pjottum schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:33:
Ik begrijp waarom we de moeite nemen deze hele discussie mee te voeren:
Max heeft veel meer p1s dit jaar dan Checo en staat bovenaan in het kampioenschap.
Dan heb je geen moeite met de auto, en hoef je niet de nummer 1 van je team te zijn - dan ben je dat.
De britten zijn altijd bezig aan de stoelpoten van iedereen die niet uit de UK komt te zagen, laten we ze hier dat plezier nou niet gunnen zodat Max rustig mee kan leechen...
Het stomme is alleen dat hij wel wat moeite met de auto heeft. Inmiddels hoor je Verstappen ook tegen de media verzuchten dat hij wat moeite heeft met bochten aansnijden zoals hij graag wil. Dit omdat hij de grip vooraan mist. Zo was het ook in Monaco.
Nu is Verstappen best wel een freak als het om hoeveel neerwaartse druk en grip vooraan gaat, maar toch. In voorgaande jaren was het normaal dat hij telkens meer voorvleugel wou tijdens kwalificatiesessies. Dit seizoen is het meestal meer verzuchten dat hij het er gewoon niet eruit krijgt. En desondanks is hij nog steeds 5-2 in kwalificatie voor. En als ik terugdenk aan de updates die RBR steeds brengt, tja het lijkt wel erg vaak de voorvleugel te zijn of iets anders dat grip voor moet verbeteren. In Monaco was het niet anders. Het werkte daar niet echt omdat bocht 1 meestal al flink wat tijdverlies met zich meebracht, maar ik denk dat we die nieuwe ophanging en voorvleugel terug gaan zien en het misschien veel meer impact gaat hebben op andere circuits.
Het probleem lijkt ook te zijn dat Verstappen niet zo vroeg meer kan remmen en in een vloeiende beweging een vrij scherpe bocht kan nemen waarna hij op het gas gaat en met meer snelheid uit de bocht komt en dus meer tijd wint. Bij flauwe bochten en hoge snelheden lijkt er niet echt een probleem te zijn, maar zeker 90 gradenbochten zijn anders. In dat opzicht gaat Baku ook interessant worden met de eerste twee bochten.
Ergens denk ik dat als Verstappen in die Ferrari zat, het geen probleem mee zou zijn. Die Ferrari is op zich namelijk niet sneller in de bochten zelf. Nee, het punt lijkt te zijn dat die auto juist heel laat en heel snel kan afremmen, waardoor je de indruk krijgt dat die veel sneller in langzamere bochten is. Het nadeel lijkt te zijn dat de auto midden in de bocht last krijgt van oversturen en dan gaat Sainz weer eens de grindbak in. Die lijkt daar echt niet mee om te kunnen gaan op hoge snelheden. Hierom lijkt Monaco ook geen probleem te zijn geweest voor Sainz waar zoveel andere circuits het wel misging. En laten we wel wezen, als er een coureur is die bewezen heeft dat die met een dergelijke karakteristiek kan omgaan, dan is het Verstappen.
In het algemeen denk ik dat er ook iets voor te zeggen is dat de RB18 een beetje de rol van de Mercedes vorig jaar heeft overgenomen en de Ferrari de rol van de RB16B. De RB18 heeft minder luchtweerstand en maakt flink wat tijd goed op rechte stukken, maar mist het zeer late remmen en de grip vooraan waar juist Verstappen wat extra's mee had. En dat lijkt Ferrari nu te hebben. Het verschil is dat je nu veel makkelijker binnen 1s kan komen en DRS eigenlijk te effectief lijkt te zijn. Er is dus geen goede verdediging meer mogelijk en dat hebben we keer op keer gezien. Leclerc moet tot het uiterste gaan om Verstappen maar een paar ronden af te kunnen houden. Maar uiteindelijk lijkt het elke keer een kansloze missie te zijn.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.