Ik zou niet zo snel voor die gegalvaniseerde "meuk" kiezen. Neem gewoon RVS; iets duurder maar blijft tientallen jaren goed. Zeker als je de aarding via dit metaal laat lopen, dan wil je geen roest.Signs schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:56:
[...]
Ik ben zelf niet in de gelegenheid om nu een foto te maken. Maar deze behulpzame tweaker had een voorbeeld gestuurd, zo heb ik hem ook gemaakt. Even oppassen waar je de schroef in het paneel zet
[Afbeelding]
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?Royal-Roy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:08:
Praktische vraag. Ik heb recent een prachtig systeem gekocht van 32x 400wp Hyundai panelen met Solaredge (10kwp omvormer). Ik ben zeer tevreden en het werkt top...
De 32 panelen liggen voornamelijk zuid-west (met een paar op zuid en een enkele op west). Aangesloten op 1 string.
Nu heb ik op de andere kant van het dak eventueel ook nog wel plaats voor 26 panelen op het Noord-Oosten. 1. Gezien het verschil in ligging met de andere panelen zou dit ook op de huidige omvormer kunnen (op de andere nog vrije string)?
2. Is dit financieel nog de moeite waard gezien de relatief ongunstige ligging van de panelen.
Misschien even een apart topic over beginnen, krijg je denk ik wel reactie. Ik kan je helaas niet helpen.Royal-Roy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:43:Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
ja Solar Edge Designer. jouw situatie simulerenRoyal-Roy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Waarschijnlijk de noord-oost panelen op een 2e string aansluiten. over dimensioneren moet geen issue zijn.
Een hulp vraag, ik loop vast naar het zoeken van leverbare zonnepanelen in een breedte maat van max. 2,60 m hoog mag tot 1,15 cm.
Om Zoveel mogelijk wp 600+, 2 stuks, om op een vide te zetten bij mijn bestaande systeem.
Dakmaat, 2,83m X 3,63m, oost- west valt eigenlijk af met normale panelen komen er optimizers bij waar de growatt (m_tls)omvormer slecht mee om kan gaan.
Wat ik zelf heb gevonden 540 wp voor 199€ wat zeker niet slecht is, maar ik had liever meer wp (+ 100)per paneel gehad.
Iemand toevallig de gouden tip?
Bedankt voor jullie input.
Om Zoveel mogelijk wp 600+, 2 stuks, om op een vide te zetten bij mijn bestaande systeem.
Dakmaat, 2,83m X 3,63m, oost- west valt eigenlijk af met normale panelen komen er optimizers bij waar de growatt (m_tls)omvormer slecht mee om kan gaan.
Wat ik zelf heb gevonden 540 wp voor 199€ wat zeker niet slecht is, maar ik had liever meer wp (+ 100)per paneel gehad.
Iemand toevallig de gouden tip?
Bedankt voor jullie input.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Momenteel liggen de panelen op deze manier. De 2 bovenste zijn nieuw. Hoe zou ik deze het beste kunnen aansluiten ? (Ivm inductielus) Vanuit het rondje komen de kabels (+/- rood/zwart) van de omvormer.Signs schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:11:
Ik ben bijna klaar met het plaatsen van 2 extra 450wp panelen op ons dak.
Volgende stap is om deze 2 panelen aan te sluiten op het huidige systeem.
De huidige situatie bestaat uit een Goodwe omvormer met 4x450wp panelen in serie aangesloten.
Voordat ik een opn**ker krijg wil ik even laten controleren of ik de juiste stappen doorloop:
1 ) Hoofdschakelaar op de PV verdeler omzetten (uitzetten)
2 ) Omvormer voor de zekerheid ook maar uitzetten
3 ) MC4 kabels loskoppelen, ik heb hier gereedschap voor gekocht.
4 ) Nieuwe panelen aansluiten.
5 ) Omvormer en PV verdeler weer aanzetten.
En dat in de vroege ochtend of avond. Ik zie dat rond 20:00 uur minder dan 100w wordt opgewekt. Misschien daarna ?
Klopt het dat je de kabels van de +/- (rood/zwart) zo dicht bij elkaar moet neerleggen of maakt dit niet uit ?
Andere tips waar ik op moet letten ?
Dat kan je het beste even in de SE designer tool proberen om zeker te zijn. Er loopt hier ook ergens een SE topic waar je vast wel iemand kan vinden die er al iets van kan zeggen of wil proberen in de tooling. Ik had zelf recentelijk ook een soortgelijke situatie en heb het kunnen modelleren in de designer voordat ik aan de slag ging:Royal-Roy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Dit is het beeld vanuit Zuid waarbij we 10kWp aan panelen op ONO (rechtsboven) hebben toegevoegd aan de bestaande SE16k omvormer. De achterkant was namelijk al (redelijkerwijs) vol sinds vorig jaar:
De pergola was in april eindelijk ook operationeel (hier en daar nog wat afwerken):
En toen zijn we dus begonnen met het grootste vlak aan de voorkant. Het duurde even voordat ik daadwerkelijk tijd had om ze er op te leggen, maar heb ze er vorige week (paar avonden) eindelijk op kunnen leggen.
We overwegen nog verder uit te breiden aan de voorkant, maar daarvoor moet de omvormer wel worden vervangen en wachten we even tot 2023.
PVs: 26+6,4+6 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM
1. Willekeurige draad van oud paneel loskoppelen en op eerste nieuwe paneel aansluiten. Vanwege de lengte is een van de voedingsdraden wellicht lang genoeg. Maar je kunt evt. ook een verlengkabel ertussen zetten.Signs schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:28:
[...]
Momenteel liggen de panelen op deze manier. De 2 bovenste zijn nieuw. Hoe zou ik deze het beste kunnen aansluiten ? (Ivm inductielus) Vanuit het rondje komen de kabels (+/- rood/zwart) van de omvormer.
[Afbeelding]
2. Nieuwe panelen onderling rechtstreeks verbinden.
3. Verlengkabel op de overgebleven stekker van je tweede nieuwe paneel aansluiten, langs de draad van stap 1 voeren en aansluiten op je oude paneel die was losgekoppeld in stap 1.
Denken jullie dat het op dit moment nog zinvol is om offertes voor zonnepanelen te gaan opvragen? Ik hoorde van een collega dat sommige bedrijven niet eens meer langskomen of zelfs geld vragen voor het maken van een offerte. Levering van omvormers schijnt een groot probleem te zijn.
Ben een jaar geleden al eens begonnen met een zoektocht op internet maar toen afgekapt omdat ik al snel door de bomen het bos niet meer zag
.
Heb ook weinig zin om nu extra veel te betalen omdat er krapte op de markt is.
Ben een jaar geleden al eens begonnen met een zoektocht op internet maar toen afgekapt omdat ik al snel door de bomen het bos niet meer zag

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Als je toen het bos al niet meer kon vinden,zou ik er nu maar geen energie in stoppenChaoss schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:42:
Denken jullie dat het op dit moment nog zinvol is om offertes voor zonnepanelen te gaan opvragen? Ik hoorde van een collega dat sommige bedrijven niet eens meer langskomen of zelfs geld vragen voor het maken van een offerte. Levering van omvormers schijnt een groot probleem te zijn.
Ben een jaar geleden al eens begonnen met een zoektocht op internet maar toen afgekapt omdat ik al snel door de bomen het bos niet meer zag.
De helft doet lastig, de andere helft helpt gewoon goed hoor. Die schaarste is ook alweer minder. Ik zou ervoor gaan!Chaoss schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:42:
Ben een jaar geleden al eens begonnen met een zoektocht op internet maar toen afgekapt omdat ik al snel door de bomen het bos niet meer zag.
Er zijn ook installateurs die restpartijen hebben, of een specifieke omvormer nog op voorraad hebben, doordat er een klant weggevallen is of zo. Als dat dan net is wat bij jou past, kun je geluk hebben.Chaoss schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:42:
Zo heb ik mijn panelen binnen 2 weken gekregen. Ze zijn vorige week donderdag geplaatst. Restvoorraad panelen, omvormer van een klant die (om wat voor reden dan ook) die niet nodig had, en de datum ook doordat er een klant was uitgevallen.
Ik denk dat je met lokale partijen meer geluk kunt hebben dan de (grotere) online partijen.
(En ik heb de lokale installateur gevonden via Offerte.nl.)
Tzal toch eens moeten... Heb sinds kort een laadpaal thuis dus het is nu extra interessant. En volgend jaar zal ik ook wel een de (hybride) warmte pomp moeten.Keesvdzanden schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:44:
[...]
Als je toen het bos al niet meer kon vinden,zou ik er nu maar geen energie in stoppen
Ik was toen gaan zoeken welke leveranciers betrouwbaar zijn en wat voorr merk panelen goed zijn maar daar wordt je online niet echt iets wijzer van.
Thnx voor de tip, ga ik ook eens proberen.Truus01 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:01:
[...]
Er zijn ook installateurs die restpartijen hebben, of een specifieke omvormer nog op voorraad hebben, doordat er een klant weggevallen is of zo. Als dat dan net is wat bij jou past, kun je geluk hebben.
Zo heb ik mijn panelen binnen 2 weken gekregen. Ze zijn vorige week donderdag geplaatst. Restvoorraad panelen, omvormer van een klant die (om wat voor reden dan ook) die niet nodig had, en de datum ook doordat er een klant was uitgevallen.
Ik denk dat je met lokale partijen meer geluk kunt hebben dan de (grotere) online partijen.
(En ik heb de lokale installateur gevonden via Offerte.nl.)
@Chaoss Lees eens wat topics van mensen die hun situatie beschrijven en dan zie je waar algemeen naar gekeken wordt en wat relevant is. Dit pas je dan op offertes voor jou toe en/of je maakt je eigen topic voor jouw situatie.
De korte samenvatting is:
-merk paneel en garantie zijn irrelevant
-type paneel ook bijna irrelevant, op iets speciaals zoals de Hyundai shingled panelen na die heel goed of heel slecht zijn afhankelijk van hoe er schaduw overheen zal vallen (als er schaduw is)
-leg een dakvlak in 1 keer vol (bij voorkeur alle vlakken uiteraard). Je kunt nl niet teveel hebben, zeker nu niet met 61 ct/kWh terugleververgoeding (terugleveren, niet salderen) en je zult later waarschijnlijk meer willen en dan erachter komen dat het niet past of erg duur is om uit te breiden
-als je veel verschillende oriëntaties hebt of moeilijke schaduw (bomen) dan is SolarEdge of micro omvormers waarschijnlijk de moeite waard, anders niet
-type paneel ook bijna irrelevant, op iets speciaals zoals de Hyundai shingled panelen na die heel goed of heel slecht zijn afhankelijk van hoe er schaduw overheen zal vallen (als er schaduw is)
-leg een dakvlak in 1 keer vol (bij voorkeur alle vlakken uiteraard). Je kunt nl niet teveel hebben, zeker nu niet met 61 ct/kWh terugleververgoeding (terugleveren, niet salderen) en je zult later waarschijnlijk meer willen en dan erachter komen dat het niet past of erg duur is om uit te breiden
-als je veel verschillende oriëntaties hebt of moeilijke schaduw (bomen) dan is SolarEdge of micro omvormers waarschijnlijk de moeite waard, anders niet
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Als ik hier even op in mag haken, in welke schaduw situaties zijn die hyundai panelen slecht dan? Heb ze hier op het dak liggen. Op een schoorsteen na geen schaduw maar ben toch wel nieuwsgierig.Termy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:44:
@Chaoss Lees eens wat topics van mensen die hun situatie beschrijven en dan zie je waar algemeen naar gekeken wordt en wat relevant is. Dit pas je dan op offertes voor jou toe en/of je maakt je eigen topic voor jouw situatie.
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik heb een paar vragen mbt het bijleggen van zonnepanelen.
We gaan later dit jaar verhuizen naar een woning uit 88 met daarop zonnepanelen. Daar liggen 20x LG NEON 330 Full Black (34.60 m2) met 20x SolarEdge P370 en een SolarEdge SE7K op het zuiden zonder schaduwvorming en van vroeg tot laag optimale opbrengst.
Ivm een warmte pomp wil ik deze graag uitbreiden. Volgende de partij die deze panelen gelegd heeft kon ik er 3 of 4 bijleggen, ruimte op het dak zuid is er. Enkel de partij legt enkel complete nieuwe installaties omdat ze het te drukken hebben.
1. Kan ik deze zelf bijleggen of geeft dit ook problemen met de verzekering?
2. Moeten het perse 100% dezelfde panelen zijn of is dit enkel optisch (kleur/afmeting) van belang en niet zozeer technisch.
3. Hoe kan ik zonder medewerking van de partij die ze heeft gelegd de juiste identieke panelen vinden? Ik weet echt niet hoeveel LG panelen er zijn met die specs.
4. Waar kan ik dit soort panelen en omvormers het beste nieuw of 2de hands vinden?
Daarnaast ben ik ook aan het nadenken om nog een 2de instalatie op O/W erbij te leggen (en ja ik heb de orginele instalateur al gevraagd, om zo ook de bestaande te laten uitbreiden maar geen response).
- Een nieuwe installatie op O/W bijleggen is het dan verstandig om de SolarEdge SE7K te vervangen door een zwaarder model of liever een 2de omvormer aangezien ik denk dat een string omvormer mogelijk is ivm geen schaduw.
- Ook als ik niet precies met 0 op de meter uitkom nu, is 5 jaar wachten met bijleggen niet slimmer zodat de tech beter wordt? Of ASAP ivm terugverdien termijn?
We gaan later dit jaar verhuizen naar een woning uit 88 met daarop zonnepanelen. Daar liggen 20x LG NEON 330 Full Black (34.60 m2) met 20x SolarEdge P370 en een SolarEdge SE7K op het zuiden zonder schaduwvorming en van vroeg tot laag optimale opbrengst.
Ivm een warmte pomp wil ik deze graag uitbreiden. Volgende de partij die deze panelen gelegd heeft kon ik er 3 of 4 bijleggen, ruimte op het dak zuid is er. Enkel de partij legt enkel complete nieuwe installaties omdat ze het te drukken hebben.
1. Kan ik deze zelf bijleggen of geeft dit ook problemen met de verzekering?
2. Moeten het perse 100% dezelfde panelen zijn of is dit enkel optisch (kleur/afmeting) van belang en niet zozeer technisch.
3. Hoe kan ik zonder medewerking van de partij die ze heeft gelegd de juiste identieke panelen vinden? Ik weet echt niet hoeveel LG panelen er zijn met die specs.
4. Waar kan ik dit soort panelen en omvormers het beste nieuw of 2de hands vinden?
Daarnaast ben ik ook aan het nadenken om nog een 2de instalatie op O/W erbij te leggen (en ja ik heb de orginele instalateur al gevraagd, om zo ook de bestaande te laten uitbreiden maar geen response).
- Een nieuwe installatie op O/W bijleggen is het dan verstandig om de SolarEdge SE7K te vervangen door een zwaarder model of liever een 2de omvormer aangezien ik denk dat een string omvormer mogelijk is ivm geen schaduw.
- Ook als ik niet precies met 0 op de meter uitkom nu, is 5 jaar wachten met bijleggen niet slimmer zodat de tech beter wordt? Of ASAP ivm terugverdien termijn?
Heb je nog wat aan zoveel panelen als de saldering er af is?Rimco schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:16:
[...]
Dat kan je het beste even in de SE designer tool proberen om zeker te zijn. Er loopt hier ook ergens een SE topic waar je vast wel iemand kan vinden die er al iets van kan zeggen of wil proberen in de tooling. Ik had zelf recentelijk ook een soortgelijke situatie en heb het kunnen modelleren in de designer voordat ik aan de slag ging:
[Afbeelding]
Dit is het beeld vanuit Zuid waarbij we 10kWp aan panelen op ONO (rechtsboven) hebben toegevoegd aan de bestaande SE16k omvormer. De achterkant was namelijk al (redelijkerwijs) vol sinds vorig jaar:
[Afbeelding]
De pergola was in april eindelijk ook operationeel (hier en daar nog wat afwerken):
[Afbeelding]
En toen zijn we dus begonnen met het grootste vlak aan de voorkant. Het duurde even voordat ik daadwerkelijk tijd had om ze er op te leggen, maar heb ze er vorige week (paar avonden) eindelijk op kunnen leggen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
We overwegen nog verder uit te breiden aan de voorkant, maar daarvoor moet de omvormer wel worden vervangen en wachten we even tot 2023.
Dan helemaal, in de periode november - februari wek je dan zelf ook een substantiële hoeveelheid op. Misschien op dat moment wel een batterij erbij gooien aangezien je 's avonds meer zal gebruiken dan overdag?Chaoss schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:08:
[...]
Heb je nog wat aan zoveel panelen als de saldering er af is?
Thnx voor de tips! Maar dit snap ik toch niet echt. Die saldering wordt afgebouwd dus uiteindelijk verdien je niets aan de opbrengst als je het niet zelf verbruikt of opslaat.Termy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 12:44:
@Chaoss
En salderen is niet hetzelfde als terug leveren?
Als je meer panelen hebt, heb je minder stroom van het net nodig, zeker als de zon minder schijnt, zoals in het najaar. Daarnaast krijg je gewoon een vergoeding voor de teruglevering, op het moment is dat tot wel 60 cent/kWh. Waarom zou je niet verdienen aan de opbrengst die je niet zelf verbruikt?Chaoss schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:11:
[...]
Thnx voor de tips! Maar dit snap ik toch niet echt. Die saldering wordt afgebouwd dus uiteindelijk verdien je niets aan de opbrengst als je het niet zelf verbruikt of opslaat.
En hoe meer panelen je legt, hoe goedkoper het relatief wordt , later bijleggen is al helemaal duur.
De komende 2 jaar op je nog wel maar daarna wordt de saldering afgebouwd.borft schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:18:
[...]
Als je meer panelen hebt, heb je minder stroom van het net nodig, zeker als de zon minder schijnt, zoals in het najaar. Daarnaast krijg je gewoon een vergoeding voor de teruglevering, op het moment is dat tot wel 60 cent/kWh. Waarom zou je niet verdienen aan de opbrengst die je niet zelf verbruikt?
En hoe meer panelen je legt, hoe goedkoper het relatief wordt , later bijleggen is al helemaal duur.
Maargoed rekening houden met de opbrengt is minder zonnig maanden is wel slim ja. Nu heb ik gemiddeld niet veel verbuik is nu gemiddeld zo'n 225kwh per maand. Daar komt nu wel een piek bij van de laadpaal maar dat is bijna niet met zonnepanelen op te vangen.
Hoe bedoel je de komende 2 jaar? tot 2025 hebben we saldering, of het daarna afgebouwd wordt is nog maar de vraag. Daarnaast is er een meer dan redelijke terugleververgoeding, dit is al meerdere malen uitgelegd. Ik zie eigenlijk geen reden waarom dat zou veranderen.Chaoss schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
De komende 2 jaar op je nog wel maar daarna wordt de saldering afgebouwd.
Maargoed rekening houden met de opbrengt is minder zonnig maanden is wel slim ja. Nu heb ik gemiddeld niet veel verbuik is nu gemiddeld zo'n 225kwh per maand. Daar komt nu wel een piek bij van de laadpaal maar dat is bijna niet met zonnepanelen op te vangen.
vb: ik wek 7500 kWh/jaar op, ik verbruik 5000, waarvan ik 2000 direct verbruik, en 3000 saldeer. De overgebleven 2500 lever ik terug voor 0.61 euro /kWh.
Als ik niet meer mag salderen (dit wordt in stappen afgebouwd), lever ik dus 5500 terug, hiervoor krijg ik dan de tlv (op dit moment is dat dus 0.61), terwijl ik voor 3000kWh het dan geldende tarief moet betalen. Dit kan ik nog verbeteren met een thuis accu (als dat tegen die tijd rendabel is). Vrij grote kans dat mijn overschot nog meer dan genoeg is om mijn netverbruik te compenseren (financieel), zodat mijn stroomrekening alsnog 0 (of lager) is.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb even gekeken hoe de zonnepanelen boer de boel in Januari had aangesloten.Martin7182 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 06:23:
[...]
1. Willekeurige draad van oud paneel loskoppelen en op eerste nieuwe paneel aansluiten. Vanwege de lengte is een van de voedingsdraden wellicht lang genoeg. Maar je kunt evt. ook een verlengkabel ertussen zetten.
2. Nieuwe panelen onderling rechtstreeks verbinden.
3. Verlengkabel op de overgebleven stekker van je tweede nieuwe paneel aansluiten, langs de draad van stap 1 voeren en aansluiten op je oude paneel die was losgekoppeld in stap 1.
En dit is het plaatje met Paint skills. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Overigens zijn de kabels vanaf de omvormer (rondje) andersom dan dat ik tegen kom op het internet. Rood is in dit geval min en zwart plus.
Het idee wat ik heb is dit maar volgens mij zorgt dit voor een grote inductielus:
En volgens mij bedoel jij zo, dan heb ik wel een verlengkabel nodig:
@Chaoss pv verdien je snel terug. Daarna maakt salderen etc minder uit. Wellicht verdien je iets minder, maar na de tvt is alle opbrengst gratis
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Om een idee te geven: ook in de donkerste maand wekken we meer op dan die 225kWh die jij nodig hebt.Chaoss schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:24:
[...]
De komende 2 jaar op je nog wel maar daarna wordt de saldering afgebouwd.
Daarnaast kunnen we met de huidige tarieven deze uitbreiding (en ook de eerste installatie) binnen 2 jaar terugverdienen. In beide gevallen was het ongeveer 60-70ct/kWp en met 61ct/kWh gaat het heel erg snel.
Sowieso lag ons verbruik (vrijstaand met vijvers, pomp voor beregening, WP) nu rond 14MWh per jaar. Met alleen de achterkant zouden we net niet genoeg opwekken om op 0 uit te komen, maar nu verwachten we 4MWh over te houden voor de verkoop. Het is nu zelfs zo dat mensen met een extra meter in dit geval 14MWh zouden inkopen en 18MWh duurder zouden verkopen.
En zoals net al aangegeven, zelfs als het salderen minder wordt is het goed om meer te hebben liggen, want dan merk je er pas later wat van. Als je verbruik bijvoorbeeld 50% van je opwek is zal je de eerste jaren niets merken totdat het salderen beperkt is tot minder dan 50%. En wie weet gaan we tegen die tijd met een accu spelen

PVs: 26+6,4+6 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM
Zijn er hier mensen die gebruik maken van een Volt-Watt respons op hun omvormer? Reden is dat de netspanning hier te hoog oploopt op zonnige dagen (is bekend bij Liander) en het mij niet zo goed voor de omvormer lijkt als deze meerdere keren op een middag aan- en afschakelt. Zelf heb ik Solar Edge en daar heet het "Active Power - Power Voltage P(V)".
Wat ik nu heb ingesteld:
Heb dus een enkelfase omvormer met max. 3680 W en vanaf 108% netspanning (= 248.4 V) wordt het vermogen linear omlaag gebracht tot 40% bij 110% (= 253 V). Dit werkt prima, hij schakelt niet meer af, maar weet iemand of er iets van een richtlijn is voor deze getallen? Kan 60% bijvoorbeeld ook? Of pas beginnen bij 250V? Kan het wel allemaal gaan proberen maar misschien dat hier iemand ervaring mee heeft.
Wat ik nu heb ingesteld:
Heb dus een enkelfase omvormer met max. 3680 W en vanaf 108% netspanning (= 248.4 V) wordt het vermogen linear omlaag gebracht tot 40% bij 110% (= 253 V). Dit werkt prima, hij schakelt niet meer af, maar weet iemand of er iets van een richtlijn is voor deze getallen? Kan 60% bijvoorbeeld ook? Of pas beginnen bij 250V? Kan het wel allemaal gaan proberen maar misschien dat hier iemand ervaring mee heeft.
[Voor 13% gewijzigd door soganta op 04-08-2022 18:43]
Goodwe doet dit zelf al, hoef je niks voor in te stellen. Gaat gewoon volgas tot 253 Volt dacht ik. Kan je de lijn niet steiler maken, want bij 252V wil je nog volle bak terug kunnen leveren :-)soganta schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:41:
Zijn er hier mensen die gebruik maken van een Volt-Watt respons op hun omvormer? Reden is dat de netspanning hier te hoog oploopt op zonnige dagen (is bekend bij Liander) en het mij niet zo goed voor de omvormer lijkt als deze meerdere keren op een middag aan- en afschakelt. Zelf heb ik Solar Edge en daar heet het "Active Power - Power Voltage P(V)".
Wat ik nu heb ingesteld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
251V volle bak en 252V 40%?
Ja dat zou ik kunnen proberen, hij regelt heel snel dus zou moeten kunnen. Hoe staat het bij Goodwe ingesteld of is het daar aan/uit zonder setpoints?Dre schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:46:
[...]
Goodwe doet dit zelf al, hoef je niks voor in te stellen. Gaat gewoon volgas tot 253 Volt dacht ik. Kan je de lijn niet steiler maken, want bij 252V wil je nog volle bak terug kunnen leveren :-)
251V volle bak en 252V 40%?
Precies! Je hebt sowieso een verlengkabel nodig als je een inductielus wilt voorkomen. Maar het maakt niet uit vanaf welke plek je de nieuwe panelen aansluit. Laat plus en min overal naast elkaar lopen, dan heb je zo goed als geen inductielus.Signs schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:35:
[...]
Bedankt voor je uitleg. Ik heb even gekeken hoe de zonnepanelen boer de boel in Januari had aangesloten.
En dit is het plaatje met Paint skills. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Overigens zijn de kabels vanaf de omvormer (rondje) andersom dan dat ik tegen kom op het internet. Rood is in dit geval min en zwart plus.
[Afbeelding]
Het idee wat ik heb is dit maar volgens mij zorgt dit voor een grote inductielus:
[Afbeelding]
En volgens mij bedoel jij zo, dan heb ik wel een verlengkabel nodig:
[Afbeelding]
Hoe meer panelen je hebt, hoe langer je nog kunt salderen. Ik heb bijvoorbeeld een behoorlijk overschot en kan (volgens de huidige plannen) nog tot 2031 mijn volledige verbruik salderen.Chaoss schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:11:
[...]
Thnx voor de tips! Maar dit snap ik toch niet echt. Die saldering wordt afgebouwd dus uiteindelijk verdien je niets aan de opbrengst als je het niet zelf verbruikt of opslaat.
Die afbouwpercentages gaan over het 'invoeden op het net', niet over het verbruik.
Daarnaast heb je natuurlijk de hoge TLV die dit jaar 50-61 cent per kwh is. Hopelijk volgend jaar ook weer. Veel panelen blijft zeer interessant
[Voor 10% gewijzigd door de Peer op 04-08-2022 20:56]
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
De tekst van de brief JA, maar de TNO sheet die er bij hoort NEE (* ook al beschrijven ze het in die sheet wel zo, de berekening laat wat anders zien)de Peer schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:55:
[...]
Hoe meer panelen je hebt, hoe langer je nog kunt salderen. Ik heb bijvoorbeeld een behoorlijk overschot en kan (volgens de huidige plannen) nog tot 2031 mijn volledige verbruik salderen.
Die afbouwpercentages gaan over het 'invoeden op het net', niet over het verbruik.
Als je dit als eigen invoer doet, opwek is lager dan verbruik:
Vermogen (kWp) | Opbrengst (kWh per kWp) | Elektriciteitsverbruik (kWh/jaar) | Directe eigen verbruik (%) | |
Invoergegevens gebouw (eigen definitie) | 4,0 | 1000 | 4.500 | 30% |
Resultaat:
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Direct eigen gebruik (kWh) | 1200 | 1200 | 1200 | 1200 |
Saldering (kWh) | 2800 | 2800 | 2548 | 2296 |
Teruglevering dat niet mag worden gesaldeerd (kWh) | 0 | 0 | 252 | 504 |
Hier is het totaal van direct eigen gebruik en de 'Saldering' gelijk aan de opwek, terwijl er meer afgenomen wordt uit het net.
Omdat je niet meer kan salderen dan dat je terugleverd, wordt het percentage van de teruglevering genomen.
Als je dit als eigen invoer doet, opwek is hoger dan verbruik (overschot):
Vermogen (kWp) | Opbrengst (kWh per kWp) | Elektriciteitsverbruik (kWh/jaar) | Directe eigen verbruik (%) | |
Invoergegevens gebouw (eigen definitie) | 8,0 | 1000 | 4.500 | 15% |
Resultaat:
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Direct eigen gebruik (kWh) | 1200 | 1200 | 1200 | 1200 |
Saldering (kWh) | 3300 | 3300 | 3003 | 2706 |
Teruglevering dat niet mag worden gesaldeerd (kWh) | 3500 | 3500 | 3797 | 4094 |
In de 'overschot' situatie is het totaal van direct eigen gebruik en de 'Saldering' gelijk aan het verbruik!
Aangezien je niet meer kan salderen dan dat je afneemt, staat daar dus eigenlijk 'afname'.
Dus is dit oneerlijk en fout, want als je weinig ruimte hebt voor PV, dan mag in 2023 9% (oud jaartal en oude percentage) van je teruglevering niet meer gesaldeerd worden.
Maar heb je veel PV (ruim overschot), dan wordt die 9% van je 'afname' genomen, welke niet meer gesaldeerd mag worden. Dat moet ook wel van de afname, want anders hebben ze geen referentie om dat percentage van te nemen, aangezien de teruglevering een stuk hoger is!
M.a.w. langer volledig salderen als je een flink overschot hebt is dus BS aangezien je nu ook al een deel hebt wat niet gesaldeerd mag worden en dat deel wordt alleen maar groter

Eerlijker zou zijn, om het op dezelfde wijze te doen voor beide situaties.
Als je weinig PV hebt, dus het afbouw percentage van de 'afname' uit het net te nemen.
Iemand met heel weinig PV (paar panelen) zou dan langer zijn volledige teruglevering kunnen salderen, ipv meteen een flink deel moeten inleveren...
Anyway,
de toekomst zal het leren maar ik ben bang dat je je rijk rekent

Volgens mij kon ik bij GoodWe niks instellen.soganta schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:53:
[...]
Ja dat zou ik kunnen proberen, hij regelt heel snel dus zou moeten kunnen. Hoe staat het bij Goodwe ingesteld of is het daar aan/uit zonder setpoints?
Zie hier de werking:
https://streamable.com/6u4na7
Ik vrees dat je gelijk hebt, en dat was ook wel te verwachten natuurlijk.Rouske schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:30:
[...]
De tekst van de brief JA, maar de TNO sheet die er bij hoort NEE (* ook al beschrijven ze het in die sheet wel zo, de berekening laat wat anders zien)
Als je dit als eigen invoer doet, opwek is lager dan verbruik:
Vermogen (kWp) Opbrengst (kWh per kWp) Elektriciteitsverbruik (kWh/jaar) Directe eigen verbruik (%) Invoergegevens gebouw (eigen definitie) 4,0 1000 4.500 30%
Resultaat:
2021 2022 2023 2024 Direct eigen gebruik (kWh) 1200 1200 1200 1200 Saldering (kWh) 2800 2800 2548 2296 Teruglevering dat niet mag worden gesaldeerd (kWh) 0 0 252 504
Hier is het totaal van direct eigen gebruik en de 'Saldering' gelijk aan de opwek, terwijl er meer afgenomen wordt uit het net.
Omdat je niet meer kan salderen dan dat je terugleverd, wordt het percentage van de teruglevering genomen.
Als je dit als eigen invoer doet, opwek is hoger dan verbruik (overschot):
Vermogen (kWp) Opbrengst (kWh per kWp) Elektriciteitsverbruik (kWh/jaar) Directe eigen verbruik (%) Invoergegevens gebouw (eigen definitie) 8,0 1000 4.500 15%
Resultaat:
2021 2022 2023 2024 Direct eigen gebruik (kWh) 1200 1200 1200 1200 Saldering (kWh) 3300 3300 3003 2706 Teruglevering dat niet mag worden gesaldeerd (kWh) 3500 3500 3797 4094
In de 'overschot' situatie is het totaal van direct eigen gebruik en de 'Saldering' gelijk aan het verbruik!
Aangezien je niet meer kan salderen dan dat je afneemt, staat daar dus eigenlijk 'afname'.
Dus is dit oneerlijk en fout, want als je weinig ruimte hebt voor PV, dan mag in 2023 9% (oud jaartal en oude percentage) van je teruglevering niet meer gesaldeerd worden.
Maar heb je veel PV (ruim overschot), dan wordt die 9% van je 'afname' genomen, welke niet meer gesaldeerd mag worden. Dat moet ook wel van de afname, want anders hebben ze geen referentie om dat percentage van te nemen, aangezien de teruglevering een stuk hoger is!
M.a.w. langer volledig salderen als je een flink overschot hebt is dus BS aangezien je nu ook al een deel hebt wat niet gesaldeerd mag worden en dat deel wordt alleen maar groter![]()
Eerlijker zou zijn, om het op dezelfde wijze te doen voor beide situaties.
Als je weinig PV hebt, dus het afbouw percentage van de 'afname' uit het net te nemen.
Iemand met heel weinig PV (paar panelen) zou dan langer zijn volledige teruglevering kunnen salderen, ipv meteen een flink deel moeten inleveren...
Anyway,
de toekomst zal het leren maar ik ben bang dat je je rijk rekent
Maar het is wel enorm knullig slecht verwoord in zowel de brief als het TNO rapport.
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
De termen zijn helaas afgrijselijk maar nee, salderen is niet hetzelfde als terugleveren. Je levert pas terug als je meer teruglevert dan je verbruikt (op jaarbasis). Op elk moment dat je meer opwekt dan verbuikt gaat er stroom het net op, dat is terugleveren. Tot aan je verbruik is het salderen, daarna (dus netto onder 0 kWh verbruik) wordt het terugleveren.Chaoss schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:11:
[...]
@AtlAntA Als ik het wel heb gaan die Hyundai panelen goed om met schaduw over de korte kant (er valt relatief weinig opwek uit) en slecht over de lange kant. Normale panelen hebben hun bypass diodes in 3en over de lange kant dus dan is schaduw over de korte kant juist vervelender want dan pak je elke zone. Bij half cells heb je 6 zones, dus die zijn weer wat minder gevoelig voor schaduw over de korte kant en even goed over de lange kant als non-half cell. Maar dit kan vast iemand anders bevestigen of ontkrachten.
@Rouske die sheet kan niet kloppen (is hier al vaker voorbij gekomen). Er staat duidelijk beschreven hoe het om invoeding gaat en niet afname. Het zou ook vrij bizar zijn als het zo zou werken want dat spoort nodeloze consumptie aan ipv meer opwekking, niet bepaald wat je wilt.
Anyway, direct verbruik werkt altijd dus meer panelen is nog altijd meer beter.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Het lijkt me aannemelijker dat de sheet klopt en dat het vervolgens verkeerd verwoord is in de communicatie.Termy schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 01:53:
[...]
De termen zijn helaas afgrijselijk maar nee, salderen is niet hetzelfde als terugleveren. Je levert pas terug als je meer teruglevert dan je verbruikt (op jaarbasis). Op elk moment dat je meer opwekt dan verbuikt gaat er stroom het net op, dat is terugleveren. Tot aan je verbruik is het salderen, daarna (dus netto onder 0 kWh verbruik) wordt het terugleveren.
@AtlAntA Als ik het wel heb gaan die Hyundai panelen goed om met schaduw over de korte kant (er valt relatief weinig opwek uit) en slecht over de lange kant. Normale panelen hebben hun bypass diodes in 3en over de lange kant dus dan is schaduw over de korte kant juist vervelender want dan pak je elke zone. Bij half cells heb je 6 zones, dus die zijn weer wat minder gevoelig voor schaduw over de korte kant en even goed over de lange kant als non-half cell. Maar dit kan vast iemand anders bevestigen of ontkrachten.
@Rouske die sheet kan niet kloppen (is hier al vaker voorbij gekomen). Er staat duidelijk beschreven hoe het om invoeding gaat en niet afname. Het zou ook vrij bizar zijn als het zo zou werken want dat spoort nodeloze consumptie aan ipv meer opwekking, niet bepaald wat je wilt.
Anyway, direct verbruik werkt altijd dus meer panelen is nog altijd meer beter.
'Percentage van de invoeding die gesaldeerd mag worden '.
Daar bedoelen ze vast je verbruik mee.
Nodeloze consumptie begrijp ik niet. Je krijgt toch gewoon de TLV voor je teruggeleverde energie?
[Voor 3% gewijzigd door de Peer op 05-08-2022 06:20]
Uiteindelijk zijn woorden rechtsgeldig, niet een knullig excel sheetde Peer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 06:18:
[...]
Het lijkt me aannemelijker dat de sheet klopt en dat het vervolgens verkeerd verwoord is in de communicatie.
Nodeloze consumptie begrijp ik niet. Je krijgt toch gewoon de TLV voor je teruggeleverde energie?

Nodeloze consumptie krijg je natuurlijk wel als de TLV laag is. Ik heb vorig jaar een aantal goedkope kWh in huis afgefakkeld om duur gas te besparen. Dat had ook een andere reden, maar als je stroomoverschot weinig of niets waard is, dan vind je al snel een alternatieve bestemming. Sommigen gooien waardeloze stroom liever weg i.p.v. de energieleverancier te spekken. Dat zou natuurlijk enorm zonde zijn.
Met een hoge TLV heb je helemaal geen saldering nodig. Sterker nog, het kan juist nadelig zijn. Er zijn al huishoudens met een tweede aansluiting speciaal voor TLV.
Dus stel....we zijn paar jaar verder en zitten op 50 procent.de Peer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 06:18:
[...]
Het lijkt me aannemelijker dat de sheet klopt en dat het vervolgens verkeerd verwoord is in de communicatie.
Dan is het dus zo dat als je eigen verbruik 5000 kWh is,dan denk jij dat je 2500 mag salderen.
Als dan je PV 3500 terug levert is het daarvan dus 2500 salderen en 1000 kWh afrekenen voor 8 cent.
Jij denkt dat het zo is?
Ik denk namelijk van niet want dan wakker je nodeloze energie verspilling aan.
Want als ik met elektrische kachels mijn verbruik dan verhoog van 5000 naar 7000 ,mag ik ineens volgens die 50 procent wel mijn 3500 kWh uit PV salderen.oftewel gratis energie door verhogen eigen verbruik.
Dus NEE HET IS PERCENTAGE VAN TERUG VOEDEN IN HET NET.
Zouden we de komende jaren dit echt nog dertig keer moeten vertellen haha
Als sommige het uitleggen zoals jij welKeesvdzanden schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:15:
[...]
Dus stel....we zijn paar jaar verder en zitten op 50 procent.
Dan is het dus zo dat als je eigen verbruik 5000 kWh is,dan denk jij dat je 2500 mag salderen.
Als dan je PV 3500 terug levert is het daarvan dus 2500 salderen en 1000 kWh afrekenen voor 8 cent.
Jij denkt dat het zo is?
Ik denk namelijk van niet want dan wakker je nodeloze energie verspilling aan.
Want als ik met elektrische kachels mijn verbruik dan verhoog van 5000 naar 7000 ,mag ik ineens volgens die 50 procent wel mijn 3500 kWh uit PV salderen.oftewel gratis energie door verhogen eigen verbruik.

Hoe weet een leverancier wat jouw VERBRUIK is? Hebben ze inzicht in wat jij opwekt en direct gebruikt van je opwek? NOPE
Ze weten hooguit AFNAME en INVOEDEN via de kWh meter.
Heb je nu een flink overschot dan mag je 100% van je AFNAME salderen met je INVOEDING.
Die 100% willen ze dus gaan afbouwen...
@Termy inderdaad, meer panelen geeft je een hoger direct verbruik, waardoor je minder uit het net hoeft af te nemen. Als het kan dan inderdaad het dak vol

[Voor 7% gewijzigd door Rouske op 05-08-2022 09:38]
Dat kun je niet zo stellig beweren, het is onduidelijk.Keesvdzanden schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:15:
[...]
Dat dacht ik de afgelopen weken ook ja. Maar de TNO sheet zegt toch wat anders en dat brengt me aan het twijfelen.
We zullen zien
Verbruik en afname is hetzelfde,anders is het eigen GEBRUIKRouske schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:28:
[...]
Als sommige het uitleggen zoals jij wel![]()
Hoe weet een leverancier wat jouw VERBRUIK is? Hebben ze inzicht in wat jij opwekt en direct verbruikt? NOPE
Heb je nu een flink overschot dan mag je 100% van je AFNAME salderen met je INVOEDING.
@Termy inderdaad, meer panelen geeft je een hoger direct verbruik, waardoor je minder uit het net hoeft af te nemen. Als het kan dan inderdaad het dak vol
verbruiken -> opmaken door het te gebruikenKeesvdzanden schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:56:
[...]
Verbruik en afname is hetzelfde,anders is het eigen GEBRUIK
[Voor 13% gewijzigd door Rouske op 05-08-2022 08:57]
& @Keesvdzanden Ik zal de leden van de 2de kamer op deze discussie attent maken, worden ze zeker wijzer van.
Edit: Dit is natuurlijk een grapje - ten eerste kan ik de kamerleden niet op deze discussie attent maken
en ten tweede worden ze er niet wijzer van.
[Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 06-08-2022 08:31. Reden: Dit is een grap!]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik denk dat het pas echt duidelijk wordt zodra er daadwerkelijk een wet is en het dus werkelijk is vastgelegd.Keesvdzanden schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:15:
Die Hoffnung stirbt zuletzt.Truus01 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
Ik denk dat het pas echt duidelijk wordt zodra er daadwerkelijk een wet is en het dus werkelijk is vastgelegd.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik denk dat je gelijk hebt, dat is het meest logische. Hoe dan ook, de enige data die de leverancier weten, is afname en invoeding (daadwerkelijke opwek en consumptie kunnen ze niet weten, want dat zit achter de meter), dus het percentage (voor de afbouw) moet over een van die 2 gaan.Rouske schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:28:
[...]
Als sommige het uitleggen zoals jij wel![]()
Hoe weet een leverancier wat jouw VERBRUIK is? Hebben ze inzicht in wat jij opwekt en direct gebruikt van je opwek? NOPE
Je zou natuurlijk kunnen redeneren, dat in het huidige systeem het max aantal kWh dat je kunt salderen 100% van je invoeding is. En dat ze dat vanaf 2025 gaan afbouwen. Als dat zo is, dan betekent meer invoeding meer salderen. Maar dat zou echt vreemd zijn, want dan dupeer je alle mensen die hun installatie gedimensioneerd hebben op hun verbruik (want dan kan je dus niets meer salderen als je geen overschot hebt). Dus ik denk eigenlijk dat de enige optie is, dat het percentage gaat over het aantal kWh dat je afneemt. En dat betekent dat het, afhankelijk van de tlv, interessanter gaat worden om een thuis-accu te installeren.
Wie heeft er dan ook ooit bedacht dat het logisch is om het af te stemmen op het verbruik? Ik heb dat nooit begrepen.borft schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
Maar dat zou echt vreemd zijn, want dan dupeer je alle mensen die hun installatie gedimensioneerd hebben op hun verbruik
Ik zou zeggen eigen schuld dikke bult als je niet verder kijkt dan je neus lang is

mensen zonder (jaarlijks) overschot voeden ook gewoon in op het net hoor.
[Voor 7% gewijzigd door de Peer op 05-08-2022 10:56]
Vooral als je bedenkt dat het verbruik alleen maar groeit. De laatste jaren al helemaal met de push om van het gas af te gaan, elektrische voertuigen, etc.de Peer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:53:
Wie heeft er dan ook ooit bedacht dat het logisch is om het af te stemmen op het verbruik? Ik heb dat nooit begrepen.
fair enoughde Peer schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:53:
[...]
Wie heeft er dan ook ooit bedacht dat het logisch is om het af te stemmen op het verbruik? Ik heb dat nooit begrepen.
Ik zou zeggen eigen schuld dikke bult als je niet verder kijkt dan je neus lang is
mensen zonder (jaarlijks) overschot voeden ook gewoon in op het net hoor.

Bij geen overschot op jaarbasis saldeer je nu toch ook. Oftewel: er is invoeding gedurende het jaar, maar op andere momenten afname. Dus als 50% saldering gaat werken op invoeding op jaarbasis kun je dan nog steeds salderen, al is het t.w.v. de helft t.o.v. nu.borft schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
Je zou natuurlijk kunnen redeneren, dat in het huidige systeem het max aantal kWh dat je kunt salderen 100% van je invoeding is. En dat ze dat vanaf 2025 gaan afbouwen. Als dat zo is, dan betekent meer invoeding meer salderen. Maar dat zou echt vreemd zijn, want dan dupeer je alle mensen die hun installatie gedimensioneerd hebben op hun verbruik (want dan kan je dus niets meer salderen als je geen overschot hebt).
Of begrijp ik niet wat je bedoeld?
ja, je hebt natuurlijk gelijk (ik had nog niet genoeg koffie gehad denk ik). Het zou mooi zijn als het afbouwpercentage over je invoeding gaat, en niet over je afname. Dat is voor alle mensen met panelen het meest gunstig.Franciesco schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:54:
[...]
Bij geen overschot op jaarbasis saldeer je nu toch ook. Oftewel: er is invoeding gedurende het jaar, maar op andere momenten afname. Dus als 50% saldering gaat werken op invoeding op jaarbasis kun je dan nog steeds salderen, al is het t.w.v. de helft t.o.v. nu.
Of begrijp ik niet wat je bedoeld?
Dat is voor alle mensen met een (behoorlijk) hogere opwek dan verbruik het meest gunstig. Dek je exact je verbruik af, treft de afbouw je.borft schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:16:
Dat is voor alle mensen met panelen het meest gunstig.
Ik ben in het proces om zelf zonnepanelen te gaan leggen (2800wp oost, 3200 wp west beide op 30 graden https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2130704). Echter is de omvormer die ik heb besteld (Sunny boy 3.6) voorlopig niet leverbaar. Zou een tweedehands Sunny Boy 3000TL-21 een goede tijdelijke oplossing zijn? Zijn er nog dingen waar je op moet letten bij het aanschaffen van een tweedehands omvormer?
Niet teveel betalen haha.Narbeis schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:32:
Ik ben in het proces om zelf zonnepanelen te gaan leggen (2800wp oost, 3200 wp west beide op 30 graden https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2130704). Echter is de omvormer die ik heb besteld (Sunny boy 3.6) voorlopig niet leverbaar. Zou een tweedehands Sunny Boy 3000TL-21 een goede tijdelijke oplossing zijn? Zijn er nog dingen waar je op moet letten bij het aanschaffen van een tweedehands omvormer?
Of de ophang beugel erbij zit.
En het user en installer password.Keesvdzanden schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:47:
[...]
Niet teveel betalen haha.
Of de ophang beugel erbij zit.
PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°
Oh ja,dat probleem heb sma ook nog natuurlijk
Volgens mij kan je tegenwoordig gratis de puk code opvragen
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Ik heb er nog voor moeten betalen afgelopen november €22,02BarryH schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:35:
Volgens mij kan je tegenwoordig gratis de puk code opvragen
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Ik in januari, maar heb daarna gehoord dat het inmiddels gratis is, kan de vraagsteller vast op sma website vindenklump4u schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
Ik heb er nog voor moeten betalen afgelopen november €22,02
Als de laatste update erop staat dan kan dat inderdaad gratisBarryH schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 18:51:
[...]
Ik in januari, maar heb daarna gehoord dat het inmiddels gratis is, kan de vraagsteller vast op sma website vinden
https://my.sma-service.co...nformation?language=en_US
[Voor 10% gewijzigd door jobr op 05-08-2022 20:10]
Simulatie SunnyDesign
Hoe de kabel buiten loopt, vanaf buiten gaat hij door de klei.
Meterkast
Bouwtekening
Hoi! Zou iemand me kunnen helpen?
Deze maand worden 2 PV installaties gelegd, op het dak en op de veranda in de tuin.
Nu had ik een keer begrepen dat de bekabeling naar de tuin 2,5mm2 zou zijn, maar met de voorbereidingen blijkt dit 1,5mm2 te zijn.
Nu heb ik de opstelling in SunnyDesign gesimuleerd, deze adviseert ook 2,5mm2 naar de tuin en bij 1,5mm2 krijg ik ook een waarschuwing. (Op de veranda komt 7*450Wp te liggen op 10graden West).
Nu denk ik er aan om de bestrating weg te halen om met de PV installateur de kabel te vervangen, maar ik ben een beetje bang dat dit uiteindelijk lastiger is dan het lijkt.
Heeft iemand een goed beeld van bekabeling. Is dit een duidelijke no-go of zou dit net binnen de marge vallen, met een groter risico dat de omvormers zich uitschakelen op 253V?
De 1,5mm2 kabel is ca 9m. Maar dan komt er ook nog ca 5m 2,5mm2 bij voor verdere aanknoping.
Dank voor het meedenken!
Ligt die draad volledig in een buis? Anders zou je de nieuwe aan de oude kunnen binden en er doorheen trekken aan de oude. Hoeft het straatwerk niet open.Whiskey48 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:02:
Deze maand worden 2 PV installaties gelegd, op het dak en op de veranda in de tuin.
Nu had ik een keer begrepen dat de bekabeling naar de tuin 2,5mm2 zou zijn, maar met de voorbereidingen blijkt dit 1,5mm2 te zijn.
Nu heb ik de opstelling in SunnyDesign gesimuleerd, deze adviseert ook 2,5mm2 naar de tuin en bij 1,5mm2 krijg ik ook een waarschuwing. (Op de veranda komt 7*450Wp te liggen op 10graden West).
Nu denk ik er aan om de bestrating weg te halen om met de PV installateur de kabel te vervangen, maar ik ben een beetje bang dat dit uiteindelijk lastiger is dan het lijkt.
Heeft iemand een goed beeld van bekabeling. Is dit een duidelijke no-go of zou dit net binnen de marge vallen, met een groter risico dat de omvormers zich uitschakelen op 253V?
Dank voor het meedenken!
Vergeten bij m'n verhaal te zetten, de buis eindigd bij het huis, buiten gaat de kabel door de kleigrond.ErgoStijn schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:14:
[...]
Ligt die draad volledig in een buis? Anders zou je de nieuwe aan de oude kunnen binden en er doorheen trekken aan de oude. Hoeft het straatwerk niet open.
Niet te moeilijk volgens mij, in de tuin uitgraven een vanaf de gevel met de oude kabel een nieuwe door de buis naar de meterkast trekken.
Als je helemaal super wilt doen trek je meteen 4mm2 kabel is je spanningsval nog lager, en je wilt het maar één keer doen....
Als je helemaal super wilt doen trek je meteen 4mm2 kabel is je spanningsval nog lager, en je wilt het maar één keer doen....
Ja idd, ik begreep al dat NEN1010 verlangd dat deze 3x 2,5mm2 moet zijn en 60cm diep ... Ik ga graven!?hfolkers schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:00:
Niet te moeilijk volgens mij, in de tuin uitgraven een vanaf de gevel met de oude kabel een nieuwe door de buis naar de meterkast trekken.

Volgens mij is 12 ampère prima voor 1.5 kwadraat.Whiskey48 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:07:
[...]
Ja idd, ik begreep al dat NEN1010 verlangd dat deze 3x 2,5mm2 moet zijn en 60cm diep ... Ik ga graven!?
Kunt het gewoon proberen en bij warm worden of hoge spanning val altijd nog vervangen toch.
En daarbij die enphase laat geen 450 watt door,dus je komt niet tot 12 ampère.
Is dat niet max 7×350=2450 watt en dus 10 ampère?
7x450 via de IQ7A, dus toch max dus 3150 watt (14 ampère).Keesvdzanden schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:17:
[...]
Volgens mij is 12 ampère prima voor 1.5 kwadraat.
Kunt het gewoon proberen en bij warm worden of hoge spanning val altijd nog vervangen toch.
En daarbij die enphase laat geen 450 watt door,dus je komt niet tot 12 ampère.
Is dat niet max 7×350=2450 watt en dus 10 ampère?
Maar in de praktijk op 10graden West zal het 2520 watt zijn .
Tja, volgens mij wil de installateur graag de NEN aanhouden, dat snap ik ook wel.
Met flinke tegenzin ga ik toch dan maar graven ben ik bang

Geloof dat @Dre wel eens andere tabellen van kabel dikte heeft laten zien betreffende NEN.Whiskey48 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:26:
[...]
7x450 via de IQ7A, dus toch max dus 3150 watt (14 ampère).
Tja, volgens mij wil de installateur graag de NEN aanhouden, dat snap ik ook wel.
Het graven zal niet zo moeilijk zijn,je straatwerk en goot herstellen wel.
Vanaf firmware versie 4 ( nog alleen voor de SMA XX-1av41 1-fase omvormers beschikaar geloof ik)jobr schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:06:
[...]
Als de laatste update erop staat dan kan dat inderdaad gratis
https://my.sma-service.co...nformation?language=en_US
Interessante van die firmware dat er ook AFCI (vlamboogdetectie) in zit.
Kawasaki.140pk in "SMA Sunny boy 3.0 netbewaking landnorm wijzigen"
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Nee 7x 366 max, meer doet een iq7a niet. (En je paneel ook niet waarschijnlijk in nlWhiskey48 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:26:
[...]
7x450 via de IQ7A, dus toch max dus 3150 watt (14 ampère).

Zie de enphase topics voor verdere uitleg.
[Voor 4% gewijzigd door JWT op 05-08-2022 23:15]
Ah ja dat wist ik niet! Was een APS DS3 misschien handiger geweest (kon ook maar ging voor Enphase IVN maan en garantie). Maar idd, in NL op 10graden West ... Veel hoger dan 366W op een 450W paneel kom je waarschijnlijk zelden? Ook over een aantal jaar Ivm degradatie panelen?JWT schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:14:
[...]
Nee 7x 366 max, meer doet een iq7a niet. (En je paneel ook niet waarschijnlijk in nl)
Zie de enphase topics voor verdere uitleg.
[Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 06-08-2022 08:16]
Clickbait van Het Nieuwsblad: 'Zonnepanelen wekten nog nooit zoveel stroom op, maar 92 procent van zonne-energie gaat verloren'
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220803_95746716
Energie gaat niet verloren, maar ok in kleinere context: volgens mij vangen we bij lange na geen 8% van het zonlicht op met zonnepanelen. In nóg kleinere context: van het licht dat we opvangen, zetten we zo'n 20% om in elektriciteit, dus 80% gaat sowieso verloren. De opgewekte elektriciteit wordt verder gewoon nuttig gebruikt.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220803_95746716
Energie gaat niet verloren, maar ok in kleinere context: volgens mij vangen we bij lange na geen 8% van het zonlicht op met zonnepanelen. In nóg kleinere context: van het licht dat we opvangen, zetten we zo'n 20% om in elektriciteit, dus 80% gaat sowieso verloren. De opgewekte elektriciteit wordt verder gewoon nuttig gebruikt.
Degradatie is ook alweer zon onzin,is nog nooit gemeten...Whiskey48 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:12:
[...]
Ah ja dat wist ik niet! Was een APS DS3 misschien handiger geweest (kon ook maar ging voor Enphase IVN maan en garantie). Maar idd, in NL op 10graden West ... Veel hoger dan 366W op een 450W paneel kom je waarschijnlijk zelden? Ook over een aantal jaar Ivm degradatie panelen?
Mijn 330wp doen 270 watt op 5 graden west,dus reken maar om.
Dus komen we toch weer op max 10/11 ampère,dus prima voor 1.5 kwadraat.
Het is maar 2 uurtjes per dag voor 2 maanden per jaar,dus verlies heb je ook amper
[Voor 13% gewijzigd door Keesvdzanden op 06-08-2022 09:52]
naast beugel vergeet de stekker (als die hem heeft) aan de AC kant niet. de sunclicks aan de DC kant zijn vrij makkelijk verkrijgbaar.Narbeis schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 16:32:
Hallo allemaal,
Ik heb nu zo'n 2 jaar een SE systeem van 12 x 355Wp Oost/West op de garage liggen.
Nu heb ik aan de voorkant van de woning een erker waar ik bijvoorbeeld via beugel aan de muur van de woning 3 panelen met een hoger vermogen kan monteren. Nu heb ik geen trek om met een traditionele omvormer te werken voor zo'n klein aantal. Mijn vraag is of jullie een advies hebben voor mij om dit qua kosten zo gunstig en zo slim mogelijk kan doen.
Ik lees het huidige systeem uit via DSMR dus als het daarbij op de grote hoop komt is geen ramp.
Dank alvast!
Ik heb nu zo'n 2 jaar een SE systeem van 12 x 355Wp Oost/West op de garage liggen.
Nu heb ik aan de voorkant van de woning een erker waar ik bijvoorbeeld via beugel aan de muur van de woning 3 panelen met een hoger vermogen kan monteren. Nu heb ik geen trek om met een traditionele omvormer te werken voor zo'n klein aantal. Mijn vraag is of jullie een advies hebben voor mij om dit qua kosten zo gunstig en zo slim mogelijk kan doen.
Ik lees het huidige systeem uit via DSMR dus als het daarbij op de grote hoop komt is geen ramp.
Dank alvast!
Ik heb een vrij simpele vraag over de uitbreiding van mijn pv set. Laat even weten als het toch in een los topic gevraagd moet worden dan verplaats ik mijn post.
Ik heb in 2020 14 320wp DMEGC panelen gelegd in de opstelling 6 n/o en 8 z/w met een SMA SB4.0 omvormer (die was toen beschikbaar, nu blij mee). Qua opwek was dat toen ruim voldoende en in de verbouwing kosten andere dingen ook veel centen
Nu hebben we inmiddels een elektrische auto en ga ik voorbereiden op een WP. Oftewel meer panelen nodig. Ik wil nu 4 van de 8 z/w op n/o erbij leggen (niet meer extra plek dan dat) en 4 op MP verpatsen. Achter wil ik dan 10 stuks 370 wp (Jinko, DMEGC of Ja solar wss). 370 omdat die maat het beste uitkomt met mijn dak.
Omdat ik de BTW niet terug kan vragen schaf ik de panelen begin 2023 aan (hopelijk wordt de prijs dan lager en wordt niet de btw er gewoon bij geteld?
) en ga de panelen zelf leggen, vorige keer ook gedaan.
Mijn totale wp komt dan uit op 6900. Maar ivm de ligging leveren de n/o panelen nog maar minimaal als de z/w panelen gaan leveren. Ik heb even een foto toegevoegd van ongeveer de beste dag in het jaar (25.8kwh) en daar zie je ook dat de max onder de 2500 watt blijft. Het schiet ook wel eens richting de 3000, maar dit is dan maar op korte momenten op dagen dat de zon af en toe doorkomt.
Volgens mij kan dit dus gewoon toch? Zijn er nog andere dingen waar ik mee rekening moet houden? (stroomkabel/groep in meterkast bv)
Ik heb in 2020 14 320wp DMEGC panelen gelegd in de opstelling 6 n/o en 8 z/w met een SMA SB4.0 omvormer (die was toen beschikbaar, nu blij mee). Qua opwek was dat toen ruim voldoende en in de verbouwing kosten andere dingen ook veel centen

Omdat ik de BTW niet terug kan vragen schaf ik de panelen begin 2023 aan (hopelijk wordt de prijs dan lager en wordt niet de btw er gewoon bij geteld?

Mijn totale wp komt dan uit op 6900. Maar ivm de ligging leveren de n/o panelen nog maar minimaal als de z/w panelen gaan leveren. Ik heb even een foto toegevoegd van ongeveer de beste dag in het jaar (25.8kwh) en daar zie je ook dat de max onder de 2500 watt blijft. Het schiet ook wel eens richting de 3000, maar dit is dan maar op korte momenten op dagen dat de zon af en toe doorkomt.
Volgens mij kan dit dus gewoon toch? Zijn er nog andere dingen waar ik mee rekening moet houden? (stroomkabel/groep in meterkast bv)
[Voor 3% gewijzigd door Evanrvb op 06-08-2022 13:23]
@Evanrvb Welke hellingshoek?
Dus 10x 320 op NO en 10x 370 op ZW?
[Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2022 13:34]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
50 graden is destijds vanuit gegaan, maar dit is nooit nagemeten. Het dak begint al op de eerste verdieping zeg maar, dus zal net iets steiler zijn dan gemiddeld.AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:33:
@Evanrvb Welke hellingshoek?
Klopt ja.
Dit is handig. Is dit een algemeen beschikbare tool of iets waar je alleen als installateur oid toegang tot heb?
De specifieke richting is -112 en 68, maar dit zou weinig uitmaken gok ik.
Ik zie trouwens dat je ook dmegc 370's gepakt hebt, maar dit kunnen ook gewoon panelen van een ander merk zijn dacht ik he? Ze komen op een losse string.
De specifieke richting is -112 en 68, maar dit zou weinig uitmaken gok ik.
Ik zie trouwens dat je ook dmegc 370's gepakt hebt, maar dit kunnen ook gewoon panelen van een ander merk zijn dacht ik he? Ze komen op een losse string.
[Voor 31% gewijzigd door Evanrvb op 06-08-2022 13:50]
@Evanrvb
https://www.sunnydesignweb.com/
Kies rode knopje nieuw project - vul lokatie in - handmatige planning
Edit: Ja dat kan ieder ander merk zijn met 370 Wp
https://www.sunnydesignweb.com/
Kies rode knopje nieuw project - vul lokatie in - handmatige planning
Edit: Ja dat kan ieder ander merk zijn met 370 Wp
[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2022 14:06]
In topicstart staat een tabel. NEN1010 stelt dat er 17,5A mag door 1,5mm2Whiskey48 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:02:
[Afbeelding]
Simulatie SunnyDesign
[Afbeelding]
Hoe de kabel buiten loopt, vanaf buiten gaat hij door de klei.
[Afbeelding]
Meterkast
[Afbeelding]
Bouwtekening
De 1,5mm2 kabel is ca 9m. Maar dan komt er ook nog ca 5m 2,5mm2 bij voor verdere aanknoping.
Dank voor het meedenken!
Voor de NEN1010 is 5% spanningsverlies toelaatbaar, maar bij PV houdt men vaak als advies 1% aan.
Eigenlijk zie ik geen reden waarom de installateur hier moeite mee zou hebben conform de NEN1010. Kabel vervangen kan altijd nog zou ik denken.
Van het weekend bij een vriend 2*6 panelen neer gelegd op zijn pannendak (omgeving Ede). Nu draai ik normaal liefst de klemmen voor de panelen (Clickfit Evo) heel erg vast met mijn accu schroeftol maar hij wou het graag volgens het boekje hebben.
Nu de slip up: We zijn er vanuit gegaan dat slipkoppeling op zijn accu schroeftol de Nm aangaf. Dit blijkt later niet het geval te zijn, terugrekenend zitten de klemmen nu vast met maar 2.5 Nm in plaats van de 4.5 Nm die nodig is.
Betekent dit terug het dak op en alles vastdraaien? (volgens mij liggen alle panelen wel goed aangedrukt) of is de 4.5 Nm al een hele grote marge omhoog?
Nu de slip up: We zijn er vanuit gegaan dat slipkoppeling op zijn accu schroeftol de Nm aangaf. Dit blijkt later niet het geval te zijn, terugrekenend zitten de klemmen nu vast met maar 2.5 Nm in plaats van de 4.5 Nm die nodig is.
Betekent dit terug het dak op en alles vastdraaien? (volgens mij liggen alle panelen wel goed aangedrukt) of is de 4.5 Nm al een hele grote marge omhoog?
Heb je wel eens de prijzen van een momentschroevendraaier opgezocht? Die komen in de buurt van de 300 EUR. Dus nee, een accu schroefmachine zal zeker geen Nm's aangeven.djoenez schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:03:
Nu de slip up: We zijn er vanuit gegaan dat slipkoppeling op zijn accu schroeftol de Nm aangaf.
Die 4.5 Nm zijn NEN normen, dus dan zal je zeker het dak op moeten.
Signature van nature
Ja, na het feit is het heel logisch. op het moment niet aangedacht.Sircuri schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:29:
[...]
Heb je wel eens de prijzen van een momentschroevendraaier opgezocht? Die komen in de buurt van de 300 EUR. Dus nee, een accu schroefmachine zal zeker geen Nm's aangeven.
Die 4.5 Nm zijn NEN normen, dus dan zal je zeker het dak op moeten.

weet je zeker dat de 4.5Nm aanhaalmoment voor zonnepaneelklemmen een NEN norm is? En niet productspecifiek?
Ja, dat zou ook kunnen inderdaad. Iets te snel conclusies getrokken. Maar kan me indenken dat een 4.5 Nm minder last zal hebben van spontaan loskomen van schroeven op een dak (denk aan de wind e.d.). Maar dit is mijn "logica" brein sprekendedjoenez schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:44:
[...]
Ja, na het feit is het heel logisch. op het moment niet aangedacht.![]()
weet je zeker dat de 4.5Nm aanhaalmoment voor zonnepaneelklemmen een NEN norm is? En niet productspecifiek?

Signature van nature
Morgen komt de installateur 30 panelen plaatsen. 10* 345 op het Zuiden, 20* 345 op het Noorden. Moet ik nog op iets specifieks letten? Qua omvormer etc zit ik goed, ik heb het dus echt alleen over het plaatsen van de panelen.
Kabel naar de meterkast moet waarschijnlijk via de buiten gevel.
Tussenwoning bouwjaar 1979; Dak/spouw/vloer/ramen na-geïsoleerd; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden; Gasloos sinds 18 juli 2022.
Misschien even letten op punt 12? Dus dat je huidige meterkast beveiligd is tegen de extra (parallelle) invoeding vanuit de PV installatie. (een groep zit achter een aardlekautomaat ipv enkel een aardlekschakelaar).ben2513 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:51:
Morgen komt de installateur 30 panelen plaatsen. 10* 345 op het Zuiden, 20* 345 op het Noorden. Moet ik nog op iets specifieks letten? Qua omvormer etc zit ik goed, ik heb het dus echt alleen over het plaatsen van de panelen.
Misschien vooral bij zo'n kilowatfabriek relevant?
Ik weet niet hoe lang de kabels zijn, maar dat kan je even navragen. Niet dat deze net te dun is en de omvormer relatief snel op de 253V komt en zichzelf uitschakelt door de spanningsopbouw in de kabel.
(ben geen elektricien oid, maar onderstaande link is misschien handig).
https://123groepenkast.nl/12-Fouten-Zonnepanelen-GroepenKast
[Voor 35% gewijzigd door Whiskey48 op 08-08-2022 16:56]
Zijn er mensen bekend met de growatt MIN TL hybride omvormers? Kunnen deze ook zonder batterij/accu opstarten?
EV6 Plus
Volgens de brochure zijn ze "Klaar voor batterijen, toekomst gereed". Ik denk niet dat je ze op zolder moet laten liggen tot er batterijen (nodig) zijn. Je zit waarschijnlijk wel vast aan hun batterijen. Het gaat om hoogspanningsbatterijen van 360 tot 500V.swat! schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:15:
Zijn er mensen bekend met de growatt MIN TL hybride omvormers? Kunnen deze ook zonder batterij/accu opstarten?
http://www.growatt.co.nl/show-40-578.html
Liander heeft nu een online tool om te kijken of er spanningsproblemen op je adres te verwachten zijn:
https://solarmagazine.nl/...veren-stroom-zonnepanelen
Het zal wel een afrondingsfout ofzo zijn, maar weet iemand waarom mijn Growatt omvormer in 1 string een sprongetje maakt? Output gaat niet omhoog.
Niet dat het veel uit maakt, vroeg het me gewoon af. En kon het zo snel niet vinden.
Niet dat het veel uit maakt, vroeg het me gewoon af. En kon het zo snel niet vinden.
1 zonnepaneel dat (deels) in de schaduw lag?s020506 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:57:
Het zal wel een afrondingsfout ofzo zijn, maar weet iemand waarom mijn Growatt omvormer in 1 string een sprongetje maakt? Output gaat niet omhoog.
[Afbeelding]
of de mppt die een nieuw voltage kiest ofzo...
[Voor 13% gewijzigd door de Peer op 09-08-2022 15:26]
Zou dan de output ook niet een sprongetje moeten maken? Maar alles ligt vol in de zon. Hij sprint in de middag ook weer omlaag (als het helder blijft, anders zie je het niet).de Peer schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:23:
[...]
1 zonnepaneel dat (deels) in de schaduw lag?
of de mppt die een nieuw voltage kiest ofzo...
ja dat zou je dan eigenlijk wel verwachten inderdaad.s020506 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:43:
[...]
Zou dan de output ook niet een sprongetje moeten maken? Maar alles ligt vol in de zon. Hij sprint in de middag ook weer omlaag (als het helder blijft, anders zie je het niet).
het kan van alles zijn, aangezien we niet precies weten hoe het apparaat van binnen werkt.
Ja, prachtig. Jammer dat ie het niet doet. Er staan meerdere meldingen van buren en mij open, maar deze prachtige tool geeft aan dat er geen problemen bekend zijn...ds23man schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:26:
Liander heeft nu een online tool om te kijken of er spanningsproblemen op je adres te verwachten zijn:

^^Moet dat niet 40 kWh zijn, of liggen ze er nog maar een uurtje op?
Een paneel op zuid levert op een zonnige dag zo'n 2 kWh. Op noord misschien de helft? 10×2 + 20×1 = 40
Een paneel op zuid levert op een zonnige dag zo'n 2 kWh. Op noord misschien de helft? 10×2 + 20×1 = 40

Over levensduur omvormers:
https://www.zonnefabriek....+voor+zonnepanelen+mee%3F
https://www.zonnefabriek....+voor+zonnepanelen+mee%3F
Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.
Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic.

Lees dan eerst even deze stappen door. Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
- Elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
- Opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
- Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
- Loggen naar PVOutput? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
- En hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw
- Welke energieleverancier is handig met zonnepanelen? Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
- Overschot aan productie verkopen? Het grote terugleververgoeding topic
- pfff.. mn SolarEdge systeem werkt niet goed! Ook daar is nu een dedicated topic voor: Het grote SolarEdge topic