@
vso Deze post was ik ook niet van plan, maar las je opmerking net:
ik vind zoiezo verbazend hoe effectief drones zijn, het is echt een game changer
En op die opmerking haak ik graag even aan. ik loop al een paar weken op dit aspect te broeden.
Eerst even over die GPS locatie gegevens. Zag op TV een Nederlands bedrijf dat een partij drones klaarmaakte voor Oekraïens gebruik. Het werd in het item in het midden gelaten of de drones uit China afkomstig waren, maar de de drones werden door het bedrijf voorzien van een hack die onderving dat de locatie gegevens kenbaar werden gemaakt. Zouden die locatie gegevens wel gedeeld worden dan zou Rusland heel makkelijk in staat zijn de locatie van de piloot terug te herleiden. Volgens opmerkingen van Oekraïense drone piloten maakte dat de rol van drone piloot ook best gevaarlijk. Maar het is dus te ondervangen.
Mijn observatie is dat niet alleen de drones, maar ook de andere krachtige mobiele hardware meer een game changer zijn dan ik/we op dit moment overzien. Dit moet alleen geen excuus worden voor de EU om zwaardere wapens niet te sturen. Zelf ben ik kritisch aan het worden op het nut van tanks. Ik heb dit al eens eerder gepost op dit forum, Oke, een tank kan een muurtje omver duwen, maar met een Switchblade is nauwkeuriger en definitiever en van een grotere afstand een doel te neutraliseren. Ieder schot met een Switchbade is natuurlijk veel duurder dan een schot met een tank (want een nieuwe Switchblade nodig). Maar de aanvangskosten van een tank, daarvoor koop je een behoorlijke slagkracht aan Switchblades. Zou een snelle 4WD met drie Switchblade operators geen interessante combinatie zijn als antwoord op een tank? Pantser wordt met snelheid en bewegelijkheid gepareerd. Misschien is een combinatie met een vuurleiding (....met drone) die in direct contact staan met die operators nog een extra edge. Meerdere van dit soort samengestelde eenheden draaien rondjes om tanks heen, lijkt me zo. Mogelijk dat dit niet voor alle soorten terrein een geschikte aanpak is. Wat we van deze oorlog leren zet mij alleen wel te denken.
Een andere consequentie is hoe we de vereisten voor dit conflict moeten kwalificeren. Zoals we op dit forum met elkaar van gedachten wisselen zijn we van mening dat EU (en VS en UK ed.) niet genoeg wapens leveren. De manier waarop we trachten te kwalificeren hoeveel nu precies nodig is meten we af aan hoe we die Russische overmacht beoordelen. Toen de strijd eind februari begon keken we huizenhoog tegen de Russische overmacht op. De definitie van deze Russische overmacht zakte de afgelopen weken als een plumpudding in elkaar. Gevolg is dat we nu anders naar die Russische overmacht kijken dan een maand terug. Die Russische overmacht is op dit moment een bewegend doel. Als iets dat onderstreept dan zijn het wel die verdienstelijke overzichtjes die @
DoubleDutch op dit forum post. Ook de Oekraïense capaciteit is een bewegend doel, waarover we door de afwezigheid van informatie alleen maar veronderstellingen kunnen doen.
Nu haalde ik net de tank aan, die zie ik als wapensysteem het meest in de verdrukking staan. Specifieke luchtdoelraketsystemen zijn minder makkelijk te vervangen door iets anders, hun toepassing is te specifiek. Een multi-role jachtvliegtuig is zo als een Zwitsers zakmes voor allerlei taken in te zetten dat daar ook niet makkelijk omheen is redeneren. Dat we nu Panzerfausten, Switchbades, Stingers en RB-57's sturen kan alleen niet zomaar een excuus zijn om alle andere behoeften te diskwalificeren.
De vraag die ik mijzelf stel is of de westerse strategen, en misschien wijzelf ook, voldoende bezig zijn, en in staat zijn, om die Russiche dreiging als een bewegend en veranderend doel te beschouwen. Ik zeg dit niet als poging tot bagatelliseren, dat vooral niet. Maar de slechte conditie van het Russische leger en de potentie van de westerse persoonlijke wapens betekenen wel dat die dreiging steeds opnieuw moet worden gedefinieerd.
Nog een zijlijntje, liep ik net tegenaan bij het zoeken naar bronnen, de Russen blijken heel
geïnteresseerd in wat het westen naar Oekraïne heeft gestuurd.
[
Voor 192% gewijzigd door
teacup op 09-04-2022 16:57
]