Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste
Acties:
  • 674.974 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 19:22
Martin7182 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:58:
^^Moet dat niet 40 kWh zijn, of liggen ze er nog maar een uurtje op?
Een paneel op zuid levert op een zonnige dag zo'n 2 kWh. Op noord misschien de helft? 10×2 + 20×1 = 40 :)
Ik ga ervan uit dat @ben2513 4 kW bedoelde aangezien hij een specifiek tijdstip aangaf en geen periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:41
Tja, maar het woord "opbrengst" dan? Dan had er "vermogen" moeten staan. Waar kan een mens zich druk om maken he? Ik tenminste wel 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
@bvdbos @Martin7182 Ik bedoelde inderdaad 4 kW en heb de post nu ook aangepast. De totale opbrengst gisteren na opstarten van de installatie om 17.05 uur was 9.1 KwH.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Bedankt @ben2513 ! 4 kW valt me reuze mee. Op zuid onder ideale hoek had ik gisteren rond 18:00 40% van Wp. Voor jou zou dat 0.4×345W×10=1400W kunnen zijn. Dus op noord 2600W. Dat is dan ook bijna 40% van Wp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:29
Een paneel op zuid levert op een zonnige dag zo'n 2 kWh. Op noord misschien de helft? 10×2 + 20×1 = 40 :)
@ben2513 heeft het toch over vermogen? En niet over energie? Dat een installatie van 6.9 kWp om 6 uur 's avonds nog 4 kW opbrengt lijkt me niet zo gek.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:35
Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

@ben2513 heeft het toch over vermogen? En niet over energie? Dat een installatie van 6.9 kWp om 6 uur 's avonds nog 4 kW opbrengt lijkt me niet zo gek.
Ja, is er misschien een overzicht wat je kan verwachten als effectieve output op de liggingen?

Zo krijg ik 7*450Wp panelen op 10graden West, echter 7*366Wp omvormers.
Dit 20% minder vermogen van de omvormer tov de panelen lijkt me geen probleem, maar dat denk ik uit m'n duim. Is daar misschien een overzicht voor te vinden wat de effectieve opbrengst zou zijn in NLD per richting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:29
Whiskey48 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:02:
[...]

Ja, is er misschien een overzicht wat je kan verwachten als effectieve output op de liggingen?

Zo krijg ik 7*450Wp panelen op 10graden West, echter 7*366Wp omvormers.
Dit 20% minder vermogen van de omvormer tov de panelen lijkt me geen probleem, maar dat denk ik uit m'n duim. Is daar misschien een overzicht voor te vinden wat de effectieve opbrengst zou zijn in NLD per richting?
Per jaar: Maak een account op sunny design web en modelleer daar je eigen setup in.
Per uur / dag: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

Mijn post is inmiddels aangepast :) ik had het eerst indd over KWH en opbrengst.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 15:32
Ik had al een installatie 5x 400Wp Oost + 5x 400Wp Zuid gekoppeld aan een thuisbatterij (Want België, niet meer salderen).

Dit was de enige financieel interessant optie gezien op het westen gericht ik geen dakdeel heb waar meer dan 3 panelen op passen zonder veel schaduw.

Laat ik nu echter met wat geluk 2 panelen en een omvormer over kunnen nemen hebben voor een spotprijsje, wat het ineens wel interessant maakt om deze nog bij te leggen op dat beperkte stukje garagedak om zo het moment dat m'n opbrengst 's avonds stopt en ik de batterij begin aan te spreken voor eigen verbruik (Net op het moment dat de elektrische kookplaat en oven doorgaans aan gaan :)) wat uit te stellen.

Elektrisch aansluiten is geen probleem, dat is me duidelijk, en heb ik alle nodige bekabeling voor en kan ik veilig op een lege groep aansluiten.

Waar ik echter door de bomen het bos niet meer zie is het montagesysteem.
De panelen dienen op een plat bitumen garagedak te komen liggen. Dit is zo'n 3m hoog, en heeft een hoge opstaande dakrand waardoor de windgevoeligheid behoorlijk laag is.

Ik ben op zoek naar een simpel en goedkoop systeem om deze zonder door het bitumen te boren (dus met ballast) kunnen neer te leggen.

Stoeptegels voor ballast, en grote rubbertegels om het bitumen te beschermen heb ik nog voldoende in de garage liggen, dus die kost moet ik niet meer meerekenen.

Wie heeft er hier een tip over een makkelijk leverbaar en bovenal goedkoop systeem om zo 2 panelen te bevestigen? (Bij voorkeur Portrait, da's wat makkelijker qua kabels en qua schaduw bij laagstaande zon.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
ben2513 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:45:
@bvdbos @Martin7182 Ik bedoelde inderdaad 4 kW en heb de post nu ook aangepast. De totale opbrengst gisteren na opstarten van de installatie om 17.05 uur was 9.1 KwH.
9.1 KelvinwattHenry... iets met vermogen temperatuur en een spoel? ;) (ik weet niet wat een kleine w is, misschien zat je capslock vast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
FORZAM schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:27:
Ik had al een installatie 5x 400Wp Oost + 5x 400Wp Zuid gekoppeld aan een thuisbatterij (Want België, niet meer salderen).

Dit was de enige financieel interessant optie gezien op het westen gericht ik geen dakdeel heb waar meer dan 3 panelen op passen zonder veel schaduw.

Laat ik nu echter met wat geluk 2 panelen en een omvormer over kunnen nemen hebben voor een spotprijsje, wat het ineens wel interessant maakt om deze nog bij te leggen op dat beperkte stukje garagedak om zo het moment dat m'n opbrengst 's avonds stopt en ik de batterij begin aan te spreken voor eigen verbruik (Net op het moment dat de elektrische kookplaat en oven doorgaans aan gaan :)) wat uit te stellen.

Elektrisch aansluiten is geen probleem, dat is me duidelijk, en heb ik alle nodige bekabeling voor en kan ik veilig op een lege groep aansluiten.

De panelen dienen op een plat bitumen garagedak te komen liggen. Dit is zo'n 3m hoog, en heeft een hoge opstaande dakrand waardoor de windgevoeligheid behoorlijk laag is.

Ik ben op zoek naar een simpel en goedkoop systeem om deze zonder door het bitumen te boren (dus met ballast) kunnen neer te leggen.

Stoeptegels voor ballast, en grote rubbertegels om het bitumen te beschermen heb ik nog voldoende in de garage liggen, dus die kost moet ik niet meer meerekenen.

Wie heeft er hier een tip over een makkelijk leverbaar en bovenal goedkoop systeem om zo 2 panelen te bevestigen? (Bij voorkeur Portrait, da's wat makkelijker qua kabels en qua schaduw bij laagstaande zon.)
Emmer / wasteil vol kiepen met beton en draaideind....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Je hebt ook beton schansen, heb je ballast en montage in 1. Bijvoorbeeld bij Sun-solar of De Groot beton (nee ik heb geen aandelen ;))

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

Per jaar: Maak een account op sunny design web en modelleer daar je eigen setup in.
Per uur / dag: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Top! Met mijn 450Wp panelen kom ik enkel in Juni op max 342Wp per paneel, de omliggende maanden al minder. De Enphase IP7A zal met zijn max van 366Wp dus niet eens aftoppen op West!

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
BlizzarD schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Je hebt ook beton schansen, heb je ballast en montage in 1. Bijvoorbeeld bij Sun-solar of De Groot beton (nee ik heb geen aandelen ;))
Zelf maken kan ook nog: Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen :)
@FORZAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:00
Ik heb in mijn SMA tripower 6 omvormer ergens de optie om in te vullen wat de gewenste spanning is van mijn panel strings (volgens specificaties ergens om en nabij 370v voor Max power in ideale temperatuur enz) maar mijn omvormer wil het liefst veel hogere voltages tegen rendement verlies.

Is het zinvol om in dit optie het voltage van fabrieks specificatie 800 terug te zetten naar 370?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07 22:23
Hallo allen,

Ik weet niet of dit in een eigen topic thuis hoort maar ik heb eerst wat algemene vragen.

Wij zijn geïnteresseerd om volgend jaar zonnepanelen aan te schaffen. De reden is vooral vanwege de aanschaf van een EV begin volgend jaar. We hebben een woning op het zuiden met een dak van 7,5X5,4 meter zonder obstakels zoals bomen oid, het perfecte dak zou je zeggen.

Graag wil ik de panelen zelf plaatsen. Ik wil beginnen met 2 rijen van 5 panelen. Later kunnen daar nog wat bij of eventueel panelen voor een zonneboiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SwNVTR_Txhq8UcqMV7qii-a2sM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HPDEKcrCc33uE83pBETZyOut.png?f=user_large

Nu hebben we nog een potje over van 3000 euro. Volgend jaar vervalt de BTW van zonnepanelen. Is het realistisch om voor dit bedrag een volledige installatie zelf te realiseren incl montagemateriaal?

En is het handig om van tevoren een 2X25 aansluiting te hebben i.v.m. de toekomst aangezien er toch een nieuwe omvormer etc aangeschaft moet worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Baldeagle op 10-08-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Ik zou die rij boven de 2 ramen in landscape leggen, net als je buurman; trouwens, die heeft het dakvlak aan de bovenzijde netjes benut.
Vergeet die zonneboiler, dat is hier al heel vaak ter tafel gekomen: als de zon schijnt dan heb je alle voordelen van PV, maar als al je water heet is, gaat de rest van de beschikbare energie gewoon verloren, en PV draait door.
Leg zoveel mogelijk neer , en voor mijn gevoel zou ik het vooral hoog leggen, maar weet niets van eventuele mogelijke schaduw bij heel lage zonnestand.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Baldeagle Met zo weinig panelen is de besparing door het niet meteen vol te leggen vrij klein. Gewoon eigen topic aanmaken en de template voor zonnepanelen invullen (zie bovenaan het forum). Bij voorkeur met zo goed mogelijke maten (meet 1 dakpan nauwkeurig bv) en dan even gezamenlijk puzzelen voor optimaal vullen.

Als je zelf een EV gaat laden dan zul je zat verbruik hebben om het hele dal vol te willen. En zelfs als niet dan wil je het dak vol ;).

Ik zou een voorbeeld nemen aan je buren, zeker ook wat betreft die grote pijp.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
Eigen topic, dak vol en niet wachten tot volgend jaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Mensen,

Ik ga maandag 2x 400wp panelen ophalen, welke ik op mijn schuurtje ga leggen, landscape, op zuid.

Zouden jullie hiervoor een PV verdeler gebruiken? Dat vanaf 601 watt wel de officiele manier, maar 800 watt zou voor mijn gevoel toch nog prima zo in het stopcontact kunnen? Daarbij nog: De panelen komen op een APS DS3-L micro omvormer, met een piekvermogen dat ook nog eens lager ligt: 730VA.

Advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:01

watercoolertje

Untertitel

Doomedahab schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:02:
Zouden jullie hiervoor een PV verdeler gebruiken?
Voor je verzekering is dat in ieder geval wel fijn.

Ik heb hier een PV-verdeler voor een paneel van 300watt op een micro-omvormer van 250watt (was vanuit de bouw zo gedaan, voor de EPC te halen was 1 paneel voldoende) 8)7

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 11:46
Ik heb een setje gratis panelen opgehaald, 6 x 170WP + balast/montage bakken, bekabeling en (twee keer gekoppelde) 500W phillips omvormers. Mijn garagedak is nog leeg en installatie doe ik zelf, het geheel kan gewoon in het stopcontact.

Ik heb de panelen vanmiddag doorgemeten waarbij ze 43,8V en 4,8A zouden moeten doen volgens de specificaties op de sticker. Nu zijn het oudere panelen dus ik wist niet wat ik moest verwachten, maar ik heb bij 5 van de zes panelen ongeveer 43V en 4,6A gemeten (dan zijn ze nog goed lijkt mij?). Paneel nummer 6 blijft iets achter met maximaal 40V en ongeveer 4,2A.

Paneel 6 is dus het slechtste, waar kan ik die het beste plaatsen? Dichtbij de omvormer (begin van string) of juist aan het einde?

Aangezien het twee gekoppelde omvormers zijn van elk 500W max zijn het twee strings van 3 panelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Terrz op 10-08-2022 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Dat maakt niet uit @Terrz. Omdat het een serieschakeling is, trekt het slechte paneel de andere twee ook naar beneden. Dus de hele string gaat ongeveer 10% terug qua vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Naalroc schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:21:
Ik zou die rij boven de 2 ramen in landscape leggen, net als je buurman; trouwens, die heeft het dakvlak aan de bovenzijde netjes benut.
Vergeet die zonneboiler, dat is hier al heel vaak ter tafel gekomen: als de zon schijnt dan heb je alle voordelen van PV, maar als al je water heet is, gaat de rest van de beschikbare energie gewoon verloren, en PV draait door.
Leg zoveel mogelijk neer , en voor mijn gevoel zou ik het vooral hoog leggen, maar weet niets van eventuele mogelijke schaduw bij heel lage zonnestand.
Als ik op deze manier door zou gaan naar boven kan ik er uiteindelijk 16 kwijt. De buren hebben er 13. Hoog of laag maakt trouwens bij ons niet veel uit. Maar op deze manier hoef ik bij zelf leggen niet helemaal tot de nok het dak op. Schaduw van obstakels is niet aan de orde. Ik zal eens een 2D tekening maken van bovenaf in een eigen topic.

Het idee is om met die 3000 euro eerst een installatie te realiseren en dan later volgend jaar dit uitbreiden naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Termy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:42:
@Baldeagle Met zo weinig panelen is de besparing door het niet meteen vol te leggen vrij klein. Gewoon eigen topic aanmaken en de template voor zonnepanelen invullen (zie bovenaan het forum). Bij voorkeur met zo goed mogelijke maten (meet 1 dakpan nauwkeurig bv) en dan even gezamenlijk puzzelen voor optimaal vullen.

Als je zelf een EV gaat laden dan zul je zat verbruik hebben om het hele dal vol te willen. En zelfs als niet dan wil je het dak vol ;).

Ik zou een voorbeeld nemen aan je buren, zeker ook wat betreft die grote pijp.
Hoe meer panelen hoe meer "gratis" KM's natuurlijk! Die grote pijp blijft lekker zitten, die zorgt voor besparing op de momenten als de zon niet schijnt. Salderen gaat er uiteindelijk ook af. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
ThinkPad schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:43:
Eigen topic, dak vol en niet wachten tot volgend jaar :)
Waarom zou ik niet wachten tot volgend jaar? Ik heb begrepen dat je er bijna een boekhouder bij mag hebben om de BTW terug te krijgen. Dan scheelt het dat de BTW er volgend jaar al af is.

Tot december heb ik nog mijn huidige contract. En daar valt niet veel op te besparen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZj2Hn7fi_BXt8sC0-f9F3uGr7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zP5j1aKBgBh6uktF4LB8CCiw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
En is het handig om van tevoren een 2X25 aansluiting te hebben i.v.m. de toekomst aangezien er toch een nieuwe omvormer etc aangeschaft moet worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Baldeagle schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Waarom zou ik niet wachten tot volgend jaar? Ik heb begrepen dat je er bijna een boekhouder bij mag hebben om de BTW terug te krijgen. Dan scheelt het dat de BTW er volgend jaar al af is.

Tot december heb ik nog mijn huidige contract. En daar valt niet veel op te besparen:

[Afbeelding]
Omdat:
-ze volgend jaar nog weer duurder zijn geworden
-je minder lang van de (deels afgebouwd dan) salderensregeling gebruik kan maken
-je terugverdientijd hiermee langer gaat worden omdat je wacht
-de btw vrijstelling deels in marge van leverancier zal verdwijnen
-er zat aanbieders zijn met btw terugvraag service voor €0,- (doe me gerust een PM als je zo een aanbieder zoekt)
-als je nu een opdracht ergens plaatst je heel volgend seizoen kan opwekken
Enz 😋😂

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Baldeagle schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:49:
Ik heb begrepen dat je er bijna een boekhouder bij mag hebben om de BTW terug te krijgen.
Als je geen ondernemen bent dan ben je er ongeveer 5 min mee bezig met het invullen van het formulier.
Op site van de belastingdienst staat dacht een voorbeeld hoe je het moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Baldeagle schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:43:
Het idee is om met die 3000 euro eerst een installatie te realiseren en dan later volgend jaar dit uitbreiden naar boven.
Dan is het maar de vraag of je dezelfde panelen er nog bij kan krijgen.
(als je ze in de bestaande string wilt gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Vervalt die BTW nu definitief per volgend jaar? Werd er toevallig op gewezen omdat ik ook bezig ben maar vind alleen nieuwsberichten uit april dat het kabinet het wil.

Ik heb in 2019 al btw teruggevraagd en daarmee wordt opnieuw terugvragen wel echt veel gedoe. Overweeg dus ook te wachten. Wil het zelf aanschaffen en plaatsen.

Is de verwachting echt dat dit in de prijzen verwerkt gaat worden? Mijn gedachte was dat levertijden toch slecht zijn en ik nu al niets meer op mijn dak krijg wat dit jaar nog wat gaat opbrengen, of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Baldeagle schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:46:
[...]

Hoe meer panelen hoe meer "gratis" KM's natuurlijk! Die grote pijp blijft lekker zitten, die zorgt voor besparing op de momenten als de zon niet schijnt. Salderen gaat er uiteindelijk ook af. ;)
Heb je al een warmtepomp dan of hoezo is dit relevant ivm salderen? Als je echt wil besparen is de warmtepomp sowieso beter, nog prettiger voor de buurt ook.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 20:32
[...]

Ik heb hier zelf een soort schansen gemaakt met 40*40mm aluminium u profielen, erg simpel, met een paar bouten in elkaar gezet, op de onderkant Gooi je de tegels die je al hebt een je hebt voor een paar euro je panelen in elke gewenste hoek liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mrnn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:33:

Mijn gedachte was dat levertijden toch slecht zijn en ik nu al niets meer op mijn dak krijg wat dit jaar nog wat gaat opbrengen, of valt dat mee?
1 week levertijd bij winkelman

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
jobr schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:55:
[...]

Dan is het maar de vraag of je dezelfde panelen er nog bij kan krijgen.
(als je ze in de bestaande string wilt gebruiken)
Dat is waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Goede schatting! Vandaag hebben ze in totaal 45.3kWh opgewekt. Het max vermogen op zuiden was 3080W en op noorden 2500 als ik het goed heb (uiteraard niet tegelijkertijd). Max vermogen op hetzelfde moment was 5060W. Deze waarden heb ik uit de app van Growatt, eventueel kan ik ergens ook nog gedetailleerdere logs vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Termy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:39:
[...]

Heb je al een warmtepomp dan of hoezo is dit relevant ivm salderen? Als je echt wil besparen is de warmtepomp sowieso beter, nog prettiger voor de buurt ook.
Relevant omdat je zonder salderen in de winteravonden niet veel aan zonnepanelen hebt om te verwarmen. Met echte kou heb je met een lucht-lucht warmtepomp soms ook maar een COP van 1. Ik heb 3 kuub eikenhout voor 230 euro. Daar kom ik de winteravonden meestal wel mee door. Ik denk dat dat met een warmtepomp niet veel goedkoper kan. De buurt heeft hier geen last van want we zitten zo goed als op het platte land. Verder mis je natuurlijk de sfeer. ;)

Maar dat neemt niet weg dat ik inderdaad wel later een warmtepomp voor erbij overweeg in de vorm van een airco. Hoewel een IR paneel me ook erg interessant lijkt om bijvoorbeeld alleen het bankstel te verwarmen voor de snelle "straal"warmte.

[ Voor 29% gewijzigd door Baldeagle op 10-08-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Een eigen topic aangemaakt: Zonnepanelen op het zuiden

[ Voor 105% gewijzigd door Baldeagle op 10-08-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
digifun schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

1 week levertijd bij winkelman
Ok dan ga ik in ieder geval de zaak vast uitwerken. Blijft wel feit dat wachten eigenlijk altijd een hoger rendement geeft als ik de btw niet meer kan (wil) terugvragen. Al zal er in januari wel een run op ontstaan met mogelijk weer lange levertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 11:46
Martin7182 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:28:
Dat maakt niet uit @Terrz. Omdat het een serieschakeling is, trekt het slechte paneel de andere twee ook naar beneden. Dus de hele string gaat ongeveer 10% terug qua vermogen.
Bedankt, scheelt gelukkig niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik sta op het punt om wat zonnepanelen te bestellen maar heb nog even een vraag of het montagesysteem op een schuin pannendak.

Welke is fijner/handiger?
Clickfit Evo of Van der Valk, prijs scheelt 10 euro dus dat maakt niks uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 10-08-2022 22:32 ]

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

mrnn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:16:
[...]

Ok dan ga ik in ieder geval de zaak vast uitwerken. Blijft wel feit dat wachten eigenlijk altijd een hoger rendement geeft als ik de btw niet meer kan (wil) terugvragen. Al zal er in januari wel een run op ontstaan met mogelijk weer lange levertijden.
Nu order plaatsen met levering en montage jan-23
Ben je prijststijging voor en geen btw 😋

Montage zit nu bij ons en meeste collega’s op oktober november dus zal niet heel veel afwijken.

Nb weet niet of mijn opdrachtgever deze tip zo fijn vind maar we blijven tweakers hé

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Vervalt die BTW nu definitief per volgend jaar? Werd er toevallig op gewezen omdat ik ook bezig ben maar vind alleen nieuwsberichten uit april dat het kabinet het wil.

Ik heb in 2019 al btw teruggevraagd en daarmee wordt opnieuw terugvragen wel echt veel gedoe. Overweeg dus ook te wachten. Wil het zelf aanschaffen en plaatsen.

Is de verwachting echt dat dit in de prijzen verwerkt gaat worden? Mijn gedachte was dat levertijden toch slecht zijn en ik nu al niets meer op mijn dak krijg wat dit jaar nog wat gaat opbrengen, of valt dat mee?
Is een ingediend wetsvoorstel. Eu is al akkoord. Het is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid definitief. Maar er kan altijd iemand nog ergens een stekker uit trekken. Maar zou niet weten wie, tis een groot voordeel voor de belastingdienst en de politiek heeft hier geen nadeel aan.

Voor leverancier en montage bedrijven is het even op letten met de nieuwe gang van zaken ivm overgang btw regime maar dit is te overzien.

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 14:22

Niwla

dat dus....

ErikVers schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Is een ingediend wetsvoorstel. Eu is al akkoord. Het is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid definitief. Maar er kan altijd iemand nog ergens een stekker uit trekken. Maar zou niet weten wie, tis een groot voordeel voor de belastingdienst en de politiek heeft hier geen nadeel aan.

Voor leverancier en montage bedrijven is het even op letten met de nieuwe gang van zaken ivm overgang btw regime maar dit is te overzien.
Ik heb ook bij mijn zonnepanelen"boer" geinformeerd aangezien mijn installatie van begin september naar eind november ging. Hij wist nog niet zeker wat wel en wat niet aan BTW kwam te vervallen. Alleen materiaal, of ook de arbeid. Om die reden heb ik mijn datum maar laten staan en maak ik (nog een keer) de gang naar de belastingdient. 8)7

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Niwla schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Ik heb ook bij mijn zonnepanelen"boer" geinformeerd aangezien mijn installatie van begin september naar eind november ging. Hij wist nog niet zeker wat wel en wat niet aan BTW kwam te vervallen. Alleen materiaal, of ook de arbeid. Om die reden heb ik mijn datum maar laten staan en maak ik (nog een keer) de gang naar de belastingdient. 8)7
Als op naam van partner kan dan inderdaad lekker datum laten staan. Het is niet zo ingewikkeld alleen als je nog niet eerder hebt gedaan wel ff een gepuzzel.

Ik heb als adviseur dit onderwerp al wel een aantal keren gehad voor mensen die zonnepanelen willen. Het wetsvoorstel is glashelder; op materialen en de arbeid geen btw, inclusief werkzaamheden aan meterkast en dergelijke.

Het enige wat nog niet duidelijk is of dit voorstel een handtekening van Mark R rechtsonderin krijgt 😋👍

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 11-08-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 14:22

Niwla

dat dus....

ErikVers schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Als op naam van partner kan dan inderdaad lekker datum laten staan. Het is niet zo ingewikkeld alleen als je nog niet eerder hebt gedaan wel ff een gepuzzel.
Kan inderdaad op naam van partner en wordt volledig voor ons geregeld. Hoef alleen bij het kruisje te tekenen. :P

niets moet......behalve adem halen

• JML
  • Laatst online: 07-09 14:12

JML

Mijn Hyundai all black panelen liggen sinds 26 juli. Tevreden over de opbrengst, maar er is toch iets raars aan de hand: Op een zonnige dag zoals gisteren en vandaag duikt de opbrengst om 15h15 naar beneden. Op dat moment nog geen schaduw. Schaduw beheer vandaag aangezet, maar het effect is hetzelfde.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-fG63ekO-vNC2kULsFgoI__iWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yjsyoxaEHU3dZ3ewjosJL8fy.png?f=fotoalbum_large

@Ronald en anderen iemand enig idee?

Hieronder gisteren en eergisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCKq5BYYXkHhWs5KgHhpDr3vbUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AadE6mIKLtQRMAbyctBEI9z6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTfSNrlIBsyRs-NjVFgRCYTAlxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gqwI2XEEO8w6ctDrlPbiXuWW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door JML op 11-08-2022 16:02 . Reden: Gisteren en eergistern toegevoegd. ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

@JML welke omvormer? Kan het zijn dat 'ie terugmoduleert omdat de netspanning te hoog is?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• JML

JML

@timovd Het is een Goodwe 4200d-ns. Denk niet dat het de netspanning is, maar heb er geen verstand van.

[ Voor 5% gewijzigd door JML op 11-08-2022 16:13 ]

• borft
JML schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:55:
Mijn Hyundai all black panelen liggen sinds 26 juli. Tevreden over de opbrengst, maar er is toch iets raars aan de hand: Op een zonnige dag zoals gisteren en vandaag duikt de opbrengst om 15h15 naar beneden. Op dat moment nog geen schaduw. Schaduw beheer vandaag aangezet, maar het effect is hetzelfde.[Afbeelding]

@Ronald en anderen iemand enig idee?

Hieronder gisteren en eergisteren:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
die van mij doet hetzelfde, maar hier komt het door schaduw. Kan je ook even kijken wat de stringspanning doet?

• JML

JML

Heb je hier iets aan?

[ Voor 89% gewijzigd door JML op 11-08-2022 16:18 ]

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Wat is tegenwoordig de algemene opinie over het actief koelen van de omvormer? Weegt een mogelijke extra levensduur en/of hogere productie door koeling op tegen de kosten van de ventilatoren en de mogelijk juist kortere levensduur door de grotere/snellere temperatuurverschillen?

• borft
Waar aan?

• JML

JML

Had een screenshot van de omvormer, maar sn nummer staat er op. Moet dat ff zien te verwijderen.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008

watercoolertje

Untertitel

Als je geen vast contract hebt voor je energie kan je die op naam van je partner zetten (indien aanwezig natuurlijk) en daar ook de btw op terug vragen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• JML

JML

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@JML Oogt als een falende tracker, je weet zeker dat er geen schaduw over een klein deel van een paneel valt?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 11-08-2022 16:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:50

de Peer

under peer review

JME schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:22:
Wat is tegenwoordig de algemene opinie over het actief koelen van de omvormer? Weegt een mogelijke extra levensduur en/of hogere productie door koeling op tegen de kosten van de ventilatoren en de mogelijk juist kortere levensduur door de grotere/snellere temperatuurverschillen?
Ik zou zeggen dat het de moeite waard is (heb het zelf ook gedaan). De kosten waren misschien 20-30 euro om mijn 3 omvormers van ventilatoren te voorzien.
Ik schat in dat ik dat terugverdien door eventueel een iets hogere opbrengst en een langere levensduur. Maar dat laatste is meer kansberekening, hij kan ook vroegtijdig door een ander defect kapot gaan en dan was die koeling dus voor niets.

• JML

JML

@Ronald zo te zien niet. Nu inmiddels wel van de appartementen naast mij. Hij gaat nu op en af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trL60AjnrBI-AtayYmmCIs9hdII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EX2sjPRlCOro1VdFObmAiDLA.png?f=fotoalbum_large

Heeft schaduwmanagement wel zin bij de Hyundai panelen?

[ Voor 6% gewijzigd door JML op 11-08-2022 16:42 ]

• Martin7182
de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Ik zou zeggen dat het de moeite waard is (heb het zelf ook gedaan). De kosten waren misschien 20-30 euro om mijn 3 omvormers van ventilatoren te voorzien.
Ik schat in dat ik dat terugverdien door eventueel een iets hogere opbrengst en een langere levensduur. Maar dat laatste is meer kansberekening, hij kan ook vroegtijdig door een ander defect kapot gaan en dan was die koeling dus voor niets.
En hoeveel stroom gebruiken die ventilatoren? Waarom zou je eigenlijk een hogere opbrengst verwachten?

Ik overweeg een invoer v.d. mechanische ventilatieunit op zolder lucht via de omvormer te laten aanzuigen. Dan kost dat tenminste geen extra stroom.

• borft
hier kan ik niets aan zien ;) wat er bij mij fout gaat, is dat de tracker niet snapt dat er een paneel schaduw vangt, dan verhoogt ie de stringspanning, waardoor de stroom in elkaar dondert, en dus ook het vermogen.

Dat kan je bij mij heel duidelijk zien, doordat op het moment dat het vermogen omlaaggaat, de stringspanning een knikje omhoog maakt. Maar dan moet je die dus wel over tijd kunnen zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GE68JQtTZYgEZaGPxVCdKoHiAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N2KkhVULj0lNAulkzP4QeQJq.png?f=fotoalbum_large

zit bij mij om 13:15 (dan gaat de zon over het dak heen, waardoor de dakkapel een beetje schaduw maakt). stringspanning gaat omhoog (terwijl ie eigenlijk omlaag moet), waardoor het vermogen instort. Op bewolkte dagen heb ik hier geen last van.

ander idee, wat is de netspanning als ie omlaag gaat? en wat is de temperatuur van de omvormer?

[ Voor 3% gewijzigd door borft op 11-08-2022 16:59 ]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:02

Tortelli

mixing gas and haulin ass

de Peer schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:34:
[...]

Hier ook een simpele PC fan onder (Goodwe) de omvormer geplaatst, voeding en een (Shelly) schakelaar ervoor. Schakel hem op sunrise / sunset. Ding verbruik 3 watt ofzo, wek op een dag als vandaag rond de 50kWh op dus wakker kan ik er niet van liggen.

Temperatuur blijft zo redelijk onder controle. Scheelt grofweg toch een 5-10c!
De omvormer wordt ondanks de fan toch nog behoorlijk warm: ~55c op dagen zoals vandaag. Het is nu 28c in het tuinhuis… dat helpt niet mee natuurlijk. Richting september als de temperatuur gaat zakken zet ik het systeem uit.

Heb ook nog een SolarEdge systeem draaien. Die koel ik momenteel niet actief maar de omvormer staat ook in een (in verhouding) koelere ruimte. Kan deze interne temperatuur ook niet zo 123 uitlezen volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 11-08-2022 17:09 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:31
ds23man schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:26:
Liander heeft nu een online tool om te kijken of er spanningsproblemen op je adres te verwachten zijn:

https://solarmagazine.nl/...veren-stroom-zonnepanelen
https://terugleverproblemen.web.liander.nl/postcodecheck

linkje naar de postcode checker zelf.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Keesvdzanden
Eindelijk eens een goede uitleg van de nieuwe saldering regeling

https://www.greenchoice.nl/zonnepanelen/salderingsregeling/

• JML

JML

@borft Temperatuur 41 graden, netspanning geen idee hoe ik dat kan zien.

• Termy
  • Nu online

Termy

@JML Multimeter in een stopcontact van dezelfde fase steken.

• borft
JML schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:19:
@borft Temperatuur 41 graden, netspanning geen idee hoe ik dat kan zien.
niet de netspanning, maar de stringspanning ;) 41 graden lijkt me prima, volgens mij gaat ie pas bij 55 graden deraten ofzo.

Netspanning is ook een goeie overigens...dat geeft de omvormer gewoon terug. dus dat moet je ergens in de app kunnen zien. Denk alleen niet over tijd, geen idee, ik gebruik de app niet.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
JML schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:41:
@Ronald zo te zien niet. Nu inmiddels wel van de appartementen naast mij. Hij gaat nu op en af:
[Afbeelding]

Heeft schaduwmanagement wel zin bij de Hyundai panelen?
De Hyundai zijn voorzien van 2 diodes (Onder en bovenhelft portrait gezien). Dus ja, je moet er gewoon mee schaduw kunnen managen.

De diagonale daling en opvolgende abrupte stijging doet mij echt denken aan ene pluk schaduw en traag reagerende tracker.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Martin7182 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

En hoeveel stroom gebruiken die ventilatoren?
Ze verbruiken 2 W per stuk bij mij.
Ze draaien zo'n 8 uur per dag gedurende 5 maanden.
dat is 2,5 kWh per stuk per jaar. Stel ik ga uit van 50 cent per kWh dan is het dus 1,25 euro per ventilator per jaar.
Waarom zou je eigenlijk een hogere opbrengst verwachten?
Bij hoge temperaturen gaan veel omvormers down-reguleren heb ik begrepen. De details weet ik niet maar volgens mij komt het er in ieder geval op neer dat de efficientie en output omlaag gaan.
Ik overweeg een invoer v.d. mechanische ventilatieunit op zolder lucht via de omvormer te laten aanzuigen. Dan kost dat tenminste geen extra stroom.
Lijkt me een goed plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:00
Al zou het niet eens helpen aan derating van je omvormer, het koeler houden van de componenten komt de levensduur ten goede :)

Reden genoeg voor mij om een paar fans tijd geschakeld aan de SMA vormer te hangen.

Van behoorlijk warm op aanraken naar gewoon koele koelvinnen

• mrnn
watercoolertje schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:24:
[...]
Als je geen vast contract hebt voor je energie kan je die op naam van je partner zetten (indien aanwezig natuurlijk) en daar ook de btw op terug vragen.
Waar kan ik daar wat meer info over vinden? Op het moment inderdaad geen vast contract en "in het bezit van" een partner. Getrouwd wel, gaat het dan nog steeds op?

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:18
JME schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:22:
Ik heb mijn Solar Edge omvormer voorzien van een radiator ventilator, (www.speedcomfort.com) past er precies onder, deze schakelt zichzelf aan en uit door middel van de bijbehorende temperatuur sensor.
Houdt de omvormer prima gekoeld, op een gemiddelde kamertemperatuur.
Stroomverbruik is minimaal, zie ik niet eens terug op een energie socket welke ook het elektra verbruik van mijn cv installatie laat zien.

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 00:58

johan_solar

kitesurfing and coding

Na 18 jaar wil ik mijn 1500 Wp PV systeem vervangen door iets moderners. Ik was er vroeg bij, en heb elk jaar zo'n 1250 kWh opgewekt. De investering is met de toenmalige subsidieregeling al snel terugverdiend. De output staat sinds 2015 op pvoutput

Na wat lezen en prijzen bekijken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik enkel een nieuwe omvormer nodig heb en nieuwe panelen. De rails kan ik herbruiken. De kabels zijn in al die jaren ook niet veranderd.

Ik wil een 1 fase omvormer, omdat ik 1x35A in de meterkast heb. De nieuwe panelen komen in 2 rijen van 4 boven elkaar. Ik wil 2 MPPT strings aansluiten, zodat eventuele schaduw niet het hele systeem blokkeert.

Mijn vragen:

1) Ik wil 8x395 Wp panelen gebruiken, dus in totaal 3160W. Is het nu raadzaam om een omvormer van 3000W of juist 3600W te kiezen?

2) Welke omvormers zijn goed uit te lezen met Home Assistant? (lokaal, dus niet via een webportal uit de cloud)

[ Voor 2% gewijzigd door johan_solar op 12-08-2022 06:13 . Reden: verduidelijking uitlezen omvormer ]

pvoutput 6300Wp ZW en NO

• maharens
  • Laatst online: 04-08 11:05
Duidelijk uitleg idd, dus als je heel veel opwekt kun je nog steeds heel lang blijven salderen voor zover het over de energiebelasting gaat. Maar je verbruik gaat je dus vaak dan toch nog 20% van het kale tarief kosten ook al wek je veel op, dat is dan jammer enerzijds, maar ook wel weer begrijpelijk anderzijds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesvdzanden
maharens schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:04:
[...]

Duidelijk uitleg idd, dus als je heel veel opwekt kun je nog steeds heel lang blijven salderen voor zover het over de energiebelasting gaat. Maar je verbruik gaat je dus vaak dan toch nog 20% van het kale tarief kosten ook al wek je veel op, dat is dan jammer enerzijds, maar ook wel weer begrijpelijk anderzijds.
Dat is pas als je te weinig opwekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
johan_solar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:42:

1) Ik wil 8x395 Wp panelen gebruiken, dus in totaal 3160W. Is het nu raadzaam om een omvormer van 3000W of juist 3600W te kiezen?
Je kan in Sunnydesign een simulatie doen voor jouw situatie en kijken wat die adviseert.
Dit zal ik vermoed zeker niet meer dan een 3000W omvormer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 00:58

johan_solar

kitesurfing and coding

Whiskey48 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 06:56:
[...]

Je kan in Sunnydesign een simulatie doen voor jouw situatie en kijken wat die adviseert.
Dit zal ik vermoed zeker niet meer dan een 3000W omvormer zijn.
Ik heb de simulatie uitgevoerd:

Er komt idd een 3000W Sunny Boy uit: 1 x SB3.0-1AV-41. Volgens de datasheet mag daar max. 5500W aan generator power op worden aangesloten. Dus dat zit goed.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:10
Ik heb ook een vraag over het Schaduw Management (van GoodWe). Ik heb 's morgens kort (genoeg) schaduw van een schoorsteen en wat langer van een dakkapel.
(Noord-Limburg, ZZW (27⁰), dakhelling 29⁰, hier meer.
9-8 had ik SM off en had ik een mooie opbrengst en grafiek.
10-8 had ik 's morgens rare sprongen en heb ik rond 13:30 SM aangezet.
11-8 de hele dag SM on.

SM OFF:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm140C7W3f65UZ3Y9EoRrN_zaAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y518aynU8h6zztb5mcKoICzJ.jpg?f=fotoalbum_large

SM 13:30 ON:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JD-GUWvUMdQr3z6Qknl5Vuj7Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cgq7yyjDcXwHyr2auUjE7nuJ.jpg?f=fotoalbum_large
SM ON:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FswLAN5WH_GEX169Ojs8rJr2Mh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/By9qhEvpUH2gRR7GiBvPQdfj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9bl67Fgcla0u0jAi8XG523mCXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpXZ25pTrjS24V52lOWYiVeU.jpg?f=fotoalbum_large

Het vreemde vind ik dat de grafiek van 9-8 dus SM off als die van 11-8 met SM on. Heeft het dan wel nut om het aan te hebben? Vooral omdat @Oilman ergens zegt dat de bypass diodes van de panelen het zelf al doen.
Maar als ik dan die sprongen op 10-8 zie...

En weet iemand wat die rare dipjes/sprongetjes rond 18:00 zijn? Die zag ik ook al in een grafiek van @Griffin2k.

Iemand advies? ON or OFF...
Als er meer info nodig is, hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
johan_solar schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:42:
Met 3000W ga je wel iets aftoppen. 3160Wp geeft toppen boven de 3160W.
Ik zou kijken naar de stroomprijs en het prijsverschil tussen de verschillende omvormers. 'Vroeger' waren de prijssverschillen groot en was de stroomprijs laag. Dat is nu niet meer zo. Maar waarschijnlijk is de 3000 nog steeds de beste keus. Bij mij was de verhouding Wp/W iets groter en heb ik mede daardoor voor de zwaardere variant gekozen. Nu met de hoge stroomprijs geen spijt dat ik elke kWh eruit pers :)

Zijn de omvormers fysiek hetzelfde, of is de 3600 groter vanwege koeling? Een omvormer die koeler blijft gaat wat langer mee. Bij mij maakte het gewicht overigens niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
In principe helpt het schaduwmanagement van de omvormer de bypass diodes in de panelen hun werk te doen als ze dat niet van zichzelf doen maar het wel zouden moeten doen.

Deze diodes werken alleen vanzelf als het paneel zelf bij lange na niet meer de stroom kan leveren als de overige panelen zouden willen.
Bij volledige schaduw gaan ze vanzelf wel aan, bij partiele schaduw blijft het paneel beperkt leveren en zullen de diodes dus niet bypassen (maar daarmee de rest vd string wel omlaag halend).

De taak van de omvormer met schaduw management is periodiek een sweep te doen naar lagere voltages om te zien of er dan diodes activeren waardoor de opbrengst als geheel omhoog gaat.

Echter het uitvoeren van onnodige sweeps kost alleen maar opbrengst. Het is dus een afweging.

ALs je string vanzelf al goed lijkt te gaan kun je schaduwmanagement wel uit laten, maar dan zou je af en toe situaties tegen kunnen komen waarbij je opbrengst ingestort is terwijl dat niet had gehoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 05:40:
[...]

Dat is pas als je te weinig opwekt
Over welk deel van mijn verhaal gaat deze opmerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:07
Mijn Goodwe 2500XS omvormer heeft de instelling Shadow MPPT ON or OFF. Elk half uur test de omvormer het gehele powerbereik als de shadow mppt aan staat en kiest dan de instelling met de hoogste stroomsterkte.
Dat testen duurt echter ca. 1 minuut en ook dat geeft energieverlies, dus als het niet nodig is kan ik de shadow MPPT beter uit laten staan.

Vorig jaar was ik echter tot de conclusie gekomen dat ik de shadow mppt van mijn Goodwe 2500XS omvormer het beste aan kon laten staan op basis van onderstaand plaatje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjTHal7eRRd6Uuy2uoEvOxfLTzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UifiJNSLH73wpQUKqr3rQsRS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb namelijk gedurende de ochtend schaduw van een schoorsteen op 1 paneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibf_7t6ckmWNog_Qo9_x-GCOf_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCySOnyQxMT6D0Rf46IW5pjR.jpg?f=fotoalbum_large

Later heb ik nog wat meer proberen te vergelijken met shadow mppt aan en uit, maar door wolken was niet altijd duidelijk of deze instelling nu wel of niet veel uithaalde. De afgelopen dagen leenden zich echter prima voor een nieuwe test. Dus eerst maar eens 9 en 10 augustus waarbij op 9 augustus om 13 uur de shadow mppt weer is aangezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lSFz8wu5dk51A7Y6UZBwzZflVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7cnv810IaNL5TgG6wysVMXkc.png?f=fotoalbum_large
Aha, geen enkel verschil tussen 9 en 10 augustus. De bypass diodes doen gewoon hun werk, ook als de shadow MPPT uit staat. Die kan ik dus uit laten staan....... of toch niet?

Tussen gisteren en vandaag heb ik opnieuw een vergelijking gemaakt waarbij ik gisteravond de shadow MPPT die nog aan stond weer heb uitgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQxqrJJn-NxvGoVplSRGeKgkHuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nGM29a5dri9AD9ZfgOxYbAzP.png?f=fotoalbum_large
Dit keer is er wel duidelijk verschil in de ochtend. Conclusie: Vaak doen de bypass diodes gewoon hun werk, maar soms hebben ze dus een extra duwtje nodig van de shadow MPPT om in te schakelen.
Eindconclusie: ik laat de shadow MPPT van mijn Goodwe omvormer voortaan altijd aanstaan.

Valt hier nog iets op af te dingen of is dit de juiste conclusie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
maharens schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

Over welk deel van mijn verhaal gaat deze opmerking?
Dat het nog 20 procent kost.
Dan compenseer je 100 procent afname met 80 procent terug levering.
Dan valt het dus buiten je max salderen percentage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

We hebben het ongetwijfeld over hetzelfde. In beide voorbeelden op de site van GC moet je sowieso je levertarief over je verbruik betalen.

Ter hoogte van je verbruik wordt de teruglevering vergoed tegen 80%. Oftewel je betaalt dan nog steeds 20% over je verbruik m.i.

Wek je meer op dan je verbruikt, dan blijft er nog een deel over welke tegen de terugleveringsvergoeding wordt vergoed. En in mijn eerste post had ik het juist over het belastinggedeelte, dus als je maar genoeg opwekt betaal je nog steeds geen energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
maharens schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

We hebben het ongetwijfeld over hetzelfde. In beide voorbeelden op de site van GC moet je sowieso je levertarief over je verbruik betalen.

Ter hoogte van je verbruik wordt de teruglevering vergoed tegen 80%. Oftewel je betaalt dan nog steeds 20% over je verbruik m.i.

Wek je meer op dan je verbruikt, dan blijft er nog een deel over welke tegen de terugleveringsvergoeding wordt vergoed. En in mijn eerste post had ik het juist over het belastinggedeelte, dus als je maar genoeg opwekt betaal je nog steeds geen energiebelasting.
is dat niet het punt van @Keesvdzanden als je maar genoeg opwekt ;)

bv, mijn afname (dus niet totale verbruik) is ongeveer 60% van mijn teruglevering (dus niet mijn opwek). Oftewel, als ik 64% daarvan mag inzetten om te salderen, kan ik mijn volledige afname salderen en betaal ik dus geen energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
borft schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:12:
[...]

is dat niet het punt van @Keesvdzanden als je maar genoeg opwekt ;)

bv, mijn afname (dus niet totale verbruik) is ongeveer 60% van mijn teruglevering (dus niet mijn opwek). Oftewel, als ik 64% daarvan mag inzetten om te salderen, kan ik mijn volledige afname salderen en betaal ik dus geen energiebelasting.
Dat was juist mijn punt, Kees begint over die 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
maharens schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:22:
[...]

Dat was juist mijn punt, Kees begint over die 20%.
Nee dat deed jij in je eerste reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:58
Haha, ja en nee.
Ook hier gebruiken ze de termen door elkaar...

"Je betaalt voor de afname :Y het levertarief voor 2.500 kWh. Verder betaal je energiebelasting voor 580 kWh (2.500 kWh verbruik :N – 3.000 kWh * 64% salderen)"

Maar lever je niet 3.000 kWh, maar 4.000 kWh (of meer) terug, dan is die 64% van 4.000kWh (2560 kWh) hoger dan het verbruik afname van 2.500kWh, wat dus niet kan en daarom is ook deze berekening/uitleg fout... :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rouske schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Haha, ja en nee.
Ook hier gebruiken ze de termen door elkaar...

"Je betaalt voor de afname :Y het levertarief voor 2.500 kWh. Verder betaal je energiebelasting voor 580 kWh (2.500 kWh verbruik :N – 3.000 kWh * 64% salderen)"

Maar lever je niet 3.000kWh, maar 6.000kWh terug, dan is die 64% van 6.000kWh hoger dan het verbruik afname van 2.500kWh, wat dus niet kan en daarom is ook deze berekening/uitleg fout... :|
Zij baseren zich ook op de kamerbrief en de TNO excel sheet. allemaal interpretatie dus zou het niet te letterlijk nemen. Straks gaat er weer iemand iets schrijven op basis van dit greenchoice-tekstje en zo gaat het een eigen leven leiden.

Het blijft wachten op het definitieve wetsvoorstel, en het moment dat die er door is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Laatst online: 21-08 10:36
Kan iemand met een GoodWe inverter kijken of dit gedrag herkenbaar is.

Tussen 14:00 en 15:00 zit er een dip.
https://pvoutput.org/intr...156&sid=90961&dt=20220811
Het heeft vast iets met de schaduw van een schoorsteen te maken. Ik zal vanavond even kijken of Shadow MPPT aan of uit staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfC47t1HyKaT57b9yxek-QQGhps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OYc5PCinruT4SkyRM63l8Iov.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door SuperR1902 op 12-08-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

SuperR1902 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:39:
Tussen 14:00 en 15:00 neemt de PV spanning toe, maar de opbrengst af.
https://pvoutput.org/intr...156&sid=90961&dt=20220811
Het heeft vast iets met de schaduw van een schoorsteen te maken. Ik zal vanavond even kijken of Shadow MPPT aan of uit staat.
[Afbeelding]
Spanning zakt onder belasting. Aangezien de belasting van de panelen tijdens het dipje vermindert zal de spanning op dat moment dus ook weer stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:10
Truus01 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:20:
Ik ben eruit! Schaduw Management gaat off. Even met iemand eea vergeleken die ongeveer 5km van me af woont (wel oriëntatie op OZO). Daar waar ik dacht dat 10-8 vergelijkbaar was met de andere dagen, had hij eenzelfde sprongetjes op die dag in de ochtend.
Dus schaduwmanagement doet bij mij niks goeds.
Sterker nog, hij had op 11-8 een hogere opbrengst dan 10-8 en ik lager. Dat komt wellicht doordat schaduw management aan was.
Dus uit en ik ben er klaar mee. ;)

Ben ik wel nog altijd benieuwd naar wat die dipjes rond 18:00 zijn... (Die had die kennis niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 08:37
Vraagje over zonnepanelen op het Noorden. Wij hebben een schuur met een zadeldak waarvan de hellingshoek 14 graden is. Op de zuidkant hebben we in december 20 zonnepanelen laten leggen. Aan de andere kant passen er ook nog 20. Echter ben ik benieuwd of het rendement van deze panelen op het Noorden een beetje goed is? Wij hebben een warmtepomp in huis. Met 20 panelen hebben wij eigenlijk al voldoende om een energierekening van 0 euro te hebben. Echter rij ik elektrisch en mijn partner zal dat binnenkort ook gaan doen. Hierdoor zal onze energierekening zeker geen 0 euro meer zijn. Is het zinvol om er 20 panelen op het Noorden bij te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 14:15
Als je de 20 panelen er bij kunt leggen in parallel met de panelen op het zuiden , dan kun je ze relatief goedkoop neerleggen . Als je er een aparte omvormer voor moet plaatsen dan kan het veel minder snel uit.

Wat je ook kunt doen de oude panelen van zuid naar noord verplaatsen en nieuwe op zuid. Dan profiteer je weer van de rendementsverbetering van panelen in het algemeen.... Ik zie echter dat het er nog maar net op ligt, dan maakt het niet uit....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Sunri5e schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:47:
Vraagje over zonnepanelen op het Noorden. Wij hebben een schuur met een zadeldak waarvan de hellingshoek 14 graden is. Op de zuidkant hebben we in december 20 zonnepanelen laten leggen. Aan de andere kant passen er ook nog 20. Echter ben ik benieuwd of het rendement van deze panelen op het Noorden een beetje goed is? Wij hebben een warmtepomp in huis. Met 20 panelen hebben wij eigenlijk al voldoende om een energierekening van 0 euro te hebben. Echter rij ik elektrisch en mijn partner zal dat binnenkort ook gaan doen. Hierdoor zal onze energierekening zeker geen 0 euro meer zijn. Is het zinvol om er 20 panelen op het Noorden bij te leggen?
Zie openingspost; 14 graden noord haal je ongeveer 75% t.o.v. ideale hoek op zuid. I.p.v. in 3 jaar verdien je ze in 4 jaar terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Nee dat deed jij in je eerste reactie
Keesvdzanden schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

Ik kan steeds geen chocola maken van jouw opmerking hierboven. Er staat heel duidelijk in die uitleg van GC dat je het levertarief moet betalen over je verbruik en over je teruglevering 80% vergoed krijgt (over je totale teruglevering indien je meer verbruikt dan je teruglevert).

Wat klopt er dan niet aan het feit dat het nog 20% kost.

Je betaalt voor de afname het levertarief voor 3.500 kWh. Verder betaal je energiebelasting voor 1.580 kWh (3.500 kWh verbruik – 3.000 kWh teruglevering * 64% salderen). En tot slot ontvang je een vergoeding van minstens 80% van het levertarief voor de 3.000 kWh teruglevering.

[ Voor 15% gewijzigd door maharens op 12-08-2022 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keesvdzanden
maharens schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:44:
[...]

[...]

Ik kan steeds geen chocola maken van jouw opmerking hierboven. Er staat heel duidelijk in die uitleg van GC dat je het levertarief moet betalen over je verbruik en over je teruglevering 80% vergoed krijgt (over je totale teruglevering indien je meer verbruikt dan je teruglevert).

Wat klopt er dan niet aan het feit dat het nog 20% kost.

Je betaalt voor de afname het levertarief voor 3.500 kWh. Verder betaal je energiebelasting voor 1.580 kWh (3.500 kWh verbruik – 3.000 kWh teruglevering * 64% salderen). En tot slot ontvang je een vergoeding van minstens 80% van het levertarief voor de 3.000 kWh teruglevering.
Oh jij bedoelt het heel anders....
Simpel,het kost helemaal geen 20 procent.
De waarde van terug levering word 80 procent van de kale leverings prijs.
Dus dat is een omschrijving,je hoeft geen twintig procent te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gemiste kans om nu eens een duidelijk voorbeeld te geven met variabele tarieven. Maar verder wel oké.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVdriver
  • Laatst online: 12-09 21:31
Iemand bekend met Suntech ultra v mini 400 full black panelen? Geen idee of er veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende panelen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
klump4u schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Gemiste kans om nu eens een duidelijk voorbeeld te geven met variabele tarieven. Maar verder wel oké.
Tja,greenchoice gebruikt dat ook niet,misschien staat er iets op de site van bv budget energie?
Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=#f5c73d]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic :Y [/bgcolor][/font]
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Topicreeks: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic

- Aanbieden van zonnepanelen en/of toebehoren? categorie: Zonnepanelen en toebehoren