Niet eens, denk dat een hybride systeem juist goed naast EV kan en zal blijven bestaan. Brandstof zal wel wijzigen.Chevy454 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
ICE voor pascar is een warm lijk. Het is dood maar beseft nog niet dat het dood is. En dat is niet omdat het technologisch dood is.
Mijn werkgever is één van de grootste leveranciers welke ECU, control software, injectoren, brandstofpompen, fuel rails voor OEMs doet en we zien wat de toekomst brengt voor de komende 10 jaar want we moeten _nu_ reeds aan EU7 werken. Zegt jouw glazen bol iets anders want dat zou mooi zijn, denken en effectief doen is een wereld van verschil namelijk.codex schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:34:
Niet eens, denk dat een hybride systeem juist goed naast EV kan en zal blijven bestaan. Brandstof zal wel wijzigen.
[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 19-08-2022 09:51 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
De crash van Leclerc in Frankrijk gaf de fotografen weer gelegenheid de verborgen ondervloer te fotograferen. Ten opzichte van de vloer in Monaco zit Ferrari net als de andere teams niet stil met hun ontwikkeling. Hier even wat aerodynamische verschillen.
De vloerverschillen tussen Monaco (links) en Frankijk (rechts).

De druppelvorm sinds Monaco is minder dik geworden, zijkant is anders van vorm geworden en loopt nu naar een scherpe punt naar achteren.
Extra vinnen zorgen ervoor dat de lucht onder de wagen wordt afgesloten en naar de diffusor geleid wordt.

De toegestane rand achter is groter geworden en meer gebogen.

Ook aanpassingen bij de ingang van de Venturi kanaal.

https://www.auto-motor-un...pionage-fotos-f1-technik/
De vloerverschillen tussen Monaco (links) en Frankijk (rechts).

De druppelvorm sinds Monaco is minder dik geworden, zijkant is anders van vorm geworden en loopt nu naar een scherpe punt naar achteren.

Extra vinnen zorgen ervoor dat de lucht onder de wagen wordt afgesloten en naar de diffusor geleid wordt.

De toegestane rand achter is groter geworden en meer gebogen.

Ook aanpassingen bij de ingang van de Venturi kanaal.

https://www.auto-motor-un...pionage-fotos-f1-technik/
Zeg @Chocoball.
Even mijn complimenten voor al het nieuws wat je hier elke keer uitgebreid en netjes leesbaar plaatst
Keep up the good work
Even mijn complimenten voor al het nieuws wat je hier elke keer uitgebreid en netjes leesbaar plaatst
Keep up the good work
[ Voor 0% gewijzigd door schumi2004 op 19-08-2022 16:34 . Reden: typo ]
@schumi2004 Dank, graag gedaan en zal ik zeker blijven doen.
Nog een week en gaan we naar het 2e deel van het seizoen en het zal wel druk worden met het nieuws
Nog een week en gaan we naar het 2e deel van het seizoen en het zal wel druk worden met het nieuws
Alpha Tauri heeft een helmet cam opname in Bahrain online gezet. Ter vergelijking even de F1 helmet cam van Leclerc in Bahrein erbij gezet. Die van Alfa Tauri zou tijdens de race absoluut mijn voorkeur hebben boven die van F1.
Bahrein, ik neem aan dan de testdagen? Want de huidige variant (van ik meen Bell?) is de enige goedgekeurde door de FIA.Chocoball schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:21:
Alpha Tauri heeft een helmet cam opname in Bahrain online gezet. Ter vergelijking even de F1 helmet cam van Leclerc in Bahrein erbij gezet. Die van Alfa Tauri zou tijdens de race absoluut mijn voorkeur hebben boven die van F1.
[YouTube: DRIVER'S EYE Under Lights - With Pit Stop!]
[YouTube: Helmet Cam! Charles Leclerc Battles Max Verstappen | 2022 Bahrain Grand Prix]
Bij die wat nu gebruikt wordt (de goedgekeurde variant dus) zit de camera in de zijkant van de helm verwerkt, waardoor je altijd dat scheef beeld hebt. En mooi Latiffis neus altijd vol in beeld is :x. Volgens mij heb ik inderdaad ook wel eens iets van een andere variant gezien, waarbij de camera als (extra) bultje uitsteekt, vanaf de boven het vizier / de opening een bultje naar beneden dan waar de camera in zit. Daardoor dat je bij deze ook echt het beeld hebt van boven de neus / tussen de ogen, omdat de camera zich ook letterlijk boven de neus bevind.
@RobertMe De testdagen in Bahrein waren in de zon en de eerste bandentest was meen ik in Imola. Op de tribune zit bijna niemand dus lastig te bepalen wat dit voor sessie was en onder de Yoututube video staat ook niet aangeduid wat voor sessie dit was.
Enige wat beter is aan de F1 camera is de audio met minder windgeruis.
Enige wat beter is aan de F1 camera is de audio met minder windgeruis.
[ Voor 14% gewijzigd door Chocoball op 19-08-2022 23:16 ]
Hmm, ik dacht dat de testdagen ook nog met zonsondergang waren. Maar dan moet het wel van FP2 zijn. Tijdens Q doen ze immers geen pitstop practice, en tijdens FP1 & FP3 is het nog licht, en voor de race is het nogal kort, en ook dat bv het team in T-shirts loopt en niet in de brandwerende pakken.Chocoball schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:11:
@RobertMe De testdagen in Bahrein waren in de zon en de eerste bandentest was meen ik in Imola. Op de tribune zit bijna niemand dus lastig te bepalen wat dit voor sessie was en onder de Yoututube video staat ook niet aangeduid wat voor sessie dit was.
Had verwacht dat we zo langzamerhand wel wat meer (concreet) nieuws zouden krijgen over de Piastri situatie. Blijft toch langer stil dan ik had verwacht.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Die gaat toch voor McLaren rijden in een andere raceklasse tot Ric weg is? (heb geen bron of link, dus beschouw het als een wandelgang verhaal)
Volgens onze Duitse vrienden :
https://www.auto-motor-un...ewicht-chassis-monocoque/
Red Bull is building a lighter monocoque. The new chassis has to go through all the FIA crash tests again. They also have to build 3 new chassis, an estimated extra cost of 2mio. Aside from Red Bull, another team is doing this aswell (not Mercedes).
Het is niet gezegd wanneer deze nieuwe versie er is. Maar als dat het duur is.Mercedes is 8kg over the weight limit, Red Bull 7kg, Haas & McLaren 3kg, & Alpine 2kg. No news about Ferrari. Red Bull think they can gain two/three tenths through the new chassis.
https://www.auto-motor-un...ewicht-chassis-monocoque/
[ Voor 6% gewijzigd door BlauweFles op 21-08-2022 12:26 ]
Zal er vast ook mee te maken hebben met dat ee marketing tegenwoordig ook verplicht een zomerstop heeft. Een aantal jaren terug was dat niet zo en toen zag je in de zomer nog een continue stroom nieuws. Nu is het echt vrijwel stil behalve wat nieuwssites met "samenvattingen", "reflecties", analyses etc.. Maar geen nieuw nieuws dus vanuit de teams.AtlAntA schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:06:
Had verwacht dat we zo langzamerhand wel wat meer (concreet) nieuws zouden krijgen over de Piastri situatie. Blijft toch langer stil dan ik had verwacht.
In het technisch regelement voor 2023 staat in artikel 4.1 dat de wagens voor volgend seizoen een minimumgewicht van 796 kilogram moeten hebben. Dat is 2 kilo minder dan dit seizoen maar hoe staat het momenteel met het overgewicht bij de verschillende teams in de samenvatting en vertaling.
- Begin van het seizoen waren 9 van de 10 teams te zwaar, alleen Alfa Romeo zat onder het minimumgewicht waardoor het met extra ballast moest rijden. De FIA besloot daarop het minimumgewcht van 795 kilogram te verhogen naar 798 kilogram. Red Bull en Mercedes wilden toen zelfs een gewichtstoename met dubbele cijfers, de FIA ging daar niet mee akkkord vanwege Alfa Romeo.
- Zelfs met het nieuwe minimumgewicht zaten de teams boven het gewicht en in sommige gevallen zelfs met meer dan 10 kilo. De teams hebben last van het jo-jo effect bij gewichtsafname. De ene upgrade zorgt voor minder gewicht en met de volgende upgrade zit het gewicht er weer aan. De verplichte stijvere vloer die vanaf Spa gaat gelden zal ook weer voor de nodige extra kilo's zorgen.
- In Hongarije deed AMuS een rondje wie al dichter bij het minimumgewicht zit en wie niet: Mercedes +8 kilo, Red Bull +7 kilo, Haas en McLaren +3 kilo, Alpine +2 kilo. Aston Martin en Williams zitten door de B-versie van hun wagens op het mimumgewicht. Van Alpha Tauri en Ferrari zijn geen getallen bekend maar daar zit zeker ruimte voor verbetering. Red Bull gaat er vanuit dat Ferrari op of rond het minimumgewicht zit.
- Red Bull denkt 2-3 tienden per ronde door gewichtsafname te kunnen winnen en heeft daarom het radicale besluit genomen een lichtere monocoque te bouwen. Dit betekent niet alleen een grote financiële inspanning maar moet ook nog de FIA crashtest en alle statische belastingtesten doorstaan.
- Blijkbaar is er nog een team wat met een nieuwe monocoque komt en Mercedes bevestigt dat zij het niet zijn. Volgens Mercedes is een nieuwe monocoque een flinke investering, niet vanwege de crashtest maar je moet er gelijk 3 bouwen en dat maakrt je meteen 2 miljoen Dollar lichter.
- Met zulke investeringen kom je al gauw in conflict met het budgetplafond en men vraagt zich ook af hoe Red Bull dat allemaal binnen de grenzen weet te houden. Zonder de inflatietoeslag van 4,3 miljoen Dollar was Red Bull dit zeker niet gelukt.
Mag het helaas niet meer zeggen, maar het is een bekende week.

_ _ _ _ _ _ _ _

_ _ _ _ _ _ _ _
[ Voor 12% gewijzigd door Illegal_Alien op 22-08-2022 09:16 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Mss moet je de letters wat door elkaar gooien, en mag het dan wel?Illegal_Alien schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:15:
Mag het helaas niet meer zeggen, maar het is een bekende week.![]()
![]()
_ _ _ _ _ _ _ _
Iets als "wees reek"?
[ Voor 6% gewijzigd door murphydrz op 22-08-2022 09:32 ]
Ik werd eerder gewezen op dit Youtube kanaal door 1 van de moderators dus dan mag het vast wel
[ Voor 6% gewijzigd door Chocoball op 22-08-2022 09:45 ]
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
NEWS❗️ @Anto_Giovinazzi will participate in FP1 sessions for the team at the Italian Grand Prix and the United States Grand Prix 🇮🇹🇺🇸#HaasF1 https://t.co/VGOMxGwDEC
— MoneyGram Haas F1 Team (@HaasF1Team) 22 augustus 2022
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Dat is toch wel een plottwist... Giovinazzi is geen rookie meer, dus is dit een voorbode voor nieuws rondom Schumacher?
aanvullend hierop:
On the Giovinazzi news, he’s obviously not a rookie so Haas still has both of those FP1s to complete on top of his outings, leaving only Spa, Zandvoort, Singapore, Suzuka, Mexico, Brazil and Abu Dhabi for those two #F1
— Chris Medland (@ChrisMedlandF1) 22 augustus 2022
Misschien zijn ze bij Haas nu toch wel genezen van rookies, en zien ze dat een oud gediende misschien wel meer biedJobKlimop schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:17:
[...]
Dat is toch wel een plottwist... Giovinazzi is geen rookie meer, dus is dit een voorbode voor nieuws rondom Schumacher?
Zie Magnussen, heeft al 5x punten gepakt (tov 3x voor Schumacher). 2 rookies is gewoon niet zo handig. Zeker niet met het oog op ontwikkelen van je auto. Dan lijkt mij ervaring niet zo slecht.
Opvallend eigenlijk dat het Amerikaanse team in de VS dan niet gewoon een Amerikaan erin gooit. Al is het maar voor de marketing en geruchtenmolen.
Alonso telde ook als rookie voor zijn alpine post-season test toch?JobKlimop schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:17:
[...]
https://www.skysports.com...u-dhabi-young-driver-test
Even doorgezocht, en die truuk zal hier niet kunnen inderdaad:The 39-year-old Fernando Alonso, who is returning to F1 in 2021 after a two-season absence, has been confirmed by Renault in the post-season Abu Dhabi test nominally for inexperienced drivers;
One new addition to the Sporting Regulations for 2022 is the rule that mandates the use of rookie drivers on at least two occasions during first free practice this season.
A rookie driver is defined as someone who “may not have participated in more than two F1 World Championship Races during their career” – meaning there are a few with race experience available for the teams to choose from. But for the majority, there are other clear standout candidates that they have existing links with.
[ Voor 66% gewijzigd door YakuzA op 22-08-2022 12:36 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://www.gpblog.com/nl...noda-met-hem-meerent.html
Dit soort berichten doen toch mijn wenkbrauwen doen fronsen. Waarom is hij überhaupt gehaald als hij er ook qua fitheid blijkbaar nog niet echt klaar voor was??
Dit soort berichten doen toch mijn wenkbrauwen doen fronsen. Waarom is hij überhaupt gehaald als hij er ook qua fitheid blijkbaar nog niet echt klaar voor was??
Ik weet niet of net als in de voetballerij een screening van de gezondheid normaal is als iemand word binnengehaald? Wellicht heeft het team hem overschat?Tristan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:50:
Hij mag dan mischien niet zo goed zijn als Tost met fitniss, maar ik denk dat hij beter rondjes rijd dan Tost.BasvanS schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:52:
[...]
Ik weet niet of net als in de voetballerij een screening van de gezondheid normaal is als iemand word binnengehaald? Wellicht heeft het team hem overschat?
Klopt wat je zegt, voor Alonso hadden ze toen de reglementen aangepast dat een coureur niet meer dan 2 races in 2020 mocht hebben gereden. Zojuist ook even in de FIA bijbel gekeken en daar staat het inmiddels als volgt:YakuzA schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:30:
[...]
Alonso telde ook als rookie voor zijn alpine post-season test toch?
https://www.skysports.com...u-dhabi-young-driver-test
[...]
Even doorgezocht, en die truuk zal hier niet kunnen inderdaad:
[...]
32.5 On one (1) occasion in each car entered for the Championship during each
Championship, each Competitor must use a driver who has not participated in more than
two (2) Championship races in their career. Each Competitor must advise the FIA in
writing seven (7) days prior to the start of the relevant Event with the details of the driver
that they will use.
Omdat fitheid om F1 te rijden niet gemeten wordt met hardloop afstanden misschien?Tristan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:50:
Vooral voor vertically challenged people is hardlopen een minder optimale sport om te be-oefenen.
maargoed, de reclame kliks zijn weer binnen voor gpblogmaar verwacht niet dat Yuki met hem mee zal rennen: “Hardlopen is niet zijn discipline, hij heeft veel kortere benen.”
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 22-08-2022 13:04 ]
PSN
The Highs And Lows Of Ferrari's 2022 Season - So Far!
FOM dus klikkie klikkie
Andddd it's gone!Illegal_Alien schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:18:The Highs And Lows Of Ferrari's 2022 Season - So Far!
[YouTube: The Highs And Lows Of Ferrari's 2022 Season - So Far!]
FOM dus klikkie klikkie
corrigeer me als ik het verkeerd heb; maar die tsunoda is volgens mij 'part of the deal' (met honda).Tristan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:50:
objectief gezien; hij is niet consistent, hij was/is niet gefocusseerd (fysiek klaar), en zo snuper snel is hij nu ook weer niet.
Er staat niet dat hij er niet fit voor was? Alleen dat hij het onderschat heeft en nu fitter is.Tristan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:50:
En v.w.b. de reden dat hij in dat stoeltje zit: zeer waarschijnlijk omdat het een Japanner is en Red Bull / Alpha Tauri vervolgens een korting op de Japanse motoren kreeg. Volgens mij was er ook een officiële link tussen Honda en Tsunoda (als in "Tsunoda was een Honda junior").
Video van de afgelopen 13 races?Illegal_Alien schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:18:The Highs And Lows Of Ferrari's 2022 Season - So Far!
[YouTube: The Highs And Lows Of Ferrari's 2022 Season - So Far!]
FOM dus klikkie klikkie
dat was vorig seizoen vooral aan de orde, daarom is hij ook soort van gedwongen door tost om te verhuizenRobertMe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:21:
[...]
Er staat niet dat hij er niet fit voor was? Alleen dat hij het onderschat heeft en nu fitter is.
https://www.formula1.com/...QVjE7ZkUXSYx093oMPjw.html
Nog een leuk feitje de totale kosten aan boetes die de drivers al hebben moeten betalen:
(Weet van Vettel in iedergeval 25k voor weglopen bij een driversmeeting.)
:fill(white):strip_exif()/f/image/HurC3whsHiJly4MZ458l1oWm.png?f=user_large)
Bron: https://www.formula1.com/...cbRwawSZFglZdxpxPs24.html
:fill(white):strip_exif()/f/image/HurC3whsHiJly4MZ458l1oWm.png?f=user_large)
Die 25.000 van Vettel was voorwaardelijk dus die telt niet mee mits je er vanuit gaat dat Vettel zich netjes gedraagt bij de resterende drivers meetings. Vraag me af hoe effectief deze boetes zijn want voor de gemiddelde F1 coureur zijn dit soort bedragen wisselgeld.Illegal_Alien schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:58:
Nog een leuk feitje de totale kosten aan boetes die de drivers al hebben moeten betalen:
[Afbeelding]
Strafpunten op hun licentie doen meer pijn alleen is de FIA ook daar nog behoorlijk mild mee vind ik. Pas bij meer dan 12 strafpunten in een tijdsbestek van een jaar heeft dat echt consequenties en dit komt vrijwel nooit voor terwijl we bij tijd en wijle toch wel bedenkelijke acties zien.
Het is meer dat Tsunoda zelfvertrouwen mist en zichzelf eigenlijk continu neerhaalt qua prestaties en inzet. Het is een beetje valse bescheidenheid die misschien wel samenhangt met zijn afkomst. Hij is nog (redelijk) jong dus kan nog een heleboel leren.Tristan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:50:
[ Voor 29% gewijzigd door sjaool op 22-08-2022 15:48 ]
"When you grow up your heart dies"
Ontzettend veel zin in zondag, is het niet tijd voor een Spa topic?
die was er, maar is door de regen weggespoeldSanalologo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:40:
Iedereen heeft nog tot morgenochtend rust genomen ivm de triple.Sanalologo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:40:
PSN
Met alle respect, maar die man heeft toch niks meer te zoeken in F1.. test dan met een exciting new (Amerikaans) talent. Tenzij hier iets anders achter zit natuurlijk, maar then again, Gio heeft niet echt bewezen van absolute meerwaarde te zijn op de grid. He had his chance.
Contractuele verplichtingen?Graft schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:06:
[...]
Met alle respect, maar die man heeft toch niks meer te zoeken in F1.. test dan met een exciting new (Amerikaans) talent. Tenzij hier iets anders achter zit natuurlijk, maar then again, Gio heeft niet echt bewezen van absolute meerwaarde te zijn op de grid. He had his chance.
Gelukkig erna ook een extra weekje uitrusten doordat het dan weer twee weken duurt tot Singapore.YakuzA schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:05:
[...]
Iedereen heeft nog tot morgenochtend rust genomen ivm de triple.
himlims_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:58:
[...]
die was er, maar is door de regen weggespoeld
:fill(white):strip_exif()/f/image/FD2kfbIV8IRsEymeRf1y8dWb.png?f=user_large)
Dat moment wanneer de monteurs de missie verkeerd begrijpen en juist teveel triple's pakken in België Bierland (:YakuzA schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:05:
[...]
Iedereen heeft nog tot morgenochtend rust genomen ivm de triple.
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
You could be right. Ik las in de Britse media dat Ferrari 'keen'' was om Gio die FP sessies te laten doen. Wellicht dat er daar nog contractuele verplichtingen lopen doordat hij testrijder is bij Ferrari. If not, dan snap ik er ook vanuit Ferrari echt niks van.
Niet alleen dat, maar er zit ook wellicht het eea achter omdat Haas veel van Ferrari gebruikt. Kan zijn dat Ferrari hem extra wil voorbereiden met recente wagens mocht hij in moeten vallen. Ernaast kan het zijn dat Schumacher ervan tussen gaat, aangezien hij in de media opeens opvallend vocaal is over zijn prestaties ("ik ben klaar voor een stap omhoog / Ferrari"). Hoewel dat laatste een doubt.gif oplevert wmb. Maar of het onderdeel is van Silly Season of dat hij echt zijn eigen plan trekt mocht Haas 2023 niet goedkomen, time will tell.Graft schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:01:
[...]
You could be right. Ik las in de Britse media dat Ferrari 'keen'' was om Gio die FP sessies te laten doen. Wellicht dat er daar nog contractuele verplichtingen lopen doordat hij testrijder is bij Ferrari. If not, dan snap ik er ook vanuit Ferrari echt niks van.
Vergeet ook niet dat een coureur die te weinig relevante ervaring heeft zijn superlicentie kan verliezen, zoals Gutiérrez was overkomen.
de meest overschatte coureur van het veld - had hij een andere achternaam gehad [..] betwijfel ik of hij een stoeltje bemachtigd had. (dat gezegd hebben, mij staat vaag bij dat hij in begin van cariere in de formule 3 onder andere naam uit kwam, klopt dat?)Racing_Reporter schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:08:
Ernaast kan het zijn dat Schumacher ervan tussen gaat, aangezien hij in de media opeens opvallend vocaal is over zijn prestaties ("ik ben klaar voor een stap omhoog / Ferrari").
Volgens mij was dat in het begin van zijn Kart carrière (achternaam moeder), en op het laatst gebruikte hij Mick Junior als naam.himlims_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:15:
[...]
de meest overschatte coureur van het veld - had hij een andere achternaam gehad [..] betwijfel ik of hij een stoeltje bemachtigd had. (dat gezegd hebben, mij staat vaag bij dat hij in begin van cariere in de formule 3 onder andere naam uit kwam, klopt dat?)
In de formule series (Duitse F4), gebruikte hij al zijn huidige naam, maar ik kan mij vergissen.
Testing, one, two ...
Red Bull Racing had nog wat marketing budget over.
Mega leuk filmpje. Laat ook wel zien hoe ze er in zitten dit seizoen.kazuka schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:02:
[YouTube: From Sim To Reality | Max Verstappen's Road Trip To The Belgian Grand Prix]
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Tsja, als je gewend bent om 400M+ uit te geven per jaar en dan terug moet naar 150M exclusief wat dingetjes dan houd je ongeveer 200M over voor andere zakenkazuka schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:02:
[YouTube: From Sim To Reality | Max Verstappen's Road Trip To The Belgian Grand Prix]
Marketing ligt toch buiten de budgetlimiet?
klopt. Dat is ook een van de redenen dat ze een eigen motorendivisie zijn begonnen. Ten eerste om niet meer afhankelijk te zijn van andere fabrikanten. Maar ook omdat ze zo voordeel konden halen uit het budget buiten de budget-cap.RobertMe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:33:
[...]
Tsja, als je gewend bent om 400M+ uit te geven per jaar en dan terug moet naar 150M exclusief wat dingetjes dan houd je ongeveer 200M over voor andere zaken
Maar inderdaad, leuk filmpje.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Klopt. Maar ook dan moet je het geld er voor hebbenmurphydrz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:42:
Marketing ligt toch buiten de budgetlimiet?
Vergelijk dat met de achterhoede teams die niet eens een budget van 150M hebben. En daarvan wel ook de coureurs, alle personeel, en de marketing moeten betalen.
Hoe weet jij dat allemaal?RobertMe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:04:
[...]
Klopt. Maar ook dan moet je het geld er voor hebbenEn met de budget cap hebben ze wat geld over. Een team als Red Bull, Ferrari of Mercedes gaf met gemak 400M+ per jaar uit. Nu met ee budget cap zal dat eerder rond de 200M liggen (~150M budget cap + salaris coureurs + de 2 bestverdienende personeelsleden + ...). Dus ten opzichte van de andere jaren houden ze nog wel iets over zeg maar. Vooral omdat deze teams ook nogal een leuk inkomen hebben (FOM, sponsoren, ...). Ga er maar vanuit dat een Red Bull (drankjesmerk), Ferrari (automerk) en Daimler Mercedes (automerk) maar een paar miljoen in het F1 team stoppen, en er makkelijk 100M+ per jaar vanuit FOM + sponsoren komt (die 3 jaar deal van Oracle met Red Bull ging al om honderden miljoenen? Voor 3 jaar? En rond hetzelfde moment kondigden ze ook nog een sponsor uit de crypto hoek aan die miljoenen sponsorde).
Vergelijk dat met de achterhoede teams die niet eens een budget van 150M hebben. En daarvan wel ook de coureurs, alle personeel, en de marketing moeten betalen.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Omdat F1 teams gewoon officiële bedrijven zijn en dus ook jaarrekeningen opmaken. Deze website geeft daar voor 2019 een mooi overzicht van: https://www.racefans.net/...udgets-analysed-part-one/ en https://www.racefans.net/...what-the-top-teams-spent/
Ter illustratie de top 3:

Als je dit afzet tegen de bizarre marketing waarde die de teams opleveren is het relatief gezien een kleine investering. Zelf Haas vind het de investering nog steeds waard terwijl de cijfertjes er daar een stuk minder uitzien.
Overigens lijkt het erop dat RB juist eerder meer budget heeft gekregen, kijkend naar de Oracle deal van $500 miljoen voor 5 jaar of de ByBit deal van $150 miljoen voor 3 jaar. Geld is het probleem niet echt en daarom lopen de topteams ook als eerste steeds te lobbyen dat de budgetcaps weer hoger moeten. Een Haas haalt het limiet niet en heeft daar echter weer helemaal niks aan, die is er eerder door benadeeld.
Zie de post van @BlackMonkey hierboven. Deze zaken stonden me bij van die plaatjes die toentertijd hier langs zijn gekomen.
Verbaas mij wel dat we dit soort plaatjes dit jaar nog niet hebben gezien met de aangescherpte budgetten van de Formule 1 teams. Je zou zeggen dat hier een transparantere communicatie/rapportage over moet zijn. Temeer omdat de FIA hierop een controle doet of het wel/niet klopt met de budgetten.
De plaatjes zoals gedeeld stammen nog uit de tijd dat de teams meer geld mochten uitgeven per jaar.
De plaatjes zoals gedeeld stammen nog uit de tijd dat de teams meer geld mochten uitgeven per jaar.
Volgens mij zijn de teams allemaal "BVs" die dus hun jaarcijfers moeten publiceren? Alleen zal er waarschijnlijk niemand zijn die zin heeft om die cijfers door te nemen en in een plaatje te gieten.Woudloper schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:15:
Verbaas mij wel dat we dit soort plaatjes dit jaar nog niet hebben gezien met de aangescherpte budgetten van de Formule 1 teams. Je zou zeggen dat hier een transparantere communicatie/rapportage over moet zijn. Temeer omdat de FIA hierop een controle doet of het wel/niet klopt met de budgetten.
Heb even rondgekeken, maar de enige die het beetje makkelijk maakt is McLaren, en dan zelfs op die manier kan ik niks vinden over het F1 team. En als je iets vind is het een lap tekst met af en toe een bedrag.RobertMe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:17:
[...]
Volgens mij zijn de teams allemaal "BVs" die dus hun jaarcijfers moeten publiceren? Alleen zal er waarschijnlijk niemand zijn die zin heeft om die cijfers door te nemen en in een plaatje te gieten.
Precies dit, daarom verbaasd het mij dat er enerzijds geen transparant overzicht komt vanuit de FIA of dat de journalisten inmiddels een overzicht hebben opgesteld van de inkomsten en uitgaven. FTM maakt in NL regelmatig zulke overzichten op andere gebieden, maar zoiets moeten we toch ook inzichtelijk kunnen krijgen voor het huidige F1 seizoen.Illegal_Alien schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:31:
[...]
Heb even rondgekeken, maar de enige die het beetje makkelijk maakt is McLaren, en dan zelfs op die manier kan ik niks vinden over het F1 team. En als je iets vind is het een lap tekst met af en toe een bedrag.
Van Red Bull vind ik hier iets: https://find-and-update.c...y/03120645/filing-history waar ook de volledige 26 pagina's tellende PDF van 2020 staat: https://find-and-update.c...ent?format=pdf&download=0 (PDF download).Illegal_Alien schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:31:
[...]
Heb even rondgekeken, maar de enige die het beetje makkelijk maakt is McLaren, en dan zelfs op die manier kan ik niks vinden over het F1 team. En als je iets vind is het een lap tekst met af en toe een bedrag.
En ook met zoeken op andere, UK based, teams zijn er wel hits, alleen te veel om te zoeken naar de juiste
Heb er geen documenten gevonden; maar dit lijkt een soort van KVK te zijn van de UK: https://find-and-update.company-information.service.gov.uk/
En daar kan je wel wat van financiele gegevens zien; en overige zaken zoals benoemingen.
Bijvoorbeeld:
Mercedes: https://find-and-update.c....gov.uk/company/00787446/
Red Bull: https://find-and-update.c...e.gov.uk/company/03120645
Williams: https://find-and-update.c...e.gov.uk/company/06586926
Edit: Uhm, was al benoemd
En daar kan je wel wat van financiele gegevens zien; en overige zaken zoals benoemingen.
Bijvoorbeeld:
Mercedes: https://find-and-update.c....gov.uk/company/00787446/
Red Bull: https://find-and-update.c...e.gov.uk/company/03120645
Williams: https://find-and-update.c...e.gov.uk/company/06586926
Edit: Uhm, was al benoemd
[ Voor 39% gewijzigd door Illegal_Alien op 23-08-2022 12:22 ]
Ow Ferrari is "Nederlands". 
Ferrari
Ferrari N.V. - Holding company - A company under Dutch law, having its official seat in Amsterdam, the Netherlands and its corporate address at Via Abetone Inferiore No. 4, I-41053 Maranello (MO), Italy, registered with the Dutch trade register under number 64060977
Ferrari S.p.A. - A company under Italian law, having its registered office at Via Emilia Est No. 1163, Modena, Italy, Companies’ Register of Modena, VAT and Tax number 00159560366 and share capital of Euro 20,260,000
Copyright 2022 - All rights reserved
Ferrari
Ferrari N.V. - Holding company - A company under Dutch law, having its official seat in Amsterdam, the Netherlands and its corporate address at Via Abetone Inferiore No. 4, I-41053 Maranello (MO), Italy, registered with the Dutch trade register under number 64060977
Ferrari S.p.A. - A company under Italian law, having its registered office at Via Emilia Est No. 1163, Modena, Italy, Companies’ Register of Modena, VAT and Tax number 00159560366 and share capital of Euro 20,260,000
In deze video schijnt het dat Red Bull het circuit van Spa eerder verkend heeft toen men nog bezig was met aanpassingen maar de baan was toen al klaar. Zij het wel met een RB 7 en andere banden dus is het maar de vraag hoe groot het voordeel zal zijn, de andere teams zullen pas vrijdag de eerste kilometers maken.kazuka schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:02:
https://www.motorsport.co...at-revamped-spa/10356615/
Nihil. Geen recent materiaal, dus geen voordeel tov de anderen. Zie het als een veredelde trackwalk.Chocoball schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:36:
[...]
In deze video schijnt het dat Red Bull het circuit van Spa eerder verkend heeft toen men nog bezig was met aanpassingen maar de baan was toen al klaar. Zij het wel met een RB 7 en andere banden dus is het maar de vraag hoe groot het voordeel zal zijn, de andere teams zullen pas vrijdag de eerste kilometers maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Racing_Reporter op 23-08-2022 12:50 ]
Bijna het gehele filmpje lijkt opgenomen op de LPG (Lommel Proofing Ground) van Ford.Chocoball schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:36:
[...]
In deze video schijnt het dat Red Bull het circuit van Spa eerder verkend heeft toen men nog bezig was met aanpassingen maar de baan was toen al klaar. Zij het wel met een RB 7 en andere banden dus is het maar de vraag hoe groot het voordeel zal zijn, de andere teams zullen pas vrijdag de eerste kilometers maken.
Heel herkenbaar als je daar wat bekend bent.
https://goo.gl/maps/y6BGJV2uTH81Dzmy5
[ Voor 16% gewijzigd door Coach4All op 23-08-2022 12:58 ]
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
Op zich interessant mocht de budget cap inclusief/exclusief BTW/VAT zijn. In dat geval ontduikt Ferrari handig een deel uitgaven (aan belastingdienst).Illegal_Alien schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:27:
Ow Ferrari is "Nederlands".
Ferrari
Sorry, btw is in principe nooit een kostenpost voor bedrijven die btw-belaste activiteiten hebben (dit ligt dus anders voor banken en ziekenhuizen). Voor raceteams zal btw nooit een kostenpost zijn en heeft het geen invloed op je cijfers.Woudloper schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:32:
[...]
Op zich interessant mocht de budget cap inclusief/exclusief BTW/VAT zijn. In dat geval ontduikt Ferrari handig een deel uitgaven (aan belastingdienst).
Het gebeurde gek genoeg voor 2019 wel vaker. Waarom het daarna is gestopt, geen idee. Misschien omdat het veel uitzoek werk is en daar staan journalisten de laatste tijd nou niet zo om bekendWoudloper schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:47:
[...]
Precies dit, daarom verbaasd het mij dat er enerzijds geen transparant overzicht komt vanuit de FIA of dat de journalisten inmiddels een overzicht hebben opgesteld van de inkomsten en uitgaven. FTM maakt in NL regelmatig zulke overzichten op andere gebieden, maar zoiets moeten we toch ook inzichtelijk kunnen krijgen voor het huidige F1 seizoen.
Je kan het los overigens wel een beetje vinden, zoals hier over Mercedes in 2020: https://www.motorsport.co...m-to-win-in-2020/6504714/ (houd rekening met de wisselkoers op de datum van schrijven).
Dus, mocht er iemand tijd over hebben
Overigens hintte ik in mijn vorige post al over de bizarre marketing waarde. Om daar nog even op in te haken:
bron (2020)Toto: In 2012 we had an advertising value of, believe it or not, $60 or 70million, and today we are at $4.5billion, and that has unlocked so much potential.
Ik heb eerder is een artikel gelezen dat hier nog veel dieper op in gaat maar die kan ik helaas niet meer vinden. Ja een team kost geld, maar het is maar net op welke manier je naar de rekening kijkt.
Enig idee welk onderdeel van de 2022 wagens nauwelijks tot geen upgrades krijgt?

https://www.auto-motor-un...ha-tauri-knubbel-technik/
P.S. in het artikel op AMuS staat AT02 wat de wagen in het 2021 kampioenschap was. Even weer een berichtje aan ze gestuurd.Is netjes aangepast.
- Met het budgetplafond moeten teams goed nadenken hoe ze hun geld inzetten voor ontwikkeling. Een onderdeel waar voorheen nog flink aan ontwikkeld werd lijkt dit seizoen helemaal geen aandacht te krijgen, de neus. Na 13 races blijken de teams nog steeds met de eerste neus om te rijden, terwijl met de nieuwe aero regels het idee bestond dat ook daar ontwikkelingen zouden plaatsvinden.
- McLaren technical director James Key legt het simpel uit. Een factor zijn de kosten want elke nieuwe neus moet een crashtest ondergaan. Je moet dan een goede reden voor een upgrade hebben. We steken het budget liever in de ondervloer waar meer te halen valt.
- Daarnaast hebben de aerodynamici ontdekt dat met het nieuwe regelement de voorkant minder bepalend is geworden. "Dat deel is meer vergevingsgezind dan vroeger geworden. Zou de voorvleugel dit seizoen net zo belangrijk zijn geweest als vorig seizoen dan hadden we daar veel meer wijzigingen gezien. De afmetingen van de onderdleen zijn op dat punt sterk gereguleerd. Pas volgend seizoen verwacht ik daar wijzigingen te zien." zo vertelt James Key.
- De enige opvallende verschijnijng in het veld is de AT03 van AlphaTauri. Deze heeft als enige een knobbel op de neus waar andere teams een meer elegante verschijning kennen. Een oude regel in de Formule 1 zegt als een wagen een bijzonder kenmerk heeft dan is het heel goed of heel slecht.
- Het grappige is dat de knobbel geen onderdeel van de neus is maar van de voorvleugel. Dat viel pas voor het eerst op bij de grand prix van Frankrijk.
- AlphaTauri hoofdingenieur Guillaume Dezoteux weet te melden dat er een wijziging voor de neus zit aan de te komen en die later dit seizoen zal komen. Of de knobbel compleet verdwijnt is nog niet zeker, alleen het centrale deel wordt iets aangepast maar zal de neus niet sterk wijzigen.

https://www.auto-motor-un...ha-tauri-knubbel-technik/
P.S. in het artikel op AMuS staat AT02 wat de wagen in het 2021 kampioenschap was. Even weer een berichtje aan ze gestuurd.Is netjes aangepast.
Volgens mij hebben zowel Red Bull als Ferrari een neusontwerp gemaakt wat uit twee delen bestaat, waarbij het achterste deel uit zichzelf al door de crashtests heen komt zodat ze zonder nieuwe crashtest het voorste deel kunnen aanpassen. Alleen heeft de voorvleugel dit jaar inderdaad nog maar relatief weinig impact tov de rest van de aero dus ze zullen wel met belangrijkere delen aan de slag zijn geweest, en natuurlijk heeft een aantal teams met porpoising te maken gehad wat voornamelijk uit de ondervloer en dan vooral het achterste deel daarvan komt.Chocoball schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:53:
• McLaren technical director James Key legt het simpel uit. Een factor zijn de kosten want elke nieuwe neus moet een crashtest ondergaan. Je moet dan een goede reden voor een upgrade hebben. We steken het budget liever in de ondervloer waar meer te halen valt.
[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 23-08-2022 22:29 ]
En ze lijken zich nog steeds niet te realiseren dat ze er voor kunnen gaan, al zal dat met een paar races op de huidige manier al snel veranderen in konden gaan. Als je de kans krijgt, moet je er vol op inzetten, en die mentaliteit lijkt te ontbreken op dit moment, ze lijken nog een beetje in 2021 mentaliteit te zitten, toen ze niet goed genoeg waren voor P1 of P2 bij de constructeurs, maar ruim goed genoeg om op P3 te eindigen. Nu hadden ze voor P1 kunnen gaan, maar zakken ze langzaam toch weer terug naar P3.Kenny_026 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:08:
[Afbeelding]
Oh zit dat zo? Dan maakt het allemaal niet uit pik!
Voor het geval dat je vergeten ben wie bij welk team hoort:
FOM you know the drill...
Getting To Know the 2022 F1 Team Principals!
FOM you know the drill...
[ Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-08-2022 10:03 ]
Daar zijn ze sowieso al te laat mee. Als Leclerc elke race wint en de snelste ronde pakt dan hoeft Verstappen nog steeds maar elke race tweede te worden om WDC te zijn. Natuurlijk, als Sainz een paar keer tweede wordt dan kan Ferrari er collectief er nog iets aan doen / "in eigen hand". Maar ik zie Leclerc echt niet elke race winnen. Of dat nu is omdat Red Bull gewoon beter is die race(s), of omdat Ferrari nog steeds geen betrouwbare motor heeft en Leclerc nog gegarandeerd een penalty zal pakken (en evt nog een plof / DNF). En dan kijk ik nog niet naar Leclerc en Ferrari / strategie. Want ook daarmee zullen ze nog punten morsen "normaliter".Transportman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:27:
[...]
En ze lijken zich nog steeds niet te realiseren dat ze er voor kunnen gaan, al zal dat met een paar races op de huidige manier al snel veranderen in konden gaan. Als je de kans krijgt, moet je er vol op inzetten, en die mentaliteit lijkt te ontbreken op dit moment, ze lijken nog een beetje in 2021 mentaliteit te zitten, toen ze niet goed genoeg waren voor P1 of P2 bij de constructeurs, maar ruim goed genoeg om op P3 te eindigen. Nu hadden ze voor P1 kunnen gaan, maar zakken ze langzaam toch weer terug naar P3.
Die reactie is ondertussen al ruim 2 maanden oud, ze hebben er daarna van alles aan gedaan om hun gelijk te halenKenny_026 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:08:
[Afbeelding]
https://scuderiafans.com/...-is-not-to-win-the-title/
Het is wel een beetje verwarrend allemaal, typisch Ferrari zullen we maar zeggen
https://scuderiafans.com/...ht-for-the-title-in-2022/
Testing, one, two ...
is ferrari uberhoubt succesvol geweest in de F1 (buiten schumi periode om?)hardware-lover schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:58:
[...]
Die reactie is ondertussen al ruim 2 maanden oud, ze hebben er daarna van alles aan gedaan om hun gelijk te halen![]()
https://scuderiafans.com/...-is-not-to-win-the-title/
Het is wel een beetje verwarrend allemaal, typisch Ferrari zullen we maar zeggen
https://scuderiafans.com/...ht-for-the-title-in-2022/
Ik zou zeggen, oordeel zelf: Wikipedia: Scuderia Ferrarihimlims_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:15:
[...]
is ferrari uberhoubt succesvol geweest in de F1 (buiten schumi periode om?)
Het eerste wat mij te binnen schiet is de Lauda periode bij Ferrarihimlims_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:15:
[...]
is ferrari uberhoubt succesvol geweest in de F1 (buiten schumi periode om?)
Italy Alberto Ascari (1952, 1953)BlackMonkey schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:36:
[...]
Ik zou zeggen, oordeel zelf: Wikipedia: Scuderia Ferrari
Argentina Juan Manuel Fangio (1956)
United Kingdom Mike Hawthorn (1958)
United States Phil Hill (1961)
United Kingdom John Surtees (1964)
Austria Niki Lauda (1975, 1977)
South Africa Jody Scheckter (1979)
Germany Michael Schumacher (2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
Finland Kimi Räikkönen (2007)[52]
afgelopen 30jr (zonder schumi) niet echt heel boeiend
Ze hebben natuurlijk een paar voordelen, maar ze zijn de afgelopen 30 jaar ook nooit zo ver afgezakt als Williams en McLaren in periodes.
Prost en Mansell waren er bijvoorbeeld ook dichtbij begin jaren 90, Alonso kwam nog best dicht bij Vettel, Vettel was de voornaamste uitdager van Hamilton... Alleen 2009, 2014 en 2020 waren echt slechte seizoenen, voor Ferrari begrippen.
Prost en Mansell waren er bijvoorbeeld ook dichtbij begin jaren 90, Alonso kwam nog best dicht bij Vettel, Vettel was de voornaamste uitdager van Hamilton... Alleen 2009, 2014 en 2020 waren echt slechte seizoenen, voor Ferrari begrippen.
De vraag was of ze überhaupt succesvol zijn geweest. Met de meeste kampioenschappen op naam mag je dat wel zo stellen denk ik zo: Wikipedia: List of Formula One World Constructors' Championshimlims_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:40:
[...]
Italy Alberto Ascari (1952, 1953)
Argentina Juan Manuel Fangio (1956)
United Kingdom Mike Hawthorn (1958)
United States Phil Hill (1961)
United Kingdom John Surtees (1964)
Austria Niki Lauda (1975, 1977)
South Africa Jody Scheckter (1979)
Germany Michael Schumacher (2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
Finland Kimi Räikkönen (2007)[52]
afgelopen 30jr (zonder schumi) niet echt heel boeiend
Dat geldt zelfs als je de schumi periode eraf haalt.
Ze hebben dan wel veruit de meeste seizoenen meegedaan, dus wat is succesvol? Dan heb je met 16 titels uit 73 seizoenen eigenlijk maar 21% gewonnen en als je de Schumi-periode eraf haalt 11/73 = 15% of 11/68 = 16%. Williams komt met 9 titels uit 47 seizoenen op 19%, maar Mercedes zit gewoon op 8/15 = 53% terwijl ze nog niet lang genoeg meedoen om überhaupt de 16 kampioenschappen van Ferrari te kunnen evenaren. En ja, Brawn GP zit op 100%BlackMonkey schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:15:
[...]
De vraag was of ze überhaupt succesvol zijn geweest. Met de meeste kampioenschappen op naam mag je dat wel zo stellen denk ik zo: Wikipedia: List of Formula One World Constructors' Champions
Dat geldt zelfs als je de schumi periode eraf haalt.
Om het dan eerlijk te houden moet je eigenlijk niet uit gaan van Team Mercedes F1 en Team Brawn GP, maar team "Brackley". Dan nog zal die vrij ver bovenaan staan, verwacht ik, maar dan reken je teminste ook de onsuccesvolle BAR en Honda jaren mee.
Werk je in de politiek om maar dingen aan te passen zodat het positiever uitvalt?DeKaerften schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:51:
Om het dan eerlijk te houden moet je eigenlijk niet uit gaan van Team Mercedes F1 en Team Brawn GP, maar team "Brackley". Dan nog zal die vrij ver bovenaan staan, verwacht ik, maar dan reken je teminste ook de onsuccesvolle BAR en Honda jaren mee.
En ik maar denken dat het puur incompetentie was. Het zijn gewoon meesterlijke strategische beslissingen geweest om het doel voor 2022 te bereiken. Sta ik ff voor lulKenny_026 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 08:08:
[Afbeelding]
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Vandaar dat ik ook zei, oordeel zelfDataGhost schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:46:
[...]
Ze hebben dan wel veruit de meeste seizoenen meegedaan, dus wat is succesvol? Dan heb je met 16 titels uit 73 seizoenen eigenlijk maar 21% gewonnen en als je de Schumi-periode eraf haalt 11/73 = 15% of 11/68 = 16%. Williams komt met 9 titels uit 47 seizoenen op 19%, maar Mercedes zit gewoon op 8/15 = 53% terwijl ze nog niet lang genoeg meedoen om überhaupt de 16 kampioenschappen van Ferrari te kunnen evenaren. En ja, Brawn GP zit op 100%
Wat natuurlijk hartstikke scheef is. Want Red Bull kun je bijna als fabrieksteam tellen, terwijl vooraf Jaguar & Stewart nu niet de teams waren die als fabrieksteam werkten.DeKaerften schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:51:
Zelfde voor een Aston Martin met zijn historie. Stroll steekt nu misschien miljoenen er in om aan de top te komen. Terwijl Eddy Jordan het "voor de lol" deed bij wijze van.
Er zijn gewoon maar weinig teams die jaren een zelfde operatie onderhouden. Ja, de oude teams (Ferrari, McLaren, Williams, Sauber / Alfa Romeo), en misschien Enstone (alhoewel de Lotus jaren nu ook niet je van het waren en er nogal wat schulden open stonden). Maar de rest zijn, of waren, allemaal relatief kleine teams met een "meedoen is belangrijker dan winnen" mentaliteit. (Ok, Mercedes met een Honda vooraf ook niet perse. Die korte stint van Toyota ging ook op de winst, etc. Maar dat valt niet te vergelijken met Jordan => Spyker => Force India. Of Stewart => Jaguar. En wat voor teams zijn er nog een korte periode geweest allemaal...
McLaren Racing and Daniel Ricciardo have mutually agreed that Daniel will leave the team at the end of the 2022 season.
— McLaren (@McLarenF1) 24 augustus 2022
The team thanks Daniel for his dedication and contribution, including that memorable win in Monza. We look forward to finishing the season strongly together.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
dubbel
RIC out dus.
Piastri in. kom maar door met de aankondiging!
en RIC naar Haas? of toch terug naar Alpine
RIC out dus.
Piastri in. kom maar door met de aankondiging!
en RIC naar Haas? of toch terug naar Alpine
[ Voor 89% gewijzigd door basvn op 24-08-2022 16:09 ]
Niet verbaast; eigenlijk was het voor hem al over na Red Bull...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics