Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:50
Linea schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:02:
[...]

https://www.achmearechtsb...aak-salderen-zonnepanelen
"De kantonrechter heeft nu geoordeeld dat uit de bedoeling van de wet duidelijk blijkt dat salderen op jaarbasis moet gebeuren. Saldering per andere periode (zoals maand of kwartaal) is niet toegestaan. De energieleverancier moet met terugwerkende kracht alsnog jaarlijks salderen."
"Saldering moet plaatsvinden door de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit tegen elkaar weg te strepen. Of door exact hetzelfde bedrag per kWh voor de teruggeleverde elektriciteit te vergoeden als het bedrag dat de klant per kwh betaalt voor afgenomen elektriciteit."

De uitspraak zelf:
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBMNE:2023:788
"Ten aanzien van de wijze waarop de saldering plaats moet vinden zal de kantonrechter aansluiting zoeken bij de uitspraak van het Hof Amsterdam van 30 maart 2021, ECLI:NL:GHAMS:2021:906. Het hof wijst daarin op de memorie van toelichting (Kamerstukken II 2020-21, 35594, nr. 3, p. 2-3) bij het thans aanhangige Wetsvoorstel afbouw salderingsregeling voor kleinverbruikers. Daarin wordt door de medewetgever ten aanzien van het nu reeds geldende recht het volgende vermeld over de wijze waarop saldering moet plaatsvinden: ‘[Pagina 3:] De elektriciteit die op het net wordt ingevoed, wordt in mindering gebracht op de elektriciteit die van het net wordt afgenomen. De kleinverbruiker hoeft daardoor geen leveringskosten, energiebelasting, ODE en btw te betalen voor zo ver deze afgenomen elektriciteit door de leverancier kan worden gesaldeerd met de op dat net ingevoede elektriciteit. (…) [Pagina 2]: Op deze wijze ontvangt de kleinverbruiker voor de ingevoede elektriciteit precies hetzelfde tarief (leveringskosten inclusief energiebelasting, opslag duurzame energie- en klimaattransitie (hierna ODE) en btw) als voor de onttrokken elektriciteit.’"

Het is duidelijk: geen leveringskosten betalen als je al je afname van het net saldeert.

En bezwaar maken als er niet op jaarbasis gesaldeerd wordt, maar per maand, kwartaal of tariefperiode:
https://www.eigenhuis.nl/...-door-saldering-per-maand
Hoe moet ik onderstaand stuk lezen? Mag de energiemaatschappij per tarief periode jou het zelfde bedrag betalen voor teruglevering als voor afname? Als dit het geval is ben je met variabele tarieven namelijk nog steeds vaak nadelig uit doordat prijzen in de winterperiode hoger zullen liggen. Of moet de totale prijs voor teruglevering wel gelijk zijn aan de totale prijs voor levering ongeacht de tarief periodes?

Saldering moet plaatsvinden door de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit tegen elkaar weg te strepen. Of door exact hetzelfde bedrag per kWh voor de teruggeleverde elektriciteit te vergoeden als het bedrag dat de klant per kwh betaalt voor afgenomen elektriciteit. De kantonrechter benadrukte dat dit ook geldt bij variabele tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:39
cryptapix schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:13:
[...]

Wat is lekker meegenomen? Een fiscaal delict plegen door btw die je ontvangt maar waar je geen recht op hebt (want KOR) niet af te dragen? En je laat ook nog eens de leverancier een fiscaal delict plegen want die brengt naar alle waarschijnlijkheid de aan jou betaalde btw ten onrechte in vooraftrek. Ben benieuwd hoe de fiscus dat gaat zien. Jij bent de ondernemer die stroom aan het leveren is en ten onrechte btw in rekening brengt (want ook al maakt jouw klant de factuur op, jij moet nog steeds zorgen dat die factuur correct is).
Wat zou jouw actieplan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
hoihoi66 schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:36:
[...]

Als een leek (KOR) wil ik je vragen of hij juist nog wat tegoed heeft of dat er juist een verkeerde berekening is gemaakt waardoor hij teveel heeft ontvangen van Innova.
Ik heb teveel ontvangen, namelijk zo'n 150 euro BTW over de teruggeleverde kWh. Die zou ik aan de belastingdienst moeten afdragen, maar dat kan niet.

De energieleverancier zegt namelijk hoogstwaarschijnlijk tegen de belastingdienst: Ik heb deze 150 euro bij de klant in rekening gebracht en trekt deze als voorbelasting af. De klant hoort die belasting dan af te staan aan de belastingdienst. Maar als je eenmaal voor de KOR gekozen hebt, kun je geen aangifte meer doen.

Het lijkt er op dat er gewoon totaal niet nagedacht is over deze regeling in combinatie met het netto terugleveren.

Overigens hoef je niet bij Innova aan te kloppen. Zij doen wat er in het contract staat: ze betalen het teruglevertarief inclusief btw. En zij zijn niet de enige.

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 17-09-2023 10:09 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik ben ook wel benieuwd. Wat ik er over kan vinden gaat meestal over de vraag de andere kant op (dus een ondernemer die de jaarrekening ex btw krijgt) en die krijgen bij de fiscus gewoon geen antwoord op hun vragen.

Voor 2020 was dit eenvoudiger. Daar gaf je gewoon in de 3-maandelijkse BTW aangifte aan dat je de KOR toe wilde passen en zo hoefde je de eerste 1345 euro aan BTW niet af te dragen. Dit leverde nogal een belastingvoordeel op bij de verhuur van een vakantiewoning.

[ Voor 26% gewijzigd door Blihi op 17-09-2023 10:14 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:29
Persoonlijk zou ik willen dat mijn afrekening klopt, dus zou het altijd melden als het niet klopt en verzoeken om aanpassing. Daarbij zou ik de afnemer ook wijzen op het feit dat hij de fiscale wetgeving mogelijk zelf ook overtreedt door btw aan mij af te dragen (en het zelf in vooraftrek te nemen). Na een paar keer heen en weer mailen zou ik opgeven. Maar wie ben ik; ik merk dat ik netter de regeltjes volg dan de gemiddelde inwoner van Nederland en dat ik het heel slecht trek als mensen frauderen ;)

Maar laten we de discussie niet hier voortzetten. Er is een btw topic voor.

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 17-09-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 02:27
zonnepaneelxl schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 20:42:
Hier gaat het totaal om +-18.000kwh in de afrekening dus tel maar uit
Je doet je naam er eer aan in ieder geval.
Sinds 28 feb zit ik op 13MWh, dus zal vergelijkbaar zijn.
Nu maar hopen dat het aandeel van deze profiteurs vrij beperkt is. Aan de andere kant werden die contracten geleverd met een gasprijs die iig wel een deel zou kunnen compenseren.

[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 17-09-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Wollie91 schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:18:
Hoe moet ik onderstaand stuk lezen? Mag de energiemaatschappij per tarief periode jou het zelfde bedrag betalen voor teruglevering als voor afname? Als dit het geval is ben je met variabele tarieven namelijk nog steeds vaak nadelig uit doordat prijzen in de winterperiode hoger zullen liggen. Of moet de totale prijs voor teruglevering wel gelijk zijn aan de totale prijs voor levering ongeacht de tarief periodes?

Saldering moet plaatsvinden door de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit tegen elkaar weg te strepen. Of door exact hetzelfde bedrag per kWh voor de teruggeleverde elektriciteit te vergoeden als het bedrag dat de klant per kwh betaalt voor afgenomen elektriciteit. De kantonrechter benadrukte dat dit ook geldt bij variabele tarieven.
Het salderen moet op jaarbasis plaatsvinden. Niet per tariefperiode. In principe moeten de kWh's tegen elkaar weggestreept worden, maar als de leverancier de berekening financieel maakt, moet de uitkomst precies hetzelfde zijn als het wegstrepen van de kWh's. Dus een ingevoede kWh die gesaldeerd wordt moet dan precies hetzelfde kosten als de van het net afgenomen kWh die gesaldeerd wordt. Dit geldt volgens de rechter uitdrukkelijk ook bij variabele tarieven: er mag geen verschil ontstaan. Als je in een goedkope periode 2000 kWh invoedt, en in een dure periode 2000 kWh afneemt, dan mag dat toch niets kosten (qua variabel levertarief; vast levertarief en netbeheerkosten houd je natuurlijk wel, evenals de jaarlijkse korting op de energiebelasting). Dat is zoals de huidige wet bedoeld is volgens de toelichting van de wetgever, en dat bevestigt de rechter.

Dus bedrijven als GC, UC en Engie moeten hun berekeningswijze aanpassen. Het simpelste blijft natuurlijk als ze gewoon de kWh's op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Alleen wat meer van het net afgenomen is of op het net ingevoed is, hoeven ze dan financieel te maken.

De eis was ook heel duidelijk, en is dus gehonoreerd:
"voor recht te verklaren dat NHE het verbruik van [eiseres] over de periode 1 januari 2022 tot 31 december 2022 dient te berekenen door de in 2022 aan het net te onttrekken elektriciteit te verminderen met de door [eiseres] in 2022 in te voeden elektriciteit, waarbij NHE gehouden is aan [eiseres] een gelijk bedrag per kWh te vergoeden voor de teruggeleverde energie, als zij in rekening brengt voor de door [eiseres] afgenomen energie;"

Het probleem was:
"- In het jaar 2022 heeft NHE de door [eiseres] afgenomen en teruggeleverde elektriciteit niet meer jaarlijks, maar maandelijks verrekend. Daarbij is door NHE bij de teruggeleverde elektriciteit een lager tarief gehanteerd dan bij de afgenomen elektriciteit.
- [eiseres] heeft NHE meermaals schriftelijk verzocht de maandnota’s uit 2022 aan te passen, in die zin dat de afgenomen en teruggeleverde energie jaarlijks wordt verrekend en wel tegen een gelijk tarief. NHE is hiertoe niet overgegaan."

Belangrijkste argument:
"Ter onderbouwing van die vordering stelt [eiseres] – samengevat – het volgende. Zij kan als kleinverbruiker aanspraak maken op de salderingsregeling zoals neergelegd in artikel 31c lid 1 Elektriciteitswet."

De rechter verwijst o.a. ook naar:
"De minister heeft het voorgaande bij de beantwoording van de Kamervragen op 23 september 2022 bevestigd. De minister schrijft dat salderen neerkomt op het wegstrepen van de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit, zonder het tarief daarbij te betrekken. Dit komt op hetzelfde neer als het hanteren van dezelfde tarieven bij de afgenomen en teruggeleverde elektriciteit."

[ Voor 43% gewijzigd door Linea op 17-09-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Blihi schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:05:
[...]

Ik heb teveel ontvangen, namelijk zo'n 150 euro BTW over de teruggeleverde kWh. Die zou ik aan de belastingdienst moeten afdragen, maar dat kan niet.

De energieleverancier zegt namelijk hoogstwaarschijnlijk tegen de belastingdienst: Ik heb deze 150 euro bij de klant in rekening gebracht en trekt deze als voorbelasting af. De klant hoort die belasting dan af te staan aan de belastingdienst. Maar als je eenmaal voor de KOR gekozen hebt, kun je geen aangifte meer doen.

Het lijkt er op dat er gewoon totaal niet nagedacht is over deze regeling in combinatie met het netto terugleveren.

Overigens hoef je niet bij Innova aan te kloppen. Zij doen wat er in het contract staat: ze betalen het teruglevertarief inclusief btw. En zij zijn niet de enige.
En om het nog wat ingewikkelder te maken zijn er ook veel leveranciers die exclusief btw uitbetalen wat dan weer ongunstig is als je zoals ik btw ondernemer bent. Ook mag je sinds dit jaar tot een bepaald vermogen gebruik maken van een forfait wat weer een ingewikkelde berekening scheelt. Het is al met al een zootje waarbij voor veel mensen totaal onduidelijk is wat je moet doen.

Ik kan waarschijnlijk mijn leverancier (Engie) bij de afrekening vragen btw te vergoeden. Maar moet ik dan de werkelijk ontvangen btw afdragen of mag ik alsnog het lagere forfait gebruiken? En of en hoe mag ik het deel btw dat ik vorig jaar al betaald heb over de laatste maanden van 2022 met een eigen berekening corrigeren?

Het is een hoop administratief gedoe geworden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Blihi schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:24:
[...]

Dat laatste is alleen waar als de wet het salderen expliciet verbiedt. Door het namelijk op te schrijven in het contract wordt het een bovenwettelijke afspraak. Daar moeten ze zich aan houden, ook als het wettelijk niet meer hoeft.
Ik doelde op het nieuwe vaste contract, deze heeft een andere tekst die meldt dat de wijze van salderen en de hoogte van de terugleververgoeding kunnen worden aangepast wanneer er een wetswijziging is.

Het contract van afgelopen jaar heeft dat niet (dus ook niet als je die weet te verlengen), daar heb je gelijk alleen vind ik de benoeming bovenwettelijke afspraak wat raar gekozen.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Afas schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:35:
[...]
En om het nog wat ingewikkelder te maken zijn er ook veel leveranciers die exclusief btw uitbetalen wat dan weer ongunstig is als je zoals ik btw ondernemer bent. Ook mag je sinds dit jaar tot een bepaald vermogen gebruik maken van een forfait wat weer een ingewikkelde berekening scheelt. Het is al met al een zootje waarbij voor veel mensen totaal onduidelijk is wat je moet doen.

Ik kan waarschijnlijk mijn leverancier (Engie) bij de afrekening vragen btw te vergoeden. Maar moet ik dan de werkelijk ontvangen btw afdragen of mag ik alsnog het lagere forfait gebruiken? En of en hoe mag ik het deel btw dat ik vorig jaar al betaald heb over de laatste maanden van 2022 met een eigen berekening corrigeren?

Het is een hoop administratief gedoe geworden....
Engie heeft vorig jaar na aandringen en een kopie dat ik BTW plichtig ben achteraf wel de afrekening gecorrigeerd en de BTW overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Blihi schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:05:
[...]

Lkkr laten zo dan 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

scoobs schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:20:
[...]

Je doet je naam er eer aan in ieder geval.
Sinds 28 feb zit ik op 13MWh, dus zal vergelijkbaar zijn.
Nu maar hopen dat het aandeel van deze profiteurs vrij beperkt is. Aan de andere kant werden die contracten geleverd met een gasprijs die iig wel een deel zou kunnen compenseren.
Ik vind het prachtig. Innova was de enige partij die 1-jarige contracten aanbood tijdens de energiecrisis voor ontzettend hoge tarieveren. Misschien om te profiteren van de crisis en de onzekerheid? We hebben het wel afgestraft.

Ik heb tot nu toe 5,5MWh teruggeleverd, dus ik heb ook wel zin in de afrekening straks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Srednier schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:36:
[...]

Ik doelde op het nieuwe vaste contract, deze heeft een andere tekst die meldt dat de wijze van salderen en de hoogte van de terugleververgoeding kunnen worden aangepast wanneer er een wetswijziging is.
Ze hebben geleerd van hun fouten.
Het contract van afgelopen jaar heeft dat niet (dus ook niet als je die weet te verlengen), daar heb je gelijk alleen vind ik de benoeming bovenwettelijke afspraak wat raar gekozen.
Bovenwettelijk betekent toch gewoon "meer dan volgens de wet verplicht is"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb64
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 22:41
Op dit moment ben ik BTW plichtig. KOR is aangevraagd maar gaat pas volgend jaar in.
Is er nog een vrije BTW voet en zo ja, hoe hoog is dat bedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Srednier schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:07:
Nog even over Innova, @cj1 Innova keert dus effectief 0.0847 euro/kWh uit voor de nieuwe contracten. Dat is dus beter als bijvoorbeeld greenchoice met 0.08 euro/kWh.
Effectief, je bedoelt inclusief 21% BTW die je moet afdragen aan de Belastingdienst. Exclusief BTW is de TLV bij Innova dus 7 cent.

Bij welke contractvorm(en)?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:50
Linea schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:02:
[...]

Het salderen moet op jaarbasis plaatsvinden. Niet per tariefperiode. In principe moeten de kWh's tegen elkaar weggestreept worden, maar als de leverancier de berekening financieel maakt, moet de uitkomst precies hetzelfde zijn als het wegstrepen van de kWh's. Dus een ingevoede kWh die gesaldeerd wordt moet dan precies hetzelfde kosten als de van het net afgenomen kWh die gesaldeerd wordt. Dit geldt volgens de rechter uitdrukkelijk ook bij variabele tarieven: er mag geen verschil ontstaan. Als je in een goedkope periode 2000 kWh invoedt, en in een dure periode 2000 kWh afneemt, dan mag dat toch niets kosten (qua variabel levertarief; vast levertarief en netbeheerkosten houd je natuurlijk wel, evenals de jaarlijkse korting op de energiebelasting). Dat is zoals de huidige wet bedoeld is volgens de toelichting van de wetgever, en dat bevestigt de rechter.

Dus bedrijven als GC, UC en Engie moeten hun berekeningswijze aanpassen. Het simpelste blijft natuurlijk als ze gewoon de kWh's op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Alleen wat meer van het net afgenomen is of op het net ingevoed is, hoeven ze dan financieel te maken.

De eis was ook heel duidelijk, en is dus gehonoreerd:
"voor recht te verklaren dat NHE het verbruik van [eiseres] over de periode 1 januari 2022 tot 31 december 2022 dient te berekenen door de in 2022 aan het net te onttrekken elektriciteit te verminderen met de door [eiseres] in 2022 in te voeden elektriciteit, waarbij NHE gehouden is aan [eiseres] een gelijk bedrag per kWh te vergoeden voor de teruggeleverde energie, als zij in rekening brengt voor de door [eiseres] afgenomen energie;"

Het probleem was:
"- In het jaar 2022 heeft NHE de door [eiseres] afgenomen en teruggeleverde elektriciteit niet meer jaarlijks, maar maandelijks verrekend. Daarbij is door NHE bij de teruggeleverde elektriciteit een lager tarief gehanteerd dan bij de afgenomen elektriciteit.
- [eiseres] heeft NHE meermaals schriftelijk verzocht de maandnota’s uit 2022 aan te passen, in die zin dat de afgenomen en teruggeleverde energie jaarlijks wordt verrekend en wel tegen een gelijk tarief. NHE is hiertoe niet overgegaan."

Belangrijkste argument:
"Ter onderbouwing van die vordering stelt [eiseres] – samengevat – het volgende. Zij kan als kleinverbruiker aanspraak maken op de salderingsregeling zoals neergelegd in artikel 31c lid 1 Elektriciteitswet."

De rechter verwijst o.a. ook naar:
"De minister heeft het voorgaande bij de beantwoording van de Kamervragen op 23 september 2022 bevestigd. De minister schrijft dat salderen neerkomt op het wegstrepen van de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit, zonder het tarief daarbij te betrekken. Dit komt op hetzelfde neer als het hanteren van dezelfde tarieven bij de afgenomen en teruggeleverde elektriciteit."
Bedankt voor je reactie.

Greenchoice levert exact hetzelfde tarief voor de stroom die je terug levert als wat je inkoopt. Alleen doordat de tarieven per maand verschillen kan dit heel nadelig uitpakken. Ik lees uit de uitspraak van de rechter dat ze hetzelfde moeten betalen voor levering als teruglevering en in principe doet Greenchoice dit. Alleen doen ze het per tarief periode i.p.v. per jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Wollie91 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:53:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Greenchoice levert exact hetzelfde tarief voor de stroom die je terug levert als wat je inkoopt. Alleen doordat de tarieven per maand verschillen kan dit heel nadelig uitpakken. Ik lees uit de uitspraak van de rechter dat ze hetzelfde moeten betalen voor levering als teruglevering en in principe doet Greenchoice dit. Alleen doen ze het per tarief periode i.p.v. per jaar....
Dan zou de TLV op jaarbasis dus gelijk moeten zijn met wat je op jaarbasis verbruikt? Het zou in principe kunnen op basis van het gewogen gemiddelde van je verbruik op de momenten waarop PV niet dekkend was. Dus de TLV is dan op basis van de wintertarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
Wollie91 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:53:
Bedankt voor je reactie.

Daar gaat de uitspraak van de rechter over: bij de kleinverbruiker met de klacht werden er ook per maand verschillende tarieven gehanteerd (met een nadelige uitkomst door de verschillende maandtarieven). Mag dus niet bij de berekening van het salderen, als de uitkomst niet hetzelfde is als het wegstrepen van kWh's. De afgenomen kWh's moeten in totaal hetzelfde kosten als dezelfde hoeveelheid ingevoede kWh's opleveren. Alsof de kWh's tegen elkaar weggestreept worden (en de uitkomst dus 0 is bij gelijke afname en invoeding). Het salderen mag niet per maand of andere tariefperiode beschouwd worden. Dat trucje van de energieleveranciers is door de rechter (en door de politiek) afgewezen (althans: in de huidige wetgeving; als de Eerste Kamer in zou stemmen met de afbouw saldering wordt het anders).

[ Voor 19% gewijzigd door Linea op 18-09-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
scoobs schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:55:

Dan zou de TLV op jaarbasis dus gelijk moeten zijn met wat je op jaarbasis verbruikt? Het zou in principe kunnen op basis van het gewogen gemiddelde van je verbruik op de momenten waarop PV niet dekkend was. Dus de TLV is dan op basis van de wintertarieven?
Als je op jaarbasis netto meer invoedt dan je van het net afneemt, mag over het meerdere wel een afwijkende tlv gehanteerd worden. Daar is de rechter heel duidelijk in.
Alleen het salderen moet tegen dezelfde bedragen als de afname, op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 16:02
Verlengaanbod bij GC ontvangen voor 2 jaar vast. Heb dit eerst links laten liggen, maar o.a. via dit topic anders gaan kijken naar terugleververgoeding.

Door nu over te schakelen naar een vast contract, kan ik met 2000 kWh overproductie dus ~230 euro terugverdienen per jaar.

Dat kan ik dan verstrepen tegen de gaskosten (300 kuub of ~400 euro).

Ofwel: Doen!?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_XjzXVRZgtWg5rs3PlgH-Mhke4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lq6JArXQKfJjOY6sQttrrUOs.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 08:27
Skupjo schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:38:
Verlengaanbod bij GC ontvangen voor 2 jaar vast. Heb dit eerst links laten liggen, maar o.a. via dit topic anders gaan kijken naar terugleververgoeding.

...

Ofwel: Doen!?

[Afbeelding]
Ik kan de geboden gasprijs niet beoordelen, maar leuk om te zien dat je EUR 0,115 terugleververgoeding geboden krijgt. Voor nieuwe klanten bieden ze maar EUR 0,08. Ik heb zelf eerder dit jaar gebruik gemaakt van een verlengaanbod voor 1 jaar, ook met EUR 0,115. Als ze toen 2 jaar aangeboden hadden had ik dat gedaan. Oftewel: ik zou het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:07

de Peer

under peer review

Turrican schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:55:
[...]

Ik kan de geboden gasprijs niet beoordelen, maar leuk om te zien dat je EUR 0,115 terugleververgoeding geboden krijgt. Voor nieuwe klanten bieden ze maar EUR 0,08. Ik heb zelf eerder dit jaar gebruik gemaakt van een verlengaanbod voor 1 jaar, ook met EUR 0,115. Als ze toen 2 jaar aangeboden hadden had ik dat gedaan. Oftewel: ik zou het doen.
@Skupjo
We blijven in herhaling vallen, maar houd er rekening mee dat de TLV volgens GC niet per se vast staat voor die 2 jaar. In de voorwaarden staat dat ze deze gewoon mogen veranderen.
de ACM is het daar niet helemaal mee eens.

Aan jou om te kijken hoe je hier mee om gaat, maar ga er niet blind vanuit dat je nog eens 2 jaar die 11,5 cent per kWh hebt, tenzij je bereid bent het aan te vechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
cj1 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:48:
[...]

Effectief, je bedoelt inclusief 21% BTW die je moet afdragen aan de Belastingdienst. Exclusief BTW is de TLV bij Innova dus 7 cent.
Klopt, maar KOR kan geen aangifte doen en het dus niet afdragen
Bij welke contractvorm(en)?
Alle contractvormen, dus variabel, model en vast. Vast is voor nieuwe klanten alleen 1 jaar, bestaande klanten kunnen tot 4 jaar vast.

Omdat er nu heel wat aanbieders zijn die rond de 8 cent zitten worden andere factoren zoals contractduur en dus ook hoe ze met BTW omgaan en hoe de TLV is vastgelegd belangrijk denk ik. Ik weet niet goed of dat makkelijk in de tabel te verwerken is, worden wel lange rijen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoekeW
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-10-2023
Turrican schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:55:
[...]

Ik heb net nieuwe panelen en lever 7500kwh terug op jaarbasis. Ik heb behoefte aan vastigheid en ben dus op zoek naar een wat langer lopend contract met een zo hoog mogelijke TLV en zo laag mogelijke leveringskosten.

Nav boivenstaand aanbod voor bestaande klanten eens gebeld met GC en ze kunnen het niet aanbieden aan nieuwe klanten maar hebben geen ondergrens voor hoe lang je klant moet zijn. In theorie kan je dus een maandje variabel afsluiten en bellen voor dit aanbod.

Op dit moment twijfel ik tussen deze workaround of drie jaar groene stroom van Delta met een TLV van 9.0 cent en een lager leveringstarief dan GC. Heb nog 13 dagen bedenktijd dus wie weet wat er gebeurt de 26e en of dat een effect zal hebben op de TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skupjo
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-07 16:02
de Peer schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:21:
[...]

@Skupjo
We blijven in herhaling vallen, maar houd er rekening mee dat de TLV volgens GC niet per se vast staat voor die 2 jaar. In de voorwaarden staat dat ze deze gewoon mogen veranderen.
de ACM is het daar niet helemaal mee eens.
Dank je. Zie het inderdaad in de voorwaarden staan waar ze in de app naar verwijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCoV2k1tXpnD4NGqjnC8ypDfg0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CGlhQukIjAyQsngXyxGCsR0e.png?f=user_large

Zie hier voor PDF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Skupjo schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:23:
[...]

Dank je. Zie het inderdaad in de voorwaarden staan waar ze in de app naar verwijzen.

[Afbeelding]

Zie hier voor PDF.
Is al heel vaak besproken in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
koenieboy schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:32:
Goedenavond allemaal,

Met veel belangstelling heb ik het topic volledig doorgenomen en ik leg graag mijn situatie voor aan jullie. Het zijn enorm fijn zijn als iemand met verstand van zaken kan reageren.

Per november aanstaande krijgen wij de sleutel van onze nieuwbouwwoning, uiteraard volledig gasloos en op een lucht-water warmtepomp. Wij krijgen 20 zonnepanelen van 420 wp per stuk en even voor het gemak 90% opbrengsten maakt 7.560 KwH opwek per jaar. Geschat jaarverbruik is 5.000 KwH en er is dus sprake van ongeveer 2.500 KwH overcapaciteit.

Momenteel ben ik mij het oriënteren op de meest geschikte energieleverancier en de contractvorm. Gaslicht/Pricewise/Consumentenbond geven als 1 jarige contract de voordelige opties Oxxio/Eneco met een teruggaaf van 424 EUR per jaar (dus negatief bedrag). Een 2 jarig contract is enkel mogelijk bij GreenChoice en Mega met een teruggaaf van respectievelijk 377 EUR en 312 EUR op jaarbasis.

Wat denken jullie dat wijsheid is aangezien ik mij sterk afvraag in hoeverre de praktijken die VanDeBron flikt ook mogelijk zijn als ik bijv. een 2-jarig contract afsluit bij GreenChoice.

Alvast bij voorbaat dank voor de reactie, deze wordt zeer gewaardeerd.
Je kunt beter dit topic even doornemen. Ook de laatste paar posts over GreenChoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Srednier schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:32:
[...]

Dan zullen ze zich nu wel achter de oren beginnen te krabben daar wat er nou mis is gegaan een jaar geleden, die van jou zal wel een dikke zijn. Ik hoor de directeur daar al schreeuwen "hoeveel van die afrekeningen komen er nog?"
En nog 1, eind feb.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 21:40
de Peer schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:21:
Zijn dat 'algemene voorwaarden' of de 'voorwaarden van je vaste contract'?

Ik heb het vaste contract (3j vast) zojuist binnen gekregen, en in mijn contract staat toch echt heel duidelijk dat de TLV vast staat:
Netto terugleververgoeding:
De netto terugleververgoeding is de prijs die Greenchoice per kWh netto teruggeleverde stroom aan je betaalt. Deze prijs bepalen wij, net als het leveringstarief, zelf. Met een vast contract ontvang je tijdens de looptijd van het contract een vaste netto terugleververgoeding. Heb je een variabel contract? Dan kan de netto terugleververgoeding meerdere keren per jaar wijzigen vanwege marktontwikkelingen. Op de netto terugleververgoeding is geen btw van toepassing

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:10
Gaan voor de beste TLV??

maar dat is toch sterk afhankelijk wat je situatie/wens is?

IK ga per 1 nov over,
en dan blijf ik zitten tot mijn kWh saldo op 0,00 staat (medio maart? of daar omtrent want dat lukt nooit exact)

Wat voor MIJ dan belangrijk is (en voor andere die deze "tactiek" willen gebruiken..) ...
is dat het VASTE LASTEN tarief zo laag mogelijk is, want dát moet ik weg strepen tegen/inleveren van wat overtollige kWh-tjes en ik denk dat een paar (tiende?)cent TLV (meer/minder) dan niet héél veel uitmaakt. 7(8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellyspy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
@Hansieo
ik ga dit ook doen, heb je ook een vervolgstap voor als je op 0 uitkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
SmiGueL schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:36:
[...]

Zijn dat 'algemene voorwaarden' of de 'voorwaarden van je vaste contract'?

Ik heb het vaste contract (3j vast) zojuist binnen gekregen, en in mijn contract staat toch echt heel duidelijk dat de TLV vast staat:

[...]
In de voorwaarden netto teruglevering hebben ze staan:
"Wanneer er sprake is van tegenstrijdigheden geldt de volgende aflopende volgorde van belangrijkheid: 1) deze voorwaarden, 2) eventuele contractvoorwaarden en 3) de algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017."

Ofwel: wat ze in de voorwaarden nettoteruglevering bepalen, gaat voor op jouw contractvoorwaarden (iets wat juridisch heel erg vreemd is; vraag is wat een rechter daarvan vindt, want het neigt naar misleiding om mensen van alles te kunnen beloven in een contract, en daar dan toch onderuit te kunnen).
De algemene voorwaarden voor de levering aan kleinverbruikers - landelijk afgesproken en waar de Consumentenbond steeds naar verwijst om aan te geven dat vast ook echt vast is, ook voor teruglevering - heeft Greenchoice 'onschadelijk' gemaakt door ze achteraan te plaatsen bij strijdigheid. Greenchoice kan in de eigen voorwaarden nettoteruglevering dus bepalen wat ze willen, ook al is dat strijdig met de landelijke afspraken. De eigen bepalingen gaan voor.
Dat is ook niet helemaal zoals de binnen Energie-Nederland (de branchevereniging van energieleveranciers) gemaakte afspraken bedoeld waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• errrrrnie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 17:33
Linea schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:59:
[...]

In de voorwaarden netto teruglevering hebben ze staan:
"Wanneer er sprake is van tegenstrijdigheden geldt de volgende aflopende volgorde van belangrijkheid: 1) deze voorwaarden, 2) eventuele contractvoorwaarden en 3) de algemene voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers 2017."

Ofwel: wat ze in de voorwaarden nettoteruglevering bepalen, gaat voor op jouw contractvoorwaarden (iets wat juridisch heel erg vreemd is; vraag is wat een rechter daarvan vindt, want het neigt naar misleiding om mensen van alles te kunnen beloven in een contract, en daar dan toch onderuit te kunnen).
De algemene voorwaarden voor de levering aan kleinverbruikers - landelijk afgesproken en waar de Consumentenbond steeds naar verwijst om aan te geven dat vast ook echt vast is, ook voor teruglevering - heeft Greenchoice 'onschadelijk' gemaakt door ze achteraan te plaatsen bij strijdigheid. Greenchoice kan in de eigen voorwaarden nettoteruglevering dus bepalen wat ze willen, ook al is dat strijdig met de landelijke afspraken. De eigen bepalingen gaan voor.
Dat is ook niet helemaal zoals de binnen Energie-Nederland (de branchevereniging van energieleveranciers) gemaakte afspraken bedoeld waren.
Maar in de "voorwaarden nettoteruglevering" staan geen bedragen genoemd, dus ze kunnen de TLV niet van 8 cent aanpassen naar bv 5 cent. (ervan uitgaande dat er bij het afsluiten van het contract ook een overeengekomen tarievenblad wordt bijgevoegd welke je in het online afsluiten traject niet als PDF in kunt zien)

Dan is het toch alleen de vraag of het veranderen van "voorwaarden nettoteruglevering" betekent dat de in dat document omschreven zaken worden veranderd (bv doordat de salderingsregeling wel/niet wordt aangepast verandert de omschreven berekening) of dat hier er ook nieuwe zaken bij mogen worden bedacht (dus uitbreiden i.p.v. veranderen van de voorwaarden)? (bv het heffen van een terugleverboete / het afstaan van een nier omdat je >1KwH/jaar het net op pompt / verzin iets geks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
errrrrnie schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:28:
[...]

Maar in de "voorwaarden nettoteruglevering" staan geen bedragen genoemd, dus ze kunnen de TLV niet van 8 cent aanpassen naar bv 5 cent. (ervan uitgaande dat er bij het afsluiten van het contract ook een overeengekomen tarievenblad wordt bijgevoegd welke je in het online afsluiten traject niet als PDF in kunt zien)

Dan is het toch alleen de vraag of het veranderen van "voorwaarden nettoteruglevering" betekent dat de in dat document omschreven zaken worden veranderd (bv doordat de salderingsregeling wel/niet wordt aangepast verandert de omschreven berekening) of dat hier er ook nieuwe zaken bij mogen worden bedacht (dus uitbreiden i.p.v. veranderen van de voorwaarden)? (bv het heffen van een terugleverboete / het afstaan van een nier omdat je >1KwH/jaar het net op pompt / verzin iets geks)
Ze hebben dit beruchte zinnetje erin staan:
"Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover."

Niet de concrete hoogte van de tlv, wel dat ze die aan mogen passen. En deze voorwaarde gaat dus boven je contractvoorwaarden. Het is de vraag wat een rechter daarvan vindt, maar het is wel een recept voor potentieel gedoe met Greenchoice. Een bedrijf dat eerder ook al zelf stopte met het salderen op jaarbasis, terwijl dat wettelijk wel verplicht is (inclusief uitspraak van de rechter en de minister daarover).

[ Voor 5% gewijzigd door Linea op 19-09-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Linea schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:33:
[...]

Ze hebben dit beruchte zinnetje erin staan:
"Greenchoice mag deze contractvoorwaarden en/of de nettoterugleververgoeding veranderen.
Als Greenchoice dat doet, informeert Greenchoice u schriftelijk of digitaal hierover."

Niet de concrete hoogte van de tlv, wel dat ze die aan mogen passen. En deze voorwaarde gaat dus boven je contractvoorwaarden. Het is de vraag wat een rechter daarvan vindt, maar het is wel een recept voor potentieel gedoe met Greenchoice. Een bedrijf dat eerder ook al zelf stopte met het salderen op jaarbasis, terwijl dat wettelijk wel verplicht is (inclusief uitspraak van de rechter en de minister daarover).
Het is wel jammer, zit op zich te kijken waar je langdurig iig niet te maken krijgt met een VdB achtige misbruik. Zit nu bij Engie variabel met 0,226 maar die gaan 1 januari dat zeker wel aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door ELD op 19-09-2023 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Jellyspy schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:20:
@Hansieo
ik ga dit ook doen, heb je ook een vervolgstap voor als je op 0 uitkomt
Jazeker! :Y dan (of iets eerder) ga ik.... verder kijken B)

want dan is het politieke veld al wat aan het vormen (verwacht ik..)

en het kan bést zijn dat ik medio februari alvast een vervolg kies...
daar/indien er dan een mooie TLV ergens opduikt, maar dan wél per ingang-als-ik-rond-NUL-sta O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Grappig nog om te zien dat links boven aan de periode helemaal niet klopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
ELD schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:40:
Het is wel jammer, zit op zich te kijken waar je langdurig iig niet te maken krijgt met een VdB achtige misbruik. Zit nu bij Engie variabel met 0,226 maar die gaan 1 januari dat zeker wel aanpassen.
Dat hangt ervanaf wat er precies bij Engie in je contract staat. Heb je nog dit zinnetje staan?:
"Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."

Als je dat hebt staan, kunnen en zullen ze de tarieven wel aanpassen, maar moet de tlv wel gelijk blijven aan het kale levertarief. Eerder dit jaar hebben ze voor mensen die meer dan 10.000 kWh per jaar invoeden zowel de tlv als het kale levertarief vastgesteld op 14 cent per kWh. Dat kan Engie voor iedereen die netto meer dan x kWh invoedt toe gaan passen, en ongetwijfeld ook wel tegen een inmiddels iets lager tarief (de marktprijzen zijn gedaald, zal nu eerder rond de 12 cent worden), maar dan ben je nog niet slecht af.
Wat Engie verder gaat wijzigen, dat is natuurlijk koffiedik kijken.

Als je voor de zekerheid langdurig vast wil, kun je ook nog voor Delta 3 jaar gaan. Delta heeft de Consumentenbond alweer een aantal maanden terug laten weten dat vast bij hen ook een vaste tlv is, ook al staat er bij sommigen wat anders in de voorwaarden.
https://www.consumentenbo...rvergoeding-vast-contract
Maar ja, tlv 9 cent per kWh, drie jaar lang. Wie weet wat de politiek in die drie jaar wettelijk vast gaat leggen. Ook dat blijft koffiedik kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Linea op 19-09-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 16:48
mathijshooi schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:12:
[...]

Grappig nog om te zien dat links boven aan de periode helemaal niet klopt...
Hoezo, van 3-9-2022 tot 1-1-2023 (i.v.m. prijsplafond / EB / BTW gescheiden lijkt me) en daaronder vanaf 1-1-2023 tot 3-9-2023.

[ Voor 1% gewijzigd door Peet-je op 19-09-2023 12:41 . Reden: Toevoeging ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Peet-je schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:36:
[...]

Hoezo, van 3-9-2022 tot 1-1-2023 (i.v.m. prijsplafond / EB / BTW gescheiden lijkt me) en daaronder vanaf 1-1-2023 tot 3-9-2023.
Ah, mijn fout :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederik88
  • Laatst online: 19-04-2024
Hansieo schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:17:
Gaan voor de beste TLV??

maar dat is toch sterk afhankelijk wat je situatie/wens is?

IK ga per 1 nov over,
en dan blijf ik zitten tot mijn kWh saldo op 0,00 staat (medio maart? of daar omtrent want dat lukt nooit exact)

Wat voor MIJ dan belangrijk is (en voor andere die deze "tactiek" willen gebruiken..) ...
is dat het VASTE LASTEN tarief zo laag mogelijk is, want dát moet ik weg strepen tegen/inleveren van wat overtollige kWh-tjes en ik denk dat een paar (tiende?)cent TLV (meer/minder) dan niet héél veel uitmaakt. 7(8)7
Ongeveer het zelfde plan, (maar waar?) variabel is dan noodzakelijk, of een voordelige buyout in het contract (maar gevoelsmatig altijd toch een beetje zonden met de huidige tarieven). Daarnaast het liefst naar een grotere leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
frederik88 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:35:
[...]

Ongeveer het zelfde plan, (maar waar?) variabel is dan noodzakelijk, of een voordelige buyout in het contract (maar gevoelsmatig altijd toch een beetje zonden met de huidige tarieven). Daarnaast het liefst naar een grotere leverancier.
zojuist aanvraag bij VanOns gedaan, lage vaste lasten ,

ik moet het contract nog binnen krijgen en dan alles even tussen-de-regeltjes-door-lezen....

want dat is nodig vandaag de dag, omdat ACM (Autoriteit Consumenten Misleiding)
iets anders werkt dan wij consumenten dáchten dat ze werken... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 16:59
Even een korte vraag ten aanzien van de manier waarop verbruikte en teruggeleverde energie tegen elkaar wordt weggestreept.

Heb namelijk m'n eindafrekening vanuit Engie ontvangen. Vanwege een verhuizing loopt mijn salderingperiode niet gelijk met mn contract. Hierdoor is de situatie ontstaan dat ik in het eerste deel van het jaar (winter periode) netto meer energie heb verbruikt tegen een hoger tarief. En in het voorjaar meer energie heb teruggeleverd tegen een lager tarief.

De eindsituatie is hierdoor dat ik na saldering netto ongeveer 900 kwh heb teruggeleverd echter ik alsnog €975,- incl. btw moet betalen voor m'n "verbruik".

Engie knipt hiermee als het ware m'n salderingsjaar op in 2 delen en verrekend beide delen tegen 2 verschillende tarieven.

Kortom staat Engie hiermee in z'n recht of zou dit anders verrekend moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Frozenberg schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:51:
Even een korte vraag ten aanzien van de manier waarop verbruikte en teruggeleverde energie tegen elkaar wordt weggestreept.

Heb namelijk m'n eindafrekening vanuit Engie ontvangen. Vanwege een verhuizing loopt mijn salderingperiode niet gelijk met mn contract. Hierdoor is de situatie ontstaan dat ik in het eerste deel van het jaar (winter periode) netto meer energie heb verbruikt tegen een hoger tarief. En in het voorjaar meer energie heb teruggeleverd tegen een lager tarief.

De eindsituatie is hierdoor dat ik na saldering netto ongeveer 900 kwh heb teruggeleverd echter ik alsnog €975,- incl. btw moet betalen voor m'n "verbruik".

Engie knipt hiermee als het ware m'n salderingsjaar op in 2 delen en verrekend beide delen tegen 2 verschillende tarieven.

Kortom staat Engie hiermee in z'n recht of zou dit anders verrekend moeten worden?
Een verhuizing lijkt mij een legitieme reden om een knip te maken. Maar je zult de wetgeving en voorwaarden in moeten duiken om te kijken hoe het precies zit.

Het is hier verder off topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoekeW
Overzicht van het aanbod van Delta 3 jaar vast met hetzelfde zinnetje over de TLV als greenchoice.

Wat lezen jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPZAKNd3HmcyduNumrR9rs7tQlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i0oNfUgEmkeedOU9RsEkXTP9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgyyCRZL1nlYXZ2T8p7Mg5NNTH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cKo7N5vjIpYV6C2JjkwKj0DG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 20:12
JoekeW schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:51:
Overzicht van het aanbod van Delta 3 jaar vast met hetzelfde zinnetje over de TLV als greenchoice.

Wat lezen jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een vast contract van drie jaar met een flexibel TLV van momenteel 9 cent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoekeW
Linea schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:34:
[...]

Dat hangt ervanaf wat er precies bij Engie in je contract staat. Heb je nog dit zinnetje staan?:
"Als je meer opwekt dan je verbruikt, lever je stroom terug aan het net. Voor de stroom die je teruglevert ontvang je een vergoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw)."

Als je dat hebt staan, kunnen en zullen ze de tarieven wel aanpassen, maar moet de tlv wel gelijk blijven aan het kale levertarief. Eerder dit jaar hebben ze voor mensen die meer dan 10.000 kWh per jaar invoeden zowel de tlv als het kale levertarief vastgesteld op 14 cent per kWh. Dat kan Engie voor iedereen die netto meer dan x kWh invoedt toe gaan passen, en ongetwijfeld ook wel tegen een inmiddels iets lager tarief (de marktprijzen zijn gedaald, zal nu eerder rond de 12 cent worden), maar dan ben je nog niet slecht af.
Wat Engie verder gaat wijzigen, dat is natuurlijk koffiedik kijken.

Als je voor de zekerheid langdurig vast wil, kun je ook nog voor Delta 3 jaar gaan. Delta heeft de Consumentenbond alweer een aantal maanden terug laten weten dat vast bij hen ook een vaste tlv is, ook al staat er bij sommigen wat anders in de voorwaarden.
Maar ja, tlv 9 cent per kWh, drie jaar lang. Wie weet wat de politiek in die drie jaar wettelijk vast gaat leggen. Ook dat blijft koffiedik kijken.
Dashlane schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:06:
[...]

Een vast contract van drie jaar met een flexibel TLV van momenteel 9 cent.
Gebeld met DELTA en e.e.a. voorgelegd. Paul van de klantenservice wilde wel iets op papier zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWM9PH2rAVFBPB6otJbVILM6NaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W6M8NiiHZOAYtqcsc13lA0Jy.png?f=fotoalbum_large

• Linea
  • Niet online
JoekeW schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:51:

Wat lezen jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik lees vooral dat je twee blokken tekst hebt gekopieerd. Uit welk document komt de wijzigingsmogelijkheid? Uit voorwaarden die ook geleverd worden bij mensen met een variabel contract? Of staat de wijzigingsmogelijkheid direct bij de tarieven in je aanbiedingsbrief?

Delta heeft aan de Consumentenbond eerder bevestigd dat bij hun vaste contract ook de tlv vast staat, ook al staat er een wijzigingsbeding in hun voorwaarden. Dat artikel van de Consumentenbond had ik al eerder gelinkt. Wellicht even bij de klantenservice vragen die reactie te bevestigen.

Bovendien hangt het ook af van de rangorde van documenten bij strijdigheid. Greenchoice zet het aan de consument persoonlijk aangeboden contract lager in rangorde dan de Voorwaarden Nettoteruglevering. Geen idee welke rangorde Delta hanteert, maar wel dat de rangorde van Greenchoice zeer ongebruikelijk is (doorgaans geldt bij strijdigheid het meest op de situatie toegesneden document - ofwel het persoonlijke aanbod aan de klant - als belangrijkste).
De meeste leveranciers hebben niet eens een apart document nettoteruglevering.

[ Voor 28% gewijzigd door Linea op 20-09-2023 12:27 ]

• Linea
  • Niet online
JoekeW schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:43:
[...]

[...]

Gebeld met DELTA en e.e.a. voorgelegd. Paul van de klantenservice wilde wel iets op papier zetten.

[Afbeelding]
Mooi om te zien dat Delta de toezegging aan de Consumentenbond ook echt nakomt, althans, bevestigt dat bij een vast contract een vaste tlv geldt.

[ Voor 5% gewijzigd door Linea op 20-09-2023 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
Er waren wat mensen die vreesden dat Greenchoice bij een vast contract de terugleververgoeding alsnog aan kan passen. Daar lijkt het uiteraard op als je de voorwaarden leest. Echter, in mijn contractbevestiging van vandaag (3 jaar Groen Energie) staat heel duidelijk dat de terugleververgoeding drie jaar vast staat:

"De netto terugleververgoeding is de prijs die Greenchoice per kWh netto teruggeleverde stroom aan je betaalt. Deze prijs bepalen wij, net als het leveringstarief, zelf. Met een vast contract ontvang je tijdens de looptijd van het contract een vaste netto terugleververgoeding. Heb je een variabel contract? Dan kan de netto terugleververgoeding meerdere keren per jaar wijzigen vanwege marktontwikkelingen. Op de netto terugleververgoeding is geen btw van toepassing."

En voor nieuwe klanten kun je nog steeds van de 11,5 cent "profiteren". Linkje naar het aanbod hier.

[ Voor 10% gewijzigd door ben2513 op 20-09-2023 13:07 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:38
Noord27 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:19:
UC is geen aanrader om er goed aan het eind van het jaar uit te komen.
Na 11 maanden klant te zijn geweest met een onder aan de streep negatief verbruik van circa 300kWh moet er circa €200,- betaald worden.

Voornamelijk door het afrekenen per telwerk en tussentijds omlaag zetten van de TLV (met handhaving van het leveringstarief). Helaas blijken er geen regeltjes gebroken te zijn. Dus UC gaat voor energie en voorwaarden definitief op de zwarte lijst.

[Afbeelding]
United Consumers heeft inmiddels onderaan de streep het overschot tussen hoog en laagtarief op jaarbasis verrekend en per overgebleven kWh 8ct toegekend. Dus de rekening gaat met circa €450,- omlaag. Echter gaat mijn werkgever zich nog buigen over of de 8ct TLV van toepassing is, of dat er hetzelfde verrekend moet worden als het leveringstarief.

@Peet-je Aangepast! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

TLV tabel 20 september 2023

@mathijshooi Nieuw: Delta 3 jaar, Omlaag Delta Model van 9 naar 5½ cent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKUwZ4JeUfQ9l3QLn1CKUu6MYi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fG82FdJcfIH7VXzkTiJzrlm2.png?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• RamonV
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-02 13:26
Hansieo schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:57:
[...]

zojuist aanvraag bij VanOns gedaan, lage vaste lasten ,

ik moet het contract nog binnen krijgen en dan alles even tussen-de-regeltjes-door-lezen....

want dat is nodig vandaag de dag, omdat ACM (Autoriteit Consumenten Misleiding)
iets anders werkt dan wij consumenten dáchten dat ze werken... :F
Salderen zij per jaar? Ik meen te hebben gelezen van niet. Ik wil graag dezelfde strategie gebruiken (in de wintermaanden een andere stroomleverancier en nu VF 16,8ct TLV cashen), maar wil voorkomen dat ik er in de winter achterkom dat ze per maand salderen waardoor je alsnog de leverprijs dient te betalen in plaats van te kunnen salderen naar 0.

[ Voor 5% gewijzigd door RamonV op 20-09-2023 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-08 14:31
cj1 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:51:

TLV tabel 20 september 2023

@mathijshooi Nieuw: Delta 3 jaar, Omlaag Delta Model van 9 naar 5½ cent.
[Afbeelding]
Als je bij Greenchoice het Groen Garantie tarief afsluit staat er wel nog 11.5 cent bij. (klik eerst op 3 jaar, dan op Tarievenspecificatie): https://www.greenchoice.n...kom-terug/groen-garantie/

In de URL staat welkom terug, dus wellicht alleen voor terugkerende klanten, geen idee..

@Jellyspy heeft het contract zojuist afgesloten en ook in zijn contract staat tlv 11.5 genoteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door ben2513 op 20-09-2023 14:15 ]

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• Linea
  • Niet online
ben2513 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:05:
Er waren wat mensen die vreesden dat Greenchoice bij een vast contract de terugleververgoeding alsnog aan kan passen. Daar lijkt het uiteraard op als je de voorwaarden leest. Echter, in mijn contractbevestiging van vandaag (3 jaar Groen Energie) staat heel duidelijk dat de terugleververgoeding drie jaar vast staat:

"De netto terugleververgoeding is de prijs die Greenchoice per kWh netto teruggeleverde stroom aan je betaalt. Deze prijs bepalen wij, net als het leveringstarief, zelf. Met een vast contract ontvang je tijdens de looptijd van het contract een vaste netto terugleververgoeding. Heb je een variabel contract? Dan kan de netto terugleververgoeding meerdere keren per jaar wijzigen vanwege marktontwikkelingen. Op de netto terugleververgoeding is geen btw van toepassing."

En voor nieuwe klanten kun je nog steeds van de 11,5 cent "profiteren". Linkje naar het aanbod hier.
Dat klinkt positief. Verwijzen ze in je overeenkomst nog naar de Voorwaarden Nettoteruglevering?

Overigens berekent Greenchoice het salderen wel op basis van het tarief per tariefperiode, maar daar heb je met een vast tarief geen last van.

Edit: je tekent wel voor het akkoord gaan met de Voorwaarden Nettoteruglevering.
Die gaan volgens de rangorde die Greenchoice aangeeft voor op je contract. Ze mogen de tlv dus wijzigen.
Ik zou bij de klantenservice dus toch maar een garantie vragen dat deze bepaling niet geldig is voor je overeenkomst.

[ Voor 15% gewijzigd door Linea op 20-09-2023 14:34 ]

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 22:28
Linea schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:21:
[...]

Dat klinkt positief. Verwijzen ze in je overeenkomst nog naar de Voorwaarden Nettoteruglevering?

Overigens berekent Greenchoice het salderen wel op basis van het tarief per tariefperiode, maar daar heb je met een vast tarief geen last van.

Edit: je tekent wel voor het akkoord gaan met de Voorwaarden Nettoteruglevering.
Die gaan volgens de rangorde die Greenchoice aangeeft voor op je contract. Ze mogen de tlv dus wijzigen.
Ik zou bij de klantenservice dus toch maar een garantie vragen dat deze bepaling niet geldig is voor je overeenkomst.
Net even gekeken, ja helaas wel een verwijzing naar het bekende regeltje.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Franciesco
  • Laatst online: 12:15
@ben2513 & @Linea dat is gisteren toch al in dit topic besproken?

https://gathering.tweaker...message/76567520#76567520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:11

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Ik heb ook maar Greenchoice 3 jaar gedaan, 11.5cent. Toezegging vaste TLV hebben ze bij de consumentenbond gedaan. Ik zal het ze wel nog verzoeken per mail te bevestigen.

Delta 9cent 3 jaar is er trouwens volgens mij niet meer, dat is nu 5.5cent.

• frederik88
  • Laatst online: 19-04-2024
RamonV schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:06:
[...]

Salderen zij per jaar? Ik meen te hebben gelezen van niet. Ik wil graag dezelfde strategie gebruiken (in de wintermaanden een andere stroomleverancier en nu VF 16,8ct TLV cashen), maar wil voorkomen dat ik er in de winter achterkom dat ze per maand salderen waardoor je alsnog de leverprijs dient te betalen in plaats van te kunnen salderen naar 0.
Dit dus, anders is Energiedirect misschien nog een optie.
Variabel en in maandlasten voordelig.

Heb nu eerst Van Ons aangevraagd, wacht het contract even af, om dit door te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peet-je
  • Laatst online: 15-09 16:48
UC toch?
+ mss. nog beter voluit melden, komt het item via zoekopties ook naar boven.

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

• Hansieo
RamonV schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:06:
[...]

als je eerder weg gaat, dienen ze de kWh-tjes tegen kWh-tjes weg te strepen
(voor zover ik weet, maar als iemand andere ervaring heeft, laat GRAAG weten!)

en ik zál dus eerder weg gaan.... dat is mijn plan. (contract nog niet ontvangen....)
(en dan nog de 1 jan-tarief aanpassing bij modelcontracten..)

[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 20-09-2023 15:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

.

[ Voor 99% gewijzigd door JoKo op 30-09-2023 01:39 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

.

[ Voor 98% gewijzigd door JoKo op 30-09-2023 01:38 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JoKo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:20:
[...]

2 maanden all inclusive Maladiven? :+
We gaan er een 2e hands elektrische auto van kopen is het plan op dit moment. Hebben momenteel een leaseauto via werk.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 20-09-2023 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
de Peer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:16:
Zojuist de eindnota van innova ontvangen. We krijgen 16300 euro terug van ze. Dat is inclusief 21 procent BTW, wat eigenlijk niet zou moeten lijkt me...
Nu wachten op de overboeking. Zou enkele werkdagen moeten duren.
Het contract heeft destijds inclusief BTW genoemd in de opbouw van de vergoeding, dus ze moeten wel dit erbij rekenen gezien het onderdeel van de vergoeding is.
Ik weet niet of huidige contracten dit ook hanteren.

• Linea
  • Niet online
Klopt. Is ook al bekend.

• Linea
  • Niet online
Initial G schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:13:
Ik heb ook maar Greenchoice 3 jaar gedaan, 11.5cent. Toezegging vaste TLV hebben ze bij de consumentenbond gedaan. Ik zal het ze wel nog verzoeken per mail te bevestigen.

Delta 9cent 3 jaar is er trouwens volgens mij niet meer, dat is nu 5.5cent.
Heeft Greenchoice dat bij de Consumentenbond toegezegd? Ik lees het van Eneco en Delta, maar niet van Greenchoice. Als ook Greenchoice toegezegd heeft dat de tlv vast staat, dan is dat wel belangwekkend. Waar kunnen we dat terugvinden?

Delta kan ik niet terugkijken nu. Hun website is in onderhoud. Gisteren zag ik nog 9 cent/kWh tlv voor drie jaar staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Linea op 20-09-2023 19:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathijshooi
1700 euro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
JoKo schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:40:
Zal de eerste zijn die knaken heb ontvangen van Innova :P

Sinds 19 aug bij GC voor 3 jaar voor 11,5 ct omdat ik verwachtte dat het zou gaan zakken, wat ook uitgekomen is.
7 september de afrekening gehad en vandaag de zak met 💰.

We beginnen met onder de palmboom 2de week oktober. *O*
Zou er bijna een ranking tabel van willen maken…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:35
Mijn contract liep de 9e af en vandaag de eindafrekening ontvangen. Net iets meer dan 7k terug :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hoop dat er straks nog genoeg overblijft voor ons. Morgen de laatste dag van ons contract en daarna hopelijk snel de afrekening en uitbetaling. Gezien de reacties hier duurt dat ongeveer een maand.

Wij zitten op ruim 16MW terug levering hier. Vanaf overmorgen salderen via Tibber op de SAP

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

scoobs schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:51:
Die laatste opmerking van me was gewoon als woordgrap bedoeld. ;)
Haha had ik overheen gelezen.
vermogensbelasting vanuit ander perspectief

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05:34
zonnepaneelxl schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:20:
Hier de betaling ook binnen van innova.

Wel geteld €20.377

3x Victron Multiplus 2 5000
6x batterijpakket lifepo4 280ah Eve 51.8v (goed voor 90kwh)

Zijn dan ook besteld en worden met 2 weken geleverd.

Nog 1 jaar dit mooie innova contract.
Als het mee zit s dit setje met 8 maanden verdiend >:)
:Y dat zijn nog eens contracten.

(Ben benieuwd naar de foto's van het setje :+ )

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:25
Hier zitten we momenteel op ongeveer -4000 kWh en het contract loopt nog 1 week. Ik hoop dat er inderdaad nog een klein beetje overblijft.

Door deze hoge TLV heb ik 1 jaar lang niet thuis geladen en dus moeten betalen bij de laadpaal. Liever €0,20-€0,30 betalen bij de laadpaal dan je eigen TLV van €1,09 oprijden is mijn gedachte.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:16:
Zojuist de eindnota van innova ontvangen. We krijgen 16300 euro terug van ze, deels dankzij de SAP. Dat is inclusief 21 procent BTW, wat eigenlijk niet zou moeten lijkt me...
Nu wachten op de overboeking. Zou enkele werkdagen moeten duren.
Nice! Hopen dat er in maart nog wat van Innova overblijft voor me, met al die payouts nu.

En nu lang contract op SAP en variabel op PAP (of omgekeerd)? Voor mij duurt die keuze nog wel even.

Gek dat salderen ineens wel weer aantrekkelijk is ...

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

kiddyl schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:15:
Hoop dat er straks nog genoeg overblijft voor ons. Morgen de laatste dag van ons contract en daarna hopelijk snel de afrekening en uitbetaling. Gezien de reacties hier duurt dat ongeveer een maand.

Wij zitten op ruim 16MW terug levering hier. Vanaf overmorgen salderen via Tibber op de SAP
Variabel contract is met leveren / terugleveren toch niet zo gunstig? Meestal terugleveren op laag tarief en netto leveren op hoog tarief. Plus een fee per kWh voor zowel leveren als terugleveren.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Goed om te zien dat de eerste mensen uitbetaald krijgen van Innova. Ik verwacht over te stappen op 1 november naar Greenchoice (11,5 cent) aangezien ik dan meer ga verbruiken dan leveren.

Ik twijfel alleen over 1, 2 of 3 jaar. Ik denk gewoon 1 jaar, en daarna weer verder kijken. Beetje gokken heeft mij tot nu toe geen windeieren gelegd. En dan moet ik mij nog inlezen over boetes bij overstappen ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Moby op 21-09-2023 10:23 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Ik vraag mij af; stel een partij als GC wijzigt toch de tlv tijdens het contract of een andere partij biedt over een jaar een veel betere deal, dan moet je mogelijk kosten maken om je 3-jaar contract open te breken.

Maar als je meer teruglevert dan afneemt (maw, negatief saldo) per jaar dan kunnen ze toch eigenlijk niet stellen dat ze inkomsten mislopen? Zou een boete dan eigenlijk wel van toepassing zijn?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Linea
  • Niet online
chem schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:24:
Ik vraag mij af; stel een partij als GC wijzigt toch de tlv tijdens het contract of een andere partij biedt over een jaar een veel betere deal, dan moet je mogelijk kosten maken om je 3-jaar contract open te breken.

Maar als je meer teruglevert dan afneemt (maw, negatief saldo) per jaar dan kunnen ze toch eigenlijk niet stellen dat ze inkomsten mislopen? Zou een boete dan eigenlijk wel van toepassing zijn?
Greenchoice heeft in de voorwaarden redelijke opzegvergoeding staan dat ze de boete ook berekenen over netto-invoeding bij een stijgende tlv. https://www.greenchoice.n...lijke-opzegvergoeding.pdf En ze zullen niet de enige zijn die dat doet.
De logica erachter: we kunnen jouw elektriciteit goedkoop kopen volgens het contract, en bij een andere invoeder moeten we de elektriciteit duurder kopen. Maar dan moet de tlv dus wel gestegen zijn. Maar zonder hogere tlv zou je niet overstappen als nettoterugleveraar.

Verder kijken ze niet per se op jaarbasis, maar naar de resterende contractperiode. Dus als er alleen nog een zomer resteert, dan kijken ze naar je netto-invoeding. Maar als er alleen nog een winter resteert, naar je netto-afname in de winter.

[ Voor 30% gewijzigd door Linea op 21-09-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Ook zojuist de eindafrekening gekregen van Innova, 3.500€!
Lekker vakantiegeld haha, en dit is volgens mij 75% van de installatiekosten van mijn installatie in 2020 haha.

Let wel op dat ze alles meenemen.
Ze waren bij mij de waarborgsom 'vergeten', daar moest ik nog even voor achteraan bellen om dat voor elkaar te krijgen.

Heeft iedereen al bericht van vattenfall dat de terugleververgoeding omlaag gaat?
Ik zie bij mij nog steeds 0.16€ staan in mijn modelcontract en nog geen bericht gehad van ze dat het omlaag gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door genc007 op 21-09-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:18:
[...]

Nice! Hopen dat er in maart nog wat van Innova overblijft voor me, met al die payouts nu.

En nu lang contract op SAP en variabel op PAP (of omgekeerd)? Voor mij duurt die keuze nog wel even.

Gek dat salderen ineens wel weer aantrekkelijk is ...
Ik 'cash' voorlopig de 16,8ct per kwh van Vattenfall via SAP. Verbruikers op PAP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66

Wel geteld €20.377

Shit, is het geld op krijg ik niks over een maand of 2 😅

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ursusMaritimus schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:20:
[...]

Variabel contract is met leveren / terugleveren toch niet zo gunstig? Meestal terugleveren op laag tarief en netto leveren op hoog tarief. Plus een fee per kWh voor zowel leveren als terugleveren.
Salderen is op jaar basis. Ons contract met Tibber is februari ingegaan en ik denk rond februari 2024 ons verbruik van eerder dit jaar heb kunnen salderen. Hiermee wordt ook de betaalde energie belasting verrekend.

Wanneer dit is gesaldeerd kijk ik wat dan het beste is.

We hebben vanaf morgen een model contact van Vattenfall wat binnenkort waarschijnlijk ook minder gunstig wordt.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09
genc007 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:53:
Ook zojuist de eindafrekening gekregen van Innova, 3.500€!
Lekker vakantiegeld haha, en dit is volgens mij 75% van de installatiekosten van mijn installatie in 2020 haha.

Let wel op dat ze alles meenemen.
Ze waren bij mij de waarborgsom 'vergeten', daar moest ik nog even voor achteraan bellen om dat voor elkaar te krijgen.

Heeft iedereen al bericht van vattenfall dat de terugleververgoeding omlaag gaat?
Ik zie bij mij nog steeds 0.16€ staan in mijn modelcontract en nog geen bericht gehad van ze dat het omlaag gaat.
Als iedereen ook even laat weten hoeveel die teruggeleverd heeft aan Innova icm het bedrag is wel handig.

Ik verwacht 2000 kwh terug te leveren tegen 0.91 maar ben benieuwd wat ik terug krijg icm btw en verlaging energie belasting enzo. +/- 2500 eu?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Qosmic schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:49:
[...]

Als iedereen ook even laat weten hoeveel die teruggeleverd heeft aan Innova icm het bedrag is wel handig.

Ik verwacht 2000 kwh terug te leveren tegen 0.91 maar ben benieuwd wat ik terug krijg icm btw en verlaging energie belasting enzo. +/- 2500 eu?
Zit je dan heel je contract uit of heb je vroegtijdig opgezegd?

Ik zit ook op rond -2200 kwh

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

Mijn contract bij Innova loopt nog tot eind februari 2024 met een TLV van €0,54. Verwachte terug levering is ~ 18 MWh.

Ben benieuwd... :9

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

• hoihoi66
Zijn er Innova klanten die het contract vroegtijdig hebben opgezegd en verrast zijn met hun eindafrekening? Ik verwacht enkel een boete van 50 euro namelijk.

Hier ben ik heel nieuwsgierig naar.

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 21:58

Wel geteld €20.377

Ga je dan ergens anders je accu laden en weer ontladen op je contract? Dat lijkt me toch niet echt de bedoeling.

• de Peer

de Peer

under peer review

hoihoi66 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:02:
Zijn er Innova klanten die het contract vroegtijdig hebben opgezegd en verrast zijn met hun eindafrekening? Ik verwacht enkel een boete van 50 euro namelijk.

Hier ben ik heel nieuwsgierig naar.
Wat zou de verrassing moeten zijn dan? Voor straf geen tlv?
uiteraard gewoon normale afrekening met 50 euro boete als je contract nog uit de tijd stamt dat er een vast boetebedrag was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:09:
[...]

Ik 'cash' voorlopig de 16,8ct per kwh van Vattenfall via SAP. Verbruikers op PAP
maar inkoop is toch vrijwel altijd duurder dan dat?
Vandaar mijn gedachte eerst te salderen en de rest (overschot) door te schuiven naar VF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
[...]

Da's vrij makkelijk te bepalen hoor: (teruggave-600+95-60*)/1.09**

Andersom is het kwh*1.09+565

*Als we teruggave energiebelasting en vaste lasten meenemen, en rekenen met 60 euro aan de minimale maandelijkse kosten van Innova. Die 600 is wel wat afhankelijk van wanneer je contract precies in ging.
**btw was anders van sep-dec, maar dat is maar een klein deel van de productie, dus simpelweg naar beneden afgerond.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

[...]

Voorlopig nog niets, maar eind feb 5,5 a 6 MWh tegen jouw prijs. Geduld is een schone zaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:10:
[...]

maar inkoop is toch vrijwel altijd duurder dan dat?
Vandaar mijn gedachte eerst te salderen en de rest (overschot) door te schuiven naar VF
Ik doe het andersom. Eerst de verkoop cashen via SAP en op mijn PAP een saldeerschuld opbouwen. En die haal ik dan later in als ik niet meer via SAP bij VF kan verkopen.

Het levertarief is niet relevant als je uiteindelijk alles maar saldeert

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 21-09-2023 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:13:
[...]

Ik doe het andersom. Eerst de verkoop cashen via SAP en op mijn PAP een saldeerschuld opbouwen. En die haal ik dan later in als ik niet meer via SAP bij VF kan verkopen.
O, zo, met het oog op verwachte verdere daling van de TLV bij VF. Dan heb je je overschot alvast verkocht en kun je dan je jaarverbruik op de andere meter (PAP) salderen. Slim!

Benieuwd hoe de zaken er eind februari voorstaan. Tot dan maximaal naar Innova en goedkoop scoren bij Tibber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:38
Innova heeft mij vandaag voor de zoveelste keer telefonisch een aanbieding gedaan voor een nieuw contract.

Ik ga er ook vanuit dat Innova hier meeleest, en met een beetje moeite zullen ze wel een link kunnen leggen.

Anyway: De vriendelijke dame aan de telefoon, haar geduld en rust is een compliment waard, bevestigde dat na automatische verlenging de TLV gelijk blijft aan het kale levertarief.

"Voortzetting van het huidige contract is niet interessant, ik zou zóó veel meer moeten gaan betalen", aldus Innova.
Dus bleef ze maar pushen en pushen op een nieuwe aanbieding, nieuw contract, lagere maandelijkse lasten etc.

Eerlijk gezegd komt het bij mij over als een bevestiging. Ze weten heel goed wat ze contractueel afgesproken hebben.

En last but not least, in een automatisch verlengde wereld met variabele tarieven zou het levertarief zomaar maandelijks kunnen wijzigen en naar 0,02 euro kunnen gaan. (Lees: in de zomer krijg je niets) De ACM zou hier ook geen problemen mee hebben. :o <- Ik vermoed dat onze vrienden de leveranciers op dit punt zullen gaan lobbyen.

Op mijn verzoek haar uitspraken op de mail te zetten heb ik slechts een standaard contract binnen zien komen met 0,07 euro TLV. :>

• Linea
  • Niet online
dev-random schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:26:

Anyway: De vriendelijke dame aan de telefoon, haar geduld en rust is een compliment waard, bevestigde dat na automatische verlenging de TLV gelijk blijft aan het kale levertarief.

....

En last but not least, in een automatisch verlengde wereld met variabele tarieven zou het levertarief zomaar maandelijks kunnen wijzigen en naar 0,02 euro kunnen gaan. (Lees: in de zomer krijg je niets) De ACM zou hier ook geen problemen mee hebben. :o <- Ik vermoed dat onze vrienden de leveranciers op dit punt zullen gaan lobbyen.
Niet alleen dat. De energieleveranciers die nog klanten hebben met de bepaling tlv = kaal levertarief, kijken ongetwijfeld allemaal verlekkerd hoe het met Vandebron afloopt. Vooralsnog precies conform hun wensen: de ACM en in navolging ook de minister vinden het best. En de Tweedekamerleden hebben vooralsnog andere speerpunten in de hoop kiezers te trekken.

• hoihoi66
de Peer schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:06:
[...]

Wat zou de verrassing moeten zijn dan? Voor straf geen tlv?
uiteraard gewoon normale afrekening met 50 euro boete als je contract nog uit de tijd stamt dat er een vast boetebedrag was.
Yep inderdaad 😅

• hoihoi66
scoobs schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:50:
[...]

Sodeju. Dus 1,13/kwh + belastingverlaging? Geen persoonlijk bericht gehad vanwege die niet malse afrekening? :+

Ik zou wel echt graag wel eens willen weten hoe dat is afgelopen met diegene die deze contracten groen licht heeft gegeven.

Vergeet trouwens niet dat je met dergelijke bedragen ook het geheel netjes in box3 moet opgeven: inkomsten uit... vermogen.
Dan doe ik even voor als ‘watzegjenou’. Even serieus, wie van de zonnepanneel eigenaren zullen hun eindnota op dit vlak beoordelen. 95% kijkt of ze geld terugkrijgen of moeten bijbetalen 😅

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

dev-random schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:26:
Innova heeft mij vandaag voor de zoveelste keer telefonisch een aanbieding gedaan voor een nieuw contract.

Ik ga er ook vanuit dat Innova hier meeleest, en met een beetje moeite zullen ze wel een link kunnen leggen.

"Voortzetting van het huidige contract is niet interessant, ik zou zóó veel meer moeten gaan betalen", aldus Innova.
Dus bleef ze maar pushen en pushen op een nieuwe aanbieding, nieuw contract, lagere maandelijkse lasten etc.

Eerlijk gezegd komt het bij mij over als een bevestiging. Ze weten heel goed wat ze contractueel afgesproken hebben.

Op mijn verzoek haar uitspraken op de mail te zetten heb ik slechts een standaard contract binnen zien komen met 0,07 euro TLV. :>
Dit zou wel een positieve boodschap zijn voor de zittenblijvers...
TLV blijft kale levertarief..
Morgen loopt mijn contract af bij Innova. ok ongeveer 18.000kWh.
dan lekker ff blijven zitten.
Verbruiken op de PAP van Tibber en een kwh schuld opbouwen bij Innova op de SAP.
En als dan alles duidelijk is met dat verlengen...
Of zo door draaien (als TLV gelijk aan kaal tarief blijkt te blijven)
Anders opgebouwde kWh schuld wegsalderen.

Vreemde tijden |:(

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• hoihoi66
paulv1973 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:25:
[...]

Dit zou wel een positieve boodschap zijn voor de zittenblijvers...
TLV blijft kale levertarief..
Morgen loopt mijn contract af bij Innova. ok ongeveer 18.000kWh.
dan lekker ff blijven zitten.
Verbruiken op de PAP van Tibber en een kwh schuld opbouwen bij Innova op de SAP.
En als dan alles duidelijk is met dat verlengen...
Of zo door draaien (als TLV gelijk aan kaal tarief blijkt te blijven)
Anders opgebouwde kWh schuld wegsalderen.

Vreemde tijden |:(
Ik zit nu ook bij Innova, vorige maand contract opgezegd per 1 november. Overgestapt op PP met 11 cent tlv

Mocht het wel positief uitvallen voor ons bij Innova dan probeer ik hem voort te zetten en betaal eventueel PP.

Maar wat zal de TLV dan zijn bij Innova mocht het wel goed eindigen met ons 😁
Pagina: 1 ... 181 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2