Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-10 09:11
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSL1nrhqx8DZmtpBx3LXHAklZz8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rAcQFerMKmFE0Hma3U08I4ag.png?f=user_large

Ik dacht in eerste instantie aan 10 panelen om dit later uit te bereiden naar 16 (of 14).
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS9svdowVe5EnDrjAaHYMv8Rxhg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/owuKkxWDOQRHbKbu5Zf58NoZ.png?f=user_large

Ik heb de buren als voorbeeld. Echter door een kwartslag te draaien, kan ik op het bovenste gedeelte 1 en op het onderste gedeelte 2 extra PV panelen kwijt. Het onderste gedeelte lijkt krap maar onder het raam zit nog iets extra ruimte waardoor ik 185cm hoogte heb. Ik weet dat er afstand van de dakrand gehouden moet worden maar de veranda zit er ook onder waardoor wind er niet echt onder kan komen.
Schaduw
Niet van toepassing (Vrijwel)
Jaarverbruik
Momenteel 3000kWh. Volgend jaar krijgen we een EV waarmee het verbruik naar schatting 2000 tot 3000 kWh zal toenemen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1X35A

Is het verstandig om te verhogen naar 3X25A? Of kan ik een omvormer nemen die voorbereid is op 3X25A
Budget en doel
We hebben een potje van 3000 euro. Door zelf te plaatsen (en wellicht door korting i.v.m. een kennis die via een groothandel kan bestellen) hoop ik (een deel van) de installatie hiervan te kunnen realiseren. Is dit realistisch?

Momenteel hebben we een goedkoop energiecontract tot december. De auto krijgen we pas volgend jaar. Ook de BTW vervalt volgend jaar voor PV panelen. Het idee was om daarom volgend jaar de aanschaf te doen. Ook omdat ik begreep dat het het terugvragen van de BTW omslachtig is (en je hoeft het niet meer voor te schieten). Wellicht dat ik het eerder alvast zal bestellen. De levertijden van de omvormers schijnt ook aardig op te lopen op het moment. Sommigen van jullie raden af om te wachten waardoor ik hier nog over twijfel. ;)
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf plaatsen.
Bijhouden van data
Zou leuk zijn.
Reeds verkregen offertes
Geen.
Regio
Noord Gelderland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:54
Ga even na hoe veel afstand je moet houden tot de buren, zoals nu ingetekend lijk je erg dicht op de rand van jouw dak te zitten.

Zat fout, mag inderdaad tot op de erfgrens.

[ Voor 16% gewijzigd door Cyriel85 op 10-08-2022 22:59 ]

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:58

tijmeng

Panasonic 7J

Leg het nu meteen vol. Later uitbreiden krijg je spijt van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:10
Btw terugvragen is buiten de blauwe-enveloppen regen een fluitje van een cent.

Je maakt het gecompliceerd, duurder en minder mooi ook bij zelf doen, door het in 2 stappen te doen en niet dezelfde panelen te kunnen krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Cyriel85 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:11:
Ga even na hoe veel afstand je moet houden tot de buren, zoals nu ingetekend lijk je erg dicht op de rand van jouw dak te zitten .
0 mm 0 cm of 0 meter. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
De afstand is aan beide zijden 20 cm. De buren hebben de panelen wel een eind van de erfgrens afliggen. Moet geen probleem zijn lijkt me.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:31
€3000 voor 10 panelen is zeker realistisch. Maar ik zou alles in een keer vol leggen, desnoods met een lening. Of ik zou wachten totdat je genoeg budget hebt. Het nadeel van gemiste opbrengst is er sowieso al omdat omvormers slecht te krijgen zijn.
Maar eerst zou ik uitzoeken of je moet/gaat uitbreiden naar 3 fasen; een 3 fase omvormer heeft wel wat voordelen, maar kan alleen bij voldoende panelen. Of je moet met micro-omvormers werken, dan maakt het niet uit want je kunt dan zelf de stroom verdelen over de fasen.
Als je in twee keer legt, dan moet je van tevoren al wel rekening houden met het uiteindelijke vermogen (tenzij micro-omvormers). En ik zou helemaal bovenin het dak beginnen; daar haal je toch altijd ietsje meer opbrengst. Als je zeker weet dat je het ooit vol gaat leggen, kun je nu maar beter het moeilijkst bereikbare deel doen, zodat het later (zonder hoogwerker) niet nóg moeilijker wordt.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-10 13:56
Links van het raam linksonder kan er nog 1 en rechts boven het raam boven kan er nog 1...

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:56
Die 6 extra panelen kosten relatief weinig. Want bijvoorbeeld omvormer moet je toch al aanschaffen. Dus het dus aub in 1 keer.

• Baldeagle
Ronald schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:25:
Btw terugvragen is buiten de blauwe-enveloppen regen een fluitje van een cent.

Je maakt het gecompliceerd, duurder en minder mooi ook bij zelf doen, door het in 2 stappen te doen en niet dezelfde panelen te kunnen krijgen.
Misschien dat ik het dan toch nog eens zal overwegen om de belasting dan volgend jaar terug te vragen en toch dit jaar te plaatsen.

• Baldeagle
Martin7182 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:59:
€3000 voor 10 panelen is zeker realistisch. Maar ik zou alles in een keer vol leggen, desnoods met een lening. Of ik zou wachten totdat je genoeg budget hebt. Het nadeel van gemiste opbrengst is er sowieso al omdat omvormers slecht te krijgen zijn.
Maar eerst zou ik uitzoeken of je moet/gaat uitbreiden naar 3 fasen; een 3 fase omvormer heeft wel wat voordelen, maar kan alleen bij voldoende panelen. Of je moet met micro-omvormers werken, dan maakt het niet uit want je kunt dan zelf de stroom verdelen over de fasen.
Als je in twee keer legt, dan moet je van tevoren al wel rekening houden met het uiteindelijke vermogen (tenzij micro-omvormers). En ik zou helemaal bovenin het dak beginnen; daar haal je toch altijd ietsje meer opbrengst. Als je zeker weet dat je het ooit vol gaat leggen, kun je nu maar beter het moeilijkst bereikbare deel doen, zodat het later (zonder hoogwerker) niet nóg moeilijker wordt.
Ik heb inderdaad zitten denken om een duurzaamheidslening o.i.d. bij het eigen geld te doen. Normaal leen ik alleen voor een huis maar met de huidige energieprijzen lijkt me dat toch niet verkeerd. Via onze gemeente hebben ze een duurzaameidslening met aantrekkelijke voorwaarden.

Ik denk toch dat we dan liever in een keer alles willen doen. Echter weet ik niet of ik het dan zie zitten om alles zelf te leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Baldeagle op 11-08-2022 16:47 ]

• Baldeagle
Truus01 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:34:
Links van het raam linksonder kan er nog 1 en rechts boven het raam boven kan er nog 1...
Rechtsboven gaat niet meer passen i.v.m. de rookkanaalafvoer.
Links van het raam en zelfs tussen de ramen past theoretisch zelfs nog een paneel. Bovenaan zit nog een ventilatiebuis welke ik niet had ingetekend. Ik denk niet dat we daar last van zullen hebben, anders zou deze eventueel verwijderd kunnen worden. Alleen houd ik zelf wel van een stukje symmetrie, en nu verspringt 1 paneel iets ten opzichte van de rest. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hxdd3TTy0Vb1mTquot2z-sB3z_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qoZo8uB02KK5h3a4KcZytYJV.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeialNOIMWTOUnitLEccdG5J4Ic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VVZ430fvR7YWmP8ESdfShYhC.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Baldeagle op 11-08-2022 15:47 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-10 13:56
Baldeagle schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Rechtsboven gaat niet meer passen i.v.m. de rookkanaalafvoer.
Links van het raam en zelfs tussen de ramen past theoretisch zelfs nog een paneel. Bovenaan zit nog een ventilatiebuis welke ik niet had ingetekend. Ik denk niet dat we daar last van zullen hebben, anders zou deze eventueel verwijderd kunnen worden. Alleen houd ik zelf wel van een stukje symmetrie, en nu verspringt 1 paneel iets ten opzichte van de rest. :P

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi!
Rechtsboven 1 landscape ipv portrait?!

• Baldeagle
mathijshooi schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:33:
Die 6 extra panelen kosten relatief weinig. Want bijvoorbeeld omvormer moet je toch al aanschaffen. Dus het dus aub in 1 keer.
Daar ben ik denk ik ook al over uit. Wellicht dat we het dan toch laten uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baldeagle
Truus01 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Mooi!
Nee gaat hem niet worden. Dan zit ie tegen de pijp aan. maar 18 stuks lijkt me al behoorlijk. :)

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:53
Truus01 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Mooi!
Maar op het zuiden betekent dat die pijp schaduw gaat werpen op het paneel tot een uurtje of 15u (ik spreek uit ervaring). Dan kan dit nadelig uitpakken bij een string oplossing. In mijn optimizer oplossing geeft dat paneel 20kw minder opbrengst op jaarbasis, en werkt dit in een string dus flink door.. Misschien dan ook overwegen om voor een optimizer oplossing te gaan?

Of denk ik nu vreemd?

[ Voor 6% gewijzigd door Lumics op 11-08-2022 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Lumics schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:52:
Maar op het zuiden betekent dat die pijp schaduw gaat werpen op het paneel tot een uurtje of 15u (ik spreek uit ervaring). Dan kan dit nadelig uitpakken bij een string oplossing.
Moderne omvormers met schaduw management en panelen met meerdere diodes hebben daar geen last meer van.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:03
Schaduw management is niet nodig, de bypass diodes in de panelen lossen dit probleem gewoon op.

Optimizer gaat weinig toevoegen, behalve extra kosten.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Oilman schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:56:
Schaduw management is niet nodig, de bypass diodes in de panelen lossen dit probleem gewoon op.
Zolang je maar genoeg panelen overhoud zonder schaduw op het zelfde moment. Zo te zien gaat dat wel lukken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Baldeagle
De hele dag verder geen schaduw van vroeg tot laat. Ik hoop niet dat de buren ooit 2 besluiten 2 dakkapellen gaan plaatsen haha.

• Baldeagle
Martin7182 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:59:
Nog even over 3 fasen. Ook omdat we volgend jaar een EV krijgen zal de 1X35 aansluiting wel krapper worden. Al zullen we lang niet altijd op 16A laden. Wel koken we ook op inductie. En als de zonnepanelen eenmaal liggen ga je al gauw denken aan een elektrische boiler en airco (warmtepomp).

Mochten we later besluiten over te stappen op 3X25A is het dan niet zo dat we dan ook een 3 fasen omvormer nodig hebben? Of is een gewone omvormer dan ook nog prima bruikbaar? Of Is het dan zonde om niet meteen een 3 fasen omvormer te nemen?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:31
Gewone 1 fase omvormer kan wel, maar bij veel panelen heeft een 3 fase omvormer veel minder spanningopdrijving en de stroom goed verdeeld over alle fasen. Het laatste wat je wilt is een afschakelende omvormer omdat hij tegen de 253 V aanloopt.

• Baldeagle
Martin7182 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:11:
Gewone 1 fase omvormer kan wel, maar bij veel panelen heeft een 3 fase omvormer veel minder spanningopdrijving en de stroom goed verdeeld over alle fasen. Het laatste wat je wilt is een afschakelende omvormer omdat hij tegen de 253 V aanloopt.
is de kans reëel met 18 panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
In tussentijd even verdiept in de meterkast updaten en goede adviezen mogen ontvangen hier op het forum! Thanks

We hebben toch besloten om over te gaan op 3 fasen. Vandaag en gisteren even op zoek gegaan naar offertes voor zonnepanelen.

Het oorspronkelijke plan om 18 panelen te plaatsen gaat toch lastig worden door verschillende oorzaken. De voornaamste reden is dat de panelen waar ik mee gerekend heb (165X99) vrijwel niet meer gebruikt worden. Verder word het eigenijk overal afgeraden om links van de onderste 2 ramen zonnepanelen te plaatsen i.v.m. krapte.

De volgende opties zouden dan kunnen. Let ook op de totale opbrengst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cm9lWRzwXMtKvO8UaprOTWij1es=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mBzHds0O2C4dT3xt2MVQ6w8K.png?f=user_large

De 2e en 4e optie is onderaan wel erg krap. Ik heb maximaal 180 cm onder het raam. Maar het kan... En zou het risico wel willen lopen aangezien de veranda er onder zit. De laatste 2 opties zijn bovenaan dan weer wat strakker. Ik nijg het meeste naar de 2e optie (ondanks wat minder opbrengst), ook vanwege de prijs incl omvormer.

De volgende offertes heb ik inmiddels verkregen of via de website opgezocht. Let ook op incl / excl btw. De offerte van Beter Duurzaam is al inclusief 3fase omvormer.

Offerte 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEP1V-7j0rK3lZYV7bBUOAgf4y4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zP7B1UIqT9Syb4wLmLeoYXXA.png?f=user_large

Offerte 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GcfKTR1v3XltuVsUU8e5_jirg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5y5qodlh0JDTW2jLtlLMYvY8.png?f=user_large

Offerte 3 (incl 3 fase omvormer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmRFO-FKXj1H90VvagLrM5c90GM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3dJHknHVzVkWkavt7jMPIgNQ.png?f=user_large

Met zonneplan een hele discussie gehad dat een 3 fase omvormer niet nodig is en dat ze die niet eens konden leveren voor het aantal panelen die ze kunnen leggen. Iets met minder opbrengst bij donkere dagen. Daardoor valt deze eigenlijk af.

Ik nijg het meeste naar de offerte van Beter Duurzaam incl de 3 fase omvormer. Bovendien zit dit bedrijf in de buurt.

[ Voor 18% gewijzigd door Baldeagle op 17-08-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Coolblue zijn als het goed is REC Alpha's gezien de afmetingen?
Heel mooi spul, Europees ook. Wel duurder.

Die Jinko's die Beter duurzaam heeft zijn er nu ook in 370W

En ook beschikbaar in langer formaat dus meer vermogen. Bij de juiste combi van wattages te combineren in 1 string met de kortere, Natuurlijk afhankelijk van wat ze kunnen inkopen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:01:
Coolblue zijn als het goed is REC Alpha's gezien de afmetingen?
Heel mooi spul, Europees ook. Wel duurder.

Die Jinko's die Beter duurzaam heeft zijn er nu ook in 370W

En ook beschikbaar in langer formaat dus meer vermogen. Bij de juiste combi van wattages te combineren in 1 string met de kortere, Natuurlijk afhankelijk van wat ze kunnen inkopen.
Trina Solar TSM-390 coolblue en Enie (las ik op het topic van @JKa Zonnepanelen voor Jesse). Van die laatste probeer ik morgen nog een offerte te krijgen met 3 fasen omvormer. Hier kan ik er echter 13 van kwijt. Op internet vind ik echter een afmeting van 175X110 dus dan klopt mijn opstelling niet. In dat geval gaat het helaas niet passen.

Beter Duurzaam heeft alleen deze uit voorraad leverbaar. Deze komt qua maat wel mooi uit. Langer zou niet handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nog een optie?
3 in landscape
3 in portrait
3 in landscape
3 in landscape
Dakramen
5 in portrait

Toch 1 paneeltje erbij

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:12:
Nog een optie?
3 in landscape
3 in portrait
3 in landscape
3 in landscape
Dakramen
5 in portrait

Toch 1 paneeltje erbij
Nee daar staat de kachelpijp van de houtkachel. :) Stond inderdaad niet ingetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Baldeagle dat had ik ff gemist, sorry.

Als je puur financieel kijkt:

Offerte 1: Enie
16x 390Wp = 6240
EUR 6502
EUR 1,0419 per wattpiek
(maar ik begrijp dat dit niet gaat passen dus dat er max 13 panelen passen)

Offerte 2: Zonneplan
13x 400Wp = 5200
EUR 5934
EUR 1,1411 per wattpiek
(zij hebben ook 370Wp panelen, heb je dat besproken?)

Offerte 3: Beter Duurzaam
16x 350Wp = 5600
EUR 6860
EUR 1,225 per wattpiek

We kunnen een beter vergelijk maken als er een correcte offerte ligt van Enie voor het juist aantal panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:38:
@Baldeagle dat had ik ff gemist, sorry.

Als je puur financieel kijkt:

Offerte 1: Enie
16x 390Wp = 6240
EUR 6502
EUR 1,0419 per wattpiek
(maar ik begrijp dat dit niet gaat passen dus dat er max 13 panelen passen)

Offerte 2: Zonneplan
13x 400Wp = 5200
EUR 5934
EUR 1,1411 per wattpiek
(zij hebben ook 370Wp panelen, heb je dat besproken?)

Offerte 3: Beter Duurzaam
16x 350Wp = 5600
EUR 6860
EUR 1,225 per wattpiek

We kunnen een beter vergelijk maken als er een correcte offerte ligt van Enie voor het juist aantal panelen.
Enie valt eigenlijk helemaal af vanwege de afmetingen. Ik las later dat ze 175X110 zijn en dat ik zowel qua hoogte als breedte niet mooi uitkom.

Zonneplan valt eigenlijk af omdat ze niet willen meewerken met een 3 fase omvormer.

Heb je ook meegenomen dat Beter Duurzaam al inclusief een dure 3 fase omvormer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Baldeagle schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:42:
Zonneplan valt eigenlijk af omdat ze niet willen meewerken met een 3 fase omvormer.
Ik kon 13 panelen op west krijgen met een dure 3 fase omvormer, kostte wel een aantal honderden euro's meer. Dat was op basis van 370Wp panelen. Jij hebt nu een offerte voor 400Wp.
Ik zou toch eens aan ze vragen of ze kunnen intekenen met 370Wp panelen. Hier is de datasheet. Bij nader inzien zijn de afmetingen 1755 x 1038 x 35 en dat lijkt sterk op die Enie panelen, wat niet zou passen...
Heb je ook meegenomen dat Beter Duurzaam al inclusief een dure 3 fase omvormer is?
Ik heb gewoon de offerteprijs zoals je ze genoemd had en dan excl BTW genomen.
We moeten wel appels met appels vergelijken, als ergens geen 3 fase omvormer bij zit dan gaat de prijs per wp inderdaad omhoog.

[ Voor 13% gewijzigd door blackd op 17-08-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

Ik kon 13 panelen op west krijgen met een dure 3 fase omvormer, kostte wel een aantal honderden euro's meer. Dat was op basis van 370Wp panelen. Jij hebt nu een offerte voor 400Wp.
Ik zou toch eens aan ze vragen of ze kunnen intekenen met 370Wp panelen. Hier is de datasheet. Bij nader inzien zijn de afmetingen 1755 x 1038 x 35 en dat lijkt sterk op die Enie panelen, wat niet zou passen...

[...]

Ik heb gewoon de offerteprijs zoals je ze genoemd had en dan excl BTW genomen.
We moeten wel appels met appels vergelijken, als ergens geen 3 fase omvormer bij zit dan gaat de prijs per wp inderdaad omhoog.
Hoe lang geleden heb je de panelen laten plaatsen? Ik heb het gevoel dat ze op het moment alleen 1 fase omvormers hebben. Het was zelfs niet mogelijk met 13 panelen werd er gezegd.

1755 X 1038 zou eventueel nog passen. Dan passen er 5 naast elkaar. Ik zal eens informeren of ze de 370Wp panelen nog hebben.

5 van 110 breed zou 5,5 meter betekenen en dat is 10 cm te veel. Horizontaal komt ook niet mooi uit want links van het bovenste raam heb ik maximaal 345 cm dus net te krap voor 2 naast elkaar.

Misschien de buren even lief aankijken of het 10 cm over de erfgrens mag :*)

• blackd
  • Niet online
Baldeagle schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:00:
Hoe lang geleden heb je de panelen laten plaatsen?
Ik wou dat ze al (fatsoenlijk) lagen...
Ik heb destijds eerst een offerte voor de westkant laten maken. Eerst 11 later 13 panelen. In eerste instantie op 1 fase omvormer maar die moest op 20A afgezekerd. Toen al gevraagd voor 3 fase omvormer met idee om later oost ook te vervangen. Op oost liggen namelijk al 7 schaampanelen. Besloten die te laten verwijderen en hele dak vol te leggen, 24 panelen oost/west met 3 fase omvormer.

Op een gegeven moment wilde ik weten of ik echt het maximale uit mijn dak haalde met 370Wp want ik zag in andere topics 400Wp voorbij komen. Mijn adviseur toen ook het hele dak op 400Wp ingetekend maar dan kwam ik op minder wattpiek en dus minder opbrengst uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:12:
[...]

Ik wou dat ze al (fatsoenlijk) lagen...
Ik heb destijds eerst een offerte voor de westkant laten maken. Eerst 11 later 13 panelen. In eerste instantie op 1 fase omvormer maar die moest op 20A afgezekerd. Toen al gevraagd voor 3 fase omvormer met idee om later oost ook te vervangen. Op oost liggen namelijk al 7 schaampanelen. Besloten die te laten verwijderen en hele dak vol te leggen, 24 panelen oost/west met 3 fase omvormer.

Op een gegeven moment wilde ik weten of ik echt het maximale uit mijn dak haalde met 370Wp want ik zag in andere topics 400Wp voorbij komen. Mijn adviseur toen ook het hele dak op 400Wp ingetekend maar dan kwam ik op minder wattpiek en dus minder opbrengst uit.
Nog even contact gezocht met zonneplan. De panelen van 370Wp die jij noemt zijn niet meer in het assortiment. En een 3 fase omvormer leveren ze pas vanaf 16 panelen. Hier word geen uitzondering in gemaakt, zelfs niet als ik wil bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
De aanvraag van SVn is inmiddels goedgekeurd.

Ik heb nu 2 afspraken staan van lokale bedrijven. Dit is echter pas 20 september. Blijkbaar hebben de zonneboeren het druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Baldeagle schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:19:
Nog even contact gezocht met zonneplan. De panelen van 370Wp die jij noemt zijn niet meer in het assortiment. En een 3 fase omvormer leveren ze pas vanaf 16 panelen. Hier word geen uitzondering in gemaakt, zelfs niet als ik wil bijbetalen.
Ok, goed geprobeerd.. verder op zoek naar een andere installateur dan maar!

offtopic:
Die 24 panelen die bij mij vandaag geplaatst zouden worden die hebben ze dus blijkbaar aan iemand anders verkocht :D

• Baldeagle
Deze week zijn er 2 partijen langs geweest.

De partij welke ik in eerste instantie als eerste keus had (Beter Duurzaam met 16 Jinko panelen) vertelde aan het eind van zijn bezoek dat deze (aanbieding) panelen op zijn. De andere panelen zijn van een groter formaat waardoor ik nog maar 13 panelen kwijt zou kunnen. Wel gunstig qua prijs, echter valt nu eigenlijk af vanwege minder dan 5000WP.

De andere partij (welke ik nog niet eerder had genoemd in dit topic) is een lokale. Hier heb ik wel een heel goed gevoel bij want ze namen echt de tijd voor ons. Ik denk het maximale haalbaar voor onze woning qua maat en opbrengst. Ook wel goede materialen, namelijk: 16 REC Twin Peak 370WP full black zonnepanelen met Enphase micro omvormers. Echter.. goed aan de prijs, namelijk richting de 9000 excl BTW. Is dit een redelijke prijs voor het geleverde? @Ronald zei al eerder in dit forum dat REC wel wat duurder is, maar wel goed materiaal?

Ik begreep wel dat het nultarief vanaf januari definitief is. Dan gaan we het met onze duurzaamheidslening en eigen geld wel rond krijgen voor dat bedrag. Plaatsen gaat toch pas volgend jaar worden (de 3 fasen verzwaring waarschijnlijk ook). We willen nu ook niet al te lang meer wachten met een keuze maken. Anders gaat het alleen maar nog langer duren.

Rechts: Beter Duurzaam welke dus niet zo gunstig meer uitvalt.
Links: Andere lokale partij (maximaal haalbare)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPpoh9xd2K16yGFDsVVgCyVu7RU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W0krKMdgknpQuu7hdhvCQX5P.png?f=user_large

• Ronald
1,5/Wp dus voor de Twinpeak. Het is hier met name Enphase wat de prijs opdrijft.

Je hebt zo te zien geen schaduw van betekenis, zeker niet waar micro’s/optimizers echt een verschil maken.

Willen ze dat niet met een string omvormer uitvoeren?

• Baldeagle
Ronald schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:04:
1,5/Wp dus voor de Twinpeak. Het is hier met name Enphase wat de prijs opdrijft.

Je hebt zo te zien geen schaduw van betekenis, zeker niet waar micro’s/optimizers echt een verschil maken.

Willen ze dat niet met een string omvormer uitvoeren?
Als je de prijs per Wp bekijkt is die best stevig inderdaad. Ik zou eens kunnen vragen of ze het met een string omvormer kunnen uitvoeren. Geen schaduw inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Van een ander bedrijf heb ik nog deze offerte ontvangen. Deze is qua maat en opbrengst hetzelfde als de REC panelen. De prijs is gebaseerd op een korting omdat ik zelf een kabel naar de zolder trek met een werkschakelaar. Dit lijkt me wel een nette prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbhJOFOFmLb_ouM4xKyFDJLzPbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S73AiuHIFqQJnTomJOj9Bgg4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Baldeagle voor EUR 1,30/Wp nog steeds aardig aan de prijs, zeker voor een Chinese omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:24:
@Baldeagle voor EUR 1,30/Wp nog steeds aardig aan de prijs, zeker voor een Chinese omvormer.
Maar AEG is wel een goed merk toch? Bij de andere partij (Beter duurzaam) zat er ook een 3 fasen GoodWe omvormer bij, en waren ook Chinese panelen. AEG zal ook Chinees zijn maar kwalitatief wel beter? De prijs is dan niet eens zo veel hoger dan Beter Duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Baldeagle schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:43:
Bij de andere partij (Beter duurzaam) zat er ook een 3 fasen GoodWe omvormer bij, en waren ook Chinese panelen.
Beter duurzaam zat op EUR 1,23 per Wp (zie blackd in "Zonnepanelen op het zuiden")
Panelen waren 350Wp, dus met de AEG 370Wp heb je iets meer opbrengst (positief).
Inderdaad zelfde kwaliteit omvormer.

Kwaliteit AEG kan @Ronald (of iemand anders) beter toelichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
AEG solar is licentiehouder van de naam, verder heeft het echte AEG er niets mee te maken. Het is uiteindelijk Chinees met een mooi labeltje.

De “AEG” omvormer is, als het weer dezelfde is als in andere topic, een ouderwetse draak matig geschikt voor moderne panelen - dit inclusief “AEG” panelen. Voor 1,30 zou ik dat gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Ronald misschien ten overvloedde maar het ging hier alleen om de AEG panelen (icm GoodWe omvormer).
Prijstechnisch nog steeds eens met je conclusie, het kan scherper.

@Baldeagle we komen op het forum ook prijzen van ~1,20 voor duurdere SolarEdge systemen tegen. Dus ~1,30 voor uitsluitend Chinese omvormer en panelen is dan best prijzig in verhouding.
(En eigenlijk is de offerte nog wat duurder want je hebt korting bedongen voor het kabeltraject, dus als je appels met appels gaat vergelijken met Beter Duurzaam, kom je op 7600+567=8167/5920=EUR 1,38 per wattpiek bij deze AEG/Goodwe combi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@blackd ik geef de schuld aan iPhone mini ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:00:
AEG solar is licentiehouder van de naam, verder heeft het echte AEG er niets mee te maken. Het is uiteindelijk Chinees met een mooi labeltje.

De “AEG” omvormer is, als het weer dezelfde is als in andere topic, een ouderwetse draak matig geschikt voor moderne panelen - dit inclusief “AEG” panelen. Voor 1,30 zou ik dat gewoon niet doen.
Dus toch geen aanrader dat AEG.. Ik word nog teruggebeld door de partij van de REC panelen. Ik ga vragen of ze het met een string omvormer kunnen regelen. Ik begrijp dat dit toch wel goede panelen zijn? Ik zie trouwens net dat dit 365 Wp panelen zijn. Maar qua opbrengst maakt dat niet zo heel veel verschil.

[ Voor 11% gewijzigd door Baldeagle op 26-09-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:19:
@Ronald misschien ten overvloedde maar het ging hier alleen om de AEG panelen (icm GoodWe omvormer).
Prijstechnisch nog steeds eens met je conclusie, het kan scherper.

@Baldeagle we komen op het forum ook prijzen van ~1,20 voor duurdere SolarEdge systemen tegen. Dus ~1,30 voor uitsluitend Chinese omvormer en panelen is dan best prijzig in verhouding.
(En eigenlijk is de offerte nog wat duurder want je hebt korting bedongen voor het kabeltraject, dus als je appels met appels gaat vergelijken met Beter Duurzaam, kom je op 7600+567=8167/5920=EUR 1,38 per wattpiek bij deze AEG/Goodwe combi)
Op het moment heb ik niet zo heel veel opties meer. Behalve nieuwe offertes aanvragen en weer heel lang wachten.

Uiteindelijk is de offerte met de REC panelen + Enphase micro ontvangers "maar" 1000 euro (excl BTW) duurder dan de AEG + Goodwe. Daarom zit ik er toch aan te denken om voor de REC panelen te gaan. Zelfs als ze geen string omvormer willen aanbieden.

De partij waarbij ik de AEG offerte had ontvangen vertelde dat ze de prijzen na mijn eerdere offerte (een maand terug) met 10% verhoogd hebben. Dit is iets waar je in deze tijden ook mee te maken hebt. Ook merk ik dat het bij veel bedrijven überhaupt geen nieuwe offertes meer willen maken omdat ze simpelweg vol zitten (zoals ook coolbleu). Daarom wil ik wel graag snel een offerte accepteren. De REC panelen kunnen ook pas in februari geplaatst worden. Een voordeel is wel dat dan de BTW niet meer voorgeschoten hoeft te worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Technisch weinig mis met de AEG panelen, zijn alleen gewoon niet “Duits”

Recentere lijken zelfs shingled, best mooi zelfs. Alleen nog geen idee wie ze maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:18:
Technisch weinig mis met de AEG panelen, zijn alleen gewoon niet “Duits”

Recentere lijken zelfs shingled, best mooi zelfs. Alleen nog geen idee wie ze maakt ;)
Niet dat Duits ook altijd kwaliteit betekent. ;)

Het gaat trouwens om deze: http://klanten.bongosolar.nl/bijlagen/142.pdf
Deze zijn wel 370 Wp.

En zijn die GoodWe omvormers nou ook echt zo slecht? Welk merk / type omvormer zou je eventueel anders aanraden?
De aanbieder met AEG heeft dus een maand eerder een offerte uitgebracht met een SolarEdge systeem met optimizers voor 8720 ex BTW. Maar ik begreep dat de prijzen dus inmiddels zijn verhoogd.

En als die AEG panelen ook oké zijn, welke van onderstaande opties zou je dan aanraden?

Dus 16 AEG panelen 370 + GoodWe omvormer zonder optimizers 7720 euro ex BTW
of 16 REC panelen 365 + Enphase Microomvormers 8707 ex BTW.
(Of eventueel nog 14 Sunpower 380 panelen met GoodWe omvormer 6715 ex BTW maar deze leveren toch wel een "stuk" minder op)

[ Voor 62% gewijzigd door Baldeagle op 26-09-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Goodwe werkt bij velen naar volle tevredenheid, gewoon simpel houden en de voordeligste optie, aeg op goodwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Ronald schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:55:
Goodwe werkt bij velen naar volle tevredenheid, gewoon simpel houden en de voordeligste optie, aeg op goodwe
Vandaag met veel moeite contact gehad met het bedrijf van de REC panelen met micro omvormers. Het was niet mogelijk om met een string omvormer te gaan werken. Ook niet als ik die zelf zou regelen...

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en voor de AEG panelen met GoodWe omvormer gekozen. De kans is groot dat het nog voor het eind van het jaar geïnstalleerd gaat worden begreep ik.

Ik heb al een 25A ABB werkschakelaar en 5X4 YMvK kabel besteld. Deze ga ik alvast installeren.

Is het handig om alvast aan te melden op energieleveren.n? Ik weet nog niet de exacte datum.

[ Voor 19% gewijzigd door Baldeagle op 07-10-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Baldeagle schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:24:
Is het handig om alvast aan te melden op energieleveren.n? Ik weet nog niet de exacte datum.
Niet nodig, kan bij wijze van spreken de dag van te voren nog. Je moet wel de datum opgeven vanaf wanneer de installatie actief is, dus ik zou even wachten tot de installatiedatum gepland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:25:
[...]

Niet nodig, kan bij wijze van spreken de dag van te voren nog. Je moet wel de datum opgeven vanaf wanneer de installatie actief is, dus ik zou even wachten tot de installatiedatum gepland is.
Wellicht laat de 3 fasen aansluiting helaas langer op zich wachten dan de panelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Baldeagle schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:29:
Wellicht laat de 3 fasen aansluiting helaas langer op zich wachten dan de panelen..
Over welke termijn hebben we het dan? Als dat de jaargrens over gaat, kan je ook de panelen later leggen, scheelt weer BTW geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:32:
[...]
Over welke termijn hebben we het dan? Als dat de jaargrens over gaat, kan je ook de panelen later leggen, scheelt weer BTW geneuzel.
14 tot 16 weken. Zal er dus een beetje om spannen. Maar een voordeel is dan dat ik dan voor de groepenkast, verzwaring en overig materiaal ook BTW kan terugvragen. Ik zie het wel. In deze tijden mag je blij zijn dat je de zonnepanelen überhaupt binnen een redelijk termijn gelegd krijgt. :)

Ik begreep van @Ronald dat het het BTW verhaal niet zoveel voorstelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Baldeagle op 27-09-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:25:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, ik las dat netbeheerders nog wel eens achter willen lopen met de verwerking van deze aanmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Inderdaad mag je blij zijn dat het nog dit jaar lukt. En als je toch bezig bent met BTW teruggave kunnen die zaken inderdaad gelijk met de panelen mee. Enige wat je in 2023 zou kunnen winnen is volgens mij het (ontbreken van) het forfait (maar dat is maar een klein bedrag).

En ik heb alleen ervaring met verwijderen van een installatie (Zonneplan ging niet door, dus ik heb de nieuwe opwekker afgemeld bij de netbeheerder). Geen ervaring met hoe snel dat wordt doorgevoerd. Aan de andere kant, jij hebt je plicht gedaan...

Hou je ons op de hoogte van de vorderingen? Plaatjes zijn altijd welkom :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:56:
Inderdaad mag je blij zijn dat het nog dit jaar lukt. En als je toch bezig bent met BTW teruggave kunnen die zaken inderdaad gelijk met de panelen mee. Enige wat je in 2023 zou kunnen winnen is volgens mij het (ontbreken van) het forfait (maar dat is maar een klein bedrag).

En ik heb alleen ervaring met verwijderen van een installatie (Zonneplan ging niet door, dus ik heb de nieuwe opwekker afgemeld bij de netbeheerder). Geen ervaring met hoe snel dat wordt doorgevoerd. Aan de andere kant, jij hebt je plicht gedaan...

Hou je ons op de hoogte van de vorderingen? Plaatjes zijn altijd welkom :).
Ga ik zeker doen!

De omvormer is trouwens een 5000 watt zag ik net. Is dit wel genoeg aangezien de totale installatie 5920 Wp is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Ja de goodwe 5k-ds kan 7500wp aan. Zie datasheet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
De kabel is door de koof getrokken en aangesloten in de groepenkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQNyAL_JNH55SCkko7p6DXNF2TE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/adwttLesk2EsGUnMvddTLHY6.png?f=user_large

En de werkschakelaar op zolder geplaatst. Deze nog even niet vastgezet zodat later de goede plaats bepaald kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnaXCAO0gD1waNve48emct6zZWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUmV2JTHN8EP2bmw52xRpKXy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Baldeagle op 28-09-2022 12:54 ]

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-10 21:37
Korte input over de 3-fase verhoging, bij mij duurde het 5 maanden voordat Liander contact er over opnam om het te gaan plannen. (13-04 aanvraag, eerste contact 22 september).

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Baldeagle schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:44:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, ik las dat netbeheerders nog wel eens achter willen lopen met de verwerking van deze aanmelding.
Tja, en dan? Jij hebt op tijd aangemeld. Je hebt voldaan aan alle eisen. Je systeem werkt gewoon. Welk probleem voorzie je precies?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
Destynx schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:34:
Korte input over de 3-fase verhoging, bij mij duurde het 5 maanden voordat Liander contact er over opnam om het te gaan plannen. (13-04 aanvraag, eerste contact 22 september).
Er was weer een aantal slimme meters aan Liander geleverd. Hier gaan ze eerst oude aanvragen mee afhandelen. Aanvragen na 1 augustus (waaronder die van mij) zal vermoedelijk minimaal 7 maanden op zich laten wachten. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
JvS schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:03:
[...]

Tja, en dan? Jij hebt op tijd aangemeld. Je hebt voldaan aan alle eisen. Je systeem werkt gewoon. Welk probleem voorzie je precies?
Als dit niet is aangevraagd of nog niet is verwerkt, kan de energieleverancier geen teruglevering zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Baldeagle schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:03:
[...]

Als dit niet is aangevraagd of nog niet is verwerkt, kan de energieleverancier geen teruglevering zien.
Je meter "ziet" gewoon de teruglevering. Sommige energieleveranciers stellen als voorwaarde dat je je moet hebben aangemeld op die website. Maar het is heus niet zo dat je geen geld krijgt als die website ineens stuk is en 3 weken later jouw installatie verwerkt. Je installatiedatum verandert ook niet.

Die hele website is er meer om overzicht te houden op waar eventuele pieken in belasting komen voor de netbeheerders. De wet vereist dat je je aanmeldt en ze zeggen zelf ook 'direct nadat het is aangesloten'. Geen woord gerept over verwerkingstijd, achterlopen of wat dan ook.

Meld je gewoon aan als je zeker weet wanneer ze gaan werken. Terugleveren ga je gewoon doen. Salderen ook vanaf de installatie waarmee je ze hebt aangemeld, komt allemaal goed. Alleen als je ze niet aanmeldt, heb je risico's (en voldoe je niet aan je verplichting).

[ Voor 34% gewijzigd door JvS op 01-10-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Zojuist contact gehad met het bedrijf waar ik de offerte van geaccepteerd heb. Ze komen half november voor een schouw, en vervolgens half december de zonnepanelen plaatsen.

De schouw zal niet zo spannend zijn want de REC panelen hadden dezelfde grootte en ook ter plaatse opgemeten. Alleen de onderste rij was toen "eigen risico" i.v.m. dichte plaatsing op de goot. Met flinke regen kan het hier overheen gaan. Echter zit hier een veranda onder met een eigen goot.

Jammer alleen dat Liander dan zo lang op zich laat wachten. De kans is aanwezig dat de panelen dan nog wel tot maart / april werkloos op dak kunnen liggen.

Zou het de moeite zijn om tijdelijk een 1 fase omvormer op de kop te tikken op marktplaats of Ali o.i.d.? De opbrengst is in december tm februari natuurlijk wel beperkt maar wellicht gaat het nog wel langer duren. Ik heb had een topic aangemaakt over het tekort aan 3 fase meters, en de reacties zijn daar niet heel bemoedigend.

[ Voor 14% gewijzigd door Baldeagle op 07-10-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Baldeagle schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:58:
Jammer alleen dat Liander dan zo lang op zich laat wachten. De kans is aanwezig dat de panelen dan nog wel tot maart / april werkloos op dak kunnen liggen.

Zou het de moeite zijn ...
Reken even mee. Stel je jaaropbrengst is 5000kWh.

Als de panelen in december liggen niks te doen tot (dus niet tot en met) april, kun je de volgende opbrengst mislopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbcjqnDzcTnI5nYRBpg9kf7-g3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QrgOElUd7GoiHC63zNMUhDWr.png?f=fotoalbum_large
Dec: 1%, Jan 3%, Feb 5%, Maa 9% = 18% van je jaaropbrengst = 5000*0.18 = 900kWh loop je mis.
Als je deze opbrengst kan wegsalderen loop je met een kWh prijs van 0.9 dus EUR 810 mis.
Bij een TLV zal de misgelopen opbrengst lager uitpakken. Met het energieplafond straks ligt het ook lager.

Reken dit eens door met jouw verwachte jaaropbrengst en huidige energieprijs en kijk of het dan gunstig is om een 1 fase omvormer te kopen (en tegen welke prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:42:
[...]

Reken even mee. Stel je jaaropbrengst is 5000kWh.

Als de panelen in december liggen niks te doen tot (dus niet tot en met) april, kun je de volgende opbrengst mislopen:
[Afbeelding]
Dec: 1%, Jan 3%, Feb 5%, Maa 9% = 18% van je jaaropbrengst = 5000*0.18 = 900kWh loop je mis.
Als je deze opbrengst kan wegsalderen loop je met een kWh prijs van 0.9 dus EUR 810 mis.
Bij een TLV zal de misgelopen opbrengst lager uitpakken. Met het energieplafond straks ligt het ook lager.

Reken dit eens door met jouw verwachte jaaropbrengst en huidige energieprijs en kijk of het dan gunstig is om een 1 fase omvormer te kopen (en tegen welke prijs).
5000 kWh jaaropbrengst zal aardig realistisch zijn. Wegsalderen gaat wel lukken omdat we vanaf januari EV gaan rijden. Als ik uitga van het energieplafond van 40ct dan loop ik dus 360 euro mis.

Als we april ook nog gaan meerekenen dan loop ik 1550kWh mis X 0,40 = 640 euro. De maand april erbij gaat dus heel veel verschil maken.

Mocht Liander niet voor maart komen dan is het wellicht toch interessant om een omvormer aan te schaffen en later weer te verkopen. De afschrijving van de omvormer zal minder zijn dan de opbrengst. Dit jaar nog maar even aankijken dus. Volgend jaar wellicht een omvormer zonder BTW te koop. ;)

Edit: Echter moeten deze op 20A / 25A afgekeerd worden? Dan moet er ook alweer een aardlekautomaat bijkomen. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door Baldeagle op 07-10-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Baldeagle schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:41:

Edit: Echter moeten deze op 20A / 25A afgekeerd worden? Dan moet er ook alweer een aardlekautomaat bijkomen. |:(
Ligt aan het max vermogen van de omvormer.

Je kan ervoor kiezen de tijdelijke 1 fase omvormer te onderdimensioneren en daarmee een deel van de opbrengst "te verkiezen", maar gezien de lagere instraling in de winter lijkt me dat dit toch moet meevallen. Alleen in het wat koudere voorjaar wordt het als het zonniger is misschien wat spannender.

Wel goed kijken of de 1 fase omvormer de voltages en amperages van je string aan kunnen.

Misschien is dit wel een slecht idee, maar dan horen we dat snel genoeg ;-)

Je zou ook de string kunnen (laten) inkorten dat je tijdelijk een deel van de panelen laat werken. Maar ja, dan haal je denk ik wel veel werk op de hals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
blackd schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Ligt aan het max vermogen van de omvormer.

Je kan ervoor kiezen de tijdelijke 1 fase omvormer te onderdimensioneren en daarmee een deel van de opbrengst "te verkiezen", maar gezien de lagere instraling in de winter lijkt me dat dit toch moet meevallen. Alleen in het wat koudere voorjaar wordt het als het zonniger is misschien wat spannender.

Wel goed kijken of de 1 fase omvormer de voltages en amperages van je string aan kunnen.

Misschien is dit wel een slecht idee, maar dan horen we dat snel genoeg ;-)

Je zou ook de string kunnen (laten) inkorten dat je tijdelijk een deel van de panelen laat werken. Maar ja, dan haal je denk ik wel veel werk op de hals.
Hopelijk is dat niet nodig want:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Vandaag een mail ontvangen van Liander.

"Gelukkig kunnen we u nu vertellen dat onze leveranciers weer meters gaan leveren. U kunt binnenkort een afspraak maken met een van onze monteurs"

Uiterlijk begin januari krijg ik een mail waarmee ik een afspraak kan maken. Die afspraak zal dan binnen 6 weken plaats moeten vinden. Dat zou betekenen dat ik voor half februari gebruik kan maken van de nieuwe aansluiting.

Half December worden onze zonnepanelen geplaatst. Ik was even bang dat we deze pas in april in gebruik zouden kunnen nemen. Halverwege februari zou ik dus al heel blij mee zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:25

FreakNL

Well do ya punk?

Baldeagle schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:14:
[...]

Nee daar staat de kachelpijp van de houtkachel. :) Stond inderdaad niet ingetekend.
Kan die niet verplaatst naar de voorkant?

Ik zou hier overigens eerst dakkapellen (evt met een sleepdak) gaan plaatsen en daarna panelen erop.

Dan heb je 0 schaduw en je hoeft je ook geen zorgen te maken over eventuele dakkapellen van de buren.. En je huis is meteen een stuk moderner en groter. Ik ken zo’n achterkant maar al te goed (ik heb er ook 1) en het maakt van de slaapkamers en zolder donkere hokken…

Je bent er wat laat mee maar alsnog kost 50k lenen de wereld niet..

[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 10-10-2022 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
FreakNL schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:44:
[...]

Kan die niet verplaatst naar de voorkant?

Ik zou hier overigens eerst dakkapellen (evt met een sleepdak) gaan plaatsen en daarna panelen erop.

Dan heb je 0 schaduw en je hoeft je ook geen zorgen te maken over eventuele dakkapellen van de buren.. En je huis is meteen een stuk moderner en groter. Ik ken zo’n achterkant maar al te goed (ik heb er ook 1) en het maakt van de slaapkamers en zolder donkere hokken…

Je bent er wat laat mee maar alsnog kost 50k lenen de wereld niet..
Verplaatsen gaat zoveel kosten met zich meebrengen wat 1 extra paneel niet laat terugverdienen. Bovendien zal 16 panelen al genoeg zijn om op 0 uit te komen met ons verbruik + EV)

We hebben een dakkabel wel eens overwogen. Het is mooi inderdaad maar vinden het de investering niet waard. Je krijg er vooral optisch ruimte voor terug want de loopruimte verandert vrijwel niet. Wel weer extra onderhoud. Schaduw hebben we nu niet. Dat zal je met dakkapellen juist wel krijgen op de onderste rij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:25

FreakNL

Well do ya punk?

Ben ik niet met je eens, als je je kapel tot ver in/achter het knieschot zet krijg je echt ruimtewinst:
zeezuiper in "Dakkapel volledige hoogte?"

Als je een zielig kapelletje van 1.20 hoog op je bestaande knieschot neerzet ben ik het wel met je eens, dan is de ruimtewinst nihil.

Anyways, je hebt wel meer ruimte voor panelen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baldeagle
15 december worden onze panelen gelegd. En op 19 december (tegen alle verwachtingen in nog dit jaar) de 3 fasen meter plaatsen. :)

[ Voor 63% gewijzigd door Baldeagle op 15-12-2022 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baldeagle
Dit is 'm geworden. :)

Maandag nog de 3 fasen meter en dan kan de boel aangezet worden.

Iedereen bedankt voor alle tips en aanbevelingen. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H65isFL3UHIRDO8PNXWEL0cjR60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jAawX9nUE84wEw7ji8rEsoHl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Baldeagle op 15-12-2022 20:19 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

"schaduw niet van toepassing" is niet helemaal waar zie ik ook. Of is dit alleen op het extreme einde van een winterdag? Welke omvormer is het nou geworden?

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 15-12-2022 22:44 ]

• Baldeagle
JvS schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:43:
"schaduw niet van toepassing" is niet helemaal waar zie ik ook. Of is dit alleen op het extreme einde van een winterdag? Welke omvormer is het nou geworden?
Ja klopt. De zon staat nu op z'n laagst. Als de betere maanden eraan komen is deze schaduw niet van toepassing, en komt en zakt de zon naast het blok wat nu wat schaduw geeft. Het grootste deel van de schaduw valt nu in 1 string. Ik ben voor een Goodwe 3 fasen omvormer gegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Baldeagle op 15-12-2022 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
Wellicht leuk om even terug te koppelen wat onze installatie gedaan heeft volgens de Goodwe het eerste jaar. Dat was boven verwachting!

Het betreft dus 16 panelen van 370 WP = 5920 WP. Daar is de installatie qua opbrengst dus gewoon nog overheen gegaan. Zoals gezegd wel met een perfecte ligging op het zuiden zonder schaduw etc. Gewoon een simpele opstelling zonder optimizers

Onderstaand een spreadsheet met het verwachte percentage opbrengst per maand. Alleen december kwam ik iets lager uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBR3WldGazj4wyKGleU8aJBBFL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pvef1eWFgEYO6yCu3LAYojap.png?f=fotoalbum_large

We hebben dit hele jaar onze Dacia Spring thuis opgeladen. Totaal 25700 kilometer gereden en slechts enkele keren laden we buiten de deur (tijdens onze vakantie wel 2500 kilometer onderweg geladen). Met ons thuisverbruik erbij hebben we 465 kWh verbruikt bovenop salderen. Met een voorschot van 20 euro per maand gaan we zowiso nog wat terugkrijgen. :)

Erg tevreden met dit resultaat. Eerder tankten we alleen al voor ruim 200 euro per maand. Als je dat ook meerekent hebben we de installatie eind 2024 al terugverdient. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Baldeagle Boven verwachting - mooi! - Maar dat hangt natuurlijk ook van jouw verwachtingspatroon af.
Wat ik hierboven aan percentages zie is een vrij algemeen plaatje van milieucentraal.
Hoe kom je aan de 100% = 5920 kWh?

Ik gebruik bijvoorbeeld pvgis (en pvcalc) en ook vergelijkbare systemen in de buurt
uit pvoutput om mijn pv-opwek te "ijken". Zie o.a. de lijst van @antonboonstra hier op tweakers
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baldeagle
dunklefaser schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:17:
@Baldeagle Boven verwachting - mooi! - Maar dat hangt natuurlijk ook van jouw verwachtingspatroon af.
Wat ik hierboven aan percentages zie is een vrij algemeen plaatje van milieucentraal.
Hoe kom je aan de 100% = 5920 kWh?

Ik gebruik bijvoorbeeld pvgis (en pvcalc) en ook vergelijkbare systemen in de buurt
uit pvoutput om mijn pv-opwek te "ijken". Zie o.a. de lijst van @antonboonstra hier op tweakers
YMMV
Die 100% is de totale WP van de installatie. In dit geval dus 5920. Voor januari is dat dus 3% daarvan, is 187 WP. Eigenlijk een hele simpele berekening. Was meer voor mezelf om te kijken hoe de opbrengst er in het eerste jaar gemiddeld voorstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Baldeagle Duidelijk! - ik had al zoiets als "berekening" verwacht.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1