Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:44
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beste antwoord (via Truus01 op 19-07-2022 14:05)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
Aanbieder 1.

- Kan heel heel snel leveren (!!!)
- REC Twinpeak is een van de beste panelen op de markt, tegen een nog leuke prijs.
- Prima totaal prijs.

Mijn verhaaltje waarom optimizers bij harde schaduw (schoorsteen, dakkapel) niet zo nuttig is: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"
Dus maak je dar niet zo druk om.

Ik zou wel die paar paneeltjes naast de dakkapel leggen. De extra kosten per paneel zou duidelijk onder het gemiddelde wat je nu hebt moeten zitten. Ook naast de dakkabel leveren ze nog genoeg op. Dus ik zou het lekker vol leggen. Het paneel naast mijn schoorsteen doet ruim 70% van het paneel er naast. Laat dat 60-65% zonder optimizer... Rendabel genoeg!.

Een m³ gas vervang je met 2-2,5kWh aan stroom met een goede functionerend warmtepomp systeem. Dus je kunt die extra opbrengst wel gebruiken.

Wat is de staat van je meterkast?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Aanbieder 1.

- Kan heel heel snel leveren (!!!)
- REC Twinpeak is een van de beste panelen op de markt, tegen een nog leuke prijs.
- Prima totaal prijs.

Mijn verhaaltje waarom optimizers bij harde schaduw (schoorsteen, dakkapel) niet zo nuttig is: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Ik zou wel die paar paneeltjes naast de dakkapel leggen. De extra kosten per paneel zou duidelijk onder het gemiddelde wat je nu hebt moeten zitten. Ook naast de dakkabel leveren ze nog genoeg op. Dus ik zou het lekker vol leggen. Het paneel naast mijn schoorsteen doet ruim 70% van het paneel er naast. Laat dat 60-65% zonder optimizer... Rendabel genoeg!.

Een m³ gas vervang je met 2-2,5kWh aan stroom met een goede functionerend warmtepomp systeem. Dus je kunt die extra opbrengst wel gebruiken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
1 maar wel heel goed naar referenties kijken, wie nu voor die prijs over 2 weken kan leveren heeft het of heel erg goed voor elkaar of is een prutser waar iedereen omheen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ronald schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:27:

Dank je!

Met mijn verbruik van 1600 kWh is 10 panelen voldoende.

Mijn afgelopen verbruik in gas was 700 m3, dus zou ik inderdaad wellicht 'n paneeltje meer mogen plaatsen, maar dit verbruik is/wordt sowieso minder.
Komt bij dat de snelle levering mede komt doordat ze een (rest)partij zonnepanelen op voorraad hebben. 10 stuks... (En een andere partij van 11 stuks.)
Maar ik denk dat ik met 10 stuks echt meer dan voldoende heb en zal houden. En de kosten van een of twee panelen extra niet opwegen tegen wat het me op zal brengen, vooral als ik niet overstap op (volledige) elektrische verwarming, en de regels en teruglevertarieven wijzigen.

Wat bedoel je met de staat van de meterkast? Bedoel je , buiten de geplaatste foto, de zekeringen? Die zijn in ieder geval wel 'modern', schakelaars, geen oude draaistoppen.
Of bedoel je nog iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
twain4me schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:37:
1 maar wel heel goed naar referenties kijken, wie nu voor die prijs over 2 weken kan leveren heeft het of heel erg goed voor elkaar of is een prutser waar iedereen omheen loopt.
Hij heeft een gaatje in de agenda, doordat er een klant tussenuit is gevallen en toevallig een restvoorraad in panelen, want de panelen die ze me eerst wilden aanbieden komen pas in augustus en dan zou de installatie eind augustus/begin september zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik sluit mij ook aan bij @Ronald met name 2 weken levertijd t.o.v. 12 is 2,5 maand extra korting wat het nu opbrengt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 20:15
Ik zou sowieso ook offertes opvragen met maximaal aantal panelen aan de andere kant. Wanneer de installateurs geen zakkenvullers zijn zou het heel goed kunnen dat je gemiddelde prijs richting Euro/wp gaat. Vraag wel naar omvormer met 2 strings. Door de 2 daken kan je nog best wat kwijt op 1 fase.

Krijg geen niet-vol-leg-spijt zoals ik had. Naar de toekomst toe is dat ook beter, meer opwek verspreid over de dag en veel langer maximale saldering omdat dat gaat over hoeveel je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
DukeBox schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:48:
Ik sluit mij ook aan bij @Ronald met name 2 weken levertijd t.o.v. 12 is 2,5 maand extra korting wat het nu opbrengt.
Zo zat ik er ook al over te denken. Nu een zomermaand is direct winst (of minder kosten of extra korting of hoe je het ook wilt noemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
mathijshooi schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:15:
Ik zou sowieso ook offertes opvragen met maximaal aantal panelen aan de andere kant. Wanneer de installateurs geen zakkenvullers zijn zou het heel goed kunnen dat je gemiddelde prijs richting Euro/wp gaat. Vraag wel naar omvormer met 2 strings. Door de 2 daken kan je nog best wat kwijt op 1 fase.

Krijg geen niet-vol-leg-spijt zoals ik had. Naar de toekomst toe is dat ook beter, meer opwek verspreid over de dag en veel langer maximale saldering omdat dat gaat over hoeveel je teruglevert.
Een of twee panelen meer, is voor mij nog denkbaar, maar een heel dak vol aan de 'schaduwkant', zie ik niet zitten. Daar is me de investering dan toch te groot voor en de terugverdientijd (met minimaal verbruik en een lage terugleververgoeding) te lang voor.
Maar ik snap wel wat je bedoeld naar de toekomst toe, als de salderingregels anders worden en de opwek meer verspreid over de dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:34:
Zo zat ik er ook al over te denken. Nu een zomermaand is direct winst (of minder kosten of extra korting of hoe je het ook wilt noemen).
Het werd eerder ook al een paar keer aangehaald, extra panelen (op dezelfde manier gelegd) kosten maar weinig extra. De €/Wp zou omlaag moeten gaan dus het rendement omhoog en dus een snellere terugverdien tijd mits dezelfde omstandigheden behaald kunnen worden (schaduw etc).

In enkele gevallen heb je ook baat bij betere schaduw management door dat er meer panelen zijn en mogelijk ook wat meer efficiëntie bij je omvormer in de donkere maanden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 20:15
Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:38:
[...]

Een of twee panelen meer, is voor mij nog denkbaar, maar een heel dak vol aan de 'schaduwkant', zie ik niet zitten. Daar is me de investering dan toch te groot voor en de terugverdientijd (met minimaal verbruik en een lage terugleververgoeding) te lang voor.
Maar ik snap wel wat je bedoeld naar de toekomst toe, als de salderingregels anders worden en de opwek meer verspreid over de dag.
Je kan altijd een offerte aanvragen. Als het goed is kosten die extra panelen maar rond de 80ct/wp. Dus terugverdientijd op die extra panelen zijn helemaal niet veel slechter dan die andere panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Updatetje. Aanbieder 3 heb ik nee op gezegd, ivm prijs, levertijd, niet eerst komen kijken, dus er komen oa nog de kosten voor een hoofdschakelaar bij.
En aanbieder 2 is geweest en is een klein beetje gunstiger geworden.
Reeds verkregen offertes
Aanbieder
Zonnepanelen (10st)
Omvormer

Wattpiek
Levertijd
Netto prijs
Prijs/Wp
Garantie panelen
Garantie opbrengst
(tot x%)
Degradatie jaarlijks
1
370 Wp REC
Goodwe 3600

370
2 wkn
€4230
€1,14
25 jr
25 jr
(92%)

0,25%
2
Jinko JKM405N
Huawei SUN2000-
3.68KTL-L1
400
10 wkn
€4645
€1,16
25 jr
30 jr
(87,4%)
0,40%

Ondanks de snelle levertijd van 1, vind ik het Wp (en dus de totale jaarlijkse opbrengst) van 2 interessant.
Maar ja, 2 maanden langer wachten is toch zo'n €250,-. Maar ja, met de hogere opbrengst maak ik dat in 2 jaar goed. Oh, maar het verschil in prijs duurt al 3,5 jaar om goed te maken.
Lijkt me duidelijk... Maar ik twijfel ook nog, omdat aanbieder 1 echt maar een kleine installateur is. Maar dat hoeft niet slecht te zijn.
OK, ik ga er gewoon nog even een nachtje, of het hele weekend, (slecht) over slapen.

In ieder geval bedankt zover voor de reacties en 'luisterend oor'.

*Vergeet ik te zeggen, aanbieder 2 dacht dat ik een nieuwe meter nodig zou hebben. Ik direct het forum doorzocht, maar ik heb in ieder geval 2 keer gevonden dat deze meter gewoon terugdraait. Het wieltje en de teller.
Hij gaf ook nog aan dat hun omvormer accu ready is. Geen idee of de GoodWe dat ook is, maar eer een accu rendabel is, zal de prijs van een nieuwe geschikte omvormer niet de bottleneck zijn (en wie weet is dat wel pas over 10 jaar, als die toch zo ongeveer vervangen moet worden).
Wel gaf deze aanbieder eerlijk aan dat de panelen van aanbieder 1 (ook) goede panelen zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Truus01 op 15-07-2022 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De REC zijn gewoon de betere panelen... Maar de Jinko zijn niet slecht ;-)

Als je voor 2 gaat, leg dan die 2 panelen erbij. Kost je dan ongeveer 5200 netto.
Ben je erg nerveus over de schaduw van de dakkapel, Huawei heeft optimizers die ~35 ex lijken te kosten. Niet dat je die optimizer met zekerheid terugverdient... maar als het helpt goed te slapen :-)

Extra panelen zijn nuttig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Jullie hebben me aan het twijfelen gebracht over het aantal zonnepanelen.
Ik heb nu bij aanbieder 1 nog een offerte opgevraagd van 11 panelen.
Bij 2 wil ik er nu een van 12 vragen, maar die komt gegarandeerd met een optimizer (Huawei 450W), voor het paneel naast de dakkapel.
Ronald schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:27:
Ronald schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:44:
Dat heb ik dus ingetekend: De rode lijn is hoe het groene paneel zich aan een string-omvormer zou gedragen. Dat is slechts een handje Wh winst... en dit is een voorbeeld met extreme schaduw. Dat was toch waar optimizers zo goed in waren? Valt tegen...
Dus daar toch de vraag om, zinvol of niet? Het gaat dan om zo'n €60 voor de optimizer, maar verdien je dat terug?
Wat ik hier zoals lees, niet. Maar wat ik begrepen heb, gaat het niet alleen om de 'verbeterde' opbrengst van het paneel in de schaduw, maar vooral ook dat de opbrengst van alle andere panelen in dezelfde string niet verhinderd wordt.
Ik heb ergens gelezen dat 1 paneel in de schaduw werkt als een weerstand voor alle andere panelen.
Als dat inderdaad zo is, is die (kleine) investering er wel sneller uit en verdiend het zich terug. (Denk ik?)

Als 1 met 11 komt, ga ik voor die.
Als 1 op 10 blijft en 2 met 12 komt, weet ik het nog niet. Plaatsing van 10 panelen (3700 Wp) eind juli of 12 (4860 Wp) eind september...
Maar eerst maar even de nieuwe offertes afwachten.

En jullie advies over wel of geen optimizer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Financieel zinvol zijn optimizers doorgaans niet - al zijn die van Huawei minder aan de prijs (wat ik kan vinden richting groothandel)

Een paneeldeel in schaduw hindert de rest van een string niet - daar worden de bypass diodes voor gebruikt.
Dat was ooit zo, maar dat was heel lang terug met omvormers zonder 'schaduwmanagement' en wordt nog altijd herhaald door mensen die iets duurs willen verkopen middels bangmakerij.

Als de installateur niet wil plaatsen zonder optimizer, en de totaalprijs nog steeds goed is: niet te lang zeuren. Dat paneel is evengoed rendabel; kale dakpannen niet ;-)

Ik denk dat op de lange duur 4800Wp eind september een hoop meer oplevert. Je legt panelen niet voor 2 jaar immers.

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 17-07-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-09 10:45
@Truus01 , wil je (eventueel in een persoonlijk bericht) vertellen welke bedrijven dit zijn die deze twee beste offertes hebben uitgebracht? Ik zoek zelf ook nog een goed bedrijf.
Truus01 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:51:
Jullie hebben me aan het twijfelen gebracht over het aantal zonnepanelen.
Ik heb nu bij aanbieder 1 nog een offerte opgevraagd van 11 panelen.
Bij 2 wil ik er nu een van 12 vragen, maar die komt gegarandeerd met een optimizer (Huawei 450W), voor het paneel naast de dakkapel.

[...]

[...]

Dus daar toch de vraag om, zinvol of niet? Het gaat dan om zo'n €60 voor de optimizer, maar verdien je dat terug?
Wat ik hier zoals lees, niet. Maar wat ik begrepen heb, gaat het niet alleen om de 'verbeterde' opbrengst van het paneel in de schaduw, maar vooral ook dat de opbrengst van alle andere panelen in dezelfde string niet verhinderd wordt.
Ik heb ergens gelezen dat 1 paneel in de schaduw werkt als een weerstand voor alle andere panelen.
Als dat inderdaad zo is, is die (kleine) investering er wel sneller uit en verdiend het zich terug. (Denk ik?)

Als 1 met 11 komt, ga ik voor die.
Als 1 op 10 blijft en 2 met 12 komt, weet ik het nog niet. Plaatsing van 10 panelen (3700 Wp) eind juli of 12 (4860 Wp) eind september...
Maar eerst maar even de nieuwe offertes afwachten.

En jullie advies over wel of geen optimizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Ronald schreef op zondag 17 juli 2022 @ 14:56:
Financieel zinvol zijn optimizers doorgaans niet - al zijn die van Huawei minder aan de prijs (wat ik kan vinden richting groothandel)

Een paneeldeel in schaduw hindert de rest van een string niet - daar worden de bypass diodes voor gebruikt.
Dat was ooit zo, maar dat was heel lang terug met omvormers zonder 'schaduwmanagement' en wordt nog altijd herhaald door mensen die iets duurs willen verkopen middels bangmakerij.

Als de installateur niet wil plaatsen zonder optimizer, en de totaalprijs nog steeds goed is: niet te lang zeuren. Dat paneel is evengoed rendabel; kale dakpannen niet ;-)

Ik denk dat op de lange duur 4800Wp eind september een hoop meer oplevert. Je legt panelen niet voor 2 jaar immers.
Hebben tegenwoordig alle omvormers schaduwmanagement? Dus ook de aangeboden Huawei SUN2000-3.68KTL-L1 en Goodwe 3600?

Nou, ik heb echt geen idee hoe lang ik er nog blijf wonen. Zal dus ook gaan om het prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Paut schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:35:
@Truus01 , wil je (eventueel in een persoonlijk bericht) vertellen welke bedrijven dit zijn die deze twee beste offertes hebben uitgebracht? Ik zoek zelf ook nog een goed bedrijf.
Lokale bedrijven via Offerte.nl. Heeft dus denk ik alleen zin als je in dezelfde regio woont.
Als ik een keuze heb gemaakt, laat ik daar de naam wel van weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
OK. Weer een update, want ik heb wat nieuwe offertes, van dezelfde aanbieders.
Reeds verkregen offertes
Aanbieder
Zonnepanelen
Aantal
Omvormer

Wattpiek
Levertijd
Netto prijs
Prijs/Wp
Garantie panelen
Garantie opbrengst
(tot x%)
Degradatie jaarlijks
1
375 Wp REC
11
Goodwe 3600

375
28-7
€4420
€1,07
25 jr
25 jr
(92%)

0,25%
1
375 Wp REC
12*
Goodwe 3600

375
28-7
€4740
€1,05
25 jr
25 jr
(92%)

0,25%
2
Jinko JKM405N
12
Huawei SUN2000-
3.68KTL-L1
405
10 wkn
€5300
€1,09
25 jr
30 jr
(87,4%)
0,40%

OK, nu ik het zelf zo naast elkaar zie, lijkt me de keuze toch nog altijd aanbieder 1.
Maar 11 of 12 panelen?
* Bij 12 is er wel een mits en maar, waarvan ik niet eens weet of het zomaar kan.
Ik krijg dan namelijk 11 panelen 375 REC black/white en 1 paneel 370 REC full black. Kan dat zomaar? 1 ander paneel tussen 11 dezelfde?
(En er ligt dan 1 paneel, ik denk dat, 's morgens in de schaduw van de dakkapel.)

Zelf neig ik naar 11, omdat het qua investering toch iets goedkoper is (hoe lang doe ik erover om €300 terug te verdienen met een paneel?), een paneel wat ook nog eens 's morgens schaduw heeft en omdat ik het niet vertrouw (ik dacht dat het niet kon) met dat ene andere paneel.

Maar ik hoor graag jullie advies!

Edit: Chips, de bedragen klopten niet helemaal, want het forfait moet er bij aanbieder 1 nog bij. En dat is bij 12 panelen nog weer €20 meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 18-07-2022 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat is meer visueel raar dan dat het echt niet kan.
De Black en de Black-white hebben bij gelijk wattage dezelfde elektrische eigenschappen.

Het kan zijn dat de ene 370 de 11 375 dus iets van 1% knijpen... Totaal heb je meer
Hoe lang duurt het om 300 euro terug te verdienen? Dat ligt aan je stroom tarieven.

Ik ben net vanmiddag terug gegaan naar Eneco voor 61ct/kWh (!!!!!) teruglever tarief (ik produceer 4000-4500kWh/jaar meer dan ik verbruik). Dan is een investering van 300 euro met een 370W paneel in 18-24 maanden terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@Ronald Potverdorie, telkens als ik iets denk, zeg jij weer wat anders! >:) ;)
En je krijgt me dus ook steeds weer (terecht) aan het twijfelen.

Hoe het uitziet boeit me niet. Dan had ik beter voor de 10 full black 370 Wp kunnen gaan, dan liggen die ook 'mooier'.
Ik heb zelfs tegen hem gezegd, al zijn de panelen pimpelpaars, boeien. Ik ga echt niet de hele dag naar de panelen zitten kijken...

Wel nog een vraagje aan je, want dat is me nog niet helemaal duidelijk. Zit tegenwoordig schaduwmanagement op alle omvormers (dus ook die Goodwe)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ik denk dat ik voor 12 ga, ook al vind ik €320 toch een hoop geld meer.
Ik ga er nog weer even een nachtje over slapen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Truus01 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:53:
@Ronald Potverdorie, telkens als ik iets denk, zeg jij weer wat anders! >:) ;)
Sorry O-)
En je krijgt me dus ook steeds weer (terecht) aan het twijfelen.
Maar daarom kwam je naar dit forum ;)
Wel nog een vraagje aan je, want dat is me nog niet helemaal duidelijk. Zit tegenwoordig schaduwmanagement op alle omvormers (dus ook die Goodwe)?
Ja de GoodWe heeft schaduwmanagement. Elk huidige model omvormer van elk voor zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Kreeg net een belletje van een andere aanbieder, Solar Concept (Bespaar Belangen), die bood mij 8 panelen met micro-omvormer tegen de hoofdprijs.
Ik gaf netjes aan dat andere offertes mijn voorkeur hadden. Zegt ie: "Dus u gaat voor een lage prijs en niet voor kwaliteit." Onbeleefde pummel!

Ik ben gegaan voor de 12 panelen van aanbieder 1, 365 Solar Solutions. Ook nog €40 van de prijs gekregen (ter compensatie van het hogere forfait, of gewoon korting. ;) )
Even eea onder voorbehoud van de technische schouw.
Al met al een leuk contact met de verkoper. Nu even de schouw af wachten en dan is de installatie eind volgende week.

(Aanbieder 2 is Innovi Dak en is ook echt niet verkeerd, imo!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Truus01 Inderdaad een beetje een zelfingenomen opmerking van die verkoper.
Er is best wel veel kans dat zij kwalitatief mindere panelen aanbieden voor hun hogere prijs... REC Twinpeak is namelijk een van de betere die je kunt krijgen...

De micro omvormers die ze aanbieden zijn duur, maar niet voor elk dak de beste oplossing.

(Helaas(!)) geld met PV het ouderwetse Amerikaanse mantra: There's no replacement for displacement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
@Ronald Ging om Monokristallijn Fullblack 380Wp Sunpower en omvormers (wel Enphase IQ7A) zijn voor mij niet nodig, maar zij boden niks aan zonder.
Ik heb op zijn opmerking gereageerd met, "Sorry?!" en opgehangen. Ga ik niet eens mee in discussie of überhaupt mijn tijd gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SunPower met iq7a zijn prima, wel erg duur. Omvormer kan voorgeïnstalleerd zijn op paneel... Extreem weinig werk aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
Ze liggen!! :*) 8)
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Truus01 op 01-08-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
En de meter lekker terugdraaien:
Members only:

(10x versneld)

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 01-08-2022 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Iedereen, en met name @Ronald, bedankt voor de hulp en het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Truus01 Nice! En bedankt voor het laten zien van het resultaat.

'Ik' had in Engeland ook een ferrarismeter, en daar was het de bedoeling dat er een teruglooprem op zat... En die zat er niet op... Dat was erg genieten: En betaald worden voor opwek(subsidie), betaald worden voor een aanname van teruglevering (subsidie, omdat het niet gemeten hoorde te worden)... en dan niet betalen voor afname... Heeft net geen jaar gekost om die meter vervangen te krijgen en we hadden op een haar na daadwerkelijk netto teruglevering voor dat de meter vervangen werd... (en omdat het heel erg niet de bedoeling was waren we er blij mee)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 28-07-2022 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
Nog even een aanvulling, wat er nu exact gedaan en geïnstalleerd is.
Panelen: 11 REC375AA black/white, 1 REC370AA full black (alle panelen zijn in één string verbonden)
Omvormer: GoodWe GW4200D-NS (met wifi-module)
Exact systeem weet ik niet, iets met haken uit een stuk en ik meen 'basic' gehoord te hebben, dus misschien Esdec clickfit basic.
Aparte groep erbij voor PV en een hoofdschakelaar.
En natuurlijk alles netjes aansluiten en bekabeling.
Pagina: 1