RobertMe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:46:
[...]
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Daarnaast hebben ze AFAIK stuurbekrachtiging dus qua inspanning zal het wel meevallen. En vroeger hadden ze allemaal het display aan de cockpit bevestigd. Het plaatsen in het stuur is IIRC een ontwikkeling die samen is gegaan met de introductie van de hybride motoren. Daardoor is er veel meer informatie dat weergeven "moet" worden en zijn er bergen submenu's in de configuratie gekomen. Het plaatsen van het display in het stuur heeft daarbij als groot voordeel dat het display ten alle tijden zichtbaar is. Terwijl met het losse display het stuur continu voorlangs draait en het dus niet af te lezen is.
Het was dan ook geen terechtwijzing of zo hoor. Gewoon een een aanvulling. Denk dat het een keuze was van Symmonds indertijd maar dat Williams ondertussen geen geld meer wou stoppen in een stuur met ingebouwd scherm.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:01:
Maar ik heb ook begrepen dat er nog een reden is, al kan ik daar zo snel geen bewijs voor vinden (neem dit dus met een korrel zout want je vertrouwt op mijn niet zo beste geheugen ; ), namelijk dat alle teams dat schermpje en de achterliggende systemen kant-en-klaar inkopen. Er zijn twee partijen die dergelijke systemen leveren, (de engineering zusterbedrijven van) McLaren en Williams. Alle teams kopen het bij McLaren maar Williams kan dat eigenlijk niet maken want dan laten ze het eigen product in de steek. Misschien gaat dat veranderen want Williams heeft die engineering-afdeling onlangs moeten verkopen uit geldgebrek.
Ik dacht dat het al enkele jaren is dat het scherm en de achterliggende systemen van McLaren Applied nog_iets kwamen. Dacht zelfs dat zoiets opgelegd was. Het zou ook logisch zijn omdat de ECU ook van McLaren komt. Het enigste dat ze zelf moeten ontwikkelen is het stuurwiel zelf met alle knopjes. Was het niet Force India die een 3D geprint stuurtje had indertijd, om kosten te besparen?
Er is nog een beperking van aantal knoppen en paddels maar de teams zijn vrij om die toe te wijzen zoals ze willen. Dat was volgens mij ook beetje het probleem met Kubica. Alles moest aangepast worden qua lay-out om gemakkelijk te kunnen bedienen voor hem
je vertrouwt op mijn niet zo beste geheugen
Bij deze dezelfde disclaimer