[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.286.990 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:37

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

stylezzz schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:30:
[...]

1ste seizoen is natuurlijk nog rookie level... Kortom, foutje hier en daar moet kunnen. Maar nu zou het toch wel wat moeten 'opdrogen'.... Maar dat gebeurd dus niet.
Vorig jaar kon ie zich prima verstoppen achter Maz, dat is nu niet meer zo want Mag kan wel sturen. Dus nu zou SCH het wel moeten laten zien en doet dat niet.

Maar goed, al die straten circuits zijn toch ruk, daar kan het ook aan liggen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:13
pjottum schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Vorig jaar kon ie zich prima verstoppen achter Maz, dat is nu niet meer zo want Mag kan wel sturen. Dus nu zou SCH het wel moeten laten zien en doet dat niet.

Maar goed, al die straten circuits zijn toch ruk, daar kan het ook aan liggen.
Als je teammaat nog slechter is dan jijzelf is dat een goede dekmantel uiteraard. Desnoods kun je de auto nog de schuld geven (al was de haas van 2021 natuurlijk ook bagger).

Je grootste concurrent is je teammaat zeggen ze wel eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bcopp
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-07-2023
pjottum schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:35:
[...]

Wedstrijdje naar het circuit lopen.
Zouden signeersessies tot de mogelijkheden behoren?
Of doen F1 coureurs daar niet aan mee :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

RobertMe schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:32:
I rest my case ;) Ik vind het nogal een statement, dat Red Bull al hun coureurs zo "mishandeld" om in dienst van Verstappen te rijden, en dat puur uit onderbuikgevoelens. Bij Mercedes is het IMO afgelopen jaren met Bottas toch vele malen duidelijker geweest dat die in dienst van Hamilton reed. Denk bv aan Sochi een aantal jaar terug waar Bottas vanaf pole start, en richting het einde maar weer eens even aan de kant moet voor Hamilton. Die ruim over ee helft van het seizoen een redelijke voorsprong op de nummer 2 van het kampioenschap had.
Laat ik dan toch nog maar even wat onderbouwing geven want de term "mishandeld" komt van jou en is nog wat zwaarder dan wat ik schreef. Maar ik vind inderdaad dat RB keihard is op het onmenselijke af. Dat Mercedes teamorders gebruikt zegt verder niks over RedBull, maar de vergelijking is interessant want Mercedes staat bekend als een machine. Ze hebben hun 'no blame' cultuur daar niet voor niets, dat is hard nodig in een dergelijke omgeving waar alles wordt gestuurd door cijfers. Maar goed, ook de manier waarop Mercedes met Bottas omging was niet echt fijn, daar ben ik het wel mee eens. De manier waarop ze zijn overwinningen vierden, of vooral niet vierden, was af en toe ronduit hufterig, zoals die keer dat hij in z'n eentje z'n overwinningsbiertje alleen moest drinken omdat het team was afgetaaid omdat Hamilton niet had gewonnen.

RB verschilt van andere teams omdat keer op keer alleen Verstappen de nieuwe onderdelen krijgt en z'n teamgenoot niet. Overal gebeurt het vast wel eens en ik heb ook niet de illusie dat wij alle details mee krijgen maar bij RB lijkt het standaard.

Het tweede punt is dat Albon en Gasly te vroeg naar RB zijn gepromoveerd waardoor ze onderuit gingen. Dat heeft Albon bijna(?) z'n carierre gekost. Vraagteken achter bijna omdat Williams niet echt een plek is waar hij zich kan bewijzen.
Ergens is het misschien heel mooi dat die jonge mannen zo vroeg de kans kregen om zich te bewijzen maar imho was de verwachting onredelijk, maar ja zo'n aanbod kun je niet weigeren. Daarom voelt het alsof Redbull een oneerlijk gokspel speelt met de carriere van hun coureurs.

Het derde punt is de manier waarop Ricciardo alle schuld in de schoenen geschoven kreeg na zijn botsing met Verstappen voelde ook niet goed. Het spookte al een tijdje maar toen was duidelijk dat het team voor Verstappen had gekozen en Ricciardo niet meer belangrijk was.

Vandaar dat ik zeg dat: "RedBull staat niet bekend als een team dat goed voor z'n coureurs zorgt, zeker de partners van Verstappen worden iedere keer honds behandeld." En daar sta ik achter. Ze staan niet bekend als een team dat goed voor z'n coureurs zorgt. Misschen wel onterecht, maar dat verandert niks aan hoe er over ze gedacht wordt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:53:
[...]

Laat ik dan toch nog maar even wat onderbouwing geven want de term "mishandeld" komt van jou en is nog wat zwaarder dan wat ik schreef. Maar ik vind inderdaad dat RB keihard is op het onmenselijke af. Dat Mercedes teamorders gebruikt zegt verder niks over RedBull, maar de vergelijking is interessant want Mercedes staat bekend als een machine. Ze hebben hun 'no blame' cultuur daar niet voor niets, dat is hard nodig in een dergelijke omgeving waar alles wordt gestuurd door cijfers. Maar goed, ook de manier waarop Mercedes met Bottas omging was niet echt fijn, daar ben ik het wel mee eens. De manier waarop ze zijn overwinningen vierden, of vooral niet vierden, was af en toe ronduit hufterig, zoals die keer dat hij in z'n eentje z'n overwinningsbiertje alleen moest drinken omdat het team was afgetaaid omdat Hamilton niet had gewonnen.

RB verschilt van andere teams omdat keer op keer alleen Verstappen de nieuwe onderdelen krijgt en z'n teamgenoot niet. Overal gebeurt het vast wel eens en ik heb ook niet de illusie dat wij alle details mee krijgen maar bij RB lijkt het standaard.

Het tweede punt is dat Albon en Gasly te vroeg naar RB zijn gepromoveerd waardoor ze onderuit gingen. Dat heeft Albon bijna(?) z'n carierre gekost. Vraagteken achter bijna omdat Williams niet echt een plek is waar hij zich kan bewijzen.
Ergens is het misschien heel mooi dat die jonge mannen zo vroeg de kans kregen om zich te bewijzen maar imho was de verwachting onredelijk, maar ja zo'n aanbod kun je niet weigeren. Daarom voelt het alsof Redbull een oneerlijk gokspel speelt met de carriere van hun coureurs.

Het derde punt is de manier waarop Ricciardo alle schuld in de schoenen geschoven kreeg na zijn botsing met Verstappen voelde ook niet goed. Het spookte al een tijdje maar toen was duidelijk dat het team voor Verstappen had gekozen en Ricciardo niet meer belangrijk was.

Vandaar dat ik zeg dat: "RedBull staat niet bekend als een team dat goed voor z'n coureurs zorgt, zeker de partners van Verstappen worden iedere keer honds behandeld." En daar sta ik achter. Ze staan niet bekend als een team dat goed voor z'n coureurs zorgt. Misschen wel onterecht, maar dat verandert niks aan hoe er over ze gedacht wordt.
Gasley en Albon hebben ze na het Redbull tijdperk gewoon verder begeleid. Gasley rijd nog steeds voor ze (AT), en zonder RB zat Albon waarschijnlijk niet bij Williams, maar ene de Vries.

Qua junior is RB altijd nog wel het team waar je kans hebt om het makkelijkst door te breken.

Dat het de onderdelen verschillen gebeurt bij alle teams wel. Bij Ferrari is het dit jaar als eens geweest en bijvoorbeeld Ocon had in Barcelona ook een vracht updates die Alonso niet had. Door de costcap zal dit vaker voorkomen dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

stylezzz schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:30:
[...]

1ste seizoen is natuurlijk nog rookie level... Kortom, foutje hier en daar moet kunnen. Maar nu zou het toch wel wat moeten 'opdrogen'.... Maar dat gebeurd dus niet.
Hij blijft gewoon retedomme fouten maken. En crashen. Miami was een bezopen actie. Hij had een puntje gewoon moeten scoren, maar nee, denk ik moet er twee hebben in een doldwaze actie. Tja, ik had hem al de auto uitgejast :P Maar de motoren zullen wel extra duur worden dan :/

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:13
siggy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:28:
[...]

Hij blijft gewoon retedomme fouten maken. En crashen. Miami was een bezopen actie. Hij had een puntje gewoon moeten scoren, maar nee, denk ik moet er twee hebben in een doldwaze actie. Tja, ik had hem al de auto uitgejast :P Maar de motoren zullen wel extra duur worden dan :/
Ik denk dat het vooral een stukje schumacher legacy is wat hem op het stoeltje heeft gekregen. Een pay-driver zou ik hem zeker niet willen toedichten.... Maar goed, of hij droogt binnen nu en een paar races op, of hij is volgend seizoen exit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:07

AvK

Ready Set Go

[...]

Een overdenking vanaf mijn kant hierover:

Ik voel een eind met je mee.
Destijds hebben ze Max erg vroeg in de F1 gezet omdat het met name Dr. Marko was opgevallen dat Max (uitzonderlijk?) goed reed. Wat ze toen natuurlijk niet zeker wisten of Max wel met die druk om kon gaan. In het geval van Max weten we allemaal dat dat een goede gok was van RB. Mijn gedachte is dat ze dachten dat een dergelijke move nog wel eens zou kunnen slagen. Eerst met Gasly en daarna met Albon. Dat pakte minder goed uit. Die mannen waren nog een beetje 'te jong' in hun bovenkamer. En dus hebben ze aan andere weg in geslagen door een behoorlijk ervaren, redelijk goede rijder die ook wat ouder is aangenomen. Perez dus. Dat ging al een stuk beter en nu Perez met de nieuwe auto's beter uit de voeten kan dan met de oude High Rake wagens komt hij zowaar een stuk beter uit de verf. Nog steeds een beetje wisselend maar een duidelijke stijgende lijn. Tenminste dat is mijn Humble Opinion.
Kortom ik weet niet of RB echt zo meedogenloos is als jij schetst. De dingen zijn meer zo gelopen is mijn gevoel.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

[...]

Ik denk dat je wel een flinke kanttekening (of asterisk) moet zetten dat Red Bull enorm veel geld pompt in die junioren, ze al vroeg financiert. En ja, de juniors die een kans krijgen, daar wordt hard mee omgegaan, maar het is niet alsof ze 4 coureurs in een stoeltje laten roteren. Gasly kon niet met de druk om, Albon was eigenlijk al een knee-jerk move omdat ze gewoon niemand anders hadden. En kijk eens naar de red bull junioren van afgelopen decennium. Ik denk niet dat ze veel te klagen hebben. Zijn stuk voor stuk zeer capabele en gerespecteerde coureurs in hun klasses.

Dat ze het niet in de F1 ver geschopt hebben, wil niet zeggen dat het allemaal psychologische wrakken zijn geworden die moeten leven van hun mcdonalds baantje. Bekijk het van de andere kant. Perez was nu werkelijk nergens zonder Red Bull, misschien 2e reserve coureur bij Aston Martin. Albon was misschien aan het prutsen in de Formule E, nu zit ie gewoon in de formule 1 en is gerespecteerd.

Kijk maar eens hoeveel % van de coureurs Red Bull junior is geweest. Daar kan geen enkele andere junior tent aan tippen. Vergeet niet dat het een miljardensport is, en hoe om meer geld het gaat hoe zwaarder het is. Als ik kijk naar de gemiddelde MKB-bedrijf, vind ik ze nog wel poeslief. Het is en blijft top sport. Het is niet alsof de coureurs aangerand en psychologisch verkracht worden zoals bij het turnen.....

Ik vind Red Bull overigens zeer mild geworden. Vips, die rijdt intussen ook al enkele jaren alweer in de junior klasses en straalt ook nog niet je-van-het uit. De echte toppers in de junior klasse zitten bij andere junior programma's. En laten nou net de junior programma's waar de junioren al helemaal geen kans krijgen. Dan denk ik dat je meer kritiek op bijv Renault kan hebben dan een Red Bull. Die hebben een junior programma, maar ze doen er feitelijk niks mee. Behalve talent weghouden bij andere teams. Ze hebben blijkbaar iemandvan 40+, hoe goed hij ook wel niet is, dan iemand waarmee je een toekomst kunt bouwen, Piastri.

Dus ja, het is hard, maar overdrijven is een kunst. Ze proberen en doen ten minste iets. Piastri zijn carriere is eerder naar de klote dan die van Albon. Weinig rookies die in het eerste jaar F3 winnen, dan meteen in het eerste jaar F2 winnen, en dan langs de zijlijn moet staan omdat opa Alonso nog door wilt gaan en Renault te laf is. Nee dat is lekker.

Dat Piastri dit jaar met zijn duimpjes moet spelen is niks anders dan een schande. Dan gaat Red Bull een stuk beter met de junioren om, die krijgen tenminste nog een kans. Bij Renault pretenderen ze dat je een kans krijgt.

Overigens, de enige Red Bull junior die niet meer raced is Alguersuari, en die is er zelf mee gestopt omdat ie er geen bok meer in had.

[ Voor 3% gewijzigd door siggy op 30-05-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:53
[...]

Deze no-blame culture?
https://racingnews365.com...or-monaco-pitstop-debacle
https://www.gpfans.com/en...p-the-sea-for-verstappen/
[...]RB verschilt van andere teams omdat keer op keer alleen Verstappen de nieuwe onderdelen krijgt en z'n teamgenoot niet. Overal gebeurt het vast wel eens en ik heb ook niet de illusie dat wij alle details mee krijgen maar bij RB lijkt het standaard.
Als er van een nieuw onderdeel maar één beschikbaar is, door wie zou jij de onderdelen laten testen? De coureur die duidelijk de overhand heeft of de coureur die niet het maximale uit de auto haalt?

Ross Brawn en Adrian Newey gaan hier in hun boeken ook uitgebreid op in. De coureur die er het beste voorstaat in het kampioenschap dwingt die positie af. Je legt je eieren in het mandje met de beste kansen. Dat heeft niks met voorkeur/politiek/mishandelen van de tweede coureur te maken.
Helemaal mee eens dat Red Bull daar niet handig gehandeld heeft. Zeker met Gasly niet.
Daarentegen hebben ze nog steeds een stoeltje in de Formule 1, waar junioren bij andere teams gelijk klaar zijn als ze tegenvallen of wegens politieke redenen er uitgewerkt worden (McLaren met De Vries bijv.)
Dit is wel heel erg vanuit het narratief van Ricciardo gesproken. Marko en Horner gaven destijds publiekelijk beiden de schuld, waarbij Marko later zelfs bijdraaide en Max de schuld in de schoenen schoof.
Hoe Danny dat spinde/ervoer wil niet zeggen dat dat de waarheid is. Als je crasht met je teamgenoot zijn er per definitie twee schuldigen, terwijl Danny vond onschuldig te zijn.
Danny voelde zelf ook wel aan dat het tij aan het keren was, vond het een beetje zwak dat hij dit 'gebruikte' als excuus.
Lekker meetbaar zo'n opmerking. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 18:13
AvK schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:42:
[...]

Een overdenking vanaf mijn kant hierover:

Ik voel een eind met je mee.
Destijds hebben ze Max erg vroeg in de F1 gezet omdat het met name Dr. Marko was opgevallen dat Max (uitzonderlijk?) goed reed.
AFAIK was dit een tactiek om Max bij red bull te krijgen en zo te voorkomen dat hij bijvoorbeeld naar Mercedes zou gaan.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 17:03
P.K. schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:38:
Ross Brawn en Adrian Newey gaan hier in hun boeken ook uitgebreid op in. De coureur die er het beste voorstaat in het kampioenschap dwingt die positie af. Je legt je eieren in het mandje met de beste kansen. Dat heeft niks met voorkeur/politiek/mishandelen van de tweede coureur te maken.
Klopt, maar zo dwong Hamilton dus ook af dat het team voor hem ging en Bottas in wingman rol terecht kwam. Alleen dan roepen velen: zie je wel, Bottas is wingman die altijd aan de kant moet. Terwijl als bij RB hetzelfde gebeurt, zie je hier allemaal gedraai waarom de situatie bij RB heel anders is dan bij Mercedes... het is uiteindelijk gewoon hetzelfde. Beide teams gaan voor de coureur die de meeste kans geeft op de overwinning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

P.K. schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:38:

Daarentegen hebben ze nog steeds een stoeltje in de Formule 1, waar junioren bij andere teams gelijk klaar zijn als ze tegenvallen of wegens politieke redenen er uitgewerkt worden (McLaren met De Vries bijv.)
Oh, daar wil ik meer over weten :) Heb je linkje? Of kort verhaaltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Tomcatter_31 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:49:
[...]

Klopt, maar zo dwong Hamilton dus ook af dat het team voor hem ging en Bottas in wingman rol terecht kwam. Alleen dan roepen velen: zie je wel, Bottas is wingman die altijd aan de kant moet. Terwijl als bij RB hetzelfde gebeurt, zie je hier allemaal gedraai waarom de situatie bij RB heel anders is dan bij Mercedes... het is uiteindelijk gewoon hetzelfde. Beide teams gaan voor de coureur die de meeste kans geeft op de overwinning.
Nou, publiekelijk verklaarde ze Bottas gelijk aan Hamilton, dat ze mochten racen enzo. Dat is toch ietsje anders bij Red Bull naar mijn mening. Ik vond Wolff voornamelijk ronduit oneerlijk tov Bottas. Geen idee wat ze intern bespreken, maar Wolff verklaarde elke keer dat ze mochten racen en gelijkwaardig behandeld werden. Naja niet dus. Zulke opzichtige leugens zie je bij red Bull ietsje minder/anders.

[ Voor 15% gewijzigd door siggy op 30-05-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
siggy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Nou, publiekelijk verklaarde ze Bottas gelijk aan Hamilton, dat ze mochten racen enzo. Dat is toch ietsje anders bij Red Bull naar mijn mening.
Dat was ook zo. Bottas mocht gewoon winnen. Dat kon je zien in oa seizoen Bottas 2.0 toen hij in de eerste paar wedstrijden ook paar keer won. Als hij constant was gebleven, had hij voor de titel mogen gaan. Probleem is alleen dat hij niet constant genoeg was en over een heel seizoen het aflegt tegen Hamilton. Bottas zette zichzelf uiteindelijk vaak buitenspel dat hij in verloop van seizoen al ver achter Hamilton stond in de punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Tomcatter_31 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Dat was ook zo. Bottas mocht gewoon winnen. Dat kon je zien in oa seizoen Bottas 2.0 toen hij in de eerste paar wedstrijden ook paar keer won. Als hij constant was gebleven, had hij voor de titel mogen gaan. Probleem is alleen dat hij niet constant genoeg was en over een heel seizoen het aflegt tegen Hamilton. Bottas zette zichzelf uiteindelijk vaak buitenspel dat hij in verloop van seizoen al ver achter Hamilton stond in de punten.
ja prima, maar dat publieklijk gelijk verklaren bleef doorgaan anders. Terwijl allang duidelijk was dat Bottas gewoon het hulpje van Hamilton was, waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
siggy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:57:
[...]

ja prima, maar dat publieklijk gelijk verklaren bleef doorgaan anders. Terwijl allang duidelijk was dat Bottas gewoon het hulpje van Hamilton was, waar nodig.
Ja, maar dat doet Red Bull tocjh ook? Die roepen ook dat Perez gelijk behandeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Tomcatter_31 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:58:
[...]

Ja, maar dat doet Red Bull tocjh ook? Die roepen ook dat Perez gelijk behandeld wordt.
Dat heb ik nog niet eerder gehoord anders. Overigens kan gelijke behandeling ook betekenen dat ze dezelfde spec auto hebben. Dat is even wat anders wat er tijdens een race gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.K.
siggy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:50:
[...]

Even heel kort:
Toen de club Brown de overnamestrijd bij McLaren gewonnen had (van Dennis) zijn er wat mensen die door Dennis waren aangesteld 'opgeruimd' . Waaronder ook Vandoorne en De Vries (proteges van Dennis) ten faveure van Norris (gemanaged door Brown).

Denk ook aan dingen als het contract met Honda dat tegen enorme kosten verbroken moest worden, terwijl Honda net aan het opkrabbelen was eind 2017.
Die deal met Honda kwam uit de koker van Dennis (zijn filosofie was dat McLaren nooit met een klantenmotor aan de top kon terugkomen). Brown besliste om klant te worden bij Renault.

Beetje standaard taferelen bij een overname, de nieuwe eigenaren die hun stempel drukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:03
siggy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:50:
[...]

Ferrari:
Giovinazi is na twee? seizoenen bij Sauber exit F1
Leclerc is wel doorgestroomd naar Ferrari

Mercedes:
Wehrlein: exit na een? twee? seizoenen bij Manor
Ocon: een jaar Manor, twee? jaar Force India, een jaar aan de zijlijn, nu bij Renault
Russell: heeft 3 jaar moeten wachten bij Williams op zijn kans "want contract".

McLaren:
Vandoorne, na twee jaar gewogen te licht bevonden en exit (nu Mercedes reserve en FE)
DeVries die nooit een kans heeft gehad en ineens bij Mercedes terecht kwam
Norris: is er nog

En dan hebben volgens mij Renault / Alpine, Williams en Haas nog een junior programma met 0,0 doorstroom afgelopen seizoenen? Renault / Alpine letterlijk geen idee buiten nu Piastri die nog niet in de auto heeft gereden. Williams heeft Jack Aitkin een kansje gekregen toen Russell naar Mercedes was voor vervangen Hamilton en bij Haas heeft Fittipaldi 2 races gedaan als vervanging van Grosjean na zijn crash.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 30-05-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
Mercedes heeft natuurlijk ook het 'probleem' dat Wolff manager is van enkele andere coureurs, zoals bijvoorbeeld Bottas.

Ferrari heeft nu een aantal coureurs in de academy zitten, maar met Leclerc en Sainz hebben ze 2 langlopende contracten. De vraag is dan ook wanneer er iemand mag doorstromen of dat ze met een plekje bij Haas of Alfa Romeo tevreden moeten zijn.

McLaren heeft het juniorenteam flink ingekrompen, en met dat team was het Dennis (Vandoorne en De Vries) vs Brown (Norris) inderdaad al langer merkbaar.

Alpine had een uitgebreid jongerenteam, maar behalve Piastri zijn er geen toptalenten meer doorgebroken. Lundgaard is naar Indy en Zhou naar Alfa Romeo.

Williams heeft eigenlijk geen junior programma, en Haas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
mavamal schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:30:
Mercedes heeft natuurlijk ook het 'probleem' dat Wolff manager is van enkele andere coureurs, zoals bijvoorbeeld Bottas.
Tot 2017 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Yup, om 'belangenverstrengelingen te voorkomen'. :+ :+ 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
siggy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:23:
[...]

Yup, om 'belangenverstrengelingen te voorkomen'. :+ :+ 8)7
Het ging mij meer om:
mavamal schreef op maandag 30 mei 2022 @ 17:30:
Dat zou impliceren dat hij dat nu nog is... en dat is niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:24

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik volg de discussie over "1ste vs. 2e rijders" niet optimaal, dat vooropgesteld.

Maar wat ik ook nergens langs zie komen is dat zoiets mogelijk contractueel vastgelegd is?
Da's ook een mogelijkheid toch?

Dan kunnen wij er van alles en nog wat van vinden maar dat doet dan maar weinig ter zake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

breew schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:08:
even een crosspostjes uit het monaco-topic

rondetijden per coureur
[Afbeelding]

en de huidige stand
[Afbeelding]

Ik ben er niet helemaal uit wat nu de beste plek is voor deze stats... race-topic, of hier? sugesties...?
Racetopic :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
SuBBaSS schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:43:
Ik volg de discussie over "1ste vs. 2e rijders" niet optimaal, dat vooropgesteld.

Maar wat ik ook nergens langs zie komen is dat zoiets mogelijk contractueel vastgelegd is?

Dan kunnen wij er van alles en nog wat van vinden maar dat doet dan maar weinig ter zake.
Deze topics draaien toch al voor 90% om wat iedereen overal van vindt ;) Oostenrijk met Schumacher en Barrichello was wellicht ook contractueel vastgelegd in het contract van Barrichello. Toch vonden alle fans er iets van en heeft de FIA toen de regels aangepast (later weer teruggedraaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:47
siggy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:26:
Ik vind Red Bull overigens zeer mild geworden. Vips, die rijdt intussen ook al enkele jaren alweer in de junior klasses en straalt ook nog niet je-van-het uit. De echte toppers in de junior klasse zitten bij andere junior programma's. En laten nou net de junior programma's waar de junioren al helemaal geen kans krijgen. Dan denk ik dat je meer kritiek op bijv Renault kan hebben dan een Red Bull. Die hebben een junior programma, maar ze doen er feitelijk niks mee. Behalve talent weghouden bij andere teams. Ze hebben blijkbaar iemandvan 40+, hoe goed hij ook wel niet is, dan iemand waarmee je een toekomst kunt bouwen, Piastri.

Dus ja, het is hard, maar overdrijven is een kunst. Ze proberen en doen ten minste iets. Piastri zijn carriere is eerder naar de klote dan die van Albon. Weinig rookies die in het eerste jaar F3 winnen, dan meteen in het eerste jaar F2 winnen, en dan langs de zijlijn moet staan omdat opa Alonso nog door wilt gaan en Renault te laf is. Nee dat is lekker.

Dat Piastri dit jaar met zijn duimpjes moet spelen is niks anders dan een schande. Dan gaat Red Bull een stuk beter met de junioren om, die krijgen tenminste nog een kans. Bij Renault pretenderen ze dat je een kans krijgt.
De huidige junior programma's barsten niet echt van de toptalenten en hebben naar mijn mening vooral veel middenmoot, maar bij de teams die wel de toptalenten hebben, is de doorstroming momenteel minimaal. Piastri zit dit jaar aan de zijlijn en mag blij zijn met een paar FP1 optredens, Pourchaire rijdt nog F2 en zit bij Alfa Romeo/Sauber in de Academy en daar hebben beide rijders een meerjarig contract en heeft dus eigenlijk ook geen plek op het moment dat hij klaar is om door te stromen. Enige kansen die die twee hebben op een stoeltje voor volgend jaar is als er een paar van de oude garde de F1 verlaten en er daardoor een gigantische stoelendans op gang komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

RobertMe schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:00:
[...]

Deze topics draaien toch al voor 90% om wat iedereen overal van vindt ;) Oostenrijk met Schumacher en Barrichello was wellicht ook contractueel vastgelegd in het contract van Barrichello. Toch vonden alle fans er iets van en heeft de FIA toen de regels aangepast (later weer teruggedraaid).
Heb je een punt.
Mijn punt was dan vooral (natuurlijk) dat er een teambaas de vinger bij die passage kan houden en dan is de (interne) discussie klaar toch?

Zou ik denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
SuBBaSS schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:15:
[...]

Heb je een punt.
Mijn punt was dan vooral (natuurlijk) dat er een teambaas de vinger bij die passage kan houden en dan is de (interne) discussie klaar toch?

Zou ik denken...
Intern zou het zo simpel kunnen zijn ja. Maar zoals aangegeven, dat betekent natuurlijk niet dat het publiek er geen mening over heeft.

Persoonlijk geloof ik trouwens oprecht niet dat Perez echt in zijn contract heeft staan dat hij tweede rijder is. Maar dat er wellicht wel wat dingetjes in staan "in teambelang" en er ook een incentive is om mee te werken. Dus zeg maar "als we WCC worden krijg je bonus X en als jij of jou teamgenoot WDC wordt krijg je bonus Y". Maar dus niet keihard "je rijdt in dienst van Verstappen en moet hem altijd voor laten gaan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Zoals je het aan het eind omschrijft zal het inderdaad niet zo snel in een contract komen nee. :+

Maar ik snap wat je zegt en klinkt plausibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:48
Een nieuwe F1 Tech Talk met even een tussenstand wie het stuiteren het beste onder de knie heeft.

Porpoising: Who Has Fixed It? | F1 TV Tech Talk |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.K.
SuBBaSS schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:43:

Wat is het voordeel voor een team om het op te nemen? Wat heeft het team er aan om een wellicht langzamere coureur te bevoordelen? De teams willen winnen, ze zijn er niet voor een passant.

Ongetwijfeld dat er in de contracten is opgenomen dat ze in dienst van het team moeten rijden en hun teamgenoot helpen als de situatie daar om vraagt. Maar je gaat echt niet op voorhand vastleggen wie de 1e coureur zal zijn…

De passages over dit onderwerp in de boeken van Brawn en Newey zijn echt aanraders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:24
Ik denk dat binnen een team er altijd wel een is die het goudhaantje is en de favoriet van de teamleiding en de ander net niet. De vraag is meer hoe zich dat binnen het team uit. En nog belangrijker hoe die persoon dat binnen het team ervaart. Gaat die persoon zich gedragen als tweede viool of geeft die een eigen draai er aan.

Stel hypothetisch:
RBR zou nr 1 contracten hebben en nr 2 contracten
In Max zijn contract staat dat hij nr 1 is en Perez niet voor hoeft te laten gaan enz.
En in Perez zijn contract staat dat hij nr2 en dat hij juist Max voor moet laten gaan.
Dit jaar nieuwe auto's en wat blijkt Max kan er niet mee uit de voeten en Perez wel.
Dan zou RBR zichzelf ontiegelijk in hun voeten schieten met een nr 1 contract en nr 2 contract.

Ik ga er vanuit dat ze bij team wel zo slim zijn om altijd de optie open te houden dat als de een niet lekker gaat, veel last heeft van technisch malleur, elke keer van de baan word gereden, dat ze alle focus op de andere rijder kunnen leggen.

Er zullen zeker heel veel clausules in Max zijn contract staan en dat contract zal zeker lucratiever zijn in geld en in sport gerelateerde zaken dan het contract van Perez. Maar dat zal meer te maken hebben dat Max al jaren ontiegelijk hard rijdt en Perez zonder RBR aan de kant van het zwembad had gezeten. Vraag en aanbod. Maar ik kan mij niet voorstellen dat er in beide contracten geen kapstokartikel staat waarin staat dat ze beide ten dienste van het team rijden. En dat het aan het team is om zaken in te richten.

Maar het begint gewoon bij de rijders zelf.
Alle nummers twee, Albon en Gasly in hun RBR tijd, Perez, Riccardo, Bottas, enz.
Stonden die vaker voor hun team genoot bij de kwalificatie of achter hun teamgenoot?
In de openingsfase, weten zij vaak vooruit te komen en plekken te winnen en het liefst nog hun team genoot in te halen bij de start? Of verliezen zij regelmatig plekken?
Hoe is hun race pace? Verdwijnen ze aan de horizon?

Nu zal dat laatste ook wel deels liggen aan de strategie en de banden die er onder liggen. Soms staat een van de twee toch wel op een soort prime strategie en de ander als een soort backup. Maar de engineers zien ook wel wat voor tempo jij had kunnen rijden als jij de primaire strategie had gehad. En als dan bijv. Perez consistent harder zou rijden, verder naar voren zou staan met een andere startegie dan Max. Dan zou RBR gek zijn als ze dan met Max aan zouden blijven modderen terwijl ze aan de data kunnen zien dat Perez sneller zou zijn.

Ik denk dat het eerste en tweede rijder verhaal vooral vertekend word door Hamilton Rosberg en de manier dat Toto dat niet heeft kunnen managen. En dat Toto misschien meer waarde hechtte aan Lewis die 8x wereld kampioen zou moeten worden ipv dat er voor Merc twee wereldkampionen in de auto's zaten.

En misschien dat RBR ook wel meer waarde hecht aan een Max die twee keer kampioen is dan een keer Max en een keer Perez.

Maar vooralsnog moet perez dan eerst beter gaan presteren. Max elke keer verslaan in de kwalificatie, bij hem weg rijden liefst met auto's tussen hem en max in. Zo'n groot gat slaan dat bij een pitstop ze hem niet tactisch kunnen gebruiken.

Idem met Riccardo. De resultaten op de baan dicteren gewoon dat het secundant is van Norris.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Edgenumber schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:08:
...

Stel hypothetisch:
RBR zou nr 1 contracten hebben en nr 2 contracten
In Max zijn contract staat dat hij nr 1 is en Perez niet voor hoeft te laten gaan enz.
En in Perez zijn contract staat dat hij nr2 en dat hij juist Max voor moet laten gaan.
Dit jaar nieuwe auto's en wat blijkt Max kan er niet mee uit de voeten en Perez wel.
Dan zou RBR zichzelf ontiegelijk in hun voeten schieten met een nr 1 contract en nr 2 contract.

...
Dit is al een uitzonderlijke situatie, want er is al decennia niet zo'n grote aanpassing gedaan aan de auto's als dit keer. Daarnaast zal een team ook de auto voornamelijk ontwikkelen zoals de eerste rijder het het liefst wil qua rijgedrag. Dat het nu door de mega regel wijziging meer richting Perez is gekomen en minder richting Max, wil dat niet zeggen dat dat ook zo blijft. Maar laten we hypothetisch stellen dat Perez inderdaad sneller is dan Max, dan zou het niet lang duren dat in een overleg naar voren wordt gebracht dat die regels in het contract niet meer aangehouden worden en andersom gaan gelden. Dan is het aan Max om daar vrede mee te hebben of zijn heil ergens anders te gaan zoeken.

Hoe die contracten in elkaar steken, dat boeit totaal niet in de F1. Getekende contracten worden verscheurd als teams dat beter uitkomt en laten de juridische afdeling het verder afhandelen. Er zijn genoeg voorbeelden van coureurs die zeker waren van een stoeltje met getekende contracten, die uiteindelijk niet in de auto zaten in het (nieuwe) seizoen.

In het verleden zijn alle teams bezig geweest de auto te ontwikkelen voor de 1ste rijder. Ferrari ontwikkelde de auto destijds zoals Schumi hem wilde, Mercedes bouwde de auto zoals Hamilton hem wilde, enz enz. Dit is geen geheim en als 2de rijder zal je moeten laten zien aan het begin van het seizoen dat je de 1ste rijder de baas bent. En als je dit kan volhouden qua resultaten, is het goed mogelijk dat de 2de rijder tijdens het seizoen de nummer 1 status overneemt.

Voor mij was het elk jaar een 1-jarig contract bij Mercedes van Bottas een teken aan de wand. Dat is zeker weten een 2de rijder contract geweest, anders hadden ze dit niet elk jaar weer opnieuw besproken. Voor Hamilton de ideale 2de rijder, want die ging zonder morren aan de kant als het nodig was. Rosberg deed dat niet. Vond het eerst een slap verhaal van Rosberg, dat hij niet nog een keer wereldkampioen zou kunnen worden naast Hamilton, maar in de loop der jaren kan ik die beslissing steeds meer begrijpen. En volgens de geruchten was Lewis ook niet zo blij dat Bottas plaats moest maken voor Russel, omdat hij ook wel snapt dat zo'n jonge hond ook niet iedere keer zomaar aan de kant gaat. En voor Russel is het goed dat hij er vanaf dag 1 ook staat en vaak beter presteert dan Lewis, anders zou die dit seizoen ook snel 2de viool spelen. Nu kan die laten zien dat het tijdperk Hamilton voorbij is en de tijd is gekomen voor de nieuwe lichting. Net als Leclerq bij Ferrari ipv Vettel, Norris bij McLaren, enz enz. Denk dat aan het eind van het seizoen een aardig deel van de oudgedienden plaats moeten gaan maken voor een nieuwe generatie.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
CreativeS schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:39:
[...]

Het ging mij meer om:

[...]

Dat zou impliceren dat hij dat nu nog is... en dat is niet zo.
Klopt, volgens mij is Toto geen manager meer van huidige coureurs en heeft hij de dagelijkse leiding bij het managementkantoor aan anderen gelaten.
Tegelijkertijd heeft hij pas recent zijn aandelen Williams verkocht en aandelen Aston Martin aangekocht, wat natuurlijk de invloed van Team Toto (en niet per se Mercedes) op de grid niet verzwakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
thunder8 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:53:
Mercedes bouwde de auto zoals Hamilton hem wilde, enz enz.
Mercedes had het ontwerp van de auto en de motor al lang op de plank liggen voordat Hamilton erbij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:48
mavamal schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:47:
[...]

Klopt, volgens mij is Toto geen manager meer van huidige coureurs en heeft hij de dagelijkse leiding bij het managementkantoor aan anderen gelaten.
Tegelijkertijd heeft hij pas recent zijn aandelen Williams verkocht en aandelen Aston Martin aangekocht, wat natuurlijk de invloed van Team Toto (en niet per se Mercedes) op de grid niet verzwakt.
Is Toto zijn AM aandelen niet van de consumenten wagens en niet van de F1 team?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
siggy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Nou, publiekelijk verklaarde ze Bottas gelijk aan Hamilton, dat ze mochten racen enzo. Dat is toch ietsje anders bij Red Bull naar mijn mening. Ik vond Wolff voornamelijk ronduit oneerlijk tov Bottas. Geen idee wat ze intern bespreken, maar Wolff verklaarde elke keer dat ze mochten racen en gelijkwaardig behandeld werden. Naja niet dus. Zulke opzichtige leugens zie je bij red Bull ietsje minder/anders.
Mwa https://www.gptoday.net/e...be-number-two-at-red-bull . Verder waren ze ook niet echt aardig voor Gasly toch? https://www.essentiallysp...s-for-poor-red-bull-form/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

warp schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 11:57:
[...]

Mercedes had het ontwerp van de auto en de motor al lang op de plank liggen voordat Hamilton erbij kwam.
Het gaat ook niet om het exacte ontwerp van de auto en de power van de motor, maar de handling van de auto als deze op de limiet gebruikt wordt. Het was ook niet zo dat Schumi zelf aan het tekenen was en aan Jean Todt doorgaf dat ie er zo uit moest zien. 8)7

Denk dat Hamilton in de loop der jaren genoeg feedback aan het team heeft gegeven om de auto in zijn voordeel te veranderen. Het gaat niet alleen om hard kunnen rijden met een F1 auto, maar ook in staat zijn om aan het team door te geven wat er moet worden aangepast om de auto nog sneller te maken als jij ermee moet rijden. Wat hier al vaker is aangegeven, houdt bijvoorbeeld Max van een auto die enigszins overstuurt, ipv onderstuurt. Dan kan het team daar op reageren en zorgen dat het ontwerp, binnen de regels, wordt aangepast dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. De Benetton waar Schumi kampioen mee werd, werd door zijn toenmalige teammaten als onhandelbaar geclassificeerd. En de Ferrari waar hij daarna mee reed, zal niet zo heel veel anders qua handling zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Andersom net zo goed, Gasly haalde het bloed onder de nagels bij Newey, dit soort arrogantie vertonen, terwijl je nog maar net bij een topteam zit, zal nooit en te nimmer goed vallen, bij geen enkel team.

Gasly zie ik ook niet meer terugkomen bij RB, juist om die reden (zeg nooit nooit, maar ik denk gewoon van niet :P ).

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
KillerBee schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Andersom net zo goed, Gasly haalde het bloed onder de nagels bij Newey, dit soort arrogantie vertonen, terwijl je nog maar net bij een topteam zit, zal nooit en te nimmer goed vallen, bij geen enkel team.

Gasly zie ik ook niet meer terugkomen bij RB, juist om die reden (zeg nooit nooit, maar ik denk gewoon van niet :P ).
Haha. Tja met Albon ging het niks beter. Uiteindelijk kost die houding RB wel het (constructeurs) kampioenschap. Red Bull had beter wel naar Gasly kunnen luisteren, of Norris bij Mclaren wegkapen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

sdk1985 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:42:
[...]

of Norris bij Mclaren wegkapen :+ .
Ditte dan graag :P , maar dat zit er helaas niet meer in ;(

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
[...]
Norris bij Mclaren wegkapen :+ .
Niks daarvan. De verdeling is nu goed. Leclerc bij Ferrari, Norris bij McLaren, Verstappen bij Red Bull en Russel bij Mercedes. Nu Piastri nog naar Alpine en we zitten de komende 10 jaar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:35

DDX

thunder8 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:24:
[...]
De Benetton waar Schumi kampioen mee werd, werd door zijn toenmalige teammaten als onhandelbaar geclassificeerd.
Had deels te maken met traction control systeem wat (mogelijk, nooit 100% bewezen) je alleen met bepaald knoppen volgorde kon activeren.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 31-05-2022 12:51 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thunder8 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Dit is al een uitzonderlijke situatie, want er is al decennia niet zo'n grote aanpassing gedaan aan de auto's als dit keer. Daarnaast zal een team ook de auto voornamelijk ontwikkelen zoals de eerste rijder het het liefst wil qua rijgedrag. Dat het nu door de mega regel wijziging meer richting Perez is gekomen en minder richting Max, wil dat niet zeggen dat dat ook zo blijft. Maar laten we hypothetisch stellen dat Perez inderdaad sneller is dan Max, dan zou het niet lang duren dat in een overleg naar voren wordt gebracht dat die regels in het contract niet meer aangehouden worden en andersom gaan gelden. Dan is het aan Max om daar vrede mee te hebben of zijn heil ergens anders te gaan zoeken.

Hoe die contracten in elkaar steken, dat boeit totaal niet in de F1. Getekende contracten worden verscheurd als teams dat beter uitkomt en laten de juridische afdeling het verder afhandelen. Er zijn genoeg voorbeelden van coureurs die zeker waren van een stoeltje met getekende contracten, die uiteindelijk niet in de auto zaten in het (nieuwe) seizoen.

In het verleden zijn alle teams bezig geweest de auto te ontwikkelen voor de 1ste rijder. Ferrari ontwikkelde de auto destijds zoals Schumi hem wilde, Mercedes bouwde de auto zoals Hamilton hem wilde, enz enz. Dit is geen geheim en als 2de rijder zal je moeten laten zien aan het begin van het seizoen dat je de 1ste rijder de baas bent. En als je dit kan volhouden qua resultaten, is het goed mogelijk dat de 2de rijder tijdens het seizoen de nummer 1 status overneemt.

Voor mij was het elk jaar een 1-jarig contract bij Mercedes van Bottas een teken aan de wand. Dat is zeker weten een 2de rijder contract geweest, anders hadden ze dit niet elk jaar weer opnieuw besproken. Voor Hamilton de ideale 2de rijder, want die ging zonder morren aan de kant als het nodig was. Rosberg deed dat niet. Vond het eerst een slap verhaal van Rosberg, dat hij niet nog een keer wereldkampioen zou kunnen worden naast Hamilton, maar in de loop der jaren kan ik die beslissing steeds meer begrijpen. En volgens de geruchten was Lewis ook niet zo blij dat Bottas plaats moest maken voor Russel, omdat hij ook wel snapt dat zo'n jonge hond ook niet iedere keer zomaar aan de kant gaat. En voor Russel is het goed dat hij er vanaf dag 1 ook staat en vaak beter presteert dan Lewis, anders zou die dit seizoen ook snel 2de viool spelen. Nu kan die laten zien dat het tijdperk Hamilton voorbij is en de tijd is gekomen voor de nieuwe lichting. Net als Leclerq bij Ferrari ipv Vettel, Norris bij McLaren, enz enz. Denk dat aan het eind van het seizoen een aardig deel van de oudgedienden plaats moeten gaan maken voor een nieuwe generatie.
Tot dat er een keer geracet word in een land waar ze wel waarde hechten aan contracten. Ik kan me nog herinneren dat Guido van der Garde ooit eens aan de vooravond van het seizoen de Australische sheriff de hele boel bij Sauber in beslag liet nemen. Dus zo eenvoudig is dat nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
thunder8 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Het gaat ook niet om het exacte ontwerp van de auto en de power van de motor, maar de handling van de auto als deze op de limiet gebruikt wordt. Het was ook niet zo dat Schumi zelf aan het tekenen was en aan Jean Todt doorgaf dat ie er zo uit moest zien. 8)7

Denk dat Hamilton in de loop der jaren genoeg feedback aan het team heeft gegeven om de auto in zijn voordeel te veranderen. Het gaat niet alleen om hard kunnen rijden met een F1 auto, maar ook in staat zijn om aan het team door te geven wat er moet worden aangepast om de auto nog sneller te maken als jij ermee moet rijden. Wat hier al vaker is aangegeven, houdt bijvoorbeeld Max van een auto die enigszins overstuurt, ipv onderstuurt. Dan kan het team daar op reageren en zorgen dat het ontwerp, binnen de regels, wordt aangepast dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. De Benetton waar Schumi kampioen mee werd, werd door zijn toenmalige teammaten als onhandelbaar geclassificeerd. En de Ferrari waar hij daarna mee reed, zal niet zo heel veel anders qua handling zijn geweest.
Jij zei toch echt letterlijk: "Mercedes bouwde de auto zoals Hamilton hem wilde"

Wat dus zeker niet het geval is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:51
warp schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Jij zei toch echt letterlijk: "Mercedes bouwde de auto zoals Hamilton hem wilde"

Of: de auto is precies zoals Hamilton hem wilde, maar achter de schermen waren het altijd Rosberg en Bottas die voor een goede auto zorgde. En die zijn nu weg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:40
[...]

Maar dat kan toch ook? Ook als het eerste ontwerp klaar is. Als HAM liever een sterke voorkant heeft, met veel grip, dan kan hij daar om vragen en kan het team die geven dmv updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:54:
[...]

Tot dat er een keer geracet word in een land waar ze wel waarde hechten aan contracten. Ik kan me nog herinneren dat Guido van der Garde ooit eens aan de vooravond van het seizoen de Australische sheriff de hele boel bij Sauber in beslag liet nemen. Dus zo eenvoudig is dat nou ook weer niet.
En hoeveel is die daar uiteindelijk mee opgeschoten? Zijn stoeltje terug gekregen? Nee dus. En dan gaat het hier om een getekend contract dat door de shredder werd gehaald door het team. Als er in het contract bepalingen staan over 1ste en 2de rijder, dan vallen dit soort acties niet eens uit te voeren. Dan kan je wel naar een rechter gaan, maar het seizoen staat niet stil. Het team zal uiteindelijk doen wat het goeddunkt. Denk trouwens dat in die contracten sowieso allerlei uitzonderingen opgenomen zullen zijn, aangaande 1ste en 2de rijder, als er dergelijke contracten zijn. Dan heb je al helemaal geen poot om op te staan.
[...]

Als je dat heel letterlijk wil nemen, nee. In eerste instantie zal de auto, toen Hamilton kwam, niet voor hem gebouwd zijn. De jaren erna is deze wel verbouwd naar zijn smaak. Zo beter? Of snapte je de strekking van het verhaal niet? Toen Schumi bij Ferrari kwam zal de eerste auto ook niet volledig voor zijn smaak zo gebouwd zijn, de jaren erna wel. Je begint met een base ontwerp en gaat deze in de loop van het seizoen en jaren aanpassen aan de input die je krijgt van je eerste rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
stekkiekiller schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Niks daarvan. De verdeling is nu goed. Leclerc bij Ferrari, Norris bij McLaren, Verstappen bij Red Bull en Russel bij Mercedes. Nu Piastri nog naar Alpine en we zitten de komende 10 jaar goed :)
Is dat zo? Mclaren kan eigenlijk geen kampioenschap winnen. Mercedes geeft überhaupt aan dat ze aan 1 team minder willen leveren. Mclaren heeft met ricciardo nu 1 hand achter de rug. Lijkt mij een lastig verhaal worden voor mclaren en dus voor Norris.

Persoonlijk vind ik een team met gelijkwaardige coureurs overigens helemaal prima. Wanneer 1 team er boven uit gaat steken blijft de strijd dan spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

thunder8 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:15:
[...]

En hoeveel is die daar uiteindelijk mee opgeschoten? Zijn stoeltje terug gekregen? Nee dus. En dan gaat het hier om een getekend contract dat door de shredder werd gehaald door het team. Als er in het contract bepalingen staan over 1ste en 2de rijder, dan vallen dit soort acties niet eens uit te voeren. Dan kan je wel naar een rechter gaan, maar het seizoen staat niet stil. Het team zal uiteindelijk doen wat het goeddunkt. Denk trouwens dat in die contracten sowieso allerlei uitzonderingen opgenomen zullen zijn, aangaande 1ste en 2de rijder, als er dergelijke contracten zijn. Dan heb je al helemaal geen poot om op te staan.
best veel; hij stond in zijn recht, contractueel overeen gekomen; is niet uitgevoerd dus financieel gecompenseerd. zo danig; dat schoonpa zijn centjes terug heeft gekregen, en gido een leuke zak centjes. vanuit zijn kant prima deal; aantal jaar in de F1 gereden, wat hem geld heeft opgeleverd.

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

himlims_ schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:39:
[...]

best veel; hij stond in zijn recht, contractueel overeen gekomen; is niet uitgevoerd dus financieel gecompenseerd. zo danig; dat schoonpa zijn centjes terug heeft gekregen, en gido een leuke zak centjes. vanuit zijn kant prima deal; aantal jaar in de F1 gereden, wat hem geld heeft opgeleverd.
Maar sportief 0 resultaat, want hij kreeg niet alsnog de kans om in de auto te gaan racen. Daar ging het hier qua discussie om. Snap dat Guido daar natuurlijk werk van heeft gemaakt om financieel gecompenseerd te worden en helemaal gelijk om dat te doen, maar het stoeltje heeft hij links of rechtsom niet alsnog gekregen, waardoor zijn F1 carriere ten einde kwam. En het team heeft alleen een bom met duiten moeten ophoesten en is gewoon verder gegaan met de nieuwe coureurs. Dus sportief gezien zeggen de contracten geen kloten in de F1. Als je gepiepeld wordt, krijg je via de rechter hopelijk een flinke financiële compensatie en dan is het klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

KillerBee schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Wat vreemde vertaling, dat "bloed onder de nagels.."?;

Wir haben ihm gesagt, er soll die Verstappen-Abstimmung übernehmen und sie für seinen Fahrstil anpassen. Und er soll sich aufs Fahren konzentrieren und nicht Herrn Newey erklären wollen, wie er das Auto für ihn baut

Dus "Newey niet uit willen leggen hoe zijn auto te ontwikkelen", zegt Dr. Marko ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
hardware-lover schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:53:
[...]

Wat vreemde vertaling, dat "bloed onder de nagels.."?;

Wir haben ihm gesagt, er soll die Verstappen-Abstimmung übernehmen und sie für seinen Fahrstil anpassen. Und er soll sich aufs Fahren konzentrieren und nicht Herrn Newey erklären wollen, wie er das Auto für ihn baut

Dus "Newey niet uit willen leggen hoe zijn auto te ontwikkelen", zegt Dr. Marko ;)
en hij moet zich op het rijden concenteren en niet heer Newey uit willen leggen hoe die een auto voor hem bouwt.

[ Voor 1% gewijzigd door sdk1985 op 31-05-2022 14:15 . Reden: correctie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Sparks From F1 Cars Explained | F1 TV Tech Talk | Crypto.com

FOM dussuh...

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 21:02
Perez heeft bijgetekend tot en met 2024.

https://racingnews365.nl/...wordt-geen-tweede-coureur
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FUFiN58X0AIgVVN?format=jpg&name=small

[ Voor 107% gewijzigd door Extigo op 31-05-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
thunder8 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 13:15:
Als je dat heel letterlijk wil nemen, nee. In eerste instantie zal de auto, toen Hamilton kwam, niet voor hem gebouwd zijn. De jaren erna is deze wel verbouwd naar zijn smaak. Zo beter? Of snapte je de strekking van het verhaal niet? Toen Schumi bij Ferrari kwam zal de eerste auto ook niet volledig voor zijn smaak zo gebouwd zijn, de jaren erna wel. Je begint met een base ontwerp en gaat deze in de loop van het seizoen en jaren aanpassen aan de input die je krijgt van je eerste rijder.
Kijk dit is al wat genuanceerder. En inderdaad, auto's worden waar mogelijk aangepast, naar de smaak van de rijder. Maar aanpassen en ontwerpen/bouwen zijn toch echt twee heel verschillende dingen. Verder worden auto's vaak aangepast/verbetert door de input van de testrijders die vele uren in de simulator zitten, dus niet eens door de eerste coureur. Buiten dat staat Hamilton - i.t.t. een Verstappen - ook niet echt bekend om zijn technische knowhow e.d. Sterker nog, hij heeft juist een hekel aan simulatiewerk en zulks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:44
Juiste call van red bull.
En dat betekent dat Gasly misschien wel ergens anders gaat kijken dan AT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:43
Heel tof om te lezen!!

offtopic:
oh en gefeliciteerd met je verjaardag ;)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:29
Goede keuze van Red Bull, hij zit lekker in z’n vel in de auto en komt prima mee.

Benieuwd waar Gasly heen wil/gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

d-vine schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:37:
Juiste call van red bull.
En dat betekent dat Gasly misschien wel ergens anders gaat kijken dan AT.
Die kan niet veel kanten op. Hooguit naar McLaren om Ricciardo te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 21:44
Woudloper schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Ik verwacht dat hij volgend jaar nog AT tijd maar daarna is de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
De aankondiging waarvan je kon weten dat die nu spoedig zou gaan komen. Nadat hij het per ongeluk nogal voor de camera zei. En de reactie van Perez en Verstappen in de persco bevestigden het eigenlijk ook wel.
Ik vermoed dat ze de aankondiging eigenlijk pas in Oostenrijk of Mexico wilden doen. Maarja, maanden blijven ontkennen, op een nogal ongemakkelijke manier, is ook niet echt een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 19:34

sjaool

Every life should have 9 cats

Tja, wie heeft het nog niet gehoord sinds afgelopen zondag. :+

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 19:34

sjaool

Every life should have 9 cats

RobertMe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:44:
[...]
Maarja, maanden blijven ontkennen, op een nogal ongemakkelijke manier, is ook niet echt een optie.
Dit geeft ook rust binnen het team. Continuïteit is belangrijk gebleken.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Checo Sainz. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Illegal_Alien op 31-05-2022 14:48 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Woudloper schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Ligt natuurlijk ook volledig aan zijn contracten met Red Bull. Als die in een junior investeren dan kom je ook niet zomaar uit het programma. Zie ook Ricciardo die vanaf 2019 pas vrij was voor een eigen keuze, terwijl die dus al heel wat jaren onder de Red Bull vlag had gereden.

Sainz wilden ze na wat gedoe dan vanaf, en kon zo eerst aan Renault verhuurt worden en daarna vrij man of over gekocht.
Albon opereert IIRC nog steeds onder Red Bull vlag, ook nu bij Williams.
Kvyat was dan einde verhaal en had Red Bull geen nut meer voor waarna die naar Ferrari is gegaan als simulator coureur. Daarna dan wel uit nood weer teruggehaald door Red Bull / Toro Rosso, maar ook weer ineens weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:15
Mooi nieuws voor Sergio, toch wel gewoon een ok tweede rijder, maar ik heb wel het idee dat hij nu door die Monaco win wat meer credits krijgt, waar hij het eigenlijk toch wel regelmatig enigszins laat liggen. De echt goede races van hem zijn ook wel op een hand te tellen eigenlijk.

Jammer voor Pierre, maar goed, was te verwachten dat hij geen echte kans zou krijgen. Zelfs al was dat wel het geval, dan zou hij waarschijnlijk nooit meer dan een #2 worden. Ik denk echter wel dat hij mogelijk toch net wat meer potentieel had, ondanks zijn slechte jaar eerder bij RB en zijn leeftijd is dan toch wel een voordeeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Overdrive97
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 15:35
RobertMe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:48:
[...]
Albon opereert IIRC nog steeds onder Red Bull vlag, ook nu bij Williams.
Albon wordt gesponsord door Red Bull Thailand, vandaar dat je Red Bull logo's ziet. Dus niet omdat hij een link met de raceteams in de F1 zou hebben :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Overdrive97 op 31-05-2022 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
Hier de krabbel. Misschien wel afgelopen weekend in de Energy Station aan het behang te zien.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FUFo7VWWAAMd-kr?format=jpg&name=900x900

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nu maar hopen dat het hem niet zo vergaat zoals Sainz na zijn contractverlenging en de eerst volgende paar races :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

[...]

Haha. Tja met Albon ging het niks beter. Uiteindelijk kost die houding RB wel het (constructeurs) kampioenschap. Red Bull had beter wel naar Gasly kunnen luisteren, of Norris bij Mclaren wegkapen :+ .
Of Gasly naast Norris in de McLaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:16:
[...]

Denk dat dat meer van McLaren afhangt dan van Red Bull :p Denk an zich dat Gasly er wel oren naar zou hebben (McLaren zou toch beter moeten zijn dan Alpha Tauri). Maar uiteraard zal hij eerst zijn contract bij Red Bull moeten uitzingen. En die zijn slim genoeg om eerst steeds flink te verlengen met een clausule dat zij aan het einde van het contract bepalen of ze een nieuw contract geven, dat geaccepteerd moet worden, of dat de coureur vrij is (en Red Bull al dan niet een nieuw contract aanbied). Immers was 2018 ook pas het laatste jaar dat Ricciardo, verplicht, onder Red Bull contract stond. En toen was hij pas vrij om te vertrekken, maar bood Red Bull hem dus wel een contract aan (en Renault dus, en ogenschijnlijk wilde McLaren hem toen ook al hebben, maar hij zag meer potentie in Renault, en zo kreeg Sainz een plekje bij McLaren en daarna Ferrari, terwijl Ricciardo zo hard hoopte op dat hij naar Ferrari of Mercedes kon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
siggy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:25:
[...]

Persoonlijk vind ik Ric nogal overgewaardeerd. Al zijn overwinningen zijn redelijk uniek zover ik me kan herinneren. Hij heeft nooit een 'easy' win gehad, altijd door omstandigheden was ie in staat om te winnen. Dat seizoen van Vettel toen ie hem versloeg was het wel Vettel die elke race zowat problemen had met de wagen. Gaf mijn inziens vertekend beeld, maar toch. Ook dat ie zogenaamd als laatste kan remmen vind ik nogal misplaatst, het waren vaak do or die acties waarbij de andere maar opzij moet gaan. Vorig jaar was het probleem dat ie met de remmen niet overweg kon, dit jaar weet ik niet wat het probleem is. Ik denk dat ie gewoon compleet de weg kwijt is en ik kan me niet voorstellen dat het team hem volgend jaar nog in die auto wilt. Hij is niet meer de jongste en op dit moment is hij gewoon veldvulling, en dat in een Mclaren. Hij lijkt gewoon zijn rijstijl niet aan te kunnen passen.

Genoeg veelbelovende rookies die al lang een kans verdienden.
Om het er nog niet over te hebben dat ze bij McLaren hem ontzettend veel betalen. En hij maakt er helemaal niks van waar. Die combinatie is dodelijk. Andere teams zullen om die reden ook niet op 'm zitten te wachten als je het mij vraagt. Ik verwacht exit F1 na dit seizoen.
maar hij zag meer potentie in Renault
The most obvious moneygrab ever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
siggy schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:25:
Persoonlijk vind ik Ric nogal overgewaardeerd. Al zijn overwinningen zijn redelijk uniek zover ik me kan herinneren. Hij heeft nooit een 'easy' win gehad, altijd door omstandigheden was ie in staat om te winnen. Dat seizoen van Vettel toen ie hem versloeg was het wel Vettel die elke race zowat problemen had met de wagen. Gaf mijn inziens vertekend beeld, maar toch. Ook dat ie zogenaamd als laatste kan remmen vind ik nogal misplaatst, het waren vaak do or die acties waarbij de andere maar opzij moet gaan. Vorig jaar was het probleem dat ie met de remmen niet overweg kon, dit jaar weet ik niet wat het probleem is. Ik denk dat ie gewoon compleet de weg kwijt is en ik kan me niet voorstellen dat het team hem volgend jaar nog in die auto wilt. Hij is niet meer de jongste en op dit moment is hij gewoon veldvulling, en dat in een Mclaren. Hij lijkt gewoon zijn rijstijl niet aan te kunnen passen.

Genoeg veelbelovende rookies die al lang een kans verdienden.
Ricciardo stond vooral bekend als het kwalificatiebeest. In het jaar dat hij Vettel versloeg, waar men vaak naar verwijst, gooide Vettel er een beetje met zijn pet naar omdat hij graag naar Ferrari wilde overstappen, én hij had ook relatief veel problemen met z'n auto dat seizoen (IIRC).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Red Bull wil Gasly graag behouden als teamleider bij Alpha Tauri omdat die rol iets te vroeg komt voor Tsunoda. Volgens de Formule 1 website is Gasly al om zich heen aan het kijken. Mogelijke opties die nu genoemd worden zijn alleen McLaren of Aston Martin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:16:
[...]

Ik verwacht dan eerder dat Alpine een deal sluit met McLaren om Piastri van een zitje te voorzien als Alonso nog door gaat (of McLaren klopt dan direct bij Piastri aan om hem los te weken van Alpine). Ik denk dat Gasly weinig opties heeft naast blijven zitten waar hij nu zit.

Kijken we verder, dan is het eerste stoeltje dat contractueel vrij komt bij een beter team die van Hamilton bij Mercedes, dat zie ik ook niet gebeuren voor Gasly. De rest van de stoeltjes die de komende periode vrij komen zijn allemaal bij de achterhoedeteams, ik weet niet of Gasly daar blij van wordt, nu kan hij nog leuk meedoen en leuke dingen laten zijn, bij een Haas/Williams/AM wordt dat toch een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:24
Ocon is niet heel indrukwekkend dus die kan ook nog van het toneel verdwijnen bij alpine. Reden dat ik het zeg is omdat gasly Frans is en derhalve "by nationality" een hele goed optie is voor alpine. De vervanger van alonso of ocon dus. Piastri direct in een prime team lijkt me toch onwaarschijnlijk. Als ik alpine was zou ik een ruil voorstellen. Piastri AT en gasly alpine. Contractueel ingewikkeld maar wel logisch.

Desondanks is vervanger van Ricci ook logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Lynx schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:21:
Piastri direct in een prime team lijkt me toch onwaarschijnlijk.
Heb je het nog steeds over Alpine? }:O

Verder wel eens, de chauvinistische Fransen willen altijd toch wel een Fransman in de auto, dus Gasly naar Alpine zou om die reden kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:20
Euuh volgens mij rijdt er toch al een fransman bij Alpine? Ocon zelf :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Ocon is niet heel indrukwekkend dus die kan ook nog van het toneel verdwijnen bij alpine. Reden dat ik het zeg is omdat gasly Frans is en derhalve "by nationality" een hele goed optie is voor alpine. De vervanger van alonso of ocon dus. Piastri direct in een prime team lijkt me toch onwaarschijnlijk. Als ik alpine was zou ik een ruil voorstellen. Piastri AT en gasly alpine. Contractueel ingewikkeld maar wel logisch.

Ocon heeft nog een contract bij Alpine tot en met 2024. Denk vooralsnog niet dat Alpine de ene Fransman (Ocon) tussentijds gaat inruilen voor een andere Fransman (Gasly). Teambaas Szaufnauer heeft al aangegeven dat de keuze tussen Alonso - Piastri rond de grand prix van Silverstone begin juli te vewachten is.

Alpine en Alpha Tauri waren vorig seizoen gelijkwaardig en dit seizoen loopt Alpha Tauri wel achter maar dat is niet echt een stap omhoog voor Gasly, tenzij een leuke aanbieding hem over de streep kan trekken. Een langer verblijf bij Alpha Tauri zit er in ieder geval niet in.

Overigens Piastri naar Alpha Tauri is niet logisch met 5 Red Bull junioren in Formule 2. Engie kanttekening is dat ze daar nou niet bepaald de sterren van de hemel rijden en voor promotie in aanmerking komen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:29

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ik heb een paar dagen gewacht maar kon ze niet vinden in het Monaco Topic, waren deze wel of niet al gepost? :)

Spanje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwCIGFoihka0M_9Qgdcs4nBlGJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hwtAc77gBJKkYF3lNPCF0XHP.png?f=fotoalbum_large

Monaco:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8sZrr0VtBYe9kaUUlHwFCJ-H5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ejYPoKprsPX2DgXf8QPqMnC.png?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:50

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FULB_XfX0AA8S6t?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Peter Bayer vertrekt bij de FIA. Hij was aangesteld als F1 executive director na de controverse het gedoe in Abu Dhabi en wordt tijdelijk opgevolgd door Shaila-Ann Rao.

Hmm...ik zoek er niks achter maar deze Shaila-Ann Rao heeft hiervoor voor Mercedes gewerkt en is een speciale adviseur van ene heer T. Wolff.

@albino71 was eerder over de vorige positie van Shaila-Ann Rao. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Chocoball op 01-06-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Chocoball schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:08:
Peter Bayer vertrekt bij de FIA. Hij was aangesteld als F1 executive director na de controverse het gedoe in Abu Dhabi en wordt tijdelijk opgevolgd door Shaila-Ann Rao.
[Twitter]
Shaila-Ann Rao heeft de afgelopen 3 jaar en 8 maanden voor Mercedes F1 gewerkt.

edit: @Chocoball Ach, het is al jaren een heen en weer geschuif binnen de F1 kliek, dus in die zin is er niets vreemds aan.

[ Voor 12% gewijzigd door albino71 op 01-06-2022 16:25 ]

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
@albino71Klopt dat ze overstappen tussen teams, Formule 1 of de FIA, niks bijzonders.

Het enige bijzondere er aan is dat de Britse pers het blijkbaar belangrijk vindt om dit te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Met het aantal races per jaar, en de vorm waarin RBR en Verstappen zitten en het gebrek aan vorm bij heel veel concurrenten, verwacht ik wel dat die 100 begin seizoen 2024 wel gehaald gaat worden. Dit jaar zijn er nog 15 races, volgend jaar iets van 23 uit mijn hoofd, en ik denk niet dat daar 35 podia in zitten (het zal wel een keer tegen zitten, motor zegt een keer plof), maar ik verwacht dat het grootste deel wel podia zullen worden. Of er moet een team opeens iets uit de hoge hoed toveren en een enorme sprong naar voren maken, maar dat is onwaarschijnlijk omdat we voor langere tijd met deze regels zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik mag hier zeker niets te koop aan bieden? (F1-store return-policy is absurd)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Laatst online: 19-09 11:35
Trek daar 4 podiums uit 2014 vanaf...
Dus met 61 podiums 4x wereld kampioen (2010,2011,2012,2013)

RichardVos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.K.
Fox-Racing schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Trek daar 4 podiums uit 2014 vanaf...
Dus met 61 podiums 4x wereld kampioen (2010,2011,2012,2013)
Trek daar nog eens 8 podia uit 2009 van af.
Dus met 53 podia 4x WK* :P

Ocon doet het gewoon prima toch dit seizoen?

Ik vind juist Gasly erg tegenvallen dit seizoen. Hij had wel grote woorden begin dit jaar, maar Tsunoda is hem vooralsnog de baas (ook niet bepaald het grootste talent).

[ Voor 57% gewijzigd door P.K. op 02-06-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gasly valt mij ook tegen, inderdaad, maar het lijkt ook alsof Tsunoda iets stabieler is gaan presteren. Misschien ligt de auto Tsunoda beter en Gasly minder. Heb eigenlijk niet zoveel over hen in de media gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Laatst online: 19-09 11:35
P.K. schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Trek daar nog eens 8 podia uit 2009 van af.
Dus met 53 podia 4x WK* :P
Ahh... Ja stom 2009 ook natuurlijk |:(

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 14:52

Wom

Mad-Matt schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:39:
Ik mag hier zeker niets te koop aan bieden? (F1-store return-policy is absurd)
Er is een V&A gedeelte waar je non-IT zaken kunt aanbieden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Wom op 02-06-2022 10:22 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Wom schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:22:
[...]

Er is een V&A gedeelte waar je non-IT zaken kunt aanbieden :)
Goed om te weten :)
Thanks.

Gelukt, mocht iemand nog een Lando polo zoeken, daar staat hij ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Mad-Matt op 02-06-2022 10:47 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Tomcatter_31 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:58:
[...]

En dat is hij ook geworden, de enige race dat hij op merit voor Max stond (met rode vlag in de qualy) "mag" hij ook gewoon winnen. Jeddah had hij pech met de rode vlag maar waren Max en Charles ook een stuk sneller.

(psssst in Monaco ook, maar ja)

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
Die media is ook gelijk tenenkrommend met hun berichtgeving... Max heeft een keer zijn weekend niet en gelijk is Perez al bestempeld als titelkandidaat en dingen als "nou max heeft nog nooooit zoiets meegemaakt"..
Ik las ook iets met "powerrankings" en zo, maar dat zal wel met de gokverslaafden te maken hebben..

..diepe zucht..
Laat mij nou maar gewoon genieten van de leuke verstandhoudingen en een goed team..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

murphydrz schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:05:
Die media is ook gelijk tenenkrommend met hun berichtgeving... Max heeft een keer zijn weekend niet en gelijk is Perez al bestempeld als titelkandidaat en dingen als "nou max heeft nog nooooit zoiets meegemaakt"..
Ik las ook iets met "powerrankings" en zo, maar dat zal wel met de gokverslaafden te maken hebben..

..diepe zucht..
Laat mij nou maar gewoon genieten van de leuke verstandhoudingen en een goed team..
Ja ach, Perez heeft een dnf minder, hij zit er qua punten gewoon goed bij. Maar wel met de kanttekeningen van de DNF van Max én dat Sainz compleet ondermaats presteerd. Red Bull en Ferrari zijn mijlenver voor op de rest van het veld, dus minimaal P4 om te beginnen. Maar hij doet het gewoon prima 3 maal een 2e plaats en een win. Kun je nog als goedmakertje zien voor Jeddah, waar hij weinig fout deed.

Hij past prima bij deze generatie auto's blijkbaar, wat grappig is dat hij voorheen niet meer dan een sub-topper was in een mid-field auto. Hij is zeker geen titelkandidaat tenzij Max nog meer dnf's aan elkaar rijgt. Het lijkt er meer op dat Max wat meer moeite heeft in de kwalificatie met deze auto's, maar in de races zit ie, met uitzondering van Jeddah, er met gemak ver vandaan.

Het enige probleem zou wellicht kunnen worden als Perez gaat denken dat ie een kans heeft en daardoor ineens Max in de weg gaat rijden ipv te helpen. Ferrari zal zeker sterk terugkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomcatter_31
pro_6or schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:00:
[...]

En dat is hij ook geworden, de enige race dat hij op merit voor Max stond (met rode vlag in de qualy) "mag" hij ook gewoon winnen. Jeddah had hij pech met de rode vlag maar waren Max en Charles ook een stuk sneller.

(psssst in Monaco ook, maar ja)
Blijf opmerkelijk vinden hoe mensen hun best doen om te overtuigen dat Bottas wel wingman van Hamilton was, maar dat Perez dat niet zou zijn bij Max. Alsof de situatie bij Red Bull veel beter is. De situatie is gewoon hetzelfde. Max is degene die voor de titel gaat binnen dat team en hij is in strijd met Leclerc dit seizoen. Ik ben ook overtuigd (mijn mening) dat als die Ferrari er niet tussen had gezeten in Monaco, dat Perez gewoon aan de kant had gemoeten voor Max. Max is nu het lieverdje in het team en ook de betere coureur, dus zetten ze hun geld op hem. Vroeger was Vettel het lieverdje en kreeg hij de voorkeur. Red Bull heeft al heel lang voorkeur voor 1 rijder in het team. Maar als Mercedes het doet is het uit den boze en wordt er wingman geroepen en als RB het doet gaan mensen in de verdediging dat het daar echt heel anders is....ok, sure.... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Tomcatter_31 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:26:
[...]

Blijf opmerkelijk vinden hoe mensen hun best doen om te overtuigen dat Bottas wel wingman van Hamilton was, maar dat Perez dat niet zou zijn bij Max. Alsof de situatie bij Red Bull veel beter is. De situatie is gewoon hetzelfde. Max is degene die voor de titel gaat binnen dat team en hij is in strijd met Leclerc dit seizoen. Ik ben ook overtuigd (mijn mening) dat als die Ferrari er niet tussen had gezeten in Monaco, dat Perez gewoon aan de kant had gemoeten voor Max. Max is nu het lieverdje in het team en ook de betere coureur, dus zetten ze hun geld op hem. Vroeger was Vettel het lieverdje en kreeg hij de voorkeur. Red Bull heeft al heel lang voorkeur voor 1 rijder in het team. Maar als Mercedes het doet is het uit den boze en wordt er wingman geroepen en als RB het doet gaan mensen in de verdediging dat het daar echt heel anders is.... ok.... :D
Mwoa, wel met een groot onderscheid, bij Merc wist je sinds Rosberg dat er heel veel moest gebeuren wilde Hamilton niet kampioen worden vanaf race 1. Als er dan nog team orders zijn, mja, dan ben je geen wingman meer, maar een voetenmatje. Je zag ook bij Bottas vorig jaar dat ie er geen bok meer in had. Beetje falicante mismanagement van Mr. supermanager Wolff himself.

Perez is de duidelijke nummer 2, daar niet van, de vraag is in hoeverre dat Perez zelf ook vindt. Als we straks 6 races verder zijn en Max wint er 4 van en Perez niks, dan lijkt het me logisch dat hij Max blijft helpen waar kan. En als hij voorop ligt met een Ferrari als 2e en dan pas Max, dan is het logisch dat hij wint.

Over Wolff en zijn adviseur gesproken die weer terug naar de FIA gaat. Ja het is een draaideur-wereld net als politiek vs grote bedrijven, maar het blijft treurig om te zien dat een persoon die centraal zou moeten staan in de Pink Mercedes affaire, meer invloed krijgt dan ooit tevoren. Als je plannen steelt (Mclaren/Ferrari Spygate 2008) dan is het foute boel, geef je de plannen als meewerkende partij, dan krijgt de ontvangende partij de straf en zelf krijg je geen enkele kritiek. Ik blijf het nogal erg fout vinden dat iemand een dergelijke doodzonde begaat (In F1 termen) en alleen maar méér invloed krijgt.

ipv dat de F1 van grote autofabrikanten af probeerd te komen, wordt het alleen maar erger. En er komt een dag dat Mercedes en andere fabrikanten doei zeggen en dan wordt het veld gedecimeerd.

Pagina: 1 ... 58 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics