkt het ook als je de airco niet in de auto-mode hebt staan?
Vond deze info tot nu toe:
Manual voor gebruik van een BLE:
https://github.com/revk/E.../blob/main/Manuals/BLE.md
Extra info in discussions met screenshot van de webinterface:
https://github.com/revk/ESP32-Faikin/discussions/26
[Afbeelding]
Ik zou graag een externe sensor willen gebruiken ipv de ingebouwde zodat je de temperatuur beter kan regelen en pendelgedrag tegen kan gaan, beetje hetzelfde idee als de externe sensor voor MHI airco's van LED-maniak (link)
https://nl.aliexpress.com...cCJA&gatewayAdapt=glo2nld
en die dan reflashen volgens de beschrijving van je link.
Maar heb na een paar dagen de auto Faikin-auto mode weer uitgezet en de externe ble sensor eraf gehaald, ik was niet echt te spreken over het resulterende gedrag. ON/OFF schakelen met hoge piek belastingen. Ik had gehoopt op een meer continue aansturing door liquid temperatuur en fan snelheid te regelen. Er valt ook heel weinig te vinden over de auto mode op het www.
Volgens mij, als faikin-auto mode uit staat, dan regelt daikin zelf want die ziet de sensor niet.
De faikin webpage zegt ook dit als je BLE aanzet: External temperature reference for Faikin-auto mode.
/f/image/IvsHL9Jcf89FnZ6vjQWKVls8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door smollynl op 13-01-2025 17:47 ]
Hier kan Faikin helpen, geen gedoe met max calls en timeouts, en temperatuur sensor binnen HA is voldoende. Ik zal de blueprint eens proberen.hufkes schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:42:
[...]
Ik gebruik hiervoor momenteel deze home assistant blueprint van panhans: https://community.home-as...ed-heating-control/469873
Dat werkt veel beter dan gewoon de daikin een temperatuurinstelling te geven, maar ik loop op dit moment juist tegen de beperkingen van de daikin cloud api aan agv het regelmatig aanpassen van waardes. Hierdoor ben ik nu weer opnieuw aan het kijken of ik niet toch over moet stappen op de faikin tbv lokale controle zodat ik niet meer aan de max 200 API calls per dag zit, dat is simpelweg te weinig voor 3 Daikin units in een dynamische regeling.
Vwb een rechtstreeks koppeling met een externe BLE temp sensor met een ESP bord, zou flink kunnen afkijken bij DIYless OpenTherm thersmostaat: https://github.com/diyless
Dit project is weliswaar vooral gefocussed op het communiceren met je ketel via opentherm, maar zij hebben in de sketch ook naar verluidt goed werkende koppeling met een BLE temperatuursensor opgenomen?
[edit] Ik zie dat de koppeling met een mi temperatuursensor al benoemd wordt als een optie in het faikin projectKan ik je verder dus (nog?) niet mee helpen..
Ik kan bij deze bevestigen dat de Faikin module uitstekend werkt in mijn type airco Daikin Comfora FTXP-25N! De originele module zit via een andere poort (niet S403) op de PCB van de airco-unit die ik niet kan thuisbrengen. Gelukkig kan de Faikin gewoon op de S403 poort. De Faikin module past ook precies op de plek waar de originele Wi-Fi module zat. Wat geweldig dat er projecten zijn die zulke dingen mogelijk maken. Enorm blij met mijn lokaal bedienbare airco's!TheLion01 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:30:
In ons nieuwe huis zijn afgelopen zomer 2 Daikin Comfora FTXP-N units geïnstalleerd. Deze bevallen erg goed. Helaas (voor mij) bevat dit model een ingebouwde cloud-only Wi-Fi module. Ik had destijds nog gevraagd of hij het oudere model FTXP-M met vervangbare Wi-Fi module kon leveren, maar dat kon helaas niet meer.
Ik heb een half jaar alleen met bediening via afstandsbediening gewerkt maar ik zou toch wel graag ivm automatisering met Home Assistant Wi-Fi bediening willen gebruiken, maar dan wel offline, met een Faikin-module. Mijn type airco heeft geen S21 poort, maar wel een S403 poort en ik had gelezen dat je die ook kon gebruiken. Aangezien die poort ook een high-voltage pin heeft en ik van elektronica weinig kaas heb gegeten ben ik vrij huiverig. Ik kan over mijn specifieke type binnenunit ook nog weinig vinden op internet icm Faikin.
Ik heb wat vragen.
1. Heeft iemand hier al succesvol een Faikin toegepast op de FXTP-N en zou diegene wat foto's kunnen maken van de manier van aansluiten?
2. Is er een plek om de Faikin op te bergen in de binnenunit zelf, of moet deze ernaast hangen? Indien binnen, moet ik nog bepaalde shielding aanbrengen?
3. Welke kabel heb ik nodig. Is onderstaande kabel geschikt?
[...]
4. Kunnen installateurs nog wel gewoon normaal onderhoud doen aan de airco als de Faikin erin zit, of moet ik die steeds bij een onderhoudsbeurt verwijderen?
Alvast bedankt
:strip_exif()/f/image/K2mOERrodAWBEzY0ICRILejC.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn MHI airco (Slaapkamer) en Daikin AC's harmonieus naast elkaar alsof ze van dezelfde fabrikant zijn.
/f/image/K9KTa0rSxMHJO5AGQ8yxinVQ.png?f=fotoalbum_large)
Mja, die wil dus niet naar België verzenden.Whaa schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:08:
Ik heb deze bij Amazon UK besteld. Die hebben de units naar NL verstuurd.
Als er naast douanekosten ook nog eens een shipping service bij komt, wordt het opeens wel heel duur voor vier units.This item cannot be dispatched to your selected delivery location. Please choose a different delivery location.
(Faikin geeft zover ik zie enkel lifetime gebruik, ik wil graag daadwerkelijke watts zien)
Inderdaad een shelly oid, ik heb in de meterkast een DIN relais schakelaar met meter functie voor de multisplit gezet. Ik schrok vh standby verbruik afgelopen winter, 50W, de airco in standby verbruikt meer dan mn side by side koelkast! De airco gaat dus voortaan pas aan (via hetzelfde relais) voordat ie in gebruik wordt genomen.Yongshi schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:44:
Wilde geen nieuw topic aanmaken, maar weet iemand of de faikin ook stroomverbruik kan ophalen of kan dat enkel via een shelly oid?
(Faikin geeft zover ik zie enkel lifetime gebruik, ik wil graag daadwerkelijke watts zien)
Bij mijn 2x Daikin 5MXM90 is het af en toe (zoals vannacht) ook 50W standby per stuk, maar soms, zoals nu, ook weer 15W per buitendeel.smollynl schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:28:
[...]
Inderdaad een shelly oid, ik heb in de meterkast een DIN relais schakelaar met meter functie voor de multisplit gezet. Ik schrok vh standby verbruik afgelopen winter, 50W, de airco in standby verbruikt meer dan mn side by side koelkast! De airco gaat dus voortaan pas aan (via hetzelfde relais) voordat ie in gebruik wordt genomen.
Heb ooit eens gelezen dat er voor de winter toch een klein verwarmings iets inzit die de boel niet laat bevriezen o.i.d..
(Edit: Kapot in de zin dat hij niet schakelt, verder deed hij het nog)
[ Voor 24% gewijzigd door Yongshi op 05-05-2025 06:46 ]