De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 212 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.356 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oekraine wordt kapot geschoten door de Russische inval.
Finland zichzelf prima verdedigen de Russen, zeker nu.
Zweden ook.
Dus het is een formaliteit zonder veel impact.

Maar Turkije maakt zich zorgen om hun eigen belangen.
Dat is dus pure bullshit.

Politieke spelletjes spelen ten tijde van een mensonterende militaire invasie van een derde land.
Eigenlijk is dat om te huilen.

Ik zit nog steeds te brainstormen hoe en wanneer ik naar m'n plaatselijke kebabzaak zal toegaan om daar een nieuw gerecht voor te stellen. Een soort kapsalon maar dan met sambal. En we noemen het een Bayraktar. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:03
pro_6or schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:35:
Ik verbaas me toch wel een beetje over het effect van de M777. Die het schijnbaar heeft iig. De MSTA B is toch niet veel slechter op papier?

Maar ja, drone coordinated, veel intel (ook weer aanname) hoger uit de lucht.

Russen vandaag ook eens een UAV filmpje en dronestrike (loitering) op de M777 nog wel.

Ik zit te hopen op een mooi Trumpeter 1/35 schaalmodel iig.
Bereik en accuraatheid zijn stuk hoger van de M777. Maar wat anders: ze hebben er nu gewoon een stuk meer én ammo. Dat maakt wellicht al het meeste uit: ze zaten vaak zonder ammo, dus dan zag je 10 mooie doelen en beschoten ze er 1 of 2 en gingen dan maar wachten of de rest vanzelf zou ontbranden of achtergelaten werd. Zou je oneindig veel munitie hebben dan blies je alle 11 van de 10 doelen direct op.

En de concentratie op een relatief klein deel in het oosten maakt het penibel. Minder bewegingsvrijheid, meer risico op doden ook aan Ukrainse zijde.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-05-2022 20:55 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Oekraine wordt kapot geschoten door de Russische inval.
Finland zichzelf prima verdedigen de Russen, zeker nu.
Zweden ook.
Dus het is een formaliteit zonder veel impact.

Maar Turkije maakt zich zorgen om hun eigen belangen.
Dat is dus pure bullshit.

Politieke spelletjes spelen ten tijde van een mensonterende militaire invasie van een derde land.
Eigenlijk is dat om te huilen.
Sowieso smerig spelletje, want in ieder geval Finland was al alle NATO landen afgegaan, om er van verzekerd te zijn dat als ze de stap zouden zetten, er niemand dwars gaat liggen.

En Turkije doet dat dus alsnog. Nadat ze eerst hebben gezegd er geen probleem mee te hebben, want anders had Finland (en Zweden) deze stap niet gezet..
Dus dat is een heel naar spelletje. Om nu het moment daar is, er op terug te komen, en zo de media op te zoeken.

Het is echt heel duidelijk dat Erdogan hier de macho zit uit te hangen.
En dom ook. Heel veel goodwill kweekt hij er niet mee. Had dat lekker achter besloten deuren geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zojuist op het NOS wat beelden van krijgsgevangenen in ziekenhuis

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-61480654
Russische beelden van krijgsgevangenen in ziekenhuis

Het Russische ministerie van Defensie heeft beelden verspreid van wat volgens hen Oekraïense militairen uit de Azovstal-fabriek zijn die zich hebben overgegeven. Ze liggen nu in een ziekenhuis. In de video vertellen ze dat ze goed worden verzorgd, maar het is niet duidelijk of de militairen in de video vrijuit konden spreken.

Gisteren meldden ooggetuigen nog dat er zeven bussen met Oekraïense strijdkrachten van het Azovstal-terrein bij Marioepol overgebracht waren naar een voormalige strafkolonie.
Als je de video bekijkt vind ik dit wel ernstig ongeloofwaardig om heel eerlijk te zijn.
Het feit dat ze "tevreden" zouden zijn ligt er wel heel dik op, daarnaast strookt het totaal niet met hoe men in het algemeen mensen uit Oekraïne behandelt. Het zouden ook net zo goed Russen kunnen zijn natuurlijk.

Maar okay, 100% objectief kunnen we het ook niet verifiëren natuurlijk, maar op de schaal van totaal ongeloofwaardig naar geloofwaardig, wijst het wijzertje bij mij niet bepaalde naar de positieve kant naar alles wat we inmiddels gezien hebben. :X

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:38
Verse video van Denys

Edit: het Oekraïense woord voor brandweer is.... Brandweer :)

[ Voor 18% gewijzigd door asing op 18-05-2022 21:17 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Bloodclot

Jawier!

Waarom is NATO-aanmelding nodig om finland te beschermen?
Je kan ook aangeven dat je als NATO dan ook de EU landen als zweden en finland gaat beschermen. (UA is geen EU of Nato)

Finland kan eventueel ook gewoon toestemming geven aan nato landen dat ze hier en daar een basis mogen hebben in finland.

En reken erop dat zweden ook belang heeft bij een sterk front in finland, want zij zijn dan de volgende als finland. Sweden gaat zeker finland helpen.

Finland heeft een sterk en goed getraind leger, vooral gericht op defensie van eigen land tegen rusland (zie ook het verleden en oud zeer).

Als je ziet hoe een land als land eruit ziet met al die meren/rivieren.... Zelfmoord als je finland aan gaat vallen.....

Ik weet niet wat rusland nog achter de hand heeft qua mobilisatie.... Maar met een paar miljoen manschappen redden ze het echt niet. Misschien dat er nog een sterk/moderne tank-leger ergens is in rusland die niet ingezet wordt in UA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie ik dat goed? dragen de Russen ter plaatse een oranje armband nu? Waarschijnlijk vanwege St. George Cross?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bloodclot schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:14:
Je kan ook aangeven dat je als NATO dan ook de EU landen als zweden en finland gaat beschermen. (UA is geen EU of Nato)

Finland kan eventueel ook gewoon toestemming geven aan nato landen dat ze hier en daar een basis mogen hebben in finland.

En reken erop dat zweden ook belang heeft bij een sterk front in finland, want zij zijn dan de volgende als finland. Sweden gaat zeker finland helpen.

Finland heeft een sterk en goed getraind leger, vooral gericht op defensie van eigen land tegen rusland (zie ook het verleden en oud zeer).

Als je ziet hoe een land als land eruit ziet met al die meren/rivieren.... Zelfmoord als je finland aan gaat vallen.....

Ik weet niet wat rusland nog achter de hand heeft qua mobilisatie.... Maar met een paar miljoen manschappen redden ze het echt niet. Misschien dat er nog een sterk/moderne tank-leger ergens is in rusland die niet ingezet wordt in UA.
is niet perse nodig, maar het zal Finland wel extra helpen, de boel makkelijker maken, mocht Rusland ooit aanvallen.
En met NATO-lidmaatschap kijkt Rusland sowieso wel uit om aan te vallen.
Dus voorkomt het de aanval. Win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laten we het even opschrijven voor het nageslacht, name and shame:
Russian senator Klishas: in the so-called Donetsk and Luhansk People's Republic there is no moratorium on the death penalty, unlike in Russia.

'The ban on the use of the death penalty in our country is based on the Constitution of Russia and does not apply to the territories of sovereign states - DPR and LPR'

Keisha urged to judge the fighters of the Azov regiment, precisely on the territory of the self-proclaimed republics. Now they are in the DPR.

Earlier, the head of the DPR Denis Pushilin said that the surrendered Ukrainians were waiting for a tribunal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-09 18:58

bloody

0.000 KB!!

So much voor de mythische Armored Train.. prima opsteker denk ik!

https://www.ukrinform.net...d-train-in-melitopol.html
Ukrainian guerilla fighters stopped a Russian armored train in Melitopol by exploding a bomb on the railway track.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bloody schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:26:
So much voor de mythische Armored Train.. prima opsteker denk ik!

https://www.ukrinform.net...d-train-in-melitopol.html
[...]
Zag em vanmiddag langs komen, maar wist niet dat er een ‘mythische’ trein bestond?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Vivala France?, die chip zal wel op andere manieren gekregen zijn of via een omweg lijkt me?

[ Voor 18% gewijzigd door Mektheb op 18-05-2022 21:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:02

Het staat Finland en Zweden vooral vrij om zelf te beslissen of ze een aanvraag voor NAVO lidmaatschap willen indienen. Alle het andere doet er niet toe.

Voor de EU wel handig als ze lid worden. Bij een escalatie kunnen we dan ook gelijk een beroep doen op de VS. Het staat ons vrij om een mening te vormen of we voor een lidmaatschap willen stemmen. Dat Russische beer nu bijna knock-out is is geen goede maatstaf voor de verhouding over 20 jaar. Dit bondgenootschap is voor de komende decennia en eeuw niet voor de komende maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Het makkelijke antwoord is wederkerigheid. Landen binnen de NAVO committeren zich eraan dat ze elkaar te hulp schieten zodra een van hen wordt aangevallen. Er wordt ook uitgesproken dat van Finland wordt verlangd dat het ook landsgrenzen van andere landen die grenzen met Rusland gaat helpen beschermen.

NAVO schept dus duidelijkheid. Geen gemarchandeer. Helpen. Punt.

Valt een taak buiten die commitment, dan zie je gelijk hoe ingewikkeld het kan worden. Zou de NAVO een land te hulp schieten dan kan dat door een land voor wie dat goed uitkomt verkeerd worden geframed.

Wat we verder met Oekraïne ook hebben gezien is dat het NAVO verdrag dan bijna een zelfgekozen gevangenis wordt. Zelf gekozen, want het kwam een groot deel van de NAVO landen maar wat goed uit dat ze zich in eerste instantie konden wegdraaien van verantwoordelijkheid jegens Oekraïne. Later werd de druk toch wel zodanig dat het NAVO verdrag toch behoorlijk boetseerbaar blijft. En wat ik persoonlijk verwacht zal die grens nog verder worden opgerekt. Alles blijkt dus relatief en onder druk wordt alles vloeibaar.

De vorm die je voorstelt kan ook. De VS en Rusland hebben zo buiten de landsgrenzen meerdere bases opgericht in ruil voor bescherming. Dat kan goed, maar, kom ik weer met dat woord, die verhouding is wel asymmetrisch. Het kan nog steeds een goede oplossing zijn, maar creëert wel een afhankelijkheidsrelatie. En eigenlijk hebben alleen hele grote partijen als de VS en Rusland de eenheden dit soort bases op te richten.

In feite is NAVO ook asymmetrisch. De VS is militair vele malen potenter dan de EU landen. Dat maakt Europa afhankelijk.We zouden toe moeten willen naar een situatie van gelijkwaardigheid. Dat is uiteindelijk denk ik goed voor onze relatie met de VS. De afgelopen jaren hebben we ook gezien dat zelfs de VS kwetsbaar kan zijn. In zo'n geval kan de orde in VS worden ondersteund. Op deze manier zou de NAVO dus ook de democratie van haar lidstaten kunnen borgen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:18:
[...]

is niet perse nodig, maar het zal Finland wel extra helpen, de boel makkelijker maken, mocht Rusland ooit aanvallen.
En met NATO-lidmaatschap kijkt Rusland sowieso wel uit om aan te vallen.
Dus voorkomt het de aanval. Win-win.
Is wel perse nodig, anders gewoon dezelfde situatie als bij Oekraïne.
En die paar miljoen manschappen van Rusland bestaan niet, niemand die nog voor.die idioot gaat vechten of je.moet Rusland gaan invallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:54:
[...]

Is wel perse nodig, anders gewoon dezelfde situatie als bij Oekraïne.
En die paar miljoen manschappen van Rusland bestaan niet, niemand die nog voor.die idioot gaat vechten of je.moet Rusland gaan invallen.
ware het niet dat Finland waarschijnlijk prima de Russen kan verslaan. Zoals gezegd.
Los daarvan: ja en daarom worden ze dus ook lid van NATO. Ook uit principe: zij bepalen zelf of ze neutraal blijven of niet, en als Putin gaat bepalen wat Finland moet doen, krijgt hij de vinger van Finland.

Die paar miljoen manschappen bestaan dus wel, als Rusland algehele mobilisatie uitroept. Op basis van al dan niet zelfverzonnen redenen. Maar ze bestaan wel. Niet dat het indruk maakt anders dan het aantal, maar ze bestaan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:35:
[...]

Zag em vanmiddag langs komen, maar wist niet dat er een ‘mythische’ trein bestond?
Meer vanwege de verbazing hierover in dit topic, een paar weken/maanden geleden.
Zo van: huh wordt ie echt gebruikt dan?

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:57:
[...]

ware het niet dat Finland waarschijnlijk prima de Russen kan verslaan. Zoals gezegd.
Los daarvan: ja en daarom worden ze dus ook lid van NATO. Ook uit principe: zij bepalen zelf of ze neutraal blijven of niet, en als Putin gaat bepalen wat Finland moet doen, krijgt hij de vinger van Finland.

Die paar miljoen manschappen bestaan dus wel, als Rusland algehele mobilisatie uitroept. Op basis van al dan niet zelfverzonnen redenen. Maar ze bestaan wel. Niet dat het indruk maakt anders dan het aantal, maar ze bestaan wel.
Precies.

De NATO wordt lid van Finland. De ultieme underdog die Rusland wist te vernederen toen ze al hun aandacht op Finland konden storten. Ukraine is een plekje in dat lijstje van twee aan het verkrijgen geloof ik.

Ben blij dat ze erbij komen, hun wijze van zowel militair inrichten en hoe ze kijken naar een veel grotere agressieve buurman is een bijzonder goede toevoeging. Daarbij heeft Zweden een goede historie qua r&d en industrie. Nu konden we allang prima overweg met beide landen in de EU, maar het is straks China & NATO die het moeten doen for the time being. Rusland staat buiten spel, hoe dan ook.

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-05-2022 22:04 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gen. Petraeus heeft het in zijn interview ook al over een 20 tot 25.000 doden aan Russische leger kant:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Nou, als dit klopt zijn er een paar m777 kapot geschoten...

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:49

Garyu

WW

Mektheb schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:40:
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Vivala France?, die chip zal wel op andere manieren gekregen zijn of via een omweg lijkt me?
Dat is toch geen nieuws?
Thales had bestaande contracten met Rusland van voor 2014 voor de levering van bepaalde optische systemen inclusief nachtvisie sensoren. Die leveringen zijn met de sancties van 1 maart 2022 gestopt. Dat wat al in Rusland is wordt actief door de Russen gebruikt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hoe gaan ze kapot van een drone die er 20m naast land en daarna een gemonteerd filmpje van een ander veld? ;)

(Neem aan dat dit weer hetzelfde filmpje is als vanochtend?)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ArcticWolf schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:06:
[...]

Wist niet dat de PzH 2000 zo goed aangeschreven stond..
Die dingen kunnen ruwweg hetzelfde als de M777's maar dan een stuk sneller.

Ze gebruiken ook dezelfde munitie, maar ze zijn vooral super mobiel. Die kunnen zich prepareren, een salvo afvuren en inpakken en wegwezen in anderhalve minuut, als ik me goed herinner. Dat maakt ze heel lastig te bestrijden. De fransen leveren iets soortgelijks.

Ik verwacht er veel van, als de UA troepen op tijd getraind kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 29-09 23:04

gws24

Thinking is hard!

TheekAzzaBreek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:40:
[...]

Ze gebruiken ook dezelfde munitie, maar ze zijn vooral super mobiel. Die kunnen zich prepareren, een salvo afvuren en inpakken en wegwezen in anderhalve minuut, als ik me goed herinner. Dat maakt ze heel lastig te bestrijden. De fransen leveren iets soortgelijks.

Nog een voordeel is de bescherming van de crew mochten ze toch zo'n granaat naast hun krijgen als in het filmpje hierboven.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:35:
[...]

Hoe gaan ze kapot van een drone die er 20m naast land en daarna een gemonteerd filmpje van een ander veld? ;)

Ik weet niet of het hetzelfde filmpje is als vanochtend. Wat klopt is de shell die ernaast valt. Wat lijkt te kloppen is dat ze een bos shellen waar de M777s in verstopt zijn, maar zo te zien raken ze ze niet. Geen dubbele explosies.

Dat laatste stukje : gemonteerd van een ander filmpje ergens in maart.

Verder heeft een bron in de comments het over 2 licht beschadigde M777s maar ze zouden nog prima kunnen schieten.

Zo te zien valt het mee en is het fake nieuws van de Russen.

[ Voor 28% gewijzigd door asing op 18-05-2022 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:40:
[...]

Toch jammer dat er maar 12 geleverd worden. Ik zie op de wiki pagina dat er in Europa nog wel een aantal landen zijn die die wapens gebruiken. Ik hoop dan maar dat er nog een vervolg op die 12 komt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Apache4u schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:01:
[...]

Toch jammer dat er maar 12 geleverd worden. Ik zie op de wiki pagina dat er in Europa nog wel een aantal landen zijn die die wapens gebruiken. Ik hoop dan maar dat er nog een vervolg op die 12 komt.
las vandaag wel dat Italië ook 155mm artillerie ging leveren.
Weet alleen niet welke, en kan de post even niet vinden.

Nu wel : https://mil.in.ua/en/news...witzers-to-ukraine-media/

[ Voor 14% gewijzigd door Mektheb op 18-05-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:57:
[...]

Dat zeg je nu, had je voor Oekraïne niet gezegd.
Nee die bestaan niet, fictie is dat, niemand die gaat vechten onder dwang.voor Stalin II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:46

flessuh

Set sail for fail!

Was Zweden ook niet bezig wat Archer artillerie eenheden er heen te sturen? Zelfde principe als die van ons maar dan met wielen.
Dus ook snel opzetten, schieten en door.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:35:
[...]

Als je het filmpje van Denys bekijkt zie je dat ze zich daarna verstoppen in een bosje maar gevolgd worden door de drone. Iets later wordt dat bosje omgeploegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hier is nog een interview met de voormalige president van Oekraïne (Petro Porosjenko):

Oud-president Oekraïne spreekt in een exclusief gesprek met De Standaard

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 12:38
TheekAzzaBreek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:18:
[...]

Als je het filmpje van Denys bekijkt zie je dat ze zich daarna verstoppen in een bosje maar gevolgd worden door de drone. Iets later wordt dat bosje omgeploegd.
Als je nog wat beter kijkt zie je dat ze bij het echte omploegen plotseling een heel ander bos aan het beschieten zijn.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:39
Bij het lezen van 'n nos artikel over de Azovstal evacuatie bedacht ik me ineens: wat nou als dit Azovbataljon zichzelf aan het opofferen is om een uitweg uit deze waanzin te krijgen? putin heeft het vanaf het begin over denazificatie van Ukraine. Tegelijk is zijn narratief Azovbataljon == nazi's. Zou deze evacuatie/overgave een stap zijn richting afronding van deze oorlog? Azovbataljon kan over het rode plein geparadeerd worden en putin kan zeggen 'denazificatie geslaagd, we trekken ons terug naar de grenzen van 23 februari'. Geen intern gezichtsverlies voor putin en hij zal intussen dondersgoed weten dat als hij deze oorlog voort laat duren, er alleen maar meer verliezen voor de russen zullen zijn.

Zelenskiy blijft vervolgens met een verwoest land zitten, met de Krim nog steeds bezet en waarschijnlijk nog langdurige onrust in de Donbass, maar daar is mogelijk via diplomatieke weg uit te komen, vooropgesteld dat het westen de sancties tegen rusland verbindt aan volledige terugtrekking door rusland uit Ukraiens grondgebied van 1991. Maar in ieder geval hoeven er dan niet zoveel onnodige burgerslachtoffers meer te vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
redwing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:58:
[...]

Als je nog wat beter kijkt zie je dat ze bij het echte omploegen plotseling een heel ander bos aan het beschieten zijn.
Ik kom langzaam tot het besef dat ik in de Russische propaganda ben getrapt. }:| :$

Neemt niet weg dat Russische drones een probleem zijn. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
asing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:06:
[...]

Ik kom langzaam tot het besef dat ik in de Russische propaganda ben getrapt. }:| :$
Ik moet ook toegeven dat ik de comments nodig had voordat ik wat beter ging kijken ;)
Neemt niet weg dat Russische drones een probleem zijn. :(
Yup, voorlopig zijn ze andersom gelukkig nog veel irritanter. Maar ik denk dat dit sowieso een groot aandachtspunt gaat worden voor alle legers ter wereld.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 22:45
anboni schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:02:
Bij het lezen van 'n nos artikel over de Azovstal evacuatie bedacht ik me ineens: wat nou als dit Azovbataljon zichzelf aan het opofferen is om een uitweg uit deze waanzin te krijgen? putin heeft het vanaf het begin over denazificatie van Ukraine. Tegelijk is zijn narratief Azovbataljon == nazi's. Zou deze evacuatie/overgave een stap zijn richting afronding van deze oorlog? Azovbataljon kan over het rode plein geparadeerd worden en putin kan zeggen 'denazificatie geslaagd, we trekken ons terug naar de grenzen van 23 februari'. Geen intern gezichtsverlies voor putin en hij zal intussen dondersgoed weten dat als hij deze oorlog voort laat duren, er alleen maar meer verliezen voor de russen zullen zijn.

Zelenskiy blijft vervolgens met een verwoest land zitten, met de Krim nog steeds bezet en waarschijnlijk nog langdurige onrust in de Donbass, maar daar is mogelijk via diplomatieke weg uit te komen, vooropgesteld dat het westen de sancties tegen rusland verbindt aan volledige terugtrekking door rusland uit Ukraiens grondgebied van 1991. Maar in ieder geval hoeven er dan niet zoveel onnodige burgerslachtoffers meer te vallen.
Azov zit ook nog in andere gebieden om te vechten, dus daar komt Poetin niet mee weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
Prosac schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:19:
[...]

Azov zit ook nog in andere gebieden om te vechten, dus daar komt Poetin niet mee weg.
Dacht ligt natuurlijk geheel aan de interne propagandamachine. Als putin vol trots verkondigt 'dit zijn ze allemaal', dan zal de gemiddelde rus dat vast niet in twijfel trekken. En intern is vermoedelijk het enige dat telt. De rest van de wereld heeft een heel goed blik achter het masker van putin gekregen en heeft toch wel door dat die denazificatie bull was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Dat was toch min of meer de verwachting? Als ze al willekeurig burgers doodschieten dan gaan ze zeker niet lief doen tegen militairen die daadwerkelijk op hun geschoten hebben. Die zitten nu in een voormalig strafkamp. De Russische variant van een Duits concentratiekamp denk ik dan.
Het was toch een gevangenenruil? Bij een ruil verwacht ik dat de Azov-strijders naar een gebied gebracht worden dat in handen is van Oekraïne. De geëvacueerde burgers bijvoorbeeld kwamen in Zaporizhzhia terecht.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
XWB schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:38:
[...]

Het was toch een gevangenenruil? Bij een ruil verwacht ik dat de Azov-strijders naar een gebied gebracht worden dat in handen is van Oekraïne. De geëvacueerde burgers bijvoorbeeld kwamen in Zaporizhzhia terecht.
Vanaf de eerste berichten die erover rondgingen, was er al sprake van dat de Azov strijders naar ofwel een ziekenhuis ofwel een kamp in bezet gebied gebracht zouden worden en er vanuit daar verder gekeken zou worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
*knip* dit gaat over een oorlog en internationale politiek, lockerroompraat is niet gepast daarbij
Nu de bokkende partijen Erdogan (F35,PKK) en Orban (olie,gas) nog iets van een zoethoudertje geven en we kunnen vooruit kijken om de NAVO militair gezien meer ‘gelijk met’ in plaats van ‘afhankelijk van’ de USA te krijgen.

Zweden en Finland zsm erbij is al een stap in de goede richting (een flinke aanwinst) en blijkbaar is het gewoon dringend nodig met een Rus als buurman.

Ondertussen staat het dappere Ukraine dagelijks de kastanjes uit het vuur te halen… een overschot van respect!

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 19-05-2022 09:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:38:
[...]

dat valt nog te bezien.

Enige feit wat we hebben is dat ze uit de fabriek zijn gekomen en met bussen naar DNR-gebied zijn gebracht.

Dat betekent een overgave.
Of er een gevangenenruil afgesproken is, is niet bekend. Lijkt wel het streven van Oekraine maar volgens mij is het niet zeker dat Rusland akkoord is met zo'n deal.

Dus vooralsnog hebben ze zich overgegeven, en zijn ze krijgsgevangenen.
Vond daarom ook dat filmpje van Poroshenko wat drammerig: nee, mijnheer de chocoladekoning, je hebt helemaal geen recht om informatie te ontvangen van de status en locatie van de POW's. Het zijn POW's. Ze hebben zich overgegeven.
Als de Russen zich aan de regels houden zullen ze enigszins prima behandeld worden, maar verder kan UA er geen rechten aan ontlenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Verwijderd dat is de crux: ze zijn nog even snel wetgeving aan het prutsen om deze mensen als terrorist te veroordelen. Het ziet er niet goed uit.

Overigens ziet het er voor arme landen sowieso niet goed uit. Voedselrellen gaan komen en wellicht wordt het een kwestie van Rusland verslaan om de wereld te voeden. Rusland zal namelijk desnoods de halve wereld gijzelen in een voedselcrisis om hun zin te krijgen.

En met name deze opmerking na het ontslaan van een aantal bevelhebbers is typerend:

Iedereen vraagt straks alles aan de master strateeg zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:46:
[...]

Ik weet niet of het hetzelfde filmpje is als vanochtend. Wat klopt is de shell die ernaast valt. Wat lijkt te kloppen is dat ze een bos shellen waar de M777s in verstopt zijn, maar zo te zien raken ze ze niet. Geen dubbele explosies.

Dat laatste stukje : gemonteerd van een ander filmpje ergens in maart.

Verder heeft een bron in de comments het over 2 licht beschadigde M777s maar ze zouden nog prima kunnen schieten.

Zo te zien valt het mee en is het fake nieuws van de Russen.
Zelfs fake news heeft een waarde. Het feit dat Rusland zich genoodzaakt voelt om er fake news van te maken is een teken dat de angst er wel in zit voor de M777's en dat de gemiddelde Russische soldaat bang en geïntimideerd is door de komst van deze wapens. Dit soort propaganda is net zo veel bedoeld voor de Rus in het veld als voor ons. Maar zoals ze zeggen; A lie will remain a lie.

De M777's worden niet minder effectief en minder dodelijk omdat iemand creatief is geworden met Windows Movie Maker.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Putin heeft het vanaf het begin over denazificatie van Ukraine. Tegelijk is zijn narratief Azovbataljon == nazi's. Zou deze evacuatie/overgave een stap zijn richting afronding van deze oorlog? Azovbataljon kan over het rode plein geparadeerd worden en putin kan zeggen 'denazificatie geslaagd, we trekken ons terug naar de grenzen van 23 februari'. Geen intern gezichtsverlies voor putin en hij zal intussen dondersgoed weten dat als hij deze oorlog voort laat duren, er alleen maar meer verliezen voor de russen zullen zijn.

Om een oorlog te stoppen heb je 2 partijen nodig. Ukraine zal wel gek zijn om te accepteren dat als Rusland zich naar de 23 februari grenzen terugtrekt, de oorlog dan voorbij is. Ze hebben nu de wind mee en er komt nog veel meer modern materiaal aan, terwijl de Russische voorraden lijken te slinken.
En diplomatieke oplossing, terwijl de Russen grote delen van je land bezetten? En de Russen de ene na de andere afspraak niet nakomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nee, als Putin 'nazi' zegt, heeft hij het over elke nationalist op wereld die geen Russisch nationalist is.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:06:
[...]

Kan gebeuren, denk dat je mijn post van gistermorgen ook gemist had dan ;)
YakuzA in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:04:
@Verwijderd dat is de crux: ze zijn nog even snel wetgeving aan het prutsen om deze mensen als terrorist te veroordelen. Het ziet er niet goed uit.

Overigens ziet het er voor arme landen sowieso niet goed uit. Voedselrellen gaan komen en wellicht wordt het een kwestie van Rusland verslaan om de wereld te voeden. Rusland zal namelijk desnoods de halve wereld gijzelen in een voedselcrisis om hun zin te krijgen.

[Embed]

En met name deze opmerking na het ontslaan van een aantal bevelhebbers is typerend:

[Embed]

meesterstrateeg steelt graan uit Oekraine en biedt dat goedkoper aan arme landen aan. Extra credit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Yep, Ik meldde het al eerder, verschillende kunstmestfabrieken staan stil en de kunstmest is duurder, droogte in India en vervolgens een uitvoerverbod van graan vanuit India

Rusland heeft uit de bezette gebieden meer dan 500.000 ton graan gestolen. Dara houd het echter niet bijj op. Rusland vernietigd ook graan productie capaciteit, graansilo's landbouwwerktuigen, graan overslag etc.

Bewust op honger aansturen is iets wat rusland altijd als wapen heeft gezien wat gewoon in de kist zit. Net als deportaties en massa verkrachtigen.

Iets met verschroeide aarde en zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:35:
[...]
Yep, Ik meldde het al eerder, verschillende kunstmestfabrieken staan stil en de kunstmest is duurder, droogte in India en vervolgens een uitvoerverbod van graan vanuit India

Rusland heeft uit de bezette gebieden meer dan 500.000 ton graan gestolen. Dara houd het echter niet bijj op. Rusland vernietigd ook graan productie capaciteit, graansilo's landbouwwerktuigen, graan overslag etc.

Bewust op honger aansturen is iets wat rusland altijd als wapen heeft gezien wat gewoon in de kist zit. Net als deportaties en massa verkrachtigen.

Iets met verschroeide aarde en zo.
Yup en als de mensen in Afrika of Midden-Oosten honger lijden en willen vluchten, willen ze niet naar Rusland toe vluchten maar naar West-Europa.
Onderdeel van zijn tactiek.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 22:45
anboni schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:22:
[...]

Dacht ligt natuurlijk geheel aan de interne propagandamachine. Als putin vol trots verkondigt 'dit zijn ze allemaal', dan zal de gemiddelde rus dat vast niet in twijfel trekken. En intern is vermoedelijk het enige dat telt. De rest van de wereld heeft een heel goed blik achter het masker van putin gekregen en heeft toch wel door dat die denazificatie bull was.
In die zin heb je gelijk, want voor de Russische markt is er ook vooral gedaan dat Azov in Mariupol zit.

Maar tegelijkertijd zou je op basis daarvan ook kunnen zeggen dat de Russen zich nu naar de oude grenzen kunnen terugtrekken nu Azov zich overgegeven heeft. :'( :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Blijft mooi die officiele statements over precaire dingen:
Ukraine’s energy operator Ukrenergo has issued a statement in response to a Russian claim that the Zaporizhia Nuclear Power Plant, occupied by the invasion forces, will now work for Russia, while Ukraine could consider buying electricity from the facility.

...

“So, since the Ukrainian power grid is disconnected from russia and belarus, russian officials can promise supplying electricity but to the cruiser Moskva (Moscow). They say it has power outages and limited mobility,” the statement says, hinting at the recently sunken flagship of the Russian Black Sea fleet.
https://www.ukrinform.net...upied-zaporizhia-npp.html

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 19-05-2022 08:50 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Deze vind ik wel weer even opmerkelijk, don. Kadyrovsky, kan geen hoogte meer krijgen van Scholz, don.
En vertelt nu, don, dat hij denkt dat Scholz schizofreen is, don.

En legt er nog even de nadruk op, don, dat ze eigenlijk met NATO in gevecht zijn don, en dat ze nu kunnen bewijzen, don, hoe machtig Rusland is, don.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:42:
Blijft mooi die officiele statements over precaire dingen:

[...]

https://www.ukrinform.net...upied-zaporizhia-npp.html
klopt wel natuurlijk, de Moskva heeft limited mobility O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Prosac schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:39:
[...]

In die zin heb je gelijk, want voor de Russische markt is er ook vooral gedaan dat Azov in Mariupol zit.

Maar tegelijkertijd zou je op basis daarvan ook kunnen zeggen dat de Russen zich nu naar de oude grenzen kunnen terugtrekken nu Azov zich overgegeven heeft. :'( :X
dat zou kunnen, maar blijkbaar zitten er nog Azov-nazi's in Severodonetsk en Sloviansk 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

eigenlijk kan dat niet, want ze hebben intussen zo'n beetje de gehele Oekraiense overheid en bevolking bestempeld tot nazi's. En Polen ook. En eigenlijk het gehele westen.
Dus met Azovstal zijn ze natuurlijk niet klaar.

Ze hebben echt de zuidelijke landbrug nodig, inclusief Kherson ter bescherming van de zoetwater-aanvoer richting de Krim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:34
Het zou zomaar kunnen dat als de F-16 deal met de VS rond is een paar 'terroristen' plotseling geen probleem meer zijn

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tens schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:12:
[...]

Het zou zomaar kunnen dat als de F-16 deal met de VS rond is een paar 'terroristen' plotseling geen probleem meer zijn
dat zou raar zijn, want volgens mij was die deal toch al iets wat zou gaan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:37:
[...]

dat zou raar zijn, want volgens mij was die deal toch al iets wat zou gaan gebeuren.
Daar zaten nogal wat haken en ogen aan. Maar ik verwacht eigenlijk dat ie iets meer wil (F35, wapenembargo weg oid.)

Ik vraag me alleen iedere keer weer af waarom de nieuwskanalen hier zo verbaasd over zijn? Dit is wat ie al vaker heeft gedaan en ook zijn manier van werken. Je kon vantevoren al aan zien komen dat ie moeilijk zou gaan doen om er iets mee te winnen. En ook al ben ik het er niet mee eens, kan ik hem ook geen ongelijk geven. Er is heel weinig te verliezen en juist veel mee te winnen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:45:
[...]
Daar zaten nogal wat haken en ogen aan. Maar ik verwacht eigenlijk dat ie iets meer wil (F35, wapenembargo weg oid.)

Ik vraag me alleen iedere keer weer af waarom de nieuwskanalen hier zo verbaasd over zijn? Dit is wat ie al vaker heeft gedaan en ook zijn manier van werken. Je kon vantevoren al aan zien komen dat ie moeilijk zou gaan doen om er iets mee te winnen. En ook al ben ik het er niet mee eens, kan ik hem ook geen ongelijk geven. Er is heel weinig te verliezen en juist veel mee te winnen.
Ik snap idd ook niet waarom het in de media en hier steeds weer opgerakeld wordt.
Dit is gewoon de politieke onderhandeling van Turkije, uiteindelijk wordt er iets geregeld voor hun en tekenen ze. :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 22:15

pro_6or

amateur_60r

redwing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:58:
[...]

Het is Idd niet waarschijnlijk dat ze zich binnen mlrs bereik bevonden.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[Embed]

[Embed]

De vraag is alleen wie als dader wordt aangewezen. Hoewel we het hier graag anders zien, is de wereld lang zo verenigd niet tegen Rusland: het is vooral de EU, Amerika + Canada, Japan, NZ en Aus. De rest is neutraal. India en China alleen al staan echt niet aan onze kant en zijn goed voor zo'n 40% van de wereldbevolking. Als die het beeld hebben dat de oorlog langer duurt door Westerse bemoeienis kunnen ze ook nog wel eens sancties tegen ons instellen.

Daarbij betekent honger ook onontkombaar een stroom vluchtelingen die traditioneel naar het Westen vluchten, niet naar Rusland. Dat destabiliseert het westen weer en zorgt weer tussen frictie tussen landen aan de buitengrenzen van de EU (Spanje, Italie, Griekenland) en de rest. Putin is een medogenloos monster dat geen middel schuwt en ik zie hem er gerust voor aan om een hongersnood aan te wakkeren om er zelf beter van te worden.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:29:
[...]

Kan gebeuren, denk dat je mijn post van gistermorgen ook gemist had dan ;)
YakuzA in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
Yeps, die had ik even gemist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09 21:24

Killjoy

Klingon lawn products

[...]

Als je de nieuwskanalen leest, is het inderdaad net of de term realpolitik nog moet worden bedacht.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-09 23:17
Michael_OsGroot schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:17:
[...]
India en China alleen al staan echt niet aan onze kant en zijn goed voor zo'n 40% van de wereldbevolking. Als die het beeld hebben dat de oorlog langer duurt door Westerse bemoeienis kunnen ze ook nog wel eens sancties tegen ons instellen. [...]
Nee, dat doen ze niet. Hun economie is zo erg afhankelijk van het Westen (andersom ook overigens) dat te hevig ingaan tegen het Westen hun eigen land destabiliseert. Ze zijn neutraal, omdat ze wel moeten. Hadden ze qua economie los gestaan van het Westen dan hadden ze al lang hun eigen ding gedaan en een middelvinger naar ons opgestoken.
Daar komt nog bij dat al eerder is aangegeven dat ze de sancties niet moeten gaan dwarsbomen. Dat kan je dus maar tot op bepaalde hoogte doen zonder er gevolgen van te gaan ondervinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 19-05-2022 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Caelorum schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Nee, dat doen ze niet. Hun economie is zo erg afhankelijk van het Westen (andersom ook overigens) dat te hevig ingaan tegen het Westen hun eigen land destabiliseert. Ze zijn neutraal, omdat ze wel moeten. Hadden ze qua economie los gestaan van het Westen dan hadden ze al lang hun eigen ding gedaan en een middelvinger naar ons opgestoken.
Daar komt nog bij dat al eerder is aangegeven dat ze de sancties niet moeten gaan dwarsbomen. Dat kan je dus maar tot op bepaalde hoogte doen zonder er gevolgen van te gaan ondervinden.
Daarnaast India en China zijn niet al te beste vrienden van elkaar. Iets wat al decennia's loopt bij de grenzen tussen die 2.
En nu is China opnieuw provocaties aan het voeren wat India absoluut niet zint.

YouTube: Gravitas: China begins building second bridge in Eastern Ladakh

China begins building second bridge in Eastern Ladakh
China has begun building a second bridge in Pangong Tso. Reports say the PLA wants "multiple routes" to counter the Indian forces. What does China's provocations mean for India's strategic autonomy?

[ Voor 8% gewijzigd door Xtr3me4me op 19-05-2022 10:39 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

sugarlevi01 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:43:
Deze vind ik wel weer even opmerkelijk, don. Kadyrovsky, kan geen hoogte meer krijgen van Scholz, don.
En vertelt nu, don, dat hij denkt dat Scholz schizofreen is, don.

En legt er nog even de nadruk op, don, dat ze eigenlijk met NATO in gevecht zijn don, en dat ze nu kunnen bewijzen, don, hoe machtig Rusland is, don.

[Twitter]
Wat bedoel je met don? Als ik het google kom ik bij een ventje op youtube uit. :S

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Michael_OsGroot schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:17:
[...]

De vraag is alleen wie als dader wordt aangewezen. Hoewel we het hier graag anders zien, is de wereld lang zo verenigd niet tegen Rusland: het is vooral de EU, Amerika + Canada, Japan, NZ en Aus. De rest is neutraal. India en China alleen al staan echt niet aan onze kant en zijn goed voor zo'n 40% van de wereldbevolking. Als die het beeld hebben dat de oorlog langer duurt door Westerse bemoeienis kunnen ze ook nog wel eens sancties tegen ons instellen.

Daarbij betekent honger ook onontkombaar een stroom vluchtelingen die traditioneel naar het Westen vluchten, niet naar Rusland. Dat destabiliseert het westen weer en zorgt weer tussen frictie tussen landen aan de buitengrenzen van de EU (Spanje, Italie, Griekenland) en de rest. Putin is een medogenloos monster dat geen middel schuwt en ik zie hem er gerust voor aan om een hongersnood aan te wakkeren om er zelf beter van te worden.
Ja en Nee. China heeft het momenteel te druk intern. Het westen is tekenen aan het tonen van de productie uit China te trekken (en is dit deels ook aan het doen). De overstromingen die vorig jaar China hebben verwoest zijn terug; 15 dagen eerder dan afgelopen jaar. Corona gijzelt nog steeds de steden. Sommige kusten van China hebben momenteel letterlijk rood water door de opkomst van algen als gevolg van fout landbouwbeleid. Andere plaatsen hebben nu nog sneeuw en hagel die het oogstseizoen schade toe doet. de TLDR is dat China op dit ogenblik letterlijk nul slagkracht heeft internationaal. Het water staat figuurlijk tot hun lippen en op verschillende plaatsen letterlijk tot boven hun hoofd.
Daarnaast is China een opportunist. Een zwak Rusland is een kans op meer macht en invloed over en ten koste van Rusland.

India is een ander verhaal. Die waren initieel veel meer pro Rusland. Toen echter bleek dat Rusland aan het kortste eind deed trekken werden ze milder en openen naar neutraliteit. Wilt overigens niet zeggen dat ze pro-westers zijn. Het toont alleen dat ze inzien dat Rusland hooguit goedkoop leeg valt te trekken voor gas en olie maar niet een hulp is voor de opbouw van een counter machtsblok.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:01
[...]

Zo lang ze daar S400 luchtafweer geschut hebben staan en met de Russen samenwerken gaan die F-35's daar zeer zeker niet komen. Iets met je vijand niet wijzer maken dan hij al is.

Dat wapenembargo zou een optie zijn, maar de VS kennende zitten daar ook weer allemaal mitsen en maren aan zolang er sprake is van een "nauwe" samenwerking met de Russen. Denk dat dat F-16 verhaal het meest voor de hand liggende is wat Turkije aangereikt zal krijgen. Maar het kan best dat de VS dan ook zegt dit onderdeel wel en dit onderdeel niet.

Ik ben het overigens volledig met je eens dat je dit kon zien aankomen, Hongarije overigens ook met z'n olie en gas uitzonderingen verhaal in de sancties. Beide zetten gewoon hoog in en alles wat ze winnen is mooi meegenomen.

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 19-05-2022 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:19
Nox schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:42:
[...]

Wat bedoel je met don? Als ik het google kom ik bij een ventje op youtube uit. :S
Het staat in de tweet, in Chechen is Don een filler wood zoals "euh" voor ons.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Semyon schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:45:
[...]

Het staat in de tweet, in Chechen is Don een filler wood zoals "euh" voor ons.
Ah, zie het nu.

* pakt bak extra koffie *

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Ah, zie het nu.

* pakt bak extra koffie *
Ook even het gelinkte filmpje kijken. Het zijn een hoop dons.
Ik kon mijzelf niet tegenhouden om daar even de draak mee te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:50:
Dit is gewoon de politieke onderhandeling van Turkije, uiteindelijk wordt er iets geregeld voor hun en tekenen ze. :)
Dat dus, en op basis van welke toezegging er een akkoord komt zal wrs nooit duidelijk worden. Al zullen er mogelijk achteraf wel wat dingen op kunnen vallen, maar dat is toeval natuurlijk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:04
TIGER1125 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:44:
Ik ben het overigens volledig met je eens dat je dit kon zien aankomen, Hongarije overigens ook met z'n olie en gas uitzonderingen verhaal in de sancties.
Uiteindelijk betalen we ook gewoon in roebels, we kunnen gewoon niet zonder de olie en gas uit Rusland:
Helft klanten Gazprom opent rekening voor betalingen in roebels

De helft van de 54 klanten van het Russische gasbedrijf Gazprom heeft rekeningen geopend bij Gazprombank. Dat zei de Russische vicepremier Alexander Novak vanochtend. Zo’n rekening is nodig om betalingen in roebels uit te voeren, iets wat Rusland al langer eist van Europese klanten om daarmee de koers van de roebel te stutten en de gasinkomsten te kunnen inzetten voor de oorlog in Oekraïne.

‘Gasbetalingen voor grote contracten moeten worden voldaan, en er is informatie dat sommige grote bedrijven al rekeningen hebben geopend, hebben betaald en klaar zijn om op tijd te betalen’, vertelde Novak. ‘In de komende dagen zullen we een definitieve lijst zien van wie in roebels heeft betaald en wie dat heeft geweigerd.’

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
hoevenpe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:52:
[...]

Uiteindelijk betalen we ook gewoon in roebels, we kunnen gewoon niet zonder de olie en gas uit Rusland:

[...]
Dat zei de Russische vicepremier Alexander Novak vanochtend.
dus is het waar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
pro_6or schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:08:
[...]

Het is Idd niet waarschijnlijk dat ze zich binnen mlrs bereik bevonden.
Dat is ook een reden dat ik ging twijfelen. Die extra kleinere ontploffingen die je ziet kunnen van drones komen en daarvan geloof ik wel dat ze zo'n beetje overal kunnen komen. Maar die grote aan het eind komen van artillerie en het zou nogal raar zijn om je geschut met het meeste bereik binnen bereik van de vijand te zetten. Die staan juist verder weg, buiten bereik van wat de russen hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat een groot aantal afnemers in Roebels betalen geloof ik inmiddels wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
hoevenpe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:56:
[...]

Hm, zijn er meer dan? Heb ik tot nu toe gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:58:
Hm, zijn er meer dan? Heb ik tot nu toe gemist.
Naast Italië ook bedrijven uit Hongarije, Oostenrijk, Slovenië en Duitsland:
De Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó bevestigde gisteren aan CNN dat zijn land gebruik gaat maken van het mechanisme. Zijn land is voor 85 procent afhankelijk van Russisch gas, en kan het zich niet permitteren om geen gas af te nemen van Rusland. "Dit is niet voor de lol. We hebben deze situatie niet zelf gekozen", aldus Szijjártó.

En ook een aantal grote energiebedrijven denkt weg te komen met betalingen via de Russische constructie. Het Duitse Uniper liet maandag weten dat betaling via de tweerekeningenomweg volgens hen geen schending is van de sanctiewetten. Ook een Oostenrijks en een Sloveens bedrijf zijn van plan om op die manier zaken te doen met Gazprom.

De bedrijven voelden zich gesterkt door een memo van de Europese Commissie. Daarin staat dat het decreet van Poetin wel degelijk het gevaar van overtreding van de sanctiewetten met zich meebrengt, maar laat een hoop ruimte om er toch in mee te gaan.

'Het lijkt mogelijk' om ook na de inwerkingtreding van het decreet van Poetin voor gas te betalen, concludeerde de Commissie vrijdag nog. Voorwaarde is dat het verschuldigde geld in dollars of euro's wordt betaald. "Bedrijven uit de EU kunnen een duidelijk statement maken dat ze hun contractuele verplichting willen nakomen en dat ze hun contractuele verplichting als nagekomen beschouwen door te betalen in euro's of dollars."

Met andere woorden: als je zegt dat je betaling in euro's of dollars wat jou betreft de échte betaling is, dan kun je ermee wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-09 23:17
hoevenpe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:52:
[...]
[...]
Als de helft betaald en de helft niet zullen ze toch 100% moeten leveren. Anders komt het niet bij de juiste afnemers terecht. Dan heb je alsnog de rekening door de helft gedaan. Ideal is het niet, maar alsnog beter dan niets. Eigenlijk is de investering in het loskoppelen veel erger voor Rusland. Dat verzwakt hun positie permanent namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:56:
[...]

Het geitenpad dat ze niet zelf in roebels betalen, maar dat ze euro's storten, waarna de bank het zelf converteert naar een roebels op een andere roebelrekening en dan doorstort word idd beklommen.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 19-05-2022 11:09 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:08:
[...]
Het geitenpad dat ze niet zelf in roebels betalen, maar dat ze euro's storten, waarna de bank het zelf converteert naar een roebels en dan doorstort word idd beklommen.
De vraag lijkt me dan ook niet zo zeer of iemand het later in roebels omzet, wel voor welke prijs men koopt en betaald aangaande de (al lopende contracten). Als zowel de contractuele prijs in andere valuta is en je betaald in die valuta voor die afgesproken prijs (dus geen last van een eventueel kunstmatig gemanipuleerde roebel koers) dan lijkt me dat het er inderdaad aan voldoet. Je kunt immers moeilijk voorkomen wat een ander naderhand met jouw valuta gaat doen.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 19-05-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
gekkie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:12:
[...]

De vraag lijkt me dan ook niet zo zeer of iemand het later in roebels omzet, wel voor welke prijs men koopt en betaald aangaande de (al lopende contracten). Als zowel de contractuele prijs in andere valuta is en je betaald in die valuta voor die afgesproken prijs (dus geen last van een eventueel kunstmatig gemanipuleerde roebel koers) dan lijkt me dat het er inderdaad aan voldoet. Je kunt immers moeilijk voorkomen wat een ander naderhand met jouw valuta gaat doen.
De huidige truc is dat er betaald wordt met euro's/dollars, waarna deze door een bank worden omgezet naar roebels en direct doorgesluisd. Wat er betaald wordt is dus volgens contract. Alleen zorgt deze constructie ervoor dat er vraag naar roebels is en daarmee dat rusland wordt gesteund. De sancties verbieden echter juist dat er roebels worden gekocht, maar schijnbaar is dit nogal vaag geformuleerd aangezien de EC zelf heeft gezegd dat deze constructie kan.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NyceNL
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:46

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FTG0xFnWYAA-l_Z?format=png&name=small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
redwing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:17:
[...]

De huidige truc is dat er betaald wordt met euro's/dollars, waarna deze door een bank worden omgezet naar roebels en direct doorgesluisd. Wat er betaald wordt is dus volgens contract. Alleen zorgt deze constructie ervoor dat er vraag naar roebels is en daarmee dat rusland wordt gesteund. De sancties verbieden echter juist dat er roebels worden gekocht, maar schijnbaar is dit nogal vaag geformuleerd aangezien de EC zelf heeft gezegd dat deze constructie kan.
Maar goed wat zou de Russische regering / bedrijven er van weerhouden om er Roebels van te kopen, zonder dit expliciet te benoemen dat ze dat van plan zouden zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:02

J8S

redwing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:17:
[...]

Als de staatsbedrijven met de ontvangen euro's direct roebels aanschaffen blijft er toch ook vraag naar roebels? Dus ik zie het verschil eerlijk gezegd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J8S schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:36:
[...]

Als de staatsbedrijven met de ontvangen euro's direct roebels aanschaffen blijft er toch ook vraag naar roebels? Dus ik zie het verschil eerlijk gezegd niet.
Ik geloof dat het verschil is dat de staatsbedrijven door alle banksancties e.d. heel lastig de euro/dollar betalingen kunnen ontvangen danwel omzetten.

Er was eens een artikeltje over op Nu.nl geloof ik, maar ik vind hem zo snel niet terug.

Het kwam er in ieder geval op neer dat we zeggen "we betalen in Euro/Dollar want dat was de afspraak" maar tegelijkertijd "we sluiten jullie af van het euro/dollar banksysteem vanwege de oorlog in Oekraine"

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Ik geloof dat het verschil is dat de staatsbedrijven door alle banksancties e.d. heel lastig de euro/dollar betalingen kunnen ontvangen danwel omzetten.

Er was eens een artikeltje over op Nu.nl geloof ik, maar ik vind hem zo snel niet terug.

Het kwam er in ieder geval op neer dat we zeggen "we betalen in Euro/Dollar want dat was de afspraak" maar tegelijkertijd "we sluiten jullie af van het euro/dollar banksysteem vanwege de oorlog in Oekraine"
Precies dit. Het technische stuk weet ik zo niet, maar het komt er iig neer dat dit nu buiten de sancties om gaat omdat het omzetten standaard gebeurt. Maar naar mijn idee klinkt dit vooral alsof de sancties niet goede genoeg zijn geformuleerd, want technische gezien zal dit trucje wat anders zijn, ,maar in de praktijk is het gevolg natuurlijk precies hetzelfde.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 12:18

Qwerty-273

Meukposter

Iedereen die vandaag de Oekraïense kanalen volgt weet ondertussen wel dat het vandaag "Vyshyvanka Day" / "Wyschywanka dag" / "Internationale borduur dag" is. Tal van stoere mannen / vrouwen / katten / honden in poses op de foto met een wyschywanka aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0_Zt_-6KIwaZDAIo9SzdIg3MsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5BiSmQsGy2it05Q7e752IxCx.jpg?f=user_large

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:49:
[...]

Precies dit. Het technische stuk weet ik zo niet, maar het komt er iig neer dat dit nu buiten de sancties om gaat omdat het omzetten standaard gebeurt. Maar naar mijn idee klinkt dit vooral alsof de sancties niet goede genoeg zijn geformuleerd, want technische gezien zal dit trucje wat anders zijn, ,maar in de praktijk is het gevolg natuurlijk precies hetzelfde.
De sancties zijn precies zo goed geformuleerd als Duitsland ze erin wilde hebben.
Inclusief de uitzonderingen voor Gazprombank icm Swift etc.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:02

J8S

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Oftewel, we willen wel gas en olie maar 'betalen' jullie met effectief waardeloos papier. Begrijpelijk dat daar een oplossing voor wordt gezocht door de Russen, wat je er ook van vindt. Overigens kunnen ze de euro's ook verhandelen met landen die geen sancties hebben ingesteld lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J8S schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:51:
[...]

Oftewel, we willen wel gas en olie maar 'betalen' jullie met effectief waardeloos papier. Begrijpelijk dat daar een oplossing voor wordt gezocht door de Russen, wat je er ook van vindt. Overigens kunnen ze de euro's ook verhandelen met landen die geen sancties hebben ingesteld lijkt me.
Om die euro's te verhandelen, of allereerst zelfs maar te ontvangen, hebben ze eerst weer toegang nodig tot Swift.

Het is dus eigenlijk zelfs meer "we betalen jullie met waardeloos papier en dat sturen we naar je dichtgelaste brievenbus"

Dat was natuurlijk ook de bedoeling, dat Rusland dat geld niet de oorlog in kan pompen. Je kan er van alles van vinden (en dat vind ik natuurlijk ook :+ ) maar dat de russen hier omheen proberen te werken, is inderdaad wel te begrijpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:54:
[...]

Om die euro's te verhandelen, of allereerst zelfs maar te ontvangen, hebben ze eerst weer toegang nodig tot Swift.

Het is dus eigenlijk zelfs meer "we betalen jullie met waardeloos papier en dat sturen we naar je dichtgelaste brievenbus"
Niet alle RU banken zijn van SWIFT afgesloten. Juist omdat er betalingen gedaan moesten worden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:50:
[...]

De sancties zijn precies zo goed geformuleerd als Duitsland ze erin wilde hebben.
Inclusief de uitzonderingen voor Gazprombank icm Swift etc.
Niet alleen Duitsland, maar ze hebben zo de 'uitzonderingen' wel heel makkelijk gemaakt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

J8S schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:51:
[...]
Voor Rusland blijft het problematisch, of ze hebben euro's/dollars waar ze niks mee kunnen, of ze hebben Roebels waar ze dan ca 5x teveel voor betaald hebben.
(de officiële koers is 1 op 80, maar de onofficiële/reële koers lijkt nog steeds rond de 1 op 300 of 1 op 400 te liggen)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:50:
Iedereen die vandaag de Oekraïense kanalen volgt weet ondertussen wel dat het vandaag "Vyshyvanka Day" / "Wyschywanka dag" / "Internationale borduur dag" is. Tal van stoere mannen / vrouwen / katten / honden in poses op de foto met een wyschywanka aan.

[Afbeelding]
jazeker!

Patron is ook van de partij :D

Afbeeldingslocatie: https://westobserver.com/wp-content/uploads/2022/05/1652951752_e49ebd67602c8d590ebb053dbe2aba52-1024x538.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04:08
YakuzA schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:15:
(de officiële koers is 1 op 80, maar de onofficiële/reële koers lijkt nog steeds rond de 1 op 300 of 1 op 400 te liggen)
Inmiddels is het al 1 op 65.6 (Eurie) of 62.5 (Dollar) op papier. Dus op papier is de roebel weer terug op het niveau voor corona. Ik lees regelmatig dat deze stand kunstmatig is, wil ik best geloven, maar wanneer komt die ineenstorting dan? Er moet toch een moment komen? Of kan Rusland de roebel 10 jaar kunstmatig hoog houden? Want dan is het, in mijn ogen, niet eens meer kunstmatig maar gewoon de werkelijke waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
TheBrut3 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Inmiddels is het al 1 op 65.6 (Eurie) of 62.5 (Dollar) op papier. Dus op papier is de roebel weer terug op het niveau voor corona. Ik lees regelmatig dat deze stand kunstmatig is, wil ik best geloven, maar wanneer komt die ineenstorting dan? Er moet toch een moment komen? Of kan Rusland de roebel 10 jaar kunstmatig hoog houden? Want dan is het, in mijn ogen, niet eens meer kunstmatig maar gewoon de werkelijke waarde.
Als je de roebel voor zo goed als niets gebruikt, hoeft ie ook niet in te storten. Het gaat pas fout als je er echt dingen mee wil kopen. Oftewel je kunt die heel lang kunstmatig hoog houden terwijl het totaal niet overeen komt met de werkelijke waarde. Vergelijk het met aandelen waarbij je de beurs dicht gooit of de handel zeer beperkt. Die aandelen hebben dan een mooie waarde totdat de beurs echt open gaat waarna de hele boel instort.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Inmiddels is het al 1 op 65.6 (Eurie) of 62.5 (Dollar) op papier. Dus op papier is de roebel weer terug op het niveau voor corona. Ik lees regelmatig dat deze stand kunstmatig is, wil ik best geloven, maar wanneer komt die ineenstorting dan? Er moet toch een moment komen? Of kan Rusland de roebel 10 jaar kunstmatig hoog houden?
Het houd op zodra de Russische valuta reserves en balance sheet op zijn.
Die balans ging al redelijk omlaag in Maart, en sindsdien rapporteren ze niet meer dacht ik:
- 7000000 miljoen roebel in 1 maand is vrij heftig
Central Bank Balance Sheet in Russia decreased to 59688863 RUB Million in March from 66831247 RUB Million in February of 2022
https://tradingeconomics....entral-bank-balance-sheet
Related Last Previous Unit Reference
Foreign Exchange Reserves 593052.00 606409.00 USD Million Apr 2022
Central Bank Balance Sheet 59688863.00 66831247.00 RUB Million Mar 2022
Waarvan ze ook bij een groot gedeelte van de Foreign exchange niet kunnen ivm sancties.
Want dan is het, in mijn ogen, niet eens meer kunstmatig maar gewoon de werkelijke waarde.
Dat kan je mening zijn idd, net zoals dat 900 noord koreaanse wons 1 dollar waard zouden zijn:
https://www.xe.com/curren...?from=USD&to=KPW&view=10Y

[ Voor 41% gewijzigd door YakuzA op 19-05-2022 13:03 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Het lijkt dat de russische verliezen weer verder afnemen, ik vraag me af hoe dat te interpreteren. Wat ik her en der zie is dat de Russen aan het consolideren zijn en weer wat terreinwinst boeken 🙄

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:32
redwing schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:28:
[...]

Als je de roebel voor zo goed als niets gebruikt, hoeft ie ook niet in te storten. Het gaat pas fout als je er echt dingen mee wil kopen. Oftewel je kunt die heel lang kunstmatig hoog houden terwijl het totaal niet overeen komt met de werkelijke waarde. Vergelijk het met aandelen waarbij je de beurs dicht gooit of de handel zeer beperkt. Die aandelen hebben dan een mooie waarde totdat de beurs echt open gaat waarna de hele boel instort.
En bovendien is er door de sancties ook kunstmatig een uitval van het roebel aanbod. Als westerse bedrijven niets leveren; of je ook heel dollars/euro's te kopen (en roebels te verkopen) om je leverancier te betalen.

Als Rusland blijft exporteren en niets meer importeerde zou de roebel juist heel veel waard moeten worden.

De roebel koers naar beneden is dan ook geen doel op zich. De (oorlogs)economie platleggen is het doel; de roebelkoers is slechts het gevolg.
Pagina: 1 ... 212 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: