• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:48
Wat betreft het laden van de auto via zonne-energie.
Zelf hebben we 24 panelen van 275 Wp op het dak liggen (west-ligging). Hierbij komt de opbrengst eigenlijk tot max 5000 watt met een totaal van max 25 kWh op een dag. Dit is op een zonnige zomerdag in Juni. Het verbruik van het huis moet er dan nog vanaf
Dus leuk het laden met overtollige zonne-energie maar het meeste komt dan nog steeds vanaf het net.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:46
Athome schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:06:
Wat betreft het laden van de auto via zonne-energie.
Zelf hebben we 24 panelen van 275 Wp op het dak liggen (west-ligging). Hierbij komt de opbrengst eigenlijk tot max 5000 watt met een totaal van max 25 kWh op een dag. Dit is op een zonnige zomerdag in Juni. Het verbruik van het huis moet er dan nog vanaf
Dus leuk het laden met overtollige zonne-energie maar het meeste komt dan nog steeds vanaf het net.
Je hoeft niet met 11 kW te laden hè?
Minder kan ook, en dat kan ook automarisch zodat alleen eventueel overschot de auto in gaat.
Zeker in juni kun je makkelijk niets uit het net halen en je auto volledig op PV laden.

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 13-12-2025 15:27 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:36
Athome schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:00:
Jazeker. Dan kan, maar krijg niet de indruk dat dit de wens is.
Als je een dubbepaal/aansluiting wenst. Wil je de auto's tegelijkertijd laden. Anders heeft het geen zin.
Als ik twee EV's zou hebben zou ik ook twee laadpalen plaatsen. Eentje onder de carport (waar auto 1 altijd staat) en eentje in de garage (voor auto 2). Anders blijf je steeds heen en weer rijden met de auto's.
En dan idd door load balancing ervoor zorgen dat er slim geladen wordt. Dat kan idd prima op 3x25 A.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:41

Miezie

Niet te moeilijk doen...

impactftw schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:09:
Ik ben mij aan het oriënteren op een thuislaadoplossing voor twee auto’s (BMW iX3 (zakelijk thuisladen) en Mitsubishi Eclipse Cross PHEV).
Er is 3-fase krachtstroom aanwezig en we hebben zonnepanelen, dus slim laden heeft zeker de voorkeur.

Zelf ben ik o.a. uitgekomen op:
Easee Charge Core
Easee Charge Lite 11 kW
Wallbox Pulsar Max

Ik twijfel nog tussen een dubbele laadpaal of twee losse slimme laders met load balancing.
Graag hoor ik ervaringen, aandachtspunten of andere suggesties van mensen die hier al mee werken. ;)
Als de dubbele laadpaal kan loadbalancen op beide poorten dan dat. Cleaner op de muur.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:50

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Andrehj schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:16:
[...]

Een kookgroep is twee groepen op dezelfde fase. Als je dat aansluit op je auto is het ten eerste maar de vraag of die dat accepteert, maar een groter probleem is dat die kabel waarschijnlijk 5x2.5 mm² is, waarvan dan dus de nul overbelast wordt. Niet doen dus.
Hier moet ik toch even ingrijpen, @Andrehj :+

Ja, een kookgroep bestaat uit twee, bij de automaten gekoppelde 16A-groepen, maar ook met twee nulgeleiders. Elk van die twee (gekoppelde) groepen heeft een eigen fase en eigen nul.
Dat maakt het overigens ongeschikt om naar een laadpaal te leiden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:36
Hippe Lip schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:30:
Ja, een kookgroep bestaat uit twee, bij de automaten gekoppelde 16A-groepen, maar ook met twee nulgeleiders. Elk van die twee (gekoppelde) groepen heeft een eigen fase en eigen nul.
Dat maakt het overigens ongeschikt om naar een laadpaal te leiden.
Dat een kookgroep twee nuldraden heeft weet ik uiteraard ook wel. Maar de kabel naar de auto heeft dat niet. Je zult die nuldraden dus ergens na de automaten aan elkaar moeten koppelen. En dan wordt de nuldraad in de laadkabel (mits 2.5 mm²) dus overbelast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45
Als je een dubbepaal/aansluiting wenst. Wil je de auto's tegelijkertijd laden. Anders heeft het geen zin.
Bij 3x25A en loadbalancing ben eigenlijk de beide auto's grotendeels op lage snelheid aan het laden. Wat is dan het nut van de dubbele aansluiting. Ik kan er maar 1 bedenken. Gemak dat je bij thuiskomst direct de stekker in de auto kan stoppen.

2x 11 kW voor een standaard huisaansluiting is gewoon heel veel.
Ik laad altijd op 3 fasen met 6A en 3x16A werkt ook prima, dus waarom niet 2 laadpalen beiden op 3x6A?
Dat moet makkelijk kunnen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:40:
[...]

Dat een kookgroep twee nuldraden heeft weet ik uiteraard ook wel. Maar de kabel naar de auto heeft dat niet. Je zult die nuldraden dus ergens na de automaten aan elkaar moeten koppelen. En dan wordt de nuldraad in de laadkabel (mits 2.5 mm²) dus overbelast.
Helemaal correct natuurlijk. Ik had niet gedacht aan het stuk kabel van laadpaal naar de auto. Daar gaat dat dan sowieso mis als je twee keer dezelfde fase aanbiedt.
En als de twee nuldraden bij de laadpaal aan elkaar knoopt is het ook maar de vraag of dat goed gaat, want de stroom verdeelt zich niet per definitie 50-50 over die twee draden. Een klein weerstandsverschil kan ertoe leiden dat de ene draad substantieel voor zijn kiezen krijgt dan de andere draad.

Gaat het om twee verschillende fases, dan zijn die 120º verschoven en geeft dat geen overbelasting van de nul.

<John O`Mill>

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:36
ASS-Ware schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:10:
[...]

Ik laad altijd op 3 fasen met 6A en 3x16A werkt ook prima, dus waarom niet 2 laadpalen beiden op 3x6A?
Omdat hoe langzamer je laad, hoe meer laadverlies je hebt. Je kunt dan beter eerst de ene en dan de andere auto laden (bij voorkeur geautomatiseerd).

• ASS-Ware
jongetje schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:19:
[...]

Omdat hoe langzamer je laad, hoe meer laadverlies je hebt. Je kunt dan beter eerst de ene en dan de andere auto laden (bij voorkeur geautomatiseerd).
Omg daar gaan we weer.
Ik heb meer dan eens aangetoond dat dat niet altijd het geval is.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ASS-Ware schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:48:
[...]

Omg daar gaan we weer.
Inderdaad daar gaan we weer. Je blijft dit maar herhalen maar vooralsnog ben je de enige.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-01 17:36
Dan hier mijn visie daarop: ook wanneer er wat meer 'laadverlies' optreedt bij 'langzamer laden', vind ik die 'paar dubbeltjes' geen probleem.
Ik laad dus eigenlijk altijd op 90% van (3x) 8 of 10 A.
Het is me wel opgevallen dat het percentage laadverlies niet significant hoger is geworden sinds ik niet meer op 11kW laad.......(maar N=1).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Athome
ASS-Ware schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:10:
[...]

Dat kan zeker maar is het zinvol? Je doet een investering die feitelijk niet zo veel oplevert.
Je kan ook 2x een eenvoudige 16A poort aanleggen en met een 1-fase lader gaan laden. De investering is lager en het verlies is beperkt . 1x 16A tegen 3x 6A (=18A)

Zeker als je het niet zelf kan monteren kost een eenvoudige/domme 3-fasen laadpoort al snel 1000 euro. Voor een slimme laadpoort liggen de kosten een stuker.

• ASS-Ware
DonJuape schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:00:
[...]

Inderdaad daar gaan we weer. Je blijft dit maar herhalen maar vooralsnog ben je de enige.
Misschien de enige die zijn verhaal hier post, maar zeker niet de enige.
Maar als je zo blijft volharden, leg eens uit waarom je denkt dat je gelijk hebt.

• ASS-Ware
Athome schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:23:
[...]

Dat kan zeker maar is het zinvol?
Natuurlijk is het zinvol.
2 auto’s tegelijkertijd laden en zat vermogen over hebben voor een wasmachine, droger, oven, etc.

• Athome
1 auto op een hoger vermogen laden en dan later de stekker overzetten, kan ook gewoon en dan hou veel geld in de zak vanwege het ontbreken van de tweede laadpaal.
Daarnaast de genoemde Eclipse Cross PHEV laad toch maximaal met de 1 fase 16A. Dus als je auto gaat laden met de meegeleverde 220 volt (Schuko) lader verlies je weinig tijd en hou je veel geld in de zak. Eventueel een eigen groep maken met een standaard stopcontact zou een optie zijn.

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:52

Sport_Life

Solvitur ambulando

impactftw schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:09:
Ik ben mij aan het oriënteren op een thuislaadoplossing voor twee auto’s (BMW iX3 (zakelijk thuisladen) en Mitsubishi Eclipse Cross PHEV).
Er is 3-fase krachtstroom aanwezig en we hebben zonnepanelen, dus slim laden heeft zeker de voorkeur.

Zelf ben ik o.a. uitgekomen op:
Easee Charge Core
Easee Charge Lite 11 kW
Wallbox Pulsar Max

Ik twijfel nog tussen een dubbele laadpaal of twee losse slimme laders met load balancing.
Graag hoor ik ervaringen, aandachtspunten of andere suggesties van mensen die hier al mee werken. ;)
Ik heb 2 Zappi's (PHEV prive + BEV zakelijk), van april tm oktober kan een groot gedeelte op directe zonnestroom geladen worden. Beide 22kw maar dat redden ze niet samen, en bij zonnestroom al helemaal niet.

1 laadpaal had op zich ook wel gekund, maar dat vind ik zo'n gedoe met auto's verplaatsen enzo.
Kosten van de zakelijke laadpaal ga ik proberen van de bijtelling af te trekken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASS-Ware schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:48:
Omg daar gaan we weer.
Ja, OMG daar gaan we weer: @ASS-Ware komt met protest maar zet er geen link bij waar hij op doelt.

Zet er nou gewoon een link bij naar je onderbouwing. Doe het niet voor mij maar voor alle anderen, zodat gewoon duidelijk is waar je op doelt.
En ja, je kunt dat misschien opzoeken, maar jij weet wat je bedoelt, dus maak er nu niet steeds een puzzeltocht van.

<John O`Mill>

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:30
Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:08:
[...]

Ja, OMG daar gaan we weer: @ASS-Ware komt met protest maar zet er geen link bij waar hij op doelt.

Zet er nou gewoon een link bij naar je onderbouwing. Doe het niet voor mij maar voor alle anderen, zodat gewoon duidelijk is waar je op doelt.
En ja, je kunt dat misschien opzoeken, maar jij weet wat je bedoelt, dus maak er nu niet steeds een puzzeltocht van.
Er zijn merken met een andere curve. Zoals de BMW I4 bv. Daar is laden op 40% iets efficienter dan op 100%. Bij veel merken is dit juist andersom maar @ASS-Ware heeft in principe wel gelijk. Langzamer is niet altijd een probleem. Zie; https://www.i4talk.com/threads/charging-efficiency.12769/

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:03
Beste mede Tweakers, ik hoop dat jullie mij willen helpen. Ik heb al heel veel gelezen maar ben nog niet tot het juiste antwoord gekomen. Mocht ik niet goed gekeken hebben, dan mijn excuses.

De situatie is als volgt:
We krijgen onze eerste EV, een weinig gebruikte Dacia Spring van december 2022, als tweede auto voor mijn werk. Die kan alleen op 1 fase laden. Onze elektrische aansluiting is 3x25A en ik ben zelf prima in staat om werkzaamheden op het gebied van elektro goed en veilig uit te voeren. De enige andere echt grote verbruiker is een 1 fase warmtepomp maar er zal ooit een inductiekookplaat bijkomen. Ik wil de aansluiting vanwege de maandelijkse kosten eigenlijk niet laten verzwaren. We hebben een eigen oprit en de groepenkast is daar dicht bij, kabels trekken is goed mogelijk.

In dit topic kom ik veel geavanceerde zaken tegen die voor mij niet van toepassing zijn. Wat ik eigenlijk zoek is een eenvoudige manier en niet te dure oplossing om de auto 's avonds en 's nachts op te laden. Ik hoef geen dingen als authentificatie, backend of wat dan ook. Een vorm van load balancing zou zeker welkom zijn, DIY is geen probleem, maar is niet essentieel. Ik zie bijvoorbeeld mobiele laders van bijvoorbeeld Voldt, Loady of Dé tegen en dat lijkt wel interessant maar ik vind er weinig details over.

De concrete vragen:
- Is zo'n Voldt oid een goede optie?
- Zijn er betaalbare opties om te laden die goed met Home Assistant werken?
- Zijn er nu dingen die ik compleet over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor jullie geduld en reacties.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:04
Bij 3x25A en loadbalancing ben eigenlijk de beide auto's grotendeels op lage snelheid aan het laden. Wat is dan het nut van de dubbele aansluiting. Ik kan er maar 1 bedenken. Gemak dat je bij thuiskomst direct de stekker in de auto kan stoppen.

2x 11 kW voor een standaard huisaansluiting is gewoon heel veel.
Mwoah ik kan wel een aantal dingen bedenken waarom je een dubbele laadpaal of 2 aansluitigen wilt.
Hier is bv vaak een van de twee auto's altijd thuis, dan wil ik dat met evcc de auto's zo efficient mogelijk geladen worden, dat kan op prijsbasis of op zonbasis (indirect ook prijs dus). Een auto moet wat dieper op de oprit en de andere staat vanvoor.
Om dan telkens erbij moeten stil te staan dat auto's gewisseld of verplaatst moeten worden kan vervelend zijn. Daarnaast kan het met "beperkt vermogen" (3x25A is al leuk) prima toekomen met een nachtje laden (prioriteit of gelijktijdig laten laden).
Als je 3x25 hebt en 2 aansluitingen kan je best case over 2 wagens op een nachtje (8h) tijd in totaal 138kWh verzetten.
Dat is bijna 2 moderne EV's van 80kWh "volgetankt" zonder dat je iets hebt moeten wisselen of "zorgen over moet maken".

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 14-12-2025 13:32 ]

• ASS-Ware
Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:08:
[...]

Lees het topic maar door, het staat er in.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Inspired schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:22:
[...]
Er zijn merken met een andere curve. Zoals de BMW I4 bv. Daar is laden op 40% iets efficienter dan op 100%. Bij veel merken is dit juist andersom maar @ASS-Ware heeft in principe wel gelijk. Langzamer is niet altijd een probleem.
Dat weet ik wel, maar het ging erom dat @ASS-Ware maar half en inhoudelijk totaal géén antwoord geeft. Hij maakt er een zoektocht van. Dáár reageer ik op.

<John O`Mill>

• Athome
@TrekVogel
Ik neem aan dat er zo'n mobiele lader bij de Dacia geleverd wordt.
Vul dit aan met de Homewizard Energy Socket
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/.

Deze energiesocket is vanuit Homewizard app zelf, Home Assistant en Homey aansturen op tijd en tarieven.

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASS-Ware schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:17:
[...]

Lees het topic maar door, het staat er in.
Ja juist, @ASS-Ware, nu doe je het weer.
“Zoek het naar uit”.
Je maakt er een zoektocht van in plaats van inhoudelijk te antwoorden.

<John O`Mill>

• Athome
@HyperBart
Veel mensen rijden een EV zakelijk en hebben dan vaak de mogelijkheid om de kosten van een laadpaal zakelijk af te handelen. Mensen die een EV niet zakelijk rijden moeten die laadpaal zelf betalen. Eventueel de installatie ook nog. Vergeet dan de abonnementskosten die met een slimme laadpaal meekomen ook niet.

Als je beide EV's dagelijks gebruikt, snap ik de overweging. In mijn geval is gemiddeld 1x per week laden voldoende. Waarom zou ik dan 2 laadpalen plaatsen als ik 2 auto's zou hebben.

Daarnaast wordt er een gesproken over 1 EV en 1 PHEV. Deze laatste zijn bijna altijd een 1 fase 16A. Dus prima via een regulier stopcontact te laden.

• ASS-Ware
Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:18:
[...]

Dat weet ik wel, maar het ging erom dat @ASS-Ware maar halve en inhoudelijk totaal géén antwoord geeft. Hij maakt er een zoektocht van. Dáár reageer ik op.
Iedereen die hier met open vragen komt wordt verteld dat ze het topic door moeten lezen, dus waarom doe jij dat niet?

• TrekVogel
Athome schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:18:
@TrekVogel
Ik neem aan dat er zo'n mobiele lader bij de Dacia geleverd wordt.
Vul dit aan met de Homewizard Energy Socket
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/.

Deze energiesocket is vanuit Homewizard app zelf, Home Assistant en Homey aansturen op tijd en tarieven.
Dank voor je reactie. De auto wordt geleverd met een kabel voor laadpalen en met een granny charger. Laatstgenoemde doet echter maar 10A. Een wallbox of Voldt kan meer vermogen leveren. Ik wil in principe niet verder gaan dan 16A ivm selectiviteit na de hoofdzekering.

Zo'n homewizard plug gaan natuurlijk niet lang leven met 8 uur continu 16A. Maar als simpelweg aan/uit schakelen geen problemen oplevert kan ik wel iets robuusters bouwen met een magneetschakelaar. Dat zou voor mij al prima zijn, al zou vermogen regelen natuurlijk nog mooier zijn.

• Athome
Homewizard plug accepteert max 12A continu.
10A is standaard voor de Granny Charger. De Schuko stekker is bedoeld/gecertificeerd voor max 10A continu. Ze zijn er ook met een blauwe CEE stekker. Deze doen wel 16A.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-01 17:17
TrekVogel schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:22:
Beste mede Tweakers, ik hoop dat jullie mij willen helpen. Ik heb al heel veel gelezen maar ben nog niet tot het juiste antwoord gekomen. Mocht ik niet goed gekeken hebben, dan mijn excuses.

We krijgen onze eerste EV, een weinig gebruikte Dacia Spring van december 2022, als tweede auto voor mijn werk. Die kan alleen op 1 fase laden. Onze elektrische aansluiting is 3x25A en ik ben zelf prima in staat om werkzaamheden op het gebied van elektro goed en veilig uit te voeren. De enige andere echt grote verbruiker is een 1 fase warmtepomp maar er zal ooit een inductiekookplaat bijkomen. Ik wil de aansluiting vanwege de maandelijkse kosten eigenlijk niet laten verzwaren. We hebben een eigen oprit en de groepenkast is daar dicht bij, kabels trekken is goed mogelijk.

In dit topic kom ik veel geavanceerde zaken tegen die voor mij niet van toepassing zijn. Wat ik eigenlijk zoek is een eenvoudige manier en niet te dure oplossing om de auto 's avonds en 's nachts op te laden. Ik hoef geen dingen als authentificatie, backend of wat dan ook. Een vorm van load balancing zou zeker welkom zijn, DIY is geen probleem, maar is niet essentieel. Ik zie bijvoorbeeld mobiele laders van bijvoorbeeld Voldt, Loady of Dé tegen en dat lijkt wel interessant maar ik vind er weinig details over.

De concrete vragen:

De éérste vraag die ik altijd aan EV -denkers vraag is:
Hoevéél rij je per dag ofwel hoeveel kWh MOET je per dag laden?

Daarnaast denk ik in jouw geval: de Spring batterij is 25kWh?? dus C/10 ~2,5kW laden
ofwel de Granny charger met 10A lijkt mij een uitstekende keuze míts...
je niet je volledige batterij dagelijks leeg gaat rijden.

Graag wat meer input ;)

(ps: plan je inductie alvast op de ándere 2 fasen dan je WtP)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• TrekVogel
Hansieo schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:14:
[...]

De éérste vraag die ik altijd aan EV -denkers vraag is:
Hoevéél rij je per dag ofwel hoeveel kWh MOET je per dag laden?

Daarnaast denk ik in jouw geval: de Spring batterij is 25kWh?? dus C/10 ~2,5kW laden
ofwel de Granny charger met 10A lijkt mij een uitstekende keuze míts...
je niet je volledige batterij dagelijks leeg gaat rijden.

Graag wat meer input ;)

(ps: plan je inductie alvast op de ándere 2 fasen dan je WtP)
Bedankt voor je reactie.

De lader krijgt een eigen groep en zal uiteraard op de meest gunstige fase geplaatst worden. Inductie zal in de toekomst 2 of 3 fasen gebruiken. Maar dat er met een warmtepomp, inductiekookplaat en een EV iets van regeling moet komen is duidelijk. Dat is ook niet erg, leuke uitdaging!

Je aannames kloppen aardig denk ik, op papier 27kwh batterij in de auto. Praktisch zal er zo'n 100km per dag gereden worden op één lading. Deels snelweg, deels kleinere wegen en stadsverkeer. Range is volgens de fabrikant 240km maar in de winter in de praktijk zo'n 150 lees ik. Dan is 80 of 90 procent vol ook goed. De granny charger zal dus waarschijnlijk wel voldoen want die doet er 13 uur over. Toch is het fijn om wat marge te hebben voor het geval ergens wat krap wordt. Met 16A kunnen laden is dan wel prettig want dan ben je in 8 uur klaar.

• Hippe Lip

Hippe Lip

ASS-Ware schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:24:
[...]
Iedereen die hier met open vragen komt wordt verteld dat ze het topic door moeten lezen, dus waarom doe jij dat niet?
Nou, je reageert of je reageert niet. Als je reageert geef je ook een inhoudelijk altwoord. De meesten (allen?) hier geven bij een antwoord daar ook inhoud aan.

Als je denkt: “het staat hier al, zoek maar op”, dan hoef je niet te antwoorden. Zoals jij het doet kan het nogal overkomen alsof je ook zegt “het staat hier al, zoek maar op”. Maar zo bedoel je het waarschijnlijk niet.

Daarom geef ik je hier de uitleg hoe het overkomt, niet alleen op mij.

<John O`Mill>

• ASS-Ware
Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:05:
[...]

Nou, je reageert of he reageert niet. Als je reageert geef je ook een inhoudelijk altwoord. De meesten (allen?) hier geven bij een antwoord daar ook inhoud aan.

Als je denkt: “het staat hier al, zoek maar op”, dan hoef je niet te antwoorden. Zoals jij het doet kan het nogal overkomen alsof je ook zegt “het staat hier al, zoek maar op”. Maar zo bedoel je het waarschijnlijk niet.

Daarom geef ik je hier de uitleg hoe het overkomt, niet alleen op mij.
Om maar van het gezeur af te zijn hier de korte versie.

Ik heb diverse keren gereden tot de accu rond de 20% stond en heb hem daarna naar 80% geladen.
Een aantal keren op 6A per fase en een gelijk aantal keren op 16A per fase.
De auto geeft aan hoeveel kWh er is geladen en tussen 6A en 16A was het verschil minimaal.
De laadpaal geeft aan hoeveel kWh er is geladen en tussen 6A en 16A was het verschil minimaal.
De MID goedgekeurde kWh meter geeft aan hoeveel kWh er is geladen en tussen 6A en 16A was het verschil minimaal.

Ik hoop dat je nu tevreden bent.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ASS-Ware schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:36:
[...]

Om maar van het gezeur af te zijn hier de korte versie.

Ik heb diverse keren gereden tot de accu rond de 20% stond en heb hem daarna naar 80% geladen.
Een aantal keren op 6A per fase en een gelijk aantal keren op 16A per fase.
De auto geeft aan hoeveel kWh er is geladen en tussen 6A en 16A was het verschil minimaal.
De laadpaal geeft aan hoeveel kWh er is geladen en tussen 6A en 16A was het verschil minimaal.
De MID goedgekeurde kWh meter geeft aan hoeveel kWh er is geladen en tussen 6A en 16A was het verschil minimaal.

Ik hoop dat je nu tevreden bent.
Mooi onderzoek.

Heb je ook rendementsberekeningen voor 1 fase laden en het gebruik van een granny?

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• HyperBart
Athome schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:24:
@HyperBart
Veel mensen rijden een EV zakelijk en hebben dan vaak de mogelijkheid om de kosten van een laadpaal zakelijk af te handelen. Mensen die een EV niet zakelijk rijden moeten die laadpaal zelf betalen. Eventueel de installatie ook nog. Vergeet dan de abonnementskosten die met een slimme laadpaal meekomen ook niet.
Abonnementskosten bij een slimme laadpaal zijn er niet, het spijt me maar ik denk dat je daar met een fout idee zit. Ik ga hier zodadelijk een leuke Alfen bijzetten maar ga er geen backend op zetten dus geen abonnementskosten.

Een extra laadpaal bij een EV lijkt me ook een relatief kleine kost tov de wagen zelf en als het een tweede bedrijfswagen is dan krijg je 'm meestal van het werk.

Mijn punt was dat er voor mij legio redenen kunnen zijn om een dubbele paal of een tweede paal te zetten, je ging daar nogal licht over alsof het slechts een reden kan hebben.
Als je beide EV's dagelijks gebruikt, snap ik de overweging. In mijn geval is gemiddeld 1x per week laden voldoende. Waarom zou ik dan 2 laadpalen plaatsen als ik 2 auto's zou hebben.
Opnieuw, zelfs dan nog. Vaak heb je 2 vaste parkeerplaatsen, het verzetten kan dan als vervelend beschouwd worden. Ook hier. Luxe probleem voor de ene, vervelende dagelijkse handeling voor de ander.

Straks staat het prive voertuig vanachter hier, ik vind het dan heel fijn te weten dat ik niks meer moet buiten het gewoon in te steken en te weten dat de laadplanning van evcc zich met de rest bezig houdt. Ipv te wisselen en badgen op de andere laadpaal (die bij mij binnen staat).
Daarnaast wordt er een gesproken over 1 EV en 1 PHEV. Deze laatste zijn bijna altijd een 1 fase 16A. Dus prima via een regulier stopcontact te laden.
In het topic wordt laden van het stopcontact ten sterkste afgeraden. Het topic staat vol met waarschuwingen daaromtrent, de meeste stopcontacten zijn niet gemaakt en geschikt om herhaaldelijk en langdurig lange sessies met veel vermogen te leveren. Ik raad het dan ook ten stelligste af.

Je advies richting @TrekVogel is wat mij betreft dan ook niet deugdelijk.
TrekVogel schreef op zondag 14 december 2025 @ 13:22:

De concrete vragen:

@TrekVogel ondanks dat je een EV hebt met een relatief kleine batterij is het gebruik van zo een granny charger te beperken tot noodgevallen of het strikt noodzakelijke. Door oa. het herhaaldelijk uittrekken van de lader, het langer trekken van vermogens en hogere vermogens en/of verouderde stopcontacten krijg je mogelijk warmte ontwikkeling (lees: hitte) in het stopcontact met brand tot gevolg.

In zo een geval heb ik liever dat je bv kijkt naar een NRGKick en het stopcontact vervangt door zo een NRGKick outlet.
Je kan het stopcontact ook vervangen door wat wij in België een industrieel blauw stopcontact noemen en met de juiste stekker en een andere granny charger aan de slag gaan.

EDIT: en nog een goed punt van @Miezie hier beneden!

[ Voor 38% gewijzigd door HyperBart op 14-12-2025 20:47 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Los van of een stopcontact al dan niet geschikt is… als het om witgoed en keukenapparatuur gaat vinden we het heel normaal dat daar een aparte groep voor is. Daar gaat het echter veel meer om piekbelasting, bij de EV gaat het om een continue hoge belasting… toch lijkt daar vaak de portemonnee te regeren.

Als je dan toch de aparte groep regelt, dan zijn dat nog altijd de grootste noemer in de totale kosten…

Enfin, ik ga het niet nog een keer zeggen :). Maar regel die aparte groep(en) en wat er dan achter hangt moet een ieder zelf maar weten.

• Floris112
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:04
De publieke laadpalen werden wel extreem duur hier in de buurt, waardoor ik het er toch op ben gaan wagen.

Ideaal is het inderdaad niet, maar ik laad nu mijn auto al een aantal jaar met de meegeleverde granny (max 12A) op het stopcontact van mijn schuurtje. Om de geladen stroom te meten heb ik er een Tuya smart plug ertussen (max.3600w). Dit gaat nu al jaren helemaal prima. Niks is doorgebrand of gesmolten. Ik zorg er uiteraard wel voor dat er verder niks significants op die groep aan staat.
Row LabelsSum of kWh
2023210.73
20241275.49
20253981.28
Grand Total5467.5
Ik maak best veel km's per jaar (30.000+), en ben toch in staat om voor 95% van de tijd gewoon de auto in de daluren (21 tot 7) en weekend vol te laden met maximaal 2,4 Kw met de granny.

Het liefst zou ik natuurlijk gewoon een wallbox hebben, maar aangezien ik in een huurhuis zit, is dat niet mogelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Floris112 op 14-12-2025 20:53 ]

Ioniq Electric 2020 (38kWh)

• ASS-Ware
Miezie schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:49:
[...]

Mooi onderzoek.

Heb je ook rendementsberekeningen voor 1 fase laden en het gebruik van een granny?
Nope.
Ik heb de granny charger slechts 1 keer gebruikt en dat ging vreselijk traag en 1 fase laden heb ik nog niet gedaan.

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:06
ASS-Ware schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:24:
[...]

Nope.
Ik heb de granny charger slechts 1 keer gebruikt en dat ging vreselijk traag en 1 fase laden heb ik nog niet gedaan.
Afgezien van traag, is de warmteontwikkeling in die wandcontactdoos waar de granny in steekt, een duidelijk voorbeeld van energie die wel wordt verbruikt maar niet in de batterij van de auto terechtkomt.

• TrekVogel
@HyperBart En @Miezie

Dank voor jullie reacties.
Ondanks dat de bedrading nieuw en vrij kort is, is het inderdaad de bedoeling de granny charger Op een stopcontact als noodoplossing te hebben en niet structureel. De NRGkick kende ik niet maar zoiets lijkt me inderdaad een goede oplossing.

Iets dergelijks op een blauwe CEE of vaste aansluiting is wat mij in deze situatie bruikbaar lijkt. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling te besparen ten koste van veiligheid maar een dure laadoplossing waarvan bijna niets gebruikt wordt vind ik ook zonde. Ik kan toch niet meer dan 16A op 1 fase in mijn situatie en dat is ook niet erg.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ASS-Ware schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:24:
[...]

Nope.
Ik heb dan wel enigszins moeite om te stellen dat het verlies laag is. Je hebt het over de bandbreedte van 4,1kW t/m 11. Ik zie typisch zo’n 4-500w hier thuis aan het laadpunt op 11kW. Lager: geen idee.

Echter, als ik hier kort lees: https://www.anwb.nl/auto/...uisladen-elektrische-auto zie je met name de verliezen stevig toenemen als je onder de 4,1kW zit. Net niet je onderzoekbereik en net wel de belasting waarbij de voeding van de auto voor het laden een significanter deel gaat innemen van de som en zonder verder te kijken lijkt 1 fase versus 3 fase ook nog wel een verschil te maken. Daarnaast een stevig verschil per auto.

Als we dan naar de stelling gaan waar het nu over hebben is het het hebben van 2 laders op 16A, dan is het maar net of je stelling klopt bij de 2 auto’s qua laadverliezen… en is het wel de keuze van vraagsteller of een X% laadverlies acceptabel is of dat dat anders te mitigeren is.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Floris112 schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:48:
Het liefst zou ik natuurlijk gewoon een wallbox hebben, maar aangezien ik in een huurhuis zit, is dat niet mogelijk.
@Floris112
Waarom kan het dan niet? Of kan het wel maar wil je het niet vanwege de kosten?

Gaat het om België en mag het dan niet van de huisbaas?
In Nederland kan ik me daar niet zoveel bij voorstellen. Ja, er moet een groep bijgemaakt worden in de groepenkast, maar de paal kun je weer meenemen als je verhuist?

<John O`Mill>

• Athome
HyperBart schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:37:
[...]

Abonnementskosten bij een slimme laadpaal zijn er niet, het spijt me maar ik denk dat je daar met een fout idee zit. Ik ga hier zodadelijk een leuke Alfen bijzetten maar ga er geen backend op zetten dus geen abonnementskosten.

Een extra laadpaal bij een EV lijkt me ook een relatief kleine kost tov de wagen zelf en als het een tweede bedrijfswagen is dan krijg je 'm meestal van het werk.

Mijn punt was dat er voor mij legio redenen kunnen zijn om een dubbele paal of een tweede paal te zetten, je ging daar nogal licht over alsof het slechts een reden kan hebben.

[...]

Opnieuw, zelfs dan nog. Vaak heb je 2 vaste parkeerplaatsen, het verzetten kan dan als vervelend beschouwd worden. Ook hier. Luxe probleem voor de ene, vervelende dagelijkse handeling voor de ander.

Straks staat het prive voertuig vanachter hier, ik vind het dan heel fijn te weten dat ik niks meer moet buiten het gewoon in te steken en te weten dat de laadplanning van evcc zich met de rest bezig houdt. Ipv te wisselen en badgen op de andere laadpaal (die bij mij binnen staat).

[...]
Je bevestigd mijn punt dat een EV vaak zakelijk gereden wordt. Daarnaast lijkt het voor jou vrij normaal te zijn dat een auto een vaste parkeerplaats heeft. Of zelfs meerdere plekken mogelijk.
Beide punten gelden niet voor mij. En geldt ook niet voor iedereen.
De auto rijd ik prive en laden moet langs de kant van weg. Dus plek voor 2 auto's is er absoluut niet. Gezien mijn aantal kilometers per jaar, de kosten van een eigen laadpaal vs kosten van openbaar laden bij mij in de straat, ben ik een kleine 3 jaar bezig om de kosten van een laadpaal gelijk te trekken. Daarna wordt het pas voordeliger. Officieel mag ik zelfs niet eens gebruik maken van een eigen laadinfrastructuur aangezien de auto op openbare weg staat.
In geval van een PHEV ligt de terugverdientijd nog veel hoger tot zelfs onverstandig. Afhankelijk van je gebruik.

Nu heb ik een aantal jaar geleden al een laadpaal gekocht. Gewoon omdat het budget het toen toeliet. Een zogenaamde verborgen variant met 20 meter kabel. Zodat er buiten alleen maar een kabel hangt en niet zo'n "lelijke" kast met kabel. Deze versie wordt alleen verkocht met backend functionaliteit. Dus maandelijkse lasten. Dat neem ik op de koop toe omdat zo'n verborgen variant een wens van mij was.
Nu ben ik blij dat ik de paal al heb. De prijzen van die palen zijn de afgelopen enorm gestegen.

Ik kan de link niet weer terug vinden in mijn geschiedenis maar recent kwam ik wel een site tegen met uitleg over een slimme palen vs domme palen. Daar werd piekfijn uitgelegd dat het niet ongebruikelijk is dat er voor slimme palen maandelijkse lasten zijn.

• Athome
Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:35:
[...]

@Floris112

In Nederland kan ik me daar niet zoveel bij voorstellen. Ja, er moet een groep bijgemaakt worden in de groepenkast, maar de paal kun je weer meenemen als je verhuist?
Het aanpassen van de meterkast moet officieel in overleg met de huurbaas.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Athome schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:32:
[...]

Dat maakt het toch nog steeds niet onmogelijk?
Daarom mijn vraag aan @Floris112.

<John O`Mill>

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:00
Athome schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:31:
[...]

Je bevestigd mijn punt dat een EV vaak zakelijk gereden wordt. Daarnaast lijkt het voor jou vrij normaal te zijn dat een auto een vaste parkeerplaats heeft. Of zelfs meerdere plekken mogelijk.
Beide punten gelden niet voor mij. En geldt ook niet voor iedereen.
De auto rijd ik prive en laden moet langs de kant van weg. Dus plek voor 2 auto's is er absoluut niet. Gezien mijn aantal kilometers per jaar, de kosten van een eigen laadpaal vs kosten van openbaar laden bij mij in de straat, ben ik een kleine 3 jaar bezig om de kosten van een laadpaal gelijk te trekken. Daarna wordt het pas voordeliger. Officieel mag ik zelfs niet eens gebruik maken van een eigen laadinfrastructuur aangezien de auto op openbare weg staat.
In geval van een PHEV ligt de terugverdientijd nog veel hoger tot zelfs onverstandig. Afhankelijk van je gebruik.

Nu heb ik een aantal jaar geleden al een laadpaal gekocht. Gewoon omdat het budget het toen toeliet. Een zogenaamde verborgen variant met 20 meter kabel. Zodat er buiten alleen maar een kabel hangt en niet zo'n "lelijke" kast met kabel. Deze versie wordt alleen verkocht met backend functionaliteit. Dus maandelijkse lasten. Dat neem ik op de koop toe omdat zo'n verborgen variant een wens van mij was.
Nu ben ik blij dat ik de paal al heb. De prijzen van die palen zijn de afgelopen enorm gestegen.

Ik kan de link niet weer terug vinden in mijn geschiedenis maar recent kwam ik wel een site tegen met uitleg over een slimme palen vs domme palen. Daar werd piekfijn uitgelegd dat het niet ongebruikelijk is dat er voor slimme palen maandelijkse lasten zijn.
Sorry hoor, maar @HyperBart heeft gewoon gelijk. Slimme functies hebben niks met een betaald backend maken. En van zowat elke laadpaal met vaste kabel kun je de kabel vervangen voor een langere. Dus om daar nu een paal met verplicht backend voor aan te kopen :?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:07
Ik begrijp niet dat er hier niet méér gebruikers van een eigen laadpaal zijn, die “gewoon” in hun domotica (ttz niet op de laadpaal) badgen en beginnen laden met een oplopende (kWh) teller in functie van welke tag (auto) het laatst werd ingebadged?

Ik neem het (mijn) voorbeeld van Loxone. Daar zou ik de Loxone badger en de Loxone badges gebruiken, maar mij alleszins geen (duurdere) laadpaal met (dure) backend zoeken. Zélfs al heeft mijn Alfen die RFID leesmogelijkheid al beschikbaar.

Home Assistent (om er nu maar één andere te noemen) moet toch ook integreerbare badgelezers hebben, dus ook dáár moet zoiets toch te implementeren zijn? De meesten hebben toch al zo één of andere domoticavariant?

[ Voor 5% gewijzigd door flupp op 15-12-2025 07:35 ]

Model 3 LR AWD (model 2023)

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

flupp schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:26:
Ik begrijp niet dat er hier niet méér gebruikers van een eigen laadpaal zijn, die “gewoon” in hun domotica (ttz niet op de laadpaal) badgen en beginnen laden met een oplopende (kWh) teller in functie van welke tag (auto) het laatst werd ingebadged?

Ik neem het (mijn) voorbeeld van Loxone. Daar zou ik de Loxone badger en de Loxone badges gebruiken, maar mij alleszins geen (duurdere) laadpaal met (dure) backend zoeken. Zélfs al heeft mijn Alfen die RFID leesmogelijkheid al beschikbaar.

Home Assistent (om er nu maar één andere te noemen) moet toch ook integreerbare badgelezers hebben, dus ook dáár moet zoiets toch te implementeren zijn? De meesten hebben toch al zo één of andere domoticavariant?
Persoonlijk badge ik helemaal niet, maar zou ik liever zien dat de auto herkent wordt en geïdentificeerd. Er gebeurt hier in de wijk vrij weinig, dus het risico dat iemand wat stroom leent neem ik ook op de koop toe. Ik kan de badgelezer aanzetten op de laadpaal voor beveiliging en dan hoef ik alleen maar het rfid-id te weten om het laden te starten. Dit kan van alle tags zijn die ik wil…

Maar de reden waarom mensen dit doen is omdat dan het doorsturen van de rekening/verbruik automatisch gaat en dat gelijk verwerkt is in de administratie van de werkgever. Dit moet via een badge van een betaaldienst voor laden of door wat de werkgever verschaft en dit gebeurt via OCPP of een andere soortgelijke communicatie. Een laadpaal kan dit veelal maar naar 1 omgeving of je moet het zelf dupliceren.

Ik heb verder geen domotica variant voor een badgelezer. Ik zou niet weten waarom… de deur gaat hier open met een sleutel, werkt beter dan elektronica en de rest met zigbee en verder heb ik de use case nog niet ontdekt. Nou moet ik zeggen dat ik domotica na 5-10 jaar al redelijk beperkt heb tot het minimale wat we nu doen: verlichting, koeling, verwarmen.

• Floris112
Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 22:35:
[...]

@Floris112

Het is een huis van een woningcorporatie. Interne processen en behandelen van 'bijzondere' zaken is niet hun sterkste punt. Al moet ik zeggen dat ik het ook niet heb geprobeerd. Ik ben al een tijd aan het proberen een huis te kopen dus ook al zou ik er toestemming voor krijgen, zou het maar voor een jaar of 1,5 zijn. En dan zijn het de kosten niet waard.

Inmiddels een huis gekocht met betegelde voortuin dus kan niet wachten totdat ik gewoon met een mooie Zappi aan de muur de auto kan volladen met zonnestroom.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Floris112 schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:17:
[...]
Inmiddels een huis gekocht met betegelde voortuin dus kan niet wachten totdat ik gewoon met een mooie Zappi aan de muur de auto kan volladen met zonnestroom.
@Floris112 Gefeliciteerd!

En die betegelde voortuin wordt je parkeerplaats zodat je je eigen laadpaal kan gebruiken?

<John O`Mill>

• Floris112
Hippe Lip schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:21:
[...]

@Floris112 Gefeliciteerd!

En die betegelde voortuin wordt je parkeerplaats zodat je je eigen laadpaal kan gebruiken?
Yes, gelukkig wel! Huidige situatie is dat ik moet hopen dat de parkeerplek voor mijn schuurtje leeg is. En die roulette is toch een soort van spanning die ik liever niet heb.

• flupp
Miezie schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:07:

Maar de reden waarom mensen dit doen is omdat dan het doorsturen van de rekening/verbruik automatisch gaat en dat gelijk verwerkt is in de administratie van de werkgever. Dit moet via een badge van een betaaldienst voor laden of door wat de werkgever verschaft en dit gebeurt via OCPP of een andere soortgelijke communicatie.
Ik ben niet in zo’n geval, maar de werkgevers hebben m.a.w. doorgaans niet hun eigen OCPP-aangestuurde backoffice, begrijp ik dus?

Dan zal het maandelijks indienen van een pdf-je al niet meer van deze tijd zijn, veronderstel ik?

• HyperBart
flupp schreef op maandag 15 december 2025 @ 07:26:

Hier wordt "het badgen" (lees: koppelen auto aan sessie en bijhorende parameters) gedaan door evcc.
Alle auto's behalve die van ons starten in modus OFF.
Onze wagens worden gestart in PV only tesamen met een laadplanning zodat ze altijd klaar zijn.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

flupp schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:57:
[...]

Ik ben niet in zo’n geval, maar de werkgevers hebben m.a.w. doorgaans niet hun eigen OCPP-aangestuurde backoffice, begrijp ik dus?

Dan zal het maandelijks indienen van een pdf-je al niet meer van deze tijd zijn, veronderstel ik?
Een pdf kan vaak ook prima werken. Zou ook mijn voorkeur hebben.

In Nederland besteden werkgevers het vaak uit, als je een eigen lader hebt verzorg je dan ook de backoffice. Of je stelt 1 in van de werkgever. Of de werkgever regelt het en dan heb je een laadpaal van werkgever.

Persoonlijk wil ik het liefste zo weinig mogelijk met de RFID tag werken, zeker thuis, stekker er in en slim laden… ik snap de drukte dus ook niet zo ;).

• flupp
Miezie schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:08:
[...]

Een pdf kan vaak ook prima werken. Zou ook mijn voorkeur hebben.

In Nederland besteden werkgevers het vaak uit, als je een eigen lader hebt verzorg je dan ook de backoffice. Of je stelt 1 in van de werkgever. Of de werkgever regelt het en dan heb je een laadpaal van werkgever.

Persoonlijk wil ik het liefste zo weinig mogelijk met de RFID tag werken, zeker thuis, stekker er in en slim laden… ik snap de drukte dus ook niet zo ;).
Het kan eigenlijk ook wel zonder (RFID)badge, zoals bijv. met een keuzemenu waar je in kunt stellen welke wagen er zal laden. Op het einde van de rit/maand komt het erop neer dat je de kWh’s, die in de teller van de af te rekenen auto zijn gegaan, in een maandelijkse pdf zou kunnen samenvatten (met wie weet welke screenshot uit wie weet welke app in bijlage).

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:15
Athome schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:32:
[...]

Hier in nederland ook? Dus ik mag niet zomaar een extra groep laten aanmaken zonder dit te bespreken met woningcorporatie

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 20:22
nDirect090 schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:40:
[...]

Hier in nederland ook? Dus ik mag niet zomaar een extra groep laten aanmaken zonder dit te bespreken met woningcorporatie
ik denk dat het heel erg aan je huurbaas/contract ligt. Ik mocht van een grote coöperatie zelfs muren weghalen zonder overleg, en hoefde het niet te herstellen. Even checken met je huurbaas lijkt me het beste

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

nDirect090 schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:40:
[...]

Je moet met een koopwoning zelfs zorgen dat je meterkast in orde is. Bij elke verhuurder staat het wel ergens in de kleine letters, net als wit en leeg opleveren… even een belletje en je weet het.
(Los van of het wel of niet mag: bij verhuurde woningen is de MK vaak bare minimum, dus altijd wel wat werk aan de winkel…)

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:38
HyperBart schreef op zondag 14 december 2025 @ 20:37:
[...]

@TrekVogel ondanks dat je een EV hebt met een relatief kleine batterij is het gebruik van zo een granny charger te beperken tot noodgevallen of het strikt noodzakelijke. Door oa. het herhaaldelijk uittrekken van de lader, het langer trekken van vermogens en hogere vermogens en/of verouderde stopcontacten krijg je mogelijk warmte ontwikkeling (lees: hitte) in het stopcontact met brand tot gevolg.
Het hangt wel helemaal van de situatie af. Hier zit een Voldt Grannylader op een CEE stekker die constant er in zit, dus niet steeds eruit wordt getrokken. Op een aparte groep en die wordt met een magneetschakelaar aan/uit gezet dmv een Energysocket. Dus de stroom gaat niet door die socket. Hiermee kan ik gewoon 13A laden en niets wordt warmer dan handwarm.

• HyperBart
Pakhaas schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:02:
[...]

Het hangt wel helemaal van de situatie af. Hier zit een Voldt Grannylader op een CEE stekker die constant er in zit, dus niet steeds eruit wordt getrokken. Op een aparte groep en die wordt met een magneetschakelaar aan/uit gezet dmv een Energysocket. Dus de stroom gaat niet door die socket. Hiermee kan ik gewoon 13A laden en niets wordt warmer dan handwarm.
Dat is idd netjes geregeld d:)b maar heel veel mensen komen minder stevig beslagen ten ijs en sommigen willen ook dit zo goedkoop mogelijk doen en zijn zich dan niet bewust van de risico's omdat het Duplo-gewijs toch allemaal past.
Ik wist ook niet dat de Voldt ook via een CEE kon gaan. Als je daar dan een leuke relais tussen hangt @TrekVogel dan heb je een prima goedkope oplossing wmb!

• TrekVogel
@Pakhaas En @HyperBart

Wederom dank voor jullie reacties.
De oplossing van @Pakhaas is inderdaad wat ik voor ogen had om het veilig, regelbaar en betaalbaar uit te voeren. Ik ben blij dat het in de praktijk ook echt goed werkt.

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04:48
Sport_Life schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:47:
[...]

Ik heb 2 Zappi's (PHEV prive + BEV zakelijk), van april tm oktober kan een groot gedeelte op directe zonnestroom geladen worden. Beide 22kw maar dat redden ze niet samen, en bij zonnestroom al helemaal niet.

1 laadpaal had op zich ook wel gekund, maar dat vind ik zo'n gedoe met auto's verplaatsen enzo.
Kosten van de zakelijke laadpaal ga ik proberen van de bijtelling af te trekken.
En je Zappi's bevallen goed? ;) Wat ik uit dit topic begrijp is dat je beter voor twee aparte laadpalen kan gaan dan een dubbele (met loadbalancer)? Zie door de bomen het bos niet meer :D :D :o 8)7

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Pakhaas schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:02:
[...]

Het hangt wel helemaal van de situatie af. Hier zit een Voldt Grannylader op een CEE stekker die constant er in zit, dus niet steeds eruit wordt getrokken. Op een aparte groep en die wordt met een magneetschakelaar aan/uit gezet dmv een Energysocket.
Waar is die magneetschakelaar en energysocket voor nodig?

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:48
impactftw schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:15:
[...]

En je Zappi's bevallen goed? ;) Wat ik uit dit topic begrijp is dat je beter voor twee aparte laadpalen kan gaan dan een dubbele (met loadbalancer)? Zie door de bomen het bos niet meer :D :D :o 8)7
Een dubbele Alfen kost 2500? Twee keer Zappi 2000. Je bent flexibeler kwa plaatsing en met je kabels.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:53
Tijdje geleden met hulp van hier een laadpunt voor mijn moeder haar auto geinstalleerd, waarvoor nog dank voor het meedenken.

Ik overweeg een cupra terramar plug-in hybride te kopen, en wil daarvoor thuis ook een laadpaal installeren.

Ik heb eem 3x25a aansluiting, redelijk gebalanceerd over de 3 fasen heen met alle grote apparaten.

Ik overweeg een 11kw 3x16a laadpaal. Daarvoor moet ik een aparte 3 polige ALAMAT installeren geloof ik, met 5x2,5mm draad. Is dat juist?
En is dit een logische keuze?

Ben daarnaast benieuwd naar advies over een laadpaal die opties heeft als dynamisch laden en laden bij teruglevering.
Ik werk veel thuis dus s middags laden is ideaal.
Ook eventuele koppeling met Homey Pro zou mooi zijn.

Iemand tips?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Arjen48
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 26-01 17:16
Goedenavond,
Ik ben aan het kijken voor een Zaptec go 2. Binnenkort komt er een bedrijf langs om de situatie verder in kaart te brengen. Ik heb momenteel nog een 1 fase aansluiting van 40 A en dit moet uitgebreid worden naar 3 x 25 ampère. Ik wil deels op overtollige zonne energie gaan laden. Kan je de zaptec go 2 heel laag instellen dat die bijvoorbeeld maar 2 kw levert? Daarnaast heb ik nu op de 1 x 40 a momenteel groepen aangesloten zoals een airco, zonnepanelen, inductie en overige huishoudelijke apparaten. Moet hiervan een deel dan ook op 1 van die andere fases aangesloten worden? Ik ben een leek op dit gebied en zie graag jullie advies tegemoet.

• Pakhaas
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:38:
[...]

Waar is die magneetschakelaar en energysocket voor nodig?
Met de energysocket van Homewizard kan ik via de app instellen wanneer ik wil laden. Met dynamisch is vaak nachts goedkoop en kan ik bijv instellen dat hij gaat laden tussen 1 en 6u nachts. De socket zorgt ervoor dat de magneetschakelaar de stroom op de groep aan en uit zet.

Onze VW E-Up kan ik niet via de auto programmeren, dus werkt dit prima. Onze PHEV kan ik via de auto plannen, maar doe ik voor het gemak ook via Homewizard.

Je wil de socket niet tussen de lader en de het stopcontact hebben want die kan maar 12A continue hebben en wordt dan nog veel te warm. Kan trouwens ook niet bij CEE.

[ Voor 11% gewijzigd door Pakhaas op 16-12-2025 21:28 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Pakhaas schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:27:
Met de energysocket van Homewizard kan ik via de app instellen wanneer ik wil laden. Mer dynamisch is vaak nachts goedkoop en kan ik bijv instellen dat hij gaat laden tussen 1 en 6u nachts. De socket zorgt ervoor dat de magneetschakelaar de stroom op de groep aan en uit zet.
Ik ben geen expert maar ik dacht dat het niet zo'n goed idee was om zomaar extern de stroom te onderbreken..

• Athome
@pentaw1nz
De Wallbox Pulsar Max is bijvoorbeeld aan te sturen via Homey. Die kwam ik toevallig tegen in de lijst met apps. Van andere merken weet ik het niet.

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:55
Arjen48 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:18:
Kan je de zaptec go 2 heel laag instellen dat die bijvoorbeeld maar 2 kw levert?
Ik kan de Zaptec instellen op 6 A (30%). Lager gaat niet. Misschien dat deze wel lager gaat als de loadbalancing niet hoger toestaat of bij Solar only (i.c.m. Tibber Pulse)

• Athome
Hippe Lip schreef op zondag 14 december 2025 @ 23:37:
[...]

Dat maakt het toch nog steeds niet onmogelijk?
Daarom mijn vraag aan @Floris112.
Nee, niet onmogelijk maar in een huurwoning mag je in principe niets doen zonder toestemming van eigenaar. Dat is gewoon de algemene regel.
Iedere eigenaar vult deze regels op zijn eigen manier in. Je kan brutaal zijn en het gewoon plaatsen en dan vanzelf gaan merken hoe de eigenaar er tegenover staat. Of je overlegt het eerst en hoor je vanzelf een ja of een nee.

• Arjen48
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 26-01 17:16
Gelukszak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:34:
[...]

Ik kan de Zaptec instellen op 6 A (30%). Lager gaat niet. Misschien dat deze wel lager gaat als de loadbalancing niet hoger toestaat of bij Solar only (i.c.m. Tibber Pulse)
Ok,dat is zo'n 1,4 kw. Dat is voor mij wel prima. Dank voor de reactie.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:53
Athome schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:29:
@pentaw1nz
De Wallbox Pulsar Max is bijvoorbeeld aan te sturen via Homey. Die kwam toevallig tegen in de lijst met apps. Van andere merken weet ik het niet.
Of de zaptec go zie ik als alternatief. De wallbox vraagt om een aparte energiemeter (a 209 euro) in de meterkast om load balancing te gebruiken.

De zaptec go gebruikt een p1 meter voor load balancing. Iets makkelijker. En goedkoper lijkt het onder aan de streep.
Ook officiële homey integratie.

Is er alleen in 22kw, maar kan gewoon geinstalleerd worden op 3 fase b16 alamat zie ik, waarbij je in de zaptec het maximum aangeeft van je aansluiting. En mijn auto kan überhaupt geen 22kw laden.

Daarnaast zie ik de peblar als goede concurrent en ook aantrekkelijk geprijsd. Echter heeft deze geen officiële homey pro app. Dus afhankelijk van derden.
Ook is deze alleen 11kw, waar ik de zaptec go q direct in 22kw kan installeren met 6mm2 bedrading , klaar voor de toekomst en vehicle to grid

[ Voor 30% gewijzigd door pentaw1nz op 16-12-2025 22:41 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Pakhaas
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:29:
[...]

Ik ben geen expert maar ik dacht dat het niet zo'n goed idee was om zomaar extern de stroom te onderbreken..
Waarom niet? Die magneetschakelaars zijn er voor gemaakt en wat de auto betreft is dat ook geen probleem.

Een slimme meter met load balancing doet in principe niet anders met een domme EV. (Zonder programmeer mogelijkheden)

[ Voor 14% gewijzigd door Pakhaas op 16-12-2025 22:10 ]

• Athome
De Wallbox gebruikt inderdaad een (veel te) dure energie meter. Op hun site staat wel iets geschreven over compatible meters (https://support.wallbox.c...je-power-boost-activeren/). Dat lees ik als meter van andere merken. Al kan ik daar verder niets over vinden.
Zelf heb ik al een energiemeter van Homewizard in gebruilk. Die zou ik daar in theorie ook voor kunnen gebruiken.
Liever gebruik ik ook een systeem met een P1-meter. Mijn meterkast laat geen extra energiemeters meer toe. Geen ruimte meer.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Pakhaas schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 21:57:
Een slimme meter met load balancing doet in principe niet anders met een domme EV. (Zonder programmeer mogelijkheden)
De EV connector is geen domme connector. De EV zal zelf stoppen met laden voordat de stroom er af gaat.

• Pakhaas
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:24:
[...]

De EV connector is geen domme connector. De EV zal zelf stoppen met laden voordat de stroom er af gaat.
Ik begrijp je niet denk ik.

De VW E-UP plug je in en begint te laden als er stroom op zit en stopt als de stroom er af gaat.

Met de Kia Niro PHEV kan ik hem wel met de app plannen en zorg ik dat de homewizard socket in dat timewindow aan staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Pakhaas op 16-12-2025 22:35 ]

• fweijers
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01 23:24
Vandaag een Webasto Unite aangesloten.
Nadat de stroom ingeschakeld werd knipperde de led afwisselend blauw en groen, totdat hij een IP adres toegewezen kreeg, daarna bleef de led blauw branden.
Vervolgens auto eraan gehangen, en direct startte het laden (10 KW).
blij dus :D
Later ingelogd op de webinterface (ip adres opzoeken via DHCP server) en met meegeleverde username (admin) en wachtwoord (boekje) ingelogd.
Hier alle instellingen van de laadpaal: https://www.youtube.com/watch?v=JCsXH6L2Onw
De volgende stappen zijn:
  1. RFID pasje toevoegen om laden te kunnen starten en stoppen, en
  2. OCPP interface integreren in Home Assistant (EVCC of SmartEV dat moet ik nog uitzoeken) voor slim laden.
In HA kon ik de power consumption prima volgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7tG526jPC6MstzwWhJFcIvmbt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0aoKuCkhYNcZA0nmcchbyOLY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door fweijers op 17-12-2025 00:39 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:10
Pakhaas schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 22:29:
[...]

Ik begrijp je niet denk ik.

De VW E-UP plug je in en begint te laden als er stroom op zit en stopt als de stroom er af gaat.

Met de Kia Niro PHEV kan ik hem wel met de app plannen en zorg ik dat de homewizard socket in dat timewindow aan staat.
Een lader met loadbalancing zegt tegen de auto dat hij langzamer moet gaan laden of stoppen met laden, ook bij jouw vw up werkt dat. Dat is heel iets anders dan onder volle belasting ineens de voeding uit zetten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Pakhaas
Makrolon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 06:37:
[...]

Een lader met loadbalancing zegt tegen de auto dat hij langzamer moet gaan laden of stoppen met laden, ook bij jouw vw up werkt dat. Dat is heel iets anders dan onder volle belasting ineens de voeding uit zetten.
Oke.

Op dit moment werkt het op deze manier.

• flupp
Makrolon schreef op woensdag 17 december 2025 @ 06:37:
[...]
Op welke manier “zegt” hij dat dan aan de auto, volgens jou? Hij reduceert gewoon het vermogen dat de auto ter beschikking krijgt. Daar is geen communicatie met de auto voor nodig, hoor. Wat de auto niet krijgt, zal hij niet kunnen laden.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:25
flupp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:45:
[...]

Op welke manier “zegt” hij dat dan aan de auto, volgens jou? Hij reduceert gewoon het vermogen dat de auto ter beschikking krijgt. Daar is geen communicatie met de auto voor nodig, hoor. Wat de auto niet krijgt, zal hij niet kunnen laden.
Ik denk dat je je vergist hoe dat werkt.
De lader regelt geen stroom, dat doet de afnemer. De lader vertelt de auto hoeveel ie max kan leveren. Als het goed is luistert de auto daar dan naar.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44

paQ

V_ger schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:55:
[...]

Ik denk dat je je vergist hoe dat werkt.
De lader regelt geen stroom, dat doet de afnemer. De lader vertelt de auto hoeveel ie max kan leveren. Als het goed is luistert de auto daar dan naar.
Maar dat maakt voor het deel loadbalancing toch niets uit? Dan stelt de lader de limiet.
(Dus los van SOC, accu temperatuur of andere zaken die beperkend werken)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 17-12-2025 08:18 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• flupp
Laat ons inderdaad zeggen: de auto regelt ZIJN stroomafname, maar de lader regelt ZIJN stroomaanbod.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:25
@flupp de lader regelt helemaal niets. Daar zit geen magische beperker in ofzo. Hij roept alleen maar "hee, dit is wat je maximaal van mij mag vragen."

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
V_ger schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:43:
@flupp de lader regelt helemaal niets. Daar zit geen magische beperker in ofzo. Hij roept alleen maar "hee, dit is wat je maximaal van mij mag vragen."
Dat is niet helemaal compleet, want de lader brengt de maximale last naar beneden als dat nodig is. De auto reageert daar dan weer op. In dat opzicht regelt hij dus wel. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-01 20:30
De laadpaal 'communiceert' met de lader in de EV middels de CP-pin. Op deze Control Pilot pin staat een bloksignaal met een frequentie van 1kHz. Deze wordt er door de laadpaal op gezet. De laadpaal kan de duty-cycle hiervan aanpassen en deze duty-cycle is een maar voor de lader in de auto voor de maximale laadstroom die deze mag afnemen van de lader.
Deze maximale laadstroom is veelal in te stellen c.q. te regelen via een app, ocpp of de p1 meter (om loadbalancing toe te passen).
(P.s., een DC lader werkt anders.)

• paQ

paQ

Het wordt een beetje slakken en zout zo.
Er is dan geen 'dimmer' die minder stroom door laat, maar het signaal dat je aan de auto afgeeft.
Dan nog steeds initieert / communiceert de lader wat er gaat (mag) gebeuren.

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 25-01 20:30
De laadpaal kan eigenlijk alleen maar middels een signaal doorgeven wat de maximale laadstroom mag zijn naar de auto. De lader in de auto bepaalt verder hoe snel hij laad. Dit zal meestal inderdaad de maximale laadstroom zijn maar kan en zal afhankelijk van de omstandigheden (temperatuur, SOC, 'langzaam laden' functie) minder zijn.

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 17:02
Mijn schoonouders hebben recent een plugin-hybride Volvo XC40 gekocht. Deze is prima op te laden middels de bijgeleverde 10A thuislader, echter blijkt dit toch wat te lang te duren gedurende de dag met meerdere ritjes en is dus een snellere oplossing gewenst. Wij hebben hier thuis ook een phev en een Alfen Single S-line (zonder display) hangen welke naar tevredenheid werkt. Ik wil ze helpen en wil hier toch wat tips en advies vragen.

Situatie:
De auto staat in een vrijstaande garage met zowel 1 als 3 fase aansluitingen (CEE wcd aanwezig) beschikbaar. Dit komt allemaal vanuit een verdeelkast die hangt in de schuur daarnaast (afstand zo'n 15m). De hoofdaansluiting/meter is midden in huis, op zo'n 40m afstand. Een directe link voor dsmr/p1 signaal hierheen is niet direct mogelijk, wellicht middels wifi - maar deze is nu nog niet direct nodig denk ik. De wens is om het systeem in de garage te plaatsen. Er is hier momenteel geen wifi of bedraad netwerk beschikbaar.

Ideeen:
Destijds heb ik hier thuis een 3-fase systeem gekozen omdat de tuin toch open moest voor bekabeling voor zonnepanelen op de garage. Systeem heb ik gebruikt gekocht, zelf geïnstalleerd en in eigen beheer, geen verrekening mogelijk. Ook dit is niet nodig in deze situatie.
Waar ik nu aan denk;

- Audi e-tron Charging System compact
Waarom: kost niet zoveel, levert 1P/16A, eenvoudig aan te sluiten zonder al te veel modificaties en bediening kan niet fout gaan, evt kunnen ze hem zelfs meenemen
Nadeel: ik lees wisselende verhalen of dit permanent of voor incidenteel laden bedoeld is, nul mogelijkheden voor slimmigheden

- Alfen S/Pro
Waarom: ik denk dat dit een technisch goed apparaat is, heb er inmiddels ervaring mee en biedt genoeg mogelijkheden om deze naar wens te regelen (doe ik hier thuis middels modbus/home assistant)
Nadeel: kosten/licentie en wachtwoord gedoe en zonder koppeling aan de slimme meter en automation denk ik niet dat dit systeem veel meerwaarde heeft

- Evbox/Newmotion systeem
Waarom: ze worden massaal gedumpt op Marktplaats, zelfs gratis inclusief alle benodigdheden, simpel apparaat waar ook weinig aan fout kan gaan denk ik
Nadeel: ze zijn vaak ouder of ogen verwaarloosd, lees problemen over van alles en nogwat, ondersteuning is nul vanuit leverancier en voor slimmigheden wordt het al snel een hobbyproject, wat op afstand wellicht niet wenselijk is ;)

- dé - https://www.amazon.de/-/e...icient/dp/B0FPXHBQJV?th=1
Waarom: alles nieuw, kost niet zoveel, misschien het display, lange kabels; altijd handig
Nadeel: ik heb niet direct veel vertrouwen in dit onbekende merk en wifi afhankelijkheid (lijkt het op?)

Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken en adviseren. Een 3-fase systeem is wellicht nu niet relevant maar wel meer toekomstbestendig, al zal er dan een oplossing moeten komen voor een p1 signaal. Er zijn wel EV's in de familie maar die zullen hier waarschijnlijk nooit laden. Het mooist is een simpel systeem, zonder authenticatie, plug-en-charge dus, met vaste kabel.

Whoop!

• paQ

paQ

@marccom Op amazon (en bol) staat een hele trits Tuya instelbare laders met CEE aansluiting, van 1f, tot 3f 22kW. Afhankelijk van welke CEE aansluiting er nu is, hoef je die alleen maar in te pluggen en gaan met die banaan. https://www.amazon.de/-/e...ox%2Caps%2C75&sr=8-7&th=1
Je kunt de lader helemaal via de app regelen, je moet alleen zorgen dat je binnen de grenzen van je faselast blijft.

Edit: Ik zie dat je die van dé zelf ook al had gevonden.
Wat je zegt: goedkoop :)
Maar de kwaliteit valt me niets tegen eerlijk gezegd. De prijs is laag genoeg om je er geen buil aan te vallen.
Je bent op zich niet wifi afhankelijk. Je kunt hem ook op de lader zelf instellen, en ook tijden instellen waarbinnen hij mag laden.

paQ in "Thuisladen van je EV deel 2"

[ Voor 62% gewijzigd door paQ op 17-12-2025 10:21 ]

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 20:22
marccom schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:57:
Mijn schoonouders hebben recent een plugin-hybride Volvo XC40 gekocht. Deze is prima op te laden middels de bijgeleverde 10A thuislader, echter blijkt dit toch wat te lang te duren gedurende de dag met meerdere ritjes en is dus een snellere oplossing gewenst. Wij hebben hier thuis ook een phev en een Alfen Single S-line (zonder display) hangen welke naar tevredenheid werkt. Ik wil ze helpen en wil hier toch wat tips en advies vragen.

Situatie:
De auto staat in een vrijstaande garage met zowel 1 als 3 fase aansluitingen (CEE wcd aanwezig) beschikbaar. Dit komt allemaal vanuit een verdeelkast die hangt in de schuur daarnaast (afstand zo'n 15m). De hoofdaansluiting/meter is midden in huis, op zo'n 40m afstand. Een directe link voor dsmr/p1 signaal hierheen is niet direct mogelijk, wellicht middels wifi - maar deze is nu nog niet direct nodig denk ik. De wens is om het systeem in de garage te plaatsen. Er is hier momenteel geen wifi of bedraad netwerk beschikbaar.

Ideeen:
Destijds heb ik hier thuis een 3-fase systeem gekozen omdat de tuin toch open moest voor bekabeling voor zonnepanelen op de garage. Systeem heb ik gebruikt gekocht, zelf geïnstalleerd en in eigen beheer, geen verrekening mogelijk. Ook dit is niet nodig in deze situatie.
Waar ik nu aan denk;

- Audi e-tron Charging System compact
Waarom: kost niet zoveel, levert 1P/16A, eenvoudig aan te sluiten zonder al te veel modificaties en bediening kan niet fout gaan, evt kunnen ze hem zelfs meenemen
Nadeel: ik lees wisselende verhalen of dit permanent of voor incidenteel laden bedoeld is, nul mogelijkheden voor slimmigheden

- Alfen S/Pro
Waarom: ik denk dat dit een technisch goed apparaat is, heb er inmiddels ervaring mee en biedt genoeg mogelijkheden om deze naar wens te regelen (doe ik hier thuis middels modbus/home assistant)
Nadeel: kosten/licentie en wachtwoord gedoe en zonder koppeling aan de slimme meter en automation denk ik niet dat dit systeem veel meerwaarde heeft

- Evbox/Newmotion systeem
Waarom: ze worden massaal gedumpt op Marktplaats, zelfs gratis inclusief alle benodigdheden, simpel apparaat waar ook weinig aan fout kan gaan denk ik
Nadeel: ze zijn vaak ouder of ogen verwaarloosd, lees problemen over van alles en nogwat, ondersteuning is nul vanuit leverancier en voor slimmigheden wordt het al snel een hobbyproject, wat op afstand wellicht niet wenselijk is ;)

- dé - https://www.amazon.de/-/e...icient/dp/B0FPXHBQJV?th=1
Waarom: alles nieuw, kost niet zoveel, misschien het display, lange kabels; altijd handig
Nadeel: ik heb niet direct veel vertrouwen in dit onbekende merk en wifi afhankelijkheid (lijkt het op?)

Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken en adviseren. Een 3-fase systeem is wellicht nu niet relevant maar wel meer toekomstbestendig, al zal er dan een oplossing moeten komen voor een p1 signaal. Er zijn wel EV's in de familie maar die zullen hier waarschijnlijk nooit laden. Het mooist is een simpel systeem, zonder authenticatie, plug-en-charge dus, met vaste kabel.
Peblar Home. Alles wat je wilt, werkt samen met Homewizard P1 (€30) voor load balancing. Systeem dan met of zonder auth kan, en vast kabel keuzes 5 of 7.5m. Eentje bij mn ouders gehangen vanwege solar charging, een andere bij vriendens omdat deze goed aangestuurd kan worden vanuit een EMS (of evcc). Goede support ook vanuit Peblar zelf, zie ook specifieke topic.

• flupp
Euhm... wat gebeurt er dan eigenlijk, denk je, wanneer load balancing aan de gang is???

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:40
flupp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:26:
[...]

Euhm... wat gebeurt er dan eigenlijk, denk je, wanneer load balancing aan de gang is???
Precies wat hier staat ;)
"hee, dit is wat je maximaal van mij mag vragen."
Dit is wat de load balancer doorgeeft aan de laadpaal, en de laadpaal dit weer via de CP-pin doorgeeft aan de auto.

[ Voor 29% gewijzigd door adjego op 17-12-2025 10:34 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• paQ

paQ

Ik denk dat jullie stiekem gewoon hetzelfde bedoelen :+
Het is in elk geval niet de auto die weet heeft van de faselast van de huisaansluiting. Hij krijg door van de laadpaal hoeveel hij mag pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 17-12-2025 10:40 ]

• flupp
adjego schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:33:
[...]

Precies wat hier staat ;)

[...]
Dit is wat de load balancer doorgeeft aan de laadpaal, en de laadpaal dit weer via de CP-pin doorgeeft aan de auto.
Je lijkt daar zeker van, hee. Terwijl ik "mijn" load balancing doe met mijn domotica zonder de minste communicatie met de auto (door het vermogen van de laadpaal zélf toe te knijpen). En de auto laadt geen W méér dan hetgeen hij van mijn laadpaal krijgt. Hoe leg je dat dus uit?

OK dat er een stap is, nadat ik het vermogen van mijn laadpaal (via de domotica) heb toegeknepen, die dit netjes uitlegt aan de auto. OK, dat kan. Maar dat noem ik dan weer geen "load balancing", maar "auto-laadpaal" communicatie. Want wat denk je dat er zonder die "auto-laadpaal"-communicatie zou gebeuren? Je denkt toch nooit dat de laadpaal méér vermogen zou leveren dan hetgeen zijn dichtgeknepen vermogen aan de laadpaal toeliet?

• adjego
flupp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:42:
[...]

Je lijkt daar zeker van, hee. Terwijl ik "mijn" load balancing doe met mijn domotica zonder de minste communicatie met de auto (door het vermogen van de laadpaal zélf toe te knijpen). En de auto laadt geen W méér dan hetgeen hij van mijn laadpaal krijgt. Hoe leg je dat dus uit?

OK dat er een stap is, nadat ik het vermogen van mijn laadpaal (via de domotica) heb toegeknepen, die dit netjes uitlegt aan de auto. OK, dat kan. Maar dat noem ik dan weer geen "load balancing", maar "auto-laadpaal" communicatie. Want wat denk je dat er zonder die "auto-laadpaal"-communicatie zou gebeuren? Je denkt toch nooit dat de laadpaal méér vermogen zou leveren dan hetgeen zijn dichtgeknepen vermogen aan de laadpaal toeliet?
Loadbalancing praat ook niet met de auto, maar met de laadpaal. Er is geen apparaat of component in een laadpaal die "vermogen dichtknijpt". Dat bestaat ook helemaal niet voor een EV. Zonder CP signaal gebeurt er helemaal niks. En dat PWM signaal bepaalt of de auto tussen de 6 en 16A per fase laad ja of nee.

Dat jij loadbalancing anders noemt, dat is aan jou, maar zo werkt het toch echt hoe ik het hierboven beschrijf. Als test mag je de CP-pin van je laadpaal wel loshalen, dan merk je meteen dat er niks meer werkt.

• flupp
adjego schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:47:
[...]
Loadbalancing praat ook niet met de auto, maar met de laadpaal. Er is geen apparaat of component in een laadpaal die "vermogen dichtknijpt". Dat bestaat ook helemaal niet voor een EV. Zonder CP signaal gebeurt er helemaal niks. En dat PWM signaal bepaalt of de auto tussen de 6 en 16A per fase laad ja of nee.

Dat jij loadbalancing anders noemt, dat is aan jou, maar zo werkt het toch echt hoe ik het hierboven beschrijf. Als test mag je de CP-pin van je laadpaal wel loshalen, dan merk je meteen dat er niks meer werkt.
Precies! (waarover zijn we het eigenlijk niét eens?) Als je die pin zou weghalen, dan zou inderdaad niéts nog werken. Maar dan is niet enkel de "load balancing" kapot, maar de hele "auto-laadpaal" communicatie.

Toch?

• adjego
flupp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:52:
[...]

Precies! (waarover zijn we het eigenlijk niét eens?) Als je die pin zou weghalen, dan zou inderdaad niéts nog werken. Maar dan is niet enkel de "load balancing" kapot, maar de hele "auto-laadpaal" communicatie.

Toch?
Ja klopt, maar dat zeg je niet hier:
Want wat denk je dat er zonder die "auto-laadpaal"-communicatie zou gebeuren? Je denkt toch nooit dat de laadpaal méér vermogen zou leveren dan hetgeen zijn dichtgeknepen vermogen aan de laadpaal toeliet?
Er is geen component wat "vermogen dichtknijpt" in een laadpaal. De auto laadt met een laat zeggen 10A per fase, en dat doet de auto omdat de laadpaal dit aangeeft via het CP signaal.
flupp schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:45:
[...]

Hier triggerde ik op, want dit is gewoon 100% incorrect. De auto bepaalt altijd zelf met welk vermogen hij oplaat, en dat haalt hij uit het CP signaal wat door de laadpaal wordt aangeboden.

[ Voor 26% gewijzigd door adjego op 17-12-2025 10:58 ]

• HyperBart
Klopt, buiten de assumptie dat een auto zich netjes aan de signalitiek gaat houden kan een laadpaal niet verhinderen dat er meer vermogen "getrokken wordt door de boordlader van de auto". Anders gesteld: een keer dat de relais toe klikt krijgt de auto gewoon spanning. Als ik een lompe engineer ben en ik trek vrolijk 16A terwijl de laadpaal op de CP pin signaleert dat ik eigenlijk maar 6A mag trekken dan is er niets wat mij dat verhindert. (Tenzij de paal na X aantal seconden zegt, "ey jij luistert niet naar mijn signalen dus ik ga de laadbeurt volledig stoppen door de relais' open te gooien).

In alle geval: we hebben deze discussie al eens een tijd geleden gevoerd, slotsom was toen dat het een semantisch probleempje was en iedereen hetzelfde zei, ik denk dat dat nu ook het geval is.
Pagina: 1 ... 202 ... 211 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen