siggy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:50:
[...]
Wat vind jij van accu's? En waarom heb je ze niet genoemd? Zouden netbeheerder(s) controle moeten krijgen over een deel van de accu?
Ik kwam laatst een artikel voorbij dat er een aantal partijen in NL bezig zijn om 'mega'-accu's op het grid te plaatsen en dat er onenigheid was over de betaling van en bepaald deel van de kosten omdat die partijen zich niet zien als energiebedrijven (of iets in die richting). Weet jij daar meer van?
Als ik mag vragen, hoe wordt de aansluiting van grote zonneweides geregeld? Ik heb ooit gelezen dat die gesubsidieerd worden door een partij, klopt dit?
Accu's zijn op dit moment geen serieus alternatief voor grootschalige inzet. Ze kunnen bij lange na niet voorzien in de energiebehoefte die er op bepaalde momenten kan zijn. Althans niet op de schaal waar we het nu over hebben. Een beetje accu, zoals de pioniersopstellingen in Australië, zouden in Nederland net voldoende zijn om een middelgrote stad een uurtje of twee van stroom te voorzien, maar dan wel zonder de industrie in die stad te beleveren.
De accuproeven zijn nu allemaal gericht op woongemeenschappen. en dat is met een reden: ze zijn, zelfs als je er heel veel bij elkaar zet, nog niet in staat om ook de lokale industrie van stroom te voorzien. En hoe meer accu's je bij elkaar zet, hoe moeilijker het is om ze op te laden.
Bovendien hebben accu's bij dergelijke gebruikspatronen veel last van slijtage.
Op dit moment dan: voortschrijdende techniek kan er natuurlijk voor zorgen dat dit in de toekomst allemaal geen probleem is. Er wordt bijvoorbeeld geëxperimenteerd met grotere zoutaccu's; dat ziet er veelbelovend uit..
Het probleem met accu's op deze schaal is nu dus vooral een capaciteitsvraagstuk. Ik heb me eerder dit jaar laten vertellen dat een accupark ter grote van de Bijlmer op een bewolkte, windstille dag (bijvoorbeeld hartje winter) niet voldoende capaciteit heeft om Amsterdam de dag door te helpen.
En dan moeten ze ook nog eens snel weer opgeladen kunnen worden. Stel dat je een paar van dat soort dagen achter elkaar hebt, welke bron gebruik je dan om dat accupark weer op te laden?
Dit zijn vraagstukken waar men zich op dit moment mee bezig houdt.
/edit/
Even afhankelijk hoe duur een kernreactor nou daadwerkelijk gaat kosten 6-20 miljard, om een baseload van 3500MW uit accu's te kunnen halen (24 uur) is een investering nodig van 21 miljard. En ja ik begrijp dan moeten we opschieten met pv en wind om dat effectief te gebruiken. Ik wil alleen maar het beeld schetsen dat de investering voor een kernreactor niet geweldig veel brengt. Een kernreactor heeft niet echt een terugverdientijd. En als ie straks meer dan regelmatig uitgeschakeld moet worden omdat pv en zon goedkoper zijn, what is the point om die 20 milijard te investeren. Voor die paar dagen dat er én geen wind én geen zon is? Dan kun je dat net zo goed afvangen met accu's, of waterstof. Het gaat er toch moeten komen. Hoe langer we cijfers over kernenergie delen, hoe slechter het plaatje wordt. Financieel is het onzin en de voordelen van kernenergie kunnen we et andere zaken oplossen. Naar mijn mening.
We moeten af van het idee dat een kerncentrale niet rendabel is omdat hij bij tijd en wijlen stil zal liggen (omdat er voldoende zon en wind is). Dat is dan maar zo. Zie het als een noodzakelijke basisbehoefte.
Overigens: waterstof is geen energiebron, maar een drager. Het is in feite een accu. Er zal een nog veel grotere opwekker moeten zijn om voldoende waterstof te kunnen produceren. De opwek van waterstof gaat namelijk gepaard met nogal wat verlies, waardoor de rekensom zich al snel tegen je keert.
Waterstof kan wel een vervanger zijn voor verwarming door gas; voor opwek van elektriciteit op landelijke schaal ziet het er minder florisant uit.
phicoh schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:01:
[...]
Maar er is iets wat ik helemaal niet snap. Jij zegt: "Een kerncentrale heeft in deze probleemstelling [...] één heel groot voordeel: het is een razendsnel schakelende opwekker"
Voor zover ik weet worden kerncentrales nergens op die manier ingezet. Een kerncentrale is juist behoorlijk traag. Misschien kan jij uitleggen waarom jij een kerncentrale als 'razendsnel' beschrijft.
De kerncentrales van weleer waren traag. De nieuwere grote reactors kunnen aanzienlijk sneller reageren.
Microkerncentrales (minder dan 300MW output) kunnen veel sneller opschalen dan je denkt. Zet er daarvan een paar naast elkaar en je hebt een snel reagerende kerncentrale.
Waar een kerncentrale wel langzaam in is, is afschalen. Maar goed: je kunt de stoomturbine mechanisch afkoppelen terwijl de reactor langzaam afschaalt, dus dat is niet zo'n probleem.
Denk jij dat we in theorie in Nederland alle gascentrales kunnen vervangen door kerncentrales en dat die kerncentrales dan moeiteloos extra vraag (iedereen wordt wakker in de ochtend) of verminderd aanbod (totale zonsverduistering) op kunnen vangen?
Als ik de mensen mag geloven die er echt verstand van hebben, dan is dat een reëel scenario. Overigens hoeven centrales niet 1-op-1 vervangen te worden. Het scenario is dat er
of een complex van meerdere reactoren ergens centraal wordt opgesteld (misschien wel twee van die complexen),
of dat we helemaal decentraal gaan en microkerncentrales over het land verspreiden.
Wat de status is van beide uitwerkingen weet ik niet.
Wozmro schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:06:
[...]
Kijk, in de netbalans moet momenteel het aanbod aan energie de vraag volgen. Iedereen vindt dit normaal omdat we nooit anders gekend hebben in ons leven.
Maar eigenlijk is die manier van werken de essentie waarom de stroomprijzen zo hoog kunnen oplopen.
De noodzaak voor netbalans is een natuurkundig fenomeen. Onbalans zorgt voor schade aan het net. Dat voorkomen we weer door beveiligingen in te bouwen die de infrastructuur kan uitschakelen als het misgaat.
Dan valt de stroom uit (black out), of valt de spanning onaangenaam ver terug (brown out).
Als we manieren zoeken om onze vraag aan te passen aan het aanbod (groene) energie. Dan pas zal de elektriciteitsprijs substantieel dalen. En zijn we tegelijk een stuk duurzamer bezig én een stuk minder afhankelijk van fossiele brandstoffen uit autoritaire landen (dat is niet enkel Rusland).
Ik ben er zeker van dat we als mens creatief genoeg zijn om oplossingen te bedenken om hier mee om te gaan zonder aan comfort in te boeten. Dat kunnen technische oplossingen zijn maar ook (sociale) gedragsveranderingen.
Bovenstaande klopt zeker. Dat is ook onderdeel van de energietransitie: zorg voor een lager verbruik.
Als consument kun je dat eenvoudig uitvoeren (in theorie dan: het kost soms een aardige sloot geld en er moeten ook materialen en professionals zijn die het werk kunnen uitvoeren). Isolatie, verwarming met iets dat een hogere COP dan 1 heeft, zonnepanelen met een accu voor eigen buffering, WTW, LED-verlichting, slim schakelende voedingen... noem het maar op.
Voor de industrie ligt het wat lastiger. Het zit nu eenmaal niet veel verbeterpotentieel meer in ovens (op de schaal van bakker tot aluminiumsmelterij), om maar een zijstraat te noemen. En elektrisch aangedreven treinen worden op korte termijn ook niet veel zuiniger.
Ik denk zelfs dat de vraag in de industrie juist omhoog gaat. Robotisering loopt immers ook op stroom, en al die dieselaangedreven machines en voertuigen wil men ook het liefst elektrisch hebben.
Al met al is dat een flinke uitdaging. Dat we het kunnen, daar ben ik van overtuigd. Maar het gaat wel even duren.
Het filosofische deel van je vraag is, denk ik, wishful thinking. Individueel kun je die keuze wel maken, maar er zijn ook hele volksstammen in onze samenleving die het 1) geen moer interesseert, 2) er juist belang bij hebben dat het
niet gebeurt, of [
edit: derde groep toegevoegd] 3) wel wil, maar niet kan. Mondiaal gezien al helemaal.
Je kunt als individuele mens het beste voor hebben, maar voor jou zijn er 200 mensen op de wereld die er anders over denken of simpelweg niet de mogelijkheden hebben om met je mee te doen.
Maar laat je daar vooral niet door tegenhouden. Dat doe ik ook niet.