iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ik geloof het pas als ze op de grid staan. Dit is al zo vaak bekend gemaakt, maar wat ik lees is dat er iets gezegd is, maar niets getekend.Pierre schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:06:
Audi en Porsche gaan de F1 in https://www.bbc.co.uk/sport/formula1/61300470
AMuS gaf eerder aan dat Mercedes op 3 terreinen problemen heeft: stuiteren, bandentemperatuur en motorprestatie. Gek genoeg werd de laatste niet genoemd in het artikel. Ferrari lijkt dit seizoen een goede, betrouwbare motor te hebben gebouwd die op niveau is met Honda en Mercedes. Ook zie je hun klantenteams in de bovenste helft van het veld rijden. Mercedes en haar klantenteams juist onderaan wat doet vermoeden dat het aan de motor ligt. Mercedes wijt het snelheidsverschil aan aerodynamica en niet aan de motor. Toto Wolff geeft aan dat de motor aan 8 wereldtitels heeft bijgedragen en is naast Ferrari betrouwbaarder dan de Honda en Renault motoren die wel betrouwbaarheidsproblemen kennen (hoewel niet allemaal gerelateerd zijn aan de motor).
De homologatie voor de verbrandingsmotors (ICE) was al in februari, voor het elektrische deel is de homologatie vanaf september, daar kunnen de motorfabrikanten nog stappen maken zoals Ferrari in de pijplijn heeft. Daarna wordt het motorregelement tot en met 2025 bevroren, alleen zijn er geen afspraken gemaakt als een fabrikant in de komende jaren de pk strijd zou verliezen. Kunstmatig ingrijpen lijkt dan de enige keus maar dat hebben we ook niet gezien in de dominante jaren van Mercedes.
Mercedes verliest vooral tijd en snelheid omdat ze dit seizoen een kortere wagen hebben die hoger is afgesteld vanwege het stuiteren. McLaren en Williams delen dezelfde filosofie met een strakke, smalle achterkant (coke bottle shape) maar hebben niet de aerodynamici in dienst zoals bij de top teams dus het lijkt vooralsnog een aerodynamisch probleem.
Dat zou wel het een en ander verklaren, gezien andere teams hun motoren wel hebben aangepast voor de E10 brandstof. Als Mercedes dat niet gedaan heeft zullen er inderdaad wat paardjes zijn weggelopen waardoor ze nu trager zijn.Chocoball schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:02:
Toto Wolff geeft aan dat dit dezelfde motor is die hun 8 wereldtitels heeft gegeven
Oftewel: dat dit dezelfde motor is als afgelopen 8 jaar is gewoon onzin. En ook de motor van vorig jaar zal niet dezelfde als in 2014 zijn geweest (en die van 2015 zal ook niet dezelfde zijn geweest als in 2014). Overigens ook eenvoudig terug te zoeken hoe vaak ze de motor in ieder geval de eerste jaren hebben aangepast. Hoeft maar te kijken naar de bestede tokens.
En ja, andere fabrikanten hebben de afgelopen jaren nog wel eens compleet nieuwe concepten geïntroduceerd, en Mercedes heeft dat wellicht niet gedaan. Maar er zullen toch echt wel flinke verschillen zijn tussen de 2014 en 2022 motor. Deze zal ook niet meer zoveel olie verbranden bijvoorbeeld.
"Man darf nicht vergessen, dass dieser Motor dazu beigetragen hat, dass wir acht Weltmeisterschaften hintereinander gewonnen haben. Wir müssen uns mit aller Kraft aus dem Schlamassel rausziehen"
Het is Toto, sinds wanneer nemen we voor waar aan wat die zegt?Chocoball schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:02:
@RobertMe ik heb de bewuste quote van Wolff opgezocht maar deze verkeerd onthouden. Het kan natuurlijk nooit dezelfde motor zijn zeker omdat voor dit seizoen bijvoorbeeld een E10 aanpassing moest komen. De vertaling is dat de motor heeft bijgedragen aan de 8 wereldtitels...my bad.
[...]
ping 127.212.23.124
Ik weet niet of hij dit gezegd heeft met een zwarte coltrui aanpjottum schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:13:
[...]
Het is Toto, sinds wanneer nemen we voor waar aan wat die zegt?
Sommige uitspraken van Wolff en Horner moet je ook met een korrel zout nemen. In dit geval is het stuiteren een aerodynamisch probleem en geen motorprobleem. Adrian Newey geeft dat ook aan.
Ik heb alleen het idee dat ze juist de “techie kant” van de formule 1 volledig weg aan het halen zijn. Vind dat juist met name ook een leuke kant van de F1. Ik heb het dan over de budgetcap steeds verder terug brengen, simpelere motoren in 2026, geen windtunnel in 2030, beperking op beperking.
Als ze graag met z’n alle om de 1ste plaats willen rijden laat ze dan meteen iedereen dezelfde auto geven.
Or is it just me?
(Ik begrijp de budgetcap overigens en de uitgaven tot een bepaalde limiteren is ook goed, maar als je te ver gaat, hol je ook de ontwikkeling uit)
Dat de budgetcap verder terug moet is belangrijk voor alle teams. Het doel is om het veld dichterbij te brengen en het complete plaatje betaalbaar te houden voor alle teams. Als er een verdere economische crisis komt doordat een kalende Rus z'n zin maar niet krijgt kan dat zomaar direct impact hebben diverse teams. Met een lager budget plafond wordt dat risico steeds kleiner.
Ik zie voor CFD overigens wel een uitdaging. De CFD tijd is namelijk heel lastig te cheken door de FIA. In principe kan elke hobbyist met wat software al CFD analyses doen. Kijk maar eens naar het YT kanaal "Kyle engineers".
Ik ben benieuwd hoe de FIA dat op zo'n manier gaat controleren dat alle teams daar happy mee zijn.
Dat wordt zeer goed geaudit. Voor elk onderdeel moet er een paper trail zijn van hoe die tot stand is gekomen. Even in je vrije tijd wat dingetjes doorrekenen zit er eigenlijk niet echt bij. Als je daar al resultaten uit krijgt zijn die in het ontwerpproces onverklaarbaar. Een tijdje geleden had iemand CFD gedaan op een gelekt en "redelijk" 3D-model van de Williams FW43b en de resultaten daarvan zijn dus ook maar zeer beperkt bruikbaar geweest in de context van een F1-team. Daar heeft 'ie een supercomputer voor gebruikt, dat heb je niet zomaar thuis staan. Moet je daar ook nog de ongetwijfeld ontzettend dure software op hebben draaien, inclusief alle juiste licenties, en je moet zeer gedetailleerde (en dus geheime) modellen mee naar huis nemen op je eigen thuiscomputertje. Daar heb je al heel veel verschillende redenen om op staande voet ontslagen te worden en bovendien een paar rechtszaken aan je broek te krijgen. Daarmee breng je bovendien het team in gevaar, want als iemand daar achter komt en aan de bel trekt bij de FIA kan er zomaar een DSQ voor het seizoen met hele stapels boetes volgen. Als team manager zou je om diezelfde redenen ook de resultaten van zo'n thuis-CFD niet willen gebruiken want je brengt letterlijk een project van honderden miljoenen dollars en duizenden banen in direct gevaar, en dan heb ik het nog niet eens over de reputatieschade. En als klap op de vuurpijl breng je je team in een chantabele positie, of ze er nou wel of niet van af weten. Je kan namelijk dreigen met zelf klokkenluider spelen, op het moment dat je misschien niet het gewenste percentage opslag krijgt ofzo, je baan gewoon op de tocht staat, of de Team Principal in de kantine net dat laatste stukje taart pakte wat jij eigenlijk wilde hebben.Luckeh schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 23:00:
Ik zie voor CFD overigens wel een uitdaging. De CFD tijd is namelijk heel lastig te cheken door de FIA. In principe kan elke hobbyist met wat software al CFD analyses doen. Kijk maar eens naar het YT kanaal "Kyle engineers".
Ik ben benieuwd hoe de FIA dat op zo'n manier gaat controleren dat alle teams daar happy mee zijn.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
We are saddened to hear of the passing of Tony Brooks
— Formula 1 (@F1) 3 mei 2022
F1's last surviving race winner of the 1950s, Brooks was one of the earliest pioneers of the sport we love.
Our thoughts are with his loved ones pic.twitter.com/9hhY6MlmWZ

Meer: https://www.formula1.com/...u9c1Z2v0idxldQyUyfq9.html
[ Voor 65% gewijzigd door Illegal_Alien op 04-05-2022 09:23 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Zou dat die nieuwe vloer zijn die ze in Imola in de eerste vrije training perse wilden testen? Ondanks de korte tijd voor de Q?NeverSettle schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:12:
[...]
Schijnt om een vloer te zijn die ze al is eerder hebben gebruikt. Tijdens de Pirelli test mogen teams niet met upgrades komen.
Dan zouden ze mogelijk die vloer eronder geschroefd hebben en een rondje er mee gereden zodat ze 'm daarna bij de Pirelli-bandentest werkelijk kunnen testen. Dat zou best sneaky zijn. Niet tegen de regels, wel tegen de geest van de regels.
Heel scherp! Mooi werk van FER!EvilWhiteDragon schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:24:
[...]
Zou dat die nieuwe vloer zijn die ze in Imola in de eerste vrije training perse wilden testen? Ondanks de korte tijd voor de Q?
Dan zouden ze mogelijk die vloer eronder geschroefd hebben en een rondje er mee gereden zodat ze 'm daarna bij de Pirelli-bandentest werkelijk kunnen testen. Dat zou best sneaky zijn. Niet tegen de regels, wel tegen de geest van de regels.
Ik las dat het de vloer is die ze in Bahrein al hadden gebruikt. Maar jouw idee zou ook goed kunnenEvilWhiteDragon schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:24:
[...]
Zou dat die nieuwe vloer zijn die ze in Imola in de eerste vrije training perse wilden testen? Ondanks de korte tijd voor de Q?
https://nl.motorsport.com...zijn-porpoising/10287363/
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Stap verder in de straf voor juwelen. Goede zaak, maar ben benieuwd hoe heet de soep nou echt gegeten wordt.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Dus HAM mag van het weekend niet rijden?Snowhite0901 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:06:
https://racingnews365.nl/...akt-inschrijving-illegaal
Stap verder in de straf voor juwelen. Goede zaak, maar ben benieuwd hoe heet de soep nou echt gegeten wordt.
RBR heeft al een hele campus met verschillende gebouwen op dat terrein. Ik weet niet of ze alles hebben overgenomen, maar in ieder geval een flink deel. De ruimte hebben ze waarschijnlijk wel.loekf2 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:23:
[...]
Je vergat te melden dat de belangrijkste reden voor RBR om die windtunnel toch te bouwen voor ~6 jaar (schijnt dat ze de vergunningen bijna binnen hebben, ding moet in 2024 open) is dat de huidige windtunnel er te lang over doet om "up to speed te zijn", dat kost ze met de huidige windtunnel test-tijd limieten gewoon kostbare tijd.
Vraag me wel af waar ze in hemelsnaam dat ding gaan weg proppen. RBR zit in Milton Keynes ingeklemd op een bedrijven terrein. Of ze zijn begonnen met het uitkopen van de buren, oa Trek (van de fietsen).
Interessanter vind ik dat ze het nu pas doen met de budgetcap. Dat was misschien beter geweest toen die er nog niet was. Dit tenzij er weer een of andere uitzondering is waardoor een windtunnel hier niet onder valt.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Goede zaak!Snowhite0901 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:06:
https://racingnews365.nl/...akt-inschrijving-illegaal
Merc wou een betere FIA, nu hebben ze die en willen ze niet meewerken aan de strengere regels. Dan maar zo als ze niet willen luisteren, ik zit nu al met smart te wachten op de eerste reactie van hun kant

✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
De reactie van Toto Wolff staat gewoon in het artikelG_Dragon schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:57:
[...]
Goede zaak!
Merc wou een betere FIA, nu hebben ze die en willen ze niet meewerken aan de strengere regels. Dan maar zo als ze niet willen luisteren, ik zit nu al met smart te wachten op de eerste reactie van hun kant
Ik zie het, overheen gelezen oeps..RobertMe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:12:
[...]
De reactie van Toto Wolff staat gewoon in het artikel
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Kunnen ze het niet zo doen dat de windtunnel niet voor F1 wordt gebouwd maar voor 'onderzoek' en dat het F1 team dan per 'uur' de windtunnel huurt van een ander onderdeel in het bedrijf? Zo wordt wel voldaan aan de budgetcap, immers kosten van windtunnel worden doorberekend maar dan hoeft de investering niet onder de budgetcap te vallen.DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:55:
[...]
RBR heeft al een hele campus met verschillende gebouwen op dat terrein. Ik weet niet of ze alles hebben overgenomen, maar in ieder geval een flink deel. De ruimte hebben ze waarschijnlijk wel.
Interessanter vind ik dat ze het nu pas doen met de budgetcap. Dat was misschien beter geweest toen die er nog niet was. Dit tenzij er weer een of andere uitzondering is waardoor een windtunnel hier niet onder valt.
Anderzijds zou het mij idd niet verbazen als hier uitzonderingen voor zijn. Anders zou een nieuw (kantoor)gebouw bouwen ervoor zorgen dat er minder uitgegeven kan worden aan ontwikkeling, lijkt mij ook apart.
Ik heb geen idee wat ze bedenken, maar als ze iets kunnen bedenken, dan zullen ze het wel doen. RBR schijnt namelijk heel veel geld te krijgen van Oracle en daarnaast lijkt Porsche ook nog te komen voor hun 2026 PU project.Yamotek schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:59:
[...]
Kunnen ze het niet zo doen dat de windtunnel niet voor F1 wordt gebouwd maar voor 'onderzoek' en dat het F1 team dan per 'uur' de windtunnel huurt van een ander onderdeel in het bedrijf? Zo wordt wel voldaan aan de budgetcap, immers kosten van windtunnel worden doorberekend maar dan hoeft de investering niet onder de budgetcap te vallen.
Anderzijds zou het mij idd niet verbazen als hier uitzonderingen voor zijn. Anders zou een nieuw (kantoor)gebouw bouwen ervoor zorgen dat er minder uitgegeven kan worden aan ontwikkeling, lijkt mij ook apart.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Newey geeft in het gelinkte AMuS artikel aan dat de voornaamste reden van de bouw is dat de huidige windtunnel te langzaam op snelheid komt en dat kost windtunneltijd met alle restricties die gelden voor windtunnel - en CFD tijd.DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:55:
[...]
Als ik verder dit artikel goed begrijp zouden gebouwen in de F1 financial regulations buiten het budgetplafond vallen maar windtunnels niet. Dus het gebouw zou zonder problemen gebouwd kunnen worden. De windtunnel echer zou dan onder de post capital expanditure (capex) vallen, een potje tot 45 miljoen Dollar over meerdere jaren uitgespreid. De uitgaven uit dit potje zijn gerechtvaardigde uitgaven voor investeringen die terechtkomen in de activa van het team, zoals apparatuur en technologieën. Aangezien dit een grijs gebied is komt er voor windtunnels een aparte kostenpost blijkbaar.
https://pledgetimes.com/f...ted-from-the-constraints/
Zegt wel iets over de kwaliteit dat die windtunnel nu pas vervangen hoeft te worden, en dan alleen maar omdat deze te traag is.
FTFY.mavamal schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:38:
De Red Bull windtunnel is ook de oudste in gebruik bij een huidig Formule 1 team, heb ik begrepen. In 2007 in gebruik genomen.
Zegt wel iets over de kwaliteit dat die windtunnel nu pas vervangen hoeft te worden, en dan alleen maar omdat deze te traag is ze regels bedacht hebben die limieten stellen op de gebruikstijd van windtunnels.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
[ Voor 98% gewijzigd door NeverSettle op 06-05-2022 13:40 ]
https://www.motorsport.co...-test-questions/10297670/
Edit:
De FIA vind het goed
https://www.motorsport.co...tyre-test-probe/10298756/
[ Voor 31% gewijzigd door Chocoball op 06-05-2022 22:16 ]
Ik vind dit soort dingen wel altijd grappig.
*reactie op de FIA die nu harder zal controleren op sieraden en ondergoed.
Als meneer Hamilton straks naar het ziekenhuis moet met een uitgescheurde oorlel na een onfortuinlijke crash, gaat hij wel anders piepen.G_Dragon schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:26:
Here we go....
* G_Dragon pakt popcorn
Hamilton kan en wil aangescherpte FIA niet opvolgen
[ Voor 7% gewijzigd door G_Dragon op 06-05-2022 20:03 ]
Wat zou er moeten gebeuren dan? Denk je dat ze Hamilton aan zijn haren sieraden uit de auto gaan sleuren? Hoe ik het lees is dat die niet door de keuringen zal komen. En dat keuren gebeurt normaliter pas de eerste keer na de kwalificatie. Ze tekenen nu immers ook een document dat ee auto aan het technisch reglement voldoet, maar als ze met aero-rakes rijden tijdens de FPs voldoen ze ook niet aan het technische reglement.G_Dragon schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 20:02:
Wij gaan zo de vrije training kijken om half 9 , alleen al om te zien of de FIA zich eraan houdt
G_Dragon schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:26:
Here we go....
* G_Dragon pakt popcorn
Hamilton kan en wil aangescherpte FIA niet opvolgen
Da fuq, heeft ie gewoon een piercing in zijn slungel?Nu het dragen van sieraden onderdeel is van de technische keuring kan het zo zijn dat Hamilton niet mee mag doen aan de sessies in Miami. Het maakt hem niet veel uit wat de consequenties zijn, want hij kan er naar eigen zeggen weinig aan veranderen. "Zoals ik al zei, ik kan ten minste twee (sieraden) niet weghalen. Van een hiervan kan ik niet echt uitleggen waar deze zit."

Dat word dan slijptol derbij pakken
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
https://www.telegraaf.nl/...nt-en-krijgt-uitzonderingLater op vrijdag werd duidelijk dat Hamilton een medische uitzondering krijgt voor komend weekeinde, wat betreft de neuspiercing die hij niet zomaar kan verwijderen. Voor de volgende Grand Prix in Barcelona geldt die uitzondering ook nog. Daarna, voor de race in Monaco, moet alles van zijn lijf zijn.
Hamilton herhaalt in Miami dat hij dat ‘onnodig’ vindt en in gesprek zal gaan met de nieuwe president Mohammed Ben Sulayem.Chocoball schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:24:
Hamilton zou eerst 1 medische uitzondering krijgen maar krijgt er nu 2. In Monaco moet het in orde zijn.
[...]
https://www.telegraaf.nl/...nt-en-krijgt-uitzondering
Ham had de kans om Mohammed te spreken op het FIA gala…..
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Geen idee maar het klinkt wel zo, als je zijn verklaring leest. Maar hij komt ermee weg tot de GP van Monaco, niet dat ik ervan opkijk. Maar ben wel een beetje teleurgesteld in de nieuwe FIA..Damian schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:20:
[...]
[...]
Da fuq, heeft ie gewoon een piercing in zijn slungel?
Dat word dan slijptol derbij pakken
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik snap niet dat de FIA überhaupt hier een probleem van maakt. Stukje eigen verantwoordelijkheid zou ik zeggen. Hamilton is de GOAT, als die jongen wat bling wil is dat toch geen probleem?Inspired schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:37:
Mooi. Even kijken of hij in Monaco nog zo stoer is. Kan Nick mooi instappen. Begrijp ook niet waarom hij weken de tijd moet krijgen.
It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Maar wat is nou precies het veiligheidsrisico van een (niet bizar grote) piercing? Gaat het nou echt om de naar mijn idee bijzonder kleine kans dat je in zo'n freak accident komt waarbij alles zo in de kreukels ligt, de coureur het toch overleeft, maar hij blijft haken met zijn piercing en kan daarom de vlammenzee niet uit of zo?
Kijk dat je geen dikke ketting of horloge mag dragen lijkt me logisch, maar dit gezeur over piercings, is het nou echt meer dan een excuus om Hamilton te kunnen 'pakken'? Ik ben ook geen fan van de man hoor en hou helemaal niet van zijn stijl (persoonlijk, communicatief en rijden), maar dit lijkt gewoon een beetje zielig... Tenzij er dus redenen zijn die ik over het hoofd zie.
Gamertag: FinrazielNL
Zit oa in de weg bij bv een mri na een ongeluk.Finraziel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 06:33:
Ik snap het eigenlijk ook niet... Wellicht eerder voorbij gekomen, dit topic gaat soms vrij hard en soms vind ik het oeverloos gezwets waardoor ik niet alles lees![]()
Maar wat is nou precies het veiligheidsrisico van een (niet bizar grote) piercing? Gaat het nou echt om de naar mijn idee bijzonder kleine kans dat je in zo'n freak accident komt waarbij alles zo in de kreukels ligt, de coureur het toch overleeft, maar hij blijft haken met zijn piercing en kan daarom de vlammenzee niet uit of zo?
Kijk dat je geen dikke ketting of horloge mag dragen lijkt me logisch, maar dit gezeur over piercings, is het nou echt meer dan een excuus om Hamilton te kunnen 'pakken'? Ik ben ook geen fan van de man hoor en hou helemaal niet van zijn stijl (persoonlijk, communicatief en rijden), maar dit lijkt gewoon een beetje zielig... Tenzij er dus redenen zijn die ik over het hoofd zie.
Oeh, dat is inderdaad wel een goede waar ik niet aan gedacht had...
Nee hoor. En al zou het in de weg zitten dan knipen ze het er in een paar tellen uit met een tang.
HAM zou echt niet debeerste zijn met piercings die op de eerste hulp beland.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Niet alleen kan het bij een MRI in de weg zitten, dan gaan ze echt niet van te voren vragen of het toevallig platinum of iets dergelijks is, maar ook het feit dat een dergelijk sieraad bij een vlammenzee zelf veel heter wordt dan je huid. Hierdoor loop je extra brandwonden op, omdat metalen veel sneller heet worden. Iedereen die ooit in een sauna is geweest met een ketting of een ring om, weet dat dit heel snel zeer pijnlijk kan worden. Als de temperaturen hoger worden dan een gemiddelde sauna en bij een brand in een auto kan dat snel, dan zal dit niet alleen pijnlijk zijn, maar ook extra verwondingen veroorzaken. Dat is ook meteen de reden dat nu ook normaal ondergoed onder het vuurvaste Nomex ondergoed niet meer mag, waar Seb een statement over maakte. Als je nomex ondergoed niet meer genoeg warmte tegenhoudt, zal een normale onderbroek vastbranden in je huid. En denk niet dat we verder in detail hoeven te gaan hoe pijnlijk het zal zijn dit te verwijderen in het ziekenhuis.Finraziel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 06:33:
Ik snap het eigenlijk ook niet... Wellicht eerder voorbij gekomen, dit topic gaat soms vrij hard en soms vind ik het oeverloos gezwets waardoor ik niet alles lees![]()

Deze regels zijn al jaren in het regelboek opgenomen en werden al jaren niet echt gehandhaafd. Mercedes wilde persé de oude RD (Masi) weghebben, omdat die de regels op eigen wijze interpreteerde. Nu zijn ze van de regen in de drup gekomen, omdat de nieuwe RD's gewoonweg nu alle regels weer strak hanteren. Of bij Hamilton die sieraden zogenaamd nu wel of niet verwijderbaar zijn, er is niets wat een tang of dremel niet kan verwijderen. Dat hij degene is met de meeste piercings/sieraden doet niet ter zake, want de regel geldt voor iedere coureur. Dat hij graag op audiëntie wil bij de nieuwe FIA baas, is simpelweg denken dat je beter dan een ander bent. Regelgeving is er voor een reden. Niemand was het eens over de ingevoerde HALO, maar die heeft intussen zijn nut wel bewezen, hoewel ik het ook nog steeds een afzichtelijk ding vind. Op het punt van veiligheid, horen er geen compromissen gesloten te worden, wie daar ook "last" van heeft.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
In dit geval kun je elke regel die er voor de veiligheid is wel ter discussie brengen. Handschoenen mogen niet uit, ook niet na de race in de uitloop ronde, net als je helm bijvoorbeeld. Wat kan er nou in een uitloopronde gebeuren? Mark Webber deed het en werd niet bestraft (omdat het zijn laatste race was).Finraziel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 06:33:
Deze regel was er altijd al. Het team van Mercedes heeft er veel aan gedaan om Michael Masi te doen vertrekken (iets met niet goed uitvoeren van de regels) ... tja, als de nieuwe wedstrijdleiding dan een controle doet of de regels netjes worden uitgevoerd en jij doet dat niet ...
thunder8 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 07:58:
[...]
Niet alleen kan het bij een MRI in de weg zitten, dan gaan ze echt niet van te voren vragen of het toevallig platinum of iets dergelijks is, maar ook het feit dat een dergelijk sieraad bij een vlammenzee zelf veel heter wordt dan je huid. Hierdoor loop je extra brandwonden op, omdat metalen veel sneller heet worden. Iedereen die ooit in een sauna is geweest met een ketting of een ring om, weet dat dit heel snel zeer pijnlijk kan worden. Als de temperaturen hoger worden dan een gemiddelde sauna en bij een brand in een auto kan dat snel, dan zal dit niet alleen pijnlijk zijn, maar ook extra verwondingen veroorzaken. Dat is ook meteen de reden dat nu ook normaal ondergoed onder het vuurvaste Nomex ondergoed niet meer mag, waar Seb een statement over maakte. Als je nomex ondergoed niet meer genoeg warmte tegenhoudt, zal een normale onderbroek vastbranden in je huid. En denk niet dat we verder in detail hoeven te gaan hoe pijnlijk het zal zijn dit te verwijderen in het ziekenhuis.![]()
Deze regels zijn al jaren in het regelboek opgenomen en werden al jaren niet echt gehandhaafd. Mercedes wilde persé de oude RD (Masi) weghebben, omdat die de regels op eigen wijze interpreteerde. Nu zijn ze van de regen in de drup gekomen, omdat de nieuwe RD's gewoonweg nu alle regels weer strak hanteren. Of bij Hamilton die sieraden zogenaamd nu wel of niet verwijderbaar zijn, er is niets wat een tang of dremel niet kan verwijderen. Dat hij degene is met de meeste piercings/sieraden doet niet ter zake, want de regel geldt voor iedere coureur. Dat hij graag op audiëntie wil bij de nieuwe FIA baas, is simpelweg denken dat je beter dan een ander bent. Regelgeving is er voor een reden. Niemand was het eens over de ingevoerde HALO, maar die heeft intussen zijn nut wel bewezen, hoewel ik het ook nog steeds een afzichtelijk ding vind. Op het punt van veiligheid, horen er geen compromissen gesloten te worden, wie daar ook "last" van heeft.
Jullie brengen inderdaad goede punten hoor, goed om te lezen en te zien dat er inderdaad wel meer achter zit dan 'Hamilton pesten'... Maar bovenstaande is onzin. Als er geen compromissen op veiligheid gesloten werden dan ging er geen race meer van start want niet met absurde snelheden rond een track gaan is veel veiliger dan wel. Er zijn continu compromissen op veiligheid, overal, ook bij de F1.thunder8 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 07:58:
Op het punt van veiligheid, horen er geen compromissen gesloten te worden, wie daar ook "last" van heeft.
Dit is onzin en dat weet je zelf ook.Finraziel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:04:
[...]
Jullie brengen inderdaad goede punten hoor, goed om te lezen en te zien dat er inderdaad wel meer achter zit dan 'Hamilton pesten'... Maar bovenstaande is onzin. Als er geen compromissen op veiligheid gesloten werden dan ging er geen race meer van start want niet met absurde snelheden rond een track gaan is veel veiliger dan wel. Er zijn continu compromissen op veiligheid, overal, ook bij de F1.
Nee?
Het is een kul argument. Je kunt stellen dat veiligheid heel belangrijk is en dat je er heel ver in moet gaan, en dat je het niet snel aan de kant moet schuiven... Maar veiligheid boven alles is onzin want je maakt continu afwegingen of iets het risico waard is. Die coureurs zouden veel veiliger zijn als ze niet zouden rijden. Jij bent veiliger als je binnen blijft en nooit een straat over steekt of zo. Maar je maakt de afweging dat de voordelen het extra risico waard zijn.
Wat betreft de piercings wordt het dan een afweging tussen de vrijheid van coureurs om die dingen te hebben en te houden en het extra risico wat dat oplevert. Die afweging moet je maken. Het afdoen met dat je nooit moet inleveren op veiligheid is onzin want dat zeg je alleen maar als het je uit komt (want zoals gezegd, anders zou je helemaal niet moeten gaan racen).
Ja laten we autosport in zijn geheel dan maar afschaffen, want het is geen veilige sport, zucht.....Finraziel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:04:
[...]
Jullie brengen inderdaad goede punten hoor, goed om te lezen en te zien dat er inderdaad wel meer achter zit dan 'Hamilton pesten'... Maar bovenstaande is onzin. Als er geen compromissen op veiligheid gesloten werden dan ging er geen race meer van start want niet met absurde snelheden rond een track gaan is veel veiliger dan wel. Er zijn continu compromissen op veiligheid, overal, ook bij de F1.

Als je geen verschil ziet tussen regels die de veiligheid van de coureurs moet verbeteren en het inherente onveilige van motorsport, dan hoeven we verder niet in discussie te gaan. Autosport is per definitie onveilig. Echter willen we het zo veilig mogelijk maken, iets wat in tientallen jaren ook goed gelukt is. In de jaren 50-60-70 gingen er soms meerdere coureurs per race dood, iets wat nu gelukkig nog zelden voorkomt. Elke regel die nauwelijks aanpassingen behoeft, maar voordelig zijn voor de veiligheid, zouden we niet eens over moeten discussiëren, ook onder de coureurs niet. En dit is zo'n regel. Als ik een sport doe, waarbij sieraden een gevaar kunnen vormen, doe ik ze gewoon uit. Zou eigenlijk niet eens nodig moeten zijn om hier regels voor te hebben.
Jullie zijn of nog niet goed wakker, of niet al te logisch ingesteld...thunder8 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:14:
[...]
Ja laten we autosport in zijn geheel dan maar afschaffen, want het is geen veilige sport, zucht.....![]()
Als je geen verschil ziet tussen regels die de veiligheid van de coureurs moet verbeteren en het inherente onveilige van motorsport, dan hoeven we verder niet in discussie te gaan. Autosport is per definitie onveilig. Echter willen we het zo veilig mogelijk maken, iets wat in tientallen jaren ook goed gelukt is. In de jaren 50-60-70 gingen er soms meerdere coureurs per race dood, iets wat nu gelukkig nog zelden voorkomt. Elke regel die nauwelijks aanpassingen behoeft, maar voordelig zijn voor de veiligheid, zouden we niet eens over moeten discussiëren, ook onder de coureurs niet. En dit is zo'n regel. Als ik een sport doe, waarbij sieraden een gevaar kunnen vormen, doe ik ze gewoon uit. Zou eigenlijk niet eens nodig moeten zijn om hier regels voor te hebben.
Ik overdrijf om te illustreren waarom jouw argument niet goed is. Je zei dat je op het gebied van veiligheid geen compromissen moet sluiten en dat is een absolute uitspraak die gewoon niet waar is. Ik zeg helemaal niet dat we autosport af moeten schaffen, ik zeg dat je jouw argument zo niet kunt gebruiken want dat zou leiden tot het moeten afschaffen van autosport.
Ook wat je nu schrijft weer trouwens. Ja als het zo simpel is als even uitdoen, natuurlijk doe je dat dan. Maar een permanente piercing is niet zo simpel als wat jij nu stelt en dat mag best ter discussie gebracht worden. Zeg ik daarmee dat Hamilton dus gelijk heeft? Nee helemaal niet. Ik zeg alleen dat je de juiste afweging moet maken en niet met dooddoeners aan moet komen.
Ik krijg hier heel erg een think of the children! gevoel van...
Blijkbaar zijn er ernstige ongelukken gebeurd in het verleden met lelijke brandwonden of iets in die richting.
De stelling is heel simpel:
Worden de regels niet nageleefd dan komt er commentaar, worden de regels wel nageleefd dan komt er commentaar.....En het zijn al tijd twee kampen.
Het is zoiets als tegen de politie zijn omdat je graag wilt stelen en voor de politie bent omdat er van jou is gestolen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
WAKKER WORDEN MENSEN!Finraziel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:20:
[...]
Jullie zijn of nog niet goed wakker, of niet al te logisch ingesteld...
Ik overdrijf om te illustreren waarom jouw argument niet goed is. Je zei dat je op het gebied van veiligheid geen compromissen moet sluiten en dat is een absolute uitspraak die gewoon niet waar is. Ik zeg helemaal niet dat we autosport af moeten schaffen, ik zeg dat je jouw argument zo niet kunt gebruiken want dat zou leiden tot het moeten afschaffen van autosport.
Ook wat je nu schrijft weer trouwens. Ja als het zo simpel is als even uitdoen, natuurlijk doe je dat dan. Maar een permanente piercing is niet zo simpel als wat jij nu stelt en dat mag best ter discussie gebracht worden. Zeg ik daarmee dat Hamilton dus gelijk heeft? Nee helemaal niet. Ik zeg alleen dat je de juiste afweging moet maken en niet met dooddoeners aan moet komen.
Laat Lewis asjeblieft zijn sierraden inhouden als we jouw gezeur hiermee kunnen beperken. Wat is het volgende op de lijst, George die de ware snelheid van Lewis laat zien?
Leg mij dit uit: Waarom is het zo dat Lewis de regels die er altijd al waren niet hoeft te volgen terwijl zijn team de wedstreidleider weg wilde hebben omdat diegene de regels niet goed volgde?
Het is echt niet moeilijk, er waren altijd regels, je wist er bij 1 onderuit te komen maar nu de controle strenger is geworden lukt dit niet meer. Balen, jammer en weer door. Maar nee, er moet weerstand worden geboden want het is onzin.
[ Voor 8% gewijzigd door Joyous-P op 07-05-2022 08:25 ]
Zeker, iedereen moet de regels volgen. Maar iedereen mag regels ook ter discussie stellen en regels zijn niet absoluut. Ze veranderen constant. Maar omdat jullie het er niet mee eens zijn mag het nu niet eens ter discussie gesteld worden?Joyous-P schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:23:
[...]
WAKKER WORDEN MENSEN!
Laat Lewis asjeblieft zijn sierraden inhouden als we jouw gezeur hiermee kunnen beperken. Wat is het volgende op de lijst, George die de ware snelheid van Lewis laat zien?
Leg mij dit uit: Waarom is het zo dat Lewis de regels die er altijd al waren niet hoeft te volgen terwijl zijn team de wedstreidleider weg wilde hebben omdat diegene de regels niet goed volgde?
Waarom? omdat een drammertje blijft zeuren moet deze maar zijn zin krijgen?Joyous-P schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:23:
[...]
WAKKER WORDEN MENSEN!
Met deze mentaliteit gaat het dus fout in de samenleving.
Gewoon handhaven of afschaffen, een poster boven mij schreef het al..
Denk je nou eens in dat lewis een ernstig ongeluk krijgt waarbij hij ledematen moet gaan missen door de sieraden? Kun je den eens voorstellen dat de publieke opinie compleet uit haar dak gaat om dat de regels niet strenger werden nageleefd??
Ik zou eens een paar stevige koppen koffie naar binnen werken om zelf eens wakker te worden..
...gezeik is er altijd.
Edit: Ik geloof dat ik koffie nodig heb..
[ Voor 4% gewijzigd door murphydrz op 07-05-2022 08:29 ]
Je zegt nu zelf dat iedereen de regels moet volgen maar Lewis doet dit niet. Is het dan gek dat je een discussie krijgt als hij / jij de regel weg wilt?Finraziel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:26:
[...]
Zeker, iedereen moet de regels volgen. Maar iedereen mag regels ook ter discussie stellen en regels zijn niet absoluut. Ze veranderen constant. Maar omdat jullie het er niet mee eens zijn mag het nu niet eens ter discussie gesteld worden?
In dat geval ga ik voortaan 40 of 50 km/h rijden op de snelweg. Het duurt wel iets langer, maar is stukken veiliger. En qua regelgeving, dat passen ze maar mooi even aan voor mij.
[ Voor 23% gewijzigd door Joyous-P op 07-05-2022 08:30 ]
No problem .. koffie komt eraan!murphydrz schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:26:
[...]
Edit: Ik geloof dat ik koffie nodig heb..Ik heb jouw post compleet verkeerd geinterpreteerd!
Nee dat is helemaal niet gek, sterker nog, ik vind dat die discussie er moet zijn, dat zeg ik ook letterlijk.Joyous-P schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:28:
[...]
Je zegt nu zelf dat iedereen de regels moet volgen maar Lewis doet dit niet. Is het dan gek dat je een discussie krijgt als hij / jij de regel weg wilt?
Waar ik het niet mee eens ben zijn absolute uitspraken als 'veiligheid boven alles' (gepararaseerd, niet helemaal wat hierboven gezegd werd) of 'regels zijn regels'. Ik kan mij helemaal voorstellen dat toen deze regel gemaakt werd er gedacht werd aan kettingen, horloges en zonnebrillen. Een piercing is nog niet zo lang meer mainstream geworden, vooral niet de soort die je niet zomaar even uit en weer in kunt doen. Dus er mag best een discussie zijn over die regel, die moet er zelfs zijn. En er moet bepaald worden of de regel blijft staan zoals hij is, of dat deze aangepast moet worden om uitzonderingen toe te staan. En nee natuurlijk niet een uitzondering als 'hij geldt niet voor Hamilton' maar wellicht voor 'sieraden lichter dan x gram die niet binnen x tijd verwijderd en weer terug geplaatst kunnen worden'.
Dat Hamilton dan gezien de impact die het afdwingen van de regel nu op hem zou hebben een coulance periode krijgt waardoor de tijd ontstaat om deze discussie te voeren en zorgvuldig de voors en tegens te overwegen vind ik niet meer dan terecht. Niet omdat het Hamilton is hoewel het ook niet gek is dat hij als de icoon die hij is een voortrekkersrol heeft om dit soort dingen te bespreken. Die coulance periode moet dan uiteraard voor iedereen gelden.
Dat Hamilton kiest voor piercings die vastgelast worden, moet hij zelf weten. Dat daar consequenties aan hangen, is dan zijn probleem. Er is geen enkele noodzaak om piercings zo vast te maken dat ze niet zo verwijderbaar zijn. Ook niet als deze in je edele delen zitten. Het is gewoon een drogreden van Lewis om zich maar niets aan de regels te hoeven houden.Finraziel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:20:
[...]
Jullie zijn of nog niet goed wakker, of niet al te logisch ingesteld...
Ik krijg hier heel erg een think of the children! gevoel van...
Of die regel an sich noodzakelijk is, is een andere discussie. Voor nu staat die in het F1 regelboek en heb je je er gewoon aan te houden. Ongeacht of je Lewis, Max, Lando of wie dan ook bent. En dan mag die nog van geluk spreken 2 wedstrijden uitstel te krijgen, terwijl dit intussen allang geregeld had kunnen zijn. Dit was al 2 wedstrijden geleden duidelijk gemaakt en had eigenlijk al in Italië gehandhaafd moeten worden. Er is geen piercing in de wereld die niet binnen 5 minuten verwijderd kan worden, vastgelast of niet.
Ben nu ook verder klaar met deze discussie. De regel is er en geldt voor iedereen. Klaar over en uit.
Je mist wéér compleet mijn punt... Ik zeg net dat je dat níet moet doen want veiligheid boven alles is onzin.Joyous-P schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:28:
In dat geval ga ik voortaan 40 of 50 km/h rijden op de snelweg. Het duurt wel iets langer, maar is stukken veiliger. En qua regelgeving, dat passen ze maar mooi even aan voor mij.
In dit geval is de afweging of de extra veiligheid van zo langzaam rijden opweegt tegen de impact die dat verder heeft. Wij als maatschappij hebben besloten dat in dat geval we daar niet vinden dat we voor dat beetje extra veiligheid moeten kiezen.
Dat is toch niet zo'n rare gedachte?
Aangezien iedereen in het dagelijksleven / andere sporten zich ook gewoon aan de basisregels moet houden en daar kan je er ook niet telkens mee wegkomen.
Please hou het netjes in dit topic want anders ben ik bang voor een modbreak, daar zit niemand op te wachten

Eerlijk gezegd leest de hele discussie hier daarom voornamelijk als een anti Hamilton discussie. Ook dat elke keer erbij gehaald moet worden dat Mercedes Massi weg wilde hebben en ze daar nu de pech van hebben. Heeft niets met die regel en het naleven ervan te maken.G_Dragon schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:38:
Iedereen heeft gewoon de regels te volgen, maakt niet uit wie je bent en wat je ervan vind. Ik snap sommige reacties hier heel goed aangezien hij er al te vaak makkelijk mee wegkwam en mensen willen nu eens een keer zien dat de FIA een lijn trekt.
Als die regel wel of niet nageleefd wordt maakt voor ons als kijkers geen verschil. Er veranderd niets aan de sport. Ik begrijp echt niet waarom dit tot in den treure wordt besproken hier.
XSX: legianb
Omdat de aangescherpte regels die al bestonden onderdeel van Formule 1 zijn en daar gaat het topic over en om heel eerlijk te zijn kan ik niet ontkennen dat het er ook echt zo uitzag als je het over Masi hebt maar dat is een persoonlijke mening en daar hoeft geen discussie over.Legian117 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:05:
[...]
Eerlijk gezegd leest de hele discussie hier daarom voornamelijk als een anti Hamilton discussie. Ook dat elke keer erbij gehaald moet worden dat Mercedes Massi weg wilde hebben en ze daar nu de pech van hebben. Heeft niets met die regel en het naleven ervan te maken.
Als die regel wel of niet nageleefd wordt maakt voor ons als kijkers geen verschil. Er veranderd niets aan de sport. Ik begrijp echt niet waarom dit tot in den treure wordt besproken hier.
Ik ben zelf teleurgesteld in de FIA dat ze nu tot Monaco weer vrijstelling hebben gegeven en niet voor een keer (maakt niet uit welke correur of pit crew het is) hard optreden tegen zo'n regel die altijd al bestond maar gewoon even opnieuw aangescherpt moest worden.
Ook al verranderd dit niks voor de kijker? Juist wel, de geloofwaardigheid van die FIA
Maar dat is mijn kijk erop, je mag er gerust anders over denken daar zal je mij niet over horen
[ Voor 8% gewijzigd door G_Dragon op 07-05-2022 09:17 ]
Er zijn regels, die dien je te respecteren. Er wordt nu extra op gelet en als je er dan zo'n heisa en drama van maakt als Hamilton, is het logisch dat mensen daar wat van vinden.
En om dan ook nog eens op de persconferentie zo te verschijnen, vraag je er om.
Als hij het niet eens is met de regels, kan hij altijd gewoon uitstappen en wat anders gaan doen.
Die regel is er nu, dus moet gewoon gevolgd worden. Ondertussen kan je die prima ter discussie stellen en als je’m dan van tafel krijgt kan je weer je piercings en sieraden om doen.
maw, ham-bash is terug volop aan de gang.
Dit topique is echt naar de vaantjes.....
Page intentionally left blank.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 09:23
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Het wordt alleen in den treure besproken omdat het Hamilton is. Het werkt voor sommigen als een rode lap op een stier.Legian117 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:05:
[...]
Eerlijk gezegd leest de hele discussie hier daarom voornamelijk als een anti Hamilton discussie. Ook dat elke keer erbij gehaald moet worden dat Mercedes Massi weg wilde hebben en ze daar nu de pech van hebben. Heeft niets met die regel en het naleven ervan te maken.
De nuance ontbreekt volledig. Hij zit alleen met een paar piercings die hij schijnbaar niet af kan doen, nou eerst een goed gesprek lijkt mij. De rest van alle sieraden doet hij gewoon af. Als met alle regels van de fia zit er een interpretatie in en is het niet zwart wit.
Mensen laat het eens rusten. De sportieve prestaties zijn belangrijker dan al dat geneuzel om een randzaak. En als men het graag wil bespreken, doe dat dat in het randzaken topic.
Dus:
Dat mag in [F1] Randzaken
[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 07-05-2022 10:43 ]
Dat mag in [F1] Randzaken
[ Voor 93% gewijzigd door tweakduke op 07-05-2022 10:43 ]
Hadden ze die regels vorig seizoen maar consequent gehandhaafd…
Edit: Zie nu de modbreak pas
[ Voor 12% gewijzigd door Dj-sannieboy op 07-05-2022 10:45 ]
Gisteren zat een Nederlandse dame die de verantwoordelijkheid draagt voor alle formule klassen behalve F1 bij viaplay en die legde uit dat ze in die klasses juist heel duidelijk uitleggen dat t gevaarlijk is. Niet alleen vanwege in de weg zitten of dat t kan blijven haken maar vanwege de brandveiligheid. Dat stuk metaal kan mega heet worden bij brand, waardoor je flinke verwondingen kan oplopen. Dat prenten ze bij formule 4 en hoger bij iedereen in dus het is juist heel gek dat bij formule 1 dat niet wordt gedaan, helemaal als voorbeeld functie. De nieuwe wedstrijdleiding is gewoon alles aan t rechttrekken, en terecht.Finraziel schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 06:33:
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
urk_forever schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:11:
Zag gisteravond in DTS Günther allerlei foto's maken met speelgoed/sauna's/speelhuisjes voor de sponsors. Staat waarschijnlijk allemaal in de sponsor contracten dus het is om het racen te kunnen betalen
SomerenV schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:14:
Naah, dat was gewoon zijn grote droom eindelijk in een Aldi-folder te staan
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mEj9nZZ1HefG1gYTJ9morrNk.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lVBnrEXic90nLwmq5xGWyxYE.jpg?f=user_large)
https://www.motorsport.co...wet-race-alpine/10300809/
The refurbished and repaved circuit proved even more slippery than usual, and when cars started aquaplaning the race was red flagged a second time before the two-hour mark.

- McLaren vraagt om volledige transparantie van de FIA over de vloer die Ferrari bij de Pirelli bandentest in Imola heeft gebruikt.
- Teams mogen tijdens de test geen componenten vervangen of met componenten rijden waarmee nog geen race is gereden of niet in testdagen gebruikt is.
- Leclerc reed 's ochtends met bepaalde vloer terwijl Sainz in de middag met een andere, nieuwere specificatie leek rond te rijden.
- Volgens de FIA was de uitleg van Ferrari akkoord en conform de regels. De omwisseling was nodig omdat Leclerc zijn vloer in de ochtend had beschadigd en de vloer waar Sainz mee reed zou nog van de testdagen of van een eerdere vrije trainingssessie dateren.
- Zak Brown wil graag gedetaillieerde informatie van de FIA waarom ze akkoord zijn gegeaan. De FIA moet de sport bewaken of het nu een race weekend of een test is vind hij. Daarnaast refereert hij naar de overtreding met de motor een paar jaar terug, Er was een aanzienlijke boete maar nog steeds is niet bekend wat er speelde.
Weer een typische FIA reactie. Alsof ze alles maar gewoon slikken en onder het tapijt vegen bij bepaalde teams. Ferrari had met metalen plaatjes aan de vloer gereden en daar hoorde je de FIA niet over. De FIA heeft bij bepaalde teams wat moeite om transparant te zijn over wat zich afspeelde en probeert zich er telkens uit te draaien. Alsof de andere teams dan de geloofwaardigheid van FIA niet in twijfel zouden trekken. En aan serieus straffen hebben ze al helemaal een broertje dood.Chocoball schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:38:
De Ferrari vloer soap gaat ook weer verder.https://www.motorsport.co...test-floor-swap/10300815/
- McLaren vraagt om volledige transparantie van de FIA over de vloer die Ferrari bij de Pirelli bandentest in Imola heeft gebruikt.
- Teams mogen tijdens de test geen componenten vervangen of met componenten rijden waarmee nog geen race is gereden of niet in testdagen gebruikt is.
- Leclerc reed 's ochtends met bepaalde vloer terwijl Sainz in de middag met een andere, nieuwere specificatie leek rond te rijden.
- Volgens de FIA was de uitleg van Ferrari akkoord en conform de regels. De omwisseling was nodig omdat Leclerc zijn vloer in de ochtend had beschadigd en de vloer waar Sainz mee reed zou nog van de testdagen of van een eerdere vrije trainingssessie dateren.
- Zak Brown wil graag gedetaillieerde informatie van de FIA waarom ze akkoord zijn gegeaan. De FIA moet de sport bewaken of het nu een race weekend of een test is vind hij. Daarnaast refereert hij naar de overtreding met de motor een paar jaar terug, Er was een aanzienlijke boete maar nog steeds is niet bekend wat er speelde.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Fijne kwalificatie iedereen!
Ja dat dacht ik dus ook tot ik eens mn trouwring vergat uit te doen: niets van gemerkt. Sindsdien doe ik hem niet meer uit.thunder8 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 07:58:
[...]
Iedereen die ooit in een sauna is geweest met een ketting of een ring om, weet dat dit heel snel zeer pijnlijk kan worden.
Ook onze stalen sauna-emmer wordt warm maar nu ook niet onmogelijk heet…
Off-topic maar toch
Het ene sieraad is het andere niet, dus ik snap best dat de regel is dat sieraden niet zijn toegestaan. Dat er dan sieraden zijn die minder kwaad kunnen en andere die juist gevaar opleveren in welke omstandigheden dan ook, daar kun je in regelgeving geen rekening mee houden.TPar schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:34:
[...]
Ja dat dacht ik dus ook tot ik eens mn trouwring vergat uit te doen: niets van gemerkt. Sindsdien doe ik hem niet meer uit.
Ook onze stalen sauna-emmer wordt warm maar nu ook niet onmogelijk heet…
Off-topic maar toch
Maar moest deze discussie niet naar F1 Randzaken?
Is het mogelijk Honda bij Andretti instapt. Begreep dat Andretti nog steeds bezig is met intreden in de F1.
Aangezien ze ook rijden met Honda motoren in de Indycar. Of kan ik dit naar het rijk der fabelen verwijzen?
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Andretti gaf bij Sky F1 aan dat ze het inleggeld van 200 miljoen Dollar hebben en dat ze een motorendeal hebben (hoogstwaarschijnlijk met Renault) maar gezien de Honda samenwerking in de VS is dat scenario natuurlijk niet uit te sluiten.Sepp14 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:31:
Even over de geruchten dat Honda misschien terugkeert in 2026.
Is het mogelijk Honda bij Andretti instapt. Begreep dat Andretti nog steeds bezig is met intreden in de F1.
Aangezien ze ook rijden met Honda motoren in de Indycar. Of kan ik dit naar het rijk der fabelen verwijzen?
Er zijn dagen dat ik het niet heb in mij achterzak.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Wat is hier nou de reden van, van dit aparte gespeculeer.StarWing schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:45:
Ik vraag mij af, indien Max een piercing/oorring zou hebben, er dan ook zoveel over zou geluld worden.
maw, ham-bash is terug volop aan de gang.
Dit topique is echt naar de vaantjes.....
Is dat om het evt. goed te praten?
Max heeft geen piercings/oorringen en is dus niet van toepassing.
Klaar.
Daarnaast zijn het de "fanboys" die dit soort topics naar de vaantjes helpen en momenteel vooral de verzuurde.
[ Voor 11% gewijzigd door SuBBaSS op 08-05-2022 12:13 ]
Volgens Buxton loopt Szafnauer al het hele weekend in het paddock rond te roepen "Kom gezellig langs, Michael en Mario zijn er ook". En dat duo kan zo ongeveer alleen maar Andretti zijn. Dus zoals @Chocoball al aangeeft gaan ze dan zeer waarschijnlijk met Renault motoren rijden.Sepp14 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:31:
Even over de geruchten dat Honda misschien terugkeert in 2026.
En is het in IndyCar niet zo dat er maar twee motor leveranciers zijn? Honda en Chevrolet? Daarnaast heeft de IndyCar afdeling van Honda ook niks van doen met de F1 afdeling van Honda. Daarover was toen ook speculatie m.b.t. Alonso die IndyCar ging rijden voor een Honda aangedreven team na al zijn uitlatingen over Honda in de F1. Dat Andretti in de F1 een andere leverancier zoekt lijkt mij dan ook niet perse heel gek.
Overigens vind ik het wel maar een raar verhaal worden v.w.b. motoren in 2026. Op papier zijn er dan zeker 6 leveranciers, voor maar 10, wellicht 11, teams? Mercedes, Ferrari, Red Bull (+ Porsche?), Renault, Audi en Honda. Audi zou dan een team willen kopen dus de motorfabrikant heeft dan ook een afnemer. Maar wie zou Honda dan nog nemen? Sauber, als dat geen Audi wordt (en ze banden met Alfa Romeo / Ferrari verbreken)? Haas? Williams? Misschien Aston Martin? Misschien McLaren?
Idd, het gaat hier soms nogal snel en om nu elke keer te wachten met reageren tot alles is bijgelezenToke_gt schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:43:
[...]
Maar moest deze discussie niet naar F1 Randzaken?
Ik zie dat de beelden van de camera achter het vizier steeds vaker worden uitgezonden op TV; zelf ben ik enorm fan van dit camerastandpunt en ben blij dat dit beeld ook steeds beter begint te worden. Hoewel ik het begrijpelijk vind gezien het formaat valt de stabilisatie mij nog een beetje tegen. De trilling van de auto voelt de coureur wel maar dat zie hij niet echt. Dit heb ik ook zelf mogen ervaren!
Een tijdje geleden heb ik zelf ook in een Formule 1 auto mogen rijden (Williams uit 2007), dat was natuurlijk geweldig om te doen! Ik had de auto natuurlijk helemaal volgeplakt met camera's want een F1 auto rijden doe je natuurlijk niet elke dag. (video: YouTube: Driving a Williams Formula 1 car at Scandinavian Raceway | #Insta360...)
Ik heb hiervoor zelf ook een helm camera gemaakt met de camera achter het vizier, hiervoor heb ik een Insta360 Go2 gebruikt want die past perfect in de zijkant van de helm. Persoonlijk vind ik dit een veel mooier beeld geven dan de officiële F1 camera (ik hoef het natuurlijk niet te live-streamen). In mijn video heb ik ook wat met filters lopen spelen aangezien ik een getint vizier heb.
Stabilisatie doet de Go2 echt heel goed, je ziet mijn helm op en neer gaan en de horizon blijft mooi recht. Zo heb ik het zelf ook ervaren want het menselijk oog is ook heel goed in trilling dempen. Tijdens het rijden zagen mijn ogen niet zoveel gestuiter zoals je bij de Officiele F1 helm camera's ziet.
Ik hoop dat F1 ook snel komt met betere stabilisatie in de camera, dit kijkt ook fijner.
Mocht men vragen hebben over mijn F1 ervaring of zou je zelf een keer rijden? stuur gerust een PB of een bericht via mijn socials bij de Youtube link
Gisteren nog idd.Sepp14 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:52:
Blijft een smak geld, 200 miljoen dollar.
Er zijn dagen dat ik het niet heb in mij achterzak.
Cool! Mooi dat je zo'n kans hebt gekregen en vast hebt kunnen leggen.RickvB schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:11:
Hoi iedereen!
Ik zie dat de beelden van de camera achter het vizier steeds vaker worden uitgezonden op TV; zelf ben ik enorm fan van dit camerastandpunt en ben blij dat dit beeld ook steeds beter begint te worden. Hoewel ik het begrijpelijk vind gezien het formaat valt de stabilisatie mij nog een beetje tegen. De trilling van de auto voelt de coureur wel maar dat zie hij niet echt. Dit heb ik ook zelf mogen ervaren!
Een tijdje geleden heb ik zelf ook in een Formule 1 auto mogen rijden (Williams uit 2007), dat was natuurlijk geweldig om te doen! Ik had de auto natuurlijk helemaal volgeplakt met camera's want een F1 auto rijden doe je natuurlijk niet elke dag. (video: YouTube: Driving a Williams Formula 1 car at Scandinavian Raceway | #Insta360...)
Ik heb hiervoor zelf ook een helm camera gemaakt met de camera achter het vizier, hiervoor heb ik een Insta360 Go2 gebruikt want die past perfect in de zijkant van de helm. Persoonlijk vind ik dit een veel mooier beeld geven dan de officiële F1 camera (ik hoef het natuurlijk niet te live-streamen). In mijn video heb ik ook wat met filters lopen spelen aangezien ik een getint vizier heb.
Stabilisatie doet de Go2 echt heel goed, je ziet mijn helm op en neer gaan en de horizon blijft mooi recht. Zo heb ik het zelf ook ervaren want het menselijk oog is ook heel goed in trilling dempen. Tijdens het rijden zagen mijn ogen niet zoveel gestuiter zoals je bij de Officiele F1 helm camera's ziet.
Ik hoop dat F1 ook snel komt met betere stabilisatie in de camera, dit kijkt ook fijner.
Mocht men vragen hebben over mijn F1 ervaring of zou je zelf een keer rijden? stuur gerust een PB of een bericht via mijn socials bij de Youtube link.
Stabilisatie zal er niet snel in komen, maakt de camera weer zwaarder namelijk en dat willen de teams niet. Misschien komend jaar als iedereen de camera moet gebruiken, maar zou het niet verwachten.
We hebben het over een sport waar teams verf van de auto halen om gewicht te besparen hé.
Gewicht van de coureurs is toch gestandaardiseerd? En ik zie ze altijd met helm wegen na een race dacht ik (kan me vergissen). Zit dit dan niet gewoon in het gewicht van de coureur wat aangevuld wordt tot x kg. En dus effectief waarschijnlijk niet uit maakt.flessuh schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:15:
[...]
Cool! Mooi dat je zo'n kans hebt gekregen en vast hebt kunnen leggen.
Stabilisatie zal er niet snel in komen, maakt de camera weer zwaarder namelijk en dat willen de teams niet. Misschien komend jaar als iedereen de camera moet gebruiken, maar zou het niet verwachten.
We hebben het over een sport waar teams verf van de auto halen om gewicht te besparen hé.
[edit]
Wordt dus aangevuld tot 80 kilo maar moet ook het stoeltje bij. Vorig seizoen was Giovinacci met 75kg.
Geen idee nog wat een stoeltje weegt, maar zou best kunnen dat het bij bijna iedereen gewoon aangevuld moet worden.
[ Voor 13% gewijzigd door Shinji op 08-05-2022 20:26 ]
De camera is wel onderdeel van de helm, en de helm valt onder het gewicht van de coureur. Dus als het gewicht een issue is dan is het voor het gewicht "van de coureur" en niet voor het gewicht "van de auto". Het is dus niet dat de teams verf van de auto's zullen halen voor een stabiliserende camera's. Wel dat de coureurs dan extra zou moeten afvallen.flessuh schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:15:
[...]
Cool! Mooi dat je zo'n kans hebt gekregen en vast hebt kunnen leggen.
Wat mij in ieder geval een groter probleem lijkt is dat het allemaal zo klein mogelijk moet omdat het echt in de helm verwerkt zit. Het is dus niet een kwestie van "even een camera aan de binnenkant van de helm plakken" maar het is volledig geïntegreerd in de helm / "verende deel" of hoe het ook heet. Ze kunnen daar dus niet een grote uitsparing maken voor een camera in te verwerken want dat verminderd het effect van de werking van de helm.
Dat is ook waarom nog maar een minimaal aantal coureurs er mee rijden. Er is IIRC maar 1 fabrikant die dit doet momenteel / goedgekeurd is door de FIA (i.v.m. veiligheid). De andere helmfabrikanten hebben dit nog niet.
De laatst plek waar je extra gewicht wilt is op je hoofd. 300 gram is 1,3 kg bij 4,5GShinji schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:21:
[...]
Gewicht van de coureurs is toch gestandaardiseerd? En ik zie ze altijd met helm wegen na een race dacht ik (kan me vergissen). Zit dit dan niet gewoon in het gewicht van de coureur wat aangevuld wordt tot x kg. En dus effectief waarschijnlijk niet uit maakt.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
6 punten verschil tussen Ferrari en Red Bull.
Ligt nog heel mooi open. Redbull lijkt het qua pace en power beter voor elkaar te hebben.
22mei barcelona... Baantje die geen hele lange straight heeft, inhalen is altijd moeilijk geweest.
Pole nog belangrijker dan in miami.
Komt dus aan op pole of bandenmangement+strategie.
(Tenzij regen, die altijd 5min na de race komt, of een SC)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gr6cCHVCsEMFJ6tmU3BkjxUY.jpg?f=user_large)
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Na de wedstrijd (en vast ook vooraf) worden ze gewogen. Dat is denk ik vanwege het minimum gewicht wat een coureur heeft? Wegen is inclusief helm.
Maar het viel mij op dat Max gisteren al flink heeft gedronken voor het weeg moment... zo kan je toch relatief eenvoudig je gewicht beïnvloeden?
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics