Advies airconditioning voor ons nieuwe huis (vermogen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 09:55
Wij zijn momenteel in gesprek met een aantal installateurs over installatie van airconditioning voor warmen en koelen in onze nieuwe woning en ik zou graag wat advies inwinnen bij de Tweakers experts hier.

We willen de woonkamer en alle 5 slaapkamers van het huis laten uitrusten met airconditioning. In alle slaapkamers gaat het om koelen en verwarmen, in de woonkamer koelen en bijverwarmen (daar is ook vloerverwarming). Het betreft een 2 onder 1 kap uit 1997 met een inhoud van ca. 560 m3 (bij ca. 160 m2 woonopp).

Het valt met op dat in de offertes die we hebben ontvangen het geïnstalleerde vermogen nogal uiteen loopt, namelijk:
  • Binnenunits 18,5 kW, buitenunits 16,7 kW (woonkamer 5k, slaapkamers 2,5k (4) en 3,5k (1)
  • Binnenunits 16,5 kW, buitenunits 13,1 kW (woonkamer 5k, slaapkamers 2,0k (2) & 2,5k (3)
  • Binnenunits 14,5 kW, buitenunits 10 kW (woonkamer 3,5k, slaapkamers 2,0k (3) & 2,5k (2)
Ik vind het lastig om te bepalen wat wijsheid is. Ons doel is echt niet om de temperatuur in het hele huis het hele jaar rond de 20 graden te (kunnen) houden. En zeker op de benedenverdieping (woonkamer) gaat het vooral om een beetje extra comfort. En ik vind vooral lastig wat voor ons beoogde gebruik het meest energie-efficiënt zou zijn.

Concreet zijn mijn vragen:
  1. Wat doet het met het energieverbruik als het systeem overgedimensioneerd is? Verbruikt een zwaarder systeem (significant) meer energie bij eenzelfde gebruik?
  2. Wat zou in jullie ogen de optimale verdeling zijn qua vermogen?
  3. Tenslotte nog een totaal andere vraag. We willen de bestaande radiatoren verwijderen. Is het überhaupt nog zinvol om de CV aansluitingen te behouden of gewoon alles wegsnijden en de vloer eroverheen leggen?

.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 20:48
Da Weef schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:03:
  • Binnenunits 18,5 kW, buitenunits 16,7 kW (woonkamer 5k, slaapkamers 2,5k (4) en 3,5k (1)
  • Binnenunits 16,5 kW, buitenunits 13,1 kW (woonkamer 5k, slaapkamers 2,0k (2) & 2,5k (3)
  • Binnenunits 14,5 kW, buitenunits 10 kW (woonkamer 3,5k, slaapkamers 2,0k (3) & 2,5k (2)
Ik vind het lastig om te bepalen wat wijsheid is. Ons doel is echt niet om de temperatuur in het hele huis het hele jaar rond de 20 graden te (kunnen) houden. En zeker op de benedenverdieping (woonkamer) gaat het vooral om een beetje extra comfort. En ik vind vooral lastig wat voor ons beoogde gebruik het meest energie-efficiënt zou zijn.

Concreet zijn mijn vragen:
  1. Wat doet het met het energieverbruik als het systeem overgedimensioneerd is? Verbruikt een zwaarder systeem (significant) meer energie bij eenzelfde gebruik?
  2. Wat zou in jullie ogen de optimale verdeling zijn qua vermogen?
  3. Tenslotte nog een totaal andere vraag. We willen de bestaande radiatoren verwijderen. Is het überhaupt nog zinvol om de CV aansluitingen te behouden of gewoon alles wegsnijden en de vloer eroverheen leggen?
Het energieverbruik bij een grotere unit is niet signifikant hoger of lager. De SCOP en EER waarden van kleinere units zijn vaak hoger dan van grootte. Maar dit komt omdat die grotere units nu eenmaal op een hoger vermogen worden getest.
Indien je ze op hetzelfde vermogen belast zal het niet veel maken.
Risico bij (te) grote units is dat ze gaan pendelen, wat slecht is voor de compressor. Dit risico is er vooral bij koelen, daar is over het algemeen de minste compressorvermogen voor nodig. Hoe dit met multisplits zit weet ik niet goed, daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Qua opties die geboden worden kun je in alle gevallen uit de voeten. Zelfs met de lichste configuratie verwacht ik, zeker bij koelen geen tekort aan vermogen.
Qua verwarmen zou ik hooguit voor de woonkamer 5 kW overwegen als je helemaal van het gas af wil.
Overigens heb je het over verhogen van comfort met de AC. Dan moet ik je waarschuwen, de vkoerverwarming is vele malen comfortabeler dan de AC om te verwarmen. AC's met een wand/plafond unit zijn ECHT ontworpen om te koelen.
Verwarmen van een slaap of studeerkamer gaat ook nog prima. Grotere ruimtes krijg je echt te maken met matige warmteverdeling, stof en geluid. De AC zet je puur aan omdat het goedkoper is.

Die radiatoren zou ik lekker laten hangen. Met de VVW komt er vroeg of laat eens een warmtepomp, dan kun je met de radiatoren prima de kou uit de ruimte halen. Mochten ze je storen, laat dan iig de aansluiting zitten.
Ook voor een eventuele koper van de woning in de toekomst. Want niet iedereen is fan van verwarmen met een AC. Mensen met luchtwegaandoeningen (asma) bv, krijgen het vaak geen lucht in ruimtes verwarmd met AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Weef
Bedankt voor de reactie. Fijn dat eventuele overdimensionering in ieder geval niet heel veel doet met het verbruik. Wat betreft het pendelen lijkt dat op te lossen met de manier van toepassen. Het lijkt ook logisch om bij koelen alle units tegelijk hun werk te laten doen, terwijl we het verwarmen juist willen inzetten om ruimtes op aanvraag bij te verwarmen. Dat is ook meer waar ik op doelde qua comfort, ruimtes op aanvraag snel kunnen (bij)verwarmen. Het plan is om de vloerverwarming beneden standaard op een relatief lage temperatuur in te stellen (ca. 19 graden) en dan waar nodig via de airco's bij te verwarmen.

In ons huidige huis hebben we ook vloerverwaming icm radiatoren en in de praktijk hebben we boven eigenlijk standaard maar 2 van de 6 radiatoren aan staan. Waarbij we ook vaak een ruimte verwarmen terwijl daar niemand is.

Dat is ook de reden dat we de radiatoren weg willen halen. In het ergste geval zouden we het huis waarschijnlijk nog redelijk op termperatuur kunnen krijgen met enkel de vloerverwarming beneden en een radiator in de badkamer op de 1e verdieping.

Ik ga er eens goed over nadenken of ik de aansluitingen voor de radiator toch laat zitten. Maar is het trouwens niet zo dat wanneer er overgestapt wordt op een warmtepomp dat het dan eigenlijk logischer is om over te stappen op vloerverwarming? Warmtepomp icm vloerverwaming beneden en radiatoren boven is niet heel logisch toch? Of denk ik dan te simpel? Maar de aansluitingen kunnen natuurlijk wel blijven voor eventuele convectoren.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-06 20:48
Da Weef schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:52:
Bedankt voor de reactie. Fijn dat eventuele overdimensionering in ieder geval niet heel veel doet met het verbruik. Wat betreft het pendelen lijkt dat op te lossen met de manier van toepassen. Het lijkt ook logisch om bij koelen alle units tegelijk hun werk te laten doen, terwijl we het verwarmen juist willen inzetten om ruimtes op aanvraag bij te verwarmen. Dat is ook meer waar ik op doelde qua comfort, ruimtes op aanvraag snel kunnen (bij)verwarmen. Het plan is om de vloerverwarming beneden standaard op een relatief lage temperatuur in te stellen (ca. 19 graden) en dan waar nodig via de airco's bij te verwarmen.

In ons huidige huis hebben we ook vloerverwaming icm radiatoren en in de praktijk hebben we boven eigenlijk standaard maar 2 van de 6 radiatoren aan staan. Waarbij we ook vaak een ruimte verwarmen terwijl daar niemand is.

Dat is ook de reden dat we de radiatoren weg willen halen. In het ergste geval zouden we het huis waarschijnlijk nog redelijk op termperatuur kunnen krijgen met enkel de vloerverwarming beneden en een radiator in de badkamer op de 1e verdieping.

Ik ga er eens goed over nadenken of ik de aansluitingen voor de radiator toch laat zitten. Maar is het trouwens niet zo dat wanneer er overgestapt wordt op een warmtepomp dat het dan eigenlijk logischer is om over te stappen op vloerverwarming? Warmtepomp icm vloerverwaming beneden en radiatoren boven is niet heel logisch toch? Of denk ik dan te simpel? Maar de aansluitingen kunnen natuurlijk wel blijven voor eventuele convectoren.
Je hebt gelijk dat vvw op de benedenverdieping, aangevuld met radiator op de badkamer en eventueel een centrale radiator in de hal een goede route is om te kiezen.

Wat betreft een WP en VVW voor de bovenverdieping, ja dat klopt wel, dat is het beste. Maar het is meteen ook een kleine verbouwing. Alles moet er uit, nieuwe plinten, ze zijn ivm uitharding vloer ed zo een week bezig in je huis. Zeker met een gezin betekent dat dat je misschien wel naar een vakantiewoning verkast. De meesten beginnen daaar niet aan omdat verwarmen op slaapkamers zowieso vaak niet gebeurt.

Wat wij gedaan hebben is op benedenverdieping VVW aangelegd en vervolgens de grootste radiator uit de woonkamer verplaatst naar de studeerkamer. Die 2,5x zoveel vermogen dan de oorspringkelijke radiator, maar nog steeds onvoldoende voor 20gr.

AC's zijn voor slaapkamers de meest logische optie denk ik, omdat je daar vaak meer koelvraag dan warmtevraag hebt.

Ik ben benieuwd hoe je ervaringen worden met VVW icm AC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Overdimensionering kan wel degelijk nadelen hebben: een hoger minimaal koelvermogen kan zeker bij gebruik van alleen een lichte binnenunit pendel gedrag geven…

Maar @Da Weef geeft een beetje een erg korte samenvatting van de diverse opties… per buitenuit merk en type van de componenten is wel nodig

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Weef
@Ronald: De twee met het minste vermogen betreffen Mitsubishi HI, die met het meeste vermogen LG. Sowieso had Mitsubishi de voorkeur, maar wilde de LG toch ook noemen omdat die zoveel hoger zit qua vermogen.

De een heeft twee 5k buitenunits, de ander een 6k en 7,1k.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:55
Je huis niet kennende zou ik de 2e aanbieding ook hebben gekozen verwacht ik. Qua vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:55
Da Weef schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:56:
@Ronald: De twee met het minste vermogen betreffen Mitsubishi HI, die met het meeste vermogen LG. Sowieso had Mitsubishi de voorkeur, maar wilde de LG toch ook noemen omdat die zoveel hoger zit qua vermogen.

De een heeft twee 5k buitenunits, de ander een 6k en 7,1k.
He? Welke buitenunit hoort nu bij welke offerte?
Bij multisplit is het soms beter om de buitenunit flink wat lager te houden, als er veel slaapkamers bijzitten die niet vaak allemaal tegelijk aan staan.
Een grote buitenunit en vaak 1 binnenunit die aanstaat kan problemen geven met geluiden van koudemiddel en pendelen.

Zou dan ook overwegen om de B.G.G. op een single 5Kw te zetten en de 1e op een multisplit.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 21-02-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:06
Het is idd wel te adviseren om de woonkamer op een eigen unit te hebben, i.e. een single split. En 1e verdiping op een multi split.

Weet je iets over energieverbruik? Of kom je erin en heb je geen beeld van energie verbruik?

Wat ook nog wel belangrijk is is de plaatsing. Zeker in grotere ruimtes, idealiter laat je de airco in de lengte van de kamer blazen, maar dat is natuurlijk altijd ook afhankelijk van de mogelijkheden.
Pagina: 1