• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:57
Makrolon schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 20:31:
[...]

Nee hoor, 17kw uit je aansluiting maar tot wel 22kw als je genoeg zonnepanelen hebt en de zon genoeg schijnt...
Technisch zou dat kunnen.

Maar ik dacht toch te weten, dat in verband met de selectiviteit een verbruiksgroep (in dit geval de EV-charger) maximaal afgezekerd mag zijn met 16A of in geval van 3-fasen 3 x 16A als we het over een 25A hoofdzekering hebben.

Zwerius Kriegsman

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:18
Ik zie door de onduidelijk bomen het bos niet meer. Situatie:
  • Alfen EVE single laadpaal
  • een backofficeprovider die me niet meer uitbetaalt waardoor ik ga overstappen.
  • De oude BO-provider levert de benodigde wachtwoorden aan en beeindigt de dienstverlening.
Wens:
  • laadsessies van mijn lease-auto via de MTC-laadpas automatisch laten verrekenen.
  • Laadpaal niet openzetten voor openbaar laden
  • Mogelijk in de toekomst wel een 2e prive auto die gaat laden tegen eigen kosten.
  • ERE certificaten afhandelen zonder veel moeite
Vragen:
  • welke BO-provider is aan te bevelen? Ik heb TAP en Laadnet bekeken.
  • welk abo is aan te bevelen?
  • Bij laadnet is er een starttarief van 35 ct per sessie, geen opslag
  • bij TAP kun je kiezen voor geen abo-kosten maar % opslag (die belast je dan door naar werkgever) of een abo (betaal ik zelf, maar kan ik eventueel ook als opslag in de kwh-prijs meenenem)
  • Netwerk: Er wordt door laadnet gezegd dat er een installateur moet langskomen voor installatie van een nieuwe sim-kaart en koppeling aan de BO. De paal hangt echter ook aan het netwerk en een BO-url kan je toch ook instellen?
  • Je kan bij een abo een laadpas/tag krijgen. Als ik geen 2e prive-auto heb, heb ik daar iets aan?
  • op welke manier regel je technisch beheer (storing etc)? De paal is nog geen jaar oud.

[ Voor 4% gewijzigd door djiedjee op 23-09-2026 11:46 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:50
djiedjee schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:43:
Ik zie door de onduidelijk bomen het bos niet meer. Situatie:
  • Alfen EVE single laadpaal
  • een backofficeprovider die me niet meer uitbetaalt waardoor ik ga overstappen.
  • De oude BO-provider levert de benodigde wachtwoorden aan en beeindigt de dienstverlening.
Wens:
  • laadsessies van mijn lease-auto via de MTC-laadpas automatisch laten verrekenen.
  • Laadpaal niet openzetten voor openbaar laden
  • Mogelijk in de toekomst wel een 2e prive auto die gaat laden tegen eigen kosten.
  • ERE certificaten afhandelen zonder veel moeite
Vragen:
  • welke BO-provider is aan te bevelen? Ik heb TAP en Laadnet bekeken.
  • welk abo is aan te bevelen?
  • Bij laadnet is er een starttarief van 35 ct per sessie, geen opslag
  • bij TAP kun je kiezen voor geen abo-kosten maar % opslag (die belast je dan door naar werkgever) of een abo (betaal ik zelf, maar kan ik eventueel ook als opslag in de kwh-prijs meenenem)
  • Netwerk: Er wordt door laadnet gezegd dat er een installateur moet langskomen voor installatie van een nieuwe sim-kaart en koppeling aan de BO. De paal hangt echter ook aan het netwerk en een BO-url kan je toch ook instellen?
  • Je kan bij een abo een laadpas/tag krijgen. Als ik geen 2e prive-auto heb, heb ik daar iets aan?
  • op welke manier regel je technisch beheer (storing etc)? De paal is nog geen jaar oud.
Nou zo groot is dat bos niet hoor. Er komen hier consequent 2 namen terug. TAP en E-flux. Beide kunnen wat je wil. Gewoon via ethernet, geen sims nodig. Dat is alleen maar gedoe. Iets ander prijsmodel, dat is het enige.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Zwerius schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 16:56:
[...]

Ik kan in Nederland maar maximaal 16A (3680W) uit een éénfasige aansluiting halen bij een normale netaansluiting (3 x 25A)
Dan heb je een oude aansluiting, vanaf de jaren 80 werden 1-fase aansluitingen van woningen standaard met 1x35A uitgerust. Daar kun je uiteindelijk 20A uit afnemen (NEN1010, selectiviteit, kastzekering paal wordt dan 25A, de zekering ind e paal mag dan 20A zijn) en dus 4,2 kW.

Bij 3 fasen (3x25A ) moet je een driefasenpaal neerzetten, die komt dan in de paal tot 3x16A = 11 kW. Je mag nooit dezelfde zekeringwaarde in je paal hebben als de hoofdzekering of de groepzekering, Anders zal bij sluiting een willekeurige zekering eruit gaan, bij selectiviteit gaat altijd de kleinste zekering, en dat is altijd die zo dicht mogelijk bij het punt van kortsluiting. (NEN1010 voorschriften)

Overigens is het knap dat er mensen zijn die als hun panelen dus ook meeleveren, ineens de zekeringwaarde in de paal kunnen verhogen. Als er een truc is toegepast om dat voor elkaar te krijgen is de paal niet goed afgezekerd en voldoet niet aan de voorschriften.

Maar volgens mij gaan we weer lekker offtopic nu... dus meer zeg ik er hier niet over :)

[ Voor 42% gewijzigd door ron65 op 23-09-2026 12:12 ]

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:57
ron65 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:06:
[...]

Dan heb je een oude aansluiting, vanaf de jaren 80 werden 1-fase aansluitingen van woningen standaard met 1x35A uitgerust. Daar kun je uiteindelijk 20A uit afnemen (NEN1010, selectiviteit, kastzekering paal wordt dan 25A, de zekering ind e paal mag dan 20A zijn) en dus 4,2 kW.

Bij 3 fasen (3x25A ) moet je een driefasenpaal neerzetten, die komt dan in de paal tot 3x16A = 11 kW. Je mag nooit dezelfde zekeringwaarde in je paal hebben als de hoofdzekering of de groepzekering, Anders zal bij sluiting een willekeurige zekering eruit gaan, bij selectiviteit gaat altijd de kleinste zekering, en dat is altijd die zo dicht mogelijk bij het punt van kortsluiting. (NEN1010 voorschriften)

Overigens is het knap dat er mensen zijn die als hun panelen dus ook meeleveren, ineens de zekeringwaarde in de paal kunnen verhogen. Als er een truc is toegepast om dat voor elkaar te krijgen is de paal niet goed afgezekerd en voldoet niet aan de voorschriften.

Maar volgens mij gaan we weer lekker offtopic nu... dus meer zeg ik er hier niet over :)
Misschien was ik dan niet duidelijk genoeg.

Ik heb een 3 x 25A aansluiting en daarmee mag ik per fase niet meer dan 16A groepen aansluiten of voor een 3 fasige verbruiker dus 3 x 16A.

Zwerius Kriegsman

• Peter-036
  • Laatst online: 15:47
@Zwerius bij mij is (in 2021) door een monteur van BAM in opdracht van Eneco de Alfen (22kW) laadpaal geplaatst en aangesloten op een aparte groep afgezekerd op (3x) 20A.

De Alfen lader is inmiddels verwijderd (maar dat is een ander verhaal) en ik laad nu met een 6 tot 16A instelbare 3 fasen lader.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:03

elsinga

=8-)

In verband met de selectiviteit en de meer dan 80% gebruik van je automaat zou je een 20A automaat moeten gebruiken. Die is nog selectief (want <25A) en wordt niet zo warm (want maar 80% max belast).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Zwerius schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:24:
[...]

Ik heb een 3 x 25A aansluiting en daarmee mag ik per fase niet meer dan 16A groepen aansluiten of voor een 3 fasige verbruiker dus 3 x 16A.
AH oke, misschien heb ik daar overheen gelezen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Zwerius schreef op woensdag 23 september 2026 @ 12:24:
[...]

Waarom niet of van wie niet? Ik heb een 3x25A hoofdaansluiting. Mijn WP en PV omvormer zitten op 2 25A groepen en mijn laadpunt zit op een 3x32A groep.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Pagina: 1 ... 236 237 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen