Model 3 LR AWD (model 2023)
Twee relais dus, net als die Peblar van het plaatje hierboven.flupp schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:58:
[...]
Vraag hieromtrent. Ik heb een Alfen laadpaal waarbij er een modbus waarde is die ik kan instellen tussen 1fase of 3fasen. Bedoel je dat daar dus 3 zo’n aparte relais inzitten. Correct?
Dit is het powerboard van de Alfen, je ziet daar aan de linkerkant ook twee van die relais zitten.
Precies zo ja. Het zijn 2-polige relais, ééntje zit op fase 1 en de nul, de andere op fase 2 en 3. En dus kun je dan zowel 1P als 3P bekrachtigen.flupp schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:07:
[...]
Ik zou dan denken van wel, tenzij één relais de eerste fase schakelt, en een tweede de overige 2 fasen?
[ Voor 25% gewijzigd door JanHenk op 20-12-2025 12:10 ]
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Neen hoor, er zijn genoeg palen (Alfen bv) die mA regeling kunnen doen, het protocol bepaalt dat een PWM dutycycle dat aangeeft. Ik kan hier heel strak met evcc mijn zonnevermogenscurve volgen.Miezie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:00:
[...]
Te ondervangen met afzekeren op 20A… wel rationeel blijven…
Komt bij dat de EV schakelt in stappen volgens mij, dus 100% zonnestroom de auto in is ook al een ingewikkelde zaak.
Ik kreeg deze foutmelding ook van eflux bij eerste installatie. Moest een werkdag (in mijn geval 3 dagen incl weekend) wachten en toen werkte het ineens wel. Waarschijnlijk moest er eea nog eerst gesynchroniseerd worden op de achtergrond.SimonBR39 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:32:
Ik heb sinds kort een Zaptec Go2. Ik wil mijn werkgever de kosten doorbelasten, maar daarvan krijg ik vooralsnog enkel een Eneco tag. Ik moet de laadpaal dus instellen als een publieke paal oid. Als ik het goed begrijp heb ik daar E-flux voor nodig, moet ik daar dan een werknemer weer in aanmaken? Of daar alleen tarief voor derden in instellen?
Ik krijg sowieso de foutmelding dat de paal niet goed is geconfigureerd. In dit topic zijn daar meerdere meldingen van, maar ik kan geen eenduidige oplossing vinden, maandag maar met E-flux bellen denk ik?
[Afbeelding]
Ik krijg cloud error 528, heeft iemand anders dit ook?
Ik heb het al gemeld bij Zaptec maar daar gebeurd nog niet zoveel.
De update heeft niks geholpen.
Opnieuw opstarten ook niet
Laadsessie opnieuw opstarten ook niet.
Skoda Citigo en zusjes E-up in Seat Mii, deze laad op 2 fases bij gebruik van 3 fase laadpaal. Kan ook op 1 gefaseerd laden, maar niet op 3.Hippe Lip schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:39:
[...]
Welke auto biedt 2-fase laden aan?
Ja, je kunt op 2 fasen laadspanning aanbieden vanuit de laadpaal, maar ik ken geen laadpaal die dat kan. Die schakekt 1 of 3 fasen in. Die hebben voor zover ik weet geen relais voor alke 3 de fasen apart maar een relais voor één fase en een relais voor de overige twee.
Gramser schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:18:Sinds vanmiddag ook lid van de thuislaadclub. 2kW op de granny, geen centje pijn.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Voor een PHEV met een 20kW accupakket is dat ook gewoon een hele nette oplossing. Als je er een 82kW accupakket van een BEV mee moet gaan vullen én je je auto dagelijks nodig hebt voor bijv. woon-werk verkeer á 100Km. enkele reis dan wordt 't al heel snel minder prettig om 100% afhankelijk te moeten zijn van een 'Granny Charger'.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik zie een hele mooie laadpaal op de 2e foto.Gramser schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:18:Sinds vanmiddag ook lid van de thuislaadclub. 2kW op de granny, geen centje pijn.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Mijn vrouw rijdt een paar dagen in de week max 100km per dag. Dat gaat met deze auto en zo laden helemaal goedkomen.
Ik heb zelf een laadpaal thuis staan maar het lijkt mij prettig dat als we bij vrienden zijn de auto toch wat op te laden (gezien dat ze meer dan 200km weg wonen) en we vaak meerdere uren daar aanwezig zijn.
Mijn vraag is dan ook welke 'Granny Charger' raden jullie aan ?
Staat er bij die mensen niet ergens een 11 of 22 kW AC-laadpaal op korte loopafstand in de buurt welke publiekelijk te gebruiken is?grazara schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:51:
Ik zit zelf er over na te denken om een 'Granny Charger' aan te schaffen voor mijn Kia EV3.
Ik heb zelf een laadpaal thuis staan maar het lijkt mij prettig dat als we bij vrienden zijn de auto toch wat op te laden (gezien dat ze meer dan 200km weg wonen) en we vaak meerdere uren daar aanwezig zijn.
persoonlijk ben ik van mening dat je een Granny-Charger bij het rijden van een BEV alléén maar moet willen gebruiken in absolute noodgevallen, waar je dan vaak zélf de veroorzaker van bent doordat je tegenwoordig echt geen moeite meer hoeft te doen om een snellader (DC) óf een 11 / 22kW AC lader te kunnen vinden op je routes door heel Europa.
Als je het een béétje plant dan kun je vaak onderweg bij een DC snellader ook nog eens goedkoper laden dan dat het je kost als je thuis (of bij vrienden) middels AC gaat laden. (Bij een Tesla SUC betaal je momenteel bijvoorbeeld ± €0.32 / kWh).
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Lijkt mij ook niet echt zinvol. Hebben die vrienden een eigen oprit en een 220 stopcontact buiten op een eigen groep?grazara schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:51:
Ik zit zelf er over na te denken om een 'Granny Charger' aan te schaffen voor mijn Kia EV3.
Hoe ga je het verbruik bepalen en afrekenen. In de meeste woonwijken zijn voldoende publieke laadpalen en anders zijn er wel voldoende snelladers.
Heb zelf een granny lader en gebruik hem nooit.
Bedenk dus dat je met 2kW laden er dus 10 uur over doet om er 20kWh in te persen.
Die euro’s die je daarop verliest kan je beter in een snellaadstop of straat laden stoppen. Zou het als vriend niet zo waarderen geloof ik ;-). Of het eigen laadpunt doet het wel…grazara schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:51:
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Dit vind ik onzin. Mijn woon-werkverkeer is 52km en al jaren laad ik tot grote tevredenheid op met een grannycharger. Geen centje pijn moet ik een keer verder weg en heb te weinig opgladen hang ik hem aan een openbare laadpaal. Het gaat om ieder zijn individuele situatieWill_M schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:07:
[...]
persoonlijk ben ik van mening dat je een Granny-Charger bij het rijden van een BEV alléén maar moet willen gebruiken in absolute noodgevallen, waar je dan vaak zélf de veroorzaker van bent doordat je tegenwoordig echt geen moeite meer hoeft te doen om een snellader (DC) óf een 11 / 22kW AC lader te kunnen vinden op je routes door heel Europa.
[ Voor 21% gewijzigd door niki_lauda op 20-12-2025 21:18 . Reden: Quote verduidelijkt ]
De vraag van @grazara ging over het aanschaffen van een granny lader om incidenteel bij vrienden zijn auto te laden. Dat is een andere situatie als thuisladen.niki_lauda schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:24:
[...]
Dit vind ik onzin. Mijn woon-werkverkeer is 52km en al jaren laad ik tot grote tevredenheid op met een grannycharger. Geen centje pijn moet ik een keer verder weg en heb te weinig opgladen hang ik hem aan een openbare laadpaal. Het gaat om ieder zijn individuele situatie
@grazaragrazara schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:51:
Je hebt een PB.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Hier heb je gelijk in, ik heb gekeken waar ze wonen zijn 4 palen op loop afstand van hun (max 5 min lopen) dus dat zou een uitkomst zijn als we daarna toegaan.deejeebv schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 19:12:
[...]
Lijkt mij ook niet echt zinvol. Hebben die vrienden een eigen oprit en een 220 stopcontact buiten op een eigen groep?
Hoe ga je het verbruik bepalen en afrekenen. In de meeste woonwijken zijn voldoende publieke laadpalen en anders zijn er wel voldoende snelladers.
Heb zelf een granny lader en gebruik hem nooit.
Ipv 2kWh een mooie 11kWh
Wat is kw/h?grazara schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:29:
[...]
Hier heb je gelijk in, ik heb gekeken waar ze wonen zijn 4 palen op loop afstand van hun (max 5 min lopen) dus dat zou een uitkomst zijn als we daarna toegaan.
Ipv 2kw/h een mooie 11kw/h
Je laadsnelheid is in kW ofwel kWh/h. Na 1 uur laden met bv. 2 kW heb je dan 2 kWh geladen
Of je hebt een Subaru, die hebben kW/h accu's! :
guido66 in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"
[ Voor 14% gewijzigd door guido66 op 21-12-2025 10:37 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
OOOHHH NEEE ik heb kwh ipv kWh gedaan... zucht.guido66 schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:34:
[...]
Wat is kw/h?
Je laadsnelheid is in kW ofwel kWh/h. Na 1 uur laden met bv. 2 kW heb je dan 2 kWh geladen
Soms is het gewoon lastig op dingen te typen en soms is het lastig om gewoon zelf na te denken van oh waarschijnlijk bedoelde hij/zij ........
[ Voor 20% gewijzigd door grazara op 21-12-2025 12:54 ]
Nee, het /h gedeelte is de fundamentele fout.grazara schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:37:
[...]
OOOHHH NEEE ik heb kw ipv kW gedaan... zucht.![]()
![]()
kW is een eenheid van vermogen
kWh is een eenheid van energie
kW/h is een eenheid die de verandering van vermogen in de tijd weergeeft, en heeft geen zinvolle betekenis in deze context.
[ Voor 29% gewijzigd door guido66 op 21-12-2025 10:43 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
hoezo fout, kW/h ? edit, dus geen kW/h maar kWh (dus zonder de /) ; is voor de rest hier ook aangepast.guido66 schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:38:
[...]
Nee, het /h gedeelte is de fundamentele fout.
kWh is een afkorting van kilowattuur, een eenheid van arbeid of hoeveelheid elektrische energie. Je had ook MJ kunnen zeggen, alleen dan vrees ik ben je iedereen kwijt en weten die niet wat je bedoeld.
Dus als hij bedoeld de hoeveelheid elektrische energie die hij gaat laden is volgens mij kWh helemaal prima.
Wat jij mogelijk bedoeld is dat je hier W cq kW zou moeten gebruiken, echter dat is dus het vermogen waarmee je kunt laden en geeft niet de hoeveelheid aan. twee totaal verschillende dingen. Een vermogensaangave is tijdsonafhankelijk terwijl kWh juist aangeeft hoeveel enegie je in een x tijd gaat laden, bij kWh zou je om te weten hoeveel energie je totaal hebt geladen ook nog de tijdsduur moet vermelden omdat kWh zelf alleen de energie per uur defineerd.
Dus 1/2 uur laden met 11 kWh is helemaal juist, dat betekend dat je 5,5 kWh gelden hebt, doe je dat 2 uur dan is het 22 kWh.
Dat zie je bv ook op je jaarafrekening, 4.000 kWh (maar nu dus per jaar). gemiddeld is dat dus gemiddeld 457W aan vermogen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 21-12-2025 12:55 ]
En als je bij die kWh/h nou de ‘h’ in de teller en de noemer tegen elkaar wegstreept, dan houd je kW over. En dat is de gebruikelijke eenheid.grazara schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:37:
[...]
OOOHHH NEEE ik heb kw/h ipv kWh/h gedaan...
Zo simpel is het.
<John O`Mill>
kW/h is GEEN afkorting van kilowattuur. Kilowattuur is een hoeveelheid energie en de afkorting is kWh. Kijk maar op je energierekening.Jan-tweak schreef op zondag 21 december 2025 @ 10:58:
[...]
hoezo fout, kW/h ?
kW/h is een afkorting van kilowattuur, een eenheid van arbeid of hoeveelheid elektrische energie. Je had ook MJ kunnen zeggen, alleen dan vrees ik ben je iedereen kwijt en weten die niet wat je bedoeld.
Dus als hij bedoeld de hoeveelheid elektrische energie die hij gaat laden is volgens mij kW/h helemaal prima.![]()
Wat jij mogelijk bedoeld is dat je hier W cq kW zou moeten gebruiken, echter dat is dus het vermogen waarmee je kunt laden en geeft niet de hoeveelheid aan. twee totaal verschillende dingen. Een vermogensaangave is tijdsonafhankelijk terwijl kW/h juist aangeeft hoeveel enegie je in een x tijd gaat laden, bij kW/h zou je om te weten hoeveel energie je totaal hebt geladen ook nog de tijdsduur moet vermelden omdat kW/h zelf alleen de energie per uur defineerd.
Dus 1/2 uur laden met 11 kW/h is helemaal juist, dat betekend dat je 5,5 kWh gelden hebt, doe je dat 2 uur dan is het 22 kW/h.
Dat zie je bv ook op je jaarafrekening, 4.000 kW/h (maar nu dus per jaar). gemiddeld is dat dus gemiddeld 457W aan vermogen.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Eigenlijk wil ik de lader zoveel mogelijk NOM aansturen ivm terugleverboete, maar met deze zie ik de mogelijkheid niet...?
Iemand een idee hoe dit zou kunnen (home assistant?), of een alternatieve lader waarmee het kan?
Want als kWh hier voortaan genoteerd wordt als kW/h, is kW dan ook kW/h/h, of (nóg anders genoteerd) kW/h²?
Laat ons elkaar niet helemáál verwarren, ajb
Ja, mij ook want kW/h is een onzinnige eenheid.flupp schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:46:
Als we er nu ook vrede mee gaan nemen dat kWh voortaan ook als kW/h genoteerd wordt, dan raak je mij stilaan kwijt, hoor.
Die schuine streep (/) is gewoon een deelstreep hoor. Net als 3/4 (¾) gelijk is aan 3 gedeeld door 4.Wat precies in kW/h staat dan in de teller, en wat staat dan in de noemer?
Dus kWh gedeeld door h (kWh/h) is kW. Even terug naar je natuurkundelessen 😎
Nee, dat moeten we zeker niet gaan doen. Maar er is gelukkig niemand die dat voorstelt, toch?Want als kWh hier voortaan genoteerd wordt als kW/h, is kW dan ook kW/h/h, of (nóg anders genoteerd) kW/h²?
<John O`Mill>
mea culpa, je hebt natuurlijk helemaal gelijk ; de juiste benaming is kWh, dus zonder /.DonJuape schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:34:
[...]
kW/h is GEEN afkorting van kilowattuur. Kilowattuur is een hoeveelheid energie en de afkorting is kWh. Kijk maar op je energierekening.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 21-12-2025 12:55 ]
En hier moet het dan weer zonder die ‘h’ zijn:
Ipv 2kW een mooie 11kW
Ik weet het, dit is lastige materie. Die ‘h’ zet velen op het verkeerde been.
<John O`Mill>
Maar goed moraal van het verhaal is voor mij duidelijk dat ik hem wel aan een laadpaal zet en niet met een granny ga laden
Spijt hoeft niet aan de orde te zijn. Alleen, als je geeft om de bloeddruk van de gemiddelde lezer hier zou ik, afgaande op de reacties, de eenheden niet al te vaak in een verkeerde context gebruiken 🙂grazara schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:04:
Man ik heb al spijt door de "kW" en de "h" in welke vorm dan ook toe te voegen.
Maar goed moraal van het verhaal is voor mij duidelijk dat ik hem wel aan een laadpaal zet en niet met een granny ga laden
Niets aan de hand, het is nu ook geen doodzonde 😉
Blaas het niet op, hèflupp schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:10:
[...]
Spijt hoeft niet aan de orde te zijn. Alleen, als je geeft om de bloeddruk van de gemiddelde lezer hier zou ik, afgaande op de reacties, de eenheden niet al te vaak in een verkeerde context gebruiken 🙂
Maar in de kern gaat het erom dat als je de juiste eenheden gebruikt, er geen verwarring op kan treden.
<John O`Mill>
Ik reed gisteren 11km is echt iets anders dan dat ik gisteren 11km/h heb gereden.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Valt gelukkig wel mee, vandaar die toegevoegdeflupp schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:17:
[...]
Je begrijpt mijn toon niet helemaal goed, vrees ik helaas.
<John O`Mill>
Ja, dat is het inderdaad. En om de vergelijking dan compleet te maken: 11 km is een hoeveelheid. Als je dan in de energie gaat kijken, dan is kWh ook een hoeveelheid en daar is die ‘h’ zo verwarrend.V_ger schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:42:
Het stomme is dat dat iedereen het WEL begrijpt als het gaat om snelheid/afstand. Maar ineens het spoor bijster is als het gaat om vermogen en energie.
Ik reed gisteren 11km is echt iets anders dan dat ik gisteren 11km/h heb gereden.
En km/h is een snelheid; kW is ook een ‘snelheid’ (hoe snel de energie stroomt). Daar zit die ‘h’ dan weer niet in…
Als je nou in J (Joules) gaat rekenen wordt het makkelijker, duidelijker met die ‘h’: de hoeveelheden (km en J) zijn zonder ‘h’ en de snelheden (km/h en J/h) zijn met een ‘h’ in de noemer.
1kWh (met h) = 3600 kJ (zonder h).
<John O`Mill>
korte offtopic:Hippe Lip schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:34:
[...]
Ja, dat is het inderdaad. En om de vergelijking dan compleet te maken: 11 km is een hoeveelheid. Als je dan in de energie gaat kijken, dan is kWh ook een hoeveelheid en daar is die ‘h’ zo verwarrend.
En km/h is een snelheid; kW is ook een ‘snelheid’ (hoe snel de energie stroomt). Daar zit die ‘h’ dan weer niet in…
Als je nou in J (Joules) gaat rekenen wordt het makkelijker, duidelijker met die ‘h’: de hoeveelheden (km en J) zijn zonder ‘h’ en de snelheden (km/h en J/h) zijn met een ‘h’ in de noemer.
1kWh (met h) = 3600 kJ (zonder h).
Als je Joules gebruikt gaat je energie plaatje ineens een stuk makkelijker.
Gas/hout/elektra etc etc, naar Joules omzetten en alle puzzel stukjes gaan passen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
geen, want Piet heeft geen accu maar een batterij (in zijn auto ?, geen idee, die info staat er namelijk niet) (zou een antwoord kunnen zijn, en dan begint die discussie over batterij en accu weer ( dus maar even niet, was ook maar een grapje)Gramser schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:23:
Binnenkort een schriftelijke overhoring voor iedereen. “Als Piet gedurende 3 uur met 2kW heeft geladen, hoeveel kWh heeft hij dan in zijn accu gestopt?”
maar aan alle hier een hele fijne kerst
Wat is de efficiency van zijn lader? Want je kan wel laden met 2kW, maar dat betekent niet dat dat ook allemaal in je batterij met accus terechtkomtGramser schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:23:
Binnenkort een schriftelijke overhoring voor iedereen. “Als Piet gedurende 3 uur met 2kW heeft geladen, hoeveel kWh heeft hij dan in zijn accu gestopt?”
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik heb een ontzettende hekel aan 'efficiency'. Het heet gewoon rendement in het Nederlands. Als we toch (en terecht) aan het nitpicken zijn is dit een mooie. Overigens als een agent mij zegt dat ik 10 km te hard heb gereden en dat zo in het pv zet heeft hij een probleem bij de rechter.V_ger schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:02:
[...]
Wat is de efficiency van zijn lader? Want je kan wel laden met 2kW, maar dat betekent niet dat dat ook allemaal in je batterij met accus terechtkomt
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Dan zit ie al even achter je 😉. Maken we dan van nitpicken miereneuken of muggenziften?daemonix schreef op zondag 21 december 2025 @ 18:39:
[...]
Ik heb een ontzettende hekel aan 'efficiency'. Het heet gewoon rendement in het Nederlands. Als we toch (en terecht) aan het nitpicken zijn is dit een mooie. Overigens als een agent mij zegt dat ik 10 km te hard heb gereden en dat zo in het pv zet heeft hij een probleem bij de rechter.
Nee, of naar huis laden of naar thuisladen, maar niet naar thuis ladenGramser schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:29:
Ok ok, we hebben elkaar wel weer genoeg de loef afgestoken… terug naar thuis laden?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Verder voel ik vooral wat weerstand hier, maar wellicht hebben die mensen erg lange kabels. Of juist te dun, nou ja hoe dan ook zorgt dat voor verhitting hier. En vooral verliezers, euh verliezen.
Ik maak me vast klaar voor de selectiviteit discussie, die zal hier na wel weer komen
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik kijk hierbij naar E-flux. Nu zoek ik me echter suf of de huidige werkwijze ook mogelijk is met E-flux. Ik heb nu een groep van RFID-tags ingesteld. Nu maakt het niet uit of mijn vrouw met haar eigen sleutel en tag de auto ontkoppelt of dat ik dat met mijn eigen tag doe. Is zoiets ook mogelijk met E-Flux? Ik zie wel de mogelijkheid van accessgroups voor free of charging, maar ik haal er mijn use-case niet uit. Weet iemand hier of dit kan?
NeeeeeMakrolon schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:20:
Pff het is de laatste tijd wel elke keer feest hier zeg.net klaar met de discussie over of de auto of de lader regelt hoe snel er geladen word, gaat t nu 2 paginas over of iemand kw of kWh type, terwijl iedereen snapt wat er bedoeld word...
Ik maak me vast klaar voor de selectiviteit discussie, die zal hier na wel weer komen
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik heb het in de planning zitten om mij (met mijn eveneens Alfen laadpaal) eens in te lezen/in te werken in hoe mijn auto met een eigen ingestelde en eigen geïnstalleerde (én aangepaste) backoffice zijn eigen rapportering zou kunnen aanmaken. Geen idee of ik het tot een goed einde breng, maar denk dat het mogelijk moet zijn. Ik bekijk momenteel een open-source websocket-gebaseerd CSMS dat ik naar eigen inzicht zal moeten aanpassen. Lijkt mij niet eenvoudig, maar doenbaar.GerjanT schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:40:
Ik kreeg deze week van de verkoper waar ik mijn Alfen laadpaal heb gekocht een mail waarbij ik op zgn. ERE-certificaten werd geattendeerd. Omdat mijn laadpaal een MID-meter heeft is deze geschikt. Nu lijkt het me wel interessant om mee te doen. Ik heb daarbij twee mogelijkheden, handmatig de kWh-standen doorgeven of via een backoffice. Nu is het zo dat ik tot op heden mijn laadpaal zonder backoffice gebruik. Maar lui zoals ik ben zie ik hier wel een reden in om voor een backoffice te gaan zodat de meterstanden automatisch doorgegeven worden.
Ik kijk hierbij naar E-flux. Nu zoek ik me echter suf of de huidige werkwijze ook mogelijk is met E-flux. Ik heb nu een groep van RFID-tags ingesteld. Nu maakt het niet uit of mijn vrouw met haar eigen sleutel en tag de auto ontkoppelt of dat ik dat met mijn eigen tag doe. Is zoiets ook mogelijk met E-Flux? Ik zie wel de mogelijkheid van accessgroups voor free of charging, maar ik haal er mijn use-case niet uit. Weet iemand hier of dit kan?
Als zoiets zou lukken, dan zou het middels Autocharge en Plug&Charge in principe mogelijk moeten zijn om in een gezin 2 auto’s, vb. 1 op de zaak en 1 privé, op te laden en voor elk zijn eigen rapportering op te stellen, zonder RFID tags in te badgen en gewoon in te pluggen.
Een projectje (van veel zoeken en uitproberen en) van langere adem, zeg maar.
Hoe weet je welke auto aan het laden is dan?flupp schreef op maandag 22 december 2025 @ 07:54:
[...]
Ik heb het in de planning zitten om mij (met mijn eveneens Alfen laadpaal) eens in te lezen/in te werken in hoe mijn auto met een eigen ingestelde en eigen geïnstalleerde (én aangepaste) backoffice zijn eigen rapportering zou kunnen aanmaken. Geen idee of ik het tot een goed einde breng, maar denk dat het mogelijk moet zijn. Ik bekijk momenteel een open-source websocket-gebaseerd CSMS dat ik naar eigen inzicht zal moeten aanpassen. Lijkt mij niet eenvoudig, maar doenbaar.
Als zoiets zou lukken, dan zou het middels Autocharge en Plug&Charge in principe mogelijk moeten zijn om in een gezin 2 auto’s, vb. 1 op de zaak en 1 privé, op te laden en voor elk zijn eigen rapportering op te stellen, zonder RFID tags in te badgen en gewoon in te pluggen.
Een projectje (van veel zoeken en uitproberen en) van langere adem, zeg maar.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Zo heeft iedereen zijn eigen belang. Jij wacht geduldig op mensen die een installateur zoeken neem ik aan.Makrolon schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:20:
Pff het is de laatste tijd wel elke keer feest hier zeg.net klaar met de discussie over of de auto of de lader regelt hoe snel er geladen word, gaat t nu 2 paginas over of iemand kw of kWh type, terwijl iedereen snapt wat er bedoeld word...
"Plug&Charge" is een uitvloeisel van de ISO 15118 standaard, denk dat ie daarop doelt. Maar niet iedere auto en niet iedere paal/backoffice ondersteund dit.Inspired schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:38:
[...]
Hoe weet je welke auto aan het laden is dan?
Het is ongetwijfeld wel de toekomst.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ik trek me er ampere iets van aan.V_ger schreef op zondag 21 december 2025 @ 22:01:
Ja, de spanning neemt hier thuis toe. Dat is toch echt op zijn minst deels on-topic.
Verder voel ik vooral wat weerstand hier, maar wellicht hebben die mensen erg lange kabels. Of juist te dun, nou ja hoe dan ook zorgt dat voor verhitting hier. En vooral verliezers, euh verliezen.
[ Voor 85% gewijzigd door HyperBart op 22-12-2025 10:26 ]
Volgens mij voorzie ik mensen vaak genoeg van een zinnig antwoord in dit topic.Inspired schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:40:
[...]
Zo heeft iedereen zijn eigen belang. Jij wacht geduldig op mensen die een installateur zoeken neem ik aan.
Maar ik kan me niet voorstellen dat mensen hier wat hebben aan een discussie van meerdere paginas over eenheden. Voegt ook weinig toe aan het onderwerp...
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Nu weet ik nog niets (ik ben nog niet eens goed begonnen). Maar de nieuwere versie van OCPP ondersteunt auto’s die zich kenbaar maken aan de laadpaal (via Autocharge of Plug&Charge) op een manier die mij nu nog onbekend is. Dus als je 2 zo’n auto’s hebt, moet je slechts met die 2 zich identificerende auto’s rekening houden (en op andere auto’s reageer je niet, die stuur je -digitaal- wandelen).Inspired schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:38:
[...]
Hoe weet je welke auto aan het laden is dan?
Hoe het gaat? Alles is dus nog uit te zoeken. Maar het moet te doen zijn, als ik het goed zie, vanaf OCPP versie 2.0.1 (en met auto’s die die protocolversie ondersteunen)
Mijn auto kan al met een encrypted certificaat zichzelf identificeren conform iso15118. Het is onhandig om nu een paal aan te schaffen die hier niet op voorsorteert.flupp schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:45:
[...]
Nu weet ik nog niets (ik ben nog niet eens goed begonnen). Maar de nieuwere versie van OCPP ondersteunt auto’s die zich kenbaar maken aan de laadpaal (via Autocharge of Plug&Charge) op een manier die mij nu nog onbekend is. Dus als je 2 zo’n auto’s hebt, moet je slechts met die 2 zich identificerende auto’s rekening houden (en op andere auto’s reageer je niet, die stuur je -digitaal- wandelen).
Hoe het gaat? Alles is dus nog uit te zoeken. Maar het moet te doen zijn, als ik het goed zie, vanaf OCPP versie 2.0.1 (en met auto’s die die protocolversie ondersteunen)
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Ik heb een Zappi V2.0 en hier komt regelmatig een (specifieke) bezoeker laden. Dan kan ik de verrekening makkelijker automatiseren.
<John O`Mill>
Neen. Je stelt een eigen “backoffice” in op jouw laadpaal. Dat zou het plan zijn. Dus het “enige” dat op de laadpaal zou moeten gebeuren, is om er die custom backoffice link op in te stellen.Hippe Lip schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:00:
Is Plug&Charge op de een of andere manier toe te voegen aan een bestaande laadpaal?
Ik heb een Zappi V2.0 en hier komt regelmatig een (specifieke) bezoeker laden. Dan kan ik de verrekening makkelijker automatiseren.
Je moet nog een laadpaal kopen dan? Als je al een Alfen hebt vraag ik met even af of die ooit nog de benodigde ISO gaat ondersteunen. Voelt ook als vrij veel werk waarbij je het ook gewoon met twee laadpassen kan doen. Desnoods hang je die gewoon aan de laadpaal.flupp schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:45:
[...]
Nu weet ik nog niets (ik ben nog niet eens goed begonnen). Maar de nieuwere versie van OCPP ondersteunt auto’s die zich kenbaar maken aan de laadpaal (via Autocharge of Plug&Charge) op een manier die mij nu nog onbekend is. Dus als je 2 zo’n auto’s hebt, moet je slechts met die 2 zich identificerende auto’s rekening houden (en op andere auto’s reageer je niet, die stuur je -digitaal- wandelen).
En je paal moet ISO 15118 ondersteunen. Anders heeft je paal geen idee welke auto er staat.flupp schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:14:
[...]
Neen. Je stelt een eigen “backoffice” in op jouw laadpaal. Dat zou het plan zijn. Dus het “enige” dat op de laadpaal zou moeten gebeuren, is om er die custom backoffice link op in te stellen.
Die eenheden kunnen mij ook gestolen worden maar goed, dan scroll ik gewoon door. Dat elke keer benoemen heeft ook weinig zin.Makrolon schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:01:
[...]
Volgens mij voorzie ik mensen vaak genoeg van een zinnig antwoord in dit topic.
Maar ik kan me niet voorstellen dat mensen hier wat hebben aan een discussie van meerdere paginas over eenheden. Voegt ook weinig toe aan het onderwerp...
Dan heb ik mijn vraag niet goed gesteld. Wat ik bedoel te vragen: is een Zappi V2.0 zodanig aan te passen dat die volgens ISO15118 de identificatie van de aangesloten auto kan uitlezen?flupp schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:14:
[...]
Neen. Je stelt een eigen “backoffice” in op jouw laadpaal. Dat zou het plan zijn. Dus het “enige” dat op de laadpaal zou moeten gebeuren, is om er die custom backoffice link op in te stellen.
De rest heb ik zelf al geautomatiseerd, inclusief verrekening. Ik moet nu alleen handmatig instellen wie er aan de laadpaal hangt en het zou mooi zijn als de laadpaal dat zelf vast kan stellen.
<John O`Mill>
Daarvoor zul je bij Zappi moeten zijn. Maar neem aan dat ze dat alleen doen bij een nieuwe versie van de laadpaal. Verkopen ze nog eens wat nieuws.Hippe Lip schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:28:
[...]
Dan heb ik mijn vraag niet goed gesteld. Wat ik bedoel te vragen: is een Zappi V2.0 zodanig aan te passen dat die volgens ISO15118 de identificatie van de aangesloten auto kan uitlezen?
De rest heb ik zelf al geautomatiseerd, inclusief verrekening. Ik moet nu alleen handmatig instellen wie er aan de laadpaal hangt en het zou mooi zijn als de laadpaal dat zelf vast kan stellen.
Nou, ik zit hier in een tweakersomgeving, dus vroeg ik me af of iemand dat zelf heeft gedaan of mogelijkheden ziet om dat zelf te doen.Inspired schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:32:
[...]
Daarvoor zul je bij Zappi moeten zijn. Maar neem aan dat ze dat alleen doen bij een nieuwe versie van de laadpaal. Verkopen ze nog eens wat nieuws.
<John O`Mill>
Firmware kraken, zelf een custom firmware maken en een PLC op het controlboard erbij zetten? Nee, lijkt me niet.Hippe Lip schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:37:
[...]
Nou, ik zit hier in een tweakersomgeving, dus vroeg ik me af of iemand dat zelf heeft gedaan of mogelijkheden ziet om dat zelf te doen.
Ben je het zelf aan het bouwen?flupp schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:01:
Een héél eenvoudige custom backoffice, op basis van -momenteel- OCPP 1.6 (dus nog géén Autocharge noch Plug&Charge voor ‘t ogenblik), dat is waar ik nu nog maar pas aan begonnen ben. Verder ga ik nu nog zeker niet gaan. Bedoeling is nu nog niet méér dan enkel nog maar te observeren wat er op OCPP niveau gebeurt. Eerst stappen, dan pas lopen.
Je kan dit ook draaien thuis: https://github.com/steve-community/steve
Ik heb het lang lang lang geleden eens gedaan toen ik pas met laadpalen aan de slag ging thuis.
Evcc doet voertuigherkenning op basis van de API en matching met alle auto’ die hij kan pollen.
Ja (zelf aan het bouwen), maar niet alles vanaf 0, de low-level json uitwisselingen worden hopelijk goed door die python code afgehandeld. Dus nu bezig met die python OCPP server.HyperBart schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:35:
[...]
Ben je het zelf aan het bouwen?
Je kan dit ook draaien thuis: https://github.com/steve-community/steve
Ik heb het lang lang lang geleden eens gedaan toen ik pas met laadpalen aan de slag ging thuis.
Evcc doet voertuigherkenning op basis van de API en matching met alle auto’ die hij kan pollen.
Java vind ik wel interessanter op termijn, maar ik zal eerst zien of ik ergens met die python code geraak. Voor het ogenblik is de grootste opdracht zicht te krijgen op de bericht-uitwisselingen. Dus nu nog volop “in de mist” 🙂
Het hangt een beetje van je auto af. Kan hij op,1 fase met 7.2 kW, dus 32 A laden dan is dat prima, mits je loadbalancing hebt. Kan je auto op 1 fase maar met 3.6 kW, dus 16 A laden, dan gaat het wel erg langzaam.Arjen48 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:27:
Kan iemand mij nog advies geven of een 1 fase van 40 ampère volstaat voor het opladen van een EV? Ik heb namelijk een offerte liggen en dat bedrijf raadt een uitbreiding aan naar 3x25 ampère. Ik verwacht dat ik vaak niet snel hoef te laden. Op de 1x 40 a zijn nu ondere andere de volgende apparaten aangesloten: airco, zonnepanelen, inductieplaat,magnetron en overige huishoudelijke apparaten. Ik zou het enorm waarderen als jullie advies kunnen geven.
Dank voor je reactie. Het is een Skoda Elroq en deze kan inderdaad met 7,4/32 a laden. Maar wellicht is het verstandig om de uitbreiding toch te doen, omdat het huis dan ook toekomstbestendiger is. Kosten zijn natuurlijk wel meer,maar dat is eenmalig. Vraag me echt af wat wijsheid is haha.deejeebv schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:36:
[...]
Het hangt een beetje van je auto af. Kan hij op,1 fase met 7.2 kW, dus 32 A laden dan is dat prima, mits je loadbalancing hebt. Kan je auto op 1 fase maar met 3.6 kW, dus 16 A laden, dan gaat het wel erg langzaam.
1 fase is ideaal om zonnestroom te laden, dat gaat dan al vanaf 1,4kW ipv 4,2kW bij 3 fasen.
Dank voor je reactie. Heb je dan niet veel laadverlies bij die 1,4 kw? Ik wil een zaptec go 2 en die kan volgens mij zowel via 1 als via 3 fase laden. Welke wallbox/laadpaal heb jij?KweNi schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:53:
@Arjen48 : ik heb een 40A aansluiting en een laadpaal van 32A.
1 fase is ideaal om zonnestroom te laden, dat gaat dan al vanaf 1,4kW ipv 4,2kW bij 3 fasen.
3 fase kabels trekken en een laadpaal die beide kan aanschaffen… hoef je die keuze niet te maken maar ben je er wel klaar voor.Arjen48 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:46:
[...]
Dank voor je reactie. Het is een Skoda Elroq en deze kan inderdaad met 7,4/32 a laden. Maar wellicht is het verstandig om de uitbreiding toch te doen, omdat het huis dan ook toekomstbestendiger is. Kosten zijn natuurlijk wel meer,maar dat is eenmalig. Vraag me echt af wat wijsheid is haha.
Je hebt het over 7,4kW of 11kW.
Laadverlies is minder belangrijk bij laden op zonnestroom. Het is uiteindelijk toch 'gratis' stroom.
En als er niet genoeg zon is kan je nog steeds op 7,2kW laden.
Thanks. Dit geeft voor mij denk ik wel de doorslag om eenmalig te investeren in de uitbreiding naar 3x25 a. Dan ben ik idd klaar voor de toekomst als ik nog meer electrische dingen wil laten installeren.Miezie schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:10:
[...]
3 fase kabels trekken en een laadpaal die beide kan aanschaffen… hoef je die keuze niet te maken maar ben je er wel klaar voor.
Je hebt het over 7,4kW of 11kW.
@Arjen48Arjen48 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:27:
Kan iemand mij nog advies geven of een 1 fase van 40 ampère volstaat voor het opladen van een EV? Ik heb namelijk een offerte liggen en dat bedrijf raadt een uitbreiding aan naar 3x25 ampère. Ik verwacht dat ik vaak niet snel hoef te laden. Op de 1x 40 a zijn nu ondere andere de volgende apparaten aangesloten: airco, zonnepanelen, inductieplaat,magnetron en overige huishoudelijke apparaten. Ik zou het enorm waarderen als jullie advies kunnen geven.
Gaat dit om NL?
Je kunt prima laden met een 1x40A aansluiting. Daar ga je nooit tekort mee komen. Mijn eerste EV (Kia e-Niro uit 20219) kon maar met 1 fase laden tot 16A en ik kwam nooit power tekort. Alleen als je ‘s avonds om 23:00 uur thuis komt met 5% in je accu en de volgende ochtend om 06:00 uur weer moet vertrekken voor een dagtrip van 350 km, dan kan het misschien wat krap worden. Verder geen enkel probleem met 16A!
En verder kun je, zoals @Miezie al voorstelde, meteen een 5-aderige kabel (dik genoeg kiezen!) gebruiken zodat je later alsnog over kunt naar 3 fasen. Als je dan ook nog kiest voor een 3-fase laadpaal die ook op 1 fase kan werken zoals een Zappi, dan hoef je in eerste instantie je groepenkast niet aan te passen en ook je overstap bij het netbeheerder niet aan te vragen. Want dat is samen een kostbare grap en als die nu nog niet nodig is…
Bovendien mag je er rekening mee houden dat als je nu een overstap van 1x40A naar 3x25A aanvraagt bij de netbeheerder, dat je een half of heel jaar mag wachten voordat je aan de beurt bent. En met een beetje pech zit het net ter plekke vol en wordt je aanvraag helemaal niet gehonoreerd.
<John O`Mill>
Ja, thanks voor de toelichting. Zo had ik het ook begrepen, maar als ik het dan doe en ze toch bezig zijn,dan gelijk maar de verzwaring laten doen. Wel fijn dat jullie allemaal zo snel reageren!KweNi schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:29:
@Arjen48 ik denk dat @Miezie bedoelt dat je een 3 fase laadpaal kan installeren die ook 1 fase kan werken en deze al met de juiste bekabeling aansluit, zodat je nadien nog je aansluiting kan opwaarderen naar 3 fase.
Dank voor je reactie. Ik heb al gepolst bij de netbeheerder en het kan als het goed is op "redelijke" korte termijn.Hippe Lip schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:48:
[...]
@Arjen48
Gaat dit om NL?
Je kunt prima laden met een 1x40A aansluiting. Daar ga je nooit tekort mee komen. Mijn eerste EV (Kia e-Niro uit 20219) kon maar met 1 fase laden tot 16A en ik kwam nooit power tekort. Alleen als je ‘s avonds om 23:00 uur thuis komt met 5% in je accu en de volgende ochtend om 06:00 uur weer moet vertrekken voor een dagtrip van 350 km, dan kan het misschien wat krap worden. Verder gaan enkel probleem met 16A!
En verder kun je, zoals @Miezie al voorstelde, meteen een 5-aderige kabel (dik genoeg kiezen!) gebruiken zodat je later alsnog over kunt naar 3 fasen. Als je dan ook nog kiest voor een 3-fase laadpaal die ook op 1 fase kan werken zoals een Zappi, dan hoef je in eerste instantie je groepenkast niet aan te passen en ook je overstap bij het netbeheerder niet aan te vragen. Want dat is samen een kostbare grap en als die nu nog niet nodig is…
Bovendien mag je er rekening mee houden dat als je nu een overstap van 1x40A naar 3x25A aanvraagt bij de netbeheerder, dat je een half of heel jaar mag wachten voordat je aan de beurt bent. En met een beetje pech zit het net ter plekke vol en wordt je aanvraag helemaal niet gehonoreerd.
Ik zou het juist nog niet doen en eerst zo ervaren… maar zelf weten uiteraard.Arjen48 schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:49:
[...]
Ja, thanks voor de toelichting. Zo had ik het ook begrepen, maar als ik het dan doe en ze toch bezig zijn,dan gelijk maar de verzwaring laten doen. Wel fijn dat jullie allemaal zo snel reageren!
Ik dacht, nu is er nog ruimte op het net (zuid-limburg). Verzwaren en voorbereiden op een laadunit.
Rijdt momenteel nog benzine, maar kan mij voorstellen om ooit electrisch te gaan.
En de prijzen van Enexis en electriciens zullen alleen maar stijgen in de toekomst.
Tja, als je het geld nu kunt missen is dat ook een strategie.roland kroes schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:05:
Ik ben daarom op dit moment bezig met de verzwaring van 1 naar 3 fase.
Ik dacht, nu is er nog ruimte op het net (zuid-limburg). Verzwaren en voorbereiden op een laadunit.
Rijdt momenteel nog benzine, maar kan mij voorstellen om ooit electrisch te gaan.
En de prijzen van Enexis en electriciens zullen alleen maar stijgen in de toekomst.
<John O`Mill>
Dit ligt iets genuanceerder. Met 1,4kW solar laden bij een 3-fase aansluiting kan ook prima.KweNi schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:53:
@Arjen48 : ik heb een 40A aansluiting en een laadpaal van 32A.
Op de website van Zappi wordt hierover geschreven:
Voor de ECO en ECO+ mode raden we aan om te laden op 1-fase (en dat gaat volledig automatisch). Het voordeel is dat u dan al kunt laden vanaf 1,4kW overschotstroom. De hoeveelheid overschotstroom wordt gemeten over 3 fases. Het totaal wordt vervolgens via 1-fase naar de auto gestuurd, zodat het saldo van 3 fases op de teller 0 (nul) blijft. Hierbij maakt het dus niet uit of er een 1-fase omvormer of een 3-fase omvormer wordt gebruikt voor de zonnepanelen. Ook combinaties van meerdere omvormers hebben geen invloed op de werking van de ECO / ECO+ laadmodi.
Maar het voordeel van 1 fase 40A tov 3 fase 25A, is dat je op 1 fase kan laden van 1,4kW tot 7.2kW ipv van 1,4kW tot 3,6kW op 1 fase en dan een sprong moet maken naar 4,2kW op 3 fase.
Dit overweeg ik komend voorjaar te doen. 16A moet voldoende zijn voor mij, neem aan dat de elektricien een extra groep gaat plaatsen en dat verder geen aanpassingen nodig zijn. Is load balancing in zo’n geval nog een pré? Ik ben ook nog niet helemaal uit over de paal, daar moet ik me nog eens goed in verdiepen.Hippe Lip schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:48:
[...]
@Arjen48
Gaat dit om NL?
Je kunt prima laden met een 1x40A aansluiting. Daar ga je nooit tekort mee komen. Mijn eerste EV (Kia e-Niro uit 20219) kon maar met 1 fase laden tot 16A en ik kwam nooit power tekort. Alleen als je ‘s avonds om 23:00 uur thuis komt met 5% in je accu en de volgende ochtend om 06:00 uur weer moet vertrekken voor een dagtrip van 350 km, dan kan het misschien wat krap worden. Verder geen enkel probleem met 16A!
Ik zou een 32A groep plaatsen ipv 16A, dat zijn de kosten niet. Wel 4 of 6mm2 kabel naar je laadpunt.nDirect090 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:34:
[...]
Dit overweeg ik komend voorjaar te doen. 16A moet voldoende zijn voor mij, neem aan dat de elektricien een extra groep gaat plaatsen en dat verder geen aanpassingen nodig zijn. Is load balancing in zo’n geval nog een pré? Ik ben ook nog niet helemaal uit over de paal, daar moet ik me nog eens goed in verdiepen.
En wat voor contactdoos ga je dan plaatsen achter die 32A automaat? Beetje vreemd advies want met 1 fase laden kun je niet via een granny doen maar kan alleen met een laadpaal die daarvoor geschikt is. In dit geval een 22kW laadpaal. Ook al gebruik je maar 1 van de 3 fases.DonJuape schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:53:
[...]
Ik zou een 32A groep plaatsen ipv 16A, dat zijn de kosten niet. Wel 4 of 6mm2 kabel naar je laadpunt.
Wel goed lezen. @nDirect090 Is op zoek naar een laadpunt (eventueel met LB) geen granny.jongetje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:02:
[...]
En wat voor contactdoos ga je dan plaatsen achter die 32A automaat? Beetje vreemd advies want met 1 fase laden kun je niet via een granny doen maar kan alleen met een laadpaal die daarvoor geschikt is. In dit geval een 22kW laadpaal. Ook al gebruik je maar 1 van de 3 fases.
En ter info er zijn ook laadpunten die op 3 fasen max. 11kW kunnen maar op 1 fase wel degelijk 7,4kW (=32A).
[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 23-12-2025 11:18 ]
Wordt hoogstwss 6mm2 inderdaad. Moet een afstand van 15m a 20m overbruggen en het verschil in kosten tegenover 4mm2 is minimaal. Ik zal eens vragen wat het zou kosten om 32A groep te doen ipv 16A, thanks!DonJuape schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:53:
[...]
Ik zou een 32A groep plaatsen ipv 16A, dat zijn de kosten niet. Wel 4 of 6mm2 kabel naar je laadpunt.
Wordt een laadpaal inderdaad. Ik heb nu m’n ogen op een tesla wall connector. Maar zag dat loadbalancing daar niet al in zitjongetje schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:02:
[...]
En wat voor contactdoos ga je dan plaatsen achter die 32A automaat? Beetje vreemd advies want met 1 fase laden kun je niet via een granny doen maar kan alleen met een laadpaal die daarvoor geschikt is. In dit geval een 22kW laadpaal. Ook al gebruik je maar 1 van de 3 fases.
Als je in de toekomst nog naar 3 fasen wilt zou je (zoals ook al door anderen voorgesteld) een 3 fasen kabel kunnen leggen. Daarbij zou je dan een 3x32A aardlekautomaat kunnen laten plaatsen ipv een 1x32A aardlekautomaat. Maar 11kW ipv 7,4kW scheelt niet heel veel. Met beide krijg je je accu wel vol in een nacht.nDirect090 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:37:
[...]
Wordt hoogstwss 6mm2 inderdaad. Moet een afstand van 15m a 20m overbruggen en het verschil in kosten tegenover 4mm2 is minimaal. Ik zal eens vragen wat het zou kosten om 32A groep te doen ipv 16A, thanks!
Op 3x 25A wordt dat maximaal 5,7 kW.DonJuape schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:18:
[...]
Maar 11kW ipv 7,4kW scheelt niet heel veel. Met beide krijg je je accu wel vol in een nacht.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
:strip_exif()/f/image/7g2huPcj1uwEZln9vDhGtxGZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KYx4aMyBnybdaw3GLG2Iivlv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JPVHoMiDNqWhScirNh4yMWvi.jpg?f=fotoalbum_tile)