Zonnepanelen op platte vlakke dakpan, welke dakhaak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vorige week heb ik Zonneplan op bezoek gehad (althans een onderaannemer) en die waren helaas binnen een uur weer vertrokken. De dakhaken die zij leveren (Solar Construct) zijn niet goed geschikt voor mijn dakpannen (Nibra S9), de portrait versie ging nog wel maar de landscape was te kort.
Het alternatief was om de dakpannen in te gaan slijpen. Met 24 zonnepanelen in oost-west was dat teveel werk voor een halve dag dus zijn ze weer vertrokken.

Zonneplan is nog aan het kijken naar een nieuwe installatiedag waarbij de dakpannen dan worden ingeslepen. Ik hoor graag jullie advies of dat slim is, zelf maak ik me wel zorgen over verhoogde kans op lekkage en Zonneplan geeft geen garanties op het slijpwerk, lekkages of nevenschade.
De onderaannemer die hier was zei dat we Clickfit nodig hadden voor ons type dakpan.

Daarom ben ik ook op zoek naar alternatieven. Ik heb ook Coolblue Zonnepanelen benaderd en op voorhand gevraagd of hun dakhaak geschikt is (Van der Valk) en zij hebben aangegeven dat dit ook niet past op mijn dakpannen. De afstand tussen waar de haak over de panlat gaat en waar de montagerails op gemonteerd wordt, is te kort.

Ook heb ik een lokale installateur gevraagd en die gaf ook aan dat ik met Clickfit en dan specifiek Clickfit Basic wel uit zou moeten komen. Je zult begrijpen dat ik het niet weer aan het toeval wil overlaten. Ik heb een foto toegevoegd van mijn dakpan met een rolmaat erbij. De dakpannen lijken circa 15 cm te overlappen over elkaar, en ze zijn dus erg plat. Ik kan nergens een technische tekening met maatvoering vinden van de dakhaken van Clickfit Basic en er zijn meerdere maten dakhaken, al dan niet verstelbaar. Dus voor mij ook heel lastig in te schatten of het gaat passen.

Mijn vragen:
- Wat is jullie advies t.a.v. dakpannen slijpen, doen of niet (rekening houdend dat ik geen garantie heb)
- Klopt het dat op deze dakpan met Clickfit Basic gewerkt kan worden, en zo nee, welke haak moeten we dan hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPp1rPU8nf6TwC248S4hbLxM0hU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M0VotxsxY2Lb8N3ftZrcuicS.png?f=user_large

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:54
blackd schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:51:

Mijn vragen:
- Wat is jullie advies t.a.v. dakpannen slijpen, doen of niet (rekening houdend dat ik geen garantie heb)
- Klopt het dat op deze dakpan met Clickfit Basic gewerkt kan worden, en zo nee, welke haak moeten we dan hebben?

[Afbeelding]
Jij hebt eigenlijk een mix tussen leien en dakpannen. Dus ik denk dat ze bij Clickfit Basic leihaken hiervoor bedoelen (1002041)

Je ontsnapt eigenlijk nooit aan het inslijpen van je dakpannen zodra je zonnepanelen begint te leggen. Dit met eender welke fabrikant / materiaal er wordt gebruikt. Maar een ramp is dat niet. Daarvoor wordt meestal met plaklood/rubber/epdm gewerkt om eventuele 'gaten' op te vangen.
Als je eist dat ze onder + boven de dakhaak met een stuk plaklood werken, nadat ze er stukken uit hebben gehaald, zou ik echt niet wakker liggen van het feit dat je geen garantie krijgt op een lekvrij dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:21:
Jij hebt eigenlijk een mix tussen leien en dakpannen. Dus ik denk dat ze bij Clickfit Basic leihaken hiervoor bedoelen (1002041)

Je ontsnapt eigenlijk nooit aan het inslijpen van je dakpannen zodra je zonnepanelen begint te leggen. Dit met eender welke fabrikant / materiaal er wordt gebruikt. Maar een ramp is dat niet. Daarvoor wordt meestal met plaklood/rubber/epdm gewerkt om eventuele 'gaten' op te vangen.
Als je eist dat ze onder + boven de dakhaak met een stuk plaklood werken, nadat ze er stukken uit hebben gehaald, zou ik echt niet wakker liggen van het feit dat je geen garantie krijgt op een lekvrij dak.
Dank voor je reactie. Ja ik had ook al vernomen dat inslijpen inderdaad vaak uberhaupt nodig is (maar niet altijd wordt gedaan) om het netjes te krijgen. Helemaal met deze platte pannen een uitdaging. Naar wat ik begrepen heb zou hier echt een flinke hap uit de tegel moeten worden gehaald om het passend te maken. Ik zal eens doorvragen hoe ze dat dan waterdicht gaan maken, dus jouw input is daarvoor erg handig, bedankt!

Zonneplan zelf geeft ook aan dat bij een ander type dakhaak ook geslepen moet worden, dus dat dat op zich niet gek is. Ik vraag me alleen sterk af of ze dat normaal gesproken doen, want wat ik begrepen heb is dat er op 1 dag twee klussen worden ingepland bij de onderaannemer. Dan heb je dus grofweg een halve dag ingepland om 24 panelen in een oost/west opstelling te plaatsen met 2 man op het dak en 1 man die de electra doet. Voor het inslijpen wordt dan een nieuwe datum gepland en dan wordt een hele dag ingepland. Als je standaard moet inslijpen, waarom doen ze dat dan niet gelijk?

Ik ben verder wel benieuwd hoe anderen over het inslijpen denken, aan de mensen die ik het vraag krijg ik vooral terug dat ik het niet moet gaan doen op de manier die Zonneplan voorstelt.

De grap is dat er al panelen op het dak zitten, en die zijn ook niet ingeslepen. Ik heb vanaf de dakkapel een foto kunnen maken van de eindkap, maar die kan ik niet decoderen. Misschien herkent iemand het merk/type?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-R2rglobAJ9tE0tHm6V25u9ekU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tXNaY0iGqzgQ9GdTI1y25cr2.png?f=user_large
Dit is er omstreeks 2017 op gezet, dus geen idee of dat nog beschikbaar is.
Maar ook hier zie je dat de pannen wat 'open staan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:21:
blackd schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:23:
Ik zal eens doorvragen hoe ze dat dan waterdicht gaan maken, dus jouw input is daarvoor erg handig, bedankt!
Inmiddels heeft Zonneplan twee nieuwe installatiedagen ingepland (eind augustus) om de 24 panelen te plaatsen, met inslijpen van de pannen daarbij inbegrepen. Ik heb nagevraagd wat de (on)mogelijkheden zijn t.a.v. afwerken met dakleer/lood. Ze beamen dat dit de kans op lekkage verkleint, maar daar doet Zonneplan helemaal niks mee, dit is het werk van een dakdekker. Ze geven aan dat de eerste dag de pannen worden geslepen en de haken worden geplaatst, en er zou tussendoor dan een dakdekker kunnen komen die dit afwerkt. Dat zou ik dan wel zelf moeten organiseren.

Ik ben heel benieuwd wat jullie van dit voorstel vinden. Ik heb (/hou) ernstige twijfel of dit nu de beste manier is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:48

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:04

Pazo

Mroaw?

Hier iets soortgelijks, maar dan leien. Ligt ook aan het regelwerk dat eronder zit wat je kan gebruiken. Ik heb deze dakhaken gebruikt. Heb alle leien op maat moet slijpen, en ik heb er een flashing onder gedaan om zeker te weten dat het niet kan gaan lekken. Misschien overbodig, maar ik slaap lekkerder bij een fikse regenbui :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUVN5Ve6hk2nuQk5vMvtjAZpWkQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9VbVJ9ZcFcXYctBdf7Poh4FS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQInBQPAp2qj0Stm666tw5JWM8E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDbDAnNOqcp866JNBRepdQPe.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2sSnNDo5edFEUlUSPAx9FfEoJE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuovxh7jDUuUCekUbOpcBWvz.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GY2Fpwycy4uWVJoDaioXLPO1lRk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9n44ax4oT3yNPLuH5n5bCpOC.jpg?f=fotoalbum_medium

Reden dat ik alles zelf gedaan heb, is dat destijds (nu bijna3 jaar geleden) geen installateur eraan wou beginnen. Kost veel te veel tijd. En dat klopt, ben er dagen mee bezig geweest.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Zo'n flashing zijn misschien wat overdreven kosten/moeite, want plaklood creeert hetzelfde en is goedkoper + gemakkelijker te installeren.
Maar ze maken het zichzelf wel erg gemakkelijk. Want ik zou sowieso wel iets voorzien ter opvang van het ingeslepen gedeelte. :+

@blackd
Kan je zelf niet aanwezig zijn tijdens de installatie, en plaklood hangen terwijl ze de dakhaken zetten? :)
Hiervoor een dakwerker laten komen is best nutteloos. Voor jezelf is het enorme gerusstelling als dat gedaan is. Ook al kan het goed zijn dat het zonder dat plaklood waterdicht genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:56:
Hier iets soortgelijks, maar dan leien. Ligt ook aan het regelwerk dat eronder zit wat je kan gebruiken. Ik heb deze dakhaken gebruikt.
Dat is volgens mij precies dezelfde haak als @bottom line linkte, dank voor de info. En kudo's voor je werk, knap gedaan!

Ik zag op YouTube een filmpje van de Zonnestroom installateur die de reguliere Clickfit Basic pannenhaak gebruikt op een vlakke dakpan, en die is dus heel erg plat (platter dan de Clickfit EVO). Ik kan alleen niet inschatten of dit dus in de lengte van de haak ook goed gaat passen. Diezelfde Zonnestroom installateur heeft ook een Classic vs Evo haak laten zien op een platte pan.

Gisteren een adviesgesprek met Enie gehad, die waren wel overtuigd dat Clickfit EVO (iets anders hebben ze niet) zou passen, maar voor de zekerheid gaven ze aan toch te willen schouwen, a EUR 75 voor mijn kosten, als ik zou annuleren (wat redelijk voor de hand ligt, als het niet past). Dat gaan we ook maar niet doen.
bottom line schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:40:
Maar ze maken het zichzelf wel erg gemakkelijk. Want ik zou sowieso wel iets voorzien ter opvang van het ingeslepen gedeelte. :+
Doel je dan op Zonneplan?
@blackd
Kan je zelf niet aanwezig zijn tijdens de installatie, en plaklood hangen terwijl ze de dakhaken zetten? :)
Hiervoor een dakwerker laten komen is best nutteloos. Voor jezelf is het enorme gerusstelling als dat gedaan is. Ook al kan het goed zijn dat het zonder dat plaklood waterdicht genoeg is.
Nou, ik ben wel handig vind ik zelf :+ maar het dak op gaat me nog net wat te ver. En voor mijn wederhelft is zelf leggen ook een no-go :+. En inderdaad een dakdekker hiervoor laten komen, ik zie dat niet gebeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door blackd op 07-07-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
blackd schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:19:
[...]

[...]

Doel je dan op Zonneplan?
Yes
Normale installateur werkt meestal wel mee naargelang de wensen van de klant.

Nu, als de overlap van de pannen slechts 15cm is zal het waarschijnlijk wel meevallen, en zullen meerdere type van haken wel gebruikt kunnen worden (clickfit evo zou bv ook net wel / net niet kunnen lukken, heb ik net nagekeken). Dat is eerder het probleem van de installateur dan die van jou ;)

Maar jou probleem zal eerder zijn in de dikte van zo'n haak, die bepaalt hoeveel zo'n pan hoger komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
bottom line schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 21:24:
Normale installateur werkt meestal wel mee naargelang de wensen van de klant.
Ja, in een normale markt helemaal waar. Nu bekruipt me het gevoel dat sommige partijen liever voor de makkelijke en standaard oplossing gaan en daarmee ook bepaalde situaties, afwijkingen of complexiteit uit de weg gaan.
Nu, als de overlap van de pannen slechts 15cm is zal het waarschijnlijk wel meevallen, en zullen meerdere type van haken wel gebruikt kunnen worden (clickfit evo zou bv ook net wel / net niet kunnen lukken, heb ik net nagekeken).
Net of niet nagekeken?
Dat is eerder het probleem van de installateur dan die van jou ;)
Totdat een installateur dus niet de best passende oplossing kan leveren omdat ze zichzelf beperken tot 1 merk of type haak. Zonneplan doet Solar Construct,. Coolblue doet van der Valk, enie doet alleen clickfit evo, en zo verder.
In dit geval ben ik aangewezen op inslijpen waar de nodige risico's aan zitten die volledig bij mij liggen, en dan wordt het wél mijn probleem (bijv. bij lekkage).
Maar jou probleem zal eerder zijn in de dikte van zo'n haak, die bepaalt hoeveel zo'n pan hoger komt te liggen.
Precies, dus dat spreekt voor clickfit basic/classic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
Ik zit met met ongeveer dezelfde pannen, en heb voor de clickfit standaard gekozen om dezelfde redenen.
Dan moet je wel rekening houden met de dikte van de panlat en de dakpan om de juiste haakdikte te kiezen.

Met de evo zou je idd alles moeten inslijpen.

Houd er rekening mee dat je er van de standaard bijna dubbel zoveel nodig hebt tov de evo. (te berekenen via esdec tool).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7CocXTcTJNaPt9tN8UZEccs7OY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1gAW7UXorMTfKLuka4WPExA.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Ik heb jouw huidige systeem eens bekeken. Dit zijn clickfit standaard haken.

[ Voor 5% gewijzigd door gauntlet op 08-07-2022 20:15 ]

• blackd
  • Niet online
Om dit topic maar even een 'conclusie' te geven. Ik heb Zonneplan afgebeld.

Van te voren had ik de tips uit dit topic ter harte genomen en gevraagd of Zonneplan het risico op lekkage kon minimaliseren door het toepassen van daklood/EPDM/... etc. Maar dat doen ze niet, da's werk voor een dakdekker. Er waren twee installatiedagen gepland, met een week ertussen. Ze gaven aan dat ik zelf een dakdekker kon regelen die tussentijds dan dat daklood aan zou brengen. Ik heb dat niet eens geprobeerd in deze tijd om dat te regelen.

Tevens heb ik gevraagd welke risico's ik loop en welke garantie ik heb. Mijn adviseur gaf aan dat er inderdaad een verhoogd risico op lekkage was, en qua garantie was ik 'on my own', oftewel waterschade door lekkage was niet afgedekt. Ik heb dat tijdens de vakantie laten broeden.

Wat ook meespeelt is dat ik direct contact had met de onderaannemer (daar heb ik overigens bijzonder weinig van gehoord) en toen ik tegen hem zei dat ik aan Zonneplan gevraagd had om te gaan inslijpen, riep hij zoiets van "wie gaat dat doen dan, ik niet hoor". Toen de nieuwe installatie gepland was, bleek het dezelfde onderaannemer te zijn 8)7.

Na mijn vakantie heb ik Zonneplan gebeld, met de mededeling dat ik de opdracht ging annuleren. Ik kreeg een andere adviseur/contactpersoon aan de lijn. Mijn adviseur blijkt niet meer bij Zonneplan te werken zag ik later. Ze vroegen naar de reden, dus ik heb aangegeven dat ik geen vertrouwen had en geen zin in lekkage. Met een smoes heeft de betreffende persoon even contact gehad met een collega, en nu bleek dat lekkage wel degelijk onder installatiegarantie valt. De andere collega had het mis. Ik zei nou in uw AV staat in artikel 6.4 dat waterschade is uitgesloten, hoe zit dat dan? Daar kon de persoon geen antwoord op geven. Uiteindelijk is de order op annuleren gezet en ze zouden evt nog contact opnemen als er een andere oplossing zou zijn, nou ja prima, doe maar als je een geniale ingeving hebt.

Naar mijn mening een bijzondere gang van zaken en geeft mij ook bevestiging dat als ik echt lekkage zou hebben, het nog een aardig getouwtrek zal worden over wel/geen aansprakelijkheid en garantie, dus daar heb ik geen zin in.

Het was geen lichtzinnig besluit, het was de bedoeling om een flink bedrag op het dak te leggen, maar ook met een behoorlijke opbrengst, dus ik gooi best wat kWh opbrengst weg die ik anders had kunnen opwekken. Wil ook zeker niet Zonneplan in zijn algemeenheid in een slecht daglicht plaatsen, realiseer je dat dit n=1 is, dus maar een ervaring. Ik heb Zonneplan benaderd omdat mijn collega een aantal jaar geleden zeer tevreden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deggydex
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-02-2023
Ik was benieuwd of je nog een andere oplossing hebt gevonden? Heb zelf ook de Nibra S9 dakpannen en loop tegen hetzelfde probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
deggydex schreef op maandag 23 januari 2023 @ 11:57:
Ik was benieuwd of je nog een andere oplossing hebt gevonden? Heb zelf ook de Nibra S9 dakpannen en loop tegen hetzelfde probleem aan.
deze vraag viel me vandaag pas op, toch maar even reageren voor wie dit leest of tegenkomt.

Eind april heeft een andere lokale installateur 24 panelen geplaatst met clickfit standaard haken, zonder in te slijpen. De dakpannen staan een klein beetje "open" maar dat was bij de vorige panelen ook al het geval (zie plaatje eerder in het topic).

Pagina: 1