[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.287.031 views

Onderwerpen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

De F1 Power Ranking na Silverstone staat ook weer online. Volgens de tweet heeft Hamilton zelfs een 9,6 gekregen en staat Perez geeneens in de top 10:

[Twitter: https://twitter.com/f1/status/1544729135964049408?s=21&t=AbNTehIcFZPjLrpPlE8PYg]

Ik dacht de eerste races dat Formula1.com nog relatief objectief was. Maar Silverstone bewijst toch weer het tegendeel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wellicht wel interessant artikel? :)

Het artikel:
https://scientias.nl/in-d...-je-misschien-zou-denken/

Het onderzoek:
https://www.tandfonline.c...080/00036846.2022.2083068
80/20-regel
Een lang gekoesterde overtuiging in de Formule 1 is de zogenaamde 80/20-regel. Deze regel houdt in dat 80 procent van het racesucces toegeschreven kan worden aan de auto en het team dat deze bouwt en de beste strategie uitdenkt. Slechts 20 procent van het succes zou in handen liggen van een ambitieuze coureur.

Meerdere factoren
Kortom, de auto is eigenlijk helemaal niet zo bepalend. De onderzoekers verbannen de 80/20-regel dan ook naar het rijk der fabelen. Volgens hen ligt het allemaal namelijk net wat genuanceerder dan dat. Een mix van meerdere factoren is volgens hen verantwoordelijk voor succes. De grootste factor die invloed heeft, is volgens hen de interactie tussen de coureur en het team. Deze interactie zou goed zijn voor tussen de 30 en 40 procent van het racesucces. De rest wordt uitgemaakt door willekeurige en toevallige gebeurtenissen tijdens de race.

Interactie
Wat je je bij die interactie moet voorstellen? Volgens de onderzoekers rijden de coureurs niet alleen in een auto, ze geven ook waardevolle input en feedback over de ontwikkeling ervan. Meer bekwame coureurs verbeteren daarom de teamtechnologie en vice versa. Het is dus een wisselwerking tussen coureur en team. “F1-auto’s rijden immers niet zelf en coureurs kunnen hun vak niet uitoefenen zonder een F1-auto,” aldus Rockerbie. “De 80/20-regel onderschat dus de rol van de coureur enorm, gezien de kritische complementariteit tussen de twee.”

Geld
Daarnaast blijkt ook geld een grote rol te spelen. Zo tonen de onderzoekers aan hoeveel centen er gemiddeld nodig zijn om de prestaties van een team op het circuit te verbeteren. “Een team dat elke race gemiddeld op de 10e plaats eindigt, zou 164,6 miljoen dollar extra moeten uitgeven om consequent als negende te eindigen,” aldus Rockerbie. “Dit zou een verhoging van zowel het salaris van een betere coureur (momenteel gemiddeld 7,86 miljoen dollar per seizoen) als het teambudget (met een gemiddelde van 195,86 miljoen dollar) vereisen.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:30
Woudloper schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:18:
De F1 Power Ranking na Silverstone staat ook weer online. Volgens de tweet heeft Hamilton zelfs een 9,6 gekregen en staat Perez geeneens in de top 10:

[Twitter]

Ik dacht de eerste races dat Formula1.com nog relatief objectief was. Maar Silverstone bewijst toch weer het tegendeel.
Palmers analyse was ook al onterecht vrij kritisch over Perez, terwijl er ook wat onterechte complimenten aan Hamilton werden uitgedeeld, het F1tv commentaar tijdens de race was ook niet heel objectief. :)
He's gonna get a penalty (x 10).

Moeten pitten aan het begin van de race, nadat je neus aan diggelen gaat door een stuk carbon dat losschiet van een auto voor je en dan terugkomen van laatste plaats naar p2 is blijkbaar niet een bovengemiddelde prestatie. :)

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Oh, blijkbaar is er een correctie en is Perez 6e gelijk met Verstappen.
Ze hadden 9 rijders in de top 10, dus het was een editorfoutje waarschijnlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door MrOleo op 06-07-2022 20:16 ]

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
MrOleo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:08:
Moeten pitten aan het begin van de race, nadat je neus aan diggelen gaat door een stuk carbon dat losschiet van een auto voor je en dan terugkomen van laatste plaats naar p2 is blijkbaar niet een bovengemiddelde prestatie. :)
Volgens mij mix je nu beide Red Bulls? :P Perez had schade aan de voorvleugel door een incident(je) met Leclerc in de derde ronde (de herstart dus). Verstappen had dan schade door een stuk carbon van een andere auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOleo
RobertMe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:34:
[...]

Volgens mij mix je nu beide Red Bulls? :P Perez had schade aan de voorvleugel door een incident(je) met Leclerc in de derde ronde (de herstart dus). Verstappen had dan schade door een stuk carbon van een andere auto.
Nee hoor, kijk nog maar eens goed naar Perez zijn onboard. :)

Endplate vliegt van Leclerc's auto, voor Copse, vol op Perez zijn voorvleugel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3fEeHSG1lwcjEY53hzoFr9oY5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VlJrLPydSc1kIiiWlG0L6lkT.png?f=fotoalbum_large

1 van de 2 vleugelelementen die van Perez zijn auto vliegen in Maggotts/Becketts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEeYNtIkm8qaqynRdRVGD5xuRGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CyOe2cCOsPjL6zfkyr73KSO5.png?f=fotoalbum_large

Pas hierna kan hij de Ferrari's niet meer bijbenen.

[ Voor 37% gewijzigd door MrOleo op 06-07-2022 21:13 ]

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorick
  • Laatst online: 21:41
[...]

Palmers analyse was ook al onterecht vrij kritisch over Perez, terwijl er ook wat onterechte complimenten aan Hamilton werden uitgedeeld, het F1tv commentaar tijdens de race was ook niet heel objectief. :)

De eerste start van PER was niet best (twee plaatsen verlies). Dat PER zo vroeg moest pitten was het gevolg van dat hij en LEC nogal veel risico namen na de herstart en schade reden. PER zijn wedstrijd werd gered door de late SC. Voor de SC lag PER dik twintig seconden achter op HAM en moest hij nog een pitstop maken om aan het bandenreglement te voldoen. Zonder die SC was hij waarschijnlijk buiten de top vijf geëindigd met een auto die toch minimaal op het podium thuis hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
Jorick schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:07:
[...]

De eerste start van PER was niet best (twee plaatsen verlies). Dat PER zo vroeg moest pitten was het gevolg van dat hij en LEC nogal veel risico namen na de herstart en schade reden. PER zijn wedstrijd werd gered door de late SC. Voor de SC lag PER dik twintig seconden achter op HAM en moest hij nog een pitstop maken om aan het bandenreglement te voldoen. Zonder die SC was hij waarschijnlijk buiten de top vijf geëindigd met een auto die toch minimaal op het podium thuis hoort.
Perez nam de bocht vrij normaal, Leclerc drukt hem ertussen, kan hij niet heel veel aandoen. Schade en zijn positie tot dan is gewoon pech. Uiteindelijk rijdt hij zich terug naar P4, 15 seconden voor op Norris op het moment van de SC, die pakt ie nog wel met die laatste stop naar soft die hij dan nog moet. De SC levert dus 2 plekken op.
Van laatste naar P2 vind ik beter dan gedeeld 6e driver, ongeacht hoeveel beter die auto is, maar toen ik postte ging ik uit van dat hij niet eens in de top 10 stond, wat een foutje van Formula1.com bleek.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
MrOleo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:05:
[...]

[Afbeelding]

1 van de 2 vleugelelementen die van Perez zijn auto vliegen in Maggotts/Becketts
[Afbeelding]

Ik was inderdaad intussen zelf Palmers analyse aan het kijken en wou mijn originele bericht editten, en toen zag ik deze comment van jou. 100% correct dus dat de frontwing endplate van Leclerc in de voorvleugel van Perez vliegt en de frontwing endplate van Perez' auto meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
RobertMe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:22:
[...]

Ik was inderdaad intussen zelf Palmers analyse aan het kijken en wou mijn originele bericht editten, en toen zag ik deze comment van jou. 100% correct dus dat de frontwing endplate van Leclerc in de voorvleugel van Perez vliegt en de frontwing endplate van Perez' auto meeneemt.
Ah daar is waar ik dat had gezien, kon het me niet herinneren waar ik het had gezien. :X
Hij noemt trouwens maar 1 stuk frontwing wat eraf vliegt, maar het 2e stuk zie je ook nog net voor het beeld wegschakelt.
Palmers analyses zijn over het algemeen prima (net als zijn racecommentaar), hij maakte deze keer later helaas een enkele missers, ach niemand is perfect.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorick
MrOleo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:19:
[...]

Perez nam de bocht vrij normaal, Leclerc drukt hem ertussen, kan hij niet heel veel aandoen. Schade en zijn positie tot dan is gewoon pech. Uiteindelijk rijdt hij zich terug naar P4, 15 seconden voor op Norris op het moment van de SC, die pakt ie nog wel met die laatste stop naar soft die hij dan nog moet. De SC levert dus 2 plekken op.
Van laatste naar P2 vind ik beter dan gedeeld 6e driver, ongeacht hoeveel beter die auto is, maar toen ik postte ging ik uit van dat hij niet eens in de top 10 stond, wat een foutje van Formula1.com bleek.
Hij dook in een gat dat SAI en VER lieten maar LEC zat nog aan de binnenkant en die kan ook niet in het niets verdwijnen. Achteraf kun je zeggen dat het tamelijk riskant was, zeker als je bedenkt dat de wedstrijd nog lang was. Stel dat hij zonder SC vierde was geworden dan was dat nog niet super wetende dat VER er tussenuit is gevallen.

Overigens nog een leuke video over stand van zaken rond de soap om het porpoising en de bodemplaat:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 15:32

flessuh

Set sail for fail!

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ja blijft nog gek dat er geen meatball vlaggen zijn gezwaaid deze race..

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
MrOleo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:15:
Oh, blijkbaar is er een correctie en is Perez 6e gelijk met Verstappen.
Ze hadden 9 rijders in de top 10, dus het was een editorfoutje waarschijnlijk.
:?
Ik zie het volgende:
1. HAM 9,2
2. SAI 9,0
3. MSC 9,0
4= LEC 8,2
4= ALO 8,2
6= VER 7,8
8. NOR 7,2
10= ZHO 7,0
10= LAT 7,0

1) Hoe de f is HAM eerste?
2) Waar is Perez, zeker aangezien [url=https://www.formula1.com/en/latest/article.f1-power-rankings-which-imola-podium-finisher-claimed-top-spot-in-our.4rj4K932aOBjrEgfUImfLR.html]HAM vorig jaar op Imola een 8 scoorde[url]?
3) Hoe zijn SAI en SCH niet gedeeld tweede?
4) Wie is gedeeld zesde met VER?
5) Waar is nummer 9?
6) Hoe kunnen er zoveel mensen gelijk scoren? Die kans is zo verwaarloosbaar klein!

Wat een prutsers :/

Edit:
DataGhost schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:23:
[...]

Het duurde echt lang voordat het kwartje viel wie je bedoelde maar die man wordt dus aangeduid met "ZHO". Guanyu is zijn "voornaam" en Zhou zijn "achternaam". En als we dan toch bezig zijn:

[...]

moet MSC zijn :+
Thanks! Ik kwam er steeds maar niet op en wilde eerst mn verhaal aftypen. Vervolgens niet meer naar gekeken 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 06-07-2022 23:04 ]

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:43:
[...]

Wel voor TSUGAS. En ja, letterlijk op die manier. Eerst werd abusievelijk TSU genoemd bij de meatball.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 15:32

flessuh

Set sail for fail!

EvilWhiteDragon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:48:
[...]

Wel voor TSUGAS. En ja, letterlijk op die manier. Eerst werd abusievelijk TSU genoemd bij de meatball.
oh ja, die was ik alweer vergeten. Maar gezien de hoeveelheid kleine schades overal...

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
Jorick schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:43:
[...]

Hij dook in een gat dat SAI en VER lieten maar LEC zat nog aan de binnenkant en die kan ook niet in het niets verdwijnen. Achteraf kun je zeggen dat het tamelijk riskant was, zeker als je bedenkt dat de wedstrijd nog lang is. Stel dat hij zonder SC vierde was geworden dan was dat nog niet super als je bedenkt dat VER er tussenuit is gevallen.

Overigens nog een leuke video over stand van zaken rond de soap om het porpoising en de bodemplaat:
[YouTube: The suspected Red Bull/Ferrari trick being outlawed in F1]
Lets agree to disagree. Ja achteraf is het riskant, maar op dat moment zijn de middenweg en de buitenkant geblokt, daar rijden Sainz en Verstappen, de binnenkant is vrij. Leclerc rijdt achter Perez, zit er niet naast en vanuit de hoek waar Leclerc rijdt is het bijna onmogelijk om die bocht te halen met voldoende snelheid, daar heeft die auto de draaicirkel niet voor en dan remt hij ook nog later, hij haalt het uiteindelijk omdat hij Perez als vangrail gebruikt.
EvilWhiteDragon schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:47:
[...]

:?
Ik zie het volgende:
1. HAM 9,2
2. SAI 9,0
3. SCH 9,0
4= LEC 8,2
4= ALO 8,2
6= VER 7,8
8. NOR 7,2
10= GUA 7,0
10= LAT 7,0

1) Hoe de f is HAM eerste?
2) Waar is Perez, zeker aangezien [url=https://www.formula1.com/en/latest/article.f1-power-rankings-which-imola-podium-finisher-claimed-top-spot-in-our.4rj4K932aOBjrEgfUImfLR.html]HAM vorig jaar op Imola een 8 scoorde[url]?
3) Hoe zijn SAI en SCH niet gedeeld tweede?
4) Wie is gedeeld zesde met VER?
5) Waar is nummer 9?
6) Hoe kunnen er zoveel mensen gelijk scoren? Die kans is zo verwaarloosbaar klein!

Wat een prutsers :/
1) Op zich rijdt hij natuurlijk een heel goed resultaat met een auto die tot dan toe niet met de Red Bull en Ferrari meekon.
2) 6e, die zijn ze vergeten.
3) Vreemd inderdaad.
4) Perez dus.
5) Ja die 2 nr's 10 zouden nr's 9 moeten zijn. 8)7
6) :P

Yep, prutsers, ze zijn vergeten om ff een keer door te lezen voor ze op submit klikten.

erutangiS

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-09 17:24

DataGhost

iPL dev

[...]

RobertMe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:22:
[...]

De schade komt van het linkerachterwiel van Sainz of heel misschien Verstappen, waar Perez tegenaan reed of tegenaan getikt werd door Leclerc. Nog voordat de endplate van Leclerc eraf vliegt is dit al te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie8YTfLpnYBpUrJnRRR9x3FxjgY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q4hbwJa2zlHf1mUs13uR1Uc4.png?f=user_large
Zowel bij Leclerc als bij Perez hangt de endplate aan de auto te bungelen. Die bij Leclerc zit er ook nog gewoon aan dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBu7BkxuUJh2Y9pZ-ki2FHWjSX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yVrV6pVrjFy5JiRJfHz6HBw0.png?f=user_large
Dit is het moment dat bij Leclerc de endplate er echt af vliegt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8UPDACK8B7iGQwb6jiL-YK5AS0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/weZ1qDO8KoEbt6NiNX94NUPj.png?f=user_large
En dit is daarna, als de endplate de auto van Perez allang geraakt heeft. Die van Perez "zit er nog aan" dus, en op dezelfde manier als in de eerste twee foto's, die is in ieder geval niet toen nogmaals geraakt. Dat zou ook heel onlogisch zijn aangezien Leclerc's endplate tegen de halo aan vloog en niet tegen de voorvleugel.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 06-07-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Het duurde echt lang voordat het kwartje viel wie je bedoelde maar die man wordt dus aangeduid met "ZHO". Guanyu is zijn "voornaam" en Zhou zijn "achternaam". En als we dan toch bezig zijn:
3. SCH 9,0
moet MSC zijn :+

[ Voor 11% gewijzigd door DataGhost op 06-07-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
DataGhost schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:07:
[...]

[...]

De schade komt van het linkerachterwiel van Sainz of heel misschien Verstappen, waar Perez tegenaan reed of tegenaan getikt werd door Leclerc. Nog voordat de endplate van Leclerc eraf vliegt is dit al te zien:

[Afbeelding]
Zowel bij Leclerc als bij Perez hangt de endplate aan de auto te bungelen. Die bij Leclerc zit er ook nog gewoon aan dus.

[Afbeelding]
Dit is het moment dat bij Leclerc de endplate er echt af vliegt

[Afbeelding]
En dit is daarna, als de endplate de auto van Perez allang geraakt heeft. Die van Perez "zit er nog aan" dus, en op dezelfde manier als in de eerste twee foto's, die is in ieder geval niet toen nogmaals geraakt. Dat zou ook heel onlogisch zijn aangezien Leclerc's endplate tegen de halo aan vloog en niet tegen de voorvleugel.
Ja zijn endplate ging kapot bij Sainz, maar Leclerc kon prima rijden zonder endplate, waarom Perez dan niet? De schade kan anders zijn, natuurlijk. Perez reed tot dat moment eigenlijk ook nog prima.

Die endplate van Leclerc vliegt vrijwel op de grond en moet ergens op de neus raken voor hij omhoog op de halo knalt en 2 bochten later trillen er dan allerlei vleugeldelen van het midden van de vleugel af (zie mijn screenshot met een redbull logo erop, dat is geen endplate, vreemde is wel dat de endplate links van het midden lijkt te raken, terwijl de e van redbull rechts van het midden zit (vanuit rijders oogpunt). Op dat moment verliest ie echt performance. Maar of dat lostrillen van de schade van zijn eigen endplate komt of van de hit met Leclercs endplate is moeilijk te zeggen.

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MrOleo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:43:
[...]

Ja zijn endplate ging kapot bij Sainz, maar Leclerc kon prima rijden zonder endplate, waarom Perez dan niet? De schade kan anders zijn, natuurlijk. Perez reed tot dat moment eigenlijk ook nog prima.

Die endplate van Leclerc vliegt vrijwel op de grond en moet ergens op de neus raken voor hij omhoog op de halo knalt en 2 bochten later trillen er dan allerlei vleugeldelen van het midden van de vleugel af (zie mijn screenshot met een redbull logo erop, dat is geen endplate, vreemde is wel dat de endplate links van het midden lijkt te raken, terwijl de e van redbull rechts van het midden zit (vanuit rijders oogpunt). Op dat moment verliest ie echt performance. Maar of dat lostrillen van de schade van zijn eigen endplate komt of van de hit met Leclercs endplate is moeilijk te zeggen.
In de slow-mo van Palmer zie je Leclerc's endplate op de grond stuiteren, de lucht in, net links van het midden waarschijnlijk de voorwielophanging raken en dan via de halo verder. Je ziet in de 2e en 3e foto die ik postte dat het niet alleen zijn endplate is die loshangt maar ook minimaal een vleugelelement gebroken is. Waarschijnlijk is dat inderdaad die met de "e" erop van jouw 2e foto, die gewoon tegelijkertijd met de endplate eraf vliegt. In ronde 5 zie je ook (nou ja, moeilijk) dat de vorm van zijn voorvleugel aan de rechterkant niet meer klopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHVhQ5FoacMhKBQn9-D8bjPmgVc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qPxghV0HPiLYo3QqGLMvsTkd.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vipP1irLPMDRJ-w9vbur86b8F68=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dcwthlnNmA0EmvrsqEybbzmU.png?f=user_large

Bij de pitstop is het heel moeilijk te zien maar toch een poging, met een pijl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4owhEat4mKxwN51ZncVO0wAEjSY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hgznW1ws1wHx9oWEBmSUDDif.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/su-YrOKk5Fv96dll1pxU6NeHG4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ssp2vYm1wGXTRe90AatUe5bd.png?f=user_large
Daar is eigenlijk het onderste gedeelte van de "Re" van "Red" verdwenen, je ziet daar alleen het bovenste gedeelte nog enigszins van.

En bij het wegdragen van de vleugel zie je vanaf de onderkant ook dat er een flinke hap uit is maar dat is in een statisch plaatje (zonder het bewegende beeld voor context) eigenlijk niet te laten zien. Bovenstaande plaatjes zijn statisch ook een beetje lastig maar beter beeld is er niet helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 18:14
[...]

Niet de plaats, maar moet het toch kwijt.. Wat heb ik me daar aan geïrriteerd zeg! pfff.. Had al speciaal F1TV zelf op gezet ipv het audio van Sky.. Maar dit was gewoon triest bijna. Ik had daar toch echt objectief commentaar verwacht, maar was helaas ver te zoeken! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 07:07
ProudElm schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:12:
[...]

Niet de plaats, maar moet het toch kwijt.. Wat heb ik me daar aan geïrriteerd zeg! pfff.. Had al speciaal F1TV zelf op gezet ipv het audio van Sky.. Maar dit was gewoon triest bijna. Ik had daar toch echt objectief commentaar verwacht, maar was helaas ver te zoeken! |:(
Voor objectief commentaar moet je denk ik bij de Duitse zender zijn. Aangezien die geen toppers hebben die meestrijden. O-)

Je zou er bijna een andere taal voor leren _O-

Maar online gaan de britten ook weer los as usual. Max was gevaarlijk tegen Schumacher. Dat Hamilton in bij de start exact hetzelfde doet vergeten ze graag.

Er is IMHO maar 1 oplossing: F1 luisteren met FX only, geen comment sections opzoeken of nieuwsartikelen lezen. Dat laatste doe ik sowieso al niet meer. Het Viaplay-commentaar heb ik nog bij de race want persoonlijk vind ik dat zo slecht of gekleurd nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorick
Waah schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:25:
[...]

Voor objectief commentaar moet je denk ik bij de Duitse zender zijn. Aangezien die geen toppers hebben die meestrijden. O-)

Je zou er bijna een andere taal voor leren _O-

Maar online gaan de britten ook weer los as usual. Max was gevaarlijk tegen Schumacher. Dat Hamilton in bij de start exact hetzelfde doet vergeten ze graag.

Er is IMHO maar 1 oplossing: F1 luisteren met FX only, geen comment sections opzoeken of nieuwsartikelen lezen. Dat laatste doe ik sowieso al niet meer. Het Viaplay-commentaar heb ik nog bij de race want persoonlijk vind ik dat zo slecht of gekleurd nog niet.
Maar Palmer is toch niet direct partijdig als hij roept dat hij verwacht dat er een straf komt? In de race waren meerdere momenten waar je op zijn minst een under investigation zou verwachten. In de eerste ronden van de race laten ze meer toe dan later in de race ook dit is niets nieuws. Zelfs ALO had (terecht) vraagtekens bij bepaalde acties waarvoor hij eerder dit seizoen gewoon bestraft is.

Palmer liet in zijn analysevideo zien wat er had kunnen gebeuren als MSC niet had gelift in de laatste bocht. Dan had je waarschijnlijk een soortgelijk incident gehad als MAG en ALB hadden in 2020 en was Mick de gebeten hond geweest.

We hebben afgelopen weekend een uitstekende race gezien en ze hoeven echt niet alles te bestraffen maar dit precedent van de stewards zal ongetwijfeld later dit jaar weer voor scheve gezichten (en dus gezeur/ophef) zorgen wanneer andere stewards vergelijkbare acties wél bestraffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 19:30
Maar Max lag voor bij bocht in gaan. Dat MSC lift is meer dan ik verwacht had, maar wel terecht. Hij had geen recht op de bocht dus dan had hij maar eerder een move moeten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 12:52
Het is beetje nadeel van hoe de circuits zijn tegenwoordig zonder grindbakken. Het is nu de trend geworden om je auto maar naar buiten te laten lopen en geen ruimte meer over te laten. Niet alleen Verstappen, dit is gewoon de algemene trend in F1 tegenwoordig. Nu kan het ongestraft omdat de rijder die eraf geduwd wordt gewoon door kan blijven rijden. Vroeger met grindbakken had dit nooit ongestraft gekund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 11:21
ProudElm schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:12:
[...]

Vond het commentaar van Sky via de internationale feed van F1TV wel erg meevallen gezien het feit ze op Silverstone waren. Hier en daar af een toe een Bri'ish opmerking, maar verder was het prima te doen.

Wat betreft die power rankings, daar moet je niet naar kijken. Die worden gemaakt door een random number generator waarbij de Britse coureurs altijd een betere seed/entropy hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 16:50

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik hecht inderdaad 0 waarde aan powerrankings, lekker boeiend wat dat zegt, het puntenaantal bepaald wie er wint aan het eind van het seizoen.

Denken jullie trouwens dat Red Bull en Ferrari erg geraakt worden door de nieuwe TD over de flexibiliteit van de vloer?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
Mad-Matt schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:58:

Denken jullie trouwens dat Red Bull en Ferrari erg geraakt worden door de nieuwe TD over de flexibiliteit van de vloer?
En deze alles behalve constructieve houding, draagt ook niks bij aan dit topic

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-07-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Lynx schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:27:
Maar Max lag voor bij bocht in gaan. Dat MSC lift is meer dan ik verwacht had, maar wel terecht. Hij had geen recht op de bocht dus dan had hij maar eerder een move moeten maken.
Dat MSC geen recht op die bocht had betwijfel ik. Hij zat aan de binnenkant en zat duidelijk met zijn voorwielen naast VER. Wanneer je aan de binnenkant zit hoef je niet volledig met je auto naast de andere coureur te zitten. Dit in tegenstelling tot buitenom inhalen want dan moet je met voorwielen minimaal op gelijke hoogte zitten bij de apex. Probleem is voornamelijk dat stewards richtlijnen krijgen die ruimte laten voor interpretatie waardoor je discussie blijft houden.
Tomcatter_31 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:33:
Het is beetje nadeel van hoe de circuits zijn tegenwoordig zonder grindbakken. Het is nu de trend geworden om je auto maar naar buiten te laten lopen en geen ruimte meer over te laten. Niet alleen Verstappen, dit is gewoon de algemene trend in F1 tegenwoordig. Nu kan het ongestraft omdat de rijder die eraf geduwd wordt gewoon door kan blijven rijden. Vroeger met grindbakken had dit nooit ongestraft gekund
Het zal inderdaad meehelpen dat dit soort acties op circuits met veel uitloopstroken minder consequenties hebben. Voordeel is wel dat je niet bij iedere uitstap naast de baan gelijk een SC hebt want dat werkt ook verstorend voor de race. Er staan steeds meer stratencircuits op de kalender en die zijn onverbiddelijk. Daar is de grens gewoon duidelijk: een betonnen muur al dan niet voorzien van een tecpro barrier.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Kleine samenvatting over de banden voor komend - en volgend seizoen.
  • Het bandentestprogramma voor 2023 is dit seizoen al in volle gang. De eerste test was in Imola waar Ferrari, Alpha Tauri en Alpha Romeo aan meededen. Ferrari testte maar 1 dag want die kreeg als speciale opdracht de banden op Mugello te testen. Daar zijn de omstandigheden beter te vergelijken met de extreme omstandigheden van Silverstone of Suzuka.
  • Na de grand van Oostenrijk staat dinsdag de 2e testronde te wachten. Dit keer met Alpine, McLaren, Williams en Red Bull. Red Bull doet slechts 1 dag mee maar krijgt daarvoor wel een extra testdag in Monza. Het testprogramma wordt afgesloten op de Hungaroring waar Mercedes, Aston Martin en Haas zullen testen.
  • Tot september heeft Pirelli om een beslissing te nemen over de constructie van de 2023 banden. Daarna komen tijdens de vrije trainingen de testritten met verschillende samenstellingen. Doel is de samenstellingen dichter bij elkaar te brengen zodat het gat tussen de C1 - en C2 band bijvoorbeeld kleiner wordt.
  • Pirelli investeert in meer robuustheid van de banden. Op Silverstone waren de 2022 wagens 2 seocnden langzamer dan de vorige generatie. Er van uitgaande dat de 2023 wagens weer een stuk sneller zullen zijn moet Pirelli hierop reageren. Ook moet de bandendruk naar beneden, in Silverstone was de bandendruk voor 26 PSI en achter 23 PSI.
  • De voorbanden zullen volgend seizoen sterker worden t.o.v. de achterbanden. Pirelli zegt verrast te zijn over onderstuur dit seizoen omdat dit niet bij de bandentesten in 2021 naar voren is gekomen.Alleen Ferrari, Alpine en recentelijk Red Bull hebben het ondersturen beter onder de knie. PIrelli wil met de 2023 banden helpen door met meer grip te komen om het ondersturen te verminderen.
https://www.auto-motor-un...-untersteuern-autos-2023/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
Tomcatter_31 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:33:
In de binnenbocht er volledig naast (dus front-axle naast front-axle) mag je als binnenste auto gewoon de racelijn aanhouden. Dat is niet "eraf geduwd" worden. Eraf geduwt worden is extra wijd laten gaan en niet de racelijn aanhouden dus. Dat mag niet.
Jorick schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:09:
[...]

Dat MSC geen recht op die bocht had betwijfel ik. Hij zat aan de binnenkant en zat duidelijk met zijn voorwielen naast VER. Wanneer je aan de binnenkant zit hoef je niet volledig met je auto naast de andere coureur te zitten. Dit in tegenstelling tot buitenom inhalen want dan moet je met voorwielen minimaal op gelijke hoogte zitten bij de apex. Probleem is voornamelijk dat stewards richtlijnen krijgen die ruimte laten voor interpretatie waardoor je discussie blijft houden.

[...]

Het zal inderdaad meehelpen dat dit soort acties op circuits met veel uitloopstroken minder consequenties hebben. Voordeel is wel dat je niet bij iedere uitstap naast de baan gelijk een SC hebt want dat werkt ook verstorend voor de race. Er staan steeds meer stratencircuits op de kalender en die zijn onverbiddelijk. Daar is de grens gewoon duidelijk: een betonnen muur al dan niet voorzien van een tecpro barrier.
MSC had geen recht op de bocht. Voorwiel naast achterwiel is er niet genoeg naast. Je moet op zijn laatst op de APEX er volledig naast zitten. Dat ging niet gebeuren. Dus had Max recht op de bocht.

Deze gevallen waren niet open voor interpretatie. Dat roepen de fans, maar is al lang opgehelderd door de Stewards en hoe er naar dit soort incidenten gekeken wordt.

Waarom werd er dan wel gekeken naar Max vs Leclerc in oostenrijk 2019? Omdat de vraag was of Max hem niet te ver naar buiten liet lopen ipv de racelijn aan te houden. En Hamilton werd vorig jaar bestraft omdat die er dus niet volledig naast zat (enkel voorwiel) in de binnenbocht, en hij niet de racelijn aanhield (mistte de apex, aka divebomb).

Regels verduidelijkt:
https://f1metrics.wordpre...8/28/the-rules-of-racing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Waah schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:28:
[...]

In de binnenbocht er volledig naast (dus front-axle naast front-axle) mag je als binnenste auto gewoon de racelijn aanhouden. Dat is niet "eraf geduwd" worden. Eraf geduwt worden is extra wijd laten gaan en niet de racelijn aanhouden dus. Dat mag niet.
Maar vroeger in de tijd van de grindbakken zag je veel meer dat er ruimte overgelaten werd als een auto aan de buitenkant zat ongeacht wiens bocht het was. Tuurlijk had je toen ook wel incidenten, maar nu er asfalt ligt ipv grind, zie je veel meer dat auto's gewoon geen ruimte meer over houden. En onstaan er dus veel meer incidenten en discussies over wie nu het recht had op de bocht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Dan ben ik niet de enige met dit onderbuik gevoel

[ Voor 25% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-07-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
[...]

MSC had geen recht op de bocht. Voorwiel naast achterwiel is er niet genoeg naast. Je moet op zijn laatst op de APEX er volledig naast zitten. Dat ging niet gebeuren. Dus had Max recht op de bocht.
Een citaat uit dit artikel zegt toch net iets anders:
A car passing on the inside, the 'significant portion' interpretation is based on: "if the overtaking car's front tyres are alongside the other car by no later than the apex of the corner."
Er staat 'alongside the other car', niet 'alongside the other car's front tyres'. Klein maar subtiel verschil.
Deze gevallen waren niet open voor interpretatie. Dat roepen de fans, maar is al lang opgehelderd door de Stewards en hoe er naar dit soort incidenten gekeken wordt.

Regels verduidelijkt:
https://f1metrics.wordpre...8/28/the-rules-of-racing/
Dat artikel dateert van 2014. Begin van dit seizoen hebben de coureurs van de stewards richtlijnen gekregen waarin staat beschreven wat wel en niet mag. Punt is dat het richtlijnen zijn die niet bindend zijn wat voer voor discussie blijft geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
Mad-Matt schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:39:
[...]

Dan ben ik niet de enige met dit onderbuik gevoel
En het ergste is dat Merc iemand daar bij de FIA heeft zitten die informatie doorspeelt.... het tassendragertje van Toto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

murphydrz schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:53:
[...]

En het ergste is dat Merc iemand daar bij de FIA heeft zitten die informatie doorspeelt.... het tassendragertje van Toto.
Dat vind ik ook een hele nare ontwikkeling waarvan ik het frapant vind dat er zo weinig over gezegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Jorick schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:51:
[...]
Er staat 'alongside the other car', niet 'alongside the other car's front tyres'. Klein maar subtiel verschil.
Denk dat dat ook deel van probleem is. Significant portion en alongside zijn geen meetbare begrippen, zo houd je dus altijd ruimte voor discussie. Laat staan dat een coureur in de auto exact kan zien hoe ver een andere auto naast hem zit....maar vroeger zag je dus ook veel meer dat als auto's tegelijk door een bocht gingen dat er ruimte over gelaten werd. Veel meer dan nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47
Maar MERC gaat waarschijnlijk harder geraakt worden dan de anderen (ok misschien Ferrari niet) door dat beperken van het gestuiter? We krijgen weer wat hobbeliger circuits, dus MERC gaat hier geheid last an krijgen.

Verder is het inderdaad wel bijzonder hoe ontzettend opzichtig dit weer gaat.
Ik snap ergens wel, gezien het enorme gat tussen RBR en FER vs de rest dat de FIA het wat closer wil hebben, maar wel weer typisch dat MERC er het meest van lijkt te profiteren. En die "Fia spion" die ze hebben is inderdaad schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
Jorick schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:09:
[...]

Palmer liet in zijn analysevideo zien wat er had kunnen gebeuren als MSC niet had gelift in de laatste bocht.

[...]
Volgens mij hoort zoiets bij één of andere sport met snelle wagens, ik geloof dat het Formule 1 heet... :+
Netjes naast of achter elkaar rijden hoort buiten een circuit te gebeuren.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 16:24

codex

Geen OpenAI agent :)

flessuh schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:43:
[...]

Die was er toch? Voor een AT, of loop ik 2 weken achter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
LZ86 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:05:
Maar MERC gaat waarschijnlijk harder geraakt worden dan de anderen (ok misschien Ferrari niet) door dat beperken van het gestuiter? We krijgen weer wat hobbeliger circuits, dus MERC gaat hier geheid last an krijgen.

Verder is het inderdaad wel bijzonder hoe ontzettend opzichtig dit weer gaat.
Ik snap ergens wel, gezien het enorme gat tussen RBR en FER vs de rest dat de FIA het wat closer wil hebben, maar wel weer typisch dat MERC er het meest van lijkt te profiteren. En die "Fia spion" die ze hebben is inderdaad schandalig.
Dus Merc gaat harder geraakt worden dan de anderen, maar tegelijk profiteren ze het meest? Ik snap het niet meer.... misschien moet er iets minder complot gedacht worden... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik ben niet mega technisch en ook niet op de hoogte van FIA-regelgeving, maar, als ik het als leek zie;

FIA heeft regels opgesteld en in die regels zijn meetpunten genoemd, die blijk mogelijk op omzeild te kunnen worden buiten deze meetpunten om waardoor teams een voordeeltje hebben. Niet alle teams hadden dit door, maar sommige mogelijk wel.
Dan is het toch een fout van de FIA en is het toch raar dat ze het lopende het seizoen ineens veranderen?

Ik zie dit vergelijkbaar met DAS. Merc had een slimmigheidje ontdekt en ingevoerd, andere teams hebben hier nooit over nagedacht. FIA gaf aan dat dit niet de bedoeling is en dat het na dat seizoen verboden zou zijn.

Is dit niet gewoon een zelfde soort casus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Tomcatter_31 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:13:
[...]

Dus Merc gaat harder geraakt worden dan de anderen, maar tegelijk profiteren ze het meest? Ik snap het niet meer.... misschien moet er iets minder complot gedacht worden... ;)
Nou, wellicht een beetje onduidelijk verwoord.

Maar ik denk zo. FER en MERC worden geraakt door dat anti porpoisen, maar FER zal daar meer last van hebben, aangezien die zelfs op een biljartlaken als Silverstone nog aardig aan het stuiteren waren. Die gaan minder snel worden, waar MERC ook wel geraakt wordt, maar minder hard. Oftewel, die lopen iets in op FER.

Dan die nieuwe set regels. Daar wordt MERC totaal niet door geraakt, maar waarschijnljk RBR en FER wel. Weer een win voor MERC waardoor ze dichterbij komen en wellicht het 2e team worden ipv FER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:16
Mad-Matt schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Dat vind ik ook een hele nare ontwikkeling waarvan ik het frapant vind dat er zo weinig over gezegd wordt.
Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee.

Normaal heb ik geen hoge pet op van RN365 , omdat ze veel clickbait artikelen hebben.
Maar wat Horner hier allemaal verteld is wel logisch.
https://racingnews365.nl/...ande-regelwijzigingen-fia

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Mad-Matt schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:32:
Ik ben niet mega technisch en ook niet op de hoogte van FIA-regelgeving, maar, als ik het als leek zie;

FIA heeft regels opgesteld en in die regels zijn meetpunten genoemd, die blijk mogelijk op omzeild te kunnen worden buiten deze meetpunten om waardoor teams een voordeeltje hebben. Niet alle teams hadden dit door, maar sommige mogelijk wel.
Dan is het toch een fout van de FIA en is het toch raar dat ze het lopende het seizoen ineens veranderen?

Ik zie dit vergelijkbaar met DAS. Merc had een slimmigheidje ontdekt en ingevoerd, andere teams hebben hier nooit over nagedacht. FIA gaf aan dat dit niet de bedoeling is en dat het na dat seizoen verboden zou zijn.

Geest van de regel vs letter van de regel. Zie aan de andere kant de flexibele achtervleugel. (Verzonnen getallen) de regelgeving zegt dat een achtervleugel rigide moet zij en dat dit wordt getest met dat onder een belasting van 200KG de vleugel maximaal 2mm mag doorzakken, vervolgens komt Red Bull, en Alpine, met een vleugel die netjes door de test komt, maar bij 200,5KG 5cm doorzakt. Dan snapt iedereen wel dat dat niet aan de geest van de regel voldoet, en ze puur de test omzeilen / "manipuleren". DAS is een ander verhaal, en is een creatieve interpretatie van de bestaande regels, in dat het stuur bedoeld is voor te sturen, en dat Mercedes met DAS de toe "stuurde".

Edit:
Overigens kun je het ook anders verwoorden.
In het geval van DAS is de regelgeving aangepast ("stuur is om te sturen" => "het stuur mag alleen naar links en naar rechts draaien, wat ee wielen in dezelfde richting draait zodat de auto naar links of rechts gaat"). In het geval van de flexibele achtervleugel en nu met de vloer wordt de testmethode aangepast, dus het is nog steeds"moet rigide zijn", maar i.p.v. "max 2mm doorbuigen bij 200KG" testen ze nu bv ook bij 300KG, met een maximum. En daarnaast zitten op de achtervleugel nu die fancy stippen zodat het duidelijk op de camera te zien is als er alsnog gekke dingen gebeuren.

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 07-07-2022 12:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 11:21

StarWing

Huh ?!?

Neen, want merc had das op voorhand al meermaals voorgelegd aan de FIA, wat bij deze niet is gebeurt. Voorts vraag ik mij echt af of het gerant hier op MERC er ook zou zijn moest Ver bij MERC rijden, want ik word het ellenlange gezeur op merc hier wat beu...Het gaat allang niet meer over merc. Het is eerder anti-merc omdat VER bij RB rijdt.

Ik kan mij eenzelfde gerant niet herinneren toen FER onderweg was met een illegale motor en/of brandstof toevoer.

[ Voor 18% gewijzigd door StarWing op 07-07-2022 12:52 ]

Page intentionally left blank.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LZ86
StarWing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Neen, want merc had das op voorhand al meermaals voorgelegd aan de FIA, wat bij deze niet is gebeurt. Voorts vraag ik mij echt af of het gerant hier op MERC er ook zou zijn moest Ver bij MERC
Uh ja. Na 8 jaar een superieure wagen, vieze spelletjes bij de FIA en ander naar gedrag tegenover de andere teams van vooral Wolff zou ik MERC ook echt niet meer blieven zelfs al reden er 2 Nederlanders.

Ik weet dat alle teams sneaky zijn, maar bij MERC ligt het er zo enorm dik op. En dat vals verontwaardigde gedrag als een ander eens gepakt wordt met iets....bah.

Nu vindt ik HAM en RUS ook best kwallen, maar de issue met merc gaat verder dan hen. En voordat je het noemt, nee Horner vindt ik ook een eikel, maar die haalt het by far niet bij Wolf.

En dat gerant over FER was er zeer zeker ook. Dat wordt LEC bijvoorbeeld tot de dag van vandaag nog kwalijk genomen. Ik lees geregeld comments in de trend van, Ja, Ferrari is wel snel, maar zou het wel eerlijk gaan?

[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 07-07-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
Tuurlijk had Schumacher meer recht op ruimte, het probleem is meer dat dit een a-typische bocht is, je accelereert gedurende alle 3 fases van de bocht (cornerentry, apex, cornerexit), waardoor de standaard richtlijnen wat moeilijk toepasbaar zijn. Ja Verstappen had iets meer ruimte moeten geven, maar als je ziet hoeveel stuurlock hij door de bocht neemt en hoe wijd hij uitkomt is het twijfelachtig of dat echt goed kan.
Dat artikel dateert van 2014. Begin van dit seizoen hebben de coureurs van de stewards richtlijnen gekregen waarin staat beschreven wat wel en niet mag. Punt is dat het richtlijnen zijn die niet bindend zijn wat voer voor discussie blijft geven.
Tja, dus?| sinds 2014 zijn die richtlijnen echt niet opeens veel gewijzigd hoor, de beslissingen dit weekend komen ook goed overeen met dat blog. Er ontstaat discussie omdat elke situatie anders is, 40% ernaast vs 50% ernaast, hoek van de auto's, type bocht, Divebomb of niet, etc.. Het is niet/nauwelijks mogelijk om met eenduidige, simpele regels alle honderden varianten goed af te dekken, dus zijn er richtlijnen.
Tomcatter_31 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Maar vroeger in de tijd van de grindbakken zag je veel meer dat er ruimte overgelaten werd als een auto aan de buitenkant zat ongeacht wiens bocht het was. Tuurlijk had je toen ook wel incidenten, maar nu er asfalt ligt ipv grind, zie je veel meer dat auto's gewoon geen ruimte meer over houden. En onstaan er dus veel meer incidenten en discussies over wie nu het recht had op de bocht...
Of coureurs laten de auto gewoon staan, wetend dat ze verslagen zijn, maar ook wetend dat er asfalt naast de baan ligt in plaats van grindbakken en dat ze misschien een voordeel kunnen pakken door de auto te laten staan, dichterbij blijven om er de volgende bocht naast te kunnen drukken of de tegenstander straf aannaaien. En auto's zijn groter en gaan vaak sneller door de bocht dan vroeger en auto's zijn veiliger, waardoor je meer risico kan nemen, etc. etc.
Leuk detective werk, was het toch vooral de endplate. d:)b Als Leclerc gewoon door kan rijden na zo een klap op Perez en Perez niet na zo een klein tikje tegen Sainz, zal Red Bull misschien de voorvleugel iets moeten verstevigen. :)

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorick

Het zal vergelijkbaar zijn aan hoe het vorig jaar is gegaan met de achtervleugel. De regel op zichzelf werd niet aangepast, enkel de manier waarop ze meten/handhaven en die vrijheid heeft de FIA tot op zekere hoogte.

Ik ben vooral benieuwd hoe de FIA er nou achter is gekomen dat sommige teams hun bodemplaat 'creatief' gebruiken. Om porpoising tegen te gaan mochten teams oplossingen bij de FIA aandragen die dan komend seizoen toegepast kunnen worden. Heeft de FIA het per ongeluk ontdekt toen ze aan het meten waren of heeft iemand ze getipt door dit als oplossing aan te dragen? Helaas zegt de FIA er officieel weinig/niets over dus blijft het speculeren. Als we dat toch aan het speculeren zijn: er werkt bij Aston Martin nu ene Dan Fallows die tot vorig seizoen Head of Aerodynamics bij RBR was en waarschijnlijk wel weet had wat ze daar met de bodemplaat uitspoken. Toeval of complete onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Bedankt voor de reacties, ik ben weer wat wijzer geworden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
[...]

Een citaat uit dit artikel zegt toch net iets anders:

[...]

[...]

Schumacher zat eerst aan de buitenkant, en dan geld dus dit:
The Schumacher/Verstappen, Leclerc/Hamilton and Leclerc/Verstappen moments, of a driver overtaking around the outside, essentially requires the attacker to be ahead of his rival after the apex of the corner.
En dat was zeker niet het geval. Dat is ook niet anders dan in het artikel uit 2014

Daarna komt de bocht naar rechts, en dan zit MSC er zeker niet "significant" naast.

Wat betreft de flauwe bocht, dat is inderdaad grijs gebied, omdat je inderdaad daar op het gas gaat. Maar als het een bocht heet, kan je zeggen dat het ook echt een bocht is. En dus de regels van een bocht meer gelden dan voor een recht stuk.

Max had hem denk ik best meer ruimte mogen geven, maar volgens mij hoeft het niet. En Max laat de apex trouwens vrij. Of dat genoeg is? Ik gok het net niet. Maar zoals gezegd: Hij hoeft de ruimte nie te geven.

Want als je verder kijkt: Ik betwijfel of MSC niet vervolgens uit de bocht was gevlogen of Max van de track had geduwd aan het einde van die bocht. Want vanuit die hoek insturen was erg lastig.

Ik denk dat deze onder het rijtje valt: Je kan er over twisten, maar een time penalty is misschien te zwaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:59
StarWing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:49:
[...]
Ik kan mij eenzelfde gerant niet herinneren toen FER onderweg was met een illegale motor en/of brandstof toevoer.
Dan heb je het forum destijds niet goed gevolgd vermoed ik :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Jorick schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:14:
Ik ben vooral benieuwd hoe de FIA er nou achter is gekomen dat sommige teams hun bodemplaat 'creatief' gebruiken.
Door een tip van Mercedes? De FIA kan niet alles controleren en vertrouwd ook op input van de teams. Dat Ferrari op een creatieve manier een kabel langs een sensor had liggen zijn ze ook pas achter gekomen nadat Red Bull had gevraagd of ze op een creatieve manier een kabel langs een sensor mochten leggen. (En Red Bull die tip van Mercedes had ontvangen).
Als we dat toch aan het speculeren zijn: er werkt bij Aston Martin nu ene Dan Fallows die tot vorig seizoen Head of Aerodynamics bij RBR was en waarschijnlijk wel weet had wat ze daar met de bodemplaat uitspoken. Toeval of complete onzin?
In totaal zijn er afgelopen 1 á 2 jaar iets van 4 Red Bull medewerkers naar Aston Martin gegaan. Wat in ieder geval duidelijk is is dat de Green Bull niet van Fallows kan zijn omdat die gardening leave had en pas in maart bij AM aan de slag kon / mocht. Of hij, of andere oud Red Bull, medewerkers nog suggesties hebben gedaan over hoe de regels creatief geïnterpreteerd kunnen worden zullen we nooit weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
murphydrz schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:53:
[...]

Dit soort opmerkingen zijn een beetje consipracy theory-terrein. Het gaat om een voormalig medewerker van Mercedes, die nu niet meer in dienst is van Mercedes, maar bij de FIA werkt.

Het F1/autosport wereldje is relatief klein, dus héél veel mensen die ooit bij teams hebben gewerkt werken nu bij de FOM/FIA, of vice versa of eerst bij het ene team en nu bij het andere team.

De mensen die bij deze organisaties werken zijn professionals, hebben zich te houden aan regels en worden gecontroleerd. Het zal allemaal reuze mee vallen met dit soort spionage. Zo lang er geen bewijs is, dat informatie op deze manier, door deze persoon doorgespeeld wordt, is het beter hier geen insinuaties over te doen, want dat maakt een discussie gebaseerd op feiten erg moeilijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jorick schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:14:
[...]

Het zal vergelijkbaar zijn aan hoe het vorig jaar is gegaan met de achtervleugel. De regel op zichzelf werd niet aangepast, enkel de manier waarop ze meten/handhaven en die vrijheid heeft de FIA tot op zekere hoogte.

Ik ben vooral benieuwd hoe de FIA er nou achter is gekomen dat sommige teams hun bodemplaat 'creatief' gebruiken.
Volgens mij was het omdat de skidblocks bij de red bull op een aparte plek zaten. Namelijk precies op de plek zitten waar de flex gemeten wordt. Het idee is dat ze met die titanium skidblocks de vloer lokaal steviger maken.

Lol ik zocht op de bron en zie dat net deze is gepubliceerd:
https://the-race.com/form...al-flexi-floor-clampdown/

edit:
https://www.reddit.com/r/...nd_others_may_be_using_a/
hier stond het.

[ Voor 7% gewijzigd door DRaakje op 07-07-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

DRaakje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Volgens mij was het omdat de skidblocks bij de red bull op een aparte plek zaten. Name precies op de plek zitten waar de flex gemeten wordt. Het idee is dat ze met die titanium skidblocks de vloer lokaal steviger maken.

Lol ik zocht op de bron en zie dat net deze is gepubliceerd:
https://the-race.com/form...al-flexi-floor-clampdown/
Kan artikelen van die site altijd wel waarderen, weten goed waar ze het over hebben en niet zo stemmingmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MrOleo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:09:
[...]

Leuk detective werk, was het toch vooral de endplate. d:)b Als Leclerc gewoon door kan rijden na zo een klap op Perez en Perez niet na zo een klein tikje tegen Sainz, zal Red Bull misschien de voorvleugel iets moeten verstevigen. :)
Dat hangt natuurlijk heel erg af van hoe de aanrijding plaatsvindt, op welk onderdeel en met welke relatieve snelheid. Leclerc op Perez (nu geen zin om opnieuw te detectiven dus even uit m'n hoofd) was volgens mij met vrijwel 0 relatieve voorwaartse snelheid waarbij de endplate zijwaarts tegen een voorband kwam, dus alleen zijn endplate brak af en geen vleugelelementen. Perez bleef volgens mij een beetje haken achter een achterwiel, of hij ging in ieder geval relatief achteruit ten opzichte van Sainz en Verstappen waardoor de endplate vooral vooruit getrokken werd, en uiteindelijk een vleugelelement mee sloopte. Maar hoe dan ook is slecht te voorspellen wat elke aanrijding doet want ze zijn allemaal anders met dus andere schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
DataGhost schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:09:
[...]

Dat hangt natuurlijk heel erg af van hoe de aanrijding plaatsvindt, op welk onderdeel en met welke relatieve snelheid. Leclerc op Perez (nu geen zin om opnieuw te detectiven dus even uit m'n hoofd) was volgens mij met vrijwel 0 relatieve voorwaartse snelheid waarbij de endplate zijwaarts tegen een voorband kwam, dus alleen zijn endplate brak af en geen vleugelelementen. Perez bleef volgens mij een beetje haken achter een achterwiel, of hij ging in ieder geval relatief achteruit ten opzichte van Sainz en Verstappen waardoor de endplate vooral vooruit getrokken werd, en uiteindelijk een vleugelelement mee sloopte. Maar hoe dan ook is slecht te voorspellen wat elke aanrijding doet want ze zijn allemaal anders met dus andere schade.
Ook de plaats waar hij de band raakt bepaald de krachtrichting . Voorop wordt hij naar beneden gedrukt, achter omhoog getrokken.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:48

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ze zijn weer lekker aan het bekvechten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DarBV2YNtVntTY40SsZy1BCkWp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSCvs2HLz2YPkwv7TJTo17K1.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• KillerBee
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

G_Dragon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:50:

[Afbeelding]
Dus als iemand jou aan de schandpaal nagelt voor miljoenen kijkers, dan laat jij het zo?

Ik hou ook echt niet van moddervechten, maar het kinderachtige commentaar van Hamilton in combinatie met het feit dat LEC HAM nóg minder ruimte liet, dan VER vorig jaar, vind ik VER's reactie hierop zeker gerechtvaardigd.

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 08-07-2022 21:35 . Reden: Naamsverbasteringen laten we achterwege aub. ]

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

[Afbeelding]
Tip: Ga niet de Twitter comments lezen. Bepaalde fans zijn boos, en noemen het nog net niet een bepaald op dit moment populair onderwerp. :P

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon

[Afbeelding]
Is dit werkelijk door Max gezegd? Kan me maar zo voorstellen dat een fanatieke fan zoiets bedenkt. Fan van Max of juist een fan van Lewis om Max in een kwaad daglicht te zetten.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Is dit werkelijk door Max gezegd? Kan me maar zo voorstellen dat een fanatieke fan zoiets bedenkt. Fan van Max of juist een fan van Lewis om Max in een kwaad daglicht te zetten.
Is wel echt door hem gezegd, meerdere websites hebben het gepost.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrstylo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-09 15:10
G_Dragon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:18:
[...]

Het had wel iets meer context, maar deze zinnen zaten er dus wel tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:04
EvilWhiteDragon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Speaking to the Dutch media on Thursday at the Red Bull Ring, Verstappen was asked about Hamilton’s comments and whether he thought Leclerc was a more sensible driver than he was.

“I think it's quite nice that, at 37 years of age, you can still learn how to hit an apex,” Verstappen replied.

“He is learning, so that is positive. It is also good for younger drivers to know that you are still learning when you are 37 years old.”

Pressed on what he thought when he heard Hamilton’s comments, Verstappen reiterated his point that it was “good that he has found the apex now”.

“You can clearly see in the footage what was different compared to last year,” Verstappen said.

“I think Charles gave him less space than I did last year, so that says it all. And in the end, [Lewis] was the one who got penalised last year, so there's no point talking about that either.”
Naar aanleiding van een vraag vanuit de media. Waarschijnlijk met een flinke grijns op z'n gezicht, maar er zijn volgens mij geen beelden van.
En vooral door dat laatste is het juist goed om er met zo'n 'sneer' op terug te reageren, want hij heeft helemaal geen recht van spreken.

https://www.motorsport.co...n-hit-apex-jibe/10334486/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crashhill
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06-2024
Mooi hoe die twee in elkaars hoofd zitten.
Volgend jaar gaan we er weer voor! HAM VS LEC VS VER

Dat wordt smullen.
Nu eerst Max even een 2e wereldtitel pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
G_Dragon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:18:
[...]

Ah, als het op meerdere websites staat, dan zal het inderdaad zeker juist zijn :+ :+

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Kenhas schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Ah, als het op meerdere websites staat, dan zal het inderdaad zeker juist zijn :+ :+
Haha nee maar het is wel door hem gezegd, je snapt wat ik probeerde te zeggen :9

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:51

AvK

Ready Set Go

Crashhill schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:25:

Mooi hoe die twee in elkaars hoofd zitten.
Denk dat dat bij Max wel een beetje meevalt hoor.
Max geeft op een vraag van een journalist een bijzonder gevat antwoord. En inderdaad waarschijnlijk met een enorme grijns op zijn gezicht. Het is juist Lewis die steeds zaken oprakelt. Die heeft Max duidelijk wel in zijn hoofd zitten. That Guy....... ;)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

[Afbeelding]
Beetje triest dat Hamilton blijkbaar nog steeds niet kan verkroppen dat zijn tijdperk van dominantie voorbij is. De opmerking van hem laat duidelijk blijken dat Max diep in zijn hoofd zit en dat hij beter zijn mond kan houden over zaken die duidelijk anders in elkaar steken dan hij in zijn hoofd het voor zich ziet. Misschien tijd om ipv een personal assistant een personal shrink aan te stellen. Las ook al ergens dat Lewis ook nog steeds problemen heeft met de laatste race afgelopen seizoen en dit geen plek heeft kunnen geven. Dan zit er mentaal iets niet juist bij hem. En dat maakt het ook een beetje triest helaas.

Het antwoord van Max is brutal. Laat ook duidelijk zien dat hij geen zak geeft over wat anderen van hem denken. Hij is hier om te racen en te winnen met elke tool die hij tot zijn beschikking heeft. Soms op het randje, soms erover. Als hij erover gaat, moet hij teruggefloten worden. Persoonlijk denk ik dat het aanvallen van Max, voornamelijk vanuit de Engelse media, vooral komt omdat ze zien dat hij wel eens de legacy en de records van Hamilton kan verbreken. En dat binnen 1 generatie nadat die records zijn gezet.

De rivaliteit tussen beide coureurs lijkt mij echt. De recordhouder ziet de jonge hond steeds dichterbij komen en zijn alpha status bedreigen. Alleen heeft hij niet door dat zijn tijd als packleader al voorbij is. Ik hoop dat Lewis verstandiger wordt en of hulp gaat zoeken of stopt met commentaren geven op zaken uit het verleden. Het siert hem niet en maakt het alleen maar triester. En al dit soort gedoe, maakt dat het bij de fans steeds heftiger wordt in Kamp A en Kamp B. In de VS smullen ze daar van, maar het is niet des F1.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrstylo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-09 15:10
AvK schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Max geeft op een vraag van een journalist een bijzonder gevat antwoord. En inderdaad waarschijnlijk met een enorme grijns op zijn gezicht. Het is juist Lewis die steeds zaken oprakelt. Die heeft Max duidelijk wel in zijn hoofd zitten. That Guy....... ;)
Het valt allemaal wel mee hoor. Hamilton is altijd zo tegen zijn tegestanders geweest. Hiervoor tegen Rosberg, daarvoor tegen Vettel en weer daarvoor tegen Alonso. Shumi was vroeger ook zo trouwens, dus het zal wel 'normaal' zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:57
AvK schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:42:
[...]

En de volgende steek:
Max Verstappen does not understand why Mercedes is so happy about Formula 1's flexi-floor clampdown, because he thinks the German car manufacturer is one of the worst offenders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Waarschijnlijk heeft ie zelfs gelijk. Maar de "plank" van de Mercedes zal mogelijk wel stijf genoeg zijn. Alles is flex aan de huidige Mercedes, behalve wat nu al strikt wordt gecontroleerd.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
hardware-lover schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Waarschijnlijk heeft ie zelfs gelijk. Maar de "plank" van de Mercedes zal mogelijk wel stijf genoeg zijn. Alles is flex aan de huidige Mercedes, behalve wat nu al strikt wordt gecontroleerd.
Zelfs hun coureurs flexen verticaal op en neer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:28
Zag de reactie van Wolff dan ook meer als een suprise Pikachu Face toen er over flexende vloeren gepraat werd

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extigo
  • Nu online
Regels met betrekking tot het stoppen van porpoising die eigenlijk in Frankrijk in zouden gaan, zijn naar achteren geschoven tot de GP van Belgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-09 15:16
Extigo schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:03:
Regels met betrekking tot het stoppen van porpoising die eigenlijk in Frankrijk in zouden gaan, zijn naar achteren geschoven tot de GP van Belgie.

[Twitter]
2 races en een zomerstop verderop dus.
We zullen zien of ze dan écht ingaan ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:38
Extigo schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:03:

[Twitter]
Als deze maatregelen steeds zo makkelijk naar achteren geschoven kunnen worden, begin ik me toch serieus de noodzaak hiervan af te vragen. Als daadwerkelijk de veiligheid/ gezondheid van de coureurs in gevaar komt ga je toch niet wachten tot eind augustus?

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:21:
[...]

Als deze maatregelen steeds zo makkelijk naar achteren geschoven kunnen worden, begin ik me toch serieus de noodzaak hiervan af te vragen. Als daadwerkelijk de veiligheid/ gezondheid van de coureurs in gevaar komt ga je toch niet wachten tot eind augustus?
Ach. Een goede lobby heeft altijd nog meer invloed dan verantwoordelijkheidsgevoel :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:21:
[...]

De noodzaak om het in te voeren bij de grandprix van Frankrijk is niet zo groot want die baan is behoorlijk vlak. De meeste teams lijken het op vlakke banen wel aardig onder controle te hebben. Spa is na de zomerstop en gedurende de zomerstop mogen teams niet aan de auto werken dus kunnen ze het net zo goed in Hongarije invoeren. Die paar dagen zal het verschil ook niet maken lijkt mij. Er zal inderdaad wel weer de nodige koehandel aan vooraf zijn gegaan om tot dit besluit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Jorick schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:08:
[...]

De noodzaak om het in te voeren bij de grandprix van Frankrijk is niet zo groot want die baan is behoorlijk vlak. De meeste teams lijken het op vlakke banen wel aardig onder controle te hebben. Spa is na de zomerstop en gedurende de zomerstop mogen teams niet aan de auto werken dus kunnen ze het net zo goed in Hongarije invoeren. Die paar dagen zal het verschil ook niet maken lijkt mij. Er zal inderdaad wel weer de nodige koehandel aan vooraf zijn gegaan om tot dit besluit te komen.
Zojuist bij Sky werd Horner er naar gevraagd icm de vloer die zou flexen en dat Toto RBR daarvan beschuldigd. Lijkt meer en meer een andere kant op te gaan dan veiligheid?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
JB schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 17:00:
[...]

Zojuist bij Sky werd Horner er naar gevraagd icm de vloer die zou flexen en dat Toto RBR daarvan beschuldigd. Lijkt meer en meer een andere kant op te gaan dan veiligheid?
Laat me raden wat zijn antwoord was: hun auto's voldoen aan het reglement. Technisch klopt dat natuurlijk maar het is tevens geen antwoord op de vraag of ze daadwerkelijk iets met de vloer doen wat de FIA niet wil hebben. Maar goed, behalve geruchten en vermoedens weten we niet om welke teams het werkelijk gaat.

Gary Anderson heeft vanmorgen een interessant artikel geschreven waar hij ingaat op hoe ze de bodemplaat gebruiken bij het meten en hoe teams de bodem flexibel kunnen maken: https://the-race.com/form...loor-clampdown-explained/.

Ik vraag mij af in hoeverre het doorschuiven van de porpoising TD nog iets te maken heeft met het beperkt verhogen van de budgetcap. Een lagere verhoging van het plafond in ruil voor extra tijd om aanpassingen voor de TD te doen. Ergens blijft het vreemd dat de FIA op de hoogte is van 'misbruik' van de regels en dat de teams die voordeel hebben daar nog wat langer van mogen profiteren. Weer typische formule 1 politiek :+ .

@G_Dragon: het lijkt er op dat de FIA het dragen van sieraden nog steeds niet aan het handhaven is. In de eerste vrije training was VET in beeld die in de garage stond en in de auto zat met zijn trouwring nog om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Jorick schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 19:54:
[...]

@G_Dragon: het lijkt er op dat de FIA het dragen van sieraden nog steeds niet aan het handhaven is. In de eerste vrije training was VET in beeld die in de garage stond en in de auto zat met zijn trouwring nog om.
Trouwringen vallen buiten de regel als enige uitzondering....

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorick
Bullet NL schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:53:
[...]

Trouwringen vallen buiten de regel als enige uitzondering....
Makes sense, dat zijn de enige sieraden die niet warm worden wanneer je in een vuurzee zit :').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Jorick schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:57:
[...]

Makes sense, dat zijn de enige sieraden die niet warm worden wanneer je in een vuurzee zit :').
Hey, ik heb het niet bedacht.... :+

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
Bullet NL schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:02:
[...]

Hey, ik heb het niet bedacht.... :+
I know. Het is weer typische FIA-logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

...

[ Voor 97% gewijzigd door psy op 09-07-2022 12:07 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Verkeerde topic

[ Voor 99% gewijzigd door G_Dragon op 08-07-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Ze handelen consistent met de track limits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Amphiebietje schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:01:
Ze handelen consistent met de track limits?
Sorry had in het verkeerde topic gereageerd, maar deze race zijn ze er wel erg consistent mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:18
Misschien is het al eerder opgemerkt, maar ik zit nu de quali terug te kijken en ik zie ineens dat Hamilton met een gele t-wing rondrijdtreed. Hoe lang is dit al zo? Gele t-wing is toch onofficieel de tweede rijder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 11:21
LA-384 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:13:
Misschien is het al eerder opgemerkt, maar ik zit nu de quali terug te kijken en ik zie ineens dat Hamilton met een gele t-wing rondrijdtreed. Hoe lang is dit al zo? Gele t-wing is toch onofficieel de tweede rijder?
Sinds begin van het seizoen omdat dit beter bij zijn helm ontwerp past. De teams/coureurs bepalen zelf wie met de gele T rond rijdt, hoeft niet per se 2e rijder te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:18
Hatsjoe schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:15:
Sinds begin van het seizoen omdat dit beter bij zijn helm ontwerp past. De teams/coureurs bepalen zelf wie met de gele T rond rijdt, hoeft niet per se 2e rijder te zijn.
Is dat zo? Zo werd het eerder wel altijd gebracht toch? Ik weet niet meer of dat hier op het forum werd beweerd, of door Olav Mol, maar ergens heb ik die aanname vandaan. Ik wist niet dat de rijders zelf mogen kiezen, hoewel er maar weinig zijn die het iets boeit dan, behalve stijlicoon Hamilton natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-09 16:24

codex

Geen OpenAI agent :)

LA-384 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:13:
Over het algemeen gezien is dat toch de situatie bij Mercedes? :+

Afgaande op de uitslagen klopt dit, misschien heeft Hamilton bad luck over zich geroepen met de keuze voor de gele T cam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Jorick schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:57:
[...]

Valt onder de uitzondering van religie, I kid you not.
Dus dat mogen ze niet eens verbieden.I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LA-384 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 22:23:
[...]

Is dat zo? Zo werd het eerder wel altijd gebracht toch? Ik weet niet meer of dat hier op het forum werd beweerd, of door Olav Mol, maar ergens heb ik die aanname vandaan. Ik wist niet dat de rijders zelf mogen kiezen, hoewel er maar weinig zijn die het iets boeit dan, behalve stijlicoon Hamilton natuurlijk.
Teams bepalen vrij welke van de 2 de gele t-cam heeft.
Dat in het verleden vaak de gele aan Irvine en Barrichello werd gegeven was gewoon de voorkeur van het team.
Er is geen enkele regel over 2e coureur etc daarover.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 15:14

sjaool

Every life should have 9 cats

Waah schreef op zondag 10 juli 2022 @ 08:35:
[...]

Valt onder de uitzondering van religie, I kid you not.
Dus dat mogen ze niet eens verbieden.I
Tja, eigen verantwoordelijkheid. Als je als coureur een vinger wil kwijtraken dan moet je vooral een ring dragen. Als zo'n ding blijft haken stroop je zo het hele vel van je vinger af. En dat gebeurt vaker dan wij denken.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
sjaool schreef op zondag 10 juli 2022 @ 14:09:
[...]

Tja, eigen verantwoordelijkheid. Als je als coureur een vinger wil kwijtraken dan moet je vooral een ring dragen. Als zo'n ding blijft haken stroop je zo het hele vel van je vinger af. En dat gebeurt vaker dan wij denken.
Of als je je vinger kneust/verstuikt en hij zwelt op, dan kunnen ze de ring er vaak niet meer afknippen en ben je je vinger kwijt. Het is maar hoe ver je principes reiken. Het is niet zo dat je huwelijk eindigt als je je ring afdoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:42
Hoe zit dat nu eigenlijk met die track limits? Daar waren ze dit weekend heel fel op, terwijl dat op andere circuits zeker niet zo opvallend naar voren kwam tot nu toe.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Kire88 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:12:
Hoe zit dat nu eigenlijk met die track limits? Daar waren ze dit weekend heel fel op, terwijl dat op andere circuits zeker niet zo opvallend naar voren kwam tot nu toe.
Oostenrijk was daar altijd al notoire in. T9 & T10 werd altijd al gemonitord en eigenlijk lagen er daar aan de buitenkant altijd broodjes. Ertegen rijden mocht, er overheen niet. Nu ligt en de track limit iets verder naar binnen (wiel op curb is nu al buiten de baan, vroeger mocht je IIRC wel op de curb), liggen er geen broodjes als grens, en zijn ze een stuk strenger. Dus 1+1+1=3 en veel overschrijdingen van de track limits.
Pagina: 1 ... 73 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics