• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38
Wat betreft het laden van de auto via zonne-energie.
Zelf hebben we 24 panelen van 275 Wp op het dak liggen (west-ligging). Hierbij komt de opbrengst eigenlijk tot max 5000 watt met een totaal van max 25 kWh op een dag. Dit is op een zonnige zomerdag in Juni. Het verbruik van het huis moet er dan nog vanaf
Dus leuk het laden met overtollige zonne-energie maar het meeste komt dan nog steeds vanaf het net.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:39
Athome schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:06:
Wat betreft het laden van de auto via zonne-energie.
Zelf hebben we 24 panelen van 275 Wp op het dak liggen (west-ligging). Hierbij komt de opbrengst eigenlijk tot max 5000 watt met een totaal van max 25 kWh op een dag. Dit is op een zonnige zomerdag in Juni. Het verbruik van het huis moet er dan nog vanaf
Dus leuk het laden met overtollige zonne-energie maar het meeste komt dan nog steeds vanaf het net.
Je hoeft niet met 11 kW te laden hè?
Minder kan ook, en dat kan ook automarisch zodat alleen eventueel overschot de auto in gaat.
Zeker in juni kun je makkelijk niets uit het net halen en je auto volledig op PV laden.

[ Voor 6% gewijzigd door ASW1 op 13-12-2025 15:27 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Athome schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:00:
Jazeker. Dan kan, maar krijg niet de indruk dat dit de wens is.
Als je een dubbepaal/aansluiting wenst. Wil je de auto's tegelijkertijd laden. Anders heeft het geen zin.
Als ik twee EV's zou hebben zou ik ook twee laadpalen plaatsen. Eentje onder de carport (waar auto 1 altijd staat) en eentje in de garage (voor auto 2). Anders blijf je steeds heen en weer rijden met de auto's.
En dan idd door load balancing ervoor zorgen dat er slim geladen wordt. Dat kan idd prima op 3x25 A.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:50

Miezie

Niet te moeilijk doen...

impactftw schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:09:
Ik ben mij aan het oriënteren op een thuislaadoplossing voor twee auto’s (BMW iX3 (zakelijk thuisladen) en Mitsubishi Eclipse Cross PHEV).
Er is 3-fase krachtstroom aanwezig en we hebben zonnepanelen, dus slim laden heeft zeker de voorkeur.

Zelf ben ik o.a. uitgekomen op:
Easee Charge Core
Easee Charge Lite 11 kW
Wallbox Pulsar Max

Ik twijfel nog tussen een dubbele laadpaal of twee losse slimme laders met load balancing.
Graag hoor ik ervaringen, aandachtspunten of andere suggesties van mensen die hier al mee werken. ;)
Als de dubbele laadpaal kan loadbalancen op beide poorten dan dat. Cleaner op de muur.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-12 18:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Andrehj schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:16:
[...]

Een kookgroep is twee groepen op dezelfde fase. Als je dat aansluit op je auto is het ten eerste maar de vraag of die dat accepteert, maar een groter probleem is dat die kabel waarschijnlijk 5x2.5 mm² is, waarvan dan dus de nul overbelast wordt. Niet doen dus.
Hier moet ik toch even ingrijpen, @Andrehj :+

Ja, een kookgroep bestaat uit twee, bij de automaten gekoppelde 16A-groepen, maar ook met twee nulgeleiders. Elk van die twee (gekoppelde) groepen heeft een eigen fase en eigen nul.
Dat maakt het overigens ongeschikt om naar een laadpaal te leiden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:30:
Ja, een kookgroep bestaat uit twee, bij de automaten gekoppelde 16A-groepen, maar ook met twee nulgeleiders. Elk van die twee (gekoppelde) groepen heeft een eigen fase en eigen nul.
Dat maakt het overigens ongeschikt om naar een laadpaal te leiden.
Dat een kookgroep twee nuldraden heeft weet ik uiteraard ook wel. Maar de kabel naar de auto heeft dat niet. Je zult die nuldraden dus ergens na de automaten aan elkaar moeten koppelen. En dan wordt de nuldraad in de laadkabel (mits 2.5 mm²) dus overbelast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:05
Athome schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:00:
Jazeker. Dan kan, maar krijg niet de indruk dat dit de wens is.
Als je een dubbepaal/aansluiting wenst. Wil je de auto's tegelijkertijd laden. Anders heeft het geen zin.
Bij 3x25A en loadbalancing ben eigenlijk de beide auto's grotendeels op lage snelheid aan het laden. Wat is dan het nut van de dubbele aansluiting. Ik kan er maar 1 bedenken. Gemak dat je bij thuiskomst direct de stekker in de auto kan stoppen.

2x 11 kW voor een standaard huisaansluiting is gewoon heel veel.
Ik laad altijd op 3 fasen met 6A en 3x16A werkt ook prima, dus waarom niet 2 laadpalen beiden op 3x6A?
Dat moet makkelijk kunnen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-12 18:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Andrehj schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:40:
[...]

Dat een kookgroep twee nuldraden heeft weet ik uiteraard ook wel. Maar de kabel naar de auto heeft dat niet. Je zult die nuldraden dus ergens na de automaten aan elkaar moeten koppelen. En dan wordt de nuldraad in de laadkabel (mits 2.5 mm²) dus overbelast.
Helemaal correct natuurlijk. Ik had niet gedacht aan het stuk kabel van laadpaal naar de auto. Daar gaat dat dan sowieso mis als je twee keer dezelfde fase aanbiedt.
En als de twee nuldraden bij de laadpaal aan elkaar knoopt is het ook maar de vraag of dat goed gaat, want de stroom verdeelt zich niet per definitie 50-50 over die twee draden. Een klein weerstandsverschil kan ertoe leiden dat de ene draad substantieel voor zijn kiezen krijgt dan de andere draad.

Gaat het om twee verschillende fases, dan zijn die 120º verschoven en geeft dat geen overbelasting van de nul.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ASS-Ware schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:10:
[...]

Ik laad altijd op 3 fasen met 6A en 3x16A werkt ook prima, dus waarom niet 2 laadpalen beiden op 3x6A?
Omdat hoe langzamer je laad, hoe meer laadverlies je hebt. Je kunt dan beter eerst de ene en dan de andere auto laden (bij voorkeur geautomatiseerd).

• ASS-Ware
jongetje schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:19:
[...]

Omdat hoe langzamer je laad, hoe meer laadverlies je hebt. Je kunt dan beter eerst de ene en dan de andere auto laden (bij voorkeur geautomatiseerd).
Omg daar gaan we weer.
Ik heb meer dan eens aangetoond dat dat niet altijd het geval is.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ASS-Ware schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:48:
[...]

Omg daar gaan we weer.
Ik heb meer dan eens aangetoond dat dat niet altijd het geval is.
Inderdaad daar gaan we weer. Je blijft dit maar herhalen maar vooralsnog ben je de enige.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:27
Dan hier mijn visie daarop: ook wanneer er wat meer 'laadverlies' optreedt bij 'langzamer laden', vind ik die 'paar dubbeltjes' geen probleem.
Ik laad dus eigenlijk altijd op 90% van (3x) 8 of 10 A.
Het is me wel opgevallen dat het percentage laadverlies niet significant hoger is geworden sinds ik niet meer op 11kW laad.......(maar N=1).

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• Athome
ASS-Ware schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:10:
[...]

Dat kan zeker maar is het zinvol? Je doet een investering die feitelijk niet zo veel oplevert.
Je kan ook 2x een eenvoudige 16A poort aanleggen en met een 1-fase lader gaan laden. De investering is lager en het verlies is beperkt . 1x 16A tegen 3x 6A (=18A)

Zeker als je het niet zelf kan monteren kost een eenvoudige/domme 3-fasen laadpoort al snel 1000 euro. Voor een slimme laadpoort liggen de kosten een stuker.

• ASS-Ware
DonJuape schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:00:
[...]

Inderdaad daar gaan we weer. Je blijft dit maar herhalen maar vooralsnog ben je de enige.
Misschien de enige die zijn verhaal hier post, maar zeker niet de enige.
Maar als je zo blijft volharden, leg eens uit waarom je denkt dat je gelijk hebt.

• ASS-Ware
Athome schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:23:
[...]

Dat kan zeker maar is het zinvol?
Natuurlijk is het zinvol.
2 auto’s tegelijkertijd laden en zat vermogen over hebben voor een wasmachine, droger, oven, etc.

• Athome
1 auto op een hoger vermogen laden en dan later de stekker overzetten, kan ook gewoon en dan hou veel geld in de zak vanwege het ontbreken van de tweede laadpaal.
Daarnaast de genoemde Eclipse Cross PHEV laad toch maximaal met de 1 fase 16A. Dus als je auto gaat laden met de meegeleverde 220 volt (Schuko) lader verlies je weinig tijd en hou je veel geld in de zak. Eventueel een eigen groep maken met een standaard stopcontact zou een optie zijn.

• Sport_Life
  • Laatst online: 08:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

impactftw schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:09:
Ik ben mij aan het oriënteren op een thuislaadoplossing voor twee auto’s (BMW iX3 (zakelijk thuisladen) en Mitsubishi Eclipse Cross PHEV).
Er is 3-fase krachtstroom aanwezig en we hebben zonnepanelen, dus slim laden heeft zeker de voorkeur.

Zelf ben ik o.a. uitgekomen op:
Easee Charge Core
Easee Charge Lite 11 kW
Wallbox Pulsar Max

Ik twijfel nog tussen een dubbele laadpaal of twee losse slimme laders met load balancing.
Graag hoor ik ervaringen, aandachtspunten of andere suggesties van mensen die hier al mee werken. ;)
Ik heb 2 Zappi's (PHEV prive + BEV zakelijk), van april tm oktober kan een groot gedeelte op directe zonnestroom geladen worden. Beide 22kw maar dat redden ze niet samen, en bij zonnestroom al helemaal niet.

1 laadpaal had op zich ook wel gekund, maar dat vind ik zo'n gedoe met auto's verplaatsen enzo.
Kosten van de zakelijke laadpaal ga ik proberen van de bijtelling af te trekken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 201 202 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen