Ik ga er even vanuit dat je artikel 5.4 bedoeld..oisyn schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:47:
[...]
Ik heb niet zoveel aan een comment van een random tweaker. Wat jij zegt strookt wat mij betreft niet met artikel 5.2 van issue 8 van de 2022 Formula One Sporting Regulations. En nee, die discussie gaan we hier niet nog een keer overdoen.
Maar jij vroeg om uitsluitsel en hoe de regels werken en zo zijn ze nu eenmaal geïmplementeerd. Die ene extra lap komt gewoonweg te vervallen als de maximale tijd van 3 uur wordt overschreden.
Dat jij (en anderen) denken dat er nog een ronde achteraan geplakt had moeten worden, is in mijn optiek een fout in de interpretatie van de regels.
Ik zie graag waar in de Sporting Regulations staat dat de final lap aangegeven moet worden? Want ik kan die niet zo snel vinden.Same difference. Er is hoe dan ook een final lap. Die kun je niet aangeven als je afvlagt op het moment dat P1 over de lijn komt nadat de klok 0:00 heeft aangeslagen.
Daarom geef ik ook dat de communicatie vanuit Racecontrol beter moet, zodat teams en regie weten wanneer de final lap loopt. Ik heb die melding ook gezien, maar was ook weer vrij snel weg.Nu zeiden ze "final lap" toen Max over de streep kwam met nog 0:04 op de klok. Goed, je kunt er vanuit gaan dat Max niet in staat 4 seconden over een rondje te doen. Maar als zijn voorlaatste rondje 5 seconde langer had geduurd, dan was hij met 0:00 over de streep gekomen en was er nooit een officiele final lap aankondiging geweest. Die +1 lap is er niet voor niets.
Nu ga ik stoppen met deze discussie en hou het op een verschil in interpretatie van de regels. Misschien dat ze volgend jaar weer veranderd zijn en er wel de +1 lap bijkomt.
-