Grimmie187 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:54:
[...]
Je haalt me de woorden uit de mond!
De fout lag imo wel degelijk bij Masi, die past op het moment supreme gewoon de bestaande regels niet juist toe en ook niet voor het eerst dat seizoen. Niet meer dan logisch dat je dan een andere functie moet gaat zoeken. Dat er regels aangepast/uitgebreid moeten worden is verder niets nieuws, die discussie voeren we elk jaar. Maar het begint wel met een raceleiding die de geldende regels correct toepast..
Zo en nu weer staren naar high res fotos van de F1-75!

Behalve dat Masi de bestaande regels volgens de letter van die regels, gewoon goed toepaste. Immers discretie van de wedstrijdleider. Masi veranderde bestaande conventie, maar dat zijn geen regels. Dat is tot in den treure bediscussieerd en ik heb ook echt geen zin om dat te herhalen. Het probleem daar was dat Masi eerst aangaf dat lapped cars niet mochten inhalen terwijl de baan vrij was van het wrak van Latifi zijn auto. Een ronde later veranderde dit naar alleen de auto's tussen Hamilton en Verstappen.
Deze puinzooi was nooit ontstaan als de ronde ervoor gewoon het hele veld had mogen passeren. Dat kan je Masi aanrekenen, maar niet hoe hij de auto's liet unlappen. Dat brak conventie, niet regelgeving en daar kan je strict juridisch gezien, niks tegenin brengen. Immers is de FIA gebaseerd op de Franse civiele rechtstraditie waar conventie absoluut nul waarde heeft. Dat juristen in de Angelsaksische wereld dit nu niet lijken te begrijpen, is een breder probleem dat meer in AWM thuishoort.
En ja, dit is ergens ook zeer hypocriet van de FIA, maar wat wil je, het is de FIA.
Dat nu de schijnt gewekt word dat Mercedes succesvol druk kan uitoefenen om een wedstrijdleider te laten verwijderen, is wel uiterst kwalijk voor deze sport. Daar gaat het mij hier om en niet Masi. Want die heeft echte fouten gemaakt die ik hem wel aanreken zoals de race opnieuw starten terwijl er nog een kraan op de baan was of die belachelijke herstart in 2020 waar meteen meerdere auto's in puin lagen, om er maar twee te noemen.
Ook wil ik weten wat de FIA precies bedoeld met een VAR? Want als dat betekend dat de Stewards verdwijnen, tenminste voor beslissingen tijdens de race, dan zou dit wel een goede ontwikkeling zijn. Want dat comité is een veel groter probleem dan Masi.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.