[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.286.976 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:10
Verstappen is er vroeg bij, net geland in Miami. Zullen wel weer promo activeiten voor Red Bull zijn en natuurlijk nieuw circuit.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
loekf2 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:58:
Verstappen is er vroeg bij, net geland in Miami. Zullen wel weer promo activeiten voor Red Bull zijn en natuurlijk nieuw circuit.
Het is wel heel erg vroeg, ook met een nieuw circuit komen coureurs vaak pas vlak van tevoren want meer dan een trackwalk kunnen ze toch niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 17:59

Bloodclot

Jawier!

loekf2 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:58:
Jetlag tegen gaan denk ik. Even imola >miami dan weer terug naar europa is niet helemaal relaxed.
Daarnaast promotie activiteiten van Amerikaanse-niveau.
En het is Miami, heerlijke klimaat en mooie omgeving, denk dat kelly ook wel even paar daagjes met max door wil brengen.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:40
De F1 Commission heeft deze week aangegeven om bij 2 evenementen in 2023 met 11 bandensets te werken i.p.v. de gebruikelijke 13 sets. De coureurs krijgen de volgende allocatie aan bandensets:
- 3 sets hard
- 4 sets medium
- 4 sets soft

Bij deze 2 evenementen gaat de Formule 1 ook experimenteren met een andere kwalificatie opzet. Waar dit seizoen de bandenkeuze vrij is geldt er alleen bij de kwalificatie in een sprint weekend de beperking dat in alle kwalificatiesessies de soft band gebruikt moet worden.

In het experiment worden coureurs verplicht om te kwalificeren op de harde band in Q1, de medium band in Q2 en de soft band in Q3. Als een kwalificatiesessie nat verklaard wordt is de bandenkeuze weer vrij.

Formule 1 wil met dit soort voorstellen liever eerst testen, data verzamelen en analysren dan zomaar de regels aanpassen.

https://the-race.com/form...ualifying-format-in-2023/

offtopic:
Inmiddels heb ik voor mijn F1 bijdragen 3 karma badges mogen ontvangen. Iets wat begonnen is als eerst meelezen en daarna delen van informatieve artikelen in het forum wordt door jullie zeer gewaardeerd en nu dus ook beloond. Dank aan alle mede Tweakers voor jullie waardering, de vele duimpjes en reacties die ik heb mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Chocoball schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:04:
De F1 Commission heeft deze week aangegeven om bij 2 evenementen in 2023 met 11 bandensets te werken i.p.v. de gebruikelijke 13 sets. De coureurs krijgen de volgende allocatie aan bandensets:
- 3 sets hard
- 4 sets medium
- 4 sets soft

Bij deze 2 evenementen gaat de Formule 1 ook experimenteren met een andere kwalificatie opzet. Waar dit seizoen de bandenkeuze vrij is geldt er alleen bij de kwalificatie in een sprint weekend de berperking dat in alle kwalificatiesessies de soft band gebruikt moet worden.

In het experiment worden coureurs verplicht om te kwalificeren op de harde band in Q1, de medium band in Q2 en de soft band in Q3. Als een kwalificatiesessie nat verklaard wordt is de bandenkeuze weer vrij.

Formule 1 wil met dit soort voorstellen liever eerst testen, data verzamelen en analysren dan zomaar de regels aanpassen.

Volgens mij zit er een foutje in het artikel? 13 sets worden 11 sets, nadat ze 1 set extra hards en 1 set extra mediums krijgen, en 3 sets softs inleveren. Effectief hebben ze dan toch maar 1 set minder? (en dus niet 13 - 11 = 2 minder)

Maar het doel is dan dus minder banden, wat effectief betekend dat ze de Q banden ook in de race "moeten" gebruiken? Immers zullen ze lijkt mij niet een set die ze in de FPs al gebruikt hebben ook nog eens in de Q gebruiken lijkt mij toch. Alleen zal het dan wel aan mij liggen, maar nu hebben ze toch ook al (meestal) een nieuwe set hards & mediums voor de race over? En vervolgens krijgen ze met deze regels zelfs een setje extra. Dus die snap ik niet echt. Is het idee dan dat waar ze nu nog 1 set hard in de FPs gebruiken voor testen long runs, en vervolgens inleveren, en 1 set hard voor de race bewaren, dat ze dan 2 set hards in de FPs gebruiken? Eentje voor testen long run en eentje voor testen kwalificatie? Waarna ze er dus nog 1 over hebben voor Q + race. Want als het idee is dat ze in de FPs 1 setje hards gebruiken voor Q + long run simulatie dan kunnen ze dus ook de Q + race rijden op 1 set en is 2 sets nog steeds voldoende. En hetzelfde dan voor de medium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:47
Ik ben niet meteen enthousiast...
Nu kan je goed q1 q2 en q3 vergelijken...
Dadelijk wordt het veel lastiger de sterkte van je auto te gebruiken. Als je de harde bang niet aan de praat krijgt ben je gezien. De laatste paar races is er al spanning en wisseling genoeg van de teams. Dit soort gemaakte chaos hoeft van mij niet.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
@RobertMe volgens mij staat het inderdaad fout in het artikel want de gewone allocatie is 2 sets hard, 3 sets medium en 8 sets soft. Van 13 naar 11 sets worden 2 sets soft ingeleverd en gaat ermee naar 6 sets. Er komt 1 set hard en 1 set medium bij waardoor het aantal soft banden verder terugzakt van 6 naar 4. In het artikel staat -3 maar dat moet dat -4 zijn, daarom heb ik het ook niet overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:40
Chocoball schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:04:
- 3 sets hard
- 4 sets medium
- 4 sets soft

Bij deze 2 evenementen gaat de Formule 1 ook experimenteren met een andere kwalificatie opzet. Waar dit seizoen de bandenkeuze vrij is geldt er alleen bij de kwalificatie in een sprint weekend de beperking dat in alle kwalificatiesessies de soft band gebruikt moet worden.

offtopic:
Inmiddels heb ik voor mijn F1 bijdragen 2 karma badges mogen ontvangen. Iets wat begonnen is als eerst meelezen en daarna delen van informatieve artikelen in het forum wordt door jullie zeer gewaardeerd en nu dus ook beloond. Dank aan alle mede Tweakers voor jullie waardering, de vele duimpjes en reacties die ik heb mogen ontvangen.
Doe maar gewoon niet. Waarom aan iets sleutelen als het goed werkt. Ik zie 0,0 toegevoegde waarde. Behalve dat sommige teams niet lekker zullen gaan op een bepaalde band en dan niet doorgaan naar de volgende sessie ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Als die paar races met 11 sets echt alleen maar een test is, dan mag je afvragen: een test voor wat?

Willen ze bijvoorbeeld de Q1 en Q2 gaan aanpassen naar 'met handicap'? Dan heb je wel data nodig over: "wat is het effect?"

Het lijkt mij niet zo'n goed idee, maar een handicap zou zijn:
Q1: Nr 1-7 vorige race op Hard, nr 8-14 op Medium, overige 6 op Soft. Q2: Top 10 huidige WCD-stand: op medium, rest op soft. Q3: iedereen op soft.

Effect van hierboven is volgens mij: meer voordeel voor top teams (*), maar tóch een kans dat ze Q3 niet halen.
(*) Het is namelijk de middenmoot die na een goed resultaat de vorige race, vrij hard wordt gestraft. Maar de lagere teams zullen dus iets meer vooraan staan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• loekf2
Ondertussen op de set .. eehh.. het circuit in Miami

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cVZmL4BZGI6YN9EtSiIM9kn0wE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Upk1pFBPXX5XS3Y96vcXxeZR.jpg?f=fotoalbum_large

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:36
Aardappelbakker schreef op zondag 1 mei 2022 @ 01:33:
[...]

Doe maar gewoon niet. Waarom aan iets sleutelen als het goed werkt. Ik zie 0,0 toegevoegde waarde. Behalve dat sommige teams niet lekker zullen gaan op een bepaalde band en dan niet doorgaan naar de volgende sessie ofzo.
Van wat ik mee gekregen heb worden nooit alle sets gebruikt. De banden produceren, niet gebruiken en daarna vernietigen is slecht voor het milieu. Hiermee willen ze proberen of de teams ook met 11 sets toe kunnen.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
loekf2 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 07:37:
Ondertussen op de set .. eehh.. het circuit in Miami

[Afbeelding]
Zoals 99% van alle show op TV daar... fake :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Jake schreef op zondag 1 mei 2022 @ 06:53:
Als die paar races met 11 sets echt alleen maar een test is, dan mag je afvragen: een test voor wat?
Vanuit de F1 Commission willen ze Formule 1 milieuvriendelijk en duurzamer laten lijken en zoeken tegelijkertijd naar minder kosten vandaar het experiment met minder bandensets.
The Commission unanimously agreed to trial a reduction in the tyre allocation from 13 sets to 11 at two events in the 2023 season. This will be done to evaluate the impact of the reduction in tyre allocation on track-running, with the overall intention to move to more sustainable use of tyres in the future.
Ook was er sprake van hergebruik van ongebruikte banden zoals regenbanden maar dat staat niet in dit statement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
alesandro_46 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 07:51:
[...]

Van wat ik mee gekregen heb worden nooit alle sets gebruikt. De banden produceren, niet gebruiken en daarna vernietigen is slecht voor het milieu. Hiermee willen ze proberen of de teams ook met 11 sets toe kunnen.
Dat die banden zelfs ongebruikt vernietigd worden snap ik niet. Die kunnen ze toch hij een volgende race gewoon weer gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:21
Je wilt alle teams banden geven uit dezelfde productie run om het verschil tussen de handen te minimaliseren. Op het moment dat je banden gaat doorschuiven naar een volgende race kan dat dus wel een uitdaging worden als je onvoldoende banden hebt uit dezelfde productie run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
pjlgt schreef op zondag 1 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Dat die banden zelfs ongebruikt vernietigd worden snap ik niet. Die kunnen ze toch hij een volgende race gewoon weer gebruiken?
Alleen bij volledig ongebruikte sets zou dat kunnen. Alle banden van dezelfde compound tijdens een weekend komen uit dezelfde batch (rubber, productie, you name it). Dit zodat ze "identiek" zijn, waar er mogelijk dan wel wat afwijkingen zijn tussen dezelfde compound bij verschillende weekenden. Als er dus ook maar één set gebruikt is zou er een nieuwe set toegevoegd moeten worden die uit een andere batch zou komen. Dus bij een weekend als Imola vorige week worden gewoon verschrikkelijk veel banden voor niks vernietigd. Immers hebben ze veel minder op de slicks gereden.

Waarom ze de wets & inters niet doorschuiven is in zoverre wel raar. Want vergeet niet dat ze ook wets & inters meenemen naar Bahrein, Saoedi Arabië, Abu Dhabi etc. terwijl het daar überhaupt vrijwel nooit regent, laat staan in een F1 weekend en dat het voldoende zou zijn om de baan echt nat te maken.
Enige reden die ik mij kan indenken is dat veel specifiek voor een weekend wordt geproduceerd, bij fly aways ook nog eens per boot getransporteerd wordt, en ze dus niet "even" kunnen schuiven. Ongebruikte wets & inters van bv Bahrein zouden dan pas ergens halverwege het seizoen pas weer ergens beschikbaar zijn. En dat schiet met het oog van bezuinigingen natuurlijk ook niet op. I.p.v. produceren voor 23 produceren zouden ze met hergebruik en zonder ze de wereld over te vliegen misschien uit komen op 15 tot 20 weekenden. Maar dat betekent dan ook dat ze veel meer "druk" hebben om ze de hele wereld over te krijgen.
Voor een min of meer vergelijkbare situatie v.w.b. transport kun je kijken naar de pitboxen. Teams hebben een stuk of 6, 7 sets pitboxen. "Vroeger" met de eerste race in Australië ging de eerste pitbox al in november of zo op de boot naar Australië. Deze ging vervolgens daar een beetje de wereld over (denk 2 sets voor Australië, Japan, China, Singapore etc) en komt na het einde van het seizoen pas terug. De pitbox die aan het eind van het seizoen in Abu Dhabi gebruikt wordt komt vervolgens pas in maart terug bij het team, waarna ze deze snel moesten aanpassen en deze ook weer in roulatie ging. En voor de Europese races zullen ze gedurende een seizoen wellicht ook twee of drie sets beschikbaar hebben (wel zo handig voor de double headers). Maar pitboxen hoeven ze natuurlijk maar af te breken, per vrachtwagen naar het volgende circuit te brengen en daar weer op te bouwen. Met de banden kun je dat niet. Pirelli zal daarop een flinke lead time hebben. Als bv de banden nu van Imola hergebruikt moesten worden dan zou dat zomaar eens niet voor juli of augustus kunnen zijn. Want als de wets / inters gebruikt zijn kan Pirelli niet bv twee weken later een volledig nieuwe batch klaar hebben. Immers gaat dat om 4 sets per auto(?) maal 4 banden per auto maal 20 auto's is 320 banden. Ja, soms introduceren ze tijdens het seizoen nieuwe banden, zoals vorig jaar nog. Maar dat ging alleen om de achterbanden en dan ook een specifieke compound. Dus dan hoeven ze er sowieso al niet vier per auto te produceren maar zijn het er maar twee. En ook daar ging dan meer dan een maand overheen als ik mij niet vergis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:24
Wat is er mis met een continue pool met banden, waaruit volledig willekeurig de banden over de teams verdeeld worden. Dan bepaalt het lot of je een hele goede of een net iets mindere band hebt.

Het is milieutechnisch bezopen om vele ongebruikte banden te vernietigen. Ook logistiek maak je het de bandenleverancier gemakkelijker.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Joris748 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:19:
Wat is er mis met een continue pool met banden, waaruit volledig willekeurig de banden over de teams verdeeld worden. Dan bepaalt het lot of je een hele goede of een net iets mindere band hebt.

Het is milieutechnisch bezopen om vele ongebruikte banden te vernietigen. Ook logistiek maak je het de bandenleverancier gemakkelijker.
Willekeurige banden is natuurlijk niet eerlijk. En dat is het nu eigenlijk ook al niet als er incidenteel een productiefout voor komt in een band waardoor een rijder uitvalt of ver terug valt door bv een delamineerende band. Situatie waarbij dat IIRC sowieso is geweest is Vettel in Oostenrijk in 2016 denk ik. Reed aan de leiding en ineens * poef * band kapot en einde race. Waarbij ik meen dat Pirelli ook erkend heeft dat het een productiefout was. Baku vorig jaar, Silverstone in 2020 etc neem ik dan even niet mee. Daarbij heeft Pirelli aangegeven dat het geen productiefout was (maar wel toevallig nieuwe banden geïntroduceerd), en werd er al op de limiet van de door Pirelli gestelde "duur" gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:24
RobertMe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Willekeurige banden is natuurlijk niet eerlijk. En dat is het nu eigenlijk ook al niet als er incidenteel een productiefout voor komt in een band waardoor een rijder uitvalt of ver terug valt door bv een delamineerende band. Situatie waarbij dat IIRC sowieso is geweest is Vettel in Oostenrijk in 2016 denk ik. Reed aan de leiding en ineens * poef * band kapot en einde race. Waarbij ik meen dat Pirelli ook erkend heeft dat het een productiefout was. Baku vorig jaar, Silverstone in 2020 etc neem ik dan even niet mee. Daarbij heeft Pirelli aangegeven dat het geen productiefout was (maar wel toevallig nieuwe banden geïntroduceerd), en werd er al op de limiet van de door Pirelli gestelde "duur" gereden.
Het hele leven is niet eerlijk ;)

Mag aannemen dat de productietoleranties zo klein zijn, dat eventuele verschillen heel klein zijn. Ja, die verschillen kunnen doorslaggevend zijn. Maar dat kan prima onderdeel van het spelletje zijn.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Komt nu toch ook wel eens voor dat ze een set banden hebben die niet helemaal lekker is? Hoort gewoon bij het spelletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Je hebt er af en toe een rare tussen zitten idd.
Net zoals verstappen een paar jaar terug op imola ook een hele rare klapband had.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkiekiller
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 17:22
Joris748 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:37:
[...]
Mag aannemen dat de productietoleranties zo klein zijn, dat eventuele verschillen heel klein zijn.
Dat zou ik niet zo snel doen bij Pirelli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:26

DataGhost

iPL dev

Het hoeft natuurlijk niet zo overduidelijk te zijn als delaminerende en ploffende banden he? Ze doen elk weekend een aantal trainingsessies om te kijken hoe band X zich gedraagt op circuit Y. Het zou toch jammer zijn als je dan een band uit een bepaalde batch hebt die zich prima heel houdt, maar waarmee slechts een paar tienden langzamer gereden kan worden dan dezelfde band uit een andere batch.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 01-05-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Ach het hele bandenverhaal blijft gewoon komisch. Men wilde Pirelli hebben om meer strategie te hebben in races. Teams hebben zo snel zo veel data dat iedereen de ideale strategie heeft bepaald. Racedag kan altijd voor verrassingen zorgen, maar eenmaal op een strategie zal alleen een safetycar of regen roet in het eten gooien. Er zit nog altijd te weinig verschil in banden en zolang de strategien allemaal hetzelfde zullen zijn vanwege optimale strategie, heeft het weinig impact. Undercut is vrijwel altijd beter dan een overcut. Dat was vroeger juist andersom.

Al die kleurtjes is allemaal leuk en aardig, maar geef mij maar bandjes waarop geraced kan worden. Van mijn part gewoon één soft type voor kwalificatie en een 'harde' band voor te racen. En gewoon gaan. En dat Pirelli dan maar de ultieme band maakt, eentje die een veel bredere 'operationele window' heeft. Schaf die bandenverwarmers maar af, dat de coureurs meer op gevoel moeten doen om de bandjes op temperatuur te krijgen.

Maar zelfs met een enkele bandenleverancier lijkt de FIA alleen maar te willen experimenteren met zaken die er weinig toe doen naar mijn mening. Ander kwalificatieformat, tenzije single lap qualifying zal het vrij weinig uitmaken.

[ Voor 10% gewijzigd door siggy op 01-05-2022 15:04 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
siggy schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:00:
Racedag kan altijd voor verrassingen zorgen, maar eenmaal op een strategie zal alleen een safetycar of regen roet in het eten gooien.
Of een afwijkende strategie van iemand anders ;) Zie Albon in Australië die de hele race op een band rijdt en daarmee in de punten finisht. En vervolgens was er in Australië ook nog eens een treintje ontstaan met ik meen een Stroll vooraan (door afwijkende strategie?), met daarachter Gasly, Alonso en nog een of twee auto's meen ik.
Undercut is vrijwel altijd beter dan een overcut. Dat was vroeger juist andersom.
Wat maakt dat uit? :P Als het altijd hetzelfde is maakt het niet heel veel uit. Dat was juist wel weer een interessante aan Monaco 2017(?) waarbij ineens de overcut beter werkte terwijl niemand daar op rekende. Of Singapore 2019(?) met Leclerc die treintje reed aan kop, vervolgens pitte en Vettel vanaf P2 naar P1 ging, harder reed, en een overcut op Leclerc deed.
Van mijn part gewoon één soft type voor kwalificatie en een 'harde' band voor te racen.
Wat is dan nog het nut van die kwalificatie band? Als iedereen verplicht op dezelfde band rijdt kun je net zo goed de kwalificatie ook op de race band rijden. Scheelt ook weer in ontwikkelkosten.
Schaf die bandenverwarmers maar af, dat de coureurs meer op gevoel moeten doen om de bandjes op temperatuur te krijgen.
Dat was ook het originele plan voor 2021 (nu 2022). Alleen is dat niet door gegaan en is er een compromis gesloten met een lagere temperatuur in de bandenwarmers. Gevolg daarvan hebben we dit jaar ook al een aantal keren gezien. Volgens mij o.a. met een Hamilton die in Bahrein glibberend en glijdend de pits uit kwam en ik meen zelfs meteen werd ingehaald. Hetzelfde met Verstappen die in Bahrein zat te vloeken en tieren omdat die na de pitstop niet voluit mocht rijden en dat anders wellicht genoeg was geweest om het gat met Leclerc te dichten. En in Imola hebben we ook nog een aantal van dat soort verrassingen gehad. Leclerc die bij de switch naar slicks een overcut op Perez doet (die een hele slechte outlap had) maar meteen weer langszij kan omdat Leclerc nog niet het vertrouwen in de banden heeft (uiteraard wel met afwijkende omstandigheden en dus niet perse met koudere banden als oorzaak).
En volgens mij is het plan ook nog om echt van de bandenwarmers af te stappen. Maar willen ze het geleidelijk evalueren en afbouwen.
Ander kwalificatieformat, tenzije single lap qualifying zal het vrij weinig uitmaken.
In principe gaat dit natuurlijk niet om een ander formaat van de kwalificatie, maar alleen wat tweaks die los staan van het format.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

RobertMe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 15:29:
[...]

Of een afwijkende strategie van iemand anders ;) Zie Albon in Australië die de hele race op een band rijdt en daarmee in de punten finisht. En vervolgens was er in Australië ook nog eens een treintje ontstaan met ik meen een Stroll vooraan (door afwijkende strategie?), met daarachter Gasly, Alonso en nog een of twee auto's meen ik.
Op basis van 'we hebben toch niks te verliezen'. Dat is geen strategie, dat is een gok. Soms pakt ie uit, maar als slechts 1 in het veld het doet.... Niet echt veel verschil toch.
Wat maakt dat uit? :P Als het altijd hetzelfde is maakt het niet heel veel uit. Dat was juist wel weer een interessante aan Monaco 2017(?) waarbij ineens de overcut beter werkte terwijl niemand daar op rekende. Of Singapore 2019(?) met Leclerc die treintje reed aan kop, vervolgens pitte en Vettel vanaf P2 naar P1 ging, harder reed, en een overcut op Leclerc deed.
Mijn punt was dat dit komt door de Pirelli banden, je moet er zo lief op doen dat het bandenmanagement belangrijker is geworden dan racen.
Wat is dan nog het nut van die kwalificatie band? Als iedereen verplicht op dezelfde band rijdt kun je net zo goed de kwalificatie ook op de race band rijden. Scheelt ook weer in ontwikkelkosten.
Zie hierboven, iedereen rijdt al nagenoeg op dezelfde band vanwege 'optimale strategie'. En die is, op een gok en SC's na, voor iedereen hetzelfde.

Als ontwikkelkosten een thema is, hadden ze slecht 1 band hoeven te ontwikkelen en die te produceren totdat de F1 stopt met bestaan.
Dat was ook het originele plan voor 2021 (nu 2022). Alleen is dat niet door gegaan en is er een compromis gesloten met een lagere temperatuur in de bandenwarmers. Gevolg daarvan hebben we dit jaar ook al een aantal keren gezien. Volgens mij o.a. met een Hamilton die in Bahrein glibberend en glijdend de pits uit kwam en ik meen zelfs meteen werd ingehaald. Hetzelfde met Verstappen die in Bahrein zat te vloeken en tieren omdat die na de pitstop niet voluit mocht rijden en dat anders wellicht genoeg was geweest om het gat met Leclerc te dichten. En in Imola hebben we ook nog een aantal van dat soort verrassingen gehad. Leclerc die bij de switch naar slicks een overcut op Perez doet (die een hele slechte outlap had) maar meteen weer langszij kan omdat Leclerc nog niet het vertrouwen in de banden heeft (uiteraard wel met afwijkende omstandigheden en dus niet perse met koudere banden als oorzaak).
En volgens mij is het plan ook nog om echt van de bandenwarmers af te stappen. Maar willen ze het geleidelijk evalueren en afbouwen.
Naja, in de regen is dat compleet anders, dat heeft geen bal te maken met verwarmde bandjes. Natte baan is gladde baan. En zonder race ervaring in doe omstandigheden is het puur op gevoel ipv als een robot strakke rondjes knallen.
In principe gaat dit natuurlijk niet om een ander formaat van de kwalificatie, maar alleen wat tweaks die los staan van het format.
True, maar in principe zijn ze altijd wel wat aan het tweaken om meer 'show' te krijgen. Persoonlijk altijd van die maatregelen die echt 'zum Wurst' zijn, want afgezien een sprint race durven ze niet echt écht te experimenteren. En aangezien er zeer weinig getest wordt, en nagenoeg niks in het seizoen, moeten ze iets doen tijdens de races waar ze uiteraard huiverig voor zijn.

Geef mij maar weer refueling, one-lap qualifying, fatsoenlijke bandjes die makkelijker in een breed operationeel band kunnen werken en weg met dat DRS. Laat men maar weer werken om in te halen.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
siggy schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:14:
[...]

Op basis van 'we hebben toch niks te verliezen'. Dat is geen strategie, dat is een gok. Soms pakt ie uit, maar als slechts 1 in het veld het doet.... Niet echt veel verschil toch.
Je gaf aan dat iedereen dezelfde strategie rijdt die ze vooraf berekenen. Albon reed dus overduidelijk niet dezelfde strategie dan de rest en dat leverde hem een puntje op. Stroll reed een afwijkende strategie, dan wel geholpen door de SC (dubbele stop hard => medium => hard en uitgereden) en die vormde vervolgens ook een treintje waardoor de strategie van bv Gasly en Alonso nogal verpest werden. Afwijkende strategieën komen toch echt nog steeds voor. Wellicht niet zoveel als vroeger (Schumacher met zijn vier-stopper bv), maar het is er wel nog. En uiteraard was ook die vierstopper een uitzondering die de regel bevestigt. Maar zie bv ook de 70th anniversary GP op Silverstone in 2020, met Verstappen die op hard kwalificeert en vervolgens hard => medium => hard doet en de superieure Mercedessen oprolt met deze strategie.
[...]

Mijn punt was dat dit komt door de Pirelli banden, je moet er zo lief op doen dat het bandenmanagement belangrijker is geworden dan racen.
Dat was me niet duidelijk, maar point taken en daarin heb je in zoverre gelijk.
[...]

Zie hierboven, iedereen rijdt al nagenoeg op dezelfde band vanwege 'optimale strategie'. En die is, op een gok en SC's na, voor iedereen hetzelfde.
Maar je gaf aan een kwalificatie- en een race band. Maar wat maakt die kwalificatie band dan nog uit? Als toch iedereen dezelfde band gebruikt komt het verschil dus niet uit de band, hoogstens hoe de verschillende auto's met verschillende banden om gaan.
Als ontwikkelkosten een thema is, hadden ze slecht 1 band hoeven te ontwikkelen en die te produceren totdat de F1 stopt met bestaan.
"Vroeger" hadden ze er AFAIK maar twee? (prime & option), op een gegeven moment hadden ze er een stuk of 7? (hyper,- ultra-, super-, en "gewone" soft, medium, hard en volgende mij ook nog een super hard?). Intussen zijn ze weer terug naar 5 (C5 t/m C1).

Maar ja, bij de bandenoorlog werden er denk ik zo ongeveer banden per weekend geproduceerd? (Vandaar ook het USA 2005 debacle). En toen zijn ze juist naar één banden leverancier gegaan om de kosten te drukken.
[...]

Naja, in de regen is dat compleet anders, dat heeft geen bal te maken met verwarmde bandjes. Natte baan is gladde baan. En zonder race ervaring in doe omstandigheden is het puur op gevoel ipv als een robot strakke rondjes knallen.
Je negeert nu mijn opmerking dat het bij Imola uiteraard niet (alleen maar) aan verlaagde temperatuur van bandenwarmers lag. En daarnaast ook mijn voorbeeld(en) van in Bahrein. In Bahrein heeft het IIRC toch niet geregend ;)
[...]

True, maar in principe zijn ze altijd wel wat aan het tweaken om meer 'show' te krijgen.
He, meer show? Deze wijzigingen worden gedreven om minder banden te produceren, niet om meer show te creëren.
one-lap qualifying
Dat was afgelopen weekend dan een leuke tombola geworden. Diegene wat dan kon kwalificeren in het tijdslot van het begin van Q2 had dan ineens op pole gestaan, en die wat later moesten kwalificeren stonden op de laatste rijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:14:

[...]

Dat was afgelopen weekend dan een leuke tombola geworden. Diegene wat dan kon kwalificeren in het tijdslot van het begin van Q2 had dan ineens op pole gestaan, en die wat later moesten kwalificeren stonden op de laatste rijen.
Zo heeft Jos Verstappen nog provisional pole gereden in de GP van Frankrijk in 2003. De baan was aan het opdrogen en door one-lap qualifying mocht hij als laatste gaan rijden, waardoor hij in zijn shitbox van een Minardi de snelste tijd reed. Helaas was er de volgende dag nog een Q-sessie die gewoon droog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
DataGhost schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:20:
[...]

Zo heeft Jos Verstappen nog provisional pole gereden in de GP van Frankrijk in 2003. De baan was aan het opdrogen en door one-lap qualifying mocht hij als laatste gaan rijden, waardoor hij in zijn shitbox van een Minardi de snelste tijd reed. Helaas was er de volgende dag nog een Q-sessie die gewoon droog was.
Volgens mij was het zelfs zo dat Jos niet eens als allerlaatste reed in die kwalificatie. Zijn tijd was alleen dusdanig goed dat degenen na hem zelfs op een nog iets drogere baan het niet konden verbeteren. In de 2e Q (op de zondagochtend?) mocht Jos als laatste de baan op.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Ik had gedacht dat ze in Miami -de stad met al die eilandjes, kanaaltjes, rijkelui-havens, blauwe zee- wel een natuurlijke Marina hadden kunnen vinden? Echt kansloos dat dit uitgerekend in Miami nep gemaakt moet worden.

Echte boten op de parkeerplaats gezet, en vervolgens netjes afgetimmerd met nep water :') Echt triest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Laatst online: 06-09 21:56
Divak schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:49:
Ik had gedacht dat ze in Miami -de stad met al die eilandjes, kanaaltjes, rijkelui-havens, blauwe zee- wel een natuurlijke Marina hadden kunnen vinden? Echt kansloos dat dit uitgerekend in Miami nep gemaakt moet worden.

Echte boten op de parkeerplaats gezet, en vervolgens netjes afgetimmerd met nep water :') Echt triest.
Zonde. Voor de plaatjes had dit een hele mooie race kunnen worden, beetje in de stijl van Monaco, maar dit is echt heel treurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-09 09:34

Die staan al volgebouwd met rijkelui-huizen.. ;)

Dus nu doen we lekker alsof en gaan we racen op het parkeerterrein van het Dolphins stadion! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Grimmie187 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Die staan al volgebouwd met rijkelui-huizen.. ;)

Dus nu doen we lekker alsof en gaan we racen op het parkeerterrein van het Dolphins stadion! :'(
Nog altijd beter dan die die andere race op een parkeer terrein. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Illegal_Alien op 02-05-2022 11:16 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Laatst online: 01:13

Erazzzer

Fear me, I'm German!

O
M
G

Die foto's van die fake-marine. Echt te treurig voor woorden. Je zou daar maar een kaartje voor gekocht hebben. Duurste race op de kalender en dan sta je op een parkeerplaats met een speelgoedvijver :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Erazzzer schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:15:
O
M
G

Die foto's van die fake-marine. Echt te treurig voor woorden. Je zou daar maar een kaartje voor gekocht hebben. Duurste race op de kalender en dan sta je op een parkeerplaats met een speelgoedvijver :')
Schijnt dat een ticket voor die area $38k mag kosten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Laatst online: 06-09 21:56
Gewoon Ocean Drive afsluiten en lekker langs het strand rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54

Volgens mij wilden ze eigenlijk de race in een ander gebied, maar dat lukte in de lokale politiek en/of door de omwonenden niet.

Ben het wel helemaal eens hoor, die nephaven is echt idioot. Totaal onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Laatst online: 19-09 09:34
Illegal_Alien schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Nog altijd beter dan die die andere race op een parkeer terrein. ;)
Las Vegas GP (de oude)? USA heeft wel een slechte traditie wat betreft racen op parkeerterreinen idd..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 10:38
Hier zie je 't ook van bovenaf, plus meer van 't circuit voor de liefhebber:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 19-09 18:55
Poster Alpine:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FRvhMCDWQAMorsS?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loekf2
I-King schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:24:
Hier zie je 't ook van bovenaf, plus meer van 't circuit voor de liefhebber: [YouTube: Formula 1 Miami Grand Prix Track Aerials!]
Zandvoort is zo 1970, je kan dus gewoon een Grandprix bij de Amsterdam Arena houden met een rondje om de Ikea. Zijn we ook van de stikstof en hagedissen discussie af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Erazzzer schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:15:
O
M
G

Kansloos. Het lijkt het haast op dat alles fake moet zijn in het land. Fake rijkdom (alles leasen en lenen), fake tieten, fake alles qua uiterlijk, fake marina in een circuit, fake fake fake... |:( Laatste stuiptrekkingen van een failliete decadente samenleving. En het erge is dat wij straks net zo hard mee gaan als het land ten gronde gaat. :X

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loekf2
AD overdrijft een beetje:

https://www.ad.nl/formule...-max-verstappen~a4785fc8/

Zondag keurig na Boer Zoekt Vrouw (even voor de fans van Rob en/of Maud).

Vrijdag
• 20.30 uur: eerste vrije training
• 23.30 uur: tweede vrije training

Zaterdag
• 19.00 uur: derde vrije training
• 22.00 uur: kwalificatie

Zondag
• 21.30 uur: race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

Hier zie je 't ook van bovenaf, plus meer van 't circuit voor de liefhebber: [YouTube: Formula 1 Miami Grand Prix Track Aerials!]
Op 5:40 kan je vanaf de snelweg zo het circuit zelf op >:)

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
ResuCigam schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Op 5:40 kan je vanaf de snelweg zo het circuit zelf op >:)
Ik kijk al uit naar de Hillie Billies die in hun Dodge RAM 3500 de verkeerde afslag namen "want de bordjes niet gezien" en de hekken zijn natuurlijk geen partij voor de cow bars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:12
loekf2 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:42:

Vrijdag

Zaterdag

Zondag
Tijd is vooral een stuk later dan gemiddeld, maar inderdaad niet extreem. Wel zuur als je de volgende dag echt vroeg op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:04

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik snap niet dat mensen zoveel geld betalen voor wat gepimpte paviljoen tentjes. Ik dacht dat het echt glitter en glamour zou worden, maar dat vind ik toch wel erg tegenvallen. De uitloopstroken met pambomen en Miami er op vind ik dan wel best mooi. Maar dat is dan ook meteen het enige...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
loekf2 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:42:

Vrijdag

Zaterdag

Zondag
"Ze" kunnen het toch nooit goed doen voor de hele wereld, qua starttijd. We hebben het geluk dat de F1 erg veel Europese kijkers heeft en dat ze daar wel rekening mee houden. Anders zou Las Vegas volgend jaar ook niet zaterdagavond lokale tijd verreden worden.

Persoonlijk vind ik deze tijden best prima. Bij een rode vlag kan het wel vervelender worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
@DaniëlWW2 : Misschien tijd om het GP topic van Miami open te gooien? Begint nu toch wel een beetje te leven...

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Chocoball
Een lang interview van The Race met Adrian Newey. Aan bod komen zijn bijna overstap naar Ferrari in 2014, de samenwerking met Max en meer.

https://the-race.com/form...erstappen-and-retirement/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 19:50
HikariMisako schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Tijd is vooral een stuk later dan gemiddeld, maar inderdaad niet extreem. Wel zuur als je de volgende dag echt vroeg op moet.
Als NASCAR (of Indycar kijker) ben ik deze tijden gewend. Deze tijden zijn zelfs bijna vroeg te noemen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
Ryur schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Als NASCAR (of Indycar kijker) ben ik deze tijden gewend. Deze tijden zijn zelfs bijna vroeg te noemen :)
Over Indycar gesproken, zouden we ooit nog een Indianapolis F1 race krijgen? Ik snap dat sponsor geld belangrijk is, maar Indianapolis heeft zoveel meer charme dan de parkeerplaats naast een NFL stadium.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loekf2
Erik van Haren (Telegraaf) roept het ook al op Twitter, maar dit is een beter artikel:

https://www.motorsport.co...ce-for-a-decade/10265978/

(VW CEO is behoorlijk open over het besluit om via Audi en Porsche in de F1 te stappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:12
loekf2 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:11:
Erik van Haren (Telegraaf) roept het ook al op Twitter, maar dit is een beter artikel:

https://www.motorsport.co...ce-for-a-decade/10265978/

(VW CEO is behoorlijk open over het besluit om via Audi en Porsche in de F1 te stappen)
Ik zie het net op Ars Technica idd: Porsche and Audi are both going to enter Formula 1 in 2026

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Exploring New Circuit #MiamiGP | Formula 1 | Miami Grand Prix

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:36
Jullie zijn nog nooit op een botenbeurs geweest? Heel normaal om de boten op je stand te hebben staan met een podium met trap/lift ernaast om aan boord te komen. En als het kaartje voor die plek 38k moet kosten, dan zal het me niks verbazen dat die boten daar staan vanuit een lokale dealer die een paar potentiele klanten uitgenodigd heeft om F1bootjes te komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
FastFred schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:54:
Jullie zijn nog nooit op een botenbeurs geweest? Heel normaal om de boten op je stand te hebben staan met een podium met trap/lift ernaast om aan boord te komen. En als het kaartje voor die plek 38k moet kosten, dan zal het me niks verbazen dat die boten daar staan vanuit een lokale dealer die een paar potentiele klanten uitgenodigd heeft om F1bootjes te komen kijken.
Hebben ze op zo'n botenbeurs dan ook een kade nagebouwd en een blauwe vloer alsof het water is ?
Dat laatste zou inderdaad best wel eens kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Plenkske Zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar een kaal houten podium ziet er toch wat minder cool uit dan wanneer je het leuk aankleed en er uit laat zien als een kade. Het is toch iets dat de hele wereld gaat zien.

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 02-05-2022 15:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Hebben ze op zo'n botenbeurs dan ook een kade nagebouwd en een blauwe vloer alsof het water is ?
Dat laatste zou inderdaad best wel eens kunnen.
Jep je loopt over steigers op dekhoogte om zo net als in de haven op een bootje te kunnen stappen.
Vaak is de betonnen beursvloer dan voorzien van blauwe tapijttegels o.i.d. dat water denk je er dan maar gewoon bij.

Een boot op het droge ziet er niet uit, dan kijk je ernaar alsof je op de zeebodem staat, hier staan de bootjes ook op het droge maar hebben ze het waterlevel er met wat hout omheen getimmerd en blauw geverfd.

Past prima bij al het klatergoud dit blauw geschilderde "woodter" :)

Ben benieuwd hoe deze race gaat worden op de nieuwe track, eerst de FP en de Q maar eens afwachten voor ik hierover een mening ga hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door PalingDrone op 02-05-2022 15:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:54:
Dat was mijn gedachte ook, maar ik had tot nu toe geen medestanders :+
Muse schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:45:
Wordt dat niet gewoon een soort showroom waar jachten verkocht worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@Muse ik heb je een like gegeven medestander! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Chocoball schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:56:
Een lang interview van The Race met Adrian Newey. Aan bod komen zijn bijna overstap naar Ferrari in 2014, de samenwerking met Max en meer.

https://the-race.com/form...erstappen-and-retirement/
Een terugkerend thema hier op GOT komt ook aan bod:

It’s apparent that the RB18 is a less demanding drive than Red Bulls of the last couple of years, cars which only Verstappen seemed able to get the best out of. “The driver is an important part of the loop,” asserts Newey. “With the last few cars – not so much this year’s – we had a car that was quick to rotate but which could be a bit nervous on entry and Max was very happy to live with that and use it to great effect.

“His team-mates often found that more difficult. Certainly poor old Checo, it kind of took him a while to adapt to it. He got there… his performance in the last few races last year was quite strong. To an extent, a car will evolve to the feedback of the driver because that’s a significant part of how you develop the car.

“If you respond to his criticisms of it… if his criticism is entry stability then you respond to that. If his criticism is apex understeer you respond to that. But these cars tend to be much more front tyre-limited than the previous generation. I think it’s probably a function of the latest tyres.

“Simulators are powerful tools nowadays and getting the drivers in to use the feedback and the feedback from the cockpit at the track is hugely important. That’s the whole thing; you have all these sensors which by and large tell you what the car is doing but they don’t tell you why. Why it does something is very often so dependent on the driver and very often the driver will adjust his style to whatever the car characteristic is.”

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
Help!!!! schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:52:
[...]

Een terugkerend thema hier op GOT komt ook aan bod:

It’s apparent that the RB18 is a less demanding drive than Red Bulls of the last couple of years, cars which only Verstappen seemed able to get the best out of. “The driver is an important part of the loop,” asserts Newey. “With the last few cars – not so much this year’s – we had a car that was quick to rotate but which could be a bit nervous on entry and Max was very happy to live with that and use it to great effect.

“His team-mates often found that more difficult. Certainly poor old Checo, it kind of took him a while to adapt to it. He got there… his performance in the last few races last year was quite strong. To an extent, a car will evolve to the feedback of the driver because that’s a significant part of how you develop the car.

“If you respond to his criticisms of it… if his criticism is entry stability then you respond to that. If his criticism is apex understeer you respond to that. But these cars tend to be much more front tyre-limited than the previous generation. I think it’s probably a function of the latest tyres.

“Simulators are powerful tools nowadays and getting the drivers in to use the feedback and the feedback from the cockpit at the track is hugely important. That’s the whole thing; you have all these sensors which by and large tell you what the car is doing but they don’t tell you why. Why it does something is very often so dependent on the driver and very often the driver will adjust his style to whatever the car characteristic is.”
Als ik het goed las, is de front and rear suspension van Newey, en ook de front-wing aero (en denk de brake ducts). Echter het team is veel groter. De RB18 is dus een team effort. Ook de geroemde vloer die weinig last lijkt te hebben van porpoising. Denk ook dat ie met z'n 63 nog wel even blijft werken, misschien nog meer in een consultant rol. Hij noemt z'n collega Rory Byrne die met 78 nog steeds bij Ferrari rondloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Het is niet eens een echt stratencircuit? Maar gewoon weer een parkeerplaats race? Wat een doffe ellende weer, typisch Amerikaans weer. Alles nepper dan nep.
Had me tot vandaag nog niet verdiept in deze GP, en zo te zien had ik dat beter ook niet kunnen doen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar ik vind het wel wat hebben. Ja alles is 'nep', maar het is net zo nep als die circuits die neergeplempt worden in de woestijn met niks eromheen - moet je ook maar van houden. Hier proberen ze er tenminste nog wat leuk entourage omheen te bouwen.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
chevsticks schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:04:
[...]

Het is niet eens een echt stratencircuit? Maar gewoon weer een parkeerplaats race? Wat een doffe ellende weer, typisch Amerikaans weer. Alles nepper dan nep.
Had me tot vandaag nog niet verdiept in deze GP, en zo te zien had ik dat beter ook niet kunnen doen :+
Hmm ik zie dat het her en der wel een "street circuit" werd genoemd inderdaad. Ik kon me dat niet meer herinneren eigenlijk.

Zo staat het op de F1 site:
Making its F1 debut in May 2022, the Miami International Autodrome is a temporary circuit, but one designed to have a permanent feel. Set in the Hard Rock Stadium complex in Miami Gardens, home to the NFL’s famous Miami Dolphins franchise, the track is the culmination of a development process that simulated no less than 36 different layouts before settling on a thrilling, 19-turn lap that provides a street circuit vibe, not dissimilar to Melbourne’s Albert Park.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:17:
[...]

Hmm ik zie dat het her en der wel een "street circuit" werd genoemd inderdaad. Ik kon me dat niet meer herinneren eigenlijk.

Zo staat het op de F1 site:

[...]
Het is in zoverre natuurlijk ook iets "aparts". Het is niet echt een stratencircuit want ze rijden niet op de weg, maar het is uiteraard ook geen "permanent circuit-circuit". Daarnaast is het toch wel in de stad. En ik weet niet of ze opnieuw geasfalteerd hebben? Maar tussen circuits en wegen voor gewoon verkeer (zoals een stratencircuit "gebruikt") zit ook nog wel wat verschil. Maar een parkeerplaats gebruikt wellicht ook weer ander asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

LAD93 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:09:
Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar ik vind het wel wat hebben. Ja alles is 'nep', maar het is net zo nep als die circuits die neergeplempt worden in de woestijn met niks eromheen - moet je ook maar van houden. Hier proberen ze er tenminste nog wat leuk entourage omheen te bouwen.
Volgens mij zijn die woestijn-circuits qua populariteit ook geen hoogvliegers hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
DataGhost schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:28:
[...]

Volgens mij zijn die woestijn-circuits qua populariteit ook geen hoogvliegers hoor :+
Ja eens, maar al die vergane glorie die anderen zouden willen zien want ‘historie’ mag van mij ook geskipt worden. Zolang ze Monaco maar houden :+

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
LAD93 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:51:
[...]

Ja eens, maar al die vergane glorie die anderen zouden willen zien want ‘historie’ mag van mij ook geskipt worden
En
Zolang ze Monaco maar houden :+
Does not compute

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
FastFred schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:54:
[...]

En

[...]

Does not compute
Wel als er een :+ achter staat }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:54:
[...]

En

[...]

Does not compute
Eens - ik vind Monaco gewoon geen vergane glorie.

per aspera ad astra

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Dit filmpje heb ik een jaar geleden gemist op F1 youtube kanaal :)

YouTube: INSIDE STORY: How Red Bull Performed a Mechanical Miracle in Hungary

Het is de race waar Max Verstappen 30 minuten voor de aanvang van de F1 Grand Prix zijn wielophanging en vleugel stuk rijdt in de regen, en de Red Bull engineers de auto ter plekke op de startgrid repareert.

Radiocoms tijdens de reparatie, geeft een mooi inzicht in het RBR team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 08:17
Jackie Moon schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:18:
Dit filmpje heb ik een jaar geleden gemist op F1 youtube kanaal :)

YouTube: INSIDE STORY: How Red Bull Performed a Mechanical Miracle in Hungary

Het is de race waar Max Verstappen 30 minuten voor de aanvang van de F1 Grand Prix zijn wielophanging en vleugel stuk rijdt in de regen, en de Red Bull engineers de auto ter plekke op de startgrid repareert.

Radiocoms tijdens de reparatie, geeft een mooi inzicht in het RBR team.
Zonde dat je het gemist had. Is een klassieker geworden. Blijft mooi om weer te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Als ze een goed stratencircuit willen, moeten ze Macau nemen. Of Bathurst.

Aan de andere kant, dat zou verprutst worden door alle extra eisen van de F1...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

Audi en Porsche gaan de F1 in https://www.bbc.co.uk/sport/formula1/61300470

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Amphiebietje schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:59:

Macau... En dan als achtergronddeuntje; "one day I fly away....." ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
LAD93 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:13:
[...]

Eens - ik vind Monaco gewoon geen vergane glorie.
Wat ik wel bijzonder blijf vinden is dat het circuit niet meer voldoet aan de eisen voor een 'grade one' circuit, oftewel circuits die geschikt zijn voor F1, maar dat de F1 er nog wel gewoon komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07

Blokker_1999

Full steam ahead

RobertMe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:21:
[...]

Het is in zoverre natuurlijk ook iets "aparts". Het is niet echt een stratencircuit want ze rijden niet op de weg, maar het is uiteraard ook geen "permanent circuit-circuit". Daarnaast is het toch wel in de stad. En ik weet niet of ze opnieuw geasfalteerd hebben? Maar tussen circuits en wegen voor gewoon verkeer (zoals een stratencircuit "gebruikt") zit ook nog wel wat verschil. Maar een parkeerplaats gebruikt wellicht ook weer ander asfalt.
Ja, het circuit op zich is opnieuw geasfalteerd. En voor mij is het dan ook niet echt een stratencircuit. Een groot deel loopt over een parkeerterrein waar je gewoon je circuit kunt ontwerpen alsof er niets in de weg zou staan. Het is voor een gedeelte dus zeker ook een ontworpen circuit. Dat het niet permanent is klopt, maar voor een echt stratencircuit te zijn zou je gewoon bestaande wegen moeten volgen imho.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
FastFred schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:54:
[...]

Wat ik wel bijzonder blijf vinden is dat het circuit niet meer voldoet aan de eisen voor een 'grade one' circuit, oftewel circuits die geschikt zijn voor F1, maar dat de F1 er nog wel gewoon komt.
Beetje een formeel antwoord natuurlijk, maar Monaco heeft wel een Grade 1 license (tot in ieder geval 20.05.2023)
https://www.fia.com/sites.../circuits_fia20211214.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Vooral benieuwd naar Audi. Zouden ze de naamrechten van Sauber overnemen? En met welke motor gaan ze rijden? Een rebadged Red Bull? Of toch een eigen motorontwerp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

cs-tweak schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:01:
[...]

Beetje een formeel antwoord natuurlijk, maar Monaco heeft wel een Grade 1 license (tot in ieder geval 20.05.2023)
https://www.fia.com/sites.../circuits_fia20211214.pdf
Moet je eens proberen vandaag op zo een circuit zo een licentie te krijgen. Lukt je niet. Macua heeft zelfs maar een beperkte grade 2 licentie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chocoball
Blokker_1999 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:02:
[...]

Vooral benieuwd naar Audi. Zouden ze de naamrechten van Sauber overnemen? En met welke motor gaan ze rijden? Een rebadged Red Bull? Of toch een eigen motorontwerp?
Eigenlijk is nog steeds weinig veranderd sinds ik er laatst over schreef. Sauber is nog steeds de grootste kanshebber omdat er een eerdere samenwerking met Audi was en het team zich makkelijker van naam laat wijzigen dan de andere gesprekspartners. McLaren en met name Williams hechten meer aan hun onafhankelijkheid en dan zou het eerder McLaren-Audi of Williams-Audi worden. Daarnaast zat McLaren niet echt te wachten op een overname. Het is even afwachten of het toch misschien Aston Martin gaat worden. Lawrence Sroll wil net als Red Bull motoren in eigen beheer, maar zijn plannen lukken niet en zoekt daarom de samenwerking met Audi nu.

De VW groep heeft nog een motorontwerp uit 2018 van hun F1 project (wat niet doorging vanwege het diesel schandaal) daar gaat Audi zeer waarschijnlijk mee verder. Porsche zou zich bij Red Bull meer op het elektrische deel gaan richten, RBP op de motor. Als het nieuwe motorenregelement in juni wordt bekrachtigd dan bestaat het wens scenario om bij de grand prix van Oostenrijk het Red Bull-Porsche partnerschap bekend te maken.

Ook worden de geruchten steeds luider dat Honda in 2026 wil terugkomen.

https://www.auto-motor-un...stimmung-vw-aufsichtsrat/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmtsjmftsch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:06

Bathurst zou mijn droomcircuit zijn, maar dan moeten de F1 wagens eerst wel heel wat kleiner worden, want dat gaat nu echt niet passen.

No matter the age, never lose the Kramer inside

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Laatst online: 07:50

Vuvuzela

My spire is forming

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
Blokker_1999 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:03:
[...]

Moet je eens proberen vandaag op zo een circuit zo een licentie te krijgen. Lukt je niet. Macua heeft zelfs maar een beperkte grade 2 licentie.
Ook na 2023 zal de FIA ongetwijfeld, zolang Monaco het geld maar binnenbrengt, een vernieuwde Grade 1 afgeven.

Ik snap wel dat het niet uniform is, maar zij bepalen zelf wanneer iets aan Grade 1 voldoet. Ja er is ongetwijfeld een set van minimale eisen, tegelijkertijd kunnen ze allerlei uitzonderingen bepalen. Als het 'echt' onafhankelijk was en hun eigen regels strikt werden gehandhaafd was dat anders. Maar zo werken ze niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Ligt natuurlijk ook aan welke eisen grade 1 stelt? Als erin staat "overal moeten uitloopstroken / grindbakken / ... van 5 meter zijn naast het circuit" dan voldoet Monaco daar natuurlijk niet aan. Anderzijds kun je wel beargumenteren dat op Monaco zoveel langzamer gereden wordt dat de veiligheidseisen niet zo streng hoeven te zijn. Jedda moet je natuurlijk niet hebben met de veiligheidsmaatregelen van Monaco (lees: geen, of incidenteel enkel laags, tecpro etc) omdat de snelheden daar vele malen hoger liggen. Maar de het "veiligheidspakket" van Jedda (dus meerdere lagen tecpro etc) in Monaco zou ook extreem overdreven zijn. Het kan dus zomaar zijn dat de regels niet zwart/wit zijn maar gewoon beoordeeld worden naar het circuit. En aangezien ze op Monaco IIRC bij lange na niet bij de 300KM/u in de buurt komen en in Jedda op meerdere lange semi bochtige stukken ruim er overheen gaat is de "infrastructuur" dus ook anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
RobertMe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:33:
Ligt natuurlijk ook aan welke eisen grade 1 stelt? Als erin staat "overal moeten uitloopstroken / grindbakken / ... van 5 meter zijn naast het circuit" dan voldoet Monaco daar natuurlijk niet aan. Anderzijds kun je wel beargumenteren dat op Monaco zoveel langzamer gereden wordt dat de veiligheidseisen niet zo streng hoeven te zijn. Jedda moet je natuurlijk niet hebben met de veiligheidsmaatregelen van Monaco (lees: geen, of incidenteel enkel laags, tecpro etc) omdat de snelheden daar vele malen hoger liggen. Maar de het "veiligheidspakket" van Jedda (dus meerdere lagen tecpro etc) in Monaco zou ook extreem overdreven zijn. Het kan dus zomaar zijn dat de regels niet zwart/wit zijn maar gewoon beoordeeld worden naar het circuit. En aangezien ze op Monaco IIRC bij lange na niet bij de 300KM/u in de buurt komen en in Jedda op meerdere lange semi bochtige stukken ruim er overheen gaat is de "infrastructuur" dus ook anders.
De hoogste snelheid in Monaco wordt behaald aan het eind van het rechte stuk door de tunnel. Vergis je niet, daar tikken ze wel degelijk de 280-290 aan. Nu is daar wel een soort van uitloopstrook, maar geen grindbak of iets dergelijks. Er zijn dan ook wel een aantal akelige ongevallen gebeurd die heel anders af hadden kunnen lopen.

Daarnaast heb je in Monaco altijd het risico dat een wagen die van het circuit raakt in het publiek terecht kan komen. Nu komt dat gelukkig zelden voor, maar door het close racen in Monaco is het risico erop daar juist groter dan op andere circuits. De crash tussen Grosjean en Verstappen had heel anders af kunnen lopen als één van die wagens was gelanceerd door de ander.

Monaco heeft z'n charme, als race stelt het (imho) niet zoveel voor. Vermoed dat de race op de kalender blijft staan tot een (hopelijk bijna) grote klapper, en dat het daarna afgelopen is.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Zie dat Ferrari tijdens de Pirelli bandentest ook een nieuwe vloer heeft getest om proportioning tegen te gaan. Zo’n bandentest is toch niet bedoeld om je eigen auto te testen en extra meters te maken?

Weet dat veel teams moeten meewerken aan zo’n test, maar als je de auto gaat testen is dat oneerlijk voordeel. Immers geeft Pirelli (en FIA) hier de planning voor af. Ben je vroeg in seizoen heb je extra vooordeel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

Homestead ligt notabene bijna om de hoek :+

Maar idd, Bathurst :9~ of wat te denken van Laguna Seca O+

[ Voor 9% gewijzigd door TommyGun op 03-05-2022 10:22 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:04

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Woudloper schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:16:
Zie dat Ferrari tijdens de Pirelli bandentest ook een nieuwe vloer heeft getest om proportioning tegen te gaan. Zo’n bandentest is toch niet bedoeld om je eigen auto te testen en extra meters te maken?

Weet dat veel teams moeten meewerken aan zo’n test, maar als je de auto gaat testen is dat oneerlijk voordeel. Immers geeft Pirelli (en FIA) hier de planning voor af. Ben je vroeg in seizoen heb je extra vooordeel.
Nee, dat is niet de bedoeling.

Maar goed, je benzinepomp zo maken dat de sensor die hem moet controleren om de tuin wordt geleid, dat is ook niet de bedoeling.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 12:57
Als je er dan toch bent kun je voor 3k extra ook naar een intieme dinner party 8)7
https://pagesix.com/2022/...nd-prix-dinner-party/amp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09 00:49
Woudloper schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:16:

Schijnt om een vloer te zijn die ze al is eerder hebben gebruikt. Tijdens de Pirelli test mogen teams niet met upgrades komen.

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• Chocoball
Nog even een update over het porpoising (stuiteren) bij Mercedes in de samenvatting en vertaling.
  • Hoewel Mercedes op de 3e plek in het kampioenschap staat heeft het verschillende problemen met de W13. In Imola had het team problemen om de banden op de juiste bedrijfstemperatuur te krijgen maar het grootste probleem blijft het stuiteren. Daar waren de problemen met stuiteren het ergst, daarna komt Jeddah, Melbourne en de minste last hadden ze in Bahrein.
  • In Imola was Mercedes wederom informatie aan het verzamelen en aan het vergelijken waarom de Ferrari een hogere amplitude maar een lagere frequentie bij het stuiteren heeft en ook waarom het schommelen opeens ophoudt als een Ferrai coureur afremt of aan het stuur draait.
  • Het stuiteren dwingt Mercedes om met een bepaalde afstelling te rijden.In Imola stond de W13 achter met zoveel bodemvrijheid als nooit tevoren en ondanks dat had Russell overal pijn door het stuiteren. Alleen nog hoger afstellen betekent nog meer tijdsverlies.
  • Mecedes was in de veronderstelling dat bij regen het stuiteren minder erg zou zijn omdat de snelheid lager is maar dat maakte geen verschil. Volgens Toto Wolff hangt het van meer factoren af: zoals: downforce, snelheid, rijhoogte maar ook andere invloeden zoals wind, hobbels en in verkeer rijden.
  • De in Imola meegebrachte upgrades waren een algemene ontwikkeling voor iets meer downforce dan voor het stuiteren. Mercedes wil het probleem van het stuiteren kunnen begrijpen anders zou het zomaar bij een volgende upgrade weer terug kunnen komen.
  • Om die reden zou Ferrari willen wachten met grote upgrades. Ferrari heeft meer last van schommelen maar het kost ze nu geen rondetijd. Mattia Binotto wil eerder kleine stappen maken zodat het effect minder wordt.
  • Red Bull heeft daarmee een troefkaart in de hand. Het stuiteren is bij de RB18 minimaal en blijkbaar hebben de ingenieurs van Red Bull het onder de knie. De laatste upgrade in Imola werkte volgens Adrian Newey zoals verwacht. Het is een puur aerodynamisch probleem wat nooit compleet weg zal gaan en je zult ermee moeten leren leven. Volgens Newey moeten de stromingen onder de wagen zo gereguleerd worden dat nergens onderdruk ontstaat die de wagen aan de grond vastzuigt.
  • Mercedes gaat wederom een poging wagen in Miami en in Barcelona. Hun eerste wagen in Barcelona met "brede" sidepods had minder last van stuiteren dan het extreem slanke model in Bahrein. De ingenieurs willen in Barcelona data gaan vergelijken tussen beide wagens zodat het probleem mogelijk in een wiskundig model gegoten kan worden en daarna opgelost kan worden. Mercedes waarschuwt wel dat Barcelona niet automatisch gezien moet worden als de plek waar het probleem is opgelost.
  • Adrian Newey had al in een ander interview aangegeven dat het in theorie nagebootst kan worden in de windtunnel. Alleen zou je dan een heel licht model moeten hebben waarbij de frequentie van het stuiteren 10 keer hoger ligt.
  • Ondanks een verbod vanaf 2030 op windtunnels en alles via CFD gaat Red Bull alsnog een nieuwe windtunnel op haar campus bouwen zodat ze net als Ferrari alles op 1 plek hebben. Kosten al gauw ergens tussen de 50 en 75 miljoen Euro. Volgens Newey is het veel duurzamer om CFD in te zetten dan windtunnels maar de gebruikelijke verdachten binnen de Formule 1 zijn geen voorstander en mogelijk die nu een windtunnel bouwen zoals McLaren en Aston Martin.
Afbeeldingslocatie: https://www.funoanalisitecnica.com/wp-content/uploads/2022/04/image-21-696x236.png

https://www.auto-motor-un...ade-gp-spanien-barcelona/
https://www.auto-motor-un...ndkanal-milton-keynes-f1/

P.S. wie op de afbeelding klikt kan nog een analyse teruglezen over de aerodynamishe ontwikkelingen bij Ferrari, daar heb ik ook de afbeelding vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Helmpie:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
Chocoball schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:45:
Nog even een update over het porpoising (stuiteren) bij Mercedes in de samenvatting en vertaling.
(..)
Volgens Toto Wolff hangt het van meer factoren af: zoals: downforce, snelheid, rijhoogte maar ook andere invloeden zoals wind, hobbels en in verkeer rijden.[/li]
Dank weer voor je samenvatting! Vind ik echt heel fijn om te lezen en te begrijpen.

In de opsomming die ik hier citeer, is het in verkeer rijden volgens mij wel een punt waar Mercedes de laatste jaren sowieso weinig grip op had. Alles was erop gericht vooraan te starten en dat succes vast te houden. Eenmaal in verkeer viel dat snelheidsvoordeel weg. Hamilton kon er wat mee in combinatie met die nieuwe motoren (het vroeg dus blijkbaar enorm veel), Bottas niet.

(Aluhoedje op)
Brengt me wel bij het aandachtspunt van die onbetrouwbare motoren en de raketvariant eind vorig seizoen. Wat is daar nou precies gebeurd en waarom is daar nu helemaal geen sprake meer van? Zou het kunnen zijn dat Mercedes (a la Ferrari) achter de deuren heeft moeten beloven deze onduurzame ongein met motorwissels dit seizoen niet te herhalen en zitten ze mede daardoor nu in deze narigheid? Ze hebben geen snelheid en kunnen in verkeer niet inhalen, en de enige manier om meer snelheid te krijgen, is de achterkant laag te zetten en dus meer porpoising?
(Aluhoedje af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

How Well Do F1 Drivers Know US Sports Teams?

Why F1 Drivers Love The United States! | 2022 Miami Grand Prix

Fom dussuh...

[ Voor 36% gewijzigd door Illegal_Alien op 03-05-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4YN3
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:32
@DaniëlWW2 komt er nog een Miami race topic? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

M4YN3 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:13:
@DaniëlWW2 komt er nog een Miami race topic? :D
Altijd op een Woensdag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:25

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Lets go!

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Pagina: 1 ... 50 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics