Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/rAcQFerMKmFE0Hma3U08I4ag.png?f=user_large)
Ik dacht in eerste instantie aan 10 panelen om dit later uit te bereiden naar 16 (of 14).
Beschikbare (dak)ruimte
:fill(white):strip_exif()/f/image/owuKkxWDOQRHbKbu5Zf58NoZ.png?f=user_large)
Ik heb de buren als voorbeeld. Echter door een kwartslag te draaien, kan ik op het bovenste gedeelte 1 en op het onderste gedeelte 2 extra PV panelen kwijt. Het onderste gedeelte lijkt krap maar onder het raam zit nog iets extra ruimte waardoor ik 185cm hoogte heb. Ik weet dat er afstand van de dakrand gehouden moet worden maar de veranda zit er ook onder waardoor wind er niet echt onder kan komen.
Schaduw
Niet van toepassing (Vrijwel)Jaarverbruik
Momenteel 3000kWh. Volgend jaar krijgen we een EV waarmee het verbruik naar schatting 2000 tot 3000 kWh zal toenemen.Huidige elektriciteitsaansluiting
1X35AIs het verstandig om te verhogen naar 3X25A? Of kan ik een omvormer nemen die voorbereid is op 3X25A
Budget en doel
We hebben een potje van 3000 euro. Door zelf te plaatsen (en wellicht door korting i.v.m. een kennis die via een groothandel kan bestellen) hoop ik (een deel van) de installatie hiervan te kunnen realiseren. Is dit realistisch?Momenteel hebben we een goedkoop energiecontract tot december. De auto krijgen we pas volgend jaar. Ook de BTW vervalt volgend jaar voor PV panelen. Het idee was om daarom volgend jaar de aanschaf te doen. Ook omdat ik begreep dat het het terugvragen van de BTW omslachtig is (en je hoeft het niet meer voor te schieten). Wellicht dat ik het eerder alvast zal bestellen. De levertijden van de omvormers schijnt ook aardig op te lopen op het moment. Sommigen van jullie raden af om te wachten waardoor ik hier nog over twijfel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qoZo8uB02KK5h3a4KcZytYJV.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/mBzHds0O2C4dT3xt2MVQ6w8K.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/zP7B1UIqT9Syb4wLmLeoYXXA.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/5y5qodlh0JDTW2jLtlLMYvY8.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/3dJHknHVzVkWkavt7jMPIgNQ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/adwttLesk2EsGUnMvddTLHY6.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/zUmV2JTHN8EP2bmw52xRpKXy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QrgOElUd7GoiHC63zNMUhDWr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/jAawX9nUE84wEw7ji8rEsoHl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Pvef1eWFgEYO6yCu3LAYojap.png?f=fotoalbum_large)