De oorlog in Oekraïne - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.986.332 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Major_ton

Shoot!

Indoubt schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 00:20:
@Major_ton

Grotendeels mee eens

Maar bij deze heb ik nog wel een opmerking:

[...]

Misschien moeten we dat nu juist niet doen. Laat Poetin maar raden of een deel van Rusland wordt ingenomen als hij zich niet vrijwillig terugtrekt uit Oekraine. Dat is het spelletje wat hij ook de hele tijd speelt.

En als er zo'n clausule komt dan absoluut niet openbaar.
Zeker, als je het zo benadert heb je ook helemaal gelijk en dat zou ik zelf ook zo willen zien, maar ik probeerde het te benaderen vanuit het huidige standpunt dat er nu geen spullen geleverd worden voor offensieve doeleinden. Als dat de drempel is, dan maar zo afbakenen dat er alleen offensief in eigen land gehandeld mag worden. Maar ik ben het zeker met je eens hoor. Putin mag van mij flink gaan zweten bij het idee van een mogelijke tegenaanval. Nu zal door een aantal wel weer de escalatie ladder erbij gehaald gaan worden, maar so be it.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Helemaal waar.

De Oekrainers worden helemaal kapot geladderd door de escalaties van Poetin.

Als ze terug kunnen meppen dan zij dat zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:55:
[...]

Rusland heeft de Donbas niet nodig voor haar positie op de Krim.

De Krim is geografisch makkelijk verdedigbaar, Rusland heeft in Sevastopol grote logistieke en militaire faciliteiten en domineert de Zwarte Zee, Het enige echt probleem wat ze hebben is water, daar helpt de Donbas niet bij, daar heb je Zaporidzja voor nodig.

De oorlog in de Donbas heeft een andere reden. Dat een actief intern conflict een uitsluitende voorwaarde is voor toegang tot NATO is heft er vast wat mee te maken. Dat Oekraïne daardoor energie verbrandt in een oorlog in plaats van een succesvolle democratie vast ook.

Vergeet niet: in de belevenis van heel veel russen betekent democratie de pleuriszooi die uitbrak na de val van de USSR. Democratie betekent chaos en armoede voor die mensen. Een voorbeeld van het tegendeel bij de neven en nichten zou wel een sheel bedreigend kunnen zijn voor het Kremlin.
De Donbas is ook heel fijn om te hebben zodat er een goede landverbinding met de Krim is. Dat is vele malen beter dan de brug die ze nu hebben. Die landverbinding is ook al lange tijd beloofd aan de inwoners van de Krim. Daarnaast niet vergeten dat rusland toch echt nog probeert winst te halen. Het oorspronkelijke plan was om de regering te vervangen en daarmee het land over te nemen. Dat is duidelijk mislukt en dus is het meest haalbare nu de Donbas 'bevrijden'

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Alpina schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:33:
[...]
Wat betreft zou je vechten voor je land?
Zag hier laatst een percentage kaartje voorbij komen qua landen kom je dan inderdaad al snel bij Griekenland, Turkije, Ukraine, Finland uit.
Polen misschien nog?
Ik zou nooit vechten voor mijn land. Er is al genoeg nationalisme. En ik heb weinig respect voor onze overheid (vandaag was weer een goed voorbeeld waarom). Daar ga ik niet onvoorwaardelijk voor vechten. Juist die onvoorwaardelijkheid vind ik daarbij een belangrijk punt.

Tegen een aanvaller, dat is een heel ander verhaal. Als Nederland binnengevallen zou worden is het effect echter hetzelfde. Dan help ik graag. Als we met rust worden gelaten zie ik die noodzaak niet. Het feit is dat degenen die 'voor' hun land vechten vaak worden ingezet om economische belangen van de rijke bovengroep te verdedigen in een land waar ze niks te zoeken hebben. Zie de Amerikanen in Irak, zie ook onze Nederlandse inzet in Nederlands Indie destijds. En precies zoals de Russen dat nu doen. Dat vind ik een heel ander verhaal dan het verdedigen tegen een vijand die extreme agressie pleegt zoals nu in Oekraine.

Ik zeg dit even, want hoe je de vraag stelt maakt natuurlijk veel verschil in het antwoord. Wellicht zijn die landen gewoon een stuk nationalistischer. Maar als je aangevallen wordt, maakt nationalisme niet zoveel meer uit. Dat zie je ook nu met Oekraine. De interne verschillen vallen snel weg en het land is opeens heel eensgezind. Dat komt omdat de mensen die hun land niet onvoorwaardelijk steunden, nu ook aan dezelfde kant staan.

[ Voor 41% gewijzigd door GekkePrutser op 09-04-2022 01:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Brazos schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:49:
[...]
Als ze de brug Rusland-Krim opblazen wordt het verdedigen van de Krim al een stuk lastiger. Vervolgens infiltreren met stingers, speedbootjes met harpoons, en gewoon 1001 kleine steken uitdelen. Als na 2 jaar het zoveelste Russische vliegtuig neer gaat, en het zoveelste schip zinkt zijn ze er vanzelf wel klaar mee. Escaleren kunnen ze immers niet meer, het Russische leger ligt op zijn gat en gaat Oekraïne niet nog eens aanvallen.
Ik snap inderdaad echt niet dat die brug nog staat. Wordt die nou echt zo goed verdedigd?

Het lijkt me ook een mooie 'win' voor Oekraine omdat het zo'n prestigeproject is geweest van Rusland.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 09-04-2022 01:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 21:33
[Twitter: https://twitter.com/kyruer/status/1512556225904492549?s=21]

Heftige beelden - ondanks eronder gemonteerde muziek goed te horen dat er wordt teruggeschoten.

[Twitter: https://twitter.com/kremlintrolls/status/1512556883818725386?s=21]

[Twitter: https://twitter.com/kremlintrolls/status/1512558605387640841?s=21]

Wagner huurlingen gespot.

Kwamen in 2018 nog in contact met Amerikaanse troepen, toen Rusland besloot ze niet te (er)kennen.
In the end, 200 to 300 of the attacking fighters were killed. The others retreated under merciless airstrikes from the United States, returning later to retrieve their battlefield dead. None of the Americans at the small outpost in eastern Syria — about 40 by the end of the firefight — were harmed.
Hele artikel

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Enkele dagen geleden kwam het bericht dat de Russische luchtmacht zijn eigen troepen gebombardeerd zou hebben (XWB in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"), waarbij het 38th Separate Motorized Rifle flinke verliezen geleden zou hebben. Het Oekraïense leger zou nu de klus afgemaakt hebben en de rest van de gepantserde brigade volledig vernietigd hebben:
Ukraine’s AFU Strategic Communications and the Land Forces of the Ukrainian Armed Forces have reported that they have defeated the “elite” 38th Separate Guards Motorized Rifle Brigade. The date, time, and the Ukrainian unit responsible for the attack were not mentioned by the Armed Forces of Ukraine, who announced the news through its official Facebook accounts.

“38th OMSBr zs rf [38th Separate Guards Motorized Rifle Brigade] and its scrap metal. Exactly, this is exactly what our defenders units and parts of the occupier are turning into, no matter how “elite” they are,” the Armed Forces of Ukraine’s Strategic Command said while posting what remains of the unit. It is unknown whether some Russians had escaped the attack.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVHUoIfXQ0ZoUBF140zN31dnpe0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4JAduzkihZUbAuvgyBP3w6Ir.png?f=user_large

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
teacup schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:35:
[...]

Met jou vind ik die focus op de Donbass ook wat raar. Het is de Krim waar het de Russen echt om gaat. Strategisch kan ik wel begrijpen dat de Donbass nodig is om de verwerven van de "prijs" Krim te consolideren. Ik kan de Donbass dus niet anders zien dan het afzekeren van het doel (de Krim). De Donbass met de Krim samen vormen een goed verdedigbare body aan land. Een lange vinger langs de kust naar Odessa zou militair strategisch bijvoorbeeld een absurditeit zijn, havens voor toevoer of niet.
Die velden met grondstoffen (olie of gas, weet ik niet meer) zitten bij Lviv, onder Odesa (onder water) en Noord-Westen van Donbas. Als UA dit zou exploiteren zitten wij qua energie niet meer op de Russische IC. Verder is UA resource rich.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 02:06

koudepinda

Don't Panic

Zeus schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:53:
[...]

Hoe kan je dat zeggen? De hele basis van de ESKG was gebaseerd op het idee dat er een einde moest komen aan oorlog in Europa. Dat is toch niet puur economisch? Daarnaast heeft de voortdurende Europese integratie nog voor het verdrag van Maastricht gezorgd voor gezamenlijke normen en waarden, al dan niet door spillovers van de Europese markt.
Dat was weer een andere samenwerking. Het ging over de EEG. Of specifieker "twijfelachtige" landen die eind jaren 80 toetraden tot de "EU" die toen simpelweg niet in die hoedanigheid bestond. Waarop de redenatie kwam 'maar de EEG bestaat al sinds 1958, zie bron'
Waarop ik vermeld dat in die bron er niet over Europese normen en waarden word gesproken als kwalificatie tot die toetreding. En als jij het zelfde had gedaan (bronnen lezen) dan had je deze vraag niet. (Moet ik wel zeggen dat Wikipedia nou niet het meeste betrouwbare is, maar dit is daadwerkelijk de bron die door een ander werd aangeleverd om een punt te maken, terwijl die bron iets anders beweert).

Beste mensen waarom moeten we bronnen aanleveren als die in de discussie niet eens nageslagen worden. Het meeste van alle herhaling hier valt te herleiden tot het niet doorlopen van gelinkte bronnen.

always bring a towel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Alpina schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:33:
[...]

Mooi stukje geschiedenis, leuk om te lezen thanks!

Wat betreft zou je vechten voor je land?
Zag hier laatst een percentage kaartje voorbij komen qua landen kom je dan inderdaad al snel bij Griekenland, Turkije, Ukraine, Finland uit.
Polen misschien nog?

Zijn we te verwend? Of weten we beter waar het uiteindelijk toch op uit draait. Veel doden en ellende. Het blijft een verdomd lastige discussie.

Het zal wel niet zover komen dat wij in Nederland de wapens moeten gaan opnemen maar dit is wel een hele goede eye opener dat vrijheid en vrede niet vanzelfsprekend is.
Dat soort kaartjes zijn van voor Oekraine en moeten in een bepaalde context gezien worden. 2 maanden terug betekende "wil je vechten voor je land" zoveel als "wil je vechten in het volgende midden-oosten uitstapje waar Amerika ons in mee trekt".

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerdere vermoeden (gebaseerd op de vlotte en competente terugtrekking uit het noorden), dat de leiding van de invasie is vervangen, lijkt bevestigd:
Russia has replaced war commander, says Western official

A Western official has confirmed Russia has reorganised the command of its operations in Ukraine, with the new general having had extensive experience in battle operations in Syria.

Speaking to the BBC's Gordon Corera on condition of anonymity, the source said the commander of Russia’s southern military district, Gen Alexander Dvornikov, now leads the invasion.

“That particular commander has a lot of experience of operations of Russian operations in Syria. So we would expect the overall command and control to improve,” the source said.
Bron: The Guardian liveblog, 11:49, https://www.bbc.com/news/live/world-europe-61032786

Ik vrees dat Oekraïne minder zal gaan kunnen rekenen op de zelf-veroorzaakte chaos in de Russische logistiek.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2022 08:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 08:00:
Mijn eerdere vermoeden (gebaseerd op de vlotte en competente terugtrekking uit het noorden), dat de leiding van de invasie is vervangen, lijkt bevestigd:

[...]

Bron: The Guardian liveblog, 11:49, https://www.bbc.com/news/live/world-europe-61032786

Ik vrees dat Oekraïne minder zal gaan kunnen rekenen op de zelf-veroorzaakte chaos in de Russische logistiek.
Het was zeker vlot, maar alles behalve competent. Zoals eerder in het topic gepost waren juist de Russische verliezen tijdens die "competente" terugtrekking bijzonder hoog.
Dat terzijde, we weten nog niets over de echte kwaliteiten van die leider, en eerlijk gezegd kan ik Syrische ervaring absoluut niet serieus nemen. Daar vochten de Russen samen met de regering in een burger oorlog tegen een bij elkaar geraapte troep aan milities, waarbij ze meer burgers dode dan strijders (zie je wat er gaat komen). Als ze dezelfde tactiek van laag overvliegen en steden bombarderen aanhouden dan verwacht ik echt geen verbetering aan de Russische zijde.

De Russen hebben simpelweg geen ervaring met een oorlog waar ze gecoördineerde tegenstand hebben van een regering en burgers en het leger, en geavanceerde wapens. Het enige waar ze een voordeel mee gaan hebben met het conflict in het oosten maar vooral zuiden, is zoals eerder door anderen aangehaalt in dit topic. De geografie daar. Vlak en open, de eerste keer dat een tank niet op tientallen meters besluipt kan worden, en waar een numerieke overmacht ook in het voordeel is. Oftewel bruteforce, maar competent? Ik geloof er niets van

always bring a towel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 08:00:

[...]

De strijd om het oosten gaat hoe dan ook van een andere aard zijn, ongeacht de strijdende partijen. Het slagveld is anders. Bloedig, langzaam en uitputtend. Meter voor meter.

Aan de ene kant hebben de Russen het voordeel qua materiaal op de grond en in de lucht, aan de andere kant hebben ze weinig troepen voor een grootschalig offensief en bezetting. Het zal steeds moeilijker worden voor ze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Het tekstboek invasie voor dummies in het Russisch, anno altijd al zo geweest. Wordt waarschijnlijk tot op de laatste letter weer uitgevoerd.

Steeds meer berichten over ontvoerde kinderen. Goedkope hulpjes in de plaats van je omgekomen zoon.

Ook de vrouwen en mannen moeten er aan geloven. Lot nog onbekend.
https://www.theguardian.c...russia-say-mariupol-women
https://edition.cnn.com/2...ation-cmd-intl/index.html
https://www.forbes.com/si...-ukraine/?sh=2ac8f8761c7b

Tekst aangepast was een beetje erg gechargeerd.

[ Voor 24% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 10:18 ]

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:28:
Het tekstboek invasie voor dummies in het Russisch, anno altijd al zo geweest. Wordt waarschijnlijk tot op de laatste letter weer uitgevoerd.

Steeds meer berichten over ontvoerde kinderen, en ook vrouwen in kleinere mate. Goedkope hulpjes in de plaats van je omgekomen zoon.
https://www.google.com/am...russia-say-mariupol-women

Moment eerste link is stuk
auw akelig, uit de Forbes link
Russian troops have forcibly deported more than 600,000 Ukrainians, including about 121,000 children, to Russia, according to Ukraine’s human rights commissioner Lyudmila Denysova.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
https://www.bbc.com/news/world-europe-61048256
Inkijk in hoe de russische bezetting van Chernobyl was

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 17:07
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 08:33:
[...]

Het was zeker vlot, maar alles behalve competent. Zoals eerder in het topic gepost waren juist de Russische verliezen tijdens die "competente" terugtrekking bijzonder hoog.
Dat terzijde, we weten nog niets over de echte kwaliteiten van die leider, en eerlijk gezegd kan ik Syrische ervaring absoluut niet serieus nemen. Daar vochten de Russen samen met de regering in een burger oorlog tegen een bij elkaar geraapte troep aan milities, waarbij ze meer burgers dode dan strijders (zie je wat er gaat komen). Als ze dezelfde tactiek van laag overvliegen en steden bombarderen aanhouden dan verwacht ik echt geen verbetering aan de Russische zijde.

De Russen hebben simpelweg geen ervaring met een oorlog waar ze gecoördineerde tegenstand hebben van een regering en burgers en het leger, en geavanceerde wapens. Het enige waar ze een voordeel mee gaan hebben met het conflict in het oosten maar vooral zuiden, is zoals eerder door anderen aangehaalt in dit topic. De geografie daar. Vlak en open, de eerste keer dat een tank niet op tientallen meters besluipt kan worden, en waar een numerieke overmacht ook in het voordeel is. Oftewel bruteforce, maar competent? Ik geloof er niets van
Vergeet een belangrijk aspect niet, het jaargetijde. De invasie begon toen er nog sneeuw lag. Ook in het noorden oosten en zuiden. Ondertussen is het ook daar lente. Het wordt er drassiger. Succes als je dan met tanks op open vlaktes wil rijden. Kan je beter tot de zo,er wachten. Echter denk dat het Oekraïense leger veel sterker bewapend is en dan nog die parade in Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Silent7 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 09:32:
[...]

auw akelig, uit de Forbes link

[...]
Die 121.000 kinderen is echt fucked up.
Wat een wanhoop en hopeloosheid.

Hoe ga je die ooit terugkrijgen, die zijn waarschijnlijk in de verste uithoeken van Rusland ondergebracht. Net zoals de overige mensen die ze weghalen.

De enige hoop is echt een totale instorting van de Russische federatie, en dat er mensen daarbinnen opstaan en die kinderen terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Shamalamadindon schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 07:41:
[...]

Dat soort kaartjes zijn van voor Oekraine en moeten in een bepaalde context gezien worden. 2 maanden terug betekende "wil je vechten voor je land" zoveel als "wil je vechten in het volgende midden-oosten uitstapje waar Amerika ons in mee trekt".
Ik snap je punt, tegelijkertijd blijft de vraag, waar leg je wel de limiet? Vechten voor Nederland alleen? Of ook Duitsland? Polen? Baltische staten? Oekraïne? Georgië?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:05:
[...]

Die 121.000 kinderen is echt fucked up.
Wat een wanhoop en hopeloosheid.

Hoe ga je die ooit terugkrijgen, die zijn waarschijnlijk in de verste uithoeken van Rusland ondergebracht. Net zoals de overige mensen die ze weghalen.

De enige hoop is echt een totale instorting van de Russische federatie, en dat er mensen daarbinnen opstaan en die kinderen terugbrengen.
Volgens mij is dat wel een beetje creatieve definitie. Elke vluchteling die in Rusland is uitgekomen is denk ik dan opgeteld als gedeporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Shamalamadindon schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 07:41:
[...]
En vechten door een drone te besturen wordt natuurlijk geprefereerd boven zelf in de loopgraaf naar de vijand in de ogen kijken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Sissors schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:23:
[...]

Volgens mij is dat wel een beetje creatieve definitie. Elke vluchteling die in Rusland is uitgekomen is denk ik dan opgeteld als gedeporteerd.
Zo, een mooi berg aannames om het creatief bij te draaien. Boven staan de bronnen. waar zijn die van jou? En vergeet vooral de "vlucht corridors" niet te vermelden. Alle corridors om te vluchten werd je beschoten behalve richting Rusland, ook al uitgebreid besproken in het topic

[ Voor 19% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 11:47 ]

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:45:
[...]

Zo, een mooi berg aannames om het creatief bij te draaien. Boven staan de bronnen. waar zijn die van jou? En vergeet vooral de "vlucht corridors" niet te vermelden. Alle corridors om te vluchten werd je beschoten behalve richting Rusland, ook al uitgebreid besproken in het topic
Een 'berg' aannames als reactie op één enkele aanname? Waarbij de "bronnen" die het onderbouwen een enkele Oekraïnse is? Waarbij een hoge politicus al een getal wat ruim een factor 10x lager is geeft? Dus als je een bron wil, jouw eigen bronnen spreken jezelf tegen...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Sissors schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:51:
[...]

Een 'berg' aannames als reactie op één enkele aanname? Waarbij de "bronnen" die het onderbouwen een enkele Oekraïnse is? Waarbij een hoge politicus al een getal wat ruim een factor 10x lager is geeft? Dus als je een bron wil, jouw eigen bronnen spreken jezelf tegen...
Dus als ik het goed begrijp, is bijna elk nieuws bericht dat we hier krijgen van onze media gebaseerd op een Oekraïense bron ongeloofwaardig. En moeten we een neutrale positie aanhouden tot "onafhankelijk geverifieerd" wat pas mogelijk is als al het geweld al voorbij is en het kwaad al verschoten (bucha anyone, was nep totdat "onze" verslaggevers er stonden).

Als je verder kijkt zijn het ook verschillende momenten van publicatie. Cijfers in een lopend conflict hebben nu niet bepaald de neiging lekker te blijven voor wat ze zijn.
Daarnaast spreken mijn bronnen over verschillende regio's, zonder zich uit te laten over een "totaal" wat überhaupt nu onmogelijk is om vastgesteld te worden. Dus waar je over valt is dan eigenlijk die ene tweet??? Ow en Forbes die ook dat aantal plus die 600.000 opnoemt

Daarbij is er inderdaad een verschil van interpretatie over wat beschouwd kan worden als "gedeporteerd" maar een mars richting en vijandelijk land omdat dat de enige route is waar je niet beschoten word. Noem ik geen mogelijkheid voor "vluchten". Dan zijn de Armeniërs in een zekere zin ook "gevlucht" de tocht was alleen te lang voor hun voedsel voorraad.......

***buiten dit alles*****
Waarom reageer je allereerst op de reageerder op mijn reactie. Als je het bericht al had willen nuanceren doe je dat bij de bron.

[ Voor 26% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 12:50 ]

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Wat dat betreft is het wellicht voor het eerst in lange tijd dat een natie een andere natie binnenvalt waarbij die andere natie relatief goed bewapend, getraind én bijzonder gemotiveerd is. Zelfs de VS heeft daar de laatste decennia geen ervaring meer mee denk ik.

Dit dus.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:51:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, boeit het mij niet eens hoeveel het er precies zijn.
12.000 is ook al teveel.
En zelfs een factor honderd minder is al veel te veel. Eentje is al teveel.

Het is gewoon crimineel, om mensen, volwassen of minderjarig, op te pakken en ergens naar Siberië te verschepen. Klaar.

Of zomaar te laten adopteren.
https://riamo.ru/amp/5478...ogut-usynovit-v-rossii-xl

En ter informatie, het is niet net pas begonnen. Krimea, Donbass, Lohansk, zijn ze al veel langer bezig met oa kinderen afvoeren.

[ Voor 16% gewijzigd door sugarlevi01 op 09-04-2022 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Steeds meer berichten over ontvoerde kinderen. Goedkope hulpjes in de plaats van je omgekomen zoon.

Ook de vrouwen en mannen moeten er aan geloven. Lot nog onbekend.
https://www.theguardian.c...russia-say-mariupol-women
[Twitter]
[Twitter]

Tekst aangepast was een beetje erg gechargeerd.
Ik heb hier echt vraagtekens bij. Als troepenbewegingen van enkele duizenden militairen al opvallen, hoe de fuck ga je een karavaan van 100k kinderen verborgen houden :?

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

FunkyTrip schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:18:
[...]

Ik heb hier echt vraagtekens bij. Als troepenbewegingen van enkele duizenden militairen al opvallen, hoe de fuck ga je een karavaan van 100k kinderen verborgen houden :?
Dit is inderdaad ook nog iets dat ik probeer uit te zoeken. waar ik tot nu toe op uitkom zijn "lokale" ontvoeringen en gijzelingen. waar de mensen dan na een tijd blijven mag Joost weten. maar het "kelder" scenario zoals we al voorbij hebben zien komen lijkt me niet onwaarschijnlijk. En verder heb je inderdaad de gevluchte mensen richting Rusland. maar als het je enige optie is tsja........

Even wat oud nieuws.
https://www.reuters.com/a...nal-idUSKBN0FG00920140711

https://eclj.org/the-case...-in-body-parts-in-ukraine

bij deze vraag ik me de betrouwbaarheid ook wat af.
https://khpg.org/en/1477834220

always bring a towel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 18:19
9 April update.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3ZaOQhRlTUzKvOG0RYQPQ87ZL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQYFQWVjIQeIBPZOjDtWb0iz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:52
FunkyTrip schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:18:
[...]

Ze zijn daar al een tijdje mee bezig hé.
Het is niet dat ze kinderen opsluiten tot het er 121.000 zijn om ze dan op 1 transport te zetten.

Dat gaat geleidelijk, net als dat ze vluchtelingen "redden" door ze alleen de mogelijkheid geven naar Rusland te vluchten.
Dus als ze elke dag 6000 vluchtelingen "redden", en de helft is minderjarig, dan zit je al op 120.000 in 40 dagen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:00:
[...]

Dus als ik het goed begrijp
*knip* reageer constructief en inhoudelijk of maak een TR als je vind dat een post niet voldoet aan de topic regels, maar dit soort diskwalificaties zijn ongewenst.

[ Voor 67% gewijzigd door defiant op 09-04-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:15:
[...]

12.000 is ook al teveel.

Het is gewoon crimineel, om mensen, volwassen of minderjarig, op te pakken en ergens naar Siberië te verschepen. Klaar.

En ter informatie, het is niet net pas begonnen. Krimea, Donbass, Lohansk, zijn ze al veel langer bezig met oa kinderen afvoeren.
Naar Siberië verscheept?

Anyway, Russen doen genoeg verschrikkelijke dingen daar dat we geen dingen erbij hoeven te verzinnen, en daarmee juist de pro-Russische trollen meer munitie te geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
sugarlevi01 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:15:
[...]

12.000 is ook al teveel.

En dat was vanaf 2014. En dan hebben we nog de holodomor, de deportatie van de tataren, etc. Het is niet bepaald de eerste Russische genocide op Oekraïne.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Vraag: doen we genoeg?

Antwoord:

[Twitter: https://twitter.com/jmvasquez1974/status/1512710243314241541?s=21]

Nee, ze scharrelen zelf hun uitrusting bij elkaar met donaties. We doen niet genoeg.

Zoals ik al eerder schreef: er zijn nog veel mensen die niet of slecht uitgerust zijn en daardoor niet de effectiviteit hebben als zou kunnen. Hoop dus dat de stroom goederen blijft komen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

RoD schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:43:
[...]

En dat was vanaf 2014. En dan hebben we nog de holodomor, de deportatie van de tataren, etc. Het is niet bepaald de eerste Russische genocide op Oekraïne.
En dit is precies waar ik op doel. Er zijn nu al berichten gewoon in onze westerse media die dit verhaal delen, en die lopen vaak een beetje achter de feiten aan als ze er niet zelf naast staan, (logisch).
De geschiedenis van 8 jaar geleden laat dit beeld al zien, en dat zie je hoe verder je terug kijkt gewoon keer op keer.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:35:
[...]

Naar Siberië verscheept?

Anyway, Russen doen genoeg verschrikkelijke dingen daar dat we geen dingen erbij hoeven te verzinnen, en daarmee juist de pro-Russische trollen meer munitie te geven.
*knip* sarcastisch bedoelt of niet, dit voegt niets toe en laat de discussie escaleren.

Mensen worden in ieder geval voornamelijk naar afgelegen gebieden gebracht, vaak ver van de grens met Oekraïne vandaan.

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 09-04-2022 16:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:17

Qwerty-273

Meukposter

Iedereen die valt over de ontvoerde / gedeporteerde mensen uit Oekraïne naar onbekende bestemmingen binnen Rusland, sla een geschiedenisboek open :)

In de Sovjet-Unie waren er ook grote gedwongen volksverhuizingen ten tijde van 1930-1952. Het frappante is dan wel dat dit uitgevoerd werd onder Stalin, maar dat in 1956 Khrushchev vertelde dat deze gedwongen deportaties tegen het leninisme ingingen. Of kijk naar dekoelakisatie (1929–1932) om de koelakken (boeren met eigen grond) uit te roeien, door ze of te doden, te deporteren (na in beslagname van hun bezittingen natuurlijk) of te werk te stellen in werkkampen.

Het gaat om de assimilatie van de overlevenden, maak ze Russisch en laat ze hun herkomst vergeten. Dat gebeurt op wel meer plekken in de wereld (China als koploper natuurlijk, maar kijk ook eens naar Duitsland met haar Jugendamt en hoe die omgaat met kinderen die uit huis geplaatst worden van niet Duitse ouders - al is dat een discussie ver buiten dit topic).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
[...]

Gelukkig kunnen ze met de Stugna-P tanks op ruim 5 kilometer afstand uitschakelen. Bovendien kan de Stugna-P op afstand bestuurd worden, waardoor soldaten niet in de buurt hoeven te staan.

Zie hier in de laatste update van Artur, de Estonian soldier, op YouTube (op 06:05):
YouTube: Russians failed in the north, now they will push east

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RoD schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:43:
[...]

Ik kan mijn eigen post met voorbeelden van de vorige 3 genocides door Rusland in Ukraine even niet vinden, incl de annexaties de afgelopen 100 jaar. Dat zijn er inclusief alle Sovietlanden en bijv Polen enorm veel.

En raad eens wat men elke keer opnieuw deed?
Russia has just issued a genocide handbook for its war on Ukraine. The Russian official press agency "RIA Novosti" published last Sunday an explicit program for the complete elimination of the Ukrainian nation as such. It is still available for viewing, and has now been translated several times into English.
Uitleg in dit artikel incl bronnen.
The Russian handbook is one of the most openly genocidal documents I have ever seen. It calls for the liquidation of the Ukrainian state, and for abolition of any organization that has any association with Ukraine. It postulates that the "majority of the population" of Ukraine are "Nazis," which is to say Ukrainians. (This is clearly a reaction to Ukrainian resistance; at war's beginning the assumption was that there were only a few Ukrainians and that they would be easily eliminated. This was clear in another text published in RIA Novosti, the victory declaration of 26 February.)
Dus die lariekoek term is een excuus voor massamoord en vervolging. Wisten we al, maar toch.
Such people, "the majority of the population," so more than twenty million people, are to be killed or sent to work in "labor camps" to expurgate their guilt for not loving Russia. Survivors are to be subject to "re-education." Children will be raised to be Russian. The name "Ukraine" will disappear.
Dit laatste maakt het af en is wat je ziet gebeuren, wat men doet: verkrachten van vrouwen incl kinderen, vermoorden van mannen en ook vrouwen als het uit komt en de rest wordt verscheept naar Russificatie kampen.

Het is niet alleen dat we in Europa geschokt reageren op al dit ‘bewijs’: het is niet eens een geheimzinnig plan ofzo. Ons beeld bij wat er gebeurt is zo erg door een Europese geciviliseerde bril dat we niet kunnen geloven dat wat we zien de bedoeling is.

-O- misschien ligt het aan mij, maar we lijken wel aan cognitieve dissonantie te lijden. Of daaruit wakker te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@NiGeLaToR hier staan er wat verzameld:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:48:
*knip*

Mensen worden in ieder geval voornamelijk naar afgelegen gebieden gebracht, vaak ver van de grens met Oekraïne vandaan.
Right, dat bedoelde je toen je het had over naar Siberië verschepen. Ze naar een mooie vakantiebestemming brengen...

[ Voor 27% gewijzigd door defiant op 09-04-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:46:

Antwoord:

[Embed]

Nee, ze scharrelen zelf hun uitrusting bij elkaar met donaties. We doen niet genoeg.

Zoals ik al eerder schreef: er zijn nog veel mensen die niet of slecht uitgerust zijn en daardoor niet de effectiviteit hebben als zou kunnen. Hoop dus dat de stroom goederen blijft komen.
Hoeveel NVGs zijn er eigenlijk in andere legers bijvoorbeeld? Heeft iedereen in de infanterie een NVG? Ik vermoed van niet, maar misschien zit ik ernaast. Sowieso moeten dat heel veel duurdere zijn, want alle NVGs die ik op Twitter voor Oekraïne zie langs komen zijn van het soort: "Hopen dat de Russen niks heeft wat IR kan zien, want dan ben je er geweest".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Steeds meer berichten over ontvoerde kinderen.
Het verkrachten/vermoorden van burgers is weerzinwekkend om mee te beginnen, dan ook nog ontvoering erbij ? Welke gruweldaad gaan we wel los dan? de VN, Geneefse Conventies zijn blijkbaar voor de sier !

Rusland binnenvallen is bij mij geen discussie meer, al was het alleen die kids terug halen,

Wij trekken alles uit de kast bij Amber Alert, kosten noch moeite gespaard. en nu staan we erbij en kijken ernaar?
.

.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

vso schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:17:
[...]

Het verkrachten/vermoorden van burgers is weerzinwekkend om mee te beginnen, dan ook nog ontvoering erbij ? Welke gruweldaad gaan we wel los dan? de VN, Geneefse Conventies zijn blijkbaar voor de sier !

Rusland binnenvallen is bij mij geen discussie meer, al was het alleen die kids terug halen,

Wij trekken alles uit de kast bij Amber Alert, kosten noch moeite gespaard. en nu staan we erbij en kijken ernaar?
.

.
Het is nog erger, we ontkennen het en noemen het aankaarten van, voer voor pro russiche trollen

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

.

.
We doen een hele hoop meer dan bij zo ongeveer elke andere oorlog met vergelijkbare taferelen...
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:21:
[...]

Het is nog erger, we ontkennen het en noemen het aankaarten van, voer voor pro russiche trollen
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:03
Bondskanselier Oostenrijk nu in Kyiv.
When Rutte? 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Alpina schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:36:
When Rutte? 😅
Of Orban ...

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:04:
[...]

Right, dat bedoelde je toen je het had over naar Siberië verschepen. Ze naar een mooie vakantiebestemming brengen...
Wat ben je toch weer heerlijk tegendraads.
Wat ik bedoelde, met Siberië, was een schoolvoorbeeld van een afgelegen gebied binnen het Russische territorium.

Maar hier wordt bijvoorbeeld Sacharin genoemd.
https://gur.gov.ua/en/con...uvannia-na-sakhalini.html

*knip* gezien de aard van het onderwerp, is dit niet de geschikte toon om aan te slaan.

[ Voor 25% gewijzigd door defiant op 09-04-2022 16:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Napoleon en Hitler hebben dat geprobeerd, spoiler: liep niet goed af...

Laten we enigszins realistisch blijven hier.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Sissors schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:06:
[...]

Hoeveel NVGs zijn er eigenlijk in andere legers bijvoorbeeld? Heeft iedereen in de infanterie een NVG? Ik vermoed van niet, maar misschien zit ik ernaast. Sowieso moeten dat heel veel duurdere zijn, want alle NVGs die ik op Twitter voor Oekraïne zie langs komen zijn van het soort: "Hopen dat de Russen niks heeft wat IR kan zien, want dan ben je er geweest".
Rusland zou er veel moeten hebben - want modern leger. Elk leger zou er veel moeten hebben in de linies - want zonder dat zie je je vijand in het donker niet, ook als je defensief werkt. De NVG's maakten in de donbas (sensatieverhaaltje, maar toch) al een verschil.

Ik zie dat de SOF van Ukraine wel NVG's gebruikt en ook geregeld night raids uitvoert. Ik zie dat men drones met IR gebruikt en dat de BTR-4 bijvoorbeeld uitstekende sights heeft. Ik zie weinig (gesneuvelde) Russen met NVG's en op tanks en pantservoertuigen zijn weinig NVG's of IR camera's gemonteerd. De modernere MRAP's met remote controlled turret zou dit hebben en modernere varianten van tanks ook. De T-90 heeft bijv een laser detectie systeem voor als ze worden aangestraald, maar hoe hun sights werken weet ik niet.

@DaniëlWW2 zit een stuk beter in de beschikbaarheid van Russisch materieel - misschien weet hij het.

Wat een ding is voor mij is in ieder geval dat het 'we own the night' zelfs door de Taliban is overgenomen maar in dit conflict vooral door Ukraine wordt benut zo lijkt het.

Edit: NVG's zijn uiteraard duur, hebben batterijen nodig en je moet er mee leren werken. Wellicht speelt dit een rol: ze zijn wellicht verkocht via marktplaats, ze hebben geen batterijen of weten niet hoe het werkt.

[Twitter: https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1512312596388618241?s=20&t=R4sKl6RO5cm_8ITZvS6dXw]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2CYzCypbwD2HKQwFzXliw6m6uA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WcNjSkyMEnQ0BVVgedam7w3O.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-04-2022 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

hoevenpe schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:47:
[...]

Napoleon en Hitler hadden een lange stok waarmee ze iedereen in hun buurt een klap mee verkochten, spoiler; ook dat liep niet goed af.

Napoleon is trouwens een schoolvoorbeeld van wat er gebeurt als je niet direct met een meesterlijke intrigant afrekent. (elba is te dichtbij)

We kunnen denk ik wel stellen dat het gehele russische bewind een eindeloze bron van ellende is, hoe en wat we daarmee moeten is nog lastig te vaststellen, duidelijk is dat een hals over de kop invasie niet de oplossing is.

misschien dat dit een idee is https://nl.wikipedia.org/wiki/Inaccessible

[ Voor 39% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 14:12 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:21:
[...]

Ik vind dat als je aantal ter discussie gaat stellen in relatie tot dit topic; specifiek de gruweldaden naar kinderen toe in welke vorm dan ook verwerpenlijk gedrag.

pro/anti heeft er niks mee te maken, met geluk heeft social media de foto's van desbetreffende kids --> ga ze vinden ! al vind je er 1 .. dan kan de straf niet hoog genoeg zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@NiGeLaToR Dat is er eentje voor wapensystemen. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hoevenpe schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:47:
[...]

Dat is een hele andere discussie, heeft niks te maken met het verwerpelijke gedrag + kinderen.

Maar om onderwerp te veranderen vind ik het wel een goeie insteek.

edit:

Emoties gaan van 0-100 als we het over kinderen hebben,

Het lijkt me inderdaad beter om over iets anders te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 09-04-2022 14:05 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:46:

Antwoord:

[Embed]

Heeft dat ook niet gewoon met bevoorrading en logistiek te maken?

Je kunt allerlei spullen die kant op sturen, maar het duurt ook wel even voordat het bij de mensen terecht komt.
Al helemaal bij de mensen die in moeilijke gebieden zitten.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:56:
[...]

Ik vind dat als je aantal ter discussie gaat stellen in relatie tot dit topic; specifiek de gruweldaden naar kinderen toe in welke vorm dan ook verwerpenlijk gedrag.

pro/anti heeft er niks mee te maken, met geluk heeft social media de foto's van desbetreffende kids --> ga ze vinden ! al vind je er 1 .. dan kan de straf niet hoog genoeg zijn.
*knip* maak een TR als je vind dat een post tegen de regels is, maar dit voegt niets toe en laat de boel alleen maar escaleren.

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 09-04-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

NiGeLaToR schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:49:
[...]

Rusland zou er veel moeten hebben - want modern leger. Elk leger zou er veel moeten hebben in de linies - want zonder dat zie je je vijand in het donker niet, ook als je defensief werkt. De NVG's maakten in de donbas (sensatieverhaaltje, maar toch) al een verschil.

Ik zie dat de SOF van Ukraine wel NVG's gebruikt en ook geregeld night raids uitvoert. Ik zie dat men drones met IR gebruikt en dat de BTR-4 bijvoorbeeld uitstekende sights heeft. Ik zie weinig (gesneuvelde) Russen met NVG's en op tanks en pantservoertuigen zijn weinig NVG's of IR camera's gemonteerd. De modernere MRAP's met remote controlled turret zou dit hebben en modernere varianten van tanks ook. De T-90 heeft bijv een laser detectie systeem voor als ze worden aangestraald, maar hoe hun sights werken weet ik niet.

@DaniëlWW2 zit een stuk beter in de beschikbaarheid van Russisch materieel - misschien weet hij het.

Wat een ding is voor mij is in ieder geval dat het 'we own the night' zelfs door de Taliban is overgenomen maar in dit conflict vooral door Ukraine wordt benut zo lijkt het.

Edit: NVG's zijn uiteraard duur, hebben batterijen nodig en je moet er mee leren werken. Wellicht speelt dit een rol: ze zijn wellicht verkocht via marktplaats, ze hebben geen batterijen of weten niet hoe het werkt.

[Embed]

[Afbeelding]
ik vind zoiezo verbazend hoe effectief drones zijn, het is echt een game changer

Het schijnt dat de meeste drones gps locaties doorspelen naar china, (lees drones van hun afkomst dan) zender en ontvanger.. (krijgen de russen deze info?)
Alhoewel ik wel vermoed dat dit bij UA via inlichtingsdiensten dit keihard op hun hart is gedrukt voor dit risico mocht dat waar zijn.
edit:

toevoeging

btw ik heb nog geen "fact-check" gedaan op deze drone bewering, is ihmo ook niet relevant want als tweaker weet je dat er 101 manieren zijn omdat verkeer naar china te blokkeren en die data /dev/null niet meer verlaat

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 09-04-2022 14:54 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:40

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

@vso Deze post was ik ook niet van plan, maar las je opmerking net:
ik vind zoiezo verbazend hoe effectief drones zijn, het is echt een game changer
En op die opmerking haak ik graag even aan. ik loop al een paar weken op dit aspect te broeden.

Eerst even over die GPS locatie gegevens. Zag op TV een Nederlands bedrijf dat een partij drones klaarmaakte voor Oekraïens gebruik. Het werd in het item in het midden gelaten of de drones uit China afkomstig waren, maar de de drones werden door het bedrijf voorzien van een hack die onderving dat de locatie gegevens kenbaar werden gemaakt. Zouden die locatie gegevens wel gedeeld worden dan zou Rusland heel makkelijk in staat zijn de locatie van de piloot terug te herleiden. Volgens opmerkingen van Oekraïense drone piloten maakte dat de rol van drone piloot ook best gevaarlijk. Maar het is dus te ondervangen.

Mijn observatie is dat niet alleen de drones, maar ook de andere krachtige mobiele hardware meer een game changer zijn dan ik/we op dit moment overzien. Dit moet alleen geen excuus worden voor de EU om zwaardere wapens niet te sturen. Zelf ben ik kritisch aan het worden op het nut van tanks. Ik heb dit al eens eerder gepost op dit forum, Oke, een tank kan een muurtje omver duwen, maar met een Switchblade is nauwkeuriger en definitiever en van een grotere afstand een doel te neutraliseren. Ieder schot met een Switchbade is natuurlijk veel duurder dan een schot met een tank (want een nieuwe Switchblade nodig). Maar de aanvangskosten van een tank, daarvoor koop je een behoorlijke slagkracht aan Switchblades. Zou een snelle 4WD met drie Switchblade operators geen interessante combinatie zijn als antwoord op een tank? Pantser wordt met snelheid en bewegelijkheid gepareerd. Misschien is een combinatie met een vuurleiding (....met drone) die in direct contact staan met die operators nog een extra edge. Meerdere van dit soort samengestelde eenheden draaien rondjes om tanks heen, lijkt me zo. Mogelijk dat dit niet voor alle soorten terrein een geschikte aanpak is. Wat we van deze oorlog leren zet mij alleen wel te denken.

Een andere consequentie is hoe we de vereisten voor dit conflict moeten kwalificeren. Zoals we op dit forum met elkaar van gedachten wisselen zijn we van mening dat EU (en VS en UK ed.) niet genoeg wapens leveren. De manier waarop we trachten te kwalificeren hoeveel nu precies nodig is meten we af aan hoe we die Russische overmacht beoordelen. Toen de strijd eind februari begon keken we huizenhoog tegen de Russische overmacht op. De definitie van deze Russische overmacht zakte de afgelopen weken als een plumpudding in elkaar. Gevolg is dat we nu anders naar die Russische overmacht kijken dan een maand terug. Die Russische overmacht is op dit moment een bewegend doel. Als iets dat onderstreept dan zijn het wel die verdienstelijke overzichtjes die @DoubleDutch op dit forum post. Ook de Oekraïense capaciteit is een bewegend doel, waarover we door de afwezigheid van informatie alleen maar veronderstellingen kunnen doen.

Nu haalde ik net de tank aan, die zie ik als wapensysteem het meest in de verdrukking staan. Specifieke luchtdoelraketsystemen zijn minder makkelijk te vervangen door iets anders, hun toepassing is te specifiek. Een multi-role jachtvliegtuig is zo als een Zwitsers zakmes voor allerlei taken in te zetten dat daar ook niet makkelijk omheen is redeneren. Dat we nu Panzerfausten, Switchbades, Stingers en RB-57's sturen kan alleen niet zomaar een excuus zijn om alle andere behoeften te diskwalificeren.

De vraag die ik mijzelf stel is of de westerse strategen, en misschien wijzelf ook, voldoende bezig zijn, en in staat zijn, om die Russiche dreiging als een bewegend en veranderend doel te beschouwen. Ik zeg dit niet als poging tot bagatelliseren, dat vooral niet. Maar de slechte conditie van het Russische leger en de potentie van de westerse persoonlijke wapens betekenen wel dat die dreiging steeds opnieuw moet worden gedefinieerd.

Nog een zijlijntje, liep ik net tegenaan bij het zoeken naar bronnen, de Russen blijken heel geïnteresseerd in wat het westen naar Oekraïne heeft gestuurd.

[ Voor 192% gewijzigd door teacup op 09-04-2022 16:57 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:19

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

vso schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:12:
[...]

Het schijnt dat de meeste drones gps locaties doorspelen naar china, (lees drones van hun afkomst dan) zender en ontvanger.. (krijgen de russen deze info?)
Alhoewel ik wel vermoed dat dit bij UA via inlichtingsdiensten dit keihard op hun hart is gedrukt voor dit risico mocht dat waar zijn.
Dat ze effectief zijn had de oorlog in Armenie / Azerbedjan al aangetoond :P Daar werden tanks afgeschoten door drones en zelfs in de bunkers van loopgraven zat je niet veilig. Die vliegen gewoon mee naar binnen..

Je hebt drones en drones, commercieel vs militair spul. Recent zag ik een drone werkplaats van Ukraine op Youtube voorbij komen en dat is gewoon een bende tweakers die stock spul een beetje ombouwen en dodelijker maken. Niet heel moeilijk.

Nadeel van DJI en ander commercieel spul is dat ze inderdaad firmware en apps hebben welke data naar de Chinese cloud lekken en men in China dit kan delen. Om dat tegen te gaan kun je opensource flight controllers en firmware gebruiken of drones van scratch ontwikkelen. In de oorlog gebruik je wat er voor handen is en loop je daarmee een zeker risico.

Ik neem aan dat men naast drones ook wel IEDs weet te maken. Zelfde techniek maar het vliegt niet rond. In de basis komt alle kleine electronica uit China dus de veiligste optie is om het dom te houden.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Teijgetje schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:33:
[...]

Ze zijn daar al een tijdje mee bezig hé.
Het is niet dat ze kinderen opsluiten tot het er 121.000 zijn om ze dan op 1 transport te zetten.

Dat gaat geleidelijk, net als dat ze vluchtelingen "redden" door ze alleen de mogelijkheid geven naar Rusland te vluchten.
Dus als ze elke dag 6000 vluchtelingen "redden", en de helft is minderjarig, dan zit je al op 120.000 in 40 dagen.
Dat vereist nog steeds een zeer goed geordende logistiek (het gaat om duizenden) en dat is iets wat de Russische soldaten ontbeert, dus burger-evacuaties/kinderontvoeringen al helemaal.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:49:
[...]
Rusland lijkt niet eens standaard scopes op de geweren te hebben, laat staan dat ze daar nog duurdere nvg’s Gaat geven aan de niet-elite troepen :)

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
En weer een SU-34 neer. Dat zijn volgens mij de modernste fighterjets die de Russen hebben, maar ben geen expert.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Apache4u schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:12:
En weer een SU-34 neer. Dat zijn volgens mij de modernste fighterjets die de Russen hebben, maar ben geen expert.

[Embed]
Dat zou de SU57 moeten zijn, maar die heeft niemand in actieve service gezien behalve bij shows (net zoals de T14) dus inderdaad, dit is het modernste dat ze hebben in deze klasse, (bomber/attacker). Pijnlijk verlies.

overigens claimen ze dit voor de SU34;" 131 operational aircraft in inventory as of December 2021" of ze er ook de piloten voor hebben :+

[ Voor 12% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 15:27 ]

always bring a towel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Nog een interessante:

[Twitter: https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1512781908475797512]

Dit is het laatste dorp/stad voor Kherson, op minder dan 10km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nknsN98VhfHGhHnUbVMf-WbaK4g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xkkkeid87sdlL1gB6WSkHdjU.png?f=user_large

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Apache4u schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:12:

[Embed]
Kijkend naar de thread is deze vorige maand al neergehaald, maar is nu bevestigd welk toestel het precies is?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
US defensie heeft een update gegeven over hun evaluatie van de stand van zaken: https://www.defense.gov/N...ds-a-background-briefing/

Logistieke problemen voor Rusland zijn niet over:
But I would say this: We believe that they have not solved all of their logistics and sustainment problems; that those problems did not just exist inside Ukraine. They existed outside Ukraine, and still do exist. And so our sense is that they will likely not be able to reinforce the eastern part of the country with any great speed. I know that's not completely satisfactory. I couldn't give you days or weeks
Over het oplappen van kapotte legeronderdelen:
SENIOR DEFENSE OFFICIAL: On the refit, Bob, we don't know for sure how long this is going to take because some units are much more devastated than others. We've seen indications of some units that are literally, for all intents and purposes, eradicated. There's just nothing left of the BTG except a handful of troops, and maybe a small number of vehicles, and they're going to have to be reconstituted or reapplied to others. We've seen others that are, you know, down 30 percent manpower, or even higher. And so it's going to depend on -- and I don't want to speak for the Russians here, but it's going to depend on the health of these units and what the Russians want to do to get them combat-ready again. I suspect that with some units, they'll be able to move much faster than with others.
Interessant is te horen dat leveringen dagelijks doorgaan. Voor het gevecht in het oosten zal luchtverdediging van kritisch belang zal zijn, evenals munitie voor kleine wapens en javelins.
Men verwacht er een hele bloederige strijd, een 'messengevecht'.

Ik ben bang dat dan het moment komt waarbij het dagelijkse dodental voor Oekraïne harder zal gaan lopen dan voor Rusland. Offensief is kostbaarder, en als de VS aangeven dat het een messengevecht wordt gaat het hier een zwaar verhaal worden. Je zou willen dat de Oekraïners de Russen uit hun stellingen konden schieten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:36

_Eend_

🌻🇺🇦

vso schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:12:
[...]

edit:

toevoeging

btw ik heb nog geen "fact-check" gedaan op deze drone bewering, is ihmo ook niet relevant want als tweaker weet je dat er 101 manieren zijn omdat verkeer naar china te blokkeren en die data /dev/null niet meer verlaat
DJI, de fabrikant die 70% van de dronemarkt in handen heeft, heeft ook een systeem genaamd AeroScope. Dit systeem wordt alleen aan overheden verkocht en kan de locatie, vluchtroute van drones en (mogelijk) ook de locatie van de piloot opvangen. Dit doet het door de signalen tussen drone en piloot op te vangen. Zowel Rusland als Oekraïne hebben deze systemen. Oekraïne claimt dat DJI bewust de functionaliteit van hun AeroScope systemen beperkt. DJI ontkent dit overigens.

Leesvoer:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

bulle bas schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:34:
US defensie heeft een update gegeven over hun evaluatie van de stand van zaken: https://www.defense.gov/N...ds-a-background-briefing/

Logistieke problemen voor Rusland zijn niet over:

[...]

Over het oplappen van kapotte legeronderdelen:

[...]

Interessant is te horen dat leveringen dagelijks doorgaan. Voor het gevecht in het oosten zal luchtverdediging van kritisch belang zal zijn, evenals munitie voor kleine wapens en javelins.
Men verwacht er een hele bloederige strijd, een 'messengevecht'.

Ik ben bang dat dan het moment komt waarbij het dagelijkse dodental voor Oekraïne harder zal gaan lopen dan voor Rusland. Offensief is kostbaarder, en als de VS aangeven dat het een messengevecht wordt gaat het hier een zwaar verhaal worden. Je zou willen dat de Oekraïners de Russen uit hun stellingen konden schieten.
Absoluut.

Het zuiden en zuidoosten is lastiger terrein voor de Oekrainers. Bovendien hebben ze minder zware wapens als artillerie en raketten. Ook zijn, als ik het wel heb, de treinverbindingen vanuit Rusland talrijker waardoor de russen makkelijker kunnen bevoorraden.

Ik hoop voor de Oekariners dat er wat meer support komt op het gebied van de wapens die ze nodig hebben. Ik denk dat ze dat in het gebied waar de volgende slagen gaan zijn erg hard nodig zullen hebben.

Eerder leek het erop alsof de Russen nergens van hebben geleerd maar ik begrijp ook dat er nu aan Russische zijde een capabeler generaal het bevel gaat voeren. We gaan het zien of dat uitmaakt. Tot nu toe heb ik me verbaasd over de belabberde prestaties van de russen. Het is wat het is. Dat een deel van het leger compleet rot is door corruptie en vriendjespolitiek dat is gebleken maar het wil niet zeggen dat dit voor alles geld.

De ellende is wel dat de strijd op Oekraines grondgebied wordt uitgevochten en dat, indien de russen zich in steden verschansen , je als Oekrainer je eigen steden moet beschieten. Best mogelijk dat het taboe op gevechten op russisch grondgebied ervan af gaat om die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
Even het risico van totale escalatie daargelaten, zou een inval in Rusland best een slimme zet zijn. Dan moet Rusland namelijk daar materieel heensturen wat waarschijnlijk de complete toevoer naar het zuid-oost front lam legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:54
Caelorum schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:50:
Even het risico van totale escalatie daargelaten, zou een inval in Rusland best een slimme zet zijn. Dan moet Rusland namelijk daar materieel heensturen wat waarschijnlijk de complete toevoer naar het zuid-oost front lam legt.
Daarom hoop ik zo dat Japan heel binnenkort hun eilanden terug probeert te gaan pakken. En wat andere landen nu hun kans schoon ziet.

Ik denk dat Rusland op dat moment pas écht een uitdaging heeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Volgens mij heeft Kursk nog wel goede herinneringen aan de laatste invasie :+ ("armchair general here" in alle ernst, zou inderdaad een echte of afleidingsmanoeuvre in het noordelijke deel best handig kunnen zijn, om de focus van een troepenmacht te verdunnen). Buiten het hele "maar russisch grondgebied om",(wat ik al aan zie komen) ze worden nu aangevallen vanaf russisch grondgebied, dit valt imho nog onder "defensief". Als je aan het bootje varen bent en er is steeds een ander (sneller bootje) dat vuurwerk in jouw bootje smijt, is het wellicht handiger omdat bootje een lesje te leren, dan proberen om weg te varen, (was een sneller bootje). rare vergelijking i know :X Ik zag dat dit te veel afleidde.

Nadeel van een land zijn is dat "wegrennen" niet echt een optie is. Dus als Rusland besluit dat simpelweg raketten en artillerie vanaf hun eigen grondgebied over de grens te "smijten" wel geinig is om te zien wat er gebeurd. En we hier hard gaan roepen dat ze (Oekraïne) dat vooral niet moet aanvallen, dan heeft rusland bij wijze van spreken hun "buffer" zone al gemaakt.

En als mogelijke represailles een argument is om niets te doen en dus die "buffer" te accepteren, member attack on oil depot?? :+ maar dat waren ze (Oekraïne) niet hoor. O-)

Misschien heeft Groot Britannie nog wel ergens een opblaasbaar leger dat ligt te verstoffen

Edit:
(echt zeg, ik maak de voorspelling en er is al iemand die het direct roept).

[ Voor 27% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 17:06 ]

always bring a towel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Alpina schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:36:
When Rutte? 😅
Johnson nu ook:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FP6FM9kWYAoZ2Oj?format=jpg&name=small

Inmiddels bevestigd door de BBC:

[ Voor 13% gewijzigd door user109731 op 09-04-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Klein detail:
Poetin krijgt dan de vrije hand voor het gebruik van het leger. Dan kan hij dienstplichtigen inzetten en kernwapens.
De vraag is of er dan minder of juist meer militairen die kant op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

TheGhostInc schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:17:
[...]

Klein detail:
Poetin krijgt dan de vrije hand voor het gebruik van het leger. Dan kan hij dienstplichtigen inzetten en kernwapens.
De vraag is of er dan minder of juist meer militairen die kant op gaan.
zie mijn post boven ^ als je daar een goed tegen argument op hebt wil ik het met alle liefde aanhoren. Dan wil ik Rusland nu graag vertellen dat ze elke raket installatie en artillerie stuk dat ze hebben, pontificaal op de grens moet installeren,(wel de Russische zijde natuurlijk) en alles aan gort te schieten van Oekraïne. Als ze (Oekraïne) terug slaat moet rusland even heel hard BOEM roepen, dan deinst iedereen vanzelf wel terug.

Ik begrijp dat dit een hypothetische stelling is Maar hoe zouden we daarop moeten reageren dan?

[ Voor 10% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 16:42 ]

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:25:
[...]

zie mijn post boven ^ als je daar een goed tegen argument op hebt wil ik het met alle liefde aanhoren. Dan wil ik Rusland nu graag vertellen dat ze elke raket installatie en artillerie stuk dat ze hebben, pontificaal op de grens moet installeren,(wel de Russische zijde natuurlijk) en alles aan gort te schieten van Oekraïne. Als ze (Oekraïne) terug slaat moet rusland even heel hard BOEM roepen, dan deinst iedereen vanzelf wel terug.

Ik begrijp dat dit een hypothetische stelling is Maar hoe zouden we daarop moeten reageren dan?
Counterartillerie of een daadwerkelijke inval in rusland is wel een enorm verschil. Zodra er echt vanuit rusland geschoten wordt, zal daar echt wel op terug geschoten worden. Een echte inval is echter weer een stap verder.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

redwing schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:45:
[...]

Counterartillerie of een daadwerkelijke inval in rusland is wel een enorm verschil. Zodra er echt vanuit rusland geschoten wordt, zal daar echt wel op terug geschoten worden. Een echte inval is echter weer een stap verder.
Absoluut waar, Rusland heeft alleen een veel grotere voorraad (sovjet of niet) van Raketten en artillerie stukken plus de benodigde ammunitie. Die manier van vechten kan je niet eens een oorlog van attritie noemen omdat de balans veel te ver zoek is, En heeft meer mogelijkheden om zogenaamd domme artillerie te maken, dit is een stelling die Oekraïne dus überhaupt niet kan houden.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:25:
zie mijn post boven ^ als je daar een goed tegen argument op hebt wil ik het met alle liefde aanhoren.
Sorry, kan weinig maken van je post. Iets met vuurwerk en een snel bootje?

Als er een serieuze aanval op Rusland komt 'mag' Rusland hetzelfde doen als Oekraïne: volledige mobilisatie. Daar zal de bevolking/legerleiding dan ook (redelijk terecht!) achter staan.
Met de huidige inzet kun je niks echt bezetten, komen er een miljoen 'poppetjes' bij met simpele wapens, dan gaan we een tandje omhoog. Minder beschietingen en meer zuiveringen e.d.
Er zijn nu dorpjes/stadjes geweest waar een paar keer tanks hebben gereden, of waar een keer wat gevochten is. Als je in elk van die dorpjes/stadjes Russische militairen gaat zetten, dan is een paar honderd doden niks.

Ik ben dan ook heel blij dat ze rondom Kiev weg zijn en ze relatief weinig extra grondgebied bezet houden. Want juist achter het front kan een bezetter gaan huishouden (zoals we al gezien hebben op kleine schaal, dat kan echt nog wel een tandje erger, kijk maar naar WWII)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

TheGhostInc schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:54:
[...]

..........
Koudepinda zaterdag 9 april 2022 15:56

bootje bootje bootje bootje onderzeeeeer bootje onderzeeeeer bootje bootje bootje boot

Nadeel van een land zijn is dat "wegrennen" niet echt een optie is. Dus als Rusland besluit dat simpelweg raketten en artillerie vanaf hun eigen grondgebied over de grens te "smijten" wel geinig is om te zien wat er gebeurd. En we hier hard gaan roepen dat ze (Oekraïne) dat vooral niet moet aanvallen, dan heeft rusland bij wijze van spreken hun "buffer" zone al gemaakt.

En als mogelijke represailles een argument is om niets te doen en dus die "buffer" te accepteren, member attack on oil depot?? :+ maar dat waren ze (Oekraïne) niet hoor. O-)

[ Voor 31% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 17:08 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Als Macron slim is gaat ie ook nog even bij Zelenskyy op de thee voordat de verkiezingen beginnen...
Ik vrees dat het beste nieuws wat Putin de afgelopen 2 maanden heeft ontvangen wel eens uit Frankrijk kan komen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:54:
[...]

Als er een serieuze aanval op Rusland komt 'mag' Rusland hetzelfde doen als Oekraïne: volledige mobilisatie. Daar zal de bevolking/legerleiding dan ook (redelijk terecht!) achter staan.
Met de huidige inzet kun je niks echt bezetten, komen er een miljoen 'poppetjes' bij met simpele wapens, dan gaan we een tandje omhoog. Minder beschietingen en meer zuiveringen e.d.
Er zijn nu dorpjes/stadjes geweest waar een paar keer tanks hebben gereden, of waar een keer wat gevochten is. Als je in elk van die dorpjes/stadjes Russische militairen gaat zetten, dan is een paar honderd doden niks.

Ik ben dan ook heel blij dat ze rondom Kiev weg zijn en ze relatief weinig extra grondgebied bezet houden. Want juist achter het front kan een bezetter gaan huishouden (zoals we al gezien hebben op kleine schaal, dat kan echt nog wel een tandje erger, kijk maar naar WWII)
Het gaat niet zozeer om mogen (je zet het tussen aanhalingstekens, maar het is niet het goede woord), het gaat erom de bevolking zo gek te krijgen. Putin durft algehele mobilisatie nu iig niet aan.
Hij moet er ook mee rekening houden dat het voor de stemming niet zo fijn is als dat vlees dan ook massaal dood naar huis worden gebracht. Dan slaat de stemming bij die agressieve boomers misschien om.
Ander probleem is dat een grotere troepenmacht een nog zwaardere wissel trekt op je logistiek.

Het klopt wel dat Rusland erg verlegen is om mankracht. Maar het is nu de bedoeling dat 60.000 reservisten gaan aanmelden. Kijken of ze dat aantal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Apache4u schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:04:
Als Macron slim is gaat ie ook nog even bij Zelenskyy op de thee voordat de verkiezingen beginnen...
Ik vrees dat het beste nieuws wat Putin de afgelopen 2 maanden heeft ontvangen wel eens uit Frankrijk kan komen.
Yes, dat is helemaal geen gelopen race. Ik vind de calculatie ook merkwaardig dat Macron hier als staatsman zou zegevieren. Anderhalve maand lang het keffende poedeltje van Putin spelen lijkt me nou niet echt statuur geven. Hij zal de foute vriendschap van Le Pen uit moeten spelen, als hij aan PR wil doen.
Hij had beter wat daadkracht kunnen tonen, maar daar is het al anderhalve maand te laat voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
bulle bas schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:04:
Het gaat niet zozeer om mogen (je zet het tussen aanhalingstekens, maar het is niet het goede woord), het gaat erom de bevolking zo gek te krijgen. Putin durft algehele mobilisatie nu iig niet aan.
De vraag was, wat zou het betekenen als je een tegenoffensief in Rusland begint vanuit Oekraïne.

Dus dan is ineens algehele mobilisatie logisch(er), vandaar de 'mag' tussen aanhalingstekens. Overigens is dit ook wettelijk vastgelegd. Het is niet de bedoeling dat dienstplichtigen (en ook nucleaire wapens) gebruikt worden in conflicten buiten Rusland. Als Rusland echter zelf (serieus) aangevallen wordt, dan heeft Poetin een vrijbrief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:00:
Maar de vraag was, wat zou het betekenen als Oekraïne een serieus offensief in Rusland zou beginnen.

Dat heeft dus verder niks met jouw antwoord te maken over tegen de grens gaan staan en spul over de grens te 'smijten'. Sterker nog, het is een raar/fout antwoord, want het zou betekenen dat de Russische artillerie zou komen te staan in gebied dat Oekraïne bezet. 'Let niet op ons, wij zijn aan het oefenen?'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

TheGhostInc schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:09:
[...]

De vraag was, wat zou het betekenen als je een tegenoffensief in Rusland begint vanuit Oekraïne.

Dus dan is ineens algehele mobilisatie logisch(er), vandaar de 'mag' tussen aanhalingstekens. Overigens is dit ook wettelijk vastgelegd. Het is niet de bedoeling dat dienstplichtigen (en ook nucleaire wapens) gebruikt worden in conflicten buiten Rusland. Als Rusland echter zelf (serieus) aangevallen wordt, dan heeft Poetin een vrijbrief.
Poetin heeft geen vrijbrief nodig om wat dan ook te doen. Die heeft hij zichzelf al diverse malen gegeven. De meeste zijn reeds een gepasseerd station.

Als hij het wil doet ie het sowieso, dan verzint ie wel iets

Ik zou daar geen rekening meer mee houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

TheGhostInc schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:12:
[...]

Maar de vraag was, wat zou het betekenen als Oekraïne een serieus offensief in Rusland zou beginnen.

Dat heeft dus verder niks met jouw antwoord te maken over tegen de grens gaan staan en spul over de grens te 'smijten'. Sterker nog, het is een raar/fout antwoord, want het zou betekenen dat de Russische artillerie zou komen te staan in gebied dat Oekraïne bezet. 'Let niet op ons, wij zijn aan het oefenen?'
Ah oké dan miste onze communicatie elkaar dus volledig.
Hier begon het mee. Ik interpreteer "inval" als aanval op. Niet een "serieus" offensief, omdat een serieus offensief simpelweg te veel van het Oekraïense leger vraagt en het effect wat Caelorum aan haalt (verzwakking van de logistiek voor de Russen in het zuiden, ongedaan wordt gemaakt door de verzwakking van de Oekraïense posities). En dus interpreteer ik het bericht van Caelorum als een "afleidingsmanoeuvre" daar haakte ik op in.

Buiten dat heeft Rusland nog een enorme grens aan Oekraïne die "inmiddels" niet meer bezet is, dus wederom waarom zouden ze dat dan niet plat gezegd "platwalsen" met een lading bombardementen van eigen grondgebied. want Oekraïne mag dat dus niet aanvallen. want dan kan Poetin regels in werking laten treden, (welke regels van enige invloed op hem zijn moet ik nog ontdekken) voor volledige mobilisatie. Ik denk dat die opgehouden word door andere factoren dan "regels"

[ Voor 16% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 18:18 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:14:
Poetin heeft geen vrijbrief nodig om wat dan ook te doen. Die heeft hij zichzelf al diverse malen gegeven. De meeste zijn reeds een gepasseerd station.

[...]

Ik zou daar geen rekening meer mee houden.
Ben ik het ten dele mee eens.
Het klopt dat Poetin doet waar hij zin in heeft, maar bijvoorbeeld landen als China staan in een spagaat. Het is heel lastig om neutraal in een conflict te gaan staan als Rusland dit soort afgrijselijke dingen doet en vrij slecht kan uitleggen wat er gebeurd.
Ga je echter vanuit Oekraïne met een stevig offensief beginnen, dan verandert dat ineens wel. Landen als China krijgen dan ineens munitie waarom ook Rusland gehoord moet worden in het conflict. False Flag operaties worden ineens van een ander kaliber. Als er Russische burgers verkracht & vermoord worden (en ja, in elke oorlog gebeuren afgrijselijke dingen) dan zet dat de acties van Russen in een ander daglicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
koudepinda schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:53:
[...]

Absoluut waar, Rusland heeft alleen een veel grotere voorraad (sovjet of niet) van Raketten en artillerie stukken plus de benodigde ammunitie. Die manier van vechten kan je niet eens een oorlog van attritie noemen omdat de balans veel te ver zoek is, En heeft meer mogelijkheden om zogenaamd domme artillerie te maken, dit is een stelling die Oekraïne dus überhaupt niet kan houden.
Klopt, maar aangezien de artillerie van Oekraïne mobieler is, zie je wel dat ze snelle aanvallen doen als counterartillerie om daarna weer weg te wezen. Het nadeel is dat je dan niet alles vernietigd, maar je verstoort de boel wel en zorgt ervoor dat de verliezen bij de tegenpartij groter zijn (en dat moet in dit geval ook wel...)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:09:
[...]

Als je het juridisch uitlegt dan ja. Maar zoals @Indoubt zegt, dat is niet het grootste probleem. Het probleem is of de bevolking daar voor te porren is. Er zijn genoeg Russen die roepen dat Oekraïne dood moet, maar ondertussen hun zoon onder de dienstplicht uit laten komen. In de FSB-brieven wordt gespeculeerd/gewaarschuwd dat een op handen zijnde false flag aanslag in Rusland de gemoederen zo moet verhitten dat mensen gaan roepen om oorlog, i.e. de weg vrij maken voor ruimere mobilisatie.

Maar de vraag is wmb wat je met een algehele mobilisatie van Russen in Oekraïne wil doen. Dat is echt een logistieke nachtmerrie. Maar goed, dat heb ik in een vorige post al aangestipt.

Over mobilisatie gesproken, als deze Oekraïense journalist het bij het rechte eind heeft, is er eerder een overschot aan ongekwalificeerde vrijwilligers aan de zijde van Oekraïne dan dat men te kort heeft. Ik heb gisteren al het een ander voorgerekend in bulle bas in "De oorlog in Oekraïne - deel 2"
Het land kan qua bevolkingsgrootte gewoon een massief aantal mensen op de been brengen. Alleen: hoe ga je die allemaal trainen, bewapenen etc? Dat is een zware wissel voor Oekraïne.
Het sterkt mijn intuïtie dat het verstandig zou zijn om de Oekrainers in zeer grote getale de grens over te zetten voor een goede opleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:23:
[...]

Ben ik het ten dele mee eens.
Het klopt dat Poetin doet waar hij zin in heeft, maar bijvoorbeeld landen als China staan in een spagaat. Het is heel lastig om neutraal in een conflict te gaan staan als Rusland dit soort afgrijselijke dingen doet en vrij slecht kan uitleggen wat er gebeurd.
Ga je echter vanuit Oekraïne met een stevig offensief beginnen, dan verandert dat ineens wel. Landen als China krijgen dan ineens munitie waarom ook Rusland gehoord moet worden in het conflict. False Flag operaties worden ineens van een ander kaliber. Als er Russische burgers verkracht & vermoord worden (en ja, in elke oorlog gebeuren afgrijselijke dingen) dan zet dat de acties van Russen in een ander daglicht.
Ook de Chinezen doen wat ze willen. Die zetten nu alle Kremlinlaster door.
Een permissie voor het handelen lang regels en recht is een concept uit rechtsstaten, voor autocraten is er slechts PR nodig om buitenland te ontregelen en binnenland te sturen. En die fabriceren ze zelf, schaamteloos en slecht.

[ Voor 11% gewijzigd door bulle bas op 09-04-2022 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

Probeer twitter en reddit vandaag een beetje te ontwijken, ben echt bang hier het beeld van tegen te komen. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alpina
Ja hoor een wapenwedloop 2.0:

https://www.wsj.com/artic...nflict-11649509201?page=1

Verder wel interessant om te zien dat nu het ene na het andere Europese land bij Zelensky op de koffie gaat.

De nukes zouden nu toch al over moeten vliegen? ;)
Kremlin zal vast wel weer met een afkeurende reactie komen maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Prosac schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:36:
[Twitter]

Probeer twitter en reddit vandaag een beetje te ontwijken, ben echt bang hier het beeld van tegen te komen. :/
Ongelooflijk. Dit gaat alles wat ik me al had voorgesteld te buiten, en dat was al heel erg veel. :r

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
[Twitter]

Deze skip ik ook even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
[Twitter]

Ik zit op een discord waar deze gast ook gelinked werd inclusief een thread met die plaatjes. Een van de volgende berichten daar was in hoofdletters dat je het niet moets gaan bekijken want die gast ging over zijn nek van wat hij zag. Ik ben er dus maar van weg gebleven. Denk niet dat mijn hart dat aan gaat kunnen.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Alpina schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 18:38:
Ja hoor een wapenwedloop 2.0:

https://www.wsj.com/artic...nflict-11649509201?page=1

Verder wel interessant om te zien dat nu het ene na het andere Europese land bij Zelensky op de koffie gaat.

De nukes zouden nu toch al over moeten vliegen? ;)
Kremlin zal vast wel weer met een afkeurende reactie komen maar goed.
Lijkt mij wel een goede indicatie welke kant China support, anders zou je niet "bang" hoeven te zijn voor zo'n escalatie.

Was overigens het laatste wall street journal artikel dat ik kon lezen zonder subscription ;w

Om even van het pedofilie en verkrachtingstopic af te stappen;

Polen zet Hongarije even voor het blok :+
En moest wel lachen om een reactie daarop, om het een beetje luchtig te houden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKZB-yf8CXNlB3Bd9_VGUOkDrYM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w0UhSfLLioYhR8cqyb1VBdVo.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door koudepinda op 09-04-2022 18:50 ]

always bring a towel

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 19:16
Voor wie het interessant vindt. Ik heb geprobeerd op een rijtje te zetten wat waar is ingezet door de Oekraïners.

Roze = onduidelijk of het wel echt bestaat voor mij. Kan ik weinig over vinden.

Geel = locatie onduidelijk. Sommige onderdelen zijn nog nergens gespot. 56e en 59e Gemotoriseerde Brigades lagen in het Zuiden gelegerd tegenover de Krim. Hebben mogelijk flinke klappen gekregen bij hun terugtocht en inmiddels afgelost door 53e, 56e en 59e Gemechaniseerde Brigades.

Groen = wel duidelijk waar ze op dit moment worden ingezet.

Ik kan niet goed vinden hoe groot een Oekraïense brigade is qua omvang in manschappen. Maar we kunnen er wel vanuit gaan dat dit lijstje opgeteld om meer dan 150k gaat. Daarnaast heb je nog allerlei grote en kleine onderdelen (Territorial Defence, Ukrainian Volunteer Corps, Ukrainian Volunteer Army) en nog veel vagere clubjes. Maar dat zal voor een groot deel minder bewegelijk zijn en er tegelijkertijd wel voor zorgen dat onderstaande eenheden in beweging kunnen blijven. Daar zal ik later een lijstje van delen. Dit is allemaal een beetje bij elkaar gesprokkeld van de mensen die hun verschillende kaarten weer maken op basis van openbare (Oekraïense) bronnen en wat oude publiek toegankelijke rapporten op het www.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hxy0fl9SF_UzSVtvtW1w5NgA8zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j7VjvyFg5PpJZ6eCbHXHuyon.png?f=fotoalbum_large

Strategische reserves zijn nog maar beperkt ingezet. Vooral de tankbrigades. Zij zijn vooral uitgerust met T72's en daarvan heeft Oekraïne er nog maar een stuk of 15 verloren. Dat is met name rond Charkov door de 4e tankbrigade. Ik neem aan dat men in het westen van het land nu meer mobiele onderdelen vrij durft te maken nu men massaal aan het mobiliseren is. En de Territorial Defence Units ook daar goed uitgerust worden met anti-tank wapens.

Artilleriebrigades en allerlei andere ondersteunende eenheden heb ik buiten beschouwing gelaten.

Edit: In een eerder versie stonden de 56e en 59e brigade er zowel gemotoriseerd als mechanisch in. Dat is dubbelop. Het zijn beiden 'gemotoriseerde brigades'.

[ Voor 13% gewijzigd door PLAE op 09-04-2022 19:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1512836749629792258?s=21]

De bevoorrading vanuit Rusland gaat in ieder geval nog door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

NiGeLaToR schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:00:
[Embed]

De bevoorrading vanuit Rusland gaat in ieder geval nog door.
Mooi!

het VK gaat nog extra 120 "armoured vehicles" sturen en meer anti ship raketten lees ik net op The Guardian. Wat voor vehicles het zijn verteld het verhaal niet. Anti Ship zullen wel de eerder genoemde harpoons zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
@PLAE mooi gedaan, dank.
ik wilde zoeken "size Ukrainian amry brigade"
eerste hit wellicht interessant maar geen getallen van de omvang van een brigade
https://mil.in.ua/en/arti...-the-eve-of-the-conflict/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:07:
[...]
Mooi!

het VK gaat nog extra 120 "armoured vehicles" sturen en meer anti ship raketten lees ik net op The Guardian. Wat voor vehicles het zijn verteld het verhaal niet. Anti Ship zullen wel de eerder genoemde harpoons zijn.
Ik kwam iets tegen over de Mastiff van de UK?
https://ukdefencejournal....ured-vehicles-to-ukraine/

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 09-04-2022 19:23 ]

PSN

Pagina: 1 ... 118 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

Andere topics
Verschillende fronten:
Het Krim front
Het Donbass front
Het Chernihiv-Charkiv front
Het Kyiv front

Verbreding en verdieping:
MH17: De weg richting daders en mogelijke berechting
Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden
[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3
Wapensystemen en effectiviteit

Overig: