marccom schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:57:
Mijn schoonouders hebben recent een plugin-hybride Volvo XC40 gekocht. Deze is prima op te laden middels de bijgeleverde 10A thuislader, echter blijkt dit toch wat te lang te duren gedurende de dag met meerdere ritjes en is dus een snellere oplossing gewenst. Wij hebben hier thuis ook een phev en een Alfen Single S-line (zonder display) hangen welke naar tevredenheid werkt. Ik wil ze helpen en wil hier toch wat tips en advies vragen.
Situatie:
De auto staat in een vrijstaande garage met zowel 1 als 3 fase aansluitingen (CEE wcd aanwezig) beschikbaar. Dit komt allemaal vanuit een verdeelkast die hangt in de schuur daarnaast (afstand zo'n 15m). De hoofdaansluiting/meter is midden in huis, op zo'n 40m afstand. Een directe link voor dsmr/p1 signaal hierheen is niet direct mogelijk, wellicht middels wifi - maar deze is nu nog niet direct nodig denk ik. De wens is om het systeem in de garage te plaatsen. Er is hier momenteel geen wifi of bedraad netwerk beschikbaar.
Ideeen:
Destijds heb ik hier thuis een 3-fase systeem gekozen omdat de tuin toch open moest voor bekabeling voor zonnepanelen op de garage. Systeem heb ik gebruikt gekocht, zelf geïnstalleerd en in eigen beheer, geen verrekening mogelijk. Ook dit is niet nodig in deze situatie.
Waar ik nu aan denk;
- Audi e-tron Charging System compact
Waarom: kost niet zoveel, levert 1P/16A, eenvoudig aan te sluiten zonder al te veel modificaties en bediening kan niet fout gaan, evt kunnen ze hem zelfs meenemen
Nadeel: ik lees wisselende verhalen of dit permanent of voor incidenteel laden bedoeld is, nul mogelijkheden voor slimmigheden
- Alfen S/Pro
Waarom: ik denk dat dit een technisch goed apparaat is, heb er inmiddels ervaring mee en biedt genoeg mogelijkheden om deze naar wens te regelen (doe ik hier thuis middels modbus/home assistant)
Nadeel: kosten/licentie en wachtwoord gedoe en zonder koppeling aan de slimme meter en automation denk ik niet dat dit systeem veel meerwaarde heeft
- Evbox/Newmotion systeem
Waarom: ze worden massaal gedumpt op Marktplaats, zelfs gratis inclusief alle benodigdheden, simpel apparaat waar ook weinig aan fout kan gaan denk ik
Nadeel: ze zijn vaak ouder of ogen verwaarloosd, lees problemen over van alles en nogwat, ondersteuning is nul vanuit leverancier en voor slimmigheden wordt het al snel een hobbyproject, wat op afstand wellicht niet wenselijk is
- dé -
https://www.amazon.de/-/e...icient/dp/B0FPXHBQJV?th=1
Waarom: alles nieuw, kost niet zoveel, misschien het display, lange kabels; altijd handig
Nadeel: ik heb niet direct veel vertrouwen in dit onbekende merk en wifi afhankelijkheid (lijkt het op?)
Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken en adviseren. Een 3-fase systeem is wellicht nu niet relevant maar wel meer toekomstbestendig, al zal er dan een oplossing moeten komen voor een p1 signaal. Er zijn wel EV's in de familie maar die zullen hier waarschijnlijk nooit laden. Het mooist is een simpel systeem, zonder authenticatie, plug-en-charge dus, met vaste kabel.