Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:00
Angelique1974 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 07:26:
[...]

Om deze reden zou ik ook graag een contract willen met tlv rond 8ct voor 2 of 3 jaar. Maar ik vraag me af, als de saldeerafbouw per 2025 doorgaat of je vanwege die wetswijziging boetevrij kan overstappen.
Boetevrij overstappen? Volgens mij kan dat altijd wanneer je alleen stroom afneemt en meer teruglever dan verbruikt. Ze zouden jou haast moeten gaan betalen, omdat je de TLV gaat missen bij een eerdere overstap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 21:16

paulv1973

16.730Wattpiek

Hier vandaag reactie van Innova over het niet eens zijn met hun automatische verlenging/omzetting...

Geachte heer XXXXX,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U geeft aan dat u het niets eens bent met de hoogte van het teruglevertarief en het wijzigen van onze contract- en product voorwaarden.

Graag reageren wij op uw schrijven.

Uw contract voor bepaalde tijd met vaste leveringstarieven wordt na de overeengekomen periode automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Op 22-09-2023 wordt uw contract met vaste leveringstarieven voor bepaalde tijd omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.

Op 23-08-2023 hebben wij u per e-mail geïnformeerd dat uw contract met vaste tarieven afloopt en u overgaat op een variabel contract met variabele tarieven. Het tariefblad met de variabele tarieven is als bijlage bijgevoegd. Op het variabele contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven zijn de Contract- en productvoorwaarden Particulier en de Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan particuliere kleinverbruikers van toepassing. Wij mogen onze Contract- en productvoorwaarden, de Algemene voorwaarden, en (na afloop van de afgesproken looptijd van het contract voor bepaalde tijd) de tarieven wijzigen (zie artikel 19.1 t/m artikel 19.4 en artikel 21.6 van de algemene voorwaarden, en artikel 3.3 van de Contractvoorwaarden).

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kwalificeert de terugleververgoeding als een leveringstarief. Op grond van artikel 19.4 van de algemene voorwaarden mag Innova de leveringstarieven wijzigen. Gelet op het feit dat Innova de leveringstarieven mag wijzigen, mag Innova dus ook de hoogte van de terugleververgoeding wijzigen. Innova mag dus na afloop van uw contract voor bepaalde tijd met vaste leveringstarieven, uw overeenkomst omzetten naar een overeenkomst zonder vaste einddatum met tarieven (waaronder de terugleververgoeding) die horen bij een overeenkomst zonder vaste einddatum.

Tot slot kunnen wij ons niet vinden in de overige punten die worden vermeld in uw schrijven. Wij zullen wegens bovenstaande redenen niet verder ingaan op uw verzoek en/of klacht.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

XXXXXXX

Afdeling Frontoffice

Hier staat opeens in dat de ACM het teruglevertarief als een tarief ziet en NIET als een vergoeding...
Innova is zich ook aan het indekken... 8)7

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:05
rismaster schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:29:
Ontving zojuist bericht van VF dat voor het modelcontract de tlv verlaagd wordt van 16,8 naar 7,6 cent per 1 november.
Ik heb ook een modelcontract van Vattenfall, maar heb geen mail gehad. Zou je misschien de tekst van de mail hier kunnen posten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:52
paulv1973 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:49:
Hier vandaag reactie van Innova over het niet eens zijn met hun automatische verlenging/omzetting...
Geachte heer XXXXX,

............

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kwalificeert de terugleververgoeding als een leveringstarief. Op grond van artikel 19.4 van de algemene voorwaarden mag Innova de leveringstarieven wijzigen. Gelet op het feit dat Innova de leveringstarieven mag wijzigen, mag Innova dus ook de hoogte van de terugleververgoeding wijzigen. ..............

Met vriendelijke groet,

XXXXXXX

Afdeling Frontoffice

Hier staat opeens in dat de ACM het teruglevertarief als een tarief ziet en NIET als een vergoeding...
volgens mij een ( voor terugleveraars ) pósitief punt

ACM: dus niet teruglever vergoeding maar echt
TARIEF
en als TARIEVEN niet mogen veranderen (max 2x per jaar bij MODELCONTRACT) dan geeft dit mogelijkheden. O-)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
TheBull schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:39:

Boetevrij overstappen? Volgens mij kan dat altijd wanneer je alleen stroom afneemt en meer teruglever dan verbruikt. Ze zouden jou haast moeten gaan betalen, omdat je de TLV gaat missen bij een eerdere overstap ;)
Nee, als de terugleververgoedingen stijgen (bijvoorbeeld door de verplichte minimale 80% kaal levertarief) dan mogen ze voor de boete ook het verschil berekenen tussen wat ze kwijt zouden zijn met de lage tlv en de hoge tlv. Diverse energieleveranciers hebben dat ook al specifiek in hun boetebeschrijving staan, maar ze mogen de invoeding allemaal bij hun boeteberekening betrekken. Moet dan uiteraard wel in de boetevoorwaarden beschreven staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Linea op 06-09-2023 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:23

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:39:
[...]

Mijne is later ingegaan, loopt nog tot eind februari als ik het wel heb.

Je hebt niet verlengt of door laten lopen bij Innova? Ik las iets over geschillencommissie enzo, maar kan dat niet helemaal volgen.
Het verlengen vond ik niet interessant en zag ik ook als een risico. Ik wilde mijn huidige contract zo min mogelijk 'aanraken' zodat er niets mis kan gaan.

Proberen aanspraak te maken op voortzetting van de huidige voorwaarden vond ik niet interessant. Voor mij voelt dat als aanspraak maken op wat kleine lettertjes in het contract. gaat mij net te ver. Ik ben tevreden met 1 jaar cashen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick43
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-03 12:30

Ik heb ook nog geen bericht gehad.
_starbuck_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:49:

[...]

Ik heb ook een modelcontract van Vattenfall, maar heb geen mail gehad. Zou je misschien de tekst van de mail hier kunnen posten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:43

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

klump4u schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:09:
[...]

Je kunt toch ook opzeggen wanneer je weer meer gaat verbruiken dan wat je aan opwek hebt? Nu saldeer je je overschot weg in de winter.
Nu saldeer ik helemaal niets. Alle opwek naar Innova via PAP voor een leuk tlveetje en alle verbruik via Tibber op SAP.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:02
Me neither mail over TLV wijziging Vattenfall op 1/11 ontvangen.
Meen eerder gelezen te hebben dat wijzigingen bij modelcontract alleen plaats mogen vinden op 1 januari en 1 juli.

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:54
yonexfreak schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:54:
[...]

Me neither mail over TLV wijziging Vattenfall op 1/11 ontvangen.
Meen eerder gelezen te hebben dat wijzigingen bij modelcontract alleen plaats mogen vinden op 1 januari en 1 juli.
https://www.vattenfall.nl...tarieven-per-1-9-2023.pdf hier staat wel dat ie vanaf 1 sept 7,6 cent TLV heeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

In die PDF staat ook:
Bovenstaande tarieven gelden voor nieuwe Modelcontracten.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Richard schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:03:
[...]

In die PDF staat ook:

[...]
Oooh check, je hebt gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Richard schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:03:
[...]

In die PDF staat ook:

[...]
DIt lijkt inderdaad niks te zeggen over 'oude/bestaande' modelcontracten. Er wordt alleen gesproken over 'nieuwe' modelcontracten.

[ Voor 13% gewijzigd door _starbuck_ op 06-09-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

_starbuck_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:07:
[...]

DIt lijkt inderdaad niks te zeggen over 'oude/bestaande' modelcontracten. Er wordt alleen gesproken over 'nieuwe' modelcontracten.
@mathijshooi Vattenfall kan dus wel weer aangepast worden in de sheet in de OP. Ze stonden daar lekjker bovenaan.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-05 16:37

Tao

DPC DE_KOMETEN

Blihi schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:56:
[...]

(en dat niet alleen, ze moeten ook blijven salderen, zelfs als de overheid dat niet meer verplicht, want ook het salderen hebben ze in de contractvoorwaarden opgenomen)
Volgens mij: sweet dreams. De wet gaat boven contracten. Nu kun je stellen dat consumenten beschermd worden tegen producenten, maar dan gaat de leverancier jou informeren dat ze b.v. 3 maanden in de toekomst ophouden met salderen (conform de gewijzigde wetgeving rondom "salderen houdt op"). Met dan voor jou de keuze om jouw contract op te zeggen of niet.

Een leverancier kun je niet blijven houden aan continu salderen als de regering het afschaft in de toekomst. Daar gaat geen rechter in mee volgens mij.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
Ik snap er niks meer van, ik heb model contract VF aangevraagd op 12 juli en laten ingaan op 8 sept. Toen stond TLV nog op 16,8 cent.

Maar VF zegt nu via WhatsApp dat TLV 7,6 cent wordt omdat het op 8 sept in gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:48
Tao schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:21:
[...]

Volgens mij: sweet dreams. De wet gaat boven contracten. Nu kun je stellen dat consumenten beschermd worden tegen producenten, maar dan gaat de leverancier jou informeren dat ze b.v. 3 maanden in de toekomst ophouden met salderen (conform de gewijzigde wetgeving rondom "salderen houdt op"). Met dan voor jou de keuze om jouw contract op te zeggen of niet.

Een leverancier kun je niet blijven houden aan continu salderen als de regering het afschaft in de toekomst. Daar gaat geen rechter in mee volgens mij.
De wet gaat voor, daar heb je gelijk in. Maar, in een contract kun je bovenwettelijke afspraken maken. Alleen als de wet deze afspraken expliciet ongeldig verklaart gelden die afspraken niet meer.

Als je in een contract het volgende schrijft:
U mag de door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid elektriciteit op jaarbasis tegen elkaar
wegstrepen. Het tarief voor de teruggeleverde elektriciteit is gelijk aan het leveringstarief (inclusief
overheidsheffingen en btw; exclusief vaste leveringskosten).
Dan blijft dat gewoon rechtsgeldig. Hooguit dat het stukje "inclusief overheidsheffingen en btw" niet meer geldig is omdat dat niet meer mag.

Daar sorteren ze ook op voor, want aan het einde staat in dezelfde voorwaarden:
Bepaalt een rechter dat een bepaling uit deze Productvoorwaarden nietig of niet bindend is? Dan
blijven de andere bepalingen uit deze Productvoorwaarden geldig.
Ofwel, de rechter moet dat toetsen.

Om een of andere reden heeft Innova ervoor gekozen om een aantal wettelijke regelingen in hun contractvoorwaarden op te nemen. Dat had niet gehoeven (salderen is een recht wat de wet al geregeld heeft, dat hoeft dus niet in het contract), maar hebben ze wel gedaan. Dat contract is dus gewoon geldig, ook als de wettelijke basis wegvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Treveo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:42:
Ik snap er niks meer van, ik heb model contract VF aangevraagd op 12 juli en laten ingaan op 8 sept. Toen stond TLV nog op 16,8 cent.

Maar VF zegt nu via WhatsApp dat TLV 7,6 cent wordt omdat het op 8 sept in gaat....
ik denk dat ik ook in deze situatie zit. In de mail zit een contractbevestiging met 16,8 ct maar ben bang dat ik ook de lage TLV heb nu. Vraag me af of dat zo maar kan zonder bericht.

edit: zojuist opnieuw ingelogd bij VF en in de online omgeving staat 16.8 ct als TLV. Contract is ingegaan op 5 september.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 06-09-2023 11:57 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
de Peer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:51:
[...]

ik denk dat ik ook in deze situatie zit. In de mail zit een contractbevestiging met 16,8 ct maar ben bang dat ik ook de lage TLV heb nu. Vraag me af of dat zo maar kan zonder bericht.

edit: zojuist opnieuw ingelogd bij VF en in de online omgeving staat 16.8 ct als TLV. Contract is ingegaan op 5 september.
Nice, ik moet overmorgen ff kijken, ik kan nu wel inloggen maar contract/tarieven niet inzien. De mijne gaat overmorgen pas in, dan is het in te zien denk ik voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-05 12:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Geachte heer XXXXX,

U geeft aan dat u het niets eens bent met de hoogte van het teruglevertarief en het wijzigen van onze contract- en product voorwaarden.

Uw contract voor bepaalde tijd met vaste leveringstarieven wordt na de overeengekomen periode automatisch omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Op 22-09-2023 wordt uw contract met vaste leveringstarieven voor bepaalde tijd omgezet in een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven.

Op 23-08-2023 hebben wij u per e-mail geïnformeerd dat uw contract met vaste tarieven afloopt en u overgaat op een variabel contract met variabele tarieven. Het tariefblad met de variabele tarieven is als bijlage bijgevoegd. Op het variabele contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven zijn de Contract- en productvoorwaarden Particulier en de Algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan particuliere kleinverbruikers van toepassing. Wij mogen onze Contract- en productvoorwaarden, de Algemene voorwaarden, en (na afloop van de afgesproken looptijd van het contract voor bepaalde tijd) de tarieven wijzigen (zie artikel 19.1 t/m artikel 19.4 en artikel 21.6 van de algemene voorwaarden, en artikel 3.3 van de Contractvoorwaarden).

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kwalificeert de terugleververgoeding als een leveringstarief. Op grond van artikel 19.4 van de algemene voorwaarden mag Innova de leveringstarieven wijzigen. Gelet op het feit dat Innova de leveringstarieven mag wijzigen, mag Innova dus ook de hoogte van de terugleververgoeding wijzigen. Innova mag dus na afloop van uw contract voor bepaalde tijd met vaste leveringstarieven, uw overeenkomst omzetten naar een overeenkomst zonder vaste einddatum met tarieven (waaronder de terugleververgoeding) die horen bij een overeenkomst zonder vaste einddatum.

Tot slot kunnen wij ons niet vinden in de overige punten die worden vermeld in uw schrijven. Wij zullen wegens bovenstaande redenen niet verder ingaan op uw verzoek en/of klacht.

Met vriendelijke groet,

XXXXXXX

Afdeling Frontoffice

Ik zie weinig inhoudelijke feedback mbt de koppeling tussen de twee tarieven. Iets wat in de voorwaarden stond die behouden moeten blijven. Ga je hier nog mee verder?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Rimco schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:53:
[...]

Ik zie weinig inhoudelijke feedback mbt de koppeling tussen de twee tarieven. Iets wat in de voorwaarden stond die behouden moeten blijven. Ga je hier nog mee verder?
Je krijgt geen enkele inhoudelijke opmerking over het loslaten van de koppeling van de terugleververgoeding en het kale levertarief. Ik heb tot nu toe meerdere mails mogen ontvangen, allemaal met precies dezelfde strekking: wij vinden de terugleververgoeding een tarief en de ACM ook en tarieven mogen we aanpassen.

Ze gaan niet in op de inhoudelijke klachten. Ik heb de volgende tekst nu bij de geschillencommissie ingediend. Die is inmiddels doorverwezen naar de geschillencommissie energie.
Geachte Geschillencommissie,

Op 3 september 2022 sloot ik bij Innova B.V. een contract af voor de levering van stroom (bijlage A). Het betrof een contract met tarieven die een jaar vast zouden staan. Bij dit contract horen de contract- en productvoorwaarden 1.3 (bijlage B ), de algemene voorwaarden (bijlage C), cashback voorwaarden (bijlage D) en het tariefblad augustus 22 (bijlage E).

Op 4 augustus 2023 ontving ik van Innova B.V. bericht dat deze overeenkomst omgezet zou worden in een overeenkomst met nieuwe contract- en productvoorwaarden 2.0 (bijlage F) en nieuwe tarieven (bijlage G).

Ik ben het oneens met het wijzigen van de contract- en productvoorwaarden.

In de contractvoorwaarden die bij aangaan van het contract zijn verstrekt (bijlage B) is in artikel 3.3 vastgelegd dat dit contract na de looptijd automatisch verlengd zou worden voor onbepaalde tijd, met de dan geldende variabele tarieven. In de algemene voorwaarden staat in artikel 21.6 echter dat de overeenkomst na het einde van de looptijd omgezet wordt in een overeenkomst zonder vaste einddatum. Deze twee bepalingen zijn tegenstrijdig.

Artikel 5 van de contractvoorwaarden (bijlage B) bepaalt dat bij een tegenstrijdigheid tussen contractvoorwaarden en algemene voorwaarden de bepaling in de contractvoorwaarden geldt. Ik ga er dus vanuit dat het contract na afloop van het eerste jaar verlengd is voor onbepaalde tijd en niet is omgezet naar een nieuwe overeenkomst.

Bij een verlenging van de overeenkomst kunnen wel de tarieven, maar niet de contract- en productvoorwaarden gewijzigd worden. Daarvoor bieden noch deze voorwaarden, noch de algemene voorwaarden de mogelijkheid.
Op 18 augustus 2023 heb ik daarom een klacht ingediend bij Innova. Deze en vervolgcommunicatie is te vinden in bijlage H. Op 22 augustus is deze klacht (in zeer gebrekkig Nederlands) beantwoord. Ik heb vervolgens op 23 augustus gereageerd en er is op 29 augustus telefonisch contact geweest, waarna op 31 augustus de klacht definitief is afgewezen. Innova beroept zich daarbij op artikel 19 van de algemene voorwaarden, waarin staat dat deze gewijzigd mogen worden. Deze voorwaarden zijn echter niet gewijzigd, alleen de contract- en productvoorwaarden zijn gewijzigd.

Ik verzoek de geschillencommissie vriendelijk om Innova B.V. te houden aan de door hunzelf opgestelde contract- en productvoorwaarden versie 1.3 zoals opgenomen in bijlage B voor de duur van de overeenkomst (onbepaalde tijd) en daarmee de terugleververgoeding, voor zolang deze overeenkomst loopt gelijk te stellen aan het kale levertarief (afhankelijk van het aantal telwerken).

Hoogachtend,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:11
Sport_Life schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:46:
[...]

Waarom geen 3 jaar?

Ik heb 3 jaar GC afgesloten :). Alles wijst er nu op dat pv eigenaren moeten gaan betalen om te gaan leveren, er is nu al een flink overschot in de zomer, dat zal komende jaren verergeren als de pv paneelprijzen wat dalen.
Ik overweeg dit ook, twijfel tussen 2 of 3 jaar maar aan de andere kant maakt het weinig uit omdat ik per jaar toch net zoveel (iets meer) opwek dan verbruik. En zo zorg je wel voor zekerheid voor jezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:15
[...]

Mijn VF contract (groen uit Nederland, variabel) voor de SAP is op 1 juli ingegaan met de TLV van 16,8 cent. 11 juli brief met nieuwe (goedkopere) levertarieven per 1 juli zonder een vermelde TLV. Op 3 augustus brief gekregen dat per 1 augustus de TLV 7,6 cent is, bladiebla vullen deze aan tot 16,8 cent tot 1 november. Kostenloos opzeggen ivm nieuwe terugleververgoeding.

Lijkt er op dat ze wat ruimhartig willen overkomen. Heeft toch geen zin is überhaupt te weinig >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:05

Mud.Starrr

I shoot people for money

firecaps30 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:09:
[...]

Ik overweeg dit ook, twijfel tussen 2 of 3 jaar maar aan de andere kant maakt het weinig uit omdat ik per jaar toch net zoveel (iets meer) opwek dan verbruik. En zo zorg je wel voor zekerheid voor jezelf.
Denk dat ik dat op de PAP ook maar ga doen wanneer ik hem helemaal gesaldeerd heb.
Als het weer zo blijft is dat over een week of 2.

De Sap probeer ik dan nog met een hoge TLV te houden.
Beetje speculeren met contracten met PAP en SAP is ook wel een leuke bijkomstigheid van die combi hebben.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

ofwel net als ik, tm 31-10 en wegwezen (= cashen)
wintermaanden een negatief tegoed opbouwen en dat begin 2024 wegpoetsen, met weer een overstap. O-)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hansieo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:54:
[...]

wintermaanden een negatief tegoed opbouwen en dat begin 2024 wegpoetsen, met weer een overstap. O-)
Ik heb mijn VF modelcontract ook per eind oktober opgezegd :+.
Ben jarenlang genaaid door die partijen, nu eindelijk even terugpakken voor zolang het duurt :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 16:22
Sport_Life schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:22:
[...]

Ben jarenlang genaaid door die partijen, nu eindelijk even terugpakken voor zolang het duurt :P
Hier wel de mail ontvangen, zit 'al' sinds 1-7 bij Vattenfall. Opvallende passage die mijn werkbrauwen deed fronsen:
Omdat wij vanaf 1 augustus al rekenen met de nieuwe terugleververgoeding (€ 0,0760) keren wij het verschil tussen het oude en nieuwe tarief (€ 0,0920 per kWh) in de maanden augustus, september en oktober eenmalig in november aan u uit. We stellen uw terugleververbruik vast aan de hand van de slimme meterstanden. Op uw eerstvolgende jaarafrekening worden uw teruglevering en verbruik daarnaast ook op de gebruikelijke manier gesaldeerd.
Kunnen ze überhaupt dit met terugwerkende kracht aanpassen? Wordt dan zeker weer zo'n vergoeding versus tarief discussie.

Op zich prima om tussentijds wel het verschil uit te betalen. Per 1-11 maar kijken waar de hoogste TLV is en dan daar maar weer naartoe...

[ Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 06-09-2023 16:30 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Vreemd zeg.
Hier nog altijd een kleine 17 cent TLV.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
Sport_Life schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:22:
[...]

Waarom? Heb je mail gehad waarinstaat dat de TVL verlaagd gaat worden voor jouw modelcontract?
Zo ja, zou je de tekst van die mail met ons kunnen delen? Kun je ook aangeven wanneer je die mail hebt ontvangen?

Ik heb ook een modelcontract bij Vattenfall (sinds 1-7), maar ik heb geen bericht gehad over een eventuele wijziging.

[ Voor 7% gewijzigd door _starbuck_ op 06-09-2023 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rismaster
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-01 11:50
_starbuck_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:49:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZ2sTzROEK5lqTZtwOfaDisKtN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUB7UaD8v9m6EZteNj2b1cw9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

_starbuck_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:42:
[...]

Waarom. Heb je mail gehad waarinstaat dat de TVL verlaagd gaat worden voor jouw modelcontract?
Zo ja, zou je de tekst van die mail met ons kunnen delen?

Ik heb ook een modelcontract, maar ik heb geen bericht gehad over een eventuele wijziging.
Ik laat dan in oktober alles uitkeren van afgelopen jaar (had hiervoor VF variabel met 16,8ct). Dat geld wordt belegd (ik ga nog op zoek naar een goede groene ETF :P)
De opbrengst in november en december wordt toch voornamelijk direct verbruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 06-09-2023 16:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _starbuck_
Top. Bedankt!

Wel vreemd dat sommigen die mail wel hebben gehad en anderen niet.

Ik heb de mail niet gehad en ga dus voorlopig gewoon door met een TLV van 16,8 cent (al denkt Vattenfall daar misschien anders over).

Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze per 1/1/2024 mijn TLV omlaag gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterDee
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-06-2024
_starbuck_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:55:
[...]

Top. Bedankt!

Ik heb de mail niet gehad en ga dus voorlopig gewoon door met een TLV van 16,8 cent (al denkt Vattenfall daar misschien anders over).

Hier ook niets ontvangen, maar mocht deze wel binnenkomen, dan ben ik vertrokken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
_starbuck_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:42:
[...]

Waarom? Heb je mail gehad waarinstaat dat de TVL verlaagd gaat worden voor jouw modelcontract?
Zo ja, zou je de tekst van die mail met ons kunnen delen? Kun je ook aangeven wanneer je die mail hebt ontvangen?

Ik heb ook een modelcontract bij Vattenfall (sinds 1-7), maar ik heb geen bericht gehad over een eventuele wijziging.
idem dito:
------------------------------------

Vanaf 1 november 2023 gaat voor u de terugleververgoeding omlaag. Dit is het bedrag dat u ontvangt voor de stroom die u na saldering aan ons teruglevert. Dat leggen we verder uit.

Waarom wijzigt de terugleververgoeding?
Steeds meer huishoudens en bedrijven hebben zonnepanelen. Alleen al in 2022 groeide het aantal panelen in Nederland met 28%. Dat is goed nieuws. Want het brengt een fossielvrij leven dichterbij. Het heeft alleen ook een andere kant. Als de zon schijnt is het stroomaanbod nu vaak groter dan de vraag. Er ontstaat dan een stroomoverschot. Op zulke momenten zijn de stroomprijzen op de energiemarkt laag of negatief. Dat heeft ook gevolgen voor de hoogte van uw terugleververgoeding.

Wat merk ik hiervan?
U ontvangt een terugleververgoeding als u meer stroom levert aan het elektriciteitsnet dan u afneemt. Voor de stroom die u extra teruglevert ontving u een vergoeding van € 0,1680 per kWh. Vanaf 1 november 2023 wordt dit € 0,0760 per kWh.

Wanneer u over de periode van uw jaarafrekening echter minder stroom teruglevert dan u afneemt, dan wordt dit gesaldeerd. U ontvangt in dat geval geen terugleververgoeding

Ingang nieuwe tarief
Omdat wij vanaf 1 augustus al rekenen met de nieuwe terugleververgoeding (€ 0,0760) keren wij het verschil tussen het oude en nieuwe tarief (€ 0,0920 per kWh) in de maanden augustus, september en oktober eenmalig in november aan u uit. We stellen uw terugleververbruik vast aan de hand van de slimme meterstanden. Op uw eerstvolgende jaarafrekening worden uw teruglevering en verbruik daarnaast ook op de gebruikelijke manier gesaldeerd.

Goed om te weten
U kunt uw contract kosteloos opzeggen voordat de nieuwe terugleververgoeding ingaat. De opzegging moet u uiterlijk 31 oktober 2023 aan ons doorgeven.

Heeft u nog vragen?
We helpen u graag verder. Op vattenfall.nl/terugleveren vindt u alles over zonnepanelen, salderen en terugleveren.

Vriendelijke groet,

Cindy Kroon
Directeur Klanten
---------------------------------
va 1 nov dus klant bij een ander, mogen lekker veel kWh'tjes gaan leveren, EV en 2 Warmtepomp.. B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:49
Ligt het aan mij of is Vattenfall gewoon niet zo handig bezig door nu slapende honden wakker te maken :? Ze kunnen toch beter dit per 1 maart doen? Dan kunnen trouwe klanten nog mooi hun overschot van afgelopen maanden opeten.

Nu hebben ze juist mensen die denken: ik stap over, met als gevolg dat ze 16 cent per kWh moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
marteltor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:54:
Ligt het aan mij of is Vattenfall gewoon niet zo handig bezig door nu slapende honden wakker te maken :? Ze kunnen toch beter dit per 1 maart doen? Dan kunnen trouwe klanten nog mooi hun overschot van afgelopen maanden opeten.

Nu hebben ze juist mensen die denken: ik stap over, met als gevolg dat ze 16 cent per kWh moeten betalen.
Inderdaad. Als ze toch per 1/1 of 1/3 over zouden gaan naar een lage vergoeding, dan is misschien het voordeligst om ergens in de herfst over te stappen.

Maar aan de andere kant, het is ook niet helemaal zeker dat niemand de 16,8 cent kan blijven houden. Er is nog steeds een groep mensen met eem modelcontract die geen brief heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 22:04

JWT

Geachte heer XXXXX,

Met vriendelijke groet,

XXXXXXX

Afdeling Frontoffice

Exact hetzelfde antwoord gekregen, terwijl ik toch echt net een ander mailtje had geformuleerd.

Nouja de warmtepomp is net geplaatst dus waarschijnlijk is meer zekerheid nu meer waard dan die 500-1000kW die misschien over blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Straat_Joekel
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:00
[...]

Top. Bedankt!

Volgens mij ben ik dan 1 van de eersten geweest die deze e-mail ontvangen heeft. Ik heb de inhoud van de e-mail die je benoemt reeds op 3 augustus in dit forum gedeeld. Toentertijd heb ik geen anderen gezien die exact hetzelfde bericht hebben ontvangen, dus wellicht maken ze nu een inhaalslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
JWT schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:29:
[...]

Exact hetzelfde antwoord gekregen, terwijl ik toch echt net een ander mailtje had geformuleerd.

Nouja de warmtepomp is net geplaatst dus waarschijnlijk is meer zekerheid nu meer waard dan die 500-1000kW die misschien over blijven.
Daar komen ze steeds mee, maar als het klopt dat de ACM dat gezegd heeft, ben ik benieuwd wanneer. Was dat namelijk voor 23 augustus 2022, dan hadden ze dat dus kunnen weten toen ze mijn contract opstelden en hebben ze er zelf expliciet voor gekozen het een vergoeding te noemen die gelijk is aan het kale levertarief. Pech voor hun dus.

Maar, ik kan nergens een uitspraak van de ACM vinden waarin ze zeggen dat de terugleververgoeding een tarief is. Als de ACM dat gezegd heeft ergens in het afgelopen jaar sta ik minder sterk.

Anyway, mijn zaak is nu door het eerste portal heen en ingediend bij de geschillencommissie energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapaha
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-03 15:11
JWT schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:29:
[...]

Hier ook exact datzelfde mailtje ontvangen. Was blijkbaar lekker makkelijk voor de klantenservice. Morgen maar eens de weg naar de geschillencommissie uitzoeken. Met de huidige andere tlv's valt er toch weinig te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-05 22:04

JWT

Blihi schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:15:
[...]

Daar komen ze steeds mee, maar als het klopt dat de ACM dat gezegd heeft, ben ik benieuwd wanneer. Was dat namelijk voor 23 augustus 2022, dan hadden ze dat dus kunnen weten toen ze mijn contract opstelden en hebben ze er zelf expliciet voor gekozen het een vergoeding te noemen die gelijk is aan het kale levertarief. Pech voor hun dus.

Maar, ik kan nergens een uitspraak van de ACM vinden waarin ze zeggen dat de terugleververgoeding een tarief is. Als de ACM dat gezegd heeft ergens in het afgelopen jaar sta ik minder sterk.

Anyway, mijn zaak is nu door het eerste portal heen en ingediend bij de geschillencommissie energie.
Ik denk ook dat je nog steeds sterk staat. En ik ben het niet met het mailtje eens mocht dat zo lijken, het is slecht onderbouwt en gaan niet in op bepaalde onderwerpen.
Ze mogen van mij de tlv best wijzigen als de lv ook meegaat.. :). Daar zou ik me op richten..
Waar ik geen beeld van heb is eventuele jurisprudentie..

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 10:19
marteltor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:54:

Overschot opeten in de winter kost ze vast meer dan 16,8c per kWh

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:15
padoempats schreef op donderdag 7 september 2023 @ 00:14:
[...]

Overschot opeten in de winter kost ze vast meer dan 16,8c per kWh
Grote kans van, en schuld aan je klanten doet ook wat met je EBITDA cijfertjes, zeker aan het einde van het jaar als de bonussen en dividend wordt bepaald :*) .

:+

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sport_Life schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:46:
[...]

Waarom geen 3 jaar?

Ik heb 3 jaar GC afgesloten :). Alles wijst er nu op dat pv eigenaren moeten gaan betalen om te gaan leveren, er is nu al een flink overschot in de zomer, dat zal komende jaren verergeren als de pv paneelprijzen wat dalen.
Die optie had ik niet, ik heb geen gas en dan is de keuze behoorlijk beperkt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rol-Co schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:46:
[...]

Die optie had ik niet, ik heb geen gas en dan is de keuze behoorlijk beperkt.
Ik heb ook geen gas.

• Rol-Co

Rol-Co

Oke, 3 jaar stond er niet bij iedergeval, verder nog 1 powerpeers en oxxio, einde bericht, dus gc. Wel in de vergelijker.

• Blihi
JWT schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:36:
[...]

Ik denk ook dat je nog steeds sterk staat. En ik ben het niet met het mailtje eens mocht dat zo lijken, het is slecht onderbouwt en gaan niet in op bepaalde onderwerpen.
Ze mogen van mij de tlv best wijzigen als de lv ook meegaat.. :). Daar zou ik me op richten..
Nou, liever niet. Zolang salderen blijft zijn leverkosten helemaal niet relevant en aangezien salderen ook (bovenwettelijk) onderdeel is van het contract, zijn lage variabele leverkosten helemaal niet gunstig.
Waar ik geen beeld van heb is eventuele jurisprudentie..
Ik ook niet, maar daar moet de geschillencommissie zich maar over buigen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rol-Co schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:56:
[...]

Oke, 3 jaar stond er niet bij iedergeval, verder nog 1 powerpeers en oxxio, einde bericht, dus gc. Wel in de vergelijker.
Op de site van Greenchoice zelf krijg ik gewoon 3 jaar met 5000kWh overschot.
Zit al voor 3 jaar bij Eneco vanaf 23 september.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-05 10:30

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

[...]

Top. Bedankt!

Ik heb ook geen mail van VF gehad maar kwam er per toeval achter dat in de app bij berichten dit wel gecommuniceerd is.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:43:
[...]

Op de site van Greenchoice zelf krijg ik gewoon 3 jaar met 5000kWh overschot.
Zit al voor 3 jaar bij Eneco vanaf 23 september.
Ja zie het, maakt niet zoveel uit, normaal doe ik altijd 1 jaar maar door het geklooi nu wat langer, over 2 jaar is de wereld misschien weer anders.

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03 10:23
Normaaltarief : 0,45884 (incl btw incl energiebelasting)
Normaaltarief : 0,3064 (incl btw excl energiebelasting)
Daltarief : 0,40018 (incl btw incl energiebelasting)
Daltarief : 0,24774 (incl btw excl energiebelasting)
Normaal TLV : 0,25322
Dal TLV : 0,20474
Engie
Energiecontract met variabele tarieven
Afgesloten per : 01-07-2023

De vaste leveringskosten zijn € 81,50 (inclusief btw) per product (gas of elektriciteit) per aansluiting per jaar.

Voor de stroom die je teruglevert, ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het leveringstarief exclusief energiebelasting en btw

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

• Linea
  • Niet online
Gertjezzz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:43:

Voor de stroom die je teruglevert, ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het leveringstarief exclusief energiebelasting en btw
Dat contract is bij Engie niet meer op die manier te krijgen voor nieuwe klanten. Dat dat contract voorheen zo was, dat is in dit topic al bekend.

[ Voor 8% gewijzigd door Linea op 07-09-2023 21:16 ]

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Koekerwauz_NL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:47:
[...]

Ik heb ook geen mail van VF gehad maar kwam er per toeval achter dat in de app bij berichten dit wel gecommuniceerd is.
Hier geen mail, ook niet via correspondentie in de web-app.
Tarief gecheckt, nog steeds 16,9cent tlv

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Mud.Starrr schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:30:
[...]

Ik heb (in augustus) een model contract afgesloten wat in oktober in gaat.
Ik kan me voorstellen dat VF pas na ingangsdatum een tariefswijziging aan kan kondigen alhoewel dit niet expliciet benoemd is in de contract voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Yaay schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:39:
[...]

Ik heb (in augustus) een model contract afgesloten wat in oktober in gaat.
Ik kan me voorstellen dat VF pas na ingangsdatum een tariefswijziging aan kan kondigen alhoewel dit niet expliciet benoemd is in de contract voorwaarden.
Die van mij is 1 juli ingegaan

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

.

[ Voor 190% gewijzigd door Mud.Starrr op 08-09-2023 07:21 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Laatst online: 20-05 20:54
[...]

hier hetzelfde, al zit ik sinds het Welkom debacle (eind 2021) op een modelcontract van VF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
[...]

Zelfde hier: ook op de website geen bericht.

Ook in mijn tarieven op de website staat nog netjes 16,8cent als TLV.

[ Voor 18% gewijzigd door _starbuck_ op 08-09-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ursusMaritimus schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:39:
[...]

Mijne is later ingegaan, loopt nog tot eind februari als ik het wel heb.

Je hebt niet verlengt of door laten lopen bij Innova? Ik las iets over geschillencommissie enzo, maar kan dat niet helemaal volgen.
Toen je je contract afsloot kreeg je de contract- en productvoorwaarden opgestuurd (je moest er goed naar zoeken, want die zaten verstopt in een link in een pdf document). Op pagina 9 staat dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale levertarief.

Zolang je zelf niets verlengt of verandert moet dat zo blijven, is mijn stelling. Innova vindt dat zij dit zomaar mogen veranderen, ook als jij zelf niets verandert. Dat is het geschil waar nu de geschillencommissie uitspraak moet doen.
Vlag kan uit als ze over de brug komen bij je. Hopelijk is Innova er nog in maart met al die dure teruglevertweakers.
Zolang je nog een contract bij Innova hebt zou ik deze thread in de gaten blijven houden en vooral niet ingaan op nieuwe aanbiedingen, vaste klanten kortingen, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
@cj1 per 1 september is de tlv voor Om 1 jaar (7e regel in de tabel) verlaagd naar € 0,055568.
Bij Om Flex € 0,076791 (dat is nu dus iets gunstiger dan 1 jaar vast).
https://samenom.nl/Tarieven/Tarieven.pdf

Per 1 oktober wordt Om Flex € 0,084471 (stijgt dus).
https://samenom.nl/Tarieven/20231001%20Tarieven%20Flex.pdf

Om Variabel (modelcontract) is ongewijzigd op € 0,132862.
https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdf

Edit: Vattenfall modelcontract is nu toch ook echt aangepast voor nieuwe klanten (en sommige bestaande klanten hebben ook al bericht gehad volgens posts hiervoor). Als ik deze nu op de website invul als nieuwe aanvraag, krijg ik een tlv van 7,6 cent.

[ Voor 39% gewijzigd door Linea op 08-09-2023 12:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-05 01:39
Linea schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:15:
@cj1 per 1 september is de tlv voor Om 1 jaar (7e regel in de tabel) verlaagd naar € 0,055568.
Bij Om Flex € 0,076791 (dat is nu dus iets gunstiger dan 1 jaar vast).
https://samenom.nl/Tarieven/Tarieven.pdf

Per 1 oktober wordt Om Flex € 0,084471 (stijgt dus).
https://samenom.nl/Tarieven/20231001%20Tarieven%20Flex.pdf

Om Variabel (modelcontract) is ongewijzigd op € 0,132862.
https://samenom.nl/Tariev...20Tarieven%20Variabel.pdf

Edit: Vattenfall modelcontract is nu toch ook echt aangepast voor nieuwe klanten (en sommige bestaande klanten hebben ook al bericht gehad volgens posts hiervoor). Als ik deze nu op de website invul als nieuwe aanvraag, krijg ik een tlv van 7,6 cent.
@cj1 de vlgd X lukt het vast @Linea 🤭

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

TLV tabel, stand 8 september 2023

@mathijshooi OM Flex omhaag, OM 1 jaar vast omlaag, Vattenfall omlaag. Dank aan @Linea en @Peet-je
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVSpWLRhkUlSgqRUelq8S9cSDZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qZZb3fWiS9MrdHMXSVzzCDeW.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Peet-je schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:46:
[...]

@cj1 de vlgd X lukt het vast @Linea 🤭
Ik ga nog beter opletten :)
Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
Linea schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:40:
[...]

Ik ga nog beter opletten :)
Dank je.
De bescheidenheid, bedankt voor je input!

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:43

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Blihi schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:24:
[...]

Toen je je contract afsloot kreeg je de contract- en productvoorwaarden opgestuurd (je moest er goed naar zoeken, want die zaten verstopt in een link in een pdf document). Op pagina 9 staat dat de terugleververgoeding gelijk is aan het kale levertarief.

Zolang je zelf niets verlengt of verandert moet dat zo blijven, is mijn stelling. Innova vindt dat zij dit zomaar mogen veranderen, ook als jij zelf niets verandert. Dat is het geschil waar nu de geschillencommissie uitspraak moet doen.

[...]

Zolang je nog een contract bij Innova hebt zou ik deze thread in de gaten blijven houden en vooral niet ingaan op nieuwe aanbiedingen, vaste klanten kortingen, etc.
Dank je, ga ik zeker doen en doe ik al 1.5 jaar. Heeft al eea opgeleverd waaronder dat mooie TLV contractje bij Innova.

Dus gewoon door laten lopen en geschillencommissie 😉

Net als met Eneco die een jaar geleden ineens naar 9 cent ging en aan het kortste eind trok!

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb nu nog een contract bij innova maar stap oktober over naar greenchoice 2 jaar, nu zie ik ineens een betaling van greenchoice staan op de rekening met als fac september.
Niet zo erg om geld te krijgen natuurlijk maar lijkt me niet goed, hebben meer mensen dit? Toevallig meer Greenchoice klanten hier?

Edit: ook nog op een andere rekening dan opgegeven. 8)7 (vroeger wel een keer klant geweest met deze rekening maar nu een andere)

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 11-09-2023 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Gertjezzz schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:43:
Normaaltarief : 0,45884 (incl btw incl energiebelasting)
Normaaltarief : 0,3064 (incl btw excl energiebelasting)
Daltarief : 0,40018 (incl btw incl energiebelasting)
Daltarief : 0,24774 (incl btw excl energiebelasting)
Normaal TLV : 0,25322
Dal TLV : 0,20474
Engie
Energiecontract met variabele tarieven
Afgesloten per : 01-07-2023

De vaste leveringskosten zijn € 81,50 (inclusief btw) per product (gas of elektriciteit) per aansluiting per jaar.

Dat soort bedragen krijg ik ook als ik lagere teruglevering invul dan afname. Maar dat is eigenlijk het bedrag van salderen. Als ik meer teruglevering invul maken ze onderscheid tussen netto en bruto TLV. Waarbij je ook de vergoeding ziet bij meer terug leveren dan verbruiken.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:52
Hansieo schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:54:
[...]

Interessant.

Waar let je dan op bij deze leverancier voor de winter te kiezen? Of maakt het niet uit, want je gaat toch voor ongeveer 0 op de eindrekening?

En die erna weer met de hoogst mogelijke tlv neem ik aan?

• Hansieo
flipjevandejam schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:04:
[...]

Interessant.

Waar let je dan op bij deze leverancier voor de winter te kiezen? Of maakt het niet uit, want je gaat toch voor ongeveer 0 op de eindrekening?

klopt... let the games begin O-)

(bijkomend voordeel, je kan wat makkelijker buiten bv een "boete" blijven indien je (teveel) overschot gaat terugleveren zoals bij voordebron )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
flipjevandejam schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:04:
[...]

Interessant.

De laagst mogelijke vaste kosten.

• Hansieo
Blihi schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:44:
[...]

De laagst mogelijke vaste kosten.

[...]
BINGO!!! :+
(ik lees het al, prima klaverjas maatje.. *; )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:04
UC is geen aanrader om er goed aan het eind van het jaar uit te komen.
Na 11 maanden klant te zijn geweest met een onder aan de streep negatief verbruik van circa 300kWh moet er circa €200,- betaald worden.

Voornamelijk door het afrekenen per telwerk en tussentijds omlaag zetten van de TLV (met handhaving van het leveringstarief). Helaas blijken er geen regeltjes gebroken te zijn. Dus UC gaat voor energie en voorwaarden definitief op de zwarte lijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt2KNkbmIS3LdrZ6nltD652XKME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0XucYVB3wtl3aErgLy4AjvF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 14-09-2023 14:21 ]

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 10:19
Noord27 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:19:
Na 11 maanden klant te zijn geweest met een onder aan de streep negatief verbruik van circa 300kWh moet er circa €200,- betaald worden.

Voornamelijk door het afrekenen per telwerk en tussentijds omlaag zetten van de TLV (met handhaving van het leveringstarief). Helaas blijken er geen regeltjes gebroken te zijn. Dus UC gaat voor energie en voorwaarden definitief op de zwarte lijst.

[Afbeelding]
UC moet uiteindelijk wel over een lopend jaar salderen. Ik weet van een ander ook dat UC op een hele vreemde manier saldeert, waarbij er enorm veel verbruik is in dal (snachts ev laden) en veel teruglevering in normaaltarief, waarbij normaaltarief enorm veel duurder is dan dal. Dan berekenen ze een erg hoog bedrag voor de teruglevering in normaal en een laag tarief in dal. Bijv 1000 kWh teruglevering in normaal tegen 70c/kWh = 700 euro en 1000 kWh verbruik in dal tegen 45c = 450 euro. Oftewel, krijgt 250 euro terug bij een nettoverbruik van 0 kWh! Dus UC saldeert verkeerd soms ook in hun eigen nadeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mrk87 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:58:
[...]

Heb je al een eindafrekening gehad inmiddels? Mijn contract loopt over twee weken af.
Nee joh dat gaat nog wel een week of 4-6 duren over het algemeen. Even wachten dus nog.

• Linea
  • Niet online

[Afbeelding]
Heb je wel tijdig bericht gehad dat ze de tlv per 1 juli verlaagden?

Het grootste verschil zit erin dat ze per tariefperiode salderen, en als ik het zo snel zie doen ze dat NIET net als Engie (je afname in kWh naar rato van je invoeding per periode over de termijnen verdelen). Voordeel is dat je veel tegen normaaltarief ingevoed hebt, en juist meer tegen laagtarief afgenomen. Maar doordat je sinds 8 juli die 8 cent krijgt, pakt het nadelig uit. Al hadden ze tlv = 100% kaal levertarief blijven hanteren, was het juist gunstig geweest. Maar salderen moet volgens de huidige wetgeving op jaarbasis, niet per tariefperiode.

[ Voor 13% gewijzigd door Linea op 14-09-2023 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:27

Voornamelijk door het afrekenen per telwerk en tussentijds omlaag zetten van de TLV (met handhaving van het leveringstarief). Helaas blijken er geen regeltjes gebroken te zijn.
Volgens mij wel. Er zou uiteindelijk een negatief verbruik moeten overblijven en dus geld terug. Afrekenen per telwerk mag niet. Is volgens mij ook al jurispredentie over, kan het alleen even niet zo snel vinden.
Dus UC gaat voor energie en voorwaarden definitief op de zwarte lijst.

[Afbeelding]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Jojan265 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:00:
Afrekenen per telwerk mag niet. Is volgens mij ook al jurispredentie over, kan het alleen even niet zo snel vinden.
https://www.achmearechtsb...aak-salderen-zonnepanelen
"De kantonrechter heeft nu geoordeeld dat uit de bedoeling van de wet duidelijk blijkt dat salderen op jaarbasis moet gebeuren. Saldering per andere periode (zoals maand of kwartaal) is niet toegestaan. De energieleverancier moet met terugwerkende kracht alsnog jaarlijks salderen."
"Saldering moet plaatsvinden door de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit tegen elkaar weg te strepen. Of door exact hetzelfde bedrag per kWh voor de teruggeleverde elektriciteit te vergoeden als het bedrag dat de klant per kwh betaalt voor afgenomen elektriciteit."

De uitspraak zelf:
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBMNE:2023:788
"Ten aanzien van de wijze waarop de saldering plaats moet vinden zal de kantonrechter aansluiting zoeken bij de uitspraak van het Hof Amsterdam van 30 maart 2021, ECLI:NL:GHAMS:2021:906. Het hof wijst daarin op de memorie van toelichting (Kamerstukken II 2020-21, 35594, nr. 3, p. 2-3) bij het thans aanhangige Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling voor kleinverbruikers. Daarin wordt door de medewetgever ten aanzien van het nu reeds geldende recht het volgende vermeld over de wijze waarop saldering moet plaatsvinden: ‘[Pagina 3:] De elektriciteit die op het net wordt ingevoed, wordt in mindering gebracht op de elektriciteit die van het net wordt afgenomen. De kleinverbruiker hoeft daardoor geen leveringskosten, energiebelasting, ODE en btw te betalen voor zo ver deze afgenomen elektriciteit door de leverancier kan worden gesaldeerd met de op dat net ingevoede elektriciteit. (…) [Pagina 2]: Op deze wijze ontvangt de kleinverbruiker voor de ingevoede elektriciteit precies hetzelfde tarief (leveringskosten inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie (hierna ODE) en btw) als voor de onttrokken elektriciteit.’"

Het is duidelijk: geen leveringskosten betalen als je al je afname van het net saldeert.

En bezwaar maken als er niet op jaarbasis gesaldeerd wordt, maar per maand, kwartaal of tariefperiode:
https://www.eigenhuis.nl/...-door-saldering-per-maand

[ Voor 93% gewijzigd door Linea op 14-09-2023 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo

[Afbeelding]
Helaas is het nog stééds zo dat veel mensen pas reageren op het moment dat de (eind)afrekening op de deurmat plopt. -O-

Dure les... maar lees je hier goéd in voor je komende switch, echt, het loont om tweakers te volgen! B)
Er is hier véél ervaring in hoe providers er álles aan doen om mensen te n..... WEES ZE VOOR! oOo

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:42

[Afbeelding]
Mijn UC contract liep tot 31 juni. Ze hebben alles keurig uitbetaald. Was een leuk bedrag. Dus ik ben zeer tevreden over ervaring met UC.

• Niwla
  • Laatst online: 12:46

Niwla

dat dus....

Linea schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:02:
[...]

Het is duidelijk: geen leveringskosten betalen als je al je afname van het net saldeert.
Dus als je gedurende de looptijd van je contract 5000kwh afneemt en dit saldeert met 5000kwh zonnestroom zou de rekening €0,- moeten zijn is mijn interpretatie. Klopt dat?

niets moet......behalve adem halen

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

[Afbeelding]
Dat lijkt me erg vreemd.
Bij ons is het gewoon goed uitbetaald door UC.

Heb je je eigen metingen goed op orde? (via P1 meter uitgelezen bijv), dan kun je het zo narekenen en bewijzen.
Zou dan even een mail sturen met het verhaal dat het bedrag niet klopt.

Een hele andere vraag.
Wat is nu de beste TLV met een contract van 3 jaar?

Ik kom er niet meer helemaal uit met het tabel omdat daar de lengte van contract niet bij staat, en kan alleen maar 1 jaar contracten vinden tot nu toe, ook bij bedrijven die ik voorbij zie komen waar mensen recent 3 jaar hebben afgesloten, van wat ik zo lees.
Of zit dat weer ergens verstopt, net zoals bij Vattenfall met die modelcontracten?

Weet iemand er nog een met iets van 7 cent/kwh of meer en voorwaarden die goed vast zitten (zodat we geen rare praktijken krijgen met aanpassen TLV halverwege contract oid)?

De reden, en mijn plan voor de komende jaren:

Mijn PAP is nu zo ongeveer gesaldeerd (nog een paar dagen en dan kom ik op 0 uit), en deze wil ik nu eigenlijk vast gaan zetten op een contract van 3 jaar met nog een enigsinds leuk TLV. Gewoon voor de zekerheid, omdat we nu toch wel rare dingen zien hier en daar.

De panelen gaan dan zolang weer even op de SAP, met nu nog 0,169 / kwh tot dec (Vattenfall), en daarna gaan die over op een contract van 9 cent vanaf 31 dec. En dan zien we wel wat er daarna gebeurd.

Wie weet waar ik moet zijn voor een redelijk contract voor 3 jaar?

EDIT:
Greenchoice heeft nog de optie voor 3 jaar, met 0,08 TLV.
Maar de voorwaarden zijn een beetje twijfelachtig als ik het zo lees.

Iemand nog wat beters, of zit dat wel goed bij greenchoice denken jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door Mud.Starrr op 14-09-2023 17:16 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
padoempats schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:42:
[...]

UC moet uiteindelijk wel over een lopend jaar salderen. Ik weet van een ander ook dat UC op een hele vreemde manier saldeert, waarbij er enorm veel verbruik is in dal (snachts ev laden) en veel teruglevering in normaaltarief, waarbij normaaltarief enorm veel duurder is dan dal. Dan berekenen ze een erg hoog bedrag voor de teruglevering in normaal en een laag tarief in dal. Bijv 1000 kWh teruglevering in normaal tegen 70c/kWh = 700 euro en 1000 kWh verbruik in dal tegen 45c = 450 euro. Oftewel, krijgt 250 euro terug bij een nettoverbruik van 0 kWh! Dus UC saldeert verkeerd soms ook in hun eigen nadeel
Ik zal ze morgen even bellen vanuit mijn werkgever Enexis of ze de correcte jaarafrekening willen opstellen conform de uitspraak van de kantonrechter.

;)

• Noord27
-

[ Voor 100% gewijzigd door Noord27 op 14-09-2023 17:09 ]

• Linea
  • Niet online
Niwla schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:28:

Dus als je gedurende de looptijd van je contract 5000kwh afneemt en dit saldeert met 5000kwh zonnestroom zou de rekening €0,- moeten zijn is mijn interpretatie. Klopt dat?
Dat is wat rechters tot nu toe inderdaad zeggen: salderen is het wegstrepen van kWh's tegen elkaar, en als het als alternatief financieel gemaakt wordt, dan moet de uitkomst hetzelfde zijn als de uitkomst bij het wegstrepen van kWh's. Dus geen dure kWh's wegstrepen tegen goedkope of omgekeerd: de uitkomst moet 0 zijn, alsof de kWh's zelf tegen elkaar weggestreept zijn.
Natuurlijk houdt je wel de vaste maandelijkse leveringskosten, netbeheerkosten en de landelijke vaste korting energiebelasting (597 euro in 2023).

Maar er zijn nog steeds energieleveranciers die salderen met verschillende tarieven per tariefperiode, zoals Engie en UC. En in dit geval bij Noord27 maakt UC het wel helemaal bont, doordat er voor het ene telwerk betaald moet worden, en voor het andere met overschot maar 8 cent per kWh tlv betaald wordt, in plaats van de kWh's te salderen. Die 866 en 1143 kWh hadden ook nog verrekend moeten worden, want salderen is op jaarbasis en niet per periode (dus ook geen piekuren en daluren apart).

[ Voor 8% gewijzigd door Linea op 14-09-2023 18:14 ]

• Linea
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:06:

Ik zal ze morgen even bellen vanuit mijn werkgever Enexis of ze de correcte jaarafrekening willen opstellen conform de uitspraak van de kantonrechter.

;)
Succes! Je strijdt ongetwijfeld ook voor de nodige andere Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:39
Noord27 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:06:
[...]

;)
Wil jij dan ook even naar het draadje Gas de deur uit doen: Gratis! gaan en alle ellende van je werkgever oppakken?
Dank!
;)

• Noord27
Truus01 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:36:
[...]

Wil jij dan ook even naar het draadje Gas de deur uit doen: Gratis! gaan en alle ellende van je werkgever oppakken?
Dank!
;)
De ellende van gas ligt bij de regering die wurg contracten heeft afgesloten met buitenland. 96% wordt geëxporteerd wat er uit Groningen komt..

Tip: de factuur van een eventuele afsluiting bij je rechtsbijstand declareren. Zelf al meerdere malen zo gedaan. Zowel van gas als stadsverwarming.

;)

PS. Stedin en Liander maken er veel vaker een potje van. Wees blij dat je in Enexis gebied woont..

Ik ben het inmiddels gewend dat mensen beginnen te blaffen als ze Enexis horen vallen. Het is zo vanzelfsprekend geworden dat energie altijd maar werkt, totdat het 'opeens' er niet is.

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 14-09-2023 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 20-05 12:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Blihi schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:07:
[...]

Nee, dat duurt nog wel even. Het ligt nu bij de GC Energie en ik heb de 52 euro betaald. Nu is het afwachten op de formele reactie van Innova en dan zal er wel een hoorzitting komen.
Volgens de traditie in dit topic verdien je dan bij winst vlaai/taart van eenieder die daar van kan profiteren, in ieder geval van mij :p

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
Linea schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:09:
[...]

Dat is wat rechters tot nu toe inderdaad zeggen: salderen is het wegstrepen van kWh's tegen elkaar, en als het als alternatief financieel gemaakt wordt, dan moet de uitkomst hetzelfde zijn als de uitkomst bij het wegstrepen van kWh's. Dus geen dure kWh's wegstrepen tegen goedkope of omgekeerd: de uitkomst moet 0 zijn, alsof de kWh's zelf tegen elkaar weggestreept zijn.
Natuurlijk houdt je wel de vaste maandelijkse leveringskosten, netbeheerkosten en de landelijke vaste korting energiebelasting (597 euro in 2023).

Maar er zijn nog steeds energieleveranciers die salderen met verschillende tarieven per tariefperiode, zoals Engie en UC. En in dit geval bij Noord27 maakt UC het wel helemaal bont, doordat er voor het ene telwerk betaald moet worden, en voor het andere met overschot maar 8 cent per kWh tlv betaald wordt, in plaats van de kWh's te salderen. Die 866 en 1143 kWh hadden ook nog verrekend moeten worden, want salderen is op jaarbasis en niet per periode (dus ook geen piekuren en daluren apart).
In het verleden de firma Ennatuurlijk al voor de rechter gehad na tegenspraak. Dat is ze heel duur komen staan. Iets met 6 nullen was hun uiteindelijke schade na mij iets weigeren van minder als €450,-. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-05 21:42
Rimco schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:34:
[...]

Volgens de traditie in dit topic verdien je dan bij winst vlaai/taart van eenieder die daar van kan profiteren, in ieder geval van mij :p
Eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Mud.Starrr schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:02:

Een hele andere vraag.
Wat is nu de beste TLV met een contract van 3 jaar?

Ik kom er niet meer helemaal uit met het tabel omdat daar de lengte van contract niet bij staat, en kan alleen maar 1 jaar contracten vinden tot nu toe, ook bij bedrijven die ik voorbij zie komen waar mensen recent 3 jaar hebben afgesloten, van wat ik zo lees.
Of zit dat weer ergens verstopt, net zoals bij Vattenfall met die modelcontracten?

EDIT:
Greenchoice heeft nog de optie voor 3 jaar, met 0,08 TLV.
Maar de voorwaarden zijn een beetje twijfelachtig als ik het zo lees.

Iemand nog wat beters, of zit dat wel goed bij greenchoice denken jullie?
Bij de tabel staat dat het vooral om modelcontracten gaat, en als het om variabel, flex of 1 jaar gaat staat dat er ook bij. De meeste leveranciers bieden geen driejarige contracten meer aan aan mensen die veel invoeden met zonnepanelen, of met een zeer lage tlv.
Greenchoice is nog de uitzondering waar je wel twee of drie jaar vast kunt krijgen met een redelijke tlv.
T.a.v. de voorwaarden: tja, de ACM heeft al aangegeven dat bij een vast contract ook de tlv staat, en er ligt een uitspraak van de rechter dat salderen per jaar moet, en niet per tariefperiode. Dus als Greenchoice daar mee rommelt, zou je bij de afrekening de strijd aan moeten gaan. Of je dat wilt, dat kun je alleen zelf bepalen.
Je kunt ook afwachten of de politiek de bepaling tlv = minimaal 80% kaal levertarief nog eens vast gaat leggen. Hetzij doordat de Eerste Kamer het wetsvoorstel afbouw saldering aanneemt (kans is zo ongeveer nihil, omdat o.a. BBB, GL-PvdA en PVV tegen zijn), hetzij omdat de Tweede Kamer daarvoor in de nabije toekomst alsnog een nieuw wetsvoorstel indient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Linea schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:45:
[...]

Bij de tabel staat dat het vooral om modelcontracten gaat, en als het om variabel, flex of 1 jaar gaat staat dat er ook bij. De meeste leveranciers bieden geen driejarige contracten meer aan aan mensen die veel invoeden met zonnepanelen, of met een zeer lage tlv.
Greenchoice is nog de uitzondering waar je wel twee of drie jaar vast kunt krijgen met een redelijke tlv.
T.a.v. de voorwaarden: tja, de ACM heeft al aangegeven dat bij een vast contract ook de tlv staat, en er ligt een uitspraak van de rechter dat salderen per jaar moet, en niet per tariefperiode. Dus als Greenchoice daar mee rommelt, zou je bij de afrekening de strijd aan moeten gaan. Of je dat wilt, dat kun je alleen zelf bepalen.
Je kunt ook afwachten of de politiek de bepaling tlv = minimaal 80% kaal levertarief nog eens vast gaat leggen. Hetzij doordat de Eerste Kamer het wetsvoorstel afbouw saldering aanneemt (kans is zo ongeveer nihil, omdat o.a. BBB, GL-PvdA en PVV tegen zijn), hetzij omdat de Tweede Kamer daarvoor in de nabije toekomst alsnog een nieuw wetsvoorstel indient.
Duidelijk, en was ook wat ik vermoedde.
Heb maar greenchoise afgesloten voor 3 jaar op mn PAP, voor 3 jaar zekerheid.
Op mn SAP kan ik dan nog een beetje speculeren met contracten met goed TLV.

Door middel van een knop kan ik toch al snel wisselen tussen die 2 met mn panelen, zo saldeer ik nu ook mn laatste beetje verbruik op mn PAP (sinds 1 Juli en nu alweer bijna op 0), en daarvoor lekker verdienen met hoge TLV op mn SAP.

En kan op mn PAP altijd eerder boetevrij overstappen als ik maar zorg dat ik met mn panelen het verbruik op 0 houd. Maar dat gaat makkelijk met 8000Kwh overschot :9

[ Voor 4% gewijzigd door Mud.Starrr op 15-09-2023 14:13 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:32
Srednier schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:07:
Nog even over Innova, @cj1 Innova keert dus effectief 0.0847 euro/kWh uit voor de nieuwe contracten. Dat is dus beter als bijvoorbeeld greenchoice met 0.08 euro/kWh.
Delta biedt nog €0,09/kWh voor 3 jaar vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
denneappel schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:38:
[...]

Delta biedt nog €0,09/kWh voor 3 jaar vast.
Ik was voor Delta (Eneco) een beetje huiverig. Er staat in de voorwaarden dat ze de TLV mogen aanpassen bij een vast contract. Dan zegt ACM weer dat dat niet mag, maar Rob Jetten antwoord dat wanneer het duidelijk in de voorwaarden staat het weer wel mag. Vond ik dus allemaal niet betrouwbaar

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Srednier schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:07:
Nog even over Innova, @cj1 Innova keert dus effectief 0.0847 euro/kWh uit voor de nieuwe contracten. Dat is dus beter als bijvoorbeeld greenchoice met 0.08 euro/kWh. Ook omdat er heel wat mensen bij Innova zitten kunnen die waarschijnlijk ook nog 4 jaar vast kiezen.

Nog wel een addertje in het contract, bij wetswijziging mogen ze de manier van salderen aanpassen (logisch), maar ook de terugleververgoeding. Toch laat ik het contract van 4 jaar lopen tot er iets beters komt (boetevrij annuleren)
Dat laatste is alleen waar als de wet het salderen expliciet verbiedt. Door het namelijk op te schrijven in het contract wordt het een bovenwettelijke afspraak. Daar moeten ze zich aan houden, ook als het wettelijk niet meer hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Srednier schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:08:
[...]

heb hem even na gerekend, en ze hebben je toch echt ook BTW betaald over de terugleververgoeding. Dus alsof je niet in de KOR zit. Mocht je wel in de KOR zitten is dat even lekker extra megenomen!
Hmm, bijzonder. Dat hoort inderdaad niet heb ik me eerder al in dit topic laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Laatst online: 10-05 01:37
zonnepaneelxl schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:09:
Bij innova staat ook in het contract tlv inclusief btw wordt uitbetaald.

Hier ook de eindafrekening binnen nu nog de uitbetaling
Jij ook 0,71 of 0,91? Mocht het 0,91 zijn wil jij ook een screenshot plaatsen? :) thnx

[ Voor 10% gewijzigd door hoihoi66 op 17-09-2023 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Laatst online: 10-05 01:37
cryptapix schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:13:
[...]

Wat is lekker meegenomen? Een fiscaal delict plegen door btw die je ontvangt maar waar je geen recht op hebt (want KOR) niet af te dragen? En je laat ook nog eens de leverancier een fiscaal delict plegen want die brengt naar alle waarschijnlijkheid de aan jou betaalde btw ten onrechte in vooraftrek. Ben benieuwd hoe de fiscus dat gaat zien. Jij bent de ondernemer die stroom aan het leveren is en ten onrechte btw in rekening brengt (want ook al maakt jouw klant de factuur op, jij moet nog steeds zorgen dat die factuur correct is).
Als een leek (KOR) wil ik je vragen of hij juist nog wat tegoed heeft of dat er juist een verkeerde berekening is gemaakt waardoor hij teveel heeft ontvangen van Innova.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Srednier schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:26:
[...]

Ik ben eerder met Eneco in conclaaf geweest om de afrekening correct te krijgen. Dat was onmogelijk, de enige manier was om ze voor de rechter te krijgen. Voor mij (niet KOR) kies ik graag voor Innova omdat ze voor mij een correcte afrekening maken, ik kan dus gewoon vanaf hun afrekening de aangifte maken. Maar ik vind het echt de verantwoordelijkheid van degene die de afrekening maakt om de BTW correct te berekenen. Het is voor KOR niet eens mogelijk om aangifte te doen. Maar ik kan me voorstellen dat hier toch een keer een onderzoek naar komt en dat mensen in KOR toch de BTW nog moeten afdragen, maar echt schuld vind ik het niet. Je kunt ook niet van mensen met wat PV op het dak verwachten dat ze precies weten hoe BTW werkt.
De belastingdienst weet niet wat ze hiermee aanmoeten. Je kunt daar de vraag stellen, maar je krijgt geen duidelijk antwoordt over wat je nu moet doen met zo'n eindafrekening. Vorig jaar bij Eneco ging het ook al mis, maar toen ging het om een heel klein verschil (een paar euro). Nu gaat het om +/- 150 euro.

Daar komt nog bij dat de vrijstelling energiebelasting het al onmogelijk maakt om dit goed uit te rekenen. Deze is namelijk ook inclusief BTW en die vrijstelling is al hoger dan de vaste kosten op de factuur. Ofwel, de vrijstelling energiebelasting levert een deel van het BTW voordeel op.

Ik heb het altijd al bijzonder gevonden dat de vrijstelling energiebeslasting niet gemaximeerd is op de daadwerkelijke betaalde energiebelasting en hieruit blijkt maar weer hoe complex ze het in Den Haag kunnen maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Blihi op 17-09-2023 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:55
Srednier schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:26:
[...]

Ik ben eerder met Eneco in conclaaf geweest om de afrekening correct te krijgen. Dat was onmogelijk, de enige manier was om ze voor de rechter te krijgen. Voor mij (niet KOR) kies ik graag voor Innova omdat ze voor mij een correcte afrekening maken, ik kan dus gewoon vanaf hun afrekening de aangifte maken. Maar ik vind het echt de verantwoordelijkheid van degene die de afrekening maakt om de BTW correct te berekenen. Het is voor KOR niet eens mogelijk om aangifte te doen. Maar ik kan me voorstellen dat hier toch een keer een onderzoek naar komt en dat mensen in KOR toch de BTW nog moeten afdragen, maar echt schuld vind ik het niet. Je kunt ook niet van mensen met wat PV op het dak verwachten dat ze precies weten hoe BTW werkt.
Ik denk dat dat precies het probleem is: hoe graag jij ook een goede afrekening wil, de afnemer is niet flexibel. Die rekent gewoon op 1 manier af. Ik denk uiteindelijk dat de fiscus het laat lopen (hierdoor, maar ook door onwetendheid bij consumenten), maar het kan geen kwaad om in ieder geval een (of twee) keer bij je afnemer aan te geven als iets niet klopt.
hoihoi66 schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:36:
[...]

Als een leek (KOR) wil ik je vragen of hij juist nog wat tegoed heeft of dat er juist een verkeerde berekening is gemaakt waardoor hij teveel heeft ontvangen van Innova.
Er is een heel topic over zonnepanelen en btw, daar moet je deze vraag eigenlijk stellen. Maar in het heel kort en uitgaande van netto teruglevering: totdat je KOR ingaat zou je over teruglevering btw moeten ontvangen én afdragen (doorgaans dmv forfait), nadat je KOR is ingegaan zou je het niet moeten ontvangen. Maar let wel, dit is heel kort door de bocht en afhankelijk van wanneer je panelen hebt gelegd.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 17-09-2023 09:18 ]

Pagina: 1 ... 180 ... 219 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen.
Dus geen ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Met de huidige markt gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2