Daikin airco: wifi vervangen door S21 wifi module

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:46
Hoi,

Ik heb een multisplit arico gekocht met 2 binnenunits

FTXM25N
CTXM15N

Beide hebben tegenwoordig de nieuwe wifi module ingebouwd, de BRP069C4x

Deze heeft 2 grote nadelen:

- Er is nog geen integratie mogelijk met de domoticapakketten (oa homeassistant en domoticz).
- Het is cloud only, dus je kunt het ook niet meer lokaal benaderen om het rechtstreeks aan te sturen.

Nu heb ik behoorlijk wat gelezen, en is er nog steeds de S21 poort aanwezig in de nieuwe binnenunits, en die heb ik ook nog gevonden (zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5AAVGOFZVHzkjHQr-FdF8l6Dehk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvQFXcAVSQX3TEO91b2Qt862.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had ook al in andere topic gezien, dat de wifi modules van de oudere type je daarop aan kunt koppelen en dat het verschil tussen de modules van hiervoor van type BRP069B41/42/43/45 eigenlijk allemaal dezelfde module is maar dan alleen met andere soort kabel.

Daikin Airco Wifi controller

Nu had ik de hoop dat de BRP069B42 , die ik nu heb aangeschaft (zie foto) en hier zat ook een S21 kabel bij dat deze zou passen naar de printplaat op de binnenunit, maar helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j81nrWJhxj3jHMMiQ8FiaJAi4Ss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/68knu5UhiTcGWE7SSgUHqx7t.jpg?f=user_large

Nu hen ik via homeassistant forum weer via daar een frans forum gezien, dat het in ieder geval wel werkt, en zelfs beide units tegelijk (google translate helpt).

https://community.jeedom....n-perfera-ftxm-r/45187/18

Waar ik dus naar op zoek ben is hoe de pinout van de wifi module BRP069B41 naar de printplaat aan de binnenkant van de arico. (evt zou een kabel ook goed zijn ). Tevens vraag ik me ook af wat voor connector soort het is op het moederbord van de arico zodat ik er een juist stekkertje op kan zetten.

Waarschijnlijk zullen er meer mensen zijn die ook de wifi nieuwe module niet fijn vinden en ook de oude ernaast, of ipv willen installeren, dus hopelijk kunnen we hiermee een oplossing vinden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kroonen
Ik heb de oplossing gevonden, en de oude wifi modules zijn te gebruiken met de nieuwe airco's

Je hebt de volgende producten nodig:

BRP069B42 dus de wifi module met S21 kabel.

EKRS21 (Daikin S21 reducer kit voor Stylish), dit is een verloopkabel en die past dus op binnenunit.

Je kan het gebruiken icm de nieuwe module, maar je kunt ook de nieuwe module uitzetten, en alleen deze gebruiken, en je hebt de cloud niet meer nodig. En natuurlijk werkt het met homeassistant en domoticz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:49
Ik lees mee. Hier sinds 2 weken ook 2 units hangen met de nieuwe binnen unit. Maar nog geen goede integratie kunnen vinden.
Werkt het ook op de ftxm35r?

[ Voor 10% gewijzigd door The Fatal op 06-06-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Hoi

Ik verwacht van wel . Belangrijk om even de unit open te halen (5min werk, en wel spanning eraf) en controleren of de s21 aanwezig en vrij is en hetzelfde eruit ziet als op de foto op de 1e post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TP-Power
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-05 00:17
@kroonen is er ook plek om de wifi module ergens "weg te tukkken" in het nieuwe model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou wel voorzichtig zijn met deze oplossing, je bent overgeleverd aan het grillen van Daikin. Bij de volgende firmware zouden ze deze functie zowaar kunnen uitschakelen.

Dus kan je het geld missen, geen probleem, maar verwacht niet dat het voor altijd blijft werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroonen
TP-Power schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 00:32:
@kroonen is er ook plek om de wifi module ergens "weg te tukkken" in het nieuwe model?
Ik heb de wifi module in het gat waar ook het leidingwerk in gaat deze module ook bij kunnen stoppen (net aan de andere kant van de muur, wat nog nog bij mij binnen zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TP-Power
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-05 00:17
Vorkie schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:30:
Ik zou wel voorzichtig zijn met deze oplossing, je bent overgeleverd aan het grillen van Daikin. Bij de volgende firmware zouden ze deze functie zowaar kunnen uitschakelen.

Dus kan je het geld missen, geen probleem, maar verwacht niet dat het voor altijd blijft werken.
Exact, ik ga nu de navraag doen om alsnog een KNX module te laten toevoegen aan de installatie . Op deze manier zou het ook lokaal moeten kunnen werken. Weliswaar met een beperkte set van features volgens mij. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroonen
Volgens mij is de S21 een soort bus, hoe je daarmee kan praten. Het mooiste zou zijn, als je dat kunt ontcijferen zodat er er met een ESP aan deze poort kan koppelen. (net als bijvoorbeel opentherm of EMS(+) van Nefit/Bosch)

De S21 poort wordt ook gebruikt voor losse thermostaten van dakin, dus ik verwacht dat de poort zelf altijd zal blijven werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:21

GigaTexel_BE

AMD MP²

Ik had vandaag contact met Daikin hierover: https://community.home-as...ation-brp069c4x/270936/60

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulSinnema
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15-04 23:37
Ik vond onlangs deze site: https://compatibility.intesis.com/. Na ingave van FTXM-R in het zoekveld kreeg een aantal Daikin compatibele devices terug. Ik heb vandaag de Wifi module aangeschaft bij https://knxgroothandel.nl/. Het is wel een duur ding (239 Euro). Ik ga kijken of ik het aan de praat krijg met de Virtuele Http poorten van Loxone of anders met PicoC (gestripte versie van K&R C taal). Ik laat jullie weten hoe dat is afgelopen.

[ Voor 9% gewijzigd door PaulSinnema op 29-06-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradroid
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-07-2023
Zelfde probleem hier .

Gelukkig hebben we hier voor onze verwarming een thermostaat, kranen en HomeKit bridge van Tado.

Die maken ook een 'Slimme Airco Bediening' die je kan aanmelden in hun systeem (en dus ook in homekit)

Het ding is niets meer dan een IR-zender/ontvanger die zo met je airco kan communiceren ( Een Harmony voor airco's) , maar verschijnt netjes in hun app en ook in Homekit.

Het is niet ideaal maar het werkt goed genoeg , beperkt tot het aan/uit zetten en de temperatuur instellen op ons model maar meer hebben we niet nodig . ( hey siri, cool the bedroom to 20 degrees werkt perfect)

Het onnozele is : voor Tado lijkt het wel een afterthought. Je kan
die dingen niet aan een ruimte toewijzen in hun app. In homekit kan je die wel aan een ruimte toewijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:21

GigaTexel_BE

AMD MP²

Ondertussen is er een eerste aanzet voor HA integratie en heb ik zelf (klein beetje) meegeholpen aan een standalone toepassing om SSL-tokens te vangen.

https://community.home-as...gration-brp069c4x/270936/

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:58
Ik begrijp uit dit topic:
https://community.home-as...tion-brp069c4x/270936/223

Dat er inmiddels een werkende oplossing is voor Home Assistant.

Benieuwd of er iemand zo handig is die dit kan omsmurfen voor Domoticz?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:54
is de domotics er al?
of moet het nog met de cloud FTXM-R units

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:14
Het moet altijd met de cloud. De HA oplossing logt volgens mij ook in bij de cloudservers.
De lokale api is er helaas niet meer (tenzij je een oudere wifi module in het apparaat zet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:19
Lieuwe15 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:08:
tenzij je een oudere wifi module in het apparaat zet
En dit werkt nog steeds?
Ik zie ze namelijk wel aangeboden op o.a. eBay.
Als dit dmv van local api zou werken met de nieuwste devices als de Stylish of Perfera, zou dat wel het overwegen waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
je kan toch een oude losse wifi modulen kopen en via de s02 stekker aansluitne dan werkt beide of niet>?
( wel een verloop stekke rnodig meen ik te lezen )
andere optie is dan een infrarood module ophangen in de kamer en zo aansturen?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Burning_Tyre schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:56:
Ik begrijp uit dit topic:
https://community.home-as...tion-brp069c4x/270936/223

Dat er inmiddels een werkende oplossing is voor Home Assistant.

Benieuwd of er iemand zo handig is die dit kan omsmurfen voor Domoticz?
het smurfen ;-) gaat nog niet zo lekker volgens mij
de nieuwste daikings lijken nogal afgeschermt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroonen
Theetjuh schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:17:
[...]

En dit werkt nog steeds?
Ik zie ze namelijk wel aangeboden op o.a. eBay.
Als dit dmv van local api zou werken met de nieuwste devices als de Stylish of Perfera, zou dat wel het overwegen waard zijn.
Ja hoor ik heb nog steeds de oude module gekoppeld en die werkt nog steeds goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
wat was nu precies het oude model wifi module die je moet hebben

welke perfera heb je de R of de oudere m of N?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Zie de openingspost met wat ik heb en hoe ik het gedaan heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
ok maar je hebt de FTXM25N
lees dat de FTXM 25R ( de R serie ) nu ingebouwde wifi heeft en alleen nog cloud doet?

edit
oeps dat zelfde probleem al met de N lees ik

[ Voor 19% gewijzigd door Maxwp op 10-06-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het is inmiddels mogelijk geworden om Daikin airco's met de BRP069C4x wifi module via Home Assistant te bedienen / uit te lezen. Ik heb het gister avond werkend gekregen met 2 FTXM35R2v1B units.

Gebruik hier voor:

https://github.com/rospogrigio/daikin_residential

Voeg deze url toe in HACS.
Installeer de repository van uit HACS.
(of doe het handmatig)

Zet het volgende in configuration.yaml:
daikin_residential:
email: [your_email]
password: [your_pwd]

Reboot en je airco units verscvhijnen als device.

Let op: Als je in HACS zoekt op Daikin vind je standaard deze versie die niet werkt: https://github.com/tadasdanielius/daikin_altherma
Voeg dus handmatig de URL https://github.com/rospogrigio/daikin_residential via Custom repositories.

[ Voor 18% gewijzigd door jhead22 op 14-06-2022 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
het was toch de bedoeling juist lokaal te kunnen bedienen in plaats via de cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Maxwp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:33:
het was toch de bedoeling juist lokaal te kunnen bedienen in plaats via de cloud?
Lokaal zou inderdaad nog mooier zijn. Maar er is nu in ieder geval een oplossing om de airco's via HA te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jhead22 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:29:
Het is inmiddels mogelijk geworden om Daikin airco's met de BRP069C4x wifi module via Home Assistant te bedienen / uit te lezen. Ik heb het gister avond werkend gekregen met 2 FTXM35R2v1B units.
Die is er al een hele tijd, maar het idee van dit topic is inderdaad om local (only) aan te kunnen sturen.

De integratie die je linkt werkt dikwijls niet bij mij (of dat aan de integratie of aan de Daikin cloud API ligt, laat ik in het midden). Het is een stap vooruit, maar voor mij absoluut niet betrouwbaar genoeg. Erg frustrerend om 20 keer op een knop te proberen rammen om je aico uit te proberen zetten, zonder resultaat. En om uiteindelijk dan toch maar via je IR afstandsbediening te moet bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

kroonen schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:56:
EKRS21 (Daikin S21 reducer kit voor Stylish), dit is een verloopkabel en die past dus op binnenunit.
Waar heb je die reducer kit gevonden/besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 19:34
Slonzo schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:11:
[...]

Waar heb je die reducer kit gevonden/besteld?
Deze is voor veel te veel geld overal te koop.
De connector betreft een JST PAP-05V-S

[ Voor 19% gewijzigd door Marco Geleijns op 05-02-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 00:24
Marco Geleijns schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:16:
[...]

Deze is voor veel te veel geld overal te koop.
De connector betreft een JST PAP-05V-S
Ik heb deze per kilo gekocht bij een bekende Chinese winkel.
Je kunt er van mij zo een paar krijgen, stuur maar een pm...
Begrijp ik het goed dat je zelf een kabeltje hebt gemaakt ipv die (veel te dure) van daikin te gebruiken? Is de volgorde van de draadjes van de connector aan de BRP069B42 het zelfde als aan de S21 kant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 19:34
boppos schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:03:
[...]

Begrijp ik het goed dat je zelf een kabeltje hebt gemaakt ipv die (veel te dure) van daikin te gebruiken? Is de volgorde van de draadjes van de connector aan de BRP069B42 het zelfde als aan de S21 kant?
Jep, idd lekker zelf aan het knutselen geweest :)
Ik heb geen idee wat de pinout is van de originele verloopkabel.
Dit is hoe ik eerder (als test) de boel met dupont-kabels aan elkaar heb geknoopt:

LET OP! Bij de vloermodellen (FVXM) zit de connector ondersteboven!!!
Foto is van een wandmodel (FTXM)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7amhDe_kJjzn-cJq1a_GPdL04A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4kHG2jegHv5gGPzk5gsJ1Go.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rElEI6KTcBADNrS1RzmjNg_lgcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0l94jqHFJ8FdGFdDIh1rRk0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-12-2022
kroonen schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:56:
Ik heb de oplossing gevonden, en de oude wifi modules zijn te gebruiken met de nieuwe airco's

Je hebt de volgende producten nodig:

BRP069B42 dus de wifi module met S21 kabel.

Je kan het gebruiken icm de nieuwe module, maar je kunt ook de nieuwe module uitzetten, en alleen deze gebruiken, en je hebt de cloud niet meer nodig. En natuurlijk werkt het met homeassistant en domoticz enz.
Waar heb je de EKSR21 kabel besteld?
Situatie: 1x FTXA**AW en 2x FTX**R en enkel de FTXA**AW heeft een rest API.... Voor een KNX interface kan de Zennio KLIC-DD v3 gebruikt worden, volgens de Compatibity list van Zennio moet een EKSR21 kabel gebruikt worden omdat de unit(s) geen S21 aansluiting hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door meijer0 op 14-07-2022 22:22 . Reden: Aanpassing Zennio linken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirkserac
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05-2023
Dah paulsinnema, is het gelukt met loxone? Heb zelf ook 2 units van de perfera reeks en ben geen voorstander van een cloud api. Is er documentatie van beschikbaar hoe je het met http outputs kunt aanspreken/aansturen?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankyy
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik heb sinds een week ook 2x een FTXM35R met Wifi Module type C. Hierdoor het probleem dat ik niet kan aansturen met Domoticz.

Als je op de BRP069B42 / EKRS21 kom je bij weinig webshops uit die het leveren, maar de meeste zijn ook handelaren waar ik bij de meeste 40eu verzendkosten zou betalen.
De Wasco (technische groothandel) heeft beide als voorraad artikel:
BRP069B42 89.60eu ex btw
EKRS21 19.20eu ex btw

Stappenplan wat ik het uitgevoerd:
Airco's van stroom
Kap/behuizing openen volgens handleiding
IJzeren plaatje losschroeven die voor het PCB'tje zit.
EKRS21 aansluiten op S21 poort (zie foto paar posts hierboven)
EKRS21 aansluiten op de BRP069B42
Ik heb de kabel terug door het leiding-gat geleid, gezien deze bij mij uitkomen in een loze ruimte met een service-luik. Ik kan de Wi-Fi module dus er achter leggen maar er ten alle tijde bij.

Op de oudere Perfera modellen zat er in de behuizing een uitsparing waar je de Wi-Fi module kon plaatsen (voorbeeld hiervan vindt je genoeg op YouTube). Het nieuwe type model heeft deze uitsparing NIET. Je moet dus zelf de module buiten de airco ergens plaatsen.

Airco weer op stroom en koppelen maar...

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:23

Vos

AFCA

Ik begreep uit het airco topic dat de nieuwe Daikin modellen wel werken in Home Assistant met deze integratie? https://github.com/rospogrigio/daikin_residential/

• Maxwp
Frankyy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:31:
Ik heb sinds een week ook 2x een FTXM35R met Wifi Module type C. Hierdoor het probleem dat ik niet kan aansturen met Domoticz.

Als je op de BRP069B42 / EKRS21 kom je bij weinig webshops uit die het leveren, maar de meeste zijn ook handelaren waar ik bij de meeste 40eu verzendkosten zou betalen.
De Wasco (technische groothandel) heeft beide als voorraad artikel:
BRP069B42 89.60eu ex btw
EKRS21 19.20eu ex btw

Stappenplan wat ik het uitgevoerd:
Airco's van stroom
Kap/behuizing openen volgens handleiding
IJzeren plaatje losschroeven die voor het PCB'tje zit.
EKRS21 aansluiten op S21 poort (zie foto paar posts hierboven)
EKRS21 aansluiten op de BRP069B42
Ik heb de kabel terug door het leiding-gat geleid, gezien deze bij mij uitkomen in een loze ruimte met een service-luik. Ik kan de Wi-Fi module dus er achter leggen maar er ten alle tijde bij.

Op de oudere Perfera modellen zat er in de behuizing een uitsparing waar je de Wi-Fi module kon plaatsen (voorbeeld hiervan vindt je genoeg op YouTube). Het nieuwe type model heeft deze uitsparing NIET. Je moet dus zelf de module buiten de airco ergens plaatsen.

Airco weer op stroom en koppelen maar...
110 euro?
jesus dat is wel veel
gebruik de daikin app nu en dat gaat redelijk al had ik liever via domoticz ook erbij.
hopenlijk komt er eens een esp board firmware die we kunnen gebruiken een aansluiten op de daikin
MHI heeft wat dat aan geeft meer DIYers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Interessant voor degene die niet van de cloud afhankelijk willen zijn. Ik heb alleen nog geen prijs gezien als je hem wilt bestellen

https://github.com/revk/ESP32-Daikin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
kroonen schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:23:
Interessant voor degene die niet van de cloud afhankelijk willen zijn. Ik heb alleen nog geen prijs gezien als je hem wilt bestellen

https://github.com/revk/ESP32-Daikin
voor de oudere units toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boppos
Maxwp schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:18:
[...]

voor de oudere units toch?
nee zeker niet het is ook voor de BRP069C units staat er. Maar eigenlijk is het naast deze wifi cloud modules te gebruiken zoals ik uit de documentatie lees. Je sluit namelijk een ESP32 aan op de S21 poort. Dus alle Airco units met een S21 poort zijn te gebruiken. Ook de kanaal inbouw units die een seriele poort hebben kunnen aangesloten worden op een ESP32 lees ik. Nu heb ik hier vast nog wel een ESP32 liggen dus dat wordt nog eens een projectje als ik tijd heb. _/-\o_ met deze oplossing kunnen we wel wat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Ik hou dit in de gaten.
Zou mijn (3) FTXMx5R units graag vanuit Domoticz kunnen sturen.

Werk nu met programma's in de Daikin app, maar merk toch dat ik bijna dagelijks aan het bijregelen ben. (afhankelijk van de gemeten ruimtetemperatuur t.o.v. de gewenste temperatuur)

Die is namelijk verschillend.

Als het buiten onder 0 is en ik stel 22 in op de Daikin app dan kom ik tot een andere ruimtetemperatuur (lager) dan als het buiten 10 graden is en ik stel 22 in op de Daikin app.

[ Voor 4% gewijzigd door Burning_Tyre op 07-02-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

boppos schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:20:
[...]

nee zeker niet het is ook voor de BRP069C units staat er. Maar eigenlijk is het naast deze wifi cloud modules te gebruiken zoals ik uit de documentatie lees. Je sluit namelijk een ESP32 aan op de S21 poort. Dus alle Airco units met een S21 poort zijn te gebruiken. Ook de kanaal inbouw units die een seriele poort hebben kunnen aangesloten worden op een ESP32 lees ik. Nu heb ik hier vast nog wel een ESP32 liggen dus dat wordt nog eens een projectje als ik tijd heb. _/-\o_ met deze oplossing kunnen we wel wat _/-\o_
Kan je hier dan andere zaken mee regelen of inzien t.o.v. bijv. de Home Assistant koppeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
boppos schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:20:
[...]

ok dus dit zal werken voor alle daikins ook die cloud only zijn tot nu toe. ( los van het nog eens inbouwen van een dure extra wifi module op die S21 poort )

edit
sorry staat er ook letterlijk
"Basically, Daikin have gone all cloudy with the latest WiFi controllers. This module is designed to provide an alternative."

[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 07-02-2023 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kroonen
Hoi,

Ik heb 2 van deze esp32 (https://github.com/revk/ESP32-Faikin)
besteld via amazon uk en worden gewoon rechtstreeks in nederland geleverd . Aangesloten op de S21 poort (nog wel via de S21 stylish verloop) en met een setje dupont gekoppeld.

Het werkt perfect, je kun het bedienen via de webinterface die erop staat via een smartphone, en ook via MQTT naar homeassistan toe.

Dit is dus de mooiste oplossing nu om de airco's aan te sturen zonder gerbruik te maken van de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
kroonen schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:45:
Hoi,

Ik heb 2 van deze esp32 (https://github.com/revk/ESP32-Faikin)
besteld via amazon uk en worden gewoon rechtstreeks in nederland geleverd . Aangesloten op de S21 poort (nog wel via de S21 stylish verloop) en met een setje dupont gekoppeld.

Het werkt perfect, je kun het bedienen via de webinterface die erop staat via een smartphone, en ook via MQTT naar homeassistan toe.

Dit is dus de mooiste oplossing nu om de airco's aan te sturen zonder gerbruik te maken van de cloud.
voor de oudere modellen of ook voor de nieuwere?

lees ik het nu goed dat "This is code and PCB design to run on an ESP32 module and connect to a Daikin aircon unit in place of a BRP069B41, BRP069C41, or similar modules."
ze in plaats komen van en dus de integratie via de app komt te vervallen?
dacht dat beide naast elkaar konden werken

edit
sorry lees het al is juist voor de nieuwere cloud aircos
"Why I made this

The history is that, after years of using Daikin air-con in my old home, and using the local http control, in my new house in Wales the WiFi was all cloud based with no local control, and useless, and slow. Just configuring it was a nightmare. I spent all day reverse engineering it and making a new module to provide local control. Pull requests and feature ideas welcome."

[ Voor 37% gewijzigd door Maxwp op 01-06-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Het kan op nieuwe en ook eventueel op oude, als de S21 poort vrij is. Ik had nu de nieuwere variant en hier was de S21 poort vrij, maar mocht je een oudere variant hebben kan het ook werken en zou je het ook beide kunnen doen. De S21 is en serieele bus waar de ESP32 op zit en dus de aansturing doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Klinkt als een mooie oplossing voor het lokaal aansturen zonder de aanwezigheid van de cloud.

Is er integratie voor aansturing vanuit Domoticz beschikbaar?

[ Voor 24% gewijzigd door Burning_Tyre op 02-06-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Niet rechtstreeks, maar het is op basis van MQTT volgens mij is het dan wel te bouwen binnen domoitcz alleen heb ik geen ervaring met domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
kroonen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:15:
Het kan op nieuwe en ook eventueel op oude, als de S21 poort vrij is. Ik had nu de nieuwere variant en hier was de S21 poort vrij, maar mocht je een oudere variant hebben kan het ook werken en zou je het ook beide kunnen doen. De S21 is en serieele bus waar de ESP32 op zit en dus de aansturing doet.
ok dacht net te lezen dat je de bestaande connector los kon halen en daarop kon aansluiten dus de bestaande wifi modulen weghalen
maar je kan dat zowel als ook ernaast aansluiten dus of heb ik dat 1e deel verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
Op de S21 poort kan paar 1 apparaat op dar zou ik er geen 2 opzetten. Bij de nieuwe daikins zit de builtin wifi niet op de s21 poort en is die nog vrij. Ik weet niet hoe het op de oude daikins zit als je daar de wifi module had zitten of de s21 poort nog vrij is.

Dus doncreet als S21 vrij is kan je de daikin wifi gebruiken en de esp32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
kroonen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:29:
Op de S21 poort kan paar 1 apparaat op dar zou ik er geen 2 opzetten. Bij de nieuwe daikins zit de builtin wifi niet op de s21 poort en is die nog vrij. Ik weet niet hoe het op de oude daikins zit als je daar de wifi module had zitten of de s21 poort nog vrij is.

Dus doncreet als S21 vrij is kan je de daikin wifi gebruiken en de esp32.
Het is geen standaard esp32. Het is een op maat gemaakt printje voor daikin met een esp32 erop. Het is dat ik net niet genoeg weet van die esp's om em te revers engeneren. Het moet namelijk mogelijk zijn om met een esp32 van ca 4 euro het zelfde te bereiken als dit ding van Amazon.
Weet iemand waar ik de sketch kan vinden van de daikin esp32?

Edit:
Gevonden https://github.com/revk/ESP32-Faikin/tree/main/release
Ik ga nu een esp32 pakken en deze er eens op zetten.
Edit 2: De bin geflashed, maar ik krijg er geen AP zoals bij die andere wel zou moeten zijn volgens de beschrijving. Geen idee wat ik fout doe. Een andere bin (fork van WLED) doet het gewoon wel prima.

[ Voor 16% gewijzigd door boppos op 03-06-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
verzendkosten a 10 euro ( door europa /wereld? ) dan de 4 euro voor dat onderdeel wat je hebt en nog een 3d printed housing.
dan het werk erbij
is die 30 dollar niet eens zo veel eigenlijk.
als het nu in veel grotere massa zou worden gemaakt kan de prijsn omlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boppos
Maxwp schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:32:
verzendkosten a 10 euro ( door europa /wereld? ) dan de 4 euro voor dat onderdeel wat je hebt en nog een 3d printed housing.
dan het werk erbij
is die 30 dollar niet eens zo veel eigenlijk.
als het nu in veel grotere massa zou worden gemaakt kan de prijsn omlaag
voor 30 dollar (28 eur) hier in huis zou ik wel prima vinden echter is het nu 34,25 pond ~ 40 euro.

Daarnaast had ik nog wat ESP32 bordjes liggen. Dus was benieuwd of dat zou werken, maar ik krijg het niet voor elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
edit
kan weg foutje

[ Voor 94% gewijzigd door Maxwp op 03-06-2023 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaa
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Maxwp schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 22:13:
[...]

110 euro?
jesus dat is wel veel
gebruik de daikin app nu en dat gaat redelijk al had ik liever via domoticz ook erbij.
hopenlijk komt er eens een esp board firmware die we kunnen gebruiken een aansluiten op de daikin
MHI heeft wat dat aan geeft meer DIYers
Had eerst ff door moeten lezen.. maar is hierboven al gepost.

Er is een ESP32 oplossing. FF googelen op Faikin. Op GitHub. Heb deze compleet besteld en is en aangekomen 40 euro en lokaal aan te sturen geen cloud shit.

Ben nu aan het uitzoeken welke kabel ik moet hebben en of deze te bestellen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Whaa op 25-06-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Whaa schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:18:
[...]

Had eerst ff door moeten lezen.. maar is hierboven al gepost.

Er is een ESP32 oplossing. FF googelen op Faikin. Op GitHub. Heb deze compleet besteld en is en aangekomen 40 euro en lokaal aan te sturen geen cloud shit.

Ben nu aan het uitzoeken welke kabel ik moet hebben en of deze te bestellen is.
Heb je het via Amazon UK gekocht? Deze board is dus al compleet ingericht en zou zo in te pluggen moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Hi

Ja via amazon UK, en binnen 3 dagen in de de brieven bus.
Via https://www.aa.net.uk/etc/circuit-boards/
Die linken naar Amazon. Zoals ik het begrepen heb is het plug en play.....

Maar de praktijk zal wel tegenvallen...

Eerst opzoek naar kabel, zal wel eindigen met een eigen bouw aangezien de Daikin kabel heel duur zijn....
Heb je een idee of layout deel het ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Net ff geinstalleerd, en nadat ik de volgorde correct had, starten en connecten met Faikin Netwerk.
Doe dit NIET met een Ipad, dan krijg je de 'SET" knop niet..... Heb dit via telefoon gedaan.
Start op en surf naar IP van de Faikin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Heb het nu even aangesloten met 5 draadjes met aan beide einde van die connectoren die ook op een PI passen, moet nog ff wat fabrieken wat iets langer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Whaa schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:41:
Hi

Ja via amazon UK, en binnen 3 dagen in de de brieven bus.
Via https://www.aa.net.uk/etc/circuit-boards/
Die linken naar Amazon. Zoals ik het begrepen heb is het plug en play.....

Maar de praktijk zal wel tegenvallen...

Eerst opzoek naar kabel, zal wel eindigen met een eigen bouw aangezien de Daikin kabel heel duur zijn....
Heb je een idee of layout deel het ff.
dus nog niet plug and play?
heb je de daikins met cloud only of de net wat oudere modellen waarbij je een goedkopere wifi modulen wilt hebben?

[ Voor 10% gewijzigd door Maxwp op 27-06-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Hi

Ik heb een wat oudere 2016 en een multisplit uit 2019.
Volgens mij als ik het project Faikin lees is deze module om het Cloud gedeelte uit de aansturing te halen en lokaal te kunnen werken.

Ik heb de module geinstalleerd en werkend gehad als test. Nu wat materiaal besteld om een nette kabel te maken. Als dat binnen is plaats ik de module weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Whaa schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:29:
Hi

Ik heb een wat oudere 2016 en een multisplit uit 2019.
Volgens mij als ik het project Faikin lees is deze module om het Cloud gedeelte uit de aansturing te halen en lokaal te kunnen werken.

Ik heb de module geinstalleerd en werkend gehad als test. Nu wat materiaal besteld om een nette kabel te maken. Als dat binnen is plaats ik de module weer terug.
ok want ik heb de indruk dat bij de nieuwere modellen je de stekker kan gebruiken van de wifi module
dus deze omwisselen
je cloud vervalt dan wel natuurlijk maar heb je geen kabels nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Maxwp schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:43:
[...]

ok want ik heb de indruk dat bij de nieuwere modellen je de stekker kan gebruiken van de wifi module
dus deze omwisselen
je cloud vervalt dan wel natuurlijk maar heb je geen kabels nodig
Zou je dan aan enkel dit boardje genoeg hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Vos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:47:
[...]

Zou je dan aan enkel dit boardje genoeg hebben?
daar lijkt het wel op ja
met de nieuwe type perfera bijvoorbeld die alleen cloud zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwE6XripFt3jzy4XCjORim4vFkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gd8FjcewbBebLwTjrnTUyXf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Maxwp op 27-06-2023 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Maxwp schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:51:
[...]

daar lijkt het wel op ja
met de nieuwe type perfera bijvoorbeld die alleen cloud zijn
Ja indd. Ik heb een Perfera van 2022. Wellicht dit boardje maar eens bestellen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Ik had die module niet en ook de kabel niet.
Volgens de GITHUB zou het bordje passen op de kabel die meegeleverd word door Daikin bij een aantal van hun WiFi modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Vos schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:52:
[...]

Ja indd. Ik heb een Perfera van 2022. Wellicht dit boardje maar eens bestellen binnenkort.
heb een foto toegevoegd van een perfera 2022 met alleen cloud basis module zoals je kan zien
mogelijk dat je die kan unpluggen en dan deze er aan vast?
persoonlijk zou ik graag beide willen houden cloud en lokaal dus word het denk ik toch een kabel maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Hier een foto van de module, lijkt er veel op dat je deze connector kan gebruiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIUoyaP8gBTSXMbaPqtvZoA2FM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd4PEpfSIdcYgtFM32NQIlmd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxiJGDcv1lwObDj3i0JC1zRMVmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sYwGPRknkK7ZvfL10CjXDrW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

@Whaa Heb je dit nu goed werkend?

Zit ook te kijken naar zo'n Faikin bordje.

Op de Faikin Github lees ik:

However, you do need a lead, and Daikin charge a lot for these. Typically it will be an S21 lead. However customers have reported simple header wires (i.e. wires with sockets on each wire intended to go on 0.1" pitch headers) work just as well. You need to locate the GND, Power, Tx, and Rx pins on the S21 connector and connect appropriately as marked on the PCB.

Kan jij dit misschien toelichten wat precies nodig is? Als je dat tenminste ook gedaan hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Hi,

Nee nog niet, module ligt nog op mijn bureau :(
Nog geen tijd gehad om deze te monteren en te testen.
Heb inmiddels wel een kabeltje gemaakt en zodra ik tijd heb schroef ik de airco open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYOGQikupw2pADZxApt4GmjZ3H0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqOHuvjCH3YjsFnwoUQWzjMT.jpg?f=fotoalbum_large

De connector aan de Faikin kant moest ik ff de 2 nokjes afhalen en dan past het rederlijk goed (goed genoeg voor mij). Zodra ik weet of de S21 connector ook past dan volgt een update.

Ik houd je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Hoi,

Ik heb de module geinstalleerd. connect prima aan de WiFi en MQTT is ook connected aan HA (of Domoticz afhankelijk welk IP ik invul).
Via afstandsbediening werkt het prima, helaas als ik navigeer naar het IP van d Faikin dan kan ik de airco niet bedienen. Web interface geeft aan dat "system is off line".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekSz6DP8yPU9WYG0m_oKU6cFhNk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7aPKCpx0uj6o4BNycaxLRVXR.png?f=user_large

Kan 2 dingen betekeken, module niet compatible met mijn airco (FTX25K2V1B) of de bedrading niet goed.
Optie 2 ik heb alle mogelijkheden geprobeerd maar status blijft hetzelfde.....

Optie 1 lijkt me ook niet echt waarschijnlijk tijdens test een paar weken geleden werkte het volgens mij allemaal correct.

Iemand dit eerder gezien? Eventuele oplossing?

Dank voor de hulp!

Zal binnenkort eens uitgebreid internet afstruinen om te zien of daar nog iets vermeld staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:39
Dat probleem had ik ook. Mijn unit (FTXP25M5V1B9) accepteert schijnbaar het 3.3V signaal van de ESP32 niet. De ontwikkelaar heeft een nieuwe hardware revisie gemaakt om dit te fixen. Hier wat meer info daarover: https://github.com/revk/ESP32-Faikin/issues/62

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Dank ik zit het net te lezen.
Al gevraagd of ik een aangepaste module kan bestellen, gaat mijn knutselkunde te boven om dat er zelf ff op te solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Whaa schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:06:
Dank ik zit het net te lezen.
Al gevraagd of ik een aangepaste module kan bestellen, gaat mijn knutselkunde te boven om dat er zelf ff op te solderen.
Op de FTXM-R (Perfera) die ik heb zou de jouwe wel moeten werken. Heb evt. wel interesse in je bordje als je er niks meer mee doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Update:
Vandaag de aangepaste versie van Faikin ontvangen.
Geinstalleerd en nu kan ik de AC bedienen via web interface. Heb het nog niet geprobeerd via HA MQTT.
Maar waarschijnlijk werkt dat wel, aangezien MQTT conntected is.

Update 2:

Ben in de overgang van Domoticz naar HA. In Domoticz werkt het ook, kan ik het aan en uitzetten en status zien temp etc. Hardware Daikin HTTP, IP adres en klaar.
HA Daikin geeft aan failed to setup. Moet nog ff kijken wat daar mis gaat. Te weinig kennis van HA. Werkt toch compleet anders dan Domoticz. en ik kan niet zeggen dat ik alles simpeler vind ...

[ Voor 44% gewijzigd door Whaa op 21-07-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Iemand een idee hoe je een FTXM-R openmaakt om het bordje te kunnen plaatsen? In de handleiding zie ik dit niet vermeld staan?

Voordat ik straks van alles sloop ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Vos op 08-10-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:00
@Whaa
Welke stekkers heb jij nu gebruikt om de boel aan elkaar te knopen?
Ik zit al te zoeken op Ali maar al die stekkers lijken op elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
@creon
Ik had er een paar bij TinyTronics besteld, paste niet 100% dus wat nokjes afgesneden.
Mooiste is de connectie van losse jumper kabeltjes. twee aan elkaar gesoldeerd met wat krimpkous kabeltje gemaakt dit past prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:00
Whaa schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:36:
@creon
Ik had er een paar bij TinyTronics besteld, paste niet 100% dus wat nokjes afgesneden.
Mooiste is de connectie van losse jumper kabeltjes. twee aan elkaar gesoldeerd met wat krimpkous kabeltje gemaakt dit past prima.
Ik zit te denken om deze te bestellen
https://a.aliexpress.com/_EGPxtfh
Maar same direction of reverse direction
Zowel de faikin module als de airco s21 pin heeft een pitch van 2.54 toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Dit is wat ik besteld heb:
JST-XH 5p Compatible Connector met Kabel
2 stuks aan elkaar gemaakt om genoeg lengte te krijgen.
straight of zoals het op Ali staat same direction.
https://www.tinytronics.n...rintplaatconnector-5-pins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:10
Vos schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:11:
Iemand een idee hoe je een FTXM-R openmaakt om het bordje te kunnen plaatsen? In de handleiding zie ik dit niet vermeld staan?

Voordat ik straks van alles sloop ;)
Was dit gelukt? Zelf nog wel gedocumenteerd?

Ik heb ook de FTXM-R, dus ben wel benieuwd welke dingen nu exact passen qua kabel. En het bordje is gewoon de huidige van Amazon UK?

Blijft de cloud ook nog werken trouwens, of is het 1 van de 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Barryvdh schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:42:
[...]

Ik heb ook de FTXM-R, dus ben wel benieuwd welke dingen nu exact passen qua kabel. En het bordje is gewoon de huidige van Amazon UK?

Ik ben er nog niet aan begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Whaa schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:26:
Dit is wat ik besteld heb:
JST-XH 5p Compatible Connector met Kabel
2 stuks aan elkaar gemaakt om genoeg lengte te krijgen.
straight of zoals het op Ali staat same direction.
https://www.tinytronics.n...rintplaatconnector-5-pins
Heb je dan nog wel de EKRS21 besteld, of heb je deze direct op de Perfera poort aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het is een vervanging van de originele module, dus nee, geen cloud access meer. Toch niet

De cloud API gaan ze vanaf volgend jaar toch rate limiten naar 150 calls per dag ( 8)7 ) dus die wordt toch compleet waardeloos. Geen groot gemis. Ik ga ook op zoek naar een vervanging met lokale API. Iemand de Faikin al gebruikt met FVXM-A vloerunits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Slonzo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:31:
[...]

Het is een vervanging van de originele module, dus nee, geen cloud access meer.
Ahja, ik dacht te lezen dat bij nieuwe (Perfera 2022) er een ingebouwde module is, en de S21 poort vrij. Dus dat je dan 2 hebt.
Slonzo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:31:
[...]

De cloud API gaan ze vanaf volgend jaar toch rate limiten naar 150 calls per dag ( 8)7 ) dus die wordt toch compleet waardeloos. Geen groot gemis. Ik ga ook op zoek naar een vervanging met lokale API. Iemand de Faikin al gebruikt met FVXM-A vloerunits?
Ja ik las het ook op https://github.com/rospogrigio/daikin_residential/issues/182
Ze brengen het positief, maar:
🛠️ Key Features?
[..]
🔑 Rate Limitation: To continue offering the Onecta API for free to all our customers a default rate limitation will be implemented.

[..]
🔧 What changes can already be prepared from your application?
Make your current application compatible with the upcoming rate-limitation of 150 calls/day. This will allow everyone to query at least every 15 minutes for temperature changes in their home of all their devices. Temperature variation in the home is often not so fast that a faster update rate is required.
Ik zat eerst te denken die oude wifi modules te gebruiken, maar klinkt alsof ze die ook upgraden; https://github.com/home-assistant/core/issues/99251

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lieuwe15
Ik heb toevallig gisteren de Faikin module binnengekregen voor mij Perfera.
Die zou de S21 poort nog beschikbaar moeten hebben volgens deze posts:
https://github.com/revk/ESP32-Faikin/discussions/49

Via ome ali heb ik een JST-EH kabel besteld, welke zou moeten passen. Deze heeft een pitch van 2.5mm ipv 2.54mm.

Ik ga dit weekend even kijken hoe ik bij de S21 stekker kan komen en de faikin even testen met wat dupont kabels (als die passen). Ik zal dan ook even wat foto's maken hoe je erbij komt en wat je los moet schroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ook ik heb een FTXM-R en heb dit op m'n todolijstje staan voor de kerstvakantie.
Ik heb 10 bordjes besteld bij JLC-PCB, ik moet ze alleen nog zelf solderen omdat JLC-PCB niet genoeg MD8942 modules op voorraad had voor complete assemblage... :O . Hopelijk komt alles op tijd binnen.

Op AliExpress heb ik deze kabel besteld. Deze zou moeten passen en lang genoeg moeten zijn:
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Same Side, 50cm (22AWG Wire), XH2.54-5Pin (5PCS)

Ter backup ook nog deze besteld, als 50 cm echt te lang zou zijn (je moet het ook allemaal kwijt kunnen). Voor die paar euro ga ik niet het risico lopen weer weken te moeten wachten op de post:
30cm, 5P
Barryvdh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:39:
Ahja, ik dacht te lezen dat bij nieuwe (Perfera 2022) er een ingebouwde module is, en de S21 poort vrij. Dus dat je dan 2 hebt
Klopt, zo heb ik 't ook begrepen. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van @Lieuwe15 :) Met name het open maken van de unit ben ik naar benieuwd.
Barryvdh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:39:
Ik zat eerst te denken die oude wifi modules te gebruiken, maar klinkt alsof ze die ook upgraden; https://github.com/home-assistant/core/issues/99251
Ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van de grillen van Daikin. Ze hebben 2 maanden geleden een FW update gepushed die heel veel adapters gebricked heeft en dat is nog steeds niet opgelost (laatste update omtrent dit probleem is van eind Oktober, echt schandalig: https://daikincloudsolutions.statuspage.io/ ). Dus nee, liever third party in eigen beheer, daar heb ik meer vertrouwen in.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaa
  • Niet online
Met name het open maken van de unit ben ik naar benieuwd.
Dat was bij die van mij (3 stuks) 2 schroeven aan de voorkant en boven op 3 clips dan de buitenkant van onder iets naar voren en omhoog.
Binnen in bescherm plaat van de electronica weghalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lieuwe15
Even de Perfera open gehad
Stap 0: Verwijder de klep en luchtfilters
Stap 1: Verwijder de 2 schroeven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kZ8Nf2RHqr5wu4e4bArbeoobyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdVYD0D3LPhscIICU0kn4Zvr.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 2: De witte kap zit achter de haakjes, haal de kap er overheen en kantel de kap naar voren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLgOkSqQPKSZYg31SKk0ybke4xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lvBpmUmmbn98aPcDX01WKgy.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 3&4: Schroef de schroef van het afdekkapje los en daarna de 2 haakjes omhoog wippen om de metalen kap te verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SN3bBPMK-wBpUx9UJgArL4xrZ8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCh54VMovf7BcZ7tK0wkRFNW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7o9pYszJHCfqcRyu0Cs1MVaETpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DLOkVlPc7Jbe8c6D631Osk8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 5&6: Hier is de S21 poort
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CvbUq32dwEAiwBf9NSs7p03Q4vw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoaejhniOr1pPAMRnx533p6e.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYIGJ9TDhNd4HCKKIyMoQVfel4Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JZiIskJ2togW7Liv662qqVto.jpg?f=user_large

Met betrekking tot de kabel heb ik van de Faikin github het volgende ontdekt:
S21 poort = JST-PA 2.0mm
Faikin = JST-EH 2.50mm

S21 poort met schuifmaat op 8mm (2.0mm pitch)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yn2O-oJ4zStatPhYsPkEEUbwcMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E3uXObguRkbArxmzPawDOqpa.jpg?f=user_large

Faikin met schuifmaat op 10.0mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iquNUEQYH9qYBzSIfh3QxPha_-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdnPGkleGsDuZQfTuXLk4qj4.jpg?f=fotoalbum_large

Dupont kabels met 2,54mm pitch passen volgens de faikin github niet lekker.
Ik zal dus nog even een aantal connectoren van de JST-PA 2.0mm moeten bestellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Lieuwe15 op 11-01-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Freekers schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:07:
[...]
Op AliExpress heb ik deze kabel besteld. Deze zou moeten passen en lang genoeg moeten zijn:
[...]
Lieuwe15 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:44:

Met betrekking tot de kabel heb ik van de Faikin github het volgende ontdekt:
S21 poort = JST-PH 2.0mm
Faikin = JST-EH 2.50mm

S21 poort met schuifmaat op 8mm (2.0mm pitch)
[Afbeelding]

Faikin met schuifmaat op 10.0mm:
[Afbeelding]

Dupont kabeld met 2,54mm pitch passen volgens de faikin github niet lekker.
Ik zal dus nog even een aantal connectoren van de JST-PH 2.0mm moeten bestellen.
Die 2.54 van AliExpress past dan sowieso niet op de S21 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Klopt, gaat niet passen. Heel misschien met gepast geweld op de Faikin, maar absoluut niet op de S21 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Dank voor de info @Lieuwe15. Dan heb ik de verkeerde kabel idd. Zal eens gaan scouten of ik de juiste kant en klaar kan uithalen.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:27

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik kan er eigenlijk maar weinig over vinden, dus wellicht dat ik m'n eigen vraag al beantwoord, maar heeft iemand een idee of deze Faikin oplossing ook werkt op een FTXA50 en een FVXM25A? Ik heb een offerte voor installatie in het voorjaar waarbij ook de Perfera modellen zitten en die lijken compatible te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
Ik heb deze besteld:
https://www.vanallesenmee....0-5pin-Female-kabel-30cm

In combinatie met deze: (even doormidden knippen en aan elkaar solderen)
https://nl.aliexpress.com/item/1005004967159632.html
Er staat 2,54mm, maar dit zou 2,5mm moeten zijn (anders is het XH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Lieuwe15 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:06:
Ik heb deze besteld:

Ben er nog steeds niet over uit of de kabel straight/same direction of inverted moet zijn.
Deze post zegt inverted maar kan er niet veel over vinden:
https://github.com/revk/E...discussioncomment-6269554
Fab1Man schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:04:
Ik kan er eigenlijk maar weinig over vinden, dus wellicht dat ik m'n eigen vraag al beantwoord, maar heeft iemand een idee of deze Faikin oplossing ook werkt op een FTXA50 en een FVXM25A? Ik heb een offerte voor installatie in het voorjaar waarbij ook de Perfera modellen zitten en die lijken compatible te zijn.
Dit is de lijst met known working units. Ik zie de jouwe daar helaas niet tussen staan:
https://github.com/revk/E...med-working-air-con-units

Wellicht kun je een discussie openen op Github met de vraag of ze toch supported zijn/support kunnen toevoegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
Inverted, kijk maar goed naar de foto's in deze post:
https://github.com/revk/E...discussioncomment-6387359

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Freekers schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:07:
[...]

Ook ik heb een FTXM-R en heb dit op m'n todolijstje staan voor de kerstvakantie.
Ik heb 10 bordjes besteld bij JLC-PCB, ik moet ze alleen nog zelf solderen omdat JLC-PCB niet genoeg MD8942 modules op voorraad had voor complete assemblage... :O . Hopelijk komt alles op tijd binnen.

Ter backup ook nog deze besteld, als 50 cm echt te lang zou zijn (je moet het ook allemaal kwijt kunnen). Voor die paar euro ga ik niet het risico lopen weer weken te moeten wachten op de post:
30cm, 5P

[...]

Klopt, zo heb ik 't ook begrepen. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van @Lieuwe15 :) Met name het open maken van de unit ben ik naar benieuwd.

[...]

Ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van de grillen van Daikin. Ze hebben 2 maanden geleden een FW update gepushed die heel veel adapters gebricked heeft en dat is nog steeds niet opgelost (laatste update omtrent dit probleem is van eind Oktober, echt schandalig: https://daikincloudsolutions.statuspage.io/ ). Dus nee, liever third party in eigen beheer, daar heb ik meer vertrouwen in.
Jij hebt de FAIKIN PCBs dus zelf laten maken i.p.v. een kant en klare print?

Wat zijn de opties (en verschillende kosten) hierin?

Waar is de Faikin kant en klaar verkrijgbaar, voor welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Lieuwe15 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:06:
Ik heb deze besteld:

Oke, dus:

Onboard connector = JST PAP 05V-S
Faikin S21 = JST-EH 5
En de EKRS21 is eigenlijk gewoon een JST PAP-05V-S <-> JST EH-5 kabel?

Alleen de EKRS21 zelf lijkt nogal kort. Maar volgens https://github.com/revk/E...discussioncomment-6269554 kan je gewoon de kabels eruit halen en vervangen dus. Dus wellicht ook nog optie als je zeker wil zijn dat de connectors goed zijn?
Burning_Tyre schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:32:
[...]

Zie link in Github. Amazon.co.uk levert gewoon aan NL: https://www.amazon.co.uk/dp/B0C2ZYXNYQ
Komt bij mij uit op 40,85 euro inclusief verzenden. Hij gaf aan week levertijd (heb gisteren besteld, zou 12 dec moeten aankomen.. (En weet niet of er nog customs toeslag op komt..)

[ Voor 3% gewijzigd door Barryvdh op 08-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Zouden draden zoals dit niet gewoon werken?

https://www.123-3d.nl/123...0-stuks-i3162-t15106.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
Nee, als je die naast elkaar doet, heb je een pitch van 2,54mm. Gaat niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Burning_Tyre schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:32:

Klopt, ik heb de Faikin PCBs laten maken bij JLCPCB op basis van de designs die in de Faikin repo staan: https://github.com/revk/E...ain/PCB/Faikin/production

De opties bij JLCPCB zijn eindeloos. Dikte van de traces, kleur PCB, text, you name it. Ik heb 't redelijk standaard gehouden. Voor 10 PCBs was ik 6 euro kwijt incl shipping. Let op; dit is ENKEL het PCB, dus zonder de componenten die erop komen, zonder solderen en zonder flashen. Dat komt er nog eens bij. Projectje zullen we maar zeggen.

Zoals @Barryvdh aangeeft kun je een kant en klare Faikin bestellen op Amazon.co.uk. Toen ik echter 2 weken geleden keek waren ze uitverkocht. Zodoende had ik besloten om ze zelf te assembleren, maar ik zie dat Amazon weer voorraad heeft.
Barryvdh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:34:

Zie link in Github. Amazon.co.uk levert gewoon aan NL: https://www.amazon.co.uk/dp/B0C2ZYXNYQ
Komt bij mij uit op 40,85 euro inclusief verzenden. Hij gaf aan week levertijd (heb gisteren besteld, zou 12 dec moeten aankomen.. (En weet niet of er nog customs toeslag op komt..)
Ga er maar van uit van wel. Vorig jaar iets voor 29 euro gekocht op Amazon.co.uk, kwam nog even 25 euro customs bij -O- Van die 25 euro was 15 euro administratiekosten van PostNL, waanzin.

Pagina: 1 2 3 Laatste