CAPSLOCK2000 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:53:
[...]
Laat ik dan toch nog maar even wat onderbouwing geven want de term "mishandeld" komt van jou en is nog wat zwaarder dan wat ik schreef. Maar ik vind inderdaad dat RB keihard is op het onmenselijke af. Dat Mercedes teamorders gebruikt zegt verder niks over RedBull, maar de vergelijking is interessant want Mercedes staat bekend als een machine. Ze hebben hun 'no blame' cultuur daar niet voor niets, dat is hard nodig in een dergelijke omgeving waar alles wordt gestuurd door cijfers. Maar goed, ook de manier waarop Mercedes met Bottas omging was niet echt fijn, daar ben ik het wel mee eens. De manier waarop ze zijn overwinningen vierden, of vooral niet vierden, was af en toe ronduit hufterig, zoals die keer dat hij in z'n eentje z'n overwinningsbiertje alleen moest drinken omdat het team was afgetaaid omdat Hamilton niet had gewonnen.
RB verschilt van andere teams omdat keer op keer alleen Verstappen de nieuwe onderdelen krijgt en z'n teamgenoot niet. Overal gebeurt het vast wel eens en ik heb ook niet de illusie dat wij alle details mee krijgen maar bij RB lijkt het standaard.
Het tweede punt is dat Albon en Gasly te vroeg naar RB zijn gepromoveerd waardoor ze onderuit gingen. Dat heeft Albon bijna(?) z'n carierre gekost. Vraagteken achter bijna omdat Williams niet echt een plek is waar hij zich kan bewijzen.
Ergens is het misschien heel mooi dat die jonge mannen zo vroeg de kans kregen om zich te bewijzen maar imho was de verwachting onredelijk, maar ja zo'n aanbod kun je niet weigeren. Daarom voelt het alsof Redbull een oneerlijk gokspel speelt met de carriere van hun coureurs.
Het derde punt is de manier waarop Ricciardo alle schuld in de schoenen geschoven kreeg na zijn botsing met Verstappen voelde ook niet goed. Het spookte al een tijdje maar toen was duidelijk dat het team voor Verstappen had gekozen en Ricciardo niet meer belangrijk was.
Vandaar dat ik zeg dat: "RedBull staat niet bekend als een team dat goed voor z'n coureurs zorgt, zeker de partners van Verstappen worden iedere keer honds behandeld." En daar sta ik achter. Ze staan niet bekend als een team dat goed voor z'n coureurs zorgt. Misschen wel onterecht, maar dat verandert niks aan hoe er over ze gedacht wordt.
Ik denk dat je wel een flinke kanttekening (of asterisk) moet zetten dat Red Bull enorm veel geld pompt in die junioren, ze al vroeg financiert. En ja, de juniors die een kans krijgen, daar wordt hard mee omgegaan, maar het is niet alsof ze 4 coureurs in een stoeltje laten roteren. Gasly kon niet met de druk om, Albon was eigenlijk al een knee-jerk move omdat ze gewoon niemand anders hadden. En kijk eens naar de red bull junioren van afgelopen decennium. Ik denk niet dat ze veel te klagen hebben. Zijn stuk voor stuk zeer capabele en gerespecteerde coureurs in hun klasses.
Dat ze het niet in de F1 ver geschopt hebben, wil niet zeggen dat het allemaal psychologische wrakken zijn geworden die moeten leven van hun mcdonalds baantje. Bekijk het van de andere kant. Perez was nu werkelijk nergens zonder Red Bull, misschien 2e reserve coureur bij Aston Martin. Albon was misschien aan het prutsen in de Formule E, nu zit ie gewoon in de formule 1 en is gerespecteerd.
Kijk maar eens hoeveel % van de coureurs Red Bull junior is geweest. Daar kan geen enkele andere junior tent aan tippen. Vergeet niet dat het een miljardensport is, en hoe om meer geld het gaat hoe zwaarder het is. Als ik kijk naar de gemiddelde MKB-bedrijf, vind ik ze nog wel poeslief. Het is en blijft top sport. Het is niet alsof de coureurs aangerand en psychologisch verkracht worden zoals bij het turnen.....
Ik vind Red Bull overigens zeer mild geworden. Vips, die rijdt intussen ook al enkele jaren alweer in de junior klasses en straalt ook nog niet je-van-het uit. De echte toppers in de junior klasse zitten bij andere junior programma's. En laten nou net de junior programma's waar de junioren al helemaal geen kans krijgen. Dan denk ik dat je meer kritiek op bijv Renault kan hebben dan een Red Bull. Die hebben een junior programma, maar ze doen er feitelijk niks mee. Behalve talent weghouden bij andere teams. Ze hebben blijkbaar iemandvan 40+, hoe goed hij ook wel niet is, dan iemand waarmee je een toekomst kunt bouwen, Piastri.
Dus ja, het is hard, maar overdrijven is een kunst. Ze proberen en doen ten minste iets. Piastri zijn carriere is eerder naar de klote dan die van Albon. Weinig rookies die in het eerste jaar F3 winnen, dan meteen in het eerste jaar F2 winnen, en dan langs de zijlijn moet staan omdat opa Alonso nog door wilt gaan en Renault te laf is. Nee dat is lekker.
Dat Piastri dit jaar met zijn duimpjes moet spelen is niks anders dan een schande. Dan gaat Red Bull een stuk beter met de junioren om, die krijgen tenminste nog een kans. Bij Renault pretenderen ze dat je een kans krijgt.
Overigens, de enige Red Bull junior die niet meer raced is Alguersuari, en die is er zelf mee gestopt omdat ie er geen bok meer in had.
[
Voor 3% gewijzigd door
siggy op 30-05-2022 16:29
]