Wij zijn momenteel in gesprek met een aantal installateurs over installatie van airconditioning voor warmen en koelen in onze nieuwe woning en ik zou graag wat advies inwinnen bij de Tweakers experts hier.
We willen de woonkamer en alle 5 slaapkamers van het huis laten uitrusten met airconditioning. In alle slaapkamers gaat het om koelen en verwarmen, in de woonkamer koelen en bijverwarmen (daar is ook vloerverwarming). Het betreft een 2 onder 1 kap uit 1997 met een inhoud van ca. 560 m3 (bij ca. 160 m2 woonopp).
Het valt met op dat in de offertes die we hebben ontvangen het geïnstalleerde vermogen nogal uiteen loopt, namelijk:
Concreet zijn mijn vragen:
We willen de woonkamer en alle 5 slaapkamers van het huis laten uitrusten met airconditioning. In alle slaapkamers gaat het om koelen en verwarmen, in de woonkamer koelen en bijverwarmen (daar is ook vloerverwarming). Het betreft een 2 onder 1 kap uit 1997 met een inhoud van ca. 560 m3 (bij ca. 160 m2 woonopp).
Het valt met op dat in de offertes die we hebben ontvangen het geïnstalleerde vermogen nogal uiteen loopt, namelijk:
- Binnenunits 18,5 kW, buitenunits 16,7 kW (woonkamer 5k, slaapkamers 2,5k (4) en 3,5k (1)
- Binnenunits 16,5 kW, buitenunits 13,1 kW (woonkamer 5k, slaapkamers 2,0k (2) & 2,5k (3)
- Binnenunits 14,5 kW, buitenunits 10 kW (woonkamer 3,5k, slaapkamers 2,0k (3) & 2,5k (2)
Concreet zijn mijn vragen:
- Wat doet het met het energieverbruik als het systeem overgedimensioneerd is? Verbruikt een zwaarder systeem (significant) meer energie bij eenzelfde gebruik?
- Wat zou in jullie ogen de optimale verdeling zijn qua vermogen?
- Tenslotte nog een totaal andere vraag. We willen de bestaande radiatoren verwijderen. Is het überhaupt nog zinvol om de CV aansluitingen te behouden of gewoon alles wegsnijden en de vloer eroverheen leggen?
.