• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:05:
[...]

Officieel mag dat niet he. Iedere lader moet zn eigen aardlek hebben.

(Zover ik weet) Geen veiligheidsrisico hoor. Maar dat je je er wel van bewust bent dat het niet volgens de norm is.
Ik heb de NEN1010 er nog even op nageslagen (want wat moet je anders op de zaterdagavond :P ), ik denk dat de eis puur voortkomt uit voorspelbaarheid van de aardlekschakelaars en onafhankelijkheid. Indirect, voorkomen dat bij gezamenlijke lekstromen men omwegen gaat nemen om toch gebruik kan maken van de EVSE.
Bij mijzelf zou ik prima op één ALS (of eigenlijk aardlekautomaat, want schakelaars heb ik niet) aansluiten, maar niet bij iemand anders.

Edit: voor de liefhebber: 722.411.3.3 en 722.531.3.101 staat het meeste hierover genoemd. 722 gaat in zijn geheel over EVSEs.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 12-09-2026 21:06 ]

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Makrolon schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:16:
[...]

Weet ik, maar het mag niet in NL
Oh … dan heb ik een uitdaging.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Zojuist dit gevonden:

Ja, het doorlussen van meerdere Easee-laders op één 3-fasen groep is in Nederland toegestaan, mits de installatie volledig voldoet aan de NEN 1010-normen voor elektrische installaties en correct wordt geconfigureerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2VrRpKiFVIR8IKJ_HNJlznz5F0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OuKByMYen5eBQfCIgxRUZkPt.png?f=fotoalbum_large

Dit kan dus alleen als ik de Easee Equalizer weer ga gebruiken en misschien kan ik Tibber dan de auto’s laten aansturen ipv de lader.
Ik zal eens overleggen met Tibber.

Dank zover.
Pagina: 1 ... 235 236 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen