[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.287.028 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
Richard117 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:28:
Ik zie het een beetje als de verontwaardiging die wij in Nederland jarenlang hebben gehad wanneer een Nederlandse coureur niet doorbrak. Het lag altijd aan van alles: we waren een te klein land, we hebben geen auto(sport) cultuur, we hebben te weinig circuits, het Nederlandse bedrijfsleven stak er geen geld in en de media had niet genoeg aandacht voor de autosport etc. Maar Max heeft de harde waarheid bloot gelegd: ze waren allemaal gewoon niet goed genoeg. Als je goed genoeg bent, zien teams dat ook en krijg je je kans. Bovendien, de destijds genoemde argumenten zijn bijna allemaal dankzij Max opgelost.

En zo zie ik het met vrouwen precies hetzelfde, er worden 1001 argumenten bedacht waarom ze het niet redden. Maar ze zijn tot nu toe gewoon niet goed genoeg. Zodra er een vrouw in beeld komt die wel goed genoeg is, krijgt zij zeker haar kans. Alleen wil niemand dat nu nog toegeven, zoals wij dat met onze Nederlandse talenten ook achteraf pas zijn gaan inzien.
Ik ga zeker niets afdoen van zijn talent of prestaties, maar zou hij zijn debuut gemaakt hebben toentertijd mocht zijn vader niet de weg kennen bij teams en sponsors? Allebei zijn ouders zitten of zaten in de motorsport. Dat zal ook wel een beetje geholpen hebben.

Maar zoals gezegd, wil zeker niets afdoen van zijn talent en zo. Hij ging er (waarschijnlijk) ook wel geraakt zijn. Maar het ging zeker een tijd langer geduurd hebben was zijn vader bouwvakker geweest en zijn moeder verpleegster (of omgekeerd) of zo.
Het moet allemaal een beetje meezitten natuurlijk. Er zijn meer piloten die wel het talent hebben maar er gewoonweg niet geraakten dan omgekeerd.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:57
Ik zie het een beetje als de verontwaardiging die wij in Nederland jarenlang hebben gehad wanneer een Nederlandse coureur niet doorbrak. Het lag altijd aan van alles: we waren een te klein land, we hebben geen auto(sport) cultuur, we hebben te weinig circuits, het Nederlandse bedrijfsleven stak er geen geld in en de media had niet genoeg aandacht voor de autosport etc. Maar Max heeft de harde waarheid bloot gelegd: ze waren allemaal gewoon niet goed genoeg. Als je goed genoeg bent, zien teams dat ook en krijg je je kans. Bovendien, de destijds genoemde argumenten zijn bijna allemaal dankzij Max opgelost.

En zo zie ik het met vrouwen precies hetzelfde, er worden 1001 argumenten bedacht waarom ze het niet redden. Maar ze zijn tot nu toe gewoon niet goed genoeg. Zodra er een vrouw in beeld komt die wel goed genoeg is, krijgt zij zeker haar kans. Alleen wil niemand dat nu nog toegeven, zoals wij dat met onze Nederlandse talenten ook achteraf pas zijn gaan inzien.
Volgens mij heb je daar een hele lijst aan steekhoudende argumenten. Het zijn alleen zaken waar Jos Verstappen dankzij geld en ervaring omheen heeft weten te werken. Hij wist waardoor hij niet verder kwam. Als hij hetzelfde traject met zijn dochter had doorlopen hadden we wellicht Maxien Verstappen gehad. Alleen dat is niet gebeurd. Je moet écht heel vroeg beginnen en als je zoals Doornbos van overstap van Tennis naar racerij dan ga je nooit het aller hoogste niveau halen. Je brein moet in de eerste levensjaren die programmatuur al aanmaken. Dat zijn de jaren waarin dat overdag nog kan (later alleen in je dromen). Zo is Alonso op zijn 3e begonnen met karten omdat zijn zus daar geen interesse in had (die vader bouwde karts). Dan heb je de beste kans om uitzonderlijk goed te worden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:13

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zou het kunnen dat Jos Verstappen het verschil maakt? Iemand met geld, ervaring, toegang tot alle circuits, de beste materialen, alle tijd van de wereld, contact met sponsoren, raceteams en al het andere in de race wereld dat er toe doet.
Zie dit aub niet als aanval op Verstappen, maar als argument dat Verstappen meer voordelen heeft dan alleen zijn talent.
Maar waarom komen er nooit vrouwen in beeld die niet goed genoeg zijn? Het ligt ofwel aan de vrouwen zelf ofwel aan externe omstandigheden. Ik geloof niet dat het aan de vrouwen zelf ligt want op zoveel mensen in de wereld moeten er ook een hoop geweldige vrouwelijke racers zijn. Dan moet het wel aan externe omstandigheden liggen. We kunnen het er over hebben welke dat zijn maar laten we ophouden met doen alsof het allemaal toevallig zo uitkomt dat vrouwen geen talent hebben.

Hoeveel talent Verstappen ook heeft, je kan hem niet gebruiken als voorbeeld van iemand die er helemaal op eigen krachten en rauw talent is gekomen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:08

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Zou het kunnen dat Jos Verstappen het verschil maakt? Iemand met geld, ervaring, toegang tot alle circuits, de beste materialen, alle tijd van de wereld, contact met sponsoren, raceteams en al het andere in de race wereld dat er toe doet.
Zie dit aub niet als aanval op Verstappen, maar als argument dat Verstappen meer voordelen heeft dan alleen zijn talent.

[...]

Maar waarom komen er nooit vrouwen in beeld die niet goed genoeg zijn? Het ligt ofwel aan de vrouwen zelf ofwel aan externe omstandigheden. Ik geloof niet dat het aan de vrouwen zelf ligt want op zoveel mensen in de wereld moeten er ook een hoop geweldige vrouwelijke racers zijn. Dan moet het wel aan externe omstandigheden liggen. We kunnen het er over hebben welke dat zijn maar laten we ophouden met doen alsof het allemaal toevallig zo uitkomt dat vrouwen geen talent hebben.

Hoeveel talent Verstappen ook heeft, je kan hem niet gebruiken als voorbeeld van iemand die er helemaal op eigen krachten en rauw talent is gekomen.
De vrouw zelf moet er op 3 jarige leeftijd al zin in hebben. Beetje hetzelfde 'probleem' als in Scandinavie. Ondanks een succesvolle push naar gelijkheid en emancipatie kiezen vrouwen daar alsnog massaal voor de zachtere beroepen (denk aan zorg) en niet voor techniek. Gemiddeld genomen zit dat niet in de aard van het beestje.

Dan kun je zeggen maar er zijn ongetwijfeld vrouwen die buiten het gemiddelde vallen. Dan heb je helemaal gelijk. Echter je hebt dus ook nog een zekere mate van talent (cq lerend vermogen), geld, ondersteuning en een beetje geluk nodig. De kans dat dit allemaal samen valt is klein, laat staan wanneer bijvoorbeeld 999 van de 1000 dochters er geen zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:48

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
Jeetje, ze kunnen beter de banen schrappen waar niet in te halen valt :X .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
Paul Ricard ga ik niet missen, vind het een vreselijke baan. Maar geen Spa zou ik eeuwig zonde vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

sdk1985 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:35:
[...]

Jeetje, ze kunnen beter de banen schrappen waar niet in te halen valt :X .
Mee eens, mijn vriendin en ik zijn ook totaal geen fan van die nieuwe straten circuits waar er geen uitwijk of inhaal mogelijkheid is.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
G_Dragon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:38:
[...]

Mee eens, mijn vriendin en ik zijn ook totaal geen fan van die nieuwe straten circuits waar er geen uitwijk of inhaal mogelijkheid is.
Er zijn daarnaast ook nog wat problematische traditionele circuits. Denk aan Hungaroring. Die heeft altijd al laag gestaan in het aantal overtakes per race (18 per race tegenover 60 bij de 'beste' track).

Paul Riccard is ondanks de uitloop mogelijkheden een beetje een middenmotor. Maar lang niet zo slecht als bijvoorbeeld Imola, Mugello, Hungaroring en natuurlijk Monaco (maar die laatste is natuurlijk wel een beetje het uithangbord voor de f1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Hungaroring en Monza mogen ze gelijk schrappen. Monaca is nog wel leuk voor de plaatjes, maar gaat verder natuurlijk ook nergens over.

En dan oa. Sepang en Turkije weer terug. Maar ben bang dat we juist alleen maar meer naar de VS en het Midden-Oosten zullen gaan.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:14
Eigenlijk is dit niet helemaal 2022 seizoen materiaal maar ook weer wel. Domenicali (Formule 1) gaf eerder aan na de zomerstop met nog een fabrikantnaam te zullen komen die in 2026 in de Formule 1 zal stappen. Hoogstwaarschijnlijk zal dit Honda zijn die mogelijk met Andretti gaat instappen.
  • Red Bull Powertrains (RBP) wil graag in 2026 als nieuwe motorfabrikant gezien worden. Als RBP tot en met 2025 zich met de huidige motoren bemoeien dan zullen de andere fabrikanten weigeren RBP als nieuwe fabrikant te zien.
  • Om RBP zoveel mogelijk los te zien van de huidige motoren komt Honda in de periode 2023-2025 weer terug bij Red Bull. Mogelijk als sponsor op de wagen of de motor wordt hernoemd net als met Tag Heuer destijds. Honda bouwt en onderhoudt de motoren van Red Bull en Alpha Tauri dus anders dat de naam terugkomt zal er niet veel wijzigen.
  • Honda zal in 2026 niet terugkeren als motorpartner van Red Bull want Red Bull wil dan met Porsche gaan samenwerken.
  • Naast de F1 R&D afdeling in Sakura heeft Honda geen infrastructuur meer buiten Japan. Het meeste personeel in het VK is daar overgestapt naar Red Bull. Ondanks dat Honda dicht bij het F1 vuur zit, is het bijna onmogelijk om in 3 jaar en 5 maanden als fabrieksteam een compleet nieuw motoren- chassisdepartment op te zetten. Daarom zou Honda ervoor kunnen kiezen een team over te nemen zoals Alpha Tauri maar ook die optie wordt niet als realistisch gezien.
  • Motorfabrikanten hebben binnen Formule 1 een bepaald aanzien en worden als langdurige spelers gezien.. Waar Formule 1 Andretti juist verdenkt alleen een grote naam in de VS zal zijn, niet daarbuiten.en na een aantal jaren de handdoek in de ring zal gooien is het juist Honda als fabrikant die in het verleden meerdere keren de stekker eruit trok.
  • Het is daarom aannemelijk dat na de zomerstop Honda als 7e motorfabrikant voor 2026 wordt gepresenteerd en dat Honda die al met Andretti in de Indycar samenwerkt eventueel als 11e team zal aantreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:07

Amphiebietje

In de blubber

Dus eerst mag Spa een sliert aanpassingen doen omdat het anders te onveilig is, en dan worden ze van de kalender geschrapt? Lekker een mes in de rug zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
G_Dragon schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:38:
[...]

En waardoor elke onvermijdelijke SC achterlijk lang duurt. Ik ben hier ook geen fan van de stratencircuits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Amphiebietje schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:13:
Dus eerst mag Spa een sliert aanpassingen doen omdat het anders te onveilig is, en dan worden ze van de kalender geschrapt? Lekker een mes in de rug zeg...
Dafuq. Amerikanen..... hebben geen besef van historie. Of goede circuits. Gooi al die Tillke-crap maar eerst weg..... pffff

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

rodie83 schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:34:
[...]

En waardoor elke onvermijdelijke SC achterlijk lang duurt. Ik ben hier ook geen fan van de stratencircuits.
Dat is gewoon inherent aan stratencircuits. Maakt een race strategisch heel erg interessant. Maar de hulpmachins van de marshalls zijn echt ondermaats. Suzuka had jaren gelden allemaal van die mini-hijskraantjes op rupsbanden, een auto was zo weg. Voor een miljardencircus is toch en paar kranen op een paar stratgische plekke toch een kleine investering? Maar ik krijg ook de indruk dat marshalls steeds trager worden. Ja ik snap dat er wat voorzichtiger te werk gegaan moet worden mbt de accu's en elektrische systemen, maar poeh, elke SC, welke baan dan ook, duurt zo ontzettend lang.... En de race director is in mijn optiek altijd een ronde te laat met het vrij geven van de race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:47
Amphiebietje schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 20:13:
De meeste aanpassingen (o.a. de uitwijkmogelijkheden bij Raidillon & Eau Rouge) werden gedaan zodat de FIM/motorracen er ook konden komen.

Voor zover ik weet was er voor FIA/F1 niet perse aanpassingen nodig (maar was het mooi meegenomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21
siggy schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 21:20:
[...]

Dafuq. Amerikanen..... hebben geen besef van historie. Of goede circuits. Gooi al die Tillke-crap maar eerst weg..... pffff
Les 1, 2 en 3 aangaande Amerikanen...

Er zijn maar 3 dingen die tellen bij ze: geld, geld en geld.

Ze kunnen er een mooie show van maken, maar als het om verdienen gaat is niks maar dan ook niks heilig.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Chocoball
De FIA zet haar strijd voort tegen het stuiteren (bouncing) door de regels aan te passen en mogelijk bij de grand prix van Frankrijk wil gaan straffen. Gaat het echt om het stuiteren en de gezondheid van de coureurs of speelt er toch wat anders?
  • Op 30 juni is een aanpassing van de technical directive TD039 aan de teams verzonden. In 5 velletjes is uitgelegd dat de FIA eerst wil meten, dan wil rekenen en mogelijk al met straffen in Paul Ricard (22-24 juli) wil gaan komen.
  • De FIA heeft een "wonderformule" opgesteld voor de Aerodynamic Oscillation Metric (AOM) waarde, om de opgewekte verticale oscillatie te kunnen meten. De AOM waarde wordt gemeten in joule per kilogram per 100 kilometer.
  • In de basis zijn de teams tevreden met deze aanpak maar er zijn ook vragen. Ferrari vraagt zich hoe de FIA kan bepalen wanneer het gevaarlijk wordt en wanneer niet? Red Bull vraagt zich af of die FIA zich straks met de setup van de wagen gaat bemoeien? Ook zijn er geluiden dat de technical directive onpraktisch en te complex is.
  • Men vraagt zich af of dit intiatief moet aantonen dat de FIA en haar nieuwe president het onder controle hebben of zit hier meer achter?
  • Tijdens het onderzoek naar de ondervloer en plank is naar voren gekomen dat sommige teams met de stijfheid aan het spelen zijn. De huidige regels schrijven voor dat de middelste plankgaten een deflectie van 2 millimeter mogen hebben en de achterste plankgaten een deflectie tot 2 millimeter. Dit om ervoor te zorgen dat de vloer zo stijf mogelijk blijft. Er is bij bepaalde teams sprake tot 6 millimeter deflectie.
  • Dit houdt in dar de vloer onder de wagen kan vervormen, daardoor kan het tunneleffect onder de wagen vergroot worden en zo meer downforce genereren. Dit zou impliceren waarom 2 teams het beter doen dan de rest van het veld.
  • De FIA heeft in het Technical Advisory Committee (TAC) overleg met de technische directeuren al aangegeven dat in de toekomst de vloer stijf moet blijven. Ferrari en Red Bull reageren kwaad, Mercedes is geschokt over de flexible vloeren maar wordt wel door de eerste 2 als aanstichter gezien. Er zal aangedrongen worden op het verkleinen van de ondervloer, die daardoor minder downforce genereert maar ook minder stuitert. Het zal vooral de teams raken die nu veel downforce via de vloer weten te genereren.
  • Er wordt gefluisterd dat Mercedes en McLaren de FIA willen beïnvloeden de kracht van de ondervloer te beperken zodat zij ook hun aero concept in 2023 nog kunnen inzetten.
https://www.auto-motor-un...a-bouncing-teams-besorgt/
https://www.motorsport.co...r-says-mercedes/10332153/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Floorgate is born.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Just for laughs:

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 00:20
Illegal_Alien schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:38:
[...]

Het bestaat nog echt ook; inclusief stok tussen je benen? Uh WTF (?!) Deel je ervaringen bij WTF situaties - Deel 10 ? :p
Waarom kan ik niet op dat forum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

TPar schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:04:
[...]

Waarom kan ik niet op dat forum?
Tweakers Huiskamer, moet je toegang voor aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:13

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Chocoball schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 19:41:
Eigenlijk is dit niet helemaal 2022 seizoen materiaal maar ook weer wel. Domenicali (Formule 1) gaf eerder aan na de zomerstop met nog een fabrikantnaam te zullen komen die in 2026 in de Formule 1 zal stappen. Hoogstwaarschijnlijk zal dit Honda zijn die mogelijk met Andretti gaat instappen.
Ná de zomerstop? Ja, zo kan ik het ook ;)

De combinatie Honda & Andretti klinkt interessant maar ik hoop echt dat ze een nieuw team vormen en niet een bestaand team. Dat ze echt een nieuw team willen oprichten wordt gesuggereerd door het feit dat FIA bezwaar had omdat alle F1-kennis in Europa zit. Dat zou geen probleem zijn als ze een bestaand team overnemen.

Het lijkt me stratgisch gezien ook niet handig om nu al aan te kondigen dat je over 4 jaar een team overneemt want dat zal het sluiten van lange termijn sponsorcontracten een stuk lastiger maken. Nou ja, tenzij ze meer vetrouwen hebben in Andretti de kwaliteit / het geld van Adretti dan in het bestaande team, maar dat is nogal een gok.

Ergens heb ik een stille hoop dat Andretti wel vanuit de VS werkt en vanuit de ervaring met Indycar een heel ander soort auto neer te zetten met veel innovatie en vernieuwende inzichten. (wens, geen verwachting).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:58
Chocoball schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:22:
De FIA zet de strijd voort tegen het stuiteren (bouncing) door de regels aan te passen en mogelijk bij de grand prix van Frankrijk wil gaan straffen. Gaat het echt om het stuiteren en de gezondheid van de coureurs of speelt er toch wat anders?
  • Op 30 juni is een aanpassing van de technical directive TD039 aan de teams verzonden. In 5 velletjes is uitgelegd dat de FIA eerst wil meten, dan wil rekenen en mogelijk al met straffen in Paul Ricard (22-24 juli) wil gaan komen.
  • De FIA heeft een "wonderformule" opgesteld voor de Aerodynamic Oscillation Metric (AOM) waarde, om de opgewekte verticale oscillatie te kunnen meten. De AOM waarde wordt gemeten in joule per kilogram per 100 kilometer.
  • In de basis zijn de teams tevreden met deze aanpak maar er zijn ook vragen. Ferrari vraagt zich hoe de FIA kan bepalen wanneer het gevaarlijk wordt en wanneer niet? Red Bull vraagt zich af of die FIA zich straks met de setup van de wagen gaat bemoeien? Ook zijn er geluiden dat de technical directive onpraktisch en te complex is.
  • Men vraagt zich af of dit intiatief moet aantonen dat de FIA en haar nieuwe president het onder controle hebben of zit hier meer achter?
  • Tijdens het onderzoek naar de ondervloer en plank is naar voren gekomen dat sommige teams met de stijfheid aan het spelen zijn. De huidige regels schrijven voor dat de middelste plankgaten een deflectie van 2 millimeter mogen hebben en de achterste plankgaten een deflectie tot 2 millimeter. Dit om ervoor te zorgen dat de vloer zo stijf mogelijk blijft. Er is bij bepaalde teams sprake tot 6 millimeter deflectie.
  • Dit houdt in dar de vloer onder de wagen kan vervormen, daardoor kan het tunneleffect onder de wagen vergroot worden en zo meer downforce genereren. Dit zou impliceren waarom 2 teams het beter doen dan de rest van het veld.
  • De FIA heeft in het Technical Advisory Committee (TAC) overleg met de technische directeuren al aangegeven dat in de toekomst de vloer stijf moet blijven. Ferrari en Red Bull reageren kwaad, Mercedes is geschokt over de flexible vloeren maar wordt wel door de eerste 2 als aanstichter gezien. Er zal aangedrongen worden op het verkleinen van de ondervloer, die daardoor minder downforce genereert maar ook minder stuitert. Het zal vooral de teams raken die nu veel downforce via de vloer weten te genereren.
  • Er wordt gefluisterd dat Mercedes en McLaren de FIA willen beïnvloeden de kracht van de ondervloer te beperken zodat zij ook hun aero concept in 2023 nog kunnen inzetten.
Als ze buiten de voorgeschreven 2mm zijn dan kunnen ze toch optreden... Maar dat doen ze niet dus zal het bij de rest ook niet erbinnen blijven

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Snowhite0901 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Als ze buiten de voorgeschreven 2mm zijn dan kunnen ze toch optreden... Maar dat doen ze niet dus zal het bij de rest ook niet erbinnen blijven
Ik vermoed dat ze op de vereiste plekken aan die 2mm voldoen, maar elders wel meer flexen. Letter van de wet vs. geest van de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Zijn er meerdere mensen die zich irriteren aan de Pitreporter Stephane Kox met dat ‘geja knikker’ na iedere woord dat ze hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
038Robijno schreef op zondag 3 juli 2022 @ 15:49:
Zijn er meerdere mensen die zich irriteren aan de Pitreporter Stephane Kox met dat ‘geja knikker’ na iedere woord dat ze hoort?
[F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
De vermoorde onschuld bij Toto zal vast een oscar opleveren bij de F1 film of de DTS uitzending. Hoe dan ook ben ik benieuwd hoe dit, het flexen, gaat helpen want waarom zou je een 2de stay installeren om extra stijfheid te hebben. Dus ik denk dat Mercedes ook mooi zit mee te flexen, hetzij iets minder als de rest omdat ze niet de downforce eruit kunnen halen.

En natuurlijk voor 2023 proberen ze "hun" concept erdoorheen te duwen. Wij van WC eend enzo. De objectiviteit van de FIA is nu wel erg dubieus op deze manier.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Max Verstappen 181
Sergio Pérez 147 (-34)
Charles Leclerc 138 (-43)

Niks aan het handje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 10:23

Bloodclot

Jawier!

siggy schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:30:
Max Verstappen 181
Sergio Pérez 147 (-34)
Charles Leclerc 138 (-43)

Niks aan het handje :+
Zet sainz er ook nog bij. Die zit 11(?) Puntjes achter Charles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Bloodclot schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:41:
[...]

Zet sainz er ook nog bij. Die zit 11(?) Puntjes achter Charles.
Ok zie hem totaal niet als titelkandidaat. Perez heeft geluk dat ie vóór Charles staat anders had ik hem ook niet meegenomen >:)

WK is gwoon tussen Leclerc en Verstappen. De rest rijden misschien voor een dagzege, maar that's it.

Eindelijk puntjes voor Schumacher. Pfff maar hij deed nog zijn best om een crash te regelen met Max (ja ook mede dankzij Max).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Ik ben vooral benieuwd of ze tijdens de Wienerschnietzelf Grand Prix de worstjes weghalen. Het zoveelste incidident wat bijna iemand zijn leven kostte en alleen maar dankzij andere zaken het gelukkig niet gekost heeft. Ze wachten echt totdat er echt iemand gewoon het publiek in vliegt voordat ze er wat mee doen. Pironi in de F3 anyone? En vanochtend bij d F2 Nissany die een Darwin Award per se wilde hebben.

FIA heeft zijn mond vol van veiligheid en geilt volledig op die halo, maar die schansen boeit ze niet, en rondvliegend carbon ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnarijnm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:56
De FIA zet de strijd voort tegen het stuiteren (bouncing) door de regels aan te passen en mogelijk bij de grand prix van Frankrijk wil gaan straffen. Gaat het echt om het stuiteren en de gezondheid van de coureurs of speelt er toch wat anders?
Dankjewel ten eerste voor het vertalen en samenvatten!
Zou jij mogelijk een ETA kunnen gokken dat dit wordt aangescherpt? 2023 of dit racejaar nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPar
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 00:20
dr.lowtune schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:06:
[...]

Tweakers Huiskamer, moet je toegang voor aanvragen.
Thanks. Jammergenoeg geen toegang. Al 13 jaar account maar ik zeg enkel iets als ik iets serieus kan bijdragen en dan kom ik niet aan 100 posts per jaar. Is al tweede grote topic waartoe ik daardoor geen toegang heb (en dus ook niets nuttigs kan bijdragen). Maar goed dat is off topic, sorry.

On topic, is het een gevoel of lijkt het dat er sinds de halo verplicht is geworden frequenter crashes gebeuren die dodelijk waren als die er niet was geweest? Rijden de coureurs misschien wilder door die extra beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

TPar schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:53:
[...]

Thanks. Jammergenoeg geen toegang. Al 13 jaar account maar ik zeg enkel iets als ik iets serieus kan bijdragen en dan kom ik niet aan 100 posts per jaar. Is al tweede grote topic waartoe ik daardoor geen toegang heb (en dus ook niets nuttigs kan bijdragen). Maar goed dat is off topic, sorry.
Je snapt wellicht niet het doel van de huiskamer :+ Niet dat ik er recentlijk nog in ben gekomen, maar vroegah was het een beetje als 'geen regels', gewoon lekker geouwehoer zonder lastige mods en admins.
On topic, is het een gevoel of lijkt het dat er sinds de halo verplicht is geworden frequenter crashes gebeuren die dodelijk waren als die er niet was geweest? Rijden de coureurs misschien wilder door die extra beveiliging?
Ja/nee/ja. Ja. De coureurs worden jonger en de veiligheid wordt hoger. Men weet dat, dus risico's op letsel wordt lager. Dus waarom niet in dat gat duiken als er toch niks gebeurd? Het is puur een sportieve actie geworden ipv dat men vroeger dacht 'ik kan mijn collega/rviend de dood in jagen'.

Het is zeker een factor. Lijkt me ook de reden dat de gemiddelde leeftijd omlaag is gegaan. Maar dit is al een jaar of 20 aan de gang dit proces.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
mnarijnm schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:58:
[...]

Dankjewel ten eerste voor het vertalen en samenvatten!
Zou jij mogelijk een ETA kunnen gokken dat dit wordt aangescherpt? 2023 of dit racejaar nog?
Graag gedaan.

Eigenlijk heb ik nog geen idee hoe de FIA nu verder wil gaan? In eerste instantie zullen ze wijzen naar het regelement wat zegt dat deflectie niet meer dan 2 mm mag bedragen en zullen hier op toezien.
Aanpassing van de vloer zal langer in beslag nemen en mogelijk via een stemming waarbij voldoende teams akkoord moeten zijn (8 voor dit seizoen en 6 voor het volgende seizoen). Mogelijk dat we rond de grand prix van Frankrijk meer te weten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 10:23

Bloodclot

Jawier!

Chocoball schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:37:
[...]

Graag gedaan.

Eigenlijk heb ik nog geen idee hoe de FIA nu verder wil gaan? In eerste instantie zullen ze wijzen naar het regelement wat zegt dat deflectie niet meer dan 2 mm mag bedragen en zullen hier op toezien.
Aanpassing van de vloer zal langer in beslag nemen en mogelijk via een stemming waarbij voldoende teams akkoord moeten zijn (8 voor dit seizoen en 6 voor het volgende seizoen). Mogelijk dat we rond de grand prix van Frankrijk meer te weten komen.
8teams moeten dan voor zijn. Ik denk dat 4teams sowieso al tegen gaan stemmen. Ferrar/haas/RBR/AT. (Mocht het op een stemming uitkomen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41
Chocoball schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:37:
[...]

Graag gedaan.

Opmerkelijk dat de FIA weet dat er teams rondrijden waarvan de bodem meer doorbuigt dan is toegestaan. Ik vraag mij af hoe ze dat kunnen zien of meten. Je zou denken dat dit een beetje een vergelijkbaar geval is met het gedoe rond de achtervleugel van vorig seizoen. Toen kon de FIA ingrijpen op eigen mandaat en was er geen meerderheid van de teams nodig om aanpassingen door te voeren.

Misschien is dit een verklaring waarom RBR zo uitgesproken tegen ingrijpen is. Je zou namelijk denken dat de limieten die vanaf Frankrijk gaan gelden potentieel vooral nadelig is voor teams die nog zichtbaar last hebben van porpoising/stuiteren zoals MER en FER en dat RBR weinig te duchten heeft. Maar als de FIA straks ook de flexibiliteit van de vloer gaat handhaven dan zou dat teams kunnen raken die daar een oplossing tegen het stuiteren hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:24

DataGhost

iPL dev

Jorick schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:28:
[...]

Opmerkelijk dat de FIA weet dat er teams rondrijden waarvan de bodem meer doorbuigt dan is toegestaan. Ik vraag mij af hoe ze dat kunnen zien of meten. Je zou denken dat dit een beetje een vergelijkbaar geval is met het gedoe rond de achtervleugel van vorig seizoen. Toen kon de FIA ingrijpen op eigen mandaat en was er geen meerderheid van de teams nodig om aanpassingen door te voeren.

Misschien is dit een verklaring waarom RBR zo uitgesproken tegen ingrijpen is. Je zou namelijk denken dat de limieten die vanaf Frankrijk gaan gelden potentieel vooral nadelig is voor teams die nog zichtbaar last hebben van porpoising/stuiteren zoals MER en FER en dat RBR weinig te duchten heeft. Maar als de FIA straks ook de flexibiliteit van de vloer gaat handhaven dan zou dat teams kunnen raken die daar een oplossing tegen het stuiteren hebben gevonden.
Nou ja het schijnt dat je gewoon door te kijken al kan zien dat er wat aparts aan de hand is, zonder dat je iets hoeft te meten. De titanium skidblocks onderop de plank mogen namelijk door de teams ontworpen worden, ze mogen kennelijk 24000 mm2 titanium aan de plank vastmaken en zelf weten waar dat precies is. Ze hebben dus een behoorlijke hoeveelheid rondom de flex-meetpunten bevestigd waardoor die niet meer flexen :+ 8)7 tenminste, dat is de theorie gebaseerd op wat foto's die ik langs heb zien komen. En die foto's waren van RBR en Ferrari inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/arBl7yZ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41
Dat zou een verklaring kunnen zijn hoe ze de regels weten te omzeilen, áls ze dat al doen. De vraag is nog steeds: hoe weet de FIA dit? Meten ze de bodemplaat op willekeurige plekken zodat ze kunnen vaststellen dat de vloer flexibel is? Halen ze de CAD-tekeningen door de CFD om te simuleren hoeveel speling er op de vloer zit? Het weten is een ding, het testen en handhaven een tweede. De FIA kan allerlei regels bedenken maar als die niet praktisch te handhaven zijn hebben ze weinig nut. Naja, we zien over een paar weken wel hoe heet de soep gegeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Jorick schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:31:
Dat zou een verklaring kunnen zijn hoe ze de regels weten te omzeilen, áls ze dat al doen. De vraag is nog steeds: hoe weet de FIA dit? Meten ze de bodemplaat op willekeurige plekken zodat ze kunnen vaststellen dat de vloer flexibel is? Halen ze de CAD-tekeningen door de CFD om te simuleren hoeveel speling er op de vloer zit? Het weten is een ding, het testen en handhaven een tweede. De FIA kan allerlei regels bedenken maar als die niet praktisch te handhaven zijn hebben ze weinig nut. Naja, we zien over een paar weken wel hoe heet de soep gegeten wordt.
Ik noemde dus "flex-meetpunten", die zijn vastgelegd en daar wordt inderdaad gemeten hoeveel de vloer flext. Dat zijn dus geen willekeurige plekken. En hoe weten ze dit... tsja het is zichtbaar met het blote oog en de verwachting is inderdaad dat titanium minder flexibel is dan hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:43
DataGhost schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:36:
[...]

Nou ja het schijnt dat je gewoon door te kijken al kan zien dat er wat aparts aan de hand is, zonder dat je iets hoeft te meten. De titanium skidblocks onderop de plank mogen namelijk door de teams ontworpen worden, ze mogen kennelijk 24000 mm2 titanium aan de plank vastmaken en zelf weten waar dat precies is. Ze hebben dus een behoorlijke hoeveelheid rondom de flex-meetpunten bevestigd waardoor die niet meer flexen :+ 8)7 tenminste, dat is de theorie gebaseerd op wat foto's die ik langs heb zien komen. En die foto's waren van RBR en Ferrari inderdaad.

[Afbeelding]
Als ik deze foto zo bekijken vraag ik me wel af wat er is stukgeslagen bij VER door een stukje debris. Dit zit er alleen vrij stevig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:05
BasvanS schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Als ik deze foto zo bekijken vraag ik me wel af wat er is stukgeslagen bij VER door een stukje debris. Dit zit er alleen vrij stevig uit?
Was geloof ik niet alleen wat het stukje debris heeft gemold, maar ook dat die zich vast had gezet in de vloer in de linkerzijde, dat verpest dan de hele airflow denk ik. Geen idee waar het vast zat, maar tussen 2 van die 3-4 vinnetjes aan de voorkant is een leuk plekje om tussen te gaan zitten denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Channel 4 Sport heeft gisteren een interview geplaatst met Max van o.a. vorig jaar:

Neem aan dat ik geen disclaimers hoef te plaatsen?

F1 World Champion Max Verstappen Talks to C4 | British Grand Prix | C4F1 | F1

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

BasvanS schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Ik gok een of meerdere leading edges van die vinnen opzij. Dat "stevig" valt uiteindelijk behoorlijk mee als er een stuk rommel met 200+ km/u tegenaan vliegt. Maar, ja, dat stuk rommel zat vast, ze hebben het na de race eruit kunnen peuteren, dus je kan er donder op zeggen dat de airflow nergens meer op sloeg.

[ Voor 15% gewijzigd door DataGhost op 04-07-2022 14:38 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:07

Tripl3 D

Brother in Arms

WDC tussenstand tussen Verstappen en Leclerc:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuKljGG_ZXsyvN0bx5iecZwo_SQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LcQxTW3qascExgXjGNx3Hpnq.jpg?f=user_large

WDC tussenstand tussen de teamgenoten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fODPSPDjDeQTjishlMqSlEYfw5Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IMwWVAed62lq00zYYGNAPZYo.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdXNQzFyOjh_kxYEfz7_UxyZNQs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gsHfXftsok3LOHr0n3rONuFG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaKZUm_ijJO3iKIxZVYtzRy16yc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AZNT5qLGI2anJJNuGc00L5Y3.jpg?f=user_large

En tussen de rijders van de 3 topteams:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKwzvHTCS8r7lNsrGmR7NRcs9OE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ehwTcxB0fL3kfhHGzNo10gmV.jpg?f=user_large

En de tussenstand in het WCC tussen de 3 topteams:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEhWWHVZifkwFj44eKE4pHrLNQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ThapbySlcCPGXe9bLXPV33xK.jpg?f=user_large

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:38
DataGhost schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:05:
[...]

Ik noemde dus "flex-meetpunten", die zijn vastgelegd en daar wordt inderdaad gemeten hoeveel de vloer flext. Dat zijn dus geen willekeurige plekken. En hoe weten ze dit... tsja het is zichtbaar met het blote oog en de verwachting is inderdaad dat titanium minder flexibel is dan hout.
Het is dan ook geen echt hout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:22

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Tripl3 D schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:39:

[Afbeelding]
Kan je de puntenverschillen hie rook bijzetten? :)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 13:59
Pirelli info voor de race in Oostenrijk
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FW0xdHsXEAESzQA?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:36
Ik merk dat ik langzaam toch weer wat meer interesse begin te krijgen in hedendaagse F1, ondanks wat oudemannengepruttel. Wat ik erg leuk vind is dat de nieuwe garde van rijders eigenlijk allemaal wel goed met elkaar overweg kan. En de nieuwe regels lijken baangevechten beter mogelijk te maken. Super! Nu nog veel minder gewicht en een oplossing voor terugkomst V12 en andere motoren op een co2-loos energiemiddel. Dat zou mooi zijn. Maar dit seizoen is leuk!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:09
Rene44 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:53:
Ik merk dat ik langzaam toch weer wat meer interesse begin te krijgen in hedendaagse F1, ondanks wat oudemannengepruttel. Wat ik erg leuk vind is dat de nieuwe garde van rijders eigenlijk allemaal wel goed met elkaar overweg kan. En de nieuwe regels lijken baangevechten beter mogelijk te maken. Super! Nu nog veel minder gewicht en een oplossing voor terugkomst V12 en andere motoren op een co2-loos energiemiddel. Dat zou mooi zijn. Maar dit seizoen is leuk!
Mooi om te zien dat de nieuwe regels zorgen voor meer interesse in F1, want dat was precies de bedoeling.

Het wordt inderdaad weinig genoemd, maar het is echt ONWIJS goed dat F1 auto's elkaar nu gewoon 10-20 ronden kunnen volgen op korte afstand zonder gelijk door de banden heen te kauwen. Grappig hoe snel dit 'normaal' is. Tot vorig seizoen was dit bijna onmogelijk, tenzij de achtervolgende auto 1-2 seconden per ronde sneller was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:51
Van mij zou alleen DRS nog wel weg mogen of in ieder geval minder of kortere zones op bepaalde circuits vind het vaak toch te krachtig als je weer eens inhaal acties ziet alsof het niets is plaats van een echt gevecht. DRS waar het heel nipt is of de achterliggen 'de move' kan maken prima, maar wanneer de wedstrijdleider gewoon 'sitting duck' is, of zich zelfs laat inhalen zodat hij op de DRS strook erna voordeel heeft hoeft van mij dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 22:32
Dennism schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:30:
Van mij zou alleen DRS nog wel weg mogen of in ieder geval minder of kortere zones op bepaalde circuits vind het vaak toch te krachtig als je weer eens inhaal acties ziet alsof het niets is plaats van een echt gevecht. DRS waar het heel nipt is of de achterliggen 'de move' kan maken prima, maar wanneer de wedstrijdleider gewoon 'sitting duck' is, of zich zelfs laat inhalen zodat hij op de DRS strook erna voordeel heeft hoeft van mij dan weer niet.
Dat is ook het doel van de nieuwe regels en initieel bevatte de regels ook geen DRS. Blijkbaar zijn ze vervolgens later toch gaan twijfelen aan hun modellen en hebben ze het toch weer toegevoegd. Maar volgens mij is het plan nog steeds om het op termijn weer weg te halen. En kan dus best dat ze dat in fases gaan doen en ze eerst de DRS zones inkorten. Om dan dus te zien of inhalen nog steeds kan. En als dat goed zit dat ze het er dan pas volledig af halen.
Vereist overigens ook weer een iets andere filosofie bij het ontwerpen en afstellen van de auto. Dus ook dat is een beetje tricky. Nu kunnen ze met wat extra downforce / achtervleugel rijden met het idee dat de extra drag door DRS weer "weg" is. Zonder DRS maken ze daar mogelijk dus weer net wat andere keuzes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:27

-tom-562

Oliesjeik

Tripl3 D schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:39:
WDC tussenstand tussen Verstappen en Leclerc:

[Afbeelding]

WDC tussenstand tussen de teamgenoten:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En tussen de rijders van de 3 topteams:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tenzij er geen gekke dingen gebeuren lijkt het mij kat in het bakkie voor Max dit jaar. Qua race pace zijn ze gewoon sneller, en Mercedes lijkt alleen iets te kunnen betekenen als het ergens anders mis gaat

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Extigo schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:09:
Pirelli info voor de race in Oostenrijk
[Afbeelding]
Bandjes gelijk aan race 9 van seizoen 2021. Niet dezelfde bandjes weliswaar maar wel de meest zachte compounds. Mercedes had daar niet veel in te brengen tegen Verstappen (beide races), McLaren (vooral Norris) ging daar wel erg lekker. Ben erg benieuwd wat het dit jaar gaat worden en dan met name hoe Ferrari het op dit circuit gaat doen dit jaar.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
Weet niet of het al is gepost, maar helaas volgend seizoen waarschijnlijk geen Spa meer...

Bron: https://www.hln.be/formul...volgend-seizoen~a184a4cc/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
De grand prix van Zandvoort wordt dit jaar autoluw.

https://www.volkskrant.nl...toluw-evenement~ba1e620c/

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat wordt saai dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 09:55

Martinspire

Awesomeness

Flying Hawkic schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:01:
Weet niet of het al is gepost, maar helaas volgend seizoen waarschijnlijk geen Spa meer...

Ik ga er vanuit dat ie er gewoon staat. Het is vanuit FOM/FIA duidelijk dat die er gewoon alles uit willen persen om zoveel mogelijk geld op te strijken. En de circuits spelen op de gevoelens door te doen alsof ze eraf gaan.

We zagen het bij Monaco, bij Silverstone en bij Spa. Iedereen noemt ze onmisbaar, maar onmisbaar levert geen geld op. Dus net doen alsof je ze eraf gooit en dan op het laatste moment een deal maken.

Dat de pers er telkens weer in mee gaat, is erg jammer. En erg voorspelbaar, want kliks.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53

DDX

Er waren zo’n 3.500 plekken gereserveerd op een parkeerplaats in Beverwijk, waarna fans met pendelbussen naar het circuit werden gebracht.

Daar bleek amper animo voor; slechts 2 procent van de ruim 200 duizend racefans reisde met de auto af naar het circuit.
Tja als je eerst naar Beverwijk moet om dan half uurtje in de bus te zitten kan je beter gewoon direct met de bus of trein naar het circuit gaan.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Martinspire schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:58:
[...]

Ik ga er vanuit dat ie er gewoon staat. Het is vanuit FOM/FIA duidelijk dat die er gewoon alles uit willen persen om zoveel mogelijk geld op te strijken. En de circuits spelen op de gevoelens door te doen alsof ze eraf gaan.

We zagen het bij Monaco, bij Silverstone en bij Spa. Iedereen noemt ze onmisbaar, maar onmisbaar levert geen geld op. Dus net doen alsof je ze eraf gooit en dan op het laatste moment een deal maken.

Dat de pers er telkens weer in mee gaat, is erg jammer. En erg voorspelbaar, want kliks.
De FOM gebruikt inderdaad als pressiemiddel dat er andere organisatoren in de rij staan en meer willen betalen voor het organiseren van een grand prix. Verder willen ze heel graag een grand prix op het afrikaanse continent. De deal met Kyalami is nog niet bekend gemaakt en de vraag is of deze in 2023 of pas in 2024 op de kalender komt? Het circuit heeft nog geen grade 1 status en ergens moet er geld vandaan komen om dat nog te realiseren.

China blijft voor 2023 ook een twijfelgeval als ze aan hun "zero covid" beleid blijven vasthouden. Last but not least, nog steeds geen nieuws over dat Monaco een nieuw contract heeft.

Ik denk niet dat Spa gelijk helemaal weg is, eerder op de reservebank komt of mogelijk gaat rouleren met andere grand prix in Europa.

[ Voor 6% gewijzigd door Chocoball op 04-07-2022 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Laatst online: 19-09 11:07

Tripl3 D

Brother in Arms

Mr Pingu schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:05:
Kan je de puntenverschillen hie rook bijzetten? :)
Dat lukt me alleen met maar 2 lijnen. Maar tips van Excel pro's om dit alsnog voor elkaar te krijgen, zijn van harte welkom!

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vul de ondertiteling in. Wat zegt Leclerc hier tegen Max waardoor zijn mond letterlijk open valt? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_ecFmCSyBmogAhM6_V4veMTXbg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/H8PjzAbACNeakEoQznYWl2hg.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FNfCEz3ljkh51uoZNw5hPRlMqs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/viB8t8OqFoAtHHdaKbfmhC5G.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:29
@kazuka Ben benieuwd uit welke bron je dit gehaald hebt, was dit tijdens de live uitzending na de race? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:22

JB

Cédric roelt!

@kazuka waarom niet in het daarvoor bedoelde racetopic? @Outerspace doe je 'm even naar juiste topic?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:31
kazuka schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:39:
Vul de ondertiteling in. Wat zegt Leclerc hier tegen Max waardoor zijn mond letterlijk open valt? :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat het over de pitstop gaat die Sainz wel kreeg maar hij niet.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023

[Afbeelding]

[Afbeelding]
“Ik kreeg op m’n flikker van Binotto.”
“Wát!”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022

[Afbeelding]

[Afbeelding]
They pulled an Abu Dhabi on me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

AtlAntA schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:31:
[...]
Denk dat het over de pitstop gaat die Sainz wel kreeg maar hij niet.
Idd, een "why", not "what" ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[Afbeelding]

[Afbeelding]
"i went side by side through cobs next to lewis, and he didnt drove me off track"

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:26

Vuvuzela

My spire is forming

[Afbeelding]

[Afbeelding]
" My dad never punched me"
:X

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:54

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Vuvuzela schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:25:
[...]

" My dad never punched me"
:X
Die sloeg niemand inderdaad. :/

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 22:32
pjottum schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:06:
[...]

Die sloeg niemand inderdaad. :/
Het is Leclerc dan die dat zegt he ;) En Verstappen die verbaasd reageert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-09 16:13
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FW6mOalXgAQAxkz?format=jpg&name=large

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 09:55

Martinspire

Awesomeness

Ben benieuwd hoeveel Nederlanders er dit jaar weer zijn, ik las op Twitter al iets van 50.000 man die er moet zitten, dus dat lijkt me een gezellige boel.

Verder zien of Red Bull de dominantie daar nog heeft of dat ze nu toch achter Ferrari staan met al die korte rechte stukken.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:00
Bieden ze nog wel parkeerplaatsen in de omgeving aan met fietsverhuur? Dat heb ik vorig jaar gedaan en was ideaal, maar als dat helemaal versnipperd weet ik niet of dat nou een goede keuze is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alesandro_46
En door naar nummer 11:
[F1 2022] Race 11 GP van Oostenrijk

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
Transportman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:05:
[...]

Bieden ze nog wel parkeerplaatsen in de omgeving aan met fietsverhuur? Dat heb ik vorig jaar gedaan en was ideaal, maar als dat helemaal versnipperd weet ik niet of dat nou een goede keuze is.
Het is een beetje een marketing bericht met 'kijk ons eens goed bezig zijn'. Maar eigenlijk verdwijnt alleen de optie om te parkeren in Beverwijk en met de bus naar Zandvoort te gaan omdat dat te weinig werd gebruikt vorig jaar.

Ze kunnen niet ineens volledig leunen op het OV terwijl de capaciteit ook toeneemt dus ik verwacht dat die fietsverhuur optie wel beschikbaar blijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Max in een reclame voor een electrische Honda; hij heeft er zin in. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:09
Gelukkig is hij coureur geworden en niet acteur denk ik dan maar :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

De twinseater Redbull:

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:04

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35

pro_6or

amateur_60r

Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Er zijn grote Nederlandse talenten geweest die nooit een kans kregen. Terwijl er kleine buitenlandse talenten zijn die dat wel krijgen.

Max was echt speciaal, en dan nog, dat Marko redbull er is, en er vol voor ging, is ook speciaal.

Nederland heeft niet dié marketing kracht, ja, als we er allemaal massaal achter staan.

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pendaco
  • Laatst online: 17:26

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

Dat lachje naar Leclerc _O-

"I was warming the tires that's why I did the 360 as well" Wat is het ook een droogkloot :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
Flying Hawkic schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:01:

Ik las het vandaag ook, echt triest!
Spa is een prachtige baan, mooie bochten en hoogteverschil. Ik ben echt benieuwd hoe goed ze elkaar dit jaar kunnen volgen om in te halen op Camel straight. Of misschien uitremacties voor de laatste chicane omdat ze door Blanchimont kunnen volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
Spa heeft toch net het circuit verbouwd?? Al die miljoenen voor niets...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:19
Er zijn een hoop goede stappen gezet door de nieuwe eigenaren, zoals de manier waarop de sport in beeld wordt gebracht, de marketing er omheen, de social media kanalen en content, F1TV, Palmer analyses, etc.

Maar het verkopen van de races aan circuits waarbij het puur om financien lijkt te gaan vind ik een zeer slechte ontwikkeling. Dat ze er écht een mondiale sport van willen maken begrijp ik, dus met circuits op elk continent. Maar dat races als Spa moeten verdwijnen ter faveure van sfeerloze 'zandbakcircuits' als Qatar of Jeddah waar geen hond op af komt vind ik erg jammer. Consequentie van private-equity eigendom waarbij rendement van het product 'Formule1' uiteindelijk doorslag geeft. "Ah, een oliesjeik biedt xx meer dan Spa? Hoppa hier is het contract en een streep door Spa". Dat er daardoor slechts 5 man langs de baan zit (de sjeik met zijn vriendjes) ipv 400,000 fans telt kennelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
murphydrz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:29:
Spa heeft toch net het circuit verbouwd?? Al die miljoenen voor niets...
Niet voor niks, zoals iemand eerder in dit topic heeft aangegeven zijn de aanpassingen ook gedaan om de motorraces (FIM Endurance??) te kunnen organiseren.

Evengoed zullen de kosten voor de "F1-only" aanpassing wel door het putje gaan ja. :/ -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
Wat statistieken n.a.v. de laatste race in Silverstone. Interessant, meh. Maar het helpt jullie weer een paar minuten dichter bij FP1. })

Wel leuk om te lezen dat Alonso nog wat records kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
Requiem19 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Wat kan die man rijden he :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/290980006_3890262487778708_6941489645760345310_n.jpg?_nc_cat=1&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=RN5372d4e80AX9Po49d&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT97o5HkmB11Yid5skSjE6i24sMzdBMm0RsAIt5bkA8TGA&oe=62CAB005

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 12:52
CousinBoneless schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:44:
Er zijn een hoop goede stappen gezet door de nieuwe eigenaren, zoals de manier waarop de sport in beeld wordt gebracht, de marketing er omheen, de social media kanalen en content, F1TV, Palmer analyses, etc.

Maar het verkopen van de races aan circuits waarbij het puur om financien lijkt te gaan vind ik een zeer slechte ontwikkeling. Dat ze er écht een mondiale sport van willen maken begrijp ik, dus met circuits op elk continent. Maar dat races als Spa moeten verdwijnen ter faveure van sfeerloze 'zandbakcircuits' als Qatar of Jeddah waar geen hond op af komt vind ik erg jammer. Consequentie van private-equity eigendom waarbij rendement van het product 'Formule1' uiteindelijk doorslag geeft. "Ah, een oliesjeik biedt xx meer dan Spa? Hoppa hier is het contract en een streep door Spa". Dat er daardoor slechts 5 man langs de baan zit (de sjeik met zijn vriendjes) ipv 400,000 fans telt kennelijk niet.
Dit gebeurde onder Bernie net zo goed al als onder de nieuwe eigenaren. Hoop wel dat Spa toch nog een plek weet te veroveren. Mooiste circuit ter wereld naar mijn mening. Zou heel triest zijn als we die niet meer terug zien op de kalender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 20:51

AvK

Ready Set Go

Tomcatter_31 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Dit gebeurde onder Bernie net zo goed al als onder de nieuwe eigenaren. Hoop wel dat Spa toch nog een plek weet te veroveren. Mooiste circuit ter wereld naar mijn mening. Zou heel triest zijn als we die niet meer terug zien op de kalender.
Meen dat ze SPA willen laten rouleren om het jaar?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 12:52
AvK schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:29:
[...]

Meen dat ze SPA willen laten rouleren om het jaar?
ja die optie had ik ook gelezen. Dat is in elk geval nog iets, maar ook dat zou al jammer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Maar dit was wel heel emotieloos, wat dan nog meer opvalt doordat hij juist over emoties praat.

Dan deed zelfs Raikkonen dit beter voor Alfa Romeo, al helpt de auto daar ook wel aan mee. YouTube: Alfa Romeo | Stelvio feat. Minttu et Kimi Räikkönen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Ik zie het nog niet op andere websites verschijnen maar als ik dit artikel mag geloven gaat de FIA Nieuwe maatregelen tegen porpoising invoeren vanaf de Franse GP.

Verbaast ben ik er niet over, want zag hem al aankomen na het geklaag bij de GP Azerbeidzjan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:19
Tomcatter_31 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Onder Bernie was F1 ook al in eigendom van private equity. Andere private equity, maar zelfde doel...

De huidige eigenaar moet echter, met vertrekpunt de verkoopsom aan vorige eigenaren, de waarde weer verder verhogen en dus versterkt dat de drang naar geld (zoals betalende circuits).
Pagina: 1 ... 72 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics