• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:54
Hippe Lip schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:08:
[...]

Dat woordje 'dus' begrijp ik niet. Kun je dat eens uitleggen?
Bedoel je misschien dat je als werknemer niet ook nog een webshop mag hebben waarin je vliegenmeppers verkoopt? dan ben je toch ook ondernemer? Daar is toch helemaal nix mis mee, zolang je die werkgever daar niet mee benadeelt? En dat doe je niet. Sterker, je bevoordeelt die door een iets lager tarief te bieden dan de laadpaal op straat.
Om het nog anders te vergelijken: als je naast je baan in loondienst nog een vliegenmepperwebshop hebt en je werkgever heeft toevallig een groot vliegenprobleem, welke prijs zou je dan rekenen per vliegenmepper? Is dat de kale inkoopprijs (je kWh-tarief), doe je er iets bovenop omdat je ook een opslagruimte hebt gehuurd voor je vliegenmeppers (vaste kosten, je vastrecht), en omdat je een busje hebt gekocht om al je bestellingen in één keer naar het pakketpunt te kunnen brengen (afschrijving)? Vertel je je werkgever überhaupt wat je inkoopprijs is, vraag je werkgever jou daar naar of is hij al blij dat hij de vliegenmeppers voor minder dan de gangbare prijs heeft kunnen krijgen?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:23:
Andere auto/andere WCD proberen? Nieuwe granny? Granny uit China? Beetje weinig info zo.
Een andere auto heb ik niet bij de hand, een andere WCD heb ik met verlengsnoer geprobeerd maar dat wilde ook niet werken en wordt afgeraden.
Granny is een 91996-GI030 uit Korea.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:18
@Kingeling denk dat dit met EVCC wel werkt. Dat is redelijk simpel op te zetten. Anders kun je beter eens in het EVCC topic buurten en daar vragen of iemand ervaring heeft met de Double.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:16:
@Kingeling denk dat dit met EVCC wel werkt. Dat is redelijk simpel op te zetten. Anders kun je beter eens in het EVCC topic buurten en daar vragen of iemand ervaring heeft met de Double.
Bovenstaande klopt @Kingeling, met een Alfen Eve Double kun je de afzonderlijke sockets aansturen (modbus id 1 en 2), ook in evcc.

Maar weet je zeker dat je een double wil? Ik heb de prijzen niet vergeleken, maar volgens mij is ie zelfs duurder dan twee singles. En een double is nogal een flinke unit qua buitenmaten. Zelf zou ik alleen daarom al liever twee aparte singles hebben, denk ik.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:39
JanHenk schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:28:
[...]

Bovenstaande klopt @Kingeling, met een Alfen Eve Double kun je de afzonderlijke sockets aansturen (modbus id 1 en 2), ook in evcc.

Maar weet je zeker dat je een double wil? Ik heb de prijzen niet vergeleken, maar volgens mij is ie zelfs duurder dan twee singles. En een double is nogal een flinke unit qua buitenmaten. Zelf zou ik alleen daarom al liever twee aparte singles hebben, denk ik.
Dank voor je meedenken. De situatie is zo dat ik "maar" 1 dikke stroomkabel naar het laadpunt heb lopen, dus twee losse units die dan ook nog eens netjes loadbalancen kon ik even niet bedenken / realiseren. Een tweedehands double was goed genoeg te doen, dus die heb ik nu.

• J rock
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:37
Valandin schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 11:41:
Ik zie dat https://voldt.nl/ sinds vandaag 20% korting doet voor black friday.
Mogelijk voor jullie interessant. Scheelt weer een hoop geld.
Bedankt, gisteren nog snel besteld.
Gebruik momenteel een AliExpress AFYEEV lader met wifi, maar de kwaliteit is zoals verwacht bedenkelijk.

Nu kijk ik vandaag nog eens op Ali en zie ik deze voorbij komen
https://a.aliexpress.com/_EGh7ZoM , op de kleur na ziet deze er idem uit dan de voldt lader, hopelijk niet gewoon dezelfde zooi gekocht!

Gebruik deze wekelijks van 1 x de atto 2 van mijn vrouw bij te laden, via een nieuw stopcontact op eigen kring " nieuwbouwwoningen" dus maak me geen zorgen mor 1 max 2 x per week 10 u tabbladen aan 13A, maar voel me toch veiliger met een lader waar de verzekering niet moeilijk over doet moest het toch mis gaan.

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:21
J rock schreef op maandag 1 december 2025 @ 17:37:
[...]

Bedankt, gisteren nog snel besteld.
Gebruik momenteel een AliExpress AFYEEV lader met wifi, maar de kwaliteit is zoals verwacht bedenkelijk.

Nu kijk ik vandaag nog eens op Ali en zie ik deze voorbij komen
https://a.aliexpress.com/_EGh7ZoM , op de kleur na ziet deze er idem uit dan de voldt lader, hopelijk niet gewoon dezelfde zooi gekocht!

Gebruik deze wekelijks van 1 x de atto 2 van mijn vrouw bij te laden, via een nieuw stopcontact op eigen kring " nieuwbouwwoningen" dus maak me geen zorgen mor 1 max 2 x per week 10 u tabbladen aan 13A, maar voel me toch veiliger met een lader waar de verzekering niet moeilijk over doet moest het toch mis gaan.
Voor mijn gevoel komt 99% van alle EV-laadproductcomponenten uit dezelfde paar fabrieken in China, maar zit er voornamelijk een verschil in afwerkingskwaliteit (en betrouwbaarheid).
Dat gezegd hebbende lijkt de brick wel echt verrekte veel op die jij linkt hoor, dat moet wel hetzelfde component zijn. Maar; als de afwerking van de kabel en plugs zelf beter is..

Mij gaat het inderdaad ook om voor het geval dat het mis gaat, dat ik niet bij de verzekering aan hoef te kloppen van "Ja euhh.. kabeltje gekocht op amazon/bol/aliexpress, nu is m'n boordlader stuk / kabels gesmolten / vuur, brand / huis overgenomen door de chinese staat. Maar gewoon aan kan tonen dat ik alleen gecertificeerd spul gebruik van betrouwbare winkels.

Ik ken toevallig iemand die bij Dekra deze dingen test en keurt, zie dat Voldt ook zit. Die zie ik eind van de maand weer, zal 'm even vragen wat hij van dat spul vind.

[ Voor 5% gewijzigd door Valandin op 01-12-2025 18:17 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:00

Miezie

Niet te moeilijk doen...

@adjego de enige reden waarom een werkgever moeilijk doet is de fiscus… want een opslag voor eigen paal of als werkgever een paal leveren is altijd wel te fixen.

Het gaat inderdaad om verdienen aan de paal, dat doe jij ook doordat je niet openbaar hoeft te laden. Dat wordt je als werknemer in deze casus onnodig volledig ontnomen door onwelwillend gedrag van een werkgever terwijl de fiscus het gewoon toestaat door integrale kosten te mogen rekenen…
Dat is niet Nederlands, dat is gewoon een zakelijke benadering op basis van gelijkwaardigheid.

Als een werkgever meent een paal op mijn erf te moeten plaatsen om zo tegen het laagst mogelijke tarief de leaseauto te kunnen laden, ga ik factureren voor de vierkante meters.

Je kan het echt rustig voor laten komen, dit kan gewoon niet…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Get!em schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:52:
[...]

Komt bij dat veel werkgevers de lease compleet afgekocht hebben, incl brandstof/stroom. Je krijgt dus een laadpas/brandstof pas van de leasemaatschappij. En die kijkt vooral of de kosten per kilometer niet exorbitant hoger zijn dan t gemiddelde. Werkgever is in die zin vaak niet eens een directe partij in die discussie.

Zodoende kon ik in t verleden met een brandstof pas die alleen in NL gold, wel de brandstof kosten vanuit t buitenland declareren. De prijs per kilometer ging er zelfs door omlaag, omdat in veel buitenlanden het prijsniveau lager is voor brandstof.
En als ik opmerking kreeg: als ik in NL op vakantie ga, kan ik wel mijn pas gebruiken…

Werkgever (ik keek mee met de HR en fleet manager) zag op mijn record die ze vanuit leasemij kregen nooit wat verkeerds en was zelfs goedkoper dan de gemiddelde collega.
Die brandstof wordt vaak gewoon nagecalculeerd… in de leaseprijs zit een stelpost. Alleen de werkelijke facturen zie je als werknemer niet.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

jasring schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:10:
Ik ben op zoek naar een backoffice (CPO) waarin ik verschillende prijzen voor verschillende laadpassen kan instellen. Het gaat hierbij niet om passen van de backoffice aanbieder zelf, maar allemaal om "publieke" passen op een publiek laadpunt. ik heb tot nu toe me verdiept in e-flux (road) en Tap maar beide bieden dit niet aan bij standaard abonnement. bij e-flux kan het volgens mij wel als je een duurder abonnement afneemt maar huidige ervaringen met hen zijn niet zo best dus hoop een andere aanbieder te vinden.
Ik heb een Alfen laadpaal...
Ik meende bij TAP dit wel gezien te hebben, je kon groepen maken en tarieven instellen dacht ik… bij de gratis variant. Ik ga nu mn paal even niet koppelen om te checken, maar volgens mij kan het gewoon.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Kingeling schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:02:
Ik heb een vraag die uit verschillende delen bestaat; ik hoop dat hij hier op de goede plek is en dat er niet teveel onderwerpen in 1 vraag zitten. De situatie is dat ik nu 1 laadpaal heb voor 2 parkeerplaatsen (11kW / 3 fase), maar dat ik graag meer wil doen met "slim" laden met zonnestroom.

Wensenlijst:
  • De laadpaal moet betaald gastgebruik (met RFID) ondersteunen (dus OCPP koppeling met een provider)
  • Er moeten 2 EV's kunnen aansluiten
  • Zonnestroom moet prioriteit krijgen, eventueel rekening houden met lage tarieven als ik naar een dynamisch contract ga.
  • Loadbalancing om overbelasting te voorkomen
  • Voorspellen of het zin heeft om 24hr te wachten op een bepaalde hoeveelheid zon
Om dit mogelijk te maken heb aantal zaken geregeld:
  • Eve Double Pro-line laadpaal met 2 aansluitingen
  • Netwerk en een P1 lijn naar de laadpaal voor loadbalancing en connectiviteit
  • een HomeWizard P1 meter
  • Home Assistant
Ik ben er achter gekomen dat de Alfen wel support heeft voor zonnestroom laden, maar dat dat helaas bij 2 socket modellen uitgeschakeld is om aan een norm te voldoen. Wel zie ik mogelijkheden om met modbus en HA e.e.a. wel slim in te regelen, maar ben ook weer niet ZO handig op dit gebied dat ik het allemaal zelf kan bedenken. Wie is hier eerder mee bezig geweest en kan mij op weg helpen?
Kan je met EVCC niet een heel eind komen?

En heb je die loadbalancing niet in de meterkast al geregeld?

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:48
Hippe Lip schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:53:
[...]

Maar wat wil je nou eigenlijk ‘afspreken’ met die werkgever?
Ik zou met de werkgever de afspraak maken dat de privé aangeschafte lader door hem wordt betaald in de vorm van een aantal cent per geladen kWh.
Waarom zou een werkgever zonder zo’n afspraak moeten betalen voor een lader die na x jaar van de werknemer is?
Het niet vertellen, het niet overleggen, zie ik als oplichting.

• Kingeling
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:39
Miezie schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:25:
[...]

Kan je met EVCC niet een heel eind komen?

En heb je die loadbalancing niet in de meterkast al geregeld?
Nee, de laadpaal gebruikt de p1 data en stemt daar z’n gebruik op af… zo heeft de laadpaalboer het ooit geïnstalleerd.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:33
Kingeling schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:24:
[...]

Nee, de laadpaal gebruikt de p1 data en stemt daar z’n gebruik op af… zo heeft de laadpaalboer het ooit geïnstalleerd.
Ja maar het werkt dus duidelijk niet met een double.
Daarom dat je geadviseerd wordt om naar evcc te kijken. Dat is dan de enige oplossing. Anders ga je er vrede mee moeten nemen.

Evcc is trouwens echt top, ja je gaat je handen wat uit de mouwen moeten steken maar dan krijg je ook echt heel wat terug.

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:41
Wij hebben door laadpaaltje een laadpaal laten installeren. Niet geheel tevreden direct aangezien ze white label automaten gebruikten. Uiteindelijk zijn ze terug gekomen om djt te vervangen met een A merk aangezien we dit ook gevraagd hebben bij de offerte.

Echter nu voelen we kou in de gang en zien we dat het gat wat ze naar binnen hebben geboord niet hebben afgekit , daar komt koude lucht vandaan. Is dit iets wat je normaliter mag verwachten van de installateur ? Dit betekent namelijk ook dat er vocht in kan komen en dat lijkt me niet wenselijk. Hoe zien jullie dit ?

[ Voor 4% gewijzigd door Smartbikers op 01-12-2025 21:20 ]

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Smartbikers schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:18:
Wij hebben door laadpaaltje een laadpaal laten installeren. Niet geheel tevreden direct aangezien ze white label automaten gebruikten. Uiteindelijk zijn ze terug gekomen om djt te vervangen met een A merk aangezien we dit ook gevraagd hebben bij de offerte.

Echter nu voelen we kou in de gang en zien we dat het gat wat ze naar binnen hebben geboord niet hebben afgekit , daar komt koude lucht vandaan. Is dit iets wat je normaliter mag verwachten van de installateur ? Dit betekent namelijk ook dat er vocht in kan komen en dat lijkt me niet wenselijk. Hoe zien jullie dit ?
Natuurlijk moet dit netjes weer worden afgewerkt. Dat mag je zeker verwachten.

Ook niet netjes om een white label te gebruiken (voordeliger inkoop) zonder dit duidelijk te communiceren.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Valandin
Smartbikers schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:18:

Oei, ik had ook een offerte bij laadpaaltje opgevraagd en ik vond ze niet bepaald goedkoop in hun aanbod.
Maar het helemaal niet afwerken van een gat is wel écht slecht hoor. Zou me denk ik wel bezwaard voelen om een partij terug te laten komen voor het afdichten, maarja, moeten ze 't maar goed doen.
Heb je een foto van de situatie?

Heb je wel betaald voor A-merk automaten? Ik had dat ook uitgevraagd maar zag in mijn offerte de specificatie van de automaat en die was wel erg laag voor wat ik uitvroeg, dus kan ook 'n foutje zijn dat ze daar geen rekening mee hielden? (Dat was als enige wel gooedkoop :9 )

[ Voor 11% gewijzigd door Valandin op 01-12-2025 21:38 ]

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:41
Valandin schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:35:
[...]

Oei, ik had ook een offerte bij laadpaaltje opgevraagd en ik vond ze niet bepaald goedkoop in hun aanbod.
Maar het helemaal niet afwerken van een gat is wel écht slecht hoor. Zou me denk ik wel bezwaard voelen om een partij terug te laten komen voor het afdichten, maarja, moeten ze 't maar goed doen.

Heb je wel betaald voor A-merk automaten? Ik had dat ook uitgevraagd maar zag in mijn offerte de specificatie van de automaat en die was wel erg laag voor wat ik uitvroeg, dus kan ook 'n foutje zijn dat ze daar geen rekening mee hielden? (Dat was als enige wel gooedkoop :9 )
Kabels aan de binnenkant huis komen door een gat waar wat gips is weggeslagen. Daar voel je de wind doorheen komen. Dus dat betekent dat ze het achter de laadpaal automaat ook niet hebben dichtgekit wat dus resulteert in mogelijk vocht of diertjes die zo je muren in kunnen kruipen.

Voor de automaat hadden we dit bewust laten offreren maar hadden ze dit niet goed gelezen gok ik.

Je voelt je bijna bezwaard om ze voor twee keer op een kit spuit te drukken langs moeten laten komen maar anders moet ik zelf de hele laadpaal demonteren. Kan ook niet de bedoeling zijn…

• Valandin
Smartbikers schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:41:
[...]

Kabels aan de binnenkant huis komen door een gat waar wat gips is weggeslagen. Daar voel je de wind doorheen komen. Dus dat betekent dat ze het achter de laadpaal automaat ook niet hebben dichtgekit wat dus resulteert in mogelijk vocht of diertjes die zo je muren in kunnen kruipen.

Voor de automaat hadden we dit bewust laten offreren maar hadden ze dit niet goed gelezen gok ik.

Je voelt je bijna bezwaard om ze voor twee keer op een kit spuit te drukken langs moeten laten komen maar anders moet ik zelf de hele laadpaal demonteren. Kan ook niet de bedoeling zijn…
Lijkt me inderdaad ook voor de garantie op je installatie geen goed idee om de boel te demonteren, ookal is het niet zo'n groot klusje.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Kingeling schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:24:
[...]

Dat is loadbalancing lijkt me…

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ASS-Ware schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:57:
[...]
Ik zou met de werkgever de afspraak maken dat de privé aangeschafte lader door hem wordt betaald in de vorm van een aantal cent per geladen kWh.
Dàt is dus precies wat die werkgever niet lijkt te willen. Alleen maar administratieve rompslomp.
Waarom zou een werkgever zonder zo’n afspraak moeten betalen voor een lader die na x jaar van de werknemer is?
Het niet vertellen, het niet overleggen, zie ik als oplichting.
Vreemde definitie van oplichting heb je dan: het kost ‘m minder dan laden op straat. Dat noem je oplichting? |:(

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Valandin schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:35:
[...]

Heb je de jongens van Laadpaaltotaal al gecheckt? Aanradertje hoor!

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:48
Hippe Lip schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:35:
[...]

Dàt is dus precies wat die werkgever niet lijkt te willen. Alleen maar administratieve rompslomp.

[...]

Vreemde definitie van oplichting heb je dan: het kost ‘m minder dan laden op straat. Dat noem je oplichting? |:(
Ik stap uit deze discussie.
Doe je ding, ik blijf liever open en eerlijk.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ASS-Ware schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:47:
[...]

Ik stap uit deze discussie.
Doe je ding, ik blijf liever open en eerlijk.
Ik blijf ook graag open en eerlijk en heb een paar dagen geleden al mijn uitspraak gerectificeerd.
Vervolgens gaat de discussie vooral over wat rechtvaardig en gelijkwaardig is. Toch? Dat is enerzijds transparantie en anderzijds eerlijke lease voorwaarden voor werkgever en werknemer. Volgens mij zijn we het daar heel erg over eens.
We worden het alleen niet eens over laadpaalexploitatie… waar ik echt je mening begrijp, ook nog wel deel en het waarschijnlijk ook nog wel zou slikken als medewerker… maar niet voordat ik er alles aan gedaan zou hebben om het voor iedereen beter te krijgen.
Want het opene en eerlijke waar het hier over gaat is eerlijk, maar met een nadeel voor jezelf. Dat is gewoon niet zo rechtvaardig en gelijkwaardig. Dat is voor mij de crux.

En ik deel je mening: de discussie verdient een proost en daarmee een einde.

Pagina: 1 ... 199 200 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen