Nja, ik wil best aannemen dat de temperatuur invloed heeft op de werking van de pomp (zal vast ook invloed hebben op de dichtheid of zo).
Wat ik alleen niet goed begrijp is hoe "koelen tot 10°" de oplossing kan zijn. Want uiteraard zal het sowieso weer opwarmen, en al helemaal in een warme auto (alhoewel na de crash van Grosjean de "tank" zich dan wel in de monocoque bevindt en dus gescheiden van bv de warme motor). Dus ze kunnen het er wel op 10° in stoppen, maar aan het einde van de race is het wellicht toch weer 25°. En nu ze het (eenmalig) verhoogd hebben naar 18° zal het alleen maar verder opwarmen. Dus hoe kunnen ze dan garanderen dat het nu wel goed gaat? Al helemaal omdat ze dus zijn afgestapt van "omgevingstemperatuur - 10" naar "10". In Miami was het 3x graden, 3x - 10 is 2x, dat zit dan potentieel toch best dicht bij die 18° die ze nu gebruikt hebben.
En als ze het probleem bij de wintertests gevonden hebben, bij "omgevingstemperatuur - 10". In Barcelona zal het toch geen 30° zijn geweest?! Zelfs 20° lijkt mij dan warm, en toch hebben ze die problemen dan gevonden?
Of zit ik verkeerd om te denken en is het probleem niet te warme brandstof maar te koele brandstof? En dat de teams wel zo ver mogelijk willen koelen (dus omgeving - 10), maar de pomp juist dan onbetrouwbaar wordt? En (om)dat de meeste GPs worden verreden in "koelere" omstandigheden gewoon is gezegd "10° that's it" zodat de teams ook geen ruimte hebben om bv bij een GP bij 15° met ee benzine op 5° gaan te rijden.
Hetzelfde als de minimale bandenspanning. Waarbij de teams dus de limieten opzoeken om zo laag mogelijk te gaan ondanks de risico's.