G_Dragon schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:03:
Masi heeft zijn werk goed uitgevoerd in de laatste race, de regel dat de achterblijvers de rest van het veld mogen passeren tijdens de Safety Car bestaat gewoon en daar heeft Masi zich netjes aan gehouden. Hij heeft geen regels verzonnen die niet bestonden, jammer dat men dat wel denkt.
Die lapped cars is nog tot daar aan toe. Er waren 3 issues met zijn beslissing:
1. Hij wachtte tot het laatste moment om vervolgens enkel de auto's tussen MER en RB door te laten
2. De lapped cars kregen niet de tijd om aan te sluiten, ze werden er dus puur uitgehaald om de #1 en #2 te laten vechten
3. De SC ging halverwege de lap naar binnen, officieel had die ronde afgemaakt moeten worden, de lapped cars aan moeten sluiten, voordat er geherstart werd
Masi heeft een combinatie van bovenstaande regels toegepast en daarmee eigenlijk een geheel nieuwe situatie gecreëerd. Dat die niet beschreven stond in het regelboek is logisch, want deze situatie had eigenlijk niet voor mogen komen als bestaande regels gewoon waren opgevolgd. Doordat het om de laatste lap van de laatste race bij een gelijke puntenstand plaatsvond, koos Masi om dit te overrulen (wat zijn recht is) in lijn met de verwachting dat een race niet mag finishen onder de SC.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben extreem blij met de keuzes die gemaakt zijn en ze zijn nog wel enigszins te verantwoorden. Anderzijds; het is ook wel heel opmerkelijk allemaal en Masi heeft daar een groot aandeel in gehad. Achteraf gezien hadden deze beslissingen tijdens de race sneller/eerder/duidelijker genomen moeten worden. Eerlijkste was in mijn ogen direct een rode vlag en herstart geweest, dan hadden ze beide nog 5 rondes kunnen racen (maar had HAM gewonnen want die was superieur deze dag).
Uiteindelijk is heel Engeland butthurt en hebben ze zo lang/hard gejankt dat Masi geslachtofferd wordt. Ik weet niet of dat veel zin heeft, maar gezien de vele discutabele beslissingen gedurende het seizoen in het nadeel van RB ben ik er ook niet rouwig om. Ik denk niet dat RB/Max om persoonlijke redenen bevooroordeeld is, maar hij komt wel als grote winnaar uit de bus. Dat Merc en HAM zich bestolen voelen vind ik ook een tikkeltje overdreven. Ze hebben zoveel mazzel/beslissingen in hun voordeel gehad maar het selectieve geheugen doet goed z'n werk.