Ik ken de netwerkkosten in NL niet.
Wat ik hier wel al geleerd heb dat is dat de injectietarieven (met een variabel contact) er uitzonderlijk hoog zijn.
Hier in Vlaanderen dien je bovenop de naakte stroomprijs (zoals weergegeven op de Epex spotmarkt) en de leveranciersvergoeding (hier 0,23 c€/kWh) nog 6% BTW te tellen (voorheen 21%) + ongeveer 15 c€/kWh netkosten
De verschillen tussen een dynamisch contract gezien volgens uurprijs en een variabel conteact uitgemiddeld over een jaar zijn idd hoog. Het punt is dat je voor een niet echt stuurbaar verbruik (dus niet de laadpaal) je niet moet blindstaren op de laagste uurprijzen van een dynamisch contract maar op het gemiddelde dat je nodig hebt.
Ik heb bv. een contract van onbepaalde duur met voor 50% een vaste afnameprijs van 23 c€/kWh en voor 50% het gemiddelde van de kwartierspotprijzen van de lopende maand (telkens vastgeklikt de eerste na de afgelopen maand). Dat geeft voor november bv. een verwachte kWh-prijs van 46 c€/kWh (alle kosten en BTW incl.). Daartegenover staat een vast injectietarief van 20 c€/kWh (vrijgesteld van BTW en netheffingen).
Kijk je bv. naar de uurprijzen van heden dan zie je dat de laagste prijs 2 c€/kwh bedraagt en de hoogste 20,7 c€/kWh. En alles daartussen want de prijzen gelden maar per uur.
Als eindklant betaal je dan niet die prijzen maar minimaal [ (2+0,23) +6%] + 15 = 17,36 c€/kWh en maximaal
[(23+0,23)+6%] + 15 = 39,62 €/kWh.
Wanneer je dan gaat injecteren doet het omgekeerde zich voor: de uren dat je normaal overproductie hebt krijg je maar 9 tot 10 c€/kWh. Netto dus minus 0,23 c€ (netkosten en BTW niet van toepassing voor particulieren) ipv de 20 c€/kWh in een contract van onbepaalde duur (waarbij de injectietarieven in NL doorgaans veel hoger zijn voor een variabel contract).
Netto zijn die verschillen dus niet zo gigantisch groot. Al zeker niet als je dan een heel etmaal moet bezig zijn om te leven volgens tarieven die uur tot uur gigantisch uiteenlopen.
Maar ik betwist niet dat het voor bepaalde gebruikers een groot voordeel kan opleveren (zeker als je een laadpaal exclusief op een dynamisch contract kan aansluiten, je levensstijl laat dit toe en er is geen capaciteitstarief van toepassing).
Ik geef alleen maar aan dat iedereen voor zich heel goed de berekening moet maken voor zich in een avontuur te storten waar hun het fijne niet van kennen.
En zoals ik eerder schreef, die uurprijzen gelden nu. Gaat een meerderheid zich hier aan wagen dan is de kans dat door stijgende vraag de uurprijzen mee gaan stijgen en omgekeerd. En leveranciers hun kosten per dynamisch kWh gaan verhogen om voor henzelf dat risico te minimaliseren.
Leveranciers bieden nu gunstige dynamische tarieven aan omdat ze prosumenten nodig hebben om het net mee te balanceren ipv de onbalans nog te versterken (wat de leverancier geld kost dat hij niet kan recupereren bij een salderingscontract). Eenmaal het gros daar in meegaat verandert dat het plaatje weer en gaat men "bijsturen".
Nu ja, je kan je natuurlijk theoretisch rijk of arm rekenen tot je een ons weegt.
Vandaar dat ik niet geaarzeld heb om in het proefproject van mijn leverancier in te stappen en de twee contracten in de praktijk simultaan naast elkaar te laten lopen: contract van onbepaalde duur zoals hiervoor beschreven en een dynamisch contract met de kosten zoals hiervoor omschreven.
Met de nuance dat er nu nog geen vaste vergoeding wordt aangerekend voor een dynamisch contract noch (door uitstel door de regulator wegens "technische" problemen bij de netbeheerder) capaciteitstarief. Beiden zouden op 1/1 e.k. kunnen wijzigen.
[
Voor 25% gewijzigd door
IvoB2 op 11-11-2022 13:39
]