Lynx schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:36:
Dat zijn wel extreme percentages. De mate waarin Max Ricciardo, albon, gasly en perez outperformed met 3 to 5 tienden in dezelfde auto is in mijn opinie wel anders dan Hamilton die structureel enkel bottas in dezelfde auto outperformed. Hij is toch ook met regelmaat door andere team genoten verslagen (ie rosberg bv). De Mercedes was extreem goed en ik denk dat de RB niet op hetzelfde niveau was en door Max daarheen gereden is afgelopen jaren. Laten we zeggen dat zonder een goede auto je geen WK kan worden en als de rest van het veld véél minder is qua techniek dan ben je technisch dominant. Maar als de technische variabelen dichter bij elkaar komen verschuiven de invloeden meer naar de coureur (Max v 44 en Max vs leclerc en sainz)
Gasly & Albon vergelijken met Rosberg, Bottas, Ricciardo en Perez is dan denk ik wel wat "overdreven". Gasly & Albon waren ook gewoon te jong en onervaren in die auto en reden vaak genoeg ook geen deuk in een pakje boter (vooral Gasly, die nu bij Alpha Tauri wel presteert).
Of dat nu door de auto of door de coureur kwam laat ik ook maar even in het midden, want ook Verstappen was niet tevreden over de RB16. Feit was dan wel dat Verstappen er alsnog beduidend beter mee overweg kon.
Ricciardo heeft vooral aan het begin Verstappen vaker verslagen op een zaterdag, maar zakte daarna wel wat terug (Verstappen was in die tijd natuurlijk ook nog onervaren met 1, 2, 3 jaar ervaring). Perez doet het intussen wel redelijk, en is natuurlijk ook een ervaren coureur. Maar zowel bij Sainz als Perez zie je nu dat ze hun teamgenoten niet echt kunnen volgen. Wel goed en snel, maar hun teamgenoten zijn nog net dat beter.
En v.w.b. Hamilton & Bottas, vergeet niet dat Bottas ook nog wel eens op een zaterdag sneller was, en op zondag als die eens een goede dag had nog wel eens een vernederende "Valtteri, this is James" kreeg.