Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-07 12:25
IvoB2 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:37:
Heb je al eens een andere Wifi verbinding geprobeerd dan de powerline adapter van Telenet?
Wij hebben, wegens aanhoudende verbindingsproblemen met de powerline van Telenet deze ook vervangen door een acces point. Veel sterker signaal, minder verbruik en stabiel.

Maar om aan te geven dat het probleem niet noodzakelijk bij de wallbox ligt maar evengoed kan gezocht worden bij de powerline van Telenet.
Het signaal lijkt sterk genoeg te zijn. Ik heb via de beperkte configuratiemogelijkheden het kanaal van de powerline aangepast zodat de Wallbox op z'n eigen kanaal zit en er zit ook geen enkel ander toestel op powerline. Weet jij of het mogelijk is om logs uit te lezen van die powerline? Misschien dat ik daar wat meer informatie kan uit halen. Anders is het inderdaad een access point met wifi hangen in de garage.

Ik heb ook een EM340 in de zekeringkast om de Wallbox te laten opladen via zonnestroom overschot. Echter krijg ik de Wallbox niet in gang als ik Eco smart activeer. Deze blijft wachten op groene stroom... Iemand ervaring met die EM340? Kan ik op het display zien of er voldoende zonnestroom is? Moet er een negatief getal staan alvorens de Wallbox start? Ik heb al +5kW overschot gehad en nog blijft de Wallbox wachten op groene stroom. Ik snap er niks van :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Enkelfase of 3 fase?

Voor 3 fase heb je 3x6A, en voor 1 fase 6A minimaal nodig om op groene stroom te laden. Als je andere verbruikers in huis hebt gaat dat vast niet lukken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
daemonix schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:23:
Enkelfase of 3 fase?

Voor 3 fase heb je 3x6A, en voor 1 fase 6A minimaal nodig om op groene stroom te laden. Als je andere verbruikers in huis hebt gaat dat vast niet lukken.
3 fase. Ik heb momenten dat er langere tijd 5kW zonnestroom overproductie is. Mij lijkt dat hij dan moet laden. 3X6X240 = 4,3kW maar hij blijft wachten op groene stroom. Ik zie de EM340 ook niet aangeven wat er daadwerkelijk aan overproductie is. Deze lijkt enkel aan te geven wat de woning verbruikt. Zou het kunnen dat deze niet correct is aangesloten? Is dit eenvoudig te zien op het display van de em340?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hangt er van af waar hij is aangesloten: als het de opbrengst van de zonnepanelen is dan heb je nog verbruikers in huis en kom je daarmee onder de grens! Als het op je hoofdaansluiting is dan gaat er iets niet helemaal goed.

België (driehoekschakeling voor 3 fasen) of Nederland (sterschakeling met nul)?

700 W gedeeld door 3 boven de grens is niet overmatig veel en kan je zo maar op 1 fase dwars zitten. ;) Vergeet niet alle fasen boven de 6A moeten kunnen leveren voordat groene stroom gebruikt kan worden.

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 03-11-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
daemonix schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:36:
Hangt er van af waar hij is aangesloten: als het de opbrengst van de zonnepanelen is dan heb je nog verbruikers in huis en kom je daarmee onder de grens! Als het op je hoofdaansluiting is dan gaat er iets niet helemaal goed.
Divino83 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:08:
[...]
3 fase. Ik heb momenten dat er langere tijd 5kW zonnestroom

overproductie

is.

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 03-11-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
700 / 3 = 233 W per fase, dat ga je zo maar standaard gebruiken als sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djuroen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:12
Divino83 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:33:
Zijn er hier mensen die een Wallbox Pulsar Plus hebben waar de wifi connectiviteit stabiel van is?

Ik heb op 3m van de Wallbox een Powerline adapter met wifi in het stopcontact zitten. Deze Powerline adapter is van mijn ISP Telenet (PG-9072LG-TN) en heb ik geconfigureerd dat deze op 2,4GHz uitzendt met een bandbreedte van 40MHz. De Wallbox verliest echter regelmatig connectiviteit met de wifi. Hierdoor wordt de OCPP verbinding met E-Flux verbroken en wordt de laadsessie niet meegerekend. Het gevolg is dus dat deze niet verrekend kan worden aan mijn werkgever. Het bizarre is dat dit de ene keer wel werkt en de andere keer niet. De wifi connectie van de Wallbox lijkt ook slechter te worden/weg te vallen als ik de laadkabel in de wagen steek.

Wie kan mij inzicht geven in de wonderlijke walgelijke wereld van de wifi van Wallbox? Iemand die zijn/haar ervaring met dit toestel icm OCPP/wifi kan delen?

Ik word er stilaan moedeloos van :'(
Ik heb dit ook gehad met mijn standaard TP-Link Deco systeem. Bij mij is het probleem juist opgelost door er een (TP-Link) Powerline adapter tussen te stoppen. De WiFi chip van de Wallbox Pulsar Plus is gewoonweg ondermaats, blijkbaar, en heel gevoelig voor net-niet matchende parameters ergens blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
daemonix schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:36:
Dit is wat er geïnjecteerd wordt op het net.

Ik denk dat de EM340 niet correct is aangesloten, maar dat kan ik niet valideren. Kan iemand mij zeggen of er een negatief getal moet staan op de EM340 of moet dit altijd positief zijn? In mijn geval zie ik enkel positieve getallen. Ik weet niet of dit juist is. De digitale meter geeft -5,6kwh aan, dus er is injectie. De EM daarentegen geeft 5,2kwh aan. Dus niet negatief.

Aan de mensen die Eco smart werkende hebben, kunnen jullie eens zien wat de EM340 aangeeft als jullie op eco (niet groen) modus laden aub ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
Djuroen schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:19:
[...]

Ik heb dit ook gehad met mijn standaard TP-Link Deco systeem. Bij mij is het probleem juist opgelost door er een (TP-Link) Powerline adapter tussen te stoppen. De WiFi chip van de Wallbox Pulsar Plus is gewoonweg ondermaats, blijkbaar, en heel gevoelig voor net-niet matchende parameters ergens blijkbaar.
Welk type powerline adapter heeft u? Wat zijn de specifieke parameters die u hiervoor heeft ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:12
Divino83 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:08:
[...]

3 fase. Ik heb momenten dat er langere tijd 5kW zonnestroom overproductie is. Mij lijkt dat hij dan moet laden. 3X6X240 = 4,3kW maar hij blijft wachten op groene stroom. Ik zie de EM340 ook niet aangeven wat er daadwerkelijk aan overproductie is. Deze lijkt enkel aan te geven wat de woning verbruikt. Zou het kunnen dat deze niet correct is aangesloten? Is dit eenvoudig te zien op het display van de em340?
Ik denk dan als ik je verhaal zo hoor dat de zonnepanelen onder je em340 aangesloten zijn. Dus niet er achter samen met de rest van het huis.

Durf/kan je een duidelijke foto maken van je meterkast zonder kap? Denk er aan dat je niks aanraakt daar onder ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djuroen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:12
Divino83 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:27:
[...]

Welk type powerline adapter heeft u? Wat zijn de specifieke parameters die u hiervoor heeft ingesteld?
Het is de V1 versie van de TL-WPA7510 kit.
Ingesteld op 2,4GHz, met een dedicated SSID voor enkel en alleen de Wallbox. Verder geen instellingen hoeven aanpassen erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:22
Zijn er hier mensen die een Wallbox Pulsar Plus hebben waar de wifi connectiviteit stabiel van is?

Ik heb op 3m van de Wallbox een Powerline adapter met wifi in het stopcontact zitten. Deze Powerline adapter is van mijn ISP Telenet (PG-9072LG-TN) en heb ik geconfigureerd dat deze op 2,4GHz uitzendt met een bandbreedte van 40MHz. De Wallbox verliest echter regelmatig connectiviteit met de wifi. Hierdoor wordt de OCPP verbinding met E-Flux verbroken en wordt de laadsessie niet meegerekend. Het gevolg is dus dat deze niet verrekend kan worden aan mijn werkgever. Het bizarre is dat dit de ene keer wel werkt en de andere keer niet. De wifi connectie van de Wallbox lijkt ook slechter te worden/weg te vallen als ik de laadkabel in de wagen steek.

Wie kan mij inzicht geven in de wonderlijke walgelijke wereld van de wifi van Wallbox? Iemand die zijn/haar ervaring met dit toestel icm OCPP/wifi kan delen?

Wij hadden soortgelijke trammelant met Powerline adapters. Zijn overgeschakeld op de adapters van Fritz!Box, gekoppeld aan het Fritz!Box modem, en geen enkel probleem meer.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 17:00
(jarig!)

Zet hem eens niet op 40 MHz kanalen maar op 20, er zijn effectief maar 3 banden (1 6 en 11) van 20 Mhz vrij in de 2,4 Ghz band en jij gebruikt er nu 2, als er storing is (denk WiFi van buren en ander spul in de 2,4 GHz band) dan heb je daar met 40 MHz meer last van dan met 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
wvanommen schreef op maandag 7 november 2022 @ 00:13:
[...]

Zet hem eens niet op 40 MHz kanalen maar op 20, er zijn effectief maar 3 banden (1 6 en 11) van 20 Mhz vrij in de 2,4 Ghz band en jij gebruikt er nu 2, als er storing is (denk WiFi van buren en ander spul in de 2,4 GHz band) dan heb je daar met 40 MHz meer last van dan met 20.
Really? Kan ik mijn Wallbox ook op een ander kanaal zetten?
Ik heb het nog niet gevonden.
Of moet ik dan in die Raspberry gaan zitten hacken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

pimk schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:15:
[...]

Really? Kan ik mijn Wallbox ook op een ander kanaal zetten?
Ik heb het nog niet gevonden.
Of moet ik dan in die Raspberry gaan zitten hacken?
Nee gaat om je wifi netwerk. Het accespoint waar je wallbox verbinding mee maakt, kun je op een ander kanaal zetten. Maar de stap van 40 MHz naar 20 MHz zal in het accespoint de grootste winst zijn verwacht ik zo. Tenzij je ergens rustig woont, waar weinig/geen andere 2,4 GHz netwerken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
mag weg...

[ Voor 98% gewijzigd door Snoekieboe op 07-11-2022 18:50 ]

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Gisteren is mijn Alfen Pro Single geinstalleerd door 2 vriendelijke monteurs. Installatie is netjes gebeurd, en de kabels lopen net daar waar ik ze graag had. Daar geen klachten over. Maar over de rest zit ik nog met veel vragen.

Mijn laadpaal werd gezet in opdracht van Numobi (België) dat in opdracht van Arval werkt door de firma Circet, en nu staat er 50Five op het scherm. (Hoe veel bedrijven moeten nu commissie krijgen op deze paal en de stroom....)

Een laadkaart van Numobi had ik al, maar die wordt nog niet herkend, dat moet blijkbaar nog vrijgeschakeld worden.
Ik had al gevraagd om het vermogen te beperken tot 11kW, maar hoe de load balancing nu ingesteld is... dat kregen ze me niet uitgelegd.
De paal is verbonden met de P1 poort van mijn digitale meter, en er is geen tweede ethernet verbinding.

Wat ze me wel konden vertellen is dat het mogelijk is om deze paal "openbaar" te zetten zodat anderen met zo'n kaart ook kunnen laden bij mij. Vermits het een privé oprit is lijkt me dat niet handig (staat dan ook op charging maps etc..), maar wel zou ik graag een kaartje vast krijgen waarmee ik volledig privé kan laden in geval ik zelf een EV koop, of ik mijn kinderen wil laten laden. Maar hoe ik dat krijg... geen idee.

Zijn er hier nog Belgen met Numobi of 50Five installatie? Hoe ging dat bij jullie?

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 08-11-2022 09:07 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier ook een Alfen SPL laadpaal en Arval lease (maar niet via Numobi).

Laadkaarten toevoegen, activeren of plug and play instellen, het vermogen van de paal terugschroeven (of bijstellen), sterkte displayverlichting regelen, e.a. doe je allemaal via de Alfen ACE installer.
Normaal moet je die zelf downloaden van de Alfen site en je account (met wachtwoord) via een e-mail naar Alfen BE activeren. Vanaf dan heb je toegang tot je laadpaal om deze zelf te configureren.
Je kan dan trouwens ook het logo op het display vervangen/verwijderen. :)

Om te kunnen werken met de loadbalancing (ook via de installer) moet wel de softwarefee aan Alfen betaald zijn.

Je hebt best ook twee UTP kabels nodig, eentje voor de loadbalancing en eentje voor communicatie met de paal. Loadbalancing naar de P1 poort van de DM en comm naar de wifipoort van je modem.

Deze laatste heb je blijkbaar niet (kabel). Dan kan je hem zelf nog bijtrekken (dan moet je het deksel van de Alfen SPL verwijderen want de 2 UTP poorten zitten links boven in de paal zelf) of de PC waarop de Installer staat rechtstreeks verbinden met de UTP poort in de paal. Maar dan moet je telkens de voorkant van de paal weghalen wat, toch niet als je regelmatig instellingen wenst te wijzigen, niet erg handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:52
Ik ben even benieuwd hoe jullie ervaring is met een Zappi V2.1 3 fase lader.
Deze heb ik nu gemonteerd gekregen door een installateur echter laad deze om nog onbekende reden maar met 1fase dus 3,7kWh...
Er zit een 3fase 16A zekering en een 3fase 16A vermogensmeter tussen echter vermoed ik dat daar iets niet goed gaat.
De CT klemmen meten wel netjes de 3 fasen maar volgens mij staat dit er verder los van.

Nu zijn ze hier wezen kijken en kregen het zo niet opgelost, blijkbaar moet de 3x16A zekering vervangen worden door een 3x25A zekering.
In mijn optiek gaat dit niet de oplossing zijn als in, ja hij zal straks mogelijk sneller op 1 fase laden want 1x25A=5,7kWh ipv 1x16A=3,7kWh maar dat is niet wat we willen. Tevens belast hij dan 1 fase in de meterkast maximaal wat weer andere problemen gaat geven lijkt me.
Is het echt zo lastig die Zappi op 3 fasen te laten werken? Hoe presteert deze bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Marsman83 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:35:
Deze heb ik nu gemonteerd gekregen door een installateur echter laad deze om nog onbekende reden maar met 1fase dus 3,7kWh...
Er zit een 3fase 16A zekering en een 3fase 16A vermogensmeter tussen echter vermoed ik dat daar iets niet goed gaat.
De CT klemmen meten wel netjes de 3 fasen maar volgens mij staat dit er verder los van.

Nu zijn ze hier wezen kijken en kregen het zo niet opgelost, blijkbaar moet de 3x16A zekering vervangen worden door een 3x25A zekering.
In mijn optiek gaat dit niet de oplossing zijn als in, ja hij zal straks mogelijk sneller op 1 fase laden want 1x25A=5,7kWh ipv 1x16A=3,7kWh maar dat is niet wat we willen. Tevens belast hij dan 1 fase in de meterkast maximaal wat weer andere problemen gaat geven lijkt me.
Is het echt zo lastig die Zappi op 3 fasen te laten werken? Hoe presteert deze bij jullie?
Nee dat is niet lastig.. er is gewoon iets niet goed aangesloten. Weet niet of je zelf handig bent, zo ja, post dan eens fotos van Zappi zonder kap en groepenkast zonder kap.

Die zekering hoeft niet vervangen te worden hoor, hij moet nu gewoon op 11kw kunnen laden.

Tenzij je een 1 fase auto hebt natuurlijk. Welke auto heb je?

[ Voor 6% gewijzigd door Makrolon op 08-11-2022 14:10 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Makrolon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:08:
[...]

Nee dat is niet lastig.. er is gewoon iets niet goed aangesloten. Weet niet of je zelf handig bent, zo ja, post dan eens fotos van Zappi zonder kap en groepenkast zonder kap.

Die zekering hoeft niet vervangen te worden hoor, hij moet nu gewoon op 11kw kunnen laden.

Tenzij je een 1 fase auto hebt natuurlijk. Welke auto heb je?
Dat dacht ik ook, vandaar mijn vraag, toch gek dat de installateur hier op deze manier mee omgaat dan.
Het betreft een Cupra Born, die kan zeker 3fase laden, heb al vaker aan een 11kWh lader op het werk gezeten.
Hier een foto van mijn groepenkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYQEvMu3M3usKnmCVSh3Yhx_hgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubjV8Ot7gyX7VbS59te3dd3Z.jpg?f=fotoalbum_large

En hier van de zappi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uKSyhuHeKZnr7MaRFHDZtppSFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MD9Aoufn7bjZHillWHTNEi4I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Marsman83 op 08-11-2022 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Dit is al bij meer mensen voor gekomen. Waarschijnlijk is de faserotatie niet met de klok mee. 2 willekeurige fasedraden omwisselen en dan zou het correct moeten werken. Dan ook wel dezelfde CT draden wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
ATCO schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 14:47:
Dit is al bij meer mensen voor gekomen. Waarschijnlijk is de faserotatie niet met de klok mee. 2 willekeurige fasedraden omwisselen en dan zou het correct moeten werken. Dan ook wel dezelfde CT draden wisselen.
Kijk dat beaamd mijn vermoeden, de vorige monteur had het iets over rotatie waar hij niet zeker van was maar had de juiste meter daarvoor niet bij. Toen had ik mijn EV nog niet dus we konden ook niet testen.
Ik had dit vanmorgen nog genoemd maar daar ging de monteur van vandaag verder niet op in.

Kan ik dat verwisselen zelf eenvoudig?
Zekering bij de groepenkast vooraf uit uiteraard.
Begrijp ik het goed dat ik dan zeg CT3 met CT2 verwissel bij die kleine connector en bij die groene L3 met L2?
Hoe kan ik de draden uit die groene connector halen?

[ Voor 13% gewijzigd door Marsman83 op 08-11-2022 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:12
Marsman83 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:35:

Heb je de FAST mode al getest?
op bv ECO gaat de lader op 1-F laden, om zoveel mogelijk gebruik te maken van zonne-overschot

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Marsman83 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 15:00:
[...]

Kijk dat beaamd mijn vermoeden, de vorige monteur had het iets over rotatie waar hij niet zeker van was maar had de juiste meter daarvoor niet bij. Toen had ik mijn EV nog niet dus we konden ook niet testen.
Ik had dit vanmorgen nog genoemd maar daar ging de monteur van vandaag verder niet op in.

Kan ik dat verwisselen zelf eenvoudig?
Zekering bij de groepenkast vooraf uit uiteraard.
Begrijp ik het goed dat ik dan zeg CT3 met CT2 verwissel bij die kleine connector en bij die groene L3 met L2?
Hoe kan ik de draden uit die groene connector halen?
Lijkt allemaal wel goed te zitten.

Fase rotatie zou nog kunnen, ben ik nooit tegen gekomen want ik zorg altijd dat ik rechts draaiveld heb.

Je kan t zien, in het advanced menu bij readings. Zonder zonneopwek moet bij pf van alle ct klemmen een getal rond de 1 positief staan.

2 fases om wisselen moet eigenlijk onder de hoofdschakelaar, ik weet niet of je hoofdzekering en automaten zijn zodat je het daar spanningsloos kan maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marsman83
Makrolon schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:52:
[...]

Lijkt allemaal wel goed te zitten.

Fase rotatie zou nog kunnen, ben ik nooit tegen gekomen want ik zorg altijd dat ik rechts draaiveld heb.

Je kan t zien, in het advanced menu bij readings. Zonder zonneopwek moet bij pf van alle ct klemmen een getal rond de 1 positief staan.

2 fases om wisselen moet eigenlijk onder de hoofdschakelaar, ik weet niet of je hoofdzekering en automaten zijn zodat je het daar spanningsloos kan maken?
Ja ik heb een hoofdzekering (rode schakelaar) dus die zou ik om kunnen zetten vooraf, echter rommel ik liever niet in de meterkast zelf.
Zou ik als test die L3 en L2 in de zappi zelf (die groene connector) kunnen wisselen? Als dat het is laat ik de installateur het in de meterkast in orde maken.
Hansieo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:42:
[...]

Heb je de FAST mode al getest?
op bv ECO gaat de lader op 1-F laden, om zoveel mogelijk gebruik te maken van zonne-overschot
Ja op FAST ook al geprobeerd, helaas niet meer dan 3,7kWh.

Update
Ik heb dus net L3 en L2 met elkaar verwisseld in de Zappi zelf, samen met CT3 en CT2 en hij laad zowaar op 10,6kWh!! _/-\o_
Bijzonder dat de installateur daar vanmorgen niet naar gekeken heeft en de zekering wilde vervangen...

[ Voor 24% gewijzigd door Marsman83 op 08-11-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Kent iemand het sluipverbruik van de Alfen Single Pro?
Ik zie dat het display continu verlicht is...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Tommie12 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:34:
Heb geen eigen cijfers maar ik dacht rond de 4W aldus de specs.

Idioot idd dat het display niet uit kan :S

Edit:

Pro-line: approx. 3.9 – 4.1W

Zie https://alfen.com/file-download/download/public/1356

[ Voor 13% gewijzigd door MisteRMeesteR op 08-11-2022 17:38 ]

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:34:
Via de ACE installer kan je het display dimmen of zo instellen dat het bij koppelen en ontkoppelen kabel oplicht en na een tijdje automatisch terug dimt.
Bij langdurig niet gebruik (november-februari) gaat hij trouwens gewoon van de stroom af.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2022 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:50
Marsman83 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:07:
[...]

Ja ik heb een hoofdzekering (rode schakelaar) dus die zou ik om kunnen zetten vooraf, echter rommel ik liever niet in de meterkast zelf.
Zou ik als test die L3 en L2 in de zappi zelf (die groene connector) kunnen wisselen? Als dat het is laat ik de installateur het in de meterkast in orde maken.

[...]

Ja op FAST ook al geprobeerd, helaas niet meer dan 3,7kWh.

Update
Ik heb dus net L3 en L2 met elkaar verwisseld in de Zappi zelf, samen met CT3 en CT2 en hij laad zowaar op 10,6kWh!! _/-\o_
Bijzonder dat de installateur daar vanmorgen niet naar gekeken heeft en de zekering wilde vervangen...
Mocht je nog wat kennis willen opdoen, kijk dan eens naar de Youtube filmpjes van MyEnergi. Dat maakt heel veel duidelijk en er staat precies hoe de fases aan te sluiten en hoe vervolgens de CT klemmen aan te sluiten. En ja, het begin op de hoofdschakelaar met een fase rotatie meter een rechtsdraaiend veld aan te sluiten. Maar in ieder geval dit op de automaat naar de Zappi goed aan te sluiten.
Je kunt testen of het nu goed zit door de auto te laden en dan vervolgens bij de Advanced settings CT Aansluitingen de Meetwaarden controleren en dan dienen alle drie de fases een PowerFactor (PF) van +0,90 of hoger te hebben bij een last van minimaal 500 Watt per fase. Wel eerst de eventuele zonnepanelen uitzetten. Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Ik had opeens een creatief idee.
Zou het op de 1 of andere manier mogelijk zijn om zelf 'P1'data te sturen naar de (Alfen) laadpaal. Op die manier zou ik namelijk ook de load balancing kunnen triggeren. Dus door gewoon een signaal te sturen dat er op elke fase 6000W gebruikt wordt continu.

Is dit eenvoudig te doen?

Het idee is dat ik dit dan eenvoudig kan doen vanuit mijn domoticasysteem en dus het laden kan sturen.

Dit zou ook via Modbus kunnen via een betaalde app (EVCC, 2 euro per maand) maar mijn leasemaatschappij heeft de laadpaal dichtgetimmerd dus ik kan geen instellingen meer wijzigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 14:06
de Peer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:30:
Ik had opeens een creatief idee.
Zou het op de 1 of andere manier mogelijk zijn om zelf 'P1'data te sturen naar de (Alfen) laadpaal. Op die manier zou ik namelijk ook de load balancing kunnen triggeren. Dus door gewoon een signaal te sturen dat er op elke fase 6000W gebruikt wordt continu.

Is dit eenvoudig te doen?

Het idee is dat ik dit dan eenvoudig kan doen vanuit mijn domoticasysteem en dus het laden kan sturen.

Dit zou ook via Modbus kunnen via een betaalde app (EVCC, 2 euro per maand) maar mijn leasemaatschappij heeft de laadpaal dichtgetimmerd dus ik kan geen instellingen meer wijzigen.
Dit is redelijk eenvoudig te doen. De P1 bus is een UART uitgang met TTL signaal niveaus op 5V. Vanuit een PC heb je dus bijvoorbeeld een TTL-232R-5V kabel van FTDI nodig. Voor de rest is het alleen een kwestie van de juiste data versturen. Zie voor een beschrijving van de P1 bus het document
Dutch Smart Meter Requirements v5.0.2
van netbeheer nederland.

Achter in het document staan een aantal voorbeelden van data die verstuurd kan worden over de P1 bus. Een dergelijk frame zal je dan moeten nabootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 16:17
Mister I schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:34:
[...]

Nee gaat om je wifi netwerk. Het accespoint waar je wallbox verbinding mee maakt, kun je op een ander kanaal zetten. Maar de stap van 40 MHz naar 20 MHz zal in het accespoint de grootste winst zijn verwacht ik zo. Tenzij je ergens rustig woont, waar weinig/geen andere 2,4 GHz netwerken zijn.
HMMM, daar moet ik eens induiken dan. Heb nu een Ubiquity Mesh router. Zal daar eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RJan61 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:40:
[...]

Dit is redelijk eenvoudig te doen. De P1 bus is een UART uitgang met TTL signaal niveaus op 5V. Vanuit een PC heb je dus bijvoorbeeld een TTL-232R-5V kabel van FTDI nodig. Voor de rest is het alleen een kwestie van de juiste data versturen. Zie voor een beschrijving van de P1 bus het document
Dutch Smart Meter Requirements v5.0.2
van netbeheer nederland.

Achter in het document staan een aantal voorbeelden van data die verstuurd kan worden over de P1 bus. Een dergelijk frame zal je dan moeten nabootsen.
Top. Dank je wel. Dat klinkt als een leuk projectje. Nu ben ik op zich wel handig met dit soort dingen maar het gaat me wel weer wat uurtjes kosten denk ik. En ik zal het waarschijnlijk vanaf mijn raspberry Pi willen doen of eventueel een ESP.

Een andere leuke oplossing: de 'safe current' van de laadpaal op 0.0 A zetten. Dat betekent dat als het P1 signaal wegvalt, er gestopt wordt met laden.
Dan hoef ik dus alleen het P1 signaal te verstoren om het laden te laten stoppen. Dat zou met een relais ofzo wel lukken denk ik.

Moet ik wel eenmalig nog toegang tot de laadpaal krijgen, of de leasemaatschappij opbellen of ze die instelling voor me willen doen.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 09-11-2022 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-09 14:06
de Peer schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:57:
[...]

Top. Dank je wel. Dat klinkt als een leuk projectje. Nu ben ik op zich wel handig met dit soort dingen maar het gaat me wel weer wat uurtjes kosten denk ik. En ik zal het waarschijnlijk vanaf mijn raspberry Pi willen doen of eventueel een ESP.
Als je een board gebruikt waarop al een TTL UART aanwezig is, moet je er rekening mee houden dat de P1 bus de data inverteert ten opzichte van de 'normale' toestand van de UART, omdat de optocoupler in de P1 bus als een inverter werkt. Het is dan handig als de CPU het inverteren van de signalen ook ondersteund, anders moet je een inverter inbouwen. De genoemde USB kabel ondersteund ook het inverteren van het signaal, via de FTDI tooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
Mister I schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:34:
[...]

Ik ga het proberen. Hiervoor heeft het wifi endpoint op 20MHz gewerkt, maar dat was ook geen succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 17:00
(jarig!)
Divino83 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:21:
[...]

Ik ga het proberen. Hiervoor heeft het wifi endpoint op 20MHz gewerkt, maar dat was ook geen succes.
Je accesspoint van kanaal veranderen zou dan wellicht ook nog soelaas kunnen bieden, dit werkt alleen als het probleem wordt veroorzaakt door storing/veel verkeer op de huidige gebruikte band. Effectief zijn sowieso alleen 1,6 en 11 bruikbare banden in de 2,4 GHz, dus één van die kiezen is slim. Om te bepalen welke je het beste kan gebruiken kun je als je een Android telefoon hebt een Wifi Analyzer (er is ook een app die zo heet en die ik wel eens gebruikt heb) App downloaden en daarmee kijken naar interferentie (en het bereik van je eigen accesspoint) op de plek waar je laadpaal staat. Voor iOS is er alleen een App van Apple zelf waarmee je iets kan zien genaamd Airport Utility. Die geeft echter niet het overzicht wat Wifi Analyzer wel doet. Het is niet gegarandeerd dat dit iets oplost, maar 40MHz kanalen gebruiken in de 2,4 GHz band, maakt het 100% zeker slechter. De enige reden waarom dat bestaat is dat het marketing technisch tof klinkt dat je 2 keer zoveel data kan versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Ik overweeg voor onze stroom (en gas) over te stappen naar een dynamische contract.
Omdat we een flink deel van ons stroomverbruik (50%) besteden aan het thuisladen van onze twee EV’s is naast gebruik van PV opbrengst ook het optimaal gebruiken van de laagste tarieven gewenst.
Ik heb begrepen dat Tibber een P1 adapter heeft, de Plug, die met je auto (aantal merken en typen) of je laadbox (Easee en Zappi) kan verbinden en doordat het de tarieven, one day ahead, van de Tibber site ophaalt, je auto geprogrammeerd kan laden op de laagste stroomtarieven.
Ik vroeg me af of er iemand op dit forum is die hiermee ervaring heeft, en dan met name voor de eNiro en de Etron 55.
Het idee is zeer aanlokkelijk maar wat je niet wilt is zelf steeds laden aan en uitzetten in lijn met de day ahead tarieven.
Dank voor het delen van jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
EVfan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:30:
Ik overweeg voor onze stroom (en gas) over te stappen naar een dynamische contract.
Omdat we een flink deel van ons stroomverbruik (50%) besteden aan het thuisladen van onze twee EV’s is naast gebruik van PV opbrengst ook het optimaal gebruiken van de laagste tarieven gewenst.
Ik heb begrepen dat Tibber een P1 adapter heeft, de Plug, die met je auto (aantal merken en typen) of je laadbox (Easee en Zappi) kan verbinden en doordat het de tarieven, one day ahead, van de Tibber site ophaalt, je auto geprogrammeerd kan laden op de laagste stroomtarieven.
Ik vroeg me af of er iemand op dit forum is die hiermee ervaring heeft, en dan met name voor de eNiro en de Etron 55.
Het idee is zeer aanlokkelijk maar wat je niet wilt is zelf steeds laden aan en uitzetten in lijn met de day ahead tarieven.
Dank voor het delen van jullie ervaringen.
Ik zou ook even bij Zonneplan kijken. Die bieden nu ook een laadpaal aan die je auto(s) laadt op de meest gunstigste momenten. En die gebruikt hiervoor ook een P1 module. Zie hier voor meer info.

Ik overweeg deze in de toekomst ook. Ik haal vandaag mijn Passat GTE op, die ik in eerste instantie met een granny lader ga opladen. Maar in 2023 wil ik in ieder geval een laadpaal gaan aanschaffen die weet dat ik zonnepanelen heb en dus mijn auto laadt wanneer de zon schijnt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je een dynamisch tarief wil gebruiken om voordeel te doen bij het laden van een EV kijk je best ook naar de mogelijkheid om de laadpaal dan op een afzonderlijke meter (met een dynamisch tarief) te plaatsen en je huishouden op een andere meter (met een ander contract).
Zoniet pas je het dynamisch tarief toe op al je stroomverbruik.
Gezien je per meter maar één soort contract kan afsluiten zou het anders wel eens kunnen zijn dat je enerzijds voordeel doet met lage tarieven voor de EV maar je huishouden op andere tijdstippen (indien geen thuisaccu) stroom binnenhaalt op de duurste uurtarieven en de injectievergoeding voor PV lager ligt dan bij een ander contract (op de ogenblikken dat iedereen stroom op overschot heeft en de vraag is laag zakken de dynamische prijzen) of je zelfs moet gaan betalen (bij negatieve prijzen) om stroom op het net te zetten.
Reken bij de spotprijzen ook steeds de netkosten, leveranciersfee en eventueel vaste kost van een dynamisch contract om goed te kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mathman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:49:
[...]
Ik overweeg deze in de toekomst ook. Ik haal vandaag mijn Passat GTE op, die ik in eerste instantie met een granny lader ga opladen. Maar in 2023 wil ik in ieder geval een laadpaal gaan aanschaffen die weet dat ik zonnepanelen heb en dus mijn auto laadt wanneer de zon schijnt
Een granny lader zou je eventueel nog op een HW met abo+ kunnen steken om via PV-overproductie te laden.
De kost van een abo+ weegt niet op tegen de kostprijs van een slimme laadpaal. Zeker niet als het dient om een PHEV mee te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
IvoB2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:06:
[...]

Een granny lader zou je eventueel nog op een HW met abo+ kunnen steken om via PV-overproductie te laden.
De kost van een abo+ weegt niet op tegen de kostprijs van een slimme laadpaal. Zeker niet als het dient om een PHEV mee te laden.
Ha Ivo, dank voor je antwoord. Ik ben niet erg bekend met afkortingen, dus wat is HW met abo+ ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

mathman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:53:
[...]

Ha Ivo, dank voor je antwoord. Ik ben niet erg bekend met afkortingen, dus wat is HW met abo+ ?
Homewizard. Daarmee kun je ook slim schakelen op een gewoon stopcontact met hun energy socket en P1 meter. Zie het homewizard topic :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-09 15:48
beste mede tweakers,
sinds een 10maanden rijd ik zelf ook electrisch (prive).

Bij aanschaf snel via mp een 2e hands (oude) LOLO laadpaal gekocht om wat sneller te kunnen laden (16A) dan de granny

Nu sloeg recent ineens de zekering door tijdens het laden, en na inschakelen klinkt de laadpaal anders en gaat ie meteen in error (oranje led).

Na contact met newmotion moeten concluderen dat repareren door hun financieel niet interesstand is (175euro voor 30min...)

Ik heb m eens open gemaakt, en heb t vermoeden dat het relay kapot is: HCC2XU04GG390

Maar er is nix te zien, onderdeel is moeilijk te krijgen en relatief een dure gok.

Nu ben ik maar aan het kijken voor een andere paal.
Graag met vaste kabel (wel zo makkelijk) en gewoon plug+charge.

Ik twijfels een beetje tussen evcube laadpunt van 399euro
Of een xundao smart laadpaal --> kan ik nieuw uithalen via mp voor een stuk minder.

Voordelen evcube: nederlands en garantie

voordelen xundao : luxere paal (hoger instelbaar laadvermogen en display).

Ik vraag me alleen af of deze xundao echt onveiliger/risico voller zou zijn?

Wat zouden jullie aanraden (en dan graag vanuit technische ervaring en niet uit onderbuikgevoel)

Ik wil wel echt onder de 400euro blijven voor een nieuwe paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:02:

Reken bij de spotprijzen ook steeds de netkosten, leveranciersfee en eventueel vaste kost van een dynamisch contract om goed te kunnen vergelijken.
Klopt helemaal, echter zijn dynamische contracten dan alsnog véél goedkoper dan een traditioneel contract. Juist omdat er bij de traditionele contracte enorme 'risicopremies' gerekend worden om het tarief voor 1-3 maanden vast te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:36
darklord007 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:12:
[...]
Ik wil wel echt onder de 400euro blijven voor een nieuwe paal.
Ik ben nog steeds heel tevreden over mijn tweedehands Tesla UMC in een simpel kastje:
16A ampere, vaste kabel, eventueel mee te nemen. Geen gedoe met brakke schuko stekker. Zelfs te upgraden naar 32A. En voor onder de 200 euro klaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuO10yrqCzEQipo2z3nMtOw8d5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42SGYcguQrs4H1m0yXxRXieH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-s_f4ZM6PfjRmsA-HT4J1UpGA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xA08J6ohhCpBZ6ZjYUvOvQWK.jpg?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:34
ice-T106 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:24:
[...]
Ik ben nog steeds heel tevreden over mijn tweedehands Tesla UMC in een simpel kastje:
Heb je geen probleem met oververhitting van de lader? En welk kastje gebruik je hier?

Achtergrond, ik laad nu met de VW granny en heb een offerte liggen voor de Zonneplan Charge. Ik wil voorlopig niet aan dynamische tarieven en daarmee is de Zonneplan eigenlijk een hele duur stopcontact. Nu moet ik echter elke keer de granny in en uit de auto en stopcontact halen, dus vind ik jouw oplossing wel interessant, het gemak van een laadpaal zonder de rekening van een laadpaal (en met 10A laden werkt voor ons wel prima). Als de energiemarkt weer enigzins tot bedaren is gekomen (duidelijkheid over salderen, plafonds, iets meer prijs stabiliteit) komt die Zonneplan Charge er denk ik wel, dus ik wil eigenlijk niet investeren in een tussenoplossing (evcube of zo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
mathman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:53:
[...]

Dit dus:
Termy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:08:
Homewizard. Daarmee kun je ook slim schakelen op een gewoon stopcontact met hun energy socket en P1 meter. Zie het homewizard topic :).
Maar met een Energy Plusabonnement (met de "gratis" app kan je niet slim noch op zonnestroom schakelen) dat je 0,99 €/maand kost (en de eenmalige aankoop van een P1 meter en energiesocket).
https://www.homewizard.com/nl/energy-plus/

Ruim voldoende voor een accu van 13 kWh en zeker als je die voornamelijk op zonnestroom (= relatief lage vermogens) wil laden.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2022 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
robhuls schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:36:
[...]

Heb je geen probleem met oververhitting van de lader? En welk kastje gebruik je hier?

Achtergrond, ik laad nu met de VW granny en heb een offerte liggen voor de Zonneplan Charge. Ik wil voorlopig niet aan dynamische tarieven en daarmee is de Zonneplan eigenlijk een hele duur stopcontact. Nu moet ik echter elke keer de granny in en uit de auto en stopcontact halen, dus vind ik jouw oplossing wel interessant, het gemak van een laadpaal zonder de rekening van een laadpaal (en met 10A laden werkt voor ons wel prima). Als de energiemarkt weer enigzins tot bedaren is gekomen (duidelijkheid over salderen, plafonds, iets meer prijs stabiliteit) komt die Zonneplan Charge er denk ik wel, dus ik wil eigenlijk niet investeren in een tussenoplossing (evcube of zo).
Dit kastje:
https://www.amazon.nl/-/e...itle_o02_s00?ie=UTF8&th=1
De grannies die ik getest heb worden helemaal niet warm, is niet veel meer dan een slim relais.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:22:
[...]

Klopt helemaal, echter zijn dynamische contracten dan alsnog véél goedkoper dan een traditioneel contract. Juist omdat er bij de traditionele contracte enorme 'risicopremies' gerekend worden om het tarief voor 1-3 maanden vast te zetten.
Hangt gewoon van ieders verbruiksprofiel af.
Een grootverbruiker kan daar inderdaad (veel) voordeel mee doen.
Een kleinverbruiker (van het net) meestal echter niet.

Ik heb bv. een groen energiecontract met een leverancier die geen vaste kosten aanrekent, voor 50% een vast kWh tarief aanrekent (met maar 3 c€/kWh werkingskosten) en voor 50% een variabel tarief volgens het gemiddelde van de Epex BE spotprijzen van de afgesloten maand + 15 c€/kWh netkosten, accijnzen en BTW (dat voor iedere leverancier gelijk is).
Wanneer je dan op jaarbasis nauwelijks zelf energie van het net afneemt en vier keer meer energie op het net injecteert dan afneemt (met een huidige ratio van bijna 1:2,3 voor afname/injectie) ga je met een dynamisch tarief (rekening houdende met het verbruik van laadpaal + woning, waarbij je in het laatste geval meestal weinig keuze hebt wanneer je de energie nodig hebt en dus niet kan wachten op een lager tarief*) weinig voordeel doen.

* Met een thuisbatterij zou je afname en injectie voor huishouden wel volgens uurprijs kunnen sturen maar dan moet je weer rekening houden met het feit dat je dan bij iedere beweging verliezen gaat doen en niet meer je stroom 1:1 kan verrekenen (maar eerder met een verlies van 10 tot 25% rekening moet houden).
En (als in BE alles volgens plan verloopt vanaf 1/1/23) in de nabije toekomst de extra kost hebt van capaciteitstarieven. Lage uurprijzen hebben doorgaans maar een smal venster. Wil je dan genoeg energie binnenhalen om een etmaal daarmee door te komen zal dat tegen een relatief hoog vermogen moeten gebeuren om in die tijdspanne voldoende kWh aan een laag tarief te bufferen. Hoog vermogen = extra capaciteit = extra kost.
Wanneer je dan de AC/DC/AC verliezen combineert met de extra kost van een capaciteitstarief (om maar te zwijgen in de extra investering in slimme sturingen en opslag voor wie dat nog niet deed) is het sop meestal de kool niet waard.

Naast het dynamisch tarief (dat hier naast het gewoon tarief al 5 maanden proef loopt) heb ik ook al meegedaan in bevragingsstudies van de netbeheerder over toekomstige vraagsturing vanuit de netbeheerder (via de digitale meter) op laadpalen, warmtepomp, opslag). Als je dan ziet dat het plan is om vanwege de netbeheerder in te kunnen grijpen op het vermogen van je laadpaal en warmtepomlp (afsluiten tot een periode van 8 uur) en dat daar, afhankelijk van het tijdstip, een eenmalige vergoeding tussen 1 en 25 € tegenover staat weet je wel dat je daar als eindklant in de toekomst niet echt "rijk" van gaat worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:00:
[...]

Hangt gewoon van ieders verbruiksprofiel af.
Een grootverbruiker kan daar inderdaad (veel) voordeel mee doen.
Een kleinverbruiker (van het net) meestal echter niet.
inderdaad. als je zelf stroom injecteert kun je dat beter weer via een ander contract doen, op een 2e slimme meter bijvoorbeeld.

Maar als inkoop en verkoop gescheiden zijn, is dynamisch zeer de moeite waard, vrijwel ongeacht het verbruikersprofiel. Het gat tussen variabel en dynamisch contract is nu eenmaal enorm. In Nederland in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
robhuls schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:36:
[...]

Wat voor prijzen vraagt zonneplan voor hun laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik ken de netwerkkosten in NL niet.
Wat ik hier wel al geleerd heb dat is dat de injectietarieven (met een variabel contact) er uitzonderlijk hoog zijn.

Hier in Vlaanderen dien je bovenop de naakte stroomprijs (zoals weergegeven op de Epex spotmarkt) en de leveranciersvergoeding (hier 0,23 c€/kWh) nog 6% BTW te tellen (voorheen 21%) + ongeveer 15 c€/kWh netkosten

De verschillen tussen een dynamisch contract gezien volgens uurprijs en een variabel conteact uitgemiddeld over een jaar zijn idd hoog. Het punt is dat je voor een niet echt stuurbaar verbruik (dus niet de laadpaal) je niet moet blindstaren op de laagste uurprijzen van een dynamisch contract maar op het gemiddelde dat je nodig hebt.

Ik heb bv. een contract van onbepaalde duur met voor 50% een vaste afnameprijs van 23 c€/kWh en voor 50% het gemiddelde van de kwartierspotprijzen van de lopende maand (telkens vastgeklikt de eerste na de afgelopen maand). Dat geeft voor november bv. een verwachte kWh-prijs van 46 c€/kWh (alle kosten en BTW incl.). Daartegenover staat een vast injectietarief van 20 c€/kWh (vrijgesteld van BTW en netheffingen).
Kijk je bv. naar de uurprijzen van heden dan zie je dat de laagste prijs 2 c€/kwh bedraagt en de hoogste 20,7 c€/kWh. En alles daartussen want de prijzen gelden maar per uur.
Als eindklant betaal je dan niet die prijzen maar minimaal [ (2+0,23) +6%] + 15 = 17,36 c€/kWh en maximaal
[(23+0,23)+6%] + 15 = 39,62 €/kWh.
Wanneer je dan gaat injecteren doet het omgekeerde zich voor: de uren dat je normaal overproductie hebt krijg je maar 9 tot 10 c€/kWh. Netto dus minus 0,23 c€ (netkosten en BTW niet van toepassing voor particulieren) ipv de 20 c€/kWh in een contract van onbepaalde duur (waarbij de injectietarieven in NL doorgaans veel hoger zijn voor een variabel contract).
Netto zijn die verschillen dus niet zo gigantisch groot. Al zeker niet als je dan een heel etmaal moet bezig zijn om te leven volgens tarieven die uur tot uur gigantisch uiteenlopen.

Maar ik betwist niet dat het voor bepaalde gebruikers een groot voordeel kan opleveren (zeker als je een laadpaal exclusief op een dynamisch contract kan aansluiten, je levensstijl laat dit toe en er is geen capaciteitstarief van toepassing).
Ik geef alleen maar aan dat iedereen voor zich heel goed de berekening moet maken voor zich in een avontuur te storten waar hun het fijne niet van kennen.

En zoals ik eerder schreef, die uurprijzen gelden nu. Gaat een meerderheid zich hier aan wagen dan is de kans dat door stijgende vraag de uurprijzen mee gaan stijgen en omgekeerd. En leveranciers hun kosten per dynamisch kWh gaan verhogen om voor henzelf dat risico te minimaliseren.
Leveranciers bieden nu gunstige dynamische tarieven aan omdat ze prosumenten nodig hebben om het net mee te balanceren ipv de onbalans nog te versterken (wat de leverancier geld kost dat hij niet kan recupereren bij een salderingscontract). Eenmaal het gros daar in meegaat verandert dat het plaatje weer en gaat men "bijsturen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2hZgQ1Ua27VS4nTTpEJtLvfPFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3kDBo7yIistv5vObPGxF1sF.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ja, je kan je natuurlijk theoretisch rijk of arm rekenen tot je een ons weegt. :)
Vandaar dat ik niet geaarzeld heb om in het proefproject van mijn leverancier in te stappen en de twee contracten in de praktijk simultaan naast elkaar te laten lopen: contract van onbepaalde duur zoals hiervoor beschreven en een dynamisch contract met de kosten zoals hiervoor omschreven.
Met de nuance dat er nu nog geen vaste vergoeding wordt aangerekend voor een dynamisch contract noch (door uitstel door de regulator wegens "technische" problemen bij de netbeheerder) capaciteitstarief. Beiden zouden op 1/1 e.k. kunnen wijzigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAz2oTrgzJ4kUcW_64L-_quFVZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbBffLTthx5Fru3nJ3NUpHT4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 11-11-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Laatst online: 20-09 15:48
ice-T106 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:24:
[...]

16A ampere, vaste kabel, eventueel mee te nemen. Geen gedoe met brakke schuko stekker. Zelfs te upgraden naar 32A. En voor onder de 200 euro klaar.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe zit deze dan aangesloten? niet gewoon in het stopcontact?

Zit er eigelijk iets van regeling / kwaliteit verschil in de laders mbt hoe 'goed/slecht' ze zijn voor de auto? of is het echt gewoon een relay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@darklord007 Het heet een laadpaal, maar het is helemaal geen lader. De echte lader zit in je auto, Het is een "slim stopcontact". Die schakelt pas aan als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Bijvoorbeeld een EV is aangesloten en geeft aan te willen laden. Bij openbare palen moet er natuurlijk iets zijn geregeld zodat de rekening gestuurd kan worden (bij lease auto's die thuis laden vaak ook) en dat soort zaken.
Verder geeft het met een signaal aan hoeveel de EV maximaal mag gebruiken.

Dat lijkt heel veel, maar is in feite vrij weinig. De daadwerkelijke batterij laden gebeurd volledig in je auto.

Bij een DC-lader (snellader) is het wel zo dat het laadgedeelte buiten de EV zit, maar ook hier is de EV degene die bepaalt hoe en wat er geladen gaat worden in de batterij.

Heb je geen voltmeter of iets in die richting waar je mee kan doormeten of het relais in je laadpaal echt stuk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@EVfan hoe is bij variabel contract het gedoe rond saldering geregeld? Bij wet is de saldering jaarlijks in Nederland. Gaan ze dan uit van het laagste tarief dat is voorgekomen (en maakt het variabele tarief daarmee uitermate oninteressant bij zonnepanelen)? Ik vermoed dat dit nogal eens over het hoofd wordt gezien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
darklord007 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:13:
[...]

Hoe zit deze dan aangesloten? niet gewoon in het stopcontact?

Zit er eigelijk iets van regeling / kwaliteit verschil in de laders mbt hoe 'goed/slecht' ze zijn voor de auto? of is het echt gewoon een relay?
Bij mij een verlengsnoer naar een krachtstroom stopcontact. Bij jou gewoon een vrouwelijke CEE stekker aan de kabels die je hebt lopen. Leek met wel redelijk duidelijk van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:34
mathman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:39:
[...]
Wat voor prijzen vraagt zonneplan voor hun laadpaal?
Dat hangt uiteraard van vanalles af. Bij mij ongeveer E2250 met een 7.5m kabel, ombouw van de meterkast naar 3-fasen, gevelmontage en een nieuwe 3-fasen kabel vanuit de meterkast door de kruipruimte. Niet zo heel verschillend van een wat luxer laadpunt bij ANWB of Coolblue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
mathman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:49:
[...]

Ik zou ook even bij Zonneplan kijken. Die bieden nu ook een laadpaal aan die je auto(s) laadt op de meest gunstigste momenten. En die gebruikt hiervoor ook een P1 module. Zie hier voor meer info.

@mathman
Zonneplan kan ook interessant zijn, maar hun “eigenbouw/eigenmerk (?)” lader is voor mij niet eerste keus. De laders waarmee de Tibber Plug compatible mee is wel. Maar mijn lader functioneert nog prima, dus die vervang ik nu nog niet, en is ook niet nodig als de beide EV’s betrouwbaar koppelen met de app van Tibber.
Heb vandaag contact met Tibber support gehad, en die geven aan met deze EV’s betrouwbaar te werken en geen problemen te kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
IvoB2 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:02:
Wanneer je een dynamisch tarief wil gebruiken om voordeel te doen bij het laden van een EV kijk je best ook naar de mogelijkheid om de laadpaal dan op een afzonderlijke meter (met een dynamisch tarief) te plaatsen en je huishouden op een andere meter (met een ander contract).
Zoniet pas je het dynamisch tarief toe op al je stroomverbruik.
Gezien je per meter maar één soort contract kan afsluiten zou het anders wel eens kunnen zijn dat je enerzijds voordeel doet met lage tarieven voor de EV maar je huishouden op andere tijdstippen (indien geen thuisaccu) stroom binnenhaalt op de duurste uurtarieven en de injectievergoeding voor PV lager ligt dan bij een ander contract (op de ogenblikken dat iedereen stroom op overschot heeft en de vraag is laag zakken de dynamische prijzen) of je zelfs moet gaan betalen (bij negatieve prijzen) om stroom op het net te zetten.
@IvoB2
Eerstens gebruik ik aanzienlijk meer stroom dan ik met PV opwek. Zolang de saldeer constructie bestaat zal een dynamisch contract wat minder opleveren voor de stroom die naar het net teruggaat, dan in mijn huidige contract. Zoals ook @de Peer in zijn reactie opmerkt is het dynamische tarief echter heel vaak lager, aanzienlijk lager dan wat ik verwacht van mijn huidige leverancier aangaande de verlenging in aanstaande januari, dus niet alleen de smart charging van de EV’s levert besparing, maar netto ook het andere verbruik tegen lagere kWh kosten, ondanks de lagere saldeer vergoeding.
Ik heb dat hele zaakje zo goed mogelijk gemodelleerd op basis van 2021 en 2022 ytd en dat levert toch wel een besparing van de stroomkosten van 20-25% overall.
Een “extra meterkast” voor een tweede leverancier is me teveel gedoe.
Bovendien kan vanaf 2025, als de in aantocht zijnde wetgeving goedgekeurd wordt, met twee leveranciers op een slimme meter gewerkt worden. Tot dan maar even “improviseren”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
daemonix schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:32:
@EVfan hoe is bij variabel contract het gedoe rond saldering geregeld? Bij wet is de saldering jaarlijks in Nederland. Gaan ze dan uit van het laagste tarief dat is voorgekomen (en maakt het variabele tarief daarmee uitermate oninteressant bij zonnepanelen)? Ik vermoed dat dit nogal eens over het hoofd wordt gezien...
@daemonix
Dat gebeurt real time, dus per uur, krijg je dezelfde prijs voor teruglevering als voor afname/verbruik. Dat tot maximaal je verbruik op jaarbasis. Daarboven wordt het “terugleveren”. Dan zijn de vergoedingen lager, bij Tibber worden dan belastingen niet meer vergoed.
De verschillende dynamische leveranciers verrekenen eea op wat verschillende manieren, maar kijk bijvoorbeeld op de site van Tibber, waar, vind ik, het duidelijk is uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 16:21
de Peer schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:39:
Ik dacht laat ik nog eens inlogen op mijn Alfen paal.
Maar na het inloggen krijg ik nu opeens nogmaals een inlogscherm te zien. En nu kom ik niet meer verder. Het lijkt alsof ik een aanvullend account of wachtwoord nodig heb. Meer mensen met dit probleem?

Of zou de backoffice het nu toch afgeschermd hebben?
edit: sinds firmware 5 lijkt er dus een aanvullend wachtwoord nodig te zijn helaas. Zucht... eens kijken hoe we dat nu weer voor elkaar gaan krijgen.

[Afbeelding]
Ben jij nog wat wijzer geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

visker999 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:26:
[...]

Ben jij nog wat wijzer geworden?
Ja na een aantal tickets bij Alfen aangemaakt te hebben lieten ze me weten dat zij me niet kunnen helpen. Zij hebben het wachtwoord niet. Ik moet dus bij mijn leasemaatschappij aankloppen. Die heb ik nu gemaild. Tegen beter weten in want die gaan dat wachtwoord echt niet geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Iemand die de backoffice via Vattenfal heeft lopen? Voorheen kon ik in de app de tijden instellen wanneer de paal actief is, maar zie het nergens meer?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:43:
[...]

Ja na een aantal tickets bij Alfen aangemaakt te hebben lieten ze me weten dat zij me niet kunnen helpen. Zij hebben het wachtwoord niet. Ik moet dus bij mijn leasemaatschappij aankloppen. Die heb ik nu gemaild. Tegen beter weten in want die gaan dat wachtwoord echt niet geven...
Eigenaardig, bij de installatie van onze Alfen laadpaal geen wachtwoord gekregen van de installateur (was gewoon plug and play ingesteld) en daarna gewoon aangevraagd bij Alfen België en ook verkregen. ACE Installer van hun website gedownload en toegang tot de paal. Wel nooit de firmware geupdated omdat ik hier ergens gelezen had dat bij updaten firmware ook de policy van Alfen zou wijzigen (extra paswoord nodig voor toegang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:41:
[...]

Eigenaardig, bij de installatie van onze Alfen laadpaal geen wachtwoord gekregen van de installateur (was gewoon plug and play ingesteld) en daarna gewoon aangevraagd bij Alfen België en ook verkregen. ACE Installer van hun website gedownload en toegang tot de paal. Wel nooit de firmware geupdated omdat ik hier ergens gelezen had dat bij updaten firmware ook de policy van Alfen zou wijzigen (extra paswoord nodig voor toegang).
Klopt het gaat om dat extra wachtwoord.
Ik heb ook login-gegevens voor de ACE installer ontvangen, dat is het probleem niet.
Alfen hééft dat wachtwoord niet eens dus ze kunnen me ook niet helpen.

Alfen zegt: "Uw wachtwoord gegevens zijn vanuit het oogpunt van data veiligheid niet voor ons inzichtelijk of te achterhalen."

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-11-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dus als je allerlei tijdelijke instellingen hebt ingebracht in je laadpaal (bv. vermogen tijdelijk downgeaden) en je doet een update van de paal kan je er niet meer (zelf) in en de paal terug resetten naar de standaarinstellingen?
Leuk gegeven. Iemand anders is dan "baas" over je eigen paal?
Of heb je een situatie dat de paal altijd eigendom blijft van de leasemaatschappij en na aflopen leasecontract verwijderd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:20:
Dus als je allerlei tijdelijke instellingen hebt ingebracht in je laadpaal (bv. vermogen tijdelijk downgeaden) en je doet een update van de paal kan je er niet meer (zelf) in en de paal terug resetten naar de standaarinstellingen?
Leuk gegeven. Iemand anders is dan "baas" over je eigen paal?
Klopt inderdaad.
En ja de leasemaatschappij ziet het blijkbaar ook echt als 'hun' paal en 'hun' instellingen en ze willen eigenlijk niet dat ik daar aan kom. Ik zie dat zelf anders...

Dus tsja dan ga ik ze voor elke kleine wijziging maar bellen en dan mogen zij op afstand telkens zaken wijzigen, misschien willen ze dan wel een wachtwoord geven.
Of heb je een situatie dat de paal altijd eigendom blijft van de leasemaatschappij en na aflopen leasecontract verwijderd wordt?
Weet ik eerlijk gezegd niet, volgens mij mag ik hem na een aantal jaar houden als hij afgeschreven is.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 12-11-2022 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:47:
[...]
Weet ik eerlijk gezegd niet, volgens mij mag ik hem na een aantal jaar houden als hij afgeschreven is.
Hier was dat heel duidelijk bepaald: na drie jaar werd de laadpaal mijn volle eigendom. Ik "mocht" na deze periode dan ook de herstellingen zelf regelen en betalen. :+ En uiteraard gaf na drie jaar het display volledig de geest (dat eigenlijk nooit goed gewerkt heeft en door de backend altijd "van op afstand" softwarematig gereset werd tot het niet meer "hun eigendom" was. Gelukkig heeft Alfen BE de kosten van de hardware herstelling (vervangen alle printplaten) als teken van goodwill volledig op hen genomen (omdat volgens de installateur gestuurd door Alfen bij de initiële installatie toch wel een paar schoonheidsfoutjes waren gemaakt. Het is trouwens die installateur die me ook op de hoogte gebracht heeft hoe en waar ik het paswoord moest aanvragen om via de ACe installer de paal inwendig te bedienen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
EVfan schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:09:
[...]

@IvoB2
Eerstens gebruik ik aanzienlijk meer stroom dan ik met PV opwek.
Betwijfel ik niet.
Ik schreef dan ook al dat een dynamisch tarief voor grootverbruikers (van het net) voordeel kan opleveren.
Omgekeerd voor kleinverbruikers niet.
Net zoals een capaciteitstartief (volgens de huidige plannen) voor grootverbruikers voordeliger is dan geen capaciteitstartief en nadelig voor zuinige (net) verbruikers.
De conclusie blijft dus dat iedereen voor zichzelf het optimum moet vaststellen en daar best naar handelt.

Ook wel een beetje een omgekeerde wereld dat hoe meer energie men verbruikt (van het openbaar net) hoe meer voordelen men vanuit de overheid aanreikt.
Net zoals bij de "steun" voor energie in een crisis (in Vlaanderen). Eerst van de daken schreeuwen dat consumenten moeten inzetten op de energietransitie door van fossiel zoveel mogelijk over te schakelen naar elektriciteit. En dan bij de eerste de beste tegenslag cash steun uitdelen voor wie met fossiel verwarmt (gas, stookolie, pellets) en wie elektrisch verwarmt gewoon negeren. |:( 8)7
Zo ga je de consumenten echt overtuigen. :?

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 12-11-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35
Geen idee of het al gemeld is, maar viel mij zojuist op dat op je Myenergi account de laadsessies tegenwoordig bijgehouden worden van je Zappi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kc4DYW2KLi2Tt3iwDJspl_Beevk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RP76JsaEhRIhSd6Grsd2HTbc.png?f=user_large

Makkelijk in een Excel te downloaden en zie dat het vanaf juli begonnen is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
IvoB2 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:19:
[...]

@IvoB2

Ook wel een beetje een omgekeerde wereld dat hoe meer energie men verbruikt (van het openbaar net) hoe meer voordelen men vanuit de overheid aanreikt.
Net zoals bij de "steun" voor energie in een crisis (in Vlaanderen). Eerst van de daken schreeuwen dat consumenten moeten inzetten op de energietransitie door van fossiel zoveel mogelijk over te schakelen naar elektriciteit. En dan bij de eerste de beste tegenslag cash steun uitdelen voor wie met fossiel verwarmt (gas, stookolie, pellets) en wie elektrisch verwarmt gewoon negeren. |:( 8)7
Zo ga je de consumenten echt overtuigen. :?
Ja dat is en ergerlijk, en zover het verwarming betreft toch ook wel begrijpelijk. Lang niet iedereen heeft de middelen (gehad) om de juiste maatregelen op tijd te nemen.
Nog afgezien van een grote groep die nu pas “wakker wordt”.

En precies zo, iedereen moet de resultante van allerlei parameters en effecten zelf afwegen. En daarom is een forum als dit erg waardevol, want het delen van die keuzes en de resutaten geven anderen weer meer referentie kader om de keuzes op te maken en verfijnen.

[ Voor 36% gewijzigd door EVfan op 12-11-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:17
Ophidian schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:38:
Geen idee of het al gemeld is, maar viel mij zojuist op dat op je Myenergi account de laadsessies tegenwoordig bijgehouden worden van je Zappi.

[Afbeelding]

Hmmm, welke versie app heb jij? Ik heb 2.2.5 (van 1 nov) en zie dat scherm niet. :?
Ik heb overigens ook de Nederlandse teksten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:45
Even deze hierzo neerzetten. Hier in Noorwegen zijn de prijzen behoorlijk gedaald, en de afgelopen week zelfs extreem laag.

Best ideaal op het moment. Het is al heel de week nagenoeg gratis laden :+ (1 kr = ca 0,1 euro. Dus 0,02kr = 0,002 euro per kWh 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fg6_iNwhErXnUNoKnpnbxgeDo68=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pTGhUduNIfd3O75Pynto26o9.png?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
edit: verwijderd wegens off topic

[ Voor 203% gewijzigd door IvoB2 op 12-11-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Ophidian schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 11:38:

[Afbeelding]

Als de KIA Connect app de laadsessies nu ook eens zou bijhouden dan kan ik veel makkelijker de laadverliezen berekenen.
Maar wellicht doet je Volvo dat wel?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@DonJuape De Volvo is er helaas nog niet, dus nog geen idee. Bij de Corsa kan het wel, gemiddeld laadverlies 7% afhankelijk van laadsnelheid. 11kW minder verlies dan langzamer laden.

Nu wel moeilijker te berekenen, de PSA controller laat zien hoeveel er geladen is. De Zappi is ook inclusief preconditioneren.

[ Voor 26% gewijzigd door Ophidian op 12-11-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rene schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:19:
Even deze hierzo neerzetten. Hier in Noorwegen zijn de prijzen behoorlijk gedaald, en de afgelopen week zelfs extreem laag.

Best ideaal op het moment. Het is al heel de week nagenoeg gratis laden :+ (1 kr = ca 0,1 euro. Dus 0,02kr = 0,002 euro per kWh 👍

[Afbeelding]
Het lijkt alsof je daar niet negatief kan, klopt dat?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zal wel erg lastig zijn met alle pumped hydro om nog overschot buiten dat te hebben.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divino83
wvanommen schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:52:
[...]

Je accesspoint van kanaal veranderen zou dan wellicht ook nog soelaas kunnen bieden, dit werkt alleen als het probleem wordt veroorzaakt door storing/veel verkeer op de huidige gebruikte band. Effectief zijn sowieso alleen 1,6 en 11 bruikbare banden in de 2,4 GHz, dus één van die kiezen is slim. Om te bepalen welke je het beste kan gebruiken kun je als je een Android telefoon hebt een Wifi Analyzer (er is ook een app die zo heet en die ik wel eens gebruikt heb) App downloaden en daarmee kijken naar interferentie (en het bereik van je eigen accesspoint) op de plek waar je laadpaal staat. Voor iOS is er alleen een App van Apple zelf waarmee je iets kan zien genaamd Airport Utility. Die geeft echter niet het overzicht wat Wifi Analyzer wel doet. Het is niet gegarandeerd dat dit iets oplost, maar 40MHz kanalen gebruiken in de 2,4 GHz band, maakt het 100% zeker slechter. De enige reden waarom dat bestaat is dat het marketing technisch tof klinkt dat je 2 keer zoveel data kan versturen.
Hij staat op kanaal 11 op 20MHz. Er is geen enkel ander overlappend kanaal. Signaal lijkt goed te zijn volgens wifi analyzer. Maar de Wallbox verliest constant connectie. Vlakbij de powerline adapter heb ik een smartgateway P1 device en dat werkt subliem. €50 vs €1600. Wallbox support is wat mij betreft ook zeer slecht. Amper bereikbaar en oplossingen zijn schijnbaar onbestaande. Duur stopcontact die Wallbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

TCroezing schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:33:
[...]

Hmmm, welke versie app heb jij? Ik heb 2.2.5 (van 1 nov) en zie dat scherm niet. :?
Ik heb overigens ook de Nederlandse teksten.
Ik heb het scherm wel, maar geen enkele sessie is zichtbaar. Moet je daar wellicht iets voor instellen ofzo?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
Hopelijk nog nergens gepost, maar ben het alleszins niet tegengekomen in mijn zoektocht.
Foto ter voorbeeld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDUSbtcPR9BYeDMg2eA3dIuR3Zc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gz3WwBu6cZe2wqbqgkWjj4nb.png?f=fotoalbum_large
Dit is de opstelling die ik aan het installeren ben, maar dan met een Zappi.
Wegens verzadiging van de wachtbuis krijg ik maar 1 kabel (4mm²) tot aan de laadpaal met stopcontact.
Kan het kwaad dat ik de kabel met wago klemmen aftak naar het stopcontact en dan de Zappi? Dus zekeringkast - stopcontact - lader.
Het stopcontact dient om heel af en toe een toestel aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het is heel simpel: dat stopcontact mag niet op dezelfde groep als de lader. Dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Bokes schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:58:
Hopelijk nog nergens gepost, maar ben het alleszins niet tegengekomen in mijn zoektocht.
Foto ter voorbeeld. [Afbeelding]
Wegens verzadiging van de wachtbuis krijg ik maar 1 kabel (4mm²) tot aan de laadpaal met stopcontact.
Kan het kwaad dat ik de kabel met wago klemmen aftak naar het stopcontact en dan de Zappi? Dus zekeringkast - stopcontact - lader.
Het mag sowieso niet, maar wil je t veilig doen moet je de kabel sowieso afzekeren op 16 ampère.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:21
Ik ben aan het kijken naar een energie leverancier met uurprijzen aangezien ik nu een vermogen betaal aan Eneco voor een kWh. Nu krijg ik van mijn werkgever het gemiddelde tussen het normale en dal tarief maar geen idee hoe dit zit met uurprijzen. Ik kan 1 keer per maand mijn prijs(vergoeding) laten aanpassen bij de laadpaalbeheerder (Awesems).

Iemand ervaring in een vergelijkbare situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Bart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 09:19
Bokes schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:58:
Foto ter voorbeeld. [Afbeelding]
Ik ben geen electricien, maar zou zelf er niet voor kiezen om langdurig 16A door een wago klem te trekken. Laatst heb ik mijn (4 meter) lange 4mm2 kabel gemeten tijdens het laden, die was 27’ warm in een verder koude kelder.

Edit:
En mocht ik mij niet vergissen, over de 0-draad die je wil aftakken loopt dan zelfs 3x16A tijdens het laden, dat zou ik al helemaal niet onderbreken met een wago.

[ Voor 7% gewijzigd door VW-Bart op 15-11-2022 07:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:23
De 0 draad doet niks bij 3 fase ;) fase verschuiving.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokes
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-01 10:03
VW-Bart schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:00:
[...]

Ik ben geen electricien, maar zou zelf er niet voor kiezen om langdurig 16A door een wago klem te trekken. Laatst heb ik mijn (4 meter) lange 4mm2 kabel gemeten tijdens het laden, die was 27’ warm in een verder koude kelder.

Edit:
En mocht ik mij niet vergissen, over de 0-draad die je wil aftakken loopt dan zelfs 3x16A tijdens het laden, dat zou ik al helemaal niet onderbreken met een wago.
Ter verduidelijking het betreft 1 fase aansluiting,want mijn huis is ook monofasig 40A, dus er zou max 32A doorvloeien. Mits loadbalancing wordt dit nog wat minder en wanneer het capaciteitstarief er komt zou ik de limiet waarschijnlijk nog lager instellen op de Zappi.
Volgens Wago zelf zijn hun klemmen ontwikkeld voor waarden tot 32 A/450 V en 105°.

Maar ik onthoud: het mag niet en het zou onveilig kunnen worden. Dan wordt het een mooi siercontact :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:45
Door dit topic heb ik een Zappi 2.1 aangeschaft om mijn bestelde Tesla in de toekomst op te kunnen laden.
Nu heb ik 2 electriciens gebeld om de Zappi te installeren, bij beide kreeg ik te horen dat ze alleen een totaal prijs willen aanbieden en mij niet willen/kunnen helpen omdat ik de Zappi al thuis heb.

Zijn er ook anderen die hier last van hebben gehad? Ik kan best 5-6 meter YMvK kabel 5x4 (of 2.5) + UTP kabel trekken en op de Zappi aansluiten maar blijf liever van de meterkast af.

Is de aansluiting in de meterkast relatief makkelijk te realiseren of raden jullie toch een professional aan?
Dan zou ik waarschijnlijk voor een werkspot of iets dergelijks gaan (aanbevelingen omgeving Tilburg zijn welkom).

Laadpunt komt 5-6 meter van meterkast, kabel loopt binnenhuis via inpandige garage naar de buitenmuur waar de Zappi op gemonteerd wordt. 3 fase 25A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
whipcheck schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:28:
Door dit topic heb ik een Zappi 2.1 aangeschaft om mijn bestelde Tesla in de toekomst op te kunnen laden.
Nu heb ik 2 electriciens gebeld om de Zappi te installeren, bij beide kreeg ik te horen dat ze alleen een totaal prijs willen aanbieden en mij niet willen/kunnen helpen omdat ik de Zappi al thuis heb.

Zijn er ook anderen die hier last van hebben gehad? Ik kan best 5-6 meter YMvK kabel 5x4 (of 2.5) + UTP kabel trekken en op de Zappi aansluiten maar blijf liever van de meterkast af.

Is de aansluiting in de meterkast relatief makkelijk te realiseren of raden jullie toch een professional aan?
Dan zou ik waarschijnlijk voor een werkspot of iets dergelijks gaan (aanbevelingen omgeving Tilburg zijn welkom).

Laadpunt komt 5-6 meter van meterkast, kabel loopt binnenhuis via inpandige garage naar de buitenmuur waar de Zappi op gemonteerd wordt. 3 fase 25A.
Ik heb het zelf gedaan, vond het niet ingewikkeld of lastig.
Maar @Makrolon wil je vast ook wel helpen met een offerte voor het aansluiten via een PM bericht.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dazydude
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-05-2024
Hi, ik heb een beetje zitten lezen door dit topic maar vraag mij toch nog af wat een goede keuze is voor laadpaal. Mijn situatie:

Tesla Model Y, rijd hem niet zakelijk dus hoef verbruik niet te declareren. 5300Wp op het dak liggen, de lage terugleververgoeding is ook een van de redenen om thuis te gaan laden. Laadpaal komt in mijn voortuin te staan en kabel moet over de stoep (is gedoogd in de wijk met alle buren die dat ook doen, misschien EV tegel in de toekomst), maar ik zie mijzelf hem dus niet non-stop dag aan de lader hangen - alleen wanneer het echt nodig is.

Ik ben redelijk handig dus kan (het grootste deel van) de installatie zelf, maar ben geen elektricien. Meterkast is al 3 fase en 3x25A. Verder kook ik elektrisch.

Mijn keuzes waren:

1. Wallbox Pulsar Plus met LB: handig voor al salderings regeling stopt, maar dan moet ik wel altijd met EV eraan hangen…
2. Tesla Wall Connector: omdat hij goedkoop is.
3. Zappi 2.1 schijnt efficiënter te zijn en naar 1 fase te kunnen schakelen, maar is 200 EUR duurder dan de Wallbox en heeft een kortere kabel (6.5 ipv 7m wat ik eigenlijk minimaal wil voor over de stoep)

Ik neig naar de Wallbox op te pikken met een Black Friday deal straks. Hebben jullie verder advies?

Tesla Model Y | 5300Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:40
@dazydude geen idee wat de Wallbox moet kosten maar met een Tesla kun je ook simpel met een Pi slim laden inregelen via de Tesla API. Daarnaast is het knopje op de TWC ook wel handig.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Inspired schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:54:
@dazydude geen idee wat de Wallbox moet kosten maar met een Tesla kun je ook simpel met een Pi slim laden inregelen via de Tesla API. Daarnaast is het knopje op de TWC ook wel handig.
Ik meen gelezen te hebben dat dit met de Gen3 (de huidige dus) niet meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:40
maharens schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:24:
[...]

Ik meen gelezen te hebben dat dit met de Gen3 (de huidige dus) niet meer kan.
Wat niet? Het slim regelen obv verbruik/opwek kan gewoon met een Pi en dan door het aanpassen van een Tesla (auto) via de API. Die kun je starten/stoppen met laden en je kunt het laadvermogen aanpassen. Allemaal via de API. Dit heeft verder dus niks met de TWC te maken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:04
whipcheck schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:28:

Ik heb redelijke kennis van elektra maar heb het toch door mijn zwager laten doen (elektricien). Mede omdat er een nieuwe 3 fase groep extra gemaakt moest worden.

Als dat eenmaal gerealiseerd is het aansluiten van de Zappi zelf niet moeilijk. De handleiding van de Zappi legt goed uit hoe je hem moet aansluiten.

Meest lastige vond ik de configuratie van de CT Klemmen en de rotatie zeker i.c.m. zonnepanelen. Maar na een uurtje was ook dat wel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Laatst online: 19-09 19:59
VW-Bart schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:00:
[...]

Ik ben geen electricien, maar zou zelf er niet voor kiezen om langdurig 16A door een wago klem te trekken.
Je kan dan altijd nog 'ouderwetse' lasklemmen gebruiken waar je eerst de draden 2 a 3 cm in elkaar moet twisten en dan de klem erop draaien. Dan heb je een veel groter contactoppervlak dan een wago klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
eltron schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:43:
[...]

Ik heb het zelf gedaan, vond het niet ingewikkeld of lastig.
Maar @Makrolon wil je vast ook wel helpen met een offerte voor het aansluiten via een PM bericht.
Thanks! Heb al contact gezocht met Makrolon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
LastSamurai schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:47:
[...]

Je kan dan altijd nog 'ouderwetse' lasklemmen gebruiken waar je eerst de draden 2 a 3 cm in elkaar moet twisten en dan de klem erop draaien. Dan heb je een veel groter contactoppervlak dan een wago klem.
En een veel grotere kans op fouten.

Als wago zegt dat er 32a door een klem heen kan dan vertrouw ik daar op, daar heb ik meer vertrouwen in dan in elkaar gedraaide draden in een lasdop. Zeker als dat door iemand is gedaan die er geen ervaring mee heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whipcheck
Senaxx schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:04:
[...]

Ik heb redelijke kennis van elektra maar heb het toch door mijn zwager laten doen (elektricien). Mede omdat er een nieuwe 3 fase groep extra gemaakt moest worden.

Als dat eenmaal gerealiseerd is het aansluiten van de Zappi zelf niet moeilijk. De handleiding van de Zappi legt goed uit hoe je hem moet aansluiten.

Meest lastige vond ik de configuratie van de CT Klemmen en de rotatie zeker i.c.m. zonnepanelen. Maar na een uurtje was ook dat wel geregeld.
Nou is mijn zwager toevallig ook electricien maar ik wil hem eigenlijk niet inschakelen. Als ik het vraag dan staat hij vandaag nog op de stoep maar ik wil er geen misbruik van maken en gun hem zijn weekenden en avonden (vergoeding weigert hij aan te nemen).
Pagina: 1 ... 37 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen