Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Nee, maar wel relatief kort daarna (Leclerc en Perez) en dan geldt de laatste keer dat de leider (Max) over de lijn kwam.KlaasjeNL schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
Maar die zwar-wit-geblokte vlag was er niet voor Verstappen als ik mij niet vergis.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Als je het viaplay commentaar op F1 tv afspeelt dan kloppen de beelden soms niet omdat viaplay gewoon hun eigen uitzending doet en niet altijd rekening houdt met de beelden op f1tv.matthijst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:57:
[...]
Allard door het kampioenschapsinterview van Max heen laten lullen was niet gek genoeg nee?
Op viaplay hadden ze bijvoorbeeld beelden van de studio op het moment van het podiuminterview, en dat interview zonden ze daarna vertraagd uit.
Waarom zou de uitslag niet eenduidig zijn?Alfa Novanta schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:23:
[...]
Van mij mag het want dit was een aanfluiting.
Waarom stellt men de interviews en het podium niet gewoon even 5 a 10 minuten uit en kom dan met een eenduidige duidelijke uitslag naar buiten? FIA will be FIA
Dan ken jij Tweakers nog niet.Kenny_026 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:32:
Boys, hij is kampioen. Laat het voor wat het is!
"When you grow up your heart dies"
Wordt sowieso wat lastig om op een exact moment de vlag uit te hangen. Omdat het op duizendsten van een seconde aan kan komen.KlaasjeNL schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:31:
[...]
Maar die zwar-wit-geblokte vlag was er niet voor Verstappen als ik mij niet vergis.
M'n Oma is een site aan het haken.
Net bekend? Ze waren een keer wel snel genoeg met de straf. Nog voor het podium.mavaros schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:25:
Ik wens alle Verstappen fans een wild feestje toe. Wereldkampioen worden is natuurlijk een unicum, ondanks dat het er al aan zat te komen.
Verder vind ik het voor Honda een beetje lullig dat het net pas bekend is geworden, waardoor de festiviteiten niet in Japan waren. Honda is toch een Japans merk, en als je met die moter wereldkampioen F1 wordt, ben je best wel gelukkig, lijkt me.
De penalty van Leclerc was nog redelijk vlot, dat is goed. Maar het over de finish rijden… in Abu Dhabi en Mexico was dat toch veel meer een happening. Daar laat de organisatie echt wel wat steekjes vallen, door daar al onduidelijkheid te laten bestaan.
Het meest kwalijke vind ik dat de media het niet snapten. Het tabelletje met de punten werd snel gevonden, maar niemand las de tekst daarboven. Nu snap ik wel dat sportjournalistiek iets anders is, maar toch kwalijk. Als ik die tekst lees, is het mij 100% duidelijk. Je mag toch verwachten dat ten minste sommige van de commentatoren zulke regels kunnen lezen en begrijpen? Misschien beroepsdeformatie als developer, maar als er staat: indien x EN y, dan volgt z, dan is het toch perfect duidelijk dat als y niet van toepassing is, het hele artikel vervalt? Dat je dan als journalist de verkeerde conclusie trekt is 1, maar dat je dan ook concludeert dat de graphics dan maar verkeerd moeten zijn getuigt van iets te veel arrogantie. Vooral omdat ik het vermoeden heb dat de meesten elkaar gewoon aan het napraten waren en niet zelf dat artikel hebben gelezen.
En nu massaal posten dat de regel verwarrend is, en dat F1 dat beter moet communiceren… een bijzonder gebrek aan zelfreflectie. Ik denk zelfs dat de verwarring bij de teams hierdoor komt (terwijl die zelf de regels zouden moeten lezen/kennen).
Dus jammer dat het met zo’n anticlimax is verlopen, maar wel een mooie race gehad en een verdiend kampioenschap.
Er staat uberhaupt niks over de +1 lap... Er staat niet "...up to a maximum total race time of three (3) hours + 1 lap"...Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:29:
[...]
Volgens mij niet. In de regels staat dat een race maximaal 2 uur + 1 lap mag duren, en vervolgens niets anders dan:
"Should the race be suspended (see Article 57) the length of the suspension will be added to this period up to a maximum total race time of three (3) hours." Er staat niet dat die +1 lap dan weer vervalt.
"last crossed the line" - Dus de end-of-session (vlag) wordt gegeven op de 3 uur (prescribed time) waarna die VORIGE doorkomst over de finishline van de "leading car" het einde van de race (met terugwerkende kracht dus) betekent. Dus de totale tijd is dan niet 3 uur + 1 ronde, maar 3 uur MINUS de lopende, nog niet afgemaakte ronde?En sowieso stond de klok nog niet op 0 toen Max over de streep kwam, dus dat rondje had ie in elk geval nog moeten rijden, normaal gesproken.
Maar het zwaaien van de zwart-wit-geblokte vlag override alles, volgens artikel 59.2:
"Should for any reason the end-of-session signal be given before the leading car completes the scheduled number of laps, or the prescribed time has been completed, the sprint session or the race will be deemed to have finished when the leading car last crossed the Line before the signal was given."
Althans, zo lees ik het
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Dat kan heel goed extra voer zijn voor een protest van Ferrari omtrent die 5s penalty.Lekker Ventje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:30:
Hebben mensen geen hobby’s dat ze beelden terug blijven kijken of er nu wel of niet nog 1 of 2 rondjes gereden moesten worden? Alsof de uitslag daarmee verandert in deze buitengewone omstandigheden 😳
Enneh, jouw hobby is kijken of andere mensen wel hobbies hebben?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Het is race tijd max 2 uur +1 ronde of max 3 uur na start race. 3 uur +1 rondje is er nietRichh schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:27:
Ik ga nou toch twijfelen aan die +1 raceronde of niet...Dus heeft hij over dat laatste rondje 1:44:004 gedaan, waarna de definitieve finish wordt gedaan, wat dan de snelste raceronde moet zijn
- Max' eindtijd is 3:01:44:004.
- De vlag moest zwaaien om 3:00:00:000.
- De snelste raceronde is van Zhou, 1:44:411.
- Max' rondje was trager dan die van Zhou, anders had hij de snelste raceronde gehad.
- Max was dus nog een paar seconden voor de finishlijn, toen de tijd op 0 kwam, hij moest daarna nog 1 ronde.
![]()
Ik maak waarschijnlijk een denkfout in het luie weekendmaar volgens mij is er toch iets mis gegaan. Bij '3u +1 ronde' kan je volgens mij nooit op 'minder dan 3u + [snelste raceronde]' finishen als je zelf niet de snelste raceronde hebt.
Edit, blijkbaar niet de enige die dit opmerkte.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Hoezo de media? Volgens mij was de hele paddock net zo verbaasd.Mj2sL schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:34:
Het meest kwalijke vind ik dat de media het niet snapten.
Na drie uur wordt er met passeren nog één ronde gereden. Zo hoorde ik hem van olav.soulcrusher schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Het is race tijd max 2 uur +1 ronde of max 3 uur na start race. 3 uur +1 rondje is er niet
Ok, dus de regels zijn gelukkig veranderd om dit soort dingen te voorkomen.Edd schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:30:
[...]
Volgens de FIA is er al precedentie voor deze uitspraak.
[...]
Ik kan me namelijk herinneren dat een groot deel van dit forum niets fout zagen in die move destijds.
[ Voor 17% gewijzigd door PjotrStroganov op 09-10-2022 11:37 ]
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Dat kan natuurlijk ook nog...soulcrusher schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Het is race tijd max 2 uur +1 ronde of max 3 uur na start race. 3 uur +1 rondje is er niet
Olav kan het ook nog fout hebben, immers dacht hij ook dat we met gereduceerde punten zouden eindigenKenny_026 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
Na drie uur wordt er met passeren nog één ronde gereden. Zo hoorde ik hem van olav.
Zolang men het hier niet met elkaar eens is, is het nutteloos. En het scheelt 600 zinloze posts om te lezen want er is maar één geldig reglementenboek en die is van FIA. Hier heeft iedereen zijn eigen reglementenboek lijkt het.Richh schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Dat kan heel goed extra voer zijn voor een protest van Ferrari omtrent die 5s penalty.
Enneh, jouw hobby is kijken of andere mensen wel hobbies hebben?
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Dat komt gewoon omdat het reglement als een wetboek voor strafrecht is geschreven. Door een simpele ziel amper te begrijpen. Ze hadden tijdens de race gewoon nog duidelijker moeten zijn over het aantal punten dat uitgedeeld zou worden.MikeyMan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
Hoezo de media? Volgens mij was de hele paddock net zo verbaasd.
Dat zal hem inderdaad zijn.soulcrusher schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Als Hamilton of andere coureur er zo dichtbij had gezeten en de druk opgevoerd had, had LEC ook kunnen bezwijken onder de druk. Heeft niets met PER te maken. Die had er op de baan langs gemoeten en had dan meer waardering gekregen. Dit had iedere coureur kunnen overkomen in mijn optiekChevy454 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:32:
Maar wederom was Perez van belang bij het kampioenschap. Eerst met Hamilton af te stoppen en dit keer om Charles onder druk te zetten en tot een fout te dwingen.
Ja, Perez aantrekken was een goede beslissing!
Stift!MrOleo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:32:
Samenvattend:
- Max komt over de lijn met ± 0.03 tijd over.
- Een race duurt 2 uur + 1 ronde. Deze tijdperiode wordt verlengd tot 3 uur bij een rode vlag die langer dan 1 uur duurt. Er zijn dan nog 2 ronden te rijden.
- Lec en Per komen over de lijn met 0.00.
- De volgende ronde ziet Max geen vlag, maar Lec en Per wel.
- De race is te vroeg afgevlagd, dan geldt de uitslag de vorige keer dat Max over de finish kwam voor er werd gevlagd, maar dat was diezelfde ronde dat Lec en Per werden afgevlagd, als Max geen vlag zag.
- Echter als Max wel een vlag heeft gehad, dan geldt de uitslag van 1 ronde eerder en is Lec 2e.
- Dus de uitslag klopt als Max geen vlag heeft gehad.
Of zoiets..

The Red Bull driver claimed his second straight title in controversial and confusing circumstances at Suzuka
Ja je hebt gelijk. Het was vroeg.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Slecht communicatie tussen FIA en FOM kan niet duidelijker in beeld
Cogitationis poenam nemo patitur
Ze waren duidelijk want tijdens de race is gewoon met de volledige punten gerekend bij de virtuele tussenstanden. Kan de FIA niets aan doen dat niemand de reglementen kent.sjaool schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
Dat komt gewoon omdat het reglement als een wetboek voor strafrecht is geschreven. Door een simpele ziel amper te begrijpen. Ze hadden tijdens de race gewoon nog duidelijker moeten zijn over het aantal punten dat uitgedeeld zou worden.
Op het moment dat Max over de finish kwam was hij nog geen kampioen. Blijft slordig natuurlijk om de winnaar niet in beeld te hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Lekker Ventje op 09-10-2022 11:41 ]
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
The Guardian, roddelblad...Chocoball schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:38:
Vorig seizoen was het alleen controversial maar de Britse pers (The Guardian) stelt niet teleur![]()
[...]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Dat kun je de FIA niet aanrekenen.
[ Voor 7% gewijzigd door ScrooLoose op 09-10-2022 11:41 ]
Smiling as the shit comes down...
Ik heb het sterke vermoeden dat die ook de media heel goed in de gaten houden. Maar je zou inderdaad verwachten dat men in de paddock beter zou weten hoe het zit.MikeyMan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
Hoezo de media? Volgens mij was de hele paddock net zo verbaasd.
Max was toen geen WDC nog. Hij was gewoon p1Bullet NL schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:39:
Wat natuurlijk een flater was, dat je het over de finish rijden van een WDC niet in de gaten hebt als regie. Natuurlijk LEC en PER waren lekker bezig, maar je had het moment van een nieuwe WDC titel gewoon in beeld moeten hebben.
Vond de beslissing om LEC en PER in beeld te houden beter
Maar dan was hij een punt tekort gekomen wat als leclerc zonder straf tweede was geworden was max geen wdc.Bullet NL schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:39:
Wat natuurlijk een flater was, dat je het over de finish rijden van een WDC niet in de gaten hebt als regie. Natuurlijk LEC en PER waren lekker bezig, maar je had het moment van een nieuwe WDC titel gewoon in beeld moeten hebben.
Door de straf van leclerc wel.
Alles is de schuld van Leclerc.
Je pikt er net een van die Britse kranten uit die niet compleet waardeloos zijn.Chocoball schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:38:
Vorig seizoen was het alleen controversial maar de Britse pers (The Guardian) stelt niet teleur![]()
[...]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Zit de Fia een keer goed, gaat het weer niet goedjaapstobbe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:43:
Ik blijf het zeggen, je kunt de FIA niks verwijten: het stond gewoon in beeld!
[Afbeelding]
3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW
Nou normaal gesproken klopt dat maar we hebben hier coureurs, teams, presentatoren, verslaggevers en supporters die er geen reet van snappen. Dan kun je je op zn minst afvragen of het allemaal wel duidelijk genoeg is.jaapstobbe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:43:
[Afbeelding]
Die +1 lap staat erboven, bij de "normale" maximum race-duur van 2 uur. Er staat dat de maximum racing "period" 2 uur en dat de race dan eindigt in de daarop volgende ronde, dus +1 lap. Daaronder staan de uitzondering, waar staat dat de tijd van de onderbreking wordt opgeteld bij de 2 uur, tot een maximum van 3 uur. Ik kan dat eigenlijk niet anders lezen, dan dat het dan 3 uur + 1 lap wordt.SambalBij schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Er staat uberhaupt niks over de +1 lap... Er staat niet "...up to a maximum total race time of three (3) hours + 1 lap"...
Dat klopt volgens mij in elk geval niet. De vlag wordt gezwaaid nadat Max al over de finish is gekomen, dat is dus "last crossed the line". De race is dus voor Max al voorbij, ondanks dat hij de finishvlag nog niet gezien heeft, maar niet al een ronde eerder.[...]
"last crossed the line" - Dus de end-of-session (vlag) wordt gegeven op de 3 uur (prescribed time) waarna die VORIGE doorkomst over de finishline van de "leading car" het einde van de race (met terugwerkende kracht dus) betekent. Dus de totale tijd is dan niet 3 uur + 1 ronde, maar 3 uur MINUS de lopende, nog niet afgemaakte ronde?
Althans, zo lees ik het
Klopt maar dat had dus nog wel wat duidelijker gekund. Ook de commentatoren hadden het duidelijker kunnen vermelden. Die werkten namelijk net zo hard mee aan de verwarring.jaapstobbe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:43:
[Afbeelding]
Een banner onderin beeld met "Full Points will be rewarded" of iets dergelijks had denk ik al voldoende geweest.
[ Voor 8% gewijzigd door sjaool op 09-10-2022 11:46 ]
heb je typo even aangepast.Kenny_026 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:32:
Boys, hij is momenteel kampioen. Laat het voor wat het is!
Want Fia kennde kom morgen het nieuws naar buiten dat RB 100miljoen over budget was in 2021 en 2022
En daarom gaat het 2021 seisoen opnieuw gereden moeten worden, en krijgt RB en Max een -100 punten straf.
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Dat is precies wat ik zeg; de commentatoren zeiden niets toen dit in beeld kwam. En daar was ik enorm vebaasd over. Helemaal toen ik de pit crew van RBR achterover zag zitten.sjaool schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:45:
[...]
Klopt maar dat had dus nog wel wat duidelijker gekund. Ook de commentatoren hadden het duidelijker kunnen vermelden. Die werkten namelijk net zo hard mee aan de verwarring.
100 miljoen? Toe maar weer...jack zomer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:46:
[...]
heb je typo even aangepast.
Want Fia kennde kom morgen het nieuws naar buiten dat RB 100miljoen over budget was in 2021 en 2022
En daarom gaat het 2021 seisoen opnieuw gereden moeten worden, en krijgt RB en Max een -100 punten straf.
Ik moest er een bron bij zetten, anders word ik natuurlijk niet geloofdDaniëlWW2 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:43:
[...]
Je pikt er net een van die Britse kranten uit die niet compleet waardeloos zijn.
jack zomer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:46:
[...]
heb je typo even aangepast.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/0MRowHtB0fUGTHgO3wGExFz4.gif?f=user_large)
Heel die discussie gaat toch uiteindelijk terug naar vorig jaar, de media roept iets en iedereen neemt het over voor waarheid zonder de regels daadwerkelijk te lezen. Daarom hield het verweer van Red Bull uiteindelijk toch ook stand, omdat er gewoonweg niet "all cars" stond.jaapstobbe schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:43:
[Afbeelding]
In artikel 6.5 staat gewoon heel duidelijk:
Als dat stukje van die regels bij de media niet binnenkomt, en je blijft je blind staren op die andere staatjes dan krijg je een situatie waarbij iedereen denkt dat het zo is, maar het toch anders blijkt te liggen. Zoals nu dus het geval is, ik was door de manier waarop SKY het bracht ook in de veronderstelling dat we geen volledige punten kregen. Maar na de uitleg van Sam Collins, werd het me duidelijk en zag ik ook het bovenstaande uit art. 6.5 staan.If a race is suspended in accordance with Article 57, and cannot be resumed, points for each title will be awarded in accordance with the following criteria:
[ Voor 10% gewijzigd door TIGER1125 op 09-10-2022 11:49 ]
Dus Max heb toch nog de snelste ronden?Gé Brander schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Nope, kijk eens naar de totale race tijd?
3 uur 1 minuut en 44 seconden.
Hoe snel waren de laatste ronden van Verstappen?
1 minuut en 46 seconden ruim...
Hoe kan de laatste ronde (de plus één na 3 uur) dan sneller zijn?
Hij is vlak voor de drie uur over de finish gereden en had dus nog een extra ronde moeten rijden na het afmaken van die ronde.
Maar het is de Fia hè... edit: gewijzigde regels dus...
klopt. Vroeger mocht je ook van auto wisselen.en nog punten scoren en zo kampioen worden volgens mij.Bundin schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:27:
[...]
Maar Schumacher won 13 uit 18, of 72.22%
Om daar qua percentage overheen te gaan, moet Max er 16 uit 22 winnen (72.73%).
Absolute aantallen zijn niet zo gek relevant als je het mij vraagt, omdat het aantal races per seizoen niet constant is.
Vroeger had je ook een T-car dus bij Crash in Q was je race niet over etc.
het is niet 1:1 te vergelijken. Maar uiteindelijk toch wel een prestatie.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Verwijderd
"23) If a race is stopped under Articles
155 and 156, and cannot be restarted, no
points will be awarded in case A, half points will
be awarded in case B and full points will be
awarded in case C."
En niemand die het leek te weten ... al die jaren!
Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet
sarcasme. miljoentje meer over minder maakt helemaal niet uit...
En de Fia verbaast me niet, dus ze zouden wel ergens een komma op de verkeerde plek hebben waardoor je ''iets'' hoger uitkomt
De commentatoren waren er, net als velen hier, van overtuigd dat de regie fout zat. En dat zou niet de eerste keer zijn deze race, volgens de infographics stond Bottas (?) na de herstart ergens in de buurt van start/finish stil (terwijl hij daar niet te vinden was).sjaool schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:45:
Klopt maar dat had dus nog wel wat duidelijker gekund. Ook de commentatoren hadden het duidelijker kunnen vermelden. Die werkten namelijk net zo hard mee aan de verwarring.
Dus kennelijk is het inderdaad gewenst dat de FIA tijdens de race , in d egaten gaat houden of er ergens ter wereld vreemde dingen gezegd worden door commentatoren, om ze daar dan op te verbeteren. Als ik tweakers mag geloven mag de FIA dan al drie man inhuren alleen al om 1 Nederlandse commentator te schaduwen
Dat geldt voor de leider. Het is niet zo dat iedereen moet stoppen met racen als Max over de finish komt/als de vlag gezwaaid wordt, het racen gaat voor iedereen gewoon door tot zij zelf over de finish komen.Pinobigbird schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:29:
[...]
Voor zover ik het begrijp, dat dus.
[Afbeelding]
Dus de race was "deemed to have finished" toen Max met nog een paar seconden te gaan over de finish kwam. Toen Leclerc dus nog geen fout had gemaakt. Z'n straf is dus voor een actie nádat de race was "deemed to have finished"?
Dan klopt het toch?Herko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:45:
Dat klopt volgens mij in elk geval niet. De vlag wordt gezwaaid nadat Max al over de finish is gekomen, dat is dus "last crossed the line". De race is dus voor Max al voorbij, ondanks dat hij de finishvlag nog niet gezien heeft, maar niet al een ronde eerder.
Op de eerder geposte screenshots gaat Max over de lijn met nog 0:02 op de klok. Dus 2 seconden vóór het einde van die 3 uur.
Met de klok op 0:00 (2 seconden ná bovenstaand moment) gaat de vlag uit. Volgens wat ik in de regels lees is dan (met terugwerkende kracht) de race geeindigd op de laatste keer (wat dus in dit geval 2 seconden voor dat moment was) dat Max over de lijn ging.
Was de vlag uit gegaan vlak vóórdat Max over de lijn ging, dan was het einde van de race dus geweest ook de vorige keer dat Max over de lijn ging, dus een (bijna) hele ronde eerder...
Ja bij Viaplay, je kan hem nu al gewoon terug kijken.... discussie hoort hier overigens niet thuisamahusu schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:48:
Weet iemand toevallig of je ook de volledige uitzending van viaplay (inclusief al het wachten) ergens kan terugzien?
Cogitationis poenam nemo patitur
Maar wel snel zijn want over 2 dagen is het te laat en ben je aangewezen op andere bronnen zoals F1TV Pro.Bullet NL schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:50:
[...]
Ja bij Viaplay, je kan hem nu al gewoon terug kijken.... discussie hoort hier overigens niet thuis
Alsof deze slowchat überhaupt nuttig moet zijn.Lekker Ventje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:37:
[...]
Zolang men het hier niet met elkaar eens is, is het nutteloos.
Volgens mij lees je dan niet helemaal wat men beweert.En het scheelt 600 zinloze posts om te lezen want er is maar één geldig reglementenboek en die is van FIA. Hier heeft iedereen zijn eigen reglementenboek lijkt het.
Ik vind de regels in ieder geval best onduidelijk. Kan jij wel het stuk citeren waaruit blijkt dat er in deze situatie geen +1 lap na de finishvlag geldt?
@SambalBij legt anders hier de situatie voor je uit: SambalBij in "[F1 2022] Race 18 GP van Japan"
Kortom, dat regelementenboek is dubbel interpretabel. En dat maakt het zeker discutabel.
Nog een aantal feiten:
- Toen uiteindelijk 'final lap' in beeld kwam, werd dat uiteindelijk nog voor het einde van de ronde uit het beeld gehaald. Op Viaplay gingen ze er vanuit dat het een fout was van de FIA.
- Er hingen geen monteurs aan het hek bij de daadwerkelijke finish. Die dachten dus ook dat 'ie nog een ronde moest.
- Dit is de eerste race die ik ooit heb gezien, waarbij het finishmoment zelf niet in beeld is gebracht, omdat klaarblijkelijk de regie het zelf ook niet door had
helemaal bijzonder omdat het nu zelfs blijkt dat dit zijn world champion finish was.
- Ook bij Sky gingen ze er vanuit dat hij nog een ronde moest.
- Max zelf reed nog vol gas door na over startfinish te rijden omdat hij zelf ook dacht nog een ronde te moeten.
[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 09-10-2022 12:06 ]
En ze kijken hoogtepunten terug op een groot scherm. Dat was het dus.
[ Voor 37% gewijzigd door sjaool op 09-10-2022 11:53 ]
Van harte gefeliciteerd Max, en nu tijd voor een bavaria
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
New Document: Offence - Car 10 - Red Flag Incident in T12
— FIA F1 Documents Bot (@fiadocsbot) 9 oktober 2022
Published at 09.10.22 11:47 CEThttps://t.co/2YgPOkFjNf#F1 #Formula1 pic.twitter.com/8B5BLxSA7p
Kort samengevat:
Drive through penalty imposed after the end of the race.
(20 seconds added to elapsed race time).
2 penalty points (total of 9 for the 12 month period).
[ Voor 116% gewijzigd door TIGER1125 op 09-10-2022 11:59 ]
Het terugtellen geldt alleen als de vlag "te vroeg" is gezwaaid, namelijk vóórdat de race normaal (volgens afstand of tijd) zou zijn geëindigd: "Should for any reason the end-of-session signal be given before the leading car completes the scheduled number of laps, or the prescribed time has been completed..."SambalBij schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:50:
[...]
Dan klopt het toch?
Op de eerder geposte screenshots gaat Max over de lijn met nog 0:02 op de klok. Dus 2 seconden vóór het einde van die 3 uur.
Met de klok op 0:00 (2 seconden ná bovenstaand moment) gaat de vlag uit. Volgens wat ik in de regels lees is dan (met terugwerkende kracht) de race geeindigd op de laatste keer (wat dus in dit geval 2 seconden voor dat moment was) dat Max over de lijn ging.
Was de vlag uit gegaan vlak vóórdat Max over de lijn ging, dan was het einde van de race dus geweest ook de vorige keer dat Max over de lijn ging, dus een (bijna) hele ronde eerder...
Dit geeft dus aan dat ze vlag te vroeg gezwaaid hebben, ze hebben namelijk teruggeteld.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
https://twitter.com/F1/status/1578480783827898368
[ Voor 42% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-10-2022 14:20 ]
Ik heb F1tv die is al klaar. Maar het is toch raar dat zelfs Viaplay al klaar is terwijl er een Nederlander wereldkampioen wordt.StefanVerkerk schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:55:
Heerlijke televisie nu bij SkyF1 waarbij heel Red Bull de laatste raceronde samen kijkt. Geweldig.
Mis de beelden van Sky wel. Heb namelijk helemaal nog niet het gevoel dat Max kampioen is.
Viaplay komt zometeen weer terug met een speciale Verstappen show.Tito129 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
Ik heb F1tv die is al klaar. Maar het is toch raar dat zelfs Viaplay al klaar is terwijl er een Nederlander wereldkampioen wordt.
Mis de beelden van Sky wel. Heb namelijk helemaal nog niet het gevoel dat Max kampioen is.
... als de stream het doet? Werkt die bij jou?dutchgio schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
Viaplay komt zometeen weer terug met een speciale Verstappen show.
"Should for any reason the end-of-session signal be givenHerko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:56:
[...]
Het terugtellen geldt alleen als de vlag "te vroeg" is gezwaaid, namelijk vóórdat de race normaal (volgens afstand of tijd) zou zijn geëindigd: "Should for any reason the end-of-session signal be given before the leading car completes the scheduled number of laps, or the prescribed time has been completed..."
Dit geeft dus aan dat ze vlag te vroeg gezwaaid hebben, ze hebben namelijk teruggeteld.
- before the leading car completes the scheduled number of laps,
or
- the prescribed time has been completed..."
Dat laatste is het geval toch? De prescribed time has been completed (die 3 uur) en dus wordt er achteraf afgevlagd op basis van de laatste doorkomst van de leider over de lijn..
---
Tenzij je die quote leest als:
"Should for any reason the end-of-session signal be given before
- the leading car completes the scheduled number of laps,
or
Maar zo lees ik hem niet (vanwege die komma na 'laps') en jij waarschijnlijk wel? Dus de regels zijn idd wel weer dubbelzinnig te interpreteren..
Edit:
Hoewel er dan in mijn interpretatie eigenlijk had moeten staan "after/when the prescribed time...." dus dan zou jij idd wel gelijk hebben... Hoe dan ook, ze hadden dit duidelijker kunnen opschrijven
[ Voor 7% gewijzigd door SambalBij op 09-10-2022 12:05 ]
Bij mij werkt het ook niet, krijg een foutcodeHollowGamer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:00:
[...]
... als de stream het doet? Werkt die bij jou?
Nee hier ook nog nietHollowGamer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:00:
[...]
... als de stream het doet? Werkt die bij jou?
Helemaal niet, hij krijgt die penalty sowieso voor te snel rijden onder rood (dus na het passeren van die tractor) en daarnaast was er dubbel geel bij die tractor en moest hij daar gewoon met een snelheid gaan waarbij hij kon stoppen. Dat deed hij niet, dus hij mag niet klagen over z'n straf denk ik.Kenny_026 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:00:
Gasly 20 seconden straf omdat de baanmarshals te snel op de baan waren. Wereld op zn kop.
Dat er aan deze hele procedure ook vanuit FIA kant wellicht wat verbeterd moet worden doet daar verder weinig aan af toch?
Ik hoorde het op de radio, dus het zal best eerder bekend zijn geworden. Ik heb geen Viaplay, dus zie weinig races.MikeyMan schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:34:
[...]
Net bekend? Ze waren een keer wel snel genoeg met de straf. Nog voor het podium.
Wat niet te zien is door errors en problemendutchgio schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:59:
[...]
Viaplay komt zometeen weer terug met een speciale Verstappen show.
Was een paar seconden na de race, dus voor de podiumceremonie al bekend.mavaros schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:04:
[...]
Ik hoorde het op de radio, dus het zal best eerder bekend zijn geworden. Ik heb geen Viaplay, dus zie weinig races.
Race Highlights | 2022 Japanese Grand Prix
FOM.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
100% terecht. Juist met Bianchi in gedachten.Kenny_026 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:00:
Gasly 20 seconden straf omdat de baanmarshals te snel op de baan waren. Wereld op zn kop.
Nee omdat hij meer dan 200 km/u rijd en dat niet langzaam is. Hij had uit de race gehaald moeten worden.Kenny_026 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:00:
Dit was echt beschamend! Mijn ouders kunnen minder goed Engels dus Viaplay stond aan. Meteen op F1Live gezet.Robbie T schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:26:
Gvd interview met Max op podium en dan beginnen ze bij Viaplay er door heen te lukken.
Ik lees het inderdaad op de laatste manier. Ben op zich wel met je eens dat je het anders zou kunnen lezen, maar die komma bepaalt toch niet waar de "before" bij hoort?SambalBij schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:01:
[...]
Nee...
"Should for any reason the end-of-session signal be given
- before the leading car completes the scheduled number of laps,
or
Dat laatste is het geval toch? De prescribed time has been completed (die 3 uur) en dus wordt er achteraf afgevlagd op basis van de laatste doorkomst van de leider over de lijn..
---
Tenzij je die quote leest als:
"Should for any reason the end-of-session signal be given before
- the leading car completes the scheduled number of laps,
or
Maar zo lees ik hem niet (vanwege die komma na 'laps') en jij waarschijnlijk wel? Dus de regels zijn idd wel weer dubbelzinnig te interpreteren..
Ik vind jouw uitleg minder logisch: er worden 2 situaties genoemd waardoor de race "normaal" zou kunnen zijn geëindigd. Het lijkt mij dan logischer dat de "before" betrekking heeft op elk van die situaties en niet alleen maar op de eerst, omdat hier uitzonderingen op de "normale" gang van zaken besproken worden.
[ Voor 74% gewijzigd door tlpeter op 09-10-2022 12:11 ]
Bij mij doet die het nu weerJorizzz schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:10:
Ligt dus niet aan mij dat ik allemaal random reclames zie op het Viaplay kanaal, en op de Viaplay site überhaupt de livestream niet gestart krijg?
Is al eerder gezegd, maar op Viaplay was dit helemaal niet aan de hand. Dat op F1TV met de Viaplay audiostream dit wel gebeurt lijkt me niet de schuld van Viaplay.daanb14 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:10:
[...]
Dit was echt beschamend! Mijn ouders kunnen minder goed Engels dus Viaplay stond aan. Meteen op F1Live gezet.
EensHerko_ter_Horst schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:10:
[...]
Ik lees het inderdaad op de laatste manier. Ben op zich wel met je eens dat je het anders zou kunnen lezen, maar die komma bepaalt toch niet waar de "before" bij hoort?
Ik vind jouw uitleg minder logisch: er worden 2 situaties genoemd waardoor de race "normaal" zou kunnen zijn geëindigd. Het lijkt mij dan logischer dat de "before" betrekking heeft op elk van die situaties en niet alleen maar op de eerst, omdat hier uitzonderingen op de "normale" gang van zaken besproken worden.
Hier nog steeds niet. Wat een aanfluiting van Viaplay weer. Ik weet het, verkeerde topic, maar dit is wel weer echt slecht!
Hoe kwam het dat LEC op een gegeven moment zover achter VER raakte? (>20s). Hun banden waren toch ongeveer dezelfde age?
Hoe kreeg Zhou het voor elkaar een FL in elkaar te botsen?
[ Voor 37% gewijzigd door sjaool op 09-10-2022 12:15 ]
Hoezo de marshalls waren te snel? Sinds wanneer wachten we op een rode vlag en dat iedereen stilstaat voordat marshalls op de baan komen? We zien marshalls zo vaak op de baan onder safety car, onder VSC en zelfs gewoon onder dubbel geel. Vlak voordat rood viel was in de sector waar de marshalls en het voertuig op de baan stonden gewoon dubbel geel van toepassing wat zoveel betekend als: gevaar op de baan, wees klaar om te stoppen voor elk obstakel. Dat ben je niet als je met 200kph voorbij een ongevalplaats rijd.Kenny_026 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:00:
Maar dat hoeven zelfs geen marshalls te zijn. Stel je even voor dat enkel Sainz op de baan stond omdat hij uit zijn wagen kroop. Is het dan alsnog verantwoord om daar zo snel voorbij te rijden?
Dit is niet de wereld op zijn kop. En je kan je vragen stellen over dat voertuig en die marshalls. Achteraf gezien, wetende dat er een rode vlag is gevallen, is het eenvoudig om te zeggen dat men had moeten wachten totdat iedereen in de pits stilstond, maar toen het ongeval gebeurde en de SC de baan werd opgestuurd was dat net met het doel van het veld te laten rijden achter de SC, in de hoop dat er voldoende water van de baan kon worden gegooid om snel het racen te hervatten, zoals de meeste fans ook gewoon willen zien. Een rode vlag betekend altijd dat je 15 tot 20 minuten verliest, op zijn minst. En als je eenmaal stilstaat en het water vrij spel krijgt is het veel moeilijker om opnieuw te vertrekken.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
max was beter met zijn banden goed houden.Silent Thunder schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:14:
Toch nog 2 vragen
Hoe kwam het dat LEC op een gegeven moment zover achter VER raakte? (>20s). Hun banden waren toch ongeveer dezelfde age?
Hoe kreeg Zhou het voor elkaar een FL in elkaar te botsen?
En Zhou kwam met een nieuwe set na de pitsstop in een gaatje groot genoeg om pushpush te doen
Dit topic is gesloten.
Huisregels van dit topic:
- Links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan.
- Zinloze slowchat zoals "rawecreek", "raceweekend", "ik ben erbij" etc gaan we ook niet meer toestaan.
- Dit is niet de plek om je frustraties om wat dan ook, dus ook over de uitzendingen en commentatoren, Hamilton etc, eindeloos te komen uiten. Doe dit dan ook niet.
- Hetzelfde geldt voor naamverbasteringen, gebash, flamebaits of verwensingen dat een coureur er maar eruit gecrasht moet worden.
- Respecteer elkaars mening of argumentatie en bedien je niet van drogredeneringen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie:
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Viaplay in Nederland - Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in: [F1] Seizoen 2022
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- En voor gerelateerde randzaken is er: [F1] Randzaken
Dit topic sluit ergens in de week na de race.
![]() | Als alternatief voor de slowchat is er voor dit weekend een kanaal geopend op de Officiële Tweakers Discord |