Q2 op hards lukt zelfs ook. 70th anniversary GP (Silverstone ronde 2 in 2020). Verstappen kwalificeerde toen in Q2 op de hard om vervolgens de race teem winnen met hard-medium-hard. Kwam overigens wel doordat de banden een compound zachter waren dan de week ervoor. Dus ten opzichte van de week ervoor was het eigenlijk Q2 op de medium.stekkiekiller schreef op zondag 12 maart 2023 @ 15:54:
Ik geloof wel dat de topteams Q1 met hard door komen.
Het is maar net welke compounds dat pirelli uitkiest. Heel dat verhaal over hard-medium-soft is relatief geworden... wat medium is in het ene weekend, kan soft zijn in het andere en andersom. Ik kan er nog steeds niet aan wennen....RobertMe schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:00:
[...]
Q2 op hards lukt zelfs ook. 70th anniversary GP (Silverstone ronde 2 in 2020). Verstappen kwalificeerde toen in Q2 op de hard om vervolgens de race teem winnen met hard-medium-hard. Kwam overigens wel doordat de banden een compound zachter waren dan de week ervoor. Dus ten opzichte van de week ervoor was het eigenlijk Q2 op de medium.
Mja, aangezien jaar-op-jaar ook veranderingen en zelfs toevoegingen zijn aan C0 t/m C5 als ook inter en wet, valt er sowieso niet veel te vergelijken. Dan heb je ook nog eens circuits die nieuw asfalt neerleggen, verzakken en verzin het maar, verschillende weersomstandigheden vergeleken met het jaar ervoor en dan lijkt het net alsof het niet zoveel boeit zolang er tijdens het raceweekend zelf maar niet teveel verandert.stylezzz schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:04:
[...]
Het is maar net welke compounds dat pirelli uitkiest. Heel dat verhaal over hard-medium-soft is relatief geworden... wat medium is in het ene weekend, kan soft zijn in het andere en andersom. Ik kan er nog steeds niet aan wennen....
[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 12-03-2023 18:09 ]
Lol ja... zelfs de wet zou dit jaar bruikbaar moeten zijn. Laten we hopen op minimaal 1 regenrace waarin ze gebruikt moeten worden. Vorig jaar (ik meen japan?) wist men niet hoe snel men naar de intermediates moest wisselen, ondanks de verplichte start op wets.DataGhost schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:08:
[...]
Mja, aangezien jaar-op-jaar ook veranderingen en zelfs toevoegingen zijn aan C0 t/m C5 als ook inter en wet, valt er sowieso niet veel te vergelijken. Dan heb je ook nog eens circuits die nieuw asfalt neerleggen, verzakken en verzin het maar, verschillende weersomstandigheden vergeleken met het jaar ervoor en dan lijkt het net alsof het niet zoveel boeit zolang er tijdens het raceweekend zelf maar niet teveel verandert.
@MrOleo Ik heb even de F1 Sporting regulations 2023 erop nageslagen (30.2 Quantity, selection and specification of tyres during a Competition, paragraaf d):
Normaal: 13 bandensets maar de aantallen waren inderdaad verkeerd, moet zijn 2x hard, 3x medium en 8x soft.
Sprint: 12 bandensets waarvan 2x hard, 4x medium en 6x soft.
Ik heb mijn post aangepast en zoek nog even waar ik de vorige aantallen vandaan heb gehaald want die stonden niet in het arikel.
Normaal: 13 bandensets maar de aantallen waren inderdaad verkeerd, moet zijn 2x hard, 3x medium en 8x soft.
Sprint: 12 bandensets waarvan 2x hard, 4x medium en 6x soft.
Ik heb mijn post aangepast en zoek nog even waar ik de vorige aantallen vandaan heb gehaald want die stonden niet in het arikel.
Ga naar de search balkDj-sannieboy schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:35:
[...]
Ik kom hier voornamelijk voor de vele interessante berichten van @Chocoball. Helaas worden die nogal vaak overspoeld door de vele andere reacties.
Voor mij ook de reden dat ik sinds enige tijd regelmatig op F1Technical meelees.
Vul in: Chocoball
Verander ‘dit topic’ naar ‘dit topic (poster)’
“Problem” solved
Ontspan
Zijn we vergeten wat Mercedes moest tweeten na de dubbele uitvalbeurt van Red Bull in de eerste race vorig jaar?Transportman schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:41:
Ik vind eigenlijk niets mis met het statement. Mercedes is een team dat in de periode 2014-2020 alles gewonnen heeft (en 2021 WCC) en de plank met de nieuwe regels compleet misgeslagen hebben en niet meer meedoen om de winst en dat voorlopig op eigen kracht niet meer zullen kunnen doen. Dat realiseren ze zich ook wel en ieder sportteam in zo een situatie zou zo een soort statement wel uitvaardigen (alleen niet meteen na de eerste wedstrijd).

En nu na de eerste race gooien ze de handdoek al in de ring. Klinkt in mijn oren meer als een manisch depressief team.
Ik vind het een lachertje. Ze maken zichzelf belachelijk.
Signatures zijn voor boomers.
Ze gaan in iedergeval back to Silver/White:

* Illegal_Alien duikt weg...
Looking forward to 2023's drippy fits. @LewisHamilton 🥵 pic.twitter.com/et465CmHl7
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) 12 maart 2023
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Je hoeft niet weg te duiken hoor. Het geheel begint een zielige vertoning te worden. Merc implodeert binnenkort. En de ironie is dat ze het zelf doen. Merc maakt dit jaar niet af. Let op mijn woorden.Illegal_Alien schreef op zondag 12 maart 2023 @ 21:33:
Ze gaan in iedergeval back to Silver/White:
[Twitter]
[Afbeelding]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Kunnen we in december dan ajb alle onjuiste voorspellingen op een rijtje zetten? Minpunten voor iedere onjuiste voorspelling en dat dan ajb in ieders signature zodat ik weet wie ik volgend jaar serieus moet nemen.AvK schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:04:
[...]
Je hoeft niet weg te duiken hoor. Het geheel begint een zielige vertoning te worden. Merc implodeert binnenkort. En de ironie is dat ze het zelf doen. Merc maakt dit jaar niet af. Let op mijn woorden.
Zo jammer dat er nooit achteraf gekeken wordt wie iets goed zag en wie zich (voor de zoveelste maal) belachelijk heeft gemaakt.
Nadat deze week bekend werd dat al 3 hoog geplaatste Ferrari medewerkers (Sanchez, Rosato, Giacobazzi)
zijn vertrokken zou race director en assistant team principal Laurent Mekies wel eens de volgende kandidaat kunnen worden. Even komende week in de gaten houden wat er van de geruchten waar is.
zijn vertrokken zou race director en assistant team principal Laurent Mekies wel eens de volgende kandidaat kunnen worden. Even komende week in de gaten houden wat er van de geruchten waar is.
Zou wat zijn als die terug ging naar de FIAChocoball schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:47:
Nadat deze week bekend werd dat al 3 hoog geplaatste Ferrari medewerkers (Sanchez, Rosato, Giacobazzi)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Of naar Toro Rosso AlphaTauri. Heb die tijdje terug daar gespot toen ik een oude race terug keek, potentieel Monza 2008(?) (Vettels eerste overwinning). Fun fact twee: nu de race engineer van Sainz, en daarvoor van Vettel, ("Ricci"?) komt ook van Toro Rosso en was toentertijd ook de engineer van Vettel (ook prominent in beeld op de startgrid van ik meen dan ook weer die Monza race).
We kunnen er dus ook wel vanuit gaan dat we niet terug gaan naar de pre-Corona tijd waarbij teams zelf bepaalden hoeveel banden ze van welke soort meenemen?Chocoball schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:32:
Formule 1 wil graag meer vergroenen en heeft voor dit seizoen een experiment bedacht om tijdens het raceweekend minder bandensets te gebruiken.https://www.motorsport.co...appen-sceptical/10442323/
- Normaal heeft een coureur in een raceweekend 13 bandensets (2x hard, 3x medium en 8x soft) tot zijn beschikking. Bij dit experiment heeft een coureur nog maar de beschikking over 11 bandensets (3x hard, 4x medium en 4x soft). Daarbij komt dat de bandenkeuze per kwalificatieronde vastgesteld is op 1 type. In Q1 moeten alle coureurs op de harde band rijden, in Q2 op de medium band en in Q3 op de zachte band. Als 1 of meerdere sessies als nat aangeduid worden is de bandenkeuze vrij.
- Echter zal dit ook invloed gaan hebben op de vrije trainingen en race. De verwachting is dat 1 set soft in de 2e en 3 vrije training gebruikt gaan worden zodat er 2 sets overblijven voor de kwalificatie en race. Wie Q3 niet haalt heeft in de race 2 sets nieuwe soft banden ter beschikking wat een voordeel kan zijn op bepaalde circuits tegenover anderen die geen soft banden meer hebben.
- Dit experiment is niet bedoeld om het spektakel te verbeteren maar ter verbetering van de duurzaamheid omdat er per weekend minder bandensets nodig zijn. De race in Imola is de eerste proeftuin waar men gaat experimenteren. De 2e proeftuin is nog niet bekend maar zal ergens rond de zomerstop zijn. Daarna kan Pirelli alle data analyseren en beoordelen of deze opzet vanaf 2024 inzetbaar is. Mocht het experiment schade toebrengen aan het spektakel dan zal men dit geen vervolg geven.
https://www.motorsport.co...ying-experiment/10439384/
Toch wel jammer, dat bracht een hoop meer verschillende strategieën dan nu iedereen dezelfde banden heeft.
Een paar seizoenen geleden is aan de teambazen gevraagd of ze terug wilden naar het oude systeem van vrije bandenkeuze of handhaving van de verplichte bandenkeuze die sinds coorona gold. De teams waren eigenlijk wel tevreden met het systeem van verplichte keuze ook omdat het kostenbesparend zou zijn.TinusXIII schreef op maandag 13 maart 2023 @ 06:08:
[...]
We kunnen er dus ook wel vanuit gaan dat we niet terug gaan naar de pre-Corona tijd waarbij teams zelf bepaalden hoeveel banden ze van welke soort meenemen?
Toch wel jammer, dat bracht een hoop meer verschillende strategieën dan nu iedereen dezelfde banden heeft.
Dat laatste bedacht ik mij ook al tijdens het lezen van jouw postChocoball schreef op maandag 13 maart 2023 @ 07:35:
[...]
Een paar seizoenen geleden is aan de teambazen gevraagd of ze terug wilden naar het oude systeem van vrije bandenkeuze of handhaving van de verplichte bandenkeuze die sinds coorona gold. De teams waren eigenlijk wel tevreden met het systeem van verplichte keuze ook omdat het kostenbesparend zou zijn.
Ik zie Vasseur al met zijn gele werkoverall en straatbezem, door alle afdelingen heengaan.Chocoball schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:47:
"En dit is vuil, en dit vuilnis. Dit is niet recyclebaar"
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/chudQWcWKyfi360k2eBFd4lW.webp?f=user_large)
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Eerder had ik al een klein overzicht gemaakt van teams die de komende races met upgrades komen. AMuS bekeek wat de huidige top 4 van plan zijn in de samenvatting en vertaling.
- Ondanks de nummer 1 positie in het 2022 kampioenschap en de straf vanwege het overschrijden van het budgetplafond reed Red Bull in Bahrein op een andere planeet. Veel van de ontwikkeling van de RB19 was waarschijnlijk al klaar voordat de straf eind oktober 2022 inging. De concurrentie klampt zich daarom nog steeds vast aan het idee dat de verminderde windtunneltijd en CFD simulaties Red Bull later in dit seizoen zullen raken. Red Bull mag de wintunnel voor 70% benutten vanwege de ATR restricties en nog eens 7% minder als straf voor overschrijden van het budgetplafond.
- Red Bull komt met een kleine upgrade in de 3e race van Australië en in de 4e race in Azerbeidjan komt er een grote upgrade in de vorm van een nieuwe ondervloer wat weer een grote stap naar voren moet worden. Meer teams komen in Azerbeidjan met upgrades en dat is apart omdat het een sprint weekend is met maar 1 vrije training voor de kwalificatie. Eigenlijk te weinig tijd om de nieuwe upgrades te testen en vorig seisoen had Red Bull tot 2 keer toe de afstelling niet voor elkaar voor de sprint.
- Ferrari laat niet veel los over upgrades dan dat dit stapsgewijs zal zijn. Eerst moet de nieuwe achtervleugel die van 1 steun voorzien is verbeterd worden. Pas in Azerbeidjan valt er wat te verwachten.
- Mercedes heeft in de week na Bahrein op 7 maart een plan voor de middellange en lange termijn opgesteld. Sinds de winterpauze zit er al een ontwikkeling in de pijplijn die in Imola (6e race) zal verschijnen. Waarschijnlijk is deze eerste stap niet genoeg om de achterstand op Red Bull in te lopen. Mercedes zal eerst de basis moeten snappen waarom Red Bull en Aston Martin zo laag bij de grond afgesteld kunnen worden, met harde vering rijden en hobbels als een Mercedes S-klasse kunnen nemen zonder dat ze last van bouncing krijgen.
- Aston Martin heeft dit seizoen al eerder aangegeven een agressieve ontwikkelingsstrategie te zullen hanteren (er wordt gezegd dat 2/3 van de wagen zal wijzigen). Hun eerste upgrade zal in Imola verschijnen. Het team heeft als voordeel dat het meer windtunneltijd heeft dan de grote teams, 37% meer dan Red Bull, 25% meer dan Ferrari en 20% meer dan Mercedes.
FER heeft wel een mooi momentum zo met al die (media) aandacht voor MERChocoball schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:47:
Mijn boefje is liev!
Chocoball in "[F1] Seizoen 2023"
Ik dacht dat Mercedes (Wolff), die Imola upgrade naar de stort wilde brengen (zou maar goed zijn voor ~0.3 sec.), en dat het veel drastischer zou moeten, en eerder, want het kon nu niet meer wachten? Wat ik nu lees is meer wat eerder al in de planning zat?
Ik dacht dat Mercedes (Wolff), die Imola upgrade naar de stort wilde brengen (zou maar goed zijn voor ~0.3 sec.), en dat het veel drastischer zou moeten, en eerder, want het kon nu niet meer wachten? Wat ik nu lees is meer wat eerder al in de planning zat?
Testing, one, two ...
Vorig jaar was er een youtube account die heel snel alle board radio's online kon zetten.
Dat account en een backup account zijn nu van de aardbodem verdwenen.
Maar er zijn nog 2 accounts die dit ook presenteren alleen duurt het allemaal wat langer dan normaal en dat betekend dat dit niet meer in het desbetreffende GP topic kan eindigen maar hier in het algemene topic.
Dus hier de volledige race team radio's van de top 3
en op de kanalen zijn meerdere rijders te vinden.
GP Bahrein Full Race Team Radio
1. Max Verstappen
2. Sergio Perez
3. Fernando Alonso
Youtube kanaal Race per Minute
Alternatief kanaal full race team radio's
Inside The Cockpit
Have fun!
Dat account en een backup account zijn nu van de aardbodem verdwenen.
Maar er zijn nog 2 accounts die dit ook presenteren alleen duurt het allemaal wat langer dan normaal en dat betekend dat dit niet meer in het desbetreffende GP topic kan eindigen maar hier in het algemene topic.
Dus hier de volledige race team radio's van de top 3
en op de kanalen zijn meerdere rijders te vinden.
GP Bahrein Full Race Team Radio
1. Max Verstappen
2. Sergio Perez
3. Fernando Alonso
Youtube kanaal Race per Minute
Alternatief kanaal full race team radio's
Inside The Cockpit
Have fun!
[ Voor 6% gewijzigd door d-vine op 13-03-2023 11:15 ]
Thx weer.Chocoball schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:07:
Eerder had ik al een klein overzicht gemaakt van teams die de komende races met upgrades komen. AMuS bekeek wat de huidige top 4 van plan zijn in de samenvatting en vertaling.https://www.auto-motor-un...ri-mercedes-aston-martin/
- Ondanks de nummer 1 positie in het 2022 kampioenschap en de straf vanwege het overschrijden van het budgetplafond reed Red Bull in Bahrein op een andere planeet. Veel van de ontwikkeling van de RB19 was waarschijnlijk al klaar voordat de straf eind oktober 2022 inging. De concurrentie klampt zich daarom nog steeds vast aan het idee dat de verminderde windtunneltijd en CFD simulaties Red Bull later in dit seizoen zullen raken. Red Bull mag de wintunnel voor 70% benutten vanwege de ATR restricties en nog eens 7% minder als straf voor overschrijden van het budgetplafond.
- Red Bull komt met een kleine upgrade in de 3e race van Australië en in de 4e race in Azerbeidjan komt er een grote upgrade in de vorm van een nieuwe ondervloer wat weer een grote stap naar voren moet worden. Meer teams komen in Azerbeidjan met upgrades en dat is apart omdat het een sprint weekend is met maar 1 vrije training voor de kwalificatie. Eigenlijk te weinig tijd om de nieuwe upgrades te testen en vorig seisoen had Red Bull tot 2 keer toe de afstelling niet voor elkaar voor de sprint.
- Ferrari laat niet veel los over upgrades dan dat dit stapsgewijs zal zijn. Eerst moet de nieuwe achtervleugel die van 1 steun voorzien is verbeterd worden. Pas in Azerbeidjan valt er wat te verwachten.
- Mercedes heeft in de week na Bahrein op 7 maart een plan voor de middellange en lange termijn opgesteld. Sinds de winterpauze zit er al een ontwikkeling in de pijplijn die in Imola (6e race) zal verschijnen. Waarschijnlijk is deze eerste stap niet genoeg om de achterstand op Red Bull in te lopen. Mercedes zal eerst de basis moeten snappen waarom Red Bull en Aston Martin zo laag bij de grond afgesteld kunnen worden, met harde vering rijden en hobbels als een Mercedes S-klasse kunnen nemen zonder dat ze last van bouncing krijgen.
- Aston Martin heeft dit seizoen al eerder aangegeven een agressieve ontwikkelingsstrategie te zullen hanteren (er wordt gezegd dat 2/3 van de wagen zal wijzigen). Hun eerste upgrade zal in Imola verschijnen. Het team heeft als voordeel dat het meer windtunneltijd heeft dan de grote teams, 37% meer dan Red Bull, 25% meer dan Ferrari en 20% meer dan Mercedes.
Je zou toch zeggen dat am ook last zou moeten hebben van de budget cap....
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Dat ze tegen de budget cap aan zullen zitten ligt wel in de lijn der verwachtingen ja (Stroll sr. heeft er nooit een geheim van gemaakt AM heel serieus te willen nemen). Blijkbaar geeft dat voor hen de mogelijkheid om veel/ingrijpende upgrades te doen. Misschien dat dat door de extra windtunneltijd minder kost, omdat ze langer de tijd hebben om de upgrades te testen en dus geen 'nutteloze' upgrades hoeven te doen?
Ik ga ervan uit dat teams wel binnen de budget cap zullen blijven, de straf voor de eerste overschrijding was al niet mals, ik kan me zo voorstellen dat een eventuele volgende overschrijding lichtzinnig zal worden aangepakt.
Ik ga ervan uit dat teams wel binnen de budget cap zullen blijven, de straf voor de eerste overschrijding was al niet mals, ik kan me zo voorstellen dat een eventuele volgende overschrijding lichtzinnig zal worden aangepakt.
Wolff zei vorig jaar had het budgetplafond niet bestaan dan had er vorig jaar zomer een andere W13 gestaan. Dit seizoen zegt hij dat hij geen belemmeringen ziet in het budgerplafond terwijl andere teams zich afvragen hoe Mercedes dit dan binnen de perken weet te houden. Als je een 2e concept gaat ontwikkelen hoe onderhoud je dan de eerste?Snowhite0901 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:31:
[...]
Thx weer.
Je zou toch zeggen dat am ook last zou moeten hebben van de budget cap....
Krijg na alle interviews bij Mercedes niet echt het idee dat de rijders en Toto op eenzelfde lijn staan als de rest van het team. Dus het is net wat je als bron gebruikt. Ik neem aan dat ondertussen het wel kortgesloten is welke richting op te gaan en hoe rigoreus die wordt genomen.hardware-lover schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:30:
Chocoball in "[F1] Seizoen 2023"
Hij heeft gezegd dat ze geen twee concepten gaan doen. Dus óf ze komen met drie concepten, óf ze gooien het huidige de prullenbak in.Chocoball schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:45:
[...]
Wolff zei vorig jaar had het budgetplafond niet bestaan dan had er vorig jaar zomer een andere W13 gestaan. Dit seizoen zegt hij dat hij geen belemmeringen ziet in het budgerplafond terwijl andere teams zich afvragen hoe Mercedes dit dan binnen de perken weet te houden. Als je een 2e concept gaat ontwikkelen hoe onderhoud je dan de eerste?
Red Bull heeft Mercedes gewoon een mooie poets gebakken. Mercedes ging goed in Brazilië, vooral omdat RBR slecht ging (auto stond verkeerd afgesteld, e.d.). Mercedes was er toen van overtuigd dat hun zero-pod concept werkte, en hebben ze het doorontwikkeld. Maar ze zijn gewoon gefopt

Ik ben toch wel verbaas dat Mercedes ondanks de budget cap blijkbaar met een nieuw concept kan komen.
Mwah, naar mijn idee boekte Mercedes ook echt wel vooruitgang door het seizoen heen, dat ze in Brazilië sneller waren dan RBR was inderdaad voornamelijk te wijten aan RBR vermoed ik, maar ze waren ook sneller dan Ferrari terwijl ze aan het begin van het seizoen nog weleens moeite hadden met Q3 bereiken. Dus ergens snap ik wel dat ze de hoop hadden dat het concept werkend te krijgen was.ThomasG schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:13:
[...]
Hij heeft gezegd dat ze geen twee concepten gaan doen. Dus óf ze komen met drie concepten, óf ze gooien het huidige de prullenbak in.
Red Bull heeft Mercedes gewoon een mooie poets gebakken. Mercedes ging goed in Brazilië, vooral omdat RBR slecht ging (auto stond verkeerd afgesteld, e.d.). Mercedes was er toen van overtuigd dat hun zero-pod concept werkte, en hebben ze het doorontwikkeld. Maar ze zijn gewoon gefopt
Nu lijkt het erop dat dat niet zo is (hoewel, na 1 race). Mocht dat zo zijn, dan zullen ze inderdaad de pijn moeten voelen van het omgooien van het concept. Zelf hoop ik dat het ze lukt en dat Ferrari z'n zaken op orde krijgt, 3 (of zelfs 4 teams, met AM erbij) die vooraan strijden lijkt me prachtig.
De consumentenafdeling van Mercedes draait dit jaar ongeveer 400 miljoen verlies..Robbie T schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:30:
Ik ben toch wel verbaas dat Mercedes ondanks de budget cap blijkbaar met een nieuw concept kan komen.
4D-chess van Horner en NeweyThomasG schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:13:
[...]
Hij heeft gezegd dat ze geen twee concepten gaan doen. Dus óf ze komen met drie concepten, óf ze gooien het huidige de prullenbak in.
Vaak bu'j te bang!
In de Barcelona test van 2022 hadden ze de eerst ook een sidepod ontwerp. Onderhuids was alles al rondom het zeropod concept gebouwd, maar ze konden dat omhulsel heel makkelijk wisselen. Dat zou nu wellicht ook een snelle tussenoplossing zijn.Robbie T schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:30:
Ik denk niet dat het voor de Mercedes engineers heel lastig is om de basis van een downwash concept neer te zetten. Dat heeft Aston Martin afgelopen jaar namelijk ook gedurende het seizoen nog gedaan. Ze staan dan echter wel op een flinke achterstand en zullen moeten accepteren dat dit jaar nodig is om de details van dat nieuwe concept goed te krijgen voor volgend jaar. Ze lopen natuurlijk wel ruim een jaar achter op Red Bull en Aston Martin.
Mercedes zou de side pods van de concurrentie in de windtunnel hebben getest en zou het verschil verwaarloosbaar zijn geweest. Nu weet ik niet of dat gezegd is om het zero pod concept te verdedigen of de concurrentie niet wijzer te maken. Punt is dat het niet alleen om de side pods gaat, het hele pakket waar de ondervloer 40% van de downforce levert moet op elkaar afgestemd zijn.Muse schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:04:
[...]
In de Barcelona test van 2022 hadden ze de eerst ook een sidepod ontwerp. Onderhuids was alles al rondom het zeropod concept gebouwd, maar ze konden dat omhulsel heel makkelijk wisselen. Dat zou nu wellicht ook een snelle tussenoplossing zijn.
Ik denk niet dat het voor de Mercedes engineers heel lastig is om de basis van een downwash concept neer te zetten. Dat heeft Aston Martin afgelopen jaar namelijk ook gedurende het seizoen nog gedaan. Ze staan dan echter wel op een flinke achterstand en zullen moeten accepteren dat dit jaar nodig is om de details van dat nieuwe concept goed te krijgen voor volgend jaar. Ze lopen natuurlijk wel ruim een jaar achter op Red Bull en Aston Martin.

Tijdens de testdagen reed Mercedes met een grotere achtervleugel. Dat gaf meer downforce maar ging ten koste van de topsnelheid. In Bahrein reden ze met een kleinere achtervleugel en stonden ze 2e in de speedtrap achter Ferrari maar met minder downforce op de baan. Op een ronde zijn ze daarmee snel maar over de hele race afstand redden ze dat niet omdat er geen grip is gaat de achterkant van de wagen glijden en verhoogt dit de bandenslijtage.
Uiteraard betekent het dat de hele samenhang tussen onderdelen op de schop moet, maar wat ik al zei, dat is Aston Martin vorig jaar ook gelukt. Want gaandeweg het seizoen heeft Aston Martin echt sprongen gemaakt. Dus dan zou Mercedes dat toch ook moeten kunnen?Chocoball schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:22:
[...]
Mercedes zou de side pods van de concurrentie in de windtunnel hebben getest en zou het verschil verwaarloosbaar zijn geweest. Nu weet ik niet of dat gezegd is om het zero pod concept te verdedigen of de concurrentie niet wijzer te maken. Punt is dat het niet alleen om de side pods gaat, het hele pakket waar de ondervloer 40% van de downforce levert moet op elkaar afgestemd zijn.
Tijdens de testdagen reed Mercedes met een grotere achtervleugel. Dat gaf meer downforce maar ging ten koste van de topsnelheid. In Bahrein reden ze met een kleinere achtervleugel en stonden ze 2e in de speedtrap achter Ferrari maar met minder downforce op de baan. Op een ronde zijn ze daarmee snel maar over de hele race afstand redden ze dat niet omdat er geen grip is gaat de achterkant van de wagen glijden en verhoogt dit de bandenslijtage.
En ja, dat gaat in 1e instantie waarschijnlijk wel even pijn doen, maar doorgaan op dit spoor brengt ze op dit moment blijkbaar ook geen uitzicht op een kampioenschap.
Ja, en nee.Muse schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:41:
[...]
Uiteraard betekent het dat de hele samenhang tussen onderdelen op de schop moet, maar wat ik al zei, dat is Aston Martin vorig jaar ook gelukt. Want gaandeweg het seizoen heeft Aston Martin echt sprongen gemaakt. Dus dan zou Mercedes dat toch ook moeten kunnen?
En ja, dat gaat in 1e instantie waarschijnlijk wel even pijn doen, maar doorgaan op dit spoor brengt ze op dit moment blijkbaar ook geen uitzicht op een kampioenschap.
Aston Marin had van begin af aan twee concepten, al kozen ze er een uit. Toen bleek dat het dát concept niet niet werkte zijn ze gewisseld naar hun "back-up concept". Er kwam toen veel kritiek, en de geruchten waren dat ze het van RBR hadden afgekeken op dezelfde manier hoe ze een seizoen eerder de Mercedes hadden gekopieerd. Toen de FIA onderzoek deed bleek dat AMR al maanden met het concept bezig was (er was een hele paper trail van het ontwerpproces). Ze probeerde eerst het andere concept omdat ze dachten/hoopte dat het de betere optie zou zijn.
Zoals het er nu naar uit ziet staat Mercedes echter met legen handen.
Misschien nemen ze een voorbeeld aan Red Bull en hebben ze straks een hele hoge rekening voor de catering.Robbie T schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:30:
Denk dat die vraag helemaal niet relevant is, het is politiek. Toen RB over budget ging waren er met name twee teams die helemaal los gingen. ME kan op geen enkele manier nu hinten op meer budget gebruik, dan is social media niet meer te houden; iets met 'boemerang' en twee keer zo hard terugslaan.Chocoball schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:45:
[...]
Wolff zei vorig jaar had het budgetplafond niet bestaan dan had er vorig jaar zomer een andere W13 gestaan. Dit seizoen zegt hij dat hij geen belemmeringen ziet in het budgerplafond terwijl andere teams zich afvragen hoe Mercedes dit dan binnen de perken weet te houden. Als je een 2e concept gaat ontwikkelen hoe onderhoud je dan de eerste?
Ze hebben de middelen wel maar het mag simpelweg niet. Door de eigen publieke harde opstelling toen, zitten ze nu zelf muurvast en om te voorkomen dat er ook maar gehint wordt op budgetoverschrijding, scharen ze zich openlijk achter het plafond.
... gecensureerd ...
Zeg, wat zien die dienbladen er funky uit, ja eigentijds design hé, helemaal in, zelfs voor in de windtunnel geweest. Geruchten dat ze heel sterk op stukjes achtervleugel lijken zijn allemaal berust op leugens en smadelijke opmerkingen van jaloerse teams - 't is echt puur toeval, nou ff doorlopen want anders gaat je steak zo naar Carbon Fiber smaken.Tomcatter_31 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:19:
[...]
Misschien nemen ze een voorbeeld aan Red Bull en hebben ze straks een hele hoge rekening voor de catering.
at your service
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het lijkt net alsof je zegt dat Mercedes het concept niet mag overnemen omdat ze dan beticht worden van het 'stelen' van een idee?ThomasG schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:07:
[...]
Ja, en nee.
Aston Marin had van begin af aan twee concepten, al kozen ze er een uit. Toen bleek dat het dát concept niet niet werkte zijn ze gewisseld naar hun "back-up concept". Er kwam toen veel kritiek, en de geruchten waren dat ze het van RBR hadden afgekeken op dezelfde manier hoe ze een seizoen eerder de Mercedes hadden gekopieerd. Toen de FIA onderzoek deed bleek dat AMR al maanden met het concept bezig was (er was een hele paper trail van het ontwerpproces). Ze probeerde eerst het andere concept omdat ze dachten/hoopte dat het de betere optie zou zijn.
Zoals het er nu naar uit ziet staat Mercedes echter met legen handen.
Bij Aston Martin waren de details van de sidepods en vloer akelig gelijk die van Red Bull, dus logisch dat daar vragen over kwamen. Dit jaar heeft bijvoorbeeld McLaren ook heel goed naar het design van de RB18 gekeken en dat geldt voor meer teams. Maar uiteindelijk zullen ze zelf de interpretatie en details moeten uitwerken om het concept helemaal eigen te maken.
Laat ik het zo zeggen, als Mercedes besluit om het roer om te gooien en de RBR filosofie te adopteren, dan twijfel ik er niet aan dat ze gedurende het seizoen flinke stappen binnen die visie kunnen maken. Er werken daar heel veel hele slimme mensen, die hebben allang door wat de voors en tegens van de andere concepten (RBR en Ferrari) zijn. Ook binnen de budgetcap hebben zij (denk ik) mogelijkheden om daar binnen een jaar de basis op orde te krijgen. En dan kunnen ze komende winter gebruiken om voor 2024 de aansluiting met de top te vinden.
Aston Marton had in 2021 de Mercedes van 2020 bijna 1-op-1 gekopieerd. Ze hadden allerlei foto's gemaakt vanuit verschillende hoeken, hiervan met software een 3D model gemaakt, alles nagemeten en vervolgens zelf nagebouwd. Een klassiek gevalletje van reverse engineering: de "groene Mercedes". Hier kwam veel gezeik van, en dát mag dus ook niet meer.Muse schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:31:
[...]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het lijkt net alsof je zegt dat Mercedes het concept niet mag overnemen omdat ze dan beticht worden van het 'stelen' van een idee?
Bij Aston Martin waren de details van de sidepods en vloer akelig gelijk die van Red Bull, dus logisch dat daar vragen over kwamen. Dit jaar heeft bijvoorbeeld McLaren ook heel goed naar het design van de RB18 gekeken en dat geldt voor meer teams. Maar uiteindelijk zullen ze zelf de interpretatie en details moeten uitwerken om het concept helemaal eigen te maken.
Laat ik het zo zeggen, als Mercedes besluit om het roer om te gooien en de RBR filosofie te adopteren, dan twijfel ik er niet aan dat ze gedurende het seizoen flinke stappen binnen die visie kunnen maken. Er werken daar heel veel hele slimme mensen, die hebben allang door wat de voors en tegens van de andere concepten (RBR en Ferrari) zijn. Ook binnen de budgetcap hebben zij (denk ik) mogelijkheden om daar binnen een jaar de basis op orde te krijgen. En dan kunnen ze komende winter gebruiken om voor 2024 de aansluiting met de top te vinden.
In 2022 begon Aston Martin met een eigen concept, maar een paar races later hadden ze ineens een "Groene Red Bull". Hier kwam eveneens veel gezeik van: het waren immers ex-Red Bull werknemers die naar Aston Martin waren gegaan die met dit ontwerp kwamen. Ze hadden het wel zelf ontworpen, maar er is een belangrijk punt: Aston Martin dit al gedaan had vóórdat het seizoen was begonnen, waarschijnlijk zelfs in de kostenpost van seizoen 2021. Ze hoefde alleen andere onderdelen te maken en te monteren. Het ontwerpen e.d. hadden ze maanden eerder al gedaan.
Zoals het er nu naar uit ziet heeft Mercedes geen back-up concept. Ze hebben het huidige concept en niets anders. Maar: het werkt niet. Dus zullen ze iets moeten ontwikkelen, kopiëren, etc. etc. Dus "even iets doen wat Aston Martin ook deed" gaat ze niet lukken, want daar zijn ze te laat mee.
Mekies zou al een overeenstemming hebben over zijn vertrek en zou anbiedingen op zak hebben van de FOM, FIA en Alpine.
Zodra het Mekies verhaal rond is kunnen we door naar de volgende niet Ferrari naam, Marko.
Vorig jaar waren er 2 testweken, in de eerste had Mercedes full bodywork met sidepods, tweede week de zeropods waarvan iedereen dacht dat het briljant was. Was het misschien ook wel, maar het werkt niet.
Dat full bodywork ligt dus gewoon klaar, de modellen zijn er gewoon - dat is niet weg of ongetest; het is gewoon niet helemaal af:
YouTube: F1 2022 Pre-Season Day 1: The Best Bits
Dat full bodywork ligt dus gewoon klaar, de modellen zijn er gewoon - dat is niet weg of ongetest; het is gewoon niet helemaal af:
ping 127.212.23.124
Zonde dat er bij Alfa "Stake" op de auto staat, anders hadden ze het inderdaad op catering kunnen gooienThe_Butler schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:31:
[...]
Zeg, wat zien die dienbladen er funky uit, ja eigentijds design hé, helemaal in, zelfs voor in de windtunnel geweest. Geruchten dat ze heel sterk op stukjes achtervleugel lijken zijn allemaal berust op leugens en smadelijke opmerkingen van jaloerse teams - 't is echt puur toeval, nou ff doorlopen want anders gaat je steak zo naar Carbon Fiber smaken.
Het is natuurlijk niet zo dat er bij de andere teams allemaal loze ruimte onder de sidepods zit. Tijdens de 2022 testdagen was dát bij er Mercedes wel zo, ze wouden hun zero-pods gewoon nog niet laten zien. Ze zijn toen bleek dat het niet werkte ook niet terug gegaan naar side-pods, omdat dát geen verschil zou maken. Het probleem zit veel dieper: heel de auto zit anders in elkaar om de zero-pods voor elkaar te krijgen. De techniek die normaal in de side-pods zit, zit nu ergens anders. En dat schijnt een van de problemen te zijn.pjottum schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:54:
Vorig jaar waren er 2 testweken, in de eerste had Mercedes full bodywork met sidepods, tweede week de zeropods waarvan iedereen dacht dat het briljant was. Was het misschien ook wel, maar het werkt niet.
Ik ben bekend met het verhaal van de Pink Mercedes en het RBR-personeel dat naar AM is verhuisd.ThomasG schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:52:
[...]
Aston Marton had in 2021 de Mercedes van 2020 bijna 1-op-1 gekopieerd. Ze hadden allerlei foto's gemaakt vanuit verschillende hoeken, hiervan met software een 3D model gemaakt, alles nagemeten en vervolgens zelf nagebouwd. Een klassiek gevalletje van reverse engineering: de "groene Mercedes". Hier kwam veel gezeik van, en dát mag dus ook niet meer.
In 2022 begon Aston Martin met een eigen concept, maar een paar races later hadden ze ineens een "Groene Red Bull". Hier kwam eveneens veel gezeik van: het waren immers ex-Red Bull werknemers die naar Aston Martin waren gegaan die met dit ontwerp kwamen. Ze hadden het wel zelf ontworpen, maar er is een belangrijk punt: Aston Martin dit al gedaan had vóórdat het seizoen was begonnen, waarschijnlijk zelfs in de kostenpost van seizoen 2021. Ze hoefde alleen andere onderdelen te maken en te monteren. Het ontwerpen e.d. hadden ze maanden eerder al gedaan.
Zoals het er nu naar uit ziet heeft Mercedes geen back-up concept. Ze hebben het huidige concept en niets anders. Maar: het werkt niet. Dus zullen ze iets moeten ontwikkelen, kopiëren, etc. etc. Dus "even iets doen wat Aston Martin ook deed" gaat ze niet lukken, want daar zijn ze te laat mee.
Het klopt uiteraard helemaal dat de situatie voor Mercedes net iets anders ligt dan bij AM vorig jaar, maar kom op, het is wel Mercedes waar we over praten. Als er één team op de grid is dat de know-how en middelen heeft om het roer om te gooien, zijn zij het wel. En ja, er zijn beperkingen met de budgetcap en nee, de eerste versie zal echt niet optimaal zijn. Maar als ze écht geen heil meer zien in het huidige zeropod design, dan moet je die pijn een keer nemen. En dan kun je die pijn beter eerder dan later nemen, want des te meer resources van dit jaar kun je dan in het nieuwe toekomstbestendige concept steken. Als ze pas na dit seizoen alles op een ander concept gooien, beginnen ze volgend jaar echt op 0.
Het is qua budgetcap een stuk lastiger allemaal tegenwoordig. Volgens mij was het Helmut Marko die vorig jaar een keer zei dat ze zonder de budgetcap allang ook een model zonder sidepods hadden gemaakt om te testen.
Ik gok er nog steeds op dat Mercedes gewoon de wake van de voorwielen niet goed krijgt.pjottum schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:54:
Door die verstoringen van de lucht lijken ze aan de achterkant problemen te hebben met het constante produceren van downforce.
Dit lijkt namelijk een van de voorname taken van de bodybuilder schouders op de andere auto’s.
Maargoed dat zijn mijn 2 cents als complete leek
Bij veel andere teams is heel veel van de sidepods ook loze ruimte.ThomasG schreef op maandag 13 maart 2023 @ 16:33:
[...]
Het is natuurlijk niet zo dat er bij de andere teams allemaal loze ruimte onder de sidepods zit. Tijdens de 2022 testdagen was dát bij er Mercedes wel zo, ze wouden hun zero-pods gewoon nog niet laten zien. Ze zijn toen bleek dat het niet werkte ook niet terug gegaan naar side-pods, omdat dát geen verschil zou maken. Het probleem zit veel dieper: heel de auto zit anders in elkaar om de zero-pods voor elkaar te krijgen. De techniek die normaal in de side-pods zit, zit nu ergens anders. En dat schijnt een van de problemen te zijn.
Die hebben idd alleen niet zoveel moeite gedaan om de koelers helemaal strak tegen de motor aan te package.
[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 13-03-2023 18:34 ]
PSN
Ik begreep dat ze met de andere voorvleugel sinds dit jaar dat grotendeels hadden opgelost met een flinke ruimte tussen de wing-end plate en vleugel ansich (menig media deed het af als een uitzonderlijke vindingrijkheid als loop-hole op het regelement). Inmiddels is de ophanging ook al een pull-rod net als RB en Ferrari?YakuzA schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:32:
[...]
Ik gok er nog steeds op dat Mercedes gewoon de wake van de voorwielen niet goed krijgt.
Door die verstoringen van de lucht lijken ze aan de achterkant problemen te hebben met het constante produceren van downforce.
Dit lijkt namelijk een van de voorname taken van de bodybuilder schouders op de andere auto’s.
Maargoed dat zijn mijn 2 cents als complete leek
Ik vind deze discussie wel leuk om zo terug te lezen en dan terug dekkend aan vorig jaar. Ik weet nog (iets meer dan) een jaar geleden voor het eerst de zero-pods liet zien. Een groot gedeelte van hier (en de rest van het internet) zat al weer dat het een 2e DAS was en dat Mercedes weer een paar jaar volledige dominantie zou hebben...
Vaak bu'j te bang!
Schijnt nu helaas alweer soort van hommeles te zijn bij het steigerende paard:

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Jup. Alles wat de vorige pagina’s aan bod is gekomen in YouTube vormHelp!!!! schreef op maandag 13 maart 2023 @ 19:59:
Schijnt nu helaas alweer soort van hommeles te zijn bij het steigerende paard:![]()
![]()
[YouTube: Signs of chaos? Fresh drama inside Ferrari's F1 team explained]
PSN
Formel1.de interview met Dr. Marko.
YouTube: Interview: Hat Red Bull beim Budgetcap getrickst, Dr. Marko?
O.a....
Bij de setup voor de kwalificatie hebben ze nog steeds niet helemaal bereikt wat Verstappen uiteindelijk wilde hebben. Het verschil met Perez was te klein, wat duidelijk maakte dat ze de juiste setup voor Verstappen niet konden vinden, aldus Marko.
Volgens Sky UK zou Red Bull de auto hoger hebben moeten zetten ivm kans op te hoge slijtage van de plank. Marko ontkent dat dit het geval was.
YouTube: Interview: Hat Red Bull beim Budgetcap getrickst, Dr. Marko?
O.a....
Bij de setup voor de kwalificatie hebben ze nog steeds niet helemaal bereikt wat Verstappen uiteindelijk wilde hebben. Het verschil met Perez was te klein, wat duidelijk maakte dat ze de juiste setup voor Verstappen niet konden vinden, aldus Marko.
Volgens Sky UK zou Red Bull de auto hoger hebben moeten zetten ivm kans op te hoge slijtage van de plank. Marko ontkent dat dit het geval was.
Testing, one, two ...
Ik weet niet meer of het Horner of Marko was, maar ik heb het één van die twee het toch horen zeggen een interview dat dat wel het geval was.hardware-lover schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:25:
Formel1.de interview met Dr Marko ...
.....
Marko is de jongste niet meer en er is alweer ruim een week verstreken, dus dat kunnen dan beiden geweest zijn, of geen van beiden, of....stekkiekiller schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:58:
Ik weet niet meer of het Horner of Marko was, maar ik heb het één van die twee het toch horen zeggen een interview dat dat wel het geval was.
Linkje? 😉
Testing, one, two ...
Marko wordt 80 dit jaar, en van de plank kwam ook ter sprake bij AMuS echter zonder bronvermelding.hardware-lover schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:09:
[...]
Marko is de jongste niet meer en er is alweer ruim een week verstreken, dus dat kunnen dan beiden geweest zijn, of geen van beiden, of....
Linkje? 😉
Ik meende toch heilig het ergens uit het Red Bull kamp gehoort te hebben, maar blijkbaar is het geheugen van Marko beter als die van mijhardware-lover schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:09:
[...]
Marko is de jongste niet meer en er is alweer ruim een week verstreken, dus dat kunnen dan beiden geweest zijn, of geen van beiden, of....
Linkje? 😉
https://sport.sky.de/form...-im-rennen/12825783/34959
stekkiekiller schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:33:
[...]
Ik meende toch heilig het ergens uit het Red Bull kamp gehoort te hebben, maar blijkbaar is het geheugen van Marko beter als die van mij
https://sport.sky.de/form...-im-rennen/12825783/34959
Was ene gerucht, zoals vele geruchten.According to Auto Motor und Sport, rumours are circulating on the Bahrain paddock that Red Bull Racing's RB19 is too close to the ground. If this is the case and needs to be adjusted, it could result in a downforce loss for Max Verstappen's team.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Auwh....hardware-lover schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:25:
Het verschil met Perez was te klein, wat duidelijk maakte dat ze de juiste setup voor Verstappen niet konden vinden, aldus Marko.
Als die auto inderdaad te laag stond, moeten ze dat voor de race opgelost hebben (en dus voor de quali, want Parc Fermé). Anders hadden we inmiddels echt wel gehoord dat de plank teveel afgesleten was tijdens de race. Dat levert volgens mij gewoon een diskwalificatie op, heeft Schumacher in de Bennetton ook eens gehad, dus zou niks nieuws geweest zijn...Illegal_Alien schreef op maandag 13 maart 2023 @ 23:02:
[...]
[...]
Was ene gerucht, zoals vele geruchten.
Da's niet leuk om te horen als driver lijkt me.
Aan de andere kant, ze hebben de data van de testen, simulator etc.
Marko gooide het meer op micro details die een mogelijkheid waren zoals de temperatuur, meer zand op de baan, gevoelige Pirelli banden, gevoelige RB19. Max had meer last van onderstuur waar hij geen fan van is, Sergio kan beter overweg met wagens die onderstuur hebben. Ook andere teams zouden dat weekend meer last hebben gehad van onderstuur.Waah schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 06:26:
[...]
Da's niet leuk om te horen als driver lijkt me.
Aan de andere kant, ze hebben de data van de testen, simulator etc.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
We're pleased to announce the appointment of Frederic Brousseau as our Chief Operating Officer! 🤝#WeAreWilliams
— Williams Racing (@WilliamsRacing) 14 maart 2023
Persbericht
After a 26-year career in the aerospace industry, Frederic will join the team in April
[ Voor 20% gewijzigd door basvn op 14-03-2023 14:06 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Kan beter overweg maar is toch langzamerChocoball schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 07:48:
[...]
Marko gooide het meer op micro details die een mogelijkheid waren zoals de temperatuur, meer zand op de baan, gevoelige Pirelli banden, gevoelige RB19. Max had meer last van onderstuur waar hij geen fan van is, Sergio kan beter overweg met wagens die onderstuur hebben. Ook andere teams zouden dat weekend meer last hebben gehad van onderstuur.
Sja, Max haalt (zoals ik wel eens eerder zag in een item over sim racing) heel snel het maximale uit wat een auto kan. Hij stapt zo van de ene klasse over in de andere klasse en voelt vliegensvlug aan wat de capaciteit is van die wagen en rekt dat nog eens op...
We mogen weer [F1 2023] Race 2 GP van Saoedi-Arabië
𝐓𝐨𝐝𝐚𝐲 𝟖 𝐲𝐞𝐚𝐫𝐬 𝐚𝐠𝐨 Max Verstappen made his debut! 🇦🇺
— Max Verstappen (@VerstappenCOM) 15 maart 2023
➖ 𝟏𝟔𝟒 𝐆𝐫𝐚𝐧𝐝𝐬 𝐏𝐫𝐢𝐱
➖ 𝟐 𝐰𝐨𝐫𝐥𝐝 𝐜𝐡𝐚𝐦𝐩𝐢𝐨𝐧𝐬𝐡𝐢𝐩𝐬
➖ 𝟑𝟔 𝐰𝐢𝐧𝐬
➖ 𝟕𝟖 𝐩𝐨𝐝𝐢𝐮𝐦𝐬
➖ 𝟐𝟏 𝐩𝐨𝐥𝐞 𝐩𝐨𝐬𝐢𝐭𝐢𝐨𝐧𝐬
➖ 𝟐𝟏 𝐟𝐚𝐬𝐭𝐞𝐬𝐭 𝐥𝐚𝐩𝐬
➖ 𝟐𝟎𝟑𝟔.𝟓𝟎 𝐩𝐨𝐢𝐧𝐭𝐬 pic.twitter.com/SJo6jTVAXR
Schokkende transfer in de maak? 'Hamilton overweegt overstap naar Ferrari'
Silly season begint vroeg, dankzij Martin Brundle
. Ik moet altijd wel lachen om dit soort berichten. Ten eerste, zit Ferrari op Hamilton te wachten (die hebben met Leclerc hun toekomstige kampioen), en ten tweede, het mag dan niet zo goed gaan bij Mercedes, maar de chaos bij Ferrari lijkt me toch nog een paar tandjes erger.
Lekkere clickbait.
Silly season begint vroeg, dankzij Martin Brundle
Lekkere clickbait.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
not going to happen, kijkend naar verleden is ferrari niet bepaald succesvol geblekengambieter schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:22:
Silly season begint vroeg, dankzij Martin Brundle. Ik moet altijd wel lachen om dit soort berichten. Ten eerste, zit Ferrari op Hamilton te wachten (die hebben met Leclerc hun toekomstige kampioen), en ten tweede, het mag dan niet zo goed gaan bij Mercedes, maar de chaos bij Ferrari lijkt me toch nog een paar tandjes erger.
Lekkere clickbait.

Hoe het nu rommelt, vertrek en uitloop [..] zou niet raar staan kijken wanneer alpine straks nog boven ferrari eindigd

Ik zie het ook niet snel gebeuren, maar aan de andere kant, afgelopen week waren er toch ook geruchten over dat leclerc zijn plek niet zeker was?
En ze zitten dichterbij dan MB op dit moment. En als daar qua betrouwbaarheid ineens de puzzelstukjes op hun plek vallen. Het zou een gok zijn maar die kan nog alle kanten uit. Het zou wel denk ik zijn beste kans na RBR zijn voor een 8e titel.
En ze zitten dichterbij dan MB op dit moment. En als daar qua betrouwbaarheid ineens de puzzelstukjes op hun plek vallen. Het zou een gok zijn maar die kan nog alle kanten uit. Het zou wel denk ik zijn beste kans na RBR zijn voor een 8e titel.
Zit er uberhaupt nog iemand op Hamilton te wachten? Die wil zijn 8e titel om Schumi voorbij te gaan, en dus wil hij een team dat uitsluitend voor hem gaat werken en voor zijn glorie. En daarna stopt hij, je bouwt dus niets op voor de toekomst.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik denk dat een hoop teams tekenen voor een kampioenschap, al is het eenmalig.gambieter schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:35:
Zit er uberhaupt nog iemand op Hamilton te wachten? Die wil zijn 8e titel om Schumi voorbij te gaan, en dus wil hij een team dat uitsluitend voor hem gaat werken en voor zijn glorie. En daarna stopt hij, je bouwt dus niets op voor de toekomst.
HAM in rood? Zie het nooit gebeuren maar als het zo is moet het niet gekker wordengambieter schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:22:
Silly season begint vroeg, dankzij Martin Brundle. Ik moet altijd wel lachen om dit soort berichten. Ten eerste, zit Ferrari op Hamilton te wachten (die hebben met Leclerc hun toekomstige kampioen), en ten tweede, het mag dan niet zo goed gaan bij Mercedes, maar de chaos bij Ferrari lijkt me toch nog een paar tandjes erger.
Lekkere clickbait.

rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Tja de pers/media moet ook wat om over te schrijven/praten hebben...
Naar Red Bull is geen optie, Alonso is nog goed genoeg en ligt voor meerdere jaren vast, Stroll Jr gaat niet uit het team van Stroll Sr, dus dan moet het maar Ferrari worden.
Naar Red Bull is geen optie, Alonso is nog goed genoeg en ligt voor meerdere jaren vast, Stroll Jr gaat niet uit het team van Stroll Sr, dus dan moet het maar Ferrari worden.
Kan er geen ban komen op gpfans/gpblog? Wat een clickbait artikelen...
Vaak bu'j te bang!
Racingnews365 exact hetzelfde.-tom-562 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:42:
Kan er geen ban komen op gpfans/gpblog? Wat een clickbait artikelen...
Ik heb nog geen betrouwbare/goed gevulde F1-newssite gevonden.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Misschien ook nog eens extra verduidelijken dat het originele artikel is dat Brundle analyseert welke opties er voor Hamilton zijn, incl Ferrari, en dat GPblog er dan van maakt "Hamilton overweegt..." wat compleet uit de lucht gegrepen is.
https://www.skysports.com...ing-possible-ferrari-moveMad-Matt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:43:
Racingnews365 exact hetzelfde.
Testing, one, two ...
Brundle analyseert opties van Hamilton en meteen zou HAM dus ook een vertrek in de pijplijn hebben zitten.DataGhost schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:44:
Misschien ook nog eens extra verduidelijken dat het originele artikel is dat Brundle analyseert welke opties er voor Hamilton zijn, incl Ferrari, en dat GPblog er dan van maakt "Hamilton overweegt..." wat compleet uit de lucht gegrepen is.
Hoezo uit zijn verband getrokken..
Dus ja gpfans/gpblog zijn gewoon clickbaits.
[ Voor 4% gewijzigd door Gekkenhuis op 15-03-2023 13:49 ]
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Maar Brundle/Sky presenteert het ook alsof de keuze bij Hamilton ligt:
Alhoewel clickbait op de NL sites, Brundle brengt het ook verkeerd om.Lewis Hamilton must decide whether to remain with Mercedes or move elsewhere for a final "roll of the dice" at claiming a record eighth Formula 1 title, according to Sky Sports F1's Martin Brundle.
Hamiltons contract loopt toch dit jaar af? Dan kan hij toch zelf beslissen wat hij wil?gambieter schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:54:
Maar Brundle/Sky presenteert het ook alsof de keuze bij Hamilton ligt:
[...]
Alhoewel clickbait op de NL sites, Brundle brengt het ook verkeerd om.
[ Voor 6% gewijzigd door RonaldMcDonald op 15-03-2023 14:02 ]
BREAKING: The Austrian Grand Prix will stay on the calendar until at least 2027#AustrianGP #F1 pic.twitter.com/jwq2do3MMn
— Formula 1 (@F1) 15 maart 2023
Ferrari moet ook willenRonaldMcDonald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:01:
[...]
Hamiltons contract loopt toch dit jaar af? Dan kan hij toch zelf beslissen wat hij wil?
Hij is vrij om te gaan waar hij wil, maar dat betekent niet dat andere teams hem willen hebbenRonaldMcDonald schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:01:
Hamiltons contract loopt toch dit jaar af? Dan kan hij toch zelf beslissen wat hij wil?
Kijk naar Alonso, daar gold hetzelfde voor. Die heeft nu laten zien het ook te kunnen in mindere F1 teams, en is daarmee aantrekkelijker geworden. Hamilton heeft nooit echt in het middenveld gereden; McLaren was in 2009-2012 nog steeds een top team, en Mercedes was onderweg naar de top in 2013, voor de overheersingsjaren van 2014-2020, en de gelijkwaardige strijd van 2021. Vorig jaar was de auto nog steeds in de top 4 van de teams, en dat zal dit jaar ook zo blijven (ik denk niet dat Alpine zo sterk gaat zijn).
[ Voor 46% gewijzigd door gambieter op 15-03-2023 14:41 ]
Gelijk aan het huidige contract van Verstappen (of toch niet)?
[ Voor 2% gewijzigd door hardware-lover op 15-03-2023 14:54 . Reden: Verstappen t/m einde '28 question ]
Testing, one, two ...
Alle drie sites waar je goed tussen de regels door moet lezen.Mad-Matt schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:43:
[...]
Racingnews365 exact hetzelfde.
Bericht over Martin Brundle dat Hamilton naar Ferrari zou willen gaan wordt erg opgeblazen. Zoals ik het lees is het maar een hersenspinsel van Brundle.

Of naar McLaren om hen uit het slop te halen. Zak Kan vast wel lachen met Hammy die even lekker inclusief gaat laten zien hoe het moet. Norris voor een jaartje naar Mercedes om Sjors de baas te worden. Kan het toch nog leuk worden. Moeten we alleen nog een bestemming voor Wolf zien te vinden, misschien een management job Bij Ferrari ?
Welk team heeft de koptelefoons die tegen een stootje kunnen?Bvanham schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:03:
Moeten we alleen nog een bestemming voor Wolf zien te vinden, misschien een management job Bij Ferrari ?
Maar is dat niet een formule voor de toekomst, de sterkste coureurs krijgen het jaar daarop de slechtste wagens/teams, kjken of ze die inderdaad omhoog kunnen helpen. Houdt het wel spannend allemaal.
Het was toch het husselen van de startopstelling? Team switches liggen wat gevoeligerBvanham schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:16:
Maar is dat niet een formule voor de toekomst, de sterkste coureurs krijgen het jaar daarop de slechtste wagens/teams, kjken of ze die inderdaad omhoog kunnen helpen. Houdt het wel spannend allemaal.
Gewoon zorgen dat je het laatste eindigt om het jaar daarna het meeste kans te makengambieter schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:43:
[...]
Het was toch het husselen van de startopstelling? Team switches liggen wat gevoeliger
Grid penalty voor Leclerc (minstens 10 plaatsen) in Jeddah: https://www.formula1.com/...MC3MUCnDCBgZQahmyLuC.html
Reden: weer vervangen van de Control Electronics.
[ Voor 11% gewijzigd door ATS op 15-03-2023 15:51 ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Psst --> [F1 2023] Race 2 GP van Saoedi-ArabiëATS schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:51:
Grid penalty voor Leclerc (minstens 10 plaatsen) in Jeddah: https://www.formula1.com/...MC3MUCnDCBgZQahmyLuC.html
Heeft er iemand eigenlijk het originele stuk van Brundle gelezen of enkel het sensatiestuk ??
"If he went to Ferrari, for example, would you be certain you could achieve that better there?
Je moet toch wel echt serieus woorden verdraaien om daarin te lezen dat Hamilton naar Ferrari zou gaanDespite concluding that staying at Mercedes appears to be Hamilton's best option, Brundle thinks that the Brit must be tempted to try to emulate fellow seven-time world champion Michael Schumacher by moving to Ferrari
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Ja dat heet tegenwoordig dus journalistiek.Kenhas schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:55:
Heeft er iemand eigenlijk het originele stuk van Brundle gelezen of enkel het sensatiestuk ??
[...]
[...]
Je moet toch wel echt serieus woorden verdraaien om daarin te lezen dat Hamilton naar Ferrari zou gaan
Heb altijd de indruk gehad dat, Vasseur en Leclerc, vier handen op een buik zijn.Shinji schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:33:
Ik zie het ook niet snel gebeuren, maar aan de andere kant, afgelopen week waren er toch ook geruchten over dat leclerc zijn plek niet zeker was?
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Misschien nu nog maar 3 handen op 1 buik...Sepp14 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 17:47:
[...]
Heb altijd de indruk gehad dat, Vasseur en Leclerc, vier handen op een buik zijn.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics