[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.286.978 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
jmderonde schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:42:

Maar het viel mij op dat Max gisteren al flink heeft gedronken voor het weeg moment... zo kan je toch relatief eenvoudig je gewicht beïnvloeden?
Ja, maar een coureur verliest zo twee of drie kilo aan gewicht tijdens een race (puur door zweten) dat drink je er dus niet zomaar weer even snel bij

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:45

codex

Geen OpenAI agent :)

ImNotnoa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:46:
[...]

Ja, maar een coureur verliest zo twee of drie kilo aan gewicht tijdens een race (puur door zweten) dat drink je er dus niet zomaar weer even snel bij
Daar komt bij dat proberen 3 kilo vochtverlies te compenseren door minimaal dezelfde hoeveelheid water in korte tijd te drinken behoorlijk gevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Vraagje... het ging net over het wegen van coureurs.
Na de wedstrijd (en vast ook vooraf) worden ze gewogen. Dat is denk ik vanwege het minimum gewicht wat een coureur heeft? Wegen is inclusief helm.
Maar het viel mij op dat Max gisteren al flink heeft gedronken voor het weeg moment... zo kan je toch relatief eenvoudig je gewicht beïnvloeden?
Hmmm... dat is inderdaad niet toegestaan.

Heb het even terug gekeken, maar de hele procedure lijkt anders dan anders.

Normaal worden ze (volgens mij) direct nadat ze uit de auto komen en bij de teamgenoten in de armen zijn gevallen gewogen. Pas daarna zijn de interviews. Nu was het weegmoment voor de top-3 pas in de cooldownroom, na de interviews.

Zoals ze er bij liepen (toch best wel uitgeput/uitgedroogd) moeten ze echter wel drinken voordat ze naar de cooldownroom gaan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Vraagje... het ging net over het wegen van coureurs.
Na de wedstrijd (en vast ook vooraf) worden ze gewogen. Dat is denk ik vanwege het minimum gewicht wat een coureur heeft? Wegen is inclusief helm.
Normaal worden de coureurs inderdaad meteen gewogen nadat ze uit de auto komen. In het verleden was het zelfs verboden om eerst naar de je team te vliegen, omdat je daar eventueel in de omhelzing snel nog wat gewicht in het pak/helm/handschoenen zou kunnen smokkelen. Maar daar zie je de laatste jaren niets van terug en ook geen aangescherpte regels. Dat ze hier pas de top 3 wogen in de room voor de podiumceremonie is inderdaad vreemd. Dat had normaal gesproken al beneden bij de auto's moeten zijn.

Gelukkig kan je niet zomaar even een paar liter water naar binnen werken in een paar minuten, dan heb je wel andere problemen dan een gemanipuleerd hoger gewicht. :X

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:24

basvn

Breezand - NHN

thunder8 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Normaal worden de coureurs inderdaad meteen gewogen nadat ze uit de auto komen. In het verleden was het zelfs verboden om eerst naar de je team te vliegen, omdat je daar eventueel in de omhelzing snel nog wat gewicht in het pak/helm/handschoenen zou kunnen smokkelen. Maar daar zie je de laatste jaren niets van terug en ook geen aangescherpte regels. Dat ze hier pas de top 3 wogen in de room voor de podiumceremonie is inderdaad vreemd. Dat had normaal gesproken al beneden bij de auto's moeten zijn.

Gelukkig kan je niet zomaar even een paar liter water naar binnen werken in een paar minuten, dan heb je wel andere problemen dan een gemanipuleerd hoger gewicht. :X
Zal wellicht ook allemaal uitmaken dat de auto's al zwaarder zijn als het minimum gewicht (zeker eind vd race met nog wel aantal liters brandstof ect)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:28
basvn schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Zal wellicht ook allemaal uitmaken dat de auto's al zwaarder zijn als het minimum gewicht (zeker eind vd race met nog wel aantal liters brandstof ect)
Coureurs hebben een eigen minimumgewicht (van 80KG met kleding, helm en al?). Anders moeten de coureurs nu weer flink afvallen om het overgewicht van de auto te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:52
https://www.racexpress.nl...-ekstrom-dtm-zege/n/51410

Het viel mij ook al op. En ja, er is nu een soort standaard gewicht toegepast omdat coureurs als Russell dan onnatuurlijk veel moest afvallen en Yuki elke dag naar de Mac kon. Neemt niet weg dat ze daar wel op letten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

RobertMe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:17:
[...]

Coureurs hebben een eigen minimumgewicht (van 80KG met kleding, helm en al?). Anders moeten de coureurs nu weer flink afvallen om het overgewicht van de auto te compenseren.
Aanvulling :
Er zijn er genoeg die minder dan 80kg wegen. Daar wordt dan gewicht voor bijgeplaatst in de auto.

Te koop....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
albino71 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:57:
[...]

Aanvulling :
Er zijn er genoeg die minder dan 80kg wegen. Daar wordt dan gewicht voor bijgeplaatst in de auto.
Aanvulling op de aanvulling:
Niet "in de auto", maar onder het stoeltje. De teams kunnen het dus niet ge- / misbruiken om de gewichtsverdeling aan te passen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

RobertMe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Niet "in de auto", maar onder het stoeltje. De teams kunnen het dus niet ge- / misbruiken om de gewichtsverdeling aan te passen.
Wel handig, kan Yuki tenminste over de rand kijken.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
pjottum schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Wel handig, kan Yuki tenminste over de rand kijken.
En Perez, die gaf vrijdag (of zaterdag bij FP3?) ook aan te weinig te zien en of zijn stoeltje de volgende run wat hoger geplaatst kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:12:
[...]

En Perez, die gaf vrijdag (of zaterdag bij FP3?) ook aan te weinig te zien en of zijn stoeltje de volgende run wat hoger geplaatst kon worden.
En dat mag dan weer niet van de aerodynamici :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Best knap met 2 DNF's op 19 punten achterstand. _/-\o_

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:07

Tripl3 D

Brother in Arms

SnowDude schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:25:
Best knap met 2 DNF's op 19 punten achterstand. _/-\o_
Zolang Verstappen zijn streak voortzet, dat als hij finished, hij 1e wordt, dan kan hij de schade wel beperkt houden. Zeker in combinatie met zo'n blunder van Leclerc zoals in de vorige race.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Geen idee of deze banger al langsgekomen was maar ook dan is hij het nog waard om een keer te posten denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

mark-k schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:47:
Geen idee of deze banger al langsgekomen was maar ook dan is hij het nog waard om een keer te posten denk ik :+

[YouTube: No Michael! No! No! Toto Wolff feat. Michael Masi]
Uh, je hoort amper wat er gezegt word. Slechte poging in iedergeval.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

[YouTube: No Michael! No! No! Toto Wolff feat. Michael Masi]
Wat een verschrikkelijke video, lekker niveau weer hoor.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 16:46
maar ook dan is hij het nog waard om een keer te posten denk ik :+
En waarom denk je dat ?

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Illegal_Alien schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:58:
[...]

Uh, je hoort amper wat er gezegt word. Slechte poging in iedergeval.
Oh ik versta het prima.
ReVision. schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:13:
[...]

Wat een verschrikkelijke video, lekker niveau weer hoor.
Het ging dan ook niet echt om de video maar om de audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

RobertMe schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Nu we toch aan nitpicking doen...

Het stoeltje zit in de..?

:+

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
albino71 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:53:
[...]

;)

Gelukkig heb ik de reden erbij gezet. Want ran zit er wel degelijk verschil tussen "in de auto", wat nogal over komt als "plaats maar ergens", en "onder het stoeltje", waar andere teams / coureurs ook het nadeel merken van "extra gewicht" (ok, iets hoger dan).

Wat ook zo mooi terug kwam in die Miami backstage stuff. Dat Russell & Norris het over hun gewicht hebben. Russell geeft aan 75KG of iets dergelijks te wegen. Norris vervolgens "wat? Ik 72KG, schelen wij maar 3KG?". Conclusie: Russell had het over zijn daadwerkelijke gewicht, als in: naakt op de weegschaal. Norris had het over de FIA keuring, dus met pak helm en alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Russel is ook wel graatmager hoor.

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 19:01
albino71 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:06:
Russel is ook wel graatmager hoor.
Dat is logisch, die verdient natuurlijk een absoluut minimum salaris (in vergelijking met Lewis dan :o )

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Interessant Twitter draadje over f1 en liberty media.
  • Hoeveel geld liberty met f1 maakt (hint: miljarden)
  • Waarom Netflix zo interessant is voor ze (hint: US markt)
  • En dat er bewust zoveel US races zijn (hint: grootste markt, meeste marge)
  • Mijn conclusie: het wordt nog extremer, maak je borst maar nat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 00:32
Ik heb er geen problemen mee als er meer races in de VS komen zolang dat maar ten koste gaat van races in het midden-oosten, Rusland en China en niet van races in de EU of de rest van Amerika.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
NitroX infinity schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:57:
Ik heb er geen problemen mee als er meer races in de VS komen zolang dat maar ten koste gaat van races in het midden-oosten, Rusland en China en niet van races in de EU of de rest van Amerika.
Omwille van? Mensenrechten? Allemaal die zandvakraces, of Sochi, kunnen mij ook gestolen worden. Maar China is wel nog een leuk old school circuit naar mijn idee. En voor mijn gevoel leeft het in China ook wel. I.t.t. die zandbakraces waar voornamelijk expats naar de races gaan of echt "toeristen" puur voor de race. Sochi / Rusland leeft het naar mijn idee ook niet echt. En daarnaast zijn het stuk voor stuk allemaal moderne zielloze circuits.

En v.w.b. mensenrechten is het natuurlijk ook een glijdende schaal. Want dan kun je al die Amerikaanse oorlogen ook in twijfel trekken, om nog maar te zwijgen over iets als de doodstraf.

Edit:
Nederland kun je je dan overigens ook afvragen of het wel wenselijk is. Toeslagen schandaal; Dat gedoe omtrent het fictieve rendement op spaargeld waarbij door de rechter is uitgesproken dat het tegen de rechten van de mens is.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 09-05-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Keertje een bestaand circuit in de VS lijkt me ook leuk, ipv die parkeerplaats of moerasrondjes. Sowieso zijn die races in steden een ramp, inhalen kan niet, schade rijdt je veel te makkelijk - misschien zie ik gewoon liever auto's inde grindbak dan in stukjes?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pjottum schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:05:
[...]

Keertje een bestaand circuit in de VS lijkt me ook leuk, ipv die parkeerplaats of moerasrondjes. Sowieso zijn die races in steden een ramp, inhalen kan niet, schade rijdt je veel te makkelijk - misschien zie ik gewoon liever auto's inde grindbak dan in stukjes?
Ik begreep dat de hospitality ook volkomen ruk was. Kosten voor een kaartje? 13 duizend dollar. Nou dan blijven de sponsoren wel komen hoor.

Lekker wegblijven uit Amerika, de sportcultuur daar is zo anders. Dat past niet bij F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:44:
[...]

Ik begreep dat de hospitality ook volkomen ruk was. Kosten voor een kaartje? 13 duizend dollar. Nou dan blijven de sponsoren wel komen hoor.

Lekker wegblijven uit Amerika, de sportcultuur daar is zo anders. Dat past niet bij F1.
Anders van waar? Er zijn meer mensen in de wereld dan jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 00:32:
[...]

Anders van waar? Er zijn meer mensen in de wereld dan jij.
Anders dan de heersende cultuur in de F1. In de VS is de sport ondergeschikt aan de show. Gaat het puur om de commercie en snel geld.

Verder, waarom moet dit nu gelijk weer op de man?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:37
albino71 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:53:
[...]

Overigens telt het stoeltje ook mee voor de 80kg, geen idee hoe zwaar dat ding is maar zou best een paar kilo kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Zat nog over dat drinken van Verstappen voor de weging na te denken...

Kan het zijn dat nu de auto's toch nog bijna allemaal veel te zwaar zijn dit toch nog niet relevant is? Zolang de Red Bull nog zeg 15kg boven het minimumgewicht zit zal de combinatie van auto+coureur niet snel te laag worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Laatst online: 17-09 16:46
alexbl69 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:19:

Kan het zijn dat nu de auto's toch nog bijna allemaal veel te zwaar zijn dit toch nog niet relevant is? Zolang de Red Bull nog zeg 15kg boven het minimumgewicht zit zal de combinatie van auto+coureur niet snel te laag worden :).
Heeft niet enkel met gewicht van de auto te maken. Voor zover ik weet, mag een piloot maar een aantal procent "verminderen in gewicht" tijdens de race.
Dat was vroeger in ieder geval zo maar is mogelijks veranderd
Shinji schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:00:
[...]

Overigens telt het stoeltje ook mee voor de 80kg, geen idee hoe zwaar dat ding is maar zou best een paar kilo kunnen zijn.
Ik heb nu in mijn hoofd dat het tussen de 2kg en 2,5kg is maar weet niet meer waar ik dat uitgehaald heb. Een zitje stelt eigenlijk niet zoveel voor

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 15:59
Over het drinken van Verstappen: misschien dat hij wel gewoon dorst had?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
alexbl69 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:19:

Coureur + racekleding + helm (+ stoeltje dus) moet ook minimaal 80KG wegen. Deze regel is dan weer juist ingevoerd omdat het nog wel eens voor kwam dat als de auto te zwaar was de coureur maar moest verhongeren om het overgewicht van de auto te compenseren.

En zoals gisteren dus ook al over meerdere posts uitgesmeerd door @albino71 en mij: als de coureur te ligt is moet er extra ballast in de auto, specifiek onder het stoeltje, worden geplaatst zodat wel aan die 80KG wordt voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
scrappy.doo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:23:
Over het drinken van Verstappen: misschien dat hij wel gewoon dorst had?
Dat zeer zeker, dat zat ook in de world feed. Als hij uit stapt ("live") laten ze (met vertragingen) nog een boordradio van hem horen met "I need a drink".

Ding is dus alleen dat ze door drinken ook zwaarder worden, terwijl er dus een minimumgewicht is. Daarom dat ze normaliter altijd eerst wegen en dan pas drinken. Alleen is er nu niks van een weging in beeld geweest, totdat je Jo Bauer in de cooldownroom weg ziet lopen met de weegschaal (en even daarvoor je Verstappen na binnenkomst hoort zeggen "I need my helmet", en zijn fysio / personal assistant dan ook met de helm komt aanlopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
RobertMe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Dat zeer zeker, dat zat ook in de world feed. Als hij uit stapt ("live") laten ze (met vertragingen) nog een boordradio van hem horen met "I need a drink".

Ding is dus alleen dat ze door drinken ook zwaarder worden, terwijl er dus een minimumgewicht is. Daarom dat ze normaliter altijd eerst wegen en dan pas drinken. Alleen is er nu niks van een weging in beeld geweest, totdat je Jo Bauer in de cooldownroom weg ziet lopen met de weegschaal (en even daarvoor je Verstappen na binnenkomst hoort zeggen "I need my helmet", en zijn fysio / personal assistant dan ook met de helm komt aanlopen).
Wat dat betreft is het sowieso een vreemde procedure. Hoe lang heeft die assistent met die helm gelopen? Toch zeker 5 minuten. Alle tijd om er bijvoorbeeld gewichten in te proppen.

Er is toch ook een filmpje van al een aantal jaren geleden waarbij een (ik meen) Indycar coureur na de race met z'n team loopt te juichen terwijl iemand de inhoud van een flesje water in z'n broekzak leeg giet? Kan het alleen niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:10

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Misschien zijn de regels betreffende het drinken, in extreme weersituaties, anders?
Lijkt mij logisch dat ze niet willen, live in beeld, dat de coureur flauwvalt. Leuk voor Netflix maar niet de bedoeling.

Ken ook de hele reglementen niet uit mijn hoofd. Maar ik denk dat ze in sommige gevallen wat coulanter zijn.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Heb de situatie ter plekke niet zo nauwkeurig bestudeerd echter het lijkt me sterk dat het niet mogelijk was om een weegschaal en een official pal naast de auto's neer te zetten waar elke rijder eerst langs moet voor ze in contact komen met anderen.

Dat lijkt me de meest logische procedure en makkelijk te handhaven maar ja er zal wel weer een 'goede' reden zijn waarom het niet gewoon simpel kan.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Help!!!! schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:58:
Heb de situatie ter plekke niet zo nauwkeurig bestudeerd echter het lijkt me sterk dat het niet mogelijk was om een weegschaal en een official pal naast de auto's neer te zetten waar elke rijder eerst langs moet voor ze in contact komen met anderen.

Dat lijkt me de meest logische procedure en makkelijk te handhaven maar ja er zal wel weer een 'goede' reden zijn waarom het niet gewoon simpel kan.
Bij de kwalificatie doen ze dat ook. De top 3 wordt meteen gewogen en Jo Bauer staat dan ook al met de weegschaal klaar en trekt de coureur meteen de weegschaal op voordat ze het flesje drinken open trekken dat voor ze klaar staat. Voor de andere coureurs geldt dat ze meteen via de FIA garage het paddock in gaan. Hun fysio / PA staat achter de FIA garage te wachten en de coureur moet dus via de FIA garage doorlopen, en in de garage worden ze dan meteen gewogen. Waarom bij de race het wegen van de top 3 pas in de cooldownroom gebeurt is mij dan ook een raadsel. Zeker bij én zo'n warme race én als ze weten dat ee cooldownroom "ver weg is" en dus lang duurt. Maar zoals ik gisteren in het GP topic al schreef. Jo Bauer heeft Verstappen in de cooldownroom gewogen, maar hij (Jo) liep ook in het paddock terwijl de auto's binnen kwamen (liep op de achtergrond toen Verstappen uit stapte). Maar daar viel niks van een weegschaal of weeg procedure te zien. Maar mogelijk dat ze dan wel in de FIA garage gewogen zijn. Iets dat volgens mij Hamilton ook wel eens heeft gedaan als hij de P in had. Dat hij even buiten beeld wou zijn en zich in de FIA garage op hield en daar ook deed wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:26
[...]

Grappig, toen ik deze uitspraak hoorde via de boordradio interpreteerde ik dat toch echt als de behoefte aan een glas alcohol. In het Engels wordt "I need a drink" doorgaans humorvol gebruikt en er wordt dan een alcoholische versnapering mee bedoeld: https://idioms.thefreedictionary.com/I+need+a+drink.

Op de boordradio was Verstappen in mijn ogen op dat moment overduidelijk aan het ginnegappen, nadat hij zojuist de overwinning had veiliggesteld en dus in een opperbeste stemming was. Hij zei daarna namelijk: "I think you also need a drink", met gelach tot gevolg.

Edit: waarbij hij zeker ook wel op het drinken van water kan hebben gedoeld. Wilde vooral aangeven hoe IK het interpreteerde.

[ Voor 12% gewijzigd door bazzemans op 10-05-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
bazzemans schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Grappig, toen ik deze uitspraak hoorde via de boordradio interpreteerde ik dat toch echt als de behoefte aan een glas alcohol. In het Engels wordt "I need a drink" doorgaans humorvol gebruikt en er wordt dan een alcoholische versnapering mee bedoeld: https://idioms.thefreedictionary.com/I+need+a+drink.

Op de boordradio was Verstappen in mijn ogen op dat moment overduidelijk aan het ginnegappen, nadat hij zojuist de overwinning had veiliggesteld en dus in een opperbeste stemming was.
Dat maakte Crofty er dus ook van, dat het om alcohol ging. Maar als hij Verstappen uitgeput met zijn drinkfles op dat karretje ziet zitten "corrigeert" hij zich met "volgens mij bedoelde hij echt dat hij dorst had".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:26
RobertMe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:17:
[...]

Dat maakte Crofty er dus ook van, dat het om alcohol ging. Maar als hij Verstappen uitgeput met zijn drinkfles op dat karretje ziet zitten "corrigeert" hij zich met "volgens mij bedoelde hij echt dat hij dorst had".
Geloof ik ook hoor, hoewel ik die correctie niet heb gehoord. Ik had mijn post ter verduidelijking al iets aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:06
bazzemans schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Op de boordradio was Verstappen in mijn ogen op dat moment overduidelijk aan het ginnegappen, nadat hij zojuist de overwinning had veiliggesteld en dus in een opperbeste stemming was. Hij zei daarna namelijk: "I think you also need a drink", met gelach tot gevolg.

Edit: waarbij hij zeker ook wel op het drinken van water kan hebben gedoeld. Wilde vooral aangeven hoe IK het interpreteerde.
Dat is al een grapje van eerdere seizoenen ook. Dan maakt hij zich ook even bezorgd om gp.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

alexbl69 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:39:
[...]
Wat dat betreft is het sowieso een vreemde procedure. Hoe lang heeft die assistent met die helm gelopen? Toch zeker 5 minuten. Alle tijd om er bijvoorbeeld gewichten in te proppen.

Er is toch ook een filmpje van al een aantal jaren geleden waarbij een (ik meen) Indycar coureur na de race met z'n team loopt te juichen terwijl iemand de inhoud van een flesje water in z'n broekzak leeg giet? Kan het alleen niet meer vinden.
Was dat niet bij DTM ipv Indycar? Dat heb ik in mijn hoofd zitten.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 11:35
hardware-lover schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:39:
[...]

Holk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:22:
https://www.racexpress.nl...-ekstrom-dtm-zege/n/51410

Het viel mij ook al op. En ja, er is nu een soort standaard gewicht toegepast omdat coureurs als Russell dan onnatuurlijk veel moest afvallen en Yuki elke dag naar de Mac kon. Neemt niet weg dat ze daar wel op letten
Klopt zoals Holk al eerder schreef was dat de vader van Ekstrom ;)

RichardVos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrappy.doo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 15:59
[...]

... ze kunnen toch ook tijdens de race drinken? O-) (als dat systeem niet stuk is, daar hebben we ook wel eens coureurs over horen klagen) Echt mensen de hele ophef over het drinken voor het wegen is lichtelijk overtrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

scrappy.doo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:34:
[...]

... ze kunnen toch ook tijdens de race drinken? O-) (als dat systeem niet stuk is, daar hebben we ook wel eens coureurs over horen klagen) Echt mensen de hele ophef over het drinken voor het wegen is lichtelijk overtrokken.
...? Dat wat ze tijdens de race drinken zit gewoon bij het totaalgewicht van de auto+coureur inbegrepen zoals gewogen voorafgaand aan de race. Het gewicht is slechts verplaatst van de auto naar de coureur. Ook is dat geen oneindige hoeveelheid dus het kan best zijn dat het bij zo'n hete race gewoon een keer op is. Het drinken wat hij na de race dronk kwam niet uit de auto dus daar kan je het totaalgewicht mee verhogen voor de weging. Gezien de regels over minimumgewichten snap je toch wel dat dat als een issue gezien kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Dat drinken is natuurlijk wel de hele race onderdeel van het totale gewicht. Waar het voornamelijk om gaat is dat bv niet de coureur uit stapt en vervolgens iemand nog even snel wat lood in het pak stopt om het gewicht te verhogen. En dus niet aan het minimumgewicht te voldoen maar wel door de weging komen. Gaat een flesje drinken daar een (significant) verschil in maken? Nee. Maar de regels zijn er wel, dat de coureur meteen gewogen moet worden, wat normaal dan ook gedaan wordt voordat ze iets drinken. En het is natuurlijk ook een zwart/witte regel en bij andere raceklassen zijn er blijkbaar al straffen voor geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Fox-Racing schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:00:
Klopt zoals Holk al eerder schreef was dat de vader van Ekstrom ;)
Ah. Met de ogen is misschien wat mis maar met het geheugen schijnbaar nog niet, en dat op mijn leeftijd (y) :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 11:01
[...]

Volgens mij is er geen ophef toch? Gewoon een inhoudelijke discussie over (de toepassing van) de regels. Een nieuwsgierige vraag van mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 18:08
[...]

Je moet eens kijken hoe het Race Topic los gaat als HAM een flesje water drinkt voor het wegen...

Nu is het VER en moeten we vooral niet moeilijk doen.

Regels zijn regels, en deze afwijking daarop is vreemd te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Daarnaast weet je niet wat FIA doet, al dan niet nav protesten, als je je niet aan de regels hebt gehouden.
Ik zit niet te wachten op een diskwalificatie of andere vervelende straf. En al helemaal niet als het simpel voorkomen kan worden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 10:38
Help!!!! schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:44:
Daarnaast weet je niet wat FIA doet, al dan niet nav protesten, als je je niet aan de regels hebt gehouden.
Ik zit niet te wachten op een diskwalificatie of andere vervelende straf. En al helemaal niet als het simpel voorkomen kan worden.
Maar wordt hier überhaupt over gesproken in de media? Ik kan weinig tot niets vinden over dit "incident", dus hebben we hier niet gewoon te maken met een storm in een flesje water?

Pun intended

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Misschien zijn wij wel de enigen die vooralsnog ontdekt hebben 8)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Laatst online: 07:50

Vuvuzela

My spire is forming

Help!!!! schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:05:
Misschien zijn wij wel de enigen die vooralsnog ontdekt hebben 8)
Heel internet staat vol.

Maar de FIA weet ook de gewichten van alle coureurs op al heel veel momenten, dus ze zullen er vast ook niet heel zwaar aan tillen en bepaalde verwachtingen hebben van het gewicht van de coureurs met enige marges. Denk dat de alarmbellen pas afgaan als een coureur tijdens na race 5 opeens 3kg zwaarder is dan normaal.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomahawk_nr1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 14:43
Waar gaat deze discussie over. Alsof Max ook maar in de buurt komt van het minimum gewicht. Met zijn lengte en omvang hoeft hij daar echt niet bang voor te zijn. Iemand als Tsunoda zal wel meer in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 10:38
Vuvuzela schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Heel internet staat vol.
Niet op de nieuwskanalen iig. Ik zie niets op de websites als Motorsport.com, SkySports of AMUS bijvoorbeeld. Dus wie doet er dan moeilijk hierover? Of zijn het alleen de social media mensen die hier los op gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerBee
  • Niet online

KillerBee

This fragster is unstoppable!

Ik ben hier ook nog helemaal niets over tegengekomen op Reddit (of ik heb er overheen gelezen, wat dan eigenlijk betekend dat er niet veel over staat :P ), dat is toch wel hét kanaal voor dit soort geneuzel.

Mijn Systeem "Always listen to experts. They'll tell what can't be done and why. Then do it"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:10
hardware-lover schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:39:
[...]

In de DTM hebben ze wel meer van dat soort fratsen uitgehaald. Deuren snel verwisselen voor exemplaren met extra gewicht erin en dat soort dingen. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Tomahawk_nr1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:22:
Waar gaat deze discussie over. Alsof Max ook maar in de buurt komt van het minimum gewicht. Met zijn lengte en omvang hoeft hij daar echt niet bang voor te zijn. Iemand als Tsunoda zal wel meer in de buurt komen.
https://racingnews365.com/2022-f1-drivers-height-and-weight
Verstappen weegt kennelijk 72kg, dus 8kg onder het minimumgewicht. Ik kan me niet voorstellen dat een carbon stoeltje 8kg weegt dus daar moet gewoon ballast bij. Drinken is dus wel degelijk een dingetje, als je de boel wilt flessen (ha-ha) kan je met minder ballast rijden en dat er na de race snel bijdrinken.
KillerBee schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:05:
Ik ben hier ook nog helemaal niets over tegengekomen op Reddit (of ik heb er overheen gelezen, wat dan eigenlijk betekend dat er niet veel over staat :P ), dat is toch wel hét kanaal voor dit soort geneuzel.
Ik wel, er staat in ieder geval in r/f1technical nog een thread. Misschien is het ook in r/formula1 langsgekomen maar daar worden veel threads net zo hard verwijderd als ze aangemaakt worden als er ook maar iets niet 100% volgens de regeltjes van de subreddit is.

[ Voor 29% gewijzigd door DataGhost op 10-05-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Precies. Al was VER al 3 dagen aan de diarree, dan komt hij nog niet onder het minimum gewicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 10-05-2022 15:12 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Over stoeltjes gesproken. In 2019 of 2020 een reportage gezien van Sky, met Ted, bij McLaren die een partner hadden gevonden voor het maken van het stoeltje. Zij gebruikten een ander (meen zelfs biologisch / op planten gebaseerd) materiaal dat zowel sterker als lichter dan carbon fiber was. Alleen mocht het niet gebruikt worden omdat de regels strict zijn in dat het stoeltje van carbon fiber moet zijn. De FIA had er echter wel oren naar en McLaren had dan ook een uitzondering gekregen om enkele keren tijdens FP1 dit stoeltje te gebruiken. Daarna echter nooit meer iets van gehoord. Iemand anders hier dus nog informatie over / ooit wat van vernomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomahawk_nr1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 14:43
[quote]DataGhost schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Verstappen weegt kennelijk 72kg, dus 8kg onder het minimumgewicht. Ik kan me niet voorstellen dat een carbon stoeltje 8kg weegt dus daar moet gewoon ballast bij. Drinken is dus wel degelijk een dingetje, als je de boel wilt flessen (ha-ha) kan je met minder ballast rijden en dat er na de race snel bijdrinken.

[...]

Racingnews365 als bron... Er staat ook doodleuk dat Lewis 1 kg zwaarder is dan Max terwijl er 7cm verschil in lengte is (de sierraden?? :9 ) Helm, pak en schoenen weegt bij elkaar ook wat. Ach wat maakt het uit allemaal. Uiteindelijk heeft alleen Kelly een idee van het gewicht van Max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:04

JB

Cédric roelt!

Wat zou VET wegen :? :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
DataGhost schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Dat is nou niet echt de betrouwbaarste bron.

Maar het streven schijnt om onder de 75kg te blijven, want daarna ga je over de 80kg heen als je het stoeltje, pak, helm en schoenen er bij op rekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

alexbl69 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:39:
Tyrrell Racing: 1984 controversy

Die vulden het gewicht aan, niet alleen met water, maar met loden pellets in het water :p

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrOleo
  • Nu online
Uiteindelijk werkt de FIA met een referentiegewicht voor de coureur. Deze wordt bepaald aan het begin van het seizoen en gecorrigeerd indien nodig:
Technical regulation 4.6
4.6.1 The mass of the driver with his seat and driving equipment will be established by the FIA
technical delegate at the first Competition of the Championship, this reference mass may be
amended at any time during the Championship season if deemed necessary by the FIA technical delegate. This reference mass will be used to establish the minimum mass of the driver and ballast referred to in Article 4.6.2 below.

4.6.2 The reference mass of the driver will be added to the mass of any ballast designated for this
purpose and at no time during the Competition, may this be less than 80kg.
Alhoewel het inderdaad vreemd is dat ze toestaan zoveel te drinken voor het wegen, is het wegen niet een manier om te bepalen of je voldoet aan de minimum gewichtseisen. Het lijkt eigenlijk niet meer dan een controle te zijn of je niet te veel afwijkt van de referentie, als ik hem goed begrijp. Dus dat je een keer een halve liter vocht naar binnen werkt na een warme race voor het wegen is geen issue.

Grappige aan de sporting regulations is dan weer dat er niet in staat dat een coureur moet worden gewogen na de race, er staat dat men alleen de auto mag verlaten voor het wegen van de auto, als je daarbij vraagt om direct gewogen te worden. Omdat niemand na 2 uur zweten in die hete auto wil wachten tot ze een uur later een keer worden gewogen wegen ze iedereen maar direct na de race. :)
5.2.2 After the race any classified car may be weighed. If a driver wishes to leave his car before it is
weighed he must ask the technical delegate to weigh him in order that this weight may be added
to that of the car.
Gewicht toevoegen aan de auto voor het wegen na de race is dan weer strict verboden.

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54
Volgens mij is het heel simpel.
In de huidige regels staat het minimumgewicht van een F1 auto en coureur.
Je mag niet lager, je mag wel hoger.

Op dit moment zitten nog best veel teams niet aan het minimumgewicht. Ze zitten er behoorlijk boven.
Het boeit dus totaal niet of een coureur eerst gaat drinken en dan pas gewogen wordt. In beide gevallen zitten ze nog steeds boven het minimumgewicht.

Als dit wel wat uit gaat maken, dan letten ze (het team) daar echt wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Plenkske schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:21:
Volgens mij is het heel simpel.
In de huidige regels staat het minimumgewicht van een F1 auto en coureur.
Je mag niet lager, je mag wel hoger.
Nee, dit is al enkele seizoenen los gekoppeld. Juist om uithongering te voorkomen.
Op dit moment zitten nog best veel teams niet aan het minimumgewicht. Ze zitten er behoorlijk boven.
Het boeit dus totaal niet of een coureur eerst gaat drinken en dan pas gewogen wordt. In beide gevallen zitten ze nog steeds boven het minimumgewicht.
En dit klopt dus niet, want dat de auto te zwaar is betekent niet dat de coureur te ligt mag zijn.
MrOleo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:05:
Grappige aan de sporting regulations is dan weer dat er niet in staat dat een coureur moet worden gewogen na de race, er staat dat men alleen de auto mag verlaten voor het wegen van de auto, als je daarbij vraagt om direct gewogen te worden. Omdat niemand na 2 uur zweten in die hete auto wil wachten tot ze een uur later een keer worden gewogen wegen ze iedereen maar direct na de race. :)

[...]
Ik zie hier een regel die de nieuwe race directors wel weer eens mogen gaan handhaven :+ Dat ze het interview vanuit de auto doen omdat ze nog gewogen moeten worden. En toestemming om eerder uit te stappen alleen geven als ze naar de WC moeten en een mannetje van de FIA ook mee loopt ter controle.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:15

flessuh

Set sail for fail!

RobertMe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:28:
Over stoeltjes gesproken. In 2019 of 2020 een reportage gezien van Sky, met Ted, bij McLaren die een partner hadden gevonden voor het maken van het stoeltje. Zij gebruikten een ander (meen zelfs biologisch / op planten gebaseerd) materiaal dat zowel sterker als lichter dan carbon fiber was. Alleen mocht het niet gebruikt worden omdat de regels strict zijn in dat het stoeltje van carbon fiber moet zijn. De FIA had er echter wel oren naar en McLaren had dan ook een uitzondering gekregen om enkele keren tijdens FP1 dit stoeltje te gebruiken. Daarna echter nooit meer iets van gehoord. Iemand anders hier dus nog informatie over / ooit wat van vernomen?
Sterker dan Carbon is het niet. Het wordt tegenwoordig in racing wel gebruikt voor bodywork bijvoorbeeld. Voor een stoeltje was het sterk genoeg schijnbaar.

betreft dit spul: https://www.bcomp.ch/products/amplitex/

Toevallig zelf mee gewerkt voor de zonneboot van de hogeschool waar ik toen zat.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54
RobertMe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:38:
[...]

Nee, dit is al enkele seizoenen los gekoppeld. Juist om uithongering te voorkomen.

[...]

En dit klopt dus niet, want dat de auto te zwaar is betekent niet dat de coureur te ligt mag zijn.
Uitgebreider dan....

798kg
In 2022 the minimum weight of a Formula 1 car is 798kg. This is the mass of the car with the driver, fitted with dry-weather tyres, but without fuel. The minimum weight limit is set by the FIA in their rulebook.
If the driver weighs less than 80kg (which is the vast majority of drivers) then this difference is corrected with ballast. This ballast is added to the cockpit so it cannot be placed anywhere on the car to improve balance.
Dus je kan aannemen, coureur = 80kg.
Volgens mij is niet openbaar hoeveel kg elke auto nu is.
Maar het is in ieder geval meer dan 798kg.
Why do drivers get weighed after a race?

The reasons drivers are weighed after the race is twofold. Firstly, drivers lose around 2-3kg a race, even higher if in hotter conditions, so drivers are weighed to understand exactly how much weight they have lost so fluids can be replenished and subsequent training programmes for the next week are informed by any dramatic weight loss. Secondly, the minimum mass of the Formula 1 car includes the driver, so their weight needs to be known so that when the car is weighed, the two figures can be added up to ensure the teams have reached that minimum amount.

The drivers are weighed with their full race gear, including helmets, as this is included in the weight of the driver, and this means the FIA can calculate that the correct amount of ballast has been added if necessary.
Kom ik op hetzelfde punt als net, ik verwacht dat ze nog steeds niet onder het minimumgewicht gaan na de race (met of zonder drinken voor het wegen).
Maar om dat zeker te weten dien je dus wel meteen na de race te wegen. Iets wat ze normaal ook gewoon doen. Geen idee waarom dat in Miami langer moest/mocht duren.

bron: https://www.autosport.com...an-f1-car-weigh/10246442/
27 april 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
Denk dat de meeste hier vergeten ook al verliezen ze 2-3kg aan vocht. 75% ervan zal geabsorbeerd zijn door de kleding. Dus dan praat je over maximaal 0.75kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Nou ja, het compulsief tentoonspreiden van het Amerikaanse exceptionalisme-denken vind ik ook om plaatsvervangende schaamte van te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Tomahawk_nr1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:30:
[...]

Racingnews365 als bron... Er staat ook doodleuk dat Lewis 1 kg zwaarder is dan Max terwijl er 7cm verschil in lengte is (de sierraden?? :9 ) Helm, pak en schoenen weegt bij elkaar ook wat. Ach wat maakt het uit allemaal. Uiteindelijk heeft alleen Kelly een idee van het gewicht van Max.
Ik gok zomaar dat ze die info wel op de eoa manier van de FIA hebben kunnen krijgen, maar goed, vind je https://news.verstappen.com/nl/about een betere bron dan? Daar staat ook 72kg.

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Kleine update over Ferrari in de samenvatting en vertaling.
  • Ferrari teambaas Mattia ]Binotto zei aan het begin van het seizoen, na 5 races weten we waar we staan. De F1-75 lijkt het tot nu toe op alle circuits en onder alle weersomstandigheden het goed te doen en is daarmee een competitieve wagen.
  • In de grand prix van Miami kregen alle Ferrari aangedreven wagens hun 2e motor. Ze zijn gewisseld omdat er een probleem was met de betrouwhaarheid. Het nieuwe hybridesysteem komt daarmee pas met de 3e motor.
  • In de race van Miami was de RB18 op gelijke hoogte waar de F1-75 al het hele seizoen dominant is, in de langzame bochten. Ferrari gaat dit nog verder analyseren. Het zou aan upgrades kunnen liggen maar ook aan de medium banden want Ferrari had het niet makkelijk op de medium banden. Op de harde banden ging ze het beter af. Daarnaast reed Ferrari met een grotere achtervleugel en had ook minder topsnelheid dan Red Bull.
  • In Barcelona wil Ferrari met een groot updatepakket komen. Het is belangrijk dat het upgrade pakket meteen werkt. Niet vanwege Red Bull maar vanwege het budgetplafond. Elke misstap is nu 2x zo duur.
  • Red Bull kwam in Miami zonder upgrades maar heeft al eerder upgrades meegebracht in de testdagen en race in Bahrein en in Imola. Bij Red Bull lijken alle upgrades tot nu toe meteen te werken. Ferrari moet zich daar nog bewijzen en heeft bewust de eerste 5 races rustiger aangedaan.Daarnaast komt Ferrari niet elk weekend met een nieuwe upgrade maar bundelt ze als een als een pakket samen en worden er pas opgeschroefd als men zeker weet dat het een stap vooruit is.
  • Het idee bestaat dat Red Bull meer van zijn ontwikkelbudget aan het begin van het seizoen heeft verbruikt en dat er een moment in het seizoen moeten komen dat ze niet meer verder kunnen ontwikkelen.
  • Teambaas Christian Horner weerspreekt dat niet. Onder het budgetplafond is het lastig om steeds met nieuwe upgrades te komen vooral vanwege de stijgende inflatie maar ook de hoge vracht- en transportkosten spelen mee. Horner denkt dat Ferrari sterk zal terugkomen in Barcelona, vooral in de snelle bochten 3 en 9.
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Ferrari-Formel-Schmidt-Teaser-Miami-2022-169FullWidth-e4f9434-1897993.jpg

https://www.auto-motor-un...ade-barcelona-budget-cap/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:04

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Chocoball schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:05:
Kleine update over Ferrari in de samenvatting en vertaling.
  • Ferrari teambaas Mattia ]Binotto zei aan het begin van het seizoen, na 5 races weten we waar we staan. De F1-75 lijkt het tot nu toe op alle circuits en onder alle weersomstandigheden het goed te doen en is daarmee een competitieve wagen.
  • In de grand prix van Miami kregen alle Ferrari aangedreven wagens hun 2e motor. Ze zijn gewisseld omdat er een probleem was met de betrouwhaarheid. Het nieuwe hybridesysteem komt daarmee pas met de 3e motor.
  • In de race van Miami was de RB18 op gelijke hoogte waar de F1-75 al het hele seizoen dominant is, in de langzame bochten. Ferrari gaat dit nog verder analyseren. Het zou aan upgrades kunnen liggen maar ook aan de medium banden want Ferrari had het niet makkelijk op de medium banden. Op de harde banden ging ze het beter af. Daarnaast reed Ferrari met een grotere achtervleugel en had ook minder topsnelheid dan Red Bull.
  • In Barcelona wil Ferrari met een groot updatepakket komen. Het is belangrijk dat het upgrade pakket meteen werkt. Niet vanwege Red Bull maar vanwege het budgetplafond. Elke misstap is nu 2x zo duur.
  • Red Bull kwam in Miami zonder upgrades maar heeft al eerder upgrades meegebracht in de testdagen en race in Bahrein en in Imola. Bij Red Bull lijken alle upgrades tot nu toe meteen te werken. Ferrari moet zich daar nog bewijzen en heeft bewust de eerste 5 races rustiger aangedaan.Daarnaast komt Ferrari niet elk weekend met een nieuwe upgrade maar bundelt ze als een als een pakket samen en worden er pas opgeschroefd als men zeker weet dat het een stap vooruit is.
  • Het idee bestaat dat Red Bull meer van zijn ontwikkelbudget aan het begin van het seizoen heeft verbruikt en dat er een moment in het seizoen moeten komen dat ze niet meer verder kunnen ontwikkelen.
  • Teambaas Christian Horner weerspreekt dat niet. Onder het budgetplafond is het lastig om steeds met nieuwe upgrades te komen vooral vanwege de stijgende inflatie maar ook de hoge vracht- en transportkosten spelen mee. Horner denkt dat Ferrari sterk zal terugkomen in Barcelona, vooral in de snelle bochten 3 en 9.
[Afbeelding]

https://www.auto-motor-un...ade-barcelona-budget-cap/
Wat een mooie wagen is die F1-75 toch.

Wordt dus interessant de komende races en ook tof dat ze ook hier een andere strategie hanteren ten opzichte van elkaar. Redbull moest natuurlijk ook wel omdat de Ferrari sterker uit de startblokken is gekomen. Benieuwd of ze dat op het einde gaat opbreken of niet.

Qua rijeigenschappen is de RB18 volgens mij nog steeds niet wat het moet zijn. Vind het knap van Max dat hij er toch zo veel weet uit te persen (los van de hogere topsnelheid van de wagen). Ook knap van Leclerc trouwens, die twee halen toch meer uit het materiaal dan hun teamgenoten en de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 19:34

sjaool

Every life should have 9 cats

Chrosser schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:17:
[...]
Qua rijeigenschappen is de RB18 volgens mij nog steeds niet wat het moet zijn. Vind het knap van Max dat hij er toch zo veel weet uit te persen (los van de hogere topsnelheid van de wagen). Ook knap van Leclerc trouwens, die twee halen toch meer uit het materiaal dan hun teamgenoten en de rest.
Red Bull heeft de bandenslijtage beter onder controle dan Ferrari, dat is ook hetgeen de afgelopen races Charles de nek heeft omgedraaid in de race. Max kon gewoon achter hem blijven rijden en toeslaan op het moment dat Charles in de problemen kwam met zijn banden. Als ze dat onder knie krijgen bij Ferrari dan worden het pittige races voor beide teams.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

sjaool schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:20:
[...]

Red Bull heeft de bandenslijtage beter onder controle dan Ferrari, dat is ook hetgeen de afgelopen races Charles de nek heeft omgedraaid in de race. Max kon gewoon achter hem blijven rijden en toeslaan op het moment dat Charles in de problemen kwam met zijn banden. Als ze dat onder knie krijgen bij Ferrari dan worden het pittige races voor beide teams.
Mwoah. De harde band was voor Ferrari ook competitief. Op de mediums gaat de Red Bull wel beter. En op Soft hoeven ze toch niet veel rondjes te doen dus dan gaat de Ferrari ook wel goed. Maar op de Hard is Ferrari dus wel competitief. Dit was de C2 band die nog wel vaker terug komt dit seizoen. Dus overal waar de banden wat harder zijn, zullen weer richting Ferrari gaan en zachter naar Red Bull.

Op zich wel fijn dat er nog wat wisseling is, anders is het zo'n saai en voorspelbaar seizoen :P

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Bottas denkt ook laat ik eens iets anders doen
https://www.reddit.com/r/...1tbj/bottas_on_instagram/

Haha

Veel te warm in Miami :9

[ Voor 10% gewijzigd door Pierre op 11-05-2022 14:29 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
Pierre schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:27:
Bottas denkt ook laat ik eens iets anders doen
https://www.reddit.com/r/...1tbj/bottas_on_instagram/

Haha

Veel te warm in Miami :9
Had je niet even kunnen waarschuwen? Nu heb ik meer gezien dan ik wilde zien!!! :D :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 11:37
Er is geen minimum gewicht voor de driver an sich voor zover ik weet. Wel is er een gecombineerd minimum gewicht voor de combinatie coureur in outfit en stoeltje van 80kg.

Heel veel coureurs halen dat niet, het lijkt mij niet dat Tsunoda eerder bij dat minimum zit dan Max. Snap niet helemaal hoe je Tsunoda zwaarder inschat dat Max.

Anyway, als coureur stoel combinatie dat niet halen wordt het aangevuld tot 80kg met balast onder de stoel.

De discussie gaat over dat als Max direct even een halve kilo er bij drinkt voor het weeg moment na de race ze een halve kilo minder balast mee zouden hoeven nemen.

Maar volgens mij is al uitgezocht dat de wegingen geen directe input daarvoor zijn maar eerder een controle of er geen gekke afwijkingen zijn. Ik denk niet dat je even in die 5 minuten makkelijk een halve liter weg klokt en dat dat nog prettig voelt dus zal hooguit om 200 a 300 gram zijn lijkt me en ik gok dat dat wel binnen de marges valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
murphydrz schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Had je niet even kunnen waarschuwen? Nu heb ik meer gezien dan ik wilde zien!!! :D :D
Pssst, kijk dan niet naar Drive to Survive - Seizoen 3 - episode 3. Daar heb je ook een volle maan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 19:34

sjaool

Every life should have 9 cats

[...]

Tja, dat krijg je als je de NSFW waarschuwing negeert. Eigen schuld. :+

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Kadett schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:07:
Denk dat de meeste hier vergeten ook al verliezen ze 2-3kg aan vocht. 75% ervan zal geabsorbeerd zijn door de kleding. Dus dan praat je over maximaal 0.75kg.
Lijkt me stug, het vocht dat in eerste instantie wordt geabsorbeerd, verdampt ook weer. Als je zo'n racesuit uitwringt na de wedstrijd, komt daar echt geen 2+ liter vocht uit. Er zal wel iets blijven zitten in de kleding/helm, maar het lijkt me sterk dat dat het grootste deel is.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
[...]

De 18+ en NSFW waarschuwingen waren niet genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:41:
[...]

De 18+ en NSFW waarschuwingen waren niet genoeg?
De nieuwsgierigheid won het.... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
murphydrz schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:44:
[...]

De nieuwsgierigheid won het.... :)
Op klaarlichte dag toch een volle maan in de buurt van Miami...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Aston Martin stond afgelopen weekend niet op de grid vanwege te koude brandstof. Beide wagens stonden in de pitbox warm te draaien en mochten uiteindelijk vanuit de pitstraat starten.

Voorheen was de regel dat de de brandstoftemperatuur niet lager mag zijn dan tien graden onder de buitentemperatuur. Dit seizoen hebben de FIA en de teams een uniforme temperatuur van 10 graden afgesproken. Dit is gedaan omdat de Magneti Marelli primer pump (standaard onderdeel - SSC) problemen geeft sinds de overgang naar E10 brandstof.

Simpel uitgelegd. De brandstof zit in een soort blaas en wordt via 1 of meerdere liftpompen getransporteerd naar een collector of catch tank. Daarna wordt de brandstof getransporteerd naar een primer pump of mid-pomp en gaat vervolgens verder naar de hogedrukpomp die uiteindelijk de V6 motor met brandstof voedt.

Ik heb nog even nagezocht, hoewel het uitvallen van Verstappen en Perez in Bahrein zou niet te wijten zijn aan 1 van de pompen waren er blijkbaar al wel problemen met de primer pomp sinds de testdagen in Barcelona. Ik vond dit wel verrassend nieuws want ik had het blijkbaar niet eerder meegekregen en of dit nog steeds speelt.

Om het Aston Martin verhaal af te maken. In Miami - met een buitentemperatuur van 30 graden - kregen sommige teams de brandstof niet genoeg afgekoeld en werd de termperatuurgrens verhoogd naar 18 graden. Aston Martin had blijkbaar niet goed opgelet en moest de brandstof met 8 graden opwarmen maar tijdens de start was deze eigenlijk nog 3 graden te koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:20
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:57:
[...]

Op klaarlichte dag toch een volle maan in de buurt van Miami...
Aspen, niet Miami. Check ook de rest van het plaatje. Hoe nep het allemaal ook was, dit bootsen ze niet ff na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:16:
Voorheen was de regel dat de de brandstoftemperatuur niet lager mag zijn dan tien graden onder de buitentemperatuur. Dit seizoen hebben de FIA en de teams een uniforme temperatuur van 10 graden afgesproken. Dit is gedaan omdat de Magneti Marelli primer pump (standaard onderdeel - SSC) problemen geeft sinds de overgang naar E10 brandstof.
Hoe lost het verlagen van de temperatuur dit probleem op? En dan bedoel ik specifiek: ze kunnen het wel op 10° erin stoppen, maar in de "tank" zal het toch ook weer (flink?) opwarmen?

En als ze het naar 10° verlagen i.v.m. de betrouwbaarheid van de pomp, hoe kunnen ze het nu dan zomaar aanpassen naar 18°? Dat is bijna het dubbele, wie garandeert dat de pomp dan wel nog correct werkt (incl. na het eventuele/waarschijnlijke opwarmen). Als dit weekend een auto was uitgevallen met een probleem met deze pomp was dat toch ook een serieus probleem geweest? Juist omdat plotsklaps de regels die juist voor betrouwbaarheid moesten zorgen zijn aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
@RobertMe Dat staat verder niet uitgelegd wat temperatuur en de mid-pump met elkaar te maken hebben. Dat stukje zou ik ook wel willen weten en dacht gooi het eens in de groep.

Overigens kwam het probleem in Bahrein door een vacuumprobleem in het brandstofsysteem wat mij mogelijk een probleem met een pomp lijkt.

https://www.auto-motor-un...-sprit-boxengassen-start/
https://www.motorsport.co...lls-bahrain-dnfs/9188330/
https://www.motorsport.co...bahrain-gp-exits/9304687/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:54:
@RobertMe Dat staat verder niet uitgelegd wat temperatuur en de mid-pump met elkaar te maken hebben. Dat stukje zou ik ook wel willen weten en dacht gooi het eens in de groep.
Nja, ik wil best aannemen dat de temperatuur invloed heeft op de werking van de pomp (zal vast ook invloed hebben op de dichtheid of zo).

Wat ik alleen niet goed begrijp is hoe "koelen tot 10°" de oplossing kan zijn. Want uiteraard zal het sowieso weer opwarmen, en al helemaal in een warme auto (alhoewel na de crash van Grosjean de "tank" zich dan wel in de monocoque bevindt en dus gescheiden van bv de warme motor). Dus ze kunnen het er wel op 10° in stoppen, maar aan het einde van de race is het wellicht toch weer 25°. En nu ze het (eenmalig) verhoogd hebben naar 18° zal het alleen maar verder opwarmen. Dus hoe kunnen ze dan garanderen dat het nu wel goed gaat? Al helemaal omdat ze dus zijn afgestapt van "omgevingstemperatuur - 10" naar "10". In Miami was het 3x graden, 3x - 10 is 2x, dat zit dan potentieel toch best dicht bij die 18° die ze nu gebruikt hebben.
En als ze het probleem bij de wintertests gevonden hebben, bij "omgevingstemperatuur - 10". In Barcelona zal het toch geen 30° zijn geweest?! Zelfs 20° lijkt mij dan warm, en toch hebben ze die problemen dan gevonden?

Of zit ik verkeerd om te denken en is het probleem niet te warme brandstof maar te koele brandstof? En dat de teams wel zo ver mogelijk willen koelen (dus omgeving - 10), maar de pomp juist dan onbetrouwbaar wordt? En (om)dat de meeste GPs worden verreden in "koelere" omstandigheden gewoon is gezegd "10° that's it" zodat de teams ook geen ruimte hebben om bv bij een GP bij 15° met ee benzine op 5° gaan te rijden.
Hetzelfde als de minimale bandenspanning. Waarbij de teams dus de limieten opzoeken om zo laag mogelijk te gaan ondanks de risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
Het is verboden om brandstof aan boord te koelen. Dat zou nog een regel zijn uit de periode dat er met atmosferische motoren in de F1 werd gereden. Die motoren hadden profijt van koudere brandstof maar is mindervan invloed op de huidige V6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
McLaren bij de Google Keynote nu

En het is weer weg :+

[ Voor 28% gewijzigd door streamnl op 11-05-2022 20:32 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Chocoball schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:16:
Het is verboden om brandstof aan boord te koelen. Dat zou nog een regel zijn uit de periode dat er met atmosferische motoren in de F1 werd gereden. Die motoren hadden profijt van koudere brandstof maar is niet van invloed op de huidige V6.
Hoezo niet? Koelere brandstof kan je met ietsjes meer boost rijden voordat je knock krijgt. Dat was het hele gezeik ook met de inlaatkoeling en de plek van de plenum-temperatuursensor bij Mercedes afgelopen jaar. Koelere lucht of koelere brandstof, het eindresultaat is een koeler mengsel wat net iets harder zou kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Nu online
DataGhost schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:17:
[...]

Hoezo niet? Koelere brandstof kan je met ietsjes meer boost rijden voordat je knock krijgt. Dat was het hele gezeik ook met de inlaatkoeling en de plek van de plenum-temperatuursensor bij Mercedes afgelopen jaar. Koelere lucht of koelere brandstof, het eindresultaat is een koeler mengsel wat net iets harder zou kunnen lopen.
Ik had het stukje overgenomen van motorsport.com maar het moet minder van invloed zijn.Heb mijn tekst dan ook aangepast.
Keeping fuel cool is always challenge for teams, for as the regulations note, "the use of any device on board the car to decrease the temperature of the fuel is forbidden".

That rule apparently hails from the atmospheric engine era, when cooler fuel created a performance advantage that doesn't apply as much to the current V6 turbos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
DataGhost schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:17:
[...]

Met de turbo druk die ze in de F1 gebruiken en de daarbij behorende inlaat temperaturen heeft de brandstoftemperatuur een bijna verwaarloosbare impact.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lagere temperatuur heeft ook invloed op de dichtheid, en hoe dichter hoe meer er langs de fuel flow sensor kan.

delta van 8 graden. Bij deze tabel: https://www.ic.gc.ca/eic/site/mc-mc.nsf/eng/lm00129.html

20 graden: 0.9937 kg/m3
12 graden 1.0037 kg/m3

Volgens mij is dat iets van 1% extra fuel flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
DRaakje schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:25:
Lagere temperatuur heeft ook invloed op de dichtheid, en hoe dichter hoe meer er langs de fuel flow sensor kan.

delta van 8 graden. Bij deze tabel: https://www.ic.gc.ca/eic/site/mc-mc.nsf/eng/lm00129.html

20 graden: 0.9937 kg/m3
12 graden 1.0037 kg/m3

Volgens mij is dat iets van 1% extra fuel flow.
Aangezien brandstofverbruik overal in de reglementen in kg wordt uitgedrukt neem ik aan dat de fuelflow meter ook een temperatuurcorrectie heeft.

Pagina: 1 ... 52 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics