Ik zou de buis niet naar binnen brengen maar alleen de kabel. 40mm boren is echt overkill.iGadget schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:46:
Vandaag wil ik beginnen met de aanleg van mijn laadpaal. Mijn meterkast is nog 1 fase met 35A hoofdzekering en dat laat ik voorlopig zo. Mijn EV kan toch niet sneller laden dan 6 kW en ik wil de paal slim gaan aansturen dus verwacht dat ik daar voorlopig nog wel mee weg kom. Wel is de paal geschikt voor 3 fase 22 kW dus de kabel wil ik niet op bezuinigen. Zelfs door een mantelbuis lijkt me zo'n kabel verzwaren in de toekomst geen pretje![]()
Kostentechnisch ga ik zoveel mogelijk zelf doen, maar laat alles uiteindelijk wel controleren door een elektriciën.
Vanaf de meterkast is het een kleine 10 meter door de kruiprumte tot de buitenmuur en vanaf daar mag ik 10 meter gaan graven door de tuin![]()
Boodschappenlijstje (so far):Vragen:
- Laadpaal (ben toch voor de Webasto Unite gegaan) [check]
- Mantelbuis (https://www.toolstation.nl/pipelife-mantelbuis/p17372)
- 5x 4mm2 kabel (afstand is ~20m maar ik haal 25m just to be sure)
- 2x CAT6 (extra netwerk komt ooit wel weer van pas) [check]
- Waarschuwingslint (bijv. https://www.ipco.nl/nl-nl/assortiment/waarschuwingslint-rood-let-op-elektriciteitskabel/50wrslroelec)
- 40mm gatenboor
- Losse groep / alamat voor in meterkast [check? Zie vraag 6]
- Montage / kleinmateriaal
- Mis ik nog iets essentiëels op mijn boodschappenlijstje?
- Is voor een afstand van 20 (max 25) meter 4mm2 voldoende om in de verre toekomst nog 22 kW te kunnen doen of moet ik dan alsnog naar 6mm2?
- Als ik door een mantelbuis ga, is dan een grondkabel nog altijd te prefereren boven een 'normale' kabel?
- Iemand toevallig nog waarschuwingslint liggen? Op zo'n rol zit 250m en ik heb maar 10m nodig...
- Als ik ga boren vanuit de tuin door de buitenmuur naar de kruipruimte, is het dan verstandig om een beetje schuin naar boven te boren ivm naar binnen sijpelend vocht?
- Ik heb nog een ongebruikte groep in mijn meterkast (kwam vrij na aanleg zonnepanelen). Dit is een 16A ABB automaat:
[Afbeelding]
Nou las ik al dat een alamat de voorkeur heeft. 10 jaar geleden heb ik zelf stopcontacten aangelegd in de kruipruimte met het idee dat ik daar al mijn servertjes wilde neerzetten. Ik heb de hele kruipruimte toen achter een eigen alamat geplaatst:
[Afbeelding]Nou had ik het idee om de ongebruikte automaat in te gaan zetten voor de kruipruimte (er staan nu 2 servertjes te draaien die hooguit samen 1kW piek trekken en dat worden er niet meer) en dan de vrijgekomen alamat in te zetten voor de laadpaal. Is dit wat jullie betreft een goed plan of zou je dit anders aanpakken?
Ik zou zeker een grondkabel gebruiken aangezien de buis zelf niet zo sterk is.
Die ongebruikte groep is geen 3 fase aardlekautomaat.