MarcoC schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 23:23:
[...]
Mijn standpunt is: meer nivelleren. Er zijn boeken vol geschreven over nivellering zonder dat daarbij strikte definities van "rijke" en "arme" mensen gegeven worden, dus ik zie niet in waarom de gehele gemeenschap van economische experts een discussie over nivelleren kan voeren zonder daarbij een exacte definitie van "rijkeren" te geven, en dat plots op Tweakers ineens niet kan.
Economisch gezien is nivelleren misschien prima,
*knip* stropop, dat stelt niemand voor
Er mag van mij best wel verschil zijn. De een mag het van mij best wel 20 graden in huis hebben terwijl de ander het financieel gezien maar maximaal 18 graden heeft of 16 graden heeft. Man, vroeger lag ik ook rillend in mijn bed en zat ik ook onder een kleedje op de bank omdat we beneden niet even gingen verwarmen en er boven in de slaaokamers überhaupt niet verwarmd werd. Ook vind ik het prima dat een groep mensen straks alleen maar geld heeft om de televisie van 20 tot 20,30u aan heeft staan om het journaal te kijken.
Of dat mensen geen auto hebben, geen geld hebben voor een huisdier, etc.
Zolang iedereen maar
- een dak boven zijn hoofd heeft, sneeuw en regen buiten blijft
- als ontbijt en lunch brood + boter + beleg + glas melk (en dus keuken gerij daarvoor)
- als tussendoortje 2x per dag een stuk fruit
- avondmaaltijd van aardappels, groente, diepvries vlees en water
- een lamp om het huis te verplichten tot 22u
- een wasmachine
- warm water voor de afwas + om 3x per week kort te douchen op een lauwe temperatuur
- een basis fiets
- een bank, eettafel met stoelen, een bed
- een gsm abonnement van een tientje per huishouden
- een bibliotheek abonnement
Een televisie zie ik als luxe. Idem met een wasmachine, oven, bad, dagelijks douchen, verwarming, auto, prullaria aan de muur, alcohol, snoep, chips, frisdrank, etc.
Dan moeten we nog even kijken naar wat erbij moet voor kinderen, of wat erbij moet voor een bepaalde ziekte, etc. En dan kijken hoeveel dat op jaarbasis zou kosten voor alle mensen die niet genoeg verdienen met werk of die überhaupt niks verdienen met werk..
Dan moeten we wel kritisch kijken dat iemand die werkt bijvoorbeeld wel de luxe heeft voor een televisie, voor een oven of magnetron, voor verwarming in huis, etc... Uiteindelijk komen we met inflatie vanzelf in een recessie en zullen we toch moeten kijken hoe we het leven moeten aanpassen, omdat er financieel gewoon minder zal kunnen. Dus zal de ene groep dingen verliezen, terwijl we dus een 'mimimum' zoals hierboven moeten afspreken zodat men nog wel een basis leven heeft
Let svp ook even op de topic warning over vernederende oplossingen, dat zit je aardig dichtbij.
[
Voor 10% gewijzigd door
NMH op 10-10-2022 13:16
]