Hallo, Ik zou graag zonnepanelen op mijn dak willen en ik ben van plan deze zelf neer te gaan leggen. Graag ontvang ik feedback op het plan en eventuele tips.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1j1W49773IQMqnQbA9XwVZYN.png?f=user_large)
De voorkant zit ongeveer op WZW en de achtekant ongeveer op ONO.
3dbag.nl geeft een dakhelling van 29 graden aan.
De voorkant
:strip_exif()/f/image/wESKRHGgtNvdTFgacdanKnxH.jpg?f=fotoalbum_large)
De achterkant
:strip_exif()/f/image/gAZI4oXbA3PvXojXuO1vFAHh.jpg?f=fotoalbum_large)
Een schets van de situatie
/f/image/1LUp0sHhsdVXzphl2lZM40dE.png?f=fotoalbum_large)

Zelf had ik al wat gespeeld in Sunny Design en was ik alsvolgt uitgekomen
:fill(white):strip_exif()/f/image/aBsoHywqKWf72Z0Wsq5UtOMk.png?f=user_large)
/f/image/MVJG6TJDHsZrTDot3vIfElHu.png?f=fotoalbum_large)
Met 400Wp Hyundai panelen.
Er is dan alleen niet heel veel speelruimte over onder het dakraam aan de achterkant (10 cm boven en onder het paneel). Zou dit een probleem zijn?
Wat vinden jullie van het huidige legplan? Is er een betere indeling (met andere panelen) te maken? Welke omvormer zou hierbij passen? Hebben jullie nog andere tips?
Foto's
Dit is een luchtfoto van het betreffende huis. Het is een 2 onder 1 kap en het gaat om nummer 7.:fill(white):strip_exif()/f/image/1j1W49773IQMqnQbA9XwVZYN.png?f=user_large)
De voorkant zit ongeveer op WZW en de achtekant ongeveer op ONO.
3dbag.nl geeft een dakhelling van 29 graden aan.
De voorkant
:strip_exif()/f/image/wESKRHGgtNvdTFgacdanKnxH.jpg?f=fotoalbum_large)
De achterkant
:strip_exif()/f/image/gAZI4oXbA3PvXojXuO1vFAHh.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Beide dakvlakken zijn 383,5 cm hoog en 624 breed (berekend aan de hand van de dakpannen. 1 dakpan is 29,5 cm hoog en 19,5 cm breed). Er zijn echter een paar obstakels. Aan de voorkant een schoorsteen en een pijpje en aan de achterkant ook de schoorsteen en een dakraam.Een schets van de situatie
/f/image/1LUp0sHhsdVXzphl2lZM40dE.png?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Er is harde schaduw van de schoorsteen en het pijpje aan de voorkant. Verder niet.Jaarverbruik
Nog onbekend aangezien we hier nog geen jaar wonen (~1800 kWh geschat), maar we verwachten ook een warmtepomp aan te gaan schaffen en elektrisch te gaan koken dus het dak mag vol.Huidige elektriciteitsaansluiting
1x32A. Mogelijk gaan we naar 3x25A.Budget en doel
Zoals eerder genoemd mag het dak vol. Hopelijk lukt dit voor ergens rond de €5000,- of €6000,-Wie gaat het project uitvoeren
Het project wil ik zelf gaan uitvoeren. Mogelijk komt er een elektriciën voor de elektra. Afhankelijk van hoe makkelijk het zelf te doen is. Mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het graagBijhouden van data
Het bijhouden van de data mag via de fabrikant, al zou ik het later graag lokaal willen kunnen uitlezen.Regio
Zuid oost in Zuid-Holland.Zelf had ik al wat gespeeld in Sunny Design en was ik alsvolgt uitgekomen
:fill(white):strip_exif()/f/image/aBsoHywqKWf72Z0Wsq5UtOMk.png?f=user_large)
/f/image/MVJG6TJDHsZrTDot3vIfElHu.png?f=fotoalbum_large)
Met 400Wp Hyundai panelen.
Er is dan alleen niet heel veel speelruimte over onder het dakraam aan de achterkant (10 cm boven en onder het paneel). Zou dit een probleem zijn?
Wat vinden jullie van het huidige legplan? Is er een betere indeling (met andere panelen) te maken? Welke omvormer zou hierbij passen? Hebben jullie nog andere tips?