Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zoek alleen al eens op "fakkeltocht" op Twitter en je vindt genoeg van de laatste weken/maanden..martwoutnl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:04:
[...]
Dan heb je zeker wel een lijst. Je ziet zo vaak zogenaamde protesteren ergens en dan blijken het beelden van 3 jaar terug te zijn.
https://twitter.com/search?q=%23fakkeltocht
[ Voor 24% gewijzigd door harmrh op 27-01-2022 15:19 ]
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 27 januari 2022
Positief getest: 64.602
Totaal: 4.131.630 (+64.555 ivm -47 corr.)
Perc. positief 19 jan - 25 jan: 47,4%
Opgenomen: 150
Huidig: 898 (-7)
Opgenomen op IC: 11
Huidig IC Nederland: 233 (-16)
Huidig IC Duitsland: 0 (+0)
Overleden: 14
Totaal: 21.253 pic.twitter.com/0OAiPxcQAM
Het kan dus toch nog iets hoger dan 150.000: dinsdag 153.693 tests uitgevoerd bij de GGD waarvan 79.206 positief (51,5%). Reproductiegetal daalt, maar moet nog blijken in hoeverre dat door de testcapaciteit komt pic.twitter.com/WVV9jJq4Z5
— Sander Timmerman (@SanderFMC) 27 januari 2022
Klopt. Maar ik had er ook boven gezet even wat anders. Ik wilde daarmee aangeven dat ik even iemand anders wilde quoten en erop reageren.
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 27 januari 2022
Perc. positief 19 jan - 25 jan: 47,4%
Opgenomen: 150
Huidig: 898 (-7)
Opgenomen op IC: 11
Huidig IC Nederland: 233 (-16)
Huidig IC Duitsland: 0 (+0)
Overleden: 14
Totaal: 21.253 pic.twitter.com/0OAiPxcQAM
De bingonummers van vandaag
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Verwijderd
Wat lief dat ze stil staan bij de 5.5 miljoen coronadoden wereldwijd.harmrh schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Zoek alleen al eens op "fakkeltocht" op Twitter en je vindt genoeg van de laatste weken/maanden..

Dus de journalisten van b.v. FTM kletsen maar uit hun nek wou je zeggen? De belangen zijn al veel vaker genoemd maar dat is een complottheorie en je wordt gemod. Er gaat letterlijk vanaf begin 2020 al een filmpje rond over het CTB en dat deze verlengd wordt zodra je een prik haalt. En zo niet hangen er concequenties aan. Terwijl CTB destijds nog totaal niet aan de orde was. Maarja, dat is natuurlijk toeval dat het nu al 1.5 jaar lang gebeurt zonder uitzicht op afschaffing. Andere vormen van bescherming (natuurlijke besmetting) is opeens ondergeschikt aan een vaccinatie terwijl de wetenschap iets heel anders zegt. En in corona debatten gaat het opeens over "mogelijke toekomstige gevaarlijke varianten" om het CTB te verdedigen. Je neemt een vaccinatie zodat je de ziekte in kwestie niet hoeft door te maken, niet omdat een vaccin beter beschermt dan een natuurlijke besmetting. Daarnaast zijn er veel wetenschappers en vaccinologen die waarschuwen om kinderen niet te vaccineren. Maargoed dat zijn allemaal complottheoristen of de informatie klopt niet of etc.42erik schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:37:
[...]
Als het hier maar schreeuwen dat er "andere belangen" zijn, zonder deze ook maar te benoemen en al helemaal niet aannemelijk te maken, is de discussie al heel erg lang geleden verloren hoop geworden....
Feitenrondje:
- ctb werkt, dat zegt namelijk de TU Delft. Dat ontkennen is onwaar.
- ctb is niet de volledige oplossing (dat is namelijk niks, dat mogen we nu wel eens doorhebben), maar het helpt wel degelijk. Dat ontkennen is onwaar.
- er is geen bewijs voor een masterplan waarin we voor altijd en eeuwig een ctb nodig hebben.
- een ctb is geen vaccinatiedwang, er is namelijk een testoptie.
Andere feiten, even breder
- een overgroot deel in het ziekenhuis zijn menen zonder vaccin en in mindere mate zonder booster
- deze ziekenhuisbehoeftigen leggen een zodanige druk dat er reguliere zorg uitgesteld wordt (werd?), met doden tot gevolg.
- deze ziekenhuisbehoeftigen leggen een zodanige druk, met maatregelen tot gevolg.
- de bijwerkingen van het vaccin zijn statistisch gezien enorm veel minder dan de gevolgen van besmetting
Laatste feit
- ik snap oprecht niet dat we zoveel moeite willen doen om ongevaccineerden maar de hand boven het hoofd te willen houden (ja, medische uitzonderingen, met een briefje van de dokter, natuurlijk daargelaten, voordat daar mijn hoofd weer over wordt afgebeten). En het feit dat ik dat niet snap is een feit ja. De rest is mening
Uitgestelde zorg, doden tot gevolg want de kanker was opeens wel ver gevorderd, de ader brak toch maar, de student is depressief, de leerling ligt enorm achter op sociaal en kennisvlak, de horecaondernemer wordt gek, de theatermaker vliegt tegen de muren op, maar laten we blijven roepen dat die ongevaccineerde rechten heeft... dat dat recht van de anderen rechten ontneemt is dan blijkbaar minder belangrijk.
Het recht om wel een chemo te krijgen, het recht om wel een hartoperatie te krijgen, het recht op een gelukkige studententijd, het recht op onderwijs, need i go on...?
Wat betreft je feiten:
- Dat het CTB werkt wil niet zeggen dat het nut heeft. Het helpt amper bij een zeer besmettelijke variant als omnicron. Als het nu 50% demping was maar we hebben het notabene over maximaal 5-10%. Daarnaast kijkt de TU delft niet naar de maatschappelijke druk van het CTB wat nog veel erger is dan het hele virus in kwestie. En als we dan toch continue het onderzoek er bij gaan halen, waarom gaan we dan geen 1G invoeren? Dat is veruit de beste optie als je puur naar de gezondheid en voorkomen van besmettingen kijkt. Maarja, dan is er geen reden meer om een vaccinatie/booster te halen. En mensen die al een booster hebben gehad hebben geen zin om zich continue te laten testen want het is onpraktisch (goh..). Waar gaat het dan precies om?
Hoe kun je nu beweren dat het werkt terwijl 60% van alle mensen die terugkomen uit Oostenrijk (2G en booster) corona meenemen. We hebben notabene 3 weken lang in lockdown gezeten en de besmettingen stijgen de pan uit. Nu de boel verder opengaat is er geen houden meer aan. De voordelen van een CTB staan totaal niet in verhouding met de nadelen. Dus nogmaals, dat iets werkt wil niet zeggen dat het nut heeft. Dat zijn twee compleet verschillende zaken.
- Een CTB is wel vaccinatiedrang omdat continue testen in de praktijk niet te doen is. Een booster is onbeperkt geldig terwijl een natuurlijke besmetting net zo goed beschermd maar deze is maar 180 dagen geldig. Daarnaast krijg je enkel een QR code als je positief bent getest bij de GGD. Terwijl er meer manieren zijn om aan te tonen dat je corona hebt gehad maar dan krijg je geen QR code. Er wordt dus duidelijk gepushed richting vaccinatie/booster. En het is nog maar de vraag wat er straks gaat gebeuren met de vierde prik in het ergens voorjaar.
Op basis van welke wetenschappelijk feiten zorgt een booster op basis van variant A voor een betere en langere bescherming dan een natuurlijke besmetting op basis van de variant die nu rond gaat?
- 50% van NL heeft overgewicht en 80% van alle mensen die door corona in het ziekenhuis belanden hebben overgewicht. 50% van de mensen zorgt dus voor 80% van de ziekenhuisopnamen. Of werkt deze verhouding nu opeens niet zo?
- 91% van alle ziekenhuisopnamen van de afgelopen 2 jaar is 50+ waarvan 90% een onderliggende ziekte (overgewicht of gerelateerd aan overgewicht) heeft. De druk op de zorg komt overduidelijk al 2 jaar lang uit deze groep.
- Dat de bijwerkingen van een vaccin statisisch gezien minder zijn wil toch niet zeggen dat iedereen dan maar een vaccinatie nodig heeft? Straks ga je nog beweren dat we massaal kinderen vanaf 5 jaar en gezonde jongeren moeten vaccineren en boosteren. Deze groep is allang prima beschermd door natuurlijke besmetting.
En wat betreft je laatste "feit":
Ik vind het te bizar voor woorden dat we nu nog steeds praten over gevaccineerden en niet gevaccineerden. Het gaat om beschermden en niet beschermden. Keer op keer op keer zijn alle niet gevaccineerden het probleem. Terwijl het grootste gedeelte (kinderen en jongeren) allang natuurlijk besmet is geweest en daardoor een prima bescherming heeft opgebouwd. Op een of andere manier denken mensen nog steeds dat vaccinatie de enige manier is om beschermd te zijn tegen corona. Dit is wetenschappelijke nonsens. Bijna iedereen die besmet is geweest, is prima beschermd. Daarnaast vallen onder de niet gevaccineerden ook de hele groep kinderen. Geef je dan ook kinderen de schuld? Ik zeg het nog maar een keer gezien mijn vorige reactie over kinderen achteloos wordt gemod zonder reden. Het simpele feit is, als je niet gevaccineerden de schuld gaat geven vallen kinderen daar ook onder. Maar dan opeens wordt er wel nuance toegepast want kinderen blijken toch niet echt het probleem te zijn als je kijkt naar de druk op de zorg....
Wat is dan wel het probleem? Van de 10-15% niet gevaccineerden beland maar 1% in het ziekenhuis en van die 1% is 91% 50+ waarvan 90% een onderliggende ziekte heeft. De mensen die een vaccinatie dus serieus moeten overwegen zijn de mensen van 50+ (en iedereen van alle leeftijden die in de risicogroep zit). En niet alle gezonde jongeren en kinderen welke voor het grootste gedeelte niet zijn gevaccineerd en al eerder zijn besmet. Dat zijn gewoon feiten op basis van wetenschap en de ziekenhuiscijfers.
En hoeveel mensen belanden in de zorg door een ongezonde levensstijl? Ben je er ook bewust van dat bijna 90% van alle hart en vaatziektes en 60% van alle kankers voorkomen kunnen worden? Al jarenlang doodsoorzaak nummer 1 en 2. Dus iemand die ongezond leeft heeft voorrang op iemand die gezond leeft maar zich niet wil laten vaccineren? Dit soort uitspraken kun je gewoon niet maken omdat er een hele grote nuance in zit. Iedereen heeft recht op zorg of je nu gevaccineerd bent of niet en of je ongezond leeft of niet. Als je daar toch in wilt snijden moet je ook alle mensen die ongezond leven ook uitsluiten. Het simpele feit is dat de zorg al tientallen jaren overspoeld is door ziektes en aandoeningen die voor een groot gedeelte voorkomen kunnen worden. En als een niet gevaccineerde geen recht meer heeft op zorg dan ook graag direct de zorgpremie laten vervallen. Want mensen hoeven natuurlijk niet te betalen voor iets waar ze geen gebruik van mogen maken in gevallen van nood. Eens kijken hoelang we dat gaan volhouden... Of moeten ze toch maar blijven betalen?
Ik snap oprecht niet waarom je iemand die niet gevaccineerd is maar aangetoond corona heeft gehad alsnog wilt vaccineren en laat staan boosteren. Ik ben verder niet tegen vaccinaties. Vaccinaties werken, dat wil niet zeggen dat iedereen een vaccinatie nodig heeft. En dat lijken mensen niet te begrijpen. Iedereen boven de 50 en ongezonde levensstijl moet zich laten vaccineren. Evenals alle mensen van alle leeftijden die in een risicogroep zitten. Bij gezonde kinderen en jongeren moet je dat helemaal niet willen. Ik val niet in de risicogroep en heb corona gehad dus ik laat mij niet vaccineren. Als je mij dan alsog aanziet als iemand die "het probleem" is en zorgt voor druk op de zorg en daarmee allemaal dramatische voorbeelden gaat noemen moet je zelf weten. Dat is een mening en geen feit.
[ Voor 18% gewijzigd door biggydeen2 op 27-01-2022 15:46 ]
Ondertussen gaan we nu pas steggelen over 2G beleid, terwijl Corona op z’n retour is.. typisch Nederlands.
Begrijp me niet verkeerd, als je je nu nog niet hebt laten vaccineren dan heb je het niet helemaal begrepen maar het veranderd maar bar weinig aan de situatie op dit moment.
Nu krijg je van dit soort achterlijke maatregelen dat om 10 uur alles dicht moet. Na vertrek staat alles hutjemutje op elkaar. (Zie bijvoorbeeld: https://frontpage.fok.nl/...00-uur-de-studio-uit.html )
Dit kan toch iedere debiel verzinnen? Iedereen probeert het tot 22:00 te rekken en dan moet alles tegelijk dicht. Is er überhaupt wel gedegen onderzoek naar dit soort eindtijden en wat het per saldo oplevert?
1.5m houdt bijna niemand zich meer aan, op t werk niet, winkels niet, en op straat ook niet, mondkapjes zitten meer onder de mond en neus dan eroverheen, en waarom zou je ook? Praktisch niemand wordt er meer ziek van. Het is niet geloofwaardig meer.
Zijn het dan ook uniek aantal mensen en zijn het dezelfde mensen die van stad naar stad trekken. Je ziet bij die grote vaak dezelfde type's rondlopen. En dan lees je dat ze tegen de priktatuur zijn. Dan weet ik alweer genoeg.harmrh schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Zoek alleen al eens op "fakkeltocht" op Twitter en je vindt genoeg van de laatste weken/maanden..
Verwijderd
Dat ze tegen zijn? En dat je er waarschijnlijk niets aan gaat veranderen.martwoutnl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:26:
[...]
Zijn het dan ook uniek aantal mensen en zijn het dezelfde mensen die van stad naar stad trekken. Je ziet bij die grote vaak dezelfde type's rondlopen. En dan lees je dat ze tegen de priktatuur zijn. Dan weet ik alweer genoeg.
Welk filmpje?biggydeen2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:24:
Er gaat letterlijk vanaf begin 2020 al een filmpje rond over het CTB en dat deze verlengd wordt zodra je een prik haalt. En zo niet hangen er concequenties aan. Terwijl CTB destijds nog totaal niet aan de orde was. Maarja, dat is natuurlijk toeval dat het nu al 1.5 jaar lang gebeurt zonder uitzicht op afschaffing.
Dan kan je hem beter volledig quoten, anders krijgt hij geen notificatie.martwoutnl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:21:
[...]
Klopt. Maar ik had er ook boven gezet even wat anders. Ik wilde daarmee aangeven dat ik even iemand anders wilde quoten en erop reageren.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik ga me zelfs er niet meer over druk maken. Ze willen persé niet prikken (prima eigen keuze) maar ze willen wel dolgraag een valse QR-code. Dan moet je ook rechtlijnig zijn en niet uitgaan.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:27:
[...]
Dat ze tegen zijn? En dat je er waarschijnlijk niets aan gaat veranderen.
Zal ik doen of even nog wat duidelijker maken volgende keer.Señor Sjon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:31:
[...]
Dan kan je hem beter volledig quoten, anders krijgt hij geen notificatie.
Je ook de gebruiker taggen via @ en dan aanvullen ofmartwoutnl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:32:
[...]
Zal ik doen of even nog wat duidelijker maken volgende keer.
1
| [~$username] |
Wat maakt dat uit? In Oostenrijk had men een booster nodig sinds half December. 60% besmet waarvan waarschijnlijk nabij niemand zorg behoeft is natuurlijk geen probleem.biggydeen2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:24:
Hoe kun je nu beweren dat het werkt terwijl 60% van alle mensen die terugkomen uit Oostenrijk (2G en booster) corona meenemen. We hebben notabene 3 weken lang in lockdown gezeten en de besmettingen stijgen de pan uit. Nu de boel verder opengaat is er geen houden meer aan. De voordelen van een CTB staan totaal niet in verhouding met de nadelen. Dus nogmaals, dat iets werkt wil niet zeggen dat het nut heeft. Dat zijn twee compleet verschillende zaken.
Sorry maar dit vind ik nog meer misleiden dan wat Kuipers dinsdagavond deed. Jij draait de optimale situatie nu volledig om; alsof mensen die eigenlijk niet naar de kroeg zouden willen gaan toch nu uit protest lekker met anderen met een hoog besmettingsrisico op een kluitje gaan zitten omdat ze geen groen vinkje hebben.Señor Sjon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:08:
[...]
0% effectief is geen harde lijn he, het kan ook de situatie verergeren.
Maar nogmaals de conclusie uit het rapport
[...]
2/3G in meest optimale situatie overal, behalve school en thuis:
[...]
2/3G in meest optimale situatie overal, behalve school, thuis EN werk:
[...]
Let op, bovenstaand dus meest optimale situatie, hieronder de kanttekeningen:
[...]
Ja, de auteurs van het onderzoek geven aan dat de effectiviteit in de praktijk minder zal zijn dan ze daar berekenen maar op de manier waarop jij dat als verantwoording van je voorspelling gebruikt kun je ook zeggen dat een voorspelling dat het CTB zal leiden tot een verhoging van het R-getal naar 4000 in lijn valt met de conclusie van de auteurs.
Dat is toch juist erg voor de hand liggend? Juist op werkplekken is de minste controle en als je kijkt naar de drukte op de weg zit het met naleving ook niet echt lekker. Bovendien ben je daar zomaar 40 uur per week, en zoals Ernst Kuipers sterk benadrukte tijdens de persconferentie is extra tijd waarin je blootgesteld kunt worden ook gewoon een heel erg belangrijke factor in de verspreiding van het virus. Dat het onderzoek aantoont dat er dus veel besmettingen op het werk plaatsvinden vind ik weinig verbazend.1G (wordt nu voorgesteld voor nachthoreca door oppositiepartijen).
[...]
Opvallend. Werk wordt gezien als een grote besmettingshaard lijkt wel. Die geven een grote hit op het rendement, terwijl ik juist het idee heb (bias hier, ik weet het echt niet) dat werkplekken niet zo heel erg besmettelijk zijn? Maar dat is natuurlijk per sector verschillend.
Naleving van het thuiswerkadvies is erg laag als je kijkt naar de reisbewegingen die Google rapporteert (een afname van 5% woon-werkverkeer t.o.v. de eerste 5 weken van 2020, toen er nog vrijwel geen sprake was van Corona in Nederland), maar we zouden moeten geloven dat dat met naleving van de andere maatregelen op de werkplek wel goed zit? Het is ook waarom ik steeds geageerd heb tegen het wegzetten van de horeca als de absolute besmettingen-boeman.
Kom op zeg. Het feit dat een CTB misschien in een digitaal id kan is bewijs dat hij eeuwig blijft....? Dat is wel belachelijk kort door de bocht.Señor Sjon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:23:
[...]
Wordt ook niet ontkend. Voor de impact is de werking imho verre van voldoende.
[...]
Ursula von der Leyen heeft het deze week nog gehad over de Europese ID en hoe makkelijk de coronapassen erin verwerkt kunnen worden. Dus het masterplan ligt er wel degelijk. Ook de VVD is hier voorstander van en het staat in de kabinetsstukken als streven. Er zelfs een stas/minister mee belast voor de invoering ervan.
[...]
Good luck with that one. Over een paar dagen kan je dan spontaan naar je restaurant toe. Onder de 18 verlies je straks je QR zonder dat je de booster mag, dus moet je weer testen. Die hebben vaak ook geen rijbewijs en aangezien er ook nog mensen buiten de Randstad wonen (ja, echt!) is een testlocatie niet altijd naast de deur.
[...]
Klopt deels. Even data van RIVM (voor mij) wat overzichtelijker neergezet dan hun opmaakloze tabel. Helaas wel de 12-69 groep niet verder uitgesplitst, aangezien de zorgdruk vanaf 50+ pas significant wordt.
Voor de totale zorg zit de verhouding (gemiddeld dec/jan) zo rond de 55/45 waarvan 54/46 kliniek en 65/35 IC. Per 100k inwoners is de verhouding natuurlijk wel anders, alleen betrouwbare vaccinatiecijfers vind je ook niet zomaar. Tussen bronnen zit zomaar een aantal procentpunt verschil.
[Afbeelding]
[...]
Dit is geen feit.Er is ook onder gevaccineerden veel tegenstand tegen continu boosteren voor een QR en de proportionaliteit van deze maatregel i.c.m. Omikron en het resterende nut ervan. Gevaccineerd zijn betekent niet dat je tot een homogene groep van pro-overheidsbeleid hoort.
[
En ik zei niet dat testen per se makkelijk was, ik zei dat het geen dwang was. En dat punt blijft staan.
Rivm data... Deels...? Je laat zien dat het dus onevenredig veel is dat zei ik al.
En ik heb geen idee waar je met je laaste opmerking op reageert, volgens mij niet op wat ik zeg
Volgens mij haal je wederom IC en ziekenhuis cijfers door elkaar?biggydeen2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:24:
- 50% van NL heeft overgewicht en 80% van alle mensen die door corona in het ziekenhuis belanden hebben overgewicht. 50% van de mensen zorgt dus voor 80% van de ziekenhuisopnamen. Of werkt deze verhouding nu opeens niet zo?
- 91% van alle ziekenhuisopnamen van de afgelopen 2 jaar is 50+ waarvan 90% een onderliggende ziekte (overgewicht of gerelateerd aan overgewicht) heeft. De druk op de zorg komt overduidelijk al 2 jaar lang uit deze groep.
/edit:
20% van zkh opnames is <50 en de overgewicht cijfers waaraan je hier refereert zijn de BMI 25+ van de IC.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2022 15:58 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
*knip*martwoutnl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:29:
Welk filmpje?
Dit heeft hier helemaal niets te zoeken als bron. Zie Brontoetsing #hoedan?! en Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
[ Voor 44% gewijzigd door tweakduke op 29-01-2022 10:30 ]
September 2020. Via het shirt heb ik het instagramkanaal gevonden van de video. En toen was Corona al volop bezig.
[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 29-01-2022 10:31 . Reden: Quote aangepast ]
Volgens mij zegt hij alleen dat ondanks de vaccins etc. er nog steeds een lockdown komt en dat we in een cirkel komen van vaccineren en lockdown.
Niks over een verplicht vaccin of QR code.
Overigens heeft hij wel een goed punt, maar op het einde gaat hij een beetje te ver mijns inziens.
[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 29-01-2022 10:31 . Reden: Quote aangepast ]
Dat is geen toeval maar logica. Je kon inderdaad in 2020 al aangeven dat er zoiets zou komen omdat dat een logische stap is. Waar de vraag vooral over gaat is tot wanneer dat nog een logische stap is. En dat is de discussie die je moet hebben. Want dat CTB op het goede moment kan zorgen dat er weer meer open is, is een feit. Of dat nu nog steeds het geval is, is echter een vraag.biggydeen2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:24:
[...]
Dus de journalisten van b.v. FTM kletsen maar uit hun nek wou je zeggen? De belangen zijn al veel vaker genoemd maar dat is een complottheorie en je wordt gemod. Er gaat letterlijk vanaf begin 2020 al een filmpje rond over het CTB en dat deze verlengd wordt zodra je een prik haalt. En zo niet hangen er concequenties aan. Terwijl CTB destijds nog totaal niet aan de orde was. Maarja, dat is natuurlijk toeval dat het nu al 1.5 jaar lang gebeurt zonder uitzicht op afschaffing.
Die zijn niet ondergeschikt. Wel zijn ze onzekerder omdat het virus krijgen niet hoeft te betekenen dat je ook voldoende load binnenkrijgt om je immuunsysteem goed te triggeren. Uit eerdere onderzoeken blijkt dat in sommige gevallen de bescherming minder is, maar vaak wel gelijk of beter (waarbij beter weinig toevoegt omdat die werking net zo goed verdwijnt.)Andere vormen van bescherming (natuurlijke besmetting) is opeens ondergeschikt aan een vaccinatie terwijl de wetenschap iets heel anders zegt.
Je neemt een vaccinatie dus ook om een betere bescherming te krijgen. Of iig zekerder te weten dat je een goede bescherming hebt.En in corona debatten gaat het opeens over "mogelijke toekomstige gevaarlijke varianten" om het CTB te verdedigen. Je neemt een vaccinatie zodat je de ziekte in kwestie niet hoeft door te maken, niet omdat een vaccin beter beschermt dan een natuurlijke besmetting. Daarnaast zijn er veel wetenschappers en vaccinologen die waarschuwen om kinderen niet te vaccineren. Maargoed dat zijn allemaal complottheoristen of de informatie klopt niet of etc.
Dat je niet zomaar moet blijven prikken is ook waar, maar daarvoor lopen juist allemaal onderzoeken om te kijken wat wel/niet slim is. Uiteindelijk kun je voor de griep ook ieder jaar een prik krijgen (ook kinderen) waarbij dezelfde afwegingen moeten worden gemaakt.
Er wordt ook naar 1G gekeken, maar daarvan is de impact nog een stuk groter en dus minder gewenst dan 2G. Het is dus logisch dat er naar 2G wordt gekeken, ook al is de werking daarvan minder dan 1G.Wat betreft je feiten:
- Dat het CTB werkt wil niet zeggen dat het nut heeft. Het helpt amper bij een zeer besmettelijke variant als omnicron. Als het nu 50% demping was maar we hebben het notabene over maximaal 5-10%. Daarnaast kijkt de TU delft niet naar de maatschappelijke druk van het CTB wat nog veel erger is dan het hele virus in kwestie. En als we dan toch continue het onderzoek er bij gaan halen, waarom gaan we dan geen 1G invoeren? Dat is veruit de beste optie als je puur naar de gezondheid en voorkomen van besmettingen kijkt. Maarja, dan is er geen reden meer om een vaccinatie/booster te halen. En mensen die al een booster hebben gehad hebben geen zin om zich continue te laten testen want het is onpraktisch (goh..). Waar gaat het dan precies om?
Dit is weer typisch een geval waarbij het puur om tijdwinnen is gegaan. De maatregelen waren niet voldoende om een golf te stoppen (was ook vooraf al bekend), maar wel voldoende om boosters de kans te geven om goed te werken. Je moet dus niet afremmen verwarren met het virus weg te krijgen.Hoe kun je nu beweren dat het werkt terwijl 60% van alle mensen die terugkomen uit Oostenrijk (2G en booster) corona meenemen. We hebben notabene 3 weken lang in lockdown gezeten en de besmettingen stijgen de pan uit. Nu de boel verder opengaat is er geen houden meer aan.
Klopt, dat zijn 2 verschillende zaken. Je kunt je alleen wel afvragen waarom mensen het CTB als een groot probleem zien. Uiteindelijk zijn de meeste mensen al gevaccineerd of ziek geweest en dat testen is ook zo gedaan. Zo'n heel grote impact heeft het dus helemaal niet.De voordelen van een CTB staan totaal niet in verhouding met de nadelen. Dus nogmaals, dat iets werkt wil niet zeggen dat het nut heeft. Dat zijn twee compleet verschillende zaken.
Die booster wordt straks ook minder lang geldig, daar durf ik een wedje van te maken. Die wordt straks afgestemd op de werking van de booster en ik schat dat die straks 6 of 9 maanden geldig gaat worden.- Een CTB is wel vaccinatiedrang omdat continue testen in de praktijk niet te doen is. Een booster is onbeperkt geldig terwijl een natuurlijke besmetting net zo goed beschermd maar deze is maar 180 dagen geldig. Daarnaast krijg je enkel een QR code als je positief bent getest bij de GGD. Terwijl er meer manieren zijn om aan te tonen dat je corona hebt gehad maar dan krijg je geen QR code. Er wordt dus duidelijk gepushed richting vaccinatie/booster. En het is nog maar de vraag wat er straks gaat gebeuren met de vierde prik in het ergens voorjaar.
Aangezien alle varianten tot nu toe afgeleiden/familie zijn van elkaar, zal een vaccin dat werkt voor A meestal ook werken voor de andere varianten. Het zal dus alsnog een goede bescherming geven. Bij een natuurlijke bescherming blijf je daarnaast nog steeds hetzelfde probleem hebben, als je maar een kleine load krijgt kun je alsnog ziek worden, maar wel met een mindere bescherming. Dat is dus heel lastig om daar een werking aan te hangen.Op basis van welke wetenschappelijk feiten zorgt een booster op basis van variant A voor een betere en langere bescherming dan een natuurlijke besmetting op basis van de variant die nu rond gaat?
En wat is jouw snelle oplossing waarmee we dat oplossen op een manier die voor de huidige corona-crisis gaat helpen?- 50% van NL heeft overgewicht en 80% van alle mensen die door corona in het ziekenhuis belanden hebben overgewicht. 50% van de mensen zorgt dus voor 80% van de ziekenhuisopnamen. Of werkt deze verhouding nu opeens niet zo?
Verspreiding komt uit alle groepen. Met Omicron wordt dat wat lastiger, maar van alle versies tot nu toe waren de maatregelen vooral bedoeld om het virus af te remmen zodat niet teveel 50+'ers tegelijk ziek zouden worden. Er is een heel traject voordat iemand in het ziekenhuis komt, en je moet niet alleen naar de laatste stap kijken, maar ook de stappen ervoor (dus niet alleen naar het IC zelf kijken, maar ook hoe het komt dat iemand besmet raakt)- 91% van alle ziekenhuisopnamen van de afgelopen 2 jaar is 50+ waarvan 90% een onderliggende ziekte (overgewicht of gerelateerd aan overgewicht) heeft. De druk op de zorg komt overduidelijk al 2 jaar lang uit deze groep.
En toch laten onderzoeken zien dat ze door het vaccin minder vaak (langdurige)klachten krijgen. En wederom, voor Omicron is het even de vraag wat handig is, maar voor eerdere varianten was vaccineren ook voor jongeren overduidelijk beter. Nu met Omicron zou ik zelf ook even afwachten omdat het wel heel snel rond gaat met heel weinig klachten waarmee het voordeel van het vaccineren snel kleiner wordt.- Dat de bijwerkingen van een vaccin statisisch gezien minder zijn wil toch niet zeggen dat iedereen dan maar een vaccinatie nodig heeft? Straks ga je nog beweren dat we massaal kinderen vanaf 5 jaar en gezonde jongeren moeten vaccineren en boosteren. Deze groep is allang prima beschermd door natuurlijke besmetting.
Vandaar ook dat een positieve test ook zorgt voor je groene vinkje.En wat betreft je laatste "feit":
Ik vind het te bizar voor woorden dat we nu nog steeds praten over gevaccineerden en niet gevaccineerden. Het gaat om beschermden en niet beschermden. Keer op keer op keer zijn alle niet gevaccineerden het probleem. Terwijl het grootste gedeelte (kinderen en jongeren) allang natuurlijk besmet is geweest en daardoor een prima bescherming heeft opgebouwd. Op een of andere manier denken mensen nog steeds dat vaccinatie de enige manier is om beschermd te zijn tegen corona. Dit is wetenschappelijke nonsens. Bijna iedereen die besmet is geweest, is prima beschermd. Daarnaast vallen onder de niet gevaccineerden ook de hele groep kinderen. Geef je dan ook kinderen de schuld? Ik zeg het nog maar een keer gezien mijn vorige reactie over kinderen achteloos wordt gemod zonder reden. Het simpele feit is, als je niet gevaccineerden de schuld gaat geven vallen kinderen daar ook onder. Maar dan opeens wordt er wel nuance toegepast want kinderen blijken toch niet echt het probleem te zijn als je kijkt naar de druk op de zorg....
Die iemand krijgt zijn groene vinkje totdat de bescherming is uitgewerkt en zal dan een booster nodig hebben, of opnieuw besmet moeten raken voor bescherming. Daarnaast is wetenschappelijk duidelijk dat voor een besmetting hetzelfde geldt als eenvaccinatie, dat meerdere keren blootgesteld worden aan het virus de bescherming heel rap toe laat nemen.Wat is dan wel het probleem? Van de 10-15% niet gevaccineerden beland maar 1% in het ziekenhuis en van die 1% is 91% 50+ waarvan 90% een onderliggende ziekte heeft. De mensen die een vaccinatie dus serieus moeten overwegen zijn de mensen van 50+ (en iedereen van alle leeftijden die in de risicogroep zit). En niet alle gezonde jongeren en kinderen welke voor het grootste gedeelte niet zijn gevaccineerd en al eerder zijn besmet. Dat zijn gewoon feiten op basis van wetenschap en de ziekenhuiscijfers.
En hoeveel mensen belanden in de zorg door een ongezonde levensstijl? Ben je er ook bewust van dat bijna 90% van alle hart en vaatziektes en 60% van alle kankers voorkomen kunnen worden? Al jarenlang doodsoorzaak nummer 1 en 2. Dus iemand die ongezond leeft heeft voorrang op iemand die gezond leeft maar zich niet wil laten vaccineren? Dit soort uitspraken kun je gewoon niet maken omdat er een hele grote nuance in zit. Iedereen heeft recht op zorg of je nu gevaccineerd bent of niet en of je ongezond leeft of niet. Als je daar toch in wilt snijden moet je ook alle mensen die ongezond leven ook uitsluiten. Het simpele feit is dat de zorg al tientallen jaren overspoeld is door ziektes en aandoeningen die voor een groot gedeelte voorkomen kunnen worden. En als een niet gevaccineerde geen recht meer heeft op zorg dan ook graag direct de zorgpremie laten vervallen. Want mensen hoeven natuurlijk niet te betalen voor iets waar ze geen gebruik van mogen maken in gevallen van nood. Eens kijken hoelang we dat gaan volhouden... Of moeten ze toch maar blijven betalen?
Ik snap oprecht niet waarom je iemand die niet gevaccineerd is maar aangetoond corona heeft gehad alsnog wilt vaccineren en laat staan boosteren.
Alleen is dat geen mening maar toch echt een feit. Door niet te vaccineren zorg je voor een snellere verspreiding (alhoewel met omicron die demping wederom een stuk minder is). Uiteindelijk is het heel simpel, door omicron is er heel veel verandert. Alleen doordat veel van omciron nog niet wetenschappelijk onderbouwd is, kunnen we daar helaas wat minder mee. Zouden we dat nl. wel doen, dan loop je het risico dat er toch iets slecht uitvalt en we alsnog een groot probleem hebben. Er zijn al een paar landen waar het toch nog is gaan pieken op zo'n manier dat Nederland het slecht aan zou kunnen.Ik ben verder niet tegen vaccinaties. Vaccinaties werken, dat wil niet zeggen dat iedereen een vaccinatie nodig heeft. En dat lijken mensen niet te begrijpen. Iedereen boven de 50 en ongezonde levensstijl moet zich laten vaccineren. Evenals alle mensen van alle leeftijden die in een risicogroep zitten. Bij gezonde kinderen en jongeren moet je dat helemaal niet willen. Ik val niet in de risicogroep en heb corona gehad dus ik laat mij niet vaccineren. Als je mij dan alsog aanziet als iemand die "het probleem" is en zorgt voor druk op de zorg en daarmee allemaal dramatische voorbeelden gaat noemen moet je zelf weten. Dat is een mening en geen feit.
Het grootste probleem dat we momenteel hebben is dat we nog te weinig zeker weten over omicron en vooral dat we wat rare pieken in sommige landen hebben gezien. Daarmee is afschaffen van de maatregelen met onze huidige zorgmogelijkheden nog een groot risico. Ik schat echter dat binnen een aantal weken die zekerheid er veel meer is en we alsnog steeds meer maatregelen gaan schrappen.
[removed]
Wow, wat een post, zo vol met aannames, onwetenschappelijk uitspraken en me dingen in de mond leggen (sinds wanneer wil ik ongevaccineerden alle zorg ontzeggen...?)biggydeen2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:24:
[...]
Dus de journalisten van b.v. FTM kletsen maar uit hun nek wou je zeggen? De belangen zijn al veel vaker genoemd maar dat is een complottheorie en je wordt gemod. Er gaat letterlijk vanaf begin 2020 al een filmpje rond over het CTB en dat deze verlengd wordt zodra je een prik haalt. En zo niet hangen er concequenties aan. Terwijl CTB destijds nog totaal niet aan de orde was. Maarja, dat is natuurlijk toeval dat het nu al 1.5 jaar lang gebeurt zonder uitzicht op afschaffing. Andere vormen van bescherming (natuurlijke besmetting) is opeens ondergeschikt aan een vaccinatie terwijl de wetenschap iets heel anders zegt. En in corona debatten gaat het opeens over "mogelijke toekomstige gevaarlijke varianten" om het CTB te verdedigen. Je neemt een vaccinatie zodat je de ziekte in kwestie niet hoeft door te maken, niet omdat een vaccin beter beschermt dan een natuurlijke besmetting. Daarnaast zijn er veel wetenschappers en vaccinologen die waarschuwen om kinderen niet te vaccineren. Maargoed dat zijn allemaal complottheoristen of de informatie klopt niet of etc.
Wat betreft je feiten:
- Een CTB is wel vaccinatiedrang omdat continue testen in de praktijk niet te doen is. Een booster is onbeperkt geldig terwijl een natuurlijke besmetting net zo goed beschermd maar deze is maar 180 dagen geldig. Daarnaast krijg je enkel een QR code als je positief bent getest bij de GGD. Terwijl er meer manieren zijn om aan te tonen dat je corona hebt gehad maar dan krijg je geen QR code. Er wordt dus duidelijk gepushed richting vaccinatie/booster. En het is nog maar de vraag wat er straks gaat gebeuren met de vierde prik in het ergens voorjaar.
Op basis van welke wetenschappelijk feiten zorgt een booster op basis van variant A voor een betere en langere bescherming dan een natuurlijke besmetting op basis van de variant die nu rond gaat?
- Dat de bijwerkingen van een vaccin statisisch gezien minder zijn wil toch niet zeggen dat iedereen dan maar een vaccinatie nodig heeft? Straks ga je nog beweren dat we massaal kinderen vanaf 5 jaar en gezonde jongeren moeten vaccineren en boosteren. Deze groep is allang prima beschermd door natuurlijke besmetting.
En wat betreft je laatste "feit":
Wat is dan wel het probleem? Van de 10-15% niet gevaccineerden beland maar 1% in het ziekenhuis en van die 1% is 91% 50+ waarvan 90% een onderliggende ziekte heeft. De mensen die een vaccinatie dus serieus moeten overwegen zijn de mensen van 50+ (en iedereen van alle leeftijden die in de risicogroep zit). En niet alle gezonde jongeren en kinderen welke voor het grootste gedeelte niet zijn gevaccineerd en al eerder zijn besmet. Dat zijn gewoon feiten op basis van wetenschap en de ziekenhuiscijfers.
Ik snap oprecht niet waarom je iemand die niet gevaccineerd is maar aangetoond corona heeft gehad alsnog wilt vaccineren en laat staan boosteren. Ik ben verder niet tegen vaccinaties. Vaccinaties werken, dat wil niet zeggen dat iedereen een vaccinatie nodig heeft. En dat lijken mensen niet te begrijpen. Iedereen boven de 50 en ongezonde levensstijl moet zich laten vaccineren. Evenals alle mensen van alle leeftijden die in een risicogroep zitten. Bij gezonde kinderen en jongeren moet je dat helemaal niet willen. Ik val niet in de risicogroep en heb corona gehad dus ik laat mij niet vaccineren. Als je mij dan alsog aanziet als iemand die "het probleem" is en zorgt voor druk op de zorg en daarmee allemaal dramatische voorbeelden gaat noemen moet je zelf weten. Dat is een mening en geen feit.
Jammer...
Sommige begin december, maar zelfs kerst komt voorbij. En in de tussentijd geen klachten met negatieve testen. Bij vernieuwde klachten dan ineens weer positief. En klachten is dan, een snotneus.
Wat zijn jullie verwachtingen over het loslaten van quarantaine. Iedere 6 weken 7 dagen jezelf opsluiten is ook zoiets.
Ik verwacht dat die gevallen meestal in December Delta waren en nu Omicron. Niet perse een voorspeller van herinfecties in z'n algemeenheid elke zoveel weken.s3n schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:14:
Ik hoor deze week meerdere gevallen die nu wederom besmet zijn maar het in december ook al waren.
Sommige begin december, maar zelfs kerst komt voorbij. En in de tussentijd geen klachten met negatieve testen. Bij vernieuwde klachten dan ineens weer positief. En klachten is dan, een snotneus.
Wat zijn jullie verwachtingen over het loslaten van quarantaine. Iedere 6 weken 7 dagen jezelf opsluiten is ook zoiets.
Verwijderd
Zonde, maar dat hoort denk ik bij de verschuiving van Tweakers naar een meer casual target audience.
Er zijn nog wel wat onzekerheden, bijvoorbeeld gaan we meer overdracht zien naar 60+ (en daarmee meer opnames)?Imperium schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:26:
Ik snap niet waarom de maatregelen nu niet gewoon opgeheven worden. De ziekenhuizen lijken het prima aan te kunnen.
Ik denk dat direct alles open gooien niet heel handig is, daar hebben we ons in het verleden meermaals op verkeken. Zolang de cijfers gunstig blijven gaan we wel die kant op, er is nu in een maand best veel versoepeld en dat zal over 2-3 weken gewoon zo doorgaan.
2G zal er ook wel niet meer komen met deze situatie. Het hele 3G/CTB zal ook bij ons de komende tijd steeds meer verdwijnen, net zoals je in landen die wat voor lopen met boosters en besmettingen al ziet. Het is nu echt nog heel eventjes geduld hebben IMO
Ik zie vooral het vingerwijzen gelijkmatig met omicron mee stijgen. Als mensen daar nu eens mee ophielden.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:19:
De hoeveelheid conspiracy theory stijgt in dit topic bijna harder dan de besmettingen. Denk sowieso dat sommige mensen de Wikipedia omtrent het preventie paradox eens mogen doornemen maargoed.
Zonde, maar dat hoort denk ik bij de verschuiving van Tweakers naar een meer casual target audience.
Verwijderd
Dat heeft men op de persconferentie goed uitgelegd. Zou die nog eens terugkijken.Imperium schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:26:
Ik snap niet waarom de maatregelen nu niet gewoon opgeheven worden. De ziekenhuizen lijken het prima aan te kunnen.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2022 16:30 ]
Die belangen spelen onmiskenbaar, daar aan voorbij gaan is je kop in het zand steken. Toch denk ik niet dat het de achterliggende motivatie is.42erik schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:41:
Kom op zeg. Het feit dat een CTB misschien in een digitaal id kan is bewijs dat hij eeuwig blijft....? Dat is wel belachelijk kort door de bocht.
Kuipers zei het eigenlijk al tussen de regels door, het CTB is een middel wat handig 'kan zijn'. Ofwel, volgens mij zijn ze gewoon bang dat wanneer je het eenmaal afgeschaft hebt ze het echt niet meer ingevoerd krijgen als het later toch tegen valt. Het kabinet zal het bestaan van het CTB dus zo lang mogelijk blijven rekken omdat ze anders één van hun opties qua maatregelen permanent verliezen.
Dat is zuiver een semantische discussie en die ga je glashard verliezen. Het kabinet stelt nota bene zelf dat ze mensen willen motiveren om mee te doen aan de prikken en de mensen die braaf zijn een soort van willen belonen. Meerdere keren is uitgesproken dat men bang is dat de urgentie tot prikken vervalt als er helemaal geen voordelen meer aan zitten buiten de medische kant.En ik zei niet dat testen per se makkelijk was, ik zei dat het geen dwang was. En dat punt blijft staan.
Dat is ontegenzeggelijk dwang/drang/pushen/nudgen/whatever, dat kan je onmogelijk ontkennen. Dat je niet vastgebonden wordt en geprikt, maar er met moeite omheen kunt werken verandert daar niets aan.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Juist ja, wordt al bijna twee jaar uitgemaakt voor bang schaap dat uit angst zichzelf laat prikken met een vaccin dat ons opgedwongen wordt door een corrupte regering die een plan heeft voor een great reset ofzoiets.zacht schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:30:
[...]
Ik zie vooral het vingerwijzen gelijkmatig met omicron mee stijgen. Als mensen daar nu eens mee ophielden.
En als ik dan zeg dat de conspiracy shit je de strot uit komt dan ben ik opeens zo polariserend bezig.

Voorheen werd die onzin weggehaald uit dit topic.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:32:
[...]
Juist ja, wordt al bijna twee jaar uitgemaakt voor bang schaap dat uit angst zichzelf laat prikken met een vaccin dat ons opgedwongen wordt door een corrupte regering die een plan heeft voor een great reset ofzoiets.
En als ik dan zeg dat de conspiracy shit je de strot uit komt dan ben ik opeens zo polariserend bezig.
Tegenwoordig verspreiden de mods het net zo hard.
Helaas word dit topic niet tot amper meer gemodereerd
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Kans op herinfectie bij voorgaande variant was 3%, nu schijnt het 13% te zijn.s3n schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:14:
Ik hoor deze week meerdere gevallen die nu wederom besmet zijn maar het in december ook al waren.
Alsnog heb je dus eigenlijk prima bescherming als je het hebt gehad, zeker als de herinfectie niet meer dan een nat neusje is.
Ik werk met de positieve testuitslagen: 79.206user109731 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:21:
[Twitter]
[Twitter]
Weekdag gecorrigeerd 71782
Dat getal staat al vijf dagen bijna vlak, nog slechts een lichte uptrend.
Meest recente schatting R-waarde: 1.15 op 18-1. Zit in een sterk dalende trend en kan over 4 dagen de 1 aanraken
We zouden dan ondanks de opkomst van AY.2 subvariant en het flinke effect van heropening PO en VO toch nog in januari een piek zetten. Ik voorzie echter geen snelle daling na de piek. De effecten van de versoepelingen komen er alweer aan, ik denk dat de R-waarde een tijdje rond 1 blijft hangen.
Ziekenhuis:
* kliniek: 150 , gecorrigeerd ook 150. Aan de hoge kant, ik verwacht 125 a 130 per dag voor de lopende week.
* IC: 11, netjes op het gemiddelde. Hierin zit niet veel waakdagefect en ook nauwelijks een trend, het getal beweegt al een tijdje zijwaarts
Opnamekans: daling is nog intact (27 dagen op rij), maar vlakt wel af. Tijdverloop begint steeds meer af te wijken van de scherpe V-vorm die we in de zomer zagen, suggereert steeds groter structureel effect. Schatting voor het veilige aantal positieve tests per dag (voordat de ziekenhuizen overstromen): verhoogd van 130.000 naar 133.000.
Ik zou graag een dag of vijf de ontwikkeling van R en de effecten van de huidige versoepelingen willen afwachten. Als die meevallen, denk ik dat we de resterende beperkingen kunnen loslaten. Dat punt begint langzaam maar zeker helder te worden.
Ik snap wat je zegt en bij de grote demo's zal je inderdaad vast vaak dezelfde mensen treffen maar bij die kleine fakkeltochten zie je soms op één avond in tientallen steden/dorpen een optocht. Dat is praktisch niet uitvoerbaar met dezelfde mensen..martwoutnl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:26:
[...]
Zijn het dan ook uniek aantal mensen en zijn het dezelfde mensen die van stad naar stad trekken. Je ziet bij die grote vaak dezelfde type's rondlopen. En dan lees je dat ze tegen de priktatuur zijn. Dan weet ik alweer genoeg.
Zullen we kikkervergif in onze armen branden?
Want we weten niet wat er in het vaccin zit!
Ik ken in mijn directe omgeving niemand die meteen ernstige klachten had bij een Covid infectie. Maar ik heb wel twee collega's, fitte dertigers, die na milde klachten Long Covid kregen en nu al meer dan een half jaar niet kunnen werken. Echt ontzettend zuur voor die mensen.
Omicron geeft veelal milde klachten, maar als ook maar een paar procent daarvan Long Covid ontwikkelt, dan hebben we nog steeds een enorme ellende voor de boeg
Ik weet het niet... Sommige landen gooien de maatregelen overboord zoals Engeland, Schotland, Ierland en Denemarken, dat is natuurlijk een gunstig signaal maar je hebt ook landen die nog steeds streng beleid voeren zoals Oostenrijk met haar vaccinatieplicht en Duitsland en Frankrijk met hun 2G.user109731 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:29:
[...]
2G zal er ook wel niet meer komen met deze situatie. Het hele 3G/CTB zal ook bij ons de komende tijd steeds meer verdwijnen, net zoals je in landen die wat voor lopen met boosters en besmettingen al ziet. Het is nu echt nog heel eventjes geduld hebben IMO
Nederland zal dan wel weer achter die landen aan blijven hobbelen vrees ik.
De Vechtsebanen in Utrecht zijn het er in ieder geval niet mee eens
https://www.rtvutrecht.nl...noods-sluiting-als-gevolg
IJsbaan Vechtsebanen gaat geen QR-code vragen, met desnoods sluiting als gevolg
Gisteren, 21:48
•
2 minuten leestijd
© RTV Utrecht
UTRECHT - IJsbaan de Vechtsebanen in Utrecht is niet van plan bezoekers naar een QR-code te vragen. Eigenaar Michael van de Kuit zegt 'helemaal klaar' te zijn met de regels van de overheid. Wat als zijn besluit betekent dat de ijsbaan dicht moet? "Dat is dan maar zo. Maar dan gaan we ook nooit meer open."
Van de Kuit was woest toen hij dinsdag de corona-persconferentie zag en hij deze week de cijfers van het financiële verlies van de ijsbaan te horen kreeg. "Iedereen maar richting die QR-code praten, dat heeft helemaal geen zin. Het helpt niet."
"Ik ben als ondernemer en zakenman de draad kwijt." Van de Kuit zegt tegen RTV Utrecht dat de ijsbaan in de wijk Overvecht 600.000 euro verlies heeft gedraaid. "Toen ik dat hoorde en het nieuws van de persconferentie, toen brak het lijntje. Het is mooi geweest. De gemeente kan ons sluiten, dat is allemaal goed. Maar dan gaan we nooit meer open. Zo zitten we erin."
De gemeente laat in een reactie weten contact te zullen zoeken met de Vechtsebanen. Op het stadskantoor waren woensdag nog geen signalen binnengekomen dat schaatsers zonder coronapas de ijsbaan op konden. Vandaag zal handhaving langsgaan bij de ijsbaan.
Het is mooi geweest, we stoppen met de regeltjes die ze bedenken.
Eigenaar Vechtsebanen
Enkele maanden terug weigerde de Vechtsebanen ook om bezoekers om een coronapas te vragen. Voor de buitenbaan hebben schaatsers geen QR-code nodig, maar voor de binnenbaan wel. Die werd daarom enige tijd gesloten, tot ongenoegen van enkele partijen in de gemeenteraad.
Vorig jaar zei Van de Kuit dat de QR-code niet alleen logistiek lastig is, destijds voerde hij ook morele bezwaren op. "Het zijn allemaal spelregels die bij ons niet werken", voegt hij vandaag toe. Volgens de ondernemer gaan er zoveel mensen de baan op, die allemaal een uur kunnen komen schaatsen. "Als die allemaal gecontroleerd moeten worden, dan kan de helft in de rij omkeren naar huis."
Maar ook over het nut van de QR-code is de ondernemer kritisch: "We willen alle maatregelen uitvoeren, maar we moeten goed blijven nadenken. Minister Kuipers zegt dat als we ons met z'n allen houden aan de QR het 15 procent scheelt in de R-waarde. Maar die 15 procent geldt als iédereen de QR-code vraagt, ook winkels en supermarkten. Het is mooi geweest, we stoppen met de regeltjes die ze bedenken."
Lekker uit reflex blijven reageren. Je reageert op iemand die een medestander van je is, hij constateert dat het zo werkt maar gebruikt het niet als argument vóór het CTB.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:43:
[...]
Dus jouw logica is dat het CTB niet meer nodig is, maar omdat het in de toekomst misschien nodig is moeten we het nu in stand houden.
Dus de regering is machtig genoeg om een onnodig CTB in stand te houden, maar niet machtig genoeg om hem in te voeren zodra die weer nuttig is?
Dat is ook een slechte actie ja. Als iedereen het beleid nu eens gewoon uit gaat voeren of anders de toko dicht blijft houden.Vlassie1980 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:42:
https://www.quotenet.nl/michael-van-de-kuit/
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als men zich niet zo ontzettend druk maakte over hoe 'rechtvaardig' hun argument klonk bestond deze discussie helemaal niet. Beiden kampen willen dat het wel/geen dwang heet omdat het wel/niet goed uitkomt voor hun argument dat alle maatregelen die onder de CTB vallen wel/niet te ver gaan om de maatschappij tegen de uitbraak van het virus te beschermen. De crux zit hem in het wel/niet te ver gaan, en dat is de enige logische discussie om te voeren. De rest is alleen maar voor het eigen ego, want als ik ervoor kan zorgen dat het wel/geen dwang genoemd zal worden dan is dat zeker de bijl in de wortel van het argument van de persoon die vind dat het wel/geen dwang is. Not.Gonadan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:30:
[...]
Dat is zuiver een semantische discussie en die ga je glashard verliezen. Het kabinet stelt nota bene zelf dat ze mensen willen motiveren om mee te doen aan de prikken en de mensen die braaf zijn een soort van willen belonen. Meerdere keren is uitgesproken dat men bang is dat de urgentie tot prikken vervalt als er helemaal geen voordelen meer aan zitten buiten de medische kant.
Dat is ontegenzeggelijk dwang/drang/pushen/nudgen/whatever, dat kan je onmogelijk ontkennen. Dat je niet vastgebonden wordt en geprikt, maar er met moeite omheen kunt werken verandert daar niets aan.
Ik geef het op. Ik quote letterlijk de conclusies uit het Delft rapport, ik heb het alleen in kopjes verdeeld voor het overzicht. Daar zit geen tekst van mij bij in de quotes.Patriot schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:37:
[...]
Sorry maar dit vind ik nog meer misleiden dan wat Kuipers dinsdagavond deed. Jij draait de optimale situatie nu volledig om; alsof mensen die eigenlijk niet naar de kroeg zouden willen gaan toch nu uit protest lekker met anderen met een hoog besmettingsrisico op een kluitje gaan zitten omdat ze geen groen vinkje hebben.
Ja, de auteurs van het onderzoek geven aan dat de effectiviteit in de praktijk minder zal zijn dan ze daar berekenen maar op de manier waarop jij dat als verantwoording van je voorspelling gebruikt kun je ook zeggen dat een voorspelling dat het CTB zal leiden tot een verhoging van het R-getal naar 4000 in lijn valt met de conclusie van de auteurs.
[...]
Goed, ik kom met name op werkplekken waar men soms 100+ m2 voor zichzelf heeft, dus de kans op besmetting vrijwel nihil is. Daarom had ik er al bij gezet dat het mijn bias is.Dat is toch juist erg voor de hand liggend? Juist op werkplekken is de minste controle en als je kijkt naar de drukte op de weg zit het met naleving ook niet echt lekker. Bovendien ben je daar zomaar 40 uur per week, en zoals Ernst Kuipers sterk benadrukte tijdens de persconferentie is extra tijd waarin je blootgesteld kunt worden ook gewoon een heel erg belangrijke factor in de verspreiding van het virus. Dat het onderzoek aantoont dat er dus veel besmettingen op het werk plaatsvinden vind ik weinig verbazend.
Naleving van het thuiswerkadvies is erg laag als je kijkt naar de reisbewegingen die Google rapporteert (een afname van 5% woon-werkverkeer t.o.v. de eerste 5 weken van 2020, toen er nog vrijwel geen sprake was van Corona in Nederland), maar we zouden moeten geloven dat dat met naleving van de andere maatregelen op de werkplek wel goed zit? Het is ook waarom ik steeds geageerd heb tegen het wegzetten van de horeca als de absolute besmettingen-boeman.
Overigens is hier het thuiswerkadvies vrij snel een indirecte functie, elders... Ik denk dat dat voor meer werkgevers geldt.:X
Kan horeca ondanks maatregelen gewoon weer open dankzij luchtreinigers?
Ik ben benieuwd of de burgemeesters een stap durven te doen.
Hier trouwens het verhaal zonder paywall.
De Stichting Luchtzuiver beijvert zich om de betreffende apparatuur erkend te krijgen. Het schijnt zo te zijn dat er in Nederland nog geen certificerende instantie is voor deze apparatuur. Advocaat Michael Ruperti zegt namens de Stichting Luchtzuiver dat de burgemeester als functionaris op basis van de Wet Publieke Gezondheid in bijzondere omstandigheden ontheffing kan verlenen voor bijvoorbeeld het openen van een café waar de betreffende reinigingsapparatuur is aangebracht.
Marco Filippo: “Ik stel mijn café voor deze pilot beschikbaar, maar het gaat natuurlijk niet om mij of om De Guyter. Het gaat om de hele horeca en onze gasten die er naar snakken dat ze weer een drankje en een hapje kunnen doen.
Nita Graafland van Eerlijk Alternatief: “Wij willen als lokale partij dat er voor heel Nederland heel serieus naar wordt gekeken, technisch en juridisch. Ik ben heel positief over de mogelijkheden die de wet biedt en op basis van wat ik allemaal hoor en lees, ben ik ook heel positief over deze apparatuur. Er zijn ontzettend veel cowboys op de markt die allemaal ventilatiemateriaal en luchtreinigers aanbieden. Daarom is het de hoogste tijd dat het kaf van het koren wordt gescheiden en dat er een certificering komt zodat mensen die dit soort spullen kopen er ook zeker van kunnen zijn dat het goed is. Als we apparatuur hebben die de lucht echt bewezen reinigt, dan kunnen we een keer af van het ad hoc jojo beleid dat we tot nu toe hebben gehad in de strijd tegen corona.” De burgemeester nam het ontheffingsverzoek in ontvangst en beloofde er zo snel mogelijk op terug te komen.
[ Voor 66% gewijzigd door Wolly op 27-01-2022 16:57 ]
Precies, het is een semantische discussie die afleidt van waar het om gaat: Vinden we het een legitieme methode om mensen over de streep te trekken of niet. Een andere woordkeuze gaat verschillende partijen daarin echt niet meer tot elkaar brengen.Patriot schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:50:
Als men zich niet zo ontzettend druk maakte over hoe 'rechtvaardig' hun argument klonk bestond deze discussie helemaal niet. Beiden kampen willen dat het wel/geen dwang heet omdat het wel/niet goed uitkomt voor hun argument dat alle maatregelen die onder de CTB vallen wel/niet te ver gaan om de maatschappij tegen de uitbraak van het virus te beschermen. De crux zit hem in het wel/niet te ver gaan, en dat is de enige logische discussie om te voeren. De rest is alleen maar voor het eigen ego, want als ik ervoor kan zorgen dat het wel/geen dwang genoemd zal worden dan is dat zeker de bijl in de wortel van het argument van de persoon die vind dat het wel/geen dwang is. Not.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Of het nog nodig is blijft een discussie, dat hangt af van de bijdrage die het levert en of je de demping de belasting op de maatschappij waard vindt.Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:43:
Dus jouw logica is dat het CTB niet meer nodig is, maar omdat het in de toekomst misschien nodig is moeten we het nu in stand houden.
Dus de regering is machtig genoeg om een onnodig CTB in stand te houden, maar niet machtig genoeg om hem in te voeren zodra die weer nuttig is?
Los daarvan is het voor het kabinet absoluut makkelijker om zaken in stand te houden dan ze weer opnieuw op moeten zetten. Zeker wanneer ook infrastructuur of betrokken personeel afgeschaald zou worden na afschaffing.
Zo ben ik ook heel erg benieuwd of de noodwet verlengd gaat worden. Je kunt namelijk strak prima argumenteren dat de crisis wel voorbij is en weer toe kunnen met de normale processen. Via de normale processen kan je namelijk ook prima maatregelen nemen alleen kan je minder ad-hoc doorpakken. Ik vraag mij sterk af of ze die al los durven laten of dat het nog wel een jaartje blijft omdat het wel lekker is die vrijheid te hebben als kabinet zijnde.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik had het vooral op de manier waarop je met de conclusie dat de optimale situatie niet haalbaar is aan de wandel ging en er het tegenovergestelde uit haalde. Dat vind ik geen terechte conclusie.Señor Sjon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:51:
[...]
Ik geef het op. Ik quote letterlijk de conclusies uit het Delft rapport, ik heb het alleen in kopjes verdeeld voor het overzicht. Daar zit geen tekst van mij bij in de quotes.
Dat denk ik helaas ook.[...]
Goed, ik kom met name op werkplekken waar men soms 100+ m2 voor zichzelf heeft, dus de kans op besmetting vrijwel nihil is. Daarom had ik er al bij gezet dat het mijn bias is.
Overigens is hier het thuiswerkadvies vrij snel een indirecte functie, elders... Ik denk dat dat voor meer werkgevers geldt.:X
En bovendien doen we dat wel met meer dingen: De dienstplicht bijvoorbeeld, die is nooit afgeschaft, sterker nog, sinds 2020 is er ook een dienstplicht voor vrouwen. Mocht er een oorlog uitbreken dan is het wel handig om strijdkrachten verplicht op te kunnen roepen zonder dat daar een ellenlange wetswijziging voor nodig is.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Tsja mooi voorbeeld van hoe het dan nu "de druppel" zou zijn en dan verderop in hetzelfde artikel dat die eigenaar eigenlijk nog nooit ergens aan mee heeft willen werken, dus zo nieuw is het allemaal niet en al helemaal niet de druppel.Vlassie1980 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:42:
Nederland zal dan wel weer achter die landen aan blijven hobbelen vrees ik.
Define {Stront} want hier was en is het duidelijk wat het was en waarom het moest worden ingevoerd. Bij een nieuwe {kan van alles zijn} moet het wat mij betreft weer door de eerste en tweede kamer, zo werkt ons land. Minder ontwikkelde landen hebben inderdaad vaak allerlei wetten die te pas en te onpas kunnen worden ingezet (Polen, Rusland, Hongarije) - ik voel mij in dat rijtje niet thuis.Yaksa schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:12:
Ik snap die hele discussie over het 'op de plank laten liggen in geval van' van het CTB niet. Het maakt toch niet uit om zoiets wettelijk vast te leggen, heeft alleen maar voordelen als de stront weer eens tegen de ventilator vliegt.
Tsja, er zijn te weinig wapens en minutie voor het huidige kleine beroepsleger, ik zie dat nog niet gebeuren (kan ik alsnog dienstweigeraar/desateur worden omdat ik al pang pang roepend echt niet een vijandig leger tegemoet ga lopenEn bovendien doen we dat wel met meer dingen: De dienstplicht bijvoorbeeld, die is nooit afgeschaft, sterker nog, sinds 2020 is er ook een dienstplicht voor vrouwen. Mocht er een oorlog uitbreken dan is het wel handig om strijdkrachten verplicht op te kunnen roepen zonder dat daar een ellenlange wetswijziging voor nodig is.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik verwacht dat het effect nogal van de plaatsing afhangt, van zowel apparatuur als publiek (en een eventuele bron). De plaatsing van apparatuur is nog wel aardig te bepalen en beïnvloeden vooraf, maar de effectiviteit als er zich (verplaatsend) publiek bevind en een besmettingsbron zich op willekeurige plaatsen kan bevinden dan wordt het al lastiger. Als je je in een luchtstroom tussen bron en aanzuiging bevind lijkt me de kans op besmetting vrij groot. Het kan wel zijn dat het wel een aardige reductie geeft voor de rest van een ruimte, maar dan geldt dus weer dat je niet al te veel besmettingsbronnen binnen moet hebben, wat dan weer een beetje het nut ondergraaft (ten opzichte van moeite en kosten).Wolly schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:54:
Hoe ver zou het RIVM zijn met het onderzoek naar luchtreinigers? Dat duurt nu al zolang dat ondernemers ontheffing gaan vragen aan de burgemeester om toch open te mogen zonder coronaregels.
Kan horeca ondanks maatregelen gewoon weer open dankzij luchtreinigers?
Ik ben benieuwd of de burgemeesters een stap durven te doen.
Hier trouwens het verhaal zonder paywall.
Allemaal prima punten om te onderzoeken, de minister heeft vorig jaar al toegezegd dat het RIVM ernaar zou kijken dus hopelijk komt er snel een rapport. In scholen lijkt het wel effect te hebben, die settng is redelijk te vergelijken met restaurants.gekkie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:20:
[...]
Ik verwacht dat het effect nogal van de plaatsing afhangt, van zowel apparatuur als publiek (en een eventuele bron). De plaatsing van apparatuur is nog wel aardig te bepalen en beïnvloeden vooraf, maar de effectiviteit als er zich (verplaatsend) publiek bevind en een besmettingsbron zich op willekeurige plaatsen kan bevinden dan wordt het al lastiger. Als je je in een luchtstroom tussen bron en aanzuiging bevind lijkt me de kans op besmetting vrij groot. Het kan wel zijn dat het wel een aardige reductie geeft voor de rest van een ruimte, maar dan geldt dus weer dat je niet al te veel besmettingsbronnen binnen moet hebben, wat dan weer een beetje het nut ondergraaft (ten opzichte van moeite en kosten).
Uiteindelijk zijn dit wel de mogelijke oplossingen die voor de langere termijn nodig zouden kunnen zijn.
Beetje off-topic: Sowieso is ventilatie en zuivering een goed idee, ook tegen verkoudheid en voor productiviteit. Iedereen die regelmatig vergaderde kent wel dat na anderhalf uur de concentratie terug liep door een zuurstof te kort. Gelukkig zie ik steeds vaker Co2 meters in vergaderruimtes en begrijp ik dat ze ook in scholen steeds vaker worden toegepast.Wolly schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:24:
[...]
Allemaal prima punten om te onderzoeken, de minister heeft vorig jaar al toegezegd dat het RIVM ernaar zou kijken dus hopelijk komt er snel een rapport. In scholen lijkt het wel effect te hebben, die settng is redelijk te vergelijken met restaurants.
Uiteindelijk zijn dit wel de mogelijke oplossingen die voor de langere termijn nodig zouden kunnen zijn.
Ik citeer:42erik schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:07:
[...]
Wow, wat een post, zo vol met aannames, onwetenschappelijk uitspraken en me dingen in de mond leggen (sinds wanneer wil ik ongevaccineerden alle zorg ontzeggen...?)
Jammer...
"maar laten we blijven roepen dat die ongevaccineerde rechten heeft... dat dat recht van de anderen rechten ontneemt is dan blijkbaar minder belangrijk."
Wat wil dan precies zeggen met bovenstaande als je ongevaccineerden geen recht tot zorg wilt ontzeggen? Dus ja, ongevaccineerden hebben dezelfde rechten. En dat zal ik ook blijven roepen. En als je daar over wilt discussiëren moet je het volledige spectrum meenemen. We gaan hier niet roepen dat iemand wel een hartoperatie zou moeten krijgen omdat de persoon in kwestie zijn hele leven ongezond heeft geleefd maar een persoon die geen vaccinatie heeft gehad maar verder gezond is opeens andere rechten zou hebben. Daarnaast staat je eigen post vol met aantijgingen richting niet gevaccineerden want de helft van de klachten die je noemt wordt veroorzaakt door de polariseerde CTB en niet door het virus of ongevaccineerden.
En welke onwetenschappelijke uitspraken dan precies? Ik hoor graag om welke uitspraken het gaat en zie een groot onderzoek wat het tegendeel bewijst tegemoet.
Stationaire setting heeft inderdaad de meeste kans dat je daar een substantieel effect kunt verwachten en als het 1 apparaat is, dan lijkt mij een cirkel of U-vorm het meest kansrijk om echt effectief te zijn (maar weer niet altijd "haalbaar" of gewenst).Wolly schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:24:
[...]
Allemaal prima punten om te onderzoeken, de minister heeft vorig jaar al toegezegd dat het RIVM ernaar zou kijken dus hopelijk komt er snel een rapport. In scholen lijkt het wel effect te hebben, die settng is redelijk te vergelijken met restaurants.
Zou kunnen, eigenlijk net als het hele "CTB, met een aantal G's" voornamelijk afhankelijk van "was dit het" of "er komt nog een plottwist". Kortom krijgen we een lange termijn of niet, het lastige is, dat weten we niet.Uiteindelijk zijn dit wel de mogelijke oplossingen die voor de langere termijn nodig zouden kunnen zijn.
En in dat licht vind ik het onderzoeken en bediscussiëren van 1G, 2G en 3G dus ook niet vreemd of slecht etc. En daarbij vind ik het dus ook niet alleen relevant wat het nut is voor de huidige variant, ook hierbij kun je rekening houden met hypothetische varianten en daarop alvast een deel van de discussie voeren en bepalen of een (bijna) meerderheid van de kamer(s) het principieel nooit zou steunen (ook al zou de effectiviteit bij een bepaalde hypothetische variant een stuk hoger liggen) of dat het daar wel degelijk van afhankelijk is.
Dan weet het kabinet ook wat alvast welke opties bij een plottwist als nog (relatief snel) tot overeenstemming en uitvoering zouden kunnen leiden.
Dus op zich niet tegen goed onderzoeken (en dus niet alleen of primaire focus op een filter of plasma-zapp-effectiviteit, dat geloof ik allemaal wel dat dat kan. Maar vooral in welke situaties is het wel of niet toepasbaar tov o.a. de kosten en eventuele nevenwerkingen en een aantal van die zaken zal niet (erg) verschillen per apparaat lijkt me zo en zou dus generieke info op kunnen leveren).
Ho, dat was niet bedoeld als een verwijt richting jou, ik ben het geloof ik helemaal met je eens. Trust me, ik heb ook de nodige beledigingen-en-verwijten-waar-ik-niks-mee-kan naar mijn hoofd gehad de afgelopen twee jaar. Ik hoor ze nog steeds, zowel in mijn persoonlijke omgeving, als op straat, als beroepsmatig. Schaap, gif in mijn lijf, etcetera, je kent het wel. Ik denk ook regelmatig 'koekoek!' als ik een verhaal aan hoor dat van Hans Christiaan Andersen afkomstig lijkt. En van een geheel andere kant krijg ik ze ook (waarom ben je nog niet geboosterd? Wappie.).Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:32:
[...]
Juist ja, wordt al bijna twee jaar uitgemaakt voor bang schaap dat uit angst zichzelf laat prikken met een vaccin dat ons opgedwongen wordt door een corrupte regering die een plan heeft voor een great reset ofzoiets.
Maar het valt me dus echt op, dat het weer toeneemt, wijzende vingers naar andere groepen. Het is een tijdje echt minder geweest. Het levert ook zo weinig op. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, mensen gaan nu echt niet meer veranderen, we zullen het moeten doen met wat we hebben.
Kijk, zo kan ik prima met je eerste punt meegaan. Dit klinktogisch en niet als 1 of ander evil masterplanGonadan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:30:
[...]
Die belangen spelen onmiskenbaar, daar aan voorbij gaan is je kop in het zand steken. Toch denk ik niet dat het de achterliggende motivatie is.
Kuipers zei het eigenlijk al tussen de regels door, het CTB is een middel wat handig 'kan zijn'. Ofwel, volgens mij zijn ze gewoon bang dat wanneer je het eenmaal afgeschaft hebt ze het echt niet meer ingevoerd krijgen als het later toch tegen valt. Het kabinet zal het bestaan van het CTB dus zo lang mogelijk blijven rekken omdat ze anders één van hun opties qua maatregelen permanent verliezen.
[...]
Dat is zuiver een semantische discussie en die ga je glashard verliezen. Het kabinet stelt nota bene zelf dat ze mensen willen motiveren om mee te doen aan de prikken en de mensen die braaf zijn een soort van willen belonen. Meerdere keren is uitgesproken dat men bang is dat de urgentie tot prikken vervalt als er helemaal geen voordelen meer aan zitten buiten de medische kant.
Ja, het is wat semantisch. Het is pushen, dat is waar. Dwang vind ik het niet, zeker niet gezien de plekken waar het nu is. Niet in primaire winkels, of op de werkvloer. In mijn ogen wordt het dan pas dwang. Of als ze letterlijk de plicht invoeren, dat is sowieso dwang
Op zich is zuurstof (/CO2) weer wat anders dan "zuiveren", vervolgens heb je juist een stroming die geloofd dat een bepaalde blootstelling aan pathogenen juist nuttig is (in de jeugd) ipv een te steriele omgeving.franssie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:26:
[...]
Beetje off-topic: Sowieso is ventilatie en zuivering een goed idee, ook tegen verkoudheid en voor productiviteit. Iedereen die regelmatig vergaderde kent wel dat na anderhalf uur de concentratie terug liep door een zuurstof te kort. Gelukkig zie ik steeds vaker Co2 meters in vergaderruimtes en begrijp ik dat ze ook in scholen steeds vaker worden toegepast.
Achja zal al wel een hoop beter zijn dan mijn oude lokalen, met enerzijds belachelijk hoog gestookte radiatoren, anderzijds de ramen open en toch nog een waterval hebben van de ramen aan condens van al die dampende koters en nat geregende jassen en broeken in zo'n lokaal, met een bijkomende onovertroffen "odeur"
Als ik in mijn eentje thuis zit (te weten; met mechanische ventilatiefranssie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:26:
[...]
Beetje off-topic: Sowieso is ventilatie en zuivering een goed idee, ook tegen verkoudheid en voor productiviteit. Iedereen die regelmatig vergaderde kent wel dat na anderhalf uur de concentratie terug liep door een zuurstof te kort. Gelukkig zie ik steeds vaker Co2 meters in vergaderruimtes en begrijp ik dat ze ook in scholen steeds vaker worden toegepast.
[ Voor 1% gewijzigd door Patriot op 27-01-2022 17:52 . Reden: Knappe zin maken 8)7 ]
Dat bedoelde en schreef ik ook dacht ik Ventileren is Zuurstof, filteren is zuiveren, dat zijn twee dingen die onafhankelijk moeten gebeuren in elke ruimte. Dus ja zuurstof kan je niet maken/verhogen met filteren (recirculatie)gekkie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:46:
[...]
Op zich is zuurstof (/CO2) weer wat anders dan "zuiveren",
Volgens mij is dat algemeen herkend en wordt in een normale situatie het gebruiken val al die antibacteriële zeepjes etc juist afgeraden, moet je buitenspelen - weerstand opdoen als je nog jong en fit bent. Toegenomen allergie wordt hier onder andere aan geweten. Bij RSI bij kinderen zou ik toch - tijdelijk - voorzichtiger zijn. Maar ik heb geen kinderen dus makkelijk kletsen ;-)vervolgens heb je juist een stroming die geloofd dat een bepaalde blootstelling aan pathogenen juist nuttig is (in de jeugd) ipv een te steriele omgeving.
Dubbel genaaid houdt beter immers, want een goed probleem komt nooit alleen.
Dat hoop ik wel. Maar wat ik soms nog zie aan noodlokalen en oudbouw als ik er langs rij (leuk zo'n momumentaal gymnasium) dan vrees ik dat er nog niet heel veel verbetert is de afgelopen 30 jaar. Geen idee wat de gemiddelde leeftijd van een schoolgebouw is maar het is denk ik hoger dan van een gemiddeld kantoorgebouw.Achja zal al wel een hoop beter zijn dan mijn oude lokalen, met enerzijds belachelijk hoog gestookte radiatoren, anderzijds de ramen open en toch nog een waterval hebben van de ramen aan condens van al die dampende koters en nat geregende jassen en broeken in zo'n lokaal, met een bijkomende onovertroffen "odeur".
[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 27-01-2022 17:55 . Reden: beter opgedeeld ]
Daar haal je uit dat ik ongevaccineerden zorg wil ontzeggen...? Ja, echt top gesprek voeren zo, een zin volledig bizar interpreten, en extreme trekken en dan daartegen in het verweer komen. Kansloos.biggydeen2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:37:
[...]
Ik citeer:
"maar laten we blijven roepen dat die ongevaccineerde rechten heeft... dat dat recht van de anderen rechten ontneemt is dan blijkbaar minder belangrijk."
Wat wil dan precies zeggen met bovenstaande als je ongevaccineerden geen recht tot zorg wilt ontzeggen? Dus ja, ongevaccineerden hebben dezelfde rechten. En dat zal ik ook blijven roepen.
Het CTB zorgt voor eindtijden als 2200? Voor quarantaine maatregelen? Voor 1.5m? Voor uitgestelde zorg?Daarnaast staat je eigen post vol met aantijgingen richting niet gevaccineerden want de helft van de klachten die je noemt wordt veroorzaakt door de polariseerde CTB en niet door het virus of ongevaccineerden.
Zullen we het andersom doen? Jij claimt dingen die hier al tig keer ontkracht zijn, dan mag je zelf het grootschalig onderzoek zoeken.En welke onwetenschappelijke uitspraken dan precies? Ik hoor graag om welke uitspraken het gaat en zie een groot onderzoek wat het tegendeel bewijst tegemoet.
Het lastige is natuurlijk dat je slechts kan werken met het positieve testuitslagen, en dat we hierdoor slechts een gedeelte van de besmettingen zien. (ik begrijp dat je zoveel mogelijk appels met appels wil vergelijken, anders schiet het ook niet op)t_captain schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:37:
[...]
Ik werk met de positieve testuitslagen: 79.206
Weekdag gecorrigeerd 71782
Dat getal staat al vijf dagen bijna vlak, nog slechts een lichte uptrend.
Meest recente schatting R-waarde: 1.15 op 18-1. Zit in een sterk dalende trend en kan over 4 dagen de 1 aanraken
Het is jammer dat we niet genoeg capaciteit hebben (ingekocht, ons bent zunig) om deze periode de totale omvang van het aantal besmettingen te kunnen zien.
Klopt je begon er mee, maar je verdere voorbeeld gaf vooral aanleiding tot de zuurstof/co2/ventilatie component. En aan zuiveren kunnen dus ook nog weer wat andere (langere termijn) componenten zitten, waar we wellicht het fijne nog niet echt van weten).franssie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:51:
[...]
Dat bedoelde en schreef ik ook dacht ik Ventileren is Zuurstof, filteren is zuiveren, dat zijn twee dingen die onafhankelijk moeten gebeuren in elke ruimte. Dus ja zuurstof kan je niet maken/verhogen met filteren (recirculatie)
Hangt er vanaf of dat letterlijk genaaid is of overdrachtelijkDubbel genaaid houdt beter immers, want een goed probleem komt nooit alleen.
Mjah monumenten heh, al zijn ze hier in de gemeente flink bezig (geweest) met de middelbare scholen, dus is of wordt allemaal nieuwbouw, maar goed dat is nog steeds geen garantie dat ventilatie (maar ook licht omstandigheden etc.) per se een belangrijke rol in het ontwerp hebben gekregen.Dat hoop ik wel. Maar wat ik soms nog zie aan noodlokalen en oudbouw als ik er langs rij (leuk zo'n momumentaal gymnasium) dan vrees ik dat er nog niet heel veel verbetert is de afgelopen 30 jaar. Geen idee wat de gemiddelde leeftijd van een schoolgebouw is maar het is denk ik hoger dan van een gemiddeld kantoorgebouw.
Mwah, iets met bouwvoorschriften misschien.gekkie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:58:
[...]
Klopt je begon er mee, maar je verdere voorbeeld gaf vooral aanleiding tot de zuurstof/co2/ventilatie component. En aan zuiveren kunnen dus ook nog weer wat andere (langere termijn) componenten zitten, waar we wellicht het fijne nog niet echt van weten).
[...]
Hangt er vanaf of dat letterlijk genaaid is of overdrachtelijk
[...]
Mjah monumenten heh, al zijn ze hier in de gemeente flink bezig (geweest) met de middelbare scholen, dus is of wordt allemaal nieuwbouw, maar goed dat is nog steeds geen garantie dat ventilatie (maar ook licht omstandigheden etc.) per se een belangrijke rol in het ontwerp hebben gekregen.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ongeacht hoeveel testcapaciteit, je gaat nooit alle besmettingen zien. Asymptomatisch, geen zin omgustaveau schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:55:
[...]
Het lastige is natuurlijk dat je slechts kan werken met het positieve testuitslagen, en dat we hierdoor slechts een gedeelte van de besmettingen zien. (ik begrijp dat je zoveel mogelijk appels met appels wil vergelijken, anders schiet het ook niet op)
Het is jammer dat we niet genoeg capaciteit hebben (ingekocht, ons bent zunig) om deze periode de totale omvang van het aantal besmettingen te kunnen zien.
te testen, bang om te testen, bang voor de gevolgen van de uitslag, …
In feite zou een aselecte steekproef van dagelijks enkele duizenden willekeurige mensen nog meer zeggen.
Die zijn vaak minimaal en worden vervolgens tijdens het ontwerp vaak gehanteerd als leidend in de zin van "maximaal".henkzelf schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:14:
[...]
Mwah, iets met bouwvoorschriften misschien.
Ventilatie is een goed idee en hoort een basisbehoefte te zijn. Indien de ventilatiecapaciteit ontoereikend en niet technisch/economisch vergroot kan worden, dan is luchtreiniging een nuttige aanvulling. Het mag ventilatie absoluut niet vervangen. Je ziet dat - om een beetje on-topic te blijven - steeds meer aanbieders van covid-killer luchtreinigers. Opportune cowboys.franssie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:26:
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door HollovVpo1nt op 27-01-2022 18:44 ]
We zien eerder stekkers uit MV boxen, roosters die permanent dichtgezet zijn, want brrrr. Of nooit schoongemaakt en na een jaar of 20 zitten de filters potdicht.gekkie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:25:
[...]
Die zijn vaak minimaal en worden vervolgens tijdens het ontwerp vaak gehanteerd als leidend in de zin van "maximaal".
En de beruchte altijd de driestandenschakelaar op 1.
1 = niet thuis
2 = standaard
3 = koken/feestes/douchen
Je vat mijn gedachtegang beter weer dan ik zelf deed.HollovVpo1nt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:43:
[...]
Ventilatie is een goed idee en hoort een basisbehoefte te zijn. Indien de ventilatiecapaciteit ontoereikend en niet technisch/economisch vergroot kan worden, dan is luchtreiniging een nuttige aanvulling. Het mag ventilatie absoluut niet vervangen.
yup. Voor thuis (zou je het willen) heeft Ikea nu wel een leuke lijn met (voor de verandering) betaalbare filters. Ga je geen leslokaal mee filteren natuurlijk.Je ziet dat - om een beetje on-topic te blijven - steeds meer aanbieders van covid-killer luchtreinigers. Opportune cowboys.
Ook dat, resultaten/gevolgen van het geheel zijn doorgaans ook difuus en slecht herleidbaar.Señor Sjon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:47:
We zien eerder stekkers uit MV boxen, roosters die permanent dichtgezet zijn, want brrrr. Of nooit schoongemaakt en na een jaar of 20 zitten de filters potdicht.
1 = niet thuis
2 = standaard
Dan is kou of herrie voor de individuele docent, if geld naar een schoolreisje voor de gehele school als afweging tegen onderhoud, helaas een stuk concreter.
Even voor de duidelijkheid en on-topic: de luchtreinigers van IKEA gaan helemaal niks uithalen tegen corona, omdat het geen aerosolen kan filteren. Daar heb je minimaal gecertificeerde HEPA filters voor nodig.franssie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:50:
[...]
Je vat mijn gedachtegang beter weer dan ik zelf deed.
[...]
yup. Voor thuis (zou je het willen) heeft Ikea nu wel een leuke lijn met (voor de verandering) betaalbare filters. Ga je geen leslokaal mee filteren natuurlijk.
Woonhuisventilatie heeft helaas onvoldoende ventilatiecapaciteit om het besmettingsrisico van corona te beperken. Los van de ventilatiecapaciteit ga je thuis geen 1,5m afstand van elkaar houden.Señor Sjon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:47:
[...]
We zien eerder stekkers uit MV boxen, roosters die permanent dichtgezet zijn, want brrrr. Of nooit schoongemaakt en na een jaar of 20 zitten de filters potdicht.
1 = niet thuis
2 = standaard
Waarom niet? Met bezoek geregeld gedaan.HollovVpo1nt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:28:
[...]
Woonhuisventilatie heeft helaas onvoldoende ventilatiecapaciteit om het besmettingsrisico van corona te beperken. Los van de ventilatiecapaciteit ga je thuis geen 1,5m afstand van elkaar houden.
Met het gezin bedoel ik. Wanneer bezoek komt zit ik inderdaad ook op afstand.Dennis1812 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:31:
[...]
Waarom niet? Met bezoek geregeld gedaan.
Met t gezin ook gedaan.HollovVpo1nt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:34:
[...]
Met het gezin bedoel ik. Wanneer bezoek komt zit ik inderdaad ook op afstand.
Toen mijn vrouw besmet was hebben we ons daar zeer strikt aan gehouden. Maar ik ben in de minderheid denk ik.
Afstand houden binnen heeft alleen nut voor een korte periode. Je verkomt met afstand houden alleen besmetting via druppels. Echter stel je voor dat iemand continu aan het roken is in je woonkamer. Hoe lang duurt het voordat de kamer vergeven is van de rook? Als jij genoeg van de rook inademd raak je besmet. Dus hoe langer je bij iemand in een ruimte bent, of hoe kleiner de ruimte, hoe groter de kans dat je Corona oploopt via aerosolen.Dennis1812 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:31:
[...]
Waarom niet? Met bezoek geregeld gedaan.
Naa rmijn idee ben je jezelf met een mondkapje in een auto voor de gek aan het houden bv.
En toch ben ik niet besmet geraakt toen.iamcj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:37:
[...]
Afstand houden binnen heeft alleen nut voor een korte periode. Je verkomt met afstand houden alleen besmetting via druppels. Echter stel je voor dat iemand continu aan het roken is in je woonkamer. Hoe lang duurt het voordat de kamer vergeven is van de rook? Als jij genoeg van de rook inademd raak je besmet. Dus hoe langer je bij iemand in een ruimte bent, of hoe kleiner de ruimte, hoe groter de kans dat je Corona oploopt via aerosolen.
Naa rmijn idee ben je jezelf met een mondkapje in een auto voor de gek aan het houden bv.
Ondanks dat mijn immuunsysteem zeer zwak was na 8 neurochirurgische ingrepen, een sepsis, verlies van 55% longfunctie en -18kg en een opname van 3 maanden.
Mijn vrouw test 25-12 positief en ik mocht 28-12 naar huis.
Geloof mij, in die situatie probeer je alles om niet besmet te raken. Dat was ook de Britse en geen Omikron. Dus behoorlijk veel gemener.
Ok, je zegt hier nu iets in de trant van 'nee'.HollovVpo1nt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:25:
[...]
Even voor de duidelijkheid en on-topic: de luchtreinigers van IKEA gaan helemaal niks uithalen tegen corona, omdat het geen aerosolen kan filteren. Daar heb je minimaal gecertificeerde HEPA filters voor nodig.
Welke certificatie werkt dan volgens jou wel? Dat zou wel informatief zijn.
Die van Ikea zijn "Het deeltjesfilter is getest volgens EN 1822-1 en ISO 29463-3, wat overeenkomt met klasse EPA12."
Welke klasse is volgens jou nodig en iets van een onderbouwing is ook wel fijn ;-)
edit: @Patriot

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 27-01-2022 20:04 ]
Heujj, alle klaslokalen een HEPA E10-filtertje en het probleem is opgelost.HollovVpo1nt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:25:
[...]
Even voor de duidelijkheid en on-topic: de luchtreinigers van IKEA gaan helemaal niks uithalen tegen corona, omdat het geen aerosolen kan filteren. Daar heb je minimaal gecertificeerde HEPA filters voor nodig.
/s
@franssie

[ Voor 3% gewijzigd door Patriot op 27-01-2022 20:05 . Reden: sarcasm-tag toegevoegd, voor 't geval dat ]
Een HEPA filter is een type filter die tussen 85% en 99,999995% van alle stofdeeltjes van 0,1 micrometer (µm) tegenhouden, conform EN1822:2019. Dit type filter vangt aerosolen af.franssie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:44:
[...]
Ok, je zegt hier nu iets in de trant van 'nee'.
Welke certificatie werkt dan volgens jou wel? Dat zou wel informatief zijn.
Die van Ikea zijn "Het deeltjesfilter is getest volgens EN 1822-1 en ISO 29463-3, wat overeenkomt met klasse EPA12."
Welke klasse is volgens jou nodig en iets van een onderbouwing is ook wel fijn ;-)
edit: @Patriot![]()
![]()
Je hebt minimaal H13 nodigPatriot schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:01:
[...]
Heujj, alle klaslokalen een HEPA E10-filtertje en het probleem is opgelost.
/s
@franssie![]()
*knip* iets serieuzer graagSeñor Sjon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:47:
1 = niet thuis
2 = standaard
[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 27-01-2022 21:50 ]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ja dat staat ook in mijn links - die jij niet plaatst.HollovVpo1nt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:22:
[...]
Een HEPA filter is een type filter die tussen 85% en 99,999995% van alle stofdeeltjes van 0,1 micrometer (µm) tegenhouden, conform EN1822:2019. Dit type filter vangt aerosolen af.
E12 zou ook werken en dat is die van IKEA. HE werkt natuurlijk beter dan E maar jouw stelling dat het 'niets' doet ...
Dus doe eens een echt antwoord met bron?
Of bluf je maar wat, klepel en klok want daar lijkt het toch wel wat op.
Het gaat er om of het voldoende deeltjes kan. Pas vanaf de HEPA klasse is theoretisch consensus en praktisch bewijs dat het aerosolen in voldoende mate kan afvangen. Hier is een model studie van de CDC: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7027e1.htmfranssie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:36:
[...]
Ja dat staat ook in mijn links - die jij niet plaatst.
E12 zou ook werken en dat is die van IKEA. HE werkt natuurlijk beter dan E maar jouw stelling dat het 'niets' doet ...
Dus doe eens een echt antwoord met bron?
Of bluf je maar wat, klepel en klok want daar lijkt het toch wel wat op.
Fabrikanten van luchtreinigers met filtratie mechanisme bedoeld voor virusbestrijding hebben minimaal een H13 aan boord.
Het is iets, dank. De E12 of HE13 kan ik er niet in terugvinden. Dus ik blijf erbij dat het Ikea E2 iets helpt ipv niets zoals jouw stelling was. En ik durf daaran toe te voegen dat HE14-15 meer toevoegt maar niet alles ;-)HollovVpo1nt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:01:
[...]
Het gaat er om of het voldoende deeltjes kan. Pas vanaf de HEPA klasse is theoretisch consensus en praktisch bewijs dat het aerosolen in voldoende mate kan afvangen. Hier is een model studie van de CDC: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7027e1.htm
Fabrikanten van luchtreinigers met filtratie mechanisme bedoeld voor virusbestrijding hebben minimaal een H13 aan boord.
__
Morgen weer fris op en dan gaan we het over luchtvochtigheid hebben
Geintje, alle gezondheid en tot later!
Tja N=1, misscien heb je het toen wel gehad maar niet gemerkt zoaos zovelen? Of heb een andere keer wel merkbaaar Corona gekregen?Dennis1812 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:40:
[...]
En toch ben ik niet besmet geraakt toen.
Ondanks dat mijn immuunsysteem zeer zwak was na 8 neurochirurgische ingrepen, een sepsis, verlies van 55% longfunctie en -18kg en een opname van 3 maanden.
Mijn vrouw test 25-12 positief en ik mocht 28-12 naar huis.
Geloof mij, in die situatie probeer je alles om niet besmet te raken. Dat was ook de Britse en geen Omikron. Dus behoorlijk veel gemener.
Maak ik er N=3 van.iamcj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:37:
[...]
Tja N=1, misscien heb je het toen wel gehad maar niet gemerkt zoaos zovelen? Of heb een andere keer wel merkbaaar Corona gekregen?
Zowel mijn vader als ik zijn niet besmet geraakt, terwijl we in één huis woonden met onze partner en daar de eerste dagen van klachten (tot aan de positieve testuitslag) naast sliepen. Ik heb mijn vriendin ook nog gekust op de dag van haar test, want ik had haar verrast met een huiskamerdate, en die nacht ook nog naast haar geslapen. Voor mijn vader geldt hetzelfde, maar dan bij mijn moeder. Beide niet besmet geraakt. Na de positieve test zijn mijn vader en ik elders gaan slapen en hebben 1,5 meter afstand gehouden totdat onze partners klachtenvrij waren. We testten ook negatief tot op de dag van vandaag.
Mooi dat je dat ter verduidelijking erbij vermeldbazzemans schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:28:
Voor mijn vader geldt hetzelfde, maar dan bij mijn moeder.
De combinatie van stringente wetgeving met losse handhaving opent de deur nasr willekeur en ondermijnt de rechtszekerheid.Yaksa schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:12:
Ik snap die hele discussie over het 'op de plank laten liggen in geval van' van het CTB niet. Het maakt toch niet uit om zoiets wettelijk vast te leggen, heeft alleen maar voordelen als de stront weer eens tegen de ventilator vliegt.
En bovendien doen we dat wel met meer dingen: De dienstplicht bijvoorbeeld, die is nooit afgeschaft, sterker nog, sinds 2020 is er ook een dienstplicht voor vrouwen. Mocht er een oorlog uitbreken dan is het wel handig om strijdkrachten verplicht op te kunnen roepen zonder dat daar een ellenlange wetswijziging voor nodig is.
Dit soort (deel-) oplossingen werken wellicht wel, maar blijf het onbevredigend vinden.HollovVpo1nt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:01:
[...]
Het gaat er om of het voldoende deeltjes kan. Pas vanaf de HEPA klasse is theoretisch consensus en praktisch bewijs dat het aerosolen in voldoende mate kan afvangen. Hier is een model studie van de CDC: https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7027e1.htm
Het beste filtermechanisme voor alle kwalen (dus niet alleen geselecteerde deeltjes) zit in de regel heel vlak bij ons; de buitenlucht.
Het met een voldoende hoge ventilatievoud ventileren van ruimtes geniet mijns inziens dan ook ten allen tijde de voorkeur boven dit soort deeloplossingen. Je reinigt de ruimte dan niet alleen van virusdeeltjes, maar ook van (onder andere) te hoge CO2 waarden en weet ik wat voor meer troep die zich in binnenruimten opbouwt.
De huidige ventilatie-eisen zijn niet eens zozeer het probleem, maar meer hoe er (zoals ook hierboven al werd aangehaald) mee om wordt gegaan. In Nederland is het credo nog steeds 'zo goedkoop mogelijk bouwen terwijl we nog net aan de regels voldoen' en dat zie je overal terug.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dit ja. Die anderhalve meter was sowieso al een soort van absoluut minimum wat men aanhield omdat de werkelijke aanbeveling simpelweg te hoog lag om praktisch te zijn. Het is echter verre van een een veilige afstand over een langdurige periode in een binnenruimte.iamcj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:37:
[...]
Afstand houden binnen heeft alleen nut voor een korte periode. Je verkomt met afstand houden alleen besmetting via druppels. Echter stel je voor dat iemand continu aan het roken is in je woonkamer. Hoe lang duurt het voordat de kamer vergeven is van de rook? Als jij genoeg van de rook inademd raak je besmet. Dus hoe langer je bij iemand in een ruimte bent, of hoe kleiner de ruimte, hoe groter de kans dat je Corona oploopt via aerosolen.
Dus ja wat dat betreft had het voor mij persoonlijk ook weinig nut spastisch te doen of het nu 1.3M afstand was of 1.5M. Je gezelschap bewust uitkiezen en de frequentie beperken heeft een groter effect gehad denk ik zo.
Dat is met elke wet zo, voor geen enkele zal er 100% handhaving zijn door gebrek aan middelen en ook het Nederandse staatsbestel met verantwoordelijkheid voor die handhaving bij burgemeesters.t_captain schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:59:
[...]
De combinatie van stringente wetgeving met losse handhaving opent de deur nasr willekeur en ondermijnt de rechtszekerheid.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Idem hier. Dochter van 7 positief begin december met zowel thuistest als PCR na spelen bij een (zo bleek achteraf) besmet vriendinnetje. Ze had enkel keelpijn (na een dag weer over) maar mijn vrouw en mijn zoon van 10 en ik hebben tot op heden niets gekregen. Hebben geen afstand tot elkaar gehouden in huis (vind ik niet fijn met een kind van 7)..bazzemans schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:28:
[...]
Maak ik er N=3 van.
Zowel mijn vader als ik zijn niet besmet geraakt, terwijl we in één huis woonden met onze partner en daar de eerste dagen van klachten (tot aan de positieve testuitslag) naast sliepen. Ik heb mijn vriendin ook nog gekust op de dag van haar test, want ik had haar verrast met een huiskamerdate, en die nacht ook nog naast haar geslapen. Voor mijn vader geldt hetzelfde, maar dan bij mijn moeder. Beide niet besmet geraakt. Na de positieve test zijn mijn vader en ik elders gaan slapen en hebben 1,5 meter afstand gehouden totdat onze partners klachtenvrij waren. We testten ook negatief tot op de dag van vandaag.
Dat deed mijn vrouw ook elke ochtend, maar met de nieuwe tarieven voor stadsverwarming heb ik haar vriendelijk gevraagd daarmee te stoppen.alexbl69 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:16:
Het beste filtermechanisme voor alle kwalen (dus niet alleen geselecteerde deeltjes) zit in de regel heel vlak bij ons; de buitenlucht.
Niet dat we het niet kunnen betalen, maar met 43 euro per GJ ga je toch kijken hoe je kunt besparen. Hou het sinds de prijsverhoging goed bij: 18 graden, roosters en ramen dicht scheelt enorm.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Vermoedelijk rond februari 2020. Toen opgenomen gelegen met een 'vreemde' longontsteking en atypisch beeld.iamcj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:37:
[...]
Tja N=1, misscien heb je het toen wel gehad maar niet gemerkt zoaos zovelen? Of heb een andere keer wel merkbaaar Corona gekregen?
Maar toen was corona alleen in Italië toch
En ook hier, zoontje van 14 positief getest, verder geen afstand gehouden maar niemand van ons is besmet geraakt. Wel moet ik dan toevoegen dat het vriendje waarvan mijn zoon het heeft gekregen wel binnen de kortste keren hun hele huishouden op bed heeft gekregenharmrh schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:27:
[...]
Idem hier. Dochter van 7 positief begin december met zowel thuistest als PCR na spelen bij een (zo bleek achteraf) besmet vriendinnetje. Ze had enkel keelpijn (na een dag weer over) maar mijn vrouw en mijn zoon van 10 en ik hebben tot op heden niets gekregen. Hebben geen afstand tot elkaar gehouden in huis (vind ik niet fijn met een kind van 7)..
[removed]
Stichting Open Nederland, dat Testen voor Toegang organiseert, sprak gisteren namens de testaanbieders met de GGD. Uit correspondentie blijkt dat daarna werd besloten dat testers worden doorverwezen naar een commercieel bedrijf als ze bij de GGD langer dan 24 uur moeten wachten. Die termijn stond op 48 uur. ,,Maar oorspronkelijk was 12 uur afgesproken. Daarom hebben we besloten vanochtend niet open te gaan.”
Dit topic is gesloten.
De Persconferentie van 25 januari
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.