15000 klinkt gewoon onwaarschijnlijk en dan ook nog die opmerking dat de leiding gevlucht zou zijn doet het helemaal klinken als propaganda.
in het kader daarvan: (van persbureau Tass)YakuzA schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:04:
[...]
Rusland staat erom bekend dat ze vaak op een ander pinnen iets wat ze zelf hebben gedaan, dus ben dan het klinkt alsof die 1000'en Russen zich hebben overgegeven omdat hun bevelvoerders wel de grens over Rusland in mochten bij Kharkiv, maar de rekruten uit DNR/LPR niet en verplicht moesten blijven om te verdedigen
Ik zet de bergen zout voor bij het nieuwsbericht al klaar iig
US attracts Islamic State mercenaries to participation in hostilities in Ukraine — SVR
Such special groups are tasked mostly with carrying out acts of sabotage against Russia’s forces, chief of the foreign intelligence service SVR’s press bureau Sergey Ivanov stressed
MOSCOW, May 17. /TASS/. The United States is actively attracting militants of the international terrorist organization Islamic State (outlawed in Russia) in the capacity of mercenaries, the chief of the foreign intelligence service SVR’s press bureau, Sergey Ivanov, said on Tuesday.
"According to the foreign intelligence service’s sources, the United States is actively attracting members of international terrorist organizations, including the Islamic State group, outlawed in Russia, to participation in hostilities in Ukraine in the capacity of mercenaries," he said.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
het zou simpelweg een vertaalfout kunnen zijn, dat er een omsingeling bedoeld wordt. Maar ook dat lijkt me wishfull drinking.TrailBlazer schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:07:
15000 klinkt gewoon onwaarschijnlijk en dan ook nog die opmerking dat de leiding gevlucht zou zijn doet het helemaal klinken als propaganda.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Verwijderd
'rond Severodonetsk' lijkt me overdreven. Eerder ten oosten van de stad.teacup schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:49:
[...]
Volkskrant lifeblog meldt het ook. Ging hier ook al kijken of er wat meer over de geloofwaardigheid van het gegeven bekend was. Vind het niet erg geloofwaardig. Definieer gevangennemen.
Volkskrant meldt nog wel dat het bericht nog niet onafhankelijk is bevestigd. De middelste alinea leest verder als het bekende verdeel en heers gif dat Rusland voortdurend tracht te verspreiden.
[...]
De livemap laat het in elk geval niet zien nog qua 'bezet gebied'. De fire map laat het ook niet echt zien.
Meeste gevechten (met brand etc.) zijn al die tijd ten oosten/noordoosten geweest.
15.000 man in die twee plaatsjes? Zou kunnen, wel een flinke troepenmacht dan.
Gevangen genomen? Of omsingeld.
Maar goed, wie weet, we gaan het zien. Zou kunnen, tot nadere berichtgeving.
Zouden er 15.000 inwoners kunnen zijn geweest? Die natuurlijk niet allemaal zijn gevlucht, en iedereen weet dat elke levende tegenstander een gevaarlijke soldaat is waar je over kan opscheppen, zelfs al zijn ze een baby van 5 maanden.Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:41:
[...]
'rond Severodonetsk' lijkt me overdreven. Eerder ten oosten van de stad.
De livemap laat het in elk geval niet zien nog qua 'bezet gebied'. De fire map laat het ook niet echt zien.
Meeste gevechten (met brand etc.) zijn al die tijd ten oosten/noordoosten geweest.
15.000 man in die twee plaatsjes? Zou kunnen, wel een flinke troepenmacht dan.
Gevangen genomen? Of omsingeld.
Maar goed, wie weet, we gaan het zien. Zou kunnen, tot nadere berichtgeving.
Russische troepen proberen in het noorden de grens over te steken bij Seredyna-Buda. Iemand een idee wat daar de logica van is? Waarom daar een nieuw front beginnen?
Er wordt blijkbaar zwaar gevochten en zijn verschillende branden.
#Russian occupiers are trying to break through the border in the area of Seredyna-Buda in the #Sumy region(North-East of #Ukraine).
— Proud Ukraine 🇺🇦 (@proudukraine) 17 mei 2022
In the morning the area came under fire. The battle continues in the north of the Shostka district.#UkraineWar pic.twitter.com/ga4pvgGORO
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Troepen wegtrekken ten noorden en oosten van Kharkiv, want die bedreigen Izyum of tenminste de bevoorradingslijnen.BeaM-R schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:59:
Russische troepen proberen in het noorden de grens over te steken bij Seredyna-Buda. Iemand een idee wat daar de logica van is? Waarom daar een nieuw front beginnen?
[Twitter]
een treffende spreuk
15.000 zou een serieuze doorbraak voor de Russen zijn, daarmee is de Donbass voor Oekraïne defacto verloren.
We gaan het zien.
We gaan het zien.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
'Gevangen genomen' en elders in het bericht 'omsingeld'. Dat is een aardig verschil. Mariupol zou ook weken geleden al gevallen zijn.downtime schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 17:07:
NOS plaatste dit. Iemand enig idee omtrent de geloofwaardigheid ervan?
[...]
Denk het echt BS is ze hebben nooit zoveel troepen bij elkaar bij 2 pietluttige plekken.hoevenpe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:08:
15.000 zou een serieuze doorbraak voor de Russen zijn, daarmee is de Donbass voor Oekraïne defacto verloren.
We gaan het zien.
Helemaal als ze met artillerie verder kunnen schieten, ze sturen de troepen naar voren hij counter attacks.
Zou dus minstens betekenen de Russen met 20/30k een aanval aangegaan zijn.
Met alle westerse Intel zie ik dat niet gebeuren
Verwijderd
laten we het daar op houden.De informatie van het Russische staatspersbureau Ria valt niet te verifiëren
Er is vooralsnog niets wat echt wijst op een omsingeling nog voor zover ik kan zien.
livemap, firemap, niets laat zien dat het waar zou zijn.
Ze willen het wel, getuige de pogingen tot rivier oversteken, en er wordt echt wel gevochten, maar zo snel al een omsingeling? Dan zitten er grote gaten in de berichtgeving.
Verwijderd
geen idee, 15k is een klein festivalletje. En er wordt daar wel hard gevochten. Over een paar vierkante kilometer loopgraven en stellingen zou het best kunnen als het de frontlinie is die ze koste wat kost willen standhouden.Mektheb schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:13:
[...]
Denk het echt BS is ze hebben nooit zoveel troepen bij elkaar bij 2 pietluttige plekken.
Helemaal als ze met artillerie verder kunnen schieten, ze sturen de troepen naar voren hij counter attacks.
Zou dus minstens betekenen de Russen met 20/30k een barrel aangegaan zijn.
Met alle westerse Intel zie ik dat niet gebeuren
Mja laten we het hopen van niet.Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:15:
[...]
geen idee, 15k is een klein festivalletje. En er wordt daar wel hard gevochten. Over een paar vierkante kilometer loopgraven en stellingen zou het best kunnen als het de frontlinie is die ze koste wat kost willen standhouden.
Verwijderd
als het zo is zit er een gat in de berichtgeving: 9 uur geleden stond er op de livemap nog een bericht dat een dorpje in de zuid-oost hoek (Hirske) werd geshelled.
Dat klinkt niet heel logisch als de omsingeling al vergevorderd zou zijn. Dan zou dat dorpje ofwel razendsnel gebypassed moeten zijn.
Zou betekenen dat ze alsnog bij die ene rivercrossing of in de buurt moeten zijn overgestoken met veel materieel en naar het zuiden zijn opgereden.
En vanuit het zuiden naar het noorden maar daar is niets van te zien verder anders dan wat 'shelling'.
Maar als het echt zo zou zijn heeft UA het verzwegen. We hebben expliciete namen gehoord van dorpjes en stadjes die veroverd zouden zijn of verlaten. Popasna etc. Al die andere namen zijn niet genoemd als zijnde 'veroverd door RF'. We hebben de afgelopen maand namen gehoord maar nu zou er dan een bliksemomsingeling hebben plaatsgehad waar niets over bericht is?
Van een echte omsingeling, laat staan overgave, kan gewoonweg geen sprake zijn. Of het is tijdelijk tot er Oekraiense troepen aankomen vanuit het westen om het te doorbreken.
Na al die weken ploeteren zouden ze ineens succes hebben en zoveel haast dat de omsingeling zodanig sterk is dat 15k in de pocket zich zouden overgeven? Geloof er niks van.
dus voorlopig is het fake news.De informatie van het Russische staatspersbureau Ria valt niet te verifiëren
op basis van de firemap zou het dan ongeveer onderstaand moeten zijn:
rood = frontlinie/controlelijn van de Russen (volgens livemap)
blauw zou dan ongeveer de omsingeling moeten zijn op basis van de gedetecteerde heat-locaties.
De stipjes zijn van de afgelopen 7 dagen.
Afgelopen 24 uur toont amper iets en alleen in het zuiden iets.
/f/image/DQb6FW7H4IdbQ0O552fEOTSx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2022 19:48 ]
Troepen binden. Gisteren ook al bij Sumy een kleine aanval en mortieren bij Chernihiv.BeaM-R schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:59:
[Twitter]
Verwijderd
of een photo-op voor in de Russische media.PLAE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:50:
[...]
Troepen binden. Gisteren ook al bij Sumy een kleine aanval en mortieren bij Chernihiv.
Cameraman ter plaatse om wat troepen te filmen die wat rounds afvuren.
Ondertiteling: moedige troepen in gevecht met nazi's in..... oh hoe noemen de Russen Oekraine zonder de naam Oekraine te noemen?
Verwijderd
nieuw filmpje van Perun.
Titel zegt alles. Ik moet direct terug denken aan de oorlog in Libië: na twee weken raakten de guided bombs van NATO op.
Zelfde zou nu ook kunnen zijn met de stockpiles aan wapens en munitie die we naar Oekraine schuiven en geschoven hebben.
Dit is het moment om aandelen in wapen- en staalindustrie te nemen
maar goed, wat vindt Perun? Clicky!
Samenvatting: nee er is geen gevaar voor onze eigen veiligheid.
Stinger is oud spul en kunnen we prima inzetten. Er is beter materiaal.
Onze wapens zijn gemaakt en bedoeld om de Russische dreiging tegen te gaan. En dat is wat ze nu doen in Oekraine dus de dreiging wordt al verlaagd doordat onze wapens gebruikt worden.
Elke Russische tank die in Oekraine vernietigd wordt is er weer een minder die tegen NATO gebruikt kan worden. 1+1=-2
Dus het is prima om ze in te zetten in UA.
Titel zegt alles. Ik moet direct terug denken aan de oorlog in Libië: na twee weken raakten de guided bombs van NATO op.
Zelfde zou nu ook kunnen zijn met de stockpiles aan wapens en munitie die we naar Oekraine schuiven en geschoven hebben.
Dit is het moment om aandelen in wapen- en staalindustrie te nemen
maar goed, wat vindt Perun? Clicky!
Samenvatting: nee er is geen gevaar voor onze eigen veiligheid.
Stinger is oud spul en kunnen we prima inzetten. Er is beter materiaal.
Onze wapens zijn gemaakt en bedoeld om de Russische dreiging tegen te gaan. En dat is wat ze nu doen in Oekraine dus de dreiging wordt al verlaagd doordat onze wapens gebruikt worden.
Elke Russische tank die in Oekraine vernietigd wordt is er weer een minder die tegen NATO gebruikt kan worden. 1+1=-2
Dus het is prima om ze in te zetten in UA.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2022 21:11 ]
Denys over azovstal.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Nog even terugkomend op dat rare bericht over die 15000 gevangen Oekraïners.
Hieronder een kaart van uwardata met een kaart waarop de Oekraïense en Russische eenheden geplot zijn te zien:
/f/image/Pt1HelkwKufoniTZkHKqGleQ.png?f=fotoalbum_large)
Waarom deze kaart. De Uwardata kaart is gebaseerd op een Liveuamap kaart van 4 dagen terug, 13 mei jl.
Hieronder de UAmap van nu:
/f/image/zn1nUwbBQX0GpzSu9qjt3T9L.png?f=fotoalbum_large)
Afgaande op deze twee kaarten, met het bezet gebied in het rood, verandert de grens van het door Rusland bezet gebied weinig en gebeurt er dus geen bal.
Hieronder een kaart van uwardata met een kaart waarop de Oekraïense en Russische eenheden geplot zijn te zien:
/f/image/Pt1HelkwKufoniTZkHKqGleQ.png?f=fotoalbum_large)
Waarom deze kaart. De Uwardata kaart is gebaseerd op een Liveuamap kaart van 4 dagen terug, 13 mei jl.
/f/image/zn1nUwbBQX0GpzSu9qjt3T9L.png?f=fotoalbum_large)
Afgaande op deze twee kaarten, met het bezet gebied in het rood, verandert de grens van het door Rusland bezet gebied weinig en gebeurt er dus geen bal.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
https://www.ukrinform.net...ent-defense-minister.htmlBulgaria has sufficient capability to repair Ukrainian military equipment, and Ukraine's expectations in this regard are realistic.
Ook dit soort steun is hard nodig.
[ Voor 28% gewijzigd door YakuzA op 17-05-2022 23:10 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De geëvacueerde militairen uit de Azov staalfabriek zouden inmiddels aangekomen zijn in een strafkolonie:
De zeven bussen met Oekraïense militairen uit de Azovstal-staalfabriek die eerder vandaag geëvacueerd werden uit Marioepol zijn onder Russische begeleiding aangekomen in een voormalige strafkolonie in Olenivka, ten zuidwesten van Donetsk. Ze zijn naar dezelfde bestemming gebracht als de 211 militairen die gisteravond al uit de fabriek werden geëvacueerd. Er zouden ook uit Marioepol geëvacueerde burgers worden vastgehouden.
De militairen, waarvan velen van het ultranationalistische Azov-regiment, zullen er worden ondervraagd door de Russen, dat meldt het Russische staatspersbureau Tass. Er wordt onderzocht of de Oekraïners oorlogsmisdaden hebben begaan, aldus de Russen.
Gisteravond werden ook 53 zwaargewonde soldaten uit de fabriek gehaald. Zij werden toen naar het 35 kilometer oostelijker gelegen Novoazovsk gebracht om er in een ziekenhuis te worden behandeld. Die plaats is net als Olenivka in Russische handen.
Alwaar ze elektrisch worden verwarmd waarschijnlijk. Ik heb er niet een best gevoel over,zeker niet na de uitspraken in de doema.XWB schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:15:
De geëvacueerde militairen uit de Azov staalfabriek zouden inmiddels aangekomen zijn in een strafkolonie:
[...]
We gaan het zien, ik hoop dat ze inderdaad deel kunnen uitmaken van een gevangenen uitruil.
Wat dat bericht bij de NOS betreft over 15.000 Oekrainers, dat neem ik maar met een korrel (of een emmer) zout. Misschien een overijverige stagair of zo die een bericht door google translate heeft gehaald.
Ik dacht dat de consensus in dit topic was dat Russische persberichten niet voor waarheid worden aangenomen, tenzij geverifieerd?Indoubt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:21:
[...]
Wat dat bericht bij de NOS betreft over 15.000 Oekrainers, dat neem ik maar met een korrel (of een emmer) zout. Misschien een overijverige stagair of zo die een bericht door google translate heeft gehaald.
Het is dan ook jammer dat NOS ongeverifieerd 'nieuws' naar buiten brengt.De informatie van het Russische staatspersbureau Ria valt niet te verifiëren.
[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 17-05-2022 23:24 ]
Beide berichten zijn ingetrokken. Het wordt betwist dat de Oekraïners de rivier zijn overgestoken op welke plek dan ook.PLAE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:31:
De Finse kaartenmakers (https://www.scribblemaps....The-War-in-Ukraine/091194) beweren nu dat de Oekraïners ook in noorden bij Prylipka de rivier over zijn gestoken
[Afbeelding]
Hoe zo, je kan op Oryx precies al het Oekraïns verloren materiaal zien. De Russen doen echt wel hun best om alles te tonen. Zelfs video’s van afgesleepte Russische tanks worden omgedraaid om het een afgesleepte Oekraïnse tank te laten lijken.PLAE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 11:59:
[...]
Ik denk dat ze dit vrijwel niet weten. Zoals wij maar weinig kapot Oekraïens materiaal delen met elkaar, zullen ze daar weinig kapot Russisch materiaal/personeel tonen aan elkaar. Ook een soort van zelfcensuur.
Voor de rest grotendeels eens met wat je schrijft. Maar de potentie van het land en leger blijven groot.
3.5 keer zo veel Russisch. Laatst ook nog een rapport van de verliezen van een guards eenheid bij sumi, kwam mooi overeen met Oryx.
een treffende spreuk
Zeker Oryx kwam qua Russen mooi overeen. Maar ik ben nieuwsgierig naar hoe het bij de Oekraïners overeen komt. Zij hebben veel terrein teruggewonnen daar ga je natuurlijk veel vernietigde voertuigen aantreffen van de Russen. Daarnaast zijn zij vanaf het begin meer gericht geweest op het filmen van zaken. Voor de Russen was dit ook lastiger omdat daar Jan Soldaat zijn telefoon moest inleveren voordat hij de grens overging.pro_6or schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:28:
[...]
Hoe zo, je kan op Oryx precies al het Oekraïns verloren materiaal zien. De Russen doen echt wel hun best om alles te tonen. Zelfs video’s van afgesleepte Russische tanks worden omgedraaid om het een afgesleepte Oekraïnse tank te laten lijken.
3.5 keer zo veel Russisch. Laatst ook nog een rapport van de verliezen van een guards eenheid bij sumi, kwam mooi overeen met Oryx.
Zo zijn er talloze redenen waarom ik extra nieuwsgierig ben naar de vergelijking tussen echte verliezen en wat Oryx in beeld heeft.
Oryx zit qua Russen blijkbaar op 80%. En ik,had zelf ook al mijn vermoedens dat het wel iets hoger zou zijn, maar niet heel veel. Dus dat lijkt aardig reeel.PLAE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:57:
[...]
Zeker Oryx kwam qua Russen mooi overeen. Maar ik ben nieuwsgierig naar hoe het bij de Oekraïners overeen komt. Zij hebben veel terrein teruggewonnen daar ga je natuurlijk veel vernietigde voertuigen aantreffen van de Russen. Daarnaast zijn zij vanaf het begin meer gericht geweest op het filmen van zaken. Voor de Russen was dit ook lastiger omdat daar Jan Soldaat zijn telefoon moest inleveren voordat hij de grens overging.
Zo zijn er talloze redenen waarom ik extra nieuwsgierig ben naar de vergelijking tussen echte verliezen en wat Oryx in beeld heeft.
Dan heeft Rusland dus zeg een 800 tanks verloren nu.
Van Oekraïne zijn er Idd de mitsen en maren die je opvoert. Ik denk dat straks na afloop, als dat er nog een keer van komt zonder dat het nog jaren door gaat, dat ook qua Oekraïns hij er dicht bij zit,
een treffende spreuk
Oekraïners zijn voornamelijk infanterie en het is niet verstandig om voertuigen in de modder te sturen waar de vijand ook vastrijdt. Ik vermoed dat het gaat veranderen, het moment dat de modder opgedroogd is en de tanks overal in de Donbass kunnen rondrijden.PLAE schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:57:
[...]
Zeker Oryx kwam qua Russen mooi overeen. Maar ik ben nieuwsgierig naar hoe het bij de Oekraïners overeen komt. Zij hebben veel terrein teruggewonnen daar ga je natuurlijk veel vernietigde voertuigen aantreffen van de Russen. Daarnaast zijn zij vanaf het begin meer gericht geweest op het filmen van zaken. Voor de Russen was dit ook lastiger omdat daar Jan Soldaat zijn telefoon moest inleveren voordat hij de grens overging.
De manier waarop de infanterie vecht is ook anders. 18-jarige jongens worden niet uitgestuurd om een dorp te veroveren. Ze vragen of hij een drone kan bedienen en elke peloton heeft een commerciële drone. De Russen hebben de software van de Chinese DJI-drones om te zien waar ze opstijgen en landen. De drone operator loopt weg van iedereen, laat de drone opstijgen en hard wegrennen voordat de inkomende schoten eraan komen. Dan staan de oudere mannen rond de operator opgesteld als verdediging. De drone kan bv 20 man, X voertuigen,... zien en het peloton roept een grotere drone die aan GIS Art aangesloten is. De artillerie sloopt de vijandelijke posities, voertuigen,... en het peloton kan bij de wrakken naar de overblijfselen kijken.
De kans dat ze Oekraïense verliezen kunnen vinden is beperkt.
Het zal niet de eerste keer zijn dat de Russen geen vijand zien en niet weten door wie, wat,... beschoten wordt.
[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 18-05-2022 01:05 ]
Verwijderd
Het is toch geverifieerd dat het Russische staatspersbureau dit berichtte?XWB schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:23:
[...]
Ik dacht dat de consensus in dit topic was dat Russische persberichten niet voor waarheid worden aangenomen, tenzij geverifieerd?
[...]
Het is dan ook jammer dat NOS ongeverifieerd 'nieuws' naar buiten brengt.
En ja, het blijft nieuwswaarde hebben als een officieel Russisch kanaal weer eens wat onzin uitkraamt.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 07:07 ]
Gisteren in Nieuwsuur nog dat gesprek met Dmytro Kuleba, minister van Buitenlandse Zaken van Oekraïne gezien? Was ik de enige die dat gesprek tenenkrullend vond?
In het gesprek was het EU lidmaatschap het onderwerp en waarom Nederland met zijn hakken in de grond aan het touw van de voortgang van dit proces hing. Nederland komt in reactie niet verder dan het formuleren van een formele reactie dat die beslissing "niet aan Nederland is maar dat Nederland het verzoek van de EU zal" beoordelen" zodra ze dat ontvangt". Dat dit niet voorbij de instrumentele beschrijving van het proces gaat verbaast mij eigenlijk niet eens. Ook in binnenlandse kwesties schittert onze overheid in het uiten van mooie woorden, mooie correcte formules waarin geen woord verkeerd staat. Er zijn wat zaken mis met onze overheid. Haar response op alle kwesties die op haar af komen mist engagement en als puntje bij paaltje komt lukt het onze overheid maar niet om bovenop of nog liever voor op het proces te blijven en hobbelt ze structureel achter de feiten aan bij het adresseren van de actuele nationale en ook internationale actuele issues. Onze overheid maakt zichzelf in toenemende mate irrelevant en overbodig.
Maar gelukkig hebben we nog onze Nederlandse pers. Die houdt onze overheid bij de les, en als het nodig is souffleert ze uit de losse pols, of na gedegen onderzoek, het beleid aan onze overheid dat had kunnen plaatsvinden. Gisteren miste ik die Nederlandse pers weer even op TV. In het interview met genoemde minister leek de interviewer op een bijna verkrampte manier de onderbuik van het boreale contingent kiesgerechtigden in Nederland van een stem te willen voorzien. Het resultaat vond ik tenenkrullend. Alsof er niets is gebeurd werd weer teruggegrepen op de Oekraïne Nee volksraadpleging. Dit schuurt echt. Het is maar goed dat de minister uiteindelijk uitriep dat de overheid toch zou moeten doen wat het merendeel van het Nederlandse volk nu wil? "Dat is toch hoe het werkt in een democratie?".
Deze minster was een te groot mens voor de interviewer. En Nederland heeft weer een gelegenheid laten passeren om over de schaduw van zijn eigen kleinzielige ik heen te springen. Ik schaam mij dat ik een Nederlander ben.
In het gesprek was het EU lidmaatschap het onderwerp en waarom Nederland met zijn hakken in de grond aan het touw van de voortgang van dit proces hing. Nederland komt in reactie niet verder dan het formuleren van een formele reactie dat die beslissing "niet aan Nederland is maar dat Nederland het verzoek van de EU zal" beoordelen" zodra ze dat ontvangt". Dat dit niet voorbij de instrumentele beschrijving van het proces gaat verbaast mij eigenlijk niet eens. Ook in binnenlandse kwesties schittert onze overheid in het uiten van mooie woorden, mooie correcte formules waarin geen woord verkeerd staat. Er zijn wat zaken mis met onze overheid. Haar response op alle kwesties die op haar af komen mist engagement en als puntje bij paaltje komt lukt het onze overheid maar niet om bovenop of nog liever voor op het proces te blijven en hobbelt ze structureel achter de feiten aan bij het adresseren van de actuele nationale en ook internationale actuele issues. Onze overheid maakt zichzelf in toenemende mate irrelevant en overbodig.
Maar gelukkig hebben we nog onze Nederlandse pers. Die houdt onze overheid bij de les, en als het nodig is souffleert ze uit de losse pols, of na gedegen onderzoek, het beleid aan onze overheid dat had kunnen plaatsvinden. Gisteren miste ik die Nederlandse pers weer even op TV. In het interview met genoemde minister leek de interviewer op een bijna verkrampte manier de onderbuik van het boreale contingent kiesgerechtigden in Nederland van een stem te willen voorzien. Het resultaat vond ik tenenkrullend. Alsof er niets is gebeurd werd weer teruggegrepen op de Oekraïne Nee volksraadpleging. Dit schuurt echt. Het is maar goed dat de minister uiteindelijk uitriep dat de overheid toch zou moeten doen wat het merendeel van het Nederlandse volk nu wil? "Dat is toch hoe het werkt in een democratie?".
Deze minster was een te groot mens voor de interviewer. En Nederland heeft weer een gelegenheid laten passeren om over de schaduw van zijn eigen kleinzielige ik heen te springen. Ik schaam mij dat ik een Nederlander ben.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Laten we eerlijk zijn, wie wil het na Moldavië armste land van Europa bij de EU? Kapotgeschoten en totaal geruïneerd, met minstens zoveel corruptie als Roemenië en Bulgarije.teacup schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:30:
In het gesprek was het EU lidmaatschap het onderwerp en waarom Nederland met zijn hakken in de grond aan het touw van de voortgang van dit proces hing. Nederland komt in reactie niet verder dan het formuleren van een formele reactie dat die beslissing "niet aan Nederland is maar dat Nederland het verzoek van de EU zal" beoordelen" zodra ze dat ontvangt".
Nederland is echt niet de enige die daar huiverig tegenoverstaat, als de financiele implicaties duidelijk worden is het draagvlak snel verdampt. Dan moet de EU bijdrage in het rijke noorden fors omhoog en/of de afdrachten aan bijv. Polen en Hongarije serieus omlaag om over subsidies voor boeren nog maar te zwijgen.
Europa kan alleen veilig zijn als we Rusland omringen met landen die welvarend en sterk zijn. Anders is het een kwestie van tijd voordat Oekraine alsnog wordt ingelijfd. Het is in ons eigen belang dat Oekraine op eigen benen kan staan en niet “kapotgeschoten en totaal geruineerd” achter blijft en dan moet toezien hoe wij hun weer de rug toe keren.hoevenpe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:38:
[...]
Laten we eerlijk zijn, wie wil het na Moldavië armste land van Europa bij de EU? Kapotgeschoten en totaal geruïneerd, met minstens zoveel corruptie als Roemenië en Bulgarije.
Nederland is echt niet de enige die daar huiverig tegenoverstaat, als de financiele implicaties duidelijk worden is het draagvlak snel verdampt. Dan moet de EU bijdrage in het rijke noorden fors omhoog en/of de afdrachten aan bijv. Polen en Hongarije serieus omlaag om over subsidies voor boeren nog maar te zwijgen.
Verwijderd
precies. Je zou kunnen panieken over de rode dots, maar onderaan de streep zijn het luchtaanvallen en shelling.teacup schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:57:
Nog even terugkomend op dat rare bericht over die 15000 gevangen Oekraïners.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En waarom zou je de locaties gaan shellen die je eigenlijk al in bezit zou moeten hebben als er sprake zou zijn van een omsingeling van Severodonetsk?
Dus tenzij er informatie ontbreekt op dit soort kaarten, is de meest logische conclusie dat de claim van DNR fake news is.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 07:49 ]
Verwijderd
ik wil dat wel.hoevenpe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:38:
[...]
Laten we eerlijk zijn, wie wil het na Moldavië armste land van Europa bij de EU? Kapotgeschoten en totaal geruïneerd, met minstens zoveel corruptie als Roemenië en Bulgarije.
Als het Oekraiense volk (met name in het westen) waar maakt wat ze tot nu toe hebben laten zien, dan halen ze ons links in op praktisch alle vlakken.
Het land heeft decennialang gezucht onder het Soviet-bewind. Dat heeft ze beknot.
Ik zeg het ook altijd over Iran en het Iraanse volk. Verwijder het religieuze bewind, hef de sancties op en ze halen ons links in op alle fronten. Nakomelingen van het Perzische Rijk. Die willen echt wel.
Oekraine net zo. Daar leefden volkjes die in de geschiedenisboeken een naam hebben gemaakt.
Dit zijn de nakomelingen.
Geef je die de ruimte, geroken aan vrijheid en democratie...
ze zijn innovatief genoeg. Vanochtend ook weer een filmpje/bericht gezien: de meeste dronepiloten in Oekraine zijn geen militairen maar gamers die hun skills inzetten op het slagveld.
Jeugdige gamers. Ze maken gebruik van de kwaliteiten en talenten die voorhanden zijn, met succes.
Kom daar hier eens mee aan in west-Europa, waar we alweer teveel verstoft zijn.
Wij denken alweer 'inside the box'. Oekraine denkt outside the box.
GIS arty.
Gamers die drones besturen.
Ieder z'n talent. Innovatief en creatief.
Geef zo'n volk de ruimte en ze halen ons links in, op twee wielen, met 130 over de vangrail.
We zien nu al, door de oorlog, hoeveel daar eigenlijk al gedaan werd.
Graan. Metaal.
Wil je een Volkswagen binnenkort? Moet je even wachten, want de kabelbomen werden in Oekraine gemaakt. Oeps.
Zonnebloemolie? Tja.
Het land is rijk aan grondstoffen. Natuurlijk is het zonde om zo'n mooi land te verwoesten door de grond leeg te trekken maar het kan wel, en dan mogen we onze handjes dichtknijpen.
En als ze zich niet laten uitbuiten gaan ze er zelf rijk van worden.
Dan zijn ze niet een van de armste landen van Europa maar een van de rijkste.
Wel eerst de corruptie eruit stampen inderdaad, want anders wordt de winst afgeroomd en niet opnieuw geinvesteerd.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 08:11 ]
Dat kan ook met de NAVO, hoe hard het ook klinkt dit conflict maakt juist dat Rusland de komende decennia geen bedreiging meer vormt.downtime schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:48:
Europa kan alleen veilig zijn als we Rusland omringen met landen die welvarend en sterk zijn.
En dat is wat Nederland en ook de meeste andere landen in Europa ook zien. Dat betekent echter niet dat het een toetreding nodig heeft. Steun of partnerschap kan op verschillende manieren. Een overhaaste toetreding van het grootste land van Europa betekent dat er tussendoor heel veel moet veranderen en daar zijn zowel Europa als ook Oekraïne gewoon nog niet klaar voor.downtime schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:48:
[...]
Europa kan alleen veilig zijn als we Rusland omringen met landen die welvarend en sterk zijn. Anders is het een kwestie van tijd voordat Oekraine alsnog wordt ingelijfd. Het is in ons eigen belang dat Oekraine op eigen benen kan staan en niet “kapotgeschoten en totaal geruineerd” achter blijft en dan moet toezien hoe wij hun weer de rug toe keren.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Verwijderd
eigenlijk is het nuttig om een land te hebben als buurland van Rusland wat geen NATO-lidstaat is.Garyu schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:55:
[...]
En dat is wat Nederland en ook de meeste andere landen in Europa ook zien. Dat betekent echter niet dat het een toetreding nodig heeft. Steun of partnerschap kan op verschillende manieren. Een overhaaste toetreding van het grootste land van Europa betekent dat er tussendoor heel veel moet veranderen en daar zijn zowel Europa als ook Oekraïne gewoon nog niet klaar voor.
Die durven de Russen namelijk aan te vallen, en worden vervolgens gedecimeerd zodat het leger weer een paar jaar niets meer kan. Een soort bliksemafleider.
Alleen zo jammer van alle onnodige doden en andere ellende.
Het hele idee van Europa is juist dat we samen voor een veilige omgeving zorgen. Dat betekent inderdaad dat de rijke landen zullen moeten investeren in de armere. Maar het uiteindelijke resultaat is winst voor iedereen.hoevenpe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:38:
[...]
Of je dat in dit geval wil krijgen door een lidmaatschap of ander soort bondgenootschap is natuurlijk wel de vraag, maar dat we geld moeten stoppen in Oekraine zodat we het hier veiliger kunnen hebben lijkt me logisch.
Naar mijn idee is hierbij het grote probleem dat wij alleen naar de welvaart kijken als zijnde meer/minder geld hebben. Het gaat echter ook om een veilige omgeving en deze oorlog heeft wel duidelijk gemaakt dat die, ook in Europa, niet vanzelfsprekend is. Daar zal dus in geinvesteerd moeten worden en dan gaat het niet alleen om een groter leger hebben.
[removed]
Ik denk inderdaad dat op dit ogenblik al Rusland zijn tanden worden getrokken. Dit is een veel belangrijker moment op het wereldtoneel dan wat je zou bedenken. Er is daar in die hoek van de wereld een machtsdriehoek die een alternatief is op 'het westen' (hoe fout die naam eigenlijk ook is). Die driehoek was altijd Rusland - India - China. Maar India en China kunnen elkaars bloed drinken en Rusland was de stabiliserende factor in die driehoek van alternatieve macht. Met Rusland de afgrond in gestampt en China druk bezig met zijn eigen interne problemen is dit alternatief verdwenen. Dit kan echter wel een goed moment voor India zijn.hoevenpe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:55:
[...]
Dat kan ook met de NAVO, hoe hard het ook klinkt dit conflict maakt juist dat Rusland de komende decennia geen bedreiging meer vormt.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
India heeft ook nog wel een hoop problemen. Toen Modi trots verkondigde dat India wel eventjes de weggevallen Oekraiense graan export zou gaan doen was dat volstrekt uit de lucht gegrepen, India is een marginale graan exporteur die achter Letland ligt qua omvang. India verbouwt voornamelijk voor zichzelf. Nu moet hij weer de andere extreme kant opgaan met een exportverbod om z'n eigen bevolking niet te laten verhongeren.Auredium schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:36:
[...]
Ik denk inderdaad dat op dit ogenblik al Rusland zijn tanden worden getrokken. Dit is een veel belangrijker moment op het wereldtoneel dan wat je zou bedenken. Er is daar in die hoek van de wereld een machtsdriehoek die een alternatief is op 'het westen' (hoe fout die naam eigenlijk ook is). Die driehoek was altijd Rusland - India - China. Maar India en China kunnen elkaars bloed drinken en Rusland was de stabiliserende factor in die driehoek van alternatieve macht. Met Rusland de afgrond in gestampt en China druk bezig met zijn eigen interne problemen is dit alternatief verdwenen. Dit kan echter wel een goed moment voor India zijn.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Het Russische plan qua kruisraketten is wel wat verwarrend.
Een paar weken geleden vielen ze heel fanatiek wat trein knoop punten aan, en nu ineens al een hele tijd niet meer.
Het lijkt alsof daar toch een stukje overarching strategie mist?
Als je af en toe eens een raket op het spoor af schiet, kan dat aardig snel worden gerepareerd, als je het continu onder vuur neemt, is dat echt een heel stuk moeilijker en zou Oekraine door reparatie materiaal heen kunnen gaan waardoor dat op raakt etc.
Een paar weken geleden vielen ze heel fanatiek wat trein knoop punten aan, en nu ineens al een hele tijd niet meer.
Als je af en toe eens een raket op het spoor af schiet, kan dat aardig snel worden gerepareerd, als je het continu onder vuur neemt, is dat echt een heel stuk moeilijker en zou Oekraine door reparatie materiaal heen kunnen gaan waardoor dat op raakt etc.
PSN
Zelfs als je het puur economisch wil zien dan is Oekraine interessant om erbij te hebben. Het land is rijk aan bodemschatten en een belangrijke voedselproducent. Beiden zijn cruciaal voor een welvarend en autonoom Europa.hoevenpe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:38:
[...]
Regeren is vooruitschuiven
De agressie moet gewoon gestopt worden. We hebben decennia lang gepraat. Uiteindelijk bleek dat niet te werken. Rusland weet nu hoe het is om te vechten tegen westerse wapens. Dit is de eerste directe krachtmeting sinds WW2.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:12:
[...]
eigenlijk is het nuttig om een land te hebben als buurland van Rusland wat geen NATO-lidstaat is.
Die durven de Russen namelijk aan te vallen, en worden vervolgens gedecimeerd zodat het leger weer een paar jaar niets meer kan. Een soort bliksemafleider.
Als de hele oostgrens van Rusland bij de NATO zit dan is nu bewezen dat Rusland dat niet gaat redden. Dus het is alleen maar goed als dat gebeurt.
Afijn, eerst maar eens de Russen in de pan hakken en daarna ze Oekraïne uit vegen. Dan hoop is dat de sancties voor een deel in stand blijven zodat ze niks meer kunnen ontwikkelen, bouwen of kopen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
En terecht. Deze oorlog is geen reden om een land, of meerdere landen zomaar even bij de EU te laten. Ik denk dat momenteel meerdere landen zichzelf afvragen waarom ze bijvoorbeeld Hongarije hebben toegelaten en ook blij zijn dat Turkije juist nog niet is toegelaten.teacup schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:30:
In het gesprek was het EU lidmaatschap het onderwerp en waarom Nederland met zijn hakken in de grond aan het touw van de voortgang van dit proces hing. Nederland komt in reactie niet verder dan het formuleren van een formele reactie dat die beslissing "niet aan Nederland is maar dat Nederland het verzoek van de EU zal" beoordelen" zodra ze dat ontvangt".
Oekraïne verdient een eerlijke kans om het proces te doorlopen, net als overige landen. Ze moeten ook zeker geholpen worden met de wederopbouw en het delven van hun grondstoffen. Als dat allemaal op gang komt, de corruptie minder wordt en Oekraïne langdurig een stabiele democratie is, dan kunnen ze richting de EU.
Om Oekraïne na het conflict snel toe te laten tot de NAVO ben ik wel voor.
Hoe weet jij nu dat Oekraïne daar niet klaar voor is?Garyu schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:55:
[...]
En dat is wat Nederland en ook de meeste andere landen in Europa ook zien. Dat betekent echter niet dat het een toetreding nodig heeft. Steun of partnerschap kan op verschillende manieren. Een overhaaste toetreding van het grootste land van Europa betekent dat er tussendoor heel veel moet veranderen en daar zijn zowel Europa als ook Oekraïne gewoon nog niet klaar voor.
Ze hebben notabene tot de dood gedemonstreerd in 2014 om dichtbij de Europese unie te komen.
Nu is en wordt een groot deel van het land aan gort geschoten door de Russen, omdat ze onder andere ervoor gekozen om democratische te worden, en dichter bij de unie willen komen.
Ik denk dat ze er wel klaar voor zijn. Mooie kans om straks bij de opbouw meer stappen te zetten, vooral als ze het kandidaatschap krijgen.
Het is in ons eigen voordeel als ze erbij komen. Ja kost geld.
Maar deze oorlog, en de gevolgen? Kost ook bakken vol met geld.
Nog meer onrust in de toekomst kost ook bakken vol met geld.
Een plan van biljoenen ligt al klaar voor de wederopbouw.
https://www.theguardian.c...s-to-help-rebuild-ukraine
https://www.reuters.com/w...build-ukraine-2022-05-11/
Inclusief garanties dat ze aan het werk gaan om dichter naar de unie toe te groeien qua wet-en regelgeving.
Maar grote kans dat het gebruikt wordt als plaatsvervanging voor kandidaatschap.
Het is ook voor hun een perfect moment om met die wet-en regergeving aan de slag te gaan, heel veel Russische invloeden zijn en worden nu uit hun maatschappij verwijderd, en we hebben allemaal kunnen zien hoe Rusland zelf functioneert en wat ze graag exporteren naast grondstoffen. Geef ze lekker dat kandidaatschap, zodat het niet alleen om geld hoeft te gaan, maar ze ook een ander ideaal hebben om naar toe te werken. En officieel toegang krijgen tot alle bronnen om dat te bewerkstelligen.
Het geeft de regering van Oekraïne ook heel veel macht, dat ze allerlei wetgeving erdoor mogen gaan drukken omdat het nodig is om bij de unie te mogen. Je moet mensen een toekomst geven om naartoe te kunnen werken.
Veel zit in de cultuur en dagelijkse gang van zaken ingebakken, maar ik kan mij zo voorstellen dat na deze oorlog, als mensen bijvoorbeeld een melding doen van corruptie, dat ongeveer het hele land de nek omdraait naar de schuldigen, van wat doe jij nou? Breng jij onze toekomst in gevaar?. Houd dat soort praktijken dan nog maar eens in gang.
@Verwijderd
De Nederlandse regering is, of was, binnen de unie behoorlijk actief om het kandidaatschap van de Oekraïne tegen te werken, ze hebben daarin het voortouw genomen.
https://www.politico.eu/a...mbership-zelenskyy-putin/
De interviewer had de Oekrainse minister gewoon op het feit moeten wijzen dat Oekraine volgens alle statistieken een corrupte racistische beerput is en dat de EU graag helpt om dat op te lossen, maar dat het daardoor nog wel even duurt voor UA om lid te worden. We willen immers niet nog een Hongarije.teacup schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:30:
Dit dus.
Waarom dan niet die boodschap uitzenden? Precies zo? Volgens mij is dat vooral ook wat @teacup benoemd. Oekraïne is niet naïef en weet dat er veel werk te verzetten is. Het gaat om het bieden van perspectief, de intentie die je uitstraalt als Europese Unie. Velen vonden dat Van der Leyen haar boekje te buiten ging, door de vragenlijst persoonlijk naar Zelensky te brengen. Ik vond dat juist eindelijk een krachtig leidinggevend gebaar vanuit Europa. Ja, het proces is lang en ingewikkeld. Maar we gaan eraan beginnen. Het doel is helder. Weg met dat geëmmer over de honderden waarom het nu niet kan, welke problemen er nu zijn, wie er nu allemaal beren op de weg ziet. Blik vooruit.TheBrut3 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:51:
[...]
Oekraïne verdient een eerlijke kans om het proces te doorlopen, net als overige landen. Ze moeten ook zeker geholpen worden met de wederopbouw en het delven van hun grondstoffen. Als dat allemaal op gang komt, de corruptie minder wordt en Oekraïne langdurig een stabiele democratie is, dan kunnen ze richting de EU.
Inhoudelijk ja...TheBrut3 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:51:
[...]
En terecht. Deze oorlog is geen reden om een land, of meerdere landen zomaar even bij de EU te laten. Ik denk dat momenteel meerdere landen zichzelf afvragen waarom ze bijvoorbeeld Hongarije hebben toegelaten en ook blij zijn dat Turkije juist nog niet is toegelaten.
Om Oekraïne na het conflict snel toe te laten tot de NAVO ben ik wel voor.
Maar er zijn verschillende manieren om dat te communiceren.
Nederland kiest een vorm die schittert in horkeringheid.
Formeel doet ze alles precies goed. De manier waarop het alleen gebeurt, gebeurt met een kilheid en afstandelijkheid die bij mij de indruk schept dat Nederland, de pers en haar overheid, niet aangesloten lijkt te zijn op wat er nu in Europa gebeurt. Naast de grote Rusland dinosaurus is er in West Europa ook nog een dinosaurusje, een heel kleintje, te vinden.
Verwijderd
het is natuurlijk flauw, maar we hebben hier in Nederland ook een racistische beerput, en corrupt ook.FunkyTrip schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:01:
[...]
De interviewer had de Oekrainse minister gewoon op het feit moeten wijzen dat Oekraine volgens alle statistieken een corrupte racistische beerput is en dat de EU graag helpt om dat op te lossen, maar dat het daardoor nog wel even duurt voor UA om lid te worden. We willen immers niet nog een Hongarije.
Onze eigen premier die liegt en bedreigt en bewijsmateriaal bewust stelselmatig verwijdert (zie dat draadje over Rutte die SMS'jes wist).
Er is maar 1 manier:
- het kapotgeschoten Oekraine weer opnieuw opbouwen en dan vanaf de grond af aan zowel qua infrastructuur als politieke en economische structuur.
Dit is de kans om het land from scratch op te bouwen zoals we dat zouden willen.
wat dat betreft snap ik de vertraging wel.sugarlevi01 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:59:
[...]
@Verwijderd
De Nederlandse regering is, of was, binnen de unie behoorlijk actief om het kandidaatschap van de Oekraïne tegen te werken, ze hebben daarin het voortouw genomen.
je wil niet een sneltreinprocedure opzetten als je eigenlijk nog niet weet hoe de vlag erbij hangt.
De vlag is blauw-geel maar het is oorlog en vooralsnog heeft het land eigenlijk een militaire autocratie aan de leiding: de president zelf draagt een fleece-vest van de Armed Forces.
Dat is iets om in de gaten te houden. Logisch dat het nu zo is, het land is in oorlog, maar het is onverstandig om het (voormalige zwaar corrupte) land eventjes via de artiesteningang de EU in te moffelen.
Helpen en klaarmaken voor toetreding is prima, maar het is oorlog en er moet nog veel gebeuren.
Als het stof is neergedaald en we kunnen zien hoe de boel eruit ziet kunnen we altijd nog beslissen hoe en wat.
Er zijn heel veel regelingen die getroffen kunnen worden om Oekraine mee te helpen zonder dat EU-associatie of lidmaatschap echt nodig is. Iemand die geen EU-vlaggetje op de mouw heeft kunnen we alsnog de helpende hand geven.
De formaliteit komt later wel.
Verwijderd
en Oekraine zal het niet vergeten.teacup schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:09:
[...]
Inhoudelijk ja...
Maar er zijn verschillende manieren om dat te communiceren.
Nederland kiest een vorm die schittert in horkeringheid.
Formeel doet ze alles precies goed. De manier waarop het alleen gebeurt, gebeurt met een kilheid en afstandelijkheid die bij mij de indruk schept dat Nederland, de pers en haar overheid niet aangesloten lijkt te zijn op wat er nu in Europa gebeurt. Naast de grote Rusland dinosaurus is er in West Europa ook nog een dinosaurusje, een heel kleintje, te vinden.
Ze zullen onze cultuur wel begrijpen, maar ze zullen wel onthouden welke landen en personen er onvoorwaardelijk stonden op het moment dat Oekraine het nodig had.
Logischerwijze qua cultuur zijn oost-Europese landen meer op elkaar aangewezen.
Polen en Oekraine hebben samen de toekomst en zullen de beste verhoudingen houden in de toekomst. De Baltische staten net zo.
Er is letterlijk en figuurlijk een grotere afstand met het westen.
Maar het is inderdaad nu niet het moment om onze Nederlandse directheid te laten gelden.
Hoe hard het ook klinkt, maar demonstreren of zelfs doodgaan is niet genoeg. Er is ontzettend veel corruptie in Oekraine, er zijn veel dingen niet of slecht geregeld, etc etc. Het land was niet klaar voor toetreding, en door de oorlog is het er niet beter op geworden. Let wel: dit zeggen mijn Oekraiense vrienden ook.sugarlevi01 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:59:
[...]
Hoe weet jij nu dat Oekraïne daar niet klaar voor is?
Ze hebben notabene tot de dood gedemonstreerd in 2014 om dichtbij de Europese unie te komen.
Nu is en wordt een groot deel van het land aan gort geschoten door de Russen, omdat ze onder andere ervoor gekozen om democratische te worden, en dichter bij de unie willen komen.
Ik denk dat ze er wel klaar voor zijn. Mooie kans om straks bij de opbouw meer stappen te zetten, vooral als ze het kandidaatschap krijgen.
Het is in ons eigen voordeel als ze erbij komen. Ja kost geld.
Maar deze oorlog, en de gevolgen? Kost ook bakken vol met geld.
Nog meer onrust in de toekomst kost ook bakken vol met geld.
Een plan van biljoenen ligt al klaar voor de wederopbouw.
https://www.theguardian.c...s-to-help-rebuild-ukraine
https://www.reuters.com/w...build-ukraine-2022-05-11/
Inclusief garanties dat ze aan het werk gaan om dichter naar de unie toe te groeien qua wet-en regelgeving.
Maar grote kans dat het gebruikt wordt als plaatsvervanging voor kandidaatschap.
Het is ook voor hun een perfect moment om met die wet-en regergeving aan de slag te gaan, heel veel Russische invloeden zijn en worden nu uit hun maatschappij verwijderd, en we hebben allemaal kunnen zien hoe Rusland zelf functioneert en wat ze graag exporteren naast grondstoffen. Geef ze lekker dat kandidaatschap, zodat het niet alleen om geld hoeft te gaan, maar ze ook een ander ideaal hebben om naar toe te werken. En officieel toegang krijgen tot alle bronnen om dat te bewerkstelligen.
Het geeft de regering van Oekraïne ook heel veel macht, dat ze allerlei wetgeving erdoor mogen gaan drukken omdat het nodig is om bij de unie te mogen. Je moet mensen een toekomst geven om naartoe te kunnen werken.
Veel zit in de cultuur en dagelijkse gang van zaken ingebakken, maar ik kan mij zo voorstellen dat na deze oorlog, als mensen bijvoorbeeld een melding doen van corruptie, dat ongeveer het hele land de nek omdraait naar de schuldigen, van wat doe jij nou? Breng jij onze toekomst in gevaar?. Houd dat soort praktijken dan nog maar eens in gang.
@Verwijderd
Ja, ik vind ook dat ze hulp moeten krijgen. Veel hulp. Nog meer hulp. Maar alleen omdat een land in oorlog is betekent het niet dat de bad guys opeens allemaal verdwenen zijn en alle andere problemen zijn opgelost. Een overhaaste toetreding zet de EU nog verder onder druk dan het nu al staat, en een ontwrichting van de EU is slecht voor iedereen, inclusief Oekraine. Laten we inderdaad een kandidaat lidmaatschap in uitzicht stellen, maar daar ook gewoon harde eisen aan stellen net als bij bijvoorbeeld Kroatie.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik vind met name het risico van het binnenhalen van een oligarchie een probleem.hoevenpe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:38:
[...]
Aan de andere kant is het volk nu een stuk meer verenigd door deze oorlog. En zijn ze wellicht een stuk meer gemotiveerd om corruptie aan te pakken. Maar het is me niet duidelijk hoeveel er nog over is van die oligarchie.
Ik zou zelf graag zien dat er positief gedacht wordt (kijken naar oplossingen, niet problemen). Met het doel dat ze bij de EU komen, hoe dan ook. Maar ook weer niet overhaast bij de EU halen zonder genoeg kanttekeningen.
Dit heeft ons in bijvoorbeeld Roemenie ook parten gespeeld. We hebben daar geen kanttekeningen gesteld over sociale welvaart waardoor het gat tussen arm en rijk daar een stuk groter is geworden, vooral voor de oudere generatie die weinig kansen heeft (de jonge generatie ontpopt zich nu pas tot een nieuwe middenklasse maar de ouderen staan aan de zijkant). En de corruptie nog steeds enorm is (regelmatig staat de stad vol omdat de regering zich weer rijk corrumpeert maar er gebeurt verder niks). Uiteindelijk leidt dit tot onvrede van de armere groep die de beloofde voordelen van EU lidmaatschap (terecht) niet ziet, en slinkse populisten die hierop inspelen door die groep in te palmen. Dit zie je in Hongarije en Polen bijvoorbeeld. Dat leidt weer tot instabiliteit binnen de EU. Hier moeten we van leren en voorkomen dat we in Oekraine dezelfde situatie creeren over 20 jaar, en al helemaal omdat dat dan weer een opening biedt voor Rusland om te situatie op te stoken.
Met Oekraine zou ik graag garanties zien op hervorming richting een moderne en eerlijke Europese maatschappij met gelijkheidsbeginsel. In plaats van overhaast binnenhengelen puur om Rusland een hak te zetten en de rest zien we later wel.
De vraag is ook wat een onmiddelijk EU lidmaatschap per direct bijdraagt aan het beeindigen van de oorlog. Maar sowieso vind ik het niet het juiste instrument daarvoor. We kunnen ook een even sterk statement maken met een associatieverdrag bijvoorbeeld.
Voor mij zou de insteek moeten zijn dat ze er bij komen, maar dat er wel goede afspraken gemaakt moeten worden, zodra het een feit is, is die stok achter de deur weg. En dan bedoel ik een stok achter de deur niet voor het volk want dat die het goed met ons voor hebben geloof ik zeker, maar voor de overheid aldaar. Zodra de situatie normaliseert zal de invloed van de oligarchen en het grote geld weer toenemen op de beslissingen. Als we nu de goede kaders vaststellen is dat juist ook goed voor de Oekraiense bevolking.
[ Voor 37% gewijzigd door GekkePrutser op 18-05-2022 09:40 ]
Ik snap dat ze nog niet helemaal rijp zijn om bij de EU te komen, maar het is voor de veiligheid al voldoende om ze alleen als NATO lid toe te laten.
Dan houden we die grote bruine beer koest en kunnen ze op hun gemak verder bouwen aan hun toekomst.
Dan houden we die grote bruine beer koest en kunnen ze op hun gemak verder bouwen aan hun toekomst.
Dan toch even deze, wellicht komt hier het voorbarige bericht van 15000 gevangenen vandaan.
#Lyman Update - The situation around #Lyman is rapidly deteriorating for #Ukrainian troops. Today, #Russia captured Novoselivka to the NW and may have captured Yarova. Lyman is now surrounded on three sides with only destroyed bridges over the Donets on the 4th side. pic.twitter.com/xDWQah0EYs
— OSINT Aggregator (@AggregateOsint) 18 mei 2022
Verwijderd
die figuren in Donetsk lopen dus weer voor de muziek uit.Tens schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:21:
Dan toch even deze, wellicht komt hier het voorbarige bericht van 15000 gevangenen vandaan.
[Twitter]
Deden ze een paar jaar geleden ook toen ze triomfantelijk rondbazuinden een Oekraiens militair toestel neergehaald te hebben... maar dat bleek MH17 te zijn.
Getuigt simpelweg van een media-apparaat dat berichten in de queue heeft staan nog voordat ze gebeurd zijn.
Iets met de hete beer niet opdienen voordat de verkochte soep geschoten is.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 09:26 ]
Verwijderd
NATO dan inderdaad.asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:20:
Ik snap dat ze nog niet helemaal rijp zijn om bij de EU te komen, maar het is voor de veiligheid al voldoende om ze alleen als NATO lid toe te laten.
EU komt later wel.
Maar goed, UA heeft vragenlijsten gekregen, ingevuld en teruggestuurd.
Wat is de inhoud van deze vragenlijsten?
Hoe staat het met de democratische structuren?
Wat is UA van plan met anti-corruptie?
Misschien hebben ze het na 2014 wel allemaal uitgewerkt maar qua uitvoering op de lange baan geschoven omdat eerst deze oorlog uitgevochten moest gaan worden (ja UA wist dat deze oorlog eraan kwam).
Na de oorlog is het dan tijd om op de puinhopen van het land de nieuwe werkelijkheid te bouwen.
maar goed, het zijn personen die een land maken. En als het dezelfde soort personen zijn die het land voorheen corrupt hielden, dan is het niet hoopvol.
Woorden zijn een ding, en daar is UA goed in momenteel, maar daden zijn belangerijker.
Eerst zien dan geloven. Dat is waarschijnlijk het standpunt van NL, maar dan eerst zsm NATO-associatie.
Maar het is maar een kandidaatschap.Garyu schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:15:
[...]
Hoe hard het ook klinkt, maar demonstreren of zelfs doodgaan is niet genoeg. Er is ontzettend veel corruptie in Oekraine, er zijn veel dingen niet of slecht geregeld, etc etc. Het land was niet klaar voor toetreding, en door de oorlog is het er niet beter op geworden. Let wel: dit zeggen mijn Oekraiense vrienden ook.
Ja, ik vind ook dat ze hulp moeten krijgen. Veel hulp. Nog meer hulp. Maar alleen omdat een land in oorlog is betekent het niet dat de bad guys opeens allemaal verdwenen zijn en alle andere problemen zijn opgelost. Een overhaaste toetreding zet de EU nog verder onder druk dan het nu al staat, en een ontwrichting van de EU is slecht voor iedereen, inclusief Oekraine. Laten we inderdaad een kandidaat lidmaatschap in uitzicht stellen, maar daar ook gewoon harde eisen aan stellen net als bij bijvoorbeeld Kroatie.
Turkije is ook nog steeds een eu-kandidaat.
En we zijn nog behoorlijk wat andere landen binnen aan het hengelen. Of een land zoals Servië, dat de verkeerde kant opgaat, zitten we wel bij te slijmen, van ha, toe nou, doe nou goed, dan gaan we jullie volledige lidmaatschap steunen.
Waarom dat opeens bij Oekraïne niet kan? Dat snap ik dan weer niet.
Maar ik vind ook dat je mensen een kans moet geven. In plaats van de deur meteen in het gezicht dicht te gooien. Het momentum is vooral goed, om aan grote hervormingen te beginnen met steun van de bevolking, en het in één keer goed te doen. Ik vind het zonde om dat voorbij te laten gaan.
Macron probeert het nog een beetje, met zijn EU-buitenring idee.
Maar nogmaals het is maar een kandidaatschap, whatever. Mijns inziens geen reden om meteen vol in de kramp te schieten. Het kandidaatschap is juist een fase, waarin een land de kans heeft om op hetzelfde niveau als de bestaande lidstaten te komen, ze hoeven nog niet perfect aan ons evenbeeld te voldoen.
35 hoofdstukken aan wet en regelgeving om te doorlopen.
https://ec.europa.eu/neig...ership/chapters-acquis_en
En dan nog tal van voorwaarden om daadwerkelijk te mogen toetreden, en nog mag elk land je vetoën. En dan ben je bijvoorbeeld nog niet lid van Schengen, en nog niet dit of dat. En bij elke stap weer die veto's. Nederland heeft bijvoorbeeld bij een aantal landen heel lang dwars gelegen.
We hebben niks aan een alliantie van straatarme landen. En decennialang geen bedreiging? Tien jaar maximaal. Oekraine maakte de omslag in 8 jaar. Als olie en gas weer vloeien kan het snel gaan met Rusland.hoevenpe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:55:
[...]
Dat kan ook met de NAVO, hoe hard het ook klinkt dit conflict maakt juist dat Rusland de komende decennia geen bedreiging meer vormt.
Het was te verwachten, maar vanmorgen was het dan zover:
⚡️⚡️⚡️#Sweden and #Finland have officially applied to join #NATO. pic.twitter.com/W10t9ReoJx
— NEXTA (@nexta_tv) 18 mei 2022
Verwijderd
daarom is het idee dat olie en gas niet meer gaan vloeien.downtime schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:29:
[...]
We hebben niks aan een alliantie van straatarme landen. En decennialang geen bedreiging? Tien jaar maximaal. Oekraine maakte de omslag in 8 jaar. Als olie en gas weer vloeien kan het snel gaan met Rusland.
Dit is het moment om onafhankelijk te worden van Rusland voor onze energiebehoefte. Dat is lastig, maar dit is wel het moment.
Oekraine maakte in 8 jaar een omslag. Ja, maar Rusland heeft die niet gemaakt. En gaat die omslag ook niet maken zolang het huidige regime met bijbehorende cultuur er nog zit: top-down, oligarchie, tsaar/boyars.
Oekraine is daar meer van los gekomen. Rusland niet.
Oekraine is alleen maar straatarm omdat de Soviet-Unie ze arm hield.
Laat het land haar grondstoffen benutten richting de westerse wereld en ze worden rijk. Dit heeft echt tijd nodig, en vereist een investering in infrastructuur maar het kan wel. Het land is zo groot als west-Europa en heeft een overdaad aan grondstoffen. En een bevolking met potentie. Als je die bevolking de vrijheid geeft, en niet beknot met soviet-doctrine, dan komt dat wel goed.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 09:34 ]
Als we een deel van de sancties overeind laten staan dan gaat het Rusland niet lukken om weer een sterk leger op te bouwen. Geen semiconductors, geen wafer steppers, geen lagers en geen electronische halffabrikaten mogen importeren en ze kunnen erg weinig.downtime schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:29:
[...]
We hebben niks aan een alliantie van straatarme landen. En decennialang geen bedreiging? Tien jaar maximaal. Oekraine maakte de omslag in 8 jaar. Als olie en gas weer vloeien kan het snel gaan met Rusland.
Als dat dé manier is om te zorgen dat wij vrede hebben dan moet het maar.
Met de Russische oligarchen waarschijnlijk, er vloeide al jaren olie zonder dat het beter ging met Rusland.downtime schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:29:
Als olie en gas weer vloeien kan het snel gaan met Rusland.
We zijn niet de enige die dat potentieel zouden kunnen leveren. Dan moeten anderen nog wel hun productie een stuk verbeteren, maar daar hebben ze dan nu (ook voor zich zelf) nu nog meer aanleiding toe.asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:34:
[...]
Als we een deel van de sancties overeind laten staan dan gaat het Rusland niet lukken om weer een sterk leger op te bouwen. Geen semiconductors, geen wafer steppers, geen lagers en geen electronische halffabrikaten mogen importeren en ze kunnen erg weinig.
Als dat dé manier is om te zorgen dat wij vrede hebben dan moet het maar.
Of dat in 10 jaar lukt, geen idee, maar je kunt een eind komen, zeker als je het ook niet meer (vooral) in logge en dure tanks stopt.
Het volk moet het ook wel echt willen. Wat dat betreft heeft Oekraïne het goed momenteel. We moeten wel afwachten hoe ze de komende 5 jaar hun economie en vooral politiek stelsel gaan verbouwen zodat het een sterke democratie wordt met alle checks and balances. Diezelfde die we hier in het Westen ook al aan het kwijtraken zijn.Tens schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:34:
[...]
Met de Russische oligarchen waarschijnlijk, er vloeide al jaren olie zonder dat het beter ging met Rusland.
Elke dag sterven honderden Oekrainers voor de zaken waar Europa zegt voor te staan. Die stok achter de deur zou bij Nederland moeten worden gebruikt om de regering te meppen om ze te laten stoppen met Russisch geld verbergen.GekkePrutser schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:16:
[...]
Voor mij zou de insteek moeten zijn dat ze er bij komen, maar dat er wel goede afspraken gemaakt moeten worden, zodra het een feit is, is die stok achter de deur weg. En dan bedoel ik een stok achter de deur niet voor het volk want dat die het goed met ons voor hebben geloof ik zeker, maar voor de overheid aldaar. Zodra de situatie normaliseert zal de invloed van de oligarchen en het grote geld weer toenemen op de beslissingen.
Absoluut. Nederland speelt een nare dubbele rol hier.IJzerlijm schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:40:
[...]
Elke dag sterven honderden Oekrainers voor de zaken waar Europa zegt voor te staan. Die stok achter de deur zou bij Nederland moeten worden gebruikt om de regering te meppen om ze te laten stoppen met Russisch geld verbergen.
Maar ik zie dat als een aparte kwestie die niet echt gekoppeld zit aan de toetreding van Oekraine.
Met betrekking tot het toelaten van Oekraïne vind ik vooral dat Nederland (en andere landen) de verkeerde houding aanneemt, nl. die van "hakken in het zand" en "nee jullie voldoen niet aan de regeltjes" zoals eerder door anderen genoemd. Formeel correct, maar totaal niet constructief.
Een betere houding zou zijn dat men aangeeft dat men Oekraïne er heel graag bij zou willen hebben, maar dat er daarvoor wel een plan moet komen om de probleemgebieden aan te pakken, waarbij wij ze graag willen helpen en ondersteunen om deze plannen te maken en realiseren.
Wat mij betreft zou Oekraïne, mits de probleemgebieden afdoende aangepakt worden, de beste aanwinst voor de EU zijn die je maar kunt hebben. Daarmee maak je ook de EU minder afhankelijk van niet-EU landen voor o.a. vele grondstoffen, voedingsmiddelen en bijbehorende infrastructuur.
Met het aanpakken van de problemen was men al enige tijd bezig in Oekraïne en ik hoop dat nadat deze oorlog hopelijk snel beëindigd is, de aanpak van de problemen als corruptie en sociale problematiek in een stroomversnelling gaat komen.
Een betere houding zou zijn dat men aangeeft dat men Oekraïne er heel graag bij zou willen hebben, maar dat er daarvoor wel een plan moet komen om de probleemgebieden aan te pakken, waarbij wij ze graag willen helpen en ondersteunen om deze plannen te maken en realiseren.
Wat mij betreft zou Oekraïne, mits de probleemgebieden afdoende aangepakt worden, de beste aanwinst voor de EU zijn die je maar kunt hebben. Daarmee maak je ook de EU minder afhankelijk van niet-EU landen voor o.a. vele grondstoffen, voedingsmiddelen en bijbehorende infrastructuur.
Met het aanpakken van de problemen was men al enige tijd bezig in Oekraïne en ik hoop dat nadat deze oorlog hopelijk snel beëindigd is, de aanpak van de problemen als corruptie en sociale problematiek in een stroomversnelling gaat komen.
These are the indicative estimates of Russia’s combat losses as of May 18, according to the Armed Forces of Ukraine. pic.twitter.com/EM0NQ2MRrk
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 18 mei 2022
Ziet er naar uit dat het een goede dag was voor Oekraine. Een beetje van alles wat.
Bijgevoegd bij de tweet een plaatje wat weergeeft wat de situatie is in Lyman. Dit is waar die 15k omsingeling van Oekrainse troepen denk ik vandaan komt.
#Lyman Update - The situation around #Lyman is rapidly deteriorating for #Ukrainian troops. Today, #Russia captured Novoselivka to the NW and may have captured Yarova. Lyman is now surrounded on three sides with only destroyed bridges over the Donets on the 4th side. pic.twitter.com/xDWQah0EYs
— OSINT Aggregator (@AggregateOsint) 18 mei 2022
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Je kent de cijfers van de andere kant niet, in de Donbass gaat het niet echt lekker.NyceNL schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:44:
Ziet er naar uit dat het een goede dag was voor Oekraine. Een beetje van alles wat.
Dat is zeker waar. Maar wat kapot is, kan in iederegeval niet meer ingezet worden.hoevenpe schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:46:
[...]
Je kent de cijfers van de andere kant niet, in de Donbass gaat het niet echt lekker.
Aangezien UA zelf die brug heeft opgeblazen een paar weken geleden, neem ik aan dat ze toen ook een exit-strategie hebben geschreven/getekend voor de troepen die ze in Lyman stationeerden?beany schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:44:
Bijgevoegd bij de tweet een plaatje wat weergeeft wat de situatie is in Lyman. Dit is waar die 15k omsingeling van Oekrainse troepen denk ik vandaan komt.
[Twitter]
(29 april > https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/04/29/7343021/ toen het nog leek alsof de Russen er binnen een paar dagen zouden zijn. Hmm wel bijzonder, staat ook een correctie in het artikel:
Updated: On April 30, the headquarters of the JFO denied the previous information that the Liman-Raygorodok railway bridge across the Seversky Donets was blown up by Ukrainian fighters.)
Conclusie: ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat er geen brug meer is?
[ Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 18-05-2022 09:56 ]
PSN
*knip* zie ons beleid inzake linkdumps: graag beschrijven waar de video over gaat, welk argument erin wordt gemaakt of wat het bewijst
[ Voor 72% gewijzigd door polthemol op 26-05-2022 10:16 ]
Ik denk(vooral hoop) dat deze oorlog de corrupte Oekraïners laat inzien dat er toch echt wat moet veranderen.Caelorum schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:40:
[...]
Het volk moet het ook wel echt willen. Wat dat betreft heeft Oekraïne het goed momenteel. We moeten wel afwachten hoe ze de komende 5 jaar hun economie en vooral politiek stelsel gaan verbouwen zodat het een sterke democratie wordt met alle checks and balances. Diezelfde die we hier in het Westen ook al aan het kwijtraken zijn.
Dat ze nu echt afscheid moeten nemen van de oude Sovjet structuren/geldharkerij vanuit de top.
Zoals "we" dat zouden willen? Niet zoals zij hun eigen land willen herbouwen, maar zoals "we" dat willen?Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:10:
[...]
Er is maar 1 manier:
- het kapotgeschoten Oekraine weer opnieuw opbouwen en dan vanaf de grond af aan zowel qua infrastructuur als politieke en economische structuur.
Dit is de kans om het land from scratch op te bouwen zoals we dat zouden willen.
[...]
Right...
Het ziet er niet goed uit voor de 'geredde' Azov-strijders:
Er gaan in Moskou meer en meer stemmen op voor berechting en zelfs de doodstraf voor de strijders uit Marioepol. ,,Het zijn oorlogsmisdadigers en we moeten alles doen ze voor de rechter te krijgen”, aldus parlementsvoorzitter Vjatsjeslav Volodin. Met name leden van het extreemrechtse Azov-bataljon - dat standhield in de staalfabriek - verdienen straf volgens commentatoren op de Russische staatstelevisie. Dat kan moeilijk anders volgens het Russische verhaal want het waren immers deze ‘nazi’s’ die Rusland zouden hebben bedreigd en een belangrijke reden waren voor de ‘speciale militaire operatie’ in Oekraïne.
Ik hoop eigenlijk vooral dat Turkije het NAVO lidmaatschap van Zweden en Finland niet echt gaat tegenhouden.AndereKoekoek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:58:
[...]
Ik denk(vooral hoop) dat deze oorlog de corrupte Oekraïners laat inzien dat er toch echt wat moet veranderen.
Dat ze nu echt afscheid moeten nemen van de oude Sovjet structuren/geldharkerij vanuit de top.
Dan vormen we alsnog niet het blok tegen Rusland dat we graag willen zijn. Wel vraag ik me af wat we dan gaan doen... Turkije er uitknikkeren wil je - zeker tijdens dit conflict - ook niet.
Of het is gewoon weer een spelletje waarbij Erdogan iets er uit wil slepen.
[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 18-05-2022 10:11 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
En kan ook niet. Want ook daar kan hij dan zijn veto tegen uitspreken.Lethalis schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:09:
[...]
Ik hoop eigenlijk vooral dat Turkije het NAVO lidmaatschap van Zweden en Finland niet echt gaat tegenhouden.
Dan vormen we alsnog niet het blok tegen Rusland dat we graag willen zijn. Wel vraag ik me af wat we dan gaan doen... Turkije er uitknikkeren wil je - zeker tijdens dit conflict - ook niet.
Je kunt dus als NAVO een lid nooit tegen zijn wil uit het bondgenootschap zetten, no matter what? Dat zou toch redelijk bijzonder zijn?de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:11:
[...]
En kan ook niet. Want ook daar kan hij dan zijn veto tegen uitspreken.
Turkije eruit werken is een koud kunstje voor Biden. Gewoon zeggen dat de VS Turkije niet gaat verdedigen. Dan stappen ze er morgen nog uit.de Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:11:
[...]
En kan ook niet. Want ook daar kan hij dan zijn veto tegen uitspreken.
Dat was toch min of meer de verwachting? Als ze al willekeurig burgers doodschieten dan gaan ze zeker niet lief doen tegen militairen die daadwerkelijk op hun geschoten hebben. Die zitten nu in een voormalig strafkamp. De Russische variant van een Duits concentratiekamp denk ik dan.XWB schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:04:
Het ziet er niet goed uit voor de 'geredde' Azov-strijders:
Die aanvallen vielen samen met de leveranties van de nieuwe artillerie. Die aanvallen waren dus om die te voorkomen. Alleen is wel duidelijk dat dat niet echt gelukt isYakuzA schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:48:
Het Russische plan qua kruisraketten is wel wat verwarrend.
[removed]
Ergens in dit topic is een telefoongesprek gedeeld over een soldaat die met zijn moeder belde.asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:16:
[...]
Dat was toch min of meer de verwachting? Als ze al willekeurig burgers doodschieten dan gaan ze zeker niet lief doen tegen militairen die daadwerkelijk op hun geschoten hebben. Die zitten nu in een voormalig strafkamp. De Russische variant van een Duits concentratiekamp denk ik dan.
Waarin hij zegt dat ze van alle militairen standaard de benen en heupen braken zodat ze niet meer konden vluchten.
Een 80+er werd betrapt op doorspelen van informatie en dat ze die met een stok hebben doodgeslagen. Vervolgens trots aan zijn moeder vragen: Weet je hoeveel stokslagen er wel niet nodig zijn om iemand echt dood te slaan met een lach erachteraan.
Marteltechnieken met een buis anaal inbrengen en daar doorheen prikkeldraad duwen.
Dat soort verhalen geven weinig vertrouwen in een humane behandeling voor wie dan ook. Al helemaal niet de mensen uit Mariupol waar Rusland wel echt flink gezichtsverlies heeft geleden. Snap de keuze ook niet om de gewonden dan maar af te voeren naar Rusland. Verwacht niet dat ze daar nu alles op alles zetten om die levens te redden, maar ze weg worden gelegd en vervolgens wordt gezegd "oops niet gelukt".
Maar goed, dat zijn mijn persoonlijke aannames...
Dat lijkt me ondenkbaar. Je maakt niet voor niets afspraken binnen de Navo.downtime schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:14:
[...]
Turkije eruit werken is een koud kunstje voor Biden. Gewoon zeggen dat de VS Turkije niet gaat verdedigen. Dan stappen ze er morgen nog uit.
Oekraïne, het België van het OostenVerwijderd schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 08:12:
[...]
eigenlijk is het nuttig om een land te hebben als buurland van Rusland wat geen NATO-lidstaat is.
Als ik in die Azovstal fabriek zat had ik de laatste kogel voor mezelf bewaard, dat weet ik wel.AndereKoekoek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:22:
[...]
Ergens in dit topic is een telefoongesprek gedeeld over een soldaat die met zijn moeder belde.
Waarin hij zegt dat ze van alle militairen standaard de benen en heupen braken zodat ze niet meer konden vluchten.
Een 80+er werd betrapt op doorspelen van informatie en dat ze die met een stok hebben doodgeslagen. Vervolgens trots aan zijn moeder vragen: Weet je hoeveel stokslagen er wel niet nodig zijn om iemand echt dood te slaan met een lach erachteraan.
Marteltechnieken met een buis anaal inbrengen en daar doorheen prikkeldraad duwen.
Dat soort verhalen geven weinig vertrouwen in een humane behandeling voor wie dan ook. Al helemaal niet de mensen uit Mariupol waar Rusland wel echt flink gezichtsverlies heeft geleden. Snap de keuze ook niet om de gewonden dan maar af te voeren naar Rusland. Verwacht niet dat ze daar nu alles op alles zetten om die levens te redden, maar ze weg worden gelegd en vervolgens wordt gezegd "oops niet gelukt".
Erdogan z'n uitspraken zijn vaak wat los van de realiteit. Eerst wil hij Israel aanvallen, nu zijn ze de beste vrienden. Dan wil hij Rusland als bondgenoot en dan schiet hij een Russisch vliegtuig neer en bewapent de grootste vijanden van Rusland.
Uiteindelijk wil Erdogan wat concessies en voor het Turkse publiek de Sterke Man uithangen die rest van de NAVO vertelt wat ze moeten doen. Mocht het toch tot een absolute eis komen dat Zweden bijvoorbeeld de PKK verbiedt dan zou het formele lidmaatschap van de NAVO kunnen worden geblokkeerd maar dan nog steeds zijn er andere militaire samenwerkingsverbanden die kunnen worden gebruikt terwijl Turkije dan veel krediet verspeelt binnen de NAVO.
Uiteindelijk wil Erdogan wat concessies en voor het Turkse publiek de Sterke Man uithangen die rest van de NAVO vertelt wat ze moeten doen. Mocht het toch tot een absolute eis komen dat Zweden bijvoorbeeld de PKK verbiedt dan zou het formele lidmaatschap van de NAVO kunnen worden geblokkeerd maar dan nog steeds zijn er andere militaire samenwerkingsverbanden die kunnen worden gebruikt terwijl Turkije dan veel krediet verspeelt binnen de NAVO.
Oekraïne had ook afspraken met Rusland. Afspraken tussen landen/politici zijn gewoon erg volatielde Peer schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:22:
[...]
Dat lijkt me ondenkbaar. Je maakt niet voor niets afspraken binnen de Navo.

En daarmee iedereen laten zien dat het Nato verdrag niets voorstelt, en dus de Nato opblazen.downtime schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:14:
[...]
Turkije eruit werken is een koud kunstje voor Biden. Gewoon zeggen dat de VS Turkije niet gaat verdedigen. Dan stappen ze er morgen nog uit.
Fijn plan.
Ja. Maar ik hecht iets meer waarde aan toezeggingen van nato/VS dan door RuslandEJlol schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:27:
[...]
Oekraïne had ook afspraken met Rusland. Afspraken tussen landen/politici zijn gewoon erg volatiel
Finland heeft ook eenzelfde afspraak maar ziet ook in dat die in de kachel kan als Rusland er zin in heeft. Vandaar dat ze decennia aan neutraliteit overboord gooien want ze vertrouwen Rusland niet.EJlol schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:27:
[...]
Oekraïne had ook afspraken met Rusland. Afspraken tussen landen/politici zijn gewoon erg volatiel
Verwijderd
zo bedoel ik het niet, maar het is wel een realiteit wat speelt.Eli3l schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:02:
[...]
Zoals "we" dat zouden willen? Niet zoals zij hun eigen land willen herbouwen, maar zoals "we" dat willen?
Right...
Daarom wordt er soms gegrapt: Oekraine moet niet bij de EU, de EU moet zich aansluiten bij Oekraine.
Maar goed, punt is wel dat Oekraine bij onze unie. Daar horen onze regels bij. De EU is zoals die is.
Oekraine dient zich daar dus aan te conformeren. Het is niet vrijblijvend.
Maar ik denk dat (los van de EU) het vrije democratische wensbeeld wel door Oekraine gedeeld wordt. Teveel vrijheid blijheid wat in de praktijk dan weer niet gaat werken, maar toch.
Dat soort 'grappen' kunnen op anonieme mensen worden uitgevoerd. Niet op een grote groep die in de schijnwerpers staan. Deze soldaten krijgen gewoon alle zorg die ze nodig hebben, en zodra het Rusland uitkomt zijn er twee opties: of ze worden uitgeleverd, of ze krijgen een schijnproces. Alles netjes volgens de 'regels'.AndereKoekoek schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:22:
[...]
Ergens in dit topic is een telefoongesprek gedeeld over een soldaat die met zijn moeder belde.
Verwijderd
het is ook gewoon koppigheid van de Finnen. Terechte koppigheid. Uit principe.asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:30:
[...]
Finland heeft ook eenzelfde afspraak maar ziet ook in dat die in de kachel kan als Rusland er zin in heeft. Vandaar dat ze decennia aan neutraliteit overboord gooien want ze vertrouwen Rusland niet.
Reden waarom Finland lid wil worden van NATO is inderdaad:
1. het realiteitsbesef dat je ondanks afspraken en eventuele eigen neutraliteit niet gevrijwaard blijkt te zijn van een Russische invasie
Maar wat volgens mij het grootste concept is, is het principe:
- Finland is al die tijd uit eigen vrije wil neutraal gebleven
Nu zegt Putin: je MAG niet bij NATO.
Dat betekent dat Finland geen vrije wil meer heeft.
Dus zegt Finland:
2. we waren uit eigen vrije wil neutraal, maar Rusland denkt onze vrije wil af te pakken, en dat gaat niet gebeuren. Wij bepalen zelf wat wij doen en Rusland gaat ons niet dwingen.
En dan heb je weer die meme:
'you are demanding we do not join NATO? Now we are going to join NATO even harder'.
'5 miljoen Finnen, die schrijft Putin niet de wetten voor, maar die laat je in hun waarde'.
En doe je dat niet, dan zegt Finland ' f you!' dan doen we het nu alsnog, en is het je eigen schuld Putin.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2022 10:50 ]
Verwijderd
de Russen zeggen zelf echter al: 'tja, ongelukjes gebeuren, hij is misschien gestruikeld'.EJlol schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:40:
[...]
Dat soort 'grappen' kunnen op anonieme mensen worden uitgevoerd. Niet op een grote groep die in de schijnwerpers staan. Deze soldaten krijgen gewoon alle zorg die ze nodig hebben, en zodra het Rusland uitkomt zijn er twee opties: of ze worden uitgeleverd, of ze krijgen een schijnproces. Alles netjes volgens de 'regels'.
De Duma probeert al bij wet te voorkomen dat ze mogen worden uitgeleverd terug naar Oekraine.
Die Volyn moet heel erg oppassen wat hij zegt en doet, wil hij hier levend uit komen.
Ja de Russen kunnen ook filmpjes maken, waarom ze filmpjes van missers uploaden is me dan weer niet duidelijk. (ja bij de UA filmpjes zitten ook missers, maar toch voornamelijk treffers)
#Ukraine: The Russian side for the first time claimed the targeting of US-supplied M777A2 howitzers in Pidhirne, #Donetsk Oblast. Firstly, a ZALA KYB loitering munition was used, but given the distance of the impact and weak explosive payload it caused minor damage at best. pic.twitter.com/jRDWqHJuf8
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 18 mei 2022
Met als groot voordeel dat rusland nu toch niets terug kan doen. Even een legertje als intimidatie langs de grens zetten gaat hem ten slotte nu niet worden.asing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:30:
[...]
Finland heeft ook eenzelfde afspraak maar ziet ook in dat die in de kachel kan als Rusland er zin in heeft. Vandaar dat ze decennia aan neutraliteit overboord gooien want ze vertrouwen Rusland niet.
[removed]
Precies, maar ook als ze dat wel zouden doen: De Finnen hebben de vorige keer ruim 200.000 Russen in lijkzakken naar huis gestuurd (of ze hebben als fertilizer gediend)redwing schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:09:
[...]
Met als groot voordeel dat rusland nu toch niets terug kan doen. Even een legertje als intimidatie langs de grens zetten gaat hem ten slotte nu niet worden.
Die Finnen zijn niet zo snel onder de indruk. De bevolking is misschien niet groot maar in ieder geval niet snel bang.
Psychologische oorlogvoering misschien. "Jullie artillerie kan dan wel verder schieten dan die van ons, maar onze drones/vliegtuigen kunnen jullie nog steeds raken bereiken."Tens schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:08:
Ja de Russen kunnen ook filmpjes maken, waarom ze filmpjes van missers uploaden is me dan weer niet duidelijk. (ja bij de UA filmpjes zitten ook missers, maar toch voornamelijk treffers)
[Twitter]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: