• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:08
HyperBart schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:58:
...
In alle geval: we hebben deze discussie al eens een tijd geleden gevoerd, slotsom was toen dat het een semantisch probleempje was en iedereen hetzelfde zei, ik denk dat dat nu ook het geval is.
Laat het ons inderdaad niet teveel op de woorden spelen. En er zal inderdaad niets zijn dat een auto belet 16A te (proberen te) trekken uit een laadpaal, daar waar die laadpaal aangaf maar 6A te zullen aanleveren. Maar ook dan nog zal de laadpaal de stroom voor die "poging tot 16A-vraag" niet leveren. Die 16A mag dan al ergens gevraagd worden, ze zal door de laadpaal niet gegeven worden. Ik hou het hierbij, ik denk inderdaad dat we op 't einde van de rit wel eens zijn.

Model 3 LR AWD (model 2023)

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

flupp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:21:
[...]

Laat het ons inderdaad niet teveel op de woorden spelen. En er zal inderdaad niets zijn dat een auto belet 16A te (proberen te) trekken uit een laadpaal, daar waar die laadpaal aangaf maar 6A te zullen aanleveren. Maar ook dan nog zal de laadpaal de stroom voor die "poging tot 16A-vraag" niet leveren. Die 16A mag dan al ergens gevraagd worden, ze zal door de laadpaal niet gegeven worden. Ik hou het hierbij, ik denk inderdaad dat we op 't einde van de rit wel eens zijn.
Dat klopt niet. Als de EV het CP signaal negeert (en er allerlei veiligheidssystemen niet werken) zal er gewoon 16A gaan lopen. De laadpaal kan dit niet zelfstandig beperken. Wel kan de laadpaal de contactors openen zodat er helemaal niet meer geladen wordt.
Een laadpaal is eigenlijk een stopcontact plus communicatie. De laadpaal kan alleen de spanning aan en uit zetten en communiceren met de EV. Als de spanning aan staat, bepaalt de EV vervolgens hoeveel stroom er gaat lopen.

[ Voor 13% gewijzigd door DonJuape op 17-12-2025 11:31 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:28
flupp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:21:
[...]

Laat het ons inderdaad niet teveel op de woorden spelen. En er zal inderdaad niets zijn dat een auto belet 16A te (proberen te) trekken uit een laadpaal, daar waar die laadpaal aangaf maar 6A te zullen aanleveren.
Onjuist, het protocol belet dat de auto zelf gaat bepalen met hoeveel stroom geladen wordt.

De lader zegt 'Spring!' en de auto vraagt daarop 'Hoe hoog?', en zonder concreet antwoord van de lader wordt er helemaal niets geladen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:19

paQ

:D

@flupp Wat bedoeld wordt is dat de EV lader geen mechanische stroombeperking heeft in de zin van dat jij een knop op 8A zet, en dat er aan de andere kant niet meer dan 8A uitkomt.

En wat jij bedoelt is dat je middels loadbalancing tegen de laadpaal zegt wat de laadstroom moet zijn.

De laadpaal communiceert dat op zijn beurt weer aan de auto.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 17-12-2025 11:34 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• flupp
Wel, gezien de reacties begin ik nu aan mijn eigen begrip te twijfelen van hoe de laadpaal werkt. Mijn gangbaar begrip was dat de laadpaal zijn aangeleverde stroom beperkte. OK dat hij dat dan weer aan de auto "communiceert", daar doe ik niets vanaf. Maar afgaande op hetgeen hier herhaaldelijk wordt gesteld, zou het dus mogelijk zijn dat een (pakweg slecht geïmplementeerde software in een) EV méér stroom van de laadpaal vraagt zónder dat de laadpaal daar een stokje vóór zou kunnen steken? Dit gaat toch in tegen alle electrische veiligheid bij de keuring van een electrische installatie? Er móet toch een beperking vanuit de laadpaal kunnen komen? Misschien geen mechanische beperking (dat bedoelde ik nu wel niet), maar dan toch zeker een electronische beperking? Als ik -via netwerk in mijn geval, Modbus over TCP- de laadpaal zijn stroomsturing beperk, dan zal dat allicht wel aan de auto worden gecommuniceerd. Maar ook dan zal een auto, ook niet één met manke software, toch niet méér dan die aangeboden stroom kúnnen trekken, ook al zou hij het netjes (!) vragen.

Ik wil niet nodeloos verder doorbomen in een welles-nietes verhaaltje. Maar ik begrijp niet of ik het nu wel goed begrijp :)

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:48
Volgens mij werkt het bij een DC lader wel zo dat de auto doorgeeft aan de laadpaal hoeveel stroom deze mag/moet leveren. Dus dat de DC lader daadwerkelijk het vermogen regelt en direct in de accu laad.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Het lijkt mij bijzonder sterk dat als je een laadpaal met loadbalancing hebt, de auto gaat bepalen hoeveel stroom de laadpaal moet geven. Daar is de laadpaal echt wel in de lead lijkt me?

Zou toch wat zijn met alle netcongestie oplossingen dat een auto gaat zeggen: nee, je 3x6A komt me nu niet uit. 3x16A en slurpen…

Een goed en veilig werkend systeem in deze staat sturing toe van beide kanten. Zonder dat beide kanten dat hoeven te begrijpen van elkaar…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

marccom schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:57:
Mijn schoonouders hebben recent een plugin-hybride Volvo XC40 gekocht. Deze is prima op te laden middels de bijgeleverde 10A thuislader, echter blijkt dit toch wat te lang te duren gedurende de dag met meerdere ritjes en is dus een snellere oplossing gewenst. Wij hebben hier thuis ook een phev en een Alfen Single S-line (zonder display) hangen welke naar tevredenheid werkt. Ik wil ze helpen en wil hier toch wat tips en advies vragen.

Situatie:
De auto staat in een vrijstaande garage met zowel 1 als 3 fase aansluitingen (CEE wcd aanwezig) beschikbaar. Dit komt allemaal vanuit een verdeelkast die hangt in de schuur daarnaast (afstand zo'n 15m). De hoofdaansluiting/meter is midden in huis, op zo'n 40m afstand. Een directe link voor dsmr/p1 signaal hierheen is niet direct mogelijk, wellicht middels wifi - maar deze is nu nog niet direct nodig denk ik. De wens is om het systeem in de garage te plaatsen. Er is hier momenteel geen wifi of bedraad netwerk beschikbaar.

Ideeen:
Destijds heb ik hier thuis een 3-fase systeem gekozen omdat de tuin toch open moest voor bekabeling voor zonnepanelen op de garage. Systeem heb ik gebruikt gekocht, zelf geïnstalleerd en in eigen beheer, geen verrekening mogelijk. Ook dit is niet nodig in deze situatie.
Waar ik nu aan denk;

- Audi e-tron Charging System compact
Waarom: kost niet zoveel, levert 1P/16A, eenvoudig aan te sluiten zonder al te veel modificaties en bediening kan niet fout gaan, evt kunnen ze hem zelfs meenemen
Nadeel: ik lees wisselende verhalen of dit permanent of voor incidenteel laden bedoeld is, nul mogelijkheden voor slimmigheden

- Alfen S/Pro
Waarom: ik denk dat dit een technisch goed apparaat is, heb er inmiddels ervaring mee en biedt genoeg mogelijkheden om deze naar wens te regelen (doe ik hier thuis middels modbus/home assistant)
Nadeel: kosten/licentie en wachtwoord gedoe en zonder koppeling aan de slimme meter en automation denk ik niet dat dit systeem veel meerwaarde heeft

- Evbox/Newmotion systeem
Waarom: ze worden massaal gedumpt op Marktplaats, zelfs gratis inclusief alle benodigdheden, simpel apparaat waar ook weinig aan fout kan gaan denk ik
Nadeel: ze zijn vaak ouder of ogen verwaarloosd, lees problemen over van alles en nogwat, ondersteuning is nul vanuit leverancier en voor slimmigheden wordt het al snel een hobbyproject, wat op afstand wellicht niet wenselijk is ;)

- dé - https://www.amazon.de/-/e...icient/dp/B0FPXHBQJV?th=1
Waarom: alles nieuw, kost niet zoveel, misschien het display, lange kabels; altijd handig
Nadeel: ik heb niet direct veel vertrouwen in dit onbekende merk en wifi afhankelijkheid (lijkt het op?)

Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken en adviseren. Een 3-fase systeem is wellicht nu niet relevant maar wel meer toekomstbestendig, al zal er dan een oplossing moeten komen voor een p1 signaal. Er zijn wel EV's in de familie maar die zullen hier waarschijnlijk nooit laden. Het mooist is een simpel systeem, zonder authenticatie, plug-en-charge dus, met vaste kabel.
Als je de wifi naar die garage kan krijgen zou ik eens gaan lezen over de NexBlue laders. Ik heb zelf een SolarEdge rebranded, maar het lijkt mij een prima toekomstvaste lader die veel vinkjes voor je zet en met local OCPP altijd zonder domme abonnementen zijn werk zal doen. Ik zou wel voor 3 fase gaan, want anders win je bijna niks tov een granny.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• flupp
marccom schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:57:
Mijn schoonouders hebben recent een plugin-hybride Volvo XC40 gekocht. Deze is prima op te laden middels de bijgeleverde 10A thuislader, echter blijkt dit toch wat te lang te duren gedurende de dag met meerdere ritjes en is dus een snellere oplossing gewenst. Wij hebben hier thuis ook een phev en een Alfen Single S-line (zonder display) hangen welke naar tevredenheid werkt. Ik wil ze helpen en wil hier toch wat tips en advies vragen.

Situatie:
De auto staat in een vrijstaande garage met zowel 1 als 3 fase aansluitingen (CEE wcd aanwezig) beschikbaar. Dit komt allemaal vanuit een verdeelkast die hangt in de schuur daarnaast (afstand zo'n 15m). De hoofdaansluiting/meter is midden in huis, op zo'n 40m afstand. Een directe link voor dsmr/p1 signaal hierheen is niet direct mogelijk, wellicht middels wifi - maar deze is nu nog niet direct nodig denk ik. De wens is om het systeem in de garage te plaatsen. Er is hier momenteel geen wifi of bedraad netwerk beschikbaar.

Ideeen:
Destijds heb ik hier thuis een 3-fase systeem gekozen omdat de tuin toch open moest voor bekabeling voor zonnepanelen op de garage. Systeem heb ik gebruikt gekocht, zelf geïnstalleerd en in eigen beheer, geen verrekening mogelijk. Ook dit is niet nodig in deze situatie.
Waar ik nu aan denk;

- Audi e-tron Charging System compact
Waarom: kost niet zoveel, levert 1P/16A, eenvoudig aan te sluiten zonder al te veel modificaties en bediening kan niet fout gaan, evt kunnen ze hem zelfs meenemen
Nadeel: ik lees wisselende verhalen of dit permanent of voor incidenteel laden bedoeld is, nul mogelijkheden voor slimmigheden

- Alfen S/Pro
Waarom: ik denk dat dit een technisch goed apparaat is, heb er inmiddels ervaring mee en biedt genoeg mogelijkheden om deze naar wens te regelen (doe ik hier thuis middels modbus/home assistant)
Nadeel: kosten/licentie en wachtwoord gedoe en zonder koppeling aan de slimme meter en automation denk ik niet dat dit systeem veel meerwaarde heeft

- Evbox/Newmotion systeem
Waarom: ze worden massaal gedumpt op Marktplaats, zelfs gratis inclusief alle benodigdheden, simpel apparaat waar ook weinig aan fout kan gaan denk ik
Nadeel: ze zijn vaak ouder of ogen verwaarloosd, lees problemen over van alles en nogwat, ondersteuning is nul vanuit leverancier en voor slimmigheden wordt het al snel een hobbyproject, wat op afstand wellicht niet wenselijk is ;)

- dé - https://www.amazon.de/-/e...icient/dp/B0FPXHBQJV?th=1
Waarom: alles nieuw, kost niet zoveel, misschien het display, lange kabels; altijd handig
Nadeel: ik heb niet direct veel vertrouwen in dit onbekende merk en wifi afhankelijkheid (lijkt het op?)

Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken en adviseren. Een 3-fase systeem is wellicht nu niet relevant maar wel meer toekomstbestendig, al zal er dan een oplossing moeten komen voor een p1 signaal. Er zijn wel EV's in de familie maar die zullen hier waarschijnlijk nooit laden. Het mooist is een simpel systeem, zonder authenticatie, plug-en-charge dus, met vaste kabel.
Ik zag intussen al diverse reacties, maar weet niet of ze wel allemaal zonder netwerkverbinding kunnen (op die dé na, dan). Ingeval van een aan te leggen netwerkverbinding zal wifi dan allicht al meest aangewezen zijn (kwestie van zonder kabels weg te kunnen), maar daar was je al wel uit, dacht ik. Ook dan nog is het nog maar de vraag hoe stabiel een wifiverbinding zal blijken te zijn: het is moeilijk regelen zonder stabiele verbinding. Hoewel: regelen moet er mijns inziens niet veel gebeuren (eens ingesteld op de laadpaal - manueel mogelijk met die dé).

Maar ook dan nog zal alles wat met een app werkt, of dan toch eventueel ook op de P1-poort gebaseerd is, niet zonder een netwerkverbinding kunnen. Ikzelf heb ook een Alfen S zonder display, en wetende dat je daar zelf ook al mee vertrouwd bent, zou ik (in mijn geval) bij een geverifieerd stabiele wifiverbinding toekomstgericht bekeken voor zo één gaan.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jongens, jongens. Rustig nou.

Om het kort en simpel te verwoorden:

De laadpaal heeft geen dimmer ingebouwd. Kijk maar in de schema’s van zo’n ding. Er zit in het hele circuit van de laadpaal, van voeding tot en met de auto, alleen maar een relais dat de spanning kan onderbreken.

En ja, het is alleen de auto die actief de hoeveelheid afgenomen stroom bepaalt. Dus als de auto niet zou regageren op het CP-signaal van de laadpaal en ondanks dat die laadpaal zegt dat er maar bijvoorbeeld 10A getrokken mag worden, tóch 16A trekt, dan kan de laadpaal dat niet tegenhouden. Die laadpaal kan dan niet de stroom tot 10A beperken.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

flupp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:58:
Wel, gezien de reacties begin ik nu aan mijn eigen begrip te twijfelen van hoe de laadpaal werkt. Mijn gangbaar begrip was dat de laadpaal zijn aangeleverde stroom beperkte. OK dat hij dat dan weer aan de auto "communiceert", daar doe ik niets vanaf. Maar afgaande op hetgeen hier herhaaldelijk wordt gesteld, zou het dus mogelijk zijn dat een (pakweg slecht geïmplementeerde software in een) EV méér stroom van de laadpaal vraagt zónder dat de laadpaal daar een stokje vóór zou kunnen steken? Dit gaat toch in tegen alle electrische veiligheid bij de keuring van een electrische installatie? Er móet toch een beperking vanuit de laadpaal kunnen komen? Misschien geen mechanische beperking (dat bedoelde ik nu wel niet), maar dan toch zeker een electronische beperking? Als ik -via netwerk in mijn geval, Modbus over TCP- de laadpaal zijn stroomsturing beperk, dan zal dat allicht wel aan de auto worden gecommuniceerd. Maar ook dan zal een auto, ook niet één met manke software, toch niet méér dan die aangeboden stroom kúnnen trekken, ook al zou hij het netjes (!) vragen.

Ik wil niet nodeloos verder doorbomen in een welles-nietes verhaaltje. Maar ik begrijp niet of ik het nu wel goed begrijp :)
Daarom zei ik ook dat dit alleen gaat als alle veiligheidssystemen ook niet werken. Als er iets mis is in de communicatie dan zal de laadpaal (en/of de EV) de contactors open gooien en dan wordt er helemaal niet geladen. In de basis kan het laadpunt alleen de spanning aan zetten door de contactor te sluiten en de spanning uit zetten door de contactor te openen. Verder kan het laadpunt communiceren over de status en de stroomsterkte met de EV. Maar als het laadpunt de contactor sluit en er spanning op de EV staat, bepaalt de EV hoeveel stroom er gaat lopen. Het laadpunt heeft geen mogelijkheid de stroom mechanisch of elektronisch te beperken. Het laadpunt heeft wel de mogelijk over de stroomsterkte te communiceren met de EV en de mogelijkheid de spanning er helemaal af te halen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:43

Die beveiliging is er in de vorm van de automaat voor de laadpaal, en de hoofdzekering.

Die auto kan trekken wat hij wil, wil ie 100a trekken, dan doet ie dat. Voor een paar tellen, want dan klapt de beveiliging er uit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:34
Miezie schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:24:
[...]

Als je de wifi naar die garage kan krijgen zou ik eens gaan lezen over de NexBlue laders. Ik heb zelf een SolarEdge rebranded, maar het lijkt mij een prima toekomstvaste lader die veel vinkjes voor je zet en met local OCPP altijd zonder domme abonnementen zijn werk zal doen. Ik zou wel voor 3 fase gaan, want anders win je bijna niks tov een granny.
helemaal eens qua 3 fase en zonder abbo (dus dan valt die Alfen af, begrijp ik dat goed?). NexBlue heeft geen vaste kabel, dus die valt dan ook af denk ik?
De Peblar heeft geen abbo nodig. Load balancing zou op meerdere manieren kunnen (HW P1, maar ook via API of eigen CT klemmen) en je kan hem zowel met wifi als ethernet aansluiten. je zou een powerline adapter kunnen gebruiken om je LAN uit te breiden naar de schuur. Maar het punt werkt op zichzelf prima zonder dat, instellen via zn eigen hotspot, eventueel tags instellen, of gewoon plug & charge.

[ Voor 6% gewijzigd door Verdicampo op 17-12-2025 13:26 ]

• flupp
Duurde het een tijdje, het inzicht is er gekomen 🙂.

En (à la Piet Huysentruyt), wat hebben we vandaag geleerd ?

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:53

Daarom is een laadpaal natuurlijk altijd ook beveiligd door een automaat in de groepenkast ;) Want stel er zou kortsluiting ontstaan in de auto waardoor hij heel veel vermogen vraagt, dan grijpt gewoon je automaat in de meterkast in.

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• flupp
Verdicampo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:23:
[...]

helemaal eens qua 3 fase en zonder abbo (dus dan valt die Alfen af, begrijp ik dat goed?). De Peblar heeft trouwens geen abbo nodig. Load balancing kan (voor jou dan in de toekomst) op meerdere manieren (P1, maar ook via API of eigen CT klemmen) en …
De Alfen hoeft geen abonnement en kan 3 fasen. En als ik het goed heb (ik gebruik ‘m niet op die manier) ook load balancing op basis van de P1-poort - maar van dat laatste ben ik niet 100% zeker.

Een powerline adapter ware inderdaad ook mogelijk, daaraan had ik niet gedacht.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Verdicampo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:23:
[...]

helemaal eens qua 3 fase en zonder abbo (dus dan valt die Alfen af, begrijp ik dat goed?). NexBlue heeft geen vaste kabel, dus die valt dan ook af denk ik?
De Peblar heeft geen abbo nodig. Load balancing zou op meerdere manieren kunnen (HW P1, maar ook via API of eigen CT klemmen) en je kan hem zowel met wifi als ethernet aansluiten. je zou een powerline adapter kunnen gebruiken om je LAN uit te breiden naar de schuur. Maar het punt werkt op zichzelf prima zonder dat, instellen via zn eigen hotspot, eventueel tags instellen, of gewoon plug & charge.
Ik zou me niet vastpinnen op de vaste kabel. Die in mijn lader zit ook gewoon vast en kan er uit ;)… maar zit er gewoon altijd vast in.

Ik zou, indien je nu in de markt komt, rekening houden met:
- automatische fase schakeling voor zonnestroom
- iso15118 (V2x)
- Local OCPP
- load balancing

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
adjego schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:47:
[...]

Loadbalancing praat ook niet met de auto, maar met de laadpaal. Er is geen apparaat of component in een laadpaal die "vermogen dichtknijpt". Dat bestaat ook helemaal niet voor een EV. Zonder CP signaal gebeurt er helemaal niks. En dat PWM signaal bepaalt of de auto tussen de 6 en 16A per fase laad ja of nee.

Dat jij loadbalancing anders noemt, dat is aan jou, maar zo werkt het toch echt hoe ik het hierboven beschrijf. Als test mag je de CP-pin van je laadpaal wel loshalen, dan merk je meteen dat er niks meer werkt.
Huh, de uitzondering bevestigt de regel. Een Tesla V3 lader is gewoon dom, kan verder niets. Maar Tibber P1, Tibber abonnement en een Tesla Model (in dit geval) Y kan door Tibber op de maximale laadstroom worden aangestuurd. In dit geval dus loadbalancing via de auto en niet via de laadpaal. ;) Om de verwarring wat verder te vergroten. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:48
Loopt de communicatie / sturing dan via het internet?
Is dat betrouwbaar en snel genoeg voor loadbalancing? Wat als de verbinding er even voor 2 minuten uit ligt en er een andere stroomvreter in je huis actief wordt?

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:24
Mijn easy charge up wwordt gestuurd door een equalizer (via P1 monitoring).

• daemonix
  • Niet online
BobvdW schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:35:
Loopt de communicatie / sturing dan via het internet?
Is dat betrouwbaar en snel genoeg voor loadbalancing? Wat als de verbinding er even voor 2 minuten uit ligt en er een andere stroomvreter in je huis actief wordt?
Ja, dat loopt via de API van Tesla. Internet ligt er hier nooit uit, dus geen idee (wordt automatisch via backup verbinding gerouteerd ;)). P1 data is secondenwerk dus lang duurt een overbelasting niet, niet langer dan enkele seconden. Bovendien springt de batterij bij als er meer dan 25 A per fase wordt getrokken.

• adjego
daemonix schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:30:
[...]

Huh, de uitzondering bevestigt de regel. Een Tesla V3 lader is gewoon dom, kan verder niets. Maar Tibber P1, Tibber abonnement en een Tesla Model (in dit geval) Y kan door Tibber op de maximale laadstroom worden aangestuurd. In dit geval dus loadbalancing via de auto en niet via de laadpaal. ;) Om de verwarring wat verder te vergroten. :P
Ik zie niet helemaal wat je met je opmerking wilt aangeven, maar de V3 lader van Tesla heeft nog steeds een CP signaal en een mogelijkheid om loadbalancing toe te passen met een extern component, namelijk een loadbalancer. https://www.tesla.com/nl_...onnector/power-management

Mijn eigen laadpaal heeft ook geen loadbalancer in zich, maar wel een mogelijkheid om met een sensorbox of een API je hoofdzekering verbruik door te geven. Heb je die mogelijkheid, is het ineens een hele slimme laadpaal ;) Overigens hangt mijn laadpaal ook aan Tibber, maar dus iedere auto die bij mij zou laden wordt netjes geloadbalanced.

[ Voor 8% gewijzigd door adjego op 17-12-2025 15:03 ]

• daemonix
  • Niet online
adjego schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:01:
[...]

Ik zie niet helemaal wat je met je opmerking wilt aangeven, maar de V3 lader van Tesla heeft nog steeds een CP signaal en een mogelijkheid om loadbalancing toe te passen met een extern component, namelijk een loadbalancer. https://www.tesla.com/nl_...onnector/power-management

Mijn eigen laadpaal heeft ook geen loadbalancer in zich, maar wel een mogelijkheid om met een sensorbox of een API je hoofdzekering verbruik door te geven. Heb je die mogelijkheid, is het ineens een hele slimme laadpaal ;) Overigens hangt mijn laadpaal ook aan Tibber, maar dus iedere auto die bij mij zou laden wordt netjes geloadbalanced.
Dan snap je niet dat de loadbalancering niet via de paal maar volledig via de auto gaat. ;)

• adjego
daemonix schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:11:
[...]

Dan snap je niet dat de loadbalancering niet via de paal maar volledig via de auto gaat. ;)
Tuurlijk snap ik dat wel, maar eigenlijk is ook dat niet het geval. Het load balancen gebeurt bij Tibber, en Tibber zegt tegen de auto, "laad nu maar even op minder vermogen". ;) Dus ook niet "volledig" via de auto.

Maar dit is een beetje muggenziften :*)

[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 17-12-2025 15:18 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wat een gekibbel hier allemaal vandaag. Komt dat door de spanningen van de aanstaande kerstdagen? :+
;)

Laten we vriendelijk met elkaar omgaan hier…

Edit
Wie de schoen past trekke hem aan
Ik beschuldig niemand ergens van, maar ik ervaar een sfeer met gekissebis en wil erger voorkomen. 8)

[ Voor 37% gewijzigd door Hippe Lip op 17-12-2025 16:08 ]

<John O`Mill>

• flupp
Ik weet niet of ik bij de kibbelaars word ingedeeld, voor hetgeen hier vandaag de revue passeerde. Maar het is wel door door te vragen dat je soms tot andere (correctere) inzichten komt, denk ik dan ook wel. Excuses aan ieder wie dit mocht ervaren als kibbelen. 🙈

• Hippe Lip

Hippe Lip

pentaw1nz schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:08:
Ik overweeg een cupra terramar plug-in hybride te kopen, en wil daarvoor thuis ook een laadpaal installeren.
Ik heb eem 3x25a aansluiting, redelijk gebalanceerd over de 3 fasen heen met alle grote apparaten.
Ik overweeg een 11kw 3x16a laadpaal. Daarvoor moet ik een aparte 3 polige ALAMAT installeren geloof ik,
Een gewone alamat detecteert alleen wisselstroomfouten. Kijk bij de specificaties of de laadpaal van je keuze zelf ook gelijkstroomfouten (6 mA) detecteert en daarop afschakelt.
Anders zul je een aardlekschakelaar type B moeten gebruiken. Dat is wat anders dan een zekeringautomaat met B-karakteristiek. Als je hiermee niet goed bekend bent, dan kun je dit misschien beter overlaten aan een vakman die de regels rondom laadpalen kent?
met 5x2,5mm draad. Is dat juist?
Technisch gezien lijkt 2,5 mm² draad voldoende, als je met maximaal 16A per fase gaat laden. Maar omdat er langdurig (vele uren) grote stromen (16A) door die aders lopen, adviseer ik altijd minimaal één maat groter te gebruiken dan wat er standaard voorgeschreven is. In dit geval wordt dat dan 4 mm². En dat is dan met niet al te grote lengtes kabel. Ga je grotere afstanden overbrukken (15m of meer?), dan kan het verstandig zijn om nóg een maatje groter (6 mm²) te kiezen.
Ben daarnaast benieuwd naar advies over een laadpaal die opties heeft als dynamisch laden en laden bij teruglevering.
Ik werk veel thuis dus s middags laden is ideaal.
Ook eventuele koppeling met Homey Pro zou mooi zijn.
Ik gebruik al vele jaren en tot volle tevredenheid een Zappi.

Heb je hier wat aan?

<John O`Mill>

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:16
Hippe Lip schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:12:
[...]

Een gewone alamat detecteert alleen wisselstroomfouten. Kijk bij de specificaties of de laadpaal van je keuze zelf ook gelijkstroomfouten (6 mA) detecteert en daarop afschakelt.
Anders zul je een aardlekschakelaar type B moeten gebruiken. Dat is wat anders dan een zekeringautomaat met B-karakteristiek. Als je hiermee niet goed bekend bent, dan kun je dit misschien beter overlaten aan een vakman die de regels rondom laadpalen kent?

[...]

Technisch gezien lijkt 2,5 mm² draad voldoende, als je met maximaal 16A per fase gaat laden. Maar omdat er langdurig (vele uren) grote stromen (16A) door die aders lopen, adviseer ik altijd minimaal één maat groter te gebruiken dan wat er standaard voorgeschreven is. In dit geval wordt dat dan 4 mm². En dat is dan met niet al te grote lengtes kabel. Ga je grotere afstanden overbrukken (15m of meer?), dan kan het verstandig zijn om nóg een maatje groter (6 mm²) te kiezen.

[...]

Ik gebruik al vele jaren en tot volle tevredenheid een Zappi.

Heb je hier wat aan?
Dankjewel. Ik ben van plan om 6mm2 te nemen, ook richting de toekomst, zodat er niet een nieuwe kabel hoeft te komen.

Zappi heeft ook een officiële homey pro app zie ik. Hij is wel wat hoger geprijsd z en voor load balancing komt er 70 euro bij op voor de Harvi module. En werkt met CT klemmen. Iets minder DIY vriendelijke?

Ik ben redelijk bekend met elektra en heb bij renovatie eigenlijk alles zelf gedaan. Echter niet altijd voldoende om in het brede scala aan producten direct de juiste keuze te kunnen maken. In geval van een Zaptec Go 2 zal een 3fase b16 alamat 30ma type a lijkt de juiste keuze voor mijn 3x25a aansluiting? Deze detecteert zelf 6ma dc

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Hippe Lip

Hippe Lip

pentaw1nz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:45:
[...]
Dankjewel. Ik ben van plan om 6mm2 te nemen, ook richting de toekomst, zodat er niet een nieuwe kabel hoeft te komen.
Verstandige keuze. Wat wordt de totake kabellengte ongeveer?
Zappi heeft ook een officiële homey pro app zie ik. Hij is wel wat hoger geprijsd z en voor load balancing komt er 70 euro bij op voor de Harvi module.
Dat lijkt een misverstand. Een 3-fase Zappi wordt voor zover ik weet standaard geleverd met 3 CT’s. Die monteer je rond de drie fasedraden (let op: richtinggevoelig!) die van de hoofdschakelaar komen en daarmee zorgt de Zappi voor loadbalancing. Dat is een functie die standaard aanwezig is.
En werkt met CT klemmen. Iets minder DIY vriendelijke?
Dat vind ik wel meevallen. Het enige lastige is dat je ruimte moet hebben om die drie CT’s in he groepenkast kwijt te kunnen.
Zappi NL heeft kleinere modellen, mocht dat nodig zijn.
Ik ben redelijk bekend met elektra en heb bij renovatie eigenlijk alles zelf gedaan. Echter niet altijd voldoende om in het brede scala aan producten direct de juiste keuze te kunnen maken. In geval van een Zaptec Go 2 zal een 3fase b16 alamat 30ma type a lijkt de juiste keuze voor mijn 3x25a aansluiting? Deze detecteert zelf 6ma dc
Voor hulp kun je altijd hier terecht.

<John O`Mill>

• pentaw1nz
@Hippe Lip van meterkast naar gevel (door de kruipruimte) zal denk ik zon 10 meter kabel zijn.

Mijn aanname voor de alamat is correct?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pentaw1nz schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:45:
[...]

Zappi heeft ook een officiële homey pro app zie ik. Hij is wel wat hoger geprijsd z en voor load balancing komt er 70 euro bij op voor de Harvi module. En werkt met CT klemmen. Iets minder DIY vriendelijke?

Harvi heb je alleen nodig als je de CT klemmen draadloos met de Zappi wil verbinden.
Dat die alamat ook 6mA DC lekstromen detecteert heb ik nog niet eerder gezien. Heb je een link?
Is voor de Zappi ook niet nodig want die heeft DC lekstroomdectectie ingebouwd. Ik denk dat de meeste dat tegenwoordig hebben.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:45
We zijn hier thuis toch weer aan het nadenken om alsnog een laadpaal te (laten) plaatsen. Ook omdat het met een dynamisch contract soms handig is om sneller veel te laden omdat nachts soms maar een paar uren echt goedkoper is. Maar ik zou bijv overdag niet zo snel willen laden omdat er alleen op echt zonnige dagen 5000w van de zonnepanelen komt. Kan je een slimme laadpaal ook zo instellen dat je bijv op een bepaald moment maar met 13A wil laden ipv met bijv 48A?

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Pakhaas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:38:
Kan je een slimme laadpaal ook zo instellen dat je bijv op een bepaald moment maar met 13A wil laden ipv met bijv 48A?
Pas nou op, nu krijg je weer 5 pagina's discussie of dit door de laadpaal of de auto geregeld wordt :+

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Pakhaas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:38:
We zijn hier thuis toch weer aan het nadenken om alsnog een laadpaal te (laten) plaatsen. Ook omdat het met een dynamisch contract soms handig is om sneller veel te laden omdat nachts soms maar een paar uren echt goedkoper is. Maar ik zou bijv overdag niet zo snel willen laden omdat er alleen op echt zonnige dagen 5000w van de zonnepanelen komt. Kan je een slimme laadpaal ook zo instellen dat je bijv op een bepaald moment maar met 13A wil laden ipv met bijv 48A?
Zoek 1 die zonneladen ondersteunt. Dan gaat het automatisch. En dan is het verstandig om te kunnen schakelen tussen 1 en 3 fase. Ook automatisch…

• Pakhaas
mstx schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:45:
[...]

Pas nou op, nu krijg je weer 5 pagina's discussie of dit door de laadpaal of de auto geregeld wordt :+
Mijn auto regelt helemaal niks. :D

• Pakhaas
Miezie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:48:
[...]

Zoek 1 die zonneladen ondersteunt. Dan gaat het automatisch. En dan is het verstandig om te kunnen schakelen tussen 1 en 3 fase. Ook automatisch…
Bedankt. Heb je voorbeelden van merken/typen die dat ondersteunen?

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Pakhaas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:51:
[...]

Bedankt. Heb je voorbeelden van merken/typen die dat ondersteunen?
Toen ik aan het zoeken was keek ik naar Wallbox, Easee en wachtte ik uiteindelijk op SolarEdge. Die SolarEdge blijkt een rebranded NexBlue. En ik moet zeggen: die NexBlue zet toch wel een hoop vinkjes als je geen SolarEdge in huis al hebt. Oa local OCPP, ISO15118 ready (V2x), DIM meter ingebouwd… eea ligt nog aan software updates, maar dat is bij alle merken zo aangezien bijv. ISO15118 nog niet af is.

Ligt een beetje boel aan budget.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Miezie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:48:
[...]

Of 1 die op 1 fase zonnestroomoverschot kan laden zonder te schakelen. Bij af en toe 5kW is dat namelijk niet nodig. Eventueel op 25A afzekeren en dan kun je tot 5 kW op 1 fase.

• Pakhaas
DonJuape schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:58:
[...]

Of 1 die op 1 fase zonnestroomoverschot kan laden zonder te schakelen. Bij af en toe 5kW is dat namelijk niet nodig. Eventueel op 25A afzekeren en dan kun je tot 5 kW op 1 fase.
Ik denk dat ik dit nog niet helemaal begrijp.
Dan zou alles dus op 1 fase kunnen? Of sluit je die dan aan op 3 fase, zodat hij bijv in de nacht als de stroom korte tijd goedkoop is hij wel op 3 fase kan laden?

Af en toe 5kW is trouwens wel wat meer dan af en toe. Er ligt 6820WP volledig op zuid op het dak, dus ook bij koude heldere dagen tikt die snel richting de 5000w.

• pentaw1nz
DonJuape schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:21:
[...]

Harvi heb je alleen nodig als je de CT klemmen draadloos met de Zappi wil verbinden.
Dat die alamat ook 6mA DC lekstromen detecteert heb ik nog niet eerder gezien. Heb je een link?
Is voor de Zappi ook niet nodig want die heeft DC lekstroomdectectie ingebouwd. Ik denk dat de meeste dat tegenwoordig hebben.
Ik verwoord het onduidelijk zie ik. Ik bedoel dat de Go 2 dit detecteert, dus ik het met de genoemde alamat af kan.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Pakhaas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:
[...]

Dan zou alles dus op 1 fase kunnen? Of sluit je die dan aan op 3 fase, zodat hij bijv in de nacht als de stroom korte tijd goedkoop is hij wel op 3 fase kan laden?

Af en toe 5kW is trouwens wel wat meer dan af en toe. Er ligt 6820WP volledig op zuid op het dak, dus ook bij koude heldere dagen tikt die snel richting de 5000w.
1 fase 16A is het bereik van 6A tot 16A wat je met zonnestroom kan laden. Je hebt minimaal 6A per fase nodig.

Van 16A tot 18A verlies je wat, daarna zal je naar 3 fase schakelen en dan kun je 18A tot 48A kwijt.

Het ligt een beetje aan wat je aan panelen hebt of je wilt kunnen schakelen, bij jouw setup zou ik het doen. Bij 3500wp heeft het 0 zin. Met 25A afzekeren kan, maar dan moet je ook je zekeringen van je PV setup nakijken en wordt het ook wat dubieus met 2.5mm2 bedrading naar die PV toe als je omvormer in staat is alles over 1 fase te pompen. (Anders saldeert het wel in je slimme meter)

Dus in jouw geval zou ik voor nu met automatische schakeling adviseren gezien je PV setup. In mei/juni/juli/augustus zit je vaak goed op minimaal 3x6A.

In alle gevallen is het wel zaak dat je je loadbalancing op orde hebt… voor de gevallen er geen stroom van het dak komt ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Miezie op 18-12-2025 09:13 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Miezie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:09:
[...]

, maar dan moet je ook je zekeringen van je PV setup nakijken en wordt het ook wat dubieus met 2.5mm2 bedrading naar die PV toe als je omvormer in staat is alles over 1 fase te pompen. (Anders saldeert het wel in je slimme meter)
De omvormer is waarschijnlijk een 3-fase PV-omvormer, waarom zou je dat moeten controleren of nakijken? Hoeft ook niet over 1-fase te gaan. In de praktijk heb je vaak over 2 van de fases een afname en over 1 fase een teruglevering, per saldo nul. Als je op 1-fase PV-laden doet.

Maar dat is ook al in het bereik van 6-16A PV-overschot laden, per definitie als je een 3-fase PV-omvormer hebt namelijk... (Die kan alleen maar symmetrisch leveren).
In alle gevallen is het wel zaak dat je je loadbalancing op orde hebt… voor de gevallen er geen stroom van het dak komt ;).
Dat dan weer zeker wel, maar dus zelfs ook met PV-laden (door die onbalans in de fases van de hoofdaansluiting bij 1-fase laden en 3-fase PV).

[ Voor 14% gewijzigd door JanHenk op 18-12-2025 09:15 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

JanHenk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:14:
[...]

De omvormer is waarschijnlijk een 3-fase PV-omvormer, waarom zou je dat moeten controleren of nakijken? Hoeft ook niet over 1-fase te gaan. In de praktijk heb je vaak over 2 van de fases een afname en over 1 fase een teruglevering, per saldo nul. Als je op 1-fase PV-laden doet.

Maar dat is ook al in het bereik van 6-16A PV-overschot laden, per definitie als je een 3-fase PV-omvormer hebt namelijk... (Die kan alleen maar symmetrisch leveren).

[...]

Dat dan weer zeker wel.
In mijn geval vindt er wel degelijk sturing per fase plaats met een batterij en hybride omvormer…

Gewoon even goed checken.

• JanHenk
  • Niet online
Miezie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:16:
[...]

In mijn geval vindt er wel degelijk sturing per fase plaats met een batterij en hybride omvormer…

Gewoon even goed checken.
Ik wist niet dat dat kon met de nieuwe SolarEdge systemen. Maar dan neem ik aan dat ook jouw kabel vanuit de groepekast naar de omvormer bij de aanleg is berekend op de maximale stroom die geleverd kan worden. Dat staat (naar mijn idee nog steeds) los van wat de auto afneemt en de berekening van die kabel.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

JanHenk schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:27:
[...]

Ik wist niet dat dat kon met de nieuwe SolarEdge systemen. Maar dan neem ik aan dat ook jouw kabel vanuit de groepekast naar de omvormer bij de aanleg is berekend op de maximale stroom die geleverd kan worden. Dat staat (naar mijn idee nog steeds) los van wat de auto afneemt en de berekening van die kabel.
Klopt. En de onbalans kan ook max 3300w zijn tussen fases.

Maar ik zou het vooral dubbelchecken. Waarschijnlijk is er niks aan de hand.

Ps. Ikzelf ben niet zo van dat 25A afzekeren. Dan liever gewoon normconform in een all electric woning.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 18-12-2025 09:34 ]

• kds450
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-01 08:49
Intensiteitslimiet: Fase 1: 20A / Fase 2: 20A / Fase 3: 20A

Ik heb dezelfde lader en situatie, kan ook maar moeilijk alles doorgronden. Bovenstaande intensiteit heb ik op 0 staan, kan nergens vinden wat dit nu precies doet. Deze functie zat er eerder niet in maar als ik nu iets invul werkt het gelijk niet meer.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Pakhaas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:
[...]

Precies dat ja. Op drie fasen aansluiten voor snel laden 11 kW 3 fasen. En op 1 fase voor zonnestroomoverschot. Als je bang bent dat je te veel niet kwijt kunt zou je op 32A kunnen afzekeren (heb ik ook). Wel zorgen dat je dan 6mm2 bedrading hebt. Maar ik zou eerst eens terug kijken hoeveel kWh je boven 5kW opwekt. Denk dat dat weinig is en de rest van je installatie verbruikt natuurlijk ook.
Owja, wel even checken dat je laadpunt 7,4kW/32A op 1 fase kan.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 18-12-2025 10:27 ]

• Pakhaas
Miezie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:09:
[...]

1 fase 16A is het bereik van 6A tot 16A wat je met zonnestroom kan laden. Je hebt minimaal 6A per fase nodig.

Van 16A tot 18A verlies je wat, daarna zal je naar 3 fase schakelen en dan kun je 18A tot 48A kwijt.

Het ligt een beetje aan wat je aan panelen hebt of je wilt kunnen schakelen, bij jouw setup zou ik het doen. Bij 3500wp heeft het 0 zin. Met 25A afzekeren kan, maar dan moet je ook je zekeringen van je PV setup nakijken en wordt het ook wat dubieus met 2.5mm2 bedrading naar die PV toe als je omvormer in staat is alles over 1 fase te pompen. (Anders saldeert het wel in je slimme meter)

Dus in jouw geval zou ik voor nu met automatische schakeling adviseren gezien je PV setup. In mei/juni/juli/augustus zit je vaak goed op minimaal 3x6A.

De bedrading van de meterkast naar de pv omvormer is 4mm2. Begin het al wat te begrijpen. Wat bedoel je met loadbalancing in deze? Dat ik de groepen/grote verbruikers goed heb verdeeld over de fasen?

• Pakhaas
DonJuape schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:26:
[...]

Precies dat ja. Op drie fasen aansluiten voor snel laden 11 kW 3 fasen. En op 1 fase voor zonnestroomoverschot. Als je bang bent dat je te veel niet kwijt kunt zou je op 32A kunnen afzekeren (heb ik ook). Wel zorgen dat je dan 6mm2 bedrading hebt. Maar ik zou eerst eens terug kijken hoeveel kWh je boven 5kW opwekt. Denk dat dat weinig is en de rest van je installatie verbruikt natuurlijk ook.
Owja, wel even checken dat je laadpunt 7,4kW/32A op 1 fase kan.
Dus je sluit hem op 3 fase en op 1 fase aan? Kan dat tegelijk?
Mijn meterkast is nu 1x40a, dus zou die ook eerst naar 3 fase moeten ombouwen.
Maar ik zou eerst eens terug kijken hoeveel kWh je boven 5kW opwekt.
Hoe bedoel je dat? Ik wekk niets op boven de 5kW want de omvormer kan niet meer dan 5000w aan.

• Hippe Lip

Hippe Lip

pentaw1nz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:22:
@Hippe Lip van meterkast naar gevel (door de kruipruimte) zal denk ik zon 10 meter kabel zijn.
Ik heb ook 10 meter kabel, ook 6 mm². Das prima.
Mijn aanname voor de alamat is correct?
Als je een laadpaal hebt die de 6 mA gelijkstroombeveiliging zelf afhandelt zoals de Zappi, dan is die alamat prima.

<John O`Mill>

• paQ

paQ

Pakhaas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:08:
[...]

[...]

Hoe bedoel je dat? Ik wekk niets op boven de 5kW want de omvormer kan niet meer dan 5000w aan.
Als je op zonnestroom wilt laden is volgens mij 1 fase juist weer helemaal niet gek. Je moet (zoals al geschreven) minimaal 6A op die fase halen. Met PV over 3 fases verdeeld wordt dat alleen maar moeilijker.
Daarbij kun je je 1F 5kW PV ook eigenlijk niet kwijt op 3x25A.*
offtopic:
*ik kocht het huis met een 5kW 1fase PV op 1 x 35A. Nu omgezet naar 3 x 25A, en de 5kW PV is dus met een B25 automaat eigenlijk 'te groot' voor deze aansluiting, maar vooralsnog zonder problemen.

• Pakhaas
paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:56:
[...]

Als je op zonnestroom wilt laden is volgens mij 1 fase juist weer helemaal niet gek. Je moet (zoals al geschreven) minimaal 6A op die fase halen. Met PV over 3 fases verdeelt wordt dat alleen maar moeilijker.
Daarbij kun je je 1F 5kW PV ook eigenlijk niet kwijt op 3x25A.*
offtopic:
*ik kocht het huis met een 5kW 1fase PV op 1 x 35A. Nu omgezet naar 3 x 25A, en de 5kW PV is dus met een B25 automaat eigenlijk 'te groot' voor deze aansluiting, maar vooralsnog zonder problemen.
Hoe bedoel je te groot? 5kW PV doet toch max 21A? Dat valt toch binnen de 25A?

• paQ

paQ

Pakhaas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:05:
[...]

Hoe bedoel je te groot? 5kW PV doet toch max 21A? Dat valt toch binnen de 25A?
Ja, maar is in geval van 3 x 25A niet meer selectief, en een 20A alamat is te klein. (5kW PV tot ca 22A oplopen langdurig)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 18-12-2025 12:14 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

[...]

Je zou inderdaad dan naar drie fasen moeten ombouwen.
Ik had je verkeerd begrepen, ik dacht dat je regelmatig boven de 5kW kwam.
Ik denk dat ik in jouw geval een 1 fase lader zou kopen die je afzekert op 32A. Dan kun je op zonnestroomoverschot tot 5kW laden en ook nog redelijk snel (7,4kW) op het net.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:08:
[...]

Ja, maar is in geval van 3 x 25A niet meer selectief, en een 20A alamat is te klein. (5kW PV tot ca 22A oplopen langdurig)
Het is niet onveilig om niet selectief te zijn.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

[...]

Mijn meterkast is nu 1x40a
Zo’n nexblue kan 1 fase, 3 fase en switchen… weet niet wat andere laders kunnen.

Als je een 3 fase kabel legt, 1 fase aansluit en niet ombouwt kun je altijd nog ombouwen ooit… 7,4kW of 11kW is niet een mega groot verschil.

• Hippe Lip

Hippe Lip

paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:56:
[...]

Als je op zonnestroom wilt laden is volgens mij 1 fase juist weer helemaal niet gek. Je moet (zoals al geschreven) minimaal 6A op die fase halen. Met PV over 3 fases verdeeld wordt dat alleen maar moeilijker.
@paQ Sorry, maar dit moet een misverstand zijn.

Ja, het klopt dat je minimaal 6A per fase nodig hebt om een EV te laden.
Maar als je dat doet op één fase en je hebt zoals ik een omvormer op 3 fasen, dan saldeert je meter. Dat wil zeggen dat als die fase waarmee je de auto laadt bv 8A uit het net haalt en de andere twee fases elk 4A terugleveren, dat je dan volgens de meter 0 (nul) gebruikt. Het verbruik van alle fases wordt opgeteld.
Zo gaat een Zappi er ook mee om. Die zorgt bij ‘zonneladen’ dat het totaalverbruik nul is. En dan kan het best zijn dat de ene fase afneemt en een andere intussen teruglevert.

<John O`Mill>

• paQ

paQ

Hippe Lip schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:25:
[...]

@paQ Sorry, maar dit is een misverstand.

Ja, het klopt dat je minimaal 6A per fase nodig hebt om een EV te laden.
Maar als je dat doet op één fase en je hebt zoals ik een omvormer op 3 fasen, dan saldeert je meter. Dat wil zeggen dat als die fase waarmee je de auto laadt bv 8A uit het net haalt en de andere twee fases elk 4A terugleveren, dat je dan volgens de meter 0 (nul) gebruikt. Het verbruik van alle fases wordt opgeteld.
Zo gaat een Zappi er ook mee om. Die zorgt bij ‘zonneladen’ dat het totaalverbruik nul is. En dan kan het best zijn dat de ene fase afneemt en een andere intussen teruglevert.
Ik heb dat eens aan Peblar voorgelegd, en toen was het antwoord dat het zonneladen alleen zou starten als op 1 fase er minimaal 6A zou komen. op 1 fase zou zonneladen.
En omdat ik op piekmomenten 12kW aantik, was dat voor mij met max 3.7kW geen goeie optie.
Edit.
De lader kijkt naar het huishoudelijk verbuik, en opbrengst. Als de lader ziet dat er op het totaal van het huishouden (dus alle fases gecombineerd) een teruglevering (dus opbrengst minus huishoudelijk vebruik) is van 3000 + 4000 + 3200 = 10200W, dan zal de lader op het maximum van 1-fase gaan laden om zo alle opgewekte elektriciteit maximaal te benutten. In dit geval dus 1-fase, 16A = +/- 3.7kW

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 18-12-2025 21:38 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

paQ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:29:
[...]
Ik heb dat eens aan Peblar voorgelegd, en toen was het antwoord dat het zonneladen alleen zou starten als op 1 fase er minimaal 6A zou komen. op 1 fase zou zonneladen.
En omdat ik op piekmomenten 12kW aantik, was dat voor mij met max 3.7kW geen goeie optie.
[...]
Ah, dan is de situatie anders. Peblar lijkt dan kennelijk op maar één fase te meten of er overschot is. Dat is geen goede zaak, want het kan goed zijn dat je een flink overschot hebt, maar nou net niet op de fase die Peblar meet?

Dan doet de Zappi dat beter. Die kan op 1 fase laden met het overschot dat via een andere fase het net op gaat. Samen zijn alle fases opgeteld dan nul.

<John O`Mill>

• Verdicampo
Peblar meet zeker alle 3 fases en heeft sinds versie 1.8 ook het automatisch wisselen tussen 1 en 3 fase zonneladen, zie https://peblar.com/downloads#software-updates

Je kan verschillende modi kiezen, maar bij het zonneladen gaat het vanaf 6 tot 16A op 1 fase, daarboven over op 3x6A en hoger. En ook weer terug als er minder overschot is.
Zie ook YouTube: Peblar puur zonne-laden op 3-fase

Ik geloof dat de zappi het inderdaad echt per fase bekijkt, dat is natuurlijk nog mooier, Peblar leunt op het interne salderen van de meter.

[ Voor 29% gewijzigd door Verdicampo op 19-12-2025 07:41 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Verdicampo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:09:
Peblar meet zeker alle 3 fases en heeft sinds versie 1.8 ook het automatisch wisselen tussen 1 en 3 fase zonneladen, zie https://peblar.com/downloads#software-updates

Je kan verschillende modi kiezen, maar bij het zonneladen gaat het vanaf 6 tot 16A op 1 fase, daarboven over op 3x6A en hoger. En ook weer terug als er minder overschot is.
Zie ook YouTube: Peblar puur zonne-laden op 3-fase

Ik geloof dat de zappi het inderdaad echt per fase bekijkt, dat is natuurlijk nog mooier, Peblar leunt op het interne salderen van de meter.
Waarom is het mooier als het per fase bekeken wordt? Het gaat er toch om dat de som van alle fases samen nul is tijdens het zonne-laden? Dan zou de P1-informatie ook voldoen. Zappi meet met eigen stroomklemmen (CT’s) op de drie fases die van de hoofdschakelaar komen.

<John O`Mill>

• paQ

paQ

Hippe Lip schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:41:
[...]

Waarom is het mooier als het per fase bekeken wordt? Het gaat er toch om dat de som van alle fases samen nul is tijdens het zonne-laden? Dan zou de P1-informatie ook voldoen. Zappi meet met eigen stroomklemmen (CT’s) op de drie fases die van de hoofdschakelaar komen.
Peblar keek wel naar de gezamenlijke afname, maar zou maar max 1 fase zonneladen.
Dat schiet niet op natuurlijk.
Uit @Verdicampo zijn reactie begrijp ik dat dat intussen is aangepast. (?)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 19-12-2025 17:43 ]

• Verdicampo
Hippe Lip schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:41:
[...]

Ik begreep dat de Zappi niet alleen meet per fase, maar ook laden per fase daarop kan afstemmen. bij Peblar is dat inderdaad de som van fases, waarbij je dus met een 1 of 2 fase PV systeem alsnog terug levert én afneemt. Prima voor de rekening, niet voor het net, vandaar dat ik "mooier" schreef, maar is wel voor de puristen onder ons ;)
paQ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:43:
[...]

Peblar keek wel naar de gezamenlijke afname, maar zou maar max 1 fase zonneladen.
Dat schiet niet op natuurlijk.
Uit @Verdicampo zijn reactie begrijp ik dat dat intussen is aangepast. (?)
Klopt, zie ook het filmpje van ketelklets die ik deelde. ik ga het in de zomer uitproberen!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:17
Verdicampo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:56:
[...]

Ik begreep dat de Zappi niet alleen meet per fase, maar ook laden per fase daarop kan afstemmen. bij Peblar is dat inderdaad de som van fases, waarbij je dus met een 1 of 2 fase PV systeem alsnog terug levert én afneemt. Prima voor de rekening, niet voor het net, vandaar dat ik "mooier" schreef, maar is wel voor de puristen onder ons ;)

[...]

Klopt, zie ook het filmpje van ketelklets die ik deelde. ik ga het in de zomer uitproberen!
Verschillend vermogen per fase? Dat lijkt me niet.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Verdicampo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:56:
[...]

Ik begreep dat de Zappi niet alleen meet per fase, maar ook laden per fase daarop kan afstemmen. bij Peblar is dat inderdaad de som van fases, waarbij je dus met een 1 of 2 fase PV systeem alsnog terug levert én afneemt. Prima voor de rekening, niet voor het net, vandaar dat ik "mooier" schreef, maar is wel voor de puristen onder ons.
Dat kan niet. De EV verwacht op elke fase dezelfde stroomsterkte. En de EV bepaalt dat ook zoals we eerder hebben geconstateerd.

• Verdicampo
DonJuape schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:25:
[...]

Dat kan niet. De EV verwacht op elke fase dezelfde stroomsterkte. En de EV bepaalt dat ook zoals we eerder hebben geconstateerd.
Dat klinkt ook wel heel logisch inderdaad. Thanks! Weer wat geleerd.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-01 11:59

greatgonzo

schit-te-rend!

Wij hebben een Zappi V2.
Tot voor kort hadden we alleen een EV, die mijn vrouw zakelijk gebruikt. De meterstand in de zappi gaven we op voor de belastingaftrek. Nu hebben we er een PHEV bij en gaat het verbruik wel omhoog.

Kun je bijvoorbeeld twee gebruikers aanmaken in de Zappi, of bijvoorbeeld met pasjes het uit elkaar houden?

• heymil
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-01 18:19
Een vraagje: binnenkort krijgen wij een volvo xc40 phev en ik moet hiervoor nog een wandcontactdoos of tweedehands wallbox aan (eventueel laten)leggen. Er ligt al een zware kabel naar de garage.

De xc40 laadt maximaal 3,6kw op 16A en de type 2 naar schuko zit er al bij. Ik zou graag op de volle 16a laden (wat technisch gezien mogelijk is bij een wandcontactdoos).

Zou een reguliere wandcontactdoos volstaan? Of toch iets anders?

[ Voor 5% gewijzigd door heymil op 19-12-2025 19:39 ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10
heymil schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:38:
Zou een reguliere wandcontactdoos volstaan? Of toch iets anders?
Heb je de zoekfunctie gebruikt?
(En volgens mij korte google search kan die met 11kW laden)

• heymil
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-01 18:19
jongetje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:41:
[...]

Heb je de zoekfunctie gebruikt?
(En volgens mij korte google search kan die met 11kW laden)
Ja, de hybride laadt met 3,6kw, 11 is voor de EV. https://www.volvocars.com...7f4bcf5bc0a801511eaaafb5/
3,6 kw zou volgens meerdere bronnen op een reguliede wamdcontactdoos kunnen maar anderen raden 16a CEE aan ivm warmte. Ik vroeg me af wat jullie hiervan denken. Het is maar een kleine 11kwh accu.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10
@heymil Ik zou persoonlijk, als er toch al een goede kabel naar de garage ligt een laadpaal ophangen waarmee je ook (in de toekomst of voor visite) met 11kW kunt laden. Dat is veel robuster dan laden via een stopcontact en zo duur zijn die niet.

• Verdicampo
heymil schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 19:46:
[...]

Ja, de hybride laadt met 3,6kw, 11 is voor de EV. https://www.volvocars.com...7f4bcf5bc0a801511eaaafb5/
3,6 kw zou volgens meerdere bronnen op een reguliede wamdcontactdoos kunnen maar anderen raden 16a CEE aan ivm warmte. Ik vroeg me af wat jullie hiervan denken. Het is maar een kleine 11kwh accu.
Het ging meer over de vraag die al vaak in dit topic voorbij is gekomen. Het heeft niet zoveel met de accu capaciteit te maken, maar dat een normale wcd niet geschikt is voor grotere vermogens voor langere tijd. Dus ja. CEE is beter als je langere tijd wilt laden. En zeker als het je standaard laad methode is.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:58
Ik heb sinds kort een Zaptec Go2. Ik wil mijn werkgever de kosten doorbelasten, maar daarvan krijg ik vooralsnog enkel een Eneco tag. Ik moet de laadpaal dus instellen als een publieke paal oid. Als ik het goed begrijp heb ik daar E-flux voor nodig, moet ik daar dan een werknemer weer in aanmaken? Of daar alleen tarief voor derden in instellen?

Ik krijg sowieso de foutmelding dat de paal niet goed is geconfigureerd. In dit topic zijn daar meerdere meldingen van, maar ik kan geen eenduidige oplossing vinden, maandag maar met E-flux bellen denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vGRLhUlZ7sT6zGo2P-5wGP7dNY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0clEsUNIfKrNahvgEpsnOmT2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door SimonBR39 op 19-12-2025 22:34 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
SimonBR39 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:32:
Ik heb sinds kort een Zaptec Go2. Ik wil mijn werkgever de kosten doorbelasten, maar daarvan krijg ik vooralsnog enkel een Eneco tag. Ik moet de laadpaal dus instellen als een publieke paal oid. Als ik het goed begrijp heb ik daar E-flux voor nodig, moet ik daar dan een werknemer weer in aanmaken? Of daar alleen tarief voor derden in instellen?

Ik krijg sowieso de foutmelding dat de paal niet goed is geconfigureerd. In dit topic zijn daar meerdere meldingen van, maar ik kan geen eenduidige oplossing vinden, maandag maar met E-flux bellen denk ik?

[Afbeelding]
Je hebt niet persé Eflux nodig, wel een backoffice. Dat kan ook Tapelectric of een andere zijn. Zelf geen ervaring met Zaptec. Heb een Alfen met Tapelectric. Voordeel van Tap is dat je geen abonnementskosten hebt.

• flupp
deejeebv schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 07:54:
[...]

Je hebt niet persé Eflux nodig, wel een backoffice. Dat kan ook Tapelectric of een andere zijn. Zelf geen ervaring met Zaptec. Heb een Alfen met Tapelectric. Voordeel van Tap is dat je geen abonnementskosten hebt.
Wordt jouw laadpaal op die manier “publiek”?

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:17
flupp schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:01:
[...]

Ja, dat is doorgaans de usecase van zo’n provider. Ik had eerst Shell en nu ook Tap.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
flupp schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:01:
[...]

Semi-publiek. Hij staat niet op de kaart in laad apps, maar in principe kan iedereen er op laden met zijn of haar laadpas.

• flupp
Kun je dan niet, bijvb, een eigen OCPP-backoffice installeren en zo configureren dat jouw (eigen) OCPP backoffice enkel dient als relay (naar de Eneco, e-Flux, Tap of wie weet welke andere backoffice nog)?

Kreeg iemand hier zo’n setup eigenlijk al ooit voor elkaar? Want er zijn wel gratis, open-source, OCPP backoffice pakketten beschikbaar, niet?

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:30
Recent ook naar de Peblar gekeken naar het profiel "Puur Zonneladen"

Op basis van de meeste recente firmware begint de Peblar altijd op 1 fase en minimaal 6A. Pas als er minimaal 6A op 3 fase aan zonnestroom beschikbaar is, schakelt de Peblar over naar 3-fasen.

3 Fasen 6A is toch al snel 4200 watt. Op basis van mijn eigen setup (24 panelen van 275 Wp) haal ik dit alleen in een aantal zomermaanden voor een paar uur dag als de zon volop schijnt. M.a.w voor een hele beperkte tijd als ik dit over het hele jaar bekijk.

Dat een auto op 1-fase kan laden, is mij bekend. Vrijwel alle EV's kunnen (al dan niet via een optie) over 3 fasen laden. Hoe zit het met laden over 2 fasen?
Ik krijg namelijk de indruk dat Peblar schakelt tussen 1 en 3 fase en de 2-fasen optie overslaat.

• SimonBR39
deejeebv schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:14:
[...]

Semi-publiek. Hij staat niet op de kaart in laad apps, maar in principe kan iedereen er op laden met zijn of haar laadpas.
Daar lijkt het inderdaad op. Nog bezig met instellen (ik verlies op een of andere manier de verbinding met tap, maar niet met zaptec). Je moet dus dan wel Roamingpartners (bijv Eneco) toevoegen, maar je kan zichtbaarheid beperken. Dat is prima voor de meeste situaties.

• SimonBR39
deejeebv schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 07:54:
[...]

Dank, daar krijg ik 'm in ieder geval wel gekoppeld :)

• Hippe Lip

Hippe Lip

Athome schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:25:
Dat een auto op 1-fase kan laden, is mij bekend. Vrijwel alle EV's kunnen (al dan niet via een optie) over 3 fasen laden. Hoe zit het met laden over 2 fasen?
Ik krijg namelijk de indruk dat Peblar schakelt tussen 1 en 3 fase en de 2-fasen optie overslaat.
Welke auto biedt 2-fase laden aan?
Ja, je kunt op 2 fasen laadspanning aanbieden vanuit de laadpaal, maar ik ken geen laadpaal die dat kan. Die schakekt 1 of 3 fasen in. Die hebben voor zover ik weet geen relais voor alke 3 de fasen apart maar een relais voor één fase en een relais voor de overige twee.

<John O`Mill>

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:38
flupp schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:47:
Kun je dan niet, bijvb, een eigen OCPP-backoffice installeren en zo configureren dat jouw (eigen) OCPP backoffice enkel dient als relay (naar de Eneco, e-Flux, Tap of wie weet welke andere backoffice nog)?

Kreeg iemand hier zo’n setup eigenlijk al ooit voor elkaar? Want er zijn wel gratis, open-source, OCPP backoffice pakketten beschikbaar, niet?
Neen dat is net het hele punt. Een ocpp backend hangt ook op een ring netwerk van andere providers zodat je kan roamen/publiek kan opereren.
Je kan gerust thuis een ocpp server draaien maar niet eenvoudig alles doorgeven aan een ander.

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:18
Hippe Lip schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:39:
[...]

Mercedes GLE, er zullen er vast meer zijn. Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar bij een domme 3 fase lader gebruikt ie er ook echt maar 2.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wouter36 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:53:
[...]

Mercedes GLE, er zullen er vast meer zijn. Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar bij een domme 3 fase lader gebruikt ie er ook echt maar 2.
Dan ben je er toch al? Het wordt dus door de auto gefaciliteerd, niet door de laadpaal. Dit jan op die manier net elke laadpaal.

Het kan niet via het CP-signaal aan de auto gecommuniceerd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 20-12-2025 10:57 ]

<John O`Mill>

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Recent ook naar de Peblar gekeken naar het profiel "Puur Zonneladen"

Op basis van de meeste recente firmware begint de Peblar altijd op 1 fase en minimaal 6A. Pas als er minimaal 6A op 3 fase aan zonnestroom beschikbaar is, schakelt de Peblar over naar 3-fasen.

3 Fasen 6A is toch al snel 4200 watt. Op basis van mijn eigen setup (24 panelen van 275 Wp) haal ik dit alleen in een aantal zomermaanden voor een paar uur dag als de zon volop schijnt. M.a.w voor een hele beperkte tijd als ik dit over het hele jaar bekijk.

Waarom zou je over 2 fasen willen?

1 fase is 6A-16A of meer als je anders afgezekerd bent. 3 fase begint bij 18A.

Volkomen logisch dat een EV lader die 2 fase over slaat.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Miezie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:57:
[...]

Waarom zou je over 2 fasen willen?

1 fase is 6A-16A of meer als je anders afgezekerd bent. 3 fase begint bij 18A.

Volkomen logisch dat een EV lader die 2 fase over slaat.
Omdat er een gat zit tussen 1 (max 16A) en 3 fasen (min 18A)?

<John O`Mill>

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Hippe Lip schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:58:
[...]

Omdat er een gat zit tussen 1 (max 16A) en 3 fasen (min 18A)?
Te ondervangen met afzekeren op 20A… wel rationeel blijven…

Komt bij dat de EV schakelt in stappen volgens mij, dus 100% zonnestroom de auto in is ook al een ingewikkelde zaak.

[ Voor 19% gewijzigd door Miezie op 20-12-2025 11:02 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Wouter36 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:53:
[...]

Ik las al eens van iemand dat dit tot ongewenste ‘oscillaties’ leidt. Er is zonnestroom beschikbaar en er wordt geregeld op nul door de meter. Dan schakelt de auto naar 2 fasen omdat de eerste fase ‘ruim gevuld’ is en schiet het verbruik door de auto omhoog, waardoor de laadpaal knijpt (het is niet meer 0W door de meter). De auto gooit die 2e fase eraf, waardoor het verbruik vermindert en er weer wat meer beschikbaar is. Hee, denkt de auto, ik kan er een tweede fase bijzetten.
Enzovoorts.

Dit is een lacune in de communicatie tussen auto en laadpaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 20-12-2025 11:12 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Miezie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:00:
[...]
Komt bij dat de EV schakelt in stappen volgens mij, dus 100% zonnestroom de auto in is ook al een ingewikkelde zaak.
Huh watte? In stappen? Nee hoor. Het wordt geregeld door de duty cycle van de blokgolf op de CP-pin. Niet in stappen.
En dat is niet ingewikkeld, dat wordt gewoon heel netjes en eenvoudig door de laadpaal aangestuurd.

<John O`Mill>

• Athome
Miezie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:00:
[...]

Te ondervangen met afzekeren op 20A… wel rationeel blijven…

Veel EV's accepteren niet meer dan 16A (= 11kW). Dus zwaarder afzekeren heeft geen zin.
Daarnaast zou je een overlap willen en niet een strakke scheidingslijn. Schakelen van 1 fase naar 2 fase en dan naar 3 fasen zorgt voor de overlap.
Bij een strakke scheiding ga je de situatie krijgen dat de laadpaal veel gaat flipperen tussen 1 en 3 fasen. Een ruime overlap voorkomt dit flipperen.

Ja, een EV kan inderdaad niet zo snel mee bewegen met fluctuaties in aanbod van zonnestroom maar lijkt het toch vrij goed te kunnen volgen. Gelukkig is de dynamische energieprijs tijdens hoge aanbod van zonnestroom meestal toch al laag. Dus financieel is de "schade" niet zo groot.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Athome schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:21:
[...]

Veel EV's accepteren niet meer dan 16A (= 11kW). Dus zwaarder afzekeren heeft geen zin.
Daarnaast zou je een overlap willen en niet een strakke scheidingslijn. Schakelen van 1 fase naar 2 fase en dan naar 3 fasen zorgt voor de overlap.
Bij een strakke scheiding ga je de situatie krijgen dat de laadpaal veel gaat flipperen tussen 1 en 3 fasen. Een ruime overlap voorkomt dit flipperen.

Ja, een EV kan inderdaad niet zo snel mee bewegen met fluctuaties in aanbod van zonnestroom maar lijkt het toch vrij goed te kunnen volgen. Gelukkig is de dynamische energieprijs tijdens hoge aanbod van zonnestroom meestal toch al laag. Dus financieel is de "schade" niet zo groot.
Bijna alle EV's accepteren max. 16A per fase op 3 fasen maar wel degelijk max. 32A op 1 fase. Dus zwaarder afzekeren om bijvoorbeeld op 1 fase zonnestroomoverschot te laden heeft wel degelijk zin.

• Athome
Hippe Lip schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:39:
[...]

Ja, je kunt op 2 fasen laadspanning aanbieden vanuit de laadpaal, maar ik ken geen laadpaal die dat kan. Die schakekt 1 of 3 fasen in. Die hebben voor zover ik weet geen relais voor alke 3 de fasen apart maar een relais voor één fase en een relais voor de overige twee.
Dat is dan ook mijn vraag. Het is geen stelling.

• flupp
HyperBart schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:46:
[...]
Neen dat is net het hele punt. Een ocpp backend hangt ook op een ring netwerk van andere providers zodat je kan roamen/publiek kan opereren.
Je kan gerust thuis een ocpp server draaien maar niet eenvoudig alles doorgeven aan een ander.
Ik kom hierlangs : https://github.com/mobilityhouse/ocpp

Als je dit tweakt (we zitten hier toch op tweakers, dus zo gek kan het idee toch niet zijn? 😉), dan zou je alle requests heen en terug naar de “echte” backoffice bijvoorbeeld toch kunnen intercepteren, en dan enkel die met jouw eigen RFID tags zijn eigen processing geven ? Zoals bijvb. connecties van andere RFID tags blokkeren (indien jouw laadpaal onterecht publiek staat, bijvb.). Of jouw eigen boekhouding “per auto” doen, en apart declareren, zoals ingeval er één bedrijfsauto en één private auto te laden valt?

• JanHenk
  • Niet online

Dat klopt. In een laadpaal zit een relais die de fases schakelt. Een 1P schakeling heeft een fase en een nul (twee polen). Een 3P schakeling heeft vier polen, 3 fases en een nul. Bij een 1P schakeling heb je een separaat relais nodig die alleen fase 1 en de nul bekrachtigd. Fase 2 en 3 wil je niet bekrachtigen. De auto neemt namelijk gewoon wat aangeboden wordt.
Zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxWDHlsbBJbHoUZyeYQtOPtgZLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiEkHMDvCHIr8UPxdKFUCIyg.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een afbeelding van een Peblar Home of Business, eigen merk. Rechtsboven zie je twee separate relais (AHES4191). De ene zit op fase 1 en de nul, de andere op fase 2 en 3. Hiermee is het dus technisch mogelijk om te schakelen tussen 1P en 3P. Maar niet 2P (dan zou je minimaal 3 losse relais moeten hebben).

Dan hier nog een afbeelding van een Eneco Connectric, whitelabel Peblar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYqXmEy-IUY5YZOOjaHHlbAr7SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4UcJSKSMn5GyJLIBDB2GU0H.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet: één relais, dat alle vier polen tegelijk schakelt (AHER4191). Met deze laadpaal is het dus technisch niet mogelijk om op 1F te laden (of in ieder geval niet te schakelen tussen 1P en 3P). Je zou alleen 1-fase kunnen aansluiten vanuit de meterkast om op 1-fase te laden. Dat werkt namelijk wel. Maar schakelen door de paal kan in dit geval niet.

Dan heb je nog dat sommige auto's maar op 1P of 2P kunnen laden, maar die zijn er tegenwoordig nog maar weinig. Dus ik ga ervan uit dat een auto gewoon een 3P boordlader heeft. Je kan dan alleen de paal beperken.

• Athome
@JanHenk Dank je voor het duidelijke antwoord

• Hippe Lip

Hippe Lip

Athome schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:21:
[...]
Ja, een EV kan inderdaad niet zo snel mee bewegen met fluctuaties in aanbod van zonnestroom maar lijkt het toch vrij goed te kunnen volgen.
Hoe bedoel je dat een EV niet zo snel kan meebewegen?
Het is de laadpaal die de auto vertelt hoeveel die mag afnemen. Die laadpaal doet dat op continubasis (op basis van meting van de stromen door de meter) en de auto volgt op de voet. Er zit geen enkele vertraging in dat volgen van de auto. Dat is een volledig continuproces.

<John O`Mill>

• flupp
JanHenk schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:39:

Zoals je ziet: één relais, dat alle vier polen tegelijk schakelt (AHER4191). Met deze laadpaal is het dus technisch niet mogelijk om op 1F te laden (of in ieder geval niet te schakelen tussen 1P en 3P). Je zou alleen 1-fase kunnen aansluiten vanuit de meterkast om op 1-fase te laden. Dat werkt namelijk wel. Maar schakelen door de paal kan in dit geval niet.
Vraag hieromtrent. Ik heb een Alfen laadpaal waarbij er een modbus waarde is die ik kan instellen tussen 1fase of 3fasen. Bedoel je dat daar dus 3 zo’n aparte relais inzitten. Correct?

• Athome
En die laadpaal moet reageren op de informatie van het meetinstrument. Vanaf de gewijzigde output van de zonnepaneel omvormer tot aan de afregeling van de laadpaal zit er altijd een vertraging in.

• Hippe Lip

Hippe Lip

flupp schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:58:
[...]
Bedoel je dat daar dus 3 zo’n aparte relais inzitten. Correct?
3?

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 203 ... 211 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen