De oorlog is naast een minimale catalisator vooral een handige 'scapegoat' voor de heren politici....champion16 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:09:
[...]
Niet dat ik het met je eens ben... Maar je hebt wel een klein punt.
Jarenlang kan het geluk niet op als huizenprijzen elk jaar10-15% stijgen. Niemand klaagt dat de ECB rente jarenlang stijgt ondanks een goede economie (zelfs negatief).
100+ miljard die wordt geleend om iedereen te helpen tijdens corona.
Naïef om te denken dat het nooit negatieve effecten gaat hebben.
En nu hebben we geen tools meer om dit te beteugelen.
Vergeet niet dat dit niet alleen maar door de oorlog komt, want voor de oorlog had je al een veel hogere inflatie vanwege alles wat er daarvoor besloten is...
De ECB was veel te laat. Klopt. Maar 20pct is teveel van het goede. In principe zou een rente van 5pct genoeg moeten zijn om de economie af te remmen en schaarste te verkleinen omdat mensen -als ze verwachten dat de inflatie gaat dalen- het steeds interessanter vinden om te gaan sparen en minder te besteden.RemcoDelft schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:50:
[...]
Gelukkig neemt de EU sterke stappen door te rente te verhogen naar 0,75%. Dat zou ondertussen 20% moeten zijn!
Verder zou het ook goed zijn als de overheden in de eurozone hun overheidsfinanciën in orde maken en dat gebeurt dus juist niet.. dat jaagt de inflatie ook aan.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Minimaal? Alsjeblieft zeg.Tomba schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:10:
[...]
De oorlog is naast een minimale catalisator vooral een handige 'scapegoat' voor de heren politici....
Zowel de COVID-19 pandemie (dat een catalisator was voor tekorten in de industrie op gebied van grondstoffen als staal, papierpulp en chiptekorten) en nu dus de oorlog in Oekraine dat de extra catalisator werd voor tekorten in grondstoffen dat gebruikt werd in producten met gekoppelde aanzienlijke prijsverhogingen op olie, gas en dus ook onze energiekosten.
Deze situaties zijn het gevolg van externe factoren waar de overheid en alle overheden in de wereld mee te maken hebben (de ene land wat meer dan de anderen), maar goed de Nederlandse politici worden verantwoordelijk gehouden voor het realiseren van deze factoren om de Nederlandse bevolking af te leiden van de "echte" problemen binnen Nederland.
Precies. Iedere politicus die het anders had gedaan dan het gevoerde beleid zou geen stemmen gekregen hebben en als het specifiek om isolatie en energiebesparing ging werd je al gauw in het hokje "milieugekkie" gestopt. Maar het is nu natuurlijk wel makkelijker om de politiek de schuld te geven van problemen. Als het goed gaat moet de politiek zich nergens mee bemoeien maar als het slecht gaat moeten ze het oplossen.....Richh schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:50:
[...]
We zijn het geloof ik dan toch best wel met elkaar eens
Persoonlijk denk ik dat je 10 jaar geleden in een democratie beter weg kwam met '+2% koopkracht' (kuch, kuch) dan met 'we gaan je huis isoleren en daardoor ga je €20 per maand op je energierekening besparen'. En dat hetgeen eigenlijk moest gebeuren, dus domweg onuitvoerbaar was in een democratie waar veel mensen toch vooral stemmen voor korte termijn eigenbelang.
Waarin ook nog eens niemand oog had voor het plan wat Poetin speelde...
'Onszelf' méér afhankelijk maken van een, op zijn zachst gezegd, dubieuze 'handelspartner' terwijl we eigen gas hebben is niet bepaald een externe factor. Er was genoeg kritiek op Nordstream 2, we weten al decennia dat klimaatverandering een heel groot probleem zou worden, maar toch gaan we vrolijk door. Misschien dat we déze politici het niet kunnen aanrekenen, maar we kunnen ze wel aanrekenen dat er veel en veel te weinig gedaan wordt aan verduurzaming. Biomassacentrales zijn er gekomen, met subsidie. Wat en bizarre stap was en is dat. Compleet weggegooid geld en we kappen bossen, die we hard nodig hebben, ervoor af. Politici die dat beslist hebben zouden daar eens verantwoordelijk gehouden moeten worden. Want we zitten heel erg diep in de problemen waar we dankzij onze overheid niet zomaar uit kunnen klimmen.nwagenaar schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:20:
[...]
Minimaal? Alsjeblieft zeg.
Zowel de COVID-19 pandemie (dat een catalisator was voor tekorten in de industrie op gebied van grondstoffen als staal, papierpulp en chiptekorten) en nu dus de oorlog in Oekraine dat de extra catalisator werd voor tekorten in grondstoffen dat gebruikt werd in producten met gekoppelde aanzienlijke prijsverhogingen op olie, gas en dus ook onze energiekosten.
Deze situaties zijn het gevolg van externe factoren waar de overheid en alle overheden in de wereld mee te maken hebben (de ene land wat meer dan de anderen), maar goed de Nederlandse politici worden verantwoordelijk gehouden voor het realiseren van deze factoren om de Nederlandse bevolking af te leiden van de "echte" problemen binnen Nederland.
Het enige wat dit 'snel' (< 12 maanden) zou kunnen oplossen is een stop in de oorlog, Putin weg en een zoveelste poging tot democratie in Rusland zodat dat gas weer normaal gaat stromen. En dit scenario is op zijn zachst gezegd onrealistisch. Deze energiecrisis is van eigen makelij en we zitten nu met zijn allen op de gebakken peren voor (tenzij bovenstaand scenaro) de komende 5 jaar in ieder geval.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Putin was je voor en de infrastructuur voor massaal goedkoop gas naar Europa is vernietigd. Dat Russische gas is weg en komt nooit meer terug zoals het was.siggy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:41:
[...]
Het enige wat dit 'snel' (< 12 maanden) zou kunnen oplossen is een stop in de oorlog, Putin weg en een zoveelste poging tot democratie in Rusland zodat dat gas weer normaal gaat stromen. En dit scenario is op zijn zachst gezegd onrealistisch. Deze energiecrisis is van eigen makelij en we zitten nu met zijn allen op de gebakken peren voor (tenzij bovenstaand scenaro) de komende 5 jaar in ieder geval.
Er zijn alternatieven maar die willen we (nog) niet.
https://nos.nl/regio/zh-w...-toch-naar-gas-gaan-boren
Misschien moeten er eerst een half miljoen mensen doodvriezen voordat de urgentie van productie op eigen bodem, veilig van tirannen als Rusland, Algerije en Azerbeijan duidelijk wordt.De gemeente Bodegraven-Reeuwijk is tegen het boren naar gas onder het Groene Hart. Het Canadese bedrijf Vermilion was onlangs in Woerden om de plannen voor de gaswinning met betrokken gemeenten te bespreken. Een plan dat het concern ondanks de huidige ophef in Groningen toch wil doorzetten. Bodegraven-Reeuwijk was in het verleden voorstander van het boren bij het gasveld in Waarder, maar inmiddels is hier volgens de gemeente geen politieke meerderheid meer voor.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Maar statistisch komen er 6 hoogbejaarden met onderliggend lijden in Groningen per jaar om door stress vanwege aardbevingen! En als je er dan niet bijzegt dat het hoogbejaarden met onderliggend lijden zijn, dan lijkt het opeens heel erg en geeft het niet dat miljoenen Nederlanders stress hebben van de energierekening.IJzerlijm schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:51:
[...]
Misschien moeten er eerst een half miljoen mensen doodvriezen voordat de urgentie van productie op eigen bodem, veilig van tirannen als Rusland, Algerije en Azerbeijan duidelijk wordt.
Gek genoeg is voor Groningen de logica dat "we niet kunnen garanderen dat er geen slachtoffers vallen", terwijl dat bij geen enkele andere tak van sport genoemd wordt. Verkeer niet, werk niet, asielopvang niet, gebrek aan airco niet, enz. enz. Er vallen enorm veel slachtoffers door enorm veel verschillende oorzaken, en geen van dat alles krijgt de aandacht die ook maar in de buurt komt van Groningen. Ik durf wel te beweren dat er in Groningen ondertussen meer mensen stress hebben van de gasrekening dan van aardbevingen.
Het maakt niet uit waar je bent in Nederland, niemand zit erop te wachten dat er naar gas geboord gaat worden in zijn gemeenten. Zeker na de hele afhandeling van de aardbevingen in Groningen. Nog los van de fundamentele tegenstanders die vinden dat je niet meer in fossiele energie moet investeren. We hebben de fossiele energie nog steeds nodig.IJzerlijm schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:51:
[...]
Misschien moeten er eerst een half miljoen mensen doodvriezen voordat de urgentie van productie op eigen bodem, veilig van tirannen als Rusland, Algerije en Azerbeijan duidelijk wordt.
Nederland heeft meerdere kleine productievelden en zelfs oude velden die met de huidige gasprijzen weer interessant worden om naar te boren. Bedenkt dat de groothandelprijs sinds 2020 met een factor 10 hoger staat. Helaas ben je snel een jaar of 2 verder voordat er een boor de grond in gaat. Mits alle overheden het echt willen.
Ik las op social media meerdere berichten van Groningers die dit zo noemden. Die snappen het focus op geen gas oppompen onder de huidige omstandigheden ook niet.RemcoDelft schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:19:
[...]
Ik durf wel te beweren dat er in Groningen ondertussen meer mensen stress hebben van de gasrekening dan van aardbevingen.
Het is volgens de podcast van De Correspondent die ik in dit topic eerder deelde heel vreemd dat er geen reëele risico afweging wordt gemaakt. Liever gaan we dus economisch en gezien de kou ook lichamelijk over de kop allemaal, dan dat Vijlbrief terugkeert op z'n schreden en de overhaaste beslissing van Wiebes herstelt.
Wat er nodig is voor dat besluit zijn serieuze herstel- en verstevigingswerkzaamheden. Niet het geflut tot nu toe. Maar met deze gasprijzen is dat geld er met gemak én we hebben wat ademruimte, Die we dan dus niet moeten laten versloffen om andere bronnen van energie aan te boren.
17% inflatie mensen. Hoe hoog laten we dit verder oplopen?
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Volgens mij heb je nogal wat berichtgeving gemist rondom het huidige onderzoek naar de misstanden betreffende de gasboringen in Groningen. Dat is namelijk de zoveelste beerput die wordt opengetrokken waarin onze overheid heeft gefaald. De zoveelste keer dat de overheid liegt en bedriegt, afspraken niet nakomt, notulen laat verdwijnen, zoveel mogelijk laat voorkomen dat er überhaupt al notulen gemaakt worden, uitstel na uitstel presenteert om maar niet hoeven in te grijpen/betalen, collega's die hun werk wel fatsoenlijk doen negeert en de zoveelste keer dat de bevolking lijdt terwijl de grote bedrijven profiteren.RemcoDelft schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:19:
Ik durf wel te beweren dat er in Groningen ondertussen meer mensen stress hebben van de gasrekening dan van aardbevingen.
Als onze overheid de situatie in Groningen fatsoenlijk had opgelost zou extra boren een heel andere discussie zijn geweest. Maar de lokale bevolking is genaaid door hun eigen overheid en wordt ondertussen al aardig wat jaren aan het lijntje gehouden, natuurlijk zijn die laaiend en eisen ze een hoge compensatie. Laat staan dat ze 'even' toestaan dat er extra geboord gaat worden.
Ik vind je opmerking nogal misplaatst daardoor.
Zullen we ophouden met de Groningen underdog retoriek of dit soort persoonlijke aanvallen?Baseman77 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:34:
[...]
Het is helder dat er onvoldoende werk is gemaakt van versterkingen en reparatie. En wat er ook gebeurt: dat moet zsm, Maar er zijn dus ook Groningers die helemaal niet tegen gaswinning zijn. Waarom moet alleen het narratief dat Groningers tegen gaswinning zouden leidend zijn?
Ik heb een paar jaar in Groningen gewerkt en weet van een aantal oud collega's dat ze 10 tot 20k compensatie hebben gekregen voor scheuren in hun huis.Baseman77 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:34:
[...]
Volgens mij heb je nogal wat berichtgeving gemist rondom het huidige onderzoek naar de misstanden betreffende de gasboringen in Groningen. Dat is namelijk de zoveelste beerput die wordt opengetrokken waarin onze overheid heeft gefaald. De zoveelste keer dat de overheid liegt en bedriegt, afspraken niet nakomt, notulen laat verdwijnen, zoveel mogelijk laat voorkomen dat er überhaupt al notulen gemaakt worden, uitstel na uitstel presenteert om maar niet hoeven in te grijpen/betalen, collega's die hun werk wel fatsoenlijk doen negeert en de zoveelste keer dat de bevolking lijdt terwijl de grote bedrijven profiteren.
Als onze overheid de situatie in Groningen fatsoenlijk had opgelost zou extra boren een heel andere discussie zijn geweest. Maar de lokale bevolking is genaaid door hun eigen overheid en wordt ondertussen al aardig wat jaren aan het lijntje gehouden, natuurlijk zijn die laaiend en eisen ze een hoge compensatie. Laat staan dat ze 'even' toestaan dat er extra geboord gaat worden.
Allemaal wonend in Meerstad en nieuwbouw huizen. Had niks te maken met gaswinning, maar toch lekker cashen.
FvD was derde bij de laatste provinciale statenverkiezingen in Groningen, met bijna net zoveel stemmen als VVD en GroenLinks. En FvD maakte er geen geheim van dat ze voorstander zijn van gaswinning in Groningen. Dat onderbouwt in ieder geval wat jij zegt.Real schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:18:
[...]
Zullen we ophouden met de Groningen underdog retoriek of dit soort persoonlijke aanvallen?
Het is helder dat er onvoldoende werk is gemaakt van versterkingen en reparatie. En wat er ook gebeurt: dat moet zsm, Maar er zijn dus ook Groningers die helemaal niet tegen gaswinning zijn. Waarom moet alleen het narratief dat Groningers tegen gaswinning zouden leidend zijn?
Voor de helderheid: ik onderschrijf NIET de standpunten van de FvD en ook niet hun standpunt over gaswinning vier jaar geleden.Frame164 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:43:
[...]
FvD was derde bij de laatste provinciale statenverkiezingen in Groningen, met bijna net zoveel stemmen als VVD en GroenLinks. En FvD maakte er geen geheim van dat ze voorstander zijn van gaswinning in Groningen. Dat onderbouwt in ieder geval wat jij zegt.
Ik weet ook niet of je kunt stellen dat de stemmers op FvD vier jaar geleden voor gaswinning waren, want mensen stemmen zelden op de kandidaten van een politieke partij omdat ze het volledig eens zijn met het partijprogramma.
Dat gezegd hebbende: de omstandigheden zijn nu wezenlijk anders dan vier jaar geleden en volgens mij moet de overheid dus heroverwegen of er in Groningen momenteel niet toch weer gas moet worden gewonnen, ipv dogmatisch en principieel het oude standpunt blijven volgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Real op 30-09-2022 10:51 ]
De wetten zijn niet anders en zolang de veiligheid niet 100% gegarandeerd is mag er niet meer worden gewonnen. Dan verliest iedereen maar 17% van z'n inkomen, daar zijn geen wetten tegen.Real schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:50:
[...]
Dat gezegd hebbende: de omstandigheden zijn nu wezenlijk anders dan vier jaar geleden en volgens mij moet de overheid dus heroverwegen of er in Groningen momenteel niet toch weer gas moet worden gewonnen, ipv dogmatisch en principieel het oude standpunt blijven volgen.
Wetten kunnen aangepast worden, en ik weet niet precies hoe het zit bij de gaswinning, en ook niet of ik voorstander ben van meer gaan winnen in Groningen, maar er zijn natuurlijk gigantisch veel zaken waarbij de veiligheid alles behalve 100% gegarandeerd is.IJzerlijm schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:57:
[...]
De wetten zijn niet anders en zolang de veiligheid niet 100% gegarandeerd is mag er niet meer worden gewonnen. Dan verliest iedereen maar 17% van z'n inkomen, daar zijn geen wetten tegen.
Niet met een Eerste Kamer die voor een flink deel uit clowns bestaat.
[ Voor 33% gewijzigd door IJzerlijm op 30-09-2022 11:01 ]
Huizenprijzen worden niet meegenomen in de inflatiecijfers, toch?RemcoDelft schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:50:
[...]
Heel gek, als huizen 20% duurder worden staat half Nederland te juichen, maar als de rest duurder wordt willen ze compensatie?
Bovendien smelt er ook 17pct van de hypotheekschuld weg als dit de inflatie is.Tk55 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:09:
[...]
Huizenprijzen worden niet meegenomen in de inflatiecijfers, toch?
Lonen zullen vast niet met 17pct stijgen maar ik denk wel met 10pct gemeten over 2022 tm 2024.
Jij denkt dus dat men aan de veiligheid van Groningers gaat denken als volgend jaar blijkt dat (West-)Europa volgend jaar geen gas meer heeft om zelfs huizen te verwarmen? Want dat is wel een beetje waar we op af stevenen: het lijkt erop dat er een gerede kans is dat die pijpleidingen naar Rusland nooit meer hersteld kunnen worden en als ze al hersteld worden: wie zegt dat Rusland de kraan weer open draait? Met alleen Noorwegen en LNG krijg je de gasopslagen nooit vol.IJzerlijm schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:57:
[...]
De wetten zijn niet anders en zolang de veiligheid niet 100% gegarandeerd is mag er niet meer worden gewonnen. Dan verliest iedereen maar 17% van z'n inkomen, daar zijn geen wetten tegen.
Ik denk dat er dan een hele andere veiligheidsdiscussie gaat spelen. Dan zijn die problemen van Groningers ineens maar klein

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Zelfs in het geval dat de oorlog stopt en eventueel iemand anders aan de macht komt in Rusland.Glashelder schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:25:
[...]
Jij denkt dus dat men aan de veiligheid van Groningers gaat denken als volgend jaar blijkt dat (West-)Europa volgend jaar geen gas meer heeft om zelfs huizen te verwarmen? Want dat is wel een beetje waar we op af stevenen: het lijkt erop dat er een gerede kans is dat die pijpleidingen naar Rusland nooit meer hersteld kunnen worden en als ze al hersteld worden: wie zegt dat Rusland de kraan weer open draait? Met alleen Noorwegen en LNG krijg je de gasopslagen nooit vol.
Ik denk dat er dan een hele andere veiligheidsdiscussie gaat spelen. Dan zijn die problemen van Groningers ineens maar klein(hoe vervelend ook)
Moet je je weer zo afhankelijk gaan maken van Rusland.
Welke persoonlijke aanval?Real schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:18:
of dit soort persoonlijke aanvallen?
Ik heb het over een opmerking die ik misplaatst vind, waar zeg ik iets over degene die de opmerking maakt?
Wie claimt dit dan?Waarom moet alleen het narratief dat Groningers tegen gaswinning zouden leidend zijn?
Natuurlijk zijn er ook Groningers voor gaswinning, er zijn ook veel Groningers die totaal geen last hebben van de aardbevingen.
Maar degenen die er wel last van hebben worden al jaren voornamelijk aan het lijntje gehouden door onze overheid. Wat nu steeds duidelijker wordt door het onderzoek van de parlementaire enquêtecommissie, daar wordt een hele beerput opengetrokken. Zoals zo vaak het geval is onder Rutte.
Gezien die beerput en alle andere crisissen en puinhopen die onder Rutte zijn ontstaan, kan ik me heel goed voorstellen dat er geen vertrouwen is dat onze overheid eventuele extra boringen wel fatsoenlijk gaat oplossen. Dat is zelfs een heel logische gedachtegang.
Alles staat of valt met de strengte van de winter 2022/2023. Als die mild is dan zal Europa er redelijk goed doorheen komen met genoeg gas voor basisbehoeften en maar zeer beperkte sluitingen van industrie. Als het wel streng wordt zal er nog steeds wel gas zijn voor warmte (tenzij er LNG tankers worden getorpedeerd of de Noorse gasleidingen opgeblazen) maar is de economische schade zeer groot.Glashelder schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:25:
[...]
Jij denkt dus dat men aan de veiligheid van Groningers gaat denken als volgend jaar blijkt dat (West-)Europa volgend jaar geen gas meer heeft om zelfs huizen te verwarmen? Want dat is wel een beetje waar we op af stevenen: het lijkt erop dat er een gerede kans is dat die pijpleidingen naar Rusland nooit meer hersteld kunnen worden en als ze al hersteld worden: wie zegt dat Rusland de kraan weer open draait? Met alleen Noorwegen en LNG krijg je de gasopslagen nooit vol.
Ik denk dat er dan een hele andere veiligheidsdiscussie gaat spelen. Dan zijn die problemen van Groningers ineens maar klein(hoe vervelend ook)
Met de schade aan Nordstream is zelfs een coup die Putin vervangt door een voorbeeldige democraat geen verzachting meer van de situatie.
Bij een worst case scenario van strenge winter en ook wegvallen van energiebronnen buiten de Russische kom je uit bij dat mensen tijdelijk terug bij de ouders gaan wonen, een hoop mensen zullen sterven, de economie op een zeer laag pitje gaat en we volkomen onbekend terrein in gaan wat de samenleving er verder mee zal gaan doen.
[ Voor 4% gewijzigd door IJzerlijm op 30-09-2022 11:44 ]
Ik denk eerder dat mensen houtkachels gaan aanzwengelen en alles verbranden wat branden kan. Gaat de luchtkwaliteit weer eens omhoog....IJzerlijm schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:43:
[...]
Alles staat of valt met de strengte van de winter 2022/2023. Als die mild is dan zal Europa er redelijk goed doorheen komen met genoeg gas voor basisbehoeften en maar zeer beperkte sluitingen van industrie. Als het wel streng wordt zal er nog steeds wel gas zijn voor warmte (tenzij er LNG tankers worden getorpedeerd of de Noorse gasleidingen opgeblazen) maar is de economische schade zeer groot.
Met de schade aan Nordstream is zelfs een coup die Putin vervangt door een voorbeeldige democraat geen verzachting meer van de situatie.
Bij een worst case scenario van strenge winter en ook wegvallen van energiebronnen buiten de Russische kom je uit bij dat mensen tijdelijk terug bij de ouders gaan wonen, een hoop mensen zullen sterven, de economie op een zeer laag pitje gaat en we volkomen onbekend terrein in gaan wat de samenleving er verder mee zal gaan doen.
Over luchtkwaliteit, de 'lekken' zorgen weer voor en mooie push voor de klimaatverandering. Geschatte 300.000 ton methaan (20x sterker dan Co2) wat fff de atmosfeer ingepompt wordt. Nog even en we gaan op die manier de energiecrisis oplossen, gewoon de winters warmer maken.
/kuch klein verschrijving (https://www.theguardian.c...arning-large-climate-risk)
[ Voor 5% gewijzigd door siggy op 30-09-2022 12:27 ]
Dan ben ik wel benieuwd nu of de huidige energieprijzen niks met de oorlog dan te maken hebben volgens jou, en Rusland dus niet de gaskraan heeft dichtgedraaid, of dat de huidige energieprijzen niet meer dan een minimale katalisator is voor de inflatie.Tomba schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:10:
[...]
De oorlog is naast een minimale catalisator vooral een handige 'scapegoat' voor de heren politici....
300.000 Megaton methaan? Waar komt die vandaan, de Nederlandse uitstoot is 15 megaton per jaar.Zoveel past bij lange na niet in de Nordstream pijpen.siggy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:10:
[...]
Over luchtkwaliteit, de 'lekken' zorgen weer voor en mooie push voor de klimaatverandering. Geschatte 300.000 MT methaan (20x sterker dan Co2) wat fff de atmosfeer ingepompt wordt. Nog even en we gaan op die manier de energiecrisis oplossen, gewoon de winters warmer maken.
Je ontwijkt mijn vraag.IJzerlijm schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:43:
[...]
Alles staat of valt met de strengte van de winter 2022/2023. Als die mild is dan zal Europa er redelijk goed doorheen komen met genoeg gas voor basisbehoeften en maar zeer beperkte sluitingen van industrie. Als het wel streng wordt zal er nog steeds wel gas zijn voor warmte (tenzij er LNG tankers worden getorpedeerd of de Noorse gasleidingen opgeblazen) maar is de economische schade zeer groot.
Mijn vraag is of het jouw oprechte overtuiging is dat ‘de veiligheid van Groningers’ een significante rol zal spelen in geval van het slechte scenario?
Ik denk namelijk van niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 30-09-2022 12:27 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
MT staat normaal for metric tonnes. Hb het maar even anders opgeschreven.IJzerlijm schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:20:
[...]
300.000 Megaton methaan? Waar komt die vandaan, de Nederlandse uitstoot is 15 megaton per jaar.Zoveel past bij lange na niet in de Nordstream pijpen.
[ Voor 17% gewijzigd door siggy op 30-09-2022 12:28 ]
Eh, dat werkt dus alleen als de lonen/inkomsten ook meestijgen. En dat gebeurd nog maar nauwelijks.Lordy79 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:21:
[...]
Bovendien smelt er ook 17pct van de hypotheekschuld weg als dit de inflatie is.
Lonen zullen vast niet met 17pct stijgen maar ik denk wel met 10pct gemeten over 2022 tm 2024.
En nog meer gegoochel met geld:
https://www.nu.nl/economi...lektriciteitsprijzen.html
Energiebedrijven moeten winsten afstaan. Wat een interessante gedachte. Ik vraag me af hoe ze dat willen regelen. We mogen niet incontracten kijken, maar wel bedrijven forceren winsten af te staan? En als ze boekhoudkundig dan lage winsten gaan opschrijven, etc etc, wat dan?
Energiebedrijven moeten winsten afstaan. Wat een interessante gedachte. Ik vraag me af hoe ze dat willen regelen. We mogen niet incontracten kijken, maar wel bedrijven forceren winsten af te staan? En als ze boekhoudkundig dan lage winsten gaan opschrijven, etc etc, wat dan?
[ Voor 32% gewijzigd door siggy op 30-09-2022 12:45 ]
Vergeet niet alle andere dagelijkse uitgaven die ook al gestegen zijn.siggy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:30:
[...]
Eh, dat werkt dus alleen als de lonen/inkomsten ook meestijgen. En dat gebeurd nog maar nauwelijks.
Dan zullen de accountants van de overheid erachteraan moeten gaan. Er is natuurlijk niet een makkelijke catch-all oplossing.siggy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:44:
En nog meer gegoochel met geld:
En het blijft ook lastig, als in, wat als Vattenfall zijn winst wat lager maakt door extra te investeren in nieuwe windmolenparken. Moeten ze dan aangepakt worden omdat ze hun winst lager maken, of doen ze exact het juiste: Investeren in meer productiecapaciteit?
Investeren verlaagd je winst niet, het afschrijven van investeringen verlaagd je winst. Dingen die op die schaal geïnvesteerd worden zullen ook niet in 5 jaar afgeschreven worden maar eerder 20, dus zelfs een investering van 1 miljard zonder restwaarde zou in een volledig boekjaar 50 miljoen minder winst betekenen.
Daarnaast schrijf je pas af vanaf ingebruikname, dus als ze het morgen kunnen hebben staan zou het 12,5 miljoen kunnen zijn.
Daarnaast schrijf je pas af vanaf ingebruikname, dus als ze het morgen kunnen hebben staan zou het 12,5 miljoen kunnen zijn.
Voor groene investeringen kun je juist sneller afschrijven en erg grote bedrijven kunnen speciale afspraken maken.mavamal schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:56:
Investeren verlaagd je winst niet, het afschrijven van investeringen verlaagd je winst. Dingen die op die schaal geïnvesteerd worden zullen ook niet in 5 jaar afgeschreven worden maar eerder 20, dus zelfs een investering van 1 miljard zonder restwaarde zou in een volledig boekjaar 50 miljoen minder winst betekenen.
Wat je schrijft geld misschien voor kleine bedrijven en het MKB maar bij grote bedrijven gaat dat vaak anders. Die maken een maatwerkje met de belastingdienst.
Ik heb het over de inflatie niet over de energieprijzen. Deze inflatie zat er dankzij het ongebreidelde bijdrukken van geld icm 1 munt in een niet politieke unie al een tijd aan te komen.Sissors schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:16:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd nu of de huidige energieprijzen niks met de oorlog dan te maken hebben volgens jou, en Rusland dus niet de gaskraan heeft dichtgedraaid, of dat de huidige energieprijzen niet meer dan een minimale katalisator is voor de inflatie.
Door het vol inzetten op gas door de EU ipv schonere opties zoals kernenergie heb je Putin inderdaad de mogelijkheid gegeven om deze katalysator te activeren. Dat maakt het echter niet de oorzaak, alleen een versnelling van de ingezette weg. Voordeel van de inflatie voor de overheden en bedrijven is dat schulden verdampen dus je zou kunnen zeggen dat er een zilveren randje is…
[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 30-09-2022 13:11 ]
Correct, dat was nu eigenlijk juist het plan. Energiemaatschappijen die investeren in toekomstige "groene" energie.Sissors schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:49:
[...]
Dan zullen de accountants van de overheid erachteraan moeten gaan. Er is natuurlijk niet een makkelijke catch-all oplossing.
En het blijft ook lastig, als in, wat als Vattenfall zijn winst wat lager maakt door extra te investeren in nieuwe windmolenparken. Moeten ze dan aangepakt worden omdat ze hun winst lager maken, of doen ze exact het juiste: Investeren in meer productiecapaciteit?
Tegelijkertijd is er wel wat vreemds aan de hand in Nederland en, ik zeg het heel voorzichtig, moeten we beducht zijn dat er geen enorm misbruik wordt gemaakt van de situatie. Er zijn voorzichtige signalen die die kant op wijzen.
Of dat waar is, is voor een outsider moeilijk te controleren en onze media zullen er hoogstwaarschijnlijk niet op inspringen, te veel werk om het uit te zoeken, die happen liever op soundbites tegenwoordig.
En de inflatie wordt zwaar gedomineerd door de energieprijzen, die zijn niet helemaal 1 op 1 aan elkaar gelinkt, wel heel erg.Tomba schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:09:
[...]
Ik heb het over de inflatie niet over de energieprijzen. Deze inflatie zat er dankzij het ongebreidelde bijdrukken van geld icm 1 munt in een niet politieke unie al een tijd aan te komen.
Door het vol inzetten op gas door de EU ipv schonere opties zoals kernenergie heb je Putin inderdaad de mogelijkheid gegeven om deze katalysator te activeren. Dat maakt het echter niet de oorzaak, alleen een versnelling van de ingezette weg. Voordeel van de inflatie voor de overheden en bedrijven is dat schulden verdampen dus je zou kunnen zeggen dat er een zilveren randje is…
Er wordt al heel lang geclaimed dat door QE hyperinflatie zou komen, en dat kwam maar niet. Nu uiteindelijk is de inflatie wel ineens omhoog geschoten, precies op het moment dat energieprijzen omhoog schieten, en er aan QE kant weinig veranderd is. Het dan allemaal op QE gooien vind ik wel heel makkelijk.
Zelf had ik ook graag gezien dat we 20 jaar geleden al in onder andere meer kernenergie hadden geinvesteerd. Maar het is zo heerlijk makkelijk de overheid daarvan de schuld te geven, als er simpelweg geen meerderheid van de bevolking voor was. Waarom zou je, als je toch goedkoop gas uit Rusland hebt?
Wordt toch ineens aardig werkelijkheid zo
Kwestie van hoe je er tegenaan kijktSissors schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:19:
[...]
En de inflatie wordt zwaar gedomineerd door de energieprijzen, die zijn niet helemaal 1 op 1 aan elkaar gelinkt, wel heel erg.
Er wordt al heel lang geclaimed dat door QE hyperinflatie zou komen, en dat kwam maar niet. Nu uiteindelijk is de inflatie wel ineens omhoog geschoten, precies op het moment dat energieprijzen omhoog schieten, en er aan QE kant weinig veranderd is. Het dan allemaal op QE gooien vind ik wel heel makkelijk.
[...]
Regeren zou vooruitzien moeten zijn. De praktijk is weerbarstiger blijkt wel. In Den Haag kijkt men lijdzaam naar de technocraten in Brussel en die kijken zelf naar de slechts 2-3 knoppen waarop ze kunnen drukken... In de tussentijd staat de wereld in de fik en de oplossing is opnieuw... geld bijdrukken. (gechargeerd)Sissors schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:19:
[...]
Zelf had ik ook graag gezien dat we 20 jaar geleden al in onder andere meer kernenergie hadden geinvesteerd. Maar het is zo heerlijk makkelijk de overheid daarvan de schuld te geven, als er simpelweg geen meerderheid van de bevolking voor was. Waarom zou je, als je toch goedkoop gas uit Rusland hebt?
Geloof er niks van. We hebben genoeg gas op reserve. In het ergste geval gooien we even de industrie op een laag pitje (ja dat is een klap voor de economie). Veel mensen hebben al alternatieven geregeld. Petroleum, hout, elektrisch.IJzerlijm schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:43:
[...]
Ook veel mensen die niet eens meer een aansluiting hebben op gas, maar met een warmtepomp verwarmen en elektrisch koken. Het zal allemaal wel wat meevallen, as usual. Veel commotie, maar achteraf gezien valt het dan allemaal toch wel mee. (zelfde is toch altijd met watertekort enz. Veel paniek en drama in de media, maar merk je er in de praktijk iets van? Nope.)
Ik gok dat er ineens heel wat bomen "verdwijnen" deze winter.Dennahz schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:09:
[...]
Geloof er niks van. We hebben genoeg gas op reserve. In het ergste geval gooien we even de industrie op een laag pitje (ja dat is een klap voor de economie). Veel mensen hebben al alternatieven geregeld. Petroleum, hout, elektrisch.
Ook veel mensen die niet eens meer een aansluiting hebben op gas, maar met een warmtepomp verwarmen en elektrisch koken. Het zal allemaal wel wat meevallen, as usual. Veel commotie, maar achteraf gezien valt het dan allemaal toch wel mee. (zelfde is toch altijd met watertekort enz. Veel paniek en drama in de media, maar merk je er in de praktijk iets van? Nope.)
Less alienation, more cooperation.
In 2020 was dat maar liefst 10,3% (daarin zitten wel woningen met blokverwarming die aardgasgestookt is) en met betrekking tot het voorbereiden heb ik niet het idee dat het een grote populatie is die zich op zo'n manier heeft voorbereidDennahz schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:09:
[...]
Veel mensen hebben al alternatieven geregeld. Petroleum, hout, elektrisch.
[..]
Ook veel mensen die niet eens meer een aansluiting hebben op gas,
Veel is een bijzonder ambigue begrip, 10% is imho niet veel maar een kleine populatie.
[ Voor 12% gewijzigd door Napo op 30-09-2022 15:52 ]
Het gros daarvan is stadswarmte. De gasloze woning op een WP is pas vanaf medio 2018 verplicht qua vergunning, dus pas in 2019 werden de eerste opgeleverd. Dat zijn er misschien 200k.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat staat natuurlijk ook in eht artikel al is dat met iets meer gedateerde informatieSeñor Sjon schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:57:
Het gros daarvan is stadswarmte. De gasloze woning op een WP is pas vanaf medio 2018 verplicht qua vergunning, dus pas in 2019 werden de eerste opgeleverd. Dat zijn er misschien 200k.
aanwas in 2020 en 2021 waren zo'n 140.000 woningen en 20.000 transformaties Dan kom je dus inderdaad maar aan 200.000 woningen, Iets wat voor mij in ieder geval niet te classificeren is als veel bij een woningbestand van zo'n 8,1 miljoenIn 2019 werden 44 duizend aardgasvrije woningen elektrisch verwarmd en in 403 duizend aardgasvrije woningen was sprake van stadsverwarming.
Woningen waarover geen informatie beschikbaar was over het type verwarmingsinstallatie maar waarvan wel het vermoeden is dat deze aardgasvrij waren, zijn geteld onder elektrisch verwarmde aardgasvrije woningen
De regering weet nog niet hoe het prijsplafond uitgewerkt wordt:
https://www.rijksoverheid...n-apb-voorafgaand-aan-afb
Volgende week zijn dus de Algemene Financiële Beschouwingen.
Dat schrijf ik ook: 10 pct over 3 jaar.siggy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:30:
[...]
Eh, dat werkt dus alleen als de lonen/inkomsten ook meestijgen. En dat gebeurd nog maar nauwelijks.
wacht maar af....
Het gasplafond van € 1,50 per m3 is in principe wel prima, maar die € 0,70 voor 1 kWh aan stroom is natuurlijk nog steeds veel te veel. Daar naai je trouwens ook enorm de groene garde mee (warmtepomp en EV gebruikers). Maak daar €0,40-0,50 van en het is acceptabel for the time being. Hoewel we uiteindelijk natuurlijk wel gewoon naar de normale prijzen terug moeten.Real schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:36:
[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 30-09-2022 18:23 ]
Even ter nuancering, het is niet zo lang geleden dat woningen 's winters niet of maar heel gedeeltelijk verwarmd werden (sfeerbeeld NRC, mogelijk paywall).IJzerlijm schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:43:
Ja, er vielen doden - voornamelijk door koolmonoxide van slechte kacheltjes. Kantoren werden tot in de jaren '50 van de vorige eeuw niet verwarmd. In Nederland is dat oncomfortabel, maar voor gezonde jonge mensen niet dodelijk.
Ik zou wel vrezen voor electriciteitsstoringen. Blackouts zijn deze winter niet uit te sluiten. Mijn ketel verstookt gas, maar zonder electriciteit (ook al is het maar een beetje) doet-ie niets, want de ontsteking, regeling en pomp zijn volledig electrisch.
Ik vraag me af hoe dat gaat uitpakken in ziekenhuizen en de vele verzorgingshuizen die ons land kent.
Volgens mij gebruikt een ketel niet heel veel elektrische energie. Stevige UPS? Vaak zijn die tweedehands goedkoop te verkrijgen. Accu vervangen en gaan.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:21:
Ik zou wel vrezen voor electriciteitsstoringen. Blackouts zijn deze winter niet uit te sluiten. Mijn ketel verstookt gas, maar zonder electriciteit (ook al is het maar een beetje) doet-ie niets, want de ontsteking, regeling en pomp zijn volledig electrisch.
Verder hoeft een benzineaggregaat en wat benzine ook niet de bank te breken.
[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 30-09-2022 19:30 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
De meeste mensen hier (en ikzelf ook) zijn van de leeftijd dat we gewoon een winterjas kunnen aantrekken. Veel meer voorbereiding dan een zaklamp hebben we denk ik niet nodig.The Zep Man schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:30:
Volgens mij gebruikt een ketel niet heel veel elektrische energie. Stevige UPS? Vaak zijn die tweedehands goedkoop te verkrijgen. Accu vervangen en gaan.
Verder hoeft een benzineaggregaat en wat benzine ook niet de bank te breken.
In ziekenhuizen heeft men een noodaggregaat voor de apparatuur; mogelijk is er geen backup voor de verwarming.
Hebben verzorgingshuizen dat ook? Of de woningen van oude mensen?
Onze regering speelt mooi weer, maar juist met gegarandeerd lage gasprijzen is de kans op tekorten deze winter groter geworden.
Er zijn dan ook best wel veel variabelen en nog ontzettend veel meer individuele situaties. Je wilt met een plan in ieder geval zo veel mogelijk individuele situaties afdekken. En ook dan zullen er situaties zijn die buiten de boot vallen. Nu maar hopen dat de politiek dan niet eerst alle situaties wil repareren voordat de wet wordt ingevoerd. Want dan zijn we nog wel even bezig.Real schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:36:
Daar zie ik trouwens ook best wel rare dingen die gevoelsmatig niet kloppen. Ik let de laatste tijd (zoals velen) wat meer op de prijzen in de supermarkt, en ik zie best wel veel producten die niet duurder zijn geworden. Bijvoorbeeld pizzabodems bij AH zijn al jaren 2,99 per 2, hoog bruin bij AH is nog steeds 1,99, olijven in blik 89 cent. En zo nog veel meer. En het gekke is dat daar dus ook producten bij zitten waarvan de grondstoffen duurder zijn geworden. Denk aan het graan voor de pizzabodems en hoog bruin. Waarom zijn die niet duurder geworden en andere broodproducten wel?champion16 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:46:
[...]
Vergeet niet alle andere dagelijkse uitgaven die ook al gestegen zijn.
En transportkosten zijn voor alle producten gestegen maar zie je niet overal terug. Door een beetje op de prijzen te letten, en flexibel te zijn met de recepten die ik wil maken, lukt het me nog steeds om niet echt veel meer aan boodschappen uit te geven.
Dat zijn voorraadproducten. Vroeg of laat zullen deze ook in prijs stijgen.Frame164 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:29:
[...]
Daar zie ik trouwens ook best wel rare dingen die gevoelsmatig niet kloppen. Ik let de laatste tijd (zoals velen) wat meer op de prijzen in de supermarkt, en ik zie best wel veel producten die niet duurder zijn geworden. Bijvoorbeeld pizzabodems bij AH zijn al jaren 2,99 per 2, hoog bruin bij AH is nog steeds 1,99, olijven in blik 89 cent. En zo nog veel meer. En het gekke is dat daar dus ook producten bij zitten waarvan de grondstoffen duurder zijn geworden. Denk aan het graan voor de pizzabodems en hoog bruin. Waarom zijn die niet duurder geworden en andere broodproducten wel?
En transportkosten zijn voor alle producten gestegen maar zie je niet overal terug. Door een beetje op de prijzen te letten, en flexibel te zijn met de recepten die ik wil maken, lukt het me nog steeds om niet echt veel meer aan boodschappen uit te geven.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik zelf ben geen economisch expert maar ik had al wel aan zien komen dat de inflatie de afgelopen maand nog hoger zou zijn door gewoon een beetje het nieuws te volgen en logisch na te denken. Het verbaasd en verontrust mij dan dat experts die hier fulltime mee bezig zijn zoals economen bij het CBS of bankdirecteuren dan verrast zijn door die cijfers aldus dit nieuwsartikel. Wat zou daar de reden van kunnen zijn? Het komt mij over als incompetentie maar ik ben tegenwoordig wat cynischer en achterdochtiger dus misschien zit er wel weer een reden achter.
https://nos.nl/artikel/24...verhogen-vanwege-inflatie
Het nieuwe inflatiecijfer van het Centraal Bureau van Statistiek (CBS) verraste vanochtend zelfs de rekenmeesters van het CBS zelf.
Ook voor Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank, kwam het hoge inflatiepercentage als een verrassing.
@Silvos ik begrijp het ook niet, volgens mij missen ze een zekere realiteitszin . Je kunt nu al aanzien komen dat de inflatie nog hoger gaat worden. De kans is groot dat in de winter de vogelgriep de pluimvee sector groot gaat raken, de aardappeloogst is tegen gevallen en we zitten nog maar aan het begin van een gráan tekort.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Verwijderd
Ze waren verrast door hoeveel hoger, niet zozeer dat het hoger was.Silvos schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 03:06:
Ik zelf ben geen economisch expert maar ik had al wel aan zien komen dat de inflatie de afgelopen maand nog hoger zou zijn door gewoon een beetje het nieuws te volgen en logisch na te denken. Het verbaasd en verontrust mij dan dat experts die hier fulltime mee bezig zijn zoals economen bij het CBS of bankdirecteuren dan verrast zijn door die cijfers aldus dit nieuwsartikel. Wat zou daar de reden van kunnen zijn? Het komt mij over als incompetentie maar ik ben tegenwoordig wat cynischer en achterdochtiger dus misschien zit er wel weer een reden achter.
[...]
[...]
Wat de rente betreft is het vooral kijken naar wat de FED doet. Jarenlang de rente op 0% houden zonder reden was al zeer onlogisch en nu met stijgende prijzen, door andere factoren dan monetaire inflatie, is de doodsteek. Ze doen al heel lang precies het tegenovergestelde dan wat eigenlijk zou moet gebeuren.Silvos schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 03:06:
[...]
[...]
Als de economie goed draait rente stabiel houden of minimaal verhogen om overhitting te voorkomen en als de economie slecht draait de rente stabiel houden of verlagen. Probleem als die op 0% staat is dat er dan geenkant meer op gegaan kan worden.
Het inflatiecijfer vind ik op dit moment nog subjectief want dit bestaat waarschijnlijk voor het grootste deel uit de stijgende energieprijzen. Om dat nou inflatie te noemen vind ik vreemd, maar ik ben dan al helemaal geen econoom. In principe is energie/transportkosten slechts een klein onderdeel van de prijs van vele producten. Goed, de hele keten heeft er last van.
Ik voorzie eerder problemen met de sterk gestegen dollar. In een jaar tijd van 80 cent naar 1,05. De handel komt stil te liggen (slecht), de containerprijzen zakken als een baksteen (dat weer wel goed voor de handel), maar als de dollar met meer dan 25% gestegen is, is import gewoon heftig duur geworden. En als de marges hetzelfde zijn, dan voelen we dat nog meer.
Misschien geef je daar zelf al het antwoord?siggy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:14:
[...]
Ze doen al heel lang precies het tegenovergestelde dan wat eigenlijk zou moet gebeuren [...] maar ik ben dan al helemaal geen econoom.
Hier vanmorgen voor het eerst sinds jaren positief nieuws van de ABN: de rente op mijn pensioenrekening gaat per 1 oktober van 0,30% naar 0,35% (was 1,10% bij afsluiten). Misschien kan ik later toch een beetje goedkopie pindakaas op m'n droge brood doen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Dus mijn hersencellen kunnen dan niet gebruikt worden? Economie is niet eens een exacte wetenschap, meer groepspsychologie dan wat anders. Overigens is het basis economie van vraag en aanbod; In een overhitte economie zou de rente omhoog moeten gaan om af te remmen en een vertragende economie moet de rente omlaag gaan. Nu gebeurd er toch het tegenovergestelde. Daar hoef je geen econoom voor te zijn om dat te constateren.CodeCaster schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:16:
[...]
Misschien geef je daar zelf al het antwoord?
Ik heb een potje zitten bij het ABP, maar daar mag ik niet aankomen, niet overnemen, etc etc. Lang leve het pensioenakkoord. Eer dat ik een cent van dat geld zie is het niks meer waard.Hier vanmorgen voor het eerst sinds jaren positief nieuws van de ABN: de rente op mijn pensioenrekening gaat per 1 oktober van 0,30% naar 0,35% (was 1,10% bij afsluiten). Misschien kan ik later toch een beetje goedkopie pindakaas op m'n droge brood doen.
Wat pindakaas betreft, mij is opgevallen dat de goedkoopste pindakaas (jumbo met dat eekhoorntje) sowieso méér pinda(kaas) bevat dan bijv. de Calve pindakaas. Dat is vooral veel niet-pindaolie (=ongezond). Tot zover mijn bijdrage als pindakaasexpert
Je constateert dat er niet gebeurt wat volgens jou logisch zou zijn, maar je gebrek aan kennis zorgt er misschien voor dat je niet inziet dat dat niet logisch hoeft te zijn.siggy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:38:
[...]
Dus mijn hersencellen kunnen dan niet gebruikt worden? Economie is niet eens een exacte wetenschap, meer groepspsychologie dan wat anders. Overigens is het basis economie van vraag en aanbod; In een overhitte economie zou de rente omhoog moeten gaan om af te remmen en een vertragende economie moet de rente omlaag gaan. Nu gebeurd er toch het tegenovergestelde. Daar hoef je geen econoom voor te zijn om dat te constateren.
Als het zo rechtlijnig zou zijn als je zegt, dat rente een soort magisch corrigerend middel is zonder verdere gevolgen of oorzaken, dan zouden alles centrale banken toch allang vervangen moeten zijn door algoritmes, voor zover ze daar al niet uit bestaan?
Ik weet het verder ook niet hoor, ben eveneens geen econoom. Maar het zeggen dat ze gewoon al veel eerder de rente omhoog hadden moeten gooien zodat ze hem nu weer omlaag hadden kunnen doen, klinkt in mijn bewust onbekwame oren een beetje als onbewust onbekwaam.
Alsof de bestuurders van die banken, na dat te hebben gelezen, Willem Dafoe nadoen:

"Dat we dáár niet aan gedacht hebben!"
Ik heb een potje zitten bij het ABP, maar daar mag ik niet aankomen, niet overnemen, etc etc. Lang leve het pensioenakkoord. Eer dat ik een cent van dat geld zie is het niks meer waard.
Wat pindakaas betreft, mij is opgevallen dat de goedkoopste pindakaas (jumbo met dat eekhoorntje) sowieso méér pinda(kaas) bevat dan bijv. de Calve pindakaas. Dat is vooral veel niet-pindaolie (=ongezond). Tot zover mijn bijdrage als pindakaasexpert
[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 01-10-2022 09:52 ]
Waar men voor gekozen heeft is om inflatie te gebruiken als manier om oververhitting te meten. Er is een doel-inflatie van ongeveer 2% vastgesteld. Als de inflatie lager is dan gaat de rente omlaag, om de economie te stimuleren, als de inflatie hoger is dan 2% dan gaat de rente omhoog.siggy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:38:
Dus mijn hersencellen kunnen dan niet gebruikt worden? Economie is niet eens een exacte wetenschap, meer groepspsychologie dan wat anders. Overigens is het basis economie van vraag en aanbod; In een overhitte economie zou de rente omhoog moeten gaan om af te remmen en een vertragende economie moet de rente omlaag gaan. Nu gebeurd er toch het tegenovergestelde. Daar hoef je geen econoom voor te zijn om dat te constateren.
Probleem is dat we de afgelopen jaren geleerd hebben dat dat totaal niet werkt. De rente was lang 0, of negatief, maar het had nauwelijks gevolg. Dus al dat geld dat beschikbaar was kwam niet bij de burger om het uit te geven.
Het geld dat de overheden tijdens corona in de economie gepompt hebben had ook weinig effect, omdat er maar weinig manieren waren om geld uit te geven.
We hebben nu hoge energieprijzen door tekort aan energie. En dus een hoge inflatie. De enige monetaire manier om de energieprijzen te verlagen is door de hele economie te slopen. Dan gaat de vraag omlaag, en dus ook de prijzen.
Een centrale bank gaat natuurlijk niet met opzet de economie slopen. Dus blijft het bij gerommel met rente dat nauwelijks effect zal hebben.
Ik snap wat je zegt hoor, daar niet van. Maar om te doen alsof die bestuurders wél weten wat ze doen zouden we nooit monetaire crisissen hebben. We hebben nu zo ongeveer elke 5-7 jaar een dikke monetaire crisis en elke keer wordt het er niet beter van. Dat geeft toch ook íets aan. Plus, aantoonbaar dat elke crisis het grote gemidddelde erop achteruit gaat en de rijken er flink op vooruit gaan. Toevallig, bewust of een resultaat van.I don't know. Maar dat is een feitelijke constatering. Mijn conclusie op basis van redelijk logische beargumentering is dan dat ze zelf geen idee wat ze aan het doen zijn.CodeCaster schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:50:
Alsof de bestuurders van die banken, na dat te hebben gelezen, Willem Dafoe nadoen:
[Afbeelding]
"Dat we dáár niet aan gedacht hebben!"
[...]
Zoals gezegd, dit is geen monetaire inflatie, maar grotendeels één enkel product (gas) wat door omstandigheden in een klap vele malen duurder is geworden. Amerika heeft dit probleem niet. De euro is vorig jaar zomer (intussen iets meer dan 14 maanden) consequent gestegen. En toen is er compleet niet ingegrepen, wellicht om de economie te blijven steunen post-corona. Omdat de rente lang 0 is geweest is er weinig keuze. Maar we stevenen af op een dikke crisis, en het monetaire beleid helpft wederom niet.
Door de hoge energieprijzen heb je eigenlijk al het effect van de vraag afremmen, er is minder geld te besteden in huishouden,bedrijven aan andere goederen en diensten Door de rente ook te verhogen is dat dubbelop en kan elkaar ook versterken. De rente verhoging heeft ook een effect op de huizenprijzen. Bij de bedrijven gaat het effect sterk per sector verschillen. In energie intensieve sectoren is de rente verhogen ook weer elkaar versterkend. In sectoren waar weinig energie gebruikt wordt kan de rente verhoging op zichzelf wel een remmend effect hebben op de vraag, waar zonder renteverhoging minder gebeurd zou zijn. De sterk stijgende energieprijzen vragen om een renteverlaging denk ik zelf (lager energie verbruik moet wel gestimuleerd worden, dat is oorzaak van de hoge inflatie, niet een oververhitte economie)phicoh schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:07:
[...]
Waar men voor gekozen heeft is om inflatie te gebruiken als manier om oververhitting te meten. Er is een doel-inflatie van ongeveer 2% vastgesteld. Als de inflatie lager is dan gaat de rente omlaag, om de economie te stimuleren, als de inflatie hoger is dan 2% dan gaat de rente omhoog.
Probleem is dat we de afgelopen jaren geleerd hebben dat dat totaal niet werkt. De rente was lang 0, of negatief, maar het had nauwelijks gevolg. Dus al dat geld dat beschikbaar was kwam niet bij de burger om het uit te geven.
Het geld dat de overheden tijdens corona in de economie gepompt hebben had ook weinig effect, omdat er maar weinig manieren waren om geld uit te geven.
We hebben nu hoge energieprijzen door tekort aan energie. En dus een hoge inflatie. De enige monetaire manier om de energieprijzen te verlagen is door de hele economie te slopen. Dan gaat de vraag omlaag, en dus ook de prijzen.
Een centrale bank gaat natuurlijk niet met opzet de economie slopen. Dus blijft het bij gerommel met rente dat nauwelijks effect zal hebben.
Verbetering van de energie voorziening heeft meer kans om de inflatie af te remmen dan renteverhogingen. Zorgen dat het stroomnetwerk alle zonneparken en windmolens aan kan. Desnoods door personen te gebruiken uit andere sectoren, bijvoorbeeld vanuit de glasvezelsector. Diversificeren van stroombronnen kan de prijs verlagen op termijn: een goede mix van zon, wind, gas, kolen,kernenergie, waterstof, getijde energie en met innovatie andere bronnen ontdekken.
[ Voor 12% gewijzigd door tweakje-2018 op 01-10-2022 10:45 ]
Boom-bust cycles zijn een feature, geen bug.siggy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:09:
[...]
Ik snap wat je zegt hoor, daar niet van. Maar om te doen alsof die bestuurders wél weten wat ze doen zouden we nooit monetaire crisissen hebben. We hebben nu zo ongeveer elke 5-7 jaar een dikke monetaire crisis en elke keer wordt het er niet beter van. Dat geeft toch ook íets aan. Plus, aantoonbaar dat elke crisis het grote gemidddelde erop achteruit gaat en de rijken er flink op vooruit gaan. Toevallig, bewust of een resultaat van.I don't know. Maar dat is een feitelijke constatering. Mijn conclusie op basis van redelijk logische beargumentering is dan dat ze zelf geen idee wat ze aan het doen zijn.
Zoals gezegd, dit is geen monetaire inflatie, maar grotendeels één enkel product (gas) wat door omstandigheden in een klap vele malen duurder is geworden. Amerika heeft dit probleem niet. De euro is vorig jaar zomer (intussen iets meer dan 14 maanden) consequent gestegen. En toen is er compleet niet ingegrepen, wellicht om de economie te blijven steunen post-corona. Omdat de rente lang 0 is geweest is er weinig keuze. Maar we stevenen af op een dikke crisis, en het monetaire beleid helpft wederom niet.
Less alienation, more cooperation.
Het inflatiecijfer is eigenlijk niks meer dan natte vingerwerk geworden.Silvos schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 03:06:
[...]
[...]
Heel veel Nederlanders betalen deze maand echt niet nog 8% meer aan alles dan vorige maand, toen het nog 10% ish was. In dat opzicht is het ook wel een beetje onzin.
Tegelijkertijd, als iemand die 3 jaar geleden actief naar een koopwoning op zoek was die ieder jaar weer 20% duurder werd, heb ik de inflatiecijfers net zo hard vervloekt
Men had toen al met rentestijging in moeten grijpen, omdat de inflatie toen al fors hoger was, dan het 'inflatiemandje' deed vermoeden. Want dat mandje hangt vrijwel volledig op energie, zo blijkt ook nu wel. Het is ook zo ontzettend dom, want renteverhogingen hebben helemaal geen zin tegen hoge energieprijzen. Wel tegen overgewaardeerd vastgoed...
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 01-10-2022 11:12 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Zijn we dan niet een probleem aan het creëren door salarissen structureel te verhogen om een natte vingerwerk inflatie te compenseren? Inflatie wat gebaseerd is op energieprijzen en grondstoffen tgv Oekraïne. Als prijzen van energie omlaag komen en grondstoffen weer beschikbaar zijn, heb je wel de salarissen omhoog gegooid. Veroorzaakt dat op zichzelf geen inflatie?Richh schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:09:
[...]
Het inflatiecijfer is eigenlijk niks meer dan natte vingerwerk geworden.
Heel veel Nederlanders betalen deze maand echt niet nog 8% meer aan alles dan vorige maand, toen het nog 10% ish was. In dat opzicht is het ook wel een beetje onzin.
Tegelijkertijd, als iemand die 3 jaar geleden actief naar een koopwoning op zoek was die ieder jaar weer 20% duurder werd, heb ik de inflatiecijfers net zo hard vervloektwant toen was er volgens diezelfde economen helemaal niks aan de hand en werd het leven maar 1% duurder. Terwijl ik, iedere maand weer, ongeveer €6.500 verder achter liep op een modale koopwoning. De bijbehorende hypotheek en de invloed op mijn persoonlijke maandlasten voor de volgende 30 jaar was fors hoger dan het inflatiecijfer voorspelde.
Men had toen al met rentestijging in moeten grijpen, omdat de inflatie toen al fors hoger was, dan het 'inflatiemandje' deed vermoeden. Want dat mandje hangt vrijwel volledig op energie, zo blijkt ook nu wel. Het is ook zo ontzettend dom, want renteverhogingen hebben helemaal geen zin tegen hoge energieprijzen. Wel tegen overgewaardeerd vastgoed...
Salarissen zijn in Nederland structureel te laag. Dus echt erg is het niet als ze nu wat sneller stijgen.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Zijn we dan niet een probleem aan het creëren door salarissen structureel te verhogen om een natte vingerwerk inflatie te compenseren? Inflatie wat gebaseerd is op energieprijzen en grondstoffen tgv Oekraïne. Als prijzen van energie omlaag komen en grondstoffen weer beschikbaar zijn, heb je wel de salarissen omhoog gegooid. Veroorzaakt dat op zichzelf geen inflatie?
Rente heeft allerlei complexe effecten. De ECB zal officieel de rente alleen verhogen om de beschikbare geldvoorraad te verminderen. En dat moet dan weer tot een lagere inflatie leiden. Dat zal waarschijnlijk niet veel uithalen.tweakje-2018 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:20:
Door de hoge energieprijzen heb je eigenlijk al het effect van de vraag afremmen, er is minder geld te besteden in huishouden,bedrijven aan andere goederen en diensten Door de rente ook te verhogen is dat dubbelop en kan elkaar ook versterken. De rente verhoging heeft ook een effect op de huizenprijzen. Bij de bedrijven gaat het effect sterk per sector verschillen. In energie intensieve sectoren is de rente verhogen ook weer elkaar versterkend. In sectoren waar weinig energie gebruikt wordt kan de rente verhoging op zichzelf wel een remmend effect hebben op de vraag, waar zonder renteverhoging minder gebeurd zou zijn. De sterk stijgende energieprijzen vragen om een renteverlaging denk ik zelf (lager energie verbruik moet wel gestimuleerd worden, dat is oorzaak van de hoge inflatie, niet een oververhitte economie)
Maar een effect van een hogere rente is ook dat de euro meer waard wordt t.o.v. de dollar. Gas wordt afgerekend in dollars, dus indirect wordt gas dan goedkoper, en gaat de inflatie omlaag.
Zeker, in een "normale" economie kan het verminderen van de geld hoeveelheid best zinvol zijn.phicoh schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:10:
[...]
Rente heeft allerlei complexe effecten. De ECB zal officieel de rente alleen verhogen om de beschikbare geldvoorraad te verminderen. En dat moet dan weer tot een lagere inflatie leiden. Dat zal waarschijnlijk niet veel uithalen.
Maar een effect van een hogere rente is ook dat de euro meer waard wordt t.o.v. de dollar. Gas wordt afgerekend in dollars, dus indirect wordt gas dan goedkoper, en gaat de inflatie omlaag.
Het verhogen van de rente in de EU, heeft minder steunend effect op de euro, omdat de VS de rente ook aan het verhogen is. Op het moment staat de dollar er erg sterk voor ten opzichte van allerlei andere munten en dat heeft nadelen voor onze inflatie.
Het verlagen van de rente zou je dan in alle landen, vooral in de VS met de sterkte dollar moeten doen, maar goed het standaard instrument is de rente verhogen bij te hoge inflatie of het nu zinvol is of juist misschien schadelijk kan zijn dat is iets wat niet echt meespeelt. Mogelijk dat de geschiedenisboekjes ons nog iets kunnen leren over de oliecrisis in combinatie met de hoge rente destijds in de jaren 70/80. De rente zou pas wat verhoogd moeten worden als de energie prijs (hard) daalt om het vrijgekomen geld te dempen.
[ Voor 4% gewijzigd door tweakje-2018 op 01-10-2022 12:44 ]
De ECB moet rekening houden met Zuid Europa waar de economie nooit goed draait.
Inflatiecijfer is altijd een stijging van een bepaalde maand ten opzichte van een jaar eerder.. Dus de 17,1% stijging is ten opzichte van september 2021. Wat is daar natte vingerwerk aan?Richh schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:09:
[...]
Het inflatiecijfer is eigenlijk niks meer dan natte vingerwerk geworden.
Ik kan me voorstellen dat er bedoeld wordt dat niet iedereen even hard geraakt wordt door de procentuele wijzigingen. Vaste lasten zijn vaak dat, vast. Legio mensen met een hypotheek en meerjarencontract voor energie bij een betrouwbare partij, geen auto maar fiets of OV, weinig zorguitgaven. Dan stijgt het totaal van hun uitgaven geen 17%.GioStyle schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:13:
[...]
Inflatiecijfer is altijd een stijging van een bepaalde maand ten opzichte van een jaar eerder.. Dus de 17,1% stijging is ten opzichte van september 2021. Wat is daar natte vingerwerk aan?
Boodschappen, goederen en diensten worden uiteraard wel duurder, maar dat worden ze voor iedereen.
Dat klopt helemaal. De inflatiecijfer heeft geen betrekking op jouw persoonlijke inflatie. Ik zag dat de energierekening met 114% is gestegen ten opzichte van afgelopen jaar, dus verdubbeld. Dat kan, persoonlijk heb ik een daling in energiekosten van meer dan 100%.CodeCaster schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:37:
[...]
Ik kan me voorstellen dat er bedoeld wordt dat niet iedereen even hard geraakt wordt door de procentuele wijzigingen. Vaste lasten zijn vaak dat, vast. Legio mensen met een hypotheek en meerjarencontract voor energie bij een betrouwbare partij, geen auto maar fiets of OV, weinig zorguitgaven. Dan stijgt het totaal van hun uitgaven geen 17%.
Boodschappen, goederen en diensten worden uiteraard wel duurder, maar dat worden ze voor iedereen.
Neemt niet weg dat de inflatiecijfer gewoon een berekening is van door kosten jaar op jaar te vergelijken... Dat de uitkomst nu extreem is wordt nu gewoon weggewuifd door te stellen dat de berekening anders moet… Met andere woorden: de uitkomst ziet er lelijk uit, dus de berekening moet anders.
[ Voor 15% gewijzigd door GioStyle op 01-10-2022 13:49 ]
Dat lijkt me nogal wiedes idd... Niet dat ik iets anders zei, toch?GioStyle schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:13:
[...]
Inflatiecijfer is altijd een stijging van een bepaalde maand ten opzichte van een jaar eerder.. Dus de 17,1% stijging is ten opzichte van september 2021.
Dat heb ik best duidelijk beschreven vind ik, en uitgelegd in het stuk wat je uit je citaat hebt gelaten. Maar dan probeer ik het nogmaalsWat is daar natte vingerwerk aan?
Vorige maand was het (dus van augustus 2021 tot augustus 2022) nog 12% ofzoiets? Dus er vanuit gaande dat het tussen augustus 2021 en september 2021 ongeveer gelijke inflatie was, zegt dit inflatiecijfer dus eigenlijk dat de prijzen tussen augustus 2022 en september 2022 17% - 12% = grofweg 5% gestegen zijn. In 1 maand.
En dat is onzin.
Het leven is niet gemiddeld 5% duurder dan vorige maand. Als het vorige maand nog maar 12% was is het nu geen 17%. Dat zou veel dichter bij elkaar moeten liggen.
Ook geen wonder dat economen het daar niet mee eens zijn dus.
Dat komt omdat de bepaling van het inflatiecijfer van een 'mandje' afhankelijk is van goederen en diensten. En dat mandje is vrij ondoorzichtig en er is gigantisch veel op aan te merken. Zo zijn de kosten van wonen extreem verspreid tussen leeftijdscategorieën. En als de huizenprijzen stijgen, kan door de dalende hypotheekrente de kosten van wonen toch dalen. De rekenhuur ligt binnen de sociale sector grens, terwijl je daar praktisch als jongere met een baan helemaal niet bij kan.
Het cijfer wat daar dan helemaal gemiddeld uitrolt noem ik natte vingerwerk. De inflatie is al langer, veel hoger, en zo'n delta tussen maanden zou echt niet meer dan 1-2% moeten schelen zolang je brood niet zichtbaar 10 cent duurder is dan vorige maand.
Zo komt het nu over, maar dat komt vooral omdat economen de afgelopen 5 jaar hebben zitten slapen. Toen was het al lelijk, toen al had er actie ondernomen moeten worden.GioStyle schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:45:
Dat de uitkomst nu extreem is wordt nu gewoon weggewuifd door te stellen dat de berekening anders moet… Met andere woorden: de uitkomst ziet er lelijk uit, dus de berekening moet anders.
Dat het nu zo heftig uit komt, is daar uiteindelijk gewoon een bevestiging van.
[ Voor 18% gewijzigd door Richh op 01-10-2022 15:32 ]
Hogere salarissen zorgen niet per se voor inflatie. Als in ruil voor de salarissen de woekerwinsten van voornamelijk grote bedrijven iets omlaag gaan, is er niet zoveel aan de hand. Dus dat bedrijven maar 100 miljoen winst maken in plaats van 1 miljard, zeg maar.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Zijn we dan niet een probleem aan het creëren door salarissen structureel te verhogen om een natte vingerwerk inflatie te compenseren? Inflatie wat gebaseerd is op energieprijzen en grondstoffen tgv Oekraïne. Als prijzen van energie omlaag komen en grondstoffen weer beschikbaar zijn, heb je wel de salarissen omhoog gegooid. Veroorzaakt dat op zichzelf geen inflatie?
De balans tussen de winsten van bedrijven tov de winsten voor burgers is al decennia lang super scheef en een kleine reparatie daartussen lijkt me niet zo verkeerd.
Verder, zie mijn post hierboven: ik ben van mening dat de inflatie al een tijdje bezig is. Een inhaalslag in salarissen lijkt mij niet meer dan terecht nu. Het is fijn dat er nu eindelijk eens een aanwijsbare reden is waar vakbonden voor modale beroepen eindelijk een reden mee hebben gekregen.
Desalniettemin komt er natuurlijk wel een punt waarop het klopt wat je zegt.
[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 01-10-2022 15:45 ]
Toch geven de statistieken aan dat de prijzen met 17% in september zijn gestegen en 12% in augustus. Daar kan je niet omheen. Dat het cijfertje niet helemaal met jouw werkelijkheid overeenkomt betekent niet dat de prijzen niet zijn gestegen...Richh schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:28:
Vorige maand was het (dus van augustus 2021 tot augustus 2022) nog 12% ofzoiets? Dus er vanuit gaande dat het tussen augustus 2021 en september 2021 ongeveer gelijke inflatie was, zegt dit inflatiecijfer dus eigenlijk dat de prijzen tussen augustus 2022 en september 2022 17% - 12% = grofweg 5% gestegen zijn. In 1 maand.
En dat is onzin.
Het leven is niet gemiddeld 5% duurder dan vorige maand. Als het vorige maand nog maar 12% was is het nu geen 17%. Dat zou veel dichter bij elkaar moeten liggen.
Overigens ben ik het wel met je eens dat die berekeningen van inflatie anders kunnen...
Dat klopt. Mijn conclusie is dus dat de berekening ergens niet helemaal in de haak is. Dat vind ik ook al jarenGioStyle schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:33:
[...]
Toch geven de statistieken aan dat de prijzen met 17% in september zijn gestegen en 12% in augustus. Daar kan je niet omheen. Dat het cijfertje niet helemaal met jouw werkelijkheid overeenkomt betekent niet dat de prijzen niet zijn gestegen...
Overigens ben ik het wel met je eens dat die berekeningen van inflatie anders kunnen...
Ik probeer het zeker niet tot mijn eigen werkelijkheid te projecteren, ik ben in augustus een vast contract voor 3 jaar aangegaan en woon in een goed geïsoleerde woning met PV. Toch weet ik vrij goed waar vrienden en familie aan toe zijn en tegen welke prijzen zij aankijken met een variabel contract. Ja: dat gaat kneiterhard, maar dat gaat al heel erg lang zo en is niet per direct vorige maand ontzettend veel duurder geworden dan de maand daarvoor.
Kortom, economen hebben gewoon gelijk dat er wel wat op die inflatiecijfers aan te merken is. Echter, dat was het een paar jaar geleden ook al.
@Richh
"All models are wrong, some are useful".
Het inflatiecijfer is gewoon een KPI waar dus niet direct op gestuurd moet worden, maar wat wel een indicatie is of beleid de gewenste uitkomst heeft. Net zoals BNP bijvoorbeeld.
Nu geeft het cijfer aan dat dingen duurder worden. Afhankelijk van de mate waarin jouw boodschappenmandje overeenkomt zegt het veel of weinig over hoe jouw leven duurder is geworden.
Als een langlopend energiecontract voor 5% van de mensen vorige maand afliep zal het gemiddelde al meetbaar oplopen terwijl er voor 95% (wat dat betreft) niets verandert.
Anekdote, N=1: we hebben elk jaar in het 1e weekend van oktober een kermis. Dat is goed jaar-op-jaar te vergelijken. Dit jaar was hij zowel kleiner (minder attracties) als ca 20% duurder. Zowel krimpflatie als inflatie dus. Succes met modelleren
"All models are wrong, some are useful".
Het inflatiecijfer is gewoon een KPI waar dus niet direct op gestuurd moet worden, maar wat wel een indicatie is of beleid de gewenste uitkomst heeft. Net zoals BNP bijvoorbeeld.
Nu geeft het cijfer aan dat dingen duurder worden. Afhankelijk van de mate waarin jouw boodschappenmandje overeenkomt zegt het veel of weinig over hoe jouw leven duurder is geworden.
Als een langlopend energiecontract voor 5% van de mensen vorige maand afliep zal het gemiddelde al meetbaar oplopen terwijl er voor 95% (wat dat betreft) niets verandert.
Anekdote, N=1: we hebben elk jaar in het 1e weekend van oktober een kermis. Dat is goed jaar-op-jaar te vergelijken. Dit jaar was hij zowel kleiner (minder attracties) als ca 20% duurder. Zowel krimpflatie als inflatie dus. Succes met modelleren
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wel ja, dat heb je nu eenmaal met mensen: ze anticiperen op verandering in hun omgeving.
Als iets duurder wordt dan gaan we er minder van doen, of we zoeken een alternatief.
Ook roepen, tieren, huilen, debatteren, de schuld op de overheid/politici steken,... is een vorm van anticipatie.
Als iets duurder wordt dan gaan we er minder van doen, of we zoeken een alternatief.
Ook roepen, tieren, huilen, debatteren, de schuld op de overheid/politici steken,... is een vorm van anticipatie.
Het simpele feit dat we leven in een energiemaatschappij en dat onze welvaart afhangt van goedkope energie wordt nu ineens zichtbaar. Dat we allemaal in paniek raken en dat iedereen aan de overheid vraagt dit op te lossen is gewoon een eerste stap in rouwverwerking. Helaas is dit in onze opvoeding onderbelicht geweest en is energiebesparen alleen iets voor bomenknuffelaars.
(Bijna) Elke grote stap in de ontwikkeling van de mensheid heeft te maken met het beschikbaar komen van goedkope energie. Denk aan kolen, olie, maar ook paardenkracht en windkracht.
Willen we een beetje onze welvaart behouden dan zullen we dus nog veel meer innovatie in het opwekken, opslaan en distribueren van goedkope (en liefst duurzame) energie moeten hebben.
Kijk eens naar deze stats:
https://www.worldometers.info/ en scroll naar energy.
We hebben ongeveer nog 50 jaar aan olie en gas met het huidige gebruik. Misschien vinden nog wat meer en besparen we, maar over 100 jaar is het dan echt op. Het zal dus alleen maar duurder worden en nog meer een geopolitiek middel. We zijn hier nog maar zo weinig mee bezig, dat is echt gênant. Slimme mensen gaan voor crypto bedrijven werken ipv het oplossen van de grootste uitdaging van de afgelopen paar honderd jaar.
10 miljard mensen die allemaal een beetje een leuk leven willen leiden, terwijl het klimaat steeds onguurder wordt en de wereldwijde verhoudingen verder op scherp komen te staan.
Dit is allemaal al tientallen jaren bekend. Bijv de club van Rome kwam er niet voor niets. Toch gaan slimme mensen voor een carrière als belastingontduiker of willen anderen zo veel mogelijk prullaria aansmeren. Laten we als samenleving nou ook eens aangeven dat we daar niet op zitten te wachten. Ga je niet iets maatschappelijks relevants doen dan moet je gewoon meer belasting betalen. Nu is dat eerder omgedraaid. Ook moeten dat soort mensen net als siewerd met pek en veren worden afgevoerd, niet verafgod. Kortom, heb wat morele ambitie.
(Bijna) Elke grote stap in de ontwikkeling van de mensheid heeft te maken met het beschikbaar komen van goedkope energie. Denk aan kolen, olie, maar ook paardenkracht en windkracht.
Willen we een beetje onze welvaart behouden dan zullen we dus nog veel meer innovatie in het opwekken, opslaan en distribueren van goedkope (en liefst duurzame) energie moeten hebben.
Kijk eens naar deze stats:
https://www.worldometers.info/ en scroll naar energy.
We hebben ongeveer nog 50 jaar aan olie en gas met het huidige gebruik. Misschien vinden nog wat meer en besparen we, maar over 100 jaar is het dan echt op. Het zal dus alleen maar duurder worden en nog meer een geopolitiek middel. We zijn hier nog maar zo weinig mee bezig, dat is echt gênant. Slimme mensen gaan voor crypto bedrijven werken ipv het oplossen van de grootste uitdaging van de afgelopen paar honderd jaar.
10 miljard mensen die allemaal een beetje een leuk leven willen leiden, terwijl het klimaat steeds onguurder wordt en de wereldwijde verhoudingen verder op scherp komen te staan.
Dit is allemaal al tientallen jaren bekend. Bijv de club van Rome kwam er niet voor niets. Toch gaan slimme mensen voor een carrière als belastingontduiker of willen anderen zo veel mogelijk prullaria aansmeren. Laten we als samenleving nou ook eens aangeven dat we daar niet op zitten te wachten. Ga je niet iets maatschappelijks relevants doen dan moet je gewoon meer belasting betalen. Nu is dat eerder omgedraaid. Ook moeten dat soort mensen net als siewerd met pek en veren worden afgevoerd, niet verafgod. Kortom, heb wat morele ambitie.
HAK stip in januari 6 weken met de productie vanwege hoge energieprijzen.
https://www.nu.nl/economi...wacht-hogere-prijzen.html
Opnieuw een teken aan de wand, enerzijds dat de vroegere subsidies op grootverbruik innovatie in de weg heeft gestaan (waarschijnlijk?) anderzijds dat dit een groot bedrijf is met vlees aan de botten die kennelijk deze afweging kunnen maken, maar hoeveel bedrijven kunnen dat dat en hoelang is dit vol te houden?
Opnieuw een teken aan de wand, enerzijds dat de vroegere subsidies op grootverbruik innovatie in de weg heeft gestaan (waarschijnlijk?) anderzijds dat dit een groot bedrijf is met vlees aan de botten die kennelijk deze afweging kunnen maken, maar hoeveel bedrijven kunnen dat dat en hoelang is dit vol te houden?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Misschien een 'nieuw normaal'. De stookkosten in mijn magazijn, die niet onaanzienlijk zijn, worden ook enkel gemaakt in de 3 koudste maanden van het jaar. Het zou me financieel flink schelen als ik de mogelijkheid had om in plaats van een bouwvakvakantie in de zomermaanden het bedrijf in december/januari 6 weken te sluiten (tezamen met de kerstvakantie).Cobb schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:10:
Zou me niks verbazen als deze discussie binnenkort oplaait in meerdere branches.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Aangezien ze in de winter sluiten, gaat het om warmte en niet zozeer om stroom. Of koken ze de groente voor het inpotten en de prijs daarvoor is in de winter hóóg?Cobb schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:10:
Ik vind eerder dat het de extreme hypocrisie in ons landje goed zet. Duurzaamheid was jaren iets voor 'geiten wollen sokken'-mensen en nagenoeg niemand nam het serieus. En het is niet eens een 'perfect storm' wat we hebben en de halve maatschappij lijkt in te storten. Kun je nagaan als het nóg erger was, hoe eenvoudig onze maatschappij in elkaar klapt. En de grap zal zijn dat duurzaamheid nog steeds niet serieus genomen zal worden. Want men lijkt er vanuit te gaan dat we na de winter weer redelijk normale prijzen hebben.
Het nieuwe normaal (wat een conditionering is dit gebleken) moet nog tot de mensen doordringen. Dat zal wel na de winter komen als de prijzen niet geweldig gaan zakken en we 'blij' zijn met stroomprijzen van 50-60 cent per kwh. En de energiebedrijven die gaan zo belachelijk veel geld verdienen, die kunnen daar de hele Noordzee mee volplanten met windturbines. /s
En dan staat daar zo'n overcapaciteit, dat de stroom weer gratis wordt.siggy schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:33:
[...]
En de energiebedrijven die gaan zo belachelijk veel geld verdienen, die kunnen daar de hele Noordzee mee volplanten met windturbines. /s
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Op piekmomenten is dat nu al het geval. En dan nog, we zijn er nog lang niet dat dat het hele jaar door is. Dan heb ik er vrede mee dat geld geinvesteerd wordt om die gratis energie proberen op te slaan voor de winter. Wat dat betreft zijn we er nog lang niet. Er zullen ook nog altijd onderhoudskosten etc zijn, dus stroom zal nooit echt 'gratis' worden.Freee!! schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:43:
[...]
En dan staat daar zo'n overcapaciteit, dat de stroom weer gratis wordt.
Zodat het personeel wel lekker die extra kosten kunnen maken en naar 6 weken bankroet terug komen van ''vakantie'' want wie wil er dan 6 weken thuis zitten?alexbl69 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:05:
[...]
Misschien een 'nieuw normaal'. De stookkosten in mijn magazijn, die niet onaanzienlijk zijn, worden ook enkel gemaakt in de 3 koudste maanden van het jaar. Het zou me financieel flink schelen als ik de mogelijkheid had om in plaats van een bouwvakvakantie in de zomermaanden het bedrijf in december/januari 6 weken te sluiten (tezamen met de kerstvakantie).
Zou me niks verbazen als deze discussie binnenkort oplaait in meerdere branches.
Dit idee is toch ook al voorgesteld om Corona in te dammen en daar was al behoorlijk veel kritiek op.
Blizzard: killerbeuker#2427 Teamspeak : BuG
En dus zullen ze dat niet doenFreee!! schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 07:43:
[...]
En dan staat daar zo'n overcapaciteit, dat de stroom weer gratis wordt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Transport van LNG over zee is duurder dan gastransport over land. Windparken bouwen blijft gewoon mega interessant. Ik vraag me af welke manieren er zijn om regelbaar vermogen te realiseren. Is hiervoor een markt?
- Hoe regelbaar zijn biomassa centrales?
- Is batterijtechniek hiervoor interessant?
- Afspraken over bufferen/afschakelen van energie voor de industrie?
[ Voor 6% gewijzigd door Gecko123 op 04-10-2022 08:57 ]
Onderhoud en vernieuwing hebben ze dan weer alle tijd voor in die zes weken. En op zich ligt er behoorlijk wat geld bij veel bedrijven.Cobb schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:10:
Voor veel bedrijven zal investeren in duurzaamheid, niet heel hoog op de agenda hebben gestaan, en vooral bij spielerei zijn gebleven. Toch wel genoeg geld. Nu moeten ze opeens wel. Lijkt mij niet helemaal verkeerd.
Vorige werkgever heeft het dit jaar onwijs druk met onder andere onderhoud, installatie en verhuizingen van bedrijven die de deuren al dicht hebben of deels.
En blijkbaar kan Hak dit ook prima. De piekperiode is straks voorbij. Dus alle tijd om die ketelhuis vernieuwing door te voeren. En alles eens goed na te lopen, aan te draaien, en andere vervangingen naar voren te halen. Medewerkers kunnen mooi allemaal aan het poetsen, en op training, en aan hun certificeringen werken. En je kunt nog eens rustig wat software vernieuwingen en updates doorvoeren.
Kunnen ze daarna weer volle bak door.
Timo Hoogeboom, CEO van HAK, zegt hierover: “We plannen de pauze op een moment dat het oogstseizoen voorbij is en er geen verse groenten meer van het land komen. De overige producten zoals (gedroogde) peulvruchten kunnen we flexibeler plannen en produceren we dan ook vaak in deze periode. Die schuiven we nu door in de planning. Daarnaast houden we altijd een veiligheidsvoorraad aan voor onverwachte omstandigheden. We kunnen dus voorlopig gewoon leveren.”
https://hak.nl/pers/hak-l...egens-hoge-energieprijzenDe groenten- en peulvruchten fabrikant investeert stevig in het reduceren van het energieverbruik, door middel van elektrificatie en vergroening van energie. Zo plaatste HAK onlangs 10.000 vierkante meter aan zonnepanelen op het dak van de fabriek in Giessen en wordt er geïnvesteerd in het energiezuiniger maken van het ketelhuis.
@sugarlevi01 dat is precies wat ik bedoel, ze hadden die 10.000 panelen 5 jaar geleden al neer moeten leggen maar (waarschijnlijk) door alle grootverbruik subsidies hebben ze dat overwogen.
Als je genoeg windmolens hebt, kun je natuurlijk on-demand ze af en aan schakelen.Gecko123 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:52:
Transport van LNG over zee is duurder dan gastransport over land. Windparken bouwen blijft gewoon mega interessant. Ik vraag me af welke manieren er zijn om regelbaar vermogen te realiseren. Is hiervoor een markt?
Zo kun je ook het net balanceren zonder dure accu's.
Maar dan moet het natuurlijk wel waaien.
Klinkt als een standaard onderhoudsperiode waarvan de afdeling Marketing nu gebruik maakt. Met dit persbericht worden we dan alvast voorbereid op hogere prijzen ná die stop.sugarlevi01 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 09:08:
[...]
Onderhoud en vernieuwing hebben ze dan weer alle tijd voor in die zes weken. En op zich ligt er behoorlijk wat geld bij veel bedrijven.
Voor veel bedrijven zal investeren in duurzaamheid, niet heel hoog op de agenda hebben gestaan, en vooral bij spielerei zijn gebleven. Toch wel genoeg geld. Nu moeten ze opeens wel. Lijkt mij niet helemaal verkeerd.
Vorige werkgever heeft het dit jaar onwijs druk met onder andere onderhoud, installatie en verhuizingen van bedrijven die de deuren al dicht hebben of deels.
En blijkbaar kan Hak dit ook prima. De piekperiode is straks voorbij. Dus alle tijd om die ketelhuis vernieuwing door te voeren. En alles eens goed na te lopen, aan te draaien, en andere vervangingen naar voren te halen. Medewerkers kunnen mooi allemaal aan het poetsen, en op training, en aan hun certificeringen werken. En je kunt nog eens rustig wat software vernieuwingen en updates doorvoeren.
Kunnen ze daarna weer volle bak door.
[...]
[...]
https://hak.nl/pers/hak-l...egens-hoge-energieprijzen
Het energiezuiniger maken van het ketelhuis is iets dat gepland moet worden en dat kan mooi in de winter nadat alle oogst verwerkt is. Toen ik in de wereld van energiecentrales werkte was het heel normaal dat er stops waren van meerdere weken waarin onderhoud werd uitgevoerd, dit lijkt er precies op. Alleen gaat een afdeling Marketing er nu mee aan de haal.
Goed (of beter dan eerst) nieuws over het prijsplafond:
https://nos.nl/artikel/24...nstiger-dan-eerder-gemeld
De regeling is voor consumenten ruimer dan de cijfers die eerder de ronde deden.
Tot een jaargebruik van 1200 m3 gas en 2900 kWh aan elektriciteit gelden vaste prijzen van 1,45 euro per m3 gas en 0,40 euro per kWh stroom. Daarboven geldt gewoon de hogere marktprijs, die dus per energiebedrijf, contract en periode kan verschillen.
Ik ben benieuwd wat bedrijven allemaal voor compensatie gaan krijgen. Dat is een goede manier om de gasprijs te laten stijgen.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:36:
[...]
Dit is anders ook een prima methode om vooral schadeloosheid bij energiebedrijven te garanderen. Ik meen dat gas/elektra niet zomaar afgesloten mocht worden, net zoals dat water niet zomaar afgesloten kan worden. Dus de enige winnaars zijn de energiebedrijven. Ik ben vooral benieuwd wanneer erlange termijn plan-geluiden komen en wat díe inhouden. Dat er nu iets nodig is, soit prima, maar daarna. De inkoopprijzen zijn allang de piek voorbij, de dagprijzen op de apx voor kwh zijn niet bepaald schokkend te noemen.phicoh schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 15:10:
[...]
Ik ben benieuwd wat bedrijven allemaal voor compensatie gaan krijgen. Dat is een goede manier om de gasprijs te laten stijgen.
Never waste a good crisis, nu ook voor multinationals. Ik ben zeer zeer benieuwd wat de lente brengt. Vooral naief benieuwd of de overheid ná de winter is zoden aan de dijk te zetten of dat dit het beste is waar we voor kunnen hopen; verdeling van belastinggelden.
De volgende generatie moet het probleem maar weer oplossen...Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:36:
[...]
9% is alweer naar 21% btw. Er komen euro's genoeg binnen volgens mij.mierenfokker schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:36:
[...]
De volgende generatie moet het probleem maar weer oplossen...
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar de kans is groot dat wij ook gewoon zelf zijn.mierenfokker schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:36:
[...]
De volgende generatie moet het probleem maar weer oplossen...
Nou ja, onze overheidsfinanciën liggen er ook wel erg goed bij, zelfs na de corona steun: https://www.cbs.nl/nl-nl/...o-in-eerste-halfjaar-2022
We zitten op ongeveer 51% staatsschuld van ons BBP en in de eerste helft van dit jaar had de overheid een overschot van 10 miljard.
Dit plafond zou ons 23 miljard gaan kosten. Als we het komende jaar datzelfde overschot houden, dan hoeven we niet eens echt bij te lenen.
We zitten op ongeveer 51% staatsschuld van ons BBP en in de eerste helft van dit jaar had de overheid een overschot van 10 miljard.
Dit plafond zou ons 23 miljard gaan kosten. Als we het komende jaar datzelfde overschot houden, dan hoeven we niet eens echt bij te lenen.
Tel nu alles wat ze niet meetellen eens mee: de investeringsfondsen en de schuld die de EU namens ons is aangegaan. Het is een beetje alsof je alleen je hypotheekschuld noemt, en de PL voor je auto niet meetelt.diondokter schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:53:
Nou ja, onze overheidsfinanciën liggen er ook wel erg goed bij, zelfs na de corona steun: https://www.cbs.nl/nl-nl/...o-in-eerste-halfjaar-2022
Let op:
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Wat wel hoort in dit topic
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic
Topic beleid
Help! Ik wil laagdrempelig over mijn energierekening praten.
Bespreek je persoonlijk situatie hier: Help! De energierekening - kroegtopic
Wat wel hoort in dit topic
- Politiek beleid en beslissingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
- Algemene maatschappelijke ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
- Algemene economische ontwikkelingen omtrent de energie en inflatie crisis in Nederland.
- Individuele problemen en oplossingen, dit topic gaat maatschappijbrede problemen.
- Buitenlandse politiek, dit topic gaat specifiek over hoe Nederland omgaat met de crisis qua beleid.
- De oorlog in Oekraïne, hievoor hebben een compleet themaforum: Themaforum: oorlog in Oekraïne
- Geopolitieke en technische achtergronden over energie: hiervoor hebben we Energie - crisis & actualiteit
- De stikstof crisis, hiervoor hebben we: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
- De energiemarkt ontwikkeling qua prijzen, leveranciers, geopolitiek en andere achtergronden: De energiemarkt crisis: ontwikkelingen en achtergronden
Lees s.v.p. eerst ons beleid als uitgangspunt: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Let specifiek op de volgende aanvullende topic regels:
- Geen minachting en/of vernederende oplossingen voor minder bedeelde groepen.
- Geen rants.
- Geen meme's/plaatjes.
- Geen nutteloze posts, denk s.v.p. na of je post wat inhoudelijks toevoegt.
- Geen ongefundeerde posts, onderbouw je standpunten met betrouwbare bronnen indien noodzakelijk.
Voldoet een post niet aan onze forum of topics regels: maak een topic report aan.
Voor algemene feedback (dus niet over andere deelnemers):
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic