[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.286.997 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:45

Amphiebietje

In de blubber

murphydrz schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:32:
[...]

Overigens even ter zijde, wij zouden de 200 niet eens halen in een F1 auto. Tegen de tijd dat de auto bij die snelheid is aangekomen liggen onze ingewanden in willekeurige volgorde in ons lichaam.. :D
Ooit het vliegtuig genomen? Die versnellen ook flink snel, en daar verlaten je ingewanden je lichaam ook niet bij. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
Amphiebietje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:35:
[...]

Ooit het vliegtuig genomen? Die versnellen ook flink snel, en daar verlaten je ingewanden je lichaam ook niet bij. :P
Vliegtuigen gaan meestal niet van 0-200 in 3 seconden..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Fun fact. Baku 2017 nog eens aan het kijken. Na de herstart rijdt Massa met een kapotte demper. Wat zegt Martin Brundle "the car was porpoising, bouncing". Brundle was tijd tijd dus al ver vooruit en was de 2022 auto's al aan het becommentariëren :p

En ja, ik weet dat porpoising in de F1 ook al in de 70s / 80s bestond met de ground effect auto's van toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:45

Amphiebietje

In de blubber

murphydrz schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:39:
[...]

Vliegtuigen gaan meestal niet van 0-200 in 3 seconden..
Ja maar dan nog steeds, de darmen van een F1 rijder zijn niet heel speciaal t.o.v. andere mensen hun darmen, dus dat zal niet het probleem zijn.

Verder is het maar 3 seconden. Bij g-krachten is de tijdsduur ook van belang. In het slechtste geval verlies je je bewustzijn in die 3 seconden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Amphiebietje schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Ja maar dan nog steeds, de darmen van een F1 rijder zijn niet heel speciaal t.o.v. andere mensen hun darmen, dus dat zal niet het probleem zijn.

Verder is het maar 3 seconden. Bij g-krachten is de tijdsduur ook van belang. In het slechtste geval verlies je je bewustzijn in die 3 seconden. :P
...dat jij er nog serieus op in gaat joh! :D Het was gekscherend sarcasme .. 8)

Het gaat meer om de spiermassa rond de organen. Bij getrainde mensen hebben deze iets meer houvast als het ware.
Dingen als misselijkheid en braken komen voor, net als in sommige kermisattracties.
Alleen duurt zo'n attractie hooguit een paar minuten.

Er bestaan niergordels bijvoorbeeld, om het "wandelen" van de nieren tegen te gaan.
Ik weet niet of F1 piloten deze dragen, maar motorrijders gebruiken deze vaak wel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Illegal_Alien schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:08:
En de Independent; gooit ook nog even wat naar buiten. :p

Max Verstappen admits he ‘might’ quit F1 when Red Bull contract ends

Klinkt als een gevalletje "Nederlandse directheid" vs "Britse onderkoeldheid".
In ander nieuws:

Max zou z'n haar Ferrari-rood kunnen laten verven a la Albon.
Max zou voor Williams kunnen gaan rijden.
Max zou met Hamilton kunnen trouwen.
Max zou twee klontjes in z'n koffie kunnen doen.

Kan allemaal. Gaat het gebeuren? Denk het niet.

Verstappen heeft ook wel eens gezegd dat hij nog 15 jaar voor RedBull wil blijven rijden. Complot bewezen! Bel de Illuminatie!

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:55:
[...]

McLaren omdat het vorig jaar hetzelfde was.
Die McLarens zijn heel erg stabiel achteraan en missen juist de neerwaartse druk vooraan die Ricciardo ook wil hebben. Misschien zou Vettel echt naar McLaren moeten gaan. :P
Is de RB dan zo veranderd qua karakteristieken tussen Vettel en Verstappen? En is dat dan gedaan adhv input door de coureurs of wat sneller is binnen wat mogelijk is volgens de regels?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

RobertMe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:46:
Fun fact. Baku 2017 nog eens aan het kijken. Na de herstart rijdt Massa met een kapotte demper. Wat zegt Martin Brundle "the car was porpoising, bouncing". Brundle was tijd tijd dus al ver vooruit en was de 2022 auto's al aan het becommentariëren :p

En ja, ik weet dat porpoising in de F1 ook al in de 70s / 80s bestond met de ground effect auto's van toen.
Ik vind het interessant omdat het aangeeft dat er nog "actieve herinneringen" waren aan het fenomeen. Aan het begin van het seizoen leken een aantal teams nog overvallen door het probleem. De term porpoising dook op en iedereen had het over vroeger en de vraag of ze dit hadden aan kunnen/moeten zien komen. Zo'n uitspraak van Brundle suggereert dat het voor hem nog een bekend fenomeen was.

Laten we het er maar niet over hebben dat de wereld groter is dan F1 en andere disciplines hun eigen problemen met porpoising hebben. Met enige arrogantie neerkijken op de rest van de wereld als "junior" of "feeder" met onbetekenende problemen hoort er ook een beetje bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:03:
[...]

Ik vind het interessant omdat het aangeeft dat er nog "actieve herinneringen" waren aan het fenomeen. Aan het begin van het seizoen leken een aantal teams nog overvallen door het probleem. De term porpoising dook op en iedereen had het over vroeger en de vraag of ze dit hadden aan kunnen/moeten zien komen. Zo'n uitspraak van Brundle suggereert dat het voor hem nog een bekend fenomeen was.

Laten we het er maar niet over hebben dat de wereld groter is dan F1 en andere disciplines hun eigen problemen met porpoising hebben. Met enige arrogantie neerkijken op de rest van de wereld als "junior" of "feeder" met onbetekenende problemen hoort er ook een beetje bij :)
Dat van Massa toen had natuurlijk wel een heel andere oorzaak ;) Die had een kapotte temper waardoor de auto als een malle bleef stuiteren. Dat is iets heel anders dan het ground effect dat de vloer tegen het asfalt aan drukt. Het fenomeen dat ze nu hebben is al die jaren in de F1 bij mijn weten eeg geweest. En Massa had toen gewoon een kapotte demper waardoor het stuiteren over het asfalt niet meer gedempt werd en alleen maar versterkt werd. Als een gewone straatauto door een kapotte vering blijft stuiteren is dat natuurlijk ook iets heel anders dan het porpoising dat de huidige F1 auto's hebben.
En "porpoising" is gewoon een term voor het stuiteren, zonder te kijken naar de oorzaak. Nu dus het ground effect dat de vloer tegen het asfalt drukt waardoor de werking weg valt en de auto weer omhoog schiet. Maar het kan dus net zo goed veroorzaakt worden door kapotte vering.
Dus de term porpoising is niet nieuw en zullen wellicht binnen de teams nog bekend er mee zijn. Maar de oorzaak, het ground effect dat de vloer tegen het asfalt zuigt, is wel nieuw in F1 na die ~40 jaar afwezigheid. En ja, compleet andere series hebben er ook last van. Maar volgens mij niet de formule 2/3/E/W/... auto's. Maar volgens mij de DTM, LPM, GT en weet ik hoe se heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

sdk1985 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:24:
@Chocoball
Valt allemaal wel mee toch? Ik dacht ook te zien dat een Red Bull over de lijn ging. Ik vond het vooral vreemd dat dit tijdens de race niet duidelijk werd afgehandeld. In het vorige seizoen volgde AFAIK vrij snel een 5 seconde straf. Volgende de later gepubliceerde documenten ging er niet een volledige band over de lijn, alleen een stukje. Wat vooral mis gaat is dat de kijker dit niet mee krijgt. Net als dat men pas om 20h communiceerde dat de rollende start te maken had met niet functionerende start lampen.
Ik denk dat er toch nog allerlei communicatielijntjes lopen en dat RB direct heeft aangegeven dat ze regels anders interpreteren en de wedstrijdleiding zich daar niet aan heeft willen branden voordat hun eigen juristen er naar hadden kunnen kijken.

Waar ik mijn hoofd over blijf breken is de vraag wanneer RB deze interpretatie van de regels heeft bedacht, of Verstappen en Perez dat wisten of zelfs zo geinstrueerd zijn. Als het zo is dat RB deze "oplossing" pas heeft bedacht nadat er geklaagd werd dan heeft iemand ontzettend snel nagedacht en enorm veel lef gehad om er mee naar de westrijdleiding te gaan die vast niet blij worden van slechte argumenten.

Dus ontstaat het beeld dat RB dit antwoord al voorbereid had. Dat roept dan weer de vraag op of Verstappen en Perez met de informatie op pad zijn gestuurd. Zo van "Als het moet kun je 1 meter winnen door hier op de streep te gaan en dan praten wij het wel goed". Maar heel waarschijnlijk vind ik het niet, het voelt als te veel mentale inspanning voor een piepklein voordeel in een zeldzame situatie zonder zekerheid over de uitkomst. Als ze dit moeten weten dan nog honderd andere twijfelachtige gevallen. Veel te riskant om daar op te mikken.

Het zou me niet verbazen als ze een dik boek vol met grijze gebieden in de regels hebben en "als-dan scenario's" met verschillende interpretaties van de regels die ze kunnen inzetten naar gelang de situatie.
Zo van "Als wij over de lijn gaan kunnen we verwijzen naar regel A1. Als onze tegenstander over de lijn gaat zeggen we dat regel B2 belangrijker is."

[ Voor 42% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-06-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Transportman schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:28:
Enige die misschien een beetje vreemde eend in de bijt is, is Horner, maar Wheatley en Newey zijn echt wel echte kenners.
Horner is de onderhandelaar van het stel die een tweedehands shoarmagrill aan een schaap kan verkopen en als vrienden naar buiten komt. Die wil je er bij hebben als er ruimte is voor menselijke interpretatie want hij is goed in mensen aan zijn kant krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-06-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

hardware-lover schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:54:
Red Bull moet toch wel extra op hun tellen gaan passen, buiten de wedstrijd zelf, want Ferrari is wel heel erg bezig om ze op een fout te kunnen betrappen om zodoende een straf los te kunnen peuteren.
Na jaren onder het vergrootglas van Mercedes te hebben gelegen denk ik niet dat RB bang is van Ferrari. Bij Mercedes horen regels & procedures en strategie bij de sterke punten. Ferrari heeft juist de reputatie dat ze steken laten vallen. Maar goed, we hoeven ze ook niet te onderschatten, ze rijden niet voor niets vooraan en hebben een lange geschiedenis binnen F1, ze weten wel een beetje waar ze mee bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:15:
Waar ik mijn hoofd over blijf breken is de vraag wanneer RB deze interpretatie van de regels heeft bedacht, of Verstappen en Perez dat wisten of zelfs zo geinstrueerd zijn. Als het zo is dat RB deze "oplossing" pas heeft bedacht nadat er geklaagd werd dan heeft iemand ontzettend snel nagedacht en enorm veel lef gehad om er mee naar de westrijdleiding te gaan die vast niet blij worden van slechte argumenten.
Er is geen andere interpretatie van de regels. De regels zijn gewoon veranderd. Het regelboek van 2021 zegt dat je niet op de lijn mag rijden, het regelboek van 2022 zegt dat je niet over/naast de lijn mag rijden. Alleen heeft de race director zitten prutsen met de event notes en een copy/paste van vorig jaar gedaan waardoor in de event notes staat dat je niet op de lijn mag rijden. Echter is het reglement leidend, dus mag je wel met een of meerdere wielen op de lijn rijden, maar mag geen enkel wiel volledig over de lijn zijn.

Lijkt mij dan ook dat in de event notes van de andere GPs wel staat dat ze niet de lijn mogen kruisen. En als je die races terug kijkt zie je wellicht ook dat de Red Bull coureurs of andere toen ook al op de lijn reden.

En daarnaast. Perez heeft hier niks mee van doen. Ferrari, FIA en Red Bull zijn akkoord gegaan met dat die niet eens op de lijn heeft gereden. Bij Verstappen was er wel discussie over of die op de lijn heeft gereden, maar zeker niet dat hij er met een wiel overheen gegaan is. Vervolgens hebben ze die discussie afgerond met "oepsie, event notes zijn niet compatible met het reglement en het reglement overruled ten alle tijden de event notes. Dus de discussie over of die wel of niet op de lijn rijdt is daarmee afgerond, want je mag op de lijn rijden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

RobertMe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:10:
Er is geen andere interpretatie van de regels. De regels zijn gewoon veranderd. Het regelboek van 2021 zegt dat je niet op de lijn mag rijden, het regelboek van 2022 zegt dat je niet over/naast de lijn mag rijden. Alleen heeft de race director zitten prutsen met de event notes en een copy/paste van vorig jaar gedaan waardoor in de event notes staat dat je niet op de lijn mag rijden. Echter is het reglement leidend, dus mag je wel met een of meerdere wielen op de lijn rijden, maar mag geen enkel wiel volledig over de lijn zijn.
Ja, dat is wel zo, maar als het andersom was geweest denk ik dat RB zou hebben beargumenteerd dat het regelboek gevolgd moet worden, dat de situatie verwarrend is, dat RB daar niet de pineut van mag worden, etc...
RB had er voor de race op kunnen wijzen dat de event notes afweken van het normale regelement en om opheldering kunnen vragen. Dat hebben ze niet gedaan terwijl ze er schijnbaar wel van op de hoogte waren. Dat suggereert dat ze zo'n onduidelijkheid prima vinden. De regels naar je hand zetten hoort ook bij deze sport.
En daarnaast. Perez heeft hier niks mee van doen.
Geen discussie daarover, het ging me meer om de vraag of Verstappen wist van de situatie rond de regels. Als ze hem hebben verteld dat hij deze keer wel op de lijn mag rijden dan neem ik aan dat ze het ook aan Perez hebben verteld en die deed dat inderdaad niet. Dat suggereert dus dat het geen bewuste keuze was van Verstappen om op de lijn te gaan rijden want dan het Perez het ook wel gedaan, iedere centimeter telt.

[ Voor 29% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 05-06-2022 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Ja, dat is wel zo, maar als het andersom was geweest denk ik dat RB zou hebben beargumenteerd dat het regelboek gevolgd moet worden, dat de situatie verwarrend is, dat RB daar niet de pineut van mag worden, etc...
RB had er voor de race op kunnen wijzen dat de event notes afweken van het normale regelement en om opheldering kunnen vragen. Dat hebben ze niet gedaan terwijl ze er schijnbaar wel van op de hoogte waren. Dat suggereert dat ze zo'n onduidelijkheid prima vinden. De regels naar je hand zetten hoort ook bij deze sport.
Wellicht heeft Red Bull gewoon dat stukje van de event notes niet goed gelezen en de inconsistentie niet gezien? Net zoals de race director zijn eigen fout niet heeft gezien. Daarnaast kun je het omgekeerde ook van Ferrari zeggen. Wellicht wisten die van de fout in de event notes en hebben ze de hele race zitten te hopen dat een van de Red Bulls de lijn zou kruisen om meteen de race director "te bellen". En ja, het was tijdens de race al noted (voor Perez in ieder geval), maar de raceleiding is nog steeds afhankelijk van wat de teams zien en melden. Ook de raceleiding mist zaken, en zo'n noted melding kan dus ook zijn dat een team het gemeld heeft en de raceleiding het op het eerste gezicht "eens is" of in ieder geval meer in detail wilt bekijken alvorens ze het volledig onderzoeken en meerdere camerabeelden of wat dan ook bekijken.
[...]

Geen discussie daarover, het ging me meer om de vraag of Verstappen wist van de situatie rond de regels. Als ze hem hebben verteld dat hij deze keer wel op de lijn mag rijden dan neem ik aan dat ze het ook aan Perez hebben verteld en die deed dat inderdaad niet. Dat suggereert dus dat het geen bewuste keuze was van Verstappen om op de lijn te gaan rijden want dan het Perez het ook wel gedaan, iedere centimeter telt.
Het was niet "deze keer wel op de lijn mogen rijden" maar al het hele seizoen "wel op de lijn mogen rijden" ;). Alleen deze keer misschien dus niet (maar achteraf dus wel). Daarnaast kan het ook zijn dat Verstappen dit stukje van de regels beter kent. Of Verstappen maakte gewoon echt een fout, met het slippertje, en reed onbedoeld over de lijn en heeft geluk met de gewijzigde regels van dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:35:
[...]

[...]

Het was niet "deze keer wel op de lijn mogen rijden" maar al het hele seizoen "wel op de lijn mogen rijden" ;). Alleen deze keer misschien dus niet (maar achteraf dus wel). Daarnaast kan het ook zijn dat Verstappen dit stukje van de regels beter kent. Of Verstappen maakte gewoon echt een fout, met het slippertje, en reed onbedoeld over de lijn en heeft geluk met de gewijzigde regels van dit jaar.
Volgens mij had Verstappen een moment van onderstuur op het nog vochtige wegdek. Ik denk dat we dus van het laatste uit moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:16
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Waarom zou RB dat precies moeten doen?
Waarom zou alleen RB deze afwijking gezien moeten hebben en er iets van gezegd moeten hebben?

Waarschijnlijker lijkt me dat het helemaal niemand is opgevallen, maar dit pas naar boven kwam bij het protest van Ferrari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

CAPSLOCK2000 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Ik denk dat er toch nog allerlei communicatielijntjes lopen en dat RB direct heeft aangegeven dat ze regels anders interpreteren en de wedstrijdleiding zich daar niet aan heeft willen branden voordat hun eigen juristen er naar hadden kunnen kijken.

Dus ontstaat het beeld dat RB dit antwoord al voorbereid had. Dat roept dan weer de vraag op of Verstappen en Perez met de informatie op pad zijn gestuurd. Zo van "Als het moet kun je 1 meter winnen door hier op de streep te gaan en dan praten wij het wel goed". Maar heel waarschijnlijk vind ik het niet, het voelt als te veel mentale inspanning voor een piepklein voordeel in een zeldzame situatie zonder zekerheid over de uitkomst. Als ze dit moeten weten dan nog honderd andere twijfelachtige gevallen. Veel te riskant om daar op te mikken.

Het zou me niet verbazen als ze een dik boek vol met grijze gebieden in de regels hebben en "als-dan scenario's" met verschillende interpretaties van de regels die ze kunnen inzetten naar gelang de situatie.
Zo van "Als wij over de lijn gaan kunnen we verwijzen naar regel A1. Als onze tegenstander over de lijn gaat zeggen we dat regel B2 belangrijker is."
Je denkt ietsje te veel in extremen. De lijn bij pit-exit is er intussen al jaaaaren en is ingebakken bij de coururs dat daar gewoon niet overheen gereden mag worden. Dan gaan ze echt niet ineens een discussie over 10-12cm hebben in de pre-race talk van 'hey je kunt daar 12 cm winnen, doen he'. En dat in een hectische race als Monaco. In de regen.

De enige reden dat we het hier ueberhaupt over hebben is dat Max iets te vroeg op het gas ging om Leclerc achter zich te houden. Dat de FIA/Stewards blijkbaar niet eens sensoren of een fatsoenlijke fixed-camera op die lijn heeft maakt het allemaal nóg hilarischer.

En dat de race notes gekopieerd waren van het voorgaande jaar zegt genoeg over de mate van professionaliteit en organisatie. Het is absoluut geen wereldklasse organisatie en bijhorende processen. Het lijkt veelal op freewheelen als het ze uitkomt.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:56
Ik zie dat inderdaad als conclusie.
Naarmate de druk op handhaving van de regels, de geest van de regels en de letterlijke tekst van de regels toeneemt lijkt het formule 1 circus steeds meer een karikatuur van zichzelf te worden. Onbalans in de handhavende entiteit lijkt me hoofd oorzaak. Bernie zou het niet zo ver hebben laten komen. Ik zie al voor me hoe de grootste teams bij hem komen klagen om vervolgens het gesprek te openen door z'n pistool op tafel te leggen 😂

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:38
Het Monaco grand prix topic is al gesloten maar nog even wat techniek uit de afgelopen race. In de laatste kwalificatie moesten de wagens van Perez en Sainz weggehaald worden waardoor er weer een mogelijk ontstond om naar de onderzijde van beide wagens te kijken. Ook de wagen van Ricciardo is na zijn ongeluk op de gevoelige plaat vastgelegd.

De concurrentie zal er niet veel aan hebben om het te kopiëren. Het verwerken van luchtstromen begint al bij de voorvleugel om deze bij de juiste ingang van de vloer te krijgen (en uiteindelijk weer bij de diffuser te laten uitkomen). Ook het budgetplafond zorgt ervoor dat teams niet eindeloos kunnen kopiëren.

Ferrari
Gelijkmarige kanalen en een rustige ondervloer
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-ba8f4580-1905601.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-f8461392-1905607.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-31f05cff-1905609.jpg
Achter 1 trede om de lucht naar de diffuser te krijgen en een toegestane vin
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-4b90fd58-1905611.jpg
Brede neus aan de onderkant
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-28716084-1905603.jpg
De t-tray met een extra vleugel sie Ferrari sinds het begin heeft
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-c9eea4be-1905605.jpg

Red Bull
Ongelijkmatige kanalen vooral de extreem smalle aan de buitenkant en ongelijmatige ondervloer met hobbels en deuken
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Red-Bull-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-a7c10cbb-1905602.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Red-Bull-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-d03b94b-1905608.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Red-Bull-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-3723f04e-1905610.jpg
Achter 2 treden en een meer naar buitenstaande vin
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Red-Bull-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-4dc691b5-1905612.jpg
Smallere neus en het valt op hoe ver de draagarmen van de voorwielen naar achteren staan
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Red-Bull-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-e0ab155c-1905604.jpg
De t-tray met extra vleugel die Red Bull sinds Imola heeft
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Red-Bull-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-199f07b7-1905606.jpg

McLaren
Ook hier gelijkmatige kanalen zoals bij Ferrari
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/McLaren-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-38390cd-1905616.jpg
Achter gaat de lucht ook in 2 treden naar achteren net als bij Red Bull
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/McLaren-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-ef89736a-1905618.jpg
Uitstekende tanden om extra luchtwervelingen te creeëren en zo de vloer mee af te dichten
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/McLaren-F1-Technik-Unterboden-GP-Monaco-2022-169Gallery-cae3c4f4-1905629.jpg

https://www.auto-motor-un...naco-spy-pics-f1-technik/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Chocoball schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:09:
Ferrari
De t-tray met een extra vleugel sie Ferrari sinds het begin heeft
[Afbeelding]

Red Bull
De t-tray met extra vleugel die Red Bull sinds Imola heeft
[Afbeelding]
AFAIK gaat dit in beide gevallen om een kopie van de Aston Martin? Die hadden de vleugel bij de t-tray al bij de release of Barcelona tests. Ferrari had deze pas later (Bahrein race of tests), Red Bull heeft die nog wat later dan ook over genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
RobertMe schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:47:
[...]

AFAIK gaat dit in beide gevallen om een kopie van de Aston Martin? Die hadden de vleugel bij de t-tray al bij de release of Barcelona tests. Ferrari had deze pas later (Bahrein race of tests), Red Bull heeft die nog wat later dan ook over genomen.
Ik heb de tekst van AMuS zonder "fact checking" overgenomen maar ik meen ook dat het oorspronkelijke ontwerp van AM was alleen kan dat niet 1-2-3 iets terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Chocoball schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Ik heb de tekst van AMuS zonder "fact checking" overgenomen maar ik meen ook dat het oorspronkelijke ontwerp van AM was alleen kan dat niet 1-2-3 iets terugvinden.
Zie Kyle's video van de AM launch car waar deze al op zat (rond 6:45)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Chocoball schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:09:
Het Monaco grand prix topic is al gesloten maar nog even wat techniek uit de afgelopen race. In de laatste kwalificatie moesten de wagens van Perez en Sainz weggehaald worden waardoor er weer een mogelijk ontstond om naar de onderzijde van beide wagens te kijken. Ook de wagen van Ricciardo is na zijn ongeluk op de gevoelige plaat vastgelegd. [knip]

Ferrari

Red Bull

McLaren
Nu nog even een Mercedes in de takel, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar :Y

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

werphengel schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:04:
Als Max en Ricciardo moeite hebben met het vinden van de juiste rijstijl omdat de auto ze niet ligt, betekent dat dus dat teams niet een auto om, en naar de wensen van een rijder ontwikkelen. Nee, het team bouwt de allersnelste auto op de tekentafel, en de rijder moet daar maar mee om zien te gaan. Ook wel logisch want daarom zit je op het allerhoogste podium in de autosport, je hoort niet voor niets bij die 20 allerbeste, dus: make it work!!
Het is wel een beetje simplistisch gesteld dat de auto niet voor een bepaalde rijder wordt ontwikkeld. Het is een feit dat dit jaar elk team op nul moest beginnen met een compleet nieuw ontwerp qua auto. Hiermee ga je uit van het door de FIA opgelegde framework en op basis daarvan gaan je engineers aan de slag op de tekentafel met je eigen filosofie. Met beperkte CFD en windtunneltijd kan je niet 100% zeker zijn dat wat je bedacht hebt, ook in de praktijk zo uitpakt. Er worden dan echte auto's gebouwd en dan gaat het echte testen beginnen en daar moet blijken of jouw insteek de juiste was. Zo niet, dan moet je zien of je het ontwerp kan laten evolueren om de tekortkomingen te herstellen of dat het complete ontwerp fout is en je terug naar de tekentafel moet.

Als het seizoen begint, dan is er geen tijd meer voor radicale wijzigingen, ook gezien de budgetcaps die er nu zijn. Dan gaat het evolueren verder en daarvoor is niet alleen data nodig, maar ook de input van de rijders. En als de rijders klagen over een gebrek aan insturen en daarmee onderstuur gedrag, dan zal dit verder opgepakt moeten worden om dat te compenseren. En van wie neem je de meeste informatie aan? Juist, je eerste rijder, omdat als die zich happy voelt in de auto, zal die ook het beste resultaat gaan leveren. Er zijn uitzonderingen, omdat niet elke snelle coureur goed onder woorden kan brengen wat hij/zij mist qua gedrag van de auto.

Deze auto/ dit ontwerp is nu live en gaat de komende jaren tot 2026 ook nauwelijks anders worden. Bij de topteams gaat het nu meer om de details om het maximale uit het ontwerp te halen en ook te zorgen dat het gedrag van de auto aansluit bij je rijder(s). Het gaat nu om evolutie, niet revolutie. En die evolutie laat je aansluiten bij de wensen van je rijders en voornamelijk je nummer 1. Want die kunnen zorgen dat je wereldkampioen wordt.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 19:50

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FUpNLf_WAAAZ7iJ?format=png&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:10

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ziet er goed uit voor Max - al kan ook hij een auto in tweeen rijden zoals Mick deed.

Oh, en Juki is de .cz spelling, want daar komt dit lijstje vandaan.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 23:48
Het valt mij op dat Alpine dit jaar minder exhaust onderdelen nodig hebben dan vorig seizoen. Toen hadden ze bijna elke race wel een nieuwe uitlaat :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 19:50

basvn

Breezand - NHN

NeverSettle schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:33:
[...]

Het valt mij op dat Alpine dit jaar minder exhaust onderdelen nodig hebben dan vorig seizoen. Toen hadden ze bijna elke race wel een nieuwe uitlaat :P
Nu gaan ze bijna voor een compleet nieuwe motor bij Alonso per race :+

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:45
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:45:
Klinkt als een gevalletje "Nederlandse directheid" vs "Britse onderkoeldheid".
In ander nieuws:

Max zou z'n haar Ferrari-rood kunnen laten verven a la Albon.
Max zou voor Williams kunnen gaan rijden.
Max zou met Hamilton kunnen trouwen.
Max zou twee klontjes in z'n koffie kunnen doen.

Kan allemaal. Gaat het gebeuren? Denk het niet.

Verstappen heeft ook wel eens gezegd dat hij nog 15 jaar voor RedBull wil blijven rijden. Complot bewezen! Bel de Illuminatie!
Ik zie Verstappen meer als een type RAI/VET/ALO; Lekker blijven rijden zolang hij het leuk blijft vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja ik denk dat er potentieel echt een verschil kan zitten tussen verschillende Honda blokken en Verstappen de allerbeste krijgt die ze speciaal selecteren. Want dit is niet de eerste keer en het gaat opvallen hoeveel langer hij met een PU doet. Die Honda's lijken toch al zeer betrouwbaar te kunnen zijn, maar dan moet wel alles blijven werken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:10

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

basvn schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:37:
[...]

Nu gaan ze bijna voor een compleet nieuwe motor bij Alonso per race :+
"GP2 Engine!"
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:44:
[...]

Tja ik denk dat er potentieel echt een verschil kan zitten tussen verschillende Honda blokken en Verstappen de allerbeste krijgt die ze speciaal selecteren. Want dit is niet de eerste keer en het gaat opvallen hoeveel langer hij met een PU doet. Die Honda's lijken toch al zeer betrouwbaar te kunnen zijn, maar dan moet wel alles blijven werken.
Tja. Vorig jaar ging het erover dat Max teveel van zijn materiaal vroeg en nu over dat de beste aan hem gegeven worden. Ik denk dat het gewoon mazzel is, het is allemaal stukproductie en dan heb je gewoon pech. Denk aan die benzinepompjes die kapot gingen bij hem, dat is gewoon pech.

[ Voor 64% gewijzigd door pjottum op 07-06-2022 15:05 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 18:58

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Of hij gaat er op een of andere manier beter mee om? Ik bedoel, geef 5 16-jarigen exact dezelfde opgevoerde brommer, en bij de ene is het binnen een week kapot, en de ander rijdt er vrolijk een jaar mee rond zonder problemen :P
Ik kan mij niet voorstellen dat er tegenwoordig nog extreem veel verschil zit (zeker bij een fabriek/productiefaciliteit als Honda) qua kwaliteit van geproduceerde onderdelen. Onderdelen worden in basis gemaakt volgens opgegeven specs, voldoen ze daaraan, dan voldoen ze daaraan. Anders niet :P
Pech kan je natuurlijk altijd hebben

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
Dat laatste? Verstappen heeft niet alle races tot een goed einde kunnen brengen, dat betekent ook minder km's. Toch tijd om er eens een lekkere verse maximaal presterende krachtbron in te hangen d:)b

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

pjottum schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:02:
Tja. Vorig jaar ging het erover dat Max teveel van zijn materiaal vroeg en nu over dat de beste aan hem gegeven worden. Ik denk dat het gewoon mazzel is, het is allemaal stukproductie en dan heb je gewoon pech. Denk aan die benzinepompjes die kapot gingen bij hem, dat is gewoon pech.
Vorig jaar had Verstappen ook zoveel mechanische problemen met zijn motor. ;)
Maar zoals je zelf al zegt is het geen massaproductie. Die motoren worden individueel geassembleerd en daarna getest. En daaruit kan je selecteren.

Het valt me gewoon al jaren op dat bepaalde coureurs het beter afgaat. Verstappen met Honda en zeker ook Hamilton met Mercedes. Want daar was om een of andere reden ook elke Mercedes PU behalve die van Hamilton aan de beurt. En nee, ik geloof niet in geluk. ;)

Komt ook nog eens bij dat het volgens mij Andy Cowell of James Allison was die een paar jaar geleden in reactie op de vermindering naar drie PU's zeiden dat ze dan meer PU's gingen produceren en gingen selecteren welke het beste zijn.
hardware-lover schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:18:
[...]

Dat laatste? Verstappen heeft niet alle races tot een goed einde kunnen brengen, dat betekent ook minder km's. Toch tijd om er eens een lekkere verse maximaal presterende krachtbron in te hangen d:)b
Zijn uitvalbeurten waren alleen wel tegen het einde van de race, dus veel scheelt het niet.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:43:
[knip]

Zijn uitvalbeurten waren alleen wel tegen het einde van de race, dus veel scheelt het niet.
Toch zo'n 20 rondjes bespaard ;)

(al zou ie ze liever hebben afgelegd vanzelfsprekend :+ )

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
thunder8 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:43:
[...]

Het is wel een beetje simplistisch gesteld dat de auto niet voor een bepaalde rijder wordt ontwikkeld. Het is een feit dat dit jaar elk team op nul moest beginnen met een compleet nieuw ontwerp qua auto. Hiermee ga je uit van het door de FIA opgelegde framework en op basis daarvan gaan je engineers aan de slag op de tekentafel met je eigen filosofie. Met beperkte CFD en windtunneltijd kan je niet 100% zeker zijn dat wat je bedacht hebt, ook in de praktijk zo uitpakt. Er worden dan echte auto's gebouwd en dan gaat het echte testen beginnen en daar moet blijken of jouw insteek de juiste was. Zo niet, dan moet je zien of je het ontwerp kan laten evolueren om de tekortkomingen te herstellen of dat het complete ontwerp fout is en je terug naar de tekentafel moet.

Als het seizoen begint, dan is er geen tijd meer voor radicale wijzigingen, ook gezien de budgetcaps die er nu zijn. Dan gaat het evolueren verder en daarvoor is niet alleen data nodig, maar ook de input van de rijders. En als de rijders klagen over een gebrek aan insturen en daarmee onderstuur gedrag, dan zal dit verder opgepakt moeten worden om dat te compenseren. En van wie neem je de meeste informatie aan? Juist, je eerste rijder, omdat als die zich happy voelt in de auto, zal die ook het beste resultaat gaan leveren. Er zijn uitzonderingen, omdat niet elke snelle coureur goed onder woorden kan brengen wat hij/zij mist qua gedrag van de auto.

Deze auto/ dit ontwerp is nu live en gaat de komende jaren tot 2026 ook nauwelijks anders worden. Bij de topteams gaat het nu meer om de details om het maximale uit het ontwerp te halen en ook te zorgen dat het gedrag van de auto aansluit bij je rijder(s). Het gaat nu om evolutie, niet revolutie. En die evolutie laat je aansluiten bij de wensen van je rijders en voornamelijk je nummer 1. Want die kunnen zorgen dat je wereldkampioen wordt.
Ik denk dat we beide hetzelfde zeggen. Ná het eerste ontwerp begint het fine tunen samen met de rijder.

Max heeft het over de boardradio alleen wel vaker over het niet goed insturen van de auto. Dat is ook een beetje de rijstijl van Max heb ik het idee: een auto met wat overstuur. Alleen is het ontwerp van de huidige auto dat deze meer onderstuurd is. Misschien is dat iets wat er moeilijk uit te krijgen is omdat je dan weer last kan krijgen van het porpoising, denk dat er bij elke auto een soort sweet spot is waar je niet gemakkelijk af kan wijken.

Heb zomaar het idee dat moeilijker is om huidige auto af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08

Vuvuzela

My spire is forming

TheBrut3 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:20:
[...]
Ik zie Verstappen meer als een type RAI/VET/ALO; Lekker blijven rijden zolang hij het leuk blijft vinden.
Nou precies. En zodra hij het niet leuk meer vind is hij weg. En ik zie Max dat best eerder doen dan mensen hopen.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Vorig jaar had Verstappen ook zoveel mechanische problemen met zijn motor. ;)
Maar zoals je zelf al zegt is het geen massaproductie. Die motoren worden individueel geassembleerd en daarna getest. En daaruit kan je selecteren.

Het valt me gewoon al jaren op dat bepaalde coureurs het beter afgaat. Verstappen met Honda en zeker ook Hamilton met Mercedes. Want daar was om een of andere reden ook elke Mercedes PU behalve die van Hamilton aan de beurt. En nee, ik geloof niet in geluk. ;)

Komt ook nog eens bij dat het volgens mij Andy Cowell of James Allison was die een paar jaar geleden in reactie op de vermindering naar drie PU's zeiden dat ze dan meer PU's gingen produceren en gingen selecteren welke het beste zijn.
Je gelooft niet in geluk, maar dus wel dat Honda 10 motoren maakt, de beste aan Verstappen geeft, en van die andere 9 de beste drie alsnog kapot gaan?

Als ze er 10 maken zal daar vast een "maandagmorgen modelletje" bij zitten die minder is. Maar no way dat van de 4 beste uit die 10 alleen de allerbeste daadwerkelijk goed is en alle races tot een eind brengt en die andere 3 uit de 4 besten vroegtijdig de pijp aan Maarten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RobertMe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:52:
[...]

Je gelooft niet in geluk, maar dus wel dat Honda 10 motoren maakt, de beste aan Verstappen geeft, en van die andere 9 de beste drie alsnog kapot gaan?

Als ze er 10 maken zal daar vast een "maandagmorgen modelletje" bij zitten die minder is. Maar no way dat van de 4 beste uit die 10 alleen de allerbeste daadwerkelijk goed is en alle races tot een eind brengt en die andere 3 uit de 4 besten vroegtijdig de pijp aan Maarten geven.
Alfa Tauri heeft veel grotere problemen met installatie en integratie in het chassis dan RBR. Daar zijn wel motoren kapot gegaan en bij RBR zijn ze stilgevallen. Groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:53:
[...]

Alfa Tauri heeft veel grotere problemen met installatie en integratie in het chassis dan RBR. Daar zijn wel motoren kapot gegaan en bij RBR zijn ze stilgevallen. Groot verschil.
Dus je ontkracht nu jouw eigen theorie? "Verstappen krijgt de beste", en nu is het "AT heeft installatie problemen waardoor ze kapot gaan, dat ligt niet aan de motor". En bij Red Bull is er dan één TC + MGU-H (die aan elkaar gekoppeld zijn) vervangen wat dus ook door een ander klein issue kan zijn of iets uit de data dat mogelijk duidt op problemen waardoor er uit voorzorg (tijdelijk?) een nieuwe gebruikt is.
Conclusie: nee, hieruit kun je niet concluderen dat Verstappen hand-picked de beste motoren krijgt, waar je eerder nog een andere mening had :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RobertMe schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:58:
[...]

Dus je ontkracht nu jouw eigen theorie? "Verstappen krijgt de beste", en nu is het "AT heeft installatie problemen waardoor ze kapot gaan, dat ligt niet aan de motor". En bij Red Bull is er dan één TC + MGU-H (die aan elkaar gekoppeld zijn) vervangen wat dus ook door een ander klein issue kan zijn of iets uit de data dat mogelijk duidt op problemen waardoor er uit voorzorg (tijdelijk?) een nieuwe gebruikt is.
Conclusie: nee, hieruit kun je niet concluderen dat Verstappen hand-picked de beste motoren krijgt, waar je eerder nog een andere mening had :p
Nee, je begrijpt niet wat ik zeg.
Ik heb het over jarenlang het opvallende gegeven dat coureurs zoals Verstappen of Hamilton, juist minder problemen lijken te hebben dan de anderen auto's met dezelfde PU. Dat gaat opvallen als je erop let.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Tja ik denk dat er potentieel echt een verschil kan zitten tussen verschillende Honda blokken en Verstappen de allerbeste krijgt die ze speciaal selecteren. Want dit is niet de eerste keer en het gaat opvallen hoeveel langer hij met een PU doet.

Dus ligt het nu aan de selectie of aan de coureur? Als je denkt dat het aan de coureur ligt benoem je wel vaak dat ze geselecteerd worden. En als ze geselecteerd worden voor de nr 1 coureur dan hebben Verstappen en Hamilton dus "geluk" met die selectie en ligt het niet aan de coureur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 19:22
Top 5 Dramatic Moments | Azerbaijan Grand Prix

FOM dus klikken

[ Voor 11% gewijzigd door Extigo op 07-06-2022 19:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08

Vuvuzela

My spire is forming

Matige top 5.
Vettel vs Ham achter de SC en Max en Ric die crashen vind ik toch wat memorabeler

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
Vuvuzela schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Matige top 5.
Vettel vs Ham achter de SC en Max en Ric die crashen vind ik toch wat memorabeler
Dat had ik ook. En zo waren er nog veel meer momenten:
- Klapband Verstappen (waarom ze die van Stroll wel tonen is dan weer raar)
- Klapband Bottas op het rechte stuk met nog 3 rondes te gaan
- Rare actie van Mazepin op Schumacher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

werphengel schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:46:
[...]
Ik denk dat we beide hetzelfde zeggen. Ná het eerste ontwerp begint het fine tunen samen met de rijder.

Max heeft het over de boardradio alleen wel vaker over het niet goed insturen van de auto. Dat is ook een beetje de rijstijl van Max heb ik het idee: een auto met wat overstuur. Alleen is het ontwerp van de huidige auto dat deze meer onderstuurd is. Misschien is dat iets wat er moeilijk uit te krijgen is omdat je dan weer last kan krijgen van het porpoising, denk dat er bij elke auto een soort sweet spot is waar je niet gemakkelijk af kan wijken.

Heb zomaar het idee dat moeilijker is om huidige auto af te stellen.
Bij Max lijkt het idd te zijn dat hij graag een auto zonder onderstuurd wil.
Niet zozeer dat hij een auto met overstuur zoekt ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik ben vooral benieuwd wat we aan gestuiter gaan krijgen op dat rechte stuk, dat was vorig jaar al het geval (ook bij de RB16b), en toen was het niet eens een punt van discussie.

Dan is er nog de vraag over DRS, of ze het dusdanig hebben opgelost bij Red Bull dat ie dit keer wel open zal gaan en betrouwbaar zijn werk gaat doen. Het moment van (moeten) opengaan wordt dan spannend, of dat goed gaat bij de snelheid die dan al wordt gereden op het lange stuk naar de finish toe (met de druk die dan op de vleugel staat).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hardware-lover schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:10:
Ik ben vooral benieuwd wat we aan gestuiter gaan krijgen op dat rechte stuk, dat was vorig jaar al het geval (ook bij de RB16b), en toen was het niet eens een punt van discussie.

Dan is er nog de vraag over DRS, of ze het dusdanig hebben opgelost bij Red Bull dat ie dit keer wel open zal gaan en betrouwbaar zijn werk gaat doen. Het moment van (moeten) opengaan wordt dan spannend, of dat goed gaat bij de snelheid die dan al wordt gereden op het lange stuk naar de finish toe (met de druk die dan op de vleugel staat).
De DRS begint hier iig niet vlak bij kerbs :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

YakuzA schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Bij Max lijkt het idd te zijn dat hij graag een auto zonder onderstuurd wil.
Niet zozeer dat hij een auto met overstuur zoekt ;)
Nah het is meer dat hij zo bizar veel grip en neerwaartse druk vooraan wil dat de meeste coureurs juist last krijgen van overstuur, maar hij niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 20:12
Extigo schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:09:
[...]

Dat had ik ook. En zo waren er nog veel meer momenten:
- Klapband Verstappen (waarom ze die van Stroll wel tonen is dan weer raar)
- Klapband Bottas op het rechte stuk met nog 3 rondes te gaan
- Rare actie van Mazepin op Schumacher
Tja, klapbanden willen ze niet laten zien, want das natuurlijk slecht voor Pirelli :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
hardware-lover schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:10:
De jongens van de afdeling gewichtsbesparing waren iets te hard van stapel gelopen. Volgens Red Bull hoofdingenieur Paul Monaghan zou het nu permanent opgelost moeten zijn en is Baku meteen de ultieme test met 340 km/u op het 2,2 km lange rechte stuk.

https://www.motorsport.co...est-for-drs-fix/10317460/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Chocoball schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:05:
De jongens van de afdeling gewichtsbesparing waren iets te hard van stapel gelopen. Volgens Red Bull hoofdingenieur Paul Monaghan zou het nu permanent opgelost moeten zijn en is Baku meteen de ultieme test met 340 km/u op het 2,2 km lange rechte stuk.

https://www.motorsport.co...est-for-drs-fix/10317460/
Ik ken het artikel, ik refereerde naar dit gedeelte;

Monaghan acknowledged this weekend's Azerbaijan Grand Prix will be the definitive test if Red Bull's confidence is warranted.

"Baku presents slightly different problems," he added. "Your opening speed is 160km/h [in Monaco], in Baku it is 300km/h. So, it's not really about weight on the flap, it is lifting it up against its own aero load.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:17

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik ga vandaag naar Racesquare in Rotterdam om met zo'n F1 simulator te racen. Iemand tips? O:)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
FunkyTrip schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 08:54:
Ik ga vandaag naar Racesquare in Rotterdam om met zo'n F1 simulator te racen. Iemand tips? O:)
Gewoon lol maken??? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:06
Ga jezelf niet wijs maken dat je de volgende Max of Charles bent. >:)
En inderdaad just have fun.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:41
Binnen de witte lijnen blijven :+

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gewoon gaan met die banaan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Laatst online: 16:16
Zoek een baan uit die je zelf leuk vindt / lijkt om te rijden. Ik kon helaas zelf niet kiezen en kreeg (jawel) Monaco voor mn neus....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
AtlAntA schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:26:
[...]

Ga jezelf niet wijs maken dat je de volgende Max of Charles bent. >:)
En inderdaad just have fun.
Charles op een stratencircuit moet iedereen kunnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
stefanass schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Zoek een baan uit die je zelf leuk vindt / lijkt om te rijden. Ik kon helaas zelf niet kiezen en kreeg (jawel) Monaco voor mn neus....
Monza is het makkelijkst :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 00:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

stefanass schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Bedrijfsuitje, dus weinig te kiezen denk ik. Ik hoop wel op een leuke baan dus! Ze zullen wel Zandvoort kiezen dan ofzo haha!

Dit dus.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Chocoball
De discussie over het huidige budgetplafond blijft maar doorgaan. Waar waren we ook al weer? Dit seizoen hebben alle teams een budgetplafond van 141,2 miljoen Dollar ter beschikking voor het ontwikkelen en onderhouden van hun wagens. Door de gestegen inflatie, vracht- en energiekosten willen de grote teams een toeslag op het budget maar niet alle teams gaan hiermee akkoord. Excuus voor de lange samenvatting :$ .
  • In Monaco gaven de grote 3 Ferrari, Mercedes en Red Bull wederom aan dat ze een toeslag op het budgetplafond willen vanwege de gestegen inflatie. Alpine, Alfa Romeo en Williams willen daar niks van weten. McLaren wil ook extra geld maar wil wel dat het eenmalig is.
  • De tegenstanders zijn bang dat het budgetplafond alsnog verhoogd wordt naar het eerder gewenste bedrag van 175 miljoen Dollar. Met dat bedrag zou Ferrari nu niet in de problemen zitten volgens teamsbaas Binotto. Dat is twijfelachtig want ook met een hoger budget kun je weer tot de limiet gaan en constateren dat het weer onvoldoende is. De vraag is waarom nog steeds 800 tot 900 medewerkers nodig zijn? Vanaf het begin werd al duidelijk dat het ontwikkelingsbugdet kleiner zou worden met een budgetplafond.
  • De grote 3 gooien het op overmacht. Mercedes (Wolff) geeft aan dat de vracht- en energiekosten verdrievoudigd zijn, maar Alfa Romeo (Vasseur) geeft aan dat dit ook voor hem geldt. Ferrari (Binotto) geeft aan niet binnen het budget van 141,2 miljoen Dollar te kunnen blijven. Red Bull (Horner) geeft aan dat teams eerder in het seizoen moeten stoppen en Mercedes (Shovlin) noemt het een uitdaging wat niet beheersbaar is.
  • De grote 3 schermen graag met massaontslagen. Hoewel Red Bull (Horner) aangeeft dat ontslagen medewerkers niet meteen van invloed zullen zijn op het budget. Het zou alleen niet in de geest van Formule 1 zijn om zoveel mensen te verliezen. Het argument zou misbruikt worden om druk te zetten zodat het budgetplafond bewust overschreven mag worden.
  • In het openbaar wordt ook al gedreigd dat de grote 3 het budgetplafond met 5% zullen overschrijden wat als een lichte overtreding wordt gezien. Red Bull (Horner) is alleen bang wanneer 1 team het budget met 4,9% overschrijdt en een ander team met 4,7% het verschil van 1 upgrade kan betekenen die het kampioenschap bepaald. De vraag is of men dat wil?
  • Een andere zorg is dat in de 2e helft van het seizoen een loopgravenoorlog kan ontstaan die de Formule 1 zou kunnen beschadigen wanneer een team met een upgrade komt terwijl het rekenkundig al over budget is.
  • Voor Alpine (Szafnauer) en Alfa Romeo (Vasseur) doet dat allemaal niet ter zake. Andere teams hebben hun kosten slecht geregeld en willen nu amnestie krijgen. Er wordt een vergelijking gemaakt met het minimale gewicht eerder dit seizoen. Vasseur wil niet dat dit ook zo bij het budgetplafond gebeurd anders heeft het hele principe geen zin. Verder vinden Alpine en Alfa Romeo dat overmacht als een goedkoop excuus gebruikt wordt.
  • Haas heeft nog niet besloten maar kent ook geen druk omdat het team niet het volledige budget benut. Daarnaast is de Dollar is waarde gestegen en Haas ontvangt ook Dollars maar betaalt weer in Ponden en Euros wat een deel van de inflatie compenseert.
  • Alpine, Alfa Romeo en Williams willen dat de regels streng nageleefd worden. Met de hoop dat andere teams inderdaad hun ontwikkelingen moeten staken en dat zij op de lange termijn kunnen inlopen in de stand om het wereldkampioenschap. Dit is in bepaalde mate ook de bedoeling van het budgetplafond.
  • Volgens de inschatting van Ferrari gaat er vanaf de grand prix van Canada niet veel meer aan ontwikkeling gedaan worden. Mercedes (Shovlin) geeft aan dat het niet alleen om nieuwe onderdelen gaat. Elk onderdeel heeft een levensduur, ook oude onderdelen kosten geld.
  • McLaren (Seidl) zegt dat iedereen een eigen agenda heeft en hoopt op een sterke FIA om dit op te lossen. Voor aanpassing van het financieel regelement in 2022 zijn 28 van de 30 stemmen (FIA, Formule 1 en de 10 teams) nodig. Voor een aanpassing in 2023 zijn 26 van de 30 stemmen nodig. Voor 2022 kunnen de Alpine, Alfa Romeo en Williams dit blokkeren. Dus wordt er naar een mogelijk compromis gekeken. Bijvoorbeeld, de toeslag voor 2022 wordt volgend jaar weer ingetrokken. De toeslag voor 2023 wordt dan berekend op basis van het budgetplafond van 135 miljoen Dollar en het dan geldende inflatiepercentage in september van dit jaar. Dit alles is conform het regelement en ook niet meer herroepbaar. Ook zouden de grote teams de klantenteams tegemoet kunnen komen door aftrek van de nomimale ontwikkelingskosten bij ingekochte onderdelen.
  • Ook wordt er gekeken naar de strafmaat voor het overschrijden van het budget. Een geldboete of puntenaftrek met een proeftijd. Wie dit jaar overschrijdt mag dat volgend jaar absoluut niet.
  • Ferrari (Binotto) denkt dat het volgend jaar makkelijker zal zijn ook al wordt het budget met 5 miljoen Dollar verlaagd. De besparing zit hem dat de onderdelen van dit seizoen naar het volgende seizoen meegenomen kunnen worden.
  • Ook is er nog een afpersingsscenario mogelijk. Er kan gedreigd worden de inflatietoeslag van 2022 en 2023 in de regels van 2023 vast te leggen. Deze toeslag kan oplopen tot 15 miljoen Dollar. De 3 weigeraars komen voor 2023 namelijk een stem te kort voor een veto.
  • De Formule 1 wil overigens dit onderwerp na de grand prix van Canada niet meer op de agenda hebben.
https://www.auto-motor-un...-2022-strafen-erpressung/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Wat ik mijzelf hoofdzakelijk afvraag waar het geld blijft. Teams mogen (pak hem beet) 140 miljoen uitgeven maar al het overige geld wat binnenkomt via sponsoren marketing etc etc daar wordt niet over gesproken.

Verdwijnt dat geld in de zakken van derden, naar de "clubkas" of gaat alles naar de Fia die zichzelf hiermee flink verrijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
Verbaast me nog het meest dat het budgetplafond daadwerkelijk lijkt te werken.

Dacht vooraf dat teams (met name fabrieksteams als Mercedes en Ferrari) diverse kostenposten op eenvoudige wijze ongezien elders in de organisatie zouden kunnen laten vallen. Hoe kan de FIA immers controleren dat 100 mensen die formeel aan de nieuwe S klasse werken in werkelijkheid geen nieuwe vleugels aan het ontwerpen zijn?

Maar op de een of andere manier werkt dit toch.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
murphydrz schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:27:
Wat ik mijzelf hoofdzakelijk afvraag waar het geld blijft. Teams mogen (pak hem beet) 140 miljoen uitgeven maar al het overige geld wat binnenkomt via sponsoren marketing etc etc daar wordt niet over gesproken.

Verdwijnt dat geld in de zakken van derden, naar de "clubkas" of gaat alles naar de Fia die zichzelf hiermee flink verrijkt?
Er is een eindeloze lijst met kosten die niet onder het budgetplafond vallen, denk hierbij aan de kosten voor de motoren, heritage activiteiten, salarissen van demo teams, etc.. Er is een financiële afdeling binnen de FIA die samen met de teams naar grijze gebieden kijkt om zo te bepalen of deze kosten onder het budgetplafond vallen of niet.

Teams gaan er vanuit de de FIA er boven op zit en precies weet wat er speelt, maar volgens mij heeft de FIA onvoldoende slagkracht om dit goed in de gaten te houden. Ook omdat het regelement vrij nieuw is en de onervarenheid ermee een rol speelt.

Edit: Puntje van hoop. Uitgerekend een klein team als Williams heeft zijn boekhouding over 2021 niet op tijd bij de FIA ingeleverd. Dat heeft ze een boete van 25.000 Dollar opgeleverd. Dus handhaving lijkt wel te werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Chocoball op 09-06-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Wie zegt dat (bijvoorbeeld) een Hamilton niet een deel van zijn salaris afstaat om onderzoek te doen naar (bijvoorbeeld) de vloer maar daarvoor een riante salarisverhoging krijgt?
Het salaris valt nog buiten de budgetcap dus via deze constructie is het ook nog mogelijk om extra handjes te betalen.
En op deze manier kan ik zelf ook nog wel het eea verzinnen.

Maar waar de teams voordien 500 miljoen en meer besteedden aan de ontwikkeling van de auto en nu maar 140, vind ik toch wel een puntje.
Je maakt mij niet wijs dat teams voorheen 350 miljoen verlies maken om vooraan te kunnen rijden want ergens moet er financieel rendement zijn.
Waar blijft die 350 miljoen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Chocoball schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:46:
[...]

Er is een eindeloze lijst met kosten die niet onder het budgetplafond vallen.....
Ah je was mij net even voor met jouw antwoord. Meer dan genoeg sluikroutes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:51
murphydrz schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:51:
Wie zegt dat (bijvoorbeeld) een Hamilton niet een deel van zijn salaris afstaat om onderzoek te doen naar (bijvoorbeeld) de vloer maar daarvoor een riante salarisverhoging krijgt?
Het salaris valt nog buiten de budgetcap dus via deze constructie is het ook nog mogelijk om extra handjes te betalen.
En op deze manier kan ik zelf ook nog wel het eea verzinnen.

Maar waar de teams voordien 500 miljoen en meer besteedden aan de ontwikkeling van de auto en nu maar 140, vind ik toch wel een puntje.
Je maakt mij niet wijs dat teams voorheen 350 miljoen verlies maken om vooraan te kunnen rijden want ergens moet er financieel rendement zijn.
Of toto of hamilton betaald maakt toch niet uit, uiteindelijk kost dat geld. In verhouding zijn engineers ook niet zo duur.

Ook kost het een team pas geld als het onderdeel op de auto wordt gezet. Een reserve vleugel zit buiten het budget, rijdt de coureur er een stuk dan pas worden de kosten er bij opgeteld. (Hoorde ik in een podcast, niet gecheckt)

Het lijkt mij ook dat er per onderdeel een prijs is afgesproken? Maar het blijft iets heel vaags, waar zeker weten een hoop wordt gecheat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
@murphydrz een budgetplafond voor rijdersalarissen (verwachting is 30 mijoen) en motoren vanaf 2026 (vewachting is onder de 100 miljoen) zijn ook in de maak. Allemaal om het transparant te maken en geen bodemloze put meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:51
meenkdrie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:07:
[...]

Ook kost het een team pas geld als het onderdeel op de auto wordt gezet. Een reserve vleugel zit buiten het budget, rijdt de coureur er een stuk dan pas worden de kosten er bij opgeteld. (Hoorde ik in een podcast, niet gecheckt)
Dit lijkt me echt onzin. Het budget is simpelweg het geheel van de uitgaven in een jaar. Dat is dus salariskosten, logistiek, kosten van onderdelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
murphydrz schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:27:

Er zijn gigantisch veel kosten die buiten het limiet vallen, zoals salarissen en ik dacht ook motoren. Dus het is niet dat Red Bull vorig jaar een miljard uitgaf en dit jaar 140 miljoen. Er zal heus wel een reductie in uitgaven zijn, maar doordat er zoveel kosten buiten het limiet vallen zal die wellicht niet zo mega groot zijn.

De teams krijgen geld uit sponsorinkomsten zelf binnen; en geven dit ook gewoon weer uit. Toen er jaren geleden gesproken werd over een budgetlimiet gaf Ferrari al aan dat ze geen personeel willen ontslaan en als ze het geld niet in de F1 uit kunnen geven een WEC fabrieksteam zouden gaan overwegen.

Red Bull heeft plannen voor een nieuwe windtunnel, ook daar kunnen ze aardig wat geld dumpen. Overigens kan ik me niet voorstellen dat dit helemaal in de geest van de regels is. De windtunneltijd is beperkt, en de reden dat ze een nieuwe windtunnel willen is omdat de huidige een lange aanlooptijd heeft voordat de gewenste windsnelheid bereikt is. Deze aanlooptijd gaat van de limiet op windtunneltijd af, en dat vind Red Bull zonde.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
murphydrz schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:51:
Wat is verlies?

Uit nieuws en achtergrond artikelen van voorgaande seizoenen heb ik begrepen dat teams daar ook creatief naar kijken. En waardoor ook wel duidelijk is waarvoor je het als prive (bijv. Jordan, of williams) team niet redde.

Bijv. Merc.
De motoren schenen als R&D te worden gezien voor Merc. breed.
Dus als privé team komen alle kosten voor de motor direct op de balans van je team. En Merc. Verdeelde die kosten binnen het gehele Merc concern.

Verder zijn teams zoals ferrari, merc. en RBR rijdende reclame zuilen.

Ik weet niet of het hier was of elders maar er werd gefilosofeerd over inkomsten vs uitgaven met merc. als voorbeeld. Als je de motoren wegzet als R&D. En vervolgens de inkomsten van de resterende uitgaven aftrek dan hou je een verlies over. Dat geschatte bedrag was aan de ene kant aanzienlijk. Maar aan de andere kant was dat bedrag een schijntje als je het ziet als een wereldwijde reclame campagne.

Een team zoals sauber kan daar niet echt wat mee. Maar voor teams die auto's verkopen of een frisdrankje is het weer eens wat anders dan een poster in een abri.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
XyritZz schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:30:
[...]

................Red Bull heeft plannen voor een nieuwe windtunnel, ook daar kunnen ze aardig wat geld dumpen.
Tja, en wie zegt dat die windtunnel niet getest gaat worden met (toevallig) nieuwe updates van de RB?
Er moet toch ergens een referentiekader gemaakt worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:01
murphydrz schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Tja, en wie zegt dat die windtunnel niet getest gaat worden met (toevallig) nieuwe updates van de RB?
Er moet toch ergens een referentiekader gemaakt worden. ;)
Windtunnel tijd wordt heel strict gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:51
Requiem19 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Dit lijkt me echt onzin. Het budget is simpelweg het geheel van de uitgaven in een jaar. Dat is dus salariskosten, logistiek, kosten van onderdelen etc.
Zeker, ik heb het alleen over de onderdelen van de auto. De rest zit er ook wel bij, maar het verbaasde mij dat reserve-onderdelen in eerste instatie niet meegerekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
meenkdrie schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Zeker, ik heb het alleen over de onderdelen van de auto. De rest zit er ook wel bij, maar het verbaasde mij dat reserve-onderdelen in eerste instatie niet meegerekend worden.
Die reserveonderdelen zullen er gewoon bij zitten.

Dat is sws ook niet uit te splitsen. De kosten van een reserveonderdeel zijn namelijk ook de uren van de productiemedewerkers, de elektra, de kosten van het gebouw, de afschrijving van de machines etc.

Het enige dat je kunt uitsplitsen zijn de aankoopkosten van de materialen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Deze is echt tè realistisch _O-

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
How Does Red Bull's Underfloor Work? - Aerodynamics Analysis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Mercedes zegt: "dank je wel, sukkels"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extigo
murphydrz schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:49:
Ik denk dat Mercedes deze info allang heeft en hun analyses op de vloeren heeft gedaan. Zodra de foto's van de vloeren van Red Bull en Ferrari naar buiten kwamen, zullen ze ongetwijfeld direct aan de slag zijn gegaan bij de afdeling Aero. Die halen hun info echt niet uit een Youtube filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:48

sjaool

Every life should have 9 cats

Kunnen ze wel zeggen alleen kan Red Bull hier natuurlijk niks aan doen. De enige sukkel is hier degene die ervoor heeft gezorgd dat de wagen in de takels hangt. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
sjaool schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:16:
[...]

Kunnen ze wel zeggen alleen kan Red Bull hier natuurlijk niks aan doen. De enige sukkel is hier degene die ervoor heeft gezorgd dat de wagen in de takels hangt. ;)
Dat is natuurlijk ook wel waar en ik begrijp eigenlijk niet waarom hier geen protocollen voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 07:37
Weet iemand of het Nederlands commentaar dit weekend al beschikbaar is op F1 tv pro?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wachten... schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:47:
Weet iemand of het Nederlands commentaar dit weekend al beschikbaar is op F1 tv pro?
FP1 is 12 uur? 1 uur? dan weten we het zeker :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:48:
[...]

FP1 is 12 uur? 1 uur? dan weten we het zeker :+
Nog even @Wachten... dus :+

Overigens hoort deze vraag ook een deurtje verder: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Je bedoelt Aston Martin. ;)
Want zomaar de vloer kopiëren op een totaal andere auto, gaat dus niet werken. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
  • Laatst online: 19-09 07:37
Subtiel gedaan ;)

Ik ga het even af@Wachten... dan......

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 23:48
Nico Rosberg was niet welkom bij de Monaco GP, vanwege niet gevaccineerd te zijn voor covid. Dat was dus de reden waarom hij F1 vanuit zijn appartement bekeek. Normaal gesproken is hij werkzaam voor SkySports.

[ Voor 7% gewijzigd door NeverSettle op 10-06-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Laatst online: 14:19
Wachten... schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:47:
Zo te horen wel, snel overgeschakeld naar Engels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Dus, Rosberg is niet gevaccineerd tegen covid...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BRr0HGO.jpg

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Perez hype, het vuur wordt gaande gehouden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwkJ29a2tVD4KwJR3mb2kw98sDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbM76QjuhdkVFwyXi6EOLqrG.jpg?f=fotoalbum_large

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:40

spartacusNLD

This is Sparta!!

NeverSettle schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:27:
Nico Rosberg was niet welkom bij de Monaco GP, vanwege niet gevaccineerd te zijn voor covid. Dat was dus de reden waarom hij F1 vanuit zijn appartement bekeek. Normaal gesproken is hij werkzaam voor SkySports.
*knip*
Begrijpelijk, maar off-topic.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 11-06-2022 23:12 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
spartacusNLD schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:47:
[...]

Wat is dat toch met veganisten en niet gevaccineerd zijn tegen covid.. ik kom die combo zo vaak tegen. Nu weer...
*knip*
Dat gaat te ver off-topic hier.

[ Voor 40% gewijzigd door tweakduke op 11-06-2022 23:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

A LE MANS DRIVER HAS BEEN BANNED FOR CRASHING TOO MUCH
Nope, we’re not kidding. After too many crashes in free practice, race stewards have stopped one driver from competing in the historic 24 hour race – and Nyck de Vries is replacing him!

Philippe Cimadomo, a 62-year-old TDS driver from France, has been banned from competing in the race “for the safety of himself and other competitors”.

Cimadomo has been involved in several incidents throughout the week, including a massive crash in FP3 on Thursday as he went through the famous Porsche Curves.
Le Mans in een F1 topic? Alleen maar omdat ik hier erg om moest lachen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8Ax0pX8G5EgNIIs-VkB5AewO3o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vl5uN9aHOmTQm7gZa7viktAG.png?f=user_large
En omdat het Nyck de Vries is die instapt ;)

offtopic:
En nu zien hoeveel mensen op de videobutton klikken :+

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 11-06-2022 03:00 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
spartacusNLD schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:47:
[...]

Wat is dat toch met veganisten en niet gevaccineerd zijn tegen covid.. ik kom die combo zo vaak tegen. Nu weer...
*knip*
Dat is dus off-topic hier.

[ Voor 84% gewijzigd door tweakduke op 11-06-2022 23:12 ]

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Help!!!! schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:45:
Perez hype, het vuur wordt gaande gehouden....

[Afbeelding]
En hier ook : https://www.ad.nl/formule...elemaal-perfect~a03687a8/

Blijkbaar dan toch de auto die niet past en niet aangepast kan worden, maar goed laten we eens kijken hoe het gaat na de "straten circuits".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^ Helaas wel abo only.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Pagina: 1 ... 60 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics