• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:22
iGadget schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:46:
Vandaag wil ik beginnen met de aanleg van mijn laadpaal. Mijn meterkast is nog 1 fase met 35A hoofdzekering en dat laat ik voorlopig zo. Mijn EV kan toch niet sneller laden dan 6 kW en ik wil de paal slim gaan aansturen dus verwacht dat ik daar voorlopig nog wel mee weg kom. Wel is de paal geschikt voor 3 fase 22 kW dus de kabel wil ik niet op bezuinigen. Zelfs door een mantelbuis lijkt me zo'n kabel verzwaren in de toekomst geen pretje ;)

Kostentechnisch ga ik zoveel mogelijk zelf doen, maar laat alles uiteindelijk wel controleren door een elektriciën.

Vanaf de meterkast is het een kleine 10 meter door de kruiprumte tot de buitenmuur en vanaf daar mag ik 10 meter gaan graven door de tuin :Y)

Boodschappenlijstje (so far):Vragen:
  1. Mis ik nog iets essentiëels op mijn boodschappenlijstje?
  2. Is voor een afstand van 20 (max 25) meter 4mm2 voldoende om in de verre toekomst nog 22 kW te kunnen doen of moet ik dan alsnog naar 6mm2?
  3. Als ik door een mantelbuis ga, is dan een grondkabel nog altijd te prefereren boven een 'normale' kabel?
  4. Iemand toevallig nog waarschuwingslint liggen? Op zo'n rol zit 250m en ik heb maar 10m nodig...
  5. Als ik ga boren vanuit de tuin door de buitenmuur naar de kruipruimte, is het dan verstandig om een beetje schuin naar boven te boren ivm naar binnen sijpelend vocht?
  6. Ik heb nog een ongebruikte groep in mijn meterkast (kwam vrij na aanleg zonnepanelen). Dit is een 16A ABB automaat:
    [Afbeelding]
    Nou las ik al dat een alamat de voorkeur heeft. 10 jaar geleden heb ik zelf stopcontacten aangelegd in de kruipruimte met het idee dat ik daar al mijn servertjes wilde neerzetten. Ik heb de hele kruipruimte toen achter een eigen alamat geplaatst:
    [Afbeelding]Nou had ik het idee om de ongebruikte automaat in te gaan zetten voor de kruipruimte (er staan nu 2 servertjes te draaien die hooguit samen 1kW piek trekken en dat worden er niet meer) en dan de vrijgekomen alamat in te zetten voor de laadpaal. Is dit wat jullie betreft een goed plan of zou je dit anders aanpakken?
Ik zou de buis niet naar binnen brengen maar alleen de kabel. 40mm boren is echt overkill.
Ik zou zeker een grondkabel gebruiken aangezien de buis zelf niet zo sterk is.
Die ongebruikte groep is geen 3 fase aardlekautomaat.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

iGadget schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:46:
Vandaag wil ik beginnen met de aanleg van mijn laadpaal. Mijn meterkast is nog 1 fase met 35A hoofdzekering en dat laat ik voorlopig zo. Mijn EV kan toch niet sneller laden dan 6 kW en ik wil de paal slim gaan aansturen dus verwacht dat ik daar voorlopig nog wel mee weg kom. Wel is de paal geschikt voor 3 fase 22 kW dus de kabel wil ik niet op bezuinigen. Zelfs door een mantelbuis lijkt me zo'n kabel verzwaren in de toekomst geen pretje ;)

Kostentechnisch ga ik zoveel mogelijk zelf doen, maar laat alles uiteindelijk wel controleren door een elektriciën.

Vanaf de meterkast is het een kleine 10 meter door de kruiprumte tot de buitenmuur en vanaf daar mag ik 10 meter gaan graven door de tuin :Y)

Boodschappenlijstje (so far):Vragen:
  1. Mis ik nog iets essentiëels op mijn boodschappenlijstje?
  2. Is voor een afstand van 20 (max 25) meter 4mm2 voldoende om in de verre toekomst nog 22 kW te kunnen doen of moet ik dan alsnog naar 6mm2?
  3. Als ik door een mantelbuis ga, is dan een grondkabel nog altijd te prefereren boven een 'normale' kabel?
  4. Iemand toevallig nog waarschuwingslint liggen? Op zo'n rol zit 250m en ik heb maar 10m nodig...
  5. Als ik ga boren vanuit de tuin door de buitenmuur naar de kruipruimte, is het dan verstandig om een beetje schuin naar boven te boren ivm naar binnen sijpelend vocht?
  6. Ik heb nog een ongebruikte groep in mijn meterkast (kwam vrij na aanleg zonnepanelen). Dit is een 16A ABB automaat:
    [Afbeelding]
    Nou las ik al dat een alamat de voorkeur heeft. 10 jaar geleden heb ik zelf stopcontacten aangelegd in de kruipruimte met het idee dat ik daar al mijn servertjes wilde neerzetten. Ik heb de hele kruipruimte toen achter een eigen alamat geplaatst:
    [Afbeelding]Nou had ik het idee om de ongebruikte automaat in te gaan zetten voor de kruipruimte (er staan nu 2 servertjes te draaien die hooguit samen 1kW piek trekken en dat worden er niet meer) en dan de vrijgekomen alamat in te zetten voor de laadpaal. Is dit wat jullie betreft een goed plan of zou je dit anders aanpakken?
Verstandig om gelijk aan te leggen voor 3-fasen met de 4mm2 kabel, goed idee.
  • Let op, wil je een 5x4mm2 of wil je een 4x4 mm2 + 4 mm2 waarbij het AS (aardscherm) gebruikt wordt als PE (aarde), dit is eigenlijk wat je wilt mocht er nu of in de toekomst een risico zijn dat iemand met een schep door de kabel heen zou gaan. Gezien je noemt door de tuin, lijkt mij dit noodzakelijk.
  • Webasto Unite heeft matige schroeven en/of pluggen (zie evt. het Webasto topic hiervoor), ik zou gewoon even je eigen pakken als je zelf fijne hebt om mee te werken.
  • CAT6 is overkill, maar niet erg verder.
  • Je wilt een 40mm mantelbuis door een gat krijgen wat je boort met een 40mm gatenboor, dat wordt lastig, zeker als je door twee muren mag gaan dan kun je niet aanduwen voor je buitenmuur (of binnenmuur als je van buiten naar binnen werkt.
  • Vergeet niet om van binnen naar buiten iets naar beneden te boren (of andersom) zodat er geen water je woning in loopt. Vergeet niet om beide kanten dicht te kitten/purren.
  • Heb je het juiste gereedschap? Je wilt sowieso een kabelmes, iets zoals deze: https://www.sandervunderi...n-kabelmes-no-s4-28h.html
  • Ik weet zo niet of de Webasto op moment gedraaid moet worden, maar je automaten in je groepenkast moeten dat sowieso wel, heb je een momentschroevendraaier?
  1. Zie hierboven.
  2. Tot 25m is 4 mm² meer dan voldoende voor 3x 16A, maar voor 3x 32A of voor 1x 32A zit je met 25m een beetje op het kantelpunt, ik zou persoonlijk voor deze afstand 4 mm² aanhouden.
  3. Ja, de mantelbuis heeft geen aardscherm.
  4. Marktplaats checken?
  5. Zou ik wel prefereren ja.
  6. Je wilt een EVSE achter een eigen aardlekautomaat, ik wil je aanraden de 80% regel in acht te nemen, de aardlekautomaat op moment te draaien en indien mogelijk deze aardlekautomaat als je ruimte hebt in de groepenkast ruimte te geven zodat die niet strak tegen andere elektrocomponenten aan zit. Je hebt het over 6 kW vermogen om te laden dat is 26A, dan wil je de EVSE limiteren op 25A en neem je een 32A aardlekautomaat als je dit met loadbalancing uitvoert zal dit goed gaan. Dan zit je te kijken naar deze: https://www.sandervunderi...maat-1p-n-30ma-ds201.html let wel op da je hier de selectiviteitsregels niet in acht neemt (32A achter een 35A hoofdzekering). Ik heb hier persoonlijk geen moeite mee, maar officieel zou het niet mogelijk.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:44

iGadget

Wowsers!

nietwijk schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:01:
@iGadget Allereerst complimenten dat je je hier goed ingelezen hebt. Alles dat afgelopen weken voorbij gekomen is netjes opgesomd.

Ik maak uit de boormaat op dat je de kleine maat mantelbuis wilt nemen. Ik zou de grote nemen, daar ga je plezier van hebben. En kijk ook wat de werkelijke buitenmaat is voordat je er speciaal een (te kleine) boor voor koopt. (lenen/huren kan ook)

Aangezien je op 1 fase wilt laden zou ik 6mm2 en een zwaardere automaat kiezen icm loadbalancing. Tenzij de laadsnelheid je echt niks doet. Die 35A huisaansluiting zal zelden beperkend zijn als je aan zonneladen doet.

Schuin naar boven boren zou ik niet doen omwille van vocht, gewoon de makkelijkste/veiligste route kiezen. Binnendringend vocht zal verwaarloosbaar zijn, tenzij je in een specifieke situatie zit...
Thanks! :)
Dus je zou voor deze gaan? https://www.toolstation.nl/pipelife-mantelbuis/p21432
2x zo duur, grotere boor nodig... Wil ik best doen allemaal, maar wat moet ik me dan precies voorstellen bij 'plezier'? Meer flexibiliteit in de toekomst? Dat is juist waarom ik het nu in 1x goed wil doen - stroomkabel met genoeg capaciteit, genoeg LAN kabels erdoor... Hooguit ooit nog glasvezel, maar verder? Maar misschien mis ik iets? :D

Wat betreft laadsnelheid - Ik kan er (voorlopig) prima mee leven dat ik niet sneller ga kunnen laden dan 16A / 3,6kW. Mocht ik dit in de toekomst toch te traag vinden, dan kan ik altijd nog een zwaardere automaat erin zetten. Maar waarom die 6mm2 ipv 4mm2? Over 25m kan ik toch 32A trekken met 4mm2? Zijn er situaties (in de toekomst) denkbaar dat ik daar ooit overheen ga met deze laadpaal?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Pagina: 1 ... 234 235 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen