• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
iGadget schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:46:
Vandaag wil ik beginnen met de aanleg van mijn laadpaal. Mijn meterkast is nog 1 fase met 35A hoofdzekering en dat laat ik voorlopig zo. Mijn EV kan toch niet sneller laden dan 6 kW en ik wil de paal slim gaan aansturen dus verwacht dat ik daar voorlopig nog wel mee weg kom. Wel is de paal geschikt voor 3 fase 22 kW dus de kabel wil ik niet op bezuinigen. Zelfs door een mantelbuis lijkt me zo'n kabel verzwaren in de toekomst geen pretje ;)

Kostentechnisch ga ik zoveel mogelijk zelf doen, maar laat alles uiteindelijk wel controleren door een elektriciën.

Vanaf de meterkast is het een kleine 10 meter door de kruiprumte tot de buitenmuur en vanaf daar mag ik 10 meter gaan graven door de tuin :Y)

Boodschappenlijstje (so far):Vragen:
  1. Mis ik nog iets essentiëels op mijn boodschappenlijstje?
  2. Is voor een afstand van 20 (max 25) meter 4mm2 voldoende om in de verre toekomst nog 22 kW te kunnen doen of moet ik dan alsnog naar 6mm2?
  3. Als ik door een mantelbuis ga, is dan een grondkabel nog altijd te prefereren boven een 'normale' kabel?
  4. Iemand toevallig nog waarschuwingslint liggen? Op zo'n rol zit 250m en ik heb maar 10m nodig...
  5. Als ik ga boren vanuit de tuin door de buitenmuur naar de kruipruimte, is het dan verstandig om een beetje schuin naar boven te boren ivm naar binnen sijpelend vocht?
  6. Ik heb nog een ongebruikte groep in mijn meterkast (kwam vrij na aanleg zonnepanelen). Dit is een 16A ABB automaat:
    [Afbeelding]
    Nou las ik al dat een alamat de voorkeur heeft. 10 jaar geleden heb ik zelf stopcontacten aangelegd in de kruipruimte met het idee dat ik daar al mijn servertjes wilde neerzetten. Ik heb de hele kruipruimte toen achter een eigen alamat geplaatst:
    [Afbeelding]Nou had ik het idee om de ongebruikte automaat in te gaan zetten voor de kruipruimte (er staan nu 2 servertjes te draaien die hooguit samen 1kW piek trekken en dat worden er niet meer) en dan de vrijgekomen alamat in te zetten voor de laadpaal. Is dit wat jullie betreft een goed plan of zou je dit anders aanpakken?
Ik zou de buis niet naar binnen brengen maar alleen de kabel. 40mm boren is echt overkill.
Ik zou zeker een grondkabel gebruiken aangezien de buis zelf niet zo sterk is.
Die ongebruikte groep is geen 3 fase aardlekautomaat.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

iGadget schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:46:
Vandaag wil ik beginnen met de aanleg van mijn laadpaal. Mijn meterkast is nog 1 fase met 35A hoofdzekering en dat laat ik voorlopig zo. Mijn EV kan toch niet sneller laden dan 6 kW en ik wil de paal slim gaan aansturen dus verwacht dat ik daar voorlopig nog wel mee weg kom. Wel is de paal geschikt voor 3 fase 22 kW dus de kabel wil ik niet op bezuinigen. Zelfs door een mantelbuis lijkt me zo'n kabel verzwaren in de toekomst geen pretje ;)

Kostentechnisch ga ik zoveel mogelijk zelf doen, maar laat alles uiteindelijk wel controleren door een elektriciën.

Vanaf de meterkast is het een kleine 10 meter door de kruiprumte tot de buitenmuur en vanaf daar mag ik 10 meter gaan graven door de tuin :Y)

Boodschappenlijstje (so far):Vragen:
  1. Mis ik nog iets essentiëels op mijn boodschappenlijstje?
  2. Is voor een afstand van 20 (max 25) meter 4mm2 voldoende om in de verre toekomst nog 22 kW te kunnen doen of moet ik dan alsnog naar 6mm2?
  3. Als ik door een mantelbuis ga, is dan een grondkabel nog altijd te prefereren boven een 'normale' kabel?
  4. Iemand toevallig nog waarschuwingslint liggen? Op zo'n rol zit 250m en ik heb maar 10m nodig...
  5. Als ik ga boren vanuit de tuin door de buitenmuur naar de kruipruimte, is het dan verstandig om een beetje schuin naar boven te boren ivm naar binnen sijpelend vocht?
  6. Ik heb nog een ongebruikte groep in mijn meterkast (kwam vrij na aanleg zonnepanelen). Dit is een 16A ABB automaat:
    [Afbeelding]
    Nou las ik al dat een alamat de voorkeur heeft. 10 jaar geleden heb ik zelf stopcontacten aangelegd in de kruipruimte met het idee dat ik daar al mijn servertjes wilde neerzetten. Ik heb de hele kruipruimte toen achter een eigen alamat geplaatst:
    [Afbeelding]Nou had ik het idee om de ongebruikte automaat in te gaan zetten voor de kruipruimte (er staan nu 2 servertjes te draaien die hooguit samen 1kW piek trekken en dat worden er niet meer) en dan de vrijgekomen alamat in te zetten voor de laadpaal. Is dit wat jullie betreft een goed plan of zou je dit anders aanpakken?
Verstandig om gelijk aan te leggen voor 3-fasen met de 4mm2 kabel, goed idee.
  • Let op, wil je een 5x4mm2 of wil je een 4x4 mm2 + 4 mm2 waarbij het AS (aardscherm) gebruikt wordt als PE (aarde), dit is eigenlijk wat je wilt mocht er nu of in de toekomst een risico zijn dat iemand met een schep door de kabel heen zou gaan. Gezien je noemt door de tuin, lijkt mij dit noodzakelijk.
  • Webasto Unite heeft matige schroeven en/of pluggen (zie evt. het Webasto topic hiervoor), ik zou gewoon even je eigen pakken als je zelf fijne hebt om mee te werken.
  • CAT6 is overkill, maar niet erg verder.
  • Je wilt een 40mm mantelbuis door een gat krijgen wat je boort met een 40mm gatenboor, dat wordt lastig, zeker als je door twee muren mag gaan dan kun je niet aanduwen voor je buitenmuur (of binnenmuur als je van buiten naar binnen werkt.
  • Vergeet niet om van binnen naar buiten iets naar beneden te boren (of andersom) zodat er geen water je woning in loopt. Vergeet niet om beide kanten dicht te kitten/purren.
  • Heb je het juiste gereedschap? Je wilt sowieso een kabelmes, iets zoals deze: https://www.sandervunderi...n-kabelmes-no-s4-28h.html
  • Ik weet zo niet of de Webasto op moment gedraaid moet worden, maar je automaten in je groepenkast moeten dat sowieso wel, heb je een momentschroevendraaier?
  1. Zie hierboven.
  2. Tot 25m is 4 mm² meer dan voldoende voor 3x 16A, maar voor 3x 32A of voor 1x 32A zit je met 25m een beetje op het kantelpunt, ik zou persoonlijk voor deze afstand 4 mm² aanhouden.
  3. Ja, de mantelbuis heeft geen aardscherm.
  4. Marktplaats checken?
  5. Zou ik wel prefereren ja.
  6. Je wilt een EVSE achter een eigen aardlekautomaat, ik wil je aanraden de 80% regel in acht te nemen, de aardlekautomaat op moment te draaien en indien mogelijk deze aardlekautomaat als je ruimte hebt in de groepenkast ruimte te geven zodat die niet strak tegen andere elektrocomponenten aan zit. Je hebt het over 6 kW vermogen om te laden dat is 26A, dan wil je de EVSE limiteren op 25A en neem je een 32A aardlekautomaat als je dit met loadbalancing uitvoert zal dit goed gaan. Dan zit je te kijken naar deze: https://www.sandervunderi...maat-1p-n-30ma-ds201.html let wel op da je hier de selectiviteitsregels niet in acht neemt (32A achter een 35A hoofdzekering). Ik heb hier persoonlijk geen moeite mee, maar officieel zou het niet mogelijk.

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09 16:45

iGadget

Wowsers!

nietwijk schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:01:
@iGadget Allereerst complimenten dat je je hier goed ingelezen hebt. Alles dat afgelopen weken voorbij gekomen is netjes opgesomd.

Ik maak uit de boormaat op dat je de kleine maat mantelbuis wilt nemen. Ik zou de grote nemen, daar ga je plezier van hebben. En kijk ook wat de werkelijke buitenmaat is voordat je er speciaal een (te kleine) boor voor koopt. (lenen/huren kan ook)

Aangezien je op 1 fase wilt laden zou ik 6mm2 en een zwaardere automaat kiezen icm loadbalancing. Tenzij de laadsnelheid je echt niks doet. Die 35A huisaansluiting zal zelden beperkend zijn als je aan zonneladen doet.

Schuin naar boven boren zou ik niet doen omwille van vocht, gewoon de makkelijkste/veiligste route kiezen. Binnendringend vocht zal verwaarloosbaar zijn, tenzij je in een specifieke situatie zit...
Thanks! :)
Dus je zou voor deze gaan? https://www.toolstation.nl/pipelife-mantelbuis/p21432
2x zo duur, grotere boor nodig... Wil ik best doen allemaal, maar wat moet ik me dan precies voorstellen bij 'plezier'? Meer flexibiliteit in de toekomst? Dat is juist waarom ik het nu in 1x goed wil doen - stroomkabel met genoeg capaciteit, genoeg LAN kabels erdoor... Hooguit ooit nog glasvezel, maar verder? Maar misschien mis ik iets? :D

Wat betreft laadsnelheid - Ik kan er (voorlopig) prima mee leven dat ik niet sneller ga kunnen laden dan 16A / 3,6kW. Mocht ik dit in de toekomst toch te traag vinden, dan kan ik altijd nog een zwaardere automaat erin zetten. Maar waarom die 6mm2 ipv 4mm2? Over 25m kan ik toch 32A trekken met 4mm2? Zijn er situaties (in de toekomst) denkbaar dat ik daar ooit overheen ga met deze laadpaal?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• iGadget

iGadget

Wowsers!

True schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:11:
[...]

Verstandig om gelijk aan te leggen voor 3-fasen met de 4mm2 kabel, goed idee.
  • Let op, wil je een 5x4mm2 of wil je een 4x4 mm2 + 4 mm2 waarbij het AS (aardscherm) gebruikt wordt als PE (aarde), dit is eigenlijk wat je wilt mocht er nu of in de toekomst een risico zijn dat iemand met een schep door de kabel heen zou gaan. Gezien je noemt door de tuin, lijkt mij dit noodzakelijk.
Alright, dat wordt dus 4mm2 grondkabel. Check!
  • Webasto Unite heeft matige schroeven en/of pluggen (zie evt. het Webasto topic hiervoor), ik zou gewoon even je eigen pakken als je zelf fijne hebt om mee te werken.
Hele goeie, ik ben het hele Webasto topic nog aan het doorploegen (zit nu op pagina 17), maar deze neem ik mee.
  • CAT6 is overkill, maar niet erg verder.
Weet ik, maar dat heb ik liggen dus dikke prima ;)
  • Je wilt een 40mm mantelbuis door een gat krijgen wat je boort met een 40mm gatenboor, dat wordt lastig, zeker als je door twee muren mag gaan dan kun je niet aanduwen voor je buitenmuur (of binnenmuur als je van buiten naar binnen werkt.
  • Vergeet niet om van binnen naar buiten iets naar beneden te boren (of andersom) zodat er geen water je woning in loopt. Vergeet niet om beide kanten dicht te kitten/purren.
Ah ja goed punt. Ik zal de boel goed opmeten vantevoren en de juiste gatenboor regelen. Schuin boren zijn de meningen hier over verdeeld lees ik, maar ik was het wel van plan. Pur / kit gaat erbij op de lijst!
  • Heb je het juiste gereedschap? Je wilt sowieso een kabelmes, iets zoals deze: https://www.sandervunderi...n-kabelmes-no-s4-28h.html
  • Ik weet zo niet of de Webasto op moment gedraaid moet worden, maar je automaten in je groepenkast moeten dat sowieso wel, heb je een momentschroevendraaier?
De tools! Ik ging er vanuit dat mijn verzameling stanleymesjes wel zou volstaan, maar zo'n kabelmes ziet er toch ook wel erg handig uit... Zet 'm erbij.

Ik heb idd geen momentschroevendraaier... Heb daar ook geen moment aan gedacht (ka-tsjing) :P - Is wel weer een prijzig apparaatje erbij, kun je er 1 aanbevelen die niet al te duur is?

Oh en trouwens... Die heb ik 10 jaar geleden ook niet gebruikt toen ik die alamat erbij schroefde... Mezelf kennende heb ik de boel zeker niet te slap aangedraaid, maar wat is het risico als je te hard aandraait? :?
  1. Zie hierboven.
  2. Tot 25m is 4 mm² meer dan voldoende voor 3x 16A, maar voor 3x 32A of voor 1x 32A zit je met 25m een beetje op het kantelpunt, ik zou persoonlijk voor deze afstand 4 mm² aanhouden.
  3. Ja, de mantelbuis heeft geen aardscherm.
  4. Marktplaats checken?
  5. Zou ik wel prefereren ja.
  6. Je wilt een EVSE achter een eigen aardlekautomaat, ik wil je aanraden de 80% regel in acht te nemen, de aardlekautomaat op moment te draaien en indien mogelijk deze aardlekautomaat als je ruimte hebt in de groepenkast ruimte te geven zodat die niet strak tegen andere elektrocomponenten aan zit. Je hebt het over 6 kW vermogen om te laden dat is 26A, dan wil je de EVSE limiteren op 25A en neem je een 32A aardlekautomaat als je dit met loadbalancing uitvoert zal dit goed gaan. Dan zit je te kijken naar deze: https://www.sandervunderi...maat-1p-n-30ma-ds201.html let wel op da je hier de selectiviteitsregels niet in acht neemt (32A achter een 35A hoofdzekering). Ik heb hier persoonlijk geen moeite mee, maar officieel zou het niet mogelijk.
Ok, hier mis ik nog wat kennis geloof ik. 80% regel? Is dat een regel die zegt "de boel nooit meer dan 80% belasten van de max capaciteit" of bedoel je iets anders?
Die 6 kW is de max die mijn EV kan laden op AC. Met de huidige alamat is dat überhaupt geen optie, dus ik was van plan op safe te spelen en de paal te limiteren op 15A / 3,5kW. Moet ik daar nog iets onder gaan zitten?

Ik snap uiteraard dat als ik meer dan 16A wil kunnen trekken, ik een zwaardere alamat (en bedrading in de meterkast) nodig ga hebben. Voor nu wil ik het, voor zover mogelijk, even doen met de meterkast / groepen / alamats die ik heb.

Vwbt de selectiviteitsregels (weer wat geleerd) - die ga ik zeker meenemen zodra ik boven de 16A wil gaan. In mijn huidige plan voorzie ik daar wel in toch?

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 30-09 08:47
@iGadget Ik zou dat zelf wel doen. Maar ik vind het niet erg om een paar tientjes meer uit te geven en het mij daarmee voor de uitvoering en toekomst makkelijker te maken. Als je echt voor de laagste prijs gaat kan het goedkoper, het is net wat je doel/budget is. Dat is voor iedereen verschillend en daar is voor mij geen goed of fout bij.

Ik heb ooit 4mm2 getrokken en heb daar nu spijt van. Voor mij toen onnodige zuinigheid geweest en nu ga ik de boel niet meer overhoop halen. Met het wegvallen van salderen ga ik straks meer zonneladen en minder vaak 11 kW laden. Bij 3-fase laden zit je al gauw aan 4.2 kW minimaal. Bij 16A 1-fase laden houdt het bij 3.7 kW wel op. Daar tussenin zit een gat. Toen nam ik een 3-fase B20 automaat, maar met de kennis van nu had ik die ook graag zwaarder gekozen. Ik heb de lader nu ingesteld op max 20A, dan heb ik in ieder geval overlap voor 1- en 3-fase schakelen. Dan heb je niet de 20% marge, maar in deze toepassing zal ik ook nooit langdurig 20A trekken.

Het nadeel van 6 mm2 is de stugheid in kleine ruimtes en de iets hogere prijs, het voordeel is meer mogelijkheden in de toekomst. Daarnaast...er is geen hard overslagpunt voor 4/6 mm2. Bij 6 mm2 heb je simpelweg minder verlies.

Ik zag de 63 mm 25 m mantelbuis overigens voor een lagere prijs dan de 40mm variant bij Toolstation. Ik heb de website niet gecontroleerd. In de praktijk kan het nog weleens tegenvallen om een dikke kabel over lange afstand door de 40mm buis te werken. Dat zal bij de 63mm variant een stuk makkelijker gaan. Daarnaast vind ik het altijd fijn om wat extra ruimte te hebben voor de toekomst. Kost nu geen extra werk, hooguit iets duurder, maar kan je in de toekomst veel plezier van hebben. Mijn huis is 5 jaar geleden gebouwd, mijn laadpaal 4 jaar geleden geïnstalleerd en het gaat zo hard dat ik nu alweer spijt heb van keuzes uit die tijd en het gaat daarbij om zaken die ik 5 jaar geleden niet kon voorspellen.

En voor 32A heb je toch echt wel 6 mm2 nodig. Dat is echt geen luxe. 4 mm2 is leuk voor 25A max.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

iGadget schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:18:
[...]

Alright, dat wordt dus 4mm2 grondkabel. Check!

[...]

Hele goeie, ik ben het hele Webasto topic nog aan het doorploegen (zit nu op pagina 17), maar deze neem ik mee.

[...]

Weet ik, maar dat heb ik liggen dus dikke prima ;)

[...]

Ah ja goed punt. Ik zal de boel goed opmeten vantevoren en de juiste gatenboor regelen. Schuin boren zijn de meningen hier over verdeeld lees ik, maar ik was het wel van plan. Pur / kit gaat erbij op de lijst!

[...]

De tools! Ik ging er vanuit dat mijn verzameling stanleymesjes wel zou volstaan, maar zo'n kabelmes ziet er toch ook wel erg handig uit... Zet 'm erbij.

Ik heb idd geen momentschroevendraaier... Heb daar ook geen moment aan gedacht (ka-tsjing) :P - Is wel weer een prijzig apparaatje erbij, kun je er 1 aanbevelen die niet al te duur is?

Oh en trouwens... Die heb ik 10 jaar geleden ook niet gebruikt toen ik die alamat erbij schroefde... Mezelf kennende heb ik de boel zeker niet te slap aangedraaid, maar wat is het risico als je te hard aandraait? :?

[...]

Ok, hier mis ik nog wat kennis geloof ik. 80% regel? Is dat een regel die zegt "de boel nooit meer dan 80% belasten van de max capaciteit" of bedoel je iets anders?
Die 6 kW is de max die mijn EV kan laden op AC. Met de huidige alamat is dat überhaupt geen optie, dus ik was van plan op safe te spelen en de paal te limiteren op 15A / 3,5kW. Moet ik daar nog iets onder gaan zitten?

Ik snap uiteraard dat als ik meer dan 16A wil kunnen trekken, ik een zwaardere alamat (en bedrading in de meterkast) nodig ga hebben. Voor nu wil ik het, voor zover mogelijk, even doen met de meterkast / groepen / alamats die ik heb.

Vwbt de selectiviteitsregels (weer wat geleerd) - die ga ik zeker meenemen zodra ik boven de 16A wil gaan. In mijn huidige plan voorzie ik daar wel in toch?
Ik heb de WIHA 2872T13 als momentschroevendraaier, maar als je die anders nooit nodig hebt zal ik kijken of je iemand kunt vinden van wie je die kunt lenen. Zonde v.h. geld als je die puur voor een klusje moet aanschaffen. Die van Wera is iets goedkoper meen ik en zal ook prima functioneren. Als je in de buurt had gewoond was ik gerust een keer langsgekomen om het voor je na te draaien op moment, ik ben vast niet de enige op GoT die er zo over denkt.

Het risico van te hard aandraaien is dat je de aders kapot draait en ze daardoor los tegen de automaat of in de automaat hangen.

80% is inderdaad bij de meeste A-merken dat het nominaal continu vermogen tot 80% van de overbelastingsbescherming zit. Dit is puur doordat ze dan erg warm worden en de warmte kwijt moeten kunnen. Vroeger wat minder relevant, maar bij de PV-installaties en EVSE-installaties heb je precies twee componenten die langdurig vermogen doorvoeren.

Let op, je hebt geen alamat (aardlekautomaat) je hebt nu een installatieautomaat en een aardlekschakelaar. Als je 16A kiest zou ik inderdaad de EVSE tot 12A instellen. Als je PV-vermogen boven die 12A (2760W) zit zou ik een hoger vermogen aardlekautomaat kiezen.

Selectiviteit is tot een automaat van 20A bij een hoofdzekering van 35A volledig volgens spec.

• iGadget

iGadget

Wowsers!

nietwijk schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:25:
@iGadget Ik zou dat zelf wel doen. Maar ik vind het niet erg om een paar tientjes meer uit te geven en het mij daarmee voor de uitvoering en toekomst makkelijker te maken. Als je echt voor de laagste prijs gaat kan het goedkoper, het is net wat je doel/budget is. Dat is voor iedereen verschillend en daar is voor mij geen goed of fout bij.
Een paar tientjes vind ik ook geen probleem, maar bijv van 4 naar 6 mm2 is gewoon dubbele prijs (~€5 -> €10 / m). Of heb je nog een goede tip waar ze betere prijzen hebben?
Ik heb ooit 4mm2 getrokken en heb daar nu spijt van. Voor mij toen onnodige zuinigheid geweest en nu ga ik de boel niet meer overhoop halen. Met het wegvallen van salderen ga ik straks meer zonneladen en minder vaak 11 kW laden. Bij 3-fase laden zit je al gauw aan 4.2 kW minimaal. Bij 16A 1-fase laden houdt het bij 3.7 kW wel op. Daar tussenin zit een gat. Toen nam ik een 3-fase B20 automaat, maar met de kennis van nu had ik die ook graag zwaarder gekozen. Ik heb de lader nu ingesteld op max 20A, dan heb ik in ieder geval overlap voor 1- en 3-fase schakelen. Dan heb je niet de 20% marge, maar in deze toepassing zal ik ook nooit langdurig 20A trekken.
Ik ga ook zeker meer zonneladen, maar heb maar weinig gelegenheid om meer op te wekken. Met mijn huidige PV installatie (10x 325Wp Oost-West opstelling) kom ik eigenlijk nooit boven de 1,6 kW uit. Kan hooguit nog 3 panelen op het dak in Zuid opstelling bij leggen, maar dan kom ik ws. ook niet boven de 3 kW totaal uit.
Het nadeel van 6 mm2 is de stugheid in kleine ruimtes en de iets hogere prijs, het voordeel is meer mogelijkheden in de toekomst. Daarnaast...er is geen hard overslagpunt voor 4/6 mm2. Bij 6 mm2 heb je simpelweg minder verlies.
En hoeveel verlies mag ik verwachten over (hooguit) 25m?
Ik zag de 63 mm 25 m mantelbuis overigens voor een lagere prijs dan de 40mm variant bij Toolstation. Ik heb de website niet gecontroleerd.
Zo, dat scheelt idd behoorlijk. Heb je goede ervaringen met deze partij? Vind de website nogal vaag - geen zoekfunctie, geen contactgegevens...
In de praktijk kan het nog weleens tegenvallen om een dikke kabel over lange afstand door de 40mm buis te werken. Dat zal bij de 63mm variant een stuk makkelijker gaan.
Snap ik. Ik hoef gelukkig (vrijwel) alleen rechtdoor, één bochtje als de buis in het schuurtje in de tuin weer naar boven komt. Zeker als ik op die plek de kabel invoer verwacht ik weinig problemen.
Daarnaast vind ik het altijd fijn om wat extra ruimte te hebben voor de toekomst. Kost nu geen extra werk, hooguit iets duurder, maar kan je in de toekomst veel plezier van hebben. Mijn huis is 5 jaar geleden gebouwd, mijn laadpaal 4 jaar geleden geïnstalleerd en het gaat zo hard dat ik nu alweer spijt heb van keuzes uit die tijd en het gaat daarbij om zaken die ik 5 jaar geleden niet kon voorspellen.
Goed punt. Ik denk er nog even over na :)
En voor 32A heb je toch echt wel 6 mm2 nodig. Dat is echt geen luxe. 4 mm2 is leuk voor 25A max.
Volgens dit overzicht kan 32A tot 25m. En ik heb minder dan 25m. Wat mis ik? :)

• iGadget

iGadget

Wowsers!

True schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:47:
[...]

Ik heb de WIHA 2872T13 als momentschroevendraaier, maar als je die anders nooit nodig hebt zal ik kijken of je iemand kunt vinden van wie je die kunt lenen. Zonde v.h. geld als je die puur voor een klusje moet aanschaffen. Die van Wera is iets goedkoper meen ik en zal ook prima functioneren. Als je in de buurt had gewoond was ik gerust een keer langsgekomen om het voor je na te draaien op moment, ik ben vast niet de enige op GoT die er zo over denkt.
Heb 'm op de buurtapp gezet, fingers crossed :+
Het risico van te hard aandraaien is dat je de aders kapot draait en ze daardoor los tegen de automaat of in de automaat hangen.
Dan gok ik dat het toevallig goed heb gedaan. Dat risico neem ik niet nog een keer _/-\o_
80% is inderdaad bij de meeste A-merken dat het nominaal continu vermogen tot 80% van de overbelastingsbescherming zit. Dit is puur doordat ze dan erg warm worden en de warmte kwijt moeten kunnen. Vroeger wat minder relevant, maar bij de PV-installaties en EVSE-installaties heb je precies twee componenten die langdurig vermogen doorvoeren.
Juistem. Dus die voldoende afstand is wel een dingetje. Neem ik ook mee!
Let op, je hebt geen alamat (aardlekautomaat) je hebt nu een installatieautomaat en een aardlekschakelaar. Als je 16A kiest zou ik inderdaad de EVSE tot 12A instellen. Als je PV-vermogen boven die 12A (2760W) zit zou ik een hoger vermogen aardlekautomaat kiezen.
Oh wacht... Die dikke DS201HAF is géén alamat? Zo is 'ie me wel verkocht destijds :?
Wat is het verschil tussen dat ding en een 'echte' alamat dan?

Ik zal de paal iig limiteren tot 12A. Mijn PV-vermogen zit alleen theoretisch boven de 2760W, maar voorlopig zie ik de zon nog niet in het Oosten en Westen tegelijk schijnen ;)
Als ik ooit die 3 extra panelen op Zuid er nog bij leg dan laat ik vooraf alles nog eens goed narekenen.
Selectiviteit is tot een automaat van 20A bij een hoofdzekering van 35A volledig volgens spec.
Top!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:50
iGadget schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:52:
[...]

Volgens dit overzicht kan 32A tot 25m. En ik heb minder dan 25m. Wat mis ik? :)
"Deze berekening is op basis van: belasting is gelijk aan zekering waarde, enkel in goot, omgevingstemperatuur 20˚ Celcius, max spanningsverlies 3%. ..."

Geen fan van elektramat, maar volgens deze calculator zit je met 32A en kabel in de grond door een buis aan max 23m voor 5G6, daarboven zou je naar 5G10 moeten.

Over die 22kW / 32A, tijdens een discussie met iemand van Peblar, noemde hij dat er weinig auto's zijn die daadwerkelijk 22kW kunnen laden. Er zijn wel wat auto's die ~7kW op 1 fase doen. Ik heb zelf wel geleerd dat het lastig kan zijn om goed in te schatten wat de toekomst brengt, dus dat je daar niet te veel op moet blindstaren.

[ Voor 37% gewijzigd door Verdicampo op 07-09-2026 13:12 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 20:14

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Een paar tientjes vind ik ook geen probleem, maar bijv van 4 naar 6 mm2 is gewoon dubbele prijs (~€5 -> €10 / m). Of heb je nog een goede tip waar ze betere prijzen hebben?
Als je 32A wil laden (7,4kW of 22kW) en je wilt geen gezeur hebben met nen1010 en verzekeringen dan neem je die euro’s op de koop toe. Het gaat om de warmteontwikkeling in de aders…

Je kunt wel besparen op je utp: cat5e is voldoende en dat hoeft geen grondkabel te zijn.

Selectiviteit kan je eventueel opgeven, het is een norm en bedacht om niet alles uit te laten vallen in geval van problemen. Je kan de keuze maken om dit op te geven, als je meterkast en bedrading op orde is. Daarom die aders dik genoeg en de meterkast dik op orde… ik zou voor afzekeren een 3 fase blokje alvast overwegen. Dan hoef je het niet twee keer te kopen (Bkar alamat, 30mA lekstroom).

[ Voor 26% gewijzigd door Miezie op 07-09-2026 13:20 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Verdicampo schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:03:
Geen fan van elektramat, maar volgens deze calculator zit je met 32A en kabel in de grond door een buis aan max 23m voor 5G6, daarboven zou je naar 5G10 moeten.
Euh... Jargon much 8)7 Als ik het goed begrijp dan is 5G6 = 5x 6mm2? Bedoel je dan niet 5G4?
Over die 22kW / 32A, tijdens een discussie met iemand van Peblar, noemde hij dat er weinig auto's zijn die daadwerkelijk 22kW kunnen laden. Er zijn wel wat auto's die ~7kW op 1 fase doen. Ik heb zelf wel geleerd dat het lastig kan zijn om goed in te schatten wat de toekomst brengt, dus dat je daar niet te veel op moet blindstaren.
Er zijn nòg maar weinig auto's die 22kW kunnen laden ;)
Maar dat was juist het hele idee - zoveel mogelijk (mits nog betaalbaar) voorbereid zijn op de (22kW max van mijn paal) toekomst, iig wat het graafwerk betreft.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

iGadget schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:21:
Maar dat was juist het hele idee - zoveel mogelijk (mits nog betaalbaar) voorbereid zijn op de (22kW max van mijn paal) toekomst, iig wat het graafwerk betreft.
Dan leg je 6mm2.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• nietwijk
[...]

Voor 22 kW is een "verzwaring" naar 3x25A onvoldoende. En de verzwaring die benodigd is voor 22 kW laden wil je waarschijnlijk niet (maandelijks terugkerend) betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door nietwijk op 07-09-2026 13:26 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
[...]

Als je 22kW wilt laten dan zul je ook moeten verzwaren. Tenzij je een auto hebt met een 250Kwh batterij die in een nacht vol moet, is 11kW toch prima. Zoals het er nu uitziet wordt verzwaren alleen maar lastiger en duurder met de netcongestie. Dus ik snap niet zo goed waarom je hierop voorbereid zou moeten zijn? Dan moet je minimaal een 3 X 35A aansluiting hebben en ruim 130euro per maand meer aan vastrecht betalen: https://www.enexis.nl/tarieven/2025-elektriciteit-maandelijks

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hier op mijn kantoor ook op 22kW (32A) geïnstalleerd. Met de aanwezige PV installatie, al dan niet aangevuld met het net, is het eenvoudig om die 22kW aan te tikken. Al kan mijn huidige auto het niet, een klant heeft het al eens gedaan :)

32A is ook al fijn voor PV laden, op 1-fase is het op semi-bewolkte dagen beter volgen zonder (al te veel) wisselen tussen 1P en 3P.

22kW kan ook op 3x25A netaansluiting nuttig zijn, wil ik ermee zeggen.

Uiteraard wel altijd load balancing toepassen met een veilige waarde als fallback en de ader- en automaatkeuze op 32A ontwerpen.

[ Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 07-09-2026 13:33 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:50
[...]

Euh... Jargon much 8)7 Als ik het goed begrijp dan is 5G6 = 5x 6mm2? Bedoel je dan niet 5G4?
inderdaad, maar eigenlijk moet het dus YMvK-as grondkabel 4x6 + as zijn, waarbij de as ook echt de 6mm oppervlakte heeft. of 4, maar ik kom met de emat calc op 6 uit.
zie ook opmerking hierboven over de aansluiting van 3x25A waarmee je 17kW kan afnemen. Met PV kan je inderdaad meer halen zonder je aansluiting te upgraden, dus dan is 32A inderdaad een prima ontwerp criterium

[ Voor 8% gewijzigd door Verdicampo op 07-09-2026 13:34 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

iGadget schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:02:
[...]

Heb 'm op de buurtapp gezet, fingers crossed :+

[...]

Dan gok ik dat het toevallig goed heb gedaan. Dat risico neem ik niet nog een keer _/-\o_

[...]

Juistem. Dus die voldoende afstand is wel een dingetje. Neem ik ook mee!

[...]

Oh wacht... Die dikke DS201HAF is géén alamat? Zo is 'ie me wel verkocht destijds :?
Wat is het verschil tussen dat ding en een 'echte' alamat dan?

Ik zal de paal iig limiteren tot 12A. Mijn PV-vermogen zit alleen theoretisch boven de 2760W, maar voorlopig zie ik de zon nog niet in het Oosten en Westen tegelijk schijnen ;)
Als ik ooit die 3 extra panelen op Zuid er nog bij leg dan laat ik vooraf alles nog eens goed narekenen.

[...]

Top!
Die DS201HAF is wel een aardlekautomaat, ik zat niet goed te kijken, mijn fout. Maar officieel mag je hier meer dan alleen een EVSE aan hangen als je er een EVSE aan wilt hangen. Je garage + EVSE is dus niet toegestaan.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]
En hoeveel verlies mag ik verwachten over (hooguit) 25m?
[...]
Dat heb ik eerder eens uitgerekend: True in "Thuisladen van je EV deel 2" & True in "Thuisladen van je EV deel 2"

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Dat is weer een heel stuk extra nuttige info, dank allen!

Had idd (nog) geen rekening gehouden met PV + maximaal uit het net laden. Want die verzwaring naar 3x 35A ga ik zeker niet doen, maar 3x 25A (of > 16A op 1 fase zolang de aansluitstop van kracht is) is op termijn wèl denkbaar.

Een aantal scenarios:
  1. Huidige situatie - 1x 35A hoofdaansluiting, 16A per groep max. Zolang ik de laadsnelheid beperk tot 80% van 16A = 3kW is er niks aan de hand. Zou zelfs nog met 2,5mm2 kunnen?
  2. Dan de absolute max op 1x 35A - Theoretisch 8kW, 80% = 6,4kW. Plus mijn huidige (geobserveerde) max PV output van 1,6kW maakt 8kW. Als ik dat allemaal naar de paal zou willen sturen dan moet ik dus een 35A alamat monteren? En dan moet ik zeker naar 6mm2. In dat geval kom ik ver boven de max(?) 20A voor selectiviteit. Verzekeringstechnisch (en WAF-technisch) denk ik niet dat ik dat moet willen.
  3. Uitgaande van de voor selectiviteit max 20A / 4,6kW, dan volstaat 4mm2 wel. In dat geval een 20A alamat nodig?
  4. Op termijn naar 3x 25A hoofdaansluiting - 17,2 kW -> 80% = 13,8kW + PV op 1 fase = euh... ingewikkeld 8)7
    25A + ~7A (1,6 kW geobserveerd max) PV op één van de 3 fasen? Dat zou de 32A kunnen aantikken. En als ik nog wat PV ga bijplaatsen helemaal. In dat geval toch maar die 6mm2 doen? Maar hoe zit het in dat geval met selectiviteit? Klinkt alsof ik daar dan weer zwaar overheen ga...
  5. Het scenario met 3x 25A, binnen de selectiviteit. Waar praten we dan over?
Hamvraag voor nu - gaat 6mm2 voor mij in de praktijk ècht noodzakelijk zijn of ben ik dan aan het over-engineeren voor een theoretische situatie die in de praktijk nooit gaat voorkomen?

Als ik @True mag geloven dan is het dat laatste O-)

Voor mij iig weer een gevalletje - 'the more you know, the less you know', haha.
Selectiviteit kan je eventueel opgeven, het is een norm en bedacht om niet alles uit te laten vallen in geval van problemen. Je kan de keuze maken om dit op te geven, als je meterkast en bedrading op orde is. Daarom die aders dik genoeg en de meterkast dik op orde… ik zou voor afzekeren een 3 fase blokje alvast overwegen. Dan hoef je het niet twee keer te kopen (Bkar alamat, 30mA lekstroom).
Dat is dan voor als ik sneller wil gaan laden dan 13A / 3kW neem ik aan? En zo'n 3 fase blokje is ook betrouwbaar te gebruiken in een 1-fase meterkast?
Die DS201HAF is wel een aardlekautomaat, ik zat niet goed te kijken, mijn fout. Maar officieel mag je hier meer dan alleen een EVSE aan hangen als je er een EVSE aan wilt hangen. Je garage + EVSE is dus niet toegestaan.
Ah top. Ik ga deze exclusief gebruiken voor de laadpaal, de kruipruimte komt dan op de vrije automaat.

• nietwijk
@iGadget
  1. Klopt
  2. Je gaat geen auto en geen laadpaal vinden die verder dan 32A gaat
  3. Selectiviteit zou ik tot op zekere hoogte vergeten, neem gewoon goede load balancing
  4. Ik weet niet wat je wilt berekenen, maar 1 fase x 32 A x 230 V = 7,4 kW; of 3 fase x 16 A x 230 V = 11 kW; en alles daaronder kan, met een minimum van 6A over het algemeen. Reken voor het gemak: max 6 A per mm2. Voor 3 x 32 A zul je nog een tienvoud van het beschikbare ruimte aan zonnepanelen moeten plaatsen, dus dat zou ik uit mijn hoofd zetten.
  5. Zie punt 4
6 mm2 is vooral nodig als je een beetje vermogen over 1 fase wilt trekken. Als je het over 3 fasen wilt trekken heb je het niet nodig. Maar nu salderen wegvalt zullen steeds meer mensen op 1-fase gaan laden. Zeker als je voor een Webasto gaat die niet 1-/3-fase kan schakelen.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
nietwijk schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:14:
@iGadget
  1. Klopt
  2. Je gaat geen auto en geen laadpaal vinden die verder dan 32A gaat
  3. Selectiviteit zou ik tot op zekere hoogte vergeten, neem gewoon goede load balancing
  4. Ik weet niet wat je wilt berekenen, maar 1 fase x 32 A x 230 V = 7,4 kW; of 3 fase x 16 A x 230 V = 11 kW; en alles daaronder kan, met een minimum van 6A over het algemeen. Reken voor het gemak: max 6 A per mm2. Voor 3 x 32 A zul je nog een tienvoud van het beschikbare ruimte aan zonnepanelen moeten plaatsen, dus dat zou ik uit mijn hoofd zetten.
  5. Zie punt 4
6 mm2 is vooral nodig als je een beetje vermogen over 1 fase wilt trekken. Als je het over 3 fasen wilt trekken heb je het niet nodig. Maar nu salderen wegvalt zullen steeds meer mensen op 1-fase gaan laden. Zeker als je voor een Webasto gaat die niet 1-/3-fase kan schakelen.
6 mm2 is verplicht als je 32 A over 1 fase denkt te gaan trekken over 25 m en stevig aangeraden als je meer dan 16 A op 1 fase trekt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

daemonix schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:18:
[...]

6 mm2 is verplicht als je 32 A over 1 fase denkt te gaan trekken over 25 m en stevig aangeraden als je meer dan 16 A op 1 fase trekt.
Wil je die 'verplicht' en 'stevig aangeraden' duiden met bronnen?

• daemonix
  • Niet online
True schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:44:
[...]

Gebruik gewoon 2,5 mm2 over 25 meter voor 32 A als het aan jou ligt.

• aoowdam
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 02-10 16:13
True schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:44:
[...]

Ik snap dat men door de bomen het bos niet meer ziet, zoveel goed bedoelde adviezen. Zoek een goede elektricien die zal cf. NEN1010 werken. Zelf doen is leuk, zolang je maar goed weet wat je doet. En aan de vele vragen blijkt vaak dat men geen idee heeft hoe wat en waarom. Levensgevaarlijk. Sommige zaken moet je aan vakmensen overlaten.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

iGadget schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:57:
Dat is weer een heel stuk extra nuttige info, dank allen!

Had idd (nog) geen rekening gehouden met PV + maximaal uit het net laden. Want die verzwaring naar 3x 35A ga ik zeker niet doen, maar 3x 25A (of > 16A op 1 fase zolang de aansluitstop van kracht is) is op termijn wèl denkbaar.

Een aantal scenarios:
  1. Huidige situatie - 1x 35A hoofdaansluiting, 16A per groep max. Zolang ik de laadsnelheid beperk tot 80% van 16A = 3kW is er niks aan de hand. Zou zelfs nog met 2,5mm2 kunnen?
  2. Dan de absolute max op 1x 35A - Theoretisch 8kW, 80% = 6,4kW. Plus mijn huidige (geobserveerde) max PV output van 1,6kW maakt 8kW. Als ik dat allemaal naar de paal zou willen sturen dan moet ik dus een 35A alamat monteren? En dan moet ik zeker naar 6mm2. In dat geval kom ik ver boven de max(?) 20A voor selectiviteit. Verzekeringstechnisch (en WAF-technisch) denk ik niet dat ik dat moet willen.
  3. Uitgaande van de voor selectiviteit max 20A / 4,6kW, dan volstaat 4mm2 wel. In dat geval een 20A alamat nodig?
  4. Op termijn naar 3x 25A hoofdaansluiting - 17,2 kW -> 80% = 13,8kW + PV op 1 fase = euh... ingewikkeld 8)7
    25A + ~7A (1,6 kW geobserveerd max) PV op één van de 3 fasen? Dat zou de 32A kunnen aantikken. En als ik nog wat PV ga bijplaatsen helemaal. In dat geval toch maar die 6mm2 doen? Maar hoe zit het in dat geval met selectiviteit? Klinkt alsof ik daar dan weer zwaar overheen ga...
  5. Het scenario met 3x 25A, binnen de selectiviteit. Waar praten we dan over?
Hamvraag voor nu - gaat 6mm2 voor mij in de praktijk ècht noodzakelijk zijn of ben ik dan aan het over-engineeren voor een theoretische situatie die in de praktijk nooit gaat voorkomen?

Als ik @True mag geloven dan is het dat laatste O-)

Voor mij iig weer een gevalletje - 'the more you know, the less you know', haha.

[...]

Dat is dan voor als ik sneller wil gaan laden dan 13A / 3kW neem ik aan? En zo'n 3 fase blokje is ook betrouwbaar te gebruiken in een 1-fase meterkast?

[...]

Ah top. Ik ga deze exclusief gebruiken voor de laadpaal, de kruipruimte komt dan op de vrije automaat.
N=1 natuurlijk, maar ik ga in mijn aanstaande bz4x 22kW kunnen laden… was ik toch blij dat ik 6mm2 als eis had.

Maar zelf weten. Ik denk dat je het verschil al goeddeels qua kosten op kan vangen met de andere tip die ik gaf: cat5e…

Selectiviteit geef je trouwens ook al weg met 20A afzekeren op 3x25, dat ligt aan de 80% voor een groep lager. Echter, de warmteontwikkeling in de automaat wil je ook onder controle houden. Dus eigenlijk is het wat ingewikkeld met de regels in Nederland.

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 07-09-2026 20:53 ]

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:38
Van mijn vorige auto, heb ik nog een dc lader waarmee ik 3x20A kan laden. Maar meestal stond die op 3x16A. Die auto kon zelf maar 1 fase 32A laden.

Zelfs in met een korte nacht kon ik nog met een volle accu thuis vertrekken.

Heb nu bewust niet gekozen voor een 22KW lader, voor de ene keer schiet ik wel langs een snellader.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

daemonix schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:07:
[...]

Gebruik gewoon 2,5 mm2 over 25 meter voor 32 A als het aan jou ligt.
Ik heb nergens gesteld om 2,5mm2 te gebruiken voor 32A bij een trace van 25 meter. Dus dat is volstrekt onzin.

Ik heb er even wat bronnen bij gepakt. In de NEN1010 staat onder: 525 Spanningsverlies in installaties van verbruikers dat:
"Het tussen het begin van een installatie en de aansluitpunten mag bij normaal bedrijf niet meer dan 5 % van de nominale spanning bedragen."
Zie: https://connect.nen.nl/St...aph=525&ComplianceDocId=0 (met account gratis te lezen).

Dan is het een kwestie van berekenen, let ook op kabeltype want de factoren:
  • kabel in buis;
  • kabel in isolatiemateriaal;
  • kabel in of op een wand;
  • kabel in de grond;
  • bundeling met andere kabels;
  • omgevingstemperatuur;
  • aantal belaste aders.
Zijn allemaal van belang, deze komen in de calculatoren ook terug. Ik heb het al eens eerder nagerekend, met 25m 4mm2 op 32A zit je op 3,3% spanningsval, volledig binnen spec dus: True in "Thuisladen van je EV deel 2"
Ik zie dan ook geen reden om (zonder verdere informatie over verwerking van de kabel) iets anders aan te raden dan 2,5mm2 of 4mm2 bij een 25 meter trace; liggend aan de eis 11 kW of 22 kW. 6mm2 is nergens op gebaseerd (ja oké op de handleiding van Zaptec, maar die schrijft geen installatie eisen voor in Nederland en dat is wederom overkill om henzelf in te dekken).

Resumé, 4mm2 voor 25 meter voor 32A is vrijwel altijd prima en soms is 2,5mm2 ook nog volledig binnen de installatie eis.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 07-09-2026 21:59 ]

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:03
Met een 3x25A huisaansluiting kan je max. 3x16A laden, wat neer komt op 11kW.
Voor 22kW laden heb je idd 3x35A huisaansluiting nodig, wat onevenredig duur is.

• daemonix
  • Niet online
Knip

[ Voor 77% gewijzigd door Notna op 08-09-2026 09:08 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

• Gurk2
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:54
Met een 3x25A huisaansluiting kun je ook wel hoger dan 3x16A laden. Vaak kun je laadpaal de max laadstroom instellen. Wel natuurlijk rekening houden met je andere verbruikers. Eventueel oplossing met uitlezen P1 meter of stroommeter die zorgt dat je hoofdzekering er niet uit gaat. Met een accusysteem kun je ook je hoofdzekering bewaken, en kan accusysteem bijspringen zodra je over de 25A gaat. Natuurlijk kun je ook nog je zonnestroom gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Gurk2 op 08-09-2026 11:26 ]

55.605 Wattpiek zonnepanelen, 64 kWh thuisaccu, Nibe F2120-16, Home assistant

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 12:42

nlboy

Alles kitz?

Iemand bekend met Pluggo? Een P2P-dienst (soort van AirBnb) waarbij je je laadpaal kunt beschikbaar stellen voor de buurt.

Op zich lijkt me dit op termijn wel een idee om eraan mee te doen, aangezien ik de laadpaal niet altijd gebruik en eventueel iemand blij mee kan maken (goedkoper laden), plus dat ik er iets aan verdien. Alhoewel ik wel nog wat haken en ogen voorzie, zoals aansprakelijkheid, maar ook dat iemand na het laden de auto wel weghaalt (straatparkeren is namelijk betaald).

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
nlboy schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:56:
Iemand bekend met Pluggo? Een P2P-dienst (soort van AirBnb) waarbij je je laadpaal kunt beschikbaar stellen voor de buurt.

Op zich lijkt me dit op termijn wel een idee om eraan mee te doen, aangezien ik de laadpaal niet altijd gebruik en eventueel iemand blij mee kan maken (goedkoper laden), plus dat ik er iets aan verdien. Alhoewel ik wel nog wat haken en ogen voorzie, zoals aansprakelijkheid, maar ook dat iemand na het laden de auto wel weghaalt (straatparkeren is namelijk betaald).
ff Googlen levert al direct de nodige concurrenten op (charge circle, laadpaal-delen.nl, voltbee), dus meer mensen die er een markt in zien.

@frank2908 en @Sandro! meldden hier een tijd geleden Charge Circle, mogelijk hebben ze ondertussen al wat meer ervaring?

[ Voor 6% gewijzigd door guido66 op 08-09-2026 15:34 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - Joulo - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• iGadget

iGadget

Wowsers!

nietwijk schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:14:

Nou... Inmiddels heeft een mede-tweaker de aansturing van die paal zo goed onder de knie dat dat dus wèl kan. Via Home Assistant welliswaar, maar dat is wat ik ook gebruik. Voorlopig allemaal toekomstmuziek - ik ga er eerst het beste van maken op 1 fase.
Miezie schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:51:
[...]

Maar zelf weten. Ik denk dat je het verschil al goeddeels qua kosten op kan vangen met de andere tip die ik gaf: cat5e…
Dat is voor mij geen besparing - die CAT6 heb ik al. CAT5e zou voor mij juist een extra uitgave betekenen ;)
Selectiviteit geef je trouwens ook al weg met 20A afzekeren op 3x25, dat ligt aan de 80% voor een groep lager. Echter, de warmteontwikkeling in de automaat wil je ook onder controle houden. Dus eigenlijk is het wat ingewikkeld met de regels in Nederland.
Ben inmiddels halverwege met het leggen van de mantelbuis (wat een pokkewerk... pffff), zodra die er helemaal in ligt ga ik testen hoe lastig het is om een bundel kabels er doorheen te krijgen. Als dit makkelijk gaat dan weet ik dat een eventuele upgrade naar 6mm2 in de toekomst nog steeds een optie is.

En eens, het is ingewikkeld. Thank goodness dat jullie de moeite nemen om me hierbij te helpen _/-\o_

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Pics or it didn't happen :*)
Laadpaal aanleggen
Het is even een klus... maar dan heb je ook wat(t).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct3PkJ51HzA03p-SZXKaeG_pijU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avmtz4eNyyy6H4MQYTwz5Ad9.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnrCxGv6RlmhafhvtxBdfXabgzw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F7iOziBmXJ8nZj5okM59O2BS.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHNWQQSjanfOlswVX7rpIYe-U8o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kz2wqB0MKgLIJUFR7vs3lKs.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-y9kxU8DeGxcqM791h-lQAZGhY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHi9kaRSfbYM9zCLAeYCvHuE.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdsK8QdbC5Vr8MaiJSgN_XQNEQI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpDasinhYn3m4JXBRbzneyMQ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MvUjvcEFJ25iDbjBNkUCLO0fhY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3Wcj5d9eUpGzBTKpZSRdawS.jpg?f=fotoalbum_small
Halverwege dus nu, hopelijk voor het weekend (gaat minder snel nu met alle regen) klaar.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:43
Opmerking over diepte mantelbuis coming up in 3, 2, 1…. 😜

Ik zeg: lekker bezig! Heb zo’n geul hier net weer dicht!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:35
iGadget schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:30:
[...]

Nou... Inmiddels heeft een mede-tweaker de aansturing van die paal zo goed onder de knie dat dat dus wèl kan. Via Home Assistant welliswaar, maar dat is wat ik ook gebruik. Voorlopig allemaal toekomstmuziek - ik ga er eerst het beste van maken op 1 fase.

[...]

Dat is voor mij geen besparing - die CAT6 heb ik al. CAT5e zou voor mij juist een extra uitgave betekenen ;)

[...]

Ben inmiddels halverwege met het leggen van de mantelbuis (wat een pokkewerk... pffff), zodra die er helemaal in ligt ga ik testen hoe lastig het is om een bundel kabels er doorheen te krijgen. Als dit makkelijk gaat dan weet ik dat een eventuele upgrade naar 6mm2 in de toekomst nog steeds een optie is.

En eens, het is ingewikkeld. Thank goodness dat jullie de moeite nemen om me hierbij te helpen _/-\o_
Doe jezelf een plezier en leg de kabel in de buis voor je het gat dicht gooit. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:03
Als je de selectiviteit in je meterkast wilt behouden is een aardlekautomaat van meer dan 3x16A niet aan te raden. Technisch zullen er vast mogelijkheden zijn, maar of je dat moet willen…

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Gramser schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:10:
Opmerking over diepte mantelbuis coming up in 3, 2, 1…. 😜

Ik zeg: lekker bezig! Heb zo’n geul hier net weer dicht!
Ja exact 60 cm (ok ok, het boorgat zit op 50 cm), ik neem uw aller advies absoluut mee O-)
Makrolon schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:31:
Doe jezelf een plezier en leg de kabel in de buis voor je het gat dicht gooit. ;)
Hmmm... Mijn idee was juist om een proefkabel te trekken nadat alles er in zit, dan weet ik èn hoe makkelijk dat gaat èn welke kabellengte ik precies nodig heb. Maar... daarvoor hoeft het niet persé helemaal dicht natuurlijk. Gaat moeder de vrouw niet fijn vinden dat het allemaal nog langer er zo bij ligt, maar soit. :+
Is dat omdat de mantelbuis onder de druk van de bovenliggende aarde toch wat kan indeuken?

• Makrolon
iGadget schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:24:
[...]

Ja exact 60 cm (ok ok, het boorgat zit op 50 cm), ik neem uw aller advies absoluut mee O-)

[...]

Hmmm... Mijn idee was juist om een proefkabel te trekken nadat alles er in zit, dan weet ik èn hoe makkelijk dat gaat èn welke kabellengte ik precies nodig heb. Maar... daarvoor hoeft het niet persé helemaal dicht natuurlijk. Gaat moeder de vrouw niet fijn vinden dat het allemaal nog langer er zo bij ligt, maar soit. :+
Is dat omdat de mantelbuis onder de druk van de bovenliggende aarde toch wat kan indeuken?
Nee omdat je nu denkt dat kabels trekken makkelijker gaat dan het uiteindelijk gaat :+ zeker als er een paar bochten in zitten kan het wel eens heel lastig worden. Ik zou ook de overlengte in de kruipruimte er af knippen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Makrolon schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:32:
Nee omdat je nu denkt dat kabels trekken makkelijker gaat dan het uiteindelijk gaat :+ zeker als er een paar bochten in zitten kan het wel eens heel lastig worden. Ik zou ook de overlengte in de kruipruimte er af knippen.
Daar heb ik ervaring mee idd - heb destijds in mijn oude studentenflat vele netwerkkabels door reeds gevulde PVC pijpjes moeten trekken. Altijd een worsteling.
Maar deze 40mm pijp gaat recht door de tuin en maakt alleen bij de schuur één bocht. Zeker als ik aan die kant begin met de invoer dan moet dat toch lukken... Anyway, ik hou het in gedachten. Moet eerst die kabel maar eens gaan bestellen - Toevallig nog een goedkoop adresje voor 5x 4mm2 (of toch 6mm2... twijfel, twijfel) grondkabel?

De overlengte gaat er zeker af :Y)

• Makrolon
iGadget schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:45:
[...]

Daar heb ik ervaring mee idd - heb destijds in mijn oude studentenflat vele netwerkkabels door reeds gevulde PVC pijpjes moeten trekken. Altijd een worsteling.
Maar deze 40mm pijp gaat recht door de tuin en maakt alleen bij de schuur één bocht. Zeker als ik aan die kant begin met de invoer dan moet dat toch lukken... Anyway, ik hou het in gedachten. Moet eerst die kabel maar eens gaan bestellen - Toevallig nog een goedkoop adresje voor 5x 4mm2 (of toch 6mm2... twijfel, twijfel) grondkabel?

De overlengte gaat er zeker af :Y)
Aan jou om te bepalen of je het risico neemt ;)

Goedkoop is het nergens... Goedkoper dan bij elektramat ga je het waarschijnlijk nergens vinden.

• fwinters
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 21:18
Ik heb de 22KW laadpaal laten afzekeren op 3x25A in een 3x32A woning.

Toch laadt de A6 e-tron hier maar max. aan 16A want model 2025 kan niet sneller maar ik moet dat ook niet want in België betaal je schandalig veel piekbelasting. 11KW laden krijg ik maximaal getrokken op zonne-energie en thuisbatterij, meestal laad ik op 6KW.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:05
Via Markplaats kan je misschien nog wel wat goedkopers vinden. Is meer werk dan bij een webwinkel bestellen maar als je veel nodig hebt misschien interessant.
Voorbeeld https://www.marktplaats.n...-4x6mm2-4x4mm2-grondkabel

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Makrolon schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:48:
Aan jou om te bepalen of je het risico neemt ;)
...zei de installateur tegen de amateur. Zucht... toch maar 6mm2 dan.
Maar even voor mijn beeld (heb nog nooit met 6mm2 gewerkt) - dat zijn echt knoeperds van draden toch? Ga ik die überhaupt in mijn huidige 1 fase meterkast / alamat kunnen verwerken?
Goedkoop is het nergens... Goedkoper dan bij elektramat ga je het waarschijnlijk nergens vinden.
Via Marktplaats idd nog wel wat. Dank voor de tip, @ASW1 !

• iGadget

iGadget

Wowsers!

Oh en nog een leuke - ik ben nog steeds op zoek naar waarschuwingslint (nog niks op Marktplaats kunnen vinden) en vandaag zag ik toevallig de mannen van Liander bezig in de buurt. Ik ze aangesproken, de situatie uitgelegd en gevraagd of ze mss 10 meter voor me hadden, zegt die man "Nee dat heb ik niet, maar dat hoeft ook helemaal niet in je eigen achtertuin en met laagspanning. Dat doen wij ook nooit hoor." Euuuh.... :?

• aoowdam
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 02-10 16:13
iGadget schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:49:
Oh en nog een leuke - ik ben nog steeds op zoek naar waarschuwingslint (nog niks op Marktplaats kunnen vinden) en vandaag zag ik toevallig de mannen van Liander bezig in de buurt. Ik ze aangesproken, de situatie uitgelegd en gevraagd of ze mss 10 meter voor me hadden, zegt die man "Nee dat heb ik niet, maar dat hoeft ook helemaal niet in je eigen achtertuin en met laagspanning. Dat doen wij ook nooit hoor." Euuuh.... :?
Voor zover ik weet is het plaatsen van waarschuwingslint boven een ingegraven kabel sterk aanbevolen en is volgens de NEN 1010-normen praktijkstandaard. Ik zeg altijd maar, "beter gelopen dan gestropen" ;)

Onderstaande naar het advies van erkende installateur:

Laadpalen voor elektrische voertuigen (EV):
  • 1-fase 32A (7,4 kW): Hiervoor is 6 mm² de standaardvereiste.
  • 3-fase 32A (22 kW): Vereist een 5-aderige 6 mm² kabel.
  • 3-fase 11 kW (16A) over lange afstand: Hoewel 11 kW normaal op 2,5 mm² of 4 mm² kan, wordt bij afstanden boven circa 25–30 meter vaak 6 mm² gekozen om spanningsval onder 2% te houden.

[ Voor 26% gewijzigd door aoowdam op 08-09-2026 23:07 ]

• iGadget

iGadget

Wowsers!

aoowdam schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:03:
Voor zover ik weet is het plaatsen van waarschuwingslint boven een ingegraven kabel sterk aanbevolen en is volgens de NEN 1010-normen praktijkstandaard. Ik zeg altijd maar, "beter gelopen dan gestropen" ;)
Mja eens hoor. Ik denk dat ik maar gewoon naar de Hema ga en daar de tekst 'pas op, electra' 100x op zo'n gratis kado-lint ga printen :+
Onderstaande naar het advies van erkende installateur:

Laadpalen voor elektrische voertuigen (EV):
  • 1-fase 32A (7,4 kW): Hiervoor is 6 mm² de standaardvereiste.
  • 3-fase 32A (22 kW): Vereist een 5-aderige 6 mm² kabel.
  • 3-fase 11 kW (16A) over lange afstand: Hoewel 11 kW normaal op 2,5 mm² of 4 mm² kan, wordt bij afstanden boven circa 25–30 meter vaak 6 mm² gekozen om spanningsval onder 2% te houden.
Qua veiligheid ben ik al overtuigd - 6mm2. Mss is het overkill, maar beter dat dan 'oeps'. Moet alleen nog weten of ik die 6mm2 überhaupt gemonteerd krijg in mijn huidige 1-fase meterkast / alamat.

• jongetje
iGadget schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:18:
[...]

Mja eens hoor. Ik denk dat ik maar gewoon naar de Hema ga en daar de tekst 'pas op, electra' 100x op zo'n gratis kado-lint ga printen :+
Via google best wel wat te vinden, alleen prijzig. Maar in mijn ogen op diepte in je eigen achtertuin wel wat overkill.

Als je het dan wilt beschermen doe er dan een kabel beschermband bovenop. In de openbare stoep zijn die linten na 1 keer een nieuwe geul ook verdwenen want degene die erna komt heeft niet allemaal rollen met lint voor alle mogelijke kabels bij zich.

• Makrolon
iGadget schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:41:
[...]

...zei de installateur tegen de amateur. Zucht... toch maar 6mm2 dan.
Maar even voor mijn beeld (heb nog nooit met 6mm2 gewerkt) - dat zijn echt knoeperds van draden toch? Ga ik die überhaupt in mijn huidige 1 fase meterkast / alamat kunnen verwerken?

[...]

Via Marktplaats idd nog wel wat. Dank voor de tip, @ASW1 !
Ah nee, mijn opmerking ging over vooraf in mantelbuis trekken of niet. Ik zou 4mm2 doen :+ voor veiligheid is het geen issue als je hem correct afzekerd uiteraard. En er gaat voor 99,5 procent van de mensen geen situatie komen dat je 22kw moet kunnen laden.

4mm2 kabel, 25a afzekeren en lader op 20a instellen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

iGadget schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:18:
[...]

Qua veiligheid ben ik al overtuigd - 6mm2. Mss is het overkill, maar beter dat dan 'oeps'. Moet alleen nog weten of ik die 6mm2 überhaupt gemonteerd krijg in mijn huidige 1-fase meterkast / alamat.
Hoewel ik tegen de keuze voor 6mm2 ben (gebaseerd op afstand, norm en spanningsval) kan ik wel zeggen dat het verwerken in de groepenkast niet het probleem hoeft te zijn.
Je stript de buitenkabel vanaf het moment dat je de aders de kast in trekt en vooralsnog hoef je er maar 3 aan te sluiten: de aarde, één fase en de nul. Dat gaat wel lukken. Ik zou wel een wago op de twee open adereindes doen.

• nietwijk
Makrolon schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:39:
[...]

Ah nee, mijn opmerking ging over vooraf in mantelbuis trekken of niet. Ik zou 4mm2 doen :+ voor veiligheid is het geen issue als je hem correct afzekerd uiteraard. En er gaat voor 99,5 procent van de mensen geen situatie komen dat je 22kw moet kunnen laden.

Dat 22 kW onwaarschijnlijk is lijkt me wel duidelijk, maar 32A (op 1 fase) lijkt me niet onwaarschijnlijk als wenselijke mogelijkheid. Ik denk dat heel veel mensen daar (nog) niet bij stilstaan.

Aanvulling:

Jarenlang was 11 kW de norm. In een uur of 5 je accu volblaffen verdeeld over 3 fasen, slechts 16A, niet kijken naar opwek, we konden immers salderen.

Met het wegvallen van de salderingsregeling verandert deze situatie. Mensen willen het liefst alles uit hun zonnepanelen in de auto stoppen en niet meer inkopen. De meesten zullen daardoor op lager vermogen moeten gaan laden. Het minimale laadvermogen op 3 fasen ligt rond de 4,2 kW, dat halen veel mensen niet als zonne-overschot over een groot deel van de dag. Het minimale laadvermogen op 1 fase nadert de 1 kW en is daardoor veel realistischer, maar op 16A kom je niet verder dan 3,7 kW. Er zit dus een gat tussen 16A 1-fase laden en 6A 3-fasen laden. Dat gat wil je liever niet, sterker nog....je wilt overlap. Dan is het fijn als je naar 25 of zelfs 32A kan op 1-fase en dan eventueel opschakelen naar 3 fasen. Al zal je daarvoor minimaal een paneel of 30 moeten hebben liggen, wat voor de meesten niet weggelegd is (of een flink vermogen uit thuisbatterijen). In mijn optiek gaan de meeste mensen straks dus idealiter vooral 1-fase laden en dan is het fijn als je niet door 16A beperkt wordt. En laat bij veel woningen de laad-infrastructuur op 16A ontworpen zijn, want dat was nu eenmaal de norm om over 3 fasen verdeeld aan 11 kW te komen.

[ Voor 51% gewijzigd door nietwijk op 09-09-2026 10:58 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Makrolon schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:39:
[...]

Eén auto verder heb ik straks al de mogelijkheid voor 22kW laden met de combi import en zonnestroom/accu op een 3x25 aansluiting. De juiste kabel lijkt me een minor investment "met het oog op de toekomst", wat hier vrij vaak gebezigd wordt... of dat dan 2,5, 4, 6 of 10mm2 moet zijn laat ik er even buiten, bij mij was het 6... gewoon omdat het kan.

• Makrolon
nietwijk schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:38:
[...]

Dat 22 kW onwaarschijnlijk is lijkt me wel duidelijk, maar 32A (op 1 fase) lijkt me niet onwaarschijnlijk als wenselijke mogelijkheid. Ik denk dat heel veel mensen daar (nog) niet bij stilstaan.

Aanvulling:

Jarenlang was 11 kW de norm. In een uur of 5 je accu volblaffen verdeeld over 3 fasen, slechts 16A, niet kijken naar opwek, we konden immers salderen.

Met het wegvallen van de salderingsregeling verandert deze situatie. Mensen willen het liefst alles uit hun zonnepanelen in de auto stoppen en niet meer inkopen. De meesten zullen daardoor op lager vermogen moeten gaan laden. Het minimale laadvermogen op 3 fasen ligt rond de 4,2 kW, dat halen veel mensen niet als zonne-overschot over een groot deel van de dag. Het minimale laadvermogen op 1 fase nadert de 1 kW en is daardoor veel realistischer, maar op 16A kom je niet verder dan 3,7 kW. Er zit dus een gat tussen 16A 1-fase laden en 6A 3-fasen laden. Dat gat wil je liever niet, sterker nog....je wilt overlap. Dan is het fijn als je naar 25 of zelfs 32A kan op 1-fase en dan eventueel opschakelen naar 3 fasen. Al zal je daarvoor minimaal een paneel of 30 moeten hebben liggen, wat voor de meesten niet weggelegd is (of een flink vermogen uit thuisbatterijen). In mijn optiek gaan de meeste mensen straks dus idealiter vooral 1-fase laden en dan is het fijn als je niet door 16A beperkt wordt. En laat bij veel woningen de laad-infrastructuur op 16A ontworpen zijn, want dat was nu eenmaal de norm om over 3 fasen verdeeld aan 11 kW te komen.
Dat gat is er niet als je je lader instelt op 20a zoals ik zeg in het bericht waar je op reageert.

• Makrolon
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:46:
[...]

Eén auto verder heb ik straks al de mogelijkheid voor 22kW laden met de combi import en zonnestroom/accu op een 3x25 aansluiting. De juiste kabel lijkt me een minor investment "met het oog op de toekomst", wat hier vrij vaak gebezigd wordt... of dat dan 2,5, 4, 6 of 10mm2 moet zijn laat ik er even buiten, bij mij was het 6... gewoon omdat het kan.
De mogelijkheid ja. Er zijn wel meer autos die 22kw kunnen laden. Alleen bijna niemand heeft dat nodig, en die behoefte gaat ook in de toekomst niet komen. Met 20a zoals ik voorstel kan je al met zon 14kw laden, je hebt de gemiddelde auto dan weer in 5 uur vol. Dat is voor de meeste mensen meer dan genoeg.

Het is ook niet erg als jij je wel prettig voelt bij 6 of zelfs 10 of 16mm2. Ik leg alleen uit waarom het in de meeste gevallen gewoon echt nooit nodig gaat zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Makrolon op 09-09-2026 11:17 ]

• nietwijk
Makrolon schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:13:
[...]

Dat gat is er niet als je je lader instelt op 20a zoals ik zeg in het bericht waar je op reageert.
Klopt, zo heb ik het pas ook ingesteld na het vervangen van mijn laadpaal. Ook mijn installatie is jaren geleden op 16A, 3-fasen ontworpen met een B20 automaat en 4mm2 kabel. Met de kennis van nu had ik een zwaardere automaat en een 6mm2 kabel genomen. Selectiviteit wordt door loadbalancing opgelost.

[ Voor 8% gewijzigd door nietwijk op 09-09-2026 11:26 ]

• buddiebubba
  • Niet online
Ik hoop dat ik het op de juiste plek vraag.

Zijn er hier particulieren die een eigen laadpaal openbaar aanbieden via E-flux? Ik heb daar wat zitten zoeken maar volgens mij heb ik dan een BTW en Kamer van Koophandel nummer nodig? Zijn er nog meer consequenties? Goede ervaringen of slechte?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

buddiebubba schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:47:
Ik hoop dat ik het op de juiste plek vraag.

Zijn er hier particulieren die een eigen laadpaal openbaar aanbieden via E-flux? Ik heb daar wat zitten zoeken maar volgens mij heb ik dan een BTW en Kamer van Koophandel nummer nodig? Zijn er nog meer consequenties? Goede ervaringen of slechte?
Zit je vast aan E-flux? Want ik kan dit moeiteloos via Tap Electric, mijn EVSE komt dan publiek te staan óf niet, maar kan wel inrichten dat anderen (andere laadpassen) met x-tarief kunnen laden.
Tap regelt de BTW voor mij hoef ik niets voor te doen. Hoe dat met E-flux gaat weet ik niet.

Persoonlijk ben ik er eigenlijk niet zo happig op:
  • in mijn deel van de wijk hebben de meeste mensen een eigen oprit dus een eigen EVSE indien relevant
  • in mijn wijk zijn meerdere publieke EVSEs
  • ik verwacht zeer weinig animo (geen aantrekkelijk parkeergebied voor niet-relaties van buurtbewoners)
  • anderen ruimen mijn kabel minder netjes op (ik heb een vaste kabel)
  • anderen parkeren op mijn oprit terwijl ik die juist wil gebruiken
  • anderen parkeren ruim op mijn oprit en dan kan mijn fiets er niet meer langs
  • anderen blijven laadkleven op mijn oprit en dan zit ik met het geouwehoer
En waarom? Zodat ik mijn PV-opwek wat beter kwijt kan als ik niet thuis ben of dat ik centen op kWh kan pakken aan extra inkomsten.
Hoeft van mij eigenlijk niet.

Aan de andere kant, als een buur mij zou vragen om de EVSE openbaar te stellen zou ik het zo met hem/haar afspreken, maar dan weet ik wie het is, wat ik kan verwachten en dat we er afspraken over kunnen maken.

• buddiebubba
  • Niet online
Dank voor je reactie. Ik zit nergens aan vast, heb alleen E-Flux onderzocht. Zal me inlezen over Tap. Je punten zijn valide maar hier ook voornamelijk eigen opritten / laadpunten dus ik denk dat de openbare laadoverlast wel mee zal vallen.

Mijn situatie is lease via Athlon Flex (flexibel leasecontract waar je niet 5 jaar aan vast zit). Ik had al begrepen dat ze dan geen laadpaal voor me regelen, maar nu ik zelf alles heb geregeld wordt duidelijk dat ze voor Athlon Flex geen vergoeding regelen. Ze fixen dus alleen voor reguliere contracten een backoffice op een thuispaal.

Door de gewijzigde wetgeving waarbij werkgevers extra gaan betalen voor niet electrische leaseautos ben ik maar om gegaan naar electrisch toen de vorige auto op was. Er zijn hier wel wat openbare laadpalen in de buurt die regelmatig beschikbaar zijn maar ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die overstapt dus dat zal op termijn wel veranderen.

Bovendien heb ik een eigen oprit, werk ik een aantal dagen thuis, en met het komen te vervallen van de salderingsregeling leek het me een goed idee om vanaf januari het overschot in de auto te dumpen en dat te laten vergoeden. Ik dacht dat ik me redelijk had ingelezen voordat ik aan de gang ging maar here we are :-)

Ik heb geen enorm probleem, ik kan gewoon op mn werk laden, maar om het spul na mijn eigen inspanningen (netverzwaring, nieuwe groepenkast en laadpunt) nu niet te gebruiken of zelf te betalen voor een lease auto voelt als zonde.

[ Voor 8% gewijzigd door buddiebubba op 09-09-2026 12:54 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

buddiebubba schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:51:
Dank voor je reactie. Ik zit nergens aan vast, heb alleen E-Flux onderzocht. Zal me inlezen over Tap. Je punten zijn valide maar hier ook voornamelijk eigen opritten / laadpunten dus ik denk dat de openbare laadoverlast wel mee zal vallen.

Mijn situatie is lease via Athlon Flex (flexibel leasecontract waar je niet 5 jaar aan vast zit). Ik had al begrepen dat ze dan geen laadpaal voor me regelen, maar nu ik zelf alles heb geregeld wordt duidelijk dat ze voor Athlon Flex geen vergoeding regelen. Ze fixen dus alleen voor reguliere contracten een backoffice op een thuispaal.

Door de gewijzigde wetgeving waarbij werkgevers extra gaan betalen voor niet electrische leaseautos ben ik maar om gegaan naar electrisch toen de vorige auto op was. Er zijn hier wel wat openbare laadpalen in de buurt die regelmatig beschikbaar zijn maar ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die overstapt dus dat zal op termijn wel veranderen.

Bovendien heb ik een eigen oprit, werk ik een aantal dagen thuis, en met het komen te vervallen van de salderingsregeling leek het me een goed idee om vanaf januari het overschot in de auto te dumpen en dat te laten vergoeden. Ik dacht dat ik me redelijk had ingelezen voordat ik aan de gang ging maar here we are :-)

Ik heb geen enorm probleem, ik kan gewoon op mn werk laden, maar om het spul na mijn eigen inspanningen (netverzwaring, nieuwe groepenkast en laadpunt) nu niet te gebruiken of zelf te betalen voor een lease auto voelt als zonde.
offtopic:
Ik wil je zeer sterk aanbevelen om je goed in te lezen in de mogelijkheid m.b.t. de kosten van de EVSE verrekenen met je bijtelling én de afschrijving hiervan in het ingestelde tarief op te nemen voor je WG.
Maar dit is een discussie die in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 gevoerd kan worden (en al meermaals gevoerd is) (hint hint ;)).

• ASW1
nietwijk schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:38:
[...]

In mijn optiek gaan de meeste mensen straks dus idealiter vooral 1-fase laden en dan is het fijn als je niet door 16A beperkt wordt. En laat bij veel woningen de laad-infrastructuur op 16A ontworpen zijn, want dat was nu eenmaal de norm om over 3 fasen verdeeld aan 11 kW te komen.
Precies dat ja. Al die mensen die een aanvraag doen om van 1x35A naar 3x25A netaansluiting te gaan 'want nodig voor een electrische auto' en er dan achter komen dat je met je zonnepanelen overschot wilt kunnen laden en beter gewoon op 1x35A had kunnen blijven zitten. :+

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tja, als mini-zonnepaneel bezitter (max 1kwp, maar grootste deel van de zonnige dag alsnog maar 600-800wp) is solar vooral voor wat verrekening. Ik heb dus dynamische tarieven en 3x25 om dan op de zonnige momenten en lage tarieven vooral zo snel mogelijk te laden van de zonnestroom van de rest van de wijk, zodat de auto vol kan op de 2-3 uur met lage tarieven per dag. Heb nu wel wat accu's erbij, die dan ook in die uurtjes volladen, zodat de rest van de dag als 0-op-de-meter kan, en ik de hele dag kan gebruiken voor de laagste dagtarieven (+een verlies percentage)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ASW1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:23:
[...]

Precies dat ja. Al die mensen die een aanvraag doen om van 1x35A naar 3x25A netaansluiting te gaan 'want nodig voor een electrische auto' en er dan achter komen dat je met je zonnepanelen overschot wilt kunnen laden en beter gewoon op 1x35A had kunnen blijven zitten. :+
Ik zal volgend jaar eens testen of ik dit met je eens ben... ;-).

3x25A aansluiting hier, 3x40A afgezekerd, lader die 1 en 3-fase kan zonneladen en er op los kan switchen... openstaande vraag is of ik het met je eens ben als ik de auto faseschakeling uit zet dat ik beter op 1 fase had kunnen zitten? Oftewel: gaat mijn lader dan naar 7,4kW op zonnestroom... die 3x25A heb ik elke dag plezier van bij het laden van de auto.

Ben het wel met je eens dat 1x35A upgrade naar 3x25A niet direct noodzakelijk is voor een EV... hooguit altijd handig. Voor de rest: it depends...

Edit: net even gekeken in mijn setup... ik ben het niet met je eens: ik kan tot 7,4kW zonneladen over 1 fase met mijn setup. Dus ik heb best of both worlds... dat is voor veel mensen dan het beste advies. Zorg dat je de goede setup hebt voor zonneladen en gewoon laden...

Thanks voor de trigger trouwens, deze optimalisatie waardeer ik wel in mijn setup :).

[ Voor 16% gewijzigd door Miezie op 09-09-2026 14:08 ]

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-10 15:56
buddiebubba schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:51:

Even voor de duidelijkheid: Wil je een publieke laadpaal die in alle apps zichtbaar is en waar jan en alleman kan komen laden (met alle punten zoals @True die benoemd) of wil je een laadpaal waar je je leaseauto met een laadpas kan laden en de doorbelasting automatisch naar de leasemaatschappij / werkgever gaat?

Het eerst zou ik zelf nooit aan beginnen gezien het gezeik wat ik hier op verwacht.

Het tweede is wat heel veel mensen doen: Zelf een laadpaal (laten) installeren en hierop een backoffice zetten (bijv. TAP of E-Flux) die de doorbelasting naar de werkgever / leasemaatschappij regelt. Je paal wordt dan niet publiek zichtbaar in de apps maar werkt wel op de zelfde manier als een publieke laadpaal (als in: stekker erin steken, pas scannen en laden).

Persoonlijk zit ik bij E-Flux en dat bevalt goed. Ik heb zelf een inlog bij E-Flux en kan daar alles zelf instellen: prijs, welke passen gratis mogen laden. Vooral het laatste is handig, we krijgen naast de zakelijke BEV ook een prive BEV en die wil je niet het volle pond laten betalen

[ Voor 6% gewijzigd door AWEF op 09-09-2026 14:23 ]

• ASW1
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:03:
[...]

ik ben het niet met je eens: ik kan tot 7,4kW zonneladen over 1 fase met mijn setup. Dus ik heb best of both worlds... dat is voor veel mensen dan het beste advies. Zorg dat je de goede setup hebt voor zonneladen en gewoon laden...
Dus ook met een 3x32A alamat afgezekerd, dat is een mooie setup ja.
Moet je dan zelf wel handmatig schakelen tussen 1 en 3 fasen, of gaat hij volautomatisch tot 7,4 kW op 1 fase?
Veel mensen krijgen een upgrade naar een 3x25A huisaansluiting, laten een lader installeren en proberen dan te zonneladen om tot de conclusie komen dat het niet goed werkt, bijvoorbeeld omdat
-er een 3x16A alamat in de groepenkast zit
-te dunne bekabeling
-een easee lader die overschot bepalen over drie fasen niet snapt
-de auto na een aantal keer heen- en weerschakelen tussen 1 en 3 fasenlade over de zeik raakt en stopt met laden

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ASW1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:26:
[...]

Dus ook met een 3x32A alamat afgezekerd, dat is een mooie setup ja.
Moet je dan zelf wel handmatig schakelen tussen 1 en 3 fasen, of gaat hij volautomatisch tot 7,4 kW op 1 fase?
Veel mensen krijgen een upgrade naar een 3x25A huisaansluiting, laten een lader installeren en proberen dan te zonneladen om tot de conclusie komen dat het niet goed werkt, bijvoorbeeld omdat
-er een 3x16A alamat in de groepenkast zit
-te dunne bekabeling
-een easee lader die overschot bepalen over drie fasen niet snapt
-de auto na een aantal keer heen- en weerschakelen tussen 1 en 3 fasenlade over de zeik raakt en stopt met laden
Ik ben gezekerd op 3x40A. De laadpaal staat op 3x32A. De software in de lader is niet zo snugger om bij de automatische instelling tot 7,4kW op 1 fase te gaan en intern te salderen (SolarEdge verkiest balans op de fases). Hij past dan de automatische faseschakeling toe. Ik heb 'm nu voor overschot laden op 1 fase en pak dan 6 tot 32A. Voor mijn zonneopbrengst profiel is dat voldoende als je kijkt naar het afgelopen jaar. Voor volgend jaar zien we het wel met de tarieven. Ik ben benieuwd hoe de inverter en lader het volgend jaar allemaal afregelen.

Bullet 1, 2 en 3 zijn hier niet van toepassing. Bullet 4 heb ik niet zien gebeuren bij mijn huidige auto.

It depends dus... maar de keuze van loadbalancing, laadpaal, juiste bekabeling, een goede groepenkast en begrip van selectiviteit in de norm is wel een handig ding, zodat je ruimer af durft te zekeren...

• ASW1
Miezie schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:36:
[...]

It depends dus... maar de keuze van loadbalancing, laadpaal, juiste bekabeling, een goede groepenkast en begrip van selectiviteit in de norm is wel een handig ding, zodat je ruimer af durft te zekeren...
Eens, maar veel mensen gaat dit echt de pet te boven, laat staan dat ze handmatig de lader om gaan schakelen tussen 1 en 3 fasenladen om te kiezen of ze optimaal willen zonneladen of snel laden op 3 fasen.
Die kunnen waarschijnlijk beter het hele jaar de boel op 1 fase laten staan (en dus bij een 1 fase huisaansluiting blijven)

Ik heb vergelijkbare setup als jij en hoewel ik de materie begrijp en het te doen is valt het me tegen hoe complex het eigenlijk nog is, daar had ik best zonder gekund. De gemiddelde Nederlander met nog minder kennis van elektra gaat er echt helemaal niet uitkomen.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ASW1 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:46:
[...]

Eens, maar veel mensen gaat dit echt de pet te boven, laat staan dat ze handmatig de lader om gaan schakelen tussen 1 en 3 fasenladen om te kiezen of ze optimaal willen zonneladen of snel laden op 3 fasen.
Die kunnen waarschijnlijk beter het hele jaar de boel op 1 fase laten staan (en dus bij een 1 fase huisaansluiting blijven)

Ik heb vergelijkbare setup als jij en hoewel ik de materie begrijp en het te doen is valt het me tegen hoe complex het eigenlijk nog is, daar had ik best zonder gekund. De gemiddelde Nederlander met nog minder kennis van elektra gaat er echt helemaal niet uitkomen.
Helemaal eens. Je moet het dus als leverancier/verkoper van een laadpaal deugdelijk uitleggen en een compleet advies op tafel durven leggen. Waarmee je misschien wat duurder bent, maar wel het juiste product op tafel legt en de klant wat wijzer maakt voor de keuze.
Ik vraag me af hoeveel mensen dat doen.... ;). Dit heeft als consument nog niks te maken met kennis van elektra en vind die verkopers maar eens die dit kunnen en doen...

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:06
Dank!

Het is mij uiteindelijk gelukt om via de laadpaal login gegevens de laadpaal te resetten en op onbeheerd te zetten. Moet even uitzoeken of daar nadelen aan zitten. Ik kan voor nu in ieder geval laden.

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Hallo mensen, op onze oprit hebben wij een laadpaal staan voor onze elektrische auto. Het is een Zaptec Go zonder backoffice. Nu krijgt mijn vriendin een elektrische auto van de zaak. Die kan uiteraard thuis laden bij ons. Na wat vragen daarover bij HR blijkt echter, er komt een MTC kaart bij van de leasemaatschappij. Die kan gekoppeld worden aan de Zaptec maar dat vereist wel een backoffice en de kosten van opstarten en eventuele maandelijkse koste gaan niet vergoed worden. Dat is niet de bedoeling uiteraard. Wel kreeg ze als antwoord van HR dat bij geen backoffice er een "ander proces"is. Daarbij vermoed ik dat ze dan handmatig moet declareren. Ook onwenselijk natuurlijk. Ik heb eens over de situatie nagedacht en er lijken deze mogelijkheden te zijn:

- Vragen wat het proces "zonder backoffice" inhoudt, wat daarvoor precies aangeleverd moet worden, hoe vaak, en bevestigen dat dit zonder kosten voor ons kan.
- Het bedrijf of de leasemaatschappij een paal op laten hangen.
- Laden bij de snellader waarbij we ervan uitgaan dat de laadtijd als werktijd wordt gezien.

Extra info: geen privégebruik/bijtelling. De dichtsbijzijnde openbare laadpaal is bijna 5 km verderop.

Wat is jullie visie hierop? Heeft iemand ervaring met zo'n situatie?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

RikHa schreef op donderdag 10 september 2026 @ 22:59:
Hallo mensen, op onze oprit hebben wij een laadpaal staan voor onze elektrische auto. Het is een Zaptec Go zonder backoffice. Nu krijgt mijn vriendin een elektrische auto van de zaak. Die kan uiteraard thuis laden bij ons. Na wat vragen daarover bij HR blijkt echter, er komt een MTC kaart bij van de leasemaatschappij. Die kan gekoppeld worden aan de Zaptec maar dat vereist wel een backoffice en de kosten van opstarten en eventuele maandelijkse koste gaan niet vergoed worden. Dat is niet de bedoeling uiteraard. Wel kreeg ze als antwoord van HR dat bij geen backoffice er een "ander proces"is. Daarbij vermoed ik dat ze dan handmatig moet declareren. Ook onwenselijk natuurlijk. Ik heb eens over de situatie nagedacht en er lijken deze mogelijkheden te zijn:

- Vragen wat het proces "zonder backoffice" inhoudt, wat daarvoor precies aangeleverd moet worden, hoe vaak, en bevestigen dat dit zonder kosten voor ons kan.
- Laden bij de snellader waarbij we ervan uitgaan dat de laadtijd als werktijd wordt gezien.

Extra info: geen privégebruik/bijtelling. De dichtsbijzijnde openbare laadpaal is bijna 5 km verderop.

Ik declareer handmatig via de MTC app. Ongeveer een keer per kwartaal. Daarbij stuur ik een foto van de meterstand van de kWh meter. Een collega doet dat met de laadsessie logs van de laadpaal.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• RikHa
  • Nu online
DonJuape schreef op donderdag 10 september 2026 @ 23:05:
[...]

Ik declareer handmatig via de MTC app. Ongeveer een keer per kwartaal. Daarbij stuur ik een foto van de meterstand van de kWh meter. Een collega doet dat met de laadsessie logs van de laadpaal.
Goeie suggestie, dank.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

EVSE in jullie beheer? Stel Tap Electric in, die rekent geen abonnementskosten voor de EVSE-eigenaar, maar rekent die (+10%) bovenop het ingestelde tarief.
Met een kwartier ingesteld en kun je het testen met de MTC pas/dongel, werkt het niet, ga je naar het alternatief kijken.

• RikHa
  • Nu online
@True, bedankt. Ja de Zaptec is van onszelf. Ik heb ze een mail gestuurd of dat kan met een MTC en een Zaptec Go.

• jongetje
Dan zet je het tarief toch 5 tot 10 cent hoger dan je energiecontract. Dat is goedkoper dan een publiekepaal en zijn jouw kosten gedekt van de backoffice. Als je dan ook nog ERE certificaten hebt loont het nog meer.

• tlpeter
  • Nu online
jongetje schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:46:
[...]

Dan zet je het tarief toch 5 tot 10 cent hoger dan je energiecontract. Dat is goedkoper dan een publiekepaal en zijn jouw kosten gedekt van de backoffice. Als je dan ook nog ERE certificaten hebt loont het nog meer.
Zo doe ik het ook @RikHa het is volkomen legaal om dit te doen mits je binnen de marges blijf.
Zelfs als je een nieuwe paal koopt dan mag je dit in de looptijd van de auto ook verrekenen.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

tlpeter schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:00:
[...]

Zo doe ik het ook @RikHa het is volkomen legaal om dit te doen mits je binnen de marges blijf.
Zelfs als je een nieuwe paal koopt dan mag je dit in de looptijd van de auto ook verrekenen.
Dat zou je inderdaad zo kunnen afspreken met je werkgever.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• tlpeter
  • Nu online
DonJuape schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:35:
[...]

Dat zou je inderdaad zo kunnen afspreken met je werkgever.
Waaorm zou je dat doen? Als je geen eigen oprit hebt met een lader dan moet dit ook gewoon tegen een bepaald tarief. Ik zeg niet dat je er aan moet verdienen maar het hoeft ook zeker geen geld te kosten.

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:37
Het mooie van een zaptech go is dat je kunt kiezen waar je stroom voor het laden vandaan komt je kan hem zelfs alleen op zonne-energie zetten maar deze functie wordt automatisch uitgeschakeld als je de zaptech zakelijk heb staan

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:34
Edje44magnum schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:28:
Het mooie van een zaptech go is dat je kunt kiezen waar je stroom voor het laden vandaan komt je kan hem zelfs alleen op zonne-energie zetten maar deze functie wordt automatisch uitgeschakeld als je de zaptech zakelijk heb staan
Op zich kunnen veel laders dat eerste wel. Dat tweede zou voor mij betekenen dat ik nooit een Zaptec zal kopen. :)

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:39
k gebruik Tibber om mijn Easee lader aan te sturen, zodat ik altijd laad tegen het laagste tarief icm Grid Rewards.
Mijn lader (zakelijk, eigen bedrijf) hangt in de garage, waar mijn auto altijd staat en nu komt er een 2e EV (privé), dus een 2e lader buiten de garage lijkt me het handigste met de laadkabels en geen gedoe met pasjes.
Een Easee lader kan doorgelust worden, dus lader 2 kun je aansluiten op lader 1.
Zo heb je beide laders op 1 3-fasen groep.
De Easee Equalizer stuurt beide laders aan zodat niet beide laders tegelijkertijd met vol vermogen gaan laden.
Tibber kan dat niet, jammer genoeg.
Hoe zouden jullie dat oplossen?
Een extra 3-fasen groep en nog een kabel van 20 meter in de oprit is geen optie.
Wellicht hebben jullie een vreselijk goed idee waar ik even niet aan denk.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:02:
k gebruik Tibber om mijn Easee lader aan te sturen, zodat ik altijd laad tegen het laagste tarief icm Grid Rewards.
Mijn lader (zakelijk, eigen bedrijf) hangt in de garage, waar mijn auto altijd staat en nu komt er een 2e EV (privé), dus een 2e lader buiten de garage lijkt me het handigste met de laadkabels en geen gedoe met pasjes.
Een Easee lader kan doorgelust worden, dus lader 2 kun je aansluiten op lader 1.
De Easee Equalizer stuurt beide laders aan zodat niet beide laders tegelijkertijd met vol vermogen gaan laden.
Een extra 3-fasen groep en nog een kabel van 20 meter in de oprit is geen optie.
Beide vol vermogen? Red je dat dan? 2 keer 11Kw is 22Kw en je 3x25? Huisaansluiting houd er bij 17Kw ondgeveer mee op. De business peblar hier kan in zijn eentje trouwens al 22Kw doen. Je zal dan iets moeten met voorkeuren en loadbalancing.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:21

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb ook 2 laders van 11kw (ieder eigen groep huisaansluiting is 3x25) maar in de praktijk laad ik maximaal de helft op 'eco' stand.

Van maart tm september zoveel mogelijk direct op zonnestroom laden.

Bij thuiskomst gaat de auto standaard in de lader (op zonnestroom ingesteld).

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 12-09-2026 10:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• ASS-Ware
Ronald.42 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:10:
[...]

Beide vol vermogen? Red je dat dan? 2 keer 11Kw is 22Kw en je 3x25? Huisaansluiting houd er bij 17Kw ondgeveer mee op. De business peblar hier kan in zijn eentje trouwens al 22Kw doen. Je zal dan iets moeten met voorkeuren en loadbalancing.
2 x 11kW op 1 3-Fasen groep van 16A kan niet.
Misschien die groep verzwaren?

• ASS-Ware
Sport_Life schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:16:
[...]

Ik heb ook 2 laders van 11kw (ieder eigen groep huisaansluiting is 3x25) maar in de praktijk laad ik maximaal de helft op 'eco' stand.

Van maart tm september zoveel mogelijk direct op zonnestroom laden.
Dat gaat over dezelfde groep naar de auto’s toe, dus wel of geen zon telt niet.

• Ronald.42
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:11:
[...]

2 x 11kW op 1 3-Fasen groep van 16A kan niet.
Misschien die groep verzwaren?
Met 22 kw totaal heb je 32 ampere nodig. Met de standaard 3x25 huis aansluiting red je dat sowieso niet. En je moet dan ook al een stevige kabel naar je laadpunt hebben met een gewone 2,5mm2 wordt dat hem ook niet. Als je beslist met beide auto's gelijktijdig11Kw wilt laden dan zal er wat meer moeten gebeuren.

Ik zou hier wel met 22Kw kunnen laden huisaansluiting kan ik dan aanvullen met zonne-energie en/of de thuisaccu's. Maar dan moeten wel de kabels en beveiligingen wel in orde zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• ASW1

Met de equalizer, wat is er mis met die oplossing?
Bedoel je misschien dat er dan met lagere snelheid geladen wordt dan tibber denkt en dat de schema's dan niet zullen kloppen?

• ASS-Ware
Ronald.42 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:49:
[...]

Met 22 kw totaal heb je 32 ampere nodig. Met de standaard 3x25 huis aansluiting red je dat sowieso niet. En je moet dan ook al een stevige kabel naar je laadpunt hebben met een gewone 2,5mm2 wordt dat hem ook niet. Als je beslist met beide auto's gelijktijdig11Kw wilt laden dan zal er wat meer moeten gebeuren.

Ik zou hier wel met 22Kw kunnen laden huisaansluiting kan ik dan aanvullen met zonne-energie en/of de thuisaccu's. Maar dan moeten wel de kabels en beveiligingen wel in orde zijn.
Ik snap wat je bedoelt, maar als je 2 laders van 11kW hebt en 3x25A, dan kan Tibber de boel knijpen als beide laders actief zijn, neem ik aan.
Dat zal niet altijd het geval zijn.

• ASS-Ware
ASW1 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:16:
[...]

Met de equalizer, wat is er mis met die oplossing?
Bedoel je misschien dat er dan met lagere snelheid geladen wordt dan tibber denkt en dat de schema's dan niet zullen kloppen?
Ik laat Tibber het laden sturen, met Grid Rewards laad ik heel goedkoop en dat werkt niet met de Equalizer.

• ASW1
ASS-Ware schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:08:
[...]

Ik laat Tibber het laden sturen, met Grid Rewards laad ik heel goedkoop en dat werkt niet met de Equalizer.
Waarom niet, je kunt de equalizer toch de loadbalancing laten doen op de achtergrond?

• RikHa
  • Nu online
ASS-Ware schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:08:
[...]

Kun je in de Tibber app geen 2 laadpalen erin zetten? Zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9itJ53aAwH__NLyXHcbbUfNJGiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afB8mZ766hyvwOYnA0vHyYO7.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald.42
  • Niet online
ASS-Ware schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:07:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar als je 2 laders van 11kW hebt en 3x25A, dan kan Tibber de boel knijpen als beide laders actief zijn, neem ik aan.
Dat zal niet altijd het geval zijn.
Ik heb geen idee of en wat tibber daar mee kan in combinatie met jouw laadpaal. Ik heb zelf peblar daar kun je bij meerdere laadpalen peblar laten regelen hoe en wat de bedoeling is. Die doet dan met loadbalancing zorgen dat je hoofdzekering niet ploft. Daarnaast heeft peblar ook de optie tot koppelen met tibber om op de goedkoopste momenten bij dynamisch, te laden. Dus de goedkoopste momenten worden dan getriggerd door bijv. Tibber, en peblar regelt de max last die hij mag trekken van je hoofdzekering. Dat zou met jouw paal ook zo moeten kunnen werken lijkt me.

Dan geld overigens nog wel dat je jezelf ervan moet verwittigen of je kabel en beveiligingen toereikend zijn voor hoe jij ze wil gaan gebruiken. Bij 3x25 en geen huisgebruik of extra vermogen in de vorm van zonnepanelen of thuisaccu's zul je dus max 25 ampere over die kabel trekken wat zich vertaald in ongeveer 17Kw dat je kunt trekken verdeeld over de beide palen. Zou je het vermogen van je huisaansluiting wel kunnen aanvullen met bijv. Pv of accu's moet je al rekening houden met 3x32 ampere over die kabel. Één en ander in je meterkast zelf moet dan ook voldoende zwaar bedraad en beveiligd zijn.

• ASS-Ware
ASW1 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:14:
[...]

Waarom niet, je kunt de equalizer toch de loadbalancing laten doen op de achtergrond?
Nee, dan stuurt Tibber de laadpaal niet aan.

• ASS-Ware
Ronald.42 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:28:
[...]

Ik heb geen idee of en wat tibber daar mee kan in combinatie met jouw laadpaal. Ik heb zelf peblar daar kun je bij meerdere laadpalen peblar laten regelen hoe en wat de bedoeling is. Die doet dan met loadbalancing zorgen dat je hoofdzekering niet ploft. Daarnaast heeft peblar ook de optie tot koppelen met tibber om op de goedkoopste momenten bij dynamisch, te laden. Dus de goedkoopste momenten worden dan getriggerd door bijv. Tibber, en peblar regelt de max last die hij mag trekken van je hoofdzekering. Dat zou met jouw paal ook zo moeten kunnen werken lijkt me.

Dan geld overigens nog wel dat je jezelf ervan moet verwittigen of je kabel en beveiligingen toereikend zijn voor hoe jij ze wil gaan gebruiken. Bij 3x25 en geen huisgebruik of extra vermogen in de vorm van zonnepanelen of thuisaccu's zul je dus max 25 ampere over die kabel trekken wat zich vertaald in ongeveer 17Kw dat je kunt trekken verdeeld over de beide palen. Zou je het vermogen van je huisaansluiting wel kunnen aanvullen met bijv. Pv of accu's moet je al rekening houden met 3x32 ampere over die kabel. Één en ander in je meterkast zelf moet dan ook voldoende zwaar bedraad en beveiligd zijn.
Maar het gaat om 2 laders op 1 3-fasen groep.

• Makrolon
ASS-Ware schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:03:
[...]

Maar het gaat om 2 laders op 1 3-fasen groep.
Officieel mag dat niet he. Iedere lader moet zn eigen aardlek hebben.

(Zover ik weet) Geen veiligheidsrisico hoor. Maar dat je je er wel van bewust bent dat het niet volgens de norm is.

• ASS-Ware
Ronald.42 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:49:
[...]

Dat hoeft ook niet.
Ten eerste zullen we meestal niet tegelijk laden en ten tweede, als dat wel het geval is, dan is 2x5,5kW ook prima.

• ASW1
ASS-Ware schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:02:
[...]

Nee, dan stuurt Tibber de laadpaal niet aan.
Je kiest in de Easee app Tibber als operator. Tibber stuurt je lader aan. Waarom zou de equalizer dan niet meer werken?

• Ronald.42
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:05:
[...]

(Zover ik weet) Geen veiligheidsrisico hoor. Maar dat je je er wel van bewust bent dat het niet volgens de norm is.
Dat zou je kunnen ondervangen mits selectiviteit je niet boeit, je zekerd de kabel in de meterkast op bijv 20 of zelfs 25 Ampere mits de kabeldoorsnede groot genoeg is. In de schuur plaats je dan een onderverdeler met twee 16 ampere aardlekautomaten.

• ASS-Ware
ASW1 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:07:
[...]

Je kiest in de Easee app Tibber als operator. Tibber stuurt je lader aan. Waarom zou de equalizer dan niet meer werken?
De lader luistert dan naar Tibber en niet naar de Equalizer.

• ASS-Ware
Makrolon schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:05:
[...]

Easee biedt die optie.

• Makrolon
Weet ik, maar het mag niet in NL

Pagina: 1 ... 235 ... 237 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen