Zou mijn nucleaire warheads niet zo opzichtig dicht bij de grens zetten. Het eerste wat opgeblazen wordt als het losgaat zijn die 7 lanceerinstallaties.Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:00:
[...]
Denk dat het 7 zijn met alle 7 nuclair warheads erop. Dat maakt de boel denk wel wat anders ivm die 13xxkm grens
Denk niet dat ze gewone conventionele raketten op die dingen hebben zitten.
Met een beetje handig monteren kun je het er voor de binnenlandse propaganda-TV een heel stuk indrukwekkender uit laten zien. De interne narratief is tenslotte dat de VS via de NAVO rusland aan het bedreigen/aanvallen is. Dan kunnen ze in ieder geval laten zien dat ze klaar staan voor die aankomende inval.asing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:57:
[...]
Wat moeten we denken van het feit dat het er maar 7 zijn. Is dat alles wat ze nu nog beschikbaar hebben?
Het ligt er geheel aan wie als eerste aanvalt natuurlijk en wat er als eerst gevuurd wordt.xh3adshotx schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:03:
[...]
Zou mijn nucleaire warheads niet zo opzichtig dicht bij de grens zetten. Het eerste wat opgeblazen wordt als het losgaat zijn die 7 lanceerinstallaties.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Verwijderd
Belarus roeptoetert momenteel ook dat UA en NATO troepen samentrekken langs de grens voor een aanval volgens mij.anboni schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:03:
[...]
Met een beetje handig monteren kun je het er voor de binnenlandse propaganda-TV een heel stuk indrukwekkender uit laten zien. De interne narratief is tenslotte dat de VS via de NAVO rusland aan het bedreigen/aanvallen is. Dan kunnen ze in ieder geval laten zien dat ze klaar staan voor die aankomende inval.
Verwijderd
het gerucht gaat ook dat Macron zoiets helemaal niet heeft gezegd maar dat het wederom propaganda is om verdeeldheid te zaaien binnen EU/NATO.bulle bas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:59:
Het gerucht dat Macron soevereiniteit had willen opofferen staat in schril contrast met de houding van de VS.
De VS hebben nogmaals laten weten dat men Oekraïne steunt zoals Oekraïne, soeverein, zelf hun overwinning definieert:
[Twitter]
Dus goed dat de VS duidelijkheid schept over de situatie.
Zelfs als de Fransen niet meer mee willen doen komt er alsnog genoeg steun richting UA.
Vind Poetin juist opmerkelijk mild:asing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:53:
De Finnen worden inmiddels bedreigd
Speaking at today’s CSTO summit, Putin said that NATO membership alone for Finland and Sweden poses no threat to Russia, but Moscow will respond in kind to any buildup of military infrastructure in these nations. Russia’s response will depend on the buildup. pic.twitter.com/V12cFZe5nO
— Kevin Rothrock (@KevinRothrock) 16 mei 2022
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als de NATO iets bewezen heeft de afgelopen 75 dagen, dan is het wel dat ze zich niet actief met de strijd gaan bemoeien. Dus dit is gejammer voor de bühne.Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:04:
[...]
Belarus roeptoetert momenteel ook dat UA en NATO troepen samentrekken langs de grens voor een aanval volgens mij.
Werd art 5 niet actief op het moment dat de aanvraag de deur uit is gegaan? Dan heeft Putin nog even voor een inval. Geen idee of dat een goed idee is
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Kwam dat verhaal over het voorstel van Macron niet juist bij Zelenskiy vandaan? Die heeft toch helemaal geen belang bij verdeeldheid binnen EU of NATO?Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:06:
[...]
het gerucht gaat ook dat Macron zoiets helemaal niet heeft gezegd maar dat het wederom propaganda is om verdeeldheid te zaaien binnen EU/NATO.
Verwijderd
gaan ze dan toch mijn wedje voor een krat bier inwilligen door te landen ten zuiden van Odessa?
Of stomen ze op naar Mariupol om als taxidienst te spelen door Azovstal naar Turkije te extracten?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2022 16:10 ]
Volgens mij wordt artikel 5 pas actief als het lidmaatschap is goedgekeurd. Dat is juist waarom US en UK toegezegd hebben Zweden en Finland te verdedigen in de periode tussen aanvraag en lidmaatschap.asing schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:07:
[...]
Werd art 5 niet actief op het moment dat de aanvraag de deur uit is gegaan? Dan heeft Putin nog even voor een inval. Geen idee of dat een goed idee is
Verwijderd
dat zou wel een rotstreek zijn, ja even gekeken, inderdaad suggereerde Zelensky dat blijkbaar.anboni schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:08:
[...]
Kwam dat verhaal over het voorstel van Macron niet juist bij Zelenskiy vandaan? Die heeft toch helemaal geen belang bij verdeeldheid binnen EU of NATO?
Enige positieve draai die ik daar aan zou kunnen geven is dat het niet waar is maar dat Zelensky het gebruikt om de zaak binnen EU op scherp te zetten zodat oa Frankrijk een steviger keus gaat maken.
(EDIT: het lijkt er toch op dat Frankrijk en Duitsland graag hun keutel in willen trekken en weer de polderaar uithangen. Dit terwijl ze dus een wapenstilstand willen en (misschien) op termijn wel een volledige terugtrekking van de Russen willen... maar ja intussen blijven er dan nog wel vrouwen verkracht worden en mensen vermoord worden. Wat nou wapenstilstand. Rusland moet vertrekken, tot die tijd geen wapenstilstand als Oekraine dat niet wil!. Dan stopt DE/FR maar met wapenleveringen, andere landen nemen het wel over. Hier moet even goed naar gekeken worden: Macron/Scholz. Zijn het inderdaad slappe ruggegraten of lijkt het zo?)
https://liveuamap.com/en/...ery-conducted-100-strikes
Chernobaivka versie 21?
de grove vertaling:
Rocket-artillery subdivisions of ZSU from spivpratsі with aviation inflicted 100 strikes on enemy positions in the Kherson and Mykolaiv regions
In a heavy blow to Chornobaivtsi, a depot of ammunition, 75 Russian troops and 20 units of equipment were destroyed.
Dzherelo: Operational command "Pivden".
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2022 18:31 ]
Lijkt me niet handig, Die Finnen zijn niet mis. Straks hebben die Finnen 7 nucleaire installaties gecapturedXtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:00:
[...]
Denk dat het 7 zijn met alle 7 nuclair warheads erop. Dat maakt de boel denk wel wat anders ivm die 13xxkm grens
Denk niet dat ze gewone conventionele raketten op die dingen hebben zitten.
De tractors staan waarschijnlijk al klaarIndoubt schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:13:
[...]
Lijkt me niet handig, Die Finnen zijn niet mis. Straks hebben die Finnen 7 nucleaire installaties gecaptured
Waarom zou je die dingen zo dicht bij de grens willen plaatsen?Indoubt schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:13:
[...]
Lijkt me niet handig, Die Finnen zijn niet mis. Straks hebben die Finnen 7 nucleaire installaties gecaptured
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Nah denk niet dat de Finnen even over het hek springen om gauw die 7 iskander te veroveren en mee te nemen naar huis.Indoubt schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:13:
[...]
Denk niet dat die vlag opgaat en is gelijk een confrontatie tegen Rusland. Maar denk wel dat ze nauwlettend in de gaten gehouden worden.
Misschien hebben ze zo weinig vertrouwen in hun eigen materieel dat ze dit als de enige zekere manier zien om de payload in ieder geval voor een deel op Fins grondgebied te krijgen?ThunderNet schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:13:
[...]
Waarom zou je die dingen zo dicht bij de grens willen plaatsen?
Om te laten zien dat je ze hebt.ThunderNet schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:13:
[...]
Waarom zou je die dingen zo dicht bij de grens willen plaatsen?
PS4 PSN: Dazzler2120
UK+US en de navo landen die vanuit het EU verband ook supporten/verdedigen.anboni schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:09:
[...]
Volgens mij wordt artikel 5 pas actief als het lidmaatschap is goedgekeurd. Dat is juist waarom US en UK toegezegd hebben Zweden en Finland te verdedigen in de periode tussen aanvraag en lidmaatschap.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Poetin is vrij mild geweest op zowel de viering van de 2e WO en nu met het NATO lidmaatschap. Ik denk dat dit een teken is dat hij zich realiseert hoe diep het moeras wel niet is waarin hij aan het wegzinken is.
Hij kan niet zomaar terug trekken uit Oekraïne en hoopt waarschijnlijk nog op een troostprijs daar.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Die stonden al klaar. Finland heeft Rusland lopen trollen door 7 traktoren naar de grens te rijden.
Of dat eigen initiatief was van de Finse boeren weet ik niet maar er zwerven hier en daar al foto's rond
Dat zou wat zijn, van neutraal naar nucleaire grootmacht in 5 minuten....Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:14:
[...]
Nah denk niet dat de Finnen even over het hek springen om gauw die 7 iskander te veroveren en mee te nemen naar huis.
Denk niet dat die vlag opgaat en is gelijk een confrontatie tegen Rusland. Maar denk wel dat ze nauwlettend in de gaten gehouden worden.
Of dat Oekraïne het uit Russische bronnen zou hebben vernomen. Maar als Macron iets dergelijks zou voorstellen zonder ruggespraak met Zelensky is een absolute no-go, ik kan me niet voorstellen dat Macron zo stom is.Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:09:
[...]
dat zou wel een rotstreek zijn, ja even gekeken, inderdaad suggereerde Zelensky dat blijkbaar.
Enige positieve draai die ik daar aan zou kunnen geven is dat het niet waar is maar dat Zelensky het gebruikt om de zaak binnen EU op scherp te zetten zodat oa Frankrijk een steviger keus gaat maken.
Zelensky zal dit echter niet zomaar roepen, want dan zet hij de relatie met zijn leveranciers op scherp. En het zou wel passen in de lijn Macron, die eindeloze diplomatie cultiveert.
Het is zo onbevattelijk dat ik spreek in termen van gerucht en vermeend. Later zal hier vast meer duidelijkheid over komen.
Ik moest heel hard lachen, dank je wel!Indoubt schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Die stonden al klaar. Finland heeft Rusland lopen trollen door 7 traktoren naar de grens te rijden.
Of dat eigen initiatief was van de Finse boeren weet ik niet maar er zwerven hier en daar al foto's rond
Ik zat even op de kaart bij de tweet te kijken maar ze staan werkelijk zo dichtbij. Bizar. Ze zullen wel aan het oefenen zijn.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik denk ook dit. Ik denk inderdaad hij zich zo onderhand wel realiseert wat de situatie momenteel is en de verloop.Auredium schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Poetin is vrij mild geweest op zowel de viering van de 2e WO en nu met het NATO lidmaatschap. Ik denk dat dit een teken is dat hij zich realiseert hoe diep het moeras wel niet is waarin hij aan het wegzinken is.
Hij kan niet zomaar terug trekken uit Oekraïne en hoopt waarschijnlijk nog op een troostprijs daar.
Denk ook dat ie behoorlijk teleurgesteld is in zijn leger en generaals enz... Hij had het heel anders voor ogen en dat de wereld wel zou buigen voor hem en aan zijn wensen zouden voldoen.
Zijn grondtroepen zijn al met 1/3e gekapt tot nu toe. Tanks zijn er amper nog, zijn grote trots multi defender schip op de bodem.
Hij had ook nooit verwacht dat de halve wereld wapens zou leveren aan Oekranie en daarbovenop nog mega veel geld.
Daarboven op Zweden en Finland die bij de NATO joinen, denk dat hij zoiets heeft van. Jongens...euhm...we have royally fucked it up.
Maar goed, als dit nog zo doorgaat wordt Rusland een 3e wereldland met amper tot geen leger en de laatste rijke pippo's zullen het land vluchten, want ja er valt niks meer te verdienen. Die zullen zich gaan nestelen in China.
Dat doet ie niet, niet terwijl 2 nucleair bewapende staten veiligheidsgaranties hebben gegeven. Dan heeft z'n vloot alleen nog maar onderzeeërs.Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:11:
[...]
Enige wat Rusland echt daadwerkelijk kan inzetten om ze op hun knieën te krijgen is tactische nuclaire wapens. Maar die stap is er eentje als ze die nemen dat er totaal geen terugweg meer is voor Putin en denk dat van daaruit de boel echt zou escaleren tot een all out war.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Buiten Moskou, St Pet en nog een handvol andere steden was het dat al..Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:21:
[...]
Maar goed, als dit nog zo doorgaat wordt Rusland een 3e wereldland [..]
Dat betekent, stam + t .
Ik denk dat de NAVO precies weet waar die dobberen. Er is ooit een Russische sub ontploft, en de Amerikanen wisten eerder waar die lag dan de Russen. Die wisten het helemaal niet dus kwam er een cover operatie (Azorean) om de sub te lichten voor de Russische geheimen.SkiFan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:25:
[...]
Dat doet ie niet, niet terwijl 2 nucleair bewapende staten veiligheidsgaranties hebben gegeven. Dan heeft z'n vloot alleen nog maar onderzeeërs.
Rusland wist van niks tot ze een film kregen met de begrafenis ceremonie van de gevonden Russen.
Verwijderd
en daar sluipen vast wel 688's tussen de Crazy Ivan's doorSkiFan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:25:
[...]
Dat doet ie niet, niet terwijl 2 nucleair bewapende staten veiligheidsgaranties hebben gegeven. Dan heeft z'n vloot alleen nog maar onderzeeërs.
Denk dat de VS wel weet waar de huidige raketboten van de Russen zijn op zee.
Het was wat cynisch bedoeld. Ik vermoed dat bij een aanval er wat kruisraketten op z'n schepen en op de afvurende wapensystemen landen. En er liggen in de zeeën de nodig afluisterboeien om onderzeeërs te kunnen detecteren.Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:45:
[...]
en daar sluipen vast wel 688's tussen de Crazy Ivan's door![]()
Denk dat de VS wel weet waar de huidige raketboten van de Russen zijn op zee.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Poetin heeft nog geluk. Veel autocraten komen er veel te laat achter dat ze in een schijnwerkelijkheid leven. Adolf en Saddam zijn daar goede voorbeelden van. Kenmerkend is dat ze hierbij vaak kritische geluiden de deur uit wijzen. Dat heeft Poetin ook gedaan in het begin maar de realiteit is zo drukkend dat hij het niet meer kan.Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:21:
[...]
Ik denk ook dit. Ik denk inderdaad hij zich zo onderhand wel realiseert wat de situatie momenteel is en de verloop.
Denk ook dat ie behoorlijk teleurgesteld is in zijn leger en generaals enz... Hij had het heel anders voor ogen en dat de wereld wel zou buigen voor hem en aan zijn wensen zouden voldoen.
Zijn grondtroepen zijn al met 1/3e gekapt tot nu toe. Tanks zijn er amper nog, zijn grote trots multi defender schip op de bodem.
Hij had ook nooit verwacht dat de halve wereld wapens zou leveren aan Oekranie en daarbovenop nog mega veel geld.
Daarboven op Zweden en Finland die bij de NATO joinen, denk dat hij zoiets heeft van. Jongens...euhm...we have royally fucked it up.
Maar goed, als dit nog zo doorgaat wordt Rusland een 3e wereldland met amper tot geen leger en de laatste rijke pippo's zullen het land vluchten, want ja er valt niks meer te verdienen. Die zullen zich gaan nestelen in China.
Er was een goede video van CNN waarin Blair een analyse maakte van Poetin. Er was een punt waarop Poetin echt een democratie van Rusland wilde maken in het begin. Maar het was gewoon een te grote taak oor Poetin dus maakte hij er maar een autocratie van met een verheerlijking van Rusland. Ik denk dat dit punt ook kwam op het moment dat George Bush Jr. met niet heel tactische woorden zes ex-Warschau pact landen toe liet tot NATO.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
tja geruchten...bulle bas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:59:
Het gerucht dat Macron soevereiniteit had willen opofferen staat in schril contrast met de houding van de VS.
De VS hebben nogmaals laten weten dat men Oekraïne steunt zoals Oekraïne, soeverein, zelf hun overwinning definieert:
[Twitter]
Feiten:
EU heeft gas nodig, VS verbiedt verkoop door andere aanbieders en kan het wel verkopen aan EU
EU heeft olie nodig, VS verbiedt verkoop door andere aanbieders en kan het wel verkopen aan EU
EU heeft graan etc nodig, VS kan het wel verkopen aan EU
EU wil vrede in de buurt en heeft een minder grote bloeiende wapenindustrie, VS kan wapens ter vervanging wel verkopen aan EU
EU zit tegen conflict aan, VS heeft een oceaan tussen zitten
In principe dus bijzonder logisch dat de EU iets anders praat.
Laat de EU maar eens flink in tegenwoordig noodzakelijke ICT hardware groeien (chips etc) en laat de EU veel sterkere EU brede wapentuigen ontwikkelen zodat vervanging van ouder spul niet bijna automatisch VS spul kopen betekend, dan kan de VS zich lekker gaan richten op Azie en zal met de huidige afgang van rusland, uitbreidingen NAVO en EU er eindelijke een stap worden gezet op de algemene menselijke beschavingsladder en een stabiel beschaafd, niet ellende/oorlog bebaseerd blok in de wereld kunnen ontstaan. hoop, ach je hebt het nodig.
Je kun hem zo bekijken. Maar het is onmiskenbaar dat de USA ook zijn eigen doelen en einddoel heeft. Op deze manier verschuilen zij zich achter Zylenski. Maar reken maar dat als zij vinden dat het anders moet, zij dat in zullen zetten.bulle bas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:59:
[Twitter]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Een aardige thread van iemand die de onlangs gevonden RU documenten met daarin de verliezen van de 1st Guards Tank Army vergelijkt met de gedocumenteerde verliezen van @Oryxspioenkop. Het gaat dan om de T80U tank. De resultaten worden vervolgens geplot op het totale tank-arsenaal van Rusland.
Vraag die getracht wordt te beantwoorden is of @oryxspioenkop over-rapporteert (veel duplicaten) of onder-rapporteert (gemiste visuele bevestigingen).
tldr: @oryxspioenkop lijkt tussen de 77%-82% van de verloren RU tanks te rapporteren.
Uiteraard is dit nog steeds natte-vinger-werk. Ten eerste staat niet met 100% vast dat de gevonden documenten authentiek zijn. En ten tweede kunnen events zoals die riveroversteken etc. voor verdere onderrapportage zorgen. Anyway, ik vond het toch interessant:
Vraag die getracht wordt te beantwoorden is of @oryxspioenkop over-rapporteert (veel duplicaten) of onder-rapporteert (gemiste visuele bevestigingen).
tldr: @oryxspioenkop lijkt tussen de 77%-82% van de verloren RU tanks te rapporteren.
Uiteraard is dit nog steeds natte-vinger-werk. Ten eerste staat niet met 100% vast dat de gevonden documenten authentiek zijn. En ten tweede kunnen events zoals die riveroversteken etc. voor verdere onderrapportage zorgen. Anyway, ik vond het toch interessant:
As of March 15, the Russian 1st GTA reported 62 losses of its T-80U/UK/UE fleet. Given that the (12th and 13th tank regiment of the 4TD of the) 1st GTA is the sole user of the T-80U series tank, it gives us an unique chance to verify the data of @oryxspioenkop and his team. 1/n https://t.co/BazpyY1qUN
— Suyi控 (@partizan_oleg) 16 mei 2022
Dat betekent, stam + t .
Verwijderd
goede osint liegt niet maar toont juist de werkelijkheid voor zover zichtbaar.Apache4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:01:
Een aardige thread van iemand die de onlangs gevonden RU documenten met daarin de verliezen van de 1st Guards Tank Army vergelijkt met de gedocumenteerde verliezen van @Oryxspioenkop. Het gaat dan om de T80U tank. De resultaten worden vervolgens geplot op het totale tank-arsenaal van Rusland.
[Embed]
Dat toont dit dus ook weer aan
Dat is hartstikke interessant!
Edit: ik ben ook heel benieuwd hoe dat er aan de andere kant uitziet. Bij de Oekraïners.
Edit: ik ben ook heel benieuwd hoe dat er aan de andere kant uitziet. Bij de Oekraïners.
[ Voor 61% gewijzigd door PLAE op 16-05-2022 17:05 ]
Ze zijn niet anders gewend: Fins-Russische winteroorlog 1939-1940
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
is hier een betrouwbare bron van, klinkt best wel hilarisch namelijk en dat soort dingen laat ik graag aan mn fam zienIndoubt schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:15:
[...]
Geen idee of dit echt is of alleen maar in scene gezet, maar dit filmpje ging 'n maand geleden rond:Silent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:23:
[...]
is hier een betrouwbare bron van, klinkt best wel hilarisch namelijk en dat soort dingen laat ik graag aan mn fam zien
[YouTube: The Finnish tractors moving to the border with the Russian Federation 💪💪💪]
Het zal ook van de regio afhangen, in gebied dat door UA terug is veroverd (Kyiv/Sumy/Chernihiv etc) zal het rapportage percentage hoger zijn dan ver in het zuiden/oosten wat nu nog door Rusland bezet is.Apache4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:01:
[Embed]
PSN
oh en nee ik ben niet pro ruslandSilent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:53:
[...]
tja geruchten...
Feiten:
EU heeft gas nodig, VS verbiedt verkoop door andere aanbieders en kan het wel verkopen aan EU
EU heeft olie nodig, VS verbiedt verkoop door andere aanbieders en kan het wel verkopen aan EU
EU heeft graan etc nodig, VS kan het wel verkopen aan EU
EU wil vrede in de buurt en heeft een minder grote bloeiende wapenindustrie, VS kan wapens ter vervanging wel verkopen aan EU
EU zit tegen conflict aan, VS heeft een oceaan tussen zitten
In principe dus bijzonder logisch dat de EU iets anders praat.
Laat de EU maar eens flink in tegenwoordig noodzakelijke ICT hardware groeien (chips etc) en laat de EU veel sterkere EU brede wapentuigen ontwikkelen zodat vervanging van ouder spul niet bijna automatisch VS spul kopen betekend, dan kan de VS zich lekker gaan richten op Azie en zal met de huidige afgang van rusland, uitbreidingen NAVO en EU er eindelijke een stap worden gezet op de algemene menselijke beschavingsladder en een stabiel beschaafd, niet ellende/oorlog bebaseerd blok in de wereld kunnen ontstaan. hoop, ach je hebt het nodig.
Feit is dat toen het Clinton vs Trump was ik hier tegen fam zei: "Trump geeft ellende in de VS maar de rest zal rustiger worden en Clinton geeft voorspoed VS maar vooral wij in de EU zullen er last van hebbn, want de tekenen dat er dingen staan te gebeuren in het Oosten van Europa zijn overduidelijk en ik denk niet da Trump de finesse heeft dit voort te zetten"
Trump vs Biden toen zei ik "met grote tegenzin zie ik Biden winnen, want milieu is groter belang voor de toekomst en Trump maakt het veel te bont maar het betekend wel ellende voor de rest van de wereld, rekeningen gaan bij andere landen dan VS worden gelegd en die zullen betaald moeten worden. lose lose keuze, maar ik acht milieu belangrijker dus ik hoop ondanks dat dat Biden gaat winnen. Ik haat het dat de VS een dergelijke positie heeft en ik geloof in grotere samenwerkingverbanden tussen staten (waar de VS een voorbeeld van is en waar de Eu mee bezig is maar ook in bijv Afrika) en ik kan niet wachten tot andere samenwerkende staten op beschaafdere manier kunnen wedijveren met de VS.
Dat het allemaal zo snel zou gaan in Oostelijk Europa, dat had ik niet verwacht, Trump tekende voor vertrek Afganistan, net na overdracht macht, briljant vanuit Democraat/Republikein stemmentrekkings-oogpunt, Biden leek het te rekken maar het werd een sh*tshow en toch nog te snelle terugtrekking (alhoewel veel later dan Trump voor getekend had) en toen was het duidelijk, VS heeft de doctrine twee oorlogen te KUNNEN voeren en zitten graag in 1 actief gebied. Soft power en hard power, dan moet je wel spierballen laten zien. Een enorme overload paraat, tijd voor iets nieuws. En net als na WO2 mogen wij betalen en gaat de VS er sterker uitkomen, ondanks dat er zoveel tekenen zijn dat we kijken naar het einde van een empire, ze gaan het nog zeker 10 jaar rekken met de huidige ontwikkelingen.
Nee ik ben niet anti VS, maar zie gewoon de tekenen en wat er gebeurd in mijn (beperkt) historisch perspectief. Ik kies voor hard kapitalisme boven Oligarchie, maar heb daarnaast de hoop dat wij als mensen echt wel beter kunnen dan alletwee, en weet dat hard kapitalisme een betere basis is voor vooruitgang en beschaving dan dictatoriale onderdrukking dus ik hoop dat putin keihard afgestraft gaat worden EN dat we in de EU veel verstandiger samen gaan werken en daadwerkelijk een stap omhoog zetten op de beschavings ladder.
Off-topic: Zowel kapitalisme als oligarchie gaan de mensheid niet helpen om een stap omhoog te zetten op de beschavingsladder. Dat proberen we namelijk al vanaf het moment dat de mensheid het nomadenbestaan aan de kant zette. En het ging elke keer weer fout. Waarom: Wij zien bezit als het allerhoogste goed; pas als we tot het inzicht komen dat bezit tot niets leidt gaan we een stap omhoog zetten op de beschavingsladder.Silent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:46:
[...]Ik kies voor hard kapitalisme boven Oligarchie, maar heb daarnaast de hoop dat wij als mensen echt wel beter kunnen dan alletwee, en weet dat hard kapitalisme een betere basis is voor vooruitgang en beschaving dan dictatoriale onderdrukking dus ik hoop dat putin keihard afgestraft gaat worden EN dat we in de EU veel verstandiger samen gaan werken en daadwerkelijk een stap omhoog zetten op de beschavings ladder.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
NEW: Ukraine has put 74 of the 90 U.S.-provided howitzer artillery pieces provided into the fight with Russia: senior U.S. defense official
— Jack Detsch (@JackDetsch) 16 mei 2022
The howitzers are proving "very effective" the official said. U.S. has sent 60 percent of 209,000 artillery rounds promised to Ukraine.
Vanochtend repte ik over Excel managen van een oorlog. Voor het idee:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Cy4PVIHb5kMjUamQQnUuvGrn.png?f=user_large)
Tis dus een combi van duur van het conflict vs geschoten granaten.
Wat me terugbrengt op m'n punt: je ziet Ukraine tot nu toe spaarzaam om gaan met munitie en als ze dit combineren met hun vuurleiding en nog hogere accuratesse van de M777 en straks de Pzh2000 dan denk ik dat er snel(ler) een kantelpunt bereikt kan worden. Je kunt op 30-50km afstand niet veilig in je schuttersputje, tank of boomhut zitten zonder dat er een drone langs komt en je dag verpest door een airLyft barrage van de dichtsbijzijnde artilleriebatterij.
Voor de volledigheid inzet van de M777 inclusief inpakken-en-wegwezen na het afvuren van een aantal granaten.
Mobile Ukrainian M777 battery, eastern Ukraine pic.twitter.com/U2kgAiE4Ll
— OSINTtechnical (@Osinttechnical) 15 mei 2022
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Mwoah, dat is wel gechargeerd hoor. Oké, we hebben geen Lockheed Martins en Raytheons, maar Airbus, Thales en FN zijn echt geen kleine jongens. En het succes van de Bayraktar laat zien dat ook andere NAVO-landen dan de VS bijzonder effectieve en succesvolle wapens kunnen ontwikkelen.Silent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:53:
[...]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Het is denk ik vooral door de media wat uit het verband getrokken. Het ging over het saving face, en Macron die met Putin blijft praten, en het verdrag van Versailles en het niet te hard straffen van de aanvaller. Daar stelde de interviewer van RAI1 een vraag over.bulle bas schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:19:
[...]
Of dat Oekraïne het uit Russische bronnen zou hebben vernomen. Maar als Macron iets dergelijks zou voorstellen zonder ruggespraak met Zelensky is een absolute no-go, ik kan me niet voorstellen dat Macron zo stom is.
Zelensky zal dit echter niet zomaar roepen, want dan zet hij de relatie met zijn leveranciers op scherp. En het zou wel passen in de lijn Macron, die eindeloze diplomatie cultiveert.
Het is zo onbevattelijk dat ik spreek in termen van gerucht en vermeend. Later zal hier vast meer duidelijkheid over komen.
En ik vermoed dat Macron bij Zelensky even heeft geïnformeerd, hoe hij stond tegenover het idee van bijvoorbeeld de Donbass opgeven in ruil voor vrede.“It’s inappropriate for world leaders to suggest I should make certain sacrifices in terms of Ukraine’s sovereignty, in order to allow Putin to save face.”
Vervelende vraag, maar als je graag met Putin wilt onderhandelen, is het wel handig daar antwoord op te hebben.
Uit niets blijkt dat Macron naar Putin is gegaan met joh, ik zorg dat jij wat regiotjes krijgt zodat jij binnenlands een positief resultaat kunt laten zien en daarna handjes af van Oekraïne. Zelensky zegt het niet, de media zegt dat ook niet, maar het lijkt wel door een aantal mensen zo te worden geïnterpreteerd.
En Macron zelf zegt ook, ik zou nooit zoiets tegen Putin zeggen zonder ruggespraak met Zelensky. Maar hij zegt niet dat hij het nooit met Zelensky heeft gehad over die mogelijkheid. Dus dat zal vast ter sprake zijn gekomen.
Of je het er mee eens bent of niet, kun je over praten. Maar het is wel handig om het überhaupt ter sprake ter brengen. Denk ik.
En de nlaw, de Saab vliegtuigen, de marine werven, de Europese tanks en artillerie etc etc.BeefHazard schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:02:
[...]
Mwoah, dat is wel gechargeerd hoor. Oké, we hebben geen Lockheed Martins en Raytheons, maar Airbus, Thales en FN zijn echt geen kleine jongens. En het succes van de Bayraktar laat zien dat ook andere NAVO-landen dan de VS bijzonder effectieve en succesvolle wapens kunnen ontwikkelen.
PSN
Goede nuancering inderdaad. Blijft belangrijk om te bedenken dat het huidige medialandschap heel sterk om clicks draait en controversiele headlines leveren daar nou eenmaal meer van op.sugarlevi01 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:02:
[...]
Het is denk ik vooral door de media wat uit het verband getrokken. Het ging over het saving face, en Macron die met Putin blijft praten, en het verdrag van Versailles en het niet te hard straffen van de aanvaller. Daar stelde de interviewer van RAI1 een vraag over.
Verwijderd
De rekening is nooit betaald aan de USA wat betreft de WOII en de koude oorlog & beveiliging daarna.Silent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:46:
[...]
oh en nee ik ben niet pro rusland
Feit is dat toen het Clinton vs Trump was ik hier tegen fam zei: "Trump geeft ellende in de VS maar de rest zal rustiger worden en Clinton geeft voorspoed VS maar vooral wij in de EU zullen er last van hebbn, want de tekenen dat er dingen staan te gebeuren in het Oosten van Europa zijn overduidelijk en ik denk niet da Trump de finesse heeft dit voort te zetten"
Trump vs Biden toen zei ik "met grote tegenzin zie ik Biden winnen, want milieu is groter belang voor de toekomst en Trump maakt het veel te bont maar het betekend wel ellende voor de rest van de wereld, rekeningen gaan bij andere landen dan VS worden gelegd en die zullen betaald moeten worden. lose lose keuze, maar ik acht milieu belangrijker dus ik hoop ondanks dat dat Biden gaat winnen. Ik haat het dat de VS een dergelijke positie heeft en ik geloof in grotere samenwerkingverbanden tussen staten (waar de VS een voorbeeld van is en waar de Eu mee bezig is maar ook in bijv Afrika) en ik kan niet wachten tot andere samenwerkende staten op beschaafdere manier kunnen wedijveren met de VS.
Dat het allemaal zo snel zou gaan in Oostelijk Europa, dat had ik niet verwacht, Trump tekende voor vertrek Afganistan, net na overdracht macht, briljant vanuit Democraat/Republikein stemmentrekkings-oogpunt, Biden leek het te rekken maar het werd een sh*tshow en toch nog te snelle terugtrekking (alhoewel veel later dan Trump voor getekend had) en toen was het duidelijk, VS heeft de doctrine twee oorlogen te KUNNEN voeren en zitten graag in 1 actief gebied. Soft power en hard power, dan moet je wel spierballen laten zien. Een enorme overload paraat, tijd voor iets nieuws. En net als na WO2 mogen wij betalen en gaat de VS er sterker uitkomen, ondanks dat er zoveel tekenen zijn dat we kijken naar het einde van een empire, ze gaan het nog zeker 10 jaar rekken met de huidige ontwikkelingen.
Nee ik ben niet anti VS, maar zie gewoon de tekenen en wat er gebeurd in mijn (beperkt) historisch perspectief. Ik kies voor hard kapitalisme boven Oligarchie, maar heb daarnaast de hoop dat wij als mensen echt wel beter kunnen dan alletwee, en weet dat hard kapitalisme een betere basis is voor vooruitgang en beschaving dan dictatoriale onderdrukking dus ik hoop dat putin keihard afgestraft gaat worden EN dat we in de EU veel verstandiger samen gaan werken en daadwerkelijk een stap omhoog zetten op de beschavings ladder.
Als de EU gewoon een up to date leger had (d.m.v tenminste 2% budget) dan was dat niet nodig geweest.
Wees echt blij dat ze er zijn, want anders was China Taiwan al binnengevallen en meer. Dat je het volk + cultuur = kapitalisme niet mag prima maar ze verdienen ook wel wat respect. Ik heb liever een politieagent aan mijn kant dan een China of Sovjet Unie.
Hoewel ja we hadden destijds naar Churchill moeten luisten en het oosten moeten bevrijden (operation unthinkable) maar de US wilde niet want dat had echt veel manschappen gekost en de rest van de EU was al bankroet. Stalin was dan al niet net zo erg als Hitler.
Eens en als de EU de boel eens goed op orde kan krijgen om het huidige "wij willen X, kan de VS dat leveren?" te vervangen door "wij willen X, hoe gaan we dat maken?" dan is het hele Europese (werelddeel niet EU) deel van de globe direct veel minder interessant voor de VS en kunnen ze eindelijk elders focussen, ze willen het zo graag maar ze willen het ambivalent, ze wliien nu dat EU (de EU niet werelddeel) hun lekker betaald voor wapens etc waar noodzaak voor zodra de EU zijn zaken op orde kan krijgen van zal verdwijnen en dan kan Thucydides Trap afgaan in werelddelen ver van de EU, kan de VS vallen en kunnen we eindelijk een stap omhoog op de beschavingsladder.BeefHazard schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:02:
[...]
Mwoah, dat is wel gechargeerd hoor. Oké, we hebben geen Lockheed Martins en Raytheons, maar Airbus, Thales en FN zijn echt geen kleine jongens. En het succes van de Bayraktar laat zien dat ook andere NAVO-landen dan de VS bijzonder effectieve en succesvolle wapens kunnen ontwikkelen.
Dan heb ik toch nog een vraag voor jou als voorstander van 'hard kapitalisme'. Als de VS al iets maakt voor prijs X, waarom zouden EU-landen dan ook nog eens Y-miljard aan opstart- en R&D-kosten betalen om het zelf te maken?Silent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:18:
[...]
Eens en als de EU de boel eens goed op orde kan krijgen om het huidige "wij willen X, kan de VS dat leveren?" te vervangen door "wij willen X, hoe gaan we dat maken?" dan is het hele Europese (werelddeel niet EU) deel van de globe direct veel minder interessant voor de VS en kunnen ze eindelijk elders focussen, ze willen het zo graag maar ze willen het ambivalent, ze wliien nu dat EU (de EU niet werelddeel) hun lekker betaald voor wapens etc waar noodzaak voor zodra de EU zijn zaken op orde kan krijgen van zal verdwijnen en dan kan Thucydides Trap afgaan in werelddelen ver van de EU, kan de VS vallen en kunnen we eindelijk een stap omhoog op de beschavingsladder.
Bijkomend: wat precies houdt de volgende stap op de beschavingsladder in? Hoe ziet dat er uit? We hebben genoeg te klagen, maar in de grote lijnen ligt de EU wat beschaving betreft al mijlenver voor op de rest van de wereld. Hongarije/Polen en consorten daargelaten zijn EU-lidstaten in de regel democratisch en sociaal met gereguleerde markten - er zijn weinig plekken met een hogere levensstandaard dan de meeste EU-landen. Ik denk dat we ons niet zo druk hoeven te maken over het nemen van volgende stappen op de beschavingsladder.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Denk dat Finland altijd al wel bij de NAVO wilde maar dat niet mocht na WO2. Nu is er de kans, en die is gelukkig gegrepen.xzaz schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:56:
Finnen zijn echt de ijskonijnen van deze wereld; het is echt een wonder hoe Putin de Finnen in 3 maand van de ene kant naar de andere kant heeft kunnen brengen.
een treffende spreuk
English:
— Trent Telenko (@TrentTelenko) 16 mei 2022
Once the photos are assembled, it makes the massacre more visible, and impressive. The violence of the fighting during this failed crossing by the Russians has been described as "unheard of"...
I wish to believe... https://t.co/iE2Y2vSzPs
De schaal van vernietiging van de oversteek over de rivier wordt pas écht duidelijk bij een aan elkaar geplakt plaatje:
:strip_exif()/f/image/oB8udQZH614HGzBHsRhg80dJ.jpg?f=fotoalbum_large)
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Hm ok, sorry als ik het onduidelijk zei, ik prefereer hard kapitalisme boven corrupte bendesBeefHazard schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:29:
[...]
Dan heb ik toch nog een vraag voor jou als voorstander van 'hard kapitalisme'. Als de VS al iets maakt voor prijs X, waarom zouden EU-landen dan ook nog eens Y-miljard aan opstart- en R&D-kosten betalen om het zelf te maken?
Bijkomend: wat precies houdt de volgende stap op de beschavingsladder in? Hoe ziet dat er uit? We hebben genoeg te klagen, maar in de grote lijnen ligt de EU wat beschaving betreft al mijlenver voor op de rest van de wereld. Hongarije/Polen en consorten daargelaten zijn EU-lidstaten in de regel democratisch en sociaal met gereguleerde markten - er zijn weinig plekken met een hogere levensstandaard dan de meeste EU-landen. Ik denk dat we ons niet zo druk hoeven te maken over het nemen van volgende stappen op de beschavingsladder.
Dan antwoord op je eerste vraag, als de EU Y zou betalen om tot eenzelfde oplossing te komen dan betekend dat gelijk goed opgeleidde mensen, goede fabrieken, en alle bijdragen aan de maatschappij van de EU van alle betrokkenen en een stap naat zelfstandigheid wat imho meer waarde heeft dan Y. alleen en veel meer waarde dan X aan de VS betalen.
En inderdaad eens dat we het relatief goed doen, en ons dus minder druk hoeven te maken over beschavingsladder bestijgen, echter wel moeten zorgen, juist als baken, dat de ladder blijft staan.
Vraag is wel; als de rest van de NAVO hun shit voor elkaar hadden gehad; had de VS dan zoveel geïnvesteerd? En hoe had dat land er dan uit gezien?Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:15:
[...]
De rekening is nooit betaald aan de USA wat betreft de WOII en de koude oorlog & beveiliging daarna.
Als de EU gewoon een up to date leger had (d.m.v tenminste 2% budget) dan was dat niet nodig geweest.
Wees echt blij dat ze er zijn, want anders was China Taiwan al binnengevallen en meer. Dat je het volk + cultuur = kapitalisme niet mag prima maar ze verdienen ook wel wat respect. Ik heb liever een politieagent aan mijn kant dan een China of Sovjet Unie.
BAE, KMW, Kongsberg, Diehl.BeefHazard schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:02:
[...]
een treffende spreuk
Verwijderd
even los van dat laatste, ik wil even op het eerste reageren: de VS is sindsdien wel de wereldmacht #1 geweest en heeft haar wil/beleid flink laten gelden in de wereld.Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:15:
[...]
De rekening is nooit betaald aan de USA wat betreft de WOII en de koude oorlog & beveiliging daarna.
Hoewel ja we hadden destijds naar Churchill moeten luisten en het oosten moeten bevrijden (operation unthinkable) maar de US wilde niet want dat had echt veel manschappen gekost en de rest van de EU was al bankroet. Stalin was dan al niet net zo erg als Hitler.
Dit hebben ze ook in stand weten te houden met de petrodollar.
West-Europa heeft haar blue jeans en cola gekocht.
Afzetmarkt #1. Van spijkerbroeken tot McDonalds.
Dat is de rekening die we hebben betaald: onder de Amerikaanse invloedssfeer.
Sommige jeugd in Noorwegen in de jaren 90 zetten zich hier tegen af: tegen de cola en de burger.
Maar we zitten er nog steeds in.
Nee, qua NATO hebben we niet de rekening betaald, maar waarom zouden we? We wilden immers vrede? Dit nooit meer. Liever praten en handelen dan rammelen met wapens.
Betekent wel dat we ons niet op oorlog hebben voorbereid (para bellum). We wilden vrede, en hadden vrede. Dat was het concept van de EEG met daaruit voort vloeiend de EU.
We hadden vrede. Sowieso na 1989 want de Russische dreiging was immers weg.
Putin heeft te vroeg gepiekt. Zijn legermacht bleek de taak niet aan te hebben gekund maar ja ik neem het hem niet kwalijk: hij wilde graag iets moois nalaten op z'n CV, hij is al krap 70 natuurlijk, mogelijk ziek, en had dus haast.
En die 'rekening' die we zouden moeten betalen is natuurlijk ook maar een halve rekening. Als Europa zou zijn gevallen had Japan er vermoedelijk een flinke bondgenoot bij gehad die haar handen vrij had om ook de VS te belagen.
Dus Europa helpen had in de begindagen nut: sowieso economische afzetmarkt, maar ook het voorkomen van een extra moeilijke oorlog tegen Japan. En in de loop van de oorlog sowieso het besef dat er ook een bufferzone tegen de Soviets moest komen.
Onderaan de streep hadden de Amerikanen er ook baat bij en is het geen puur zuivere goedheid dat ze ons hebben bevrijd. Ze wilden daarnaast extra snel naar Duitsland om te voorkomen dat Duitsland haar kernwapens zou weten te voltooien.
Verwijderd
misschien was Rusland dan niet eens UA binnengevallen.MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:04:
[...]
Vraag is wel; als de rest van de NAVO hun shit voor elkaar hadden gehad; had de VS dan zoveel geïnvesteerd? En hoe had dat land er dan uit gezien?
Hadden we nu misschien boots on the ground gehad met NATO-lidstaten zonder kernwapens. Immers zouden we daarvoor de mogelijkheid hebben.
een bot die satellietbeelden scant op flitsen (lees: explosies)
Ukraine satellite flashes @ukr_satflash
This bot detects flashes seen in satellite data. It focuses on Ukraine.
The algorithm is experimental! It occasionally finds "flashes" that are sun shining off glass, or longlasting fires hidden behind cloud.
Toevallig 10 km noord van snake island
[Twitter: https://twitter.com/ukr_satflash/status/1526163356574535681]
opmerking van de makers:
The algorithm is experimental! It occasionally finds "flashes" that are sun shining off glass, or longlasting fires hidden behind cloud.
[Twitter: https://twitter.com/ukr_satflash/status/1526163356574535681]
opmerking van de makers:
lijkt interessant, ga er deze week wat verder in duiden.Many people seem to think that this bot "helps the Russians": It doesn't, they have far better flash detection data than this. As do the Ukrainians.
Worth bearing in mind that the same is true for much of the other OSINT - as it's called - on twitter too.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
jammer dat ik maar 1 plusje mag geven, zo eens!
juist, want wat is investeren?MikeyMan schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:04:
[...]
Vraag is wel; als de rest van de NAVO hun shit voor elkaar hadden gehad; had de VS dan zoveel geïnvesteerd? En hoe had dat land er dan uit gezien?
A stop X in R&D en je krijgt iets voor de langere termijn.
B Koop voor bedrag X bij een ander die de R&D heeft gedaan en je krijgt iets dat je nog meer dan X zal kosten om te blijven werken zonder langere termijn winst.
X is hetzelfde maar mijn stellingname is dat A beter is dan B terwijl het er op papier allebei uit kan zien als "wij investeren X" en ik pleit dan ook voor een EU die meer op A gaat zitten. (Als NL al het F35 geld in een GOED Europees project had kunnen stoppen, denk je dan echt dat "we" er nu 4 hadden warvan 2 operationeel?)
[ Voor 9% gewijzigd door Silent7 op 16-05-2022 19:24 ]
Hier moest ik vandaag ook opeens aan denken. Even buiten de USA=good vs USA=bad discussie.Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:15:
[...]
Putin heeft te vroeg gepiekt. Zijn legermacht bleek de taak niet aan te hebben gekund maar ja ik neem het hem niet kwalijk: hij wilde graag iets moois nalaten op z'n CV, hij is al krap 70 natuurlijk, mogelijk ziek, en had dus haast.
[...]
Waarom timet Putin deze invasie nu? Grote kans dat over paar jaar beide kamers in de VS GOP zijn en dat Trump weer in het zadel zit. Verder had ie nog een kans op lePen in FR. Daarnaast had ie z'n leger wat beter kunnen voorbereiden. Dus de vraag die ik heb, waarom nu? En ik kan er geen antwoord op verzinnen buiten deze 2.
1. Waarom niet? Mijn adviseurs zeggen dat het een appeltje-eitje wordt.
2. Ik heb de tijd niet om te wachten.
Dat betekent, stam + t .
Omdat tijdens de annexatie van de Krim en de oorlog in Georgie er geen weerstand vanuit Europa is gekomen.Apache4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:24:
[...]
Hier moest ik vandaag ook opeens aan denken. Even buiten de USA=good vs USA=bad discussie.
Waarom timet Putin deze invasie nu? Grote kans dat over paar jaar beide kamers in de VS GOP zijn en dat Trump weer in het zadel zit. Verder had ie nog een kans op lePen in FR. Daarnaast had ie z'n leger wat beter kunnen voorbereiden. Dus de vraag die ik heb, waarom nu? En ik kan er geen antwoord op verzinnen buiten deze 2.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Waarom zouden we? Omdat we dat afgesproken hebben natuurlijk.Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:15:
[...]
Nee, qua NATO hebben we niet de rekening betaald, maar waarom zouden we? We wilden immers vrede? Dit nooit meer. Liever praten en handelen dan rammelen met wapens.
[...]
Prima als je dat niet wilt, maar stap dan uit de alliantie.
Of vorm een nieuwe alliantie met landen die maar 0,5% willen betalen. Kijken hoe dat gaat.
Dat betekent, stam + t .
Moest hier aan denken, wij laten ons zoveel zand in de ogen strooien. Zijspoor, het EU project Ariana stuurt WEBB naar zijn plek, en wel zo goed dat die telescoop naar het nu lijkt 10 tot 20 jaar LANGER kan functioneren dan in de planning stond, EU tech zorgde daarvoor, van 10 jaar max naar 20 tot 30 jaar, kosten reductie van 50 tot 66%, door hoe gedegen ESA het doet. En wij maar blij klappen als een VS bedrijf 4 semi-commerciele astronauten naar ISS brengt. Beetje EU trosts, beetje wil tot meer in EU doen dan landbouwsubsidies rondstrooien en wij kunnen zoveel meerSilent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:21:
[...]
[...]
juist, want wat is investeren?
B Koop voor bedrag X bij een ander die de R&D heeft gedaan en je krijgt iets dat je nog meer dan X zal kosten om te blijven werken zonder langere termijn winst.
X is hetzelfde maar mijn stellingname is dat A beter is dan B terwijl het er op papier allebei uit kan zien als "wij investeren X" en ik pleit dan ook voor een EU die meer op A gaat zitten. (Als NL al het F35 geld in een GOED Europees project had kunnen stoppen, denk je dan echt dat "we" er nu 4 hadden warvan 2 operationeel?)
Voor mijn gevoel heeft Putin juist te lang gewacht. Een paar jaar eerder had hij wellicht nog een kansje gehad.xzaz schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:27:
[...]
Omdat tijdens de annexatie van de Krim en de oorlog in Georgie er geen weerstand vanuit Europa is gekomen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Waarom nu? beide mogelijk, maar je zou een trigger verwachten.Apache4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:24:
[...]
Hier moest ik vandaag ook opeens aan denken. Even buiten de USA=good vs USA=bad discussie.
De trigger ligt dan al een tijd terug, je moet teruggaan naar de eerste beelden van troepenopbouw. Wanneer was dat, wat gebeurde er daarvoor wat een trigger zou kunnen zijn.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Update van Denys:
Ziet er goed uit!
Ziet er goed uit!
Achteraf kijken we de koe in de kont, maar ik denk dat als ze in 2014/2015 all-in waren gegaan het een heel ander verhaal was geworden idd.Fiber schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:30:
[...]
Voor mijn gevoel heeft Putin juist te lang gewacht. Een paar jaar eerder had hij wellicht nog een kansje gehad.
PSN
Iedereen weet dat computers elk jaar goedkoper worden met betere specs en dat je beter nog een jaar met aanschaf kunt wachten. Maar vroeg of laat moet je het toch gewoon een keer doen.Apache4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:24:
[...]
Dat geldt ook voor Putin: Hij kan wel eindeloos blijven wachten op die volgende perfecte gelegenheid maar dan gebeurt het nooit. Hij wilde na al die jaren van investeren ook wel eens incasseren.
Nee nee nee, laten we die 2% intern, dus IN de EU besteden, dan helpen we de brede maatschappij, versterken we niemand anders. Ik durf te wedden dat de VS helemaal niet vrolijk zal zijn als we dat deden en heel snel nooit meer over 2% praatApache4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:28:
[...]
Waarom zouden we? Omdat we dat afgesproken hebben natuurlijk.
Prima als je dat niet wilt, maar stap dan uit de alliantie.
Of vorm een nieuwe alliantie met landen die maar 0,5% willen betalen. Kijken hoe dat gaat.
Hij was aan het wachten op Trump die een 2e termijn zou krijgen. Dan was het de bedoeling dat Trump uit de NAVO zou stappen. Helaas voor Putin kreeg ie Trump maar voor 4 jaar en geen 8.Fiber schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:30:
[...]
Voor mijn gevoel heeft Putin juist te lang gewacht. Een paar jaar eerder had hij wellicht nog een kansje gehad.
Ik denk dat @Fiber ook wel een punt heeft. Laatste jaren heeft UA zijn soldaten kunnen trainen. USSR materiaal wat Rusland nu heeft/had, stond er toen ook al te verstoffen.downtime schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:33:
[...]
Iedereen weet dat computers elk jaar goedkoper worden met betere specs en dat je beter nog een jaar met aanschaf kunt wachten. Maar vroeg of laat moet je het toch gewoon een keer doen.
Dat geldt ook voor Putin: Hij kan wel eindeloos blijven wachten op die volgende perfecte gelegenheid maar dan gebeurt het nooit. Hij wilde na al die jaren van investeren ook wel eens incasseren.
Als de geruchten kloppen zouden de Russen Vovchanskyi (blauw omcirkeld met een rood kruis) ten NO van Charkov prijs hebben moeten geven. Dat blokkeert 1 van hun 2 spoorroutes richting Izyum (rood omcirkeld). Wat sowieso per spoor op dit moment onbereikbaar is voor ze. Reken maar dat er heel wat druk staat op de wegen zuidelijk en de ene spoorlijn (groen kruis) die in theorie wel bruikbaar is.
Dit hieronder is een spoorkaart. Lijntjes heb ik zelf getrokken. Zijn niet helemaal accuraat, ook niet zo belangrijk omdat het hier meer om het spoor gaat.
/f/image/IrAVy0HSSVIIsetfH3amsHgH.png?f=fotoalbum_large)
Edit: des te meer ik lees des te meer het mij een sterk verhaal lijkt dat ze er al zijn. Maar er zijn in ieder geval sterke geruchten dat het de Oekraïners is gelukt om ergens tussen de 2 groene pijlen hieronder de Siverskyi Donets rivier over te steken waar de Russen eerder compleet hebben gefaald. Ik las eerder over pontonbruggen maar de rivier is op dit stuk zo breed dat extra bewonderingswaardig zou zijn.
/f/image/IENryYNvOWT2Jaa9kuI96hk3.png?f=fotoalbum_large)
Edit 2: mogelijk toch nog stukje zuidelijker bij de dam van Staryi Saltiv. Als die niet compleet is opgeblazen maar alleen de brug (zie de foto hieronder) dan hoef je maar een relatief beperkte brug aan te leggen.
Dit hieronder is een spoorkaart. Lijntjes heb ik zelf getrokken. Zijn niet helemaal accuraat, ook niet zo belangrijk omdat het hier meer om het spoor gaat.
/f/image/IrAVy0HSSVIIsetfH3amsHgH.png?f=fotoalbum_large)
Edit: des te meer ik lees des te meer het mij een sterk verhaal lijkt dat ze er al zijn. Maar er zijn in ieder geval sterke geruchten dat het de Oekraïners is gelukt om ergens tussen de 2 groene pijlen hieronder de Siverskyi Donets rivier over te steken waar de Russen eerder compleet hebben gefaald. Ik las eerder over pontonbruggen maar de rivier is op dit stuk zo breed dat extra bewonderingswaardig zou zijn.
/f/image/IENryYNvOWT2Jaa9kuI96hk3.png?f=fotoalbum_large)
Edit 2: mogelijk toch nog stukje zuidelijker bij de dam van Staryi Saltiv. Als die niet compleet is opgeblazen maar alleen de brug (zie de foto hieronder) dan hoef je maar een relatief beperkte brug aan te leggen.
/f/image/j1jSaRcjoz3UW7hfWvjV4uoT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door PLAE op 16-05-2022 20:08 ]
Verwijderd
<insert Bayraktar song>Tens schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:21:
een bot die satellietbeelden scant op flitsen (lees: explosies)
[Twitter]
opmerking van de makers:
[...]
lijkt interessant, ga er deze week wat verder in duiden.
Zal er ook even op gaan inlezen. Kan weer een extra input zijn voor early detection van events.
Is natuurlijk heel erg speculatief net zoals de fire map van de nasa, maar toch leuk om ermee bezig te zijn.
Verwijderd
maar dan nog. Ook zonder NATO had de VS Oekraine vermoedelijk volgestampt met wapens als ze daarmee een kans zagen om Rusland een loer te draaien.PilatuS schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:36:
[...]
Hij was aan het wachten op Trump die een 2e termijn zou krijgen. Dan was het de bedoeling dat Trump uit de NAVO zou stappen. Helaas voor Putin kreeg ie Trump maar voor 4 jaar en geen 8.
Want ook met Trump behoudt de VS haar doelstellingen. Die doelstellingen bestaan ongeacht wie er in het Witte Huis zit.
Verwijderd
meerdere scenario's mogelijk:YakuzA schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:33:
[...]
Achteraf kijken we de koe in de kont, maar ik denk dat als ze in 2014/2015 all-in waren gegaan het een heel ander verhaal was geworden idd.
- de Russen waren toen slechter dan ze nu waren en hadden het dan ook vrij zwaar als Oekraine enigszins terug zou vechten
- Oekraine had het toen inderdaad na 3 dagen opgegeven.
Ik weet niet wat de status was van RF destijds. Waarschijnlijk beter dan UA dus ik acht de kans aanwezig dat het dan over en uit zou zijn voor UA.
Er was toen geen Zelensky. En geen Relaxovich.
Bevolkingskrimp ging van halve miljoen per jaar naar 1 miljoen in 2021. Het aantal Russen daalde plotseling te snel en straks hebben ze niet genoeg mensen om een oorlog te starten.Apache4u schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:24:
[...]
De Corona heeft genoeg verdeeldheid gezaaid, de staatsschulden verhoogd, de wereldwijde investeringen in olie en gas gekelderd zodat het nog veel jaren gaat duren om de productie terug op te drijven,... en dat maakte het afknijpen van de Europese aardgasvoorraden uitlegbaar. Nordstream II moest nog afgewerkt worden zodat opgeblazen pijpleidingen in Oost-Europa minder invloed heeft.
Wachten op Trump's tweede termijn en kreeg Biden. De vernedering in Afghanistan werd geïnterpreteerd als "Kijk eens hoe de VS, NAVO, het Westen buitengetrapt werden". Een moment van zwakte werd direct uitgebuit.
Voor hoe lang ? De opperrechters zijn al rare dingen aan het doen door Trump. Met nog een paar jaar Trump of iemand zoals hem kan de koers van de VS flink anders worden. Het is geen snel proces, maar met ieder jaar zo'n iemand wordt het een compleet ander land. Trump was goede vrienden met Putin en ieder jaar zou het slechter zijn geworden.Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:43:
[...]
Want ook met Trump behoudt de VS haar doelstellingen. Die doelstellingen bestaan ongeacht wie er in het Witte Huis zit.
Verwijderd
weet jij die?Tens schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:32:
[...]
Waarom nu? beide mogelijk, maar je zou een trigger verwachten.
De trigger ligt dan al een tijd terug, je moet teruggaan naar de eerste beelden van troepenopbouw. Wanneer was dat, wat gebeurde er daarvoor wat een trigger zou kunnen zijn.
Of kan het iets achter de schermen zijn geweest?
Toevallig zag ik net een filmpje van Mark Felton over Mi-17 heli's die de VS had meegenomen uit Afghanistan en waarvan er 5 in UA waren in februari 2022 (voor onderhoud).
Val van Kabul was augustus 2021.
Amerikanen trekken zich terug uit Afghanistan.
Betekent dat ze mogelijk troepen vrij hebben om iets anders te gaan doen.
Rusland probeert het voor te zijn en besluit in januari definitief om UA aan te vallen in februari?
Trump met het Russische geld in zijn achterzak is echt iets anders dan een normale Amerikaanse president.Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:43:
[...]
PSN
Verwijderd
ik mag het niet hardop zeggen maar als een Amerikaanse president echt iets doet wat de schaduwheersers niet willen krijgt ie wel een snoepreisje Dallas aangeboden...PilatuS schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:46:
[...]
Voor hoe lang ? De opperrechters zijn al rare dingen aan het doen door Trump. Met nog een paar jaar Trump of iemand zoals hem kan de koers van de VS flink anders worden. Het is geen snel proces, maar met ieder jaar zo'n iemand wordt het een compleet ander land. Trump was goede vrienden met Putin en ieder jaar zou het slechter zijn geworden.
De schaduwheersers die maar al te graag nog een stap verder willen gaan en de oliarchen willen zijn zoals ze in Rusland hebben ?Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:48:
[...]
ik mag het niet hardop zeggen maar als een Amerikaanse president echt iets doet wat de schaduwheersers niet willen krijgt ie wel een snoepreisje Dallas aangeboden...
nee, maar de 'oefeningen' begonnen vorig jaar deze tijd al. Dus het besluit moet al van begin 2021 zijn.Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:47:
[...]
weet jij die?
Of kan het iets achter de schermen zijn geweest?
Toevallig zag ik net een filmpje van Mark Felton over Mi-17 heli's die de VS had meegenomen uit Afghanistan en waarvan er 5 in UA waren in februari 2022 (voor onderhoud).
Val van Kabul was augustus 2021.
Amerikanen trekken zich terug uit Afghanistan.
Betekent dat ze mogelijk troepen vrij hebben om iets anders te gaan doen.
Rusland probeert het voor te zijn en besluit in januari definitief om UA aan te vallen in februari?
In de herfst eiste Putin dat er al NAVO troepen uit oost Europa weg moesten, en garanties dat Oekraïne nooit navo-lid zou worden. het negeren van die eis kan de uiteindelijk trigger zijn, maar de intentie was er daarvoor al.
Vraag me vooral af of we -met voldoende investeringen in de jaren 80 en 90- niet zelf die wapen industrie gewoon op peil hadden kunnen houden. En voor de VS een deel van de 'noodzaak' van hun eigen investeringen hadden kunnen wegnemen.Silent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:21:
[...]
[...]
juist, want wat is investeren?
Let wel, de VS heeft veel in dezelfde industrie gestopt, maar in het proces een derdewereldland met mooie spiegels en kraaltjes gecreëerd.
Lekker die Erdogan, met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Je vergeet voor het gemak even dat een project altijd een risico is. Dus je geeft niet Y miljard(!) bovenop de kosten X uit om het zelf te maken, maar je neemt een risico ter waarde van X+Y miljard om een poging te doen iets te ontwikkelen dat al gewoon te koop is voor X. Ik moet het eerste miljardenproject nog tegenkomen dat op tijd en binnen budget opgeleverd wordt. Imho ben je van een mug een olifant aan het maken, Europa heeft wel degelijk een eigen wapenindustrie die - indien de nood aan de man is - prima in staat is om de EU zelfstandig van materieel te voorzien.Silent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 18:57:
[...]
Dan antwoord op je eerste vraag, als de EU Y zou betalen om tot eenzelfde oplossing te komen dan betekend dat gelijk goed opgeleidde mensen, goede fabrieken, en alle bijdragen aan de maatschappij van de EU van alle betrokkenen en een stap naat zelfstandigheid wat imho meer waarde heeft dan Y. alleen en veel meer waarde dan X aan de VS betalen.
Overigens heb je mijn vraag over wat een volgende stap op de beschavingsladder concreet inhoudt nog niet beantwoord.
Gelukkig gaat deze oorlog ze echt helpen het tij te keren. Gooi vooral nog wat meer jonge mannen in de gehaktmolen, goed voor je bevolkingsgroeirapture schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:46:
[...]
Bevolkingskrimp ging van halve miljoen per jaar naar 1 miljoen in 2021. Het aantal Russen daalde plotseling te snel en straks hebben ze niet genoeg mensen om een oorlog te starten.
Context?Michael_OsGroot schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:57:
Lekker die Erdogan, met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig
Ze gaan nog een muur rond Rusland moeten bouwen om de brain drain en miljoenen emigranten tegen te houden.BeefHazard schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:58:
Gelukkig gaat deze oorlog ze echt helpen het tij te keren. Gooi vooral nog wat meer jonge mannen in de gehaktmolen, goed voor je bevolkingsgroei
https://nos.nl/artikel/24...en-en-finland-tegenhouden
Zweden en Finland kunnen niet lid worden van Navo, Turkije ligt dwars en kan tegenhouden. Toetreding kan alleen unaniem
[ Voor 21% gewijzigd door Michael_OsGroot op 16-05-2022 20:00 ]
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Nathan meldt dit inderdaad ook, ik zie dat deze nog niet gedeeld is:PLAE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:39:
Edit: des te meer ik lees des te meer het mij een sterk verhaal lijkt dat ze er al zijn. Maar er zijn in ieder geval sterke geruchten dat het de Oekraïners is gelukt om ergens tussen de 2 groene pijlen hieronder de Siverskyi Donets rivier over te steken waar de Russen eerder compleet hebben gefaald.
Putin's War - May 16th Map Briefing.
— Nathan Ruser (@Nrg8000) 16 mei 2022
Today there are unconfirmed but reliable reports that Ukrainian forces have crossed the Donets river near Kharkiv and taken up positions in 2 villages.
Russia captured a village near Lyman and Adiivka.
4th map shows recaptured land in yellow. pic.twitter.com/Su07hU8XD4
(zie kaartjes in tweet)
Mooi drukmiddel voor hem om deze mensen in eigen handen te krijgen. Lijkt me ook niet onmogelijk gezien de belangen.Michael_OsGroot schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:59:
[...]
Zweden en Finland kunnen niet lid worden van Navo, Turkije ligt dwars en kan tegenhouden. Toetreding kan alleen unaniem
Turkije is in bijna ieder conflict cruciaal voor de NAVO, en met een groot leger trekt het best aan wat touwtjes.
Erdogan zal wel overstag gaan hoor.Michael_OsGroot schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:59:
[...]
"Turkije zegt dat in Finland zes en in Zweden elf PKK-leden zitten, en eist hun uitlevering. Dit zijn ontzettend lastige kwesties, omdat het Turkse rechtssysteem niet onafhankelijk is.
De kans is klein dat Zweden en Finland zullen overgaan tot uitlevering, maar op het gebied van wapenembargo's tegen Turkije is er wellicht wat te winnen. Het beperken van de verkoop van wapens aan Turkije is het land al jaren een doorn in het oog. Ook wil Turkije graag F-16's kopen van de VS.
Wat voor Turkije belangrijker is dan de PKK-leden is wapens en al helemaal F-16's. Zal echt wel gebruikt worden als hefboom voor de toetreding.
Verwijderd
of het is een vertragingsmiddel: Azovstal-vrouwen hebben bij Erdogan aangeklopt om de strijders te extracten naar Turkije.tuinïnen schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:02:
[...]
Mooi drukmiddel voor hem om deze mensen in eigen handen te krijgen. Lijkt me ook niet onmogelijk gezien de belangen.
Turkije is in bijna ieder conflict cruciaal voor de NAVO, en met een groot leger trekt het best aan wat touwtjes.
Als Erdogan nu een beetje stoer tegendraads gaat zitten doen richting NATO krijgt ie het misschien gedaan bij Rusland om ze te extracten.
Zodra Azovstal-strijders veilig zijn, geeft ie groen licht voor toetreding SE/FIN voor NATO
Nou ik zie hem echt niet zo snel overstag gaan hoor hij zal veel eisen gaan stellen maar Zweden en Finland gaan daar echt niet voor buigen.Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:03:
[...]
Erdogan zal wel overstag gaan hoor.
"Turkije zegt dat in Finland zes en in Zweden elf PKK-leden zitten, en eist hun uitlevering. Dit zijn ontzettend lastige kwesties, omdat het Turkse rechtssysteem niet onafhankelijk is.
De kans is klein dat Zweden en Finland zullen overgaan tot uitlevering, maar op het gebied van wapenembargo's tegen Turkije is er wellicht wat te winnen. Het beperken van de verkoop van wapens aan Turkije is het land al jaren een doorn in het oog. Ook wil Turkije graag F-16's kopen van de VS.
Wat voor Turkije belangrijker is dan de PKK-leden is wapens en al helemaal F-16's. Zal echt wel gebruikt worden als hefboom voor de toetreding.
Is wel ontzettend lastig systeem bij de navo dat 1 land de hele boel kan saboteren.
Playstation 5
En de NAVO gaat er voor betalen zeker, die ken ik nog ergens vanrapture schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:59:
[...]
Ze gaan nog een muur rond Rusland moeten bouwen om de brain drain en miljoenen emigranten tegen te houden.
Sorry maar dit verhaal is echt lariekoek. Of ben je spontaan vergeten hoe Opportunity 90 dagen zou moeten overleven op Mars maar dit uiteindelijk bijna 15 jaar uitgehouden heeft? Of Galileo die bijna 6 jaar langer doorging dan gepland? Dit soort successen hebben we aan beide kanten van de plas. Ik ben zeker voor een sterkere EU, maar dit zijn nou niet echt de voorbeelden die je denkt dat ze zijn...Silent7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:29:
[...]
Moest hier aan denken, wij laten ons zoveel zand in de ogen strooien. Zijspoor, het EU project Ariana stuurt WEBB naar zijn plek, en wel zo goed dat die telescoop naar het nu lijkt 10 tot 20 jaar LANGER kan functioneren dan in de planning stond, EU tech zorgde daarvoor, van 10 jaar max naar 20 tot 30 jaar, kosten reductie van 50 tot 66%, door hoe gedegen ESA het doet. En wij maar blij klappen als een VS bedrijf 4 semi-commerciele astronauten naar ISS brengt. Beetje EU trosts, beetje wil tot meer in EU doen dan landbouwsubsidies rondstrooien en wij kunnen zoveel meer
Mwah, denk zelf dat het allemaal wel goed komt. Zijn teveel grotere landen die graag Zweden en Finland willen en Erdogan wilt veel. Het heet water bij de wijn doen.Stylze schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:05:
[...]
Nou ik zie hem echt niet zo snel overstag gaan hoor hij zal veel eisen gaan stellen maar Zweden en Finland gaan daar echt niet voor buigen.
Is wel ontzettend lastig systeem bij de navo dat 1 land de hele boel kan saboteren.
Geef hem een bot en hij gaat liggen en zweden en finland zitten dan bij de Nato.
Hij zei zelfs dat de delegaties niet naar Turkije hoeven te komen om te onderhandelen is toch vrij duidelijke taal. Hopelijk komt het nog goed maar ik vertrouw die vent voor geen cent, zou me niks verbazen als poetin hem hierover onder druk zet ook trouwens. Zijn nog wel redelijke matties volgens mij.Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:07:
[...]
Mwah, denk zelf dat het allemaal wel goed komt. Zijn teveel grotere landen die graag Zweden en Finland willen en Erdogan wilt veel. Het heet water bij de wijn doen.
Geef hem een bot en hij gaat liggen en zweden en finland zitten dan bij de Nato.
Playstation 5
Erdogan is een mafkeutel, maar geef 'm eens ongelijk. Hij heeft de laatste jaren te maken gekregen met sancties van de EU en nu krijgt hij zomaar een veto op iets dat de EU-landen heel belangrijk vinden. Natuurlijk speel je dat wel even uit om er wat voordeel uit te halen.Xtr3me4me schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:07:
[...]
Mwah, denk zelf dat het allemaal wel goed komt. Zijn teveel grotere landen die graag Zweden en Finland willen en Erdogan wilt veel. Het heet water bij de wijn doen.
Zo werkt internationale onderhandeling niet. Lees niet wat er gezegd wordt maar wat er tussen de regels door wordt gezegd.Stylze schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:10:
[...]
Hij zei zelfs dat de delegaties niet naar Turkije hoeven te komen om te onderhandelen is toch vrij duidelijke taal. Hopelijk komt het nog goed maar ik vertrouw die vent voor geen cent, zou me niks verbazen als poetin hem hierover onder druk zet ook trouwens. Zijn nog wel redelijke matties volgens mij.
Niet helemaal, omdat ze de Ariane 5 raket zo nauwkeurig hebben geleid is de levensverwachting van Webb grofweg verdubbeld: https://www.space.com/jam...e-telescope-fuel-20-yearsBeefHazard schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:06:
[...]
En de NAVO gaat er voor betalen zeker, die ken ik nog ergens van
[...]
Sorry maar dit verhaal is echt lariekoek. Of ben je spontaan vergeten hoe Opportunity 90 dagen zou moeten overleven op Mars maar dit uiteindelijk bijna 15 jaar uitgehouden heeft? Of Galileo die bijna 6 jaar langer doorging dan gepland? Dit soort successen hebben we aan beide kanten van de plas. Ik ben zeker voor een sterkere EU, maar dit zijn nou niet echt de voorbeelden die je denkt dat ze zijn...
Sowieso is het een proces wat nog wel een tijdje duurt. Daarbij zal de 30 landen bij elkaar komen om te gaan stemmen.Stylze schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:10:
[...]
Hij zei zelfs dat de delegaties niet naar Turkije hoeven te komen om te onderhandelen is toch vrij duidelijke taal. Hopelijk komt het nog goed maar ik vertrouw die vent voor geen cent, zou me niks verbazen als poetin hem hierover onder druk zet ook trouwens. Zijn nog wel redelijke matties volgens mij.
Ik denk dat 29 landen hem stevig de les leren hoe belangrijk deze 2 nieuwe landen zijn. Waarbij hem met veel snoepgoed voor zijn neus gegooid kan worden. Daarbij kan het ook zijn dat Finland / zweden op druk van andere landen toch de uitlevering van de PKK leden doet.
We gaan het wel zien. Sowieso hebben ze al garantie van zowel US, UK, Duitsland, Denemarken en Noorwegen op militaire hulp (dus ook echt boots on the ground act)
Verklaart ook waarom Putin zo relaxed was. Die lacht in zijn vuistje.Stylze schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:10:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig:
Impact op persoonlijke situatie: familie, vrienden, werk
Het vliegbewegingen topic
Hulpacties Oekraïne
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
Hoe afhankelijk zijn we echt van het russisch gas
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front
Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit
Overig: