Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:59
Verdorie, net Eneco afgesloten en nu is het ineens 41 cent i.p.v. 46 cent :')

Dan maar annuleren (herroepingsrecht) en over naar een andere. Hoe zit het met de solvabiliteit van Delta?

Update:
Zie dat Delta onder Vattenfal valt, dus solvabiliteit zal wel goed zitten dan.
Zojuist Eneco geannuleerd en aanvraag gedaan bij Delta.

[ Voor 28% gewijzigd door Terrz op 05-07-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Ja, we zijn het al geruime tijd aan het zien maar nu is het 5 juli en nog steeds geen duidelijkheid.
Ik denk dat het een tactiek is van de e-leveranciers om op deze manier minder kwijt te zijn aan klanten met jaarlijkse overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:33
bmoorman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Ja, we zijn het al geruime tijd aan het zien maar nu is het 5 juli en nog steeds geen duidelijkheid.
Ik denk dat het een tactiek is van de e-leveranciers om op deze manier minder kwijt te zijn aan klanten met jaarlijkse overschot.
We hebben het wel over de club die nog steeds tot de top10 behoort van de hoogste TLV

Het wordt tijd dat de leveranciers de periodes aanpassen naar 1-4 tot 1-10 en 1-10 tot 1-4....en dan in de zomer een reële prijs rekenen van <10 cent en in de winter iets van 50 cent...dat zou pas eerlijk zijn.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shalin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-09 19:12
Even gesproken met delta maar deze twee vragen blijven open:

-Faillisement risico van delta? Aangezien ik meer teruglever dan verbruik komt mijn termijn bedrag op een min te staan. Dat betalen ze niet maandelijks uit maar bij de jaarrekening(is dit gangbaar). Lopen we dan niet het risico dat ze er niet meer zijn volgend jaar?

-Geen app/manier om verbruik regelmatig in te zien, hoe kun je dan zien of er een discrepantie is tussen omvormer en wat zijn binnenkrijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@Shalin, er zijn meer mogelijkheden om je slimme meter uit te laten lezen. Daar heb je je energieleverancier niet voor nodig. Denk bijvoorbeeld aan Enelogic, Slimmemeterportal, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 18:21

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Ep Woody schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:57:
@Shalin, er zijn meer mogelijkheden om je slimme meter uit te laten lezen. Daar heb je je energieleverancier niet voor nodig. Denk bijvoorbeeld aan Enelogic, Slimmemeterportal, etc.
HomeWizard Wi-Fi P1 Meter voor maar 30 euro.

Omvormer geeft de productie, uit de meterstanden haal je alleen levering en teruglevering.

Verbruik van je huis is: productie + levering - teruglevering

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
@mathijshooi TS knip van achterhaalde info:
Bij tariefswijzigingen moeten nieuwe tarieven minimaal één week voor 1 januari en 1 juli gepubliceerd worden op de website van de leverancier onder het kopje "Modelcontract".
Dit was ooit zo, bij modelcontracten voor versie 2016.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baseonth3road
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:12
cj1 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:11:
@mathijshooi TS knip van achterhaalde info:

[...]

Dit was ooit zo, bij modelcontracten voor versie 2016.
Tarief wijzigingen voor variabele contracten moeten tenminste 30 dagen van te voren gecommuniceerd worden. De reden erachter is ook logisch, je hebt tijd nodig om op te zeggen en over te stappen indien je hiermee niet akkoord gaat.

Bron Consuwijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:40

watercoolertje

Untertitel

Shalin schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:45:

-Faillisement risico van delta? Aangezien ik meer teruglever dan verbruik komt mijn termijn bedrag op een min te staan. Dat betalen ze niet maandelijks uit maar bij de jaarrekening(is dit gangbaar). Lopen we dan niet het risico dat ze er niet meer zijn volgend jaar?
Dat risico loop je toch overal? Volgens mij gaat geen enkele leverancier dat per maand uitbetalen, immers werkt salderen (in principe) over een heel jaar, dus ze weten pas achteraf wat je echt aan overschot hebt gehad. En ze gaan de rollen natuurlijk niet omdraaien dat hun de risico's lopen als die nu bij jou liggen.

Je kunt bij een aantal leveranciers (of moeten we ze hier ontvangers noemen?) wel tussentijds laten uit betalen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:31
Shalin schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:45:

-Geen app/manier om verbruik regelmatig in te zien, hoe kun je dan zien of er een discrepantie is tussen omvormer en wat zijn binnenkrijgen?
Sowieso is dat risico natuurlijk vrij laag, wel aanwezig maar vrij laag. Maar zoals terecht gezegd geldt dat natuurlijk voor alle clubs. Voor de een wat meer dan de ander. Delta lokt niet met een welkomstbonus ofzo.

En wat betreft je verbruik en teruglevering bij te houden.. daar heb je een meter voor toch? Dat portal van Delta is behoorlijk chaotisch, maar de app van Eneco was ook een draak van een app. Liep vaak achter, soms zelfs helemaal geen gegevens, en de bedragen er in klopten ook van geen kant. Dus laat dat idee van een app nou maar gewoon varen, meterstanden checken, en als je opzegt krijg je je knaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 22:20
NileZ_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:38:
[...]

En wat betreft je verbruik en teruglevering bij te houden.. daar heb je een meter voor toch? Dat portal van Delta is behoorlijk chaotisch, maar de app van Eneco was ook een draak van een app. Liep vaak achter, soms zelfs helemaal geen gegevens, en de bedragen er in klopten ook van geen kant. Dus laat dat idee van een app nou maar gewoon varen, meterstanden checken, en als je opzegt krijg je je knaken.
@Shalin Of zoals velen hier doen: loggen. Dan weet je altijd hoe het ervoor staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uo0HwDC_dUeLyMMqb1fEkc6H4wI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/neCbyZ8w3jpbfuWdqJRiGYTD.png?f=fotoalbum_large

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
baseonth3road schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Tarief wijzigingen voor variabele contracten moeten tenminste 30 dagen van te voren gecommuniceerd worden. De reden erachter is ook logisch, je hebt tijd nodig om op te zeggen en over te stappen indien je hiermee niet akkoord gaat.
Akkoord, maar die 30 dagen communicatie voor nieuwe tarieven lijkt bedoeld voor bestaande klanten.

Energieleveranciers moeten zelf jaarlijks bij de ACM tarieven indienen en bij tariefswijzigingen 4 weken voor ingangsdatum. Daarop zijn weer uitzonderingen mogelijk. Dan geldt ingangsdatum nieuwe energietarieven = meldingsdatum bij ACM.

Het onderwerp wanneer nieuwe tarieven gepubliceerd moeten worden op de website van de energieleverancier zelf is mij onduidelijk.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 11:28
NileZ_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Sowieso is dat risico natuurlijk vrij laag, wel aanwezig maar vrij laag. Maar zoals terecht gezegd geldt dat natuurlijk voor alle clubs. Voor de een wat meer dan de ander. Delta lokt niet met een welkomstbonus ofzo.

Doe je hersens een plezier en koop een homewizard p1 meter, voor paar 10tjes. Mss hw zelf moet er nog bij, weet ik ff niet, kan best dat t los ook werkt.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Iemand heeft bij Eneco de raderen in beweging gekregen. *O*

Er staat nu tenminste:
Alle genoemde bedragen zijn inclusief 21% btw.
Wie krijgt de bloemen?

PS @Eneco nu alleen nog de EB en ODE met 21% BTW vermelden. Die bedragen staan nog op inclusief 9% BTW: Energiebelasting (€ 0,04010 per kWh en € 0,39591 per m³; prijspeil 2022).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-2Yg4dSX7Qctf1AQk1NnJCHBao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NJWohVhoQYUYhKelq3fnlFTr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

cj1 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:59:
Iemand heeft bij Eneco de raderen in beweging gekregen. *O*

Er staat nu tenminste:

[...]

Wie krijgt de bloemen?

PS @Eneco nu alleen nog de EB en ODE met 21% BTW vermelden. Die bedragen staan nog op inclusief 9% BTW: Energiebelasting (€ 0,04010 per kWh en € 0,39591 per m³; prijspeil 2022).

[Afbeelding]
Hier de mijne. 30 mei afgesloten en 1 juli levering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WP_iRCbHeqMcFCUvu9qDWa6Yli4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HyyZmPldOZpuhXdpHCXol7cD.png?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
PCJR schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:57:
[...]

Doe je hersens een plezier en koop een homewizard p1 meter, voor paar 10tjes. Mss hw zelf moet er nog bij, weet ik ff niet, kan best dat t los ook werkt.
Haha dat sloeg niet op mij he. Ging mij er om dat je geen app of portal nodig hebt van een energiemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

JoKo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:15:
[...]

Hier de mijne. 30 mei afgesloten en 1 juli levering.
[Afbeelding]
Huuuuu, ik kreeg dezeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARXQgA6CGuMglX80sEbfFgd4-_k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/K6C4mntGfbZj059qptozyDLv.png?f=fotoalbum_large

Het is daar een beetje een puinhoop aan het worden. Vorige week had ik een tegoed opgebouwd van € 800 nu ineens nog maa€ 445????

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:14
Copitano schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Huuuuu, ik kreeg deze[Afbeelding]

Het is daar een beetje een puinhoop aan het worden. Vorige week had ik een tegoed opgebouwd van € 800 nu ineens nog maa€ 445????
Hier hetzelfde, andere bedragen maar hetzelfde idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baseonth3road
  • Laatst online: 17:12
cj1 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:49:
[...]

Akkoord, maar die 30 dagen communicatie voor nieuwe tarieven lijkt bedoeld voor bestaande klanten.

Energieleveranciers moeten zelf jaarlijks bij de ACM tarieven indienen en bij tariefswijzigingen 4 weken voor ingangsdatum. Daarop zijn weer uitzonderingen mogelijk. Dan geldt ingangsdatum nieuwe energietarieven = meldingsdatum bij ACM.

Het onderwerp wanneer nieuwe tarieven gepubliceerd moeten worden op de website van de energieleverancier zelf is mij onduidelijk.
Bedankt voor de link, die had ik nog niet gevonden, quote ACM website:
Ieder jaar én vier weken voordat u uw tarieven voor de levering van elektriciteit en/of gas aan kleinverbruikers wijzigt, moet u een overzicht van de nieuwe tarieven sturen aan de ACM. Echter, de ACM maakt een uitzondering op deze regel. De nieuwe tarieven zijn niet in alle gevallen vier weken van tevoren volledig bekend. U mag daarom tariefwijzigingen uiterlijk op de ingangsdatum van de nieuwe tarieven indienen.

Daarnaast dient u tariefwijzigingen altijd minimaal 30 dagen van tevoren tijdig en persoonlijk naar uw afnemers te communiceren.
Zoals ik het begrijp mogen de tarieven op korte termijn wijzigen voor nieuwe klanten en hoeft dit niet tenminste 4 weken van te voren gecommuniceerd te zijn naar de ACM. Voor klanten die al een tarief hebben gekregen (of de levering hiervan al loopt is niet relevant) is er informatieplicht met een wijzigingstermijn van tenminste 30 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Copitano schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Huuuuu, ik kreeg deze[Afbeelding]

36 centjes nog maar. Speciaal omdat je een trouwe klant bent 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

ursusMaritimus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:05:
[...]

36 centjes nog maar. Speciaal omdat je een trouwe klant bent 🤣
Nee hoor, contract is van 18 mei start levering zou dat ook zijn, maar daar is bij Eneco iets misgegaan en is 3 juni geworden. Daar ben ik nog over bezig met ze. Dus niets trouwe klant. En als het zo moet ben ik daar ook zo weer weg :( ;w

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Ik heb vandaag de eindafrekening al ontvangen van Eneco.. goed bezig jongens :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

NileZ_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:36:
Ik heb vandaag de eindafrekening al ontvangen van Eneco.. goed bezig jongens :D
Overgestapt per 1 juli??

Medewerker van Eneco zei tegen mij dat ik tot 6 weken kon wachten, misschien was het wel eerder, maar geen garanties.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ja overgestapt per 1 juli. Had al een tussentijdse nota ontvangen op 12 juni. En zonet de eindafrekening ontvangen 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
leandres schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:41:
[...]

Overgestapt per 1 juli??

Medewerker van Eneco zei tegen mij dat ik tot 6 weken kon wachten, misschien was het wel eerder, maar geen garanties.
Heb nota van 2400 ook binnen en voor 16 juli betaald staat er bij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• challenger
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-09 11:53
Ik overweeg om over te stappen op Eneco, Delta of Engie. Zit op dit moment bij Greenchoice voor 3 jaar t/m jan 2025. Wek ongeveer 7500 kWh op per jaar, Eneco net gebeld maar die vertelde me dat ze pas op z'n vroegst vanaf 22 juli een modelcontract kunnen laten ingaan. Klopt het dat dat zo lang duurt, ik dacht dat je onmiddellijk zou kunnen overstappen. Eind juli gaat het er om hangen of het nog loont, ook ivm 125 euro boete voor Greenchoice contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:15:
[...]

Ik verwacht ook een nota in dezelfde orde van grootte, zal dan nog wel even geduld hebben.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
leandres schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:32:
[...]

Ik verwacht ook een nota in dezelfde orde van grootte, zal dan nog wel even geduld hebben.
Ging eigenlijk net zo snel als tussentijdse factuur.
Nog even geduld met vakantie boeken. Of aandelen kopen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Haha mooi maandje voor Eneco ;)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

challenger schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:30:
Ik overweeg om over te stappen op Eneco, Delta of Engie. Zit op dit moment bij Greenchoice voor 3 jaar t/m jan 2025. Wek ongeveer 7500 kWh op per jaar, Eneco net gebeld maar die vertelde me dat ze pas op z'n vroegst vanaf 22 juli een modelcontract kunnen laten ingaan. Klopt het dat dat zo lang duurt, ik dacht dat je onmiddellijk zou kunnen overstappen. Eind juli gaat het er om hangen of het nog loont, ook ivm 125 euro boete voor Greenchoice contract.
Bij Delta kon het per direct en krijg je net iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

mightym schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:39:
Zeker, ze zijn mooi al die terugleveraars midden op de dag aan het lozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Terrz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:35:
Verdorie, net Eneco afgesloten en nu is het ineens 41 cent i.p.v. 46 cent :')

Dan maar annuleren (herroepingsrecht) en over naar een andere. Hoe zit het met de solvabiliteit van Delta?

Update:
Zie dat Delta onder Vattenfal valt, dus solvabiliteit zal wel goed zitten dan.
Zojuist Eneco geannuleerd en aanvraag gedaan bij Delta.
Boevenbende is dat Eneco met hun loktarief op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:35:
[...]

Ging eigenlijk net zo snel als tussentijdse factuur.
Nog even geduld met vakantie boeken. Of aandelen kopen...
Ik hoop dat ze niet falliet zijn voor dat ze aan mijn afrekening beginnen

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:06
Een update mbt mijn afgesloten contract bij Oxxio. Zojuist een helpdeskmedewerker gesproken die beter geinformeerd te zijn dan zijn collega's. Hij gaf aan dat hun website te laat (halverwege de ochtend op 4 juli) is aangepast aan de nieuwe tarieven, maar blijkbaar waren ook de medewerkers niet geinformeerd over de aangepaste tarieven. Met gevolg dat er een anderhalve dag telefonische afspraken zijn gemaakt tegen verouderde tarieven. Dit wordt momenteel afgehandeld door de teamleiders, die zoudenhet telefoongesprek terug gaan luisteren aangezien ook een mondelinge afspraak rechtsgeldig is. Ik zou nog verder geinformeerd worden zodra er meer is uitgezocht binnen Oxxio.

Ik heb oprecht te doen met de medewerkers van de energiebedrijven die door hun bedrijf gewoon voor lul worden gezet richting de klanten die ze te woord moeten staan door ze niet tijdig goed te informeren. En ondanks dit blijven ze netjes, profesioneel en beleefd, hopenlijk reageerd het bedrijf net zo netjes als hun personeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Srednier schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:00:
[...]

Ik hoop dat ze niet falliet zijn voor dat ze aan mijn afrekening beginnen
😂😂 irl lachje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
mightym schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:39:
Ze zwaaien ons met liefde uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

lithoijen schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:06:
Een update mbt mijn afgesloten contract bij Oxxio. Zojuist een helpdeskmedewerker gesproken die beter geinformeerd te zijn dan zijn collega's. Hij gaf aan dat hun website te laat (halverwege de ochtend op 4 juli) is aangepast aan de nieuwe tarieven, maar blijkbaar waren ook de medewerkers niet geinformeerd over de aangepaste tarieven. Met gevolg dat er een anderhalve dag telefonische afspraken zijn gemaakt tegen verouderde tarieven. Dit wordt momenteel afgehandeld door de teamleiders, die zoudenhet telefoongesprek terug gaan luisteren aangezien ook een mondelinge afspraak rechtsgeldig is. Ik zou nog verder geinformeerd worden zodra er meer is uitgezocht binnen Oxxio.

Ik heb oprecht te doen met de medewerkers van de energiebedrijven die door hun bedrijf gewoon voor lul worden gezet richting de klanten die ze te woord moeten staan door ze niet tijdig goed te informeren. En ondanks dit blijven ze netjes, profesioneel en beleefd, hopenlijk reageerd het bedrijf net zo netjes als hun personeel.
Zou mooi zijn als je gelijk krijgt. Maar ze kunnen voor jouw 'modelcontract' ieder moment natuurlijk wel de prijzen aanpassen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
baseonth3road schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:03:
[...]

Dit hele topic zou de helft korter zijn indien de energie leveranciers de tarieven, zonder dubbelzinnigheid, 30 dagen voortijds zouden publiceren. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee om er steeds achteraan te moeten gaan om duidelijkheid te krijgen.
Ik denk dat ie ook aanzienlijk korter wordt als niet iedereen individueel gaat melden dat ie gaat bellen, vooraankondigt dat ie gaat lopen bellen, en vermeld waarover ie gebeld heeft en wat de uitkomst was (doorgaans een paar regels terug ook al te lezen), en hier vervolgens een individuele discussie over aangaat. Hoe denk je dat je de helpdesk daar wel niet mee belast allemaal? En dan gaan we als klap op de vuurpijl onze eigen glazen ingooien door klachtenbrieven te schrijven en dreigen naar ACM tegen een leverancier met een van de hoogste terugleververgoedingen. Weet je wat ik als leverancier zou doen? Jullie lekker allemaal 5 cent per kilowatt teruggeven, hoef je niet meer te bellen ook...

Sorry hoor, maar ik vind het knap stom allemaal. Hoe oud zijn we hier nou dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:13
dutchlincoln schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:38:
[...]

Ik denk dat ie ook aanzienlijk korter wordt als niet iedereen individueel gaat melden dat ie gaat bellen, vooraankondigt dat ie gaat lopen bellen, en vermeld waarover ie gebeld heeft en wat de uitkomst was (doorgaans een paar regels terug ook al te lezen), en hier vervolgens een individuele discussie over aangaat. Hoe denk je dat je de helpdesk daar wel niet mee belast allemaal? En dan gaan we als klap op de vuurpijl onze eigen glazen ingooien door klachtenbrieven te schrijven en dreigen naar ACM tegen een leverancier met een van de hoogste terugleververgoedingen. Weet je wat ik als leverancier zou doen? Jullie lekker allemaal 5 cent per kilowatt teruggeven, hoef je niet meer te bellen ook...

Sorry hoor, maar ik vind het knap stom allemaal. Hoe oud zijn we hier nou dan?
Amen! Spijkers met koppen!

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
KrL schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:02:
Ik had in zowel mijn mail van Eneco als de app tot een paar dagen geleden het bedrag van 41 cent staan, vandaag staat in mijn Eneco een melding dat de BTW verlaagd is naar 9% en een bedrag van 36 cent (modelcontract sinds april). Jammer, had de hoop dat hij op 41 cent zou blijven dus toch maar naar Delta.
[Afbeelding]
Zojuist gekeken: nog steeds een vermelding van 0,41265 cent/kwh terugleververgoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Wat is er nou kinderachtig of stom aan om eenduidigheid te verwachten als consument en de andere partij aan de overeenkomst en de voorwaarden te houden? Er wordt ontzettend geklooid door Eneco. Als ik een wasmachine koop voor 500 euro en de volgende dag staat hij voor 400 te koop, dan ga ik toch ook verhaal halen? En dan is het geval met Eneco ook nog eens zwart op wit in strijd met de voorwaarden. Ik snap die ontzettende ergernis niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik!
Vandaag overgestapt van Delta naar Eneco, binnen een kwartier was alles geregeld en per vandaag.
Ik ben gewoon blij met die 41 cent TLV voorlopig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IW8yZnM7rVgAkEie84G09cMVPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxoSHOKFKoFeXTWbWfqB6ctK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rik!
Tiffanylampje schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:53:
Wat is er nou kinderachtig of stom aan om eenduidigheid te verwachten als consument en de andere partij aan de overeenkomst en de voorwaarden te houden? Er wordt ontzettend geklooid door Eneco. Als ik een wasmachine koop voor 500 euro en de volgende dag staat hij voor 400 te koop, dan ga ik toch ook verhaal halen? En dan is het geval met Eneco ook nog eens zwart op wit in strijd met de voorwaarden. Ik snap die ontzettende ergernis niet.
Wees blij dat ze nog zoveel willen geven voor een kWh.

Ik stel voor om deze discussie dan ook te stoppen en anders maar een apart topic te maken over alles wat je zo dwars zit. Dan houden wij het hier een beetje overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
Rik! schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:00:
[...]

Wees blij dat ze nog zoveel willen geven voor een kWh.
...en van de andere kant rekenen ze 58 cent! Dus zij maken een hoop winst op onze zonnestroom, over onze investeringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Laatst online: 23-09 13:29
Even een sanity check, maar in geval van Eneco (modelcontract < 1 jun) stond er volgens mij in dat de tarieven alleen 1-jan en 1-jul wijzigen. In geval van Delta kan het volgens mij op ieder moment wijzigen.

Aangezien alle model/variabele contracten per tariefperiode gesaldeerd worden (of het nu OK is of niet, even uitgaan wat de praktijk is) kan je de situatie bij een Delta hebben dat je nu overstapt en de komende maanden lekker veel teruglevert. Maar als je dan in Okt naar een goedkopere leverancier wil overstappen loop je het risico dat die er niet zijn, en dat Delta de tarieven verder omhoog gooit (iets met veel gas verbruik in de wintermaanden, maar geen gas).

Eind-afrekening geeft dan bij Delta: 3000kWh geleverd tegen .45ct, maar verbruik van 2000kWh tegen 65ct (o.i.d., random cijfers). Oftewel je krijgt maar 50e. Terwijl als er over gehele periode gesaldeerd was je eigenlijk 450e had moeten krijgen (1000kWh voor .45ct).

Bij een Eneco, die het tarief dan een half jaar stabiel houdt, krijg je dan 1000*.36 = 360e.

Zie ik dat goed? Hoe kijken jullie hierna? Of verwacht je dat er altijd een leverancier is die dan goedkoper is dan de 45ct terugleververgoeding van Delta?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:55

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

[...]

Hier ook afrekening van MKB contract van 25 maart tm 30 juni binnen. Eneco betaalt op 15 juli een bedrag van ongeveer € 2400 :*)
Afrekening is 100% helder. Heb ze heel vaak schimmiger gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door 964C2 op 05-07-2022 19:29 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik!
Yaldair schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:12:

Zie ik dat goed? Hoe kijken jullie hierna? Of verwacht je dat er altijd een leverancier is die dan goedkoper is dan de 45ct terugleververgoeding van Delta?
Als je voor prijszekerheid en saldeerzekerheid wil gaan moet je geen modelcontract nemen maar een jaarcontract.
De meeste mensen hier in dit topic houden op jaarbasis fors kWh's over en maken zich als het goed is geen zorgen om de levertarieven. Daarom hebben we ook modelcontracten met de hoogste teruglevertarieven.

Salderen is hier trouwens ook offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

bmoorman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:10:
[...]

...en van de andere kant rekenen ze 58 cent! Dus zij maken een hoop winst op onze zonnestroom, over onze investeringen
Ze maken gewoon winst over de inkoop. Dat is denk ik het verdienmodel... Zonder dat geen bestaansrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
964C2 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Hier ook afrekening van MKB contract van 25 maart tm 30 juni binnen. Eneco betaalt op 15 juli een bedrag van ongeveer € 2400 :*)
Klopt, zeer overzichtelijk, ben wel over de service te spreken. Grote kans dat ik van de winter weer terug ga, dan scheelt het financieel toch niet zoveel...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Rik! schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Als je voor prijszekerheid en saldeerzekerheid wil gaan moet je geen modelcontract nemen maar een jaarcontract.
De meeste mensen hier in dit topic houden op jaarbasis fors kWh's over en maken zich als het goed is geen zorgen om de levertarieven. Daarom hebben we ook modelcontracten met de hoogste teruglevertarieven.

Sommigen hier zijn ook gasloos, sommigen nemen zelfs in de winter zo'n 8000kWh af, zoals ik.
Een modelcontract geeft de e-boer nog steeds de verplichting om per jaar / contract te salderen en niet per tariefperiode. Dat laatste is gewoon regelrecht tegen de energiewet, laat staan de ACM. Mijn strategie is om een leverancier te kiezen een hoge TLV maar ook eentje die vertrouwen uitstraalt, dus die zo min mogelijk loopt te klooien met de tarieven of zich plotseling niet meer houdt aan het contract. Ik denk ook dat het slimmer is om deze boeren proberen te ontwijken ipv er tegen in te gaan voor een paar euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 19:52
Srednier schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Sommigen hier zijn ook gasloos, sommigen nemen zelfs in de winter zo'n 8000kWh af, zoals ik.
Een modelcontract geeft de e-boer nog steeds de verplichting om per jaar / contract te salderen en niet per tariefperiode. Dat laatste is gewoon regelrecht tegen de energiewet, laat staan de ACM. Mijn strategie is om een leverancier te kiezen een hoge TLV maar ook eentje die vertrouwen uitstraalt, dus die zo min mogelijk loopt te klooien met de tarieven of zich plotseling niet meer houdt aan het contract. Ik denk ook dat het slimmer is om deze boeren proberen te ontwijken ipv er tegen in te gaan voor een paar euro
Je bent klant geweest bij Eneco? Zij salderen per tariefsperiode. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Laatst online: 23-09 13:29
Rik! schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:26:
[...]

Het gaat me ook niet om het salderen. Eigenlijk is de vraag hoe jullie waarborgen dat je maximale winst maakt met je overproductie. In mijn geval een verwachte 4000kWh op jaarbasis. Er zijn situaties mogelijk dat je meer winst maakt door een half jaar vast te zitten in een tariefperiode i.p.v. steeds voor hoogste terugleververgoeding te gaan. Daar zit een zekere risico-afweging in. (waarschijnlijk is het zelfs te berekenen, i.e., je zit goed zolang de tarieven vanaf ~Okt. niet meer worden dan 50ct/kWh)

1000/kWh overproductie tegen .36ct/kWh = 360E.
1000 kWh overproductie maar met een prijsstijging halverwege geeft dat zolang de kostprijs onder 50ct/kWh blijft je ook zo'n 350E winst hebt. (in verhouding met .45ct/kWh terugleververgoeding van Delta)
3000*.45ct/kWh - 2000*.50ct/Kwh = 1350 - 1000 = 350E

Toevoeging: in mijn geval heb ik ook een warmtepomp, met een jaarverbruik van zo'n 7000kWh. Een groot stuk daarvan valt natuurlijk in de winter.

Ik zou in dat geval dus moeten wisselen naar een goedkoper contract vanaf ongeveer Okt. Echter, je loopt het risico dat de prijzen dan stijgen en je juist duurder uit bent / minder winst maakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Yaldair op 05-07-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik!
Srednier schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Dat snap ik, ik ga er dan ook vanuit dat de grootverbruikers in de winter hier slim genoeg zijn om van energiecontract te veranderen als de grootste winst binnen gehaald is dit jaar, en daarna de goedkoopste leverancier op te zoeken totdat alles, gesaldeerd, weer op 0 staat. :)

Dit is gewoon een rekensom en deze is voor iedereen anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Rik! op 05-07-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:50:
[...]

Klopt, zeer overzichtelijk, ben wel over de service te spreken. Grote kans dat ik van de winter weer terug ga, dan scheelt het financieel toch niet zoveel...
Ben sinds gisteren al weer terug bij ENECO met nieuw contract na het ongelooflijke administratieve broddelwerk van Delta met contracten die 30 % afweken van de gemaakte en genoteerde afspraken.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Een wonder is geschied:
Eneco heeft eindelijk op de website gezet dat de tarieven met 21% BTW zijn ipv 9%. Klopt nu ook die 41 cent die nieuwe klanten krijgen daar eindelijk ook bij. Genoeg gemopperd, tijd om op kWh-tjes te produceren en vooral terug te leveren tegen nog steeds mooie vergoedingen.

Bizar eigenlijk dat we eerst 58,5 cent kregen. Het is nog een beetje afkicken, dat dan weer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:26
cj1 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:32:
@mathijshooi Wie is er hier de beheerder van dat blok tekst met "Let op:" en rood gekleurde ondergrond.

Fijn om de link naar de tabel te plaatsen, wel graag met dieplink naar anker #part_4 (direct naar de tabel) i.p.v. de start van TS.
Ik denk de moderator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
reneeke1970 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:21:
[...]

Websites mogen fouten bevatten, staat in kleine letters.
En iedereen heeft tijdig een mail gekregen die klopt met nieuwe tarieven.
Dus ga aub niet zeuren dat ze niet snel genoeg die puin zooi uit den Haag op hun website hebben staan.
En als je 31 mei aangemeld hebt en sindsdien een enkele mail hebt gekregen en tot aan vandaag ook nergens je tarieven kon terug vinden.

Ik ben natuurlijk blij met een hoge tlv maar ze mogen wel feedback krijgen zodat ze weten waar in hun proces zaken fout gaan want anders zitten we rond de jaarwisseling weer met hetzelfde gezeik. En veel klantenservice medewerkers zullen dan ook nog een met vakantie zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik!
Yaldair schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Het gaat me ook niet om het salderen. Eigenlijk is de vraag hoe jullie waarborgen dat je maximale winst maakt met je overproductie. In mijn geval een verwachte 4000kWh op jaarbasis. Er zijn situaties mogelijk dat je meer winst maakt door een half jaar vast te zitten in een tariefperiode i.p.v. steeds voor hoogste terugleververgoeding te gaan. Daar zit een zekere risico-afweging in. (waarschijnlijk is het zelfs te berekenen, i.e., je zit goed zolang de tarieven vanaf ~Okt. niet meer worden dan 50ct/kWh)

1000 kWh overproductie maar met een prijsstijging halverwege geeft dat zolang de kostprijs onder 50ct/kWh blijft je ook zo'n 350E winst hebt. (in verhouding met .45ct/kWh terugleververgoeding van Delta)

Toevoeging: in mijn geval heb ik ook een warmtepomp, met een jaarverbruik van zo'n 7000kWh. Een groot stuk daarvan valt natuurlijk in de winter.

Ik zou in dat geval dus moeten wisselen naar een goedkoper contract vanaf ongeveer Okt. Echter, je loopt het risico dat de prijzen dan stijgen en je juist duurder uit bent / minder winst maakt.
Hoog verbruik in de winter maakt het niet makkelijker inderdaad maar is te berekenen. Kwestie van risico's afwegen en kijken of je het die paar euro waard vind om tot de laatste zonuurtjes bij een duur contract te zitten.

In mijn situatie speel ik op maandbasis in bijna alle wintermaanden quitte of hou ik over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
mathijshooi schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:28:
[...]

En als je 31 mei aangemeld hebt en sindsdien een enkele mail hebt gekregen en tot aan vandaag ook nergens je tarieven kon terug vinden.

Ik ben natuurlijk blij met een hoge tlv maar ze mogen wel feedback krijgen zodat ze weten waar in hun proces zaken fout gaan want anders zitten we rond de jaarwisseling weer met hetzelfde gezeik. En veel klantenservice medewerkers zullen dan ook nog een met vakantie zijn..
Bij telefonische aanmelden deden ze het contract en de prijzen toch oplezen? En 3 min later ook in de mail.
Als dat allemaal ontbreekt kun je ze daar toch gewoon voor bellen.
Klachten indienen acm en dreigen geschillen commisie is dan nergens voor nodig.
Niet dat jij dat doet, maar anderen wel, kinderachtig geneuzel noem ik dat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Wat is het tarief voor gas eigenlijk bij Delta? Ik heb eigenlijk geen zin om 2 leveranciers te hebben en ik zie mijn gasgebruik dan ook een beetje als hedge tegenover mijn teruglevering.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:35:
[...]

Bij telefonische aanmelden deden ze het contract en de prijzen toch oplezen? En 3 min later ook in de mail.
Als dat allemaal ontbreekt kun je ze daar toch gewoon voor bellen.
Klachten indienen acm en dreigen geschillen commisie is dan nergens voor nodig.
Niet dat jij dat doet, maar anderen wel, kinderachtig geneuzel noem ik dat.
Telefonisch bij mail bevestigd en in de mail idd. Op die laatste dag van mij. Daarna niks meer. Dus ga wel even informeren hoe en wat in de hoop dat de proces verbeteren de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Yaldair schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Daar hoef je niet bang voor te zijn. Dankzij de enorme prijs verschillen zijn er nu al leveranciers waar de stroom goedkoper is dan wat wij er momenteel voor terug krijgen.
Ongeveer een twintigtal hebben daar op ingespeeld met een tweede aansluiting, kopen bij de ene, en verkopen aan de andere...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mathijshooi schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:40:
[...]

Telefonisch bij mail bevestigd en in de mail idd. Op die laatste dag van mij. Daarna niks meer. Dus ga wel even informeren hoe en wat in de hoop dat de proces verbeteren de volgende keer.
Dat veranderd toch niet, pas als ze de daadwerkelijke switch melden bij de oude leverancier, dan krijg jij ook weer een update mail, en dat kan inderdaad best één dag vantevoren zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Rik! schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:29:
[...]

Hoog verbruik in de winter maakt het niet makkelijker inderdaad maar is te berekenen. Kwestie van risico's afwegen en kijken of je het die paar euro waard vind om tot de laatste zonuurtjes bij een duur contract te zitten.

In mijn situatie speel ik op maandbasis in bijna alle wintermaanden quitte of hou ik over.
Een beetje offtopic, maar op zich is dit natuurlijk niet waar he. Iedereen die niet teruglevert op een tweede meter, kan gewoon de leverancier met de hoogste TLV aanhouden tot het punt waarbij eventueel je afname hoger wordt dan je opwek.

Vanaf dat moment switch je naar de beste optie op dat moment, en blijf je 'gewoon zitten' tot je je verbruik van je wintermaanden gesaldeeerd hebt. Want volgend jaar kan je nog steeds gewoon salderen. Wanneer je dan weer op 0 staat switch je weer. En mocht dit te laat in het seizoen zijn, jammer dan. Maar dan heb je wel dit jaar je voordeel gedaan. Is dit vroeg in het seizoen (veel opwek) dan ben je alsnog safe, hoe hoog het tarief dan ook was.

Dit is natuurlijk wel een partijtje koffiedik kijken want wat die tarieven exact gaan zijn weten we natuurlijk niet. Maar zolang je nog 100% kan salderen is er geen man overboord.

Wel even aangenomen dat je niet bij een hobbybob gaat zitten die per maand gaat afrekenen/salderen.

2e meter icm een laag afnametarief op de 1e is natuurlijk nog veel handiger.

Edit: ik zie dat je een paar berichten hierboven dat zelf ook gezegd hebt. Mooi werk. Dan zijn we het eens 👍 haha.

[ Voor 3% gewijzigd door NileZ_ op 05-07-2022 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
[...]

toch lekker zo'n tweede keer vakantiegeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
bmoorman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Ze verdienen toch niks :?
Want alle opslagen en BTW gaan linea recta naar de overheid.
"wij" krijgen het kale levertarief, dat betalen de klanten van hen ook, alleen komen de overheidsheffingen er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jubbo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 20:37
cj1 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:37:
@mathijshooi

Tabel stand 5 juli

[Afbeelding]

Met Eneco BTW correctie, van 9% naar 21% BTW (voor de tarieven in de tabel op de Eneco website) = lagere TLV.
Ik denk dat je mijn update van United Consumers nog hebt gemist. Modelcontract = variabel contract. 45,662 ct normaal TLV, 34,092 ct dal TLV. Tenminste, dat bereken ik door de tarieven te delen door 1,09.
Bron: https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden
Loopt uiteindelijk via Engie, maar is denk ik net hoger en makkelijk via de website af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

NileZ_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Een beetje offtopic, maar op zich is dit natuurlijk niet waar he. Iedereen die niet teruglevert op een tweede meter, kan gewoon de leverancier met de hoogste TLV aanhouden tot het punt waarbij eventueel je afname hoger wordt dan je opwek.

Vanaf dat moment switch je naar de beste optie op dat moment, en blijf je 'gewoon zitten' tot je je verbruik van je wintermaanden gesaldeeerd hebt. Want volgend jaar kan je nog steeds gewoon salderen. Wanneer je dan weer op 0 staat switch je weer. En mocht dit te laat in het seizoen zijn, jammer dan. Maar dan heb je wel dit jaar je voordeel gedaan. Is dit vroeg in het seizoen (veel opwek) dan ben je alsnog safe, hoe hoog het tarief dan ook was.

Dit is natuurlijk wel een partijtje koffiedik kijken want wat die tarieven exact gaan zijn weten we natuurlijk niet. Maar zolang je nog 100% kan salderen is er geen man overboord.

Wel even aangenomen dat je niet bij een hobbybob gaat zitten die per maand gaat afrekenen/salderen.

2e meter icm een laag afnametarief op de 1e is natuurlijk nog veel handiger.

Edit: ik zie dat je een paar berichten hierboven dat zelf ook gezegd hebt. Mooi werk. Dan zijn we het eens 👍 haha.
twee kleine aanvulingen:
- per 1 januari krijgen we weer een tarieventombola én gaan we terug naar 21% BTW
- ik zou na de winter (als je op dagbasis weer begint quitte te spelen) kijken of er dan een hogere tlv is dan wat je tot dan toe voor levering betaalt. Als de tlv lager is dan wat je betaalt, zou ik eerst blijven zitten tot alles van de winter in 2023 gesaldeerd is.

En met dat ik dat opschrijf:
- stel dat in oktober de tlv nog steeds lager is dan wat je aan levertarief zou moeten betalen (ook elders), dan kun je dan ook beter je goedkopere tlv salderen, eind 2022.

2e meter pakt vooral heel gunstig uit voor diegenen die nu een lang, laag, vast levercontract hebben. Ik weet eigenlijk niet over er nu tlv's zijn die hoger zijn dan levertarieven bij anderen op een modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
ursusMaritimus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:33:
[...]

twee kleine aanvulingen:
- per 1 januari krijgen we weer een tarieventombola én gaan we terug naar 21% BTW
- ik zou na de winter (als je op dagbasis weer begint quitte te spelen) kijken of er dan een hogere tlv is dan wat je tot dan toe voor levering betaalt. Als de tlv lager is dan wat je betaalt, zou ik eerst blijven zitten tot alles van de winter in 2023 gesaldeerd is.

En met dat ik dat opschrijf:
- stel dat in oktober de tlv nog steeds lager is dan wat je aan levertarief zou moeten betalen (ook elders), dan kun je dan ook beter je goedkopere tlv salderen, eind 2022.

2e meter pakt vooral heel gunstig uit voor diegenen die nu een lang, laag, vast levercontract hebben. Ik weet eigenlijk niet over er nu tlv's zijn die hoger zijn dan levertarieven bij anderen op een modelcontract.
ik had greenchoice 3 jaar vast voor 19 cent. Achteraf gezien was een andere meter dan best lucratief geweest :Y Maar ja, mag niet klagen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jubbo
Jubbo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:08:
[...]

Ik denk dat je mijn update van United Consumers nog hebt gemist. Modelcontract = variabel contract. 45,662 ct normaal TLV, 34,092 ct dal TLV. Tenminste, dat bereken ik door de tarieven te delen door 1,09.
Bron: https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden
Loopt uiteindelijk via Engie, maar is denk ik net hoger en makkelijk via de website af te sluiten.
https://www.independer.nl...elen/terugleververgoeding hier staat zelfs dat UC inclusief btw terugleververgoeding geeft. Dan zouden ze helemaal het hoogste zitten voor wat betreft normaal TLV. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 20:08
Ik krijg net het volgende per mail bevestigd van Delta…

Is dit nou het modelcontract?
Ik haal dat nergens duidelijk uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubRzZCppH1PaN6vk9-mpEsz26qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLKblKR5r5XAi7XVvNLDwnJa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Supershiva schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:27:

[Afbeelding]
Yep

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Supershiva schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:27:

[Afbeelding]
Deze mail heb ik zojuist ook gehad (vanmiddag via whatsapp aangemeld). Datum staat op morgen, maar neem aan dat het niet morgen al in gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 20:08
Terrz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Deze mail heb ik zojuist ook gehad (vanmiddag via whatsapp aangemeld). Datum staat op morgen, maar neem aan dat het niet morgen al in gaat?
Ja kan tegenwoordig allemaal. Veel leveranciers doen niet meer aan opzegtermijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Terrz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Hele grote kans dat ze morgen starten. Ze willen snel aan je verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Jubbo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:41:
[...]

https://www.independer.nl...elen/terugleververgoeding hier staat zelfs dat UC inclusief btw terugleververgoeding geeft. Dan zouden ze helemaal het hoogste zitten voor wat betreft normaal TLV. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Heb er ook even gekeken, maar met de gegevens van UC website kan ik slecht achterhalen wat de TLV is. Het is me onduidelijk wanneer ze een tarief aangeven of dit incl ODE en energiebelasting is of ex. De beste optie was om alleen verbruik in te vullen en dan van de totale rekening de vaste lasten af te trekken, en daarna te delen door het verbruik. Ik kom dan op ca 50ct. De TLV zal dan ca 39ct normaaltarief zijn als ze 100% van het tarief als TLV hanteren, maar ik kan nergens in de voorwaarden vinden of dat zo is.
Dat ze de TLV aangeven incl BTW betekent niet dat ze de BTW ook overmaken. Als ze dat doen aan een particulier is dit niet volgens de belastingregels. Aan een bedrijf kan wel, die moet dan zelf de btw afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:44:
[...]

Dat veranderd toch niet, pas als ze de daadwerkelijke switch melden bij de oude leverancier, dan krijg jij ook weer een update mail, en dat kan inderdaad best één dag vantevoren zijn.
Nope, dat is dus niet gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-09 11:10

V-8

ursusMaritimus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:33:
[...]

Ik weet eigenlijk niet over er nu tlv's zijn die hoger zijn dan levertarieven bij anderen op een modelcontract.
Ja die zijn er. Sommige TLV's zijn hoger dan andere all-in tarieven incl. BTW en ODE.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
964C2 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:30:
[...]

Hele grote kans dat ze morgen starten. Ze willen snel aan je verdienen
Zou mooi zijn, krijg bij Vattenfall erg weinig voor mn overproductie. Mede dankzij dit topic dus overgestapt, had ik eerder moeten doen dus :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
V-8 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:49:
[...]

Ja die zijn er. Sommige TLV's zijn hoger dan andere all-in tarieven incl. BTW en ODE.
Wat ik zo tegenkom is alles na 1 juli naar elkaar toe getrokken qua tarieven. Ik zie ook geen enkel afname tarief onder mijn TLV van 44ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 00:07
Xorecs schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Ik heb gister overdag gebeld, 's avonds om 10.09 de aanmelding/bevestiging via de email. Lijkt wat tijd overheen te gaan ivm kredietwaardigheidscheck (gaven ze ook aan via WhatsApp).
Copy paste, bij mij dus ook exact op die manier. Later in de avond kwam de email bevestiging. #Delta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Jubbo schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 21:08:
[...]
Modelcontract = variabel contract. 45,662 ct normaal TLV, 34,092 ct dal TLV. Tenminste, dat bereken ik door de tarieven te delen door 1,09.
Als ik jouw UnitedConsumers (UC) schermafbeelding van 1 juli gebruik, dan staat daar: Teruglevering €1445,81/3000kWh/1,09 = 44,214 cent /kWh, of lees ik er naast?

Ik zie graag een verklaring voor het verschil met vandaag.
En/of hoe je nu aan die TLV's van 5 juli komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:41:
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Dankzij de enorme prijs verschillen zijn er nu al leveranciers waar de stroom goedkoper is dan wat wij er momenteel voor terug krijgen.
Ongeveer een twintigtal hebben daar op ingespeeld met een tweede aansluiting, kopen bij de ene, en verkopen aan de andere...
Dat is een kwestie van tijd voor daar serieus misbruik van wordt gemaakt toch? In theorie heb je niet eens PV nodig om daar geld aan te verdienen als je de de stroom uit de goedkope meter kan betrekken en door de andere weer naar buiten kan duwen. Per saldo 0,0A op je aansluiting, maar 3x25A of meer 'verdienen' dag en nacht.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
964C2 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:26:
Dat wordt hier eigenlijk niet vaak besproken terwijl statistisch gezien vrijwel iedereen met zonnepanelen een MKB contract kan afsluiten aangezien we vrijwel allemaal ondernemer zijn voor de belastingdienst. Bij Eneco hanteren ze dezelfde tarieven voor het MKB contract zie ik.

Als die contracten automatisch per kwartaal worden afgerekend, dan is dat toch dé oplossing voor mensen die hier moeilijk zitten te doen met tussentijdse notas?

Of zitten er specifieke nadelen aan? Moet je dan ineens omzetbelasting gaan betalen over je opgewekte stroom?

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
tss68nl schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:29:
[...]

Dat is een kwestie van tijd voor daar serieus misbruik van wordt gemaakt toch? In theorie heb je niet eens PV nodig om daar geld aan te verdienen als je de de stroom uit de goedkope meter kan betrekken en door de andere weer naar buiten kan duwen. Per saldo 0,0A op je aansluiting, maar 3x25A of meer 'verdienen' dag en nacht.
Wat jij omschrijft is inderdaad misbruik, dat is ook verboden.
Twee meters hebben niet, dat is gewoon markt werking.
De netbeheerder adviseert dit ook voor veel gevallen, je mag tot 5 meters hebben op één adres

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Laatst online: 22-09 16:50
Ik zit even met volgende situatie:

Vorige week Eneco afgesloten met vraag om dit per 1 juli te doen. Hierbij ging iets verkeerd in de mutatie (foutmelding) waardoor medewerker aangaf het te proberen met directe overgang (28 juni). Nu blijk ik door die 3 dagen verschil te worden gezien als 'vaste klant' en zie ik nu dus dat de tarieven zijn gezakt naar 36ct teruglevering ipv 41ct.

Wat mij betreft reden om dan toch maar over te stappen naar Delta Energie. Wat is nu het handigst om te doen, zelf het contract bij Eneco ontbinden of gewoon Delta bellen en hun vragen per direct/zo kort mogelijk de levering over te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:30
reneeke1970 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:45:
[...]

Wat jij omschrijft is inderdaad misbruik, dat is ook verboden.
Twee meters hebben niet, dat is gewoon markt werking.
De netbeheerder adviseert dit ook voor veel gevallen, je mag tot 5 meters hebben op één adres
Gaat ook nooit gebeuren, prijs van de duurste TLV zal nooit hoger zijn dan het goedkoopste afnametarief.
Leuk bedacht maar nee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
CuttingStorm schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:21:

Wat mij betreft reden om dan toch maar over te stappen naar Delta Energie. Wat is nu het handigst om te doen, zelf het contract bij Eneco ontbinden of gewoon Delta bellen en hun vragen per direct/zo kort mogelijk de levering over te nemen?
Gewoon aanmelden bij Delta, zo snel mogelijk in laten gaan, en dan wordt je vanzelf afgemeld bij Eneco. Volgens mij zit je dan dus nog in de 14 dagen bedenktijd? Eventueel kan je Eneco nog een bericht doen dat je afziet van het contract binnen de wettelijke termijn, maar is in principe niet nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NileZ_
Whiskey48 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:27:
[...]

Gaat ook nooit gebeuren, prijs van de duurste TLV zal nooit hoger zijn dan het goedkoopste afnametarief.
Meerdere mensen hier hebben nog een goedkoop afnametarief hoor en een hoge TLV op de 2e meter 😇.
Leuk bedacht maar ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jubbo
cj1 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 23:23:
[...]

Als ik jouw UnitedConsumers (UC) schermafbeelding van 1 juli gebruik, dan staat daar: Teruglevering €1445,81/3000kWh/1,09 = 44,214 cent /kWh, of lees ik er naast?

Ik zie graag een verklaring voor het verschil met vandaag.
En/of hoe je nu aan die TLV's van 5 juli komt.
Dat was screenshot van enkeltarief, had ik er voor de volledigheid ook bij gezet. Dubbeltarief staat -1495,84 totaal. Maar ze doen daar ook het salderen van 2100 kwh bij, dus zo gaat de berekening niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jubbo
Ze rekenen onder water met een 60/40 verdeling voor de opwek normaal/dal. Dus daar is die berekening op gebaseerd. Je moet gewoon kijken naar de tarieven waar ze mee rekenen lijkt me.
Mijn vraag is of die 49 ct normaal TLV klopt, want daar rekenen zij wel mee. Lijkt het wel op. Dan moet ie ook in de tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
tss68nl schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 06:44:
[...]

Of zitten er specifieke nadelen aan? Moet je dan ineens omzetbelasting gaan betalen over je opgewekte stroom?
In principe wel maar door de kleineondernemingsregeling hoef je die niet af te dragen tenzij je omzet boven een bepaald bedrag is (geloof iets van 20.000). Onder de 10.000kwh terugleveren is zonder meer btw vrij.

Als de zonnepanelen op bedrijf zijn aangekocht is het een ander verhaal dan moet je btw gaan berekenen over de verkochte kwh's. Ik ben zeer benieuwd of bij een zakelijk contract je de btw erbij krijgt, die je vervolgens moet afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Net telefonisch per direct over naar Delta. Ze bevestigde aan de telefoon de tarieven die in de tabel staan.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Jubbo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:12:
Ze rekenen onder water met een 60/40 verdeling voor de opwek normaal/dal. Dus daar is die berekening op gebaseerd. Je moet gewoon kijken naar de tarieven waar ze mee rekenen lijkt me.
Mijn vraag is of die 49 ct normaal TLV klopt, want daar rekenen zij wel mee. Lijkt het wel op. Dan moet ie ook in de tabel.
Ik wil het graag in de tabel zetten, mits ik duidelijke informatie heb (liefst op een "presenteerblaadje"), ook over de BTW en -percentage, en hoe je aan de TLV's Normaal, Dal & Enkel komt. In centen met 3 cijfers achter de komma s.v.p., zie ook lijstje in TS kop "Jullie terugleververgoedingstarieven gevraagd".

[ Voor 13% gewijzigd door cj1 op 06-07-2022 10:51 . Reden: link naar TS ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpa1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-09 20:24
CuttingStorm schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:21:
Ik zit even met volgende situatie:

Vorige week Eneco afgesloten met vraag om dit per 1 juli te doen. Hierbij ging iets verkeerd in de mutatie (foutmelding) waardoor medewerker aangaf het te proberen met directe overgang (28 juni). Nu blijk ik door die 3 dagen verschil te worden gezien als 'vaste klant' en zie ik nu dus dat de tarieven zijn gezakt naar 36ct teruglevering ipv 41ct.

Je kan ook Eneco bellen om je af te melden en per dezelfde dag weer als nieuwe klant. Krijg je alshet goed is de nieuwe tarieven nieuwe klant per 1 juli.

NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAG_ScorpioN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 13:45
Termy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:32:
Net telefonisch per direct over naar Delta. Ze bevestigde aan de telefoon de tarieven die in de tabel staan.
Zelfde als hierboven via whatsapp (reacties duren soms wel lang maar kon in de tussentijd verder werken dus prima). Voordeel is dat alles ook gelijk gelogd is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 19:52
Whiskey48 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:27:
[...]

Wie gaat hier op reageren?

_O-

Stel je nou eens voor he? Dat je een aantal jaar geleden een 5 jaar contract heb afgesloten bij Greenchoice. Dan betaal je nu amper 20 cent per kWh, terwijl je nu gewoon elders 50 cent per kWh als TLV kan krijgen.

Tel uit je winst...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
GioStyle schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Wie gaat hier op reageren?

_O-

Stel je nou eens voor he? Dat je een aantal jaar geleden een 5 jaar contract heb afgesloten bij Greenchoice. Dan betaal je nu amper 20 cent per kWh, terwijl je nu gewoon elders 50 cent per kWh als TLV kan krijgen.

Tel uit je winst...
Je bedoelt dat ik nu maar 13 betaal.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Termy schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:32:
Ik heb de terugleververgoeding van Delta via whatsapp bevestigd gekregen: "€0,45121 is inderdaad de terugleververgoeding dubbeltarief normaal".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

NileZ_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Meerdere mensen hier hebben nog een goedkoop afnametarief hoor en een hoge TLV op de 2e meter 😇.
Leuk bedacht maar ja :)
Die gasten met nog jaren 13 of 20 cent per kWh pakken in die tijd ook 30 cent per gesaldeerde kWh ...

Pagina: 1 ... 60 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2