[F1 2022] Race 18 GP van Japan Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste
Acties:
  • 137.866 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:18

Harrie

NederVlaming

YakuzA schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:49:
[...]

Nee. We hebben het binnen deze context over de oude regel.
Of ze de oude regel van 50% punten bij minder dan 50% van de race met normale finish nog zouden hebben.
Dat was deze vraagstelling.

[...]
Het is natuurlijk allemaal hypothetisch gewouwel, maar 28 ronden is meer dan 50% van 53.

Dus die regel is helemaal niet relevant lijkt mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Harrie op 09-10-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:37
Ik ben van mening dat de FIA echt te lang wacht als er wat druppels liggen. In Singapore merkte je dat ze een FP en de race niet starten, maar daarna wordt er gelijk op inters gereden en ook hier merk je dat ze wachten tot men eigenlijk al naar inters kan.

De rode vlag snap ik wel. Sainz en Albon stonden vlak bij elkaar stil, dus wil je wat ruimte bij het opruimen in de regen. Maar daarna konden volgens mij vrij snel starten met wat rondes achter de SC op wets en daarna de race weer los. Veiligheid oké, maar nu slaat het in mijn ogen door ten kosten van het publiek. Uiteindelijk gaat F1 om het spektakel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Harrie schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:58:
[...]
Het is natuurlijk allemaal hypothetisch gewouwel, maar 28 ronden is meer dan 50% van 53.

Dat staat er ook al:
YakuzA in "[F1 2022] Race 18 GP van Japan"

Mijn vraag was meer voor een volgende keer dat we een finishvlag hebben, maar de race distance onder de 50% zit.
Of die regel nog bestaat in 2022 dat er dan halve punten zijn.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 20:03
Nog een keertje de teamfoto :)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeoJw3fWQAICruX?format=jpg&name=large

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:01:
[...]

Dat staat er ook al:
YakuzA in "[F1 2022] Race 18 GP van Japan"

Mijn vraag was meer voor een volgende keer dat we een finishvlag hebben, maar de race distance onder de 50% zit.
Of die regel nog bestaat in 2022 dat er dan halve punten zijn.
Nee, die regel bestaat niet meer/is vervangen door een ingewikkelder ding met 3 puntentabellen: < 25%, 25-50% en 50-75% en meer dan 2 laps zonder (V)SC. Geen halve punten meer. En het geldt alleen als de race voortijdig wordt afgebroken (niet onderbroken), maar dat was als ik het goed lees in bijv. 2018 ook al zo, daarin staat dezelfde zin "If a race is suspended [...], and cannot be resumed", die er nu nog staat.

Tot vorig jaar was het 50% punten bij <75% en meer dan 2 gereden laps (onder (V)SC of niet, maakt niet uit), vandaar de uitslag van Spa vorig jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 09-10-2022 15:08 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:21

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Jasphur schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:25:
Toffe video zo in het donker. Video in de tweet
[Embed]
Daar gaat een grote! -O-

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Feit: Max Verstappen heeft nu 2 wereldkampioenschappen behaald sinds Hamiltons laatste winst.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

soulcrusher schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:30:
Overigens begrijp ik niet waarom je tijdens een volle safety car mag knallen om een gat te dichten maar bij virtual safety car heb je deltas waar je je aan moet houden. Zo is een volledige safetycar eigenlijk minder veilig dan een VSC terwijl het juist wel als veiliger middel ingezet wordt.
In principe is de SC veiliger want na een rondje zit iedereen er achter en hebben ze dus bijna een hele ronde de tijd om op te ruimen voor de sliert auto's op gepast tempo voorbij komt. Alleen hebben de rijders de neiging om na het uitrijden van de SC zo snel mogelijk het gat te dichten, dat deel is wel minder veilig dan de VSC.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:06

rammes

koekebakker 1e klas

Als ik de punten zie van p2 en p3 in het kampioenschap dan zouden ze Checo nog wel eens kunnen “laten” winnen in Mexico om zo p2 veilig te stellen.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:45
Max Verstappen and Checo watching last lap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Ypuh schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:26:
[...]

Denk dat er bij RBR niemand wakker van ligt. Dan zouden wij het ook niet hoeven doen lijkt me. We weten de reden niet eens.

Ik zeg zelfs wel eens dingen af die ik leuk vind, laat staan evenementen die ik niet leuk vind. Dan heb ik nog geen eens een bijzonder leven ook.
Binotto na de race bij Sky Italia ook weer volledig door het lint. Die laat zich zo te zien makkelijk bespelen.

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

HollowGamer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:21:
Hmm.. Jos Verstappen geeft aan dat Japan niet zo'n leuk land is om te zijn?
Voor hem, zijn F1 droom viel daar in duigen toen Postlethwaite overleed en het Honda project gecanceld werd.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Blokker_1999 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

LEC heeft in het begin heel wat rondjes heel dicht op Max gereden, dan ga je schuiven, je banden oververhitten en beschadig je die banden. Daardoor worden ze trager. Max heeft dat probleem niet omdat hij vrije baan heeft, niet gaat schuiven en zijn wagen kan plaatsen waar hij wenst om de banden zo goed mogelijk te houden.

Zhou heeft enkele ronden voor het einde nieuwe banden gaan halen.
Lec zat 4 seconden achter Max. Dat heeft geen effect op de banden.

Hij gaf zelf ook aan dat de Ferrari de banden snel op temperatuur krijgt, maar dat door datzelfde effect later de slijtage (te) hoog is.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
TheBrut3 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:47:
[...]

....
Er zat benzine in de tank voor nog 26 rondes.
Is dat zo? Volgens mij fikken ze dat gewoon weg tijdens de rode vlag. Lekker de motor starten en volle toeren laten draaien zodat er geen extra benzine meer in zit. Natuurlijk allemaal onder de noemer "klimaat neutraal". Tank leeg pompen mag niet, dan maar gewoon verbranden :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Joris748 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:28:
[...]

Binotto: “Geen voordeel, want hij zat er al voor”

Mijn mening: als hij binnen de lijntjes was gebleven had hij erachter gezeten, dus wel voordeel.

Gelukkig ziet hij in dat beroep kansloos is :)
En dat duurt tot na de USA (met weer hoger beroep) en dan is de zaak beklonken. De penalty was terecht, al is hij in het verleden wel eens niet gegeven. Dát is allemaal wel politiek natuurlijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uH6rQ5B9oifTyVZ0xu8qBJ_KSq4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7LELE8W3V3kedfzxh1MorkyC.jpg?f=user_large
"Alonso and Vettel Suzuka Finish"

Heb dit niet op tv in beeld gezien :o

[ Voor 7% gewijzigd door G_Dragon op 09-10-2022 16:03 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Providentia schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:46:
Tja, al met al blijft het gewoon verbazingwekkend dat er uberhaupt zoveel onduidelijkheid kan onstaan in de eerste plaats. Desnoods communiceer je wat de mogelijkheden zijn voor de herstart. Dan weet iedereen tenminste waar hij aan toe is, inclusief de drivers.
Blijkbaar hebben velen (inclusief ik) de regels niet goed gelezen of geïnterpreteerd. Het was mooi geweest als het betreffende artikel door een journalist of commentator van te voren was bekeken, in plaats van dat men elkaar na praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
RobertMe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:00:
Is dat zo? Volgens mij fikken ze dat gewoon weg tijdens de rode vlag. Lekker de motor starten en volle toeren laten draaien zodat er geen extra benzine meer in zit. Natuurlijk allemaal onder de noemer "klimaat neutraal". Tank leeg pompen mag niet, dan maar gewoon verbranden :X
Ze laten de motor soms wel lopen, maar niet op een dusdanige intensiteit dat er 40% brandstof uit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 11:40
[...]

Kwartier voor de restart heeft de motor van Max al stationair staan draaien.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ik zit dit topic te lezen terwijl ik Verstappens onboard aan heb staan.

Maar de pitstop naar inters mag Red Bull wel eventjes Mercedes voor bedanken. De WCC bepaald of die de eerste of laatste pitbox wilt hebben en de rest is dan op volgorde. Normaliter kiest Mercedes altijd de eerste pitbox, maar nu de laatste. Had Mercedes de eerste gekozen kon Verstappen niet als eerste stoppen. Of ja, kon wel, maar dan moest die het hele veld langs laten na zijn stop omdat die dus ook allemaal deden pitten. Nu ze aan het eind van de pitstraat zaten hadden ze geen traffic om de fastlane weer in te rijden en kon die dus virtueel aan de leiding blijven. I.p.v. wurmen tussen alle autos die achter hem de oits in kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
[...]

Als die tractor daar niet stond, dan stond Sainz zijn wagen daar nog half op het asfalt waar Gasly voorbij raasde. Dus die vlieger gaat niet op.

Nee die tractor had daar niet mogen zijn, zeker niet. Maar Gasly ging hier zelf ook de fout in.

Overigens begrijp ik niet waarom je tijdens een volle safety car mag knallen om een gat te dichten maar bij virtual safety car heb je deltas waar je je aan moet houden. Zo is een volledige safetycar eigenlijk minder veilig dan een VSC terwijl het juist wel als veiliger middel ingezet wordt.
Je hebt bij een SC toch ook gewoon gele sectoren?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Jasphur
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Feoiu2aUoAAmCsF?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FeoYR74X0AEgTz2?format=jpg&name=mediumAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FenrErFXEAALR26?format=jpg&name=largeAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FenuBcrXkAEWLNH?format=jpg&name=mediumAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FendvwcXkAA_v0j?format=jpg&name=4096x4096

[ Voor 10% gewijzigd door Jasphur op 09-10-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Harrie schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

75%
From 2010 until the end of 2021 championship, if the race had to be abandoned for any reason before 75% of the planned distance (but after a minimum of two completed laps), then the points awarded were halved: 12.5, 9, 7.5, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0.5.
Wikipedia: Formula One regulations

Op https://www.formula1.com/...aFBCNICC0dajLVnOAzia.html zie ik niks staan over volledige punten.. in het nieuwe reglement.

Hoe zat het nou met die "final lap" eigenlijk?

[ Voor 16% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-10-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:00
[...]

Dat ding krijgt "stationair" (dan zit je al aardig in de rev limiter van een diesel) de hitte al nauwelijks weg bij stilstand, laat staan dat je vol vermogen zou vragen. Dan is ie in 5 minuten oververhit en afgeschreven. De tank is niet significant veel leger na een rode vlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:10
Hee, Hannah Schmitz was niet van de partij dit weekend?

Even opgezocht: en inderdaad, ze was op de fabriek zo te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door renegrunn op 09-10-2022 16:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001

AvK

Ready Set Go

Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:37:
Dat vraag ik me ook af.
Heb er ook niks over gehoord in een nabeschouwing.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Chevy454 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:32:
Maar wederom was Perez van belang bij het kampioenschap. Eerst met Hamilton af te stoppen en dit keer om Charles onder druk te zetten en tot een fout te dwingen.

Ja, Perez aantrekken was een goede beslissing!
WDC ben je als je op het FIA gala de beker krijgt. En die krijg je op basis van dat je op het eind van het seizoen de meeste punten hebt. En ik kan nu niet zeggen dat Perez er, tot nu toe, aan heeft bijgedragen dat Verstappen "mogelijk" aan het eind van het seizoen het meeste aantal punten heeft. Heeft Perez vandaag van Leclerc 5 punten "afgenomen", ja, dat klopt. Maar dat ene punt dat Verstappen nodig had om alsnog WDC te worden in de resterende 4 races nog wel behaald, en andera had Leclerc wel ergens een puntje laten liggen (als Verstappen de rest van het seizoen niet mee doet zie ik Leclerc nog niet elke race winnen + de fastest lap + de sprint).

Immers is Verstappen nog niet WDC. Echter is het wel zo dat het wiskundig onmogelijk is dat iemand hem nog inhaalt.

Comments (van anderen) dat hij dan maar in Austin WDC moet worden of dat hij twee keer WDC wordt in een seizoen gaan dan ook nergens over. WDC ben je als je de beker krijgt van de FIA, niet vanaf het moment dat het onmogelijk is om voorbij gestreefd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
AvK schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:46:
[...]

Dat vraag ik me ook af.
Heb er ook niks over gehoord in een nabeschouwing.
Hopelijk zometeen in de nabeschouwing van de Studio Sport (17.00).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:37:
Uiteindelijk niet meer relevant, aangezien de race reglementair hoe dan ook eindigt als de zwart-wit-geblokte vlag gezwaaid wordt ('te vroeg' of niet). Als het te vroeg was, telt de laatste keer dat de leider over de finishstreep kwam (dat was in dit geval dus aan het eind van de 27e ronde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik dacht dat rode en gele vlaggen ook op het stuurwiel display getoond werden :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 21:52
RobertMe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:47:
[...]

WDC ben je als je op het FIA gala de beker krijgt. En die krijg je op basis van dat je op het eind van het seizoen de meeste punten hebt. En ik kan nu niet zeggen dat Perez er, tot nu toe, aan heeft bijgedragen dat Verstappen "mogelijk" aan het eind van het seizoen het meeste aantal punten heeft. Heeft Perez vandaag van Leclerc 5 punten "afgenomen", ja, dat klopt. Maar dat ene punt dat Verstappen nodig had om alsnog WDC te worden in de resterende 4 races nog wel behaald, en andera had Leclerc wel ergens een puntje laten liggen (als Verstappen de rest van het seizoen niet mee doet zie ik Leclerc nog niet elke race winnen + de fastest lap + de sprint).

Immers is Verstappen nog niet WDC. Echter is het wel zo dat het wiskundig onmogelijk is dat iemand hem nog inhaalt.

Comments (van anderen) dat hij dan maar in Austin WDC moet worden of dat hij twee keer WDC wordt in een seizoen gaan dan ook nergens over. WDC ben je als je de beker krijgt van de FIA, niet vanaf het moment dat het onmogelijk is om voorbij gestreefd te worden.
Maar hopen dat je niet ziek bent als dat gala is ;) Hij is gewoon WDC, dat kondigt de FIA zelf ook aan...

https://www.fia.com/news/...erc-receives-time-penalty

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
De FIA F1 Sporting Regulations zijn wel gewoon duidelijk:
6.5 If a race is suspended in accordance with Article 57, and cannot be resumed, points for
each title will be awarded in accordance with the following criteria:
https://www.fia.com/sites..._issue_8_-_2022-07-19.pdf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
WDC ben je als je op het FIA gala de beker krijgt.

Vandaar dat de FIA dit post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:38
rammes schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 15:24:
Als ik de punten zie van p2 en p3 in het kampioenschap dan zouden ze Checo nog wel eens kunnen “laten” winnen in Mexico om zo p2 veilig te stellen.
Sowieso, Checo in Mexico wordt een geweldig feest.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Dat komt omdat daar niks aan veranderde. Het hele gedoe met hoeveel van de race er gereden is, is (en was ook in het verleden) alleen relevant als de race vroegtijdig werd afgebroken en niet meer werd hervat. Dus in de praktijk als de race eindigt met een rode in plaats van zwart-wit-geblokte vlag. Alleen in dat geval wordt en werd er gekeken naar het percentage afgelegd om de punten te bepalen. Bij eindigen onder zwart-wit-geblokt krijg en kreeg je gewoon volle punten, ongeacht hoe lang een eventuele onderbreking is ge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik zou het nog steeds graag willen weten.
aangezien de race reglementair hoe dan ook eindigt als de zwart-wit-geblokte vlag gezwaaid wordt ('te vroeg' of niet).
Is de fysieke vlag ook gezwaaid? En wat dan als ie niet fysiek gezwaaid wordt?
Als het te vroeg was, telt de laatste keer dat de leider over de finishstreep kwam (dat was in dit geval dus aan het eind van de 27e ronde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelmuur
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10:01
Heerlijk ongemakkelijk moment ook dat hij daar moest zitten in die rare stoel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
warp schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

[Twitter]
Dat is een tweet van Formula1 :P
De FIA is een heel andere organisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:00:
[...]

Ik zou het nog steeds graag willen weten.

[...]

[...]
De vlag is gezwaaid toen Max al voorbij was, voor Leclerc en Perez. Als ie niet gezwaaid wordt, geldt het moment dat ie reglementair gezwaaid had moeten worden als einde van de race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

De vlag is gezwaaid toen Max al voorbij was, voor Leclerc en Perez. Als ie niet gezwaaid wordt, geldt het moment dat ie reglementair gezwaaid had moeten worden als einde van de race.
En wanneer had ie in dit geval reglementair gezwaaid moeten worden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 20:02
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:49:
[...]

Uiteindelijk niet meer relevant, aangezien de race reglementair hoe dan ook eindigt als de zwart-wit-geblokte vlag gezwaaid wordt ('te vroeg' of niet). Als het te vroeg was, telt de laatste keer dat de leider over de finishstreep kwam (dat was in dit geval dus aan het eind van de 27e ronde).
Maar het was niet te vroeg. De race werd afgevlagd vanwege de 3 uur, en dan wordt de geblokte vlag vanaf die 3 uur gezwaaid. Voor degene die de vlag al voorbij waren (in dit geval Max) geldt de stand zoals ze over de finishlijn gingen. Het is dus niet zoals bij de 2 uur dat er nog een rondje komt nadat de 2 uur voorbij is.

Aangezien Max voor de 3 uur over start finish ging, kreeg hij niet de zwart-wit geblokte vlag. De 1e die na de 3 uur over de lijn ging wel. Max heeft daardoor de race gewonnen zonder dat hij de finish-vlag heeft gekregen.

[edit] na terugkijken toch net iets anders. Max kwam net voor de 3 uur over de lijn, waardoor zijn laatste ronde inging. Daarna is ie afgevlagd (weliswaar erg onduidelijk op de beelden), en de rest na hem ook.

[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 11-10-2022 08:37 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:25
De race mag een sprint zijn maar de uitzending was een marathon, zegt olaf op gp radio.

Vind ik wel een goeie want wat was mijn ochtend vermoeiend zeg pff
Beetje anti climax race. Niet leuk om zo het wk te winnen en te kijken.
Maar het is niet anders.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:08

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:00:
59.1: A chequered flag will be the end-of-session signal and will be shown at the Line as soon
as the leading car has covered the full distance in accordance with Article 5.3.

59.2: Should the end-of-session signal be delayed for any reason, the sprint session or the
race will be deemed to have finished when it should have finished.
Oftewel: symbolisch, mocht hij al te laat zijn :) Met een ronde te veel rijden heb je bovendien bijvoorbeeld het risico dat hierdoor er onvoldoende benzine niet meer in de auto zit, met alle gevolgen van dien.

[ Voor 13% gewijzigd door gorgi_19 op 09-10-2022 17:06 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBrut3
Jasphur schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:02:
Vooruit, de FIA dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Zie hierboven, precies zoals ze het nu gedaan hebben dus :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
gorgi_19 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

[...]

Oftewel: symbolisch, mocht hij al te laat zijn :)
Je moet de regelementen van de 3 uur erbij pakken, daar staat de finishvlag voor die situatie nog verder uitgelegd.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmuur
Slaat de NOS samenvatting nou het tractormoment over?

Edit: iets te vroeg geroepen

[ Voor 23% gewijzigd door jelmuur op 09-10-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
redwing schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:04:
Maar het was niet te vroeg. De race werd afgevlagd vanwege de 3 uur, en dan wordt de geblokte vlag vanaf die 3 uur gezwaaid. Voor degene die de vlag al voorbij waren (in dit geval Max) geldt de stand zoals ze over de finishlijn gingen. Het is dus niet zoals bij de 2 uur dat er nog een rondje komt nadat de 2 uur voorbij is.
Dus als de 3 uur timer 1s voor de finish afloopt, geldt de stand van de vorige doorkomst, maar dat weet je dan pas een ronde later?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:04:
[...]

Zoals ik de regels lees, eindigt de race na de normale raceafstand of de maximum raceduur + 1 ronde. De maximum raceduur is 2 uur, of als er een onderbreking is, 3 uur.

Max kwam voor zover ik heb gezien, met een paar seconde tijd op de klok over de finish na lap 28. Dat betekent volgens mij dat de race nog 2 ronden had moeten duren: de ronde die begonnen was vóór de 3 uur voorbij waren +1 lap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
Heilige poep. Die comments onder de tweet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmuur
Jasphur schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:09:
[...]

De cognitieve dissonantie is groot 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:07:
[...]

Dus als de 3 uur timer 1s voor de finish afloopt, geldt de stand van de vorige doorkomst, maar dat weet je dan pas een ronde later?
Het geeft inderdaad wat rare effecten, maar zo staat het wel uitgelegd in de regels ja. Ik zou het trouwens logischer vinden om dan de volgorde van aankomst te pakken, maar er wordt echt de vorige ronde genoemd.

[ Voor 15% gewijzigd door redwing op 09-10-2022 17:14 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:07:
[...]
Zoals ik de regels lees, eindigt de race na de normale raceafstand of de maximum raceduur + 1 ronde. De maximum raceduur is 2 uur, of als er een onderbreking is, 3 uur.

Max kwam voor zover ik heb gezien, met een paar seconde tijd op de klok over de finish na lap 28. Dat betekent volgens mij dat de race nog 2 ronden had moeten duren: de ronde die begonnen was vóór de 3 uur voorbij waren +1 lap.
Die +1 lap geldt alleen voor de 2 uur, bij de 3 uur vervalt die.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
redwing schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:13:
[...]

Die +1 lap geldt alleen voor de 2 uur, bij de 3 uur vervalt die.
Waar staat dat?

Het terugrekenen geldt overigens wel alleen als er te vroeg is afgevlagd, anders niet (artikel 59.2 van de Sporting Regulations).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Waar staat dat?

Het terugrekenen geldt overigens wel alleen als er te vroeg is afgevlagd, anders niet (artikel 9.2b van de Sporting Regulations).
Deze 9.2.b?
9.2.b) A driver’s career in Formula 1 will be deemed to have ended if he does not
participate in an Event for two (2) entire consecutive Championships.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Jasphur schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:09:
[...]

Britten, beetje het Amerika van (naast) Europa. Ze zijn het enige wat er toe doet en alles wat niet in hun schoot valt is gestolen van hen.

Ik snap sowieso niet hoe twisted je moet zijn om werkelijk álles zo te verdraaien dat het in 'jouw' wereldbeeld past. Alsof elke Britse F1 fan een clone van David Icke is.....

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
RobertMe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:11:
Ik zit dit topic te lezen terwijl ik Verstappens onboard aan heb staan.

Maar de pitstop naar inters mag Red Bull wel eventjes Mercedes voor bedanken. De WCC bepaald of die de eerste of laatste pitbox wilt hebben en de rest is dan op volgorde. Normaliter kiest Mercedes altijd de eerste pitbox, maar nu de laatste. Had Mercedes de eerste gekozen kon Verstappen niet als eerste stoppen. Of ja, kon wel, maar dan moest die het hele veld langs laten na zijn stop omdat die dus ook allemaal deden pitten. Nu ze aan het eind van de pitstraat zaten hadden ze geen traffic om de fastlane weer in te rijden en kon die dus virtueel aan de leiding blijven. I.p.v. wurmen tussen alle autos die achter hem de oits in kwamen.
Bij de stop lagen ze 5 seconde voor op Perez op P3, tegen de tijd dat Perez arriveerde was Verstappen al onderweg dus dat was geen probleem. Wat wel een klein voordeel was was dat door deze volgorde Leclerc even moest wachten op Perez voor hij weer weg mocht. Het gat van 1,2 seconde tussen VER en LEC werd daardoor iets groter.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Sorry, verkeerd onthouden van een eerdere zoekactie vanmiddag. 59.2 bedoelde ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 09-10-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

De vlag is in ieder geval te zien op het moment dat Verstappen rond de startlijn rijdt. Ik heb geen beelden gezien van als hij bij de finishlijn rijdt, maar je zou toch verwachten dat ze die vlag niet voor lege lucht beginnen te zwaaien en dat Verstappen gewoon de vlag heeft gehad bij de finishlijn. Maar ja alles is mogelijk bij de FIA.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Sorry, verkeerd onthouden van een eerdere zoekactie vanmiddag. 43.2 bedoelde ik.
43) SPRINT SESSION STARTING PROCEDURE ?

59) FINISH misschien?
59.2 Should for any reason the end-of-session signal be given before the leading car
completes the scheduled number of laps, or the prescribed time has been completed,
the sprint session or the race will be deemed to have finished when the leading car last
crossed the Line before the signal was given.
Should the end-of-session signal be delayed for any reason, the sprint session or the

[ Voor 50% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-10-2022 17:28 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
[...]

Was de azijn weer in de aanbieding bij de plaatselijke grootgrutter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:09
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Sorry, verkeerd onthouden van een eerdere zoekactie vanmiddag. 43.2 bedoelde ik.
Dat is hem ook niet, dat gaat over sprint race start procedures (specifiek pit lane opening en verkenningsrondes), je moet 59.2 hebben:
Should for any reason the end-of-session signal be given before the leading car
completes the scheduled number of laps, or the prescribed time has been completed,
the sprint session or the race will be deemed to have finished when the leading car last
crossed the Line before the signal was given.

Should the end-of-session signal be delayed for any reason, the sprint session or the

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
MrOleo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:22:
[...]

De vlag is in ieder geval te zien op het moment dat Verstappen rond de startlijn rijdt. Ik heb geen beelden gezien van als hij bij de finishlijn rijdt, maar je zou toch verwachten dat ze die vlag niet voor lege lucht beginnen te zwaaien en dat Verstappen gewoon de vlag heeft gehad bij de finishlijn. Maar ja alles is mogelijk bij de FIA.
Er hangt nog geen zwart-wit-geblokt (in elk geval niet zichtbaar op de onboard-beelden) als Verstappen over de finishlijn komt aan het eind van ronde 27 (wat uiteindelijk de laatste ronde blijkt te zijn). GP zegt in bocht 1 nog "final lap" en vervolgens vlak voor bocht 8 (Degner 1) "there seems to be some confusion as to wether the race is over, we do think it is, but just bring it home".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:25:
[...]

43) SPRINT SESSION STARTING PROCEDURE ?

59) FINISH misschien?

[...]
Shoot, zat in de 2018 regs te kijken, het was dus 59.2 in de 2022 regs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:14
D.deJong schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

Was de azijn weer in de aanbieding bij de plaatselijke grootgrutter?
Samen met de citroenen denk ik :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Waarschijnlijk al voorbij gekomen:

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
Vettel racetime: 3:02:30.362
Alonso racetime: 3:02:30.373

Fastest lap: ZHOU 1:44.411 Geen punt ivm geen top 10.
Fastest lap: Alonso 1:44.412

Alonso overal net iets te langzaam. :X
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Er hangt nog geen zwart-wit-geblokt (in elk geval niet zichtbaar op de onboard-beelden) als Verstappen over de finishlijn komt aan het eind van ronde 27 (wat uiteindelijk de laatste ronde blijkt te zijn). GP zegt in bocht 1 nog "final lap" en vervolgens vlak voor bocht 8 (Degner 1) "there seems to be some confusion as to wether the race is over, we do think it is, but just bring it home".
Ik dacht eerst, dat kan je niet zien want ze switchen naar een view van zijn helm, maar dan is het natuurlijk linksboven in nog te zien. 8)7 Maar ik vind het knap als je daar wat van kan maken. Er lijkt iets uit het witte hokje te hangen, maar of dat een arm is geen idee...

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:40
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Er staat, in dat regelement, dat de race voorbij is als de tijd verstreken is. Als die klok dus 3 uur aantikt, dan wordt de laatste ronde de laatste keer dat de leider de finishlijn is gepasseerd. MAW, als Max 6 seconden te langzaam was, werd die gehele ronde die hij dan bijna afgelegd had niet meer meegeteld. Doordat hij wel de finishlijn was gepasseerd, telde enkel die paar seconden na de finishlijn niet meer, en was de race al voorbij. Dus geen +1 lap.

De rest moet natuurlijk nog die ene ronde afmaken en over de finish komen. Vandaar dat voor de rest nog wel een finishvlag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Nee, zal ik het maar even quoten:
However, should two hours elapse before the
scheduled race distance is completed, the leader will be shown the end-of-session signal
when he crosses the control line (the Line) at the end of the lap following the lap during
which the two (2) hour period ended,
Should the race be suspended (see Article 57) the length of the suspension will be
added to this period up to a maximum total race time of three (3) hours

[ Voor 15% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-10-2022 17:40 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Jasphur schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:02:
Staat ook op Twitter van FIA. Daarbij is Formula One gewoon onderdeel van de FIA hoor ;)
Formula One (also known as Formula 1 or F1) is the highest class of international racing for open-wheel single-seater formula racing cars sanctioned by the Fédération Internationale de l'Automobile (FIA). Wikipedia: Formula One

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:39:
[...]

Nee, zal ik het maar even quoten:

[...]
Neen, dat is als er de volle 2 uur daadwerkelijk geracet was. Er is een tijdslimiet overall van 3 uur. Als die 3 uur aangetikt wordt, dan is het voorbij en finish is de laatste keer dat de leider van de race over de finishlijn is gekomen.

2u != 3u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Sir_Lion schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:41:
[...]

Neen, dat is als er de volle 2 uur daadwerkelijk geracet was. Er is een tijdslimiet overall van 3 uur. Als die 3 uur aangetikt wordt, dan is het voorbij en finish is de laatste keer dat de leider van de race over de finishlijn is gekomen.

2u != 3u
Zoals ik al quotte:
Should the race be suspended (see Article 57) the length of the suspension will be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Nogmaals. Neen, dat is niet van toepassing hier.

Je kunt 2uur racetijd hebben en 1 uur suspended time.

Als er bijv na 1 uur de race tijdelijk gestaakt moet worden voor een half uur, dan krijg je totale gebruikte sessie tijd van 2.5 uur. Daar gaat die regel over, dat het niet in die 2 uur racetijd gaat.

Hier hebben we te maken met een gestaakte periode langer dan 1 uur, dus gaat het wel in de 2 uur racetijd snijden. Dus gaat dat niet op, want bij 3uur totale sessie tijd is het eind signaal. Hoe dan ook is het dan einde race. Of de leider bijna over de finish is, of net over de finish is gegaan maakt dan niet uit. De race is voorbij. De laatste volledige ronde, dus de laatste keer dat de leider over de finish kwam, is de laatste officiële ronde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Sir_Lion schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Er staat, in dat regelement, dat de race voorbij is als de tijd verstreken is.
Nee, dat staat er niet. Regel 59.1: "A chequered flag will be the end-of-session signal and will be shown at the Line as soon as the leading car has covered the full distance in accordance with Article 5.3." Nou gaat 5.3 alleen maar over sprint races, dus ik denk dat dat 5.4 moet zijn voor normale races (dat is wel een dikke fuck-up m.i. want volgens 5.3 zou er dus altijd na de afstand van een sprintrace afgevlagd moeten worden).

Artikel 5.4: "The distance of all races, from the start signal referred to in Article 44.10 to the end-of- session signal referred to in Article 59.1, shall be equal to the least number of complete laps which exceed a distance of 305km. However, should two hours elapse before the scheduled race distance is completed, the leader will be shown the end-of-session signal when he crosses the control line (the Line) at the end of the lap following the lap during which the two (2) hour period ended, provided this does not result in the scheduled number of laps being exceeded. Only under the circumstances below will any exception be made to the above:"

En dan 5.4 b) "Should the race be suspended (see Article 57) the length of the suspension will be added to this period up to a maximum total race time of three (3) hours."

Zoals ik dat dus lees: de race duurt maximaal 2 uur + 1 lap, maar als de race onderbroken wordt, wordt die 2 uur opgehoogd naar 3 uur. Aangezien er verder niks gezegd wordt over die + 1 lap, blijft die m.i. gewoon in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Sir_Lion schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:47:
Nogmaals. Neen, dat is niet van toepassing hier.
Kun je anders even de regulations quoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Als die tractor daar niet stond, dan stond Sainz zijn wagen daar nog half op het asfalt waar Gasly voorbij raasde. Dus die vlieger gaat niet op.

Nee die tractor had daar niet mogen zijn, zeker niet. Maar Gasly ging hier zelf ook de fout in.

Wat mij betreft voeren ze die deltas ook bij volledige safety car in. Dan voorkom je situaties als deze en Imola een paar jaar geleden waar Stroll bijna een marshall aanreed.
Wellicht late to the party en heb je al een antwoord. Maar bij een SC moeten ze verplicht een delta volgen totdat ze twee keer de control line (= start finish?) zijn gepasseerd. Dat is dus effectief de ronde afmaken en dan nog een volledige ronde. Ik snap dan ook niet hoe Gasly zo hard heeft kunnen rijden. Tenzij tijdens rood de delta vervalt ondanks dat ze van SC (zonder 2x control line gepasseerd te hebben) naar rood gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
MrOleo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:37:
Ik dacht eerst, dat kan je niet zien want ze switchen naar een view van zijn helm, maar dan is het natuurlijk linksboven in nog te zien. 8)7 Maar ik vind het knap als je daar wat van kan maken. Er lijkt iets uit het witte hokje te hangen, maar of dat een arm is geen idee...
Als die vlag nog niet zichtbaar is op het moment dat ze switchen, dan waren ze echt te laat. Mijn gok is, dat het, omdat het zo close was, ze met de vlag klaar stonden en die vlak achter Verstappen (na exact 3 uur) hebben uitgehangen. Het eerste wat er ik van gezien heb, is toen Leclerc en Perez 25 seconden later over de finish kwamen.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 09-10-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Mijn gok is, dat het, omdat het zo close was, ze met de vlag klaar stonden en die vlak achter Verstappen (na exact 3 uur) hebben uitgehangen. Het eerste wat er ik van gezien heb, is toen Leclerc en Perez 25 seconden later over de finish kwamen.
Sowieso niet na exact 3 uur, misschien na 3 uur + 1 rondetijd. De klok staat al op 0.00 bij de ronde daarvoor, Perez en Leclerc hebben een volledige ronde gereden met de klok op 0.00.

erutangiS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:09
Sir_Lion schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Er staat, in dat regelement, dat de race voorbij is als de tijd verstreken is. Als die klok dus 3 uur aantikt, dan wordt de laatste ronde de laatste keer dat de leider de finishlijn is gepasseerd. MAW, als Max 6 seconden te langzaam was, werd die gehele ronde die hij dan bijna afgelegd had niet meer meegeteld. Doordat hij wel de finishlijn was gepasseerd, telde enkel die paar seconden na de finishlijn niet meer, en was de race al voorbij. Dus geen +1 lap.

De rest moet natuurlijk nog die ene ronde afmaken en over de finish komen. Vandaar dat voor de rest nog wel een finishvlag was.
En als VER dus 6s langzamer was, was hij ook geen kampioen geweest. LEC ging pas in de laatste ronde de fout in, een ronde die er niet geweest was als VER 6s langzamer was geweest.
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:48:
[...]

Nee, dat staat er niet. Regel 59.1: "A chequered flag will be the end-of-session signal and will be shown at the Line as soon as the leading car has covered the full distance in accordance with Article 5.3." Nou gaat 5.3 alleen maar over sprint races, dus ik denk dat dat 5.4 moet zijn voor normale races (dat is wel een dikke fuck-up m.i. want volgens 5.3 zou er dus altijd na de afstand van een sprintrace afgevlagd moeten worden).

Artikel 5.4: "The distance of all races, from the start signal referred to in Article 44.10 to the end-of- session signal referred to in Article 59.1, shall be equal to the least number of complete laps which exceed a distance of 305km. However, should two hours elapse before the scheduled race distance is completed, the leader will be shown the end-of-session signal when he crosses the control line (the Line) at the end of the lap following the lap during which the two (2) hour period ended, provided this does not result in the scheduled number of laps being exceeded. Only under the circumstances below will any exception be made to the above:"

En dan 5.4 b) "Should the race be suspended (see Article 57) the length of the suspension will be added to this period up to a maximum total race time of three (3) hours."

Zoals ik dat dus lees: de race duurt maximaal 2 uur + 1 lap, maar als de race onderbroken wordt, wordt die 2 uur opgehoogd naar 3 uur. Aangezien er verder niks gezegd wordt over die + 1 lap, blijft die m.i. gewoon in stand.
Ik krijg het idee dat het voor meerdere interpretaties vatbaar is, hoe interpreteer je maximum total race time in 5.4b? De interpretatie die vandaag gevolgd is, is dat het een absoluut maximum is, waar niet nog een ronde bij komt omdat ze al boven het maximum zitten en daarmee volgens 59.2 afgevlagd wordt op de laatste keer dat de leider over de finish is gekomen.

Maar dan snap ik niet hoe de Final Race Classification kan spreken over 3:01:44 als raceduur voor Verstappen, want die klok zou pas moeten gaan lopen op het moment dat de race echt gestart is en daarna hebben we 3h afgeteld en werd iedereen daarna afgevlagd op de finishlijn (en Verstappen conform 59.2 met terugwerkende kracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
warp schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:56:
[...]

[Twitter]
Huh? F1 Twitter account wordt beheerd door de FIA?! Ik dacht dat dat beheert zou worden door Formula 1 Management / FOM. Beheert FOM dan dit Twitter account: https://twitter.com/fia ;)

Feit blijft in ieder geval dat je kampioen bent als je aan het eind van het seizoen de meeste punten hebt behaald. Heeft Perez er voor gezorgd dat Verstappen aan het eind van het seizoen de meeste punten had? Neem. Hoogstens dat hij vandaag Leclerc net voldoende onder druk heeft gezet waardoor die een foutje maakte. En dat leidt er vervolgens toe dat Verstappen nu een dusdanig grote voorsprong heeft hij niet meer ingehaald kan worden. Maar als Perez vandaag een DNS had dan was Verstappen wel in Austin, Mexico, Brazilië of Abu Dhabi WDC geworden. En ik durf zelfs te stellen dat als Verstappen de komende 4 races niet rijdt dat noch Perez noch Leclerc binnen 10 punten van Verstappen in de eindklassering staan. Immers zou daarvoor een van beiden alle resterende races moeten winnen, alle resterende races de fastest lap moeten rijden, en de sprint winnen. En 4 races op rij winnen is al redelijk uniek, laat staan dat combineren met de fastest lap, en dan nog de overwinning in de sprint.
Dus Verstappen is aan het eind van de rit gewoon met 2 vingers in de neus kampioen geworden. En wat Perez vandaag heeft gedaan heeft daar 0,0 aan bijgedragen. Mogelijk zelfs meer er aan af gedaan dan iets anders. Had Leclerc dat foutje niet gemaakt was Verstappen zeer eenvoudig kampioen geworden in Austin, was er geen verwarring over, en een duidelijk feestje.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben erg benieuwd wat Lollipopman F1 Comics hiervan gaat maken.
Er is genoeg om mee te werken :Y

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
MrOleo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:58:
[...]

Sowieso niet na exact 3 uur, misschien na 3 uur + 1 rondetijd. De klok staat al op 0.00 bij de ronde daarvoor, Perez en Leclerc hebben een volledige ronde gereden met de klok op 0.00.
Ik heb het nog een keer teruggekeken en je hebt gelijk. VER komt met een paar seconden op de klok over de streep. Dan rijden ze nog een ronde, maar VER krijgt geen vlag te zien aan het eind van die ronde (iig niet te zien vanuit zijn cockpit), maar LEC en PER wel. Het team denkt dan nog dat ze nog een rondje moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Als VER/PER in Austin gezamenlijk 20pnt of meer punten boven LEC/SAI uitkomen, dan is ook het Red Bull constructors championship veiliggesteld.

Correct me if im wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:00

Blokker_1999

Full steam ahead

Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:13:
[...]

Ik heb het nog een keer teruggekeken en je hebt gelijk. VER komt met een paar seconden op de klok over de streep. Dan rijden ze nog een ronde, maar VER krijgt geen vlag te zien aan het eind van die rond (iig niet te zien vanuit zijn cockpit), maar LEC en PER wel. Het team denkt dan nog dat ze nog een rondje moeten.
Maar op alle computershermen zal opkomen dat VER over de finish is. De timing tower op de TV monitoren gaf ook netjes een vlag aan achter VER. Dat de persoon met de fysieke vlag niet klaarstaat is spijtig, maar is in het verleden nog al gebeurd, temeer daar men daar al te vaak een PR moment van maakt ipv een officieel moment de dag van vandaag.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:08:

[...]

Ik krijg het idee dat het voor meerdere interpretaties vatbaar is, hoe interpreteer je maximum total race time in 5.4b? De interpretatie die vandaag gevolgd is, is dat het een absoluut maximum is, waar niet nog een ronde bij komt omdat ze al boven het maximum zitten en daarmee volgens 59.2 afgevlagd wordt op de laatste keer dat de leider over de finish is gekomen.

Maar dan snap ik niet hoe de Final Race Classification kan spreken over 3:01:44 als raceduur voor Verstappen, want die klok zou pas moeten gaan lopen op het moment dat de race echt gestart is en daarna hebben we 3h afgeteld en werd iedereen daarna afgevlagd op de finishlijn (en Verstappen conform 59.2 met terugwerkende kracht).
Ik heb e.e.a. nog een keer teruggekeken en ik kom nu tot de conclusie dat ze nog bijna 1 rondje gereden hebben na de 3 uur, alleen VER was een paar seconden vóór de 3 uur over de streep gekomen, waardoor hij dus 1:44 na de 3 uur over de finish kwam (met een rondje 1:48). Niet helemaal 3 uur + 1 ronde volgens mij, maar close enough, I guess...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Silent Thunder schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:16:
Als VER/PER in Austin gezamenlijk 20pnt of meer punten boven LEC/SAI uitkomen, dan is ook het Red Bull constructors championship veiliggesteld.

Correct me if im wrong.
als LEc en Sai 1 en 2 worden moeten Max en Per 3 en 4 worden dan is het binnen.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
You're wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:19:
[...]

Ik heb e.e.a. nog een keer teruggekeken en ik kom nu tot de conclusie dat ze nog bijna 1 rondje gereden hebben na de 3 uur, alleen VER was een paar seconden vóór de 3 uur over de streep gekomen, waardoor hij dus 1:44 na de 3 uur over de finish kwam (met een rondje 1:48). Niet helemaal 3 uur + 1 ronde volgens mij, maar close enough, I guess...
Klopt nog steeds niet met de regulations toch?
However, should two hours elapse before the
scheduled race distance is completed, the leader will be shown the end-of-session signal
when he crosses the control line (the Line) at the end of the lap following the lap during
which the two (2) hour period ended,
De lap 'during which the 2h period ended' was lap 27. De lap 'following the lap' is dan lap 28..
Aan het begin van lap 28 had dan het final lap signaal gegeven kunnen worden.
En 2h was natuurlijk 3h door:

[ Voor 12% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-10-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:18:
[...]

Maar op alle computershermen zal opkomen dat VER over de finish is. De timing tower op de TV monitoren gaf ook netjes een vlag aan achter VER. Dat de persoon met de fysieke vlag niet klaarstaat is spijtig, maar is in het verleden nog al gebeurd, temeer daar men daar al te vaak een PR moment van maakt ipv een officieel moment de dag van vandaag.
Maar dat verklaart niet dat de totale racetijd 3:01:44.004 is, terwijl de snelste raceronde 1:44.411 was (van Zhou). VER is dus zo'n 4 seconden voor het verstrijken van de 3 uur over de finishstreep gekomen aan het einde van rondje 27. Hij reed vervolgens een 1:48, wat overeenkomt met de totale racetijd (3 uur - 4 seconden + 1:48). Ze hebben hem de volgende ronde nog niet afgevlagd (en het team dacht ook dat ie nog een rondje moest). Pas achter hem hebben ze de vlag uitgehangen voor Leclerc en Perez en vervolgens hebben ze dat met terugwerkende kracht toegepast op Verstappen. En die terugwerkende kracht kan volgens mij alleen als ze te vroeg hebben afgevlagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
V.w.b. de 3 uur discussie. Kan die ook nog even met terugwerkende kracht over Singapore gevoerd worden? Want ook daar was het klok afgelopen => vlag. Terwijl ik een final lap verwachtte. En daarnaast is het dan nog gekker. Want Singapore was al ruim een uur later gestart. En die eind klok viel IIRC niet precies op 5u noch op 3 uur na start formation lap.

Nu wordt van Japan beargumenteerd dat de 3 uur klok begint te lopen bij lights out (i p.v. start formation lap) als ik het goed begrijp? Maar in Singapore is weer helemaal geen formation lap geweest. Dus uiteindelijk hebben ze daar maar gewoon een klok gepakt? En dat was niet de 2u race tijd, want daarvoor geldt onomstotelijk die +1 lap die er niet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:24:
[...]

Klopt nog steeds niet met de regulations toch?

[...]

De lap 'during which the 2h period ended' was lap 27. De lap 'following the lap' is dan lap 28..
Aan het begin van lap 28 had dan het final lap signaal gegeven kunnen worden.
En 2h was natuurlijk 3h door:

[...]
Ja, precies, dat bedoelde ik ook met "Niet helemaal 3 uur + 1 ronde volgens mij, maar close enough, I guess..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:27:
V.w.b. de 3 uur discussie. Kan die ook nog even met terugwerkende kracht over Singapore gevoerd worden?
In Singapore was de start (en dus de start van die 3h) van tevoren al een uur uitgesteld toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:28:
[...]

In Singapore was de start (en dus de start van die 3h) van tevoren al een uur uitgesteld toch?
Maar de regels spreken toch over originele starttijd? Immers gaat het om donker worden, TV uitzendingen, .... Als ze de start(procedure) 1 uur uitstellen wordt het niet 1 uur later pas donker. Waarmee je impliciet dus ook zegt dat als de FIA nu de start had uitgesteld en de start pas was op moment dat nu de herstart was dat ze nog 1:15 uur hadden kunnen rijden. Terwijl het een paar minuten in de nabeschouwingen al pikkedonker was. Dus als ze al 20 minuten langer hadden moeten rijden hadden ze al koplampen nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:32:
Maar de regels spreken toch over originele starttijd?
De race starting procedure begint 40 minuten "before the scheduled start of the formation lap"
Ik weet niet tot wanneer die scheduled start aangepast kan worden, maar in ieder geval niet binnen die 40 minuten (lijkt mij).
44.1 40 minutes before the scheduled start of the formation lap the pit exit will be opened and
all cars, including any that are required to start the race from the pit lane, will be permitted
to leave the pit lane to cover a reconnaissance lap. S
Immers gaat het om donker worden, TV uitzendingen, .... Als ze de start(procedure) 1 uur uitstellen wordt het niet 1 uur later pas donker.
Donker was het in Singapore al..
Waarmee je impliciet dus ook zegt dat als de FIA nu de start had uitgesteld en de start pas was op moment dat nu de herstart was dat ze nog 1:15 uur hadden kunnen rijden. Terwijl het een paar minuten in de nabeschouwingen al pikkedonker was. Dus als ze al 20 minuten langer hadden moeten rijden hadden ze al koplampen nodig gehad.
Dat had de FIA dus niet kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
V.w.b. de 3 uur discussie. Kan die ook nog even met terugwerkende kracht over Singapore gevoerd worden? Want ook daar was het klok afgelopen => vlag. Terwijl ik een final lap verwachtte.
Was dat zo? Weet niet of je dit op Viaplay terug kunt kijken, maar de racetijd van Sergio was 2:02:20.238, dus na de 2h is er meer dan één ronde gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed dat we nog de nodige tijd besteden aan twee of drie uur met al dan niet een extra ronde ;)

Maar is intussen Ted's notebook al ergend opgedoken? Begin inmiddels in de stemming te komen voor wat nagenieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:40:
Was dat zo? Weet niet of je dit op Viaplay terug kunt kijken, maar de racetijd van Sergio was 2:02:20.238, dus na de 2h is er meer dan één ronde gereden.
Singapore was huidige ronde afmaken nadat de tijd om was en daarna nog 1 volledige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:38:
[...]

De race starting procedure begint 40 minuten "before the scheduled start of the formation lap"
Ik weet niet tot wanneer die scheduled start aangepast kan worden, maar in ieder geval niet binnen die 40 minuten (lijkt mij).

[...]
De startprocedures beginnen nog eerder. Daarom dat er in Singapore (ruim) een uur zat tussen aankondiging en start. Met een race start om 3 uur begint de formele start procedure om 2 uur. Die ze bij Singapore hebben opgeschort / uitgesteld. Daardoor dat het daar uiteindelijk allemaal zo lang duurde voordat ze wel begonnen. Pitlane open 40 minuten voor de start van de formation lap is slechts een van de dingen die onder dat uur valt.
[...]

Donker was het in Singapore al..
No shit.
[...]

Dat had de FIA dus niet kunnen doen.
Volgens jou beredenering dus wel. Hadden ze de start kunnen uitstellen en daarmee de 3 uur klok opschuiven. Alleen kunnen ze vervolgens als het donker is de race niet stoppen, want dat kan alleen na 2 uur racetijd, 3 uur na de start, of nadat het totaal aantal ronden gereden is. Als ze dan de start uitstellen dan zouden ze dus als het donker wordt de rode vlag moeten zwaaien, en dan in de pitstraat gaan staan wachten tot de 3 uur verstreken zijn, om dan te kijken welke tabel met punten verdeling ze moeten toepassen (want niet gefinisht onder race condities / "on track").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
V.w.b. de 3 uur discussie. Kan die ook nog even met terugwerkende kracht over Singapore gevoerd worden? Want ook daar was het klok afgelopen => vlag.
Nee hoor, daar hebben ze gewoon 2 uur + 1 lap gedaan.

Pagina: 1 ... 36 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Huisregels van dit topic:
  • Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
  • Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
  • Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
  • Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
  • Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnmyHiDpIX5duOtwQyfWg99GF7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aYnEOc9vWTETmuPnQnGMS37b.png?f=user_large
Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de
Officiële Tweakers Discord