soulcrusher schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:30:
[...]
Als die tractor daar niet stond, dan stond Sainz zijn wagen daar nog half op het asfalt waar Gasly voorbij raasde. Dus die vlieger gaat niet op.
Nee die tractor had daar niet mogen zijn, zeker niet. Maar Gasly ging hier zelf ook de fout in.
Overigens begrijp ik niet waarom je tijdens een volle safety car mag knallen om een gat te dichten maar bij virtual safety car heb je deltas waar je je aan moet houden. Zo is een volledige safetycar eigenlijk minder veilig dan een VSC terwijl het juist wel als veiliger middel ingezet wordt.
Wat mij betreft voeren ze die deltas ook bij volledige safety car in. Dan voorkom je situaties als deze en Imola een paar jaar geleden waar Stroll bijna een marshall aanreed.
Blijkbaar is er ook een SC delta, die ligt waarschijnlijk aanzienlijk hoger dan de VSC delta. GAS verklaarde in een interview dat hij daar nog 9 sec. onder zat, en zag in die zin dus ook niet zoveel fout aan zijn eigen handelen, want de delta.
Maar ik ben het met je eens, hoor als dat kraantje daar niet staat, staat de auto van SAI daar ook nog en misschien eventuele Marshalls of SAI zelf. Heel handig was het daarom ook allemaal niet.
Maar goed om een oordeel te vellen moet je ook weten wat zich afgespeeld heeft bij Race Control en langs de baan. Misschien had iemand de aanwezigheid van GAS volledig over het hoofd gezien en groen licht gegeven voor het kraantje en bergen van SAI.
Op de plaats van het incident is dat als het goed is, juist niet zodat de rijders weten waar ze moeten handelen. (dubbel geel bijv.) Bij slecht zicht is dat helemaal belangrijk omdat je de vlaggen daardoor over het hoofd zou kunnen zien.
Met een snelle rewind in de race is het inderdaad alleen op de plek van het incident zo dat er geen SC bord is maar een volledig geel bord. Het bord vlak voor de bergingsplek wordt op het moment dat GAS passeert rood en datzelfde geldt voor de lampjes op z'n stuur.
Dus de borden daar rond de bergingsplek zijn geel maar vertekenen op de TV beelden heel erg. Na het passeren van het incident komt ook het team op de radio met de mededeling rode vlag.
[
Voor 24% gewijzigd door
TIGER1125 op 09-10-2022 14:57
]