[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.286.985 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:23

Dazzler2120

FP ProMod
pro_6or schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:19:
[...]

Kijk, toen ze de Mercedes tekeningen kregen was dat gewoon om auto 3 en 4 op de grid te hebben als rugdekking. Dus dat was met medewerking beide teams. Maar dit, is gewoon diefstal. Ergens hoop ik dat redbull bewijs heeft van het downloaden. Maar kunnen ze dit soort afleidingen gebruiken?

Er klopt geen zak van en dat de FIA het zo maar laat gebeuren, alweer, dat is klote.
Zullen we daadwerkelijke conclusies overlaten aan evt. onderzoeken en de teams 8)7 Wij weten totaal niet genoeg om te kunnen bepalen of dit wel of niet diefstal is, of het wel of niet klopt en of ze inderdaad het concept van RB gekopieerd hebben, of dat het een eigen concept was, die ze verder hebben ontwikkeld o.b.v. de ervaringen van RB met een vergelijkbaar concept.
Wat 'n Marko zegt, neem ik altijd even met een flinke korrel zout.... Het zou me niets verbazen als hij niet weet wat downloaden überhaupt betekent.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:23
Denk ook dat Ferrari ijzersterk gaat terug komen in Monaco hele jaar al de snelste auto in de langzame bochten.
Hopen als het zo is red bull podium kan pakken nog en schade beperken.
Komen genoeg high speed circuits aan.
En erg benieuwd wat Mercedes gaat doen in Monaco maar vooral daarna... Zijn de problemen straks echt opgelost komen ze er echt tussen?

Gaat spannend worden komende weken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ferrari met een 1-2 in Monaco lijkt mij ook het meest waarschijnlijk. Als Max daar dan derde kan worden, is het prima. Daarna wordt het interessant wie het best kan door ontwikkelen en de minste betrouwbaarheids issues heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Exocet schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:28:
Ferrari met een 1-2 in Monaco lijkt mij ook het meest waarschijnlijk. Als Max daar dan derde kan worden, is het prima. Daarna wordt het interessant wie het best kan door ontwikkelen en de minste betrouwbaarheids issues heeft.
Ben wel benieuwd. Listig circuit dat Monaco en foutjes zijn zo gemaakt. Een 1-2 voor Ferrari is zeker mogelijk, maar lijkt me dus niet vanzelfsprekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-09 18:15
Met de huidige vorm die Sainz heeft zie ik nog wel een 1. Leclerc en 2. Verstappen en 3. Perez zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
Het weer is ook wat onzeker op dit moment. lijkt droog te worden maar avonden en de maandag staan al buien in de planning. Kan zo omslaan daar of blijven hangen
Zou leuk zijn lekker natte monaco, ben ook erg benieuwd hoe goed Leclerc is op een nat weg dek ten opzichte van Max en Lewis nu hij een goede auto heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door d-vine op 24-05-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
mitalp schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:41:
[...]

Mercedes was juist langzaam in sector 3 en had daar de 5e tijd op 0,362 sec van Ferrari en 0,287 sec van RB. Ze waren het snelst in sector 1, runner up in sector 2 en ze verloren eigenlijk alle voorsprong weer in sector 3.

Op basis van sector 3 kun je volgens die analogie concluderen dat Ferrari en RB het samen gaan uitvechten in Monaco. Vorig jaar was Ferrari echter 0,3 sec langzamer (dan RB) in sector 3 van Barcelona, maar toch de snelste in Monaco tijdens de Q...
Ik zat naar de sectortijden in de race te kijken, jij wellicht naar sectortijden in kwalificatie? Kwalificatie is natuurlijk wel een betere graadmeter, want in Monaco draait het puur om een goede snelheid over 1 ronde om pole te pakken. In de race kan je makkelijk rustig aan doen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
Boinkie schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:54:
Met de huidige vorm die Sainz heeft zie ik nog wel een 1. Leclerc en 2. Verstappen en 3. Perez zijn.
Als de in het verleden behaalde resultaten iets zeggen dan kun je Leclerc ook wel afstrepen. Die heeft in Monaco nog nooit de finish gezien, noch F2 (sprint en feature race niet), noch F1, noch dit jaar de historische GP van Monaco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Voor een 1-2 moet meneer Sainz wel zn auto uit de muur houden :P En in zn huidige doen schat ik de kans nog best reëel dat ie m wel ergens in de muur parkeert.
RobertMe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:07:
[...]

Als de in het verleden behaalde resultaten iets zeggen dan kun je Leclerc ook wel afstrepen. Die heeft in Monaco nog nooit de finish gezien, noch F2 (sprint en feature race niet), noch F1, noch dit jaar de historische GP van Monaco.
Vandaar de memes ;) Zn trackrecord biedt iig wel hoop voor Max hehe

[ Voor 30% gewijzigd door JEightyFive op 24-05-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Vergeet niet dat Leclerc Monaco nog nooit uitgereden heeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:17

StarWing

Huh ?!?

Ik vraag me af wat MB gaat doen, volgens menig andere coureur waren net zij de snelste in de bochtige stukken. De data van afgelopen weekend laat iets anders zien, misschien heeft dit te maken met de veranderde setup nav hun updates.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

JEightyFive schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:11:
[...]

Voor een 1-2 moet meneer Sainz wel zn auto uit de muur houden :P En in zn huidige doen schat ik de kans nog best reëel dat ie m wel ergens in de muur parkeert.

[...]

Vandaar de memes ;) Zn trackrecord biedt iig wel hoop voor Max hehe
Max heeft ook wel ervaring met de muren van Monaco .. ".. anders ga je hier rechtdoor, Max?"

(of was dat Jos? :) )

[ Voor 6% gewijzigd door pjottum op 24-05-2022 09:43 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
Elke top coureur heeft de auto wel eens in de vangrail geparkeerd niets nieuws en hoort erbij als je de limiet opzoekt... Maakt het ook weer leuk.
Alleen de optocht met de race is wat minder

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Leclerc vs Monaco 0-6*
2017 F2 Feature Race:
In the 2017 F2 Feature race, Leclerc was looking like he was going to win, before a suspension failure forced him to retire the car. It turned out to be an even worse weekend for him. In the sprint race on Sunday, he was forced to start from the back of the grid, but couldn’t make up places before an electrical issue forced him to retire yet again.

2018 Monaco Grand Prix:
Leclerc landed himself an F1 seat for Sauber in 2018. He took the world of F1 by storm, performing spectacularly throughout the year, but Monaco turned out to be a disaster yet again. A brake fail at the 2018 Monaco GP, led to him crashing into the back of Brendon Hartley’s car, ending his race.

2019 Monaco Grand Prix:
Leclerc joined Ferrari in 2019, and was tipped as the driver to bring glory days back to Ferrari. For his home outing however, it was the same old story. A strategy goof up during Qualifying saw him get knocked out of Q1 before a collision damage took him out on Sunday.

2021 Monaco Grand Prix:
After a year’s gap, the Monaco GP returned in 2021. This time it seemed like Leclerc had it all under control, as he qualified P1 for Sunday’s race. However, a last gasp crash in the last sector during Q3, damaged his car, and he couldn’t even start the race next day.

Leclerc’s crash at the 2022 Monaco Historic Grand Prix
Leclerc’s woes at home began even before F1 reached the Principality. At the Monaco Historic GP earlier this month, Leclerc took Ferrari legend Niki Lauda’s Title winning Ferrari out for a spin around the track.

* Heb 2017 dubbel geteld vanwege 2 races.

Bron: https://thesportsrush.com...ed-to-be-a-curse-for-him/

[ Voor 4% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-05-2022 09:46 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

@basvn Heb je toevallig nog die tekening in handen kunnen krijgen van de race? :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
d-vine schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:45:
Elke top coureur heeft de auto wel eens in de vangrail geparkeerd niets nieuws en hoort erbij als je de limiet opzoekt... Maakt het ook weer leuk.
Alleen de optocht met de race is wat minder
Je kunt de auto wel eens in de vangrail zetten, je kunt de auto vaak in de vangrail zetten (zoals Verstappen, volgens mij ook maar één of twee finishes in Monaco?) en je kunt een race nooit finishen ondanks laten we in ieder geval 4 races tellen.

Overigens is het dan ook weer zo dat Verstappens uitvalbeurten in 2015 en 2016 door eigen toedoen kwamen en niet door mechanische problemen. 2015 dan de crash met Grosjean, 2016 buiten de droge lijntjes achter Sainz. En in 2018 dan de crash in FP3 die tot geen Q leidde, wat dan wel ook Verstappens laatste "grote" fout was in de rest van zijn carrière. Op wat discutabele momenten met bv Hamilton na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

G_Dragon schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:03:
@basvn Heb je toevallig nog die tekening in handen kunnen krijgen van de race? :)
Heb begrepen van de twitter van de maker, dat het wat langer kan duren.

[ Voor 13% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-05-2022 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Dazzler2120 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:21:
[...]

Zullen we daadwerkelijke conclusies overlaten aan evt. onderzoeken en de teams 8)7 Wij weten totaal niet genoeg om te kunnen bepalen of dit wel of niet diefstal is, of het wel of niet klopt en of ze inderdaad het concept van RB gekopieerd hebben, of dat het een eigen concept was, die ze verder hebben ontwikkeld o.b.v. de ervaringen van RB met een vergelijkbaar concept.
Wat 'n Marko zegt, neem ik altijd even met een flinke korrel zout.... Het zou me niets verbazen als hij niet weet wat downloaden überhaupt betekent.
Waarom. Het is niet allee de sidepod maar de vloer richting achterwielen. Het is een kopie. Het enige dat we over hoeven te laten is het vinden van bewijs. Maar hoe. Wellicht die download access.

Zelfs AT die de informatie heeft maakt hem niet 1 op 1 hetzelfde (omdat dan alle andere midfield teams zouden protesteren, en terecht).

een treffende spreuk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Dazzler2120 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:21:
[...]

Iemand heeft een wat uitgebreidere vergelijking gemaakt met de Aston Martin A- en B-specs en de RB18 (7 foto's). Er zijn zoveel dingen aan die auto opeens radicaal anders en vrijwel precies hetzelfde als de Red Bull dat het alleen wiskundig gezien nog maar mogelijk is dat het toeval is. Of beide teams moeten f1-2022-car-generator.com gebruikt hebben natuurlijk 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 19:49
Tsja en als RBR en AT straks met 4 RB18's op de grid verschijnen is de wereld te klein :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

rodie83 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:42:
[...]

Ben wel benieuwd. Listig circuit dat Monaco en foutjes zijn zo gemaakt. Een 1-2 voor Ferrari is zeker mogelijk, maar lijkt me dus niet vanzelfsprekend.
precies; zo veel variabelen (rode vlag?!) -alles- moet jusit vallen wil je dat winnen

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Illegal_Alien schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Heb begrepen van de twitter van de maker, dat het wat langer kan duren.

[Twitter]
Ah oke, dan wachten we rustig af!
Dank je wel :)

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:17
Benieuwd of dit nog een staartje gaat hebben :D

[ Voor 11% gewijzigd door GermanPivo op 24-05-2022 10:53 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

GermanPivo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:52:

[Twitter]
Camera's op de auto blijven vaak aan staan, dus dat zal dan wel ergens bij een team terecht gekomen zijn.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:05
GermanPivo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:52:

[Twitter]
Iemand moet even Red Bull Taggen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Kijk hoe groot die achterband lijkt bij zij PA, ze lopen denk ik een halve meter erachter ofzo.

Hij raakt die achtervleugel echt niet aan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TrekDr0p schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:33:
Kijk hoe groot die achterband lijkt bij zij PA, ze lopen denk ik een halve meter erachter ofzo.

Auto zal wel al zijn opgetild en een karretje er onder staan, want de schaduwen bij banden zien er ook nogal gek uit.

Daarnaast lijk ik ook 2 pixels te zien die zijn duim zouden kunnen zijn, en dan dus voor de vleugel, terwijl zijn hand zich achter de vleugel bevindt.

Edit:
Ik denk trouwens niet dat zoals @basvn aangeeft ze iets aan de T-cam hebben. Welke T-cam? Juist, die is er al afgehaald (want die zijn in beheer van FOM). Daarnaast is Hamilton ook al omgekleed. Dus dit is niet 2 minuten na de race. Maar in het halfuur na de race of zo waarbij de auto's nog bij de FIA garage staan om gewogen te worden.

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 24-05-2022 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:40

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Als je naar deze video kijkt dan lijkt het of hij tussen een dranghek en de auto van Perez loopt, maar het lijkt niet dat hij de achtervleugel van Perez raak in deze video.... Misschien eerder of later wel ;)

https://twitter.com/LuisArochi24/status/1529029467271794689

[ Voor 24% gewijzigd door Mr.Viper op 24-05-2022 11:38 ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:17
TrekDr0p schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:33:

Angela Cullen is 157 cm groot, met een band van tegenwoordig 72 cm hoor, kan het best.
Loopt wel voor het hek langs, maar lijkt geen opzettelijke aanraking in ieder geval (als hij hem al aanraakt).

Leuk discussie voer wel >:)

@Mink Z. Je was te snel voor m'n ninja edit :+

[ Voor 22% gewijzigd door GermanPivo op 24-05-2022 11:40 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Laatst online: 19:24
GermanPivo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Angela Cullen is 1.57 cm groot, met een band van tegenwoordig 72 cm hoor, kan het best.
Dan zou die band ruim 45x zo hoog moeten zijn als Angela.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Mr.Viper schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:36:
Als je naar deze video kijkt dan lijkt het of hij achter een dranghek langs loopt en dus niet in de buurt is van de achtervleugel van Perez.

https://twitter.com/LuisArochi24/status/1529029467271794689
Haha. Compleet fake news dus en zie je maar weer hoe één foto een hele discussie (/hetse) kan doen oplaaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Laatst online: 19:24
RobertMe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:39:
[...]

Haha. Compleet fake news dus en zie je maar weer hoe één foto een hele discussie (/hetse) kan doen oplaaien.
Volgens mij wurmt hij zich tussen de auto en het hek door. Je ziet het hek achter hem verdwijnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• basvn
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

https://streamable.com/mmx1yy

opgelost :)

[ Voor 28% gewijzigd door basvn op 24-05-2022 11:41 ]

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
De vraag is natuurlijk wel, wat doet hij daar?

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
Dit seizoen blijft het budgetplafond onderwerp van discussie. De grote 3 eisten eerst een verhoging van het budetplafond bij 6 sprint races. Daarna bleek dat ze eerder een korting op het budgetplafond van klantenteams hadden bedongen als deze onderdelen van hun inkopen. Daarna werden inflatie en vrachtkosten als reden opgegeven om het budgetplafond te verhogen.

P.S. het Is een beetje een lange samenvatting geworden :$
  • In Miami kwam er een nieuw hoofdstuk bij. Ferrari teambaas Mattia Binotto merktte op dat het niet meer mogelijk is bij elke race met nieuwe onderdelen te komen. "Gezien het ontwikkeltempo moeten bepaalde teams al tegen de grenzen van hun budgetplafond aanlopen". In de media werd vooral Red Bull genoemd maar dit geldt ook voor Mercedes.
  • Formule 1 teams loeren naar elkaar om te zien wat dat ander doet. Er wordt specifiek vastgelegd wat individuele teams aan onderdelen meenemen en naar welke race. Vroeger lag de nadruk op techniek om te zien of bepaalde onderdelen een snellere rondetijd opleverde en zodoende te leren van je tegenstander.
  • Tegenwoordig leggen teams een tweede lijst aan met welke nieuwe onderdelen worden meegenomen en wat ze kosten. Een voorvleugel of ondervloer kost 100.000 euro, een achtervleugel kost 65.000 euro. het maakt daarbij niet uit of het een Haas of een Ferrari is. Een voorbeeld, het bedrag aan upgrades die McLaren voor 2 wagens naar Barcelona heeft meegebracht komt uit op 700.000 euro zonder reseveonderdelen.
  • Sinds de invoering van het budgetplafond is het wantrouwen tussen teams eigenlijk alleen maar toegenomen. Er is een nieuw speelveld van grijze gebieden en mazen in de regelgeving ontstaan. Door het specificeren van de ontwikkelkosten willen teams te weten komen of tegenstanders een eerlijk spel spelen.
  • De top teams reserveren ongeveer 10% van hun budget aan ontwikkelingskosten, dus ongeveer 14 miljoen Dollar op een budget van 140 miljoen Dollar. Kleinere teams hebben meer ruimte omdat ze minder medewerkers in dienst hebben en daardoor ook minder loonkosten. Materiaalkosten worden alleen voor nieuwe onderdelen berekend. De windtunnel draait per uur en ingenieurs worden betaald op basis van hoe de regels het toelaten.
  • Volgens deze berekening zitten Red Bull en Mercedes, sinds de grand prix van Barcelona, theoretisch gezien al tegen de grens aan van wat ze aan nieuwe onderdelen nog kunnen uitgeven. Experts menen als het allemaal eerlijk verloopt er na de grand prix van Canada geen verdere ontwikkeling mogelijk is. Een teambaas zou hebben gezegd "of we ontslaan 50 medewerkers" terwijl Red Bull teambaas Christian Horner aangeeft "dan kunnen sommige teams niet meer aan de laatste races deelnemen".
  • Het budgetplafond voor dit seizoen staat op 141,2 miljoen Dollar. Teams zoals Alfa Romeo, Haas of Williams zouden theoretisch meer speelruimte moeten hebben maar hebben domweg het extra geld niet.
  • Historisch gezien zou het budgetplafond op 175 miljoen Dollar moeten liggen. Door de Corona pandemie stonden enkele Formule 1 teams op omvallen. Er is toen besloten het budgetplafond in 3 stappen te verlagen van 145 miljoen in het eerst jaar naar 140 miljoen in het 2e jaar en uiteindelijk naar 135 miljoen Dollar in het derde jaar.
  • Ondanks dat Ferrari, Mercedes en Red Bull enige moeite hadden lukte het alle teams in het eerste jaar met een budgetplafond van 145 miljoen te werken. Wat hielp was dat veel gehomologeerde onderdelen van de 2020 wagen naar de 2021 wagens overgezet konden worden. Dat leverde een besparing op van 30 miljoen Dollar. Echter in dit jaar valt het als een kaartenhuis in elkaar. Met pas 6 races in dit seizoen luidt driekwart van de teams al de noodklok.
  • 3 factoren maken het lastig zich aan het budget te houden. het gaat dan nog niet eens om de verlaging van het budgetplafond van 145 naar 140 miljoen. Een factor zou zijn dat er geen onderdelen zijn die meegenomen kunnen worden en dat scheelt al 35 miljoen zo wordt geklaagd (de beparing was toch 30 miljoen?).
  • De 2e factor is de gestegen inflatie die rond 6,1% zou liggen. De vrachtkosten zijn verdubbeld maar ook stroom, brandstof en grondstoffen zijn duurder geworden. Alles bij elkaar zou dit een bedrag van 8,4 miljoen Dollar omvatten.
  • Zonder inflatie zouden de teams zich aan hun ontwikkelingsplan kunnen houden, nu is het halverwege het seizoen einde oefening als de Formule 1 geen inflatietoeslag toestaat. Volgens het regelement zou dit een toeslag van 4 miljoen Dollar zijn als het inflatiepercentage in september 2021 boven de 3% lag. In die periode zat de inflatie net onder de 3%.
  • Teams beargumenteren dat overmacht hun ertoe dwingt de DNA van Formule 1 te verloochenen en binnenkort te zullen stoppen met ontwikkelen. Volgens Alfa Romeo teamsbaas Fred Vasseur heeft inflatie niks te maken met overmacht, "De pandemie was overmacht, inflatie is een normaal proces. Teams die geen lucht meer hebben kunnen makkelijk reageren door hun windtunnel minder te gebruiken of minder onderdelen maken. Voor ons zijn stroom en vrachtkosten duurder geworden. We moeten er op de een of andere manier mee omgaan."
  • Voorstanders voor een toeslag zijn anders bang dat sommige teams hun budget tot 5% zullen overstijgen omdat dit als een klein vergrijp wordt gezien en de strafmaat verloopt via de stewards. Dit kan beslissend zijn in een wereldkampioenschap wanneer je 2 upgrades toevoegt terwijl er eigenlijk geen budget voor is, dan bedrieg je de kluit met een enorm concurrentievoordeel. Als je er vervolgens goedkoop mee wegkomt dan heb je alles goed gedaan.
  • Ook bestaat de angst om trucs waarbij kosten ergens anders worden ondergebracht. De grote teams hebben daar veel mogelijkheden in door het hebben van verschillende bedrijfstakken, daardoor minder personeel hoeft te ontslaan of verhinderen dat ze naar de concurrent overstappen.
  • Op dit moment is er bij het controleren van de financiën te weinig ervaring en transparantie om bedrog uit te kunnen sluiten.
  • De top teams verwachten in de 2e helft van dit seizoen dat verdachtmaking en beschuldigingen zullen toenemen en dat dit de Formule 1 zal beschadigen. Vooral wanneer er nieuwe onderdelen komen terwijl het team rekenkundig boven haar budget zit. Ze vragen daarom de Formule 1 en FIA nog dit seizoen het budgetplafond met een inflatietoeslag te verhogen. Beiden ondersteunen dit verzoek, maar om dit in het financiële regelement vast te leggen moeten 8 van de 10 teams instemmen. Op dit moment zijn Alfa Romeo, Williams en Alpine tegen, Haas weet het nog niet.
  • Alfa Romeo teambaas Fred Vasseur geeft aan "als we de regels nu laten varen dan is dit het einde van het budgetplafond". "als wij het kunnen, kunnen anderen het ook" zegt Alpine teambaas Otmar Szafnauer. De tegenstanders stellen "toen wij instemden met de verlaging van 175 naar 145 miljoen Dollar hebben wij onze verantwoording aan de sport getoond. Het is nu aan jullie om diezelfde verantwoording te tonen."
https://www.auto-motor-un...t-cap-inflationszuschlag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
BasvanS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:17:
[...]

Iemand moet even Red Bull Taggen ;)
Check

Uncheck ;)

[ Voor 4% gewijzigd door d-vine op 24-05-2022 13:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 19:34

sjaool

Every life should have 9 cats

Zo zie je maar weer hoe een foto kan bedriegen. Dit gebeurt dus veel vaker in het nieuws, dus niet alles direct geloven wat er gezegd wordt... Mevrouwtje Coldewijer kan er wat van leren... ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

BasvanS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:45:
[...]

De vraag is natuurlijk wel, wat doet hij daar?
Hetzelfde wat Max deed in Brazilië. Mercedes heeft blijkbaar een vermoeden dat redbull iets doet met de Drs flap (die problemen zijn heus niet zo maar aan de hand) en vragen hem om even te voelen hoe veel weerstand er is op een bepaalde plek.

Nu zal er wel een (binnenskamers) protest gaan volgen.

De redbull is ook wel ineens heel snel op het einde van het Drs stuk.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
sjaool schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Zo zie je maar weer hoe een foto kan bedriegen. Dit gebeurt dus veel vaker in het nieuws, dus niet alles direct geloven wat er gezegd wordt... Mevrouwtje Coldewijer kan er wat van leren... ;)
Red Bull wil er toch het fijne van weten
https://www.telegraaf.nl/...a-na-actie-lewis-hamilton

Iemand even de beelden naar Red Bull doorsturen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Chocoball schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Red Bull wil er toch het fijne van weten
https://www.telegraaf.nl/...a-na-actie-lewis-hamilton

Iemand even de beelden naar Red Bull doorsturen denk ik.
Ik denk dat Red Bull die beelden al wel heeft. Maar de beelden beginnen natuurlijk weer net op het moment dat hij achter de wagen loopt. Wat er vooraf gebeurd zie je dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
sjaool schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:09:
[...]

Ik denk dat Red Bull die beelden al wel heeft. Maar de beelden beginnen natuurlijk weer net op het moment dat hij achter de wagen loopt. Wat er vooraf gebeurd zie je dan weer niet.
Net als MER destijds met MAX zal er wel data zijn vanuit de auto waaruit blijkt dat deze bewogen heeft op exact dat tijdstip..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

BasvanS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Net als MER destijds met MAX zal er wel data zijn vanuit de auto waaruit blijkt dat deze bewogen heeft op exact dat tijdstip..
Vast, maar het zal blijven dat het een storm in een glas water is. Je kunt aan zijn hele houding en aan die van Angela zien dat ze onderweg zijn naar iets en niet op spionagetocht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

sjaool schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Vast, maar het zal blijven dat het een storm in een glas water is. Je kunt aan zijn hele houding en aan die van Angela zien dat ze onderweg zijn naar iets en niet op spionagetocht. ;)
Ja voor zover de beelden op dit moment bewijzen is het ALS hij hem aanraakt geen bewuste actie. (In hoeverre dat uitmaakt voor een boete is voor de FIA.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:45:
Dit seizoen blijft het budgetplafond onderwerp van discussie. De grote 3 eisten eerst een verhoging van het budetplafond bij 6 sprint races. Daarna bleek dat ze eerder een korting op het budgetplafond van klantenteams hadden bedongen als deze onderdelen van hun inkopen. Daarna werden inflatie en vrachtkosten als reden opgegeven om het budgetplafond te verhogen.

P.S. het Is een beetje een lange samenvatting geworden :$
  • In Miami kwam er een nieuw hoofdstuk bij. Ferrari teambaas Mattia Binotto merktte op dat het niet meer mogelijk is bij elke race met nieuwe onderdelen te komen. "Gezien het ontwikkeltempo moeten bepaalde teams al tegen de grenzen van hun budgetplafond aanlopen". In de media werd vooral Red Bull genoemd maar dit geldt ook voor Mercedes.
  • Formule 1 teams loeren naar elkaar om te zien wat dat ander doet. Er wordt specifiek vastgelegd wat individuele teams aan onderdelen meenemen en naar welke race. Vroeger lag de nadruk op techniek om te zien of bepaalde onderdelen een snellere rondetijd opleverde en zodoende te leren van je tegenstander.
  • Tegenwoordig leggen teams een tweede lijst aan met welke nieuwe onderdelen worden meegenomen en wat ze kosten. Een voorvleugel of ondervloer kost 100.000 euro, een achtervleugel kost 65.000 euro. het maakt daarbij niet uit of het een Haas of een Ferrari is. Een voorbeeld, het bedrag aan upgrades die McLaren voor 2 wagens naar Barcelona heeft meegebracht komt uit op 700.000 euro zonder reseveonderdelen.
  • Sinds de invoering van het budgetplafond is het wantrouwen tussen teams eigenlijk alleen maar toegenomen. Er is een nieuw speelveld van grijze gebieden en mazen in de regelgeving ontstaan. Door het specificeren van de ontwikkelkosten willen teams te weten komen of tegenstanders een eerlijk spel spelen.
  • De top teams reserveren ongeveer 10% van hun budget aan ontwikkelingskosten, dus ongeveer 14 miljoen Dollar op een budget van 140 miljoen Dollar. Kleinere teams hebben meer ruimte omdat ze minder medewerkers in dienst hebben en daardoor ook minder loonkosten. Materiaalkosten worden alleen voor nieuwe onderdelen berekend. De windtunnel draait per uur en ingenieurs worden betaald op basis van hoe de regels het toelaten.
  • Volgens deze berekening zitten Red Bull en Mercedes, sinds de grand prix van Barcelona, theoretisch gezien al tegen de grens aan van wat ze aan nieuwe onderdelen nog kunnen uitgeven. Experts menen als het allemaal eerlijk verloopt er na de grand prix van Canada geen verdere ontwikkeling mogelijk is. Een teambaas zou hebben gezegd "of we ontslaan 50 medewerkers" terwijl Red Bull teambaas Christian Horner aangeeft "dan kunnen sommige teams niet meer aan de laatste races deelnemen".
  • Het budgetplafond voor dit seizoen staat op 141,2 miljoen Dollar. Teams zoals Alfa Romeo, Haas of Williams zouden theoretisch meer speelruimte moeten hebben maar hebben domweg het extra geld niet.
  • Historisch gezien zou het budgetplafond op 175 miljoen Dollar moeten liggen. Door de Corona pandemie stonden enkele Formule 1 teams op omvallen. Er is toen besloten het budgetplafond in 3 stappen te verlagen van 145 miljoen in het eerst jaar naar 140 miljoen in het 2e jaar en uiteindelijk naar 135 miljoen Dollar in het derde jaar.
  • Ondanks dat Ferrari, Mercedes en Red Bull enige moeite hadden lukte het alle teams in het eerste jaar met een budgetplafond van 145 miljoen te werken. Wat hielp was dat veel gehomologeerde onderdelen van de 2020 wagen naar de 2021 wagens overgezet konden worden. Dat leverde een besparing op van 30 miljoen Dollar. Echter in dit jaar valt het als een kaartenhuis in elkaar. Met pas 6 races in dit seizoen luidt driekwart van de teams al de noodklok.
  • 3 factoren maken het lastig zich aan het budget te houden. het gaat dan nog niet eens om de verlaging van het budgetplafond van 145 naar 140 miljoen. Een factor zou zijn dat er geen onderdelen zijn die meegenomen kunnen worden en dat scheelt al 35 miljoen zo wordt geklaagd (de beparing was toch 30 miljoen?).
  • De 2e factor is de gestegen inflatie die rond 6,1% zou liggen. De vrachtkosten zijn verdubbeld maar ook stroom, brandstof en grondstoffen zijn duurder geworden. Alles bij elkaar zou dit een bedrag van 8,4 miljoen Dollar omvatten.
  • Zonder inflatie zouden de teams zich aan hun ontwikkelingsplan kunnen houden, nu is het halverwege het seizoen einde oefening als de Formule 1 geen inflatietoeslag toestaat. Volgens het regelement zou dit een toeslag van 4 miljoen Dollar zijn als het inflatiepercentage in september 2021 boven de 3% lag. In die periode zat de inflatie net onder de 3%.
  • Teams beargumenteren dat overmacht hun ertoe dwingt de DNA van Formule 1 te verloochenen en binnenkort te zullen stoppen met ontwikkelen. Volgens Alfa Romeo teamsbaas Fred Vasseur heeft inflatie niks te maken met overmacht, "De pandemie was overmacht, inflatie is een normaal proces. Teams die geen lucht meer hebben kunnen makkelijk reageren door hun windtunnel minder te gebruiken of minder onderdelen maken. Voor ons zijn stroom en vrachtkosten duurder geworden. We moeten er op de een of andere manier mee omgaan."
  • Voorstanders voor een toeslag zijn anders bang dat sommige teams hun budget tot 5% zullen overstijgen omdat dit als een klein vergrijp wordt gezien en de strafmaat verloopt via de stewards. Dit kan beslissend zijn in een wereldkampioenschap wanneer je 2 upgrades toevoegt terwijl er eigenlijk geen budget voor is, dan bedrieg je de kluit met een enorm concurrentievoordeel. Als je er vervolgens goedkoop mee wegkomt dan heb je alles goed gedaan.
  • Ook bestaat de angst om trucs waarbij kosten ergens anders worden ondergebracht. De grote teams hebben daar veel mogelijkheden in door het hebben van verschillende bedrijfstakken, daardoor minder personeel hoeft te ontslaan of verhinderen dat ze naar de concurrent overstappen.
  • Op dit moment is er bij het controleren van de financiën te weinig ervaring en transparantie om bedrog uit te kunnen sluiten.
  • De top teams verwachten in de 2e helft van dit seizoen dat verdachtmaking en beschuldigingen zullen toenemen en dat dit de Formule 1 zal beschadigen. Vooral wanneer er nieuwe onderdelen komen terwijl het team rekenkundig boven haar budget zit. Ze vragen daarom de Formule 1 en FIA nog dit seizoen het budgetplafond met een inflatietoeslag te verhogen. Beiden ondersteunen dit verzoek, maar om dit in het financiële regelement vast te leggen moeten 8 van de 10 teams instemmen. Op dit moment zijn Alfa Romeo, Williams en Alpine tegen, Haas weet het nog niet.
  • Alfa Romeo teambaas Fred Vasseur geeft aan "als we de regels nu laten varen dan is dit het einde van het budgetplafond". "als wij het kunnen, kunnen anderen het ook" zegt Alpine teambaas Otmar Szafnauer. De tegenstanders stellen "toen wij instemden met de verlaging van 175 naar 145 miljoen Dollar hebben wij onze verantwoording aan de sport getoond. Het is nu aan jullie om diezelfde verantwoording te tonen."
https://www.auto-motor-un...t-cap-inflationszuschlag/
Wat ik mij dan meteen afvraag, wie of wat betaalt allemaal die uren dat ze hier mee bezig zijn? Trackside dus registreren wie met welke updates komt, op kantoor / de fabriek dat allemaal laten bijhouden en doorrekenen, etc etc.

Weer zo'n leuk gevalletje van "who watches the watchmen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Illegal_Alien schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:27:
[...]

Ja voor zover de beelden op dit moment bewijzen is het ALS hij hem aanraakt geen bewuste actie. (In hoeverre dat uitmaakt voor een boete is voor de FIA.)
Tegelijkertijd kun je je ook afvragen wat hij daar überhaupt doet. Volgens mij kunnen ze ook aan de andere kant langs de auto lopen? Als in: als er een hekje is waardoor die zich tussen de auto en het hekje door moet wurmen dan lijkt mij dus dat er geen hekje is tussen hem en de auto dus kon hij ook links (op de beelden dan rechts) langs de auto door lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
RobertMe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Tegelijkertijd kun je je ook afvragen wat hij daar überhaupt doet. Volgens mij kunnen ze ook aan de andere kant langs de auto lopen? Als in: als er een hekje is waardoor die zich tussen de auto en het hekje door moet wurmen dan lijkt mij dus dat er geen hekje is tussen hem en de auto dus kon hij ook links (op de beelden dan rechts) langs de auto door lopen.
Waarom kun je je dat afvragen? Je kan ook gewoon denken "Hamilton moet van punt A naar punt B gaan"

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Kenhas schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:09:
[...]

Waarom kun je je dat afvragen? Je kan ook gewoon denken "Hamilton moet van punt A naar punt B gaan"
Ja dat heb ik ook wel eens. Ik pak altijd de kortste weg. Gezeik elke keer dat er politie tegen me schreeuwt dat ik op moet rotten uit hun afzetting, waar bemoeien ze zich mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:05
RobertMe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Wat ik mij dan meteen afvraag, wie of wat betaalt allemaal die uren dat ze hier mee bezig zijn? Trackside dus registreren wie met welke updates komt, op kantoor / de fabriek dat allemaal laten bijhouden en doorrekenen, etc etc.

Weer zo'n leuk gevalletje van "who watches the watchmen".
Reken maar dat ze daarop geaudit worden. Tuurlijk kan je altijd dingen proberen te verbergen maar audits kunnen heel grondig zijn. Dus dat zullen ze zelf moeten bijhouden.

Maar opzich prima als bepaalde topteams niet meer door kunnen ontwikkelen, dat zal het veld alleen maar dichter bij elkaar brengen en dus voor spannendere races zorgen!

Edit: dat bericht dat teams dan grand prix moeten missen lijkt me ook maar een hoop geblaat, en iets waar ze zelf wat aan kunnen doen door minder te ontwikkelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bartske op 24-05-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

CHRISTIAN HORNER HAS GIVEN A CONTROVERSIAL WARNING ABOUT THE F1 BUDGET CAP

Red Bull Team Principal Christian Horner has warned that if the current £145 million budget is not raised, seven of the ten teams on the grid would have to miss the last four races of the season.

Speaking to The BBC, Horner added “It’s not just about the big teams. It’s teams in the middle of the field who are really struggling with inflationary issues.”
Whilst the ‘big’ teams stand with Horner’s views, midfield teams such as Alfa Romeo, Williams and Alpine have all voted against the idea of an increased budget. Interesting eh?
Bronnen:
- https://wtf1.com/post/chr...-about-the-f1-budget-cap/
- https://www.bbc.co.uk/sport/formula1/61551759

Auw...? *confused*

[ Voor 13% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-05-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 10:38
Dit soort uitspraken neem ik met een zak zout. Zeker als je Otmar Szafnauer van Alpine vervolgens hoort over deze uitspraak. Zij gaan het makkelijk halen, aldus Otmar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Extigo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Dit soort uitspraken neem ik met een zak zout. Zeker als je Otmar Szafnauer van Alpine vervolgens hoort over deze uitspraak. Zij gaan het makkelijk halen, aldus Otmar.
Die zal dan wel bij de 3 horen die de laatste races kunnen doen dan. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Extigo schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:25:
[...]

Meh, ik begin 't wel te geloven na de samenvatting van @Chocoball

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Bartske schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Reken maar dat ze daarop geaudit worden. Tuurlijk kan je altijd dingen proberen te verbergen maar audits kunnen heel grondig zijn. Dus dat zullen ze zelf moeten bijhouden.
Ik bedoelde voornamelijk op het feit dat de teams die nu klagen over de budgetcap blijkbaar ook tijd en dus geld steken in het monitoren van wat anderen doen m.b.t. de budgetcap. Dus effectief hebben ze vervolgens minder budget te besteden aan hun eigen auto, puur zodat ze de concurrent kunnen verklikken. Dat ze die tijd / budget in hun eigen auto steken i.p.v. ook zelf janken over de budgetcap en dan het geld / tijd verkwisten aan dit soort onbenulligheden. Het is de taak van de FIA om toe te zien op de budgetcap. Daarvoor hoeven de teams zelf niet het paddock af te struinen om te kijken welke nieuwe onderdelen de concurrent heeft en wat dat allemaal kost.
Edit: dat bericht dat teams dan grand prix moeten missen lijkt me ook maar een hoop geblaat, en iets waar ze zelf wat aan kunnen doen door minder te ontwikkelen.
Als de teams zich aan die grote mond houden wordt het alleen maar duurder. Niet meedoen betekent een forse boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Valt die boete dan ook onder de budget cap? Zal heus wel weer iets op verzonnen worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Elk team praat natuurlijk voor hun eigen parochie. Zou mij niks verbazen als Alpine het ook niet red binnen de budget cap / flink moet bezuinigen. Maar stel dat de concurrenten echt niet meedoen of (heel) vroeg in het seizoen met de ontwikkeling stoppen dan kan Alpine daar mogelijk weer van profiteren. In het compacte midfield kan de budgetcap zomaar het verschil maken. Als bv Aston Martin & Alpha Tauri voor de zomerstop al de ontwikkeling moet stoppen en Alpine daarna nog met wat updates kan komen kan dat zomaar flink wat punten opleveren in die races.

Ik denk ook dat deze hele discussie en meningen niet gebaseerd zijn op de eigen problemen maar voornamelijk om de concurrent te benadelen en hopen dat die harder in de problemen komt dan hun eigen team.
Was Renault toentertijd niet ook voor het behoud van dingen waar ze zelf het grootst voor faalden? Renault wilde bv de MGU-H behouden voor de 2026 motoren, omdat het simpeler maken van de motor alleen maar voor meer concurrentie (en nieuwe fabrikanten) zou zorgen. Ondanks dat Renault (nu nog steeds?) hun betrouwbaarheid niet op orde heeft. Je zou dan logischerwijs verwachten dat ze vóór het versimpelen van de motor zijn, zodat ze zelf weer de boel op de rit krijgen, maar zijn juist tegen, om concurrentie weg te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het is natuurlijk deels een waarschuwing te wijten aan de torenhoge inflatie waar geen rekening mee is gehouden. De teams zullen dus moeten schuiven met de begroting.

Maar laten we eerlijk zijn: Zo vroeg in het seizoen kun je daar echt wel wat aan doen. Desnoods stop je nu al met ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Illegal_Alien schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:35:
Valt die boete dan ook onder de budget cap? Zal heus wel weer iets op verzonnen worden. :)
Boetes verlopen via de stewards, die bepalen vervolgens de straf. Dit staat los van het budgetplafond lijkt mij.
Hann1BaL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:42:
Het is natuurlijk deels een waarschuwing te wijten aan de torenhoge inflatie waar geen rekening mee is gehouden. De teams zullen dus moeten schuiven met de begroting.

Maar laten we eerlijk zijn: Zo vroeg in het seizoen kun je daar echt wel wat aan doen. Desnoods stop je nu al met ontwikkelen.
Alleen wat wordt het hierna? Het lijkt dat met name de grote 3 steeds iets nieuws verzinnen om het budgetplafond omhoog te krijgen. Alle teams hebben last van inflatie maar is dat een reden om het budgetplafond te verhogen voor teams die er niks aan hebben? Het is inderdaad een kwestie van minder geld uitgeven. :)

[ Voor 52% gewijzigd door Chocoball op 24-05-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:46
RobertMe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:31:
[...]

[...]

Als de teams zich aan die grote mond houden wordt het alleen maar duurder. Niet meedoen betekent een forse boete.
Die boete calculeren ze dan gewoon in. Als je ze echt pijn wil doen zal je iets met hun constructeurs punten moeten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chevsticks
Hann1BaL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:42:
Wat ik wel met ze eens ben, wat is de formule 1 als halverwege het seizoen de meeste teams stoppen met het maken van upgrades.
Wat de F1 voor mij onderscheidend maakt ten opzichte van bijvoorbeeld de indycar is dat ze het hele seizoen blijven ontwikkelen. Als dat ineens moet stoppen dan neemt dat voor mij een groot deel van de charme weg.

Neemt niet weg dat ze iets moet doen om ervoor te zorgen dat de kleine teams niet failliet gaan of niet mee kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:37
chevsticks schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Wat ik wel met ze eens ben, wat is de formule 1 als halverwege het seizoen de meeste teams stoppen met het maken van upgrades.
Wat de F1 voor mij onderscheidend maakt ten opzichte van bijvoorbeeld de indycar is dat ze het hele seizoen blijven ontwikkelen. Als dat ineens moet stoppen dan neemt dat voor mij een groot deel van de charme weg.

Neemt niet weg dat ze iets moet doen om ervoor te zorgen dat de kleine teams niet failliet gaan of niet mee kunnen komen.
Zijn het niet meer de snelste coureurs met de snelste auto's als ze halverwege het seizoen stoppen met ontwikkelen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
chevsticks schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Die boete calculeren ze dan gewoon in. Als je ze echt pijn wil doen zal je iets met hun constructeurs punten moeten doen.
Waardoor ze nog minder budget hebben om te ontwikkelen 8)7
chevsticks schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Is dat de schuld van FOM of de teams? Kijk naar Haas, die hebben nog steeds 0 updates aan de auto gedaan en willen maar met één of twee updates komen of zo. Eerst de auto leren kennen, updates ontwikkelen, en gaan. Ferrari had dan ook nu pas de eerste update. Kijk je vervolgens naar bv Red Bull hebben die elke race wel wat updates gedaan, omwille van snelheid of gewichtsbesparing (ok, ook snelheid). Door dat te bundelen en niet steeds ook nieuwe onderdelen te fabriceren kan er flink bespaart worden. Maar daar kiezen de teams zelf niet voor. En door een aantal grotere updates gedurende het jaar te doen blijf je toch de ontwikkeling houden i.p.v. dat vanaf bv de zomerstop de auto's vast staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Joris748 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:48:
[...]

Zijn het niet meer de snelste coureurs met de snelste auto's als ze halverwege het seizoen stoppen met ontwikkelen?
Wat het voor mij leuk maakt is om te zien waar ze nu weer mee op de proppen komen om hun auto's sneller te maken.
RobertMe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:49:
Is dat de schuld van FOM of de teams? Kijk naar Haas, die hebben nog steeds 0 updates aan de auto gedaan en willen maar met één of twee updates komen of zo. Eerst de auto leren kennen, updates ontwikkelen, en gaan. Ferrari had dan ook nu pas de eerste update. Kijk je vervolgens naar bv Red Bull hebben die elke race wel wat updates gedaan, omwille van snelheid of gewichtsbesparing (ok, ook snelheid). Door dat te bundelen en niet steeds ook nieuwe onderdelen te fabriceren kan er flink bespaart worden. Maar daar kiezen de teams zelf niet voor. En door een aantal grotere updates gedurende het jaar te doen blijf je toch de ontwikkeling houden i.p.v. dat vanaf bv de zomerstop de auto's vast staan.
Of je nu per race 1a2 upgrades mee neemt of na 4 wedstrijden er ineens 8 op zet, dat maakt dan voor het budget toch niet zoveel uit? Het aantal upgrades dat ze moeten ontwikkelen blijft hetzelfde.
Tuurlijk hou je ook teams als Haas die te weinig geld hebben om mee te komen aan de top en die zullen minder ontwikkelen en dus deel uitmaken van het middenveld. Ook dat hoort er bij helaas. Zou ook liever zien dat iedereen evenveel budget heeft, maar zo werkt de wereld nou eenmaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Ik denk dat wij geen van allen de kennis hebben om de boekhouding van een F1-team te doen. Ik denk dat Horner echt wel weet waar hij het over heeft en die geloof ik eerder dan ene heer Szafnauer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:37
sjaool schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:57:
Ik denk dat wij geen van allen de kennis hebben om de boekhouding van een F1-team te doen. Ik denk dat Horner echt wel weet waar hij het over heeft en die geloof ik eerder dan ene heer Szafnauer.
Horner is natuurlijk ook niet vies van politieke spelletjes, wat dat betreft lijkt hij wel een F1 teambaas. Als hij denkt dat er een voordeel te behalen is voor RB, zal hij dat zeker niet nalaten.

Wat vindt Toto ervan?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
chevsticks schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Of je nu per race 1a2 upgrades mee neemt of na 4 wedstrijden er ineens 8 op zet, dat maakt dan voor het budget toch niet zoveel uit? Het aantal upgrades dat ze moeten ontwikkelen blijft hetzelfde.
Het ding is dat alles samenhangt. Als ze met een nieuwe voorvleugel komen heeft dat ook invloed op letterlijk de rest van de hele auto. Dus alleen al in de ontwerpfase moeten ze alles wat ze aan de voorvleugel willen veranderen volledig doorrekenen wat ee gevolgen ervan zijn. En naast de kosten gaat dat ook van CFD omen/of windtunnel tijd af. Daarnaast moeten ze dus wellicht ook de vloer of wat anders ervoor aanpassen. Dan wordt het al een dure aangelegenheid aan productie. Willen ze daarna de vloer zelf onder handen nemen hebben ze fus al 2x de kosten voor de vloer. Een keer de kleine "correcties" voor bv een aangepaste voorvleugel, en een keer echt een upgrade. Door eerst te kijken wat verbeterd moet worden en met een totaalpakket te komen hoeven ze geen rekening te houden met de combinatie nieuwe voorvleugel met oude vloer bv. Dan is het oude vleugel + oude vloer en nieuwe vleugel + nieuwe vloer. Zo kan er dus flink bespaart worden, en dat is dan ook wat Haas diet, en Ferrari gedaan heeft (en Alfa Romeo wellicht ook, die hadden dit weekend blijkbaar de grootste update van alle teams).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Joris748 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Horner is natuurlijk ook niet vies van politieke spelletjes, wat dat betreft lijkt hij wel een F1 teambaas. Als hij denkt dat er een voordeel te behalen is voor RB, zal hij dat zeker niet nalaten.

Wat vindt Toto ervan?
Het is allemaal een politiek spelletje ja. Daar lusten ze allemaal pap van om iets te bereiken wat ze willen bereiken. Uiteraard willen de grote teams wat geld bij, omdat ze in feite genoeg geld hebben. Ik snap dat de kleine teams dat niet hebben en dus ook helemaal de behoefte niet hebben aan uitbreiding van het budget.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
sjaool schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:57:
Hoezo vertrouw je Horner meer dan Szafnauer? Omdat de de laatste de spreekpop van Stroll was? Ik zou ze allemaal net zo min vertrouwen. Of het nu Horner, Szafnauer, Wolff, Binotto, Vasseur, Krack, Seidel of wie dan ook is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• basvn
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

hier gaat het dit weekend om!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FThdV2bXEAEyUoD?format=jpg&name=large

ze mogen de schroefjes op de poot wel wat beter aandraaien

[ Voor 22% gewijzigd door basvn op 24-05-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:37
RobertMe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:49:
[...]

Waardoor ze nog minder budget hebben om te ontwikkelen 8)7

[...]

Mwah, zoveel updates heeft RB nou ook weer niet gedaan. En FER heeft dan pas 1 update gedaan, maar daarbij wel flink wat onderdelen meegenomen, andere vloer/vleugel, bargeboards, gewichtsreductie en ga zo maar verder. Die zal meer kosten dan de gewichtsreductie van de RB. Voor zover ik weet heeft RB ook nog niet superveel aan de onderdelen en aero gedaan maar vooral dingen van de auto afgegooid en andere /minder lak, i.t.t. een FER, Alfa Romeo en MERC

Denk dat je het niet zomaar kan vergelijken omdat FER hun updates in 1 x erop gooit (en een MERC b.v. die afgelopen weekend ook echt een grote stap hebben gezet.)

De F1 zelf heeft er een mooie reportage van gemaakt van de Spaanse GP
YouTube: New Car Updates For Spain | F1 TV Tech Talk | Crypto.com

Een echt grote update hebben de andere teams nog niet echt gedaan (als je de Green bull kopie van AM niet meeneemt, want dat stinkt natuurlijk aan alle kanten.)

[ Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 24-05-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wie bepaalt eigenlijk de prijs van upgrades? Zijn er standaard prijzen voor voorvleugels en vloeren, of mag elk team zelf bepalen wat het kost? Of gaan alleen de uren mee in de cost-cap?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Joris748 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Wat vindt Toto ervan?
RobertMe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Hoezo vertrouw je Horner meer dan Szafnauer? Omdat de de laatste de spreekpop van Stroll was? Ik zou ze allemaal net zo min vertrouwen. Of het nu Horner, Szafnauer, Wolff, Binotto, Vasseur, Krack, Seidel of wie dan ook is.
Dat wel maar ik heb hem nog niet op leugens kunnen betrappen daar waar ik bij Szafnauer zo mijn twijfels heb. De Engelsen zijn het niet met mij eens kan ik je wel vertellen. :+

[ Voor 25% gewijzigd door sjaool op 24-05-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

zonoskar schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:31:
Wie bepaalt eigenlijk de prijs van upgrades? Zijn er standaard prijzen voor voorvleugels en vloeren, of mag elk team zelf bepalen wat het kost? Of gaan alleen de uren mee in de cost-cap?
Goed punt, hoeveel inzage moet een team aan de FIA geven rondom dit deel van de onderdelen en kosten. Verder wel interessant om te weten hoe het zit met deze beweringen rondom plafond van budget. Wat als het klopt dat Mercedes en RedBull Racing aan max zitten dan kunnen ze zich geen crash veroorloven of extra motoren.

Valt de vierde/vijfde motor ook onder het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Woudloper schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:38:
[...]

Goed punt, hoeveel inzage moet een team aan de FIA geven rondom dit deel van de onderdelen en kosten. Verder wel interessant om te weten hoe het zit met deze beweringen rondom plafond van budget. Wat als het klopt dat Mercedes en RedBull Racing aan max zitten dan kunnen ze zich geen crash veroorloven of extra motoren.

Motoren vallen volgens mij niet onder de budget cap. En er zal wel een potje opzij gezet zijn voor het geval van crashes.

Wat me ook niet zou verbazen is dat ze het personeel flink minder gaan betalen, maar dan via een nevenpartij een 2e baan geven voor het missende bedrag. Het blijft natuurlijk de F1 waar teams al jaar en dag gebruik maken van het grijze gebied en dit zover mogelijk oprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Woudloper schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:38:
[...]

Ik denk dat je tot een bepaald niveau inzage moet geven, en mogelijk verduidelijking. Als de gemiddelde vloer bv € 100.000 kost, en bij jou 'maar' € 20.000; dan mag je dat wel even komen verklaren denk ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
basvn schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:22:

[Afbeelding]

Is het vlaggetje op de beker de positie waar Leclerc zijn wagen total loss gaat rijden? :+

Voor het motorenregelement in 2026 gaat een apart budgetplafond voor motoren komen. Deze vallen nu buiten het huidige budgetplafond.

[ Voor 14% gewijzigd door Chocoball op 24-05-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:37
chevsticks schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Motoren vallen volgens mij niet onder de budget cap. En er zal wel een potje opzij gezet zijn voor het geval van crashes.
Dit lijkt me ook. Anders is een FER, een AM en een Williams al zowat klaar met al die crashes van een SAI en STR en LAT.

En wat te denken van HAAS vorig jaar met die dwaas van een mazepin.

Ook salarissen van de coureurs vallen toch buiten de budgetcap?

[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 24-05-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Met al die budgetplafonds zullen ze toch ook na moeten gaan denken wat te doen in het geval van crashes (zeker waar 1 partij meer schuld heeft dan de ander).
Hoe ga je om met het overschrijden van het budget als je een seizoen hebt meer bovengemiddeld veel crashes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:35

AvK

Ready Set Go

Chocoball schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:46:
[...]

Is het vlaggetje op de beker de positie waar Leclerc zijn wagen total loss gaat rijden? :+
Moest lachen! :)

Ik heb er echt heel veel zin in.
Komend weekend is het in Nederland kl#te weer en in Monaco waarschijnlijk ook geloof ik.
Hoef ik me niet schuldig te voelen zoals afgelopen zondag dat ik met dat mooie weer binnen zit..... :o

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
chevsticks schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:42:
Wat me ook niet zou verbazen is dat ze het personeel flink minder gaan betalen, maar dan via een nevenpartij een 2e baan geven voor het missende bedrag. Het blijft natuurlijk de F1 waar teams al jaar en dag gebruik maken van het grijze gebied en dit zover mogelijk oprekken.
Er is sowieso met personeel geschoven. Bij Red Bull is bv "Rocky", de voormalig race engineer van Vettel die was opgeklommen tot head of engineering of iets dergelijks (zat ook altijd aan de pitwall) gereorganiseerd tot "iets met junior categorieën" en Gianpierro Lambiassi, de race engineer van Verstappen dus, heeft de taken van Rocky over genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
LZ86 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Dit lijkt me ook. Anders is een FER, een AM en een Williams al zowat klaar met al die crashes van een SAI en STR en LAT.
Crashes vallen gewoon binnen de budgetcap. Uiteraard kan het wel zo zijn dat de teams een deel van het budget in een apart potje stoppen voor crashes (en bv gedurende het seizoen steeds wat uit het potje halen, met nog een race te gaan mag dat potje immers leeg zijn).
En wat te denken van HAAS vorig jaar met die dwaas van een mazepin.
Volgens mij was het totaal van de schadeformulieren die Schumacher en Leclerc gedurende het seizoen mochten invullen hoger dan dat van Mazepin ;)
Ook salarissen van de coureurs vallen toch buiten de budgetcap?
Correct en tevens juist. En ook de twee best betaalde medewerkers tellen niet mee. Daarnaast telt er uiteraard veel meer niet mee. Marketing gaat er bv ook niet vanaf. Uiteraard wel rekening er mee houden dat het buiten de budgetcap valt, niet buiten het budget :+ Teams als Haas, Williams en Alfa Romeo zullen al genoeg moeite hebben "om de broek omhoog te houden" / te zorgen dat ze 140M aan inkomsten / budget hebben, maar moeten daar ook alle salarissen en randzaken uit betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:11
basvn schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:22:

[Afbeelding]

Zo te zien is hij alvast oranje getint. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

How Max won a torrid Spanish F1 by Peter Windsor

Voor de liefhebbers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

[EN] MiniDrivers - F1 Highlights - 2022 Spanish GP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
AvK schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:06:
[...]

Moest lachen! :)

Ik heb er echt heel veel zin in.
Komend weekend is het in Nederland kl#te weer en in Monaco waarschijnlijk ook geloof ik.
Hoef ik me niet schuldig te voelen zoals afgelopen zondag dat ik met dat mooie weer binnen zit..... :o
Laten we het hopen.
Een van de memorabelste races in Monaco was de overwinning van Olivier Panis in 1996, dat kwam volledig door de regen en het gigantische aantal uitvallers.
Ondanks dat 2 inhalende auto's anno 2022 hier relatief gezien bijna een meter minder asfaltbreedte tot hun beschikking hebben kan alleen een fatsoenlijk waterballet deze race nog redden van de saaie optocht die het tegenwoordig vaak is.

Voorlopig verwacht men op zondag een paar spetters uit de stevige bewolking maar nog niks over een moesson o.i.d.

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 24-05-2022 15:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999

Marc H

- - Is wakker - -

Hann1BaL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:05:
[...]

Het is allemaal een politiek spelletje ja. Daar lusten ze allemaal pap van om iets te bereiken wat ze willen bereiken. Uiteraard willen de grote teams wat geld bij, omdat ze in feite genoeg geld hebben. Ik snap dat de kleine teams dat niet hebben en dus ook helemaal de behoefte niet hebben aan uitbreiding van het budget.
Simpele oplossing: De teams die de budgetplafond willen verhogen, betalen ook deze verhoging voor de teams die het niet willen/kunnen betalen.

Stel dat Red Bull, Mercedes, Ferrari en Aston Martin de butget cap verhogen met 20 Miljoen, dan moeten ze met zijn vieren de zes teams die de cap niet willen/kunnen (?) betalen compenseren. Als je het uitrekent kost het de vier teams 50 miljoen, om voor 20 miljoen te kunnen upgraden. (voor Red Bull zou het geen probleem zijn, van die 30m gaat 20m naar Alpha Tauri)
Ook krijg je dan leuke politieke/strategische spelletjes, Doet team X wel of niet mee en wat zijn de consequenties?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RobertMe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:17:

Volgens mij was het totaal van de schadeformulieren die Schumacher en Leclerc gedurende het seizoen mochten invullen hoger dan dat van Mazepin ;)
yup - iets zegt me dat leclerc m vast weer op een onhandig momentje in de muur zet. charles is echt rap, maar maakt nog te veel foutjes die m duur komen te staan; daar wordt je geen WK mee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Peter Windsor :Y eindelijk iemand die redelijk unbiased terugkijkt, uitlegt en gewogen meningen geeft.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• basvn
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chevsticks
Mercedes heeft het ineens het beste voor elkaar op dat gebied en ook nog eens met goede snelheid. Dat beloofd wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

chevsticks schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:03:
Mercedes heeft het ineens het beste voor elkaar op dat gebied en ook nog eens met goede snelheid. Dat beloofd wat.
het concept wat mercedes heeft neergezet [..] persoonlijk verwacht ik dat het een 'winnende forumle is' - wanneer ze dat eruit krijgen. en mercedes kennende komt dat wel goed. vanuit dat perspectief denk ik dat mercedes nog wel eens paar jaartjes dominatie in de pocket heeft.
M
onaco Grand Prix weather forecast

Friday: There is not expected to be a cloud in the sky during Friday's two practice sessions with temperatures set for 28 degrees and humidity up at 55 to 57 per cent.

Saturday: Not quite as hot as Friday but still challenging temperatures with qualifying set to take place in temperatures of 26 to 27 and the humidity remaining in the mid-50s. The wind is set to stand at 2m/s.

Sunday: The clouds will come out on race day with a chance of rain hovering between 30 to 50 per cent and the temperature drops around to 22. The wind picks up to 6m/s in time for the start of the race.

[ Voor 38% gewijzigd door himlims_ op 24-05-2022 16:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chevsticks
himlims_ schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:05:
[...]

het concept wat mercedes heeft neergezet [..] persoonlijk verwacht ik dat het een 'winnende forumle is' - wanneer ze dat eruit krijgen. en mercedes kennende komt dat wel goed. vanuit dat perspectief denk ik dat mercedes nog wel eens paar jaartjes dominatie in de pocket heeft.

[...]
Enige waar ik nog echt problemen mee verwacht is hun koeling. Je zag in Spanje dat ze er mee in de problemen kwamen, als ze nog harder gaan rijden/pushen om mee te strijden om de winst kan dit nog wel eens mis gaan. Qua gedurfdheid van het concept zou ik het wel tof vinden als ze het werkend krijgen. Jammer dat het net weer Mercedes moet zijn, na zoveel jaren dominantie zou ik ze wel iets langer wat nederiger willen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Marc H schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:54:
[...]

Simpele oplossing: De teams die de budgetplafond willen verhogen, betalen ook deze verhoging voor de teams die het niet willen/kunnen betalen.

Stel dat Red Bull, Mercedes, Ferrari en Aston Martin de butget cap verhogen met 20 Miljoen, dan moeten ze met zijn vieren de zes teams die de cap niet willen/kunnen (?) betalen compenseren. Als je het uitrekent kost het de vier teams 50 miljoen, om voor 20 miljoen te kunnen upgraden. (voor Red Bull zou het geen probleem zijn, van die 30m gaat 20m naar Alpha Tauri)
Ook krijg je dan leuke politieke/strategische spelletjes, Doet team X wel of niet mee en wat zijn de consequenties?
Dan doen ze het natuurlijk per definitie niet. Want waarom zou Red Bull 50M betalen om zelf 20M extra te besteden, terwijl ze ook 20M gratis en voor niks kunnen ontvangen. Zeker bij de teams die wel budget hebben en het het liefst willen uitgeven zal dat spelen. Als je weet dat de meest vermogende teams dit "regelen" ga je natuurlijk niet zelf hier aan mer doen, als je het geld ook "gratis" kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]
Op basis van wat verwacht je dat?

Het grootste gedeelte van de dominante jaren was vanwege de Mercedes motor, niet het chassis. RB had het betere chassis maar de Renault motor... Dus nee ik denk dat niet (denk sowieso eigenlijk niks ;) ) en hoop het al zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

[...]
Vergeet niet dat het lijkt dat Mercedes zeker beter mee kan doen, maar Russell wel gewoon een halve minuut later aan de finish komt. En dat is best nog wel even een gat om te dichten. Ook de kwalificatiesnelheid is er nog niet en juist die laatste tienden sprokkelen is wat het lastig maakt.
Daar komt bij dat Merc ook lekker aan het investeren is geweest in upgrades wat potentieel verder ontwikkelen lastiger gaat maken. De opzet van deze autos laat ook minder wijzigingen en toevoegingen toe.

Zou Merc de beste auto kunnen krijgen? Zeker niet onmogelijk, maar hoewel ze veel competitiever zijn, liggen ze zomaar nog niet voor en Hamilton heeft al wel 70 punten achterstand.

Het blijft uiteraard kristallenbolwerk, maar om nu te gaan doemdenken dat Merc weer even makkelijk bovenaan staat, lijkt me ook niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Woudloper schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:57:
[...]

De bron is: Tech Tuesday on Formula1.com (Reddit was gewoon copy/paste)
Wat ik altijd weer vervelend vind aan die grafieken is het niet eenvoudig kunnen staven van de relatieve verschillen omdat de Y-schaal begint bij 0.4 en er juist veel teams tussen de 0.4 en 0.7 zitten.

Dat betekent dat je uiteraard wel kunt zien welke auto het beter doen op het porpoising gebied. Alleen lijkt het dat de teams wel in een kleine marge variëren. Dat is prima voor de conclusie dat Merc het lek boven lijkt te hebben, maar niet goed voor een grafisch duidelijk relatieve vergelijking tussen teams. Een schaal van 0 tot 1.2 had daarvoor beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:59:
[...]

Het grootste gedeelte van de dominante jaren was vanwege de Mercedes motor, niet het chassis. RB had het betere chassis maar de Renault motor... Dus nee ik denk dat niet (denk sowieso eigenlijk niks ;) ) en hoop het al zeker niet.
Daar doe je Mercedes imho echt mee tekort hoor. Op de zogenaamd 'echte' RBR-circuits van de laatste jaren (Monaco, Hongarije, Singapore) heeft Mercedes het niet onaardig gedaan, met toch flink wat poles en overwinningen (4 poles + 5 overwinningen op Monaco sinds 2013, 6 poles + 5 overwinningen op Hongarije). Het chassis van Mercedes kon zich echt wel meten met dat van RBR, niet voor niets waren ze veruit het snelste team van alle teams met een Mercedes-motor. Die jongens weten daar echt wel hoe ze een goede auto moeten bouwen.

Edit: Daarmee wil ik niet zeggen dat hun huidige concept een winnende is, daar kun je imho vrij weinig over zeggen behalve wat natte-vinger- en giswerk.

[ Voor 20% gewijzigd door naitsoezn op 24-05-2022 18:01 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hann1BaL schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:49:
[...]
Vergeet niet dat het lijkt dat Mercedes zeker beter mee kan doen, maar Russell wel gewoon een halve minuut later aan de finish komt. En dat is best nog wel even een gat om te dichten. [knip]
Russell heeft nog een extra stop gemaakt tegen het eind, Perez daarna ook. Dat was waarschijnlijk niet echt nodig geweest maar misschien waren ze op dat moment bang voor Sainz op rood?

Ik verwacht eigenlijk ook wel dat Mercedes nu toch zover niet meer weg is van de huidige top 4, of beter gezegd, van de nummers 2 van die top 4 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

hardware-lover schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:02:
[...]

Russell heeft nog een extra stop gemaakt tegen het eind, Perez daarna ook. Dat was waarschijnlijk niet echt nodig geweest maar misschien waren ze op dat moment bang voor Sainz op rood?

Ik verwacht eigenlijk ook wel dat Mercedes nu toch zover niet meer weg is van de huidige top 4, of beter gezegd, van de nummers 2 van die top 4 😉
Ze hebben zeker nog een pitstop gemaakt, maar niet 1 extra vergeleken met Verstappen. Uiteindelijk allemaal een 3 stopper gedaan, net als Max. Ze hadden met 2 stops het einde ook wel gehaald, maar vraag maar aan Bottas of dat een goed idee was ;)

Scroll hier maar eens naar beneden. De stints zijn niet zo heel gek veel anders:
https://www.racefans.net/...p-charts-times-and-tyres/

[ Voor 11% gewijzigd door Hann1BaL op 24-05-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

RedBull; maak notities :+

How Does DRS Work? | F1 TV Tech Talk | Crypto.com

DRS is such an important part of F1, but do you know the science behind it? Join Rosanna Tennant and Albert Fabrega for an in-depth look.
(FOM dus klikken.)

[ Voor 26% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-05-2022 22:14 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics