Daikin airco: wifi vervangen door S21 wifi module

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:24
Sorry voor de bump maar waar hebben jullie de faikin gekocht? Elke Amazon site die ik bekijk, heeft ofwel out of stock ofwel verstuurt ze niet naar België...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaa
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb deze bij Amazon UK besteld. Die hebben de units naar NL verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:24
Whaa schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:08:
Ik heb deze bij Amazon UK besteld. Die hebben de units naar NL verstuurd.
Mja, die wil dus niet naar België verzenden.
This item cannot be dispatched to your selected delivery location. Please choose a different delivery location.
Als er naast douanekosten ook nog eens een shipping service bij komt, wordt het opeens wel heel duur voor vier units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Ik heb ongeveer €40 betaald per module inclusief alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-07 19:54
Wilde geen nieuw topic aanmaken, maar weet iemand of de faikin ook stroomverbruik kan ophalen of kan dat enkel via een shelly oid?

(Faikin geeft zover ik zie enkel lifetime gebruik, ik wil graag daadwerkelijke watts zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Zal eens kijken in de interface. Krijg wel lifetime verbruit binnen in HA via MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smollynl
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-05 14:16
Yongshi schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:44:
Wilde geen nieuw topic aanmaken, maar weet iemand of de faikin ook stroomverbruik kan ophalen of kan dat enkel via een shelly oid?

(Faikin geeft zover ik zie enkel lifetime gebruik, ik wil graag daadwerkelijke watts zien)
Inderdaad een shelly oid, ik heb in de meterkast een DIN relais schakelaar met meter functie voor de multisplit gezet. Ik schrok vh standby verbruik afgelopen winter, 50W, de airco in standby verbruikt meer dan mn side by side koelkast! De airco gaat dus voortaan pas aan (via hetzelfde relais) voordat ie in gebruik wordt genomen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-07 15:39
@Yongshi Bij mij is er ook een sensor "Lifetime Energy", zoals @Whaa hierboven benoemd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUifF9holmLo9hqwdd8-LjwuItI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ucDY1nSL8QMV1QydFIaqxV7T.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
smollynl schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:28:
[...]

Inderdaad een shelly oid, ik heb in de meterkast een DIN relais schakelaar met meter functie voor de multisplit gezet. Ik schrok vh standby verbruik afgelopen winter, 50W, de airco in standby verbruikt meer dan mn side by side koelkast! De airco gaat dus voortaan pas aan (via hetzelfde relais) voordat ie in gebruik wordt genomen.
Bij mijn 2x Daikin 5MXM90 is het af en toe (zoals vannacht) ook 50W standby per stuk, maar soms, zoals nu, ook weer 15W per buitendeel.

Heb ooit eens gelezen dat er voor de winter toch een klein verwarmings iets inzit die de boel niet laat bevriezen o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-07 19:54
Had toevallig een kapotte shelly plug liggen, dus gebruik die maar om de power metering te doen van de daikin ;)

(Edit: Kapot in de zin dat hij niet schakelt, verder deed hij het nog)

[ Voor 24% gewijzigd door Yongshi op 05-05-2025 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Koppensneller schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 12:40:
@Glenfiddich: deze werkten prima in mijn Comfora units: https://nl.aliexpress.com/item/1005005562174022.html

Je moet dan de 5P variant hebben.
Ik zit min of meer in hetzelfde bootje als @Glenfiddich , maar nog niet offerte van ondertekening voorzien. Voordat ik allerlei spullen ga bestellen aan kabels dan maar even de volgende vraag: moet ik nog iets apart solderen? Nee toch? Ik wil eigenlijk ergens kant en klaar een stel kabels kopen als het mogelijk is. Ik ga liever niet met de soldeerbout aan de slag als het niet moet. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 06:22

Koppensneller

winterrrrrr

jinglewood schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Ik zit min of meer in hetzelfde bootje als @Glenfiddich , maar nog niet offerte van ondertekening voorzien. Voordat ik allerlei spullen ga bestellen aan kabels dan maar even de volgende vraag: moet ik nog iets apart solderen? Nee toch? Ik wil eigenlijk ergens kant en klaar een stel kabels kopen als het mogelijk is. Ik ga liever niet met de soldeerbout aan de slag als het niet moet. :X
Nee hoor, de ene kant van je kabel past op de Faikin, de andere kant op de S21-poort van je binnenunit (even opletten dat de aders aan de goede kant zitten). Het spannendste is de behuizing van je airco halen, maar dat heb je na de eerste keer wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Koppensneller schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:38:
[...]

Nee hoor, de ene kant van je kabel past op de Faikin, de andere kant op de S21-poort van je binnenunit (even opletten dat de aders aan de goede kant zitten). Het spannendste is de behuizing van je airco halen, maar dat heb je na de eerste keer wel door.
Held! _/-\o_ , ik ga aan de slag en laat het weten als ik ergens tegenaan loop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-07 14:57
Fab1Man schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:29:
[...]

Yes, ik heb 'm aan een Stylish gehangen, was gewoon plug & play.
@Fab1Man ik had je bericht helemaal over het hoofd gezien :)

Maar heb nog wat vraagjes over de faikin icm de stylish modellen:

1) heb je foto’s van hoe het het er van binnen uit ziet?
2) heb jij een instructie van hoe je zo’n unit precies open kan maken
3) kan de originele wifi module ook blijven zitten zodat ze allebei werken?
4) weet jij welke kabel ik nodig heb voor de stylish (kant en klaar) en waar ik die kan kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:17

Fab1Man

Live life to the fullest

domoti schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:54:
[...]

@Fab1Man ik had je bericht helemaal over het hoofd gezien :)

Maar heb nog wat vraagjes over de faikin icm de stylish modellen:

1) heb je foto’s van hoe het het er van binnen uit ziet?
2) heb jij een instructie van hoe je zo’n unit precies open kan maken
3) kan de originele wifi module ook blijven zitten zodat ze allebei werken?
4) weet jij welke kabel ik nodig heb voor de stylish (kant en klaar) en waar ik die kan kopen?
Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/original/4X/2/f/d/2fd321dd56578e670e2855c2a10c741e1dfa5d42.jpeg
WiFi module zie je hier afgebeeld, kan gewoon blijven zitten (en parallel werken), de S21 poort is een aparte poort.

Filmpje voor het verwijderen van de behuizing: https://www.youtube.com/watch?v=erCiwA08DSk

De kabel heb ik zelf gemaakt (onderdelen bij Conrad besteld), maar je kunt geloof ik met wat dupont kabels ook uit de voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domoti
Fab1Man schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:03:
[...]

[Afbeelding]
WiFi module zie je hier afgebeeld, kan gewoon blijven zitten (en parallel werken), de S21 poort is een aparte poort.

Filmpje voor het verwijderen van de behuizing: https://www.youtube.com/watch?v=erCiwA08DSk

De kabel heb ik zelf gemaakt (onderdelen bij Conrad besteld), maar je kunt geloof ik met wat dupont kabels ook uit de voeten.
En is er ruimte genoeg voor de faikin?

Ik heb het filmpje bekeken maar zie daar niet die printplaat zo hoe jij hem op de foto hebt.

Dit is hoe die bij mij open was bij het installeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1oCDZmVBsUqHLNmZCP1UbZnzkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o84q7V2yCskNFCjbJY8jBiem.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

domoti schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 06:23:
[...]

En is er ruimte genoeg voor de faikin?

Ik heb het filmpje bekeken maar zie daar niet die printplaat zo hoe jij hem op de foto hebt.

Dit is hoe die bij mij open was bij het installeren:

[Afbeelding]
Rechts kun je het zwarte kapje eraf halen en daar kun je makkelijk wat ruimte vinden om de Faikin te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• domoti
Fab1Man schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:42:
[...]

Rechts kun je het zwarte kapje eraf halen en daar kun je makkelijk wat ruimte vinden om de Faikin te plaatsen.
Ik blijf het toch wel eng vinden om het open te maken.

Als ik alleen het kleine kapje er af haal, kan je er dan niet bij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hax6jVMqdpeV9x5EMnQt4OsYGg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jXPVm7sMCJp3PPZWeofpwEg4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Nee helaas, de hele kap moet eraf. De S21 poort zit rechts op de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Fab1Man schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:30:
Nee helaas, de hele kap moet eraf. De S21 poort zit rechts op de zijkant.
Okay dat is jammer. Misschien wacht ik dan toch maar tot de 1e keer onderhoud door de installateur.

Nog even over de kabel want dat is mij ook totaal nog niet duidelijk in dit topic.

Is deze originele kabel (los van dat die enorm duur is) https://www.wasco.nl/artikel/7833063 degene die sowieso goed is?

Welke kabel kan ik anders aanschaffen die 100% goed is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb de kabel zelf gemaakt, ik meen dat deze kabel niet gaat passen omdat het een mannetje-vrouwtje aansluiting is en het een vrouwtje-vrouwtje moet zijn. Ik heb in dit topic het een en ander gepost wat ik gebruikt heb.
Pagina: 1 2 3 Laatste