Om in de toekomst eventueel airco's te plaatsen om te kunnen koelen wil ik nu reeds de nodige leidingen plaatsen. Echter krijg ik wat erschillend advies qua leidingdiameters.
Hier een overzicht van wat ik nu zelf had voorzien. De woning heeft een totaalrenovatie ondergaan, waarbij er maximaal geisoleerd is (15cm PUR in de gevels, 32cm cellulose in het dak, HR++ glas, ventilatie D etc). Ik maak me weinig zorgen over de koude in de winter, maar wel over eventuele oververhitting in de zomer.
Momenteel zal er nog met een gasketel verwarmd worden. Maar dit wordt in de nabije toekomst allicht een L/W warmtepomp met mogelijkheid tot actieve koeling gezien er overal VVW voorzien is.
Voor de gelijkvloers had ik 1 grote plafondonderbouw unit voorzien (gezien het grote vermogen). Is dat aan te raden of beter niet? Plafondhoogte is afgewerkt +/- 295cm.
Leefruimte (bijna volledige gelijkvloers):
volume: 252 m3
leidinglengte: 12m
vermogen: 10kW
koelleiding: 1/4 - 1/2
plafond onderbouwmodel?
Slaapkamer 1 (+1)
volume: 70 m3
leidinglengte: 9m
vermogen: 2,8kW
koelleiding: 1/4 - 3/8
wandmodel
Slaapkamer 2 (+1)
volume: 67 m3
leidinglengte: 17m
vermogen: 2,7kW
wandmodel
Slaapkamer 3 (+2)
volume: 77 m3
leidinglengte: 16m
vermogen: 3kW
wandmodel
Slaapkamer 4 (+2)
volume: 77 m3
leidinglengte: 23m
vermogen: 3kW
wandmodel
Hierbij nog een plan met aanduiding van de airco's:
https://drive.google.com/...3-0OSkjD/view?usp=sharing
Hier een overzicht van wat ik nu zelf had voorzien. De woning heeft een totaalrenovatie ondergaan, waarbij er maximaal geisoleerd is (15cm PUR in de gevels, 32cm cellulose in het dak, HR++ glas, ventilatie D etc). Ik maak me weinig zorgen over de koude in de winter, maar wel over eventuele oververhitting in de zomer.
Momenteel zal er nog met een gasketel verwarmd worden. Maar dit wordt in de nabije toekomst allicht een L/W warmtepomp met mogelijkheid tot actieve koeling gezien er overal VVW voorzien is.
Voor de gelijkvloers had ik 1 grote plafondonderbouw unit voorzien (gezien het grote vermogen). Is dat aan te raden of beter niet? Plafondhoogte is afgewerkt +/- 295cm.
Leefruimte (bijna volledige gelijkvloers):
volume: 252 m3
leidinglengte: 12m
vermogen: 10kW
koelleiding: 1/4 - 1/2
plafond onderbouwmodel?
Slaapkamer 1 (+1)
volume: 70 m3
leidinglengte: 9m
vermogen: 2,8kW
wandmodel